Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden IN HOC SIGNO VINCES BINNENLAND. Verlaging van vaste lasten WOENSDAG 10 JULI 1935 50E 'JAARGANG N°. 4210 KERK EN SCHOOL Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZAlEitUAU. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post t 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. - Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSD1JK TeL Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 6 uur. Advertentiën 20 cent, Keclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. DE TRAM Wij hebben reeds dikwijls geschreven over de R.T.M. W ij meeneten daar verder over te kunnen zwijgen, doch door de fail lissementsaanvraag en door do opening van het veer naar Dintelsas is het vraagstuk in een ander stadium gekomen. Voorop moeten wij stellen, dat de tram ons uitnemend gediend heeft, ze heeft ons een betere verbinding gegeven en werd wel eens gemopperd, maar ach wij woonden op hot meest geïsoleerde eiland van Neder land. De opkomst van de motortractie eischte echter een geheel andere voorziening, een yolle ontplooiing daarvan is uitgesloten, de tramboot is ten eoncnmale niet berekend yoor autovervoer, terwijl de tarieven veel te hoog zijn, zoodat wij naar Rotterdam slechts een spaarzamelijk gebruik \an do auto kunnen maken. Wij hebben verschillende commissies ge had welke het verkoersvraagstuk in studie hebben genomen, maar wij kwamen geen Stap verder. Door het ingebruik stellen van het veer naar Brabant is echter het vraag stuk acuut geworden. Nu kan men wel zeggen de tram Is uit den tijd, ze moet verdwijnen. Maar is men er dan mee klaar? Voor hen die over een auto beschikken mogelijk wel, die zijn met een goede veerpont geholpen, maar de massa is nog zoo ver niet. Aan het invoeren van busdiensten zijn cok ernstige bezwaren verbonden, wij ach ten dat in de toekomst wel mogelijk, maar dan zouden toch eerst in de verschillende dorpen de verkeerstoestanden wel eens ern stig onder het oog gezien mogen worden. En het is zeer do vraag of onze gemeenten de ontzettende financieele last welke daar uit voort zal vloeien, wel dragen kunnen. Vooral voor de groote vrachtwagens, in zonderheid de veewagens, zou het zeer be zwaarlijk zijn, om door onze dorpen onge havend hun weg te vinden. Wij mogen ons eerst alles wel eens goed realiseeren, voor wij voor afbraak van de tram onze stem verheffen. De dienst Middelharnis—Hellevoetsluis is in de verbinding naar Rotterdam de hoofd schakel. De boot beantwoordt voor autover- Voer niet aan billijke eischen. Daarom zou er een andere boot, welke speciaal voor autovervoer aangewezen was, naast de ge wone boot in do vaart gebracht kunnen worden. Dan zouden wij een vrije ontwik- li eling van het autoverkeer kunnen krijgen, als dan bleek dat dit zou gaan, dat dit levensvatbaarheid zou bezitten, kon men altijd nog besluiten de tram te verwisselen voor autotractie, dan konden wij oen gelei delijke aanpassing krijgen. Maar om in dit stadium de tram den nek Om te draaien, achten wij zeer verkeerd. Zoo dat zou gebeuren zal het ontstaan van een chaotische toestand op verkeersgebied cr het gevolg van zijn, de handel en bet reizend publiek zou daar de dupe van wor den. Wij gelooven dat het een moeilijk vraag stuk is, alleen als men het als vraagstuk tracht te benaderen, hebben wij hoop op een goede oplossing. Maar om in dit stadium propaganda te Voeren voor het weigeren van subsidie van Rijk en Provincie aan de tram, om daar door een betere verkeerstoestand te krijgen, achten wij verkeerd. Wel weten wij, dat er een ondememinL Is, welke het veer Middelharnis—Hellevoet- sluis wil pachten en het geheele verkeer voor zijn rekening wii nemen, maar welke waarborgen hebben wij, dat het dan goed zal gaan. Ook wij hebben ernstige bezwaren tegen de tram, maar dat mag ons nooit beletten deze gewichtige kwestie objectief te bezien. Als, zooais wij schreven, de tram met subsidie van Rijk en Provincie in de gele genheid gesteld werd, het veer Middelhar nis—Hellevoetsluis te moderniseeren en te vens de tarieven voor autovervoer aanmer kelijk verlaagd werden, prefereeren wij een groot lichaam zooais de tram, boven een particuliere onderneming. Want dan krijgt de auto do volle kans Cm zich te ontwikkelen, blijkt dan, dat het levensvatbaarheid bezit, dan kan het ge heele verkeer, geleidelijk aan op autover- Voer overgebracht worden. Daar zit meer Ban .vast dan men wel denkt, het geheele vrachtvervoer en vecvervoer zal men daar bij in moeten sluiten. Wij hopen dat straks de Prov. Staten, de door Ged. voorgestelde subsidie zullen toe staan, opdat er met intact lating van de huidige middelen van vervoer er geleidelijk naar verbetering gestreefd zal worden. Want er is haast bij. De Kamer van Koop handel te Rotterdam hoeft zeer terecht dit waagstuk bezien, als achterland zijn wij volgens de natuurlijke ligging op Rotter dam aangewezen. Daar klopt de hartader van handel en verkeer, de beurs en markt aldaar vormen het natuurlijk afzetgebied onzer producten. Daarom moet onze verbinding naar Rot terdam prima zijn. Resumeerende komen wij tot do slotsom, dat wij in de gegeven omstandigheden voor het verlacnen van subsidie van Rijk en Provincie aan de tram zijn. Wij zien daar in een mogelijkheid om zonder dat er offers van de lokaliteit gevraagd worden, dc ver betering van het verkeer een belangrijke schrede vooruit gebracht wordt. De reisplannen van de Koningin De „Tijd" bevatte het bericht, dat H. M. de Koningin zou hebben afge zien van Haar aanvankelijk voorne men. zich in den loop van deze maand Voor eenigen tijd naar het buitenland te begeven. Het vermoeden werd ge opperd, dat een en ander verband houdt met do a.s. behandeling .van 't bezuinigingsontwerp. Naar wij vernemen is daarvan te bevoegder plaatse niets bekend. Op „Ruigenhoek" vanaf 12 Juli a.s. H. M. de Koningin H. K. H. de Prinses zijn voornemens vanaf 12 Juli e.k. naar „Rui genhoek" te gaan. Het is de wensch van de Koningin om ge durende de geheele maand Juli, den tüd van haar verblijf op den Ruigenhoek, beschouwd te zien als de tijd welke H. M. in het buiten land pleegt door te brengen voor het nemen van rust, met uitzondering van wat de Staatszaken betreft. Jong Holland snakt naar werk Belangrijke uitbreiding van het kampwerk De Centrale voor Werkloozenzorg (gesticht op initiatief van den Raad van Nederlandsche Kerken) heeft een vergadering gehouden met de iedea van de Commissie van Uitvoering en de Financieele Commissie De voorztter, dc heer W. J. Hemmes, gewaagde in zijn openingswoord van de zegenrijke werking der „Centrale" en sprak er zijn blijdschap over uit, dat de collecte voor de actie „Jong HoJunJ snakt naar werk" ou reeds bijna 67.000 had opgeleverd, terwijl nog steeds meerdere bedragen binnenkomen. Uit het verslag bleek, dat de plannen voor kampen in het Gooi en Overijssel (bij Ommen) gereed zijo, Eventueele omzetting van de kam pen in Gaasterland en Roden zal binnenkort haar beslag krijgen, terwijl ook in Limburg plan nen in voorbereiding zijn op de terreinen van de Staatsmijnen in overleg en samenwerking met ce RJC. Commissie voor Jeugdwerldoozenzorg. Er wordt naar gestreefd al deze plan nen klaar te hebben tegen het eind van dit jaar, waardoor ongeveer 3000 protes- tantsch-christelijke jongeren in staat "kun nen worden gesteld gedurende ten minste 8 weken te werken. De haringvoorraad van de stichting reedersvereeniging Naar gemeld wordt is de geheele voorraad van de stichting reedersvereeniging voor de Nederlandsche haringvisscherij, ten beloope van 15.000 kantjes, verkocht aan Rusland. Deze verkoop zou zijn geschied door bemiddeling van de te Scheveningen gevestigde b.V. Reederij en Haringhandel v/h. Frank Vrolijk. Intens luchtverkeer Meer dan 600 passagiers per dagf De slerke toeneming van de intensiviteit van het luchtverkeer, waarin de K. L. M.. mede door de invoering van vele nieuwe verbindingen een belangrijk aandeel heeft, moge blijken uit het feit dat in deze maand dagen zijn voorgekomen, waa;op meer dan zeshonderd uitgaande en inkomende passa giers Schiphol passeerden. Dit getal geeft, in vergelijking met de cijfers over dezelfde maand van het vorige iaar, bijna een verdubbeling te zien. Hypotheekrenten, erfpachtscanons en huurprijzen worden voortaan gelimiteerd Grens voor hypotheekrenten als regel op 4% pet. vastgesteld Thans is ingediend het reeds aan gekondigde wetsontwerp tot ver laging van de vaste lasten en hu ren. Het bevat behalve verlaging van deze, ook regelingen omtrent aflossingen. Voorts bepalingen tot wijziging in de rentevoet en de voorwaarden van obligatieleenin- gen welke door grondcredietinstel- gen zijn uitgegeven. Tevens bedoelt het ontwerp de erfpachtscanon voor woningen, winkels, koffiehui zen e. d. in bij nader K. B. aan te wijzen gemeenten terug te brengen op 80 pet. van die op 1 Januari 1931 gold. Evenzoo wordt mogelijk gemaakt dat de huren verlaagd worden tot 80 pet. van die op 1 Januari 1931 werden betaald. Eindelijk bedoelt het ontwerp voorschriften te geven tot verla ging van lasten welke voortvloeien uit wettelijke bepalingen, drukken de op de exploitatie van onroeren de goederen, met name opcenten voor de gemeente. Dit wetsontwerp draagt slechts een tijde lijk karakter, want als dit noodig is en in ieder geval voor 1 Januari 1938, zal een nieuw wetsvoorstel worden ingediend, waarbij de intrekking, zoomede betgeen alsdan verder noodig zal blijken op dit ge bied, wordt geregeld. Volgens de Memorie van Toelichting is dit ontwerp noodig niet alleen ter voor koming van budgelaire moeilijkheden, maar ook om den ongunstigen invloed van een te hoog opgevoerd peil van publieke uit gaven op het geheele economische leven op te heffen. Aanpassing op het terrein der overheids- huishouding was primair, doch daarnaast moest voorkomen worden, dat door over heidsingrijpen grooter kwaad wordt aange richt. Verlichting van vaste lasten is echter on vermijdelijk. De Regeering meent deze te kunnen verkrijgen zonder werkelijke ge varen voor het hvpothecair crediet in het leven te roepen, indien zij de rente, welke de hypothecaire crediteur ontvangt in het al gemeen terugbrengt tot wat de rento van onze staatspapieren is geworden. De Regeering meent niet zoover mis te tasten, indien zij een percentage van vier neemt als het rustpunt waar omheen thans die rente schommelt. In het algemeen is voorts de toestand deze, dat do rente van do rochtstreekscbe hypothecaire leening eenigszins hooger ligt dan die van den pandbrief, aan welk ver schil dit ontwerp volle recht doet weder varen door de rente van do hypothecaire lecning op 4% pet maximaal te stellen. De Regcering ziet niet voorbij, dat voor tweede en verdere hypo theken een hoogere rente pleegt to worden bedongen. Het vastleg gen hiervan is echter in dit ontwerp niet geschied. Alle hypothecaire leenin gen, met uitzondering van de een ge heel ander karakter dragende crediet- hypotheken, worden teruggebracht tot de rente van 4% pet. Hiervoor pleiten verschillende motieven. Wil men de las ten op het huizenbezit inderdaad ver minderen, dan moet men ook de tweedo hypotheken, dio veelal een veel zwaar deren druk uitoefenen dan de eerste, eveneens in de regeling betrekken. Een debiteur kan behalve door de verplichting tot rentebetaling ook te zwaar worden gedrukt door de verplich ting tot jaarlijksche aflossing. Daarom opent het ontwerp de gelegenheid om in gevallen, waarin daaraan beboeite be staat, de verplichte aflossing te ver minderen tot 1 pet van de hoofdsom per jaar. Het ontwerp laat de hoofdsom ongemoeid, druk, dio -Je debiteur voelt, is die van de jaarlijksche rente en aflossing. Wordt deze druk verminderd dan is voorshands ver lichting verkregen. Dit is mede de reden, dat aan dit ontwerp een tijdelijk karakter wordt gegeven, Wat do erfpachtscanon betreft merkt dc Regcering op, dat hij, die grond in erfpacht ontvangt, in soortgelijke positie verkeert als '11 kooper, die de geheele koopsom schuldig blijft en daarvoor den vorkooper een jaarlijksche rents betaalt. Als maatstaf voor vermindering is gekozen een canon, die twintig procent ligt heneden het niveau van J931. Verlaging van huishuur Over het algemeen zijn de huren van hui zen reeds zeer belangrijk gedaald. Voor vele woningen ligt liet niveau reeds aanzienlijk lager dan tachtig procent van de huur op 1931. Kenter niet voor allo woningen is dit liet geval, waarbij komt, dat de huurdaling in een aantal ge meenten het minst ver heeft doorge werkt voor de woningen met lage huur prijzen, welke worden bewoond door do minst draagkrachtige!!. Dit nu heeft voor het aanpassingsproces een zeer nadeelig gevolg, omdat verlichting van kosten van levensonderhoud wellicht voor niemand zoo noodzakelijk is als juist voor deze groepen. Daarom heeft de Regeering gemeend het daüngsproces te moeten bevorderen door voor te schrijven, dat huren niet zullen .mogen liggen boven 80 pet van het niveau van 1931. Deze maatregel zal alleen behoeven te worden toegepast in die gemeenten, waarin daarvoor aanleiding bestaat. Ook aan do publieke lasten wijdt het ontwerp zijn aandacht. Tot deze lasten belmoren vooral die, welke opgelegd worden door de gemeentebesturen, in den vorm van verhoogde opcenten op de grond belasting, straatgeld, assurantie-belasting, precario en dergplljke. Verlaging van deze lasten hangt ten nauwste samen met de financieele positie der gemeente. De wetgever kan daarom niet dwingend over do geheele lijn gaan voor schrijven, doch ieder geval zal afzonderlijk onder liet oog worden gezien. Ten einde de gemeentebesturen te ver plichten aan dit vraagstuk hun aan dacht te schenken bepaalt het ontwerp, dat de desbetreffende verordeningen met ingang van het eerstvolgend belasting jaar zullen komen te vervallen. De ge meenten zullen die opnieuw moeten vast stellen. Het goedkeuringsrecht van de Kroon opent dan de gelegenheid om, wanneer do Regcering dit wenscheiijk mocht achten, met de desbetreffende ge meenten in overleg te treden of en zoo jn, welke wijzigingen in dezen kunnen worden aangebracht. Toelichting Als toelichting kan nog het volgende dienen: De kantonrechter kan het verzoek van een hypothecairen schuldenaar tot verla ging van een periodieke aflossing inwilli gen, wanneer hem aannemelijk wordt ge maakt, dat die schuldenaar uitsluitend of nagenoeg uitsluitend door de tijdsomstan digheden neit aan zijn verplichtingen kan voldoen. Buiten de voorgestelde regeling vallen de door hypotheek gedekte bouwcredie- ten e.d. verleend door bankinstellingen tot welker bedrijf het vcrleenen van zoodanige credieten vóór 1 Juli 1935 be hoorde; alsmede de vorderingen, waar voor hyp.ithecair onderpand is landelijk eigendom in den zin van de crisisland- bouwhypotheekwet-1935. Ook pandbrieven, uitgegeven krach tens leeningen n a 1 Juli 1935 aangegaan blijven buiten Je werking van deze wet. Tn de wettelijke regelen betreffende do gemeentelijke belastingen is aan de heffing van opcenten op de grond belasting voorrang toegekend boven de heffing van opcenten op de personeele belasting en op de gemeentpfondshelasting. Er is thans, nu zich omstandigheden voordoen, welke het noodzakelijk maken, dat de over heid bijzondere maatregelen n»cmt tot ver laging van vaste lasten, alle aanleiding om het verhand tusschen de grondbelasting en de personeele be!ast:ng tijdelijk weg te nemen. Aldus zal voor vele gemeenten de gelegenheid ontstaan, een verlaging van de opcenten van de grondbelasting te compen- seeren met een verhooging van de perso neele belasting of van de opcenten gemeen- tefondsibelasting. Alle verlagingen in loopende huurcon tracten betreffende gebouwen gelegen in een gemeente, welke bii K. B. wordt aange wezen, gaan in twee maanden nadat het K. B. in werking is getreden. Lichting 1936 24.305 man noodig Van de voor inlijving aangewezen perso nen der lichting 1930 worden 24.305 bestemd tot gewoon dienstplichtige, waarvan 1121 \oor de zeemacht. Het eerste vliegtuig over Nederland Onthulling gedenkteken Op Donderdag 11 Juli a.s. te 2 uur zal op den K lappenberg op de weg Etter.Rijsber- gen de onthulling plaats hebben van een ge- denkteeken, ter herinnering aan het feit, dat te Etten op 27 Juni 1909 vo°r het eerst met een vliegtuig over Nederlandschcn bodem is gevlogen door Graaf de Lamoert. De onthulling zal geschieden door Z.Exc generaal S n ij d e r s, waarna het monument door kolonel Thomson namens het comi'tc aan de gemeente Etten en Leur zal worden overgedragen. GEDENKPLAAT IN DE K 18 Na aankomst van de K IS te Soerabaya zal de lieer Nieuwenhuis, directeur van de K.N.I.L.M., en vertegenwoordiger van de K.L.M.. oen gedenkplaat aanbinden, welko in de K 18 zal worden aangebracht, ter dankbare herinnering aan de hulp, welke dieze onderzeeër heeft geboden bij dc vlieg tocht van de „Snip" van Holland naar West-Indie. NED. HERV. KERK Beroepen: Te BameveM, J. Lekkerkerker te Oldebroek Te Nieuwe Tonge, H, Bout te Genemuiden. Te Appelscha (tcez.), cand. H. Engelsma te Oosterend (Fr.). Te Jutrjjp-Hommerts, H. J. Langman te Muider- berg. Aangenomen: Naar Oldeholtwolde, A. R SchoLten. cand. te Leeuwarden. Naar Olde holtwolde en Ter Idzardt. Bedankt: Voor Benschop en Lage Vuur- sche, C. Vlasblom te Wapenveld. GEREF. KERKEN. Aangenomen: Naar Driebergen, H. Torenbeek te Ierseke. Bedankt: Voor Holwerd (Fr.), cand. J. van Bruggen te ErmeJo. CHR. GEREF. KERK Tweetal: Te Endhoven, A, Gruppen te Zwaagwesteinde en cand M. Baan te Maassluis Te Soestdijk N. Bijdemast te Boskoop en P de Groot te Gorinchem. Beroepen: Te Urk en te Alphen a. d. Rijn, cand. M. Baan te Maassluis. GEREF. GEM. Beroepen: Te Scheveningen, M. Heikoop te Utrecht. Aangenomen: Naar Dordrecht, J. D. Barth te Borsselen. HBRST EV. LUTH. GEMEENTE Bedankt: Voor Harliogen, C. F. Wesfcer- mann te Amsterdam. NEDt HERV. GEM. TE MIDDELHARNIS. De kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Middelharnis heeft thans den aanslag van den raad van beheer in zooverre voldaan, dat nu het beroepingswerk ter hand genomen kon worden. STRANDZENDING Men schrijft one: Door de Evangelisatie-Commissie der Geref. Kerk te Roekan je is op het strand aldaar een bijbelkiosk, waarvoor de Bijbelkiosk- vereen. en anderen heel wat lectuur beschikbaar hebben gesteld, geopend. Dit is, vergeleken met het vorig seizoen, toen het strandwerk nog zonder kiosk moest worden gedaan (gelijk nu nog te Oostvoorne, dat ook door deze Kerk wordt bearbeid), een groote verbetering. Eenig meeleven van Geref. strandbezoekers zal zeer op prijs worden gesteld. Voortis wordt aan hen, die hun vacantie te Rockanje of Oostvoorne denken door te bren gen, meegedeeld, dat de diensten der Geref. Kerk in het kerkgebouw aan den Vleerdam- schedijk te Rockanje, hetwelk ook van Oost voorne uit vrij gemakkelijk is te bereiken, in de maand Juli worden gehouden om 10 uur voorm. en 6.30 nam., terwijl in Augustus wel drie diensten zullen moeten plaats hebben en wel om 9 uur (vooral voor gasten), 10.30 (vooral voor de gemeente) en 6.30 (voor bei den). Intusschen is er hoc#p, dat althans in Augustus ook te Oostvoorne afzonderlijke diensten worden ingelegd. Prof. Dr. D. Plooy t Met ontroering zal in breeden kring vernomen worden, dat Prof. Dr. D. Plooy, hoogleeraar in de theologie oud-Chr. letterkunde en exegese van het N. Testament aan de Rijksuniversi teit te Utrecht Vrijdag aldaar plotse ling is overleden. Den dag tevoren had hij nog college gegeven. In Prof. Plooy verliest de Utredhtsche Univer siteit een geleerde van groote begaafdheid, wiens beteekenis ook m het buitenland bijzondere erkenning vond.. Daniel Plooy is op 14 April 1877 te Schiedam geboren en dus 58 jaren oud geworden In zijn geboorte plaats bezocht hij de lagere schooi eni het gymnasium, waarna hij te Lei den met lof im de theologie ging stu- deeren. In 1902 pro moveerde hij op een, proefschrift, getiteld „De bronnen voor, onze kennis over de Essenen" (een ge deelte van een ini 1900 te Leiden met goud bekroonde prijsvraag). Na zijn promote werd dr, Plooy predikant bij de Ned. Herv. Gemeente te Heeze (N.Br.), io 1909 als zoodanig bij de Evangelisatie te TieL In 1913 werd hij benoemd tot Ned. Herv. predi kant te Leiden Van 1926 tot 1931 was hij hoog- leeraar aan de Gem. Universiteit van Amster dam en sedert 1931 was hij hoogleeraar aam de Universiteit te Utredht in de oud-christelijke let terkunde en de exegese van het Nieuwe Testa ment. Sedert 1932 was hij tevens buitengewoon hoogleeraar in deze vakken aan de Universiteit van Amsterdam. Prof. dr. Piooy was lid van d« Kon. Academie van Wetenschappen; Dr. Secrec? Theology Rutgers University (New Brunswick N.J.seer. Bezan Club for Study of the Westerd ..Text of the New Testament" Van zijn hand verschenen verschillende publi caties. Hij verkreeg daardoor een internationale bekendheid op het gebied der godgeleerdheid. Zijn antiwoord in 1901 op een prijsvraag over de Essenen werd met goud bekroond. Van zijn boeken noemen wij: De Pilgrim Fathers (1919): Leyden Documents relating to the Pilgrim Fathers, dr. J. Rendel Harris and dr. D. Plooy (1920); A primitive text of the Diatcsseron (1923). welik werk ook in het bui tenland groote bekendheid verwierf; Traces of Syriac Orig'ns of the Old Diatcsseron 1927) Met drs. J. C Koopman bewerkte dr. Plooy ook „De dood van Peregrinus" van Lucianus (1915)« „Pa" van der Steur 70 jaar Zijn stem op 10 Juli te hooren Het zal Woensdag 10 Juli groot feest zijn te Magelang. Ter gelegenheid van „Pa" van der Sfceurs 70sten verjaardag wordt deze „Christen, van de Daad" .die 42 jaar arbeidt onder de mili tairen en opkomt voor gepensioneerden en de verlaten of verwaarloosde jeugd (van wie er op het oogenblik 954 in het Oranje Nassau Gesticht aanwezig zijn. terwijl in deze ruim 40 jaar 3800 „door zijo handen gingen"), 's avonds om 7 uur (Ind tijd) gehuldigd worden op de Aloon-Alocn» waar een tribune wordt opgericht en gratis ver licht door de ANIEM. Taptoe, toespraken, en Pa zelf zal zich richten tot zijn „kinderen" over de heele Archipel verspreid, hetgeen door de NIROM wordt uitgezonden. Het Comité van Bijstand voor den ar beid van Pa van der Steur in Nederland heeft zich terstond in verbinding gesteld met de PHOHI en de N.C.R.V., die spon taan hun medewerking en gedeeltelijk fi nanced en steun hebben ggeven, zoodat de vele vrienden en oud-pupillen in Nederland a.s. Woenslag omstreeks 2 uur 's middags kunnen medeleven met wat te Magelang geschiedt. Als ieder, die Pa hoort en zich daarover ver heugt. iets wil storten op giro no. 166060 van het van der Steur-Fonds te Zeist (Parklaan 6) me,t bijschrift „Voor „Pa's"-stem" dan kan eeo verjaringsgift gezonden worden. EVANGELINE BOOTH In pas-moeilijkhe<Jen Het hoofd van het Lger des Heils, Generaal Evangeline Booth, heeft op weg van Londen naar Oslo een oponthoud te Berlijn gehad ten gevolge van pas-moeilijkheden. Zij had. evenmin als twee haar vergezellende officieren van het Heiseger, geen Duitsch visum op haar Amrikaansch paspoort en werd te Aken aangehouden. Ze mocht in haar slaapwagen naar Keulen om de zaak te regelen. Te Keulen was men echter van mening dat de zaak beter te Berlijn kon worden geregeld, zoo dat ziJ te Berlijn tenslotte bet vereisebte visum kreeg.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1935 | | pagina 1