Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
IN HOC SIGNO VINCES
BINNENLAND.
Verlaging van vaste lasten
WOENSDAG 10 JULI 1935
50E 'JAARGANG N°. 4210
KERK EN SCHOOL
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZAlEitUAU.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post t 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. -
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSD1JK TeL Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 6 uur.
Advertentiën 20 cent, Keclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
DE TRAM
Wij hebben reeds dikwijls geschreven
over de R.T.M. W ij meeneten daar verder
over te kunnen zwijgen, doch door de fail
lissementsaanvraag en door do opening van
het veer naar Dintelsas is het vraagstuk in
een ander stadium gekomen.
Voorop moeten wij stellen, dat de tram
ons uitnemend gediend heeft, ze heeft ons
een betere verbinding gegeven en werd wel
eens gemopperd, maar ach wij woonden op
hot meest geïsoleerde eiland van Neder
land.
De opkomst van de motortractie eischte
echter een geheel andere voorziening, een
yolle ontplooiing daarvan is uitgesloten, de
tramboot is ten eoncnmale niet berekend
yoor autovervoer, terwijl de tarieven veel te
hoog zijn, zoodat wij naar Rotterdam slechts
een spaarzamelijk gebruik \an do auto
kunnen maken.
Wij hebben verschillende commissies ge
had welke het verkoersvraagstuk in studie
hebben genomen, maar wij kwamen geen
Stap verder. Door het ingebruik stellen van
het veer naar Brabant is echter het vraag
stuk acuut geworden.
Nu kan men wel zeggen de tram Is uit
den tijd, ze moet verdwijnen. Maar is men
er dan mee klaar? Voor hen die over een
auto beschikken mogelijk wel, die zijn met
een goede veerpont geholpen, maar de
massa is nog zoo ver niet.
Aan het invoeren van busdiensten zijn
cok ernstige bezwaren verbonden, wij ach
ten dat in de toekomst wel mogelijk, maar
dan zouden toch eerst in de verschillende
dorpen de verkeerstoestanden wel eens ern
stig onder het oog gezien mogen worden.
En het is zeer do vraag of onze gemeenten
de ontzettende financieele last welke daar
uit voort zal vloeien, wel dragen kunnen.
Vooral voor de groote vrachtwagens, in
zonderheid de veewagens, zou het zeer be
zwaarlijk zijn, om door onze dorpen onge
havend hun weg te vinden.
Wij mogen ons eerst alles wel eens goed
realiseeren, voor wij voor afbraak van de
tram onze stem verheffen.
De dienst Middelharnis—Hellevoetsluis is
in de verbinding naar Rotterdam de hoofd
schakel. De boot beantwoordt voor autover-
Voer niet aan billijke eischen. Daarom zou
er een andere boot, welke speciaal voor
autovervoer aangewezen was, naast de ge
wone boot in do vaart gebracht kunnen
worden. Dan zouden wij een vrije ontwik-
li eling van het autoverkeer kunnen krijgen,
als dan bleek dat dit zou gaan, dat dit
levensvatbaarheid zou bezitten, kon men
altijd nog besluiten de tram te verwisselen
voor autotractie, dan konden wij oen gelei
delijke aanpassing krijgen.
Maar om in dit stadium de tram den nek
Om te draaien, achten wij zeer verkeerd.
Zoo dat zou gebeuren zal het ontstaan van
een chaotische toestand op verkeersgebied
cr het gevolg van zijn, de handel en bet
reizend publiek zou daar de dupe van wor
den.
Wij gelooven dat het een moeilijk vraag
stuk is, alleen als men het als vraagstuk
tracht te benaderen, hebben wij hoop op
een goede oplossing.
Maar om in dit stadium propaganda te
Voeren voor het weigeren van subsidie van
Rijk en Provincie aan de tram, om daar
door een betere verkeerstoestand te krijgen,
achten wij verkeerd.
Wel weten wij, dat er een ondememinL
Is, welke het veer Middelharnis—Hellevoet-
sluis wil pachten en het geheele verkeer
voor zijn rekening wii nemen, maar welke
waarborgen hebben wij, dat het dan goed
zal gaan.
Ook wij hebben ernstige bezwaren tegen
de tram, maar dat mag ons nooit beletten
deze gewichtige kwestie objectief te bezien.
Als, zooais wij schreven, de tram met
subsidie van Rijk en Provincie in de gele
genheid gesteld werd, het veer Middelhar
nis—Hellevoetsluis te moderniseeren en te
vens de tarieven voor autovervoer aanmer
kelijk verlaagd werden, prefereeren wij een
groot lichaam zooais de tram, boven een
particuliere onderneming.
Want dan krijgt de auto do volle kans
Cm zich te ontwikkelen, blijkt dan, dat het
levensvatbaarheid bezit, dan kan het ge
heele verkeer, geleidelijk aan op autover-
Voer overgebracht worden. Daar zit meer
Ban .vast dan men wel denkt, het geheele
vrachtvervoer en vecvervoer zal men daar
bij in moeten sluiten.
Wij hopen dat straks de Prov. Staten, de
door Ged. voorgestelde subsidie zullen toe
staan, opdat er met intact lating van de
huidige middelen van vervoer er geleidelijk
naar verbetering gestreefd zal worden.
Want er is haast bij. De Kamer van Koop
handel te Rotterdam hoeft zeer terecht dit
waagstuk bezien, als achterland zijn wij
volgens de natuurlijke ligging op Rotter
dam aangewezen. Daar klopt de hartader
van handel en verkeer, de beurs en markt
aldaar vormen het natuurlijk afzetgebied
onzer producten.
Daarom moet onze verbinding naar Rot
terdam prima zijn.
Resumeerende komen wij tot do slotsom,
dat wij in de gegeven omstandigheden voor
het verlacnen van subsidie van Rijk en
Provincie aan de tram zijn. Wij zien daar
in een mogelijkheid om zonder dat er offers
van de lokaliteit gevraagd worden, dc ver
betering van het verkeer een belangrijke
schrede vooruit gebracht wordt.
De reisplannen van de Koningin
De „Tijd" bevatte het bericht, dat
H. M. de Koningin zou hebben afge
zien van Haar aanvankelijk voorne
men. zich in den loop van deze maand
Voor eenigen tijd naar het buitenland
te begeven. Het vermoeden werd ge
opperd, dat een en ander verband
houdt met do a.s. behandeling .van 't
bezuinigingsontwerp.
Naar wij vernemen is daarvan te
bevoegder plaatse niets bekend.
Op „Ruigenhoek" vanaf 12 Juli a.s.
H. M. de Koningin H. K. H. de Prinses
zijn voornemens vanaf 12 Juli e.k. naar „Rui
genhoek" te gaan.
Het is de wensch van de Koningin om ge
durende de geheele maand Juli, den tüd van
haar verblijf op den Ruigenhoek, beschouwd
te zien als de tijd welke H. M. in het buiten
land pleegt door te brengen voor het nemen
van rust, met uitzondering van wat de
Staatszaken betreft.
Jong Holland snakt naar werk
Belangrijke uitbreiding van het kampwerk
De Centrale voor Werkloozenzorg (gesticht
op initiatief van den Raad van Nederlandsche
Kerken) heeft een vergadering gehouden met de
iedea van de Commissie van Uitvoering en de
Financieele Commissie De voorztter, dc heer W.
J. Hemmes, gewaagde in zijn openingswoord
van de zegenrijke werking der „Centrale" en
sprak er zijn blijdschap over uit, dat de collecte
voor de actie „Jong HoJunJ snakt naar werk"
ou reeds bijna 67.000 had opgeleverd, terwijl
nog steeds meerdere bedragen binnenkomen.
Uit het verslag bleek, dat de plannen voor
kampen in het Gooi en Overijssel (bij Ommen)
gereed zijo, Eventueele omzetting van de kam
pen in Gaasterland en Roden zal binnenkort
haar beslag krijgen, terwijl ook in Limburg plan
nen in voorbereiding zijn op de terreinen van de
Staatsmijnen in overleg en samenwerking met ce
RJC. Commissie voor Jeugdwerldoozenzorg.
Er wordt naar gestreefd al deze plan
nen klaar te hebben tegen het eind van dit
jaar, waardoor ongeveer 3000 protes-
tantsch-christelijke jongeren in staat "kun
nen worden gesteld gedurende ten minste
8 weken te werken.
De haringvoorraad van de
stichting reedersvereeniging
Naar gemeld wordt is de geheele voorraad
van de stichting reedersvereeniging voor de
Nederlandsche haringvisscherij, ten beloope van
15.000 kantjes, verkocht aan Rusland. Deze
verkoop zou zijn geschied door bemiddeling
van de te Scheveningen gevestigde b.V.
Reederij en Haringhandel v/h. Frank Vrolijk.
Intens luchtverkeer
Meer dan 600 passagiers per dagf
De slerke toeneming van de intensiviteit
van het luchtverkeer, waarin de K. L. M..
mede door de invoering van vele nieuwe
verbindingen een belangrijk aandeel heeft,
moge blijken uit het feit dat in deze maand
dagen zijn voorgekomen, waa;op meer dan
zeshonderd uitgaande en inkomende passa
giers Schiphol passeerden.
Dit getal geeft, in vergelijking met de
cijfers over dezelfde maand van het vorige
iaar, bijna een verdubbeling te zien.
Hypotheekrenten, erfpachtscanons
en huurprijzen worden voortaan
gelimiteerd
Grens voor hypotheekrenten als
regel op 4% pet. vastgesteld
Thans is ingediend het reeds aan
gekondigde wetsontwerp tot ver
laging van de vaste lasten en hu
ren. Het bevat behalve verlaging
van deze, ook regelingen omtrent
aflossingen. Voorts bepalingen tot
wijziging in de rentevoet en de
voorwaarden van obligatieleenin-
gen welke door grondcredietinstel-
gen zijn uitgegeven. Tevens bedoelt
het ontwerp de erfpachtscanon
voor woningen, winkels, koffiehui
zen e. d. in bij nader K. B. aan te
wijzen gemeenten terug te brengen
op 80 pet. van die op 1 Januari
1931 gold.
Evenzoo wordt mogelijk gemaakt
dat de huren verlaagd worden tot
80 pet. van die op 1 Januari 1931
werden betaald.
Eindelijk bedoelt het ontwerp
voorschriften te geven tot verla
ging van lasten welke voortvloeien
uit wettelijke bepalingen, drukken
de op de exploitatie van onroeren
de goederen, met name opcenten
voor de gemeente.
Dit wetsontwerp draagt slechts een tijde
lijk karakter, want als dit noodig is en in
ieder geval voor 1 Januari 1938, zal een
nieuw wetsvoorstel worden ingediend,
waarbij de intrekking, zoomede betgeen
alsdan verder noodig zal blijken op dit ge
bied, wordt geregeld.
Volgens de Memorie van Toelichting is
dit ontwerp noodig niet alleen ter voor
koming van budgelaire moeilijkheden, maar
ook om den ongunstigen invloed van een
te hoog opgevoerd peil van publieke uit
gaven op het geheele economische leven op
te heffen.
Aanpassing op het terrein der overheids-
huishouding was primair, doch daarnaast
moest voorkomen worden, dat door over
heidsingrijpen grooter kwaad wordt aange
richt.
Verlichting van vaste lasten is echter on
vermijdelijk. De Regeering meent deze te
kunnen verkrijgen zonder werkelijke ge
varen voor het hvpothecair crediet in het
leven te roepen, indien zij de rente, welke de
hypothecaire crediteur ontvangt in het al
gemeen terugbrengt tot wat de rento van
onze staatspapieren is geworden.
De Regeering meent niet zoover mis te
tasten, indien zij een percentage van vier
neemt als het rustpunt waar omheen thans
die rente schommelt.
In het algemeen is voorts de toestand
deze, dat do rente van do rochtstreekscbe
hypothecaire leening eenigszins hooger ligt
dan die van den pandbrief, aan welk ver
schil dit ontwerp volle recht doet weder
varen door de rente van do hypothecaire
lecning op 4% pet maximaal te stellen.
De Regcering ziet niet voorbij, dat
voor tweede en verdere hypo
theken een hoogere rente
pleegt to worden bedongen. Het vastleg
gen hiervan is echter in dit ontwerp
niet geschied. Alle hypothecaire leenin
gen, met uitzondering van de een ge
heel ander karakter dragende crediet-
hypotheken, worden teruggebracht tot
de rente van 4% pet. Hiervoor pleiten
verschillende motieven. Wil men de las
ten op het huizenbezit inderdaad ver
minderen, dan moet men ook de tweedo
hypotheken, dio veelal een veel zwaar
deren druk uitoefenen dan de eerste,
eveneens in de regeling betrekken.
Een debiteur kan behalve door de
verplichting tot rentebetaling ook te
zwaar worden gedrukt door de verplich
ting tot jaarlijksche aflossing. Daarom
opent het ontwerp de gelegenheid om in
gevallen, waarin daaraan beboeite be
staat, de verplichte aflossing te ver
minderen tot 1 pet van de hoofdsom
per jaar.
Het ontwerp laat de hoofdsom ongemoeid,
druk, dio -Je debiteur voelt, is die van de
jaarlijksche rente en aflossing. Wordt deze
druk verminderd dan is voorshands ver
lichting verkregen. Dit is mede de reden,
dat aan dit ontwerp een tijdelijk karakter
wordt gegeven,
Wat do
erfpachtscanon
betreft merkt dc Regcering op, dat hij, die
grond in erfpacht ontvangt, in soortgelijke
positie verkeert als '11 kooper, die de geheele
koopsom schuldig blijft en daarvoor den
vorkooper een jaarlijksche rents betaalt. Als
maatstaf voor vermindering is gekozen een
canon, die twintig procent ligt heneden het
niveau van J931.
Verlaging van huishuur
Over het algemeen zijn de huren van hui
zen reeds zeer belangrijk gedaald. Voor vele
woningen ligt liet niveau reeds aanzienlijk
lager dan tachtig procent van de huur op
1931. Kenter niet voor allo woningen is dit
liet geval, waarbij komt,
dat de huurdaling in een aantal ge
meenten het minst ver heeft doorge
werkt voor de woningen met lage huur
prijzen, welke worden bewoond door do
minst draagkrachtige!!.
Dit nu heeft voor het aanpassingsproces
een zeer nadeelig gevolg, omdat verlichting
van kosten van levensonderhoud wellicht
voor niemand zoo noodzakelijk is als juist
voor deze groepen.
Daarom heeft de Regeering gemeend het
daüngsproces te moeten bevorderen door
voor te schrijven, dat huren niet zullen
.mogen liggen boven 80 pet van het niveau
van 1931.
Deze maatregel zal alleen behoeven te
worden toegepast in die gemeenten,
waarin daarvoor aanleiding bestaat.
Ook aan do
publieke lasten
wijdt het ontwerp zijn aandacht. Tot deze
lasten belmoren vooral die, welke opgelegd
worden door de gemeentebesturen, in den
vorm van verhoogde opcenten op de grond
belasting, straatgeld, assurantie-belasting,
precario en dergplljke.
Verlaging van deze lasten hangt ten
nauwste samen met de financieele positie
der gemeente. De wetgever kan daarom niet
dwingend over do geheele lijn gaan voor
schrijven, doch ieder geval zal afzonderlijk
onder liet oog worden gezien.
Ten einde de gemeentebesturen te ver
plichten aan dit vraagstuk hun aan
dacht te schenken bepaalt het ontwerp,
dat de desbetreffende verordeningen met
ingang van het eerstvolgend belasting
jaar zullen komen te vervallen. De ge
meenten zullen die opnieuw moeten vast
stellen. Het goedkeuringsrecht van de
Kroon opent dan de gelegenheid om,
wanneer do Regcering dit wenscheiijk
mocht achten, met de desbetreffende ge
meenten in overleg te treden of en zoo
jn, welke wijzigingen in dezen kunnen
worden aangebracht.
Toelichting
Als toelichting kan nog het volgende
dienen:
De kantonrechter kan het verzoek van
een hypothecairen schuldenaar tot verla
ging van een periodieke aflossing inwilli
gen, wanneer hem aannemelijk wordt ge
maakt, dat die schuldenaar uitsluitend of
nagenoeg uitsluitend door de tijdsomstan
digheden neit aan zijn verplichtingen
kan voldoen.
Buiten de voorgestelde regeling vallen
de door hypotheek gedekte bouwcredie-
ten e.d. verleend door bankinstellingen
tot welker bedrijf het vcrleenen van
zoodanige credieten vóór 1 Juli 1935 be
hoorde; alsmede de vorderingen, waar
voor hyp.ithecair onderpand is landelijk
eigendom in den zin van de crisisland-
bouwhypotheekwet-1935.
Ook pandbrieven, uitgegeven krach
tens leeningen n a 1 Juli 1935 aangegaan
blijven buiten Je werking van deze wet.
Tn de wettelijke regelen betreffende do
gemeentelijke belastingen is aan
de heffing van opcenten op de grond
belasting voorrang toegekend boven de
heffing van opcenten op de personeele
belasting
en op de gemeentpfondshelasting. Er is
thans, nu zich omstandigheden voordoen,
welke het noodzakelijk maken, dat de over
heid bijzondere maatregelen n»cmt tot ver
laging van vaste lasten, alle aanleiding
om het verhand tusschen de grondbelasting
en de personeele be!ast:ng tijdelijk weg te
nemen. Aldus zal voor vele gemeenten de
gelegenheid ontstaan, een verlaging van de
opcenten van de grondbelasting te compen-
seeren met een verhooging van de perso
neele belasting of van de opcenten gemeen-
tefondsibelasting.
Alle verlagingen in loopende huurcon
tracten betreffende gebouwen gelegen in
een gemeente, welke bii K. B. wordt aange
wezen, gaan in twee maanden nadat het
K. B. in werking is getreden.
Lichting 1936
24.305 man noodig
Van de voor inlijving aangewezen perso
nen der lichting 1930 worden 24.305 bestemd
tot gewoon dienstplichtige, waarvan 1121
\oor de zeemacht.
Het eerste vliegtuig over
Nederland
Onthulling gedenkteken
Op Donderdag 11 Juli a.s. te 2 uur zal op
den K lappenberg op de weg Etter.Rijsber-
gen de onthulling plaats hebben van een ge-
denkteeken, ter herinnering aan het feit, dat
te Etten op 27 Juni 1909 vo°r het eerst met
een vliegtuig over Nederlandschcn bodem is
gevlogen door Graaf de Lamoert.
De onthulling zal geschieden door Z.Exc
generaal S n ij d e r s, waarna het monument
door kolonel Thomson namens het comi'tc
aan de gemeente Etten en Leur zal worden
overgedragen.
GEDENKPLAAT IN DE K 18
Na aankomst van de K IS te Soerabaya
zal de lieer Nieuwenhuis, directeur van de
K.N.I.L.M., en vertegenwoordiger van de
K.L.M.. oen gedenkplaat aanbinden, welko
in de K 18 zal worden aangebracht, ter
dankbare herinnering aan de hulp, welke
dieze onderzeeër heeft geboden bij dc vlieg
tocht van de „Snip" van Holland naar
West-Indie.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te BameveM, J. Lekkerkerker
te Oldebroek Te Nieuwe Tonge, H, Bout te
Genemuiden. Te Appelscha (tcez.), cand.
H. Engelsma te Oosterend (Fr.). Te
Jutrjjp-Hommerts, H. J. Langman te Muider-
berg.
Aangenomen: Naar Oldeholtwolde, A.
R SchoLten. cand. te Leeuwarden. Naar Olde
holtwolde en Ter Idzardt.
Bedankt: Voor Benschop en Lage Vuur-
sche, C. Vlasblom te Wapenveld.
GEREF. KERKEN.
Aangenomen: Naar Driebergen, H.
Torenbeek te Ierseke.
Bedankt: Voor Holwerd (Fr.), cand. J. van
Bruggen te ErmeJo.
CHR. GEREF. KERK
Tweetal: Te Endhoven, A, Gruppen te
Zwaagwesteinde en cand M. Baan te Maassluis
Te Soestdijk N. Bijdemast te Boskoop en P
de Groot te Gorinchem.
Beroepen: Te Urk en te Alphen a. d.
Rijn, cand. M. Baan te Maassluis.
GEREF. GEM.
Beroepen: Te Scheveningen, M. Heikoop
te Utrecht.
Aangenomen: Naar Dordrecht, J. D.
Barth te Borsselen.
HBRST EV. LUTH. GEMEENTE
Bedankt: Voor Harliogen, C. F. Wesfcer-
mann te Amsterdam.
NEDt HERV. GEM. TE MIDDELHARNIS.
De kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente
te Middelharnis heeft thans den aanslag van
den raad van beheer in zooverre voldaan, dat
nu het beroepingswerk ter hand genomen
kon worden.
STRANDZENDING
Men schrijft one:
Door de Evangelisatie-Commissie der Geref.
Kerk te Roekan je is op het strand aldaar
een bijbelkiosk, waarvoor de Bijbelkiosk-
vereen. en anderen heel wat lectuur beschikbaar
hebben gesteld, geopend. Dit is, vergeleken
met het vorig seizoen, toen het strandwerk
nog zonder kiosk moest worden gedaan (gelijk
nu nog te Oostvoorne, dat ook door deze Kerk
wordt bearbeid), een groote verbetering. Eenig
meeleven van Geref. strandbezoekers zal zeer
op prijs worden gesteld.
Voortis wordt aan hen, die hun vacantie te
Rockanje of Oostvoorne denken door te bren
gen, meegedeeld, dat de diensten der Geref.
Kerk in het kerkgebouw aan den Vleerdam-
schedijk te Rockanje, hetwelk ook van Oost
voorne uit vrij gemakkelijk is te bereiken, in
de maand Juli worden gehouden om 10 uur
voorm. en 6.30 nam., terwijl in Augustus
wel drie diensten zullen moeten plaats hebben
en wel om 9 uur (vooral voor gasten), 10.30
(vooral voor de gemeente) en 6.30 (voor bei
den). Intusschen is er hoc#p, dat althans in
Augustus ook te Oostvoorne afzonderlijke
diensten worden ingelegd.
Prof. Dr. D. Plooy t
Met ontroering zal in breeden kring
vernomen worden, dat Prof. Dr. D.
Plooy, hoogleeraar in de theologie
oud-Chr. letterkunde en exegese van
het N. Testament aan de Rijksuniversi
teit te Utrecht Vrijdag aldaar plotse
ling is overleden. Den dag tevoren had
hij nog college gegeven.
In Prof. Plooy verliest de Utredhtsche Univer
siteit een geleerde van groote begaafdheid, wiens
beteekenis ook m het buitenland bijzondere
erkenning vond..
Daniel Plooy is op 14 April 1877 te Schiedam
geboren en dus 58
jaren oud geworden
In zijn geboorte
plaats bezocht hij
de lagere schooi eni
het gymnasium,
waarna hij te Lei
den met lof im de
theologie ging stu-
deeren. In 1902 pro
moveerde hij op een,
proefschrift, getiteld
„De bronnen voor,
onze kennis over de
Essenen" (een ge
deelte van een ini
1900 te Leiden met goud bekroonde prijsvraag).
Na zijn promote werd dr, Plooy predikant bij
de Ned. Herv. Gemeente te Heeze (N.Br.), io
1909 als zoodanig bij de Evangelisatie te TieL
In 1913 werd hij benoemd tot Ned. Herv. predi
kant te Leiden Van 1926 tot 1931 was hij hoog-
leeraar aan de Gem. Universiteit van Amster
dam en sedert 1931 was hij hoogleeraar aam de
Universiteit te Utredht in de oud-christelijke let
terkunde en de exegese van het Nieuwe Testa
ment. Sedert 1932 was hij tevens buitengewoon
hoogleeraar in deze vakken aan de Universiteit
van Amsterdam. Prof. dr. Piooy was lid van d«
Kon. Academie van Wetenschappen; Dr. Secrec?
Theology Rutgers University (New Brunswick
N.J.seer. Bezan Club for Study of the Westerd
..Text of the New Testament"
Van zijn hand verschenen verschillende publi
caties. Hij verkreeg daardoor een internationale
bekendheid op het gebied der godgeleerdheid.
Zijn antiwoord in 1901 op een prijsvraag over de
Essenen werd met goud bekroond.
Van zijn boeken noemen wij: De Pilgrim
Fathers (1919): Leyden Documents relating to
the Pilgrim Fathers, dr. J. Rendel Harris and
dr. D. Plooy (1920); A primitive text of the
Diatcsseron (1923). welik werk ook in het bui
tenland groote bekendheid verwierf; Traces of
Syriac Orig'ns of the Old Diatcsseron 1927)
Met drs. J. C Koopman bewerkte dr. Plooy ook
„De dood van Peregrinus" van Lucianus (1915)«
„Pa" van der Steur 70 jaar
Zijn stem op 10 Juli te hooren
Het zal Woensdag 10 Juli groot feest zijn te
Magelang. Ter gelegenheid van „Pa" van der
Sfceurs 70sten verjaardag wordt deze „Christen,
van de Daad" .die 42 jaar arbeidt onder de mili
tairen en opkomt voor gepensioneerden en de
verlaten of verwaarloosde jeugd (van wie er op
het oogenblik 954 in het Oranje Nassau Gesticht
aanwezig zijn. terwijl in deze ruim 40 jaar 3800
„door zijo handen gingen"), 's avonds om 7 uur
(Ind tijd) gehuldigd worden op de Aloon-Alocn»
waar een tribune wordt opgericht en gratis ver
licht door de ANIEM. Taptoe, toespraken, en
Pa zelf zal zich richten tot zijn „kinderen" over
de heele Archipel verspreid, hetgeen door de
NIROM wordt uitgezonden.
Het Comité van Bijstand voor den ar
beid van Pa van der Steur in Nederland
heeft zich terstond in verbinding gesteld
met de PHOHI en de N.C.R.V., die spon
taan hun medewerking en gedeeltelijk fi
nanced en steun hebben ggeven, zoodat de
vele vrienden en oud-pupillen in Nederland
a.s. Woenslag omstreeks 2 uur 's middags
kunnen medeleven met wat te Magelang
geschiedt.
Als ieder, die Pa hoort en zich daarover ver
heugt. iets wil storten op giro no. 166060 van
het van der Steur-Fonds te Zeist (Parklaan 6)
me,t bijschrift „Voor „Pa's"-stem" dan kan eeo
verjaringsgift gezonden worden.
EVANGELINE BOOTH
In pas-moeilijkhe<Jen
Het hoofd van het Lger des Heils, Generaal
Evangeline Booth, heeft op weg van Londen
naar Oslo een oponthoud te Berlijn gehad ten
gevolge van pas-moeilijkheden.
Zij had. evenmin als twee haar vergezellende
officieren van het Heiseger, geen Duitsch visum
op haar Amrikaansch paspoort en werd te Aken
aangehouden. Ze mocht in haar slaapwagen
naar Keulen om de zaak te regelen.
Te Keulen was men echter van mening dat de
zaak beter te Berlijn kon worden geregeld, zoo
dat ziJ te Berlijn tenslotte bet vereisebte visum
kreeg.