7
MAAS- EN SCHELDEBODE
WOENSDAG 10 APRIL 1935
DE RAMP VAN DE
..LEEUWERIK"
MEER DAN TWEE TON
VERDUISTERD
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koopt tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten
DE NIEUWE RUNDVEETEELT-
REGELING
/I
zich ge-
de terug
1.75—'2.6Q
kwal. tot
33—38 c.;
46: )3 kw
80 c., 2e
rkens (le-
c„ 3e kw
c., 3e kw
34 c., 3e
r I 12, 3e
kw f 10,
per 100
de con-
ure oU
iegedoeid
Stom
De zeven inzittenden omgekomen
Nieuwe slag voor de K.L.M.
Met groote ontroering zullen onze leïers
Zaterdagavond door middel van de radio
vernomen hettben van de nieuwe slag, die
onze K.L.M. trof.
Nog ligt de ondergang van de „Ulver in
den nacht van 19 op 20 Dec. j.l. versch en
diep in het geheugen. En thans een nieuwa
ramp, waarvan de zoo bekende machine
de „Leeuwerik" die ook in December
naar Rutbali Wells was geweest het
6lachtoffer is geworden, een ramp waarbij
alle opvarenden: 5 man K.L.M.-personeel en
twee passagiers het leven hebben gelaten.
Het ongeluk is gebeurd op de lijn Praag
Rotterdam, do jongste, eerst verleden week
Maandag geopende lijn van de K.L.M. Het
aantal passagiers is echter in de eerste
dagen nooit zoo groot als bij lijnen, die
reeds jaren in exploitatie zijn. Daarom'
pleegt de K.L.M. veel personeel aan boord,
te geven van deze machines, omdat men de
plaatsruimte op de drukke verbindingen
niet missen kan en het personeel toch ook
een zekere oeieningsperiode mee moet
maken.
Om 12 u. 31 A.T. was het vliegtuig
Uit Holle vertrokken. Om 1 u. 35 be
vond het zich 10 K.M. ten Noorden van
Kassei, dns Juist op de route Halle—
LeipzigEssen en 4 minuten later
meldde het aan Keulen, dat de antenne
werd ingehaald wegens onweer. Om on>
fleveer 2 u. 20 A.T. werd het gevonden.
De slachtoffers
Nader vernemen wij dat de bemanning
Van de verongelukte „Leeuwerik" niet uit
vier, doch uit vijf personen bestond, name
lijk de heeren P. Soer, eerste bestuurder,
P r i 11 e vv i t z, tweede bestuurder, T. van
der Klein, marconist, P. Weiman,
mecanicien, en II. Win ge la ar, werktuig
kundige.
Als passagiers waren aan boord do heeren
Mr. W. de Viugt, van Amsterdam, en II.
yan Riei, van Arnhem.
Mr. W. de Vlugt, een zoon van den
Burgemeester van Amsterdam, was lid van
de firma Ingwersen Co., aldaar.
De heer H. van Riei, uit Arnhem, die
chef was van de afdeeling verkoop van de
Aigemeene Kunstzijde Unie, en die uithoof
de van zijn beroep zeer veel reisde, maakte
daarbij veelvuldig van de K.L.M.-toestellon
gebruik. Dezer dagen vertoefde hij in Wee-
nen, en via Praag was hij op de thuisreis,
llij was ongeveer 50 jaar oud, gehuwd, en
vader van drie kinderen.
Piloot Piet S o e r was 4 Januari 1903 te
Havelte geboren. Voordat hij in dienst trad
bij de K.L.M. was hij militair vlieger op
Soesterberg. Sinds 10 Mei 1927 was hij aan
de K.L.M. verbonden, in wier dienst hij
ruim 7000 vlieguren maakte, w.o. zeventien
reizen naar Indië. Hij' was een der meest
bekende K.L.M.-piloten, vooral vermaard
door de befaamde Korstvlucht in December
1933, die hij tezamen met Smirnoff had on
dernomen.
De spanning, welke er op dien gedenk-
waardigen avond van 30 December in heel
Nederland heerschte, toen zij met de „Peli
kaan" bij nacht en ontij op Schiphol land
den, ligt nog versch in ons geheugen.
Deze koene luchtvaarder is thans aan ons
vaderland ontvallen. Hij laat een vrouw en
een dochtertje achter.
Piloot P r i 11 e w i t z, die omstreeks 40
Jaar oud was, stond in dienst der K.N.I.L.M.
doch was uit Indië overgekomen om een
zomerseizoen bij de K.L.M. te vliegen. Het
lag in het voornemen, dat hij na afloop
daarvan met een voor de K.N.I.L.M. be
stemd toestel naar Indië zou terugkeeren.
De marconist T. van der Klein was
een Rotterdammer van geboorte. Hij genoot
zijn opleiding als dienstplichtig sergeant-
mitraillist, en was in het bezit van een cor-
tificaat eerste klasse telegrafist en lucht
vaart-telegrafist. Op 1 Juni 1934 bij de K. L.
HL in dienst getreden, maakte hij vervol
gens ongeveer 500 vlieguren, waarbij een
reis naar Indië inbegrepen. Hij was geboren
op 5 October 1910 en dus 24 jaar oud.
De mecanicien Pieter Weiman werd
20 Maart 1910 te Brieile geboren en trad in
1930 in den K.L.M.-dienst.
De werktuigkundige Hendrik Winge-
laar, geboren 2G Juni 1904, die gehuwd
was doch geen kinderen had, was voorheen
sergeant-monteur bij den militairen vlieg-
dienst. Sedert 1 Maart 1934 was hij aan do
K.L.M. verbonden. Hij had eenige dagen op
bet vliegveld Praag vertoefd, in verband
met zijn werkzaamheden, en was Zater
dag per „Leeuwerik" naar Nederland ver
trokken. Daar hij aan boord niet in functie
was, vermoedde men aanvankelijk niet, dat
ook hij tot de inzittenden van het veronge
lukte toestel behoorde. Eerst later werd be
kend, dat Wingelaar eveneens hij deze
■ramp het loven had gelaten.
De „Leeuwerik" was de machine, die ook
de luchtlijn op Praag heeft geopend. Het
tvas een 3-motorige Fokker F XII, met
Wasp-motoren en heeft in 1931 de eerste
reis naar Indië gemaakt. Thans vloog de
„Leeuwerik" uitsluitend op het Europee-
sche luchtnet, doch binnen korten tijd zou
de machine toch weer tijdelijk op de Indië-
route ingelegd zijn.
Hoe het toestel gevonden is
Het toestel is gevonden door een wacht
meester van de politie van Rosenbeck. Het
De eerste bestuurder P. Soer, comman
dant van de „Leeuwerik", vooral bekend
door de vermaarde Pelikaan-tocht.
l,ag op 400 M. hoogte tegen een helling op
een open piek vlak bij de boschrand. De
route was voor de Indië-vliegers niet onbe
kend, aangezien de vlleglijn Amsterdam-
Budapest over Halle-Leipzig voert. De ma
chine was dan ook niet afgeweken. Wel
staat vast, dat Soer in een sneeuwstorm te
recht gekomen is, waardoor hem elk zicht
henomen is. Dientengevolge schijnt de
Mr. W. de Vlugt, zoon van Amsterdams
Burgemeester.
machine tegen een berg gevlogen te zijn, is
toen over don kop geslagen en in brand
geraakt, met als gevolg, dat zeven verkoolde
lijken te midden van de overblijfstelen der
machine gevonden werden.
Een ooggetuige op de plaats
van het ongeluk
Toestel tijdens sneeuwstorm
tegen een berg gevlogen
Een correspondent van het persbureau
Vaz Dias in Westfalen is een half uur na
het ongeluk van de „Leeuwerik" op de
plaats des onheils aangekomen.
Zooals reeds werd gemeld, zoo telefoneer
de hij, is do ramp Zaterdag even voor
drie uur gebeurd Op dat oogenblik woedde
boven de streek een zeer zware sneeuw
storm, die in dichtheid zeer ongelijk was,
maar toch in de minst hevige momenten
niet meer dan ten hoogste 200 meter zicht
maakte. Waarschijnlijk is het aan deze
omstandigheid toe te shrijven, dat de
„Leeuwerik" midden in de vlucht tegen een
berg is aangevlogen.
Het ongeluk is gebeurd op een afstand
van naar schatting 25 K.M. van het plaatsje
Brilon, van waar de plaats van de ramp
per auto in een half uur rijden bereikbaar-
is. Do berg, waartegen de „Leeuwerik" is
opgevlogen, is de Burgberg nabij het ge
hucht Roesenbeck in liet Sauerland. De.
streek daar is buitengewoon eenzaam, zoo
dat het ongeveer een kwartier duurde al
vorens degenen, die het vreeselijke onge
luk zagen gebeuren, tor plaatse konden zijn.
Het was een afschuwelijk schouwspel, dat
zich daar aan h«n voordeed. Do „Leeuwe
rik" was na de botsing over den kop gesla
gen en in brand gevolgen. Dichtbij het bosch
aan den voet van don berg was het ge
vaarte neergestort en geheel uitgebrand.
Van de prachtige F XII was niets over
dan het kromgetrokken ijzeren geraamte en
verkoolde resten van het houtwerk en de
bekleedingsstoffen. Do drie motoren zaten
nog in het geraamte, doch waren geheel
vernield.
Ook de bagage was zoo goed als geheel
door liet vuur verteerd, met uitzondering
van een aantal sieraden, die in een dei-
koffers hadden gezeten en het vuur hadden
weerstaan. Do sieraden hadden echter geer.
buitengewoon groote waarde.
Merkwaardigerwijze werden midden tus
schen de verbrando resten nog een aantal
vrijwel geheel gespaarde papieren gevonden
\yaaruit de identiteit van het toestel kon
worden opgemaakt.
Een deerniswekkend schouwspel boden
de lijken der inzittenden. Geen hunner had
kans gezien uit het brandende vliegtuig te
ontsnappen, waarschijnlijk doordat het
reeds voor het in brand vloog over den kop
was geslagen. De lijken waren ge'heel ver
koold en volkomen onherkenbaar.
De eerst aankomenden waarschuwden on
middellijk de pol'tie te Brilon, die ruim een
half uur na de ramp ter plaatse verscheen,
onder leiding van den Landrat van het
district Brilon, den heer Heinrich Janson.
Doze constateerde, dat geen hulp meer ge
boden kon worden en liet de nog rookende
puinhoop onder politiebewaking stellen.
Onmiddellijk waarschuwde hij de „Flug-
waehe" van Dortmund, die in den loop van
den avond personeel naar de plaats van de
ramp zond terwijl ook onderzoekingsambte
naren zich van Dortmund nar de plaats van
het ongeluk begaven, waar zij omstreeks
zeven uur arriveerden. In afwachting van
hun komst liet men zoowel de lijken van
de slachtoffers als de puinhoop van het toe
stel onaangeroerd. Alleen wei-den nog bij
daglicht de noodige foto's gemaakt.
Ijsafzetting de oorzaak
In een kort onderhoud, dat wij nog
met den heer Plesman hadden, deelde
deze ons nog mede, dat naar zijn mee
ning de waarschijnlijkheid groot is, dat
het ongeluk aan ijsafzetting op do
vleugels moet worden geweten. Het ge
wicht van het vliegtuig zou daardoor
zoo zijn toegenomen, dat het voor den
piloot niet mogelijk was. de machine
boven de gevaarlijke zóne uit te krijgen.
In dit verband herinnerde do heer Pies
man aan een noodlanding, welke Duimc-
laar jaren geleden in dezelfde omgeving
heeft moeten maken. Hij constateerde toen
ook ijsafzetting en zakte al lager en lager
Duimelaar slaagde er echter in zijn machi
ne wonder boven wonder veilig op den
grond te krijgen. Toen de nacht, waarin dit
gebeurde, verstreken was en de piloot zag
waar hij terecht was gekomen en waar hvi
overal langs was gevlogen, kreeg hij eerst
recht een denkbeeld van het risico, dat tnj
geloopen had.
Soer heeft echter zooveel veine niet ge
had. Een van de vele heuvels is hem nood
lottig geworden.
De dienst op Praag zal door het droevige
gebeuren geen oponthoud hebben.
Begrafenis der slachtoffers
Naar wij vernemen staat liet thans
vast. dat het stoffelijk overschot, van de
slachtoffers van de ramp met de
„Leeuwerik" naar ons land zal worden
overgebracht en waarschijnlijk te Am
sterdam ter aarde zal worden besteld.
Het stoffelijk overschot van Mr. de
Viugt en dat van den heer Van Riei
zullen afzonderlijk wordoii begraven.
Alleen deze lijken konden worden ge
ïdentificeerd.
De vijf overige slachtoffers Bullen in een
gemeenschappelijk graf worden be
graven.
Beleediging van den burgemeester
van Numansdorp
De uitgever van G. te Ridderkerk was in
zijn nieuwsblad in de rubriek „Snip en Snap"
sterk opgetreden tegen burgemeedier De
Zeeuw van Numansdorp, Op den dag, dat deze
daar zou worden geinstalleerd, was van G.
met een auto naar Numansdorp gereden ter
verspreiding van pamfletten, waarvan de in
houd den burgemeester in goede naam en eer
aantastte. De politie had er echter spoedig
een eind aan gemaakt. Van G. beweerde, aat
het pamflet niet tegen den burgemeester
persoonlijk was bedoeld geweest. Er moest
echter mee bereikt worden, dat de nieuwbe
noemde burgemeester zich in de gemeente zelf
zou vestigen en alleen zou werken in het be
lang der gemeente, wat zijn voorgangers, vol
gens het pamflet, niet gedaan hadden. Van
G. meende daarmee het algemeen belang te
dienen. Tevens voerde hij aan, dat hfj het ge
daan had, om de belangstelling voor zijn
stervend blad wat grooter te maken.
De politierechter te Dordrecht had van G,
veroordeeld tot een maand gevangenisstraf
voorwaardelijk, plus een boete van f40, we
gens het opstellen van een smaadschrift en
het opzettelijk verspreiden en vervaardigen
daarvan. Het gerechtshof te 's Gravenhage
had den verdachte veroordeeld tot een maand
Gevangenisstraf onvoorwaardelijk. De Hooge
Raad heeft df zaak naar het gerechtshof te
's Hertogenbosch verwezen, dat de kwestie
heeft behandeld. Bij deze behandeling sprak
de advocaat-generaal zijn verontwaardiging
uit over de minderwaardige wijze, waarop
het installatiefeeS: van den burgemeester van
Numansdorp was vergald. Hij vond het schan
deljjk, dat het gezag ondermijnd moest wor
den om een courantje wat meer actueel te ma
ken. Hij beschouwde het ten laste gelegde als
een voortgezette handeling en eischte een
maand gevangenisstraf.
De verdediger wees er op dat bedoeld pam-
fld; een algemeen karakter had, zoodat ae
dagvaarding met te handhaven is. Hij vroeg
vrijspraak subs clementie.
Na re- cn dupliek werd de uitspraak he
paald op 15 April.
ZOLDERSCHUIT GEKANTELD
Op de IJssel, even boven Dieren, is een
zolderschuit, doordat de lading, bestaande uit
rails en electro-motoren, begon te schuiven,
gekanteld. De lading is geheel in de diepte
verdwenen. De schuit heeft men met groote
moeite aan den wal getrokken. Zij werd de
rivier op gesleept door een motorboot, welke,
evenal3 de zolderschuit en de verloren lading,
toebehoort aan de N.V. Aanneming-Maat
schappij Broekhoven te Nijmegen. De roergan
ger van de schuit geraakte te water, doch
wist zich zwemmende te redden.
DOOR HOLLEND PAARD GEDOOD.
Te Muiderberg reed de veehouder J.
ter Beek met zijn paard en wagen in de
Dorpsstraat toen op onverklaarbare wijze
het gebit van zijn paard brak, waardoor
het dier op hol sloeg. De wagen begon te
slingeren en reed twee wegpaaltjes omver.
Daarna botste de wagen tegen een huis.
Ter Beek sloeg van, den wagen en was op
slag dood.
Oplichting op groote schaal in
de Hoeksche Waard
Van één persoon een ton gestolen
Men meldt ons uit Oud-Beijerland:
Nadat al reeds eer vermoedens tegen den
37-jarigen P. van B., boekhouder, wonende te
Barendrecht en kantoor houdende te Rot
terdam, Veemarkt no. 1 B, gerezen waren,
die na onderzoek geen resultaten oplever
den, kwam dezer dagen ter kennis van den
hoofdagent van politie Kooi alhier, dat v.
B twee stukken van elk 500.nominaal
van een persoon te Oud-Beijerland in
bruikleen ontvangen had zonder deze terug
te geven. De hoofd-agent stelde hierna in
samenwerking met den rijksveldwachter v.
Mastrigt te Mijnsheerenland, na overleg met
den Officier van Justitie te Rotterdam en te
Dordrecht een onderzoek in.
Hieruit bleek, dat van een persoon onder
Mijnsheerenland een bedrag van ongeveer
een ton was verduisterd, en van diverse
andere personen in de Hoeksche Waard
kleinere bedragen, een en ander tot een
totaal van ruim twee ton. Hierop is v. B.
door genoemde veldwachters Vrijdagochtend
omstreeks zes uur van zijn bed gelicht en
voor den burgemeester van Oud-Beijerland
geleid, die een bevel tot inhechtenisname
uitvaardigde, waarna hem een voorloopig
verhoor werd afgenomen.
Hoe Van B. te werk ging
Verdachte ging als volgt te werk:
Hij deelde een cliënt mede, dat hij
geld noodig had en vroeg enkele
stukken in bruikleen af te staan, hier
bij zeide hij dat het Noderlandsche
stukken moesten zijn, door zijn prak
tijk als boekhouder wist hij welke
stukken in eigendom aan zijn cliënt
toebehoorden. De stukken werden aan
hem afgestaan. Toen de termijn van
terugbetaling verstreken was, gaf hij
goede belofte, maar noch geld noch
stukken werden terug gegeven.
Van een van zijn cliënten, waarvoor
hij ook do boeken voor de belasting
bijhield, verkreeg hij het volste ver
trouwen door zijn correcte behande
ling. Deze is door allerlei voorwensels
de dupe geworden. Zoo leende v. B.
5000,— voor verhuizing; sprak over
een exploitatie van een woningbouw
te 's-Gravenhage waarmede hij, vol
gens hem, groote kans zag veel geld te
verdienen; grond had hij reeds aan
gekocht. Hij verzocht hem die exploi
tatie met geld te steunen en daardoor
zijn deel samen te nemen. Hij vroeg
ongeveer 25.000,a 30.000,—. Voor
dit doel wist hij na verloop van V/c
jaar een bedrag van 74.500,— aan
effecten ter beleening los te krijgen.
Na verloop van een jaar deelde v. B.
zijn cliënt mede, dat een pand van de
huizen, die ze geëxploiteerd haden,
was verkocht, doch dat de kooper niet
kon betalen. Door te zeggen, dat de
hypotheek van dat pand reeds was
opgezegd wist v. B. andermaal hem om
te praten en eenige stukken tot een
nominale waarde van 3000,— los te
krijgen. Een half jaar nadien deelde
hij mede, dat hij geld noodig had tot
hot exploiteeren van een patent voor
tomatenschooner. Hierop wist hij we
derom een bedrag van 14000 gulden
aan stukken in handen te krijgen ech
ter was dit niet voldoende want enkele
dagen later deelde hij mede dat liet
niet voldoende was, waarop hij 5000
gulden aan effecten mede kroeg tec
beleening.
De omgeving van Rotterdam
gedupeerd
Van B wist van een persoon vier aan-
deelen Centrale Suiker Maatschappij elk
nominaal 1250 onder allerlei vreemde voor
wendsels machtig te worden.
Het onderzoek wordt door de veldwach
tors voortgezet. Vermoed wordt dat nog veel
meer personen in de omgeving van Rotter
dam de dupe zijn geworden.
v. B. was Directeur van de N.V. „Woon
stad" te Rotterdam.
Bij het verhoor is gebleken dat. door hem
ook aandeelen van voornoemde N.V. zijn ge
ruild togen effecten, terwijl deze aandeelen
niet geboekt waren, dus later waardeloos
bleken te zijn.
v. B. die een volledige bekentenis heeft
afgelegd, doelt beweert de dupe te zijn ge
worden van andere personen en van eenige
ondernemingen in het buitenland, o.a. Bel
gië en Spanje, is ter beschikking gesteld van
den Officier van Justitie te Roterdam en al
daar opgesloten.
De vijf andere slachtoffers van de „Leeuwerik". Van links na ar rechts: H. van
Arnhem; E. A. J. Prïllewitz, tweede bestuurder; Th. van der Klein, marconist;
R, Weiman*
Riei, lid der directie van de A. K. V. te
de werktuigkundigen H. Wingelaar en
LAND- EN TUINBOUW
Tragische brand te
Monnikendam
Blinde man levend verbrand
Te Monnikendam -brak Zondagmorgen brand
uit in een perceel aan hot Zarken, bewoond
door de gebroeders Scherpenhuizen, mannen
van ongeveer 70 jaar.
J. Scherpenhuizen was, toen de brand ont
stond, alleen thuis, terwijl zijn broer naar
de kerk was. Een jongetje, dat aan den over
kant woont, zag plotseling vlammen on snel
de onmiddellijk naar binnen om den ouden
man, die blind is, te waarschuwen. Hij nam
den man mee naar buiten en ging vervol
gens de brandweer alarmeeren.
Echter ging Sch. zijn brandende wo
ning weer binnen waarschijnlijk om
zijn geld en andere dingen van waar
de in veiligheid te stellen. Het vuur
greep zoo snei om zich heen, dat de
man den weg werd afgesneden. Do
brandweer slaagde er niet in den
ongelukkige te bevrijden, zoodat hij is
omgekomen. Later heeft men het ge
heel verkoolde lijk geborgen.
De geheele woning brandde uit. De brand
is in een zijkamer, waar een kachel staal,
ontstaan. De schade wordt door verzekering
gedekt. De omliggende huisjes hebben geen
gevaar geloopen. Van een pand aan de over
zijde werd de gevel geblakerd, terwijl de
ruiten door de hitte zijn gesprongen;
ln hoofdzaak gelijk aan die
voor 1934
Ook voor 1935 zullen de kalveren binnen
de reeds bekend gemaakte gewichts-grenzen
moeten zijn voorzien van hetzij een identi-
teitsbewijs-1934, hetzij van een identiteitsbe-
wijs-1935, behalve de hierna onder D en E
te noemen uitzonderingen.
A. Vaarskalveren en niet gere
gistreerde stierkalveren.
In tegenstelling met de voor 1934
geldende regeling zullen dit jaar de
niet geregistreerde stierkalveren en de
vaarskalveren afzonderlijk worden
toegewezen, met dien verstande, dat
het mogelijk zal zijn op een toewijzing
van vaarskalveren stierkalveren te la
ten schetsen welker identiteitsbewij
zen dan te gelegener tijd weer kunnen
worden ingewisseld tegen die van
vaarskalveren. Evenzoo zal de gele
genheid worden geboden identiteits
bewijzen van niet geregistreerde stier
kalveren welke verkregen zijn door
inwisseling van identiteitsbewijzen
van vaarskaiveren, t.g.t. weder in te
wisselen tegen identiteitsbewijzen van
vaarskalveren.
Behalve in de vorenomschreven gevallen
zullen echter identiteitsbewijzen van niet
geregistreerde stierkalveren alleen kunnen
worden ingewisseld tegen die van andere
niet geregistreerde stierkalveren, terwijl uit
den aard der zaak de identiteitsbewijzen van
vaarskalveren zoowel tegen die van andere
vaarskalveren als tegen die van niet ge
registreerde stierkalveren ingewisseld kun
nen worden.
De prijs van de identiteitsbewijzen voor
vaarskalveren en niet geregistreerde stier-
kalveren bedraagt wederom 0.75 per stuk
B. Geregistreerde stlerkaive-
ren.
De eischen, welke voor het aanhouden van
geregistreerde stierkalveren worden gesteld,
zijn in groote lijnen gelijk aan die, welke
verleden jaar hebben gegolden. Identiteits
bewijzen van geregistreerde stierkalveron
zijn niet inwisselbaar.
De prijs van een identiteitsbewijs voor een
geregistreerd stierkalf bedraagt wederom
75 cent.
C. Erkende veestapels.
Boven de vorenbedoelde toewijzing zuilen
wederom vaarskalveren kunnen worden toe
gewezen aan eigenaren van door de Neder-
landsche Veehouderijcentrale erkende vee
stapels, welke wederom worden onderschei
den in: 1. stambockveestapels, 2. fokveever-
eenigingsveestapeis, 3. tuberculosevrije vee
stapels.
De eischen voor erkenning zijn in hoofd
zaak gelijk aan die, welke verleden jaar
zijn gesteld. Bij een aanvrage om er
kenning moet een bedrag van
20,— worc|en gezonden aan de
Lan dbou w-Cris i s-0 r g an i sati e.
Bij nict-erkonning of wel indien een
veestajjel wordt erkend, doch geen
onkel boventallig vaarskalf wordt
toegewezen, wordt 15 terugbetaald;
indien wel boventallige vaarskalveren
worden toegewezen, wordt het identi
teitsbewijs voor het eerste boventallige
vaarskalf kosteloos verstrekt, terwijl
voor de meerder uit te reiken identi
teitsbewijzen voor zoodanige vaars-
kalveren 20 -per stuk wordt be
rekend.
Hierbij wordt er nadrukkelijk op gewe
zen, dat boventallige vaarskalveren alleen
worden toegewezen, indien alle stierkalve
ren en vaarskalveren, waarvoor aan den
betrokken veehouder reeds een identiteits-
bewijs-1935 werd uitgereikt, uit den betref-
fenden veestapel zijn geboren en voldoen
aan de overige eischen, welke ter zake in
het Reglement Rundveeteeltregeling 1935
worden gesteld.
D. Zonder identiteitsbewijzen
aan te houden vaarskalveren.
De georganiseerden, wien 1 vaarskalf is
toegewezen, mogen tot 1 September 1935
1 vaarskalf zonder identiteitsbewijs aanhou
den voor de selectie. De veehouders, aan wie
een toewijzing van 2 oi 3 vaarskalveren werd
verleend, mogen tot 1 October 1935 1 vaars
kalf extra aanhouden. Degenen, aan wie 4
vaarskalveren werden toegewezen, mogen
tot. 1 November 1935 1 vaarskalf zonder iden
titeitsbewijs in voorraad hebben. De georga
niseerden, wien meer dan 4 doch minder
dan 10 vaarskalveren zijn toegewezen, mogen
tot 1 September 2 vaarskalveren en van 1
September tot 1 November 1935 1 vaarskalf
extra aanhouden.
De veehouders, aan wie een vaargkalver-
toewijzing van meer dan 9 doch minder dan
16 werd verleend, kunnen tot 1 September
3 vaarskalveren en van 1 September tot 1
November 1935 1 vaarskall extra in voor
raad hebben.
Degenen, aan wie meer dan 15, doch min,
der dan 21 vaarskalveren zijn toegewezen,
mogen tot 1 September 4 vaarskalvoren, van
1 September tot 1 October 2 vaarskalveren
en van 1 October tot 1 November 1935 1
vaarskalf zonder identiteitsbewijs aanhou
den.
De georganiseerden, wien een vaarskalver
toewijzing van meer dan 20 werd verleend,
kunnen tot 1 September 5, van 1 September
tot 1 October 3 en van 1 October tot 1 Nov.
2 vaarskalveren extra voor de selectie aan
houden.
Voor hen, die aangesloten zijn bij een
door de Nederlandsohe eVehouderij-centrale
erkende rundertuberculosebestrijdings-orga-
nisatie, geldt hetzelfde, echter met deze toe
voeging, dat zij, ongeacht hot hun toegewe
zen aantal vaarskalveren, in ieder geval tot
1 Maart 1936 1 vaarskalf zonder identiteits
bewijs mogen aanhouden.
E. Mest kalveren.
Mestvergunningen kunnen wederom door
de Landbouw-Crisis-Organisaties worden af
gegeven tegen vergoeding van 0.25 per
stuk voor den duur .an ten hoogste vijf
maande!?:
Duitschland heeft 17% millioen
eieren noodig f)
Volgens het Weekbl. voor Kruideniers
waren heeft de „Reichssteile für Eier" te
Berlijn een bestelling gedaan voor de le
vering in April van 17^ millioen eieren, te
leveren in koelhuisverpakking, en bestemd,
voor opslag in Duitsche koelhuizen.
Crisissteunbeschikking
Tarwebloem B
De "Minister heeft goed gevonden dat aan
importeurs vergoed zal worden voor tarwe
bloem B, die geleverd is aan broodbakkers
en banketbakkers en is verwerkt als grond
stof bij het bakken van brood en van ban
ket, een bedrag van f 2.50 per 100 kg;
en voorzoover deze is verwerkt tot biscuit,
wafels, ouwel, macaroni, vermicelli, gluten,
bestemd voor bereiding van brood voor dia
betici, honden- of kattenbrood, dan wel is
aangewend hetzij bij de bereiding van drops
hetzij in de textielnijverheid of voor andere
technische doeleinden, een bedrag van
f 4.75;
is verwerkt tot voerbrood, hetwelk m ge
broken of gemalen toestand is gebruikt
voor vermenging in pluimveevoeder, een be
drag van f 5.25;
hetzij onverwerkt is uitgevoerd, hetzij is
verwerkt tot producten, welke uit Neder
land zijn uitgevoerd, een bedrag van 1 v*
DE NIEUWBENOEMDE RIJKS-
ZUIVEL-INSPECTEUR
Omtrent de heer J. J. C. Jurling Beck, be*
noemd tot rijkszuivelinspecteur, deelt bet Va-cL
mede. dat hij 30 Mei 1882 te Limbotto (N.O.I.)
lm geboren. In 1902 verwierf hij aan de hoogere
land-. tuin- en boschbouwsohool te Wapenin
gen het diploma van Nederlandsch landbouw
kundige.
Na practisch in verschillende groote zuivel
bedrijven werkzaam te zijn geweest, heeft hij
ln 1904 als assistent van Dr F. E. Posthuma
den z.g. „boteroorlog" ln Brabant eken strijd
tegen de boterknoeiers bij de invoering vaai
het rijk&botormerk medegemaakt. Na ruim
een jaar als directeur van een zuivelfabriek en
melkinrichting te Lefidon werkzaam te zijn ge
weest. kreeg hij ln 1906 een functie bij do
rijkszuivellnspectie. Sinds 1900 was bij a/3j.-
rijkszuivellnspectour, souschef van den dienst,
KAASCONTROLE-STATION Z.-HOLLAND
(VOLVET)
„Dagkaas" minstens even goed als
„eenmaalsche" kaas
Geen knilvoer na 1 Maart voederen
Op de tc Rotterdam gehouden a-lgemeune
vergadering van het Kaascontrolestatlon Zuid-
Holland (volvet) welke vergadering geleid
werd door den voorzitter J. v. d. Koogh, werd
behandeld het jaarverslag over 1934, samen
gesteld door den directeur-secretaris Ir. H. v*
Gulik. Uit dit jaarverslag bleek o.m. dat bil
de Centrale Landbouworganisaties geen steun
word gevonden voor een actie ten gunste van
een (caseïne-)merk voor boerenkaas.
Een kaaskeuring werd gehouden teneinde
klaarheid to brengen aangaande die kwaliteit
van ..dagkaas" in najaar en winter, vcrgelc*
ken met do kwaliteit van ..rnaalskaas" van
cenzelfdo bedrijf uit denzelfden tijd. De in
samenwerking met het Utrechtscho station
benoemde commissie schreef in haar eindrap
port, dat met vrij groote zekerheid is komen
vast te staan, dat de bedrijven, welke in den
herfst (woidetijd) en in den winter (staltijd),
overgaan van het twee-maal por dag verkazen
der meflk tot het verkazen van avond- en mor-
gcnmelk tezamen, daarvan geen nadeelige ge
volgen ondervinden in de kwaliteit van -het
product. Zelfs kreeg de commissie den indrulj
dat de „dagkaas" gemiddeld van iets betere
kwaliteit was dan de „eenmaalscho" kaas#
Zij was dan ook unaniem van oordeel, dat hei;
toL passen van een eventueel onderscheldtogs- -
merk op dagkaas zonder eenig bezwaar kan,
geschieden wat betreft de kwaliteit der kaas
Deze conolusies hebben echter alleen betrek
king op bedrijven waar men om bepaalde rede
nen (bijv. do geringe hoeveelheid melk) is
overgegaan tot het maken van dagkaas, zoo
dat uit het gerapporteerde in geen ceval mag
worden afgeleid dat het maken vam dagkaas in
herfst en winter voov alle bedrijven voordee
ion biedt wat de kwaliteit der kaas betreft.
Het ledental daalde van 3202 tot 3130 E:*
traden 100 nieuwe leden toe cn 172 leden boda/nk
ten. Het aantal koeien der leden btdrceg
77.450 (77.317),
Onderzocht werden 57.762 monsters vol«-
vette kaas (b0.224); het gemiddelde vetgehalte*
over liet gehoele Jaar was 50.2% (49.7%)-
Slechts 0.94% van het aantal onderzochte
monsters had een vetgehalte beneden 46%
(1.74%). Wegens een vetgehalte beneden 46%
mot 122 leden (225) geschorst worden.
In het verslag van den technlsch-ambtenaar
wordt met nadruk gewaarschuwd tegen hes
gebruik van kuilvoer na 1 Maart omdat uaar-
door de kwaliteit der kaas ernstig geschaad
kan worden.
De bijsilag per koe wordt voor 19S5 verlaagd
van 0.20 tot 015 per koe.
REG-EERINGSCOMMISSARIS BUCKMAN
MET VERLOF
Naar we vernemen is de heer Buckman. lid
van het college van regeeringscommissarissen
voor de uitvoering van de Landbouwcrisiswet,
voor een vijftal weken met verlof vertrokken
De heer Buckman, die in December ziek is ge
weest, doch daarna zijn werkzaamheden her
vatte. heeft zich voor algeheel herstel van
gezondheid naar het Zuiden van Frankrijk be
geven.
Zijn functie hij was meer speciaal belast
met melk en zuivel wordt waargenomen door
Mr Dr Van Rhijn, voorzitter van het collega
van regeeringscommissarissen, en den heer
Van Zwanenberg, commercieel adviseur en lid
van dit college.
CONTINGENTEERING VAN
SUPERFOSFAAT
De Staatscourant bevat een K.B. waarbjj da
invoer van superfosfaat voor drie maanden
wordt gecontingonteerd. Deze contingenteering
geldt van 1 April tot 30 Juni 1935. Het percert
tage van den toogestanen invoer is bepaald op
100 van de hoeveelheid, welke in de maanden
April en Juni 1931 en 1932 is ingevoerd.
Do toewijzing aan importeurs zal echter ge
schieden volgens andere basisjaren en wel vol
gens hetgeen ingevoerd is per drie maanden ia
1933 cn 1X134.
Deze contlngenteerlng is noodig gebleken in
verband met den bovenmatigen invoer in on*
land. welke vooral uit België plaats had.
DE EXPORT VAN VROEGE AARDAPPELEN
NAAR HET BUITENLAND
Het Centraal Bureau der Veilingvereeni gingen
in Nederland heeft aan den Min. van Econ Zaken
een adres gezonden, waarin de aandacht wordt
gevestigd op de onzekerheid in tuinbouwkringen,
omtrent de mogelijkheid van export van vroege
aardappelen naar Engeland. Deze export is steeds
van veel beteekenis geweest, doch onlangs is me-
dedeeling gedaan, dat in Engeland geen vroege
aardappelen ingevoerd mogen worden, dan op ver
toon van invoervergunning af te geven aan En-
ge-lsche importeurs. Sindsdien is echter niets meer
vernomen, en de vrees bestaat dat bij het ontbre
ken van een nadere regeling, de importeurs naar
willekeur de hun toegewezen hoeveelheid betrek
ken van leveranciers uit welk land dan ook, zoo
dat omtrent de hoeveelheid door Nederland uit te
voeren, geen zekerheid bestaat en dus de moge
lijkheid bestaat, dat de export van Nederlandsche
vroege aardapelen sterk zal afnemen.
Dit zou opnieuw een slag voor onze aardappe
lenteelt zijn, daar Engeland, na Duitschland, nu
onze grootste afnemer van dit product was.
Adressant meent dat de Engelsche regeering bo
vendien handelt in strijd met haar toezegging aan
Nederland,
De Minister wordt verzocht te willen bevorde
ren, dat bij de Engelsche regeering offitieele stap
pen worden gedaan tot het verkrijgen van meer
Verheid voor onze aardappelenexport.
r,