7 MAAS- EN SCHELDEBODE WOENSDAG 10 APRIL 1935 DE RAMP VAN DE ..LEEUWERIK" MEER DAN TWEE TON VERDUISTERD Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koopt tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten DE NIEUWE RUNDVEETEELT- REGELING /I zich ge- de terug 1.75—'2.6Q kwal. tot 33—38 c.; 46: )3 kw 80 c., 2e rkens (le- c„ 3e kw c., 3e kw 34 c., 3e r I 12, 3e kw f 10, per 100 de con- ure oU iegedoeid Stom De zeven inzittenden omgekomen Nieuwe slag voor de K.L.M. Met groote ontroering zullen onze leïers Zaterdagavond door middel van de radio vernomen hettben van de nieuwe slag, die onze K.L.M. trof. Nog ligt de ondergang van de „Ulver in den nacht van 19 op 20 Dec. j.l. versch en diep in het geheugen. En thans een nieuwa ramp, waarvan de zoo bekende machine de „Leeuwerik" die ook in December naar Rutbali Wells was geweest het 6lachtoffer is geworden, een ramp waarbij alle opvarenden: 5 man K.L.M.-personeel en twee passagiers het leven hebben gelaten. Het ongeluk is gebeurd op de lijn Praag Rotterdam, do jongste, eerst verleden week Maandag geopende lijn van de K.L.M. Het aantal passagiers is echter in de eerste dagen nooit zoo groot als bij lijnen, die reeds jaren in exploitatie zijn. Daarom' pleegt de K.L.M. veel personeel aan boord, te geven van deze machines, omdat men de plaatsruimte op de drukke verbindingen niet missen kan en het personeel toch ook een zekere oeieningsperiode mee moet maken. Om 12 u. 31 A.T. was het vliegtuig Uit Holle vertrokken. Om 1 u. 35 be vond het zich 10 K.M. ten Noorden van Kassei, dns Juist op de route Halle— LeipzigEssen en 4 minuten later meldde het aan Keulen, dat de antenne werd ingehaald wegens onweer. Om on> fleveer 2 u. 20 A.T. werd het gevonden. De slachtoffers Nader vernemen wij dat de bemanning Van de verongelukte „Leeuwerik" niet uit vier, doch uit vijf personen bestond, name lijk de heeren P. Soer, eerste bestuurder, P r i 11 e vv i t z, tweede bestuurder, T. van der Klein, marconist, P. Weiman, mecanicien, en II. Win ge la ar, werktuig kundige. Als passagiers waren aan boord do heeren Mr. W. de Viugt, van Amsterdam, en II. yan Riei, van Arnhem. Mr. W. de Vlugt, een zoon van den Burgemeester van Amsterdam, was lid van de firma Ingwersen Co., aldaar. De heer H. van Riei, uit Arnhem, die chef was van de afdeeling verkoop van de Aigemeene Kunstzijde Unie, en die uithoof de van zijn beroep zeer veel reisde, maakte daarbij veelvuldig van de K.L.M.-toestellon gebruik. Dezer dagen vertoefde hij in Wee- nen, en via Praag was hij op de thuisreis, llij was ongeveer 50 jaar oud, gehuwd, en vader van drie kinderen. Piloot Piet S o e r was 4 Januari 1903 te Havelte geboren. Voordat hij in dienst trad bij de K.L.M. was hij militair vlieger op Soesterberg. Sinds 10 Mei 1927 was hij aan de K.L.M. verbonden, in wier dienst hij ruim 7000 vlieguren maakte, w.o. zeventien reizen naar Indië. Hij' was een der meest bekende K.L.M.-piloten, vooral vermaard door de befaamde Korstvlucht in December 1933, die hij tezamen met Smirnoff had on dernomen. De spanning, welke er op dien gedenk- waardigen avond van 30 December in heel Nederland heerschte, toen zij met de „Peli kaan" bij nacht en ontij op Schiphol land den, ligt nog versch in ons geheugen. Deze koene luchtvaarder is thans aan ons vaderland ontvallen. Hij laat een vrouw en een dochtertje achter. Piloot P r i 11 e w i t z, die omstreeks 40 Jaar oud was, stond in dienst der K.N.I.L.M. doch was uit Indië overgekomen om een zomerseizoen bij de K.L.M. te vliegen. Het lag in het voornemen, dat hij na afloop daarvan met een voor de K.N.I.L.M. be stemd toestel naar Indië zou terugkeeren. De marconist T. van der Klein was een Rotterdammer van geboorte. Hij genoot zijn opleiding als dienstplichtig sergeant- mitraillist, en was in het bezit van een cor- tificaat eerste klasse telegrafist en lucht vaart-telegrafist. Op 1 Juni 1934 bij de K. L. HL in dienst getreden, maakte hij vervol gens ongeveer 500 vlieguren, waarbij een reis naar Indië inbegrepen. Hij was geboren op 5 October 1910 en dus 24 jaar oud. De mecanicien Pieter Weiman werd 20 Maart 1910 te Brieile geboren en trad in 1930 in den K.L.M.-dienst. De werktuigkundige Hendrik Winge- laar, geboren 2G Juni 1904, die gehuwd was doch geen kinderen had, was voorheen sergeant-monteur bij den militairen vlieg- dienst. Sedert 1 Maart 1934 was hij aan do K.L.M. verbonden. Hij had eenige dagen op bet vliegveld Praag vertoefd, in verband met zijn werkzaamheden, en was Zater dag per „Leeuwerik" naar Nederland ver trokken. Daar hij aan boord niet in functie was, vermoedde men aanvankelijk niet, dat ook hij tot de inzittenden van het veronge lukte toestel behoorde. Eerst later werd be kend, dat Wingelaar eveneens hij deze ■ramp het loven had gelaten. De „Leeuwerik" was de machine, die ook de luchtlijn op Praag heeft geopend. Het tvas een 3-motorige Fokker F XII, met Wasp-motoren en heeft in 1931 de eerste reis naar Indië gemaakt. Thans vloog de „Leeuwerik" uitsluitend op het Europee- sche luchtnet, doch binnen korten tijd zou de machine toch weer tijdelijk op de Indië- route ingelegd zijn. Hoe het toestel gevonden is Het toestel is gevonden door een wacht meester van de politie van Rosenbeck. Het De eerste bestuurder P. Soer, comman dant van de „Leeuwerik", vooral bekend door de vermaarde Pelikaan-tocht. l,ag op 400 M. hoogte tegen een helling op een open piek vlak bij de boschrand. De route was voor de Indië-vliegers niet onbe kend, aangezien de vlleglijn Amsterdam- Budapest over Halle-Leipzig voert. De ma chine was dan ook niet afgeweken. Wel staat vast, dat Soer in een sneeuwstorm te recht gekomen is, waardoor hem elk zicht henomen is. Dientengevolge schijnt de Mr. W. de Vlugt, zoon van Amsterdams Burgemeester. machine tegen een berg gevlogen te zijn, is toen over don kop geslagen en in brand geraakt, met als gevolg, dat zeven verkoolde lijken te midden van de overblijfstelen der machine gevonden werden. Een ooggetuige op de plaats van het ongeluk Toestel tijdens sneeuwstorm tegen een berg gevlogen Een correspondent van het persbureau Vaz Dias in Westfalen is een half uur na het ongeluk van de „Leeuwerik" op de plaats des onheils aangekomen. Zooals reeds werd gemeld, zoo telefoneer de hij, is do ramp Zaterdag even voor drie uur gebeurd Op dat oogenblik woedde boven de streek een zeer zware sneeuw storm, die in dichtheid zeer ongelijk was, maar toch in de minst hevige momenten niet meer dan ten hoogste 200 meter zicht maakte. Waarschijnlijk is het aan deze omstandigheid toe te shrijven, dat de „Leeuwerik" midden in de vlucht tegen een berg is aangevlogen. Het ongeluk is gebeurd op een afstand van naar schatting 25 K.M. van het plaatsje Brilon, van waar de plaats van de ramp per auto in een half uur rijden bereikbaar- is. Do berg, waartegen de „Leeuwerik" is opgevlogen, is de Burgberg nabij het ge hucht Roesenbeck in liet Sauerland. De. streek daar is buitengewoon eenzaam, zoo dat het ongeveer een kwartier duurde al vorens degenen, die het vreeselijke onge luk zagen gebeuren, tor plaatse konden zijn. Het was een afschuwelijk schouwspel, dat zich daar aan h«n voordeed. Do „Leeuwe rik" was na de botsing over den kop gesla gen en in brand gevolgen. Dichtbij het bosch aan den voet van don berg was het ge vaarte neergestort en geheel uitgebrand. Van de prachtige F XII was niets over dan het kromgetrokken ijzeren geraamte en verkoolde resten van het houtwerk en de bekleedingsstoffen. Do drie motoren zaten nog in het geraamte, doch waren geheel vernield. Ook de bagage was zoo goed als geheel door liet vuur verteerd, met uitzondering van een aantal sieraden, die in een dei- koffers hadden gezeten en het vuur hadden weerstaan. Do sieraden hadden echter geer. buitengewoon groote waarde. Merkwaardigerwijze werden midden tus schen de verbrando resten nog een aantal vrijwel geheel gespaarde papieren gevonden \yaaruit de identiteit van het toestel kon worden opgemaakt. Een deerniswekkend schouwspel boden de lijken der inzittenden. Geen hunner had kans gezien uit het brandende vliegtuig te ontsnappen, waarschijnlijk doordat het reeds voor het in brand vloog over den kop was geslagen. De lijken waren ge'heel ver koold en volkomen onherkenbaar. De eerst aankomenden waarschuwden on middellijk de pol'tie te Brilon, die ruim een half uur na de ramp ter plaatse verscheen, onder leiding van den Landrat van het district Brilon, den heer Heinrich Janson. Doze constateerde, dat geen hulp meer ge boden kon worden en liet de nog rookende puinhoop onder politiebewaking stellen. Onmiddellijk waarschuwde hij de „Flug- waehe" van Dortmund, die in den loop van den avond personeel naar de plaats van de ramp zond terwijl ook onderzoekingsambte naren zich van Dortmund nar de plaats van het ongeluk begaven, waar zij omstreeks zeven uur arriveerden. In afwachting van hun komst liet men zoowel de lijken van de slachtoffers als de puinhoop van het toe stel onaangeroerd. Alleen wei-den nog bij daglicht de noodige foto's gemaakt. Ijsafzetting de oorzaak In een kort onderhoud, dat wij nog met den heer Plesman hadden, deelde deze ons nog mede, dat naar zijn mee ning de waarschijnlijkheid groot is, dat het ongeluk aan ijsafzetting op do vleugels moet worden geweten. Het ge wicht van het vliegtuig zou daardoor zoo zijn toegenomen, dat het voor den piloot niet mogelijk was. de machine boven de gevaarlijke zóne uit te krijgen. In dit verband herinnerde do heer Pies man aan een noodlanding, welke Duimc- laar jaren geleden in dezelfde omgeving heeft moeten maken. Hij constateerde toen ook ijsafzetting en zakte al lager en lager Duimelaar slaagde er echter in zijn machi ne wonder boven wonder veilig op den grond te krijgen. Toen de nacht, waarin dit gebeurde, verstreken was en de piloot zag waar hij terecht was gekomen en waar hvi overal langs was gevlogen, kreeg hij eerst recht een denkbeeld van het risico, dat tnj geloopen had. Soer heeft echter zooveel veine niet ge had. Een van de vele heuvels is hem nood lottig geworden. De dienst op Praag zal door het droevige gebeuren geen oponthoud hebben. Begrafenis der slachtoffers Naar wij vernemen staat liet thans vast. dat het stoffelijk overschot, van de slachtoffers van de ramp met de „Leeuwerik" naar ons land zal worden overgebracht en waarschijnlijk te Am sterdam ter aarde zal worden besteld. Het stoffelijk overschot van Mr. de Viugt en dat van den heer Van Riei zullen afzonderlijk wordoii begraven. Alleen deze lijken konden worden ge ïdentificeerd. De vijf overige slachtoffers Bullen in een gemeenschappelijk graf worden be graven. Beleediging van den burgemeester van Numansdorp De uitgever van G. te Ridderkerk was in zijn nieuwsblad in de rubriek „Snip en Snap" sterk opgetreden tegen burgemeedier De Zeeuw van Numansdorp, Op den dag, dat deze daar zou worden geinstalleerd, was van G. met een auto naar Numansdorp gereden ter verspreiding van pamfletten, waarvan de in houd den burgemeester in goede naam en eer aantastte. De politie had er echter spoedig een eind aan gemaakt. Van G. beweerde, aat het pamflet niet tegen den burgemeester persoonlijk was bedoeld geweest. Er moest echter mee bereikt worden, dat de nieuwbe noemde burgemeester zich in de gemeente zelf zou vestigen en alleen zou werken in het be lang der gemeente, wat zijn voorgangers, vol gens het pamflet, niet gedaan hadden. Van G. meende daarmee het algemeen belang te dienen. Tevens voerde hij aan, dat hfj het ge daan had, om de belangstelling voor zijn stervend blad wat grooter te maken. De politierechter te Dordrecht had van G, veroordeeld tot een maand gevangenisstraf voorwaardelijk, plus een boete van f40, we gens het opstellen van een smaadschrift en het opzettelijk verspreiden en vervaardigen daarvan. Het gerechtshof te 's Gravenhage had den verdachte veroordeeld tot een maand Gevangenisstraf onvoorwaardelijk. De Hooge Raad heeft df zaak naar het gerechtshof te 's Hertogenbosch verwezen, dat de kwestie heeft behandeld. Bij deze behandeling sprak de advocaat-generaal zijn verontwaardiging uit over de minderwaardige wijze, waarop het installatiefeeS: van den burgemeester van Numansdorp was vergald. Hij vond het schan deljjk, dat het gezag ondermijnd moest wor den om een courantje wat meer actueel te ma ken. Hij beschouwde het ten laste gelegde als een voortgezette handeling en eischte een maand gevangenisstraf. De verdediger wees er op dat bedoeld pam- fld; een algemeen karakter had, zoodat ae dagvaarding met te handhaven is. Hij vroeg vrijspraak subs clementie. Na re- cn dupliek werd de uitspraak he paald op 15 April. ZOLDERSCHUIT GEKANTELD Op de IJssel, even boven Dieren, is een zolderschuit, doordat de lading, bestaande uit rails en electro-motoren, begon te schuiven, gekanteld. De lading is geheel in de diepte verdwenen. De schuit heeft men met groote moeite aan den wal getrokken. Zij werd de rivier op gesleept door een motorboot, welke, evenal3 de zolderschuit en de verloren lading, toebehoort aan de N.V. Aanneming-Maat schappij Broekhoven te Nijmegen. De roergan ger van de schuit geraakte te water, doch wist zich zwemmende te redden. DOOR HOLLEND PAARD GEDOOD. Te Muiderberg reed de veehouder J. ter Beek met zijn paard en wagen in de Dorpsstraat toen op onverklaarbare wijze het gebit van zijn paard brak, waardoor het dier op hol sloeg. De wagen begon te slingeren en reed twee wegpaaltjes omver. Daarna botste de wagen tegen een huis. Ter Beek sloeg van, den wagen en was op slag dood. Oplichting op groote schaal in de Hoeksche Waard Van één persoon een ton gestolen Men meldt ons uit Oud-Beijerland: Nadat al reeds eer vermoedens tegen den 37-jarigen P. van B., boekhouder, wonende te Barendrecht en kantoor houdende te Rot terdam, Veemarkt no. 1 B, gerezen waren, die na onderzoek geen resultaten oplever den, kwam dezer dagen ter kennis van den hoofdagent van politie Kooi alhier, dat v. B twee stukken van elk 500.nominaal van een persoon te Oud-Beijerland in bruikleen ontvangen had zonder deze terug te geven. De hoofd-agent stelde hierna in samenwerking met den rijksveldwachter v. Mastrigt te Mijnsheerenland, na overleg met den Officier van Justitie te Rotterdam en te Dordrecht een onderzoek in. Hieruit bleek, dat van een persoon onder Mijnsheerenland een bedrag van ongeveer een ton was verduisterd, en van diverse andere personen in de Hoeksche Waard kleinere bedragen, een en ander tot een totaal van ruim twee ton. Hierop is v. B. door genoemde veldwachters Vrijdagochtend omstreeks zes uur van zijn bed gelicht en voor den burgemeester van Oud-Beijerland geleid, die een bevel tot inhechtenisname uitvaardigde, waarna hem een voorloopig verhoor werd afgenomen. Hoe Van B. te werk ging Verdachte ging als volgt te werk: Hij deelde een cliënt mede, dat hij geld noodig had en vroeg enkele stukken in bruikleen af te staan, hier bij zeide hij dat het Noderlandsche stukken moesten zijn, door zijn prak tijk als boekhouder wist hij welke stukken in eigendom aan zijn cliënt toebehoorden. De stukken werden aan hem afgestaan. Toen de termijn van terugbetaling verstreken was, gaf hij goede belofte, maar noch geld noch stukken werden terug gegeven. Van een van zijn cliënten, waarvoor hij ook do boeken voor de belasting bijhield, verkreeg hij het volste ver trouwen door zijn correcte behande ling. Deze is door allerlei voorwensels de dupe geworden. Zoo leende v. B. 5000,— voor verhuizing; sprak over een exploitatie van een woningbouw te 's-Gravenhage waarmede hij, vol gens hem, groote kans zag veel geld te verdienen; grond had hij reeds aan gekocht. Hij verzocht hem die exploi tatie met geld te steunen en daardoor zijn deel samen te nemen. Hij vroeg ongeveer 25.000,a 30.000,—. Voor dit doel wist hij na verloop van V/c jaar een bedrag van 74.500,— aan effecten ter beleening los te krijgen. Na verloop van een jaar deelde v. B. zijn cliënt mede, dat een pand van de huizen, die ze geëxploiteerd haden, was verkocht, doch dat de kooper niet kon betalen. Door te zeggen, dat de hypotheek van dat pand reeds was opgezegd wist v. B. andermaal hem om te praten en eenige stukken tot een nominale waarde van 3000,— los te krijgen. Een half jaar nadien deelde hij mede, dat hij geld noodig had tot hot exploiteeren van een patent voor tomatenschooner. Hierop wist hij we derom een bedrag van 14000 gulden aan stukken in handen te krijgen ech ter was dit niet voldoende want enkele dagen later deelde hij mede dat liet niet voldoende was, waarop hij 5000 gulden aan effecten mede kroeg tec beleening. De omgeving van Rotterdam gedupeerd Van B wist van een persoon vier aan- deelen Centrale Suiker Maatschappij elk nominaal 1250 onder allerlei vreemde voor wendsels machtig te worden. Het onderzoek wordt door de veldwach tors voortgezet. Vermoed wordt dat nog veel meer personen in de omgeving van Rotter dam de dupe zijn geworden. v. B. was Directeur van de N.V. „Woon stad" te Rotterdam. Bij het verhoor is gebleken dat. door hem ook aandeelen van voornoemde N.V. zijn ge ruild togen effecten, terwijl deze aandeelen niet geboekt waren, dus later waardeloos bleken te zijn. v. B. die een volledige bekentenis heeft afgelegd, doelt beweert de dupe te zijn ge worden van andere personen en van eenige ondernemingen in het buitenland, o.a. Bel gië en Spanje, is ter beschikking gesteld van den Officier van Justitie te Roterdam en al daar opgesloten. De vijf andere slachtoffers van de „Leeuwerik". Van links na ar rechts: H. van Arnhem; E. A. J. Prïllewitz, tweede bestuurder; Th. van der Klein, marconist; R, Weiman* Riei, lid der directie van de A. K. V. te de werktuigkundigen H. Wingelaar en LAND- EN TUINBOUW Tragische brand te Monnikendam Blinde man levend verbrand Te Monnikendam -brak Zondagmorgen brand uit in een perceel aan hot Zarken, bewoond door de gebroeders Scherpenhuizen, mannen van ongeveer 70 jaar. J. Scherpenhuizen was, toen de brand ont stond, alleen thuis, terwijl zijn broer naar de kerk was. Een jongetje, dat aan den over kant woont, zag plotseling vlammen on snel de onmiddellijk naar binnen om den ouden man, die blind is, te waarschuwen. Hij nam den man mee naar buiten en ging vervol gens de brandweer alarmeeren. Echter ging Sch. zijn brandende wo ning weer binnen waarschijnlijk om zijn geld en andere dingen van waar de in veiligheid te stellen. Het vuur greep zoo snei om zich heen, dat de man den weg werd afgesneden. Do brandweer slaagde er niet in den ongelukkige te bevrijden, zoodat hij is omgekomen. Later heeft men het ge heel verkoolde lijk geborgen. De geheele woning brandde uit. De brand is in een zijkamer, waar een kachel staal, ontstaan. De schade wordt door verzekering gedekt. De omliggende huisjes hebben geen gevaar geloopen. Van een pand aan de over zijde werd de gevel geblakerd, terwijl de ruiten door de hitte zijn gesprongen; ln hoofdzaak gelijk aan die voor 1934 Ook voor 1935 zullen de kalveren binnen de reeds bekend gemaakte gewichts-grenzen moeten zijn voorzien van hetzij een identi- teitsbewijs-1934, hetzij van een identiteitsbe- wijs-1935, behalve de hierna onder D en E te noemen uitzonderingen. A. Vaarskalveren en niet gere gistreerde stierkalveren. In tegenstelling met de voor 1934 geldende regeling zullen dit jaar de niet geregistreerde stierkalveren en de vaarskalveren afzonderlijk worden toegewezen, met dien verstande, dat het mogelijk zal zijn op een toewijzing van vaarskalveren stierkalveren te la ten schetsen welker identiteitsbewij zen dan te gelegener tijd weer kunnen worden ingewisseld tegen die van vaarskalveren. Evenzoo zal de gele genheid worden geboden identiteits bewijzen van niet geregistreerde stier kalveren welke verkregen zijn door inwisseling van identiteitsbewijzen van vaarskaiveren, t.g.t. weder in te wisselen tegen identiteitsbewijzen van vaarskalveren. Behalve in de vorenomschreven gevallen zullen echter identiteitsbewijzen van niet geregistreerde stierkalveren alleen kunnen worden ingewisseld tegen die van andere niet geregistreerde stierkalveren, terwijl uit den aard der zaak de identiteitsbewijzen van vaarskalveren zoowel tegen die van andere vaarskalveren als tegen die van niet ge registreerde stierkalveren ingewisseld kun nen worden. De prijs van de identiteitsbewijzen voor vaarskalveren en niet geregistreerde stier- kalveren bedraagt wederom 0.75 per stuk B. Geregistreerde stlerkaive- ren. De eischen, welke voor het aanhouden van geregistreerde stierkalveren worden gesteld, zijn in groote lijnen gelijk aan die, welke verleden jaar hebben gegolden. Identiteits bewijzen van geregistreerde stierkalveron zijn niet inwisselbaar. De prijs van een identiteitsbewijs voor een geregistreerd stierkalf bedraagt wederom 75 cent. C. Erkende veestapels. Boven de vorenbedoelde toewijzing zuilen wederom vaarskalveren kunnen worden toe gewezen aan eigenaren van door de Neder- landsche Veehouderijcentrale erkende vee stapels, welke wederom worden onderschei den in: 1. stambockveestapels, 2. fokveever- eenigingsveestapeis, 3. tuberculosevrije vee stapels. De eischen voor erkenning zijn in hoofd zaak gelijk aan die, welke verleden jaar zijn gesteld. Bij een aanvrage om er kenning moet een bedrag van 20,— worc|en gezonden aan de Lan dbou w-Cris i s-0 r g an i sati e. Bij nict-erkonning of wel indien een veestajjel wordt erkend, doch geen onkel boventallig vaarskalf wordt toegewezen, wordt 15 terugbetaald; indien wel boventallige vaarskalveren worden toegewezen, wordt het identi teitsbewijs voor het eerste boventallige vaarskalf kosteloos verstrekt, terwijl voor de meerder uit te reiken identi teitsbewijzen voor zoodanige vaars- kalveren 20 -per stuk wordt be rekend. Hierbij wordt er nadrukkelijk op gewe zen, dat boventallige vaarskalveren alleen worden toegewezen, indien alle stierkalve ren en vaarskalveren, waarvoor aan den betrokken veehouder reeds een identiteits- bewijs-1935 werd uitgereikt, uit den betref- fenden veestapel zijn geboren en voldoen aan de overige eischen, welke ter zake in het Reglement Rundveeteeltregeling 1935 worden gesteld. D. Zonder identiteitsbewijzen aan te houden vaarskalveren. De georganiseerden, wien 1 vaarskalf is toegewezen, mogen tot 1 September 1935 1 vaarskalf zonder identiteitsbewijs aanhou den voor de selectie. De veehouders, aan wie een toewijzing van 2 oi 3 vaarskalveren werd verleend, mogen tot 1 October 1935 1 vaars kalf extra aanhouden. Degenen, aan wie 4 vaarskalveren werden toegewezen, mogen tot. 1 November 1935 1 vaarskalf zonder iden titeitsbewijs in voorraad hebben. De georga niseerden, wien meer dan 4 doch minder dan 10 vaarskalveren zijn toegewezen, mogen tot 1 September 2 vaarskalveren en van 1 September tot 1 November 1935 1 vaarskalf extra aanhouden. De veehouders, aan wie een vaargkalver- toewijzing van meer dan 9 doch minder dan 16 werd verleend, kunnen tot 1 September 3 vaarskalveren en van 1 September tot 1 November 1935 1 vaarskall extra in voor raad hebben. Degenen, aan wie meer dan 15, doch min, der dan 21 vaarskalveren zijn toegewezen, mogen tot 1 September 4 vaarskalvoren, van 1 September tot 1 October 2 vaarskalveren en van 1 October tot 1 November 1935 1 vaarskalf zonder identiteitsbewijs aanhou den. De georganiseerden, wien een vaarskalver toewijzing van meer dan 20 werd verleend, kunnen tot 1 September 5, van 1 September tot 1 October 3 en van 1 October tot 1 Nov. 2 vaarskalveren extra voor de selectie aan houden. Voor hen, die aangesloten zijn bij een door de Nederlandsohe eVehouderij-centrale erkende rundertuberculosebestrijdings-orga- nisatie, geldt hetzelfde, echter met deze toe voeging, dat zij, ongeacht hot hun toegewe zen aantal vaarskalveren, in ieder geval tot 1 Maart 1936 1 vaarskalf zonder identiteits bewijs mogen aanhouden. E. Mest kalveren. Mestvergunningen kunnen wederom door de Landbouw-Crisis-Organisaties worden af gegeven tegen vergoeding van 0.25 per stuk voor den duur .an ten hoogste vijf maande!?: Duitschland heeft 17% millioen eieren noodig f) Volgens het Weekbl. voor Kruideniers waren heeft de „Reichssteile für Eier" te Berlijn een bestelling gedaan voor de le vering in April van 17^ millioen eieren, te leveren in koelhuisverpakking, en bestemd, voor opslag in Duitsche koelhuizen. Crisissteunbeschikking Tarwebloem B De "Minister heeft goed gevonden dat aan importeurs vergoed zal worden voor tarwe bloem B, die geleverd is aan broodbakkers en banketbakkers en is verwerkt als grond stof bij het bakken van brood en van ban ket, een bedrag van f 2.50 per 100 kg; en voorzoover deze is verwerkt tot biscuit, wafels, ouwel, macaroni, vermicelli, gluten, bestemd voor bereiding van brood voor dia betici, honden- of kattenbrood, dan wel is aangewend hetzij bij de bereiding van drops hetzij in de textielnijverheid of voor andere technische doeleinden, een bedrag van f 4.75; is verwerkt tot voerbrood, hetwelk m ge broken of gemalen toestand is gebruikt voor vermenging in pluimveevoeder, een be drag van f 5.25; hetzij onverwerkt is uitgevoerd, hetzij is verwerkt tot producten, welke uit Neder land zijn uitgevoerd, een bedrag van 1 v* DE NIEUWBENOEMDE RIJKS- ZUIVEL-INSPECTEUR Omtrent de heer J. J. C. Jurling Beck, be* noemd tot rijkszuivelinspecteur, deelt bet Va-cL mede. dat hij 30 Mei 1882 te Limbotto (N.O.I.) lm geboren. In 1902 verwierf hij aan de hoogere land-. tuin- en boschbouwsohool te Wapenin gen het diploma van Nederlandsch landbouw kundige. Na practisch in verschillende groote zuivel bedrijven werkzaam te zijn geweest, heeft hij ln 1904 als assistent van Dr F. E. Posthuma den z.g. „boteroorlog" ln Brabant eken strijd tegen de boterknoeiers bij de invoering vaai het rijk&botormerk medegemaakt. Na ruim een jaar als directeur van een zuivelfabriek en melkinrichting te Lefidon werkzaam te zijn ge weest. kreeg hij ln 1906 een functie bij do rijkszuivellnspectie. Sinds 1900 was bij a/3j.- rijkszuivellnspectour, souschef van den dienst, KAASCONTROLE-STATION Z.-HOLLAND (VOLVET) „Dagkaas" minstens even goed als „eenmaalsche" kaas Geen knilvoer na 1 Maart voederen Op de tc Rotterdam gehouden a-lgemeune vergadering van het Kaascontrolestatlon Zuid- Holland (volvet) welke vergadering geleid werd door den voorzitter J. v. d. Koogh, werd behandeld het jaarverslag over 1934, samen gesteld door den directeur-secretaris Ir. H. v* Gulik. Uit dit jaarverslag bleek o.m. dat bil de Centrale Landbouworganisaties geen steun word gevonden voor een actie ten gunste van een (caseïne-)merk voor boerenkaas. Een kaaskeuring werd gehouden teneinde klaarheid to brengen aangaande die kwaliteit van ..dagkaas" in najaar en winter, vcrgelc* ken met do kwaliteit van ..rnaalskaas" van cenzelfdo bedrijf uit denzelfden tijd. De in samenwerking met het Utrechtscho station benoemde commissie schreef in haar eindrap port, dat met vrij groote zekerheid is komen vast te staan, dat de bedrijven, welke in den herfst (woidetijd) en in den winter (staltijd), overgaan van het twee-maal por dag verkazen der meflk tot het verkazen van avond- en mor- gcnmelk tezamen, daarvan geen nadeelige ge volgen ondervinden in de kwaliteit van -het product. Zelfs kreeg de commissie den indrulj dat de „dagkaas" gemiddeld van iets betere kwaliteit was dan de „eenmaalscho" kaas# Zij was dan ook unaniem van oordeel, dat hei; toL passen van een eventueel onderscheldtogs- - merk op dagkaas zonder eenig bezwaar kan, geschieden wat betreft de kwaliteit der kaas Deze conolusies hebben echter alleen betrek king op bedrijven waar men om bepaalde rede nen (bijv. do geringe hoeveelheid melk) is overgegaan tot het maken van dagkaas, zoo dat uit het gerapporteerde in geen ceval mag worden afgeleid dat het maken vam dagkaas in herfst en winter voov alle bedrijven voordee ion biedt wat de kwaliteit der kaas betreft. Het ledental daalde van 3202 tot 3130 E:* traden 100 nieuwe leden toe cn 172 leden boda/nk ten. Het aantal koeien der leden btdrceg 77.450 (77.317), Onderzocht werden 57.762 monsters vol«- vette kaas (b0.224); het gemiddelde vetgehalte* over liet gehoele Jaar was 50.2% (49.7%)- Slechts 0.94% van het aantal onderzochte monsters had een vetgehalte beneden 46% (1.74%). Wegens een vetgehalte beneden 46% mot 122 leden (225) geschorst worden. In het verslag van den technlsch-ambtenaar wordt met nadruk gewaarschuwd tegen hes gebruik van kuilvoer na 1 Maart omdat uaar- door de kwaliteit der kaas ernstig geschaad kan worden. De bijsilag per koe wordt voor 19S5 verlaagd van 0.20 tot 015 per koe. REG-EERINGSCOMMISSARIS BUCKMAN MET VERLOF Naar we vernemen is de heer Buckman. lid van het college van regeeringscommissarissen voor de uitvoering van de Landbouwcrisiswet, voor een vijftal weken met verlof vertrokken De heer Buckman, die in December ziek is ge weest, doch daarna zijn werkzaamheden her vatte. heeft zich voor algeheel herstel van gezondheid naar het Zuiden van Frankrijk be geven. Zijn functie hij was meer speciaal belast met melk en zuivel wordt waargenomen door Mr Dr Van Rhijn, voorzitter van het collega van regeeringscommissarissen, en den heer Van Zwanenberg, commercieel adviseur en lid van dit college. CONTINGENTEERING VAN SUPERFOSFAAT De Staatscourant bevat een K.B. waarbjj da invoer van superfosfaat voor drie maanden wordt gecontingonteerd. Deze contingenteering geldt van 1 April tot 30 Juni 1935. Het percert tage van den toogestanen invoer is bepaald op 100 van de hoeveelheid, welke in de maanden April en Juni 1931 en 1932 is ingevoerd. Do toewijzing aan importeurs zal echter ge schieden volgens andere basisjaren en wel vol gens hetgeen ingevoerd is per drie maanden ia 1933 cn 1X134. Deze contlngenteerlng is noodig gebleken in verband met den bovenmatigen invoer in on* land. welke vooral uit België plaats had. DE EXPORT VAN VROEGE AARDAPPELEN NAAR HET BUITENLAND Het Centraal Bureau der Veilingvereeni gingen in Nederland heeft aan den Min. van Econ Zaken een adres gezonden, waarin de aandacht wordt gevestigd op de onzekerheid in tuinbouwkringen, omtrent de mogelijkheid van export van vroege aardappelen naar Engeland. Deze export is steeds van veel beteekenis geweest, doch onlangs is me- dedeeling gedaan, dat in Engeland geen vroege aardappelen ingevoerd mogen worden, dan op ver toon van invoervergunning af te geven aan En- ge-lsche importeurs. Sindsdien is echter niets meer vernomen, en de vrees bestaat dat bij het ontbre ken van een nadere regeling, de importeurs naar willekeur de hun toegewezen hoeveelheid betrek ken van leveranciers uit welk land dan ook, zoo dat omtrent de hoeveelheid door Nederland uit te voeren, geen zekerheid bestaat en dus de moge lijkheid bestaat, dat de export van Nederlandsche vroege aardapelen sterk zal afnemen. Dit zou opnieuw een slag voor onze aardappe lenteelt zijn, daar Engeland, na Duitschland, nu onze grootste afnemer van dit product was. Adressant meent dat de Engelsche regeering bo vendien handelt in strijd met haar toezegging aan Nederland, De Minister wordt verzocht te willen bevorde ren, dat bij de Engelsche regeering offitieele stap pen worden gedaan tot het verkrijgen van meer Verheid voor onze aardappelenexport. r,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1935 | | pagina 3