wifla «i mmm mwjÊjê in VOOR VROUW EN KIND MAAS- EN SCHELDEBODE ZATERDAG 9 FEBRUARI 1935 if I Hi J 1 LICHT IN DE DUISTERNIS Boeken en Geschriften. OPVOEDING Schaakrubriek, WOI 11 i ims HP i: VOORDE IV ZONDAG Zij sagen de eau den ander niet; er stond ook n ematid op van zijn plaats in drie dagen; maar bij aï de kinderen Israels was het Hebt in hunne woningen. Exodus 10 23. De negende plaag die over Egypte kwam was een duisternis van drie dagen over het gansche land. Een duisternis, zoo dicht, dat ze den een den ander niet zagen. Er stond ook niemand op van zijn plaats. Ze waren ,om zoo te zeggen, in de duis ternis levend begraven. Alles stond stil: alle arbeid en alle verkeer. Ze konden nergens heengaan en niets uitrichten. Reeds zulk een duisternis was op zich zelf een wonder. Donkere dagen ko men in Egypte wel meer voor, vooral in den tijd des jaars, waarin deze plaag het land teisterde. Dan wordt de lucht ver donkerd door dikke wolken van fijn stof, dat door een stormwind over het land ge jaagd wordt. Maar hier was de duisternis buitenge woon zwaar. Zoodat zelfs het verstokte hart van Pharao er een oogenblik door werd geschokt en hij het volk wilde laten trekken, wat hij zeker niet zou gedaan hebben, als het een gewoon natuurver schijnsel geweest was. Dit wonder van de duisternis ging ver gezeld met een ander wonder. Bij al de kinderen Israëls was het licht in hunne woningen. Niet alleen binnen in hun hui zen, maar in alle plaatsen waar zij woon den was de lucht helder, zoodat zij het zonlicht bij dag en den glans der maan bij nacht mochten genieten. Zoo was dit dubbele wonder tegelijk een straf voor Pharao en zijn volk en een genadebewijs voor het volk des Heeren. De Heere had het bij de vierde plaag al gezegd: Ik zal te dien dage het land Gosen. waarin mijn volk woont, afzonde ren (Exodes 8 22). En ook bij al de volgende plagen werd van de kinderen Israëls niemand getroffen. Zoo wordt de scheiding tusschen des Heeren volk en hun vijanden voorbereid. De strijd tusschen Jehova en Pharao spitst zich toe. Het gaat op de crisis aan. Het wordt een scheiding als tusschen dood en leven. Dit wonder is tegelijk een te eken. Alle wonderen zijn tegelijk teekenen. Hef wonder gaat voorbij, maar het is een tee- ken van iets dat blijft. Zoo was het ook met dit wonder van de duisternis en het licht. Toen de drie dagen voorbij waren werd het weer dag, zoowel voor de Egyptenaren als voor de Israëlieten, en was er van de scheiding tusschen die beiden niets te merken. Toch bleef die scheiding zelf. De Heere heeft dit wonderteeken gegeven om te toonen dat Hij Zijn volk verschoont te midden van Zijn gerichten. En dit ging niet voorbij. Met elke plaag was dit dui delijker gebleken. En deze plaag toonda het zoo duidelijk als nooit te voren. Het was de voorbereiding van wat in den nacht der verlossing geschied is, toen bij de Egyptenaren alle eerstgeborenen stierven, zoodat er geen huis overbleef, waarin niet een doode war.. Maar bij de kinderen Israëls verroerde zelfs geen hond zijn tong. En straks in de Roode Zee is de wolk- kolom tegelijk duisternis bij de Egyptena ren, terwijl ze voor de kinderen Israëls een vuur is, dat den nacht verlicht. Zoo is toen Pharao in de zee omgekomen met al zijn heir; en is des Heeren volk verlost. Toch was Israël in zichzelf niet beter dan de Egyptenaren. Israël had het in het geheel niet verdiend. Toen de beloofde verlossing niet ter stond kwam en Pnarao aacv-nke'ijk he1- volk zwaarder verdrukte, toen ver-.«eten ze aan Mozes en Aaron, dat deze Pharao een zwaard in handen hadden gegeven om het volk te dooden. En als ge mocht tegenwerpen: Nu ja maar dat was ook wel te verstaan: want voor het uiterlijke geleek het er toch naar; en ze waren ook :w tar verdrukt, dat ze het nauwehiks konden géloovcu, dat er nog ooit een einde aar, zou komen- denk dan maar aan wat geschiedde kort na den doortocht door de Roode Zee. Jè, denk dan aan heel de woestijn- reis; hoe dikwijls hebben ze niet gehun kerd naar de vleeschpotten van Egypte! En meer dan eens hebben ze gezucht: och, of wij in Egypte den geest gegeven had den. Daarom is deze verschooning des Hee ren over zijn volk een blijk van Zijn genade. En zoo gaat het door heel de historie heen. De Heere spaart Zijn vplk midden in de oordeelen, die Hij over de volken der wereld zendt. De duistennis zal de, aarde bedekken, en donkerheid de vol ken; doch over u zal de Heere opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien wor den, zoo spreekt de profeet in later tij den (Jes. 60 2). Hij gaat Zijn volk voorbij met Zijn ge- richten. Maar niet omdat zij het waard zijn. Neen, het is louter genade. Dat is ook gebleken, toen de nacht der bevrijding voor Israël kwam. Want wat weerde toen den dood uit hun woningen? Het bloed van het lam, dat de Heere hun bevolen had aan hun deurposten en den dorpel van den ingang hunner huizen te strijken. Zoo worden we hier terstond geplaatst voor het mysterie der genade. Want, ja. Israël was wel het volk dat uit Abraham gesproten was. het volk des verbonds. Maar juist als zoodanig hebben wij het niet beter gemaakt dan de andere vol ken: De vraag, waarom de Heere de Egyp- tenaars slaat en Israël, in zichzelf niet be ter, verlost en spaart, komt telkens weer terug, ook in ons persoonlijk leveii. Waarom zou God mij behouden en ande ren laten verloren gaan? De goddeloozen keeren het om, en murmureeren tegen Gods rechtvaardig heid en barmhartigheid beide. Ze durven God wel van onrécht beschuldigen. Maar wie zichzelf recht heeft leeren kennen, erkent de rechtmatigheid van Gods oordeelen. Neen. dan achten we het geen onrecht, als God ons in ons oor deel laat liggen, en anderen zaligt uit genade. En zoo kan de vraag der bekomme ring ook zoo licht onze ziel bezwaren: is het wel voor mij? zal ik behouden wor den? Maar daarom moeten we dan ook er op letten, dat het bloed van het lam hier scheiding maakt. Dat Paaschlam was, zooals onze belij denis zegt, een Sacrament van Christus. En het is Christus, die door Zijn bloed scheiding maakt. En zooals de Israëliet zijn toevlucht nam tot het bloed van het Paaschlam, zoo hebben wij maar onze toevlucht te nemen tot het bloed van Christus. En dan worden wij evenmin beschaamd als zij. Toen Jezus aan Zijn kruis hing toen werd het duisternis over de geheele aar de. Toen kwam over Zijn ziel de duister nis van Gods gericht tegen onze -zonden. Toen heeft Hij geroepen; Mijn God, mijn God. waarom hebt Gij mij verlaten. En dit is voor ons de verlossing. Hier breekt het licht in de duisternis door. Hier wordt onze schuld verwisseld met de ge rechtigheid van Christus. Hier komt het leven uit in den dood. Hier wordt alle duisternis licht. En zoo wordt het mysterie van Israël, verlossing verklaard. Zoo wordt ver klaard het heilgeheim van de verlossing re midden van oordeel en gericht. Doorgronden doen we het daarom niet. Maar daaraan hangt de zaligheid ook niet. De Israëliet, die het bloed van het Paaschlam te baat nam, werd gered En wie in Christus gelooft, die wordt be- houden. Voor dien rijst het licht in de duister nis. Voor dien wordt het licht in het dal der schaduw des doods. Voor dien zal behoudenis zijn in den grooten dag des oordeels. Een vertooning Een gezelschap heeren zat op een win tel-avond te verhalen va; de ontmoetingen die zij in den afgeloopen herfst hadden ge-, had. Ieder had wat'te vertellen: de een 'van avonturen op reis, de aaide,r van de jac.ht, enz. Eindelijk kwam baron B. aan de beurt, die maar eeu enkel geva! zou verhalen; maar een geval, waarmee hij zich kofetelijk had vermaakt. „Ik bevond mij op mijn landgoed en liep 'm morgens door het boseh, toen ik drie mij ner knechts in levendig gesprok zag. Ik moet bekennen, dat de nieuwsgierigheid mij be.kroop en dat ik, als ee.n luistervink, mij tusschen de struiken verborg. Gij zult u dit kunnen begrijpen, wanneer gij ver neemt, dat ik hoordo, dat zij 't over mij en. over mijn vrouw hadden. De koetsier zei; „Wanneer ik slechts voor eenmaal de som mocht hebben die mijnheer alle dagen te ver teren heeft!" Frans, de lakei, zeide daarop: „En als ik maar eens aan zijn tat'c.1 eten mocht!" De tuinman was noch met het een noch met, het ander voldaan, en verklaarde dat hij de gelukkigste mensch van de we reld zou zijn, wanneer hij maar éénmaal me vrouw kussen mocht. Lachend trad ik te voorschijn, als in een tooverballct. De drie mannen stonden te kijken, en wilden aftrek ken. Maar ik hield hen staande. Neen, zei- de ik, zoo loopt het niet al. Ik heb döor een zonderling toeval Uwe hartewe.nsCKên ge hoord, en het lust mij er aan iè'- voldoen. Hier, Johan, hebt gij J' 150, beschouw dat ais mijn dagelijksch inkomen. U. Frans, noodig ik van middag bij'mij' ten eten, voor een zwart pak en witte das zal ik zorgen. En gij, zeide ik tot den tuinman, die vrij bedrem meld voor mij stond, gij zult van avond om 8 uur mijn vrouw hier vinden. Ik geel u ver lof haar een kus te geven, maar laat uw vrouw er niets van merken, want ik geloof dat zij zoo jaloersch is als een tijger. Toen he-t middagmaal ons wachtte moest Frans in gala binnenkomen, zijn buiging maken, en met geweld gedwongen worden aan te zit ten. Kostelijk heb ik mij vermaakt met al de linkschc bewegingen die hij maakte en dc velerlei gezichten die hij zclte en„En de tuinman?" riepen de heeren. „De tuin man" hernam de verhaler, „had het genoe gen zijn eigen Vrouw te kussen, die door mij op dc hoogte was gebracht, 't. Is hem slecht bekomen, want hij heeft er een paar flinke oorvijgen mee ingeoogst, tot groot, genoegen van mijn vrouw en mij, die het toonee! uit dc bekende hinderlaag bespiedden. Dat de tuinman zijn ontslag nam en kreeg kunt gij begrijpen, en evenzeer, dat de koetster het best in zijn schik was." De waarde van het Oude Testa ment voor het godsdienstig leven door L. Dlirr (uitgave J. J. Ko men, Roermond). Toen wij dit boek hadden gelezen kwam in ons hart de gedachte op „als we nog nooit in den bijbel hadden gelezen, zou dit boek ons doen grijpen naar den bijbel". De schrijver laat ons eerst zien, hoe wreed het is, gelijk het ongeloof het heeft,gedaan, het 0. T. met critiek weg te cijferen: zoodat het. O.T. als van geen botee.kenis zou zijn voor het. godsdienstig leVen. God zorgt echter dat niet het ongeloof zegeviert. Terecht merkt de schrijver op, dat in den wereldoorlog juist het T. werd overdacht en er troosi uit geput werd. Wé weten dal Rome d apokrie- fe hoeken ook tot het. O. T. rekent Wie' dit boek leest re.kene met hetgeen onze Ned. Ge toofsbelijdenis zegt in art. 5, 6, 7 en 25, als mede leze men den brief van Pauius aan Rome en Galatie. De moeilijkheden voor ons zijn dan gemakkelijk-te 'onderkennen. Waarover wij ons verblijden is ,dat Itome een pleitbezorger in den schrijver heeft, die den bijbel (O.T.) onder het volk begeert te brengen. 'lij gevoelt, met ons dat het mee- doogeloos wreed is, de Godsopenbaring het volk te onthouden. Van harte hopen wij dat dit hoek mag medewerken' dat de hhnden naar den hijbei worder» uitgestoken en dal het hart vol dank God looft voor Zijn liefde en genade .zondaars bewezen in het geven van Zijn openbaring. Wie het. Oude Testament, leest, kan het Nieuwe Testament niet met rust laten en omgekeerd. Onze dank voor de uitgave van dit werk. Geve God dat het doel met het schrijven van dit bonk wordt bereikt, zoodat de bijbel (O.T.) een eereplaats krijgt in ieder gezin C. D. Johannes Calvijns Institutie, ver kort weergegeven door di' R Wielenga, met een woord van in leiding van prof. H. H. Kuyper. (Uitgave Kok. Kampen). 't Is onze overtuiging dat, in een Geref. gezin naast den bijbel Calvijns institutie een eereplaats dient-te hebben. Vooral in onzen tijd van oppervlakkigheid is Geref. kost zeer noodig. Onze jongelingen en meisjes dienen ;zich te bekwamen voor en in het leven. Nu weten wij dat de lectuur die aangeboden wordt, niet gering is. Maar, helaas, Calvijns Institutie neemt hij velen niet dc eerste plaats in. De complete uitgave, wc weten he.t, is voor menigeen te O, Vader, God, Uw weg Leidt vaak uw kind'door 't duister. Aan ons hot volgen slechts En 't st.il zijn en vertronw'n Want al .die donkerheid Omsluit toch maai- Uw luister En op Uw liefd' en trouw, Daar kan men vast op bou-w'n Als Gij ons iets ontneemt, Wilt Gij ons meerder gevent Gij sldit een deur voor ons, Ken venster opent gauw. Mot o! véél wijder blik Op booger rijker leven, En met een uitzicht ver, Ver boven 's hemels blauw CELESTINE OLIPIIANTSchoch. duur. Dr. Wielenga heeft ons een verkorte uitgave bezorgd, die door ieder ts te betalen Ee.n verkorte, uitgaveen tochCalvtjn. Wie de uitgave van d.r. Sizoo beeft gelezen en nu deze verkorte uitgave zal moeten getui gen dat (loot- dr. W. niet met eigen woorden hoéft gesproken in dit boek, doch Calvijn. „Calijn" heeft gelaten, zoodat inderdaad 'Calvijn spreekt. 1-aat thans ieder Geref. ge zin zich dit. boek aartsrhaflen, opdat er ge- zonde kost wordt gebruikt. Prof. II. H. Kuyper heeft er een rijk in leidend woord in geplaatst. Als wij een jtersootilijke gedaehte mogen uitspreken, zou het zijn een verzoek, nl. als oen nieuwe druk verschijnt, schrijver ver geet dan niet den brief gericht aan den ko ning van Frankrijk, waarin dc grondslag van het recht, wordt .uiteengezet Daaraan is grocvle behoefte in onzen tijd Rusland heeft de rechtsorde omgekeerd. Het onverhoord oordeelen en veroordeelen is daar heel ge woon. Aanvankelijk hoorde men met ver ontwaardiging over deze praktijken spreken Hoe is het thans? Er wordt bijna geen aan dacht meer aan geschonken. Het rechtbcwust zijn slijt uit enRusland lacht, omdat het weet dat eenzelfde weg zal worden ingesla gen zoo het te pas komt. üaarom'dit verzoek ojvdat ons volk wakker wordt en geen voet geelt aan Russische praktijken C D Correspondentie deze rubriek betreffende te, zenden aan: F. W. NANKING, St. Gerardus- laan 15, Eindhoven. •No. 375 Oplossingen: No. 466 (Franken) 1. Lc5. Tempo met wederkeeriu.e patzetting van L en P verbonden met cross check. Een bijzonder goed geslaagd probleem! 1Ldlf 2. Kf6U ,1£dlf 2.'Ké6ü Men kan altijd tot de oploss in gswed&tryd toetreden. Een goede oplossing van eeft tw€&- zet telt voor cwee punten enz. Voor een fou* tieve oploroing wordt een punt in mindering gebracht. (Minimum aantal punten is nul). Voor de maandelyksche prys van f 2.50 moet men de meeste punten hebben.- Ook niet- abonné's zijn welkom. Heeft men tien keer achtereen geen oplossing ingestuurd, dan ver liest men zijn aantal punten. Een Gooj losbaar probleem vervalt voor de wedstrijd. Ter besparin" van porti is de oplossings termijn op circa vier weken gesteld,, zoodat de opl risers meerdere oplossingen even tueel te zamen tegelijk kunnen inzenden. Probleem voor de wedstrijd no. 472 B. WAGNER, Stad a~ h. Haringvliet Eerste plaatsing GEDENK TE STERVEN! Een wel heel tragisch gebeuren heeft hl Decem ber de Geref. Kerk van Oranjeville ia Z.-Afrika geschokt. De jonge ouderwijzer Claa.^en van d gemeenteschool zou vn jet huwelijk treden met mej. Pretoriiis. Teen naar gewoonte zijn moeder hem aan de kerk had gebr.irht, de biuio door haar vader was georacht en de twee e'kanciier begroet hadden, stort*e plotse!'tij de ;oajea*ar neer en was een lijk. Men kan zich de ontzie tcuiè oei verwan ten en der 'Vo mende gemeente indenken, toen de vreugde op zoó aangrijpende \v\jze in rouw ver keerd was. Be Kaasmarkt te' Alkmaar. Een van de vele attractiesd'e Holland deri buitenlander biedtOver heel de wereld treft men dan ook foto's als bovenstaande aan. iiffiSaül WÊ F ÉUWfll Wit: Kg3, Da3, Th5, Lal, Pa5 én g7, pi.a2, d3 en f3 Zwart- Kd5, Td8 en e8, Pe5 en g5, pi.a4 en c6 Wit geeft mat in twee (2) zetten' Eindspel voor de wedstrijd no. 555 Til. C L. KOK, Den Haag Eerste plaatsing 'wWé/. F. C. Laas (10) 97 J. P. Cuppens (7) 93 J. L. Braber f4) 94 D. Kareis (4) 70 B. Vis (2) 37 P. Klein (4) 13 B. Wagner (3) 10 A. Wagner (2) 113 2 2 2 2 -1 2 2 2 4 4 2 2 2 —1 2 2 2 2 pr i0 1 3 2 3.107 2 1 '302 2 3 ji2 - 40 3 33 3 22 3 Voor de Jeugd Besto Nichtjes en Neefjes, Hoe gaat het jullie allemaal'? Gaat liet nogal prettig op school? Jullie hebt zeker ook' allemaal rapporten gehad, tenminste ik heb hier heel wat kinderen gezien met een gewichtig envelop in de hand. Nu, toen kon ik wel raden, wat die inhoud daarvan was. Allemaal zeker mooie rapporten gehad, mot jtrachtige cijfers voor taal en schrijven. Tenminste hls ik jullie cijfers had moeten geven, nou, dan waren er vast negens en tienen uitgedeeld. Zulke keurige brieven als cr soms in mijn bus glijdenheusch, die zou ik wel eens aan jullie meesters en on derwijzeressen willen iaten zien. Maar we doen 't niet hoor: Ons hoekje blijft ons hoekje, en daar lïooren wij alleen bij. Maar anders zou 't wel eens de moeite waard zijn. "k Bewonder ook altijd jullie keurige nieuwe spelling. Nooit vind ik daar een foutje in. Dat is toch zeker fijn! Nou 'k hoor wel oens iets van jullie rap porten zeker? En verder van alles, wat jul lie beleefd hebt de laatste week. Maak me niet al te nieuwsgierig hoor! Hoe langer jullie zwijgt, hoe nieuwsgieri ger ik word, en dat is geen deugd, dat weet jullie wel, hè? Dus zorg dat. je geen nieuwsgierig Aagje van me maakt hoor! Gauw weer bericht, als 't. kart. Nu, vandaag is ons praatje wat korter dan anders. .Volgende keer komen er weer raadsels en oplossingen. Tot zoolang nog maai- goed je hest gedaan op 't werk van de, vorige keer. Daar reken ik op, hoor! Volgende keer ook weer correspondentie. Nu alleen een briefje voor: Jannie v. D. te Beverwijk. Jannie, welgefe- Jiciteerd met je prijs hoor. Heb je hem al ontvangen? Nu, in elk geval zal hij lyel gauw komen anders. Fijn, dat plan om tel kens tc schrijven, 'k Hoop, dat het zal luk ken, om dat vol te -houden zoo. Doe je best maar. Nu, ddag, hoor! Dus, m'n beste Nichten en Neven: ik ein dig nu. Allemaal het allerbeste toegjewenscht' en de hartelijke groeten, óók aan jullie ouders van TANTE TINE Voor de Vrouw HET HUWELIJKSLEVEN IN JAPAN In „Wat gij moet weten", een Encyclopae dic voor de Huisvrouw, geschreven door Huismoeder, welk hoekje eigenlijk een sa menvatting is van een reeks artikelen voor de Vrouw in het Handelsblad, en in welke artikelen zich een schat van practische raad gevingen en wenken bevindt voor alle huis houdsters, slaat onder meer een hoofdstukje getiteld; „Man en Vrouw". Allereerst worden daarin gepubliceerd: Tien verzoeken van de Japansche vrouw Tien „verzoeken" worden ze genoemd, in onderscheid mot tien „geboden" 'waarvan men zoo dikwijls hoort spreken. En deze vriendelijke verzoeken richt de Japansche vrouw alleen tot haar man met het doel, het huiselijk geluk te verhoogen. Welke, zijn dan.die verzoeken? We zuilen ze hier laten volgen: le Sta alsjeblieft gelijk mot mij op. 2e Geel mij geen standjes in tegenwoor digheid van volwassenen of kinderen. 3o Als je voor langen tijd van huis gaat-, wees dan zoo vriendelijk mij te zeggen, waar. je heen gaat. 4e Als hét je mogelijk is, vertel me dan •ook wanneer ,je terugkomt. 5e Geef mij hét recht eens af en toe een wensch te mogen uiten. 6e Geef mij ook eeu beetje geld voor per soonlijk gebruik. 7e Er zijn dingen, die je zelf kunt doen. Vraag daarom niet altijd hulp van je vrouw. 8e Doe of zeg in tegenwoordigheid van onze kinderen-nooit dingen, die je niet kunt verantwoorden, of die hun een slecht voor beeld zouden zijn. 9e Laat mij eiken dag een beetje tijd om iets te lezen en om iets te leeren 10c En roep niet altijd: „Oi kora!" (Hal lo, jij!) als je me,noodig hebt. Want.ik bén je vrouwl Zou er alleen in jajian aanleiding zijn iot deze vriendelijke verzoeken"? Echter..:... als-tegenprestatie komt ook de msui met zijn wenschen. Ook hij heeft bc- jiaalde dingen, die blijkbaar nogal eens voor komen en die tocli niet naar zijn genoegen zijn. Er volgen da.n ook na de verzoeken dei- vrouw: Tien tegenverzoeken van den Japanschen man le Pruttel alsjeblieJt niet, als jc man vroeg op moet staan. 2e Sta hem toe, te rooken, zooveel als hij wil, ook aj worden de gordijnen geel en smoezelig. 3s Geef hem het recht, medezeggenschap te hebben bij het koopen van meubelen. 4e Wil ook rekening houden mot zijn ideeën en met z ij n smaak bij het aanklee dom der woning, zoo goed als bij het kiezen V.an je eigen kleer'en. 5e Als 't eenigszins mogelijk is, zorg er dan voor, dat het eten wèltoebereid en smakelijk op tafel komt. 6e Wees zorgvuldig bij het aannemen van zakelijke boodschappen. 7e Als jé man, door maatschappelijke oï andere zorgen gekweld, minder goed ge stemd is, tracht dan hem in een beter hu meur te brengen door vriendelijkheid, ge duid, en kleine oplettendheden. 8e Mérk je, dat hij. met zijn gedachten bij zijn werk.is, laat hem dan volkomen met rust. Dat is evengoed in je eigen belang als in het zijne. 9e Draag hem nooit werk op, waarvoor hij piot berekend is. 10e Val je man zoo min mogelijk lastig om geld, als je weet, dat andere financieele zorgen hem drukken. Zouden ook deze tien verzoeken enkel in Japan recht van bestaan hebben? Mogelijk kunnen Europeesche echtgenoo- ten, heeren en dames, met deze verzoeken, nog wel hun voordeel doen. PRACTISCHE WENKEN VOOR IEDEREEN Zachte boter bij koud weer. In de wintertijd, levert het voor iedereen moeilijkheden op, de stijfgeworden boter 'üt te smeren.-Op eenvoudige wijze kan men hierin voorzien. Men neemt een pan, iets grooter dan het botervlootje, viilt die met kokend water en laat dat er in staan tot de pan goed heet is. Dan gooit men het water weg en -i-atst. de pan onderstboven op het botervlootje. In enkele minuten is de boter goed om te smeren. 1 Brandwonden. Lichte brandwonden kan men bedekken met een papje van aardappelsch rapsol (let wel, niet de schil maar het w i t). De pijn zal na korten tijd verdwijnen. en gehaakte baby- en klnderkleeding, als mede ook wollen klecdingstukken voor vol wassenen. Als proeve daarvan hebt u gezien de enkele patronen, welke in onze rubriek gepubliceerd werden. Verder ziet u er ook een keur van model len voor bovenklèeding als japonnen en man tels, terwijl ten gerieve der abonnê's een'pae tronendienst is georganiseerd, waardoor men- heel gemakelijk, met betaling van slechts een gering bedrag, geknipte patroin do meest gangbare maten van de8 gevv ,.e modelcn verkrijgen kan. Van harte dus aan- bevolen. Wit: Ka2, Ld5, pl-c2, c6 en f6 Zwart; Kb5, Tel en Ldl Wit begint en wint Bjj uitzondering plaatsen we dit keer "eens een eindspel voor de wedstrijd. Een voorïzet- tinc (plm. 6 zetten) moet aangegeven wordep waaruit de w.nst vooruit kan blijken. Aantal punten 6 W(j danken den heer Kok' voor zijn belangstelling in onze rubriek en hopen binnenkort een andere compos'tie vpn hem te plaatsen. Oplossingen inzenden vóór Zaterdag 9 Maart Oplossing Eindspel no. 554 1. Pd4, Kc5, 2. e7 Te6 3. Pe6 Kd6 4. e8t enz. LADDERWEDSTRIJD 462—466 Wollen goederen Wollen goederen, lijfgoederen, dekens, enz. behouden hun wollige zachtheid .als men aan het spoelwater voldoende zout toevoegt, en de góederen' hierin een'ige-n tijd laat lig gen.- Voor een wollen deken is een pond zout noodig, en deze móet ongeveer een. etmaal in het zoutbad liggen. PATRONEN EN MODELLEN Voor wie graag zich bezig houden met nuttige en practised)e handwerken is het dikwijls een groot'e moeiliikheid om aan ge schikte patronen en ipodellen daarvoor te komen. In verband daarmee wijzerj we u op do nieuwe mtgave „Wat een Vrouwenhand u-mag"., Hierin vindt u overvloed van tnateriaaf op dit gebied. Ook zeer aanbevelenswaardig is in dit op zicht het „Mode- en Handwerknlbum", uit gegeven bij de eerste Diepdr-ukïnrichting te I De venter. Hierin ljevinjten zich een 'groot t aantal .patronen en mc 'ellen voor gebreide MODE- EN HANDWERK ALBUM Uitgave van de N.V. Nederlandse)»- Diep- drukinrichling te Deventer. 4 nummers per jaar d f 0 75 per nummer. De patronen, welke in de Maas-, en Schel- debode werden gegeven, waren overgciiiiimjn uit dit album. Vóór dames, die meer derge lijke patronen wenschen, kunnen wij dit al bum van harte aanbevelen. 't Geeft een schat van modellen .en patro nen op gebied van mode en handw »rken Veel aardige japonnen en andere klce.'htg stukken naar de' laatste mode .vindt m. n er,in afgebeeld, vergezeld van een besi-lh-ii- ving. En wat het mooiste is:.men heeft ten behoeve der lezeressen een. patronen-dienst georganiseerd, waardoor men tegen betaling van slechts een gering bedrag geknipte pa tronen te crpesf gangbar^ maten, 46 en 48, 7.6 1 ■Ier, aardigste modellen in "ijgen. Gaarde- dus aan- Deze ABO.NJl vooruit! AFZü/ Vs M(] In DoiJ Israël zouden Vers ll| streng: een bezvj of een acht geel zeggendtT stenaar, I wie zul Want da en waal Heere, i| ten; midden kelt; nal Telketl volken tl gewoontl oogen vi Ook i| op ons Het li.|| veling wordt i Maar ons volll onïoilbal ben dal LciclensJ grooleli.il De pi l propagal Hij is sl van hot blad: In dal dat de den- vo| gen is, voor Gd ]iederen| onjuist Het sll beschoul door zijl de Schrf Voor in den I geen pl| tus de 1-Iet brengt wing baring over Go geopen-ll In def is deze ganda, eerste groot zd volgeliï| Niet het. Wl spiritist! von Hl Spirit is| dreigt te wonl aandacl geesten! opent lieid dd delen el van m hun

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1935 | | pagina 6