wifla
«i mmm
mwjÊjê
in
VOOR VROUW EN KIND
MAAS- EN SCHELDEBODE
ZATERDAG 9 FEBRUARI 1935
if I
Hi
J
1
LICHT IN DE DUISTERNIS
Boeken en Geschriften.
OPVOEDING
Schaakrubriek,
WOI
11
i ims HP
i:
VOORDE
IV
ZONDAG
Zij sagen de eau den ander niet;
er stond ook n ematid op van zijn
plaats in drie dagen; maar bij aï de
kinderen Israels was het Hebt in hunne
woningen.
Exodus 10 23.
De negende plaag die over Egypte
kwam was een duisternis van drie dagen
over het gansche land. Een duisternis,
zoo dicht, dat ze den een den ander niet
zagen. Er stond ook niemand op van zijn
plaats.
Ze waren ,om zoo te zeggen, in de duis
ternis levend begraven. Alles stond stil:
alle arbeid en alle verkeer. Ze konden
nergens heengaan en niets uitrichten.
Reeds zulk een duisternis was op zich
zelf een wonder. Donkere dagen ko
men in Egypte wel meer voor, vooral in
den tijd des jaars, waarin deze plaag het
land teisterde. Dan wordt de lucht ver
donkerd door dikke wolken van fijn stof,
dat door een stormwind over het land ge
jaagd wordt.
Maar hier was de duisternis buitenge
woon zwaar. Zoodat zelfs het verstokte
hart van Pharao er een oogenblik door
werd geschokt en hij het volk wilde laten
trekken, wat hij zeker niet zou gedaan
hebben, als het een gewoon natuurver
schijnsel geweest was.
Dit wonder van de duisternis ging ver
gezeld met een ander wonder. Bij al
de kinderen Israëls was het licht in hunne
woningen. Niet alleen binnen in hun hui
zen, maar in alle plaatsen waar zij woon
den was de lucht helder, zoodat zij het
zonlicht bij dag en den glans der maan bij
nacht mochten genieten. Zoo was dit
dubbele wonder tegelijk een straf voor
Pharao en zijn volk en een genadebewijs
voor het volk des Heeren.
De Heere had het bij de vierde plaag
al gezegd: Ik zal te dien dage het land
Gosen. waarin mijn volk woont, afzonde
ren (Exodes 8 22). En ook bij al de
volgende plagen werd van de kinderen
Israëls niemand getroffen.
Zoo wordt de scheiding tusschen des
Heeren volk en hun vijanden voorbereid.
De strijd tusschen Jehova en Pharao
spitst zich toe. Het gaat op de crisis aan.
Het wordt een scheiding als tusschen
dood en leven.
Dit wonder is tegelijk een te eken.
Alle wonderen zijn tegelijk teekenen. Hef
wonder gaat voorbij, maar het is een tee-
ken van iets dat blijft.
Zoo was het ook met dit wonder van
de duisternis en het licht. Toen de drie
dagen voorbij waren werd het weer dag,
zoowel voor de Egyptenaren als voor de
Israëlieten, en was er van de scheiding
tusschen die beiden niets te merken.
Toch bleef die scheiding zelf. De Heere
heeft dit wonderteeken gegeven om te
toonen dat Hij Zijn volk verschoont te
midden van Zijn gerichten. En dit ging
niet voorbij. Met elke plaag was dit dui
delijker gebleken. En deze plaag toonda
het zoo duidelijk als nooit te voren.
Het was de voorbereiding van wat in
den nacht der verlossing geschied is, toen
bij de Egyptenaren alle eerstgeborenen
stierven, zoodat er geen huis overbleef,
waarin niet een doode war.. Maar bij de
kinderen Israëls verroerde zelfs geen
hond zijn tong.
En straks in de Roode Zee is de wolk-
kolom tegelijk duisternis bij de Egyptena
ren, terwijl ze voor de kinderen Israëls
een vuur is, dat den nacht verlicht. Zoo
is toen Pharao in de zee omgekomen met
al zijn heir; en is des Heeren volk verlost.
Toch was Israël in zichzelf niet beter
dan de Egyptenaren. Israël had het in
het geheel niet verdiend.
Toen de beloofde verlossing niet ter
stond kwam en Pnarao aacv-nke'ijk he1-
volk zwaarder verdrukte, toen ver-.«eten
ze aan Mozes en Aaron, dat deze Pharao
een zwaard in handen hadden gegeven
om het volk te dooden.
En als ge mocht tegenwerpen: Nu ja
maar dat was ook wel te verstaan: want
voor het uiterlijke geleek het er toch
naar; en ze waren ook :w tar verdrukt,
dat ze het nauwehiks konden géloovcu,
dat er nog ooit een einde aar, zou komen-
denk dan maar aan wat geschiedde
kort na den doortocht door de Roode
Zee. Jè, denk dan aan heel de woestijn-
reis; hoe dikwijls hebben ze niet gehun
kerd naar de vleeschpotten van Egypte!
En meer dan eens hebben ze gezucht: och,
of wij in Egypte den geest gegeven had
den.
Daarom is deze verschooning des Hee
ren over zijn volk een blijk van Zijn
genade.
En zoo gaat het door heel de historie
heen. De Heere spaart Zijn vplk midden
in de oordeelen, die Hij over de volken
der wereld zendt. De duistennis zal de,
aarde bedekken, en donkerheid de vol
ken; doch over u zal de Heere opgaan, en
Zijn heerlijkheid zal over u gezien wor
den, zoo spreekt de profeet in later tij
den (Jes. 60 2).
Hij gaat Zijn volk voorbij met Zijn ge-
richten. Maar niet omdat zij het waard
zijn. Neen, het is louter genade.
Dat is ook gebleken, toen de nacht der
bevrijding voor Israël kwam. Want wat
weerde toen den dood uit hun woningen?
Het bloed van het lam, dat de Heere hun
bevolen had aan hun deurposten en den
dorpel van den ingang hunner huizen te
strijken.
Zoo worden we hier terstond geplaatst
voor het mysterie der genade. Want, ja.
Israël was wel het volk dat uit Abraham
gesproten was. het volk des verbonds.
Maar juist als zoodanig hebben wij het
niet beter gemaakt dan de andere vol
ken:
De vraag, waarom de Heere de Egyp-
tenaars slaat en Israël, in zichzelf niet be
ter, verlost en spaart, komt telkens
weer terug, ook in ons persoonlijk leveii.
Waarom zou God mij behouden en ande
ren laten verloren gaan?
De goddeloozen keeren het om, en
murmureeren tegen Gods rechtvaardig
heid en barmhartigheid beide. Ze durven
God wel van onrécht beschuldigen.
Maar wie zichzelf recht heeft leeren
kennen, erkent de rechtmatigheid van
Gods oordeelen. Neen. dan achten we
het geen onrecht, als God ons in ons oor
deel laat liggen, en anderen zaligt uit
genade.
En zoo kan de vraag der bekomme
ring ook zoo licht onze ziel bezwaren: is
het wel voor mij? zal ik behouden wor
den?
Maar daarom moeten we dan ook er
op letten, dat het bloed van het lam hier
scheiding maakt.
Dat Paaschlam was, zooals onze belij
denis zegt, een Sacrament van Christus.
En het is Christus, die door Zijn bloed
scheiding maakt. En zooals de Israëliet
zijn toevlucht nam tot het bloed van het
Paaschlam, zoo hebben wij maar onze
toevlucht te nemen tot het bloed van
Christus.
En dan worden wij evenmin beschaamd
als zij.
Toen Jezus aan Zijn kruis hing toen
werd het duisternis over de geheele aar
de. Toen kwam over Zijn ziel de duister
nis van Gods gericht tegen onze -zonden.
Toen heeft Hij geroepen; Mijn God, mijn
God. waarom hebt Gij mij verlaten.
En dit is voor ons de verlossing. Hier
breekt het licht in de duisternis door. Hier
wordt onze schuld verwisseld met de ge
rechtigheid van Christus. Hier komt het
leven uit in den dood. Hier wordt alle
duisternis licht.
En zoo wordt het mysterie van Israël,
verlossing verklaard. Zoo wordt ver
klaard het heilgeheim van de verlossing
re midden van oordeel en gericht.
Doorgronden doen we het daarom
niet. Maar daaraan hangt de zaligheid
ook niet. De Israëliet, die het bloed van
het Paaschlam te baat nam, werd gered
En wie in Christus gelooft, die wordt be-
houden.
Voor dien rijst het licht in de duister
nis. Voor dien wordt het licht in het dal
der schaduw des doods. Voor dien zal
behoudenis zijn in den grooten dag des
oordeels.
Een vertooning
Een gezelschap heeren zat op een win
tel-avond te verhalen va; de ontmoetingen
die zij in den afgeloopen herfst hadden ge-,
had. Ieder had wat'te vertellen: de een 'van
avonturen op reis, de aaide,r van de jac.ht,
enz. Eindelijk kwam baron B. aan de beurt,
die maar eeu enkel geva! zou verhalen;
maar een geval, waarmee hij zich kofetelijk
had vermaakt.
„Ik bevond mij op mijn landgoed en liep
'm morgens door het boseh, toen ik drie mij
ner knechts in levendig gesprok zag. Ik
moet bekennen, dat de nieuwsgierigheid
mij be.kroop en dat ik, als ee.n luistervink,
mij tusschen de struiken verborg. Gij zult
u dit kunnen begrijpen, wanneer gij ver
neemt, dat ik hoordo, dat zij 't over mij en.
over mijn vrouw hadden. De koetsier zei;
„Wanneer ik slechts voor eenmaal de som
mocht hebben die mijnheer alle dagen te ver
teren heeft!" Frans, de lakei, zeide daarop:
„En als ik maar eens aan zijn tat'c.1 eten
mocht!" De tuinman was noch met het een
noch met, het ander voldaan, en verklaarde
dat hij de gelukkigste mensch van de we
reld zou zijn, wanneer hij maar éénmaal me
vrouw kussen mocht. Lachend trad ik te
voorschijn, als in een tooverballct. De drie
mannen stonden te kijken, en wilden aftrek
ken. Maar ik hield hen staande. Neen, zei-
de ik, zoo loopt het niet al. Ik heb döor een
zonderling toeval Uwe hartewe.nsCKên ge
hoord, en het lust mij er aan iè'- voldoen.
Hier, Johan, hebt gij J' 150, beschouw dat ais
mijn dagelijksch inkomen. U. Frans, noodig
ik van middag bij'mij' ten eten, voor een
zwart pak en witte das zal ik zorgen. En gij,
zeide ik tot den tuinman, die vrij bedrem
meld voor mij stond, gij zult van avond om
8 uur mijn vrouw hier vinden. Ik geel u ver
lof haar een kus te geven, maar laat uw
vrouw er niets van merken, want ik geloof
dat zij zoo jaloersch is als een tijger. Toen
he-t middagmaal ons wachtte moest Frans in
gala binnenkomen, zijn buiging maken, en
met geweld gedwongen worden aan te zit
ten. Kostelijk heb ik mij vermaakt met al
de linkschc bewegingen die hij maakte en dc
velerlei gezichten die hij zclte en„En
de tuinman?" riepen de heeren. „De tuin
man" hernam de verhaler, „had het genoe
gen zijn eigen Vrouw te kussen, die door mij
op dc hoogte was gebracht, 't. Is hem slecht
bekomen, want hij heeft er een paar flinke
oorvijgen mee ingeoogst, tot groot, genoegen
van mijn vrouw en mij, die het toonee! uit
dc bekende hinderlaag bespiedden. Dat de
tuinman zijn ontslag nam en kreeg kunt gij
begrijpen, en evenzeer, dat de koetster het
best in zijn schik was."
De waarde van het Oude Testa
ment voor het godsdienstig leven
door L. Dlirr (uitgave J. J. Ko
men, Roermond).
Toen wij dit boek hadden gelezen kwam
in ons hart de gedachte op „als we nog nooit
in den bijbel hadden gelezen, zou dit boek
ons doen grijpen naar den bijbel".
De schrijver laat ons eerst zien, hoe wreed
het is, gelijk het ongeloof het heeft,gedaan,
het 0. T. met critiek weg te cijferen: zoodat
het. O.T. als van geen botee.kenis zou zijn voor
het. godsdienstig leVen. God zorgt echter dat
niet het ongeloof zegeviert. Terecht merkt de
schrijver op, dat in den wereldoorlog juist
het T. werd overdacht en er troosi uit
geput werd. Wé weten dal Rome d apokrie-
fe hoeken ook tot het. O. T. rekent Wie' dit
boek leest re.kene met hetgeen onze Ned. Ge
toofsbelijdenis zegt in art. 5, 6, 7 en 25, als
mede leze men den brief van Pauius aan
Rome en Galatie. De moeilijkheden voor
ons zijn dan gemakkelijk-te 'onderkennen.
Waarover wij ons verblijden is ,dat Itome
een pleitbezorger in den schrijver heeft, die
den bijbel (O.T.) onder het volk begeert te
brengen. 'lij gevoelt, met ons dat het mee-
doogeloos wreed is, de Godsopenbaring het
volk te onthouden. Van harte hopen wij dat
dit hoek mag medewerken' dat de hhnden
naar den hijbei worder» uitgestoken en dal
het hart vol dank God looft voor Zijn liefde
en genade .zondaars bewezen in het geven
van Zijn openbaring.
Wie het. Oude Testament, leest, kan het
Nieuwe Testament niet met rust laten en
omgekeerd. Onze dank voor de uitgave van
dit werk. Geve God dat het doel met het
schrijven van dit bonk wordt bereikt, zoodat
de bijbel (O.T.) een eereplaats krijgt in
ieder gezin
C. D.
Johannes Calvijns Institutie, ver
kort weergegeven door di' R
Wielenga, met een woord van in
leiding van prof. H. H. Kuyper.
(Uitgave Kok. Kampen).
't Is onze overtuiging dat, in een Geref.
gezin naast den bijbel Calvijns institutie een
eereplaats dient-te hebben. Vooral in onzen
tijd van oppervlakkigheid is Geref. kost zeer
noodig. Onze jongelingen en meisjes dienen
;zich te bekwamen voor en in het leven. Nu
weten wij dat de lectuur die aangeboden
wordt, niet gering is.
Maar, helaas, Calvijns Institutie neemt hij
velen niet dc eerste plaats in. De complete
uitgave, wc weten he.t, is voor menigeen te
O, Vader, God, Uw weg
Leidt vaak uw kind'door 't duister.
Aan ons hot volgen slechts
En 't st.il zijn en vertronw'n
Want al .die donkerheid
Omsluit toch maai- Uw luister
En op Uw liefd' en trouw,
Daar kan men vast op bou-w'n
Als Gij ons iets ontneemt,
Wilt Gij ons meerder gevent
Gij sldit een deur voor ons,
Ken venster opent gauw.
Mot o! véél wijder blik
Op booger rijker leven,
En met een uitzicht ver,
Ver boven 's hemels blauw
CELESTINE OLIPIIANTSchoch.
duur. Dr. Wielenga heeft ons een verkorte
uitgave bezorgd, die door ieder ts te betalen
Ee.n verkorte, uitgaveen tochCalvtjn.
Wie de uitgave van d.r. Sizoo beeft gelezen
en nu deze verkorte uitgave zal moeten getui
gen dat (loot- dr. W. niet met eigen woorden
hoéft gesproken in dit boek, doch Calvijn.
„Calijn" heeft gelaten, zoodat inderdaad
'Calvijn spreekt. 1-aat thans ieder Geref. ge
zin zich dit. boek aartsrhaflen, opdat er ge-
zonde kost wordt gebruikt.
Prof. II. H. Kuyper heeft er een rijk in
leidend woord in geplaatst.
Als wij een jtersootilijke gedaehte mogen
uitspreken, zou het zijn een verzoek, nl. als
oen nieuwe druk verschijnt, schrijver ver
geet dan niet den brief gericht aan den ko
ning van Frankrijk, waarin dc grondslag
van het recht, wordt .uiteengezet Daaraan is
grocvle behoefte in onzen tijd Rusland heeft
de rechtsorde omgekeerd. Het onverhoord
oordeelen en veroordeelen is daar heel ge
woon. Aanvankelijk hoorde men met ver
ontwaardiging over deze praktijken spreken
Hoe is het thans? Er wordt bijna geen aan
dacht meer aan geschonken. Het rechtbcwust
zijn slijt uit enRusland lacht, omdat het
weet dat eenzelfde weg zal worden ingesla
gen zoo het te pas komt. üaarom'dit verzoek
ojvdat ons volk wakker wordt en geen voet
geelt aan Russische praktijken
C D
Correspondentie deze rubriek betreffende te,
zenden aan: F. W. NANKING, St. Gerardus-
laan 15, Eindhoven.
•No. 375
Oplossingen:
No. 466 (Franken) 1. Lc5. Tempo met
wederkeeriu.e patzetting van L en P verbonden
met cross check. Een bijzonder goed geslaagd
probleem!
1Ldlf 2. Kf6U
,1£dlf 2.'Ké6ü
Men kan altijd tot de oploss in gswed&tryd
toetreden. Een goede oplossing van eeft tw€&-
zet telt voor cwee punten enz. Voor een fou*
tieve oploroing wordt een punt in mindering
gebracht. (Minimum aantal punten is nul).
Voor de maandelyksche prys van f 2.50 moet
men de meeste punten hebben.- Ook niet-
abonné's zijn welkom. Heeft men tien keer
achtereen geen oplossing ingestuurd, dan ver
liest men zijn aantal punten. Een Gooj losbaar
probleem vervalt voor de wedstrijd.
Ter besparin" van porti is de oplossings
termijn op circa vier weken gesteld,, zoodat
de opl risers meerdere oplossingen even
tueel te zamen tegelijk kunnen inzenden.
Probleem voor de wedstrijd
no. 472
B. WAGNER, Stad a~ h. Haringvliet
Eerste plaatsing
GEDENK TE STERVEN!
Een wel heel tragisch gebeuren heeft hl Decem
ber de Geref. Kerk van Oranjeville ia Z.-Afrika
geschokt. De jonge ouderwijzer Claa.^en van d
gemeenteschool zou vn jet huwelijk treden met
mej. Pretoriiis. Teen naar gewoonte zijn moeder
hem aan de kerk had gebr.irht, de biuio door haar
vader was georacht en de twee e'kanciier begroet
hadden, stort*e plotse!'tij de ;oajea*ar neer en was
een lijk. Men kan zich de ontzie tcuiè oei verwan
ten en der 'Vo mende gemeente indenken, toen de
vreugde op zoó aangrijpende \v\jze in rouw ver
keerd was.
Be Kaasmarkt te' Alkmaar. Een van de vele attractiesd'e Holland deri buitenlander
biedtOver heel de wereld treft men dan ook foto's als bovenstaande aan.
iiffiSaül WÊ F
ÉUWfll
Wit: Kg3, Da3, Th5, Lal, Pa5 én g7, pi.a2,
d3 en f3
Zwart- Kd5, Td8 en e8, Pe5 en g5, pi.a4 en c6
Wit geeft mat in twee (2) zetten'
Eindspel voor de wedstrijd
no. 555
Til. C L. KOK, Den Haag
Eerste plaatsing
'wWé/.
F. C. Laas (10) 97
J. P. Cuppens (7) 93
J. L. Braber f4) 94
D. Kareis (4) 70
B. Vis (2) 37
P. Klein (4) 13
B. Wagner (3) 10
A. Wagner (2) 113
2
2
2
2
-1
2
2
2
4
4
2
2
2 —1
2
2 2
2 pr
i0
1 3
2 3.107
2 1 '302
2 3 ji2
- 40
3 33
3 22
3
Voor de Jeugd
Besto Nichtjes en Neefjes,
Hoe gaat het jullie allemaal'? Gaat liet
nogal prettig op school? Jullie hebt zeker
ook' allemaal rapporten gehad, tenminste
ik heb hier heel wat kinderen gezien met
een gewichtig envelop in de hand. Nu, toen
kon ik wel raden, wat die inhoud daarvan
was. Allemaal zeker mooie rapporten gehad,
mot jtrachtige cijfers voor taal en schrijven.
Tenminste hls ik jullie cijfers had moeten
geven, nou, dan waren er vast negens en
tienen uitgedeeld. Zulke keurige brieven als
cr soms in mijn bus glijdenheusch, die
zou ik wel eens aan jullie meesters en on
derwijzeressen willen iaten zien. Maar we
doen 't niet hoor: Ons hoekje blijft ons
hoekje, en daar lïooren wij alleen bij. Maar
anders zou 't wel eens de moeite waard zijn.
"k Bewonder ook altijd jullie keurige nieuwe
spelling. Nooit vind ik daar een foutje in.
Dat is toch zeker fijn!
Nou 'k hoor wel oens iets van jullie rap
porten zeker? En verder van alles, wat jul
lie beleefd hebt de laatste week. Maak me
niet al te nieuwsgierig hoor!
Hoe langer jullie zwijgt, hoe nieuwsgieri
ger ik word, en dat is geen deugd, dat weet
jullie wel, hè?
Dus zorg dat. je geen nieuwsgierig Aagje
van me maakt hoor! Gauw weer bericht,
als 't. kart.
Nu, vandaag is ons praatje wat korter dan
anders.
.Volgende keer komen er weer raadsels
en oplossingen.
Tot zoolang nog maai- goed je hest gedaan
op 't werk van de, vorige keer. Daar reken
ik op, hoor!
Volgende keer ook weer correspondentie.
Nu alleen een briefje voor:
Jannie v. D. te Beverwijk. Jannie, welgefe-
Jiciteerd met je prijs hoor. Heb je hem al
ontvangen? Nu, in elk geval zal hij lyel
gauw komen anders. Fijn, dat plan om tel
kens tc schrijven, 'k Hoop, dat het zal luk
ken, om dat vol te -houden zoo. Doe je best
maar. Nu, ddag, hoor!
Dus, m'n beste Nichten en Neven: ik ein
dig nu. Allemaal het allerbeste toegjewenscht'
en de hartelijke groeten, óók aan jullie
ouders van
TANTE TINE
Voor de Vrouw
HET HUWELIJKSLEVEN IN JAPAN
In „Wat gij moet weten", een Encyclopae
dic voor de Huisvrouw, geschreven door
Huismoeder, welk hoekje eigenlijk een sa
menvatting is van een reeks artikelen voor
de Vrouw in het Handelsblad, en in welke
artikelen zich een schat van practische raad
gevingen en wenken bevindt voor alle huis
houdsters, slaat onder meer een hoofdstukje
getiteld; „Man en Vrouw".
Allereerst worden daarin gepubliceerd:
Tien verzoeken van de Japansche vrouw
Tien „verzoeken" worden ze genoemd, in
onderscheid mot tien „geboden" 'waarvan
men zoo dikwijls hoort spreken.
En deze vriendelijke verzoeken richt de
Japansche vrouw alleen tot haar man met
het doel, het huiselijk geluk te verhoogen.
Welke, zijn dan.die verzoeken?
We zuilen ze hier laten volgen:
le Sta alsjeblieft gelijk mot mij op.
2e Geel mij geen standjes in tegenwoor
digheid van volwassenen of kinderen.
3o Als je voor langen tijd van huis gaat-,
wees dan zoo vriendelijk mij te zeggen, waar.
je heen gaat.
4e Als hét je mogelijk is, vertel me dan
•ook wanneer ,je terugkomt.
5e Geef mij hét recht eens af en toe een
wensch te mogen uiten.
6e Geef mij ook eeu beetje geld voor per
soonlijk gebruik.
7e Er zijn dingen, die je zelf kunt doen.
Vraag daarom niet altijd hulp van je vrouw.
8e Doe of zeg in tegenwoordigheid van
onze kinderen-nooit dingen, die je niet kunt
verantwoorden, of die hun een slecht voor
beeld zouden zijn.
9e Laat mij eiken dag een beetje tijd om
iets te lezen en om iets te leeren
10c En roep niet altijd: „Oi kora!" (Hal
lo, jij!) als je me,noodig hebt. Want.ik bén
je vrouwl
Zou er alleen in jajian aanleiding zijn iot
deze vriendelijke verzoeken"?
Echter..:... als-tegenprestatie komt ook de
msui met zijn wenschen. Ook hij heeft bc-
jiaalde dingen, die blijkbaar nogal eens voor
komen en die tocli niet naar zijn genoegen
zijn. Er volgen da.n ook na de verzoeken dei-
vrouw:
Tien tegenverzoeken van den
Japanschen man
le Pruttel alsjeblieJt niet, als jc man
vroeg op moet staan.
2e Sta hem toe, te rooken, zooveel als hij
wil, ook aj worden de gordijnen geel en
smoezelig.
3s Geef hem het recht, medezeggenschap
te hebben bij het koopen van meubelen.
4e Wil ook rekening houden mot zijn
ideeën en met z ij n smaak bij het aanklee
dom der woning, zoo goed als bij het kiezen
V.an je eigen kleer'en.
5e Als 't eenigszins mogelijk is, zorg er
dan voor, dat het eten wèltoebereid en
smakelijk op tafel komt.
6e Wees zorgvuldig bij het aannemen
van zakelijke boodschappen.
7e Als jé man, door maatschappelijke oï
andere zorgen gekweld, minder goed ge
stemd is, tracht dan hem in een beter hu
meur te brengen door vriendelijkheid, ge
duid, en kleine oplettendheden.
8e Mérk je, dat hij. met zijn gedachten
bij zijn werk.is, laat hem dan volkomen met
rust. Dat is evengoed in je eigen belang
als in het zijne.
9e Draag hem nooit werk op, waarvoor
hij piot berekend is.
10e Val je man zoo min mogelijk lastig
om geld, als je weet, dat andere financieele
zorgen hem drukken.
Zouden ook deze tien verzoeken enkel in
Japan recht van bestaan hebben?
Mogelijk kunnen Europeesche echtgenoo-
ten, heeren en dames, met deze verzoeken,
nog wel hun voordeel doen.
PRACTISCHE WENKEN VOOR IEDEREEN
Zachte boter bij koud weer.
In de wintertijd, levert het voor iedereen
moeilijkheden op, de stijfgeworden boter 'üt
te smeren.-Op eenvoudige wijze kan men
hierin voorzien. Men neemt een pan, iets
grooter dan het botervlootje, viilt die met
kokend water en laat dat er in staan tot de
pan goed heet is. Dan gooit men het water
weg en -i-atst. de pan onderstboven op het
botervlootje. In enkele minuten is de boter
goed om te smeren. 1
Brandwonden.
Lichte brandwonden kan men bedekken
met een papje van aardappelsch rapsol (let
wel, niet de schil maar het w i t). De pijn
zal na korten tijd verdwijnen.
en gehaakte baby- en klnderkleeding, als
mede ook wollen klecdingstukken voor vol
wassenen. Als proeve daarvan hebt u gezien
de enkele patronen, welke in onze rubriek
gepubliceerd werden.
Verder ziet u er ook een keur van model
len voor bovenklèeding als japonnen en man
tels, terwijl ten gerieve der abonnê's een'pae
tronendienst is georganiseerd, waardoor men-
heel gemakelijk, met betaling van slechts
een gering bedrag, geknipte patroin do
meest gangbare maten van de8 gevv ,.e
modelcn verkrijgen kan. Van harte dus aan-
bevolen.
Wit: Ka2, Ld5, pl-c2, c6 en f6
Zwart; Kb5, Tel en Ldl
Wit begint en wint
Bjj uitzondering plaatsen we dit keer "eens
een eindspel voor de wedstrijd. Een voorïzet-
tinc (plm. 6 zetten) moet aangegeven wordep
waaruit de w.nst vooruit kan blijken.
Aantal punten 6 W(j danken den heer Kok'
voor zijn belangstelling in onze rubriek en
hopen binnenkort een andere compos'tie vpn
hem te plaatsen.
Oplossingen inzenden vóór Zaterdag 9 Maart
Oplossing Eindspel no. 554
1. Pd4, Kc5, 2. e7 Te6 3. Pe6 Kd6 4. e8t enz.
LADDERWEDSTRIJD
462—466
Wollen goederen
Wollen goederen, lijfgoederen, dekens, enz.
behouden hun wollige zachtheid .als men
aan het spoelwater voldoende zout toevoegt,
en de góederen' hierin een'ige-n tijd laat lig
gen.- Voor een wollen deken is een pond zout
noodig, en deze móet ongeveer een. etmaal in
het zoutbad liggen.
PATRONEN EN MODELLEN
Voor wie graag zich bezig houden met
nuttige en practised)e handwerken is het
dikwijls een groot'e moeiliikheid om aan ge
schikte patronen en ipodellen daarvoor te
komen. In verband daarmee wijzerj we u op
do nieuwe mtgave „Wat een Vrouwenhand
u-mag".,
Hierin vindt u overvloed van tnateriaaf op
dit gebied.
Ook zeer aanbevelenswaardig is in dit op
zicht het „Mode- en Handwerknlbum", uit
gegeven bij de eerste Diepdr-ukïnrichting te
I De venter. Hierin ljevinjten zich een 'groot t
aantal .patronen en mc 'ellen voor gebreide
MODE- EN HANDWERK ALBUM
Uitgave van de N.V. Nederlandse)»- Diep-
drukinrichling te Deventer. 4 nummers per
jaar d f 0 75 per nummer.
De patronen, welke in de Maas-, en Schel-
debode werden gegeven, waren overgciiiiimjn
uit dit album. Vóór dames, die meer derge
lijke patronen wenschen, kunnen wij dit al
bum van harte aanbevelen.
't Geeft een schat van modellen .en patro
nen op gebied van mode en handw »rken
Veel aardige japonnen en andere klce.'htg
stukken naar de' laatste mode .vindt m. n
er,in afgebeeld, vergezeld van een besi-lh-ii-
ving. En wat het mooiste is:.men heeft ten
behoeve der lezeressen een. patronen-dienst
georganiseerd, waardoor men tegen betaling
van slechts een gering bedrag geknipte pa
tronen te crpesf gangbar^ maten, 46 en
48,
7.6
1
■Ier, aardigste modellen in
"ijgen. Gaarde- dus aan-
Deze
ABO.NJl
vooruit!
AFZü/
Vs M(]
In DoiJ
Israël
zouden
Vers ll|
streng:
een bezvj
of een
acht geel
zeggendtT
stenaar, I
wie zul
Want da
en waal
Heere, i|
ten;
midden
kelt; nal
Telketl
volken tl
gewoontl
oogen vi
Ook i|
op ons
Het li.||
veling
wordt i
Maar
ons volll
onïoilbal
ben dal
LciclensJ
grooleli.il
De pi l
propagal
Hij is sl
van hot
blad:
In dal
dat de
den- vo|
gen is,
voor Gd
]iederen|
onjuist
Het sll
beschoul
door zijl
de Schrf
Voor
in den I
geen pl|
tus de
1-Iet
brengt
wing
baring
over Go
geopen-ll
In def
is deze
ganda,
eerste
groot zd
volgeliï|
Niet
het. Wl
spiritist!
von Hl
Spirit is|
dreigt
te wonl
aandacl
geesten!
opent
lieid dd
delen el
van m
hun