r OboewmcA on oaat Kerk en School MAAS- EN SCHELDEBODE ZATERDAG 3 NOVEMBER 1934 DE „UIVER" TE MELBOURNE Schaakrubriek* -v- -ÏM GEMENGD NIEUWS Het verblijf in Australië V er schillende huldeblijken EEN VERHAAL VAN DE ÜIVER-BEMANNING Do Aneta-correspondent te Melbourne geeft een van de mannen van de „Uiver' vernomen relaas over hun reis door. Wij zullen er enkele trekjes uit meededen Het begin van het interview stemt geheel overeen met wat we van piloot Viruly in de V.U.-vergadering te Rotterdam hoorden: de vliegers weten eerst eigenlijk niet op da vraag, hoe de tocht geweest is, te antwoor den: „Het is alles zoo gewoon, zoo normaal geweest". Net een gewone Holland-Indië- vlucht. .Prachtig weer en geen moeilijk heden- Dat is de samenvatting van de be levenissen". Zij vertellen dan van de vrij eentonige reis. Ja, Batavia met zijn glorieuze ont vangst, maakte een uitzondering. In Australië kwam de tegenslag. „De elementen deden nu een laatste hard nekkige poging om zich tegen de overwin ning van het luchtruim door de Hollanders te verzotten. Het onweerde voortdurend en op de hevig ste wijze, waardoor radiocommunicatie on mogelijk werd gemaakt. Wij stegen met de „Uiver" tot op een hoogte van 15.000 voet, doch werden ook hier nog door de elemen ten achtervolgd, want de op die hoogte op tredende aanzetting van ijs op de vleugels noodzaakte ons om weer lagere regionen op te zoeken. Wij waren nog 200 mijl voor het eindpunt en toen moest de Uiver" weer naar bene den, terug naar Aibury, om grondzicht te krijgen. Wij poogden nog met onze machine onder het wolkendek tusschen de bergen door Melbourne te bereiken, doch de ele menten hielden niet op ons te bestoken en zetten de strijd voort. Een hevige slagregen gepaard met hagel, sloeg ons als het ware met blindheid. Het zicht minderde sterk en dwong ons tenslotte onverbiddelijk om terug te gaan. Parmentier en Moll vertellen dan hoe zij besloten om te Cootamundra te landen, maar hoe voor zij aan dat plan gevolg konden geven, Albury alweer zichtbaar werd. Hier deed zich een wonderlijke aanblik voor. De stadslichten seinden, zij gingen uit en aan, zij seinden in morse-taalWij zagen het race terrein afgeteekend en sterk onze aan dacht trekkend door de verlichting van een massa auto's, welke, naar wij later met dankbaarheid vernamen, door bemiddeling van de radio-omroep waren opgetrommeld. Dat vervolgt Parmentier. deed ons beslui ten' om, ten bate van post, passagiers en reputatie, voorloopig de strijd maar op te geven. Wij wierpen parachutefakkels uit en konden door deze verlichting van weers zijden, èn van de grond én van ons eigen vliegtuig uit, de „Uiver" behouden neerzet ten. Onze eerste behoefte, na deze strijd, en onze behouden landing, was: contact met Holland. Zoo spraken wij dus met onze betrekkin gen in het oude land, maar na deze ver kwikking werden wij door de slaap over mand. Het terrein was drassig en de „Uiver zakte weg in den doorweekten bodem. Maar de bevolking van Albury deed wat zij kon om hulp te verleenen. Men haalde de „Uiver" uit den modder, legde plan ken neer om den ondergrond te verstevigen en zoo konden we na acherlating van post, passagiers en twee leden van de bemanning weer weg. De „Uiver" startte vlot, passeerde een uur later de eindlijn en landde onder da verend gejuich als tweede in den grooten wedstrijd, met de zekerheid, dat Australië, Indië en Holland dit moment met ons in volle intensiteit doorleefden Huldeblijk voor Australisch hulp betoon BATAVIA, 1 Nov. (Anetai De totale in zameling bij de K.P.M. te Batavia ten be hoeve van een huldeblijk voor hen, die de „Uiver" te Albury hebben bijgestaan, be draagt rond 4500.— De directie der K.P.M. zal de initiatiefnemers in staat stellen, hun huldeblijk persoonlijk aan te bieden, door hun gratis passage naar Australië te ver leenen. Rondvlucht over Australië Begin dezer week werd gemeld!: Donderdagmorgen (d.w.z. Woensdagavond Amsterdamsche tijd) zal de „Uiver" starten voor een rondvlucht over Australië. Par mentier en Moll zullen kalm vliegen. Het toestel vervoert 14 passagiers en zal zich eerst naar Canberra begeven. Op 8 Novem ber zal de „Uiver" te Batavia arriveeren. Zooals men weet ligt het in het voornemen op 17 November a.s. te Amsterdam aan te komen. Een causerie van Viruly De bekende KLM-piloot en schrijver van boeken over het vliegen de heer A. Viruly heeft Dinsdagavond voor een drukbezochte ver gadering van de Rotterdamsche Volksuniver siteit, in het Vereenigingsgebouw aan het Stationeplein, gesproken over: „Parmentier en de Nederlandsche Luchtvaart". De heer Viruly, die met eenige wèlgekozen woorden door den heer H. Dekking was inge leid, begon met de opmerking, dat we met ons heele hart aan „onzen Uiver" verbonden zijn. Op luchtvaartgebied zijn wij Nederlanders toch wel een uitverkoren volk, want zoo gauw er op dat gebied wat te doen is, vergeten we onze vele geschillen en hebben wy een feest dag. Ook nu. hebben we weer wat om te lachen, héél anders dan byv. de Engelschen, die op het oogenblik elkaar zure dingen zeggen. Toen de Pelikaan zijn mooie reis volbracht, hadden we al het idéé: zóó'n dag komt nooit terug. Toch was dat maar een besloten familie feestje. Nu echter hebben we een volledigen feestdag, die ook het buitenland zich moet aantrekken, omdat het er zelf bij betr'okken is. Komende tot de wedvlucht zelf, zeide de heer Viruly, dat de meeste deelnemers voor bijmotieven hadden ingeschreven, omdat de eno.me kosten aan zoo'n wereldvlucht ver bonden, niet gedekt konden worden door de beschikbaar gestelde prijzen. Da K.L.M. kon de race zelf niet veel sche len. We wilden de aandacht vestigen op onzen verkeersdienst naar Indië. Al dikwijls hadden we moeite gedaan dien dienst naar Australië uit te breiden. Over de wedstrijdbepalingen schoot je als verkeersvlieger van de K.L.M, in c!e lach, hoewel sommige daarvan met het oog op zekere deelnemers toch nog zoo gek n1e waren, want er waren er bij de deelne mers. die nauwelijks wisten, waar Australië ligt i n die byv. den dag van vertrek al in r- rcckria zaten! Ook de handicap-formule v.us belachelijk en kon de K.L.M. niet {sche len. Het belangrijkste was vlagvertoon! Eén voorwaarde was wèl van bete^kmiis: de tijd van de wedvlucht. Wy zegt Spr. zouden liever in Juli gevlogen hebbsn, want dan was er door de ongunstige weersomstan digheden voor de vliegers zonder radio aan boord geen doen aan geweest. Ze zouden alle maal eerder in China dan in Australië terecht gekomen zijn. October was voor óns, ervare- nen, de aller-ongunstige tijd, omdat we dan over het grootste deel van de .eis op mooi weer konden rekem-n en dus de vojrdee- len van onze „radio-oogen" veel mindei te onzen gunste kwamen. Spr. ging dan over tot het vertoonen van eeni°e lichtbeelden van aan de race deelne mende vliegtuigen, waarbij hij instructieve en vaak geestige opmerkingen plaatste. Zoo merkte hij op, dat het uit den booze is met kleine vliegtuigen en een motor zulke wereldvluchten te maken en dan alles op één kaart te zetten; hij vertelde van de voordee- len der laagdekkers, zooals de Eagle van Shaw en de Douglas, o.a. omdat het landingsgestel in den vleugel kan opgenomen worden; hij plaatste de opmerking, dat het belangrijkste deel van de race vóór de start is geschied, nl. de voorbereiding; hy liet het kleine en niet gestroomlijnde toestel zien waarmee Melrose de reis volbracht heeft; hij prees de prachtige Comets, die echter met hun zitplaatsen in een soort botaniseertrommel niet het toppunc van comfort zijn en door Smirnoff zeer tee kenend „twee zitplaatsen op een gilette- mesje" werden genoemd; hij prees de presta tie van Scott als mensch, omdat hij, geregeld opgejaagd door de Hollandsche machine op één motor over „3000 kilometer haaien" vloog, nergens tijd had om aan zijn motoren te doen wat verantwoord was en van wiens uithou dingsvermogen ontzaglijk veel is gevraagd; hij prees ook de Mollisone voor hun toer tot Bagdad, min of meer luk-raak en met twee motoren van 220 paarden, die niet gewend waren zoo veel te geven. (Probeer maar eens lang te loopen met een boordevol soepbord, zei Spr.). Toen de Uiver en zijn bemanning op het witte doek verschenen, ging er natuurlijk een spontaan applausje op. De heer Virulv deelde omtrent deze bemanning o.a. mee, dat Par mentier voor de vlucht is aangewezen, omdat hij in Amerika de Douglas heeft ingevlo'-en en er dus vertrouwd mee was. verder, omdat hij in Australië een speciale studie van nacht- vliegen heeft gemaakt, een heel apart vak. Moll heeft langen tijd by de K.N.l.L.M. ge vlogen, heeft in 1931 met Pattist een vlucht heen en terug naar Australië gemaakt en was dus daar met den toestand bekend. Prins en Van Bruggen zijn vrij willekeurig uit de gewone bemanning gékozen. Toen de heer Virulv na de pauze over het verloop van de reis van de Uiver naar Mel bourne kwam te spreken, zei hij, dat dit eigenlijk „een vervelende geschiedenis" is. 't Was voor de KLM-piloten allemaal zóó dood gewoon, dat er nauwelijks aan gedacht wera. Er was door den heer Plesman eenvoudig een schema voor de vlucht gemaakt en volgens dit schema is de reis vrywel regelmatig ver- loopen. Men had alles ceheel zakelijk opge vat. Zelfs had men gewoon een passagiers- vlucht naar Croydon gemaakt en had zelfs ook nog graag passagiers meegenomen naW Mil- denhal. Het eenige byzondere is eigenlijk ge weest, dat de reis een aaneenschakeling van nachtvluchten is geweest, waa-by het, zooals de heer Viruly nader toelichtte,, vooral op de organisatie van de gronddiensten aankomt en die daarom door de K.L.M. eerst sinds het laatste jaar worden beoefend. Spr. gaf een indruk van den gang van za ken op zoo'n doodgewone Indië-vlucht, waar voor men immers geen hoera meer roept, om dat ze practisch op hetzelfde neerkomen als op het regelmatig aankomen en vertrekken van de boot naar Oostvoorne. Men heeft boven Frankrijk een peiling ver zocht aan Le Bourget en eens naar het weer in Marseille geinformeerd, is by volle maan te Aleppo geland, een paar uur na de Molli sons te Bagdad aangekomen, heeft daar ge tankt op de gewone wijze: 300 Liter per mi nuut, was 12 minuten te vroeg te Djask, vond den tweeden nacht gemakkelijk Allahabad, tankte daar en vloog door naar Calcutta, ter wijl Scott een zwaren nacht had^ boven de Golf van Bengalen. De nachtreis over Burma, met de door schijnwerpers verlichte gouden pagode als baak, de altijd wat moeilijke landing en start op het modderveld van Alorstar, verlie pen vlot. De landing te Batavia, na 48 uren, waardoor de reis van Smirnoff gehalveerd werd en er de aandacht op gevestigd, dat men 's ochtends te Batavia kan ontbyten en den avond van den volgenden dag te Amsterdam eten, was wel iets heel opvallends. Alles verliep goed, behalve die laatste nacht, met die „ontzettend vervelende drama tische wending", die er de aandacht op ves tigde, dat ook met dit materiaal en met deze kerels de kans op catastrophale complicaties nog altyd bestaat. Een S.O.S. zendt men niet gauw uit. Het kan ook beteekenen, dat de vlieger in een moeilijke situatie, zonder onmid dellijk gevaar, voorrang vraagt in het radio verkeer. In dit geval kwam men in een on weer boven hooge bergen in een lage tempe ratuur, waardoor ijsvorming op vleugels en schroeven de draagkracht van het toestel dreigden te verminderen, terwijl bovendien de radio by het zoeken van de richting in den steek liet. Wie toen de Albury op het idee gekomen is die auto's nsar de renbaan te roepen, is een reusachtige vent" geweest, die Spr. graag hier wilde hebben gehad om hem dat te zeg gen en hem voor die mooie sportieve kame raadschap te bedanken. Misschien had hy de film gezien, door Roscoe Turner, die juist in zyn Boeing onzen Uiver op de hielen zat, ge ïnspireerd en velke een handeling vertoont, zooals hier in practyk is gebracht. Turner kan op het idéé gekomen zyn, doordat zooiets hem door Scott verteld is als werkelijke ervaring, toen op Bima een bestuursambtenaar hem een nachtelijke noodlanding mogelyk maakte door zijn auto-koplampen te richten op een geschikt terrein. Jammer, dat die meneer uit Albury niet hier is, zei Spr., maar we zullen aan die spor tieve houding blyven denken en wie die men schep daar in Aubury prettig mee wil helpen huldigen, die storte een gulden méér niet! op het gironummer van Piersons Bank te Amsterdam: 1142. Ontvangst der bemanning door de G. G. BATAVIA, 31 Oct. (Aneta). Naar Ane- ta verneemt zal, indien de tijd dit toes laat, de bemanning van de Uiver bij het verblijf in Ned.-Indië door den Gouverneur-Generaal op het paleis te Buitenzorg worden ontvangen. TERUGKEER VAN GEYSSENDORFFER c. s. Naar wij vernemen zuilen G e y s s e n dorffer, Asjes en Pronk terugkeeren met de „Johan de Witt, welke boot op 14 November uit Colombo zal vertrekken. De scheepvaartmaatschappijen hebben de sympathieke gedachte gehad aan de beman ning van den Panderjager vrij vervoer eerste klasse, hetzij per Efempo of Johan de Witt, naar Nederland aan te bieden. MELROSE DACHT DAT ZIJN EIND GEKOMEN'i WAS De jonge Australische vlieger Melrose heeft met zijn kleine Moth—toestel nog ang stige oo'. enblikken doorgemaakt vóór hij te Port Darwin aankwam. Hij was uit Koepang vertrokken Zondag morgen om half negen met voldoende benzine voor 8% uur vliegen. Om één uur 's middags werd hy in Port Darwin verwacht en toen hy er een paar uur later nog niet was, begon men zich ernstig over hem ongerust te ma ken. Men vreesde, dat hy tijdens noodweer in de Timor-zee was gevallen. Een myl vóór het vliegveld van Port Darwin hoorde men den motor van Melrose's toestel voor het laatst; de kleine machine landde met stilstaanden motor. Melrose vertelde een opwindend ver haal. Van Koepang af had hij op een hoogte van 3000 M. gevlogen. Een storm van vyftig mijl per uur joeg hem uit zyn koers. Ik kreeg de kust in zicht, vertelde hij, na vijf uur te heb ben gevlogen. Ik dacht, dat ik ten n.-oosten van Darwin was, maar in werkelijkheid was ik er 75 mijl ten Zuidwesten van. Ik vloog in zuidelijke richting, verwachtende Darwin te zien, doch ik vloog er vandaan. De machine zat in een zware onweensbui. Het weer werd erger, zoodat ik besloot terug te keeren. Ik was toen 165 myl ten zuid-westen van Dar win. Ik volgde de kust terug, mijn vergissing bemerkend. Twintig minuten voor Darwin bleek één tank leeg. Ik kon de stad nog niet zien, dus trok ik de machine hooger op. Maar toen was mijn laatste tank leeg, waarop ik besloot een noodlanding te maken op het strand. Plotse ling za<> ik Port Darwin en besloot het er op te wagen een glijvlucht te maken naar het vliegveld. Ik ben nu de gelukkigste man ter wereld. Ik dacht werkelijk dat myn einde ge komen was. DE HULDIGING TE AMSTERDAM Het Initiatief Comité Amsterdam (I.C.A.) verzoekt alle vereenigingen, corporaties enz. welke wenschen deel te nemen aan de a.s. huldiging van de „Uiver" bemanning, zich te wenden tot het I.C.A. (telef. 53168. Michei Angelostraat 31), opdat in gezamenlijk over leg deze huldiging zal kunnen worden tot een ware manifestatie van de gevoelens van alle deelen der Amsterdamsche bevolking. Op korten termijn zullen dan de vertegen woordigers van de deelnemende vereenigin gen worden uitgenoodigd tot een bespreking betreffende de wijze, waarop de huldigings plannen ten uitvoer zullen worden gebracht Schepelingen door de tram aangereden VREESELIJK ONGELUK AAN DE BRIELSCHELAAN Eén ernstig gewonde Gisteravond omstreeks kwart voor elf reed de 40-jarige trambestuurder P. J. S.„ wonen de Htggenad, met motorwagen 496 van lijn 2 over de Brielschelaan, toen hij plotseling 8 mannen ter hoogte van de graansilo de tramrails zag oversteken. Hij remde uit alle macht, doch een aanrijding bleek niet te voorkomen. De 26-jarige tremmer A. T. Nor it em an van het in de Maashaven aan paal 14 liggende Zweedsche s.s. Indianic werd ge grepen en verdween geheel onder den wa gen. Na een poosje is het gelukt den onge lukkige te bevrijden. Het bleek, dat zijn Tin, berbeen vrijwel was afgereden. Tevens wa ren het rechterbeen en de linkerarm gebro ken. In hoogst ernstige toestand is de man naar het ziekenhuis aan den Coolsingel ver voerd, waar onmiddellijk tot amputatie van het verbrijzelde been moest worden overge gaan. Hedenmorgen was de toestand van het slachtoffer nog zeer ernstig. Ook de 26-jarige stoker J. Andersen, even eens een Zweed, verblijf houdend op ge noemd schip, bleek er ernstig aan toe te zijn. Hij had een duw van het voorbalcon gekre gen en is met inwendige kneuzingen in het zelfde ziekenhuis ter verpleging opgenomen. De derde, de 32-jarige stoker H. Groen- sing, kon op het laatsle oogenblik nog ach teruitspringen en kwam met den schrik vrij. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de trambestuurder geen schuld treft. Het drietaj is niet vrij van sterken drank geweest. In den loop van den avond hadden zij reeds verschillende café's bezocht en .nen zou juist nog even binnenloopen in een café aan de overzijde van, de Brielschelaan. met het voor melde droevige gevolg. Doodelijke Auto-ongelukken De heer J. van Maris uit Utrecht, die bij een ruto-ongeluk nabij Elburg, ernstig werd ge wond en naar het Sophiaziekenhuis te Zwol le is vervoerd, is aan de bekomen verwondin gen overleden. De 64-jarige venter Bolwyn uit Groningen, die door den geweldigen stormwind slingerend op de fiets over den weg reed, is op zijn teiug- reis tusschen Zuidlaren en Haren, nabij Om men (Gr.) door een auto uit Kollum (Friesl*) overreden. De ongelukkige werd met verpletterden schedel ongenomen, en was onmiddelijk dood. De chauffeur, die verklaarde 18 jaar auto-rij- óer te zijn, en nog nooit een ongeluk veroor zaakt te hebben, was zeer onder den indruk. Knaapje overreden en gedood Men meldt ons uit Rotterdam: Dinsdagmorgen kwart over elf reed de 11- jange 1. Abbas, gewoond hebbend in de Van Alkemadestraat, met zijn fiets over het Croos wijk. Voor hem reed een vrachtauto, be stuurd door P v d K, uit de Feijencordstraat. Hij wilde deze wagen passeeren doch slipte en kwam juist voor het achterwiel te vallen, dat over hem heenging. Met zware inwen dige kneuzingen is de knaap naar het zie kenhuis aan den Bergweg vervoerd, waar hij echter bij aankomst reeds overleden bleek te zijn. JONGEN DOOR DE TRAM OVERREDEN EN GEDOOD. Dinsdagmiddag omstreeks half vijf heeft op den Nieuwen weg te Poeldijk een ernstig ongeval plaats gehad. Op het moment dat een vrachtgoederentram der Westlandsche Stoomtram naderde, stak een 5-jarig zoontje van den landbouwer Nic. v. d. Knaap de tramlijn over. De machinist van de tram kon den trein niet tijdig meer tot stilstand brengen met het verschrikkelijke gevolg, dat het knaapje door de tram werd gegre pen en overreden. Het kind was op slag dood EEN HONDERDJARIGE MENSCHEN- REDDER Uit Ameland wordt ons medegedeeld, dat de oud-roeier van de W.- en Z.-Hollandsche Reddingsmaatschappij J. E. de Vries, op 17 November 100 jaar oud hoopt te worden. Hg heeft gedurende vele jaren, toen schipbreuken op de kust van Ameland in het slechtste jaar getijde geregeld voorkwamen, moeilijke en ge vaarlijke tochten met succes medegemaakt. Motorschoener Jupiter" vergaan Zeven opvarenden te IJmuiden binnengebracht Woensdagmiddag te kwart voor vier kwam te IJmuiden een alarmecrend en tege lijk geruststellend bericht binnen „De motor schoener „Jupiter", afkomstig uit Delfzijl, is op de Noordzee vergaan, doch de beman ning, bestaande uit zeven koppen, wordt door den Duftschen politiekruiser „Weser" veilig en wel, te IJmuiden aan land ge bracht". We waren 's avonds tegen negen uur aan de toeristensteiger in de IJrauider haven. Statig voer de slanke. Duitsche politiekrui ser onder commando van kapitein-luitenant Hanns Isenlar de haven binnen. Op de stei ger stonden de Duitsche consul te IJmuiden, de havenmeester van IJmuiden, de heer Seyf- fert, en de heer C. Oud, van N. en Z. Hol landsche Redding Maatschappij. Bevelen weerklonken, zoeklichten scheer den over de haven en steiger en korten tijd later lag het Duitsche schip, dat 's morgens vanuit IJmuiden zee had gekozen, weer ge meerd, met aan boord de zeven geredden van de „Jupiter", die zulke benauwde oogeo blikken hadden beleefd. De kapitein Vertelt De commandant was onmiddellijk bereid ons te woord te staan en weldra waren we geïnstalleerd In zijn hut. waar zich ook de gezagvoerder van de „Jup.ter", W. Komdeur, zich bevond. „U moet me maar niet kwalijk nemen, ik ben er niet erg op gekleed, om „in het publiek" te ver schijnen. maar we hebben er niets afgebracht dan ons leven en daar zijn we al erg dankbaar voor, want het was een „narrow escape". Maar, zoo vervolgde de kapitein, ik zal bij het begin begin nen, dan kunt u er zelf over oordeelen. We zijn dat weet u afkomstig uit Delfzijl; de „Jupiter", van de reederij N.V. Jupiter, is een nog nieuw schip, gebouwd in 1931. en netto 314 ton groot. We hadden in Yarmouth onverpakte haring gela den; ze hébben er daar zooveel van, dat de vangst op die manier naar Zweden wordt gebracht waar de visch machinaal wordt verwerkt. Om half elf Zondagochtend vertrokken we uit Yarmouth's ha ven. Het weer zag er al direct niet erg aanlokke lijk uit, een hooge zee, een stevige wind en zware regenbui~r. Tot zeven uur Zondagavond ging alles aard'g naar wensch, maar toen merkten we korten tijd later, der er werking in de lading was. Die onverpakte haring is altijd gevaarlijk en we waren niet heelemaal vol. Het schip begon slagzij aan stuurboord te maken. Er was geen verhelpen aan en zienderoogen werd het erger. Op een gegeven oogenblik lagen we 45 slagzij. Ik zag in, dat het schip niet te behouden was. Radio hebben we n aan boord, alleen een eenvoudig ontvangtoestel letje en meer niet. Zeven mannen in een sloep Van de twee sloepen konden we door de slagzij de bakboordsloep natuurlijk niet gebruiken, dus met z'n zevenen moesten we de eene sloep gebrui ken. Er stond veel zee, maar ten slotte gelukte hc toch om de sloep buiten boord te zetten. Een ge makkelijk karweitje was het nu niet bepaald. Van de bemanning werd niemand gewond. Dat gerucht ging misschien, omdat er hier aan boord wel een gewonde zeeman is. maar die is afkomstig van een ander schip en heeft met.onze redding niets tema ken. We waren dan zoo vervolgt de kapitein zijn spannend maar sober gehouden relaas de sloep. Er was water, wat scheepsbeschuit en andere eetwaren, maa. veel was het niet. We heb ben niets van onze kleeren of bezittingen kunnen redden Om kwart voor acht begon de vreeselijkste tocht dien ik ooit heb meegemaakt. Vierentwintig uren op zee We hadden door de overslaande stortzeeën geen drooge draad meer aan het lijf. En koud! koud! Tegen negen uur zagen we het laatste licht van onze „Jupiter" in de golven verdwijnen Zoo hebben we bijne 24 uur roodgedobberd. Ik zal u maar geen beschrijving geven van die 24 uur op zee in de open sloep. We voeren een zeiltje en sleepankersWe wisten, dat we in vrij druk vaarwater waren, dus er was alle hoop, dat we gauw zouden worden opgepikt. Maar ik kan u toch zeggen dat we meer dan blij waren, toen we een logger in 't oog kregen, die ons óók opmerkte. Het bleek de Duitsche logger B.V. 7 „Hagen" van Vegesack te zijn. 't Was toen Maandagavond half zes. Het aan boord ko men was geen pretje, maar de Duitschers wisten van aanpakken. Behouden en wel wisten ze ons aan boord te brengen. Onze sloep ging echter ver toren. Het was op 't nippertje. Aan boord van de „Weser" De Duitsche logger we laten nu de luitenant kapitein Isenhar, commandant van de „Weser", aan 't woord seinde radiografisch, dat hij zeven schipbreukelingen van de „Jupiter" aan boord had. Wij waren in de nabijheid van Smith Knoll en hebben eenige moeite gehad om de juiste plaat, van den Duitschen logger te bepalen. Het bestek was niet heelemaal duidelijk. We hebben oomid- dellijk koers veranderd en om drie uur kregen we de „Hagen" in zicht. We zijn met de kleine sloep driemaal heen en terug moeten varen om ze alle zeven over te ne men. Maar tenslotte is het gelukt en dat is het voornaamste. De geredde bemanning is vol lof over de wijze, waarop zij aan boord van de Duitsche politiekrui ser zijn opgenomen en verzorgd. De schipbreuke lingen zijn ondergebracht in het Koning Willems- huis te IJmuiden. Ze keerden heden naar hun res pectieve wocoplaatsen terug. De bemanning van de „Jupiter" bestond uit vier Hollanders en drii Duitschers. MINNENIJD TUSSCHEN TWEE NEVEN Te Groningen leefden twee neven den laat- sten tijd in onmin. De oorzaak hiervan was, dat de eene neef tegenwoordig verkeering heeft met het vroegere meisje van den anderen neef. Zondagavond ontmoette de afgedankte nïinnaar het meisje met haar nieuwen vrijer- Later op den avond was hij in de buurt, waar het meisje aan boord woont. Toen hij zijn neef in gezelschap van dat meisje zag, viel hy zijn medeminnaar aan. Een gevecht ontstond daar door, waarbij de neef, die door het meisje wa«s afgedankt, een mes trok en zijn medeminnaar daarmee een groote snede over de wang toe bracht. Met een hevig bloedende en gapende wonde werd hij in de buurt van zijn woning gevonden. Aan het politiebureau werd hij voor loopig verbonden en later door den politiedok- ter gekramd. De neef-messensteker, de 19-ja- rige M., is door de politie gearresteerd. HET DRAMA TE NIEUWKOOP Men herinnert zich het drama te Nieuwkoop, waarbö de 18-jarig:e v. d. W. door een schot hagel werd getroffen uit een karabijn, opge steld door de gepensioneerd majoor der Rijks- veldwacht T., om he't stroopen in zün visch- water tegen te gaan. met het gevolg dat v. d VV„ blind werd geschoten. T. is hiervoor tot 8 maanden gevangenisstraf veroordeeld. In een civiele procedure, welke te dezer zake tegen T. voor de Haagsche rechtbank is inge steld, heeft deze hem thans veroordeeld aan v. d. W., een schadevergoeding te betalen van f 10.000 en hem tevens in de kosten der pro cedure veroordeeld f/StECHTS\ Mr'/ - f mm// TOT 30. O VEM3ER f,934 jORTVANGT U i/o -TEGEM; INLEVERING..VAK *0 VOaRZjJ&ÉNfrVAlJ 0 V J' PRESTÖVPAKJES AAN'.' Ö"NS 'ADRES-'t£*AMER£-. NjfTS-/ FOOfti,-, GRATIS ÉÉN' PRACTISCH 'ÓESCHENK - l - V -• .Vut, EtiV*.-* .A.. r-iftf-, EEN SLORDIG POLITICUS Geen geloofsbrieven ingezonden De onlangs tot lid der Prov. Staten van Zeeland benoemde heer H. v. .1. Veen te Goes (SD.A.P.) heeft verzuimd zijn ge loofsbrieven binnen den wettelijke'.! termijn in te zeilden. Zijn benoeming is daardoor vervallen. Opvolger op de lijst der S D.A.P is nu de heer B. Barkunt te Hansweflt-t. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Asten, J. C. B. Eykman te Antwerpen. Te Rijswijk (Z.H.) (Evangelisa tie), J. van Kuiken te Uithuizermeeden. Te Midsland op Terschelling, J. Visser, cand. te Buik sloot. Indische Kerk, J. Tjebbes te Vrou wepolder. Aangênomen: Naar Krimpen a. d. Lek, G. Enkelaar te Oud-Beijerland. Naar Midsiand (Terschelling). J. Visser, cand. te Buiksloot. Naar Wageningen, H. S. van Rijs te Vianen. Naar Wageningen, H. S. van Rijs te Vianen. Naar Besoyen, A. Hoffman, cand. te Utrecht. Naar Westerbork (toez.) C. A. Schenck tc Dokkum. Bedankt: Voor Prot. Kerken in N.O.-Indië T A. de Klerk te Lellens. Voor Oosterlittens, A. Carsjens te Oudega (Small). Voor Zoetermeer- Zegwaard, H. S. van Rijs te Vianen. Voor Dinteloord, P. J. Steenbeck te Oudewater. GEREF. KERKEN Tweetal: Te Nieuwolda, L. Praamsma, cand. te Sneek en B. Slingemberg, cand. ie Zaandijk. Te Rijswijk, (vac.-Deddens), Dr. W. H. Gispen te Delft en D. Zwart te Aalten. Beroepen: Te Heinenoord, F. J. B. Schie- baan. cand, te Utrecht. Aangenomen: Naar Elburg, cand. H. Brinkman te Harmelen. Bedankt: Voor 's-Gravenmoer, cand. H. Brinkman te Harmelen. Voor Nieuwer Amstel- Noord, J. Bavinck te Gramsbergen. CHR. GEREF. KERK Beroepen: Te Alphen a. d. Rijn, W. F. Laman te Middelharnis. Aangenomen: Naar Leerdam, D. L. Aan- geeübrug, voorg. te Nieuw-Vennep. Bedankt: Voor Sneck, N. Brandsma te Bun schoten. TENTOONSTELLING-AFSCHEIDING Te Rotterdam In aansluiting op ons vorig bericht kunnen wij thans melden, dat de Ten toonstelling-Af scheid'ng 1834 vermoedelijk 19 November te Rotterdam zal heropend worden, en in de Gemeentebibliotheek een week ter bezichtiging zal zijn. Er heeft z:ch voor deze Tentoonstelling waarvan het naar Rotter dam komen het initiatief van den heer J. H. D o n- ner geweest is, een klein comité gevormd. K. ZUIDERDUIN De heer K. Zuiderduin, Evangelist te Roekan- j e heeft dezer dagen herdacht, dat hij 40 jaren geleden als Evangelist begon te arbeiden. Eerst werkte hij vele jaren onder zeevarenden, daarna was hij huisvader van het Chr. Mil. Tehuis te Hellevoetsluis. In 1923 werd hij Evangelist te Nieuw-Helvoet en Rockanje en sedert 1929 is hij dit alleen te Rockanje. Kerk en Staat in Duitschland Zal Dn Müller aftreden? Volgens door V.D. als officieel aangekon digde berichten heeft Dr. Jager thans ook alle andere kerkeij'ke functies neergelegd en is hij definitief uit den dienst der kerk ge treden. Deze „aanvulling" was te verwachten. Het is meer dan waarschijnlijk dat Dr. Jager door Hitier is geofferd, om den weg naar onderhandelingen te effenen, die het ergste zouden voorkomen. In deze meening worden wij ook versterkt door een bericht van het Ned. Perskantoor te Berlijn, dat er in de kringen der Duitsche belijdenisbeweging mee ge rekend wordt, dat de volgende maand „de vrede in de Duitsche Evangelische kerk zal worden ge- teekend op een basis, die beide part ij en bevredig t". De omstandigheid, aldus gaat dit Berlijnsche bureau verder, dat de oudste en trouwste medestanders van Hitier in Z u i d-D uitschland tot de kerke- lijke oppositie behooren, komt den on derhandelingen tusschen beide groepen ten goede Zelfverdediging van Dr. Jager Van het N.C.P. als tribune gebruik makende, richt Dr. Jager zich tot de Nederlandsche pers met de mededeeling, „dat het zonder meer ten eenenmale onjuist" is, wanneer men hem ten laste legt een „nationale" kerk, die het onderscheid der Confessie verdoezelen zou, nagestreefd te hebben of te begeeren. „Nooit", aldus dr. Jager, „heb ik iets van dien aard gezegd. Uitlatingen aan welke men zich vastklampt, betreffen uitsluitend de bij bepaalde gelegenheid uitgesproken hoop, dat eens door Gods kracht zich, afgezien van ons bou wen aan de diverse kerken, een grootere Chris telijke eenheid zou kunnen openbaren, dan thans mogelijk is. Hierbij heb ik er echter geen oogen blik aan gedacht, zulks tot een programmapunt van onze kerkpolitiek te moeten maken, integen deel". In het licht van Dr. Jagers jongste optreden tegen de bisschoppen Meiser en Wurm zal men deze laatste bewering op haar juiste waarde kun nen afwegen. Drie landsbisschoppen bij Hitier Intusschen is het van meer belang, dat Hitle dezer dagen in tegenwoordigheid van den Rijks minister van Binn. Zaken, dr. Frick, de opposi- tioneele landsbisschoppen van Beieren, Wurtem- berg en Hannover, dr. Meiser, dr. Wurm en dr Marahrens, in audiëntie ontvangen heeft. De bis schappen hebben den Rijksleider de verklaring voorgelegd, welke de Belijdenissynode twee weken geleden te Dahlem heeft aangenomen en waarin zij tot afscheiding besloot. De bisschoppen hebben zich drie uur met den Führer onderhouden. Zij weigerden bij het verlaten van de rijkskanselarij ook maar eenig commentaar te geven. De Tel., die deze mededeeling uit Berlijn ont ving, voegt er aan toe, dat Hitier tijdens het on derhoud nogmaals als zijn standpunt uiteengezet heeft, dat hij niet in den kerkelijken strijd wenscht in te grijpen en dat de kerkelijke leiders zelf het geschil moeten trachten bij te leggen. Dit laatste zal ongetwijfeld door feiten van ander gehalte achterhaald worden, gelijk hierboven is aangegeven. 30 Beiersche boeren op pad Blijkens een Reuter-telegram uit Berlijn, heeft zich daar dezer dagen nóg een merkwaardig be zoek aangediend, doch dit tevergeefs. Dertig Beiersche boeren als deputatie van 200.000 Beier sche protestanten, wilden persoonlijk aan Hitier verslag uit brengen over de gespannen verhoudin gen, die door het optreden van dr. Jager in Beieren zijn ontstaan. Den boeren werd echter bij den in gang van de rijkskanselarij door de S. S.-wacht de toegang geweigerd. Hierop verklaarden de boeren dat zij allen tot de nationaal-socialistische partij behoorden en op grend daarvan ook het recht hadden den Führer persoonlijk van hun grie ven op de hoogte te stellen. De S.S.-wacht bleef echter onverzettelijk en zoodoende moesten de Beieren, luide protesteerend, onverrichter zake weer vertrekken. Zij werden verwezen naar het ministerie van Binnenlandsche Zaken, waar een der chefs, Puttmann, hen te woord stond en hun klacht aanhoorde. Tenslotte zij gewezen op de uit meer dan één bron komende voorspelling, dat op het aftreden van Dr. Jager het heengaan van Dr. Müller wel zou kunnen volgen. I Correspondentie deze rubriek betreffende te zenden aan F. W. NANNING, St. Gerardus- laan 15, Eindhoven. No. 362 De sleutelzet van probleem nummer 441 is 1. Le4. Tempo. Een eigenaardig dual bestaat er na 1Le4: dan gaat ook de korte rochade. No. 442 heeft tot sleutelzet 1. Lb4, Ook gaat 1. Tf4: Men kan altyd tot de oplossingswedstrijd toetreden. Een goede oplossing van een twee- zet telt voor twee punten enz. Voor een fou tieve oplossing wordt een punt in mindering gebracht. (Minimum aantal punten is nul). Voor de maandelijkse pry's van f 2.50 moet men de meeste punten hebben. Ook niet- abonné's zyn welkom. Heeft men tien keer achtereen geen oplossing ingestuurd, dan ver liest men zijn aantal punten. Een onoplosbaar probleem vervalt voor de wedstrijd. Ter besparing van porti is de oplossings- termyn op circa 4 weken gesteld, zoodat de oplossers meerdere oplossingen eventueel te zamen tegelijk kunnen inzenden. Problemen voor den wedstrijd No. 450 Dr. J. VALLADAO MONTEIRO O. Xadrez 1934 g Wit: Kh3, Df8, Tf6 en g4, Lel en f3, Pel eii h6, pi.c4, c5 Zwart: Ke5, Da6, Ta3 en c7, Lc8 en h2, Pd4 en g7, pi.b5, c2, d3, e2 Wit geeft mat in (2) zetten No. 451 Dr. J. VALLADAO MONTEIRO Xadrez 1934 Wit: Khl, Dfl, Tdl en d8, La5 en g8, Pg&, pi.a4 Zwart: Ivc5, Db8, Lal en a2, Pd4 en d6, pi.c4, c6, e6 en e7 Wit geeft mat in twee (2) zetten Oplossingen inzenden vóór Zaterdag 1 Dec, Oplossing Eindspel No. 542 1. Dc6 dc6; 2. Td8 Kg7 3. Pg4 h5 4. Lh6 enz, Eindspel no. 543 v. HALBERSTAAT Wit: Kf2, Tal, Phl Zwart: Kd3, pi.a2, b3 en d5 Wit speelt en wint LADDERWEDSTRIJD B. Vis (1) P. Klein (3) B. Wagner (2) A. Wagner (21 J. L. Braber (4) 441 442 Totaal 82 78 61 42 J. P. Coppens (7) 31 F. C. Laas (10) 13 2 2 2 2 2 2 D. Kareis (4) 13 2 90(Prijs)' 2 86 2 82 2 65 f 2 46 2 35 2 17 2 17 De winnaar over September is B. VIS CORRESPONDENTIE F. C. L. De zet 1. Pfe3 is een abuis in hei venslag. No. 13 van de tweezetten faalt 1, Pe6 na. 1Te4. U ontving hiervoor 4 punten.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 4