Antirevolutionair voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Kantongerecht Sommeïsdyk R 1934 ZATERDAG 20 OCTOBER 1934 49E JAARGANG N°. 4104 Binnenland I ze et dl >e ér in Je g! sn Jt. g. er o. 52» I&sm&rkt [ilversum missie van van de Brand- in de commissie Brandweerver- n de iilmbrand ioor den voor, .ndweervereeni, ïniissie tot doei loveel mogelijk die een film, waarborgd war rekening dient belangen der n films, zoodat opgelegd vvor- rzitter der com ■de. de commissie adering een- gekomen, da t voorloopig on ■rt liet go- waarbij nitro- alleen toe te m,in daarvoor goedgekeurde emeen voldoen ines voor bios- ien de plaatse- gunstig zijn, igqving dreigt, esloten gezel- iddenweg wor- dat het pro- en geheel bui de buiton- cteerd wordt m 15 maal 15 clglas van ca, opening ge- b.v. van een geheele opper n asbest en in genoemde pro- e- en it riften. ken heoft be lie de Ziekte- de volgende meenten, wa- uet Rijkssuii- indien zij er an de ziekte isidie te ver- ikas van den lage zijnaan- 135 nu zal de tvangen van kosten aan- Ziekenka3, gedragslijn tot de Onge- f zijn te vol- Tijksverzeke- rpiicht voor- ïuari 1935 af, keuze va-i ekte- als da ilaatsing op eer bestauu, ■4 O Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. - Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. en verdere EENHEID EN TROUW Het is opmerkelijk in onze Vaderlandscho politiek, dat men zoo spoedig bereid is, als men meent op een ondergeschikt punt anders te denken, een nieuwe partij te stichten. Vooral in deze dagen, welke vol van revo lutie zijn, schijnen wij nog niets geleerd te hebben. Inplaats dat men de punten van overeen stemming naar voren brengt en dan daar uit gaat spreken, zoekt men de punten van vermeend verschil zoo breed mogelijk uil te meten. Men begrijpt niet, oi men men wil niet begrijpen, dat liet groote doel, de doorwer king en handhaving onzer christelijke in zonderheid A.It. beginselen eisclit, dat er in eendracht voor gestreden wordt. Alleen als dat gedaan wordt, zal ons be ginsel een kracht blijken te zijn, want dan arbeiden wij in gehoorzaamheid aan Gods wil. Maar voor enkelen schijnt het een heclo toer te zijn, eigen zin en wil te verloochenen en als een gewoon soldaat te strijden in het groote leger \an onzen Koning. Reeds Groen had van zulke menschen veel last, trouwens in heel de geschie denis komen zulken telkens voor, denk slechts aan Oranje en liatlieen. Dat heeft zijn strijd onnoemelijk verzwaard, maar hij yerkoos voor zich getrouw te blijven. ÜiT gioote~zaatv wordt door zulken niet gediend, men rookt aan zijn eigen garen en deukt dat men in 't gezicht van een over- machtigen vijand zich toch nog wel de weelde kan veroorloven, onder elkander den twistappel op te werpen. Niet beseffende, dat juist daardoor de kracht en de doo».king van het beginsel gebroken wordt. Vaak is men zoo halsstarrig aan dat klein gedoe vastgekleefd, dat men als straks de vijand zijn triomfen viert, nog niet geloo- ven wil dat door onderlinge verdeeldheid de strijd verloren werd. Onze A.R. partij geeft plaats aan allen, onverschillig van welk beginsel zij zijn, zoo zij slechts bereid zijn het offer te aan vaarden, van trouw te zijn aan de ordinan tiën Gods. Dat was het standpunt van onzen grooten Groen van Prinsterer, dat beginsel heeft onze partij altijd beleden, dat belijdt zij nog. Maar zij verlangt getrouwheid van haar belijders. Alleen in getrouwheid aan de ordinan tiën Gods ligt de kracht en sterkte onzer partij. Het moet en mag geen leger van mop peraars zijn, maar het moeten mannen zijn, die vooral in deze ernstige dagen, staan voor hun taak, welke in biddend opzien tot God arbeiden, met het zelfbewuste ideaal in het hart, de doorwerking der beginselen des ongeloofs te stuiten. Als wij zoo slechts in getrouwheid arbei den, zal God dien arbeid zegenen. Dat heeft Hij gedaan in de jaren die ach ter ons liggen, dat zal Hij ook in de toe komst doen. De film van de moord te Marseille Nu toch vrijgegeven. Naar wij vernemen is Woensdagmorgen de filmopname van het tragisch bezoek van wijlen koning Alexander van Joego-Slavië aan Frankrijk en de ontvangst door wijlen minister Barthou door de herkeuringscom missie voor openhare vertooning vrijgege ven. GEDEPUTEERDEN EN DE GEMEENTE BESTUREN. De rollen worden steeds meer omgekeerd. Dat in sommige gemeenten het financieel beleid voor een groot deel in handen is van Gedep. Staten is bekend. Het is nu echter zoover gekomen dat Gedep. Staten van Zee land aan het Gemeentebestuur van Krui- ningen hebben gevraagd de begrooting voor 1935 eerst aan hen toe te zenden voor de behandeling in den Raad plaats vindt. Wat er op die manier van de bevoegd heid en verantwoordelijkheid van den Ge meenteraad overblijft, is duidelijk. De be grooting is dan feitelijk door Gedep. Staten vastgesteld en wijzigingen zullen door dep Raad practisch wel- niet meer mogelijk zijn. Het rijwie'plaatje Mag ook op de borst gedragen worden! Met betrekking tot de in het laatst van de maand September j.l. versche nen bekendmaking omtrent de controle op de naleving van artikel 2 van de Rijwielbelastingwet, deelt men ons mede, dat de minister van Financiën nader aanleiding heeft gevonden aan de ambtenaren van den belastingdienst opdracht te geven geen bekeuring in te stellen, indien de berijder van een rij wiel het rijwielbelastingmerk niet op de voorgeschreven wijze aan 't rijwiel, doch op in het oog vallende wijze op do linkorborsthelft aan zijn bovenklee- ding heeft bevestigd. De bestrijding der Jeugd werkloosheid Zal het Werkfonds 1934 uitkomst brengen? Op de vragen van het Kamerlid Kupers betreffende van Regeeringswege te nemen maatregelen ten behoeve van de jeugdige vverkloozen, heeft de Minister van Sociale Zaken o.m. geantwoord, dat het bestuur van het Werkfonds 1931 de mogelijkheid onderzoekt om de jeugdige werkloozen aa» werk te helpen. Het oefenen van aandrang op gemeente besturen komt voorshands niet noodig voor; op dit gebied ontstaat hoe langer hoe meer belangstelling; regelmatig komen meer gemeenten niet voorstellen ter zake. Reeds met het oog op den benarden staat van de Overheidsfinanciën kan aan het verstrekken van steun aan jeugdige werk loozen in het algemeen niet worden vol daan. Intusschen moet worden opgemerkt, dat ongehuwde werkloozen, die bij vreem den inwonen (z.g. kostgangers), steun ont vangen, terwijl aan jeugdige werkloozen, dio in werkverschaffing te werk gesteld worden, ecnige geldelijke vergoeding wordt gegeven. De beperkte omvang van de werk verschaffing, welke voor oudere werk loozen kan worden georganiseerd, vormt als regel een beletsel om jeug dige werkloozen te werk te stellen. Wanneer evenwel plaatselijke werk verschaffingen voor jeugdigen kun nen worden aangevat, is de minister gaarne bereid, de uitvoering van deze plannen, zoo zij zijn goedkeuring kunnen wegdragen, financieel te steunen. Dit laatste geschiedt trouwens reed3 in verschillende gemeenten. Voor het organiseeren van werk- en Iecr- kampen voor jonge werkloozen wordt van wege het Departement van den Minister geen subsidies verleend. Ten deze is het Nationaal Crisis-Comité werkzaam. Reeds werden tweemalen per jaar gege vens verzameld omtrent de mannelijke werklooze arbeiders, ingeschreven bij de or ganen der openbare arbeidsbemiddeling in gemeenten met 5000 en meer inwone.rs, ge specificeerd naar de aantallen ingeschreve nen jonger dan 18 jaar, van 18—25 jaar en van 26 jaar en ouder. Een samenvatting van de verzamelde gegevens wordt regel matig gepubliceerd. Bovendien zijn door enkele gemeentelijke arbeidsbeurzen gege vens verzameld omtrent het aantal inge schreven werkzoekenden, die in 1927 en vol gende jaren een diploma van een inrichting van middelbaar onderwijs behaalden. De Minister kan niet inzien, welk prac tisch nut het voorshands zou kunnen op leveren om zoo spoedig mogelijk meerdere gegevens te verzamelen en te publiceereu dan thans reeds geschied is, hetgeen boven dien met extra kosten gepaard zou gaan. Geen politiek op den trein De directie der Spoorwegen waarschuwt haar personeel De directie der Nederlandsche Spoor wegen heeft in een dienstorder aan haar personeel medegedeeld, dat leden van het personeel bestrijding van bepaalde politie ke partijen zoover doorvoeren, dat zij zelfs een boycot toepassen op do personen, die tot die partijen behooren- Als tegenmaatregel wordt in verband daarmee door do laatsten met een boycot van den Spoorweg gedreigd bij het vervoer van goederen. De directie vindt hierin aanleiding om het personeel erop te wijzen, dat het zich heeft te onthouden van handelingen, waar door de belangen van do Nederlandsche Spoorwegen worden geschaad. Deze week is te Utrecht overleden de lieer J. S. R u ppe rt Jr., penningmeester van hef. Christelijk Nationaal Vakverbond, lid van do Gemeenteraad van Utrecht. De heer Ruppert bereikte den leeftijd van 57 jaar. Onder groote belangstelling had Vrijdag middag te Utrecht de begrafenis plaats. De Werkloosheid In de week van 24 t.m. 29 September i934 was het werkloosheidspercentage 25,6 pCt. tegen 26,4 pCt. in de week var 3 t.m. 8 September. In de overeenkoi isti-, ge verslagweek van het vorige jaar was dit 24,1 pCt. Over de periode April t.m. September van elk der jaren 1929 t.m. 1934 waren de percentages: in 1929 2,7 pCt.; in 1930 5.7 pCt.; 'in 1931 11.3 pCt.; in 1932 25.3 pCt.; in 1933 24.8 pCt.; en in 1934 25.4 pCt. Op 29 September waren werkloos: 309.430 personen. Op 8 September was dit aantal 306.101. In het totale aantal werkloozen is dus een stijging van 3329 waar te nemen. Vergeleken met hetzelfde tijdstip van verleden jaar zijn er nu onge veer 23.000 werkloozen meer. Herziening van het Bezoldigings besluit voor Rijksambtenaren Invoering van een vierde klasse Naar wij vernemen wil de Regeering met ingang van 1 Januari a.s. het Bezoldigings besluit voor Rijksambtenaren aanmerkelijk wijzigen, zulks door middel van herclassifi catie. Terwijl de gemeenten tot dusver in drie klassen waren ingedeeld, zal er thans een vierde klasse aan worden toegevoegd, waarnaar een groot aantal gemeenten uit do derde klasse wordt overgebracht. Voorts zal een aanzienlijk aantal gemeen ten van de tweede klasse naar de derde klasse verhuizen, terwijl enkele gemeenten van de eerste klasse naar de tweede worden overgebracht. Bovendien zal een aantal ge meenten van de derde klasse naar de vierde klasse verhuizen. Deze maatregel beteekent voor vele ge meenten een belangrijke verhooging van de standplaats-aftrek. Wat de gemeenten be treft, die van de derde naar de vierde klasse worden verplaatst, zal het nieuwe bezoldi gingsbesluit in twee gedeelten worden ver wezenlijkt. Hier zal dus met ecnige geleide lijkheid worden te werk gegaan. Voorts vernamen wij, dat het hierbedoeide Regeeringsvoorstel bij de commissie voor georganiseerd overleg is ingediend, voor na der advies. Door de Centrale Commissie ;dm 'hans besprekingen geveerd niet de Rcgceringsdelegalie. De tol bij Ternaaien Moet de vaart naar Nederland worden belemmerd? Volgens een zoo juist verschenen koninklijk besluit zal, aldus de Brusselsche correspondent van de N. R. Crt., op het gedeelte van het Albertkanaal tusschen Ternaaien en Neerharen dat de volgende week in gebruik wordt gesteld, bij het doorvaren van de sluis te Ternaaien een recht van 20 centimes per ton worden geheven. De Luiksche afdeeling van de Federatie der Binnenscheepvaart heeft naar aanleiding van dit besluit een protest brief gezonden aan de ministers van financiën en openbare werken. Dergelijke taxes, aldus de adressanten, zijn in Nederland, Duitsch- land en Frankrijk onbekend en het is werke lijk de moeite niet nieuwe waterwegen te openen indien men zich vervolgens gaat inspannen om ze, door middel van taxes, onbruikbaar te maken voor de reeds zwaar genoeg beproefde binnenscheepvaart. I-Iet „Limb. D&gbl." teekent hierbij aan: Wij weten niet of er in de toekomst rechten zullen worden geheven op de vaart door het Albertkanaal. Maar wij weten zeer stellig, dat op het thans in gebruik genomen vak van dit kanaal een doorloopend peil van 60 M. boven 't nulpunt van Ostende zal worden gehandhaafd, en dat er van een sluis bij Ternaaien op 't Albertkanaal niets te bespeu ren valt. Wel zijn er in het dwarskanaal tusschen Briegden (Lanaeken) en Neei'haren twee schutsluizen gebouwd, ieder met negen meter verval, maar het Albertkanaal blijft van Luik tot voorbij Eijgenbilsen, over een lengte van 55 kilometer constant op hetzelfde peil. De sluis bij Ternaaien ligt in 't toegangs kanaal naar Nederland. En aan dit feit ontleent de nieuwe tol zijn beteekenis. De Belgische Regeering is blijkbaar zoo weinig overtuigd van de voortreffelijkheid der nieuwe vaart, dat zij een extra-recht heft op de oude vaarweg, om de schippers zoodoende te dwingen Maastricht „links te laten liggen"- Centrale T.B.G.-bestrijding Een Koningin-Moedcr-Stichting Op initiatief van de Ned. Centrale Ver. tot Bestrijding der T.B.C., heeft zich een uit gebreid comité gevormd met het doe! ter herinnering aan wijlen IT. M. de Koningin- Moeder een stichting in het leven te roepen voor steun aan on- en minvermogende T.B. C.-lijders. Naast het groote comité is een Klein comité van uitvoering tot stand gekomen, dat 1.1. Zaterdag door den eerevoorzitter, Prof. Dr. Siotemaker de Bruine, minister van Sociale Zaken, werd geïnstalleerd met een rede, welke door den voorzitter van het comité, den heer Hefting, voorzitter van de Ned. Centrale Vereeniging tot Bestrijding der T.B.C.j werd beantwoord. De financieele toestand der gemeenten De gemeentcfondsbelasting in 193435 In welke mate de financieele toestand van een groot aantal gemeenten ongunstiger is geworden, kan worden afgeleid uit enkele gegevens betreffende de geineentefondsbelas- ting, die zijn opgenomen in de ter perse zijnde negende aflevering van het Maand schrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In deze aflevering wordt voor de belasting jaren 1931-1932, tot en mot 1934-1935 een overzicht gegeven van de aantallen gemeen ten, die zich voor genoemde belasting in een der drie klassen hebben gerangschikt, en van de aantallen opcenten, die de gemeenten op deze belasting heffen, klasse waren gerangschikt, in een der volgen centen hefl, van 1931/1932 tot 1934/35 ge daald van 317 tot 81, terwijl het aantal ge meenten mot 80 of meer opcenten is gestegen van 238 tot 73i. Het aanlal gemeenten met 100 opcenten is zelfs gestegen van 30 tot 420. Verder blijken 153 gemeenten, die voor 1931/1932 in de eerste klasse waren gerang schikt en 146 gemeenten, die in de tweede Zoo is het aantal gemeenten, dat geen op- de jaren naar een lagere klasse te zijn over gegaan. Het aantal gemeenten van de derde klasse vermeerderde van 1031/1932 tot 1934/ 1935 met 292. Opgemerkt zij, dat door deze verandering van klasse onder overigens ge lijke omstandigheden een grooter aanlal per sonen in de gomeentefondshelasting valt, waardoor een hoogere belastingopbrengst wordt verkregen. Tegen machines in de sigarenindustrie Een verbod gevraagd Een groot aantal sigarenfabrikanten heeft een adres gericht aan de Ministers van Koloniën, Sociale Zaken, Economische Zaken en Financiën, waarin zij er op wij zen, dat de toenemen'1». mechanisatie van hun industrie een groote, blijvende werk loosheid voor duizende sigarenmakers zal hebben, hetgeen naast zijn demoral isee- rende werking ook enorme lasten voor de schatkist zal meebrengen. Bovendien zal tengevolge van deze mechanisatie de op brengst van de tabaksbelasting in zeer be langrijke mate verminderen. Op grond van deze overwegingen advi- seeren adressanten den ministers met aan drang ais crisis-maatregel de oprol machi nes in de sigaren-industrie te verbieden. Adressanten vertrouwen, dat de minis ters deze hoogst ernstige zaak met bekwa men spoed zullen willen behandelen. DE HERSTELLINGEN DEP. DIESEL- TREINEN Omtrent de herstellingen aan de Diesel- treinen, waarvan er binnenkort weer enkele op de lijn AmsterdamEindhoven zullen gaan rijden, meldt Het Volk, dat o.a. bij wijze van proef, aan de krukassen contra gewichten aangebracht zijn. Tevens zijn de sproeiers verplaatst en nieuwe oliereservoirs aangebracht- Een belangrijk punt yormt het aanbrengen Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. G. v. cl. K„ te Sommelsdljk, staat terecht, wegens liet vernielen van waarschuwings horden langs den Prov, weg. Void is niet verschenen. Get. Ver/.ijl verklaart niet gezien te heb ben dat verdacht© met steenen gegooid heft. De zaak wordt aangehouden. C. iI., 34-jarig arbeider te Ooltgonsplaat, wordt wegens het los laten loopen van zijn hond, die G. V. was aangevallen, veroor deeld tot f 10 boete subs. 2 dagen hccuite- nis. T. T,, 28-jarig chauffeur te Ouddorp, stond tereent terzake dat hij enkele dames met zijn auto had aangereden, waardoor de rij wielen en de kleeding van de dames baacha dmd worden. Verd. zegt, dat hij uit lieftalligheid de schade voor de dames had willen vergoe den. De dames hadden een civiele vordering- van f 18.45 ingediend. De ambtenaar van het O.M. cischte een geldboete van f 15, suTis. 3 dagen hechtenis. Verd. werd veioor- rleeld tot f 10 boete suhs. 5 dage p. hechtenis. Tevens moet verdachte dc civiele vordering betalen. A. v. d. H. te Middel harnis, werd wegens hef veroorzaken van een aanrijding veroor deeld tot f 10 boet o subs. 2 dagen hechtenis. M. II., 48-jarig arbeider tc Ouddorp, had een koe los laten loopen op het land van C. Padmos. Hij w erd tot f S boete subs. 4 da gen hechtenis veroordeeld. T. v. K., aannemer te Sommelsdijk, werd wegens het niet verlichten van afsluithoo- men over den wee, uruo: .'weld tot i 1 boete subs. 1 dag hechtenis. C. J. P., autoverhuurder te Oude Tonge, werd wegens het achteruitrijden op dc kaai naar den Molendijk, zonder signaal geven, waar loor een wielrijdster was aangereden (de hek'aagde hoeft dc schade aan de fiets toegebracht vergood) veroordeeld tot f 8 boete subs. 4 darren hechtenis. Mej. G do G., 18 jaar, dienstbode te Dirfcls- land. had met haar rijwiel op het Zandpad te Middolharnis mej. M. B. aangereden, tengevolge, waarvan deze op den grond be wuste'loos was gevallen, veroordeeld tot f S boete subs. i dagen hechtenis C. C. te Middelbands, wordt wegens over trading van de vuurwapemvet veroordeeld tot f 8 boete, subs, /j dagen hechtenis. A. V., 41 jarig landbouwer te Ooltgons plaat. had met een paard gras gemaaid, waarbij het paard een wond aan éón der nootcn had opgeloopen. Verd. zou 't paard door hebben laten werken. Verd. ontkent. Hij wordt veroordeeld tot f G boete, suibs. 2 dagen hechtenis. L. G., 20 jaar. chauffeur te Dirksland, werd wegens net besturen van een auto zon der deugdelijke remmen, veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 d-ag -n hechtenis. B. II. en L. v. P. uit Nieuwe Tonge wor den wegens overtreding van de Leerplicht wet eroordecld tot f 1 boete subs. 1 dag hechtenis. De zaak tegen C. H. M., 55 jaar, te Oolt gonsplaat. die ervan beschuldigd wordt bihr zonder vergunning te hebben getapt, wordt aangehouden om meerdere getuigen te ilioo- reru G. O., 1e Goed ore ede, wordt wegens het visschen in verboden water veroordeeld tot f G boete subs. 3 dagen he-chtenis. P. F.. 32-jarig koopman te Dirksland, wordt wegens bet besturen van een auto zonder licht en zonder verlicht nummer, veroordeeld tot 2 maal f 3 boete subs. 2. maal 2 dagen hechtenis. Mej. A. K. Pli. H. te Ouddorp. wordt we gens het fietsen op hef Zandpad op verbo den tijd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis. •T. K., 46-jarig arbeider te Melissant, wordt wegens overtreding van de Leerplichtwet veroordeeld tot 50 cent boete subs. 1 dag hechtenis. J. S., te Melissant, wordt wegens het mu- zickmaken in den nacht veroordeeld toi f 1 boete subs. 1 dag hechtenis. J. H. R.. verzekeringsagent, te Dirksland, werd wegens het besturen van een auto zon der nummerbewijs veroordeeld tot f 10 boete subs. 5 dagen hechtenis. L. J. Kkoopman te Dirksland, niet ver schenen, wordt wegens het geen gevolg ge ven aan den oproep van de brandweer om te spuiten, veroordeeld tot f 2 boete subs. 1 dag hechtenis. J. v. d G.. 38 jaar, koopman te Dirksland, werd wegens het niet stoppen voor de poli tie, toen deze bet nummerbewijs wilde con troleeren, veroordeeld tot 2 maal f 1 boete subs. tweemaal 1 dag hechtenis. van oliecontroleurs in de cabines der be stuurders, zoodat deze niet slechts controle op de koelwatertemperatuur en het toeren tal zullen hebben. Van de motoren zijn inmiddels de bescher mingsplaten afgenomen, ten einde ook hierdoor een betere koeling te verkrijgen. Intusschen zijn van vrijwel alle treinen de wielen vernieuwd, daar op groote schaal scheurvorming optrad. Bovendien zijn tal- looze pijpleidingen verplaatst. Totaal 50 man personeel werkt aan de herstellingen, waarbij het Maybach-perso neel uiteraard een overwegende rol speelt. II. v d V., 22 jaar, tc Sommelsdijk, word wegens het besturen van een motorrijwiel zonder verlicht nummerbewijs veroordeeld tot f 6 boete subs. 3 dagen hechtenis. J. I)., 21 jaar, wordt wegens liet mishan delen van zijn hit veroordeeld tot f 5 boet a subs. 2 dagen hechtenis. H. J. V., radiohandelaar te' Dirksland, en A. V., arbeider te Dirksland, worden wegens het visschen in verboden water veroordeeld tot f 4 boete subs. 2 dagen hechtenis. G. J., 27 jaar, landbouwer te Sommelsdijk, wordt wegens het voorradig hebben van een varkentje zonder bet vcreischte control e- merk veroordeeld tot 1 2 boete subs. 1 dag hechtenis. J. C. P., niet verschenen, wordt wegens het rijden op den. Westdijk te Middelharnis, veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen heeh tenis. II. .T. M., 21 jaar, landbouwer te Middel harnis, wordt wegens bet links houden van den wee, eroordeeld tot f 3 boete subs. 1 dag hechtenis J. Br., 20 jaar, arbeider te Sommelsdijk, werd wegeiK iiet loopen op andermans ter rein, veroordeeld tot f 2 boete subs. 1 dag hechtenis. J. H., caféhouder te. Middelharnis, niet ver schenen, wordt wegens het openhouden van het café na sluitingstijd, veroordeeld tot f^ boete subs. 3 dagen hechtenis. P. R., wordt omdat hij zich in het café van C. II. bevond, na sluitingstijd, veroor deeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis- Eveneens J. v. d. O. P. v R 45 jaar, timmermpn to Middelhar nis. wordt wegens het links houden van den] weg veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis. S. M., 32 jaar, arbeider te Dirksland, wordf wegens hot rijden zonder licht, ver oordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hech tenis. F. II., te Middelharnis, wordt wegens hef rijden zonder rijbewijs veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis. L. O., wordt wegens overtreding van het Binnenvaart reglement veroordeeld tot I 3 boete subs. 2 dagen hechtenis. A. V., niet verschenen, wordt wegens lieti fietsen zonder licht veroordeeld tot f 3 boete G, II. K., niet verschenen, wordt wegens het fietsen op den Westdijk veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis. P. G., 32 jaar, koopman te Dirksland, wordt wegens hot vervoeren van varkens zwaarder dan 10 kg. zonder oormerk ver oordeeld tot f 40 boete subs. 10 dageu hech tenis. I). \V.. te Ouddorp, wordt wegens het fiet sen zonder licht, veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis I de K. 2S jaar, caféhouder te Sommels dijk, wordt wegens het toelaten van liet uit betalen van loon aan havenarbeiders, in zijn. loealiteit, veroordeeld tot f 8 boete subs, i dagen hechtenis. L. II., 48 jaar, te Dirksland. wordt wegens hei uitbetalen van het loon in de vorige! zaak bedoeld, veroordeeld tot f 1 boete subs 1 dag hechtenis. II. v. M. en R. S. te Melissant, worden wegens het fietsen zonder licht veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis. J. II., 32 jaar. koopman te Middelharnis, wordt wegens dronkenschap veroordeeld tot 1 8 boete subs. 4 dagen hechtenis C. V., 60 jaar, landbouwer te Stellendam, staat terecht wegens het verknopen van var kens zonder het vcreischte oormerk. De zaak wordt aangehouden, omdat verd. be weert., dat de zaak bij tie Rottcrdamsche rechtbank reeds had afgeboekt J. G., 62 jaar, koopman te Dirksland, wordt wegens het slachten van een varken zonder daartoe, vergunning te hebben gehad, terwijl liet varken tevens de vlekziekte had, veroordeeld tot f GO boete subs. 14 dagen hechtenis. De eisch is I 150 subs. 30 dagen hechtenis. M. de W., te Nieuwe' Tonge, wordt veroor dêeld wegens het links houden van deni w eg tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis. P. K., teekenaar te Middelharnis, wordt wegens het rijden op den Westdijk na sluj. tingstijd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis. Th. v. V. wordt wegens besturen van zijn auto zonder licht zonder rijbewijs en zon der nummerbewijs veroordeeld tot 3 maal f 4 boete subs. 3 maal 2 dagen hechtenis. H. d" B., wordt wegens het feit, dat zijn paard, dat voor een wagen met geluiddem pende' wielen stond, geen bellen droeg, ver oordeeld toi f2 boete subs. 2 dagen hechtenis L. R., II. R. en mej. M. B.. worden wegens het fietsen zonder licht veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis. J. J. R., wordt wegens het rijden zonder nummerbewijs veroordeeld tot f G boete subs 3 dagen hechtenis. K. K., te Ooltgonsplaat wordt wegens het geleiden van paarden op een rijwiel ver oordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hech tenis. C. F. en H. B. worden wegens het rijden zonder licht veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis. J. IC., te Middelharnis wordt wegens het fietsen op den Westdijk op verboden tijd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hech tenis.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1