Antirevolutionair
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
Kantongerecht Sommeïsdyk
R 1934
ZATERDAG 20 OCTOBER 1934
49E JAARGANG N°. 4104
Binnenland
I
ze
et
dl
>e
ér
in
Je
g!
sn
Jt.
g.
er
o. 52»
I&sm&rkt
[ilversum
missie van
van de Brand-
in de commissie
Brandweerver-
n de iilmbrand
ioor den voor,
.ndweervereeni,
ïniissie tot doei
loveel mogelijk
die een film,
waarborgd war
rekening dient
belangen der
n films, zoodat
opgelegd vvor-
rzitter der com
■de.
de commissie
adering een-
gekomen, da t
voorloopig on
■rt liet go-
waarbij nitro-
alleen toe te
m,in daarvoor
goedgekeurde
emeen voldoen
ines voor bios-
ien de plaatse-
gunstig zijn,
igqving dreigt,
esloten gezel-
iddenweg wor-
dat het pro-
en geheel bui
de buiton-
cteerd wordt
m 15 maal 15
clglas van ca,
opening ge-
b.v. van een
geheele opper
n asbest en in
genoemde pro-
e- en
it
riften.
ken heoft be
lie de Ziekte-
de volgende
meenten, wa-
uet Rijkssuii-
indien zij er
an de ziekte
isidie te ver-
ikas van den
lage zijnaan-
135 nu zal de
tvangen van
kosten aan-
Ziekenka3,
gedragslijn
tot de Onge-
f zijn te vol-
Tijksverzeke-
rpiicht voor-
ïuari 1935 af,
keuze va-i
ekte- als da
ilaatsing op
eer bestauu,
■4
O
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. -
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
en verdere
EENHEID EN TROUW
Het is opmerkelijk in onze Vaderlandscho
politiek, dat men zoo spoedig bereid is,
als men meent op een ondergeschikt punt
anders te denken, een nieuwe partij te
stichten.
Vooral in deze dagen, welke vol van revo
lutie zijn, schijnen wij nog niets geleerd te
hebben.
Inplaats dat men de punten van overeen
stemming naar voren brengt en dan daar
uit gaat spreken, zoekt men de punten van
vermeend verschil zoo breed mogelijk uil
te meten.
Men begrijpt niet, oi men men wil niet
begrijpen, dat liet groote doel, de doorwer
king en handhaving onzer christelijke in
zonderheid A.It. beginselen eisclit, dat er in
eendracht voor gestreden wordt.
Alleen als dat gedaan wordt, zal ons be
ginsel een kracht blijken te zijn, want dan
arbeiden wij in gehoorzaamheid aan Gods
wil.
Maar voor enkelen schijnt het een heclo
toer te zijn, eigen zin en wil te verloochenen
en als een gewoon soldaat te strijden in het
groote leger \an onzen Koning.
Reeds Groen had van zulke menschen
veel last, trouwens in heel de geschie
denis komen zulken telkens voor, denk
slechts aan Oranje en liatlieen. Dat heeft
zijn strijd onnoemelijk verzwaard, maar hij
yerkoos voor zich getrouw te blijven.
ÜiT gioote~zaatv wordt door zulken niet
gediend, men rookt aan zijn eigen garen en
deukt dat men in 't gezicht van een over-
machtigen vijand zich toch nog wel de
weelde kan veroorloven, onder elkander
den twistappel op te werpen.
Niet beseffende, dat juist daardoor de
kracht en de doo».king van het beginsel
gebroken wordt.
Vaak is men zoo halsstarrig aan dat klein
gedoe vastgekleefd, dat men als straks de
vijand zijn triomfen viert, nog niet geloo-
ven wil dat door onderlinge verdeeldheid
de strijd verloren werd.
Onze A.R. partij geeft plaats aan allen,
onverschillig van welk beginsel zij zijn,
zoo zij slechts bereid zijn het offer te aan
vaarden, van trouw te zijn aan de ordinan
tiën Gods.
Dat was het standpunt van onzen grooten
Groen van Prinsterer, dat beginsel heeft
onze partij altijd beleden, dat belijdt zij nog.
Maar zij verlangt getrouwheid van haar
belijders.
Alleen in getrouwheid aan de ordinan
tiën Gods ligt de kracht en sterkte onzer
partij.
Het moet en mag geen leger van mop
peraars zijn, maar het moeten mannen zijn,
die vooral in deze ernstige dagen, staan
voor hun taak, welke in biddend opzien tot
God arbeiden, met het zelfbewuste ideaal
in het hart, de doorwerking der beginselen
des ongeloofs te stuiten.
Als wij zoo slechts in getrouwheid arbei
den, zal God dien arbeid zegenen.
Dat heeft Hij gedaan in de jaren die ach
ter ons liggen, dat zal Hij ook in de toe
komst doen.
De film van de moord te Marseille
Nu toch vrijgegeven.
Naar wij vernemen is Woensdagmorgen de
filmopname van het tragisch bezoek van
wijlen koning Alexander van Joego-Slavië
aan Frankrijk en de ontvangst door wijlen
minister Barthou door de herkeuringscom
missie voor openhare vertooning vrijgege
ven.
GEDEPUTEERDEN EN DE GEMEENTE
BESTUREN.
De rollen worden steeds meer omgekeerd.
Dat in sommige gemeenten het financieel
beleid voor een groot deel in handen is van
Gedep. Staten is bekend. Het is nu echter
zoover gekomen dat Gedep. Staten van Zee
land aan het Gemeentebestuur van Krui-
ningen hebben gevraagd de begrooting voor
1935 eerst aan hen toe te zenden voor de
behandeling in den Raad plaats vindt.
Wat er op die manier van de bevoegd
heid en verantwoordelijkheid van den Ge
meenteraad overblijft, is duidelijk. De be
grooting is dan feitelijk door Gedep. Staten
vastgesteld en wijzigingen zullen door dep
Raad practisch wel- niet meer mogelijk zijn.
Het rijwie'plaatje
Mag ook op de borst gedragen worden!
Met betrekking tot de in het laatst
van de maand September j.l. versche
nen bekendmaking omtrent de controle
op de naleving van artikel 2 van de
Rijwielbelastingwet, deelt men ons
mede, dat de minister van Financiën
nader aanleiding heeft gevonden aan
de ambtenaren van den belastingdienst
opdracht te geven geen bekeuring in te
stellen, indien de berijder van een rij
wiel het rijwielbelastingmerk niet op
de voorgeschreven wijze aan 't rijwiel,
doch op in het oog vallende wijze op
do linkorborsthelft aan zijn bovenklee-
ding heeft bevestigd.
De bestrijding der Jeugd
werkloosheid
Zal het Werkfonds 1934 uitkomst
brengen?
Op de vragen van het Kamerlid Kupers
betreffende van Regeeringswege te nemen
maatregelen ten behoeve van de jeugdige
vverkloozen, heeft de Minister van Sociale
Zaken o.m. geantwoord, dat het bestuur
van het Werkfonds 1931 de mogelijkheid
onderzoekt om de jeugdige werkloozen aa»
werk te helpen.
Het oefenen van aandrang op gemeente
besturen komt voorshands niet noodig
voor; op dit gebied ontstaat hoe langer hoe
meer belangstelling; regelmatig komen
meer gemeenten niet voorstellen ter zake.
Reeds met het oog op den benarden staat
van de Overheidsfinanciën kan aan het
verstrekken van steun aan jeugdige werk
loozen in het algemeen niet worden vol
daan. Intusschen moet worden opgemerkt,
dat ongehuwde werkloozen, die bij vreem
den inwonen (z.g. kostgangers), steun ont
vangen, terwijl aan jeugdige werkloozen,
dio in werkverschaffing te werk gesteld
worden, ecnige geldelijke vergoeding wordt
gegeven.
De beperkte omvang van de werk
verschaffing, welke voor oudere werk
loozen kan worden georganiseerd,
vormt als regel een beletsel om jeug
dige werkloozen te werk te stellen.
Wanneer evenwel plaatselijke werk
verschaffingen voor jeugdigen kun
nen worden aangevat, is de minister
gaarne bereid, de uitvoering van
deze plannen, zoo zij zijn goedkeuring
kunnen wegdragen, financieel te
steunen.
Dit laatste geschiedt trouwens reed3 in
verschillende gemeenten.
Voor het organiseeren van werk- en Iecr-
kampen voor jonge werkloozen wordt van
wege het Departement van den Minister
geen subsidies verleend. Ten deze is het
Nationaal Crisis-Comité werkzaam.
Reeds werden tweemalen per jaar gege
vens verzameld omtrent de mannelijke
werklooze arbeiders, ingeschreven bij de or
ganen der openbare arbeidsbemiddeling in
gemeenten met 5000 en meer inwone.rs, ge
specificeerd naar de aantallen ingeschreve
nen jonger dan 18 jaar, van 18—25 jaar en
van 26 jaar en ouder. Een samenvatting
van de verzamelde gegevens wordt regel
matig gepubliceerd. Bovendien zijn door
enkele gemeentelijke arbeidsbeurzen gege
vens verzameld omtrent het aantal inge
schreven werkzoekenden, die in 1927 en vol
gende jaren een diploma van een inrichting
van middelbaar onderwijs behaalden.
De Minister kan niet inzien, welk prac
tisch nut het voorshands zou kunnen op
leveren om zoo spoedig mogelijk meerdere
gegevens te verzamelen en te publiceereu
dan thans reeds geschied is, hetgeen boven
dien met extra kosten gepaard zou gaan.
Geen politiek op den trein
De directie der Spoorwegen
waarschuwt haar
personeel
De directie der Nederlandsche Spoor
wegen heeft in een dienstorder aan haar
personeel medegedeeld, dat leden van het
personeel bestrijding van bepaalde politie
ke partijen zoover doorvoeren, dat zij zelfs
een boycot toepassen op do personen,
die tot die partijen behooren-
Als tegenmaatregel wordt in verband
daarmee door do laatsten met een boycot
van den Spoorweg gedreigd bij het vervoer
van goederen.
De directie vindt hierin aanleiding om
het personeel erop te wijzen, dat het zich
heeft te onthouden van handelingen, waar
door de belangen van do Nederlandsche
Spoorwegen worden geschaad.
Deze week is te Utrecht overleden de lieer
J. S. R u ppe rt Jr., penningmeester van hef.
Christelijk Nationaal Vakverbond, lid van
do Gemeenteraad van Utrecht.
De heer Ruppert bereikte den leeftijd van
57 jaar.
Onder groote belangstelling had Vrijdag
middag te Utrecht de begrafenis plaats.
De Werkloosheid
In de week van 24 t.m. 29 September
i934 was het werkloosheidspercentage
25,6 pCt. tegen 26,4 pCt. in de week var
3 t.m. 8 September. In de overeenkoi isti-,
ge verslagweek van het vorige jaar was
dit 24,1 pCt.
Over de periode April t.m. September
van elk der jaren 1929 t.m. 1934 waren
de percentages: in 1929 2,7 pCt.; in 1930
5.7 pCt.; 'in 1931 11.3 pCt.; in 1932
25.3 pCt.; in 1933 24.8 pCt.; en in 1934
25.4 pCt.
Op 29 September waren werkloos:
309.430 personen. Op 8 September was
dit aantal 306.101. In het totale aantal
werkloozen is dus een stijging van 3329
waar te nemen. Vergeleken met hetzelfde
tijdstip van verleden jaar zijn er nu onge
veer 23.000 werkloozen meer.
Herziening van het Bezoldigings
besluit voor Rijksambtenaren
Invoering van een vierde klasse
Naar wij vernemen wil de Regeering met
ingang van 1 Januari a.s. het Bezoldigings
besluit voor Rijksambtenaren aanmerkelijk
wijzigen, zulks door middel van herclassifi
catie. Terwijl de gemeenten tot dusver in
drie klassen waren ingedeeld, zal er thans
een vierde klasse aan worden toegevoegd,
waarnaar een groot aantal gemeenten uit
do derde klasse wordt overgebracht.
Voorts zal een aanzienlijk aantal gemeen
ten van de tweede klasse naar de derde
klasse verhuizen, terwijl enkele gemeenten
van de eerste klasse naar de tweede worden
overgebracht. Bovendien zal een aantal ge
meenten van de derde klasse naar de vierde
klasse verhuizen.
Deze maatregel beteekent voor vele ge
meenten een belangrijke verhooging van de
standplaats-aftrek. Wat de gemeenten be
treft, die van de derde naar de vierde klasse
worden verplaatst, zal het nieuwe bezoldi
gingsbesluit in twee gedeelten worden ver
wezenlijkt. Hier zal dus met ecnige geleide
lijkheid worden te werk gegaan.
Voorts vernamen wij, dat het hierbedoeide
Regeeringsvoorstel bij de commissie voor
georganiseerd overleg is ingediend, voor na
der advies. Door de Centrale Commissie
;dm 'hans besprekingen geveerd niet de
Rcgceringsdelegalie.
De tol bij Ternaaien
Moet de vaart naar Nederland
worden belemmerd?
Volgens een zoo juist verschenen koninklijk
besluit zal, aldus de Brusselsche correspondent
van de N. R. Crt., op het gedeelte van het
Albertkanaal tusschen Ternaaien en Neerharen
dat de volgende week in gebruik wordt
gesteld, bij het doorvaren van de sluis te
Ternaaien een recht van 20 centimes per ton
worden geheven. De Luiksche afdeeling van
de Federatie der Binnenscheepvaart heeft
naar aanleiding van dit besluit een protest
brief gezonden aan de ministers van financiën
en openbare werken. Dergelijke taxes, aldus
de adressanten, zijn in Nederland, Duitsch-
land en Frankrijk onbekend en het is werke
lijk de moeite niet nieuwe waterwegen te
openen indien men zich vervolgens gaat
inspannen om ze, door middel van taxes,
onbruikbaar te maken voor de reeds zwaar
genoeg beproefde binnenscheepvaart.
I-Iet „Limb. D&gbl." teekent hierbij aan:
Wij weten niet of er in de toekomst rechten
zullen worden geheven op de vaart door het
Albertkanaal. Maar wij weten zeer stellig,
dat op het thans in gebruik genomen vak van
dit kanaal een doorloopend peil van 60 M.
boven 't nulpunt van Ostende zal worden
gehandhaafd, en dat er van een sluis bij
Ternaaien op 't Albertkanaal niets te bespeu
ren valt.
Wel zijn er in het dwarskanaal tusschen
Briegden (Lanaeken) en Neei'haren twee
schutsluizen gebouwd, ieder met negen meter
verval, maar het Albertkanaal blijft van Luik
tot voorbij Eijgenbilsen, over een lengte van
55 kilometer constant op hetzelfde peil.
De sluis bij Ternaaien ligt in 't toegangs
kanaal naar Nederland. En aan dit feit
ontleent de nieuwe tol zijn beteekenis. De
Belgische Regeering is blijkbaar zoo weinig
overtuigd van de voortreffelijkheid der
nieuwe vaart, dat zij een extra-recht heft op
de oude vaarweg, om de schippers zoodoende
te dwingen Maastricht „links te laten liggen"-
Centrale T.B.G.-bestrijding
Een Koningin-Moedcr-Stichting
Op initiatief van de Ned. Centrale Ver.
tot Bestrijding der T.B.C., heeft zich een uit
gebreid comité gevormd met het doe! ter
herinnering aan wijlen IT. M. de Koningin-
Moeder een stichting in het leven te roepen
voor steun aan on- en minvermogende T.B.
C.-lijders.
Naast het groote comité is een Klein comité
van uitvoering tot stand gekomen, dat 1.1.
Zaterdag door den eerevoorzitter, Prof. Dr.
Siotemaker de Bruine, minister van Sociale
Zaken, werd geïnstalleerd met een rede,
welke door den voorzitter van het comité,
den heer Hefting, voorzitter van de Ned.
Centrale Vereeniging tot Bestrijding der
T.B.C.j werd beantwoord.
De financieele toestand der
gemeenten
De gemeentcfondsbelasting in 193435
In welke mate de financieele toestand van
een groot aantal gemeenten ongunstiger is
geworden, kan worden afgeleid uit enkele
gegevens betreffende de geineentefondsbelas-
ting, die zijn opgenomen in de ter perse
zijnde negende aflevering van het Maand
schrift van het Centraal Bureau voor de
Statistiek.
In deze aflevering wordt voor de belasting
jaren 1931-1932, tot en mot 1934-1935 een
overzicht gegeven van de aantallen gemeen
ten, die zich voor genoemde belasting in een
der drie klassen hebben gerangschikt, en
van de aantallen opcenten, die de gemeenten
op deze belasting heffen,
klasse waren gerangschikt, in een der volgen
centen hefl, van 1931/1932 tot 1934/35 ge
daald van 317 tot 81, terwijl het aantal ge
meenten mot 80 of meer opcenten is gestegen
van 238 tot 73i. Het aanlal gemeenten met
100 opcenten is zelfs gestegen van 30 tot 420.
Verder blijken 153 gemeenten, die voor
1931/1932 in de eerste klasse waren gerang
schikt en 146 gemeenten, die in de tweede
Zoo is het aantal gemeenten, dat geen op-
de jaren naar een lagere klasse te zijn over
gegaan. Het aantal gemeenten van de derde
klasse vermeerderde van 1031/1932 tot 1934/
1935 met 292. Opgemerkt zij, dat door deze
verandering van klasse onder overigens ge
lijke omstandigheden een grooter aanlal per
sonen in de gomeentefondshelasting valt,
waardoor een hoogere belastingopbrengst
wordt verkregen.
Tegen machines in de
sigarenindustrie
Een verbod gevraagd
Een groot aantal sigarenfabrikanten
heeft een adres gericht aan de Ministers
van Koloniën, Sociale Zaken, Economische
Zaken en Financiën, waarin zij er op wij
zen, dat de toenemen'1». mechanisatie van
hun industrie een groote, blijvende werk
loosheid voor duizende sigarenmakers zal
hebben, hetgeen naast zijn demoral isee-
rende werking ook enorme lasten voor de
schatkist zal meebrengen. Bovendien zal
tengevolge van deze mechanisatie de op
brengst van de tabaksbelasting in zeer be
langrijke mate verminderen.
Op grond van deze overwegingen advi-
seeren adressanten den ministers met aan
drang ais crisis-maatregel de oprol machi
nes in de sigaren-industrie te verbieden.
Adressanten vertrouwen, dat de minis
ters deze hoogst ernstige zaak met bekwa
men spoed zullen willen behandelen.
DE HERSTELLINGEN DEP. DIESEL-
TREINEN
Omtrent de herstellingen aan de Diesel-
treinen, waarvan er binnenkort weer enkele
op de lijn AmsterdamEindhoven zullen
gaan rijden, meldt Het Volk, dat o.a. bij
wijze van proef, aan de krukassen contra
gewichten aangebracht zijn. Tevens zijn de
sproeiers verplaatst en nieuwe oliereservoirs
aangebracht-
Een belangrijk punt yormt het aanbrengen
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
G. v. cl. K„ te Sommelsdljk, staat terecht,
wegens liet vernielen van waarschuwings
horden langs den Prov, weg.
Void is niet verschenen.
Get. Ver/.ijl verklaart niet gezien te heb
ben dat verdacht© met steenen gegooid
heft.
De zaak wordt aangehouden.
C. iI., 34-jarig arbeider te Ooltgonsplaat,
wordt wegens het los laten loopen van zijn
hond, die G. V. was aangevallen, veroor
deeld tot f 10 boete subs. 2 dagen hccuite-
nis.
T. T,, 28-jarig chauffeur te Ouddorp, stond
tereent terzake dat hij enkele dames met
zijn auto had aangereden, waardoor de rij
wielen en de kleeding van de dames baacha
dmd worden.
Verd. zegt, dat hij uit lieftalligheid de
schade voor de dames had willen vergoe
den. De dames hadden een civiele vordering-
van f 18.45 ingediend. De ambtenaar van
het O.M. cischte een geldboete van f 15,
suTis. 3 dagen hechtenis. Verd. werd veioor-
rleeld tot f 10 boete suhs. 5 dage p. hechtenis.
Tevens moet verdachte dc civiele vordering
betalen.
A. v. d. H. te Middel harnis, werd wegens
hef veroorzaken van een aanrijding veroor
deeld tot f 10 boet o subs. 2 dagen hechtenis.
M. II., 48-jarig arbeider tc Ouddorp, had
een koe los laten loopen op het land van C.
Padmos. Hij w erd tot f S boete subs. 4 da
gen hechtenis veroordeeld.
T. v. K., aannemer te Sommelsdijk, werd
wegens het niet verlichten van afsluithoo-
men over den wee, uruo: .'weld tot i 1 boete
subs. 1 dag hechtenis.
C. J. P., autoverhuurder te Oude Tonge,
werd wegens het achteruitrijden op dc kaai
naar den Molendijk, zonder signaal geven,
waar loor een wielrijdster was aangereden
(de hek'aagde hoeft dc schade aan de fiets
toegebracht vergood) veroordeeld tot f 8
boete subs. 4 darren hechtenis.
Mej. G do G., 18 jaar, dienstbode te Dirfcls-
land. had met haar rijwiel op het Zandpad
te Middolharnis mej. M. B. aangereden,
tengevolge, waarvan deze op den grond be
wuste'loos was gevallen, veroordeeld tot f S
boete subs. i dagen hechtenis
C. C. te Middelbands, wordt wegens over
trading van de vuurwapemvet veroordeeld
tot f 8 boete, subs, /j dagen hechtenis.
A. V., 41 jarig landbouwer te Ooltgons
plaat. had met een paard gras gemaaid,
waarbij het paard een wond aan éón der
nootcn had opgeloopen. Verd. zou 't paard
door hebben laten werken. Verd. ontkent.
Hij wordt veroordeeld tot f G boete, suibs. 2
dagen hechtenis.
L. G., 20 jaar. chauffeur te Dirksland,
werd wegens net besturen van een auto zon
der deugdelijke remmen, veroordeeld tot f 5
boete subs. 3 d-ag -n hechtenis.
B. II. en L. v. P. uit Nieuwe Tonge wor
den wegens overtreding van de Leerplicht
wet eroordecld tot f 1 boete subs. 1 dag
hechtenis.
De zaak tegen C. H. M., 55 jaar, te Oolt
gonsplaat. die ervan beschuldigd wordt bihr
zonder vergunning te hebben getapt, wordt
aangehouden om meerdere getuigen te ilioo-
reru
G. O., 1e Goed ore ede, wordt wegens het
visschen in verboden water veroordeeld tot
f G boete subs. 3 dagen he-chtenis.
P. F.. 32-jarig koopman te Dirksland,
wordt wegens bet besturen van een auto
zonder licht en zonder verlicht nummer,
veroordeeld tot 2 maal f 3 boete subs. 2.
maal 2 dagen hechtenis.
Mej. A. K. Pli. H. te Ouddorp. wordt we
gens het fietsen op hef Zandpad op verbo
den tijd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2
dagen hechtenis.
•T. K., 46-jarig arbeider te Melissant, wordt
wegens overtreding van de Leerplichtwet
veroordeeld tot 50 cent boete subs. 1 dag
hechtenis.
J. S., te Melissant, wordt wegens het mu-
zickmaken in den nacht veroordeeld toi f 1
boete subs. 1 dag hechtenis.
J. H. R.. verzekeringsagent, te Dirksland,
werd wegens het besturen van een auto zon
der nummerbewijs veroordeeld tot f 10 boete
subs. 5 dagen hechtenis.
L. J. Kkoopman te Dirksland, niet ver
schenen, wordt wegens het geen gevolg ge
ven aan den oproep van de brandweer om
te spuiten, veroordeeld tot f 2 boete subs.
1 dag hechtenis.
J. v. d G.. 38 jaar, koopman te Dirksland,
werd wegens het niet stoppen voor de poli
tie, toen deze bet nummerbewijs wilde con
troleeren, veroordeeld tot 2 maal f 1 boete
subs. tweemaal 1 dag hechtenis.
van oliecontroleurs in de cabines der be
stuurders, zoodat deze niet slechts controle
op de koelwatertemperatuur en het toeren
tal zullen hebben.
Van de motoren zijn inmiddels de bescher
mingsplaten afgenomen, ten einde ook
hierdoor een betere koeling te verkrijgen.
Intusschen zijn van vrijwel alle treinen de
wielen vernieuwd, daar op groote schaal
scheurvorming optrad. Bovendien zijn tal-
looze pijpleidingen verplaatst.
Totaal 50 man personeel werkt aan de
herstellingen, waarbij het Maybach-perso
neel uiteraard een overwegende rol speelt.
II. v d V., 22 jaar, tc Sommelsdijk, word
wegens het besturen van een motorrijwiel
zonder verlicht nummerbewijs veroordeeld
tot f 6 boete subs. 3 dagen hechtenis.
J. I)., 21 jaar, wordt wegens liet mishan
delen van zijn hit veroordeeld tot f 5 boet a
subs. 2 dagen hechtenis.
H. J. V., radiohandelaar te' Dirksland, en
A. V., arbeider te Dirksland, worden wegens
het visschen in verboden water veroordeeld
tot f 4 boete subs. 2 dagen hechtenis.
G. J., 27 jaar, landbouwer te Sommelsdijk,
wordt wegens het voorradig hebben van een
varkentje zonder bet vcreischte control e-
merk veroordeeld tot 1 2 boete subs. 1 dag
hechtenis.
J. C. P., niet verschenen, wordt wegens
het rijden op den. Westdijk te Middelharnis,
veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen heeh
tenis.
II. .T. M., 21 jaar, landbouwer te Middel
harnis, wordt wegens bet links houden van
den wee, eroordeeld tot f 3 boete subs. 1
dag hechtenis
J. Br., 20 jaar, arbeider te Sommelsdijk,
werd wegeiK iiet loopen op andermans ter
rein, veroordeeld tot f 2 boete subs. 1 dag
hechtenis.
J. H., caféhouder te. Middelharnis, niet ver
schenen, wordt wegens het openhouden van
het café na sluitingstijd, veroordeeld tot f^
boete subs. 3 dagen hechtenis.
P. R., wordt omdat hij zich in het café
van C. II. bevond, na sluitingstijd, veroor
deeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis-
Eveneens J. v. d. O.
P. v R 45 jaar, timmermpn to Middelhar
nis. wordt wegens het links houden van den]
weg veroordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen
hechtenis.
S. M., 32 jaar, arbeider te Dirksland,
wordf wegens hot rijden zonder licht, ver
oordeeld tot f 5 boete subs. 3 dagen hech
tenis.
F. II., te Middelharnis, wordt wegens hef
rijden zonder rijbewijs veroordeeld tot f 5
boete subs. 3 dagen hechtenis.
L. O., wordt wegens overtreding van het
Binnenvaart reglement veroordeeld tot I 3
boete subs. 2 dagen hechtenis.
A. V., niet verschenen, wordt wegens lieti
fietsen zonder licht veroordeeld tot f 3 boete
G, II. K., niet verschenen, wordt wegens
het fietsen op den Westdijk veroordeeld tot
f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis.
P. G., 32 jaar, koopman te Dirksland,
wordt wegens hot vervoeren van varkens
zwaarder dan 10 kg. zonder oormerk ver
oordeeld tot f 40 boete subs. 10 dageu hech
tenis.
I). \V.. te Ouddorp, wordt wegens het fiet
sen zonder licht, veroordeeld tot f 5 boete
subs. 3 dagen hechtenis
I de K. 2S jaar, caféhouder te Sommels
dijk, wordt wegens het toelaten van liet uit
betalen van loon aan havenarbeiders, in zijn.
loealiteit, veroordeeld tot f 8 boete subs, i
dagen hechtenis.
L. II., 48 jaar, te Dirksland. wordt wegens
hei uitbetalen van het loon in de vorige!
zaak bedoeld, veroordeeld tot f 1 boete subs
1 dag hechtenis.
II. v. M. en R. S. te Melissant, worden
wegens het fietsen zonder licht veroordeeld
tot f 3 boete subs. 2 dagen hechtenis.
J. II., 32 jaar. koopman te Middelharnis,
wordt wegens dronkenschap veroordeeld tot
1 8 boete subs. 4 dagen hechtenis
C. V., 60 jaar, landbouwer te Stellendam,
staat terecht wegens het verknopen van var
kens zonder het vcreischte oormerk. De
zaak wordt aangehouden, omdat verd. be
weert., dat de zaak bij tie Rottcrdamsche
rechtbank reeds had afgeboekt
J. G., 62 jaar, koopman te Dirksland,
wordt wegens het slachten van een varken
zonder daartoe, vergunning te hebben gehad,
terwijl liet varken tevens de vlekziekte had,
veroordeeld tot f GO boete subs. 14 dagen
hechtenis. De eisch is I 150 subs. 30 dagen
hechtenis.
M. de W., te Nieuwe' Tonge, wordt veroor
dêeld wegens het links houden van deni
w eg tot f 5 boete subs. 3 dagen hechtenis.
P. K., teekenaar te Middelharnis, wordt
wegens het rijden op den Westdijk na sluj.
tingstijd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2
dagen hechtenis.
Th. v. V. wordt wegens besturen van zijn
auto zonder licht zonder rijbewijs en zon
der nummerbewijs veroordeeld tot 3 maal
f 4 boete subs. 3 maal 2 dagen hechtenis.
H. d" B., wordt wegens het feit, dat zijn
paard, dat voor een wagen met geluiddem
pende' wielen stond, geen bellen droeg, ver
oordeeld toi f2 boete subs. 2 dagen hechtenis
L. R., II. R. en mej. M. B.. worden wegens
het fietsen zonder licht veroordeeld tot f 5
boete subs. 3 dagen hechtenis.
J. J. R., wordt wegens het rijden zonder
nummerbewijs veroordeeld tot f G boete subs
3 dagen hechtenis.
K. K., te Ooltgonsplaat wordt wegens het
geleiden van paarden op een rijwiel ver
oordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hech
tenis.
C. F. en H. B. worden wegens het rijden
zonder licht veroordeeld tot f 5 boete subs. 3
dagen hechtenis.
J. IC., te Middelharnis wordt wegens het
fietsen op den Westdijk op verboden tijd
veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen hech
tenis.