Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden IN HOC SIGNO VINCES BINNENLAND. Gemengd Nieuws J I WOENSDAG 10 OCTOBER 1934 '49E JAARGANG N0. 4101 DE ONBEWAAKTE OVERWEG ly dat zij a uit -4 V Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen j 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. NIET GOED Er zij., veel maatregelen welke in deze dagen aan ernstige critiek onderworpen worden. Wij hebben daar nooit aan mee gedaan, want wij vinden dat men met critiek in deze critieke dagen zeer voorzichtig moet zijn. liet is veeleer de taak van alle ordelie vende burgers, de maatregelen welke nood gedwongen door de overheid genomen wor den te aanvaarden, om zoo te trachten zou- der murmureering, deze voor ons gevoel vaak onaangename dingen, met Gods hulp te dragen. Wetende dat als de overheid zijn hand terug zou trekken de instorting van liet boe renbedrijf haast zeker zijn zou. Dat neemt echter niet weg, dat wij over 'de uitvoering en toepassing wel eens iets mogen zeggen als die werkelijk verkeerd zijn. Niet goed vinden wij het, dat de meeste commissies welke met de uitvoering der crisiswetten belast zijn, de verschillende zit tingen, waar de aangiften moeten geschie den, meest in een café houden. Van verschillende zijden zijn daar reeds klachten over gerezen, o. i. zeer terecht. Er is toch in iedere gemeente wel een lokaal beschikbaar waar al die handelingen kun nen geschieden. In een café mag op grond der Drankwet geen loon uitbetaald worden. Daarom zijn al die handelingen feitelijk zelfs in strijd met de wet. Mogelijk kan aan deze toestand welke niet goed te keuren is een einde komen. Regeering en arbeiderspers Een gewijzigde legerorder Van den voorzitter van den Raad van Ministers, den heer Colijn, heeft de directie van de Arbeiderspers het volgende bericht ontvangen: In de legerorder, waarin de geschriften, waarvan liet in bezit hebben of verspreiden den militairen verboden is, worden opge somd werden voorheen genoemd „alle pu blicaties. uitgegeven door de N. V. „De Ar beiderspers". De legerorder is thans ten deze gewijzigd en geldt nti alleen voor „alle dagbladen en periodieken, uitgegeven door de N.V. „De Arbeiderspers". De beteekenis van deze wijziging is, ai- dus Vooruit, dat voor militairen het verbod van bet in bezit hebben of verspreiden van boeken, brochures e. d., uitgegeven door „Do Arbeiderspers", is opgeheven. Het Pelikaan-Comité Resultaat der Actie Aan de leden van het Pelikaan-Comité is een verslag gezonden betreffende de werk zaamheden van dit comité, vergezeld van een financieel overzicht. Het Cimité heeft tot 6 September ontvan gen bruto 114.676.41. De uitgaven bedroe gen 18.640.67, zoodat er een totaal bedrag van 96.035.74 voor den arbeid van het Nat Luchtvaartfonds beschikbaar is. Monument voor het Reddingswezen Eerste steen gelegd. Vrijdagmiddag heeft te Den Helder, in te genwoordigheid van vele autoriteiten, de eerste steenlegging plaats gehad van het monument voor het Nederlandsche Redding wezen. Het monument zai bestaan uit een 15 M. hoogen toren, waarin een carillon wordt geplaatst van dertig klokken, die te zamen een gewicht van 3500 kg. aan brons zullen hebben. De toren verrijst uit de plecht van een moderne reddingboot, waar op aan elke zijde een meer dan levensgroote staande menschenfiguur met de hand aan het stuur, terwijl aan elke zijde een eere tableau wordt aangebracht; elk tableau draagt een symbolische voorstelling, met daaronder een inscriptie, terwijl het rijks- en gemeentewapen het geheel versieren. EEN MOOIE SERIE LEGATEN! In de fabriek der firma H. ten Cate Hzn. Co te Almelo is aangeplakt, dat wijlen de heer E. ten Cate in leven oudste lid der firma, de volgende legaten heett vermaakt.' f 100.000 aan het personeelfonds, f 20.000 aan het weduwen- en weezen-fonds, f 3000 aan het t.b.c.-fonds. f 2000 aan het ziekenfonds, alle instellingen verbonden aan de fabriek der firma. Behalve deze f 125.000 aan het collectieve personeel ge schonken, hebben ook de weduwen en gepensioneerden en zij die tengevolge van de malaise ontslagen zijn, een bedrag in geld ontvangen, naar gelang van den dienst tijd. Vergadering „Ring Flakkee" van Ned. Herv. (Geref.) Meisjesvereen. De leiding dezer vergadering, gehouden in de Bijz. Lagere School te Ooltgensplaat., berustte hij de Ringpresidonte niej. Lang broek van Middeliiarnis, die de vergadering verzocht te beginnen niet iict zingen van Psalm 25 4, waarna zij voorging in gebed Vervolgens beetle zij alle aanwezigen har telijk welkom en sprak den wensch uit, dat deze avond een gezegende avond mocht worden. Vervolgens las zij Matth. 12 2242. Naar aanleiding van liet 42ste vers sprak zij een kort openingswoord. De Schriftge leerden en Parizeen begeerden een toeken van Jezus, Hun ongeloof en hardigheid des harten is zeer groot. Laten wij echter niet beschouwend terzijde gaan staan. Wat doen wij met Jezus? Gelooven wij Hem? En dan bedoelen we niet een bloot verstande lijk geloof, want dat bezitten we allemaal, 't Zou tenminste al heel erg zijn, als we, als Christenmeisjes niet geloofden wat in den Bijbel staat. We denken misschien be ter te zijn dan die trotsrlie Parizeen, maar ook wij verwerpen Christus, terwijl wil zooveel méér van Hem weten dan de Pa rizeen in Jezus' dagen. We zouden denken; „Wisten we maar wat minder van Hem. was liet Wonder maar meer een wonder voor ons"; want ook in dit opzicht stellen de heidenen ons dikwijls bscchaamd. Zij bekeeren zich op de prediking en wij die den Bijbel van voren naar achter kennen, van a tot z, wij gaan er, met eerbied ge- sproken, achteloos aan' voorbij. We laten liet over ons heen gaan. De Heere Jezus zegt dat de Koningin van Srheba, als onze veroordeelster zal opstaan. De Ileere haalt hier een voorbeeld aan uit de Gewijde Ge schiedenis. Groot, zeer groot was koning Salomo's macht en rijkdom en wijsheid De Koningin van Srheba had er van ge hoord. Zij besloot dien wijzen Koning zelf te bezoeken. Zij redeneerde niet: „Zou 't wel de moeite loonen; neen zij kwam en zag ende lielft was haar niet aange zegd." En het slot was: Geloofd zij de Heere uw God. Wat heeft dit voorbeeld, door Jezus aangehaald ons te zeggen? Zie de Heere maakt zelf de toepassing: „En zie, méér dan Salomo is hier!" Ja waarlijk Salomo's wijsheid zinkt in liet niet bij de Opperste Wijsheid. Wij kunnen er slechts stamelend iets van zeggen. Alles, alles, de gansche schopping spreekt van de almacht en de Wijsheid Gods. Meer dan Salomo is hier! Maar nu zal de Koningin van Scheha tegen ons opstaan in den oordeelsdag en zal ons veroordoelen. Want ze is gekomen, zegt de Heere Jezus, van de einden der aarde om te hooren de wijsheid van Salo mo. En wij? Gaan ook wij tot Hem? Of hebben wij Hem niet noodig? Laten wij ons er toch niet van afmaken met: Wij kunnen ons niet bekeeren. God moet het doen! Zeker, dat is zoo. Wij kunnen niet tot Jezus gaan. De Heere zegt het zelf; Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft hem trekke. Maar dan wordt het een heilig moeten. \iet kunnen en toch moeten. Méér dan Salomo is hier. Hij is de Almachtige. Hij bidt voor ons, als wij niet kunnen biddca Hij overwon Satan, wereld en dood. Na dit ernstige en waarschuwende woord kreeg de Ringsecretaresse de gelegenheid de notulen der vorige Ringvepgadering voor te lezen, die onveranderd werden goedgekeurd. Daarna werd staande door alle afdeelin- gen het Bondslied gezongen, waarop de presidente der afd. Ooltgensplaat een in leiding Bijbelsehe Geschiedenis behandelde over: het eerste optreden van Jozua, na Mo- zes' dood, uit Jozua 1. Dit leerzame onder werp liet niets aan duidelijkheid te wen- sclien over. Er werden tenminste geen vra gen gesteld. Vervolgens werd gezongen: „Ga niet al leen door 't leven". Daarna was mej. Kievit, lid van de afd. melsdijk aan de beurt, die ons op de haar eigen en aangename wijze van voordragen iets liet hooren uit den 30-jarigen godsdienst oorlog. Haar onderwerp was getiteld: „Een redder in nood". Gustaaf Adolf, geen onbe kende, liet zijn leven in dien strijd. Ook dit onderwerp was heel leerzaam. We gevoel den weer zoo de vele en groote voorrechten die wij nog bezitten in vrijheid van gods dienst. In aansluiting hierop werd gezon gen: Psalm 145 vers 1 en 7. Onderwijl werd gecollecteerd, welke collecte ruim f 6 op bracht. Nu volgde een korte pauze, waarna we kregen te hooren een inleiding Bijbelsohe Geschiedenis door mej. Huizer. lid van de afd. Herkinge®, over: „De verzoeking in de Woestijn." Op dit mooie onderwerp volgde een korte bespreking, waarna gezongen werd: „Klem vast aan de Rots u, 't gevaar dreigt altoos". Dan kregen we nog een stukje Zendings geschiedenis, door een lid van de afd. „Moni ca" te Middeliiarnis, uit „de blanke vrouw onder de Kannibalen" van Joh Veenstra. Met stille aandacht werd geluisterd naar de geschiedenis van een slavenjongen, die Christen werd en die zich gansch en al stelde in dienst van Zijn Meester, die ook voor Hem gestorven was. Daarna werd gezongen: „Zegen Heer, d°. Vrodeboden". Aa.n liet einde der vergadering gekomen zijnde, dankte de presidente allen die tn» het welslagen van dezen avond hadden me degewerkt, waarna zij nog verzocht te zin gen Psalm 72 6. De heer Braber sloot daarop deze verga dering-net dankgebed, den Heere vragend om Zijn Zogen op dezen avond, die ons ol ten voordeel of ten oordeel wezen zal. 't Baat ons niet al vergaderen we eiken week, zoo we de andere dagen in de zonde en do wereld doorbrengen. God cischt van ons, ons geheele hart voor Zicli op. Als wij on« leven loeren stellen in Zijn dienst, dan al leen kan er vrucht gezien worden op liet Vereenigingsvverk, Zijn Naam ter Eere, ons tot heil. De Ring „Flakkee" mag wederom met ge noegen op een uitnemend geslaagde verga dering terug zien. Demonstratie met luchtbanden en tractorploegen Donderdagmiddag werd door de firma Stok\is nadnj Stad aan t Haringvliet een demonstratie gehouden met luchtbanden op wagens niet paardenbespanning. Eveneens werd een demonstratie gegeven niet een tractorploeg, waarbij de heer Witvliet uit eenzettingen gaf. De belangstelling was zee groot. Een van dc directeuren van de firma Stok vis hield een rede, waarin hij wees op de groote voordeden van luchtbanden. „Men kan maar niet eenvoudige lnehtban den koopen, om daarop een wagen met paardcntractie om te bouwen, daar dit on herroepelijk tot een fiasco zou leiden. Het is zaak, aldus spr. dat U vaststelt, welk maximumgewicht de om te bouwen wagen heeft te vervoeren; daarna kunt u aan de hand van de in onze prijscourant voorkomen dc taibellen dc juiste maat kiezen. In twij felachtige gevallen neme men liever een zwaardere maat, temeer daar de neiging zal bestaan, door ipt belangrijk lichter loopen van don wagen, dozen zwaarder te belasten dan men vroeger deed. Voor het gebruik op het land of op zachte wegen, is de zwaarste maat aan te bevelen. Een zeer voornaam punt is liet houden van de banden op de voorgeschreven spanning. Het is duidelijk dat dc lucht do last draagt on dat een band niet te weinig lucht hij herhaling dieper zal doorbuigen, vooral op ongelijke wegen of oP landwegen met kuilen, dan wanneer liet Karkas berekend is. Do nadecligc gevol gen hiervan blijven dan natuurlijk niet uit en de zorg aan het onderhoud van de ban den besteed, wordt dubbel 'en dwars goed gemaakt door dc absolute bedrijfszekerheid, die u daardoor verkrijgt. Voor de goede orde is het nog van belang op te merken, dat een te liooge spanning even nadeelig is als een te lage. Houdt u steeds aan de voor een bepaalde maat opgegeven spanning. Hetgeen wij hierboven reeds van oude banden hebben gezegd, geldt in niet min dere mate ook voor oude assen, wielen en naven. Het gebruik van onderstellen van oude afgedankte auto's is derhalve eveneens ten zeerste te ontraden, immers, als een auto en dan nog wel een vrachtauto, word' afgedankt, heeft Hij zijn diensten bewezen. Dus ook de assen en de naven, welke dan in verreweg de meesle gevallen een gewel dige speling vertoonen, terwijl bovendien de wielen of de velgen vaak gescheurd zijn. De oude Ford- en Cli e v rolet-on dors tol It: li. welke vvxirdcn opgekocht om daarvan wagens voor paardentractie te maken, hebben nor maal een draagvermogen van U/2 li 2 ton, terwijl voor een paardeiivvagen gewoonlijk het dubbele wordt gerekend. Dat hierin een groot risico schuilt, behoeft niet nader te worden toegelicht. Docli zelfs al zou de be lasting-mogelijkheid van liet onderstel over eenkomen met het gewicht, dat de te maken wagen heeft te dragen, dan nog zijn de na- deelcn tegenover de iets duurdere, nieuwe assen, wielen en naven zeer groot. Bij een oud-onderstel moet het differentieel van de achteras steeds meedraaien en al deze kam raden veroorzaken een wrijving, welke een zuivere kraohtverspilling beteekent. En wat denkt u, dat het u kosten zal, wanneer van een oud onderstel een as, naaf of wiel breekt en de importeur of agent van de betreffende auto dergelijke oude onderdeden niet meer voorradig heeft, geheel afgezien van het feit, dat u de wagen dan langen tijd buiten bedrijf moet stellen? Indipn u al deze facto ren ernstig overweegt, zult u tot de over tuiging komen, dat, ondanks de inderdaad wat hoogere kosten, het gebruik van nieuw materiaal verre de voorkeur verdient; de meerprijs moet u beschouwen als een pre mie voor de garantie van 100 pet. bedrijfs zekerheid, welke wij u bij gebruik van nieuw materiaal geven, een garantie, welke geen enkele bonafide firma 'i bij gebruik va.n oud materiaal kan verstrekken. Indien het bovenstaande er toe heeft bij gedragen, u op de factoren, welke van be lang zijn bij het ombouwen of vervaardigen van paardenw&gens op luchtbanden, wal meer kijk te geven, dan liebben wij ons doe' bereikt. Wij geven u in overweging, onze speciale prijscourant van Dunlop banden voor wagens met paardenbespanning eens nader te bekijken; behalve de speciale ban den, levert Dunlop ook de wielen, naven met rollagers, assen remmen, enz. Dc naam Dun lop garandeert u, dat hiervoor geen betere materialen te leveren zijn. Daarna werd een demonstratie gegeven, waarbij het opviel hrevee! sneller de paar den dc luehtbandenwagens voorttrokken. Zelfs twee wagens achter elkander. We mo gen zeggen dat de demonstratie schitterend geslaagd is. Het Lutine-wrak De toren heeft zich de vorige week zeer goed gehouden, niettegenstaande de zee heel ruw was. Daar een kleine reparatie aan de motoren en de zuigbuis noodzakelijk was, moest het work tijdelijk worden stopgezet. Nadat deze reparaties waren uitgevoerd, is men weer begonnen met zuigen. De toren staat nu op do kleilaag, ongeveer 19 nieter ondei water. De oppervlakte welke de toren beslaat is ongeveer 112 M2, zoodat een be hoorlijk stuk kan worden onderzocht. Mo menteel ligt liet werk vanwege liet storm achtig weer wederom stil, maar wanneer de gesteldheid van de zee het. toelaat, zal direct met het opruimen van de roestklomp een aanvang worden gemaakt. POSTJAGER PECH Dc „Postjager" hoeft na cenigc geslaagde proefvluchten weer met pech te kampen ge had. Toen het vliegtug omstreeks halfvijf 's middags neerstreek op Schiphol, geraakte de rem voering in brand. Ofschoon men de smeulende voering spoedig had gehluscht, zal zij toch moeten worden vernieuwd. FRONT TEGEN HET STRAATLAWAAI! Politie trede krachtiger op. De A.N.W.B. en de K.N.A.C hebben zoo wel in het algemeen belang als in dat van het verkeer ter kennis van den Hoofdcom missaris van Politic te 's-firavenhage ge bracht, dat hun vereenigingon sedert gerui- men tijd een aaneengeschakelde reeks van klachten hooft bereikt over den hinder en de overlast welke zoowel de bevolking als het verkeer ondervindt van het verkeers lawaai in deze gemeente. Mocht worden verwacht, zoo schrijven zij, dat de klachten t^gon dit euvel, dat vooral wordt veroorzaakt door overbodige en hin derlijke signalen, gegeven door bestuurders van motorrijtuigen en onvoldoende geluid dempers in het bijzonder van motorrijwie len, de laatste tijd zouden verminderen; dit blijkt geenszins lint geval te zijn; ondanks dc sedert 16 Juli 1.1. in werking getreden be palingen van 't Motor- en Rij wielreglement, waarbij hot don bestuurders van motorrijtip gen is verboden gebruik te maken van ba paahl aangegeven signaal instrumenten an dors dan wanneer de veiligheid van het ver keer zif vordert. Mot verschillende motieven wordt, er door de vereenigingon ten slotte op aangedron gen, dat dc politic in deze strenger optreedt, hetgeen wij van gansrhor harto toejuichen. Front tegen het straatlawaai! Ernstige brand te Oude Tonge Drie paarden verbrand Groote schade aangericht Door tot nog toe onbekende oorzaak bink Zondagavond j.l. te ongeveer 10 uur een felle brand uit in de iaiidbouwschimr van don boor L. J. Fluit, staande aan den Zuiddijk alhier. Het vuur, aangewakkerd door den vrij sterken wind on gretig voed sel vindend in de zich in de schuur bevin dende licht brandbare stoffen, kon onmoge lijk worden gehluscht. De brandspuit welke spoedig ter plaatse verscheen en met twee stralen op de water leiding water gaf, stond dan ook geheel machteloos tegenover de geweldige vuurzee en zag zicli dan ook genoodzaakt haar ver richtingen in dezen te beperken tot het nat houden van in de nabijheid liggende schuur tjes e. d. Het perceel zelf brandde tot den grond toe af en de plotselinge geweldige toene ming van de vuurgloed was oorzaak dat van de vijf paarden welke zich in tiet ge bouw bevonden, er slechts twee konden wor den gered. Een veulen en eonig pluimvee kon mede worden gered. Voorts werden nog een prooi der vlammen: vele landbouwge reedschappen, een voorraad hooi, land- en tuinbouwzaden, ongedorschte tarwe, enz. De brand welke zich bloedrood afteeken- de tegen de wolkenmassa zal zeer zeker tot ver in den omtrek zijn waargenomen en vele dorpsgenooten die anders op gemeld uur -zich reeds ter ruste hebben begeven, waren op de heen. Op liet terrein van den brand merkten we o. m. op den Burgemeester dezer ge meente alsmede Weth. L. van den Bogaard. Maandagmorgen was men nog steeds be zig liet smeulende vuur na te bhissclien De schade welke vrij aanzienlijk is wordt door verzekering gedekt. Als een groot ge luk kon worden beschouwd dat juist een uur tevoren de waterleiding, waarop zoo goed als den golioelcii dag, geen druk te bespeuren was tengevolge van oen of ander defect, wederom normaal werkte. De moordaanslag te Gouda De 65-jarige C. L., op wien Dinsdag j.l. te Gouda 'n aanslag is gepleegd en die door zijn huurder met messteken ernstig werd gewond, is Zaterdag aan de bekomen verwondingen overleden. DE „CHARLES JOSé" VERGAAN Bij het lichtschip Haaks Negen man omgekomen Op de Noordzee ten N.W. van het vuurschip Haaks, ongeveer anderhal ve zeemijl hiervan verwijderd, heeft üonderdagaavond tijdens de hevige Z.W.-storm een scheojwimp plaals gehad. Het Belgische stoomschip Char les José" is hier met man en muis vergaan, nadat vergeefs was getracht van Den Helder uit hulp te verleencn. Omstreeks 8 nur Donderdagavond werd op liet vuurschip Haaks waar genomen dat op genoemde afstand een vuurpijl van een in nood verkeerend scliip werd afgeschoten. Onmiddellijk werd het bericht van dit noodschot doorgezonden naar de kustwacht te Den Helder, waar van daan onmiddellijk hulp werd gezon den. De motor-reddingboot „Dorus Rij kers", van de Noord- en Zuid Holland sche Beddingmaatschappij en dn sleepboot „Utrecht", van het Bureau Wijsmuller, vertrokken onmiddellijk ter assistentie. Het werd een zware tocht, die helaas geen resultaat lieett opgeleverd. Toen de reddingboot door 't Molengaf naar buiten voer en tegen de zeer hooge zeeën wor stelde om de plaats des onheils te bereiken, waren op het vuurschip Haaks van liet in nood verkcerende schip twee roode lichten boven elkaar waargenomen, hetgeen betee kent, dat het scliip stuurloos was. Voortdu rend werden nog vuurpijlen afgeschoten. Dank zij het feit, dat dc Dorns Rijkers i een installatie voer draadloozo teletonir had, kon de schipper C. Bot voortdurend 1 van Den Helder uit op de hoogte worden gehouden van de berichten, die \ia 't vuur schip Haaks werden ontvangen. Gemeld werd dat zich in dc buurt van het in nood verkeerend scliip een groot» stoomboot bevond, die echter tengevolge van de liooge zeeën niet bij hot schip kon komen, noch sloepen kon uitzetten. Ongeveer epn half uur, voordat de Dorus Rijkers bijna tegelijk met dc sleepboot Utrecht op de plaats van de ramp aan kwam, zag men dc laatste vuurpijl af schieten. Spoorloos verdwenen Daarna verdwenen de roode lichten >n de zee. Toen men na een half uur ter plaatse kwam was niets meer van liet in nood verkcerende schip te zien. Negen slachtoffers Het Duitsche stoomschip „Wilden- fels" rapporteerde aan het loodswezen te Den Helder, dat het Belgische stoomschip „Charles José." gezonken is vier mijl westelijk van het licht schip Haaks te 23 uur Greenwich- tijd. Het ss. ..Wildenfels" heeft op 53 gr. 10 niin. W.B. en 49 gr. 33 min. O. L. een boot geborgen, waarin zich én man bevond. Naar later is gebleken zijn negen man bij tcze ramp omgekomen. Autobus met 22 hengelaars te water Tusschen Oudijk en Westwoud (N.H.) is in den nacht van Zaterdag op Zondag een autobus tegen een boom gereden en ver volgens in een sloot geraakt. De bestuurder van de bus, waarin 22 hengelaars uit Am sterdam zaten, die zich op weg naar Medem- blik bevonden, is vermoedelijk den goeden weg kwijt geraakt, met bovenstaand gevolg Doordat een der zijwanden van de bus lie zweek geraakten alle inzittenden in de vrij diepe sloot. Hef gehikte eenige drenkelingen die aan den kant konden komen na veel moeite ook de anderen op het droge te bren gen. Bij de buiteling hadden zeven mannen lichte verwondingen bekomen, terwijl twee heel ernstig werden gewond. De een bekwam verwondingen aan de borst en de andere een groote hoofdwond. Beiden zijn naar hel ziekenhuis te Hoorn gebracht. Den anderen werd ter plaatse medische hulp verleend, waarna alle drenkelingen bij een hoer werden ondergebracht, en z.oover mogelijk van droge kleeren voorzien. De chauffeur is door de Hoornsche politie aan een verhoor onderworpen. De autobus werd vrijwel geheel vtrnield. Vrecselijk ongeval bij Nootdorp Twee personen gedood Een vreeselijk ongeval heeft Zondag morgen omstreeks half twaalf plaats gehad op de onbewaakte overweg der Staatsspoor aan de Veenwcg te Leid schendam. nabij Nootdorp. De motorrijder J. F. Boogaards en zijn duo-rijdster, mej W. Schipper, beiden afkomstig uit Hilversum, werden door een sneltrein gegrepen en op slag ge dood. De Veen weg te Leidschendam heeft reeds een groote beruchtheid gekregen, vanwege de twee gevaarlijke en nochtans onbewaak te overwegen. Zoowel de o\erweg van de Staatsspoor op de lijn Den Haag—Utrecht, als die van de electiische trein Rotterdam (Hofplein) Scheveningen, zijn onbewaakt. Beide overwegen zijn op slechts enkele bon- derden meters van elkander verwijderd. liet J iiiTzicbt is op beide plaatsen weinig gunstig, terwijl er een vrij druk verkeer plaatsvindt. Reeds enkele malen hebben dan ook onge vallen plaats geiiad, waarvan sommige met doodlijke afloop. Bij de overweg, waarbij nu gister de twee slachtoffers de dood vonden, was het uit zicht thans al bijzonder slecht. Men is er nl. bezig niet de aanleg van de nieuwe Rijksweg Den HaagGouda, en in verhand hiermede liggen er groote zand- hoopen op korte afstand van de overweg. Weliswaar is er een aanduiding, dat de overweg niet bewaakt is, doch daaraan schijnt de motorrijder toch niet de aandacht te hebben geschonken, die noodzakelijk was. Bij half twaalf passeerde er de sneltrein, die om 11.05 uit Utrecht was vertrokken. Behalve dc motorrijder was cr niemand op de weg aanwezig. Op het moment, d?t de trein passeer de, hoorde de wisselwachter Fredeling, die op eenige afstand van de overweg nabij bef station woont, een hevige slag. Dadelijk begaf hij zich naar de overweg en vond aan de overzijde van de brug, die o\er 't water, dat parallel loopt met de Veenweg, is gelegen, de twee licha men en de totaal vernielde motor. De machinist van de trein had van 't ongeval niets bemerkt, en de trein was dus gewoon door gereden naar Den Haag S.S. Dc rijksveldwachter Van Tol werd gewaar schuwd, alsmede de geneesheeren Dr Per- quin, uit l eidschendam en Dr Hcnnequin, uit Voorburg. Voor hen viel hier evenwei geen hulp meer te verleencn. Ook de burge meester van Leidschendam, de heer W. Kevzer, was spoedig op de plaats van het ongeval aanwezig. De heide lijken waren zwaar verminkt; van t motorrijwiel was niet veel meer over. Vermoedelijk zijn de slachtoffers tegen do trein gereden, die beiden slechts enkele meters meesleurde en over de brug terzijda van de baan wierp. De motorrijder nam deel aan een rit, uit» geschreven door do Leidsche Motorclub. De 33-jarige Boogaards was clectricien en evenals de 2S jaritre mej. Schippers, onge huwd. De beide lijken werden per zieken auto naar bet gemeentehuis te Leidschen dam vervoerd. Onder leiding van burgemeester Keyzer werd het onderzoek voortgezet ERNSTIGE AANRIJDING Te Zierikzee had op den Blokweg een ernstige aanrijding plaats. De heer Koster kwam met zijn luxe auto ter hoogte van de z.g. Achturenhoek de groote vrachtauto van v. d. Kreke tegen. Doordat v. d. Kreke links hield was een aanrijding onvermijdelijk en werd de luxe wagen als het ware dubbel ge duwd. De hetr Koster bekwam een ernstige hoofdwonde en werd ter plaatse verbonden. Zijn toestand bleek niet ernstig te zijn. De politie heeft de zaak in onderzoek. DOOR EEN TREIN GEGREPEN EN GEDOOD Te Tilburg heeft op een onbewaakten over weg een ernstig ongeluk plaats gehad. De 31-jarige bakker A. A. Korthout, die aldaar per bakfiets den overweg overstak, werd door een juist aankomenden trein ge* grepen. Het slachtoffer was op slag dood. Zijn fiets was totaal vernield. Het slachtof fer was gehuwd en vader van eenige kin deren BEDRAG VAN f 900 ONTVREEMD Bij een firma aan de Prinsengracht te Am sterdam, heeft men de minder prettige ont dekking gedaan, dat uit de brandkast een be drag van ruim f 900 aan bankbil ietten verdwe nen is. Een inbraak is niet gepleegd en ook zijn er verder geen aanwijzingen. De politie van het bureau Stadhouderskade is van de ver missing in kei.nis gesteld en tracht thans deze zaak tot klaarheid te brengen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1