Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
IN HOC SIGNO VINCES
BINNENLAND.
Gemengd Nieuws
J
I
WOENSDAG 10 OCTOBER 1934
'49E JAARGANG N0. 4101
DE ONBEWAAKTE OVERWEG
ly
dat
zij a
uit
-4
V
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen j 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
NIET GOED
Er zij., veel maatregelen welke in deze
dagen aan ernstige critiek onderworpen
worden.
Wij hebben daar nooit aan mee gedaan,
want wij vinden dat men met critiek in
deze critieke dagen zeer voorzichtig moet
zijn.
liet is veeleer de taak van alle ordelie
vende burgers, de maatregelen welke nood
gedwongen door de overheid genomen wor
den te aanvaarden, om zoo te trachten zou-
der murmureering, deze voor ons gevoel
vaak onaangename dingen, met Gods hulp
te dragen.
Wetende dat als de overheid zijn hand
terug zou trekken de instorting van liet boe
renbedrijf haast zeker zijn zou.
Dat neemt echter niet weg, dat wij over
'de uitvoering en toepassing wel eens iets
mogen zeggen als die werkelijk verkeerd
zijn.
Niet goed vinden wij het, dat de meeste
commissies welke met de uitvoering der
crisiswetten belast zijn, de verschillende zit
tingen, waar de aangiften moeten geschie
den, meest in een café houden.
Van verschillende zijden zijn daar reeds
klachten over gerezen, o. i. zeer terecht. Er
is toch in iedere gemeente wel een lokaal
beschikbaar waar al die handelingen kun
nen geschieden.
In een café mag op grond der Drankwet
geen loon uitbetaald worden. Daarom zijn
al die handelingen feitelijk zelfs in strijd
met de wet.
Mogelijk kan aan deze toestand welke
niet goed te keuren is een einde komen.
Regeering en arbeiderspers
Een gewijzigde legerorder
Van den voorzitter van den Raad van
Ministers, den heer Colijn, heeft de directie
van de Arbeiderspers het volgende bericht
ontvangen:
In de legerorder, waarin de geschriften,
waarvan liet in bezit hebben of verspreiden
den militairen verboden is, worden opge
somd werden voorheen genoemd „alle pu
blicaties. uitgegeven door de N. V. „De Ar
beiderspers". De legerorder is thans ten
deze gewijzigd en geldt nti alleen voor
„alle dagbladen en periodieken, uitgegeven
door de N.V. „De Arbeiderspers".
De beteekenis van deze wijziging is, ai-
dus Vooruit, dat voor militairen het verbod
van bet in bezit hebben of verspreiden van
boeken, brochures e. d., uitgegeven door „Do
Arbeiderspers", is opgeheven.
Het Pelikaan-Comité
Resultaat der Actie
Aan de leden van het Pelikaan-Comité is
een verslag gezonden betreffende de werk
zaamheden van dit comité, vergezeld van
een financieel overzicht.
Het Cimité heeft tot 6 September ontvan
gen bruto 114.676.41. De uitgaven bedroe
gen 18.640.67, zoodat er een totaal bedrag
van 96.035.74 voor den arbeid van het Nat
Luchtvaartfonds beschikbaar is.
Monument voor het
Reddingswezen
Eerste steen gelegd.
Vrijdagmiddag heeft te Den Helder, in te
genwoordigheid van vele autoriteiten, de
eerste steenlegging plaats gehad van het
monument voor het Nederlandsche Redding
wezen. Het monument zai bestaan uit een
15 M. hoogen toren, waarin een carillon
wordt geplaatst van dertig klokken, die te
zamen een gewicht van 3500 kg. aan brons
zullen hebben. De toren verrijst uit de
plecht van een moderne reddingboot, waar
op aan elke zijde een meer dan levensgroote
staande menschenfiguur met de hand aan
het stuur, terwijl aan elke zijde een eere
tableau wordt aangebracht; elk tableau
draagt een symbolische voorstelling, met
daaronder een inscriptie, terwijl het rijks-
en gemeentewapen het geheel versieren.
EEN MOOIE SERIE LEGATEN!
In de fabriek der firma H. ten Cate Hzn.
Co te Almelo is aangeplakt, dat
wijlen de heer E. ten Cate in leven oudste
lid der firma, de volgende legaten heett
vermaakt.' f 100.000 aan het personeelfonds,
f 20.000 aan het weduwen- en weezen-fonds,
f 3000 aan het t.b.c.-fonds. f 2000 aan het
ziekenfonds, alle instellingen verbonden
aan de fabriek der firma. Behalve deze
f 125.000 aan het collectieve personeel ge
schonken, hebben ook de weduwen en
gepensioneerden en zij die tengevolge van
de malaise ontslagen zijn, een bedrag in
geld ontvangen, naar gelang van den dienst
tijd.
Vergadering „Ring Flakkee"
van Ned. Herv. (Geref.) Meisjesvereen.
De leiding dezer vergadering, gehouden
in de Bijz. Lagere School te Ooltgensplaat.,
berustte hij de Ringpresidonte niej. Lang
broek van Middeliiarnis, die de vergadering
verzocht te beginnen niet iict zingen van
Psalm 25 4, waarna zij voorging in gebed
Vervolgens beetle zij alle aanwezigen har
telijk welkom en sprak den wensch uit,
dat deze avond een gezegende avond mocht
worden.
Vervolgens las zij Matth. 12 2242.
Naar aanleiding van liet 42ste vers sprak
zij een kort openingswoord. De Schriftge
leerden en Parizeen begeerden een toeken
van Jezus, Hun ongeloof en hardigheid des
harten is zeer groot. Laten wij echter niet
beschouwend terzijde gaan staan. Wat
doen wij met Jezus? Gelooven wij Hem? En
dan bedoelen we niet een bloot verstande
lijk geloof, want dat bezitten we allemaal,
't Zou tenminste al heel erg zijn, als we,
als Christenmeisjes niet geloofden wat in
den Bijbel staat. We denken misschien be
ter te zijn dan die trotsrlie Parizeen, maar
ook wij verwerpen Christus, terwijl wil
zooveel méér van Hem weten dan de Pa
rizeen in Jezus' dagen. We zouden denken;
„Wisten we maar wat minder van Hem.
was liet Wonder maar meer een wonder
voor ons"; want ook in dit opzicht stellen
de heidenen ons dikwijls bscchaamd. Zij
bekeeren zich op de prediking en wij die
den Bijbel van voren naar achter kennen,
van a tot z, wij gaan er, met eerbied ge-
sproken, achteloos aan' voorbij. We laten
liet over ons heen gaan. De Heere Jezus
zegt dat de Koningin van Srheba, als onze
veroordeelster zal opstaan. De Ileere haalt
hier een voorbeeld aan uit de Gewijde Ge
schiedenis. Groot, zeer groot was koning
Salomo's macht en rijkdom en wijsheid
De Koningin van Srheba had er van ge
hoord. Zij besloot dien wijzen Koning zelf
te bezoeken. Zij redeneerde niet: „Zou 't
wel de moeite loonen; neen zij kwam en
zag ende lielft was haar niet aange
zegd." En het slot was: Geloofd zij de
Heere uw God. Wat heeft dit voorbeeld,
door Jezus aangehaald ons te zeggen? Zie
de Heere maakt zelf de toepassing: „En
zie, méér dan Salomo is hier!" Ja waarlijk
Salomo's wijsheid zinkt in liet niet bij de
Opperste Wijsheid. Wij kunnen er slechts
stamelend iets van zeggen. Alles, alles, de
gansche schopping spreekt van de almacht
en de Wijsheid Gods. Meer dan Salomo is
hier! Maar nu zal de Koningin van Scheha
tegen ons opstaan in den oordeelsdag en
zal ons veroordoelen. Want ze is gekomen,
zegt de Heere Jezus, van de einden der
aarde om te hooren de wijsheid van Salo
mo. En wij? Gaan ook wij tot Hem? Of
hebben wij Hem niet noodig? Laten wij
ons er toch niet van afmaken met: Wij
kunnen ons niet bekeeren. God moet het
doen! Zeker, dat is zoo. Wij kunnen niet
tot Jezus gaan. De Heere zegt het zelf;
Niemand kan tot mij komen, tenzij de
Vader, die Mij gezonden heeft hem trekke.
Maar dan wordt het een heilig moeten.
\iet kunnen en toch moeten. Méér dan
Salomo is hier. Hij is de Almachtige. Hij
bidt voor ons, als wij niet kunnen biddca
Hij overwon Satan, wereld en dood.
Na dit ernstige en waarschuwende woord
kreeg de Ringsecretaresse de gelegenheid
de notulen der vorige Ringvepgadering
voor te lezen, die onveranderd werden
goedgekeurd.
Daarna werd staande door alle afdeelin-
gen het Bondslied gezongen, waarop de
presidente der afd. Ooltgensplaat een in
leiding Bijbelsehe Geschiedenis behandelde
over: het eerste optreden van Jozua, na Mo-
zes' dood, uit Jozua 1. Dit leerzame onder
werp liet niets aan duidelijkheid te wen-
sclien over. Er werden tenminste geen vra
gen gesteld.
Vervolgens werd gezongen: „Ga niet al
leen door 't leven".
Daarna was mej. Kievit, lid van de afd.
melsdijk aan de beurt, die ons op de haar
eigen en aangename wijze van voordragen
iets liet hooren uit den 30-jarigen godsdienst
oorlog. Haar onderwerp was getiteld: „Een
redder in nood". Gustaaf Adolf, geen onbe
kende, liet zijn leven in dien strijd. Ook dit
onderwerp was heel leerzaam. We gevoel
den weer zoo de vele en groote voorrechten
die wij nog bezitten in vrijheid van gods
dienst. In aansluiting hierop werd gezon
gen: Psalm 145 vers 1 en 7. Onderwijl werd
gecollecteerd, welke collecte ruim f 6 op
bracht.
Nu volgde een korte pauze, waarna we
kregen te hooren een inleiding Bijbelsohe
Geschiedenis door mej. Huizer. lid van de
afd. Herkinge®, over: „De verzoeking in de
Woestijn."
Op dit mooie onderwerp volgde een korte
bespreking, waarna gezongen werd: „Klem
vast aan de Rots u, 't gevaar dreigt altoos".
Dan kregen we nog een stukje Zendings
geschiedenis, door een lid van de afd. „Moni
ca" te Middeliiarnis, uit „de blanke vrouw
onder de Kannibalen" van Joh Veenstra.
Met stille aandacht werd geluisterd naar de
geschiedenis van een slavenjongen, die
Christen werd en die zich gansch en al
stelde in dienst van Zijn Meester, die ook
voor Hem gestorven was.
Daarna werd gezongen: „Zegen Heer, d°.
Vrodeboden".
Aa.n liet einde der vergadering gekomen
zijnde, dankte de presidente allen die tn»
het welslagen van dezen avond hadden me
degewerkt, waarna zij nog verzocht te zin
gen Psalm 72 6.
De heer Braber sloot daarop deze verga
dering-net dankgebed, den Heere vragend
om Zijn Zogen op dezen avond, die ons ol
ten voordeel of ten oordeel wezen zal. 't
Baat ons niet al vergaderen we eiken week,
zoo we de andere dagen in de zonde en do
wereld doorbrengen. God cischt van ons,
ons geheele hart voor Zicli op. Als wij on«
leven loeren stellen in Zijn dienst, dan al
leen kan er vrucht gezien worden op liet
Vereenigingsvverk, Zijn Naam ter Eere, ons
tot heil.
De Ring „Flakkee" mag wederom met ge
noegen op een uitnemend geslaagde verga
dering terug zien.
Demonstratie met luchtbanden
en tractorploegen
Donderdagmiddag werd door de firma
Stok\is nadnj Stad aan t Haringvliet een
demonstratie gehouden met luchtbanden op
wagens niet paardenbespanning. Eveneens
werd een demonstratie gegeven niet een
tractorploeg, waarbij de heer Witvliet uit
eenzettingen gaf. De belangstelling was zee
groot.
Een van dc directeuren van de firma Stok
vis hield een rede, waarin hij wees op de
groote voordeden van luchtbanden.
„Men kan maar niet eenvoudige lnehtban
den koopen, om daarop een wagen met
paardcntractie om te bouwen, daar dit on
herroepelijk tot een fiasco zou leiden. Het
is zaak, aldus spr. dat U vaststelt, welk
maximumgewicht de om te bouwen wagen
heeft te vervoeren; daarna kunt u aan de
hand van de in onze prijscourant voorkomen
dc taibellen dc juiste maat kiezen. In twij
felachtige gevallen neme men liever een
zwaardere maat, temeer daar de neiging zal
bestaan, door ipt belangrijk lichter loopen
van don wagen, dozen zwaarder te belasten
dan men vroeger deed. Voor het gebruik op
het land of op zachte wegen, is de zwaarste
maat aan te bevelen. Een zeer voornaam
punt is liet houden van de banden op de
voorgeschreven spanning. Het is duidelijk
dat dc lucht do last draagt on dat een band
niet te weinig lucht hij herhaling dieper
zal doorbuigen, vooral op ongelijke wegen
of oP landwegen met kuilen, dan wanneer
liet Karkas berekend is. Do nadecligc gevol
gen hiervan blijven dan natuurlijk niet uit
en de zorg aan het onderhoud van de ban
den besteed, wordt dubbel 'en dwars goed
gemaakt door dc absolute bedrijfszekerheid,
die u daardoor verkrijgt. Voor de goede orde
is het nog van belang op te merken, dat
een te liooge spanning even nadeelig is als
een te lage. Houdt u steeds aan de voor een
bepaalde maat opgegeven spanning.
Hetgeen wij hierboven reeds van oude
banden hebben gezegd, geldt in niet min
dere mate ook voor oude assen, wielen en
naven. Het gebruik van onderstellen van
oude afgedankte auto's is derhalve eveneens
ten zeerste te ontraden, immers, als een
auto en dan nog wel een vrachtauto, word'
afgedankt, heeft Hij zijn diensten bewezen.
Dus ook de assen en de naven, welke dan
in verreweg de meesle gevallen een gewel
dige speling vertoonen, terwijl bovendien
de wielen of de velgen vaak gescheurd zijn.
De oude Ford- en Cli e v rolet-on dors tol It: li.
welke vvxirdcn opgekocht om daarvan wagens
voor paardentractie te maken, hebben nor
maal een draagvermogen van U/2 li 2 ton,
terwijl voor een paardeiivvagen gewoonlijk
het dubbele wordt gerekend. Dat hierin een
groot risico schuilt, behoeft niet nader te
worden toegelicht. Docli zelfs al zou de be
lasting-mogelijkheid van liet onderstel over
eenkomen met het gewicht, dat de te maken
wagen heeft te dragen, dan nog zijn de na-
deelcn tegenover de iets duurdere, nieuwe
assen, wielen en naven zeer groot. Bij een
oud-onderstel moet het differentieel van de
achteras steeds meedraaien en al deze kam
raden veroorzaken een wrijving, welke een
zuivere kraohtverspilling beteekent. En wat
denkt u, dat het u kosten zal, wanneer van
een oud onderstel een as, naaf of wiel breekt
en de importeur of agent van de betreffende
auto dergelijke oude onderdeden niet meer
voorradig heeft, geheel afgezien van het
feit, dat u de wagen dan langen tijd buiten
bedrijf moet stellen? Indipn u al deze facto
ren ernstig overweegt, zult u tot de over
tuiging komen, dat, ondanks de inderdaad
wat hoogere kosten, het gebruik van nieuw
materiaal verre de voorkeur verdient; de
meerprijs moet u beschouwen als een pre
mie voor de garantie van 100 pet. bedrijfs
zekerheid, welke wij u bij gebruik van
nieuw materiaal geven, een garantie, welke
geen enkele bonafide firma 'i bij gebruik
va.n oud materiaal kan verstrekken.
Indien het bovenstaande er toe heeft bij
gedragen, u op de factoren, welke van be
lang zijn bij het ombouwen of vervaardigen
van paardenw&gens op luchtbanden, wal
meer kijk te geven, dan liebben wij ons doe'
bereikt. Wij geven u in overweging, onze
speciale prijscourant van Dunlop banden
voor wagens met paardenbespanning eens
nader te bekijken; behalve de speciale ban
den, levert Dunlop ook de wielen, naven met
rollagers, assen remmen, enz. Dc naam Dun
lop garandeert u, dat hiervoor geen betere
materialen te leveren zijn.
Daarna werd een demonstratie gegeven,
waarbij het opviel hrevee! sneller de paar
den dc luehtbandenwagens voorttrokken.
Zelfs twee wagens achter elkander. We mo
gen zeggen dat de demonstratie schitterend
geslaagd is.
Het Lutine-wrak
De toren heeft zich de vorige week zeer
goed gehouden, niettegenstaande de zee heel
ruw was. Daar een kleine reparatie aan de
motoren en de zuigbuis noodzakelijk was,
moest het work tijdelijk worden stopgezet.
Nadat deze reparaties waren uitgevoerd, is
men weer begonnen met zuigen. De toren
staat nu op do kleilaag, ongeveer 19 nieter
ondei water. De oppervlakte welke de toren
beslaat is ongeveer 112 M2, zoodat een be
hoorlijk stuk kan worden onderzocht. Mo
menteel ligt liet werk vanwege liet storm
achtig weer wederom stil, maar wanneer de
gesteldheid van de zee het. toelaat, zal direct
met het opruimen van de roestklomp een
aanvang worden gemaakt.
POSTJAGER PECH
Dc „Postjager" hoeft na cenigc geslaagde
proefvluchten weer met pech te kampen ge
had. Toen het vliegtug omstreeks halfvijf
's middags neerstreek op Schiphol, geraakte
de rem voering in brand. Ofschoon men de
smeulende voering spoedig had gehluscht,
zal zij toch moeten worden vernieuwd.
FRONT TEGEN HET STRAATLAWAAI!
Politie trede krachtiger op.
De A.N.W.B. en de K.N.A.C hebben zoo
wel in het algemeen belang als in dat van
het verkeer ter kennis van den Hoofdcom
missaris van Politic te 's-firavenhage ge
bracht, dat hun vereenigingon sedert gerui-
men tijd een aaneengeschakelde reeks van
klachten hooft bereikt over den hinder en
de overlast welke zoowel de bevolking als
het verkeer ondervindt van het verkeers
lawaai in deze gemeente.
Mocht worden verwacht, zoo schrijven zij,
dat de klachten t^gon dit euvel, dat vooral
wordt veroorzaakt door overbodige en hin
derlijke signalen, gegeven door bestuurders
van motorrijtuigen en onvoldoende geluid
dempers in het bijzonder van motorrijwie
len, de laatste tijd zouden verminderen; dit
blijkt geenszins lint geval te zijn; ondanks
dc sedert 16 Juli 1.1. in werking getreden be
palingen van 't Motor- en Rij wielreglement,
waarbij hot don bestuurders van motorrijtip
gen is verboden gebruik te maken van ba
paahl aangegeven signaal instrumenten an
dors dan wanneer de veiligheid van het ver
keer zif vordert.
Mot verschillende motieven wordt, er door
de vereenigingon ten slotte op aangedron
gen, dat dc politic in deze strenger optreedt,
hetgeen wij van gansrhor harto toejuichen.
Front tegen het straatlawaai!
Ernstige brand te Oude Tonge
Drie paarden verbrand
Groote schade aangericht
Door tot nog toe onbekende oorzaak
bink Zondagavond j.l. te ongeveer 10 uur
een felle brand uit in de iaiidbouwschimr
van don boor L. J. Fluit, staande aan den
Zuiddijk alhier. Het vuur, aangewakkerd
door den vrij sterken wind on gretig voed
sel vindend in de zich in de schuur bevin
dende licht brandbare stoffen, kon onmoge
lijk worden gehluscht.
De brandspuit welke spoedig ter plaatse
verscheen en met twee stralen op de water
leiding water gaf, stond dan ook geheel
machteloos tegenover de geweldige vuurzee
en zag zicli dan ook genoodzaakt haar ver
richtingen in dezen te beperken tot het nat
houden van in de nabijheid liggende schuur
tjes e. d.
Het perceel zelf brandde tot den grond
toe af en de plotselinge geweldige toene
ming van de vuurgloed was oorzaak dat
van de vijf paarden welke zich in tiet ge
bouw bevonden, er slechts twee konden wor
den gered. Een veulen en eonig pluimvee
kon mede worden gered. Voorts werden nog
een prooi der vlammen: vele landbouwge
reedschappen, een voorraad hooi, land- en
tuinbouwzaden, ongedorschte tarwe, enz.
De brand welke zich bloedrood afteeken-
de tegen de wolkenmassa zal zeer zeker tot
ver in den omtrek zijn waargenomen en
vele dorpsgenooten die anders op gemeld
uur -zich reeds ter ruste hebben begeven,
waren op de heen.
Op liet terrein van den brand merkten
we o. m. op den Burgemeester dezer ge
meente alsmede Weth. L. van den Bogaard.
Maandagmorgen was men nog steeds be
zig liet smeulende vuur na te bhissclien
De schade welke vrij aanzienlijk is wordt
door verzekering gedekt. Als een groot ge
luk kon worden beschouwd dat juist een
uur tevoren de waterleiding, waarop zoo
goed als den golioelcii dag, geen druk te
bespeuren was tengevolge van oen of ander
defect, wederom normaal werkte.
De moordaanslag te Gouda
De 65-jarige C. L., op wien Dinsdag j.l. te
Gouda 'n aanslag is gepleegd en die door zijn
huurder met messteken ernstig werd gewond,
is Zaterdag aan de bekomen verwondingen
overleden.
DE „CHARLES JOSé"
VERGAAN
Bij het lichtschip Haaks
Negen man omgekomen
Op de Noordzee ten N.W. van het
vuurschip Haaks, ongeveer anderhal
ve zeemijl hiervan verwijderd, heeft
üonderdagaavond tijdens de hevige
Z.W.-storm een scheojwimp plaals
gehad. Het Belgische stoomschip Char
les José" is hier met man en muis
vergaan, nadat vergeefs was getracht
van Den Helder uit hulp te verleencn.
Omstreeks 8 nur Donderdagavond
werd op liet vuurschip Haaks waar
genomen dat op genoemde afstand een
vuurpijl van een in nood verkeerend
scliip werd afgeschoten.
Onmiddellijk werd het bericht van
dit noodschot doorgezonden naar de
kustwacht te Den Helder, waar van
daan onmiddellijk hulp werd gezon
den. De motor-reddingboot „Dorus Rij
kers", van de Noord- en Zuid Holland
sche Beddingmaatschappij en dn
sleepboot „Utrecht", van het Bureau
Wijsmuller, vertrokken onmiddellijk
ter assistentie. Het werd een zware
tocht, die helaas geen resultaat lieett
opgeleverd.
Toen de reddingboot door 't Molengaf naar
buiten voer en tegen de zeer hooge zeeën wor
stelde om de plaats des onheils te bereiken,
waren op het vuurschip Haaks van liet in
nood verkcerende schip twee roode lichten
boven elkaar waargenomen, hetgeen betee
kent, dat het scliip stuurloos was. Voortdu
rend werden nog vuurpijlen afgeschoten.
Dank zij het feit, dat dc Dorns Rijkers
i een installatie voer draadloozo teletonir
had, kon de schipper C. Bot voortdurend
1 van Den Helder uit op de hoogte worden
gehouden van de berichten, die \ia 't vuur
schip Haaks werden ontvangen.
Gemeld werd dat zich in dc buurt van
het in nood verkeerend scliip een groot»
stoomboot bevond, die echter tengevolge
van de liooge zeeën niet bij hot schip kon
komen, noch sloepen kon uitzetten.
Ongeveer epn half uur, voordat de Dorus
Rijkers bijna tegelijk met dc sleepboot
Utrecht op de plaats van de ramp aan
kwam, zag men dc laatste vuurpijl af
schieten.
Spoorloos verdwenen
Daarna verdwenen de roode lichten >n
de zee. Toen men na een half uur ter
plaatse kwam was niets meer van liet in
nood verkcerende schip te zien.
Negen slachtoffers
Het Duitsche stoomschip „Wilden-
fels" rapporteerde aan het loodswezen
te Den Helder, dat het Belgische
stoomschip „Charles José." gezonken
is vier mijl westelijk van het licht
schip Haaks te 23 uur Greenwich-
tijd. Het ss. ..Wildenfels" heeft op
53 gr. 10 niin. W.B. en 49 gr. 33 min.
O. L. een boot geborgen, waarin zich
én man bevond.
Naar later is gebleken zijn negen
man bij tcze ramp omgekomen.
Autobus met 22 hengelaars
te water
Tusschen Oudijk en Westwoud (N.H.) is
in den nacht van Zaterdag op Zondag een
autobus tegen een boom gereden en ver
volgens in een sloot geraakt. De bestuurder
van de bus, waarin 22 hengelaars uit Am
sterdam zaten, die zich op weg naar Medem-
blik bevonden, is vermoedelijk den goeden
weg kwijt geraakt, met bovenstaand gevolg
Doordat een der zijwanden van de bus lie
zweek geraakten alle inzittenden in de vrij
diepe sloot. Hef gehikte eenige drenkelingen
die aan den kant konden komen na veel
moeite ook de anderen op het droge te bren
gen. Bij de buiteling hadden zeven mannen
lichte verwondingen bekomen, terwijl twee
heel ernstig werden gewond. De een bekwam
verwondingen aan de borst en de andere
een groote hoofdwond. Beiden zijn naar hel
ziekenhuis te Hoorn gebracht.
Den anderen werd ter plaatse medische
hulp verleend, waarna alle drenkelingen bij
een hoer werden ondergebracht, en z.oover
mogelijk van droge kleeren voorzien. De
chauffeur is door de Hoornsche politie aan
een verhoor onderworpen. De autobus werd
vrijwel geheel vtrnield.
Vrecselijk ongeval bij Nootdorp
Twee personen gedood
Een vreeselijk ongeval heeft Zondag
morgen omstreeks half twaalf plaats
gehad op de onbewaakte overweg der
Staatsspoor aan de Veenwcg te Leid
schendam. nabij Nootdorp.
De motorrijder J. F. Boogaards en zijn
duo-rijdster, mej W. Schipper, beiden
afkomstig uit Hilversum, werden door
een sneltrein gegrepen en op slag ge
dood.
De Veen weg te Leidschendam heeft reeds
een groote beruchtheid gekregen, vanwege
de twee gevaarlijke en nochtans onbewaak
te overwegen. Zoowel de o\erweg van de
Staatsspoor op de lijn Den Haag—Utrecht,
als die van de electiische trein Rotterdam
(Hofplein) Scheveningen, zijn onbewaakt.
Beide overwegen zijn op slechts enkele bon-
derden meters van elkander verwijderd. liet
J iiiTzicbt is op beide plaatsen weinig gunstig,
terwijl er een vrij druk verkeer plaatsvindt.
Reeds enkele malen hebben dan ook onge
vallen plaats geiiad, waarvan sommige met
doodlijke afloop.
Bij de overweg, waarbij nu gister de twee
slachtoffers de dood vonden, was het uit
zicht thans al bijzonder slecht.
Men is er nl. bezig niet de aanleg van de
nieuwe Rijksweg Den HaagGouda, en in
verhand hiermede liggen er groote zand-
hoopen op korte afstand van de overweg.
Weliswaar is er een aanduiding, dat de
overweg niet bewaakt is, doch daaraan
schijnt de motorrijder toch niet de aandacht
te hebben geschonken, die noodzakelijk was.
Bij half twaalf passeerde er de sneltrein,
die om 11.05 uit Utrecht was vertrokken.
Behalve dc motorrijder was cr niemand
op de weg aanwezig.
Op het moment, d?t de trein passeer
de, hoorde de wisselwachter Fredeling,
die op eenige afstand van de overweg
nabij bef station woont, een hevige slag.
Dadelijk begaf hij zich naar de overweg
en vond aan de overzijde van de brug,
die o\er 't water, dat parallel loopt met
de Veenweg, is gelegen, de twee licha
men en de totaal vernielde motor.
De machinist van de trein had van 't
ongeval niets bemerkt, en de trein was
dus gewoon door gereden naar Den
Haag S.S.
Dc rijksveldwachter Van Tol werd gewaar
schuwd, alsmede de geneesheeren Dr Per-
quin, uit l eidschendam en Dr Hcnnequin,
uit Voorburg. Voor hen viel hier evenwei
geen hulp meer te verleencn. Ook de burge
meester van Leidschendam, de heer W.
Kevzer, was spoedig op de plaats van het
ongeval aanwezig.
De heide lijken waren zwaar verminkt;
van t motorrijwiel was niet veel meer over.
Vermoedelijk zijn de slachtoffers tegen do
trein gereden, die beiden slechts enkele
meters meesleurde en over de brug terzijda
van de baan wierp.
De motorrijder nam deel aan een rit, uit»
geschreven door do Leidsche Motorclub.
De 33-jarige Boogaards was clectricien en
evenals de 2S jaritre mej. Schippers, onge
huwd. De beide lijken werden per zieken
auto naar bet gemeentehuis te Leidschen
dam vervoerd.
Onder leiding van burgemeester Keyzer
werd het onderzoek voortgezet
ERNSTIGE AANRIJDING
Te Zierikzee had op den Blokweg een
ernstige aanrijding plaats. De heer Koster
kwam met zijn luxe auto ter hoogte van de
z.g. Achturenhoek de groote vrachtauto van
v. d. Kreke tegen. Doordat v. d. Kreke links
hield was een aanrijding onvermijdelijk en
werd de luxe wagen als het ware dubbel ge
duwd. De hetr Koster bekwam een ernstige
hoofdwonde en werd ter plaatse verbonden.
Zijn toestand bleek niet ernstig te zijn. De
politie heeft de zaak in onderzoek.
DOOR EEN TREIN GEGREPEN
EN GEDOOD
Te Tilburg heeft op een onbewaakten over
weg een ernstig ongeluk plaats gehad.
De 31-jarige bakker A. A. Korthout, die
aldaar per bakfiets den overweg overstak,
werd door een juist aankomenden trein ge*
grepen. Het slachtoffer was op slag dood.
Zijn fiets was totaal vernield. Het slachtof
fer was gehuwd en vader van eenige kin
deren
BEDRAG VAN f 900 ONTVREEMD
Bij een firma aan de Prinsengracht te Am
sterdam, heeft men de minder prettige ont
dekking gedaan, dat uit de brandkast een be
drag van ruim f 900 aan bankbil ietten verdwe
nen is. Een inbraak is niet gepleegd en ook
zijn er verder geen aanwijzingen. De politie
van het bureau Stadhouderskade is van de ver
missing in kei.nis gesteld en tracht thans deze
zaak tot klaarheid te brengen.