voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Een dam bij Stad aan 't Haringvliet ten* ZATERDAG 2 JUNI 1934 49E JAARGANG NP. 4064 AMERIKAANSCHE BRIEVEN Voornaamste Nieuws. lere zwaar definitief Itr van de Jteerci, ver- ■cn is ge- band, waar staan van I de chauf- aan het |g van Ma- Zaterdag Jauffeur he li tenge woon It vreeselijit II kan wor- Jeid. Ileken alle lELHARNIS |ei 1931 St* 1934 3E WEEK, I makelaar in |aukade 158, behoud der •ede soorten lei waren er Ische Muizen 1 voor 15 gul |rug naar 12 5 de aanvoer 10.50 per I Muizen we- t de Muizen In f 12—13, Ie f 12-13, ■alta-aardap- crder per 70 'ven f 2.50- Friesche f 4-4.25, ■Aangevoerd Ie runderen, J.1 veren, 242 2 biggen, 2e srt 55 f0 c, 2e srt [talveren 65 c, varkens 1-24 c., scha- -31 c. per len 17—12 linder. han- pen prima >elen. De f 2.80— iem ei-genh f 3.80— |f 3.80—4.20 Malttia's aanvoer, 4 n Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Adverteniiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groole letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. WERKLOOZENZORG Het platteland is wel zwaar getroffen door de crisis. Tal van nijvere arbeiders kunnen geen werk vinden, niet omdat er geen werk is. maar hoofdzakelijk, omdat de economische toestand het niet toelaat dat de poeren ancer arbeidsloon uitkeeren dan strikt nood zakelijk is. De gemeenten zitten voor de moeilijk heden, want er behoort door de gemeente besturen in deze abnormale tijd voor de werkloozcn gezorgd te worden. Vroeger was er in den winter altijd Wel een periode van werkloosheid, maar dan keerde de organisatie uit of dikwerf gaf d zomer gelegenheid de schade welke des winters geleden was in te halen. Nu is dat alles voorbij, zeifs in den zo mer als de vruchten rijp zijn om te oogsten, is arbeid verre te zoeken. Door steun of werkverschaffing worden de arbeiders geholpen, maar dat brengt las ten met zich, welke straks door geen ge meente meer gedragen kan worden. In den Raad van Sommelsdijk werd daar op gewezen, er werd bepleit een andere vorm van steunverieening voor liet platte land. Het groote bezwaar dat aan de geldende steunregeling zit, is dat zij streng nivelleo rend werkt, dat zij voor het gehecle land precies eender werkt en toegepast moet worden. Ook wij meenen dat er wel degelijk on derscheid gemaakt moet worden tussclien een landbouwstreek eu 'n fabriekscentrum. In de laatste is dc werkloosheid een ge volg van het stilleggen der fabrieken, daar is geen werk, maar in de landbouw is wel werk, zij liet niet voor allen. Er zouden velen van den vloek der werkloosheid ver lost kunnen worden, zoo er een andere re geling getroffen kon worden. 't Zij dat de hoeren op een andere wijze daarvoor gesteund werden, of een toeslag op het loon gegeven werd. Daardoor zouden mogelijk vele handen werk kunnen vinden. Het is toch zoo hard, als men ziet dat er zoo vele' zijn, die werken willen ntaar niet kunnen en daardoor gedwongen zijn een leven van nietsdoen te leiden. Wij hopen dat deze pogingen bij don Mi nister een gunstig onthaal mogen vinden, opdat mede daardoor de geesel der werk loosheid beteugeld worde. Er zijn aan dieze voorstelling ook bezwa ren verhonden, maar terwille van het usmo- raliseerende der werkloosheid, zouden wij wel iets over willen stappen. ZONDAGSRUST Wij zijn de Minister-President Pr. H. Colijn dankbaar voor zijn kloeke houding inzake de winkelsluiting. Van vele zijden werd er aandrang uitge oefend om te komen tot een ruimere be voegdheid der verkoopgelegenheid op den Zondag. Onze A.R. Partij heeft altijd geijverd voor toepassing der Zondagsrust, Dat is een der principieele punten. Men wist, men kon tenminste weten dat onze partij dit als een der punten be schouwt waaraan in dezen tijd niet getornd mag worden. Dc saneering van 's Lands financiën staat als punt één op het program van dit minis terie, daarvoor werken wij samen met aile ordelievende partijen welke het wel meeneti met ons vaderland. Daarom komt het niet te pas en is het in strijd met het program en grondslag van dit ministerie als enkele partijen, van eon zekere situatie gebruik maken, om de win kelsluiting te verruimen. Onze. gansche Kamerclub stelde zich ach ter minister Colijn. Wij zullen hopen dat bij alle Kamerleden het gevoel van saamhoorigheid in deze be narde tijd zal zegevieren en zij in zullen zien dat het niet aangaat om zoo te han delen. Heel deze actie heeft ons echter duidelijk doen zien, dat de heeren zeer moeilijk de gemoedsbezwaren van anderen eerbiedigen ONDER EIGEN VLAG Maar wij hebben uit deze actie ook ge leerd, dat een middenstandsvereeniging, al is die neutraal, zich altijd aan de zijde steli van hen, die den Zondag niet als Gods dag eerbiedigen. Want zij stelde zich in dienst van hen die geen rekening hielden met Gods gebod, door zelf ook nog verzoeken en adressen aan de Kamer te richten, om te konijn tot uitbreiding der uren van openstelling op Zondag. Daarom moet een christen zeer gereser veerd staan tegen elke neutrale organisatie. Want heusch neutraal bestaat niet. Neu traal zijn wil eigenlijk zeggen, altijd partij kiezen voor links als liet op principieele zaken aankomt. Laten onze christen middenstanders hier uit toch leeren, dat zij in eeu dergelijke or ganisatie niet thuis hooren, maar aan hun beginsel verplicht zijn te breken daarmee. KERKELIJKE EN ECONOMISCHE TOESTANDEN. Alameda is een dicht bevolkt eiland in de San Fransisco-bay tusschen de stad Fransisco en Oakland. Beide steden met Alamede door bruggen én tunnels verbon den. Van af do bergen in Oakland en Berk ley is liet een prachtig ptuiorunut. Men ziet de schepen van alle doelen dor wereld de Golden Gate uit en in varen. Het eiland is evenals San Fransisco en Oakland een directe haven van de Stille Oceaan. Het is een vriendelijk oord, schitterend geicgen, dat wij gaarne hezoeken. Op dit eiland staat, zooals ik al eer ter loops heb ojigemerkt, onze. Chr Kerk. Het is nogal ver bij ons vandaan en wij moe ten wel een twintigtal andere kerken pas- seeren. Onwillekeurig rijst de vraag of liet wel noodig is„ zoover van huis een kerk te zoeken, klaar wie met de Amerikaansche kerkelijke toestanden op de hoogte is, zal toestemmen, dat wij het nog een bizonjere zegen moeten achten, dat wij een kerk van onze belijdenis vinden kunnen, dicht genoeg hij in de buurt om die te kunnen bezoeken. Een gereformeerde Hollander voelt zich vreemd in het Amerikaansche christendom Het kerkelijke leven is er zoo geheel an ders dan wij liet gewend zijn. Wij zijn gewend in de kerk een bediening des Woords te ontvangen en dat is juist wat we hier in zoovele kerken moeten missen. Men is wel breed maar niet diep. In mijn naaste omgeving hielden dezer dagen vier verschillende kerken een z.g. dankdag- dienst. In die dienst spraken een Presbyte- riaansch predikant, een Hoomscli-Kathoiiek priester, een Methodist en een Rabbijn. Wij rijden dan ook maar liever wat ver der en genieten van een vertrouwde predi- catie, die iets geeft voor hoofd en hart. 80 mijlen verder is er nog een Chr. Geref. kerk met een flinke Christelijke school. Wel een bewijs, dat dc Gereformeerden hier niet stil zitten om ook voor hun na geslacht het zuivere beginsel te bewaren, al zitten zij aan de uiterste grens van de Unie en zijn de moeilijkheden vele. Want ge begrijpt wel, dat we hier kerk en school geheel alleen moeten betalen. De Staat geeft geen cent voor onze christelijke actie. En dat vraagt vooral in deze tijd heel veel van ons volk. Ook onze gemeente collec teert voor de vrije school hierboven ge noemd. Het dragen van elkanders lasten krijgt zoodoende ook in deze zin voor ons bet eekenis. De werkloosheid is hier lang zoo erg niet als in het Mid-West. Op 't oogenblik is het werk in de valleien van Califomië weer volop aan de gang, zoodat vele werk- loozen aan het werk konden gaan. Natuur lijk zijn er ook hier altijd menschen, die altijd zonder werk zijn, maar die kunnen we kwalijk erisis-werkloozen noemen. Dat zijn menschen, die liever geen werk heb ben en het bij voorkeur laten aankomen op de publieke weldadigheid. Wij, Hollanders in Amerika, zijn blij, dat we Roosevelt aan liet roer -hebben. Hij toont nog Hollandsch bloed in de aderen te hebben. Volgens de dagbladen werkt hij zestien uur van de vierentwintig. Hij tracht de natie weer op de been te helpen en bevoorrecht geen bepaalde klasse van het volk, zooals voorheen wel eens ge beurd is. Toch zou zijn werk nog vlotter slagen wanneer ook de kapitalisten aan zijn zijde stonden. Maar het is geen won der, dat hij ze tegen zich heeft. Hij ontziet niets en niemand, ook geen millionairs. Er zijn er heel wat die achter slot en grendel zijn terecht gekomen door hun sociale practijken. Het bankwezen dat een schan daal werd voor Amerika heeft de pre sident geheel gereorganiseerd en op soliede basis gezet. Het speculeeren met het gêhl van een ander heeft iiij aan banden ge legd en ook is het „gamble" in Walstreet voor een groot deel stopgezet. Hij heeft een zware strijd te strijden, vooral tegen do dagbladpers die voor een groot deel door Wall street beheerscht wordt, En een kanaal langs Dirksland Vroegere plannen Van doorbraken nabij Dirkt-land vindon wij gewag gemaakt bij Van Da 111, die op geeft dat de buitendijk o-p den 26sten Jan. 1082 doorbrak bij de meestovcn. In dc Extra ordinaire rekening over dit jaar vindt nicn dan ook belangrijke posten van uitgaaf voor het hemtel dei buitendijken, zoodot het niet onwaarschijnlijk is, dat er een „breuk heeft plaats gehad; de opgegeven plaats schijnt echter minder juist te zijn; vermoe delijk moet deze doorbraak gezocht worden tusschen de haven en den Noordw-eg aan den Noordelijk van den polder. Dit was tooh, volgens de vroeger vermelde klacht van Dirksland, steeds een zeer be dreiigd punt; maar men \iiult ook daar bin nendijks een waterput of wil, die bij derge lijke doorbraken moestal ontstaat. Kort na 1082 werd Dirksland door liet be dijken \an (len Diederik in 100!), en van Nieuw Kraaier in 1710, geheel een binnen- polder, die alleen aan de haven een eind dijk behield, dat door liet water bespoeld werd. Daar de polder over hot algemeen eei laag dan hoog gelegen is, had men steeds moeite om van liet overtollige water bevrijd te raken, en dat te loozen. Steeds bad men te kampen, nu niet verzanding der haven, waarop men loosde, dan weer met spui lei k of kolk, die gedurig verlandde, en met groo te kosten moest uitigekruid worden; soms was de spuisbuis niet in orde, waarvan 't gevolg was, dat in de rekeningen van d> -i pclkler steeds van gi-oote uitgaven melding wordt gemaakt, (lie met het onderhoud der haven in een zeer nauw verband stonden. Door dc aanhoudende pogingen \an den toen aanwezigen Dijikgraaf van Dirksland, Cornelis van Nieuwcnhoven, en tengevolge van het hierna te vermelden Octrooi, beslo ten de Ingelanden op den 22sten Nov. 1730 over te gaan tof liet bouwen van een water molen, waarvoor dc Staten van Holland en West Friesland bij Octrooi van 14 Sopt. vrij dom van belastingen verleenden, g'durcn- de drie jaren, mits liet bedrag der belastin gen werkelijk gebruikt werd voor den bouw van diien molen, tot herstel der sluizen, wa tergangen en dijken. In 1731 ging men tot 't groote werk over. Want behalve den bouw was men verplicht ook de uoodige grotmlen aan te koopen en aan te leggen voor boe zem, kaden, en bekade boezemweiden. Dc kosten beliepen 28.696,16. In de eerste tijden na de bedijking van Dirksland, was de haven een gedeelte van de nog in den polder de Oude Plaat aan wezige kreek, de Boomviiot, on bad de pol der Dirkslaind daarop zijn uitwatering. Reeds den 29en Augustus 1504 werd tus- solien dc Geërfden en Ingelanden van Dirks land met die van de Somimelsdijksche „Pla te", de hoek van Melissant en die van don Christoffelpolder ter eenre, en Adria-an Cor nells van Cleyburg, als bedijker van hot poldertje, ter anderer zijde, een contract ge sloten, betreffende hef leggen van een nieu we sluis en de verdeeling van de kosten. Ue-ze verbintenis nu kan men beschouwen als de oorsprong van het Wateisohap; de Gemecne Uitwatering. De 'haven, die de voortzetting van de Boom vliet was, liep door den tegenwoordigen pol der Ontwaard en Aorddijkswcl, waarvan men de overblijfselen nog vindt, die bekend staan onder den naam van de Omwaard- sohe kreek. Deze haven kwam in dc „wier" uit, nabij de hoek van den tegenwoordigen polder Oud Omwaard eu de Oude Plaat, en de overlevering wil zeggen, de herberg „de Halve '.laan" aan den Oude'amu ciien dijk van Sommelsdijk, toen het veerhuis vui Dh'ksland was, wat echter bij eenig na denken moeilijk is aan te nemen, omdat deze „Maan" daar vrij ver van verwijderd is niet alleen, maar ook omdat Sommelsdijk tot Zeeland behoorde, en Holland eu Zee land zeer naijverig op elkander waren, zoo dat men niet aan mag nemen, dat oen veer man van een Hollandeolie veer, vergunning gekregen zou hebben om op Zeerwsche grond te wonen, en aldaar zijii sdhet en lot te betalen. Bij het uitdiepen van de sjxuikolk in 1711, was (loer het oveistorten van de uitgeko men aarde een slootje val geraakt, dat de grensscheiding aanwees tusschen Sommels dijk en Melissant, of tusscilien Zeeuwsoheu en Holla,ïidsohen grond. Het lag even be oosten het dorp Dirksland, bij de Boomvliet Door deze demping was het scheid ver loren gegaan. Daarom werd in 1712 op deze plaats een hardsteenen paal opgericht, waar op aan de Oostzijde het wapen van Sommels dijk, aan de Westzijde dat van Melis-sant werd uitgebeiteld, terwijl aan de voorzijde liet woord „Scheit" geplaatst was. Reeds meerdere malen heeft men plan- maar hij weet zioh gerugg-estemxl door de natie. Nog nimmer had een president zoo'n meerderheid in de wetgevende kamers. Moge zijn werk slagen opdat de Ver- eenigde Staten het economisch evenwicht hervinde. Dat zal ook aan het zedelijk peil van ons volksleven ten goede komem tien gemaakt voor het maken van een scheepvaaitkanaal door t eiland Goeroe en Overflakkee, lot verbinding van do Roeden vun Brouweivshaven en Hellevoetsluie. Na dat het Voornsche Kanaal gegraven was, en Rotterdam daardoor een veilige en gemak kelijke waterweg van en naar Hellevoet- sluis had verkregen, bleef het Goereesclic gat, (lat de schepen uit en in moesten \aren, steeds eeu groot bezwaar. De voortduwende verplaatsing der banken bevorderde de scheepvaart niet. Waar men kort te voren een goed vaarwater had, was weinig tijds later een plaat ot zeer ondiepe plaats, zoo- du t voortdurend de meest geoefende lood sen noodig ivoren om de schepen uit cn in zee te brengen. Vele strandingen op den (joeroeschen wall, gepaard met verlies van schiji en lading, cn meerdere malen vun mensohenlevens, waren de onvermijdelijke gevolgen; daarbij kwam voortdurende var- grooting en meerdere diepgang der schepen en verzanding van liet vaarwater. Wel trachtte dc Rotterdaimselie handel zich te helpen, door dc groote schepen te Brouwershaven binnen te laten kennen, waar men een „lichterdiensf" in liet leven riep, bestaande uil 30 groote binnenschepen, meest tjalken. Het op stroom lossen was echter niet altijd even gemakkelijk, vooral niet bij ruw weer of hol staande zee. Geen wonder dus, dat de Rotterdamsehe handel op afdoende verbetering aandrong, en daar toe werden dan ook plannen gemaakt. Zoo ontwierp de hoofd-ingenieur van dsn Waterstaat, de lieer (lieve, omstreeks 18(0 zulk eeu plan. Hij wilde een kanaal graven door bet eiland Overflakkée, aan dc noord zijde uitkomende tegenover liet Voornsche kanaal en aan de'zuidzijde beginnende bij Herkimgen. liet zou (ten door Dirksland gaan, en de haven van dit dorp zou gekana liseerd worden. In een lijvig boekwerk, dat algemeen ver krijgbaar word gesteld, was hot jilan nader uitgewerkt, waren uitvoerige ko-nrtcn ge geven, maarde schatkist gedoogde de buitengewone uitgaven, voor de aanleg noodzakelijk, niet; en het bleef dan ook bij Oude Huisjes bij dc Kerk Ic Dirksland. het oude. Iets later kwam een ander plan ter sprak Men wilde n.I. het eiland Flukkee dooi snij den bij (len Hols, bij St.ililondnni. Maar dit kanaal kwam uit tegenover de plaat Zuid I'ampes, en dit was een bezwaar, waarop het plan afstuitte. Maar men kwam weei met oen ander. Men wilde een kanaal tti* echon Stad aan 't Haringvliet en den Hom inol; liet zou beginnen beoosten Oude Tonge en eindigen tusschen Stad aan 't Haringvliet en den B-unmet. Afgedacht van het feit, il.it de bezwaren, uit den toestand der vaar waters voortspruitende, groot waren, was liet plan minstens even kostbaar els liet eerstgenoemde en ook de afstand van Bron wersliavcn naar Oude Ton-ge eu dan naar 't Voornsche Kanaal was niet zoo gering. Zoo bleven alle plannen op papier, totdat door hot maken van den Nieuwen Water weg een vaarwater tot stand kwam, dat aan alle billijke eisohen van den handel voldoet Tusschen lsöO en I860 werd wederom een plan bespraken door den lieer L. C. C. Kalff van Oostenrijk, burgemeester van Stad aan 's Haringvliet. Dit was geen kanalisatie, maar zou toch bij uitvoerbaarheid van veel belang voor liet eiland geweest zijn. Men wilde n.I. liet eiland Tien gemeten met een dam verbinden met Overflakkee, het vaar water „het vuile Gat" tusschen Tien Ge meten en den Iloeksolien W-aard overbrug gen en alzoo Overflakkee verbieden met het overige gedeelte van Zuid-Holland. De voorde-alen, die men zicli daarvan voor spiegelde waren: snelle landwinning, zoo aan de West- nis Oostzijde van den dam, waardoor de kosten van aanlog en onder houd gedekt worden. De Ambtenaren bij Waterstaat en vele waterbouwkundigen achtten echter het geheele plan niet voor verwezenlijking vatbaar, zoowel uit hoofde van do be nadoe ling der belangen van an dere streken als door de ontzaglijke kosten. VEERDIENST DINTELSAS-OOLTGENSPLAAT DE „MARK EN DINTEL" NEEMT EEN GEWICHTIG BESLUIT In liet Dagblad van Noord Brabant lezen wij het volgende: Men zal zirb herinneren, dat eonige maanden geleden de stoomboot-onderneming „Merntirius", directie de heer Kraak te Hot terdam, van liet bestuur „Mark en Dintel" concessie kreeg om een stoomboot-veerdienst te openen van de haven van Dintelsas naar Ooit ge risp laat op het eiland Flakkec. Het bestuur was hiertoe overgegaan wijl de lvestaan.de dienst, die onderhouden werd door veemmn Wijgand, met een klein mo- torvaartuigje, niet meer aan de eisrhen van den tijd voldeed en een betere, goedkoopprc verbinding met don Brahantsclirn wal lie werkstellige! werd door „Mercurius", die op eigen risico een puike stoomboot in de vaart bracht. Hoezeer dit initiatief bekroond geworden is, behoeft op deze plaats niet weer te vvor den herhaald; verschillende malen is zulks vermeld geweest. Het spreekt vanzelf, dat de oude veer dienst hiervan groot nadeel ondervond en teneinde het verloren terrein terug te win nen schafte Wijgan-d zich op zijn beurt een stoomboot aan, zood-at nu jilotseling twee goed geoutilleerde veerdiensten aanwezig waren. Vorige week kwam Wijgands boot in de vaart en zooals te verwachten was ontsjxui zich onmiddellijk een concurrentiestrijd. De officieele concessionaris, de heer Kraak die inmiddels -de algehcele gunst van het publiek aan beide zijden van het water heeft weten te verwerven, beriep zich vanzelf sprekend op de liem verstrekte concessie cn verzocht inmenging van het „Mark cn DinteT'Jbesfuur. Dit greep in en na het ge in eentebestuur van Dinteloord officieel van een en ander in kennis te hebben gesteld en er o.m. op gewezen te hebben, dat veer man Wijgand -handelingen verrichtte die in strijd waren met de toezeggingen, welke W. uit overlevering bezat (niet rechtens dus) Wijgand vervoerde n.I. automobie len en vrachtgoederen heeft het bestuui van het waterschap den veerman per aan geteek-end schrijven medegedeeld, dat het hem vanaf Dinsdag 22 Mei 1934 verboden werd passagiers te vervoeren, die via de Sas-terreinen zijn boot zouden bereiken. En zoo zag men liet Dinsdagnamiddag omstreeks vijf uur gebeuren, dat een knerhi van de stoom boot on d ern cm i n g „Mercu rius", die in dienst van het Heemraadschap staat-, heit toegangshek tot de haven afsloot en slechts personen door liet welke zich per stoombootveér van den heer Kraak wen.sch- ten te laten overzetten. Een en ander vond plaats onder toezicht van een rijksveld wachter. iHoe deze kwestie Zich verder ontwikkelen zal is een open vraèg, maar Wel moet vast staan, dat veerman Wijgand, volgens ons verstrekte mededeelingen, geen enkel recht kan laten gelden, of schadevergoeding eisrhen. Daarnaast doet zich het merkwaardige feit voor. dat ondanks de voordceligcr vrachtprijzen welke W. bedong, vrijwel nie mand van zijn veerdienst gebruik heeft gp niaakt. gedurende de voorbije Pinkstct- dagen. Daarentegen heeft de „Mcrcut-rius" honderden vacantiegangers overgebracht en ontelbare auto's, zoodat zeifs extra diensten moesten gevaren worden. De openbare meening heeft zicli dus we! ten gunste van den ondernemer, den heer Kraak, uitgesproken. Begrijpelijkerwijs leeft men te Dintelsas in sjKinnm-g hoe deze kwestie zicli verder ontwikkelen zal. VLIEGVELD MIDDELHARNIS ALGEMEENE VERGADERING. Naar wij vernemen zal hedenavond. Vrij dag, op de algomecne ledenvergadering \an de vereeniging vliegveld Middelharnis Sommelsdijk, welke in hotel Meijer gehou den wordt, een beslissing genomen worden over de keuze van het thans door de KL M. goedgekeurde vliegveld aan den haven- dijk. De definitieve goedkeuring hangt al van het departement "van Waterstaat. Ook zal gesproken worden over een verloting, die tijdens de middenstandstcntoonstelling volgende week georganiseerd zal worden ten bate van de exploitatie van het \lieg- veld. Per 1 Juli a.s. wordt de steunregeling gewijzigd* Algemeenc vergadering van den Chr. Boeren* en Tuindersbond te Middelburg. Uit de historie van ons Eiland: Een dam bij Slad aan 't Haringvliet. Veerdienst Dintelsas—Ooltgensplaat. Vergadering van de Vereen, voor Lager Land-* bouw-onderwijs op Goeiee en Overflakkee. DE LANDBOUW-ONDERLINGE Do maandélijksclie groei van de Land- bouw-onderlinge en dc Tuinhouw-ondcr- linge per 1 Mei 19.31 trad per provincie het hieronder vermelde aantal landbouwers als lid der Landbouw-ondcrling toe: Provincies Aantal leden loon. Friesland 54 t 93.784. Groningen f 8.140.— Drenthe 12 f 22.670.— Overijsol 10 f 4.984.— Gelderland 10 t 6.137.— Utrecht 1 f 8.250. Noord-Holland 12 f 101.912.— Zuid-Holland 10 f 9.840— Zeeland 12 f 11.141 Noord-Brabant f 780.—. Totaal 1 32 f 267.6 47^—. Per 1 Mei 1934 traden als lid der Tuin bouw Onderlinge toe 31 werkgevers, uitbe talende aan loon 25.M7, Sedert 1 November 1933 vermeerderde het aantal leden bij de: Landbouw Onderlinge met 636, uitbetalende 128.961.aan loon; Tuinbou w O n de r 1 i nge met 126, ui t be talen d e aan loon 131.949, DE PRINSES NAAR ENGELAND Prinses Juliana gaat weer ccnigc weken bij haar nicht, prinses Alice gravin van Athlone, in Kensington Palace tc Londen, logecren. Zij wordt er 13 Juni verwacht. GEEN HAZARDSPELEN MEER Den laatst en tijd heeft de regeering onder scheidene adressen ontvangen, waarin, in het bijzonder voor wat betreft badplaatsen, toestemming werd verzocht \oor de exploi tatie van spelen, welke overeenkomst ver toonen rfiet liet z.g. Straperlospel. Oil die adressen is bericht, dat de regee ring in geen enkel opzicht aan de gedane verzoeken kan tegemoetkomen, doch dat integendeel, wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding mochten geven, "zoude moeten worden overwogen om nadere wette lijke voorzieningen op dit gebied in het le ven tc roepen. ORDENING VAN HET BEDRIJFS LEVEN Naar de „Msb." uit betrouwbare bron ver neemt. werkt het Departement van lïcono- misclle Zaken aan een wetsontwerp, dat aan de rogceriug macht verleent, ordenend op te treden in liet bedrijfsleven in dezer voege dat zij afspraken in bepaalde bedrijven bui dend zal kunnen verklaren en ook vernieti gen. Men betreedt hiermee een weg, waarop schier alle landen met kartelwetgevingen reeds zijn voortgegaan, Engelafid uitgezon derd, waar trouwens ljeel andere rechtsbe ginselen heerschen. De wet, welke ook in verband met de hart delspolitiek, o.a. cle contingenteering, moet worden gezien, zal nog- van bescheiden en niet te grooten omvang zijn.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1