voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
Een dam bij Stad aan 't Haringvliet
ten*
ZATERDAG 2 JUNI 1934
49E JAARGANG NP. 4064
AMERIKAANSCHE BRIEVEN
Voornaamste Nieuws.
lere zwaar
definitief
Itr van de
Jteerci, ver-
■cn is ge-
band, waar
staan van
I de chauf-
aan het
|g van Ma-
Zaterdag
Jauffeur he
li tenge woon
It vreeselijit
II kan wor-
Jeid.
Ileken alle
lELHARNIS
|ei 1931
St*
1934
3E WEEK,
I makelaar in
|aukade 158,
behoud der
•ede soorten
lei waren er
Ische Muizen
1 voor 15 gul
|rug naar 12
5 de aanvoer
10.50 per
I Muizen we-
t de Muizen
In f 12—13,
Ie f 12-13,
■alta-aardap-
crder per 70
'ven f 2.50-
Friesche
f 4-4.25,
■Aangevoerd
Ie runderen,
J.1 veren, 242
2 biggen,
2e srt 55
f0 c, 2e srt
[talveren 65
c, varkens
1-24 c., scha-
-31 c. per
len 17—12
linder. han-
pen prima
>elen. De
f 2.80—
iem ei-genh
f 3.80—
|f 3.80—4.20
Malttia's
aanvoer,
4
n
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Adverteniiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groole letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
WERKLOOZENZORG
Het platteland is wel zwaar getroffen
door de crisis.
Tal van nijvere arbeiders kunnen geen
werk vinden, niet omdat er geen werk is.
maar hoofdzakelijk, omdat de economische
toestand het niet toelaat dat de poeren
ancer arbeidsloon uitkeeren dan strikt nood
zakelijk is.
De gemeenten zitten voor de moeilijk
heden, want er behoort door de gemeente
besturen in deze abnormale tijd voor de
werkloozcn gezorgd te worden.
Vroeger was er in den winter altijd Wel
een periode van werkloosheid, maar dan
keerde de organisatie uit of dikwerf gaf d
zomer gelegenheid de schade welke des
winters geleden was in te halen.
Nu is dat alles voorbij, zeifs in den zo
mer als de vruchten rijp zijn om te oogsten,
is arbeid verre te zoeken.
Door steun of werkverschaffing worden
de arbeiders geholpen, maar dat brengt las
ten met zich, welke straks door geen ge
meente meer gedragen kan worden.
In den Raad van Sommelsdijk werd daar
op gewezen, er werd bepleit een andere
vorm van steunverieening voor liet platte
land.
Het groote bezwaar dat aan de geldende
steunregeling zit, is dat zij streng nivelleo
rend werkt, dat zij voor het gehecle land
precies eender werkt en toegepast moet
worden.
Ook wij meenen dat er wel degelijk on
derscheid gemaakt moet worden tussclien
een landbouwstreek eu 'n fabriekscentrum.
In de laatste is dc werkloosheid een ge
volg van het stilleggen der fabrieken, daar
is geen werk, maar in de landbouw is wel
werk, zij liet niet voor allen. Er zouden
velen van den vloek der werkloosheid ver
lost kunnen worden, zoo er een andere re
geling getroffen kon worden.
't Zij dat de hoeren op een andere wijze
daarvoor gesteund werden, of een toeslag
op het loon gegeven werd. Daardoor zouden
mogelijk vele handen werk kunnen vinden.
Het is toch zoo hard, als men ziet dat er
zoo vele' zijn, die werken willen ntaar
niet kunnen en daardoor gedwongen zijn
een leven van nietsdoen te leiden.
Wij hopen dat deze pogingen bij don Mi
nister een gunstig onthaal mogen vinden,
opdat mede daardoor de geesel der werk
loosheid beteugeld worde.
Er zijn aan dieze voorstelling ook bezwa
ren verhonden, maar terwille van het usmo-
raliseerende der werkloosheid, zouden wij
wel iets over willen stappen.
ZONDAGSRUST
Wij zijn de Minister-President Pr. H.
Colijn dankbaar voor zijn kloeke houding
inzake de winkelsluiting.
Van vele zijden werd er aandrang uitge
oefend om te komen tot een ruimere be
voegdheid der verkoopgelegenheid op den
Zondag.
Onze A.R. Partij heeft altijd geijverd voor
toepassing der Zondagsrust, Dat is een der
principieele punten.
Men wist, men kon tenminste weten dat
onze partij dit als een der punten be
schouwt waaraan in dezen tijd niet getornd
mag worden.
Dc saneering van 's Lands financiën staat
als punt één op het program van dit minis
terie, daarvoor werken wij samen met aile
ordelievende partijen welke het wel meeneti
met ons vaderland.
Daarom komt het niet te pas en is het in
strijd met het program en grondslag van
dit ministerie als enkele partijen, van eon
zekere situatie gebruik maken, om de win
kelsluiting te verruimen.
Onze. gansche Kamerclub stelde zich ach
ter minister Colijn.
Wij zullen hopen dat bij alle Kamerleden
het gevoel van saamhoorigheid in deze be
narde tijd zal zegevieren en zij in zullen
zien dat het niet aangaat om zoo te han
delen.
Heel deze actie heeft ons echter duidelijk
doen zien, dat de heeren zeer moeilijk de
gemoedsbezwaren van anderen eerbiedigen
ONDER EIGEN VLAG
Maar wij hebben uit deze actie ook ge
leerd, dat een middenstandsvereeniging, al
is die neutraal, zich altijd aan de zijde steli
van hen, die den Zondag niet als Gods dag
eerbiedigen.
Want zij stelde zich in dienst van hen
die geen rekening hielden met Gods gebod,
door zelf ook nog verzoeken en adressen
aan de Kamer te richten, om te konijn tot
uitbreiding der uren van openstelling op
Zondag.
Daarom moet een christen zeer gereser
veerd staan tegen elke neutrale organisatie.
Want heusch neutraal bestaat niet. Neu
traal zijn wil eigenlijk zeggen, altijd partij
kiezen voor links als liet op principieele
zaken aankomt.
Laten onze christen middenstanders hier
uit toch leeren, dat zij in eeu dergelijke or
ganisatie niet thuis hooren, maar aan hun
beginsel verplicht zijn te breken daarmee.
KERKELIJKE EN ECONOMISCHE
TOESTANDEN.
Alameda is een dicht bevolkt eiland in
de San Fransisco-bay tusschen de stad
Fransisco en Oakland. Beide steden met
Alamede door bruggen én tunnels verbon
den. Van af do bergen in Oakland en Berk
ley is liet een prachtig ptuiorunut. Men
ziet de schepen van alle doelen dor wereld
de Golden Gate uit en in varen. Het eiland
is evenals San Fransisco en Oakland een
directe haven van de Stille Oceaan. Het is
een vriendelijk oord, schitterend geicgen,
dat wij gaarne hezoeken.
Op dit eiland staat, zooals ik al eer ter
loops heb ojigemerkt, onze. Chr Kerk. Het
is nogal ver bij ons vandaan en wij moe
ten wel een twintigtal andere kerken pas-
seeren.
Onwillekeurig rijst de vraag of liet wel
noodig is„ zoover van huis een kerk te
zoeken, klaar wie met de Amerikaansche
kerkelijke toestanden op de hoogte is, zal
toestemmen, dat wij het nog een bizonjere
zegen moeten achten, dat wij een kerk
van onze belijdenis vinden kunnen, dicht
genoeg hij in de buurt om die te kunnen
bezoeken.
Een gereformeerde Hollander voelt zich
vreemd in het Amerikaansche christendom
Het kerkelijke leven is er zoo geheel an
ders dan wij liet gewend zijn. Wij zijn
gewend in de kerk een bediening des
Woords te ontvangen en dat is juist wat
we hier in zoovele kerken moeten missen.
Men is wel breed maar niet diep. In mijn
naaste omgeving hielden dezer dagen vier
verschillende kerken een z.g. dankdag-
dienst. In die dienst spraken een Presbyte-
riaansch predikant, een Hoomscli-Kathoiiek
priester, een Methodist en een Rabbijn.
Wij rijden dan ook maar liever wat ver
der en genieten van een vertrouwde predi-
catie, die iets geeft voor hoofd en hart. 80
mijlen verder is er nog een Chr. Geref.
kerk met een flinke Christelijke school.
Wel een bewijs, dat dc Gereformeerden
hier niet stil zitten om ook voor hun na
geslacht het zuivere beginsel te bewaren,
al zitten zij aan de uiterste grens van de
Unie en zijn de moeilijkheden vele. Want
ge begrijpt wel, dat we hier kerk en school
geheel alleen moeten betalen. De Staat
geeft geen cent voor onze christelijke actie.
En dat vraagt vooral in deze tijd heel veel
van ons volk. Ook onze gemeente collec
teert voor de vrije school hierboven ge
noemd. Het dragen van elkanders lasten
krijgt zoodoende ook in deze zin voor ons
bet eekenis.
De werkloosheid is hier lang zoo erg
niet als in het Mid-West. Op 't oogenblik
is het werk in de valleien van Califomië
weer volop aan de gang, zoodat vele werk-
loozen aan het werk konden gaan. Natuur
lijk zijn er ook hier altijd menschen, die
altijd zonder werk zijn, maar die kunnen
we kwalijk erisis-werkloozen noemen. Dat
zijn menschen, die liever geen werk heb
ben en het bij voorkeur laten aankomen
op de publieke weldadigheid.
Wij, Hollanders in Amerika, zijn blij,
dat we Roosevelt aan liet roer -hebben. Hij
toont nog Hollandsch bloed in de aderen
te hebben. Volgens de dagbladen werkt hij
zestien uur van de vierentwintig. Hij
tracht de natie weer op de been te helpen
en bevoorrecht geen bepaalde klasse van
het volk, zooals voorheen wel eens ge
beurd is. Toch zou zijn werk nog vlotter
slagen wanneer ook de kapitalisten aan
zijn zijde stonden. Maar het is geen won
der, dat hij ze tegen zich heeft. Hij ontziet
niets en niemand, ook geen millionairs. Er
zijn er heel wat die achter slot en grendel
zijn terecht gekomen door hun sociale
practijken. Het bankwezen dat een schan
daal werd voor Amerika heeft de pre
sident geheel gereorganiseerd en op soliede
basis gezet. Het speculeeren met het gêhl
van een ander heeft iiij aan banden ge
legd en ook is het „gamble" in Walstreet
voor een groot deel stopgezet.
Hij heeft een zware strijd te strijden,
vooral tegen do dagbladpers die voor een
groot deel door Wall street beheerscht wordt,
En een kanaal langs Dirksland
Vroegere plannen
Van doorbraken nabij Dirkt-land vindon
wij gewag gemaakt bij Van Da 111, die op
geeft dat de buitendijk o-p den 26sten Jan.
1082 doorbrak bij de meestovcn. In dc Extra
ordinaire rekening over dit jaar vindt nicn
dan ook belangrijke posten van uitgaaf voor
het hemtel dei buitendijken, zoodot het niet
onwaarschijnlijk is, dat er een „breuk
heeft plaats gehad; de opgegeven plaats
schijnt echter minder juist te zijn; vermoe
delijk moet deze doorbraak gezocht worden
tusschen de haven en den Noordw-eg aan
den Noordelijk van den polder.
Dit was tooh, volgens de vroeger vermelde
klacht van Dirksland, steeds een zeer be
dreiigd punt; maar men \iiult ook daar bin
nendijks een waterput of wil, die bij derge
lijke doorbraken moestal ontstaat.
Kort na 1082 werd Dirksland door liet be
dijken \an (len Diederik in 100!), en van
Nieuw Kraaier in 1710, geheel een binnen-
polder, die alleen aan de haven een eind
dijk behield, dat door liet water bespoeld
werd. Daar de polder over hot algemeen eei
laag dan hoog gelegen is, had men steeds
moeite om van liet overtollige water bevrijd
te raken, en dat te loozen. Steeds bad men
te kampen, nu niet verzanding der haven,
waarop men loosde, dan weer met spui lei k
of kolk, die gedurig verlandde, en met groo
te kosten moest uitigekruid worden; soms
was de spuisbuis niet in orde, waarvan 't
gevolg was, dat in de rekeningen van d> -i
pclkler steeds van gi-oote uitgaven melding
wordt gemaakt, (lie met het onderhoud der
haven in een zeer nauw verband stonden.
Door dc aanhoudende pogingen \an den
toen aanwezigen Dijikgraaf van Dirksland,
Cornelis van Nieuwcnhoven, en tengevolge
van het hierna te vermelden Octrooi, beslo
ten de Ingelanden op den 22sten Nov. 1730
over te gaan tof liet bouwen van een water
molen, waarvoor dc Staten van Holland en
West Friesland bij Octrooi van 14 Sopt. vrij
dom van belastingen verleenden, g'durcn-
de drie jaren, mits liet bedrag der belastin
gen werkelijk gebruikt werd voor den bouw
van diien molen, tot herstel der sluizen, wa
tergangen en dijken. In 1731 ging men tot
't groote werk over. Want behalve den bouw
was men verplicht ook de uoodige grotmlen
aan te koopen en aan te leggen voor boe
zem, kaden, en bekade boezemweiden. Dc
kosten beliepen 28.696,16.
In de eerste tijden na de bedijking van
Dirksland, was de haven een gedeelte van
de nog in den polder de Oude Plaat aan
wezige kreek, de Boomviiot, on bad de pol
der Dirkslaind daarop zijn uitwatering.
Reeds den 29en Augustus 1504 werd tus-
solien dc Geërfden en Ingelanden van Dirks
land met die van de Somimelsdijksche „Pla
te", de hoek van Melissant en die van don
Christoffelpolder ter eenre, en Adria-an Cor
nells van Cleyburg, als bedijker van hot
poldertje, ter anderer zijde, een contract ge
sloten, betreffende hef leggen van een nieu
we sluis en de verdeeling van de kosten.
Ue-ze verbintenis nu kan men beschouwen
als de oorsprong van het Wateisohap; de
Gemecne Uitwatering.
De 'haven, die de voortzetting van de Boom
vliet was, liep door den tegenwoordigen pol
der Ontwaard en Aorddijkswcl, waarvan
men de overblijfselen nog vindt, die bekend
staan onder den naam van de Omwaard-
sohe kreek. Deze haven kwam in dc „wier"
uit, nabij de hoek van den tegenwoordigen
polder Oud Omwaard eu de Oude Plaat, en
de overlevering wil zeggen, de herberg „de
Halve '.laan" aan den Oude'amu ciien dijk
van Sommelsdijk, toen het veerhuis vui
Dh'ksland was, wat echter bij eenig na
denken moeilijk is aan te nemen, omdat
deze „Maan" daar vrij ver van verwijderd
is niet alleen, maar ook omdat Sommelsdijk
tot Zeeland behoorde, en Holland eu Zee
land zeer naijverig op elkander waren, zoo
dat men niet aan mag nemen, dat oen veer
man van een Hollandeolie veer, vergunning
gekregen zou hebben om op Zeerwsche
grond te wonen, en aldaar zijii sdhet en lot
te betalen.
Bij het uitdiepen van de sjxuikolk in 1711,
was (loer het oveistorten van de uitgeko
men aarde een slootje val geraakt, dat de
grensscheiding aanwees tusschen Sommels
dijk en Melissant, of tusscilien Zeeuwsoheu
en Holla,ïidsohen grond. Het lag even be
oosten het dorp Dirksland, bij de Boomvliet
Door deze demping was het scheid ver
loren gegaan. Daarom werd in 1712 op deze
plaats een hardsteenen paal opgericht, waar
op aan de Oostzijde het wapen van Sommels
dijk, aan de Westzijde dat van Melis-sant
werd uitgebeiteld, terwijl aan de voorzijde
liet woord „Scheit" geplaatst was.
Reeds meerdere malen heeft men plan-
maar hij weet zioh gerugg-estemxl door de
natie. Nog nimmer had een president zoo'n
meerderheid in de wetgevende kamers.
Moge zijn werk slagen opdat de Ver-
eenigde Staten het economisch evenwicht
hervinde. Dat zal ook aan het zedelijk peil
van ons volksleven ten goede komem
tien gemaakt voor het maken van een
scheepvaaitkanaal door t eiland Goeroe en
Overflakkee, lot verbinding van do Roeden
vun Brouweivshaven en Hellevoetsluie. Na
dat het Voornsche Kanaal gegraven was, en
Rotterdam daardoor een veilige en gemak
kelijke waterweg van en naar Hellevoet-
sluis had verkregen, bleef het Goereesclic
gat, (lat de schepen uit en in moesten \aren,
steeds eeu groot bezwaar. De voortduwende
verplaatsing der banken bevorderde de
scheepvaart niet. Waar men kort te voren
een goed vaarwater had, was weinig tijds
later een plaat ot zeer ondiepe plaats, zoo-
du t voortdurend de meest geoefende lood
sen noodig ivoren om de schepen uit cn in
zee te brengen. Vele strandingen op den
(joeroeschen wall, gepaard met verlies van
schiji en lading, cn meerdere malen vun
mensohenlevens, waren de onvermijdelijke
gevolgen; daarbij kwam voortdurende var-
grooting en meerdere diepgang der schepen
en verzanding van liet vaarwater.
Wel trachtte dc Rotterdaimselie handel
zich te helpen, door dc groote schepen te
Brouwershaven binnen te laten kennen, waar
men een „lichterdiensf" in liet leven riep,
bestaande uil 30 groote binnenschepen,
meest tjalken. Het op stroom lossen was
echter niet altijd even gemakkelijk, vooral
niet bij ruw weer of hol staande zee. Geen
wonder dus, dat de Rotterdamsehe handel
op afdoende verbetering aandrong, en daar
toe werden dan ook plannen gemaakt.
Zoo ontwierp de hoofd-ingenieur van dsn
Waterstaat, de lieer (lieve, omstreeks 18(0
zulk eeu plan. Hij wilde een kanaal graven
door bet eiland Overflakkée, aan dc noord
zijde uitkomende tegenover liet Voornsche
kanaal en aan de'zuidzijde beginnende bij
Herkimgen. liet zou (ten door Dirksland
gaan, en de haven van dit dorp zou gekana
liseerd worden.
In een lijvig boekwerk, dat algemeen ver
krijgbaar word gesteld, was hot jilan nader
uitgewerkt, waren uitvoerige ko-nrtcn ge
geven, maarde schatkist gedoogde de
buitengewone uitgaven, voor de aanleg
noodzakelijk, niet; en het bleef dan ook bij
Oude Huisjes bij dc Kerk Ic Dirksland.
het oude.
Iets later kwam een ander plan ter sprak
Men wilde n.I. het eiland Flukkee dooi snij
den bij (len Hols, bij St.ililondnni. Maar dit
kanaal kwam uit tegenover de plaat Zuid
I'ampes, en dit was een bezwaar, waarop
het plan afstuitte. Maar men kwam weei
met oen ander. Men wilde een kanaal tti*
echon Stad aan 't Haringvliet en den Hom
inol; liet zou beginnen beoosten Oude Tonge
en eindigen tusschen Stad aan 't Haringvliet
en den B-unmet. Afgedacht van het feit, il.it
de bezwaren, uit den toestand der vaar
waters voortspruitende, groot waren, was
liet plan minstens even kostbaar els liet
eerstgenoemde en ook de afstand van Bron
wersliavcn naar Oude Ton-ge eu dan naar 't
Voornsche Kanaal was niet zoo gering.
Zoo bleven alle plannen op papier, totdat
door hot maken van den Nieuwen Water
weg een vaarwater tot stand kwam, dat aan
alle billijke eisohen van den handel voldoet
Tusschen lsöO en I860 werd wederom een
plan bespraken door den lieer L. C. C. Kalff
van Oostenrijk, burgemeester van Stad aan
's Haringvliet. Dit was geen kanalisatie,
maar zou toch bij uitvoerbaarheid van veel
belang voor liet eiland geweest zijn. Men
wilde n.I. liet eiland Tien gemeten met een
dam verbinden met Overflakkee, het vaar
water „het vuile Gat" tusschen Tien Ge
meten en den Iloeksolien W-aard overbrug
gen en alzoo Overflakkee verbieden met
het overige gedeelte van Zuid-Holland.
De voorde-alen, die men zicli daarvan voor
spiegelde waren: snelle landwinning, zoo
aan de West- nis Oostzijde van den dam,
waardoor de kosten van aanlog en onder
houd gedekt worden. De Ambtenaren bij
Waterstaat en vele waterbouwkundigen
achtten echter het geheele plan niet voor
verwezenlijking vatbaar, zoowel uit hoofde
van do be nadoe ling der belangen van an
dere streken als door de ontzaglijke kosten.
VEERDIENST
DINTELSAS-OOLTGENSPLAAT
DE „MARK EN DINTEL" NEEMT EEN
GEWICHTIG BESLUIT
In liet Dagblad van Noord Brabant lezen
wij het volgende:
Men zal zirb herinneren, dat eonige
maanden geleden de stoomboot-onderneming
„Merntirius", directie de heer Kraak te Hot
terdam, van liet bestuur „Mark en Dintel"
concessie kreeg om een stoomboot-veerdienst
te openen van de haven van Dintelsas naar
Ooit ge risp laat op het eiland Flakkec.
Het bestuur was hiertoe overgegaan wijl
de lvestaan.de dienst, die onderhouden werd
door veemmn Wijgand, met een klein mo-
torvaartuigje, niet meer aan de eisrhen van
den tijd voldeed en een betere, goedkoopprc
verbinding met don Brahantsclirn wal lie
werkstellige! werd door „Mercurius", die op
eigen risico een puike stoomboot in de
vaart bracht.
Hoezeer dit initiatief bekroond geworden
is, behoeft op deze plaats niet weer te vvor
den herhaald; verschillende malen is zulks
vermeld geweest.
Het spreekt vanzelf, dat de oude veer
dienst hiervan groot nadeel ondervond en
teneinde het verloren terrein terug te win
nen schafte Wijgan-d zich op zijn beurt een
stoomboot aan, zood-at nu jilotseling twee
goed geoutilleerde veerdiensten aanwezig
waren.
Vorige week kwam Wijgands boot in de
vaart en zooals te verwachten was ontsjxui
zich onmiddellijk een concurrentiestrijd.
De officieele concessionaris, de heer Kraak
die inmiddels -de algehcele gunst van het
publiek aan beide zijden van het water heeft
weten te verwerven, beriep zich vanzelf
sprekend op de liem verstrekte concessie cn
verzocht inmenging van het „Mark cn
DinteT'Jbesfuur. Dit greep in en na het ge
in eentebestuur van Dinteloord officieel van
een en ander in kennis te hebben gesteld
en er o.m. op gewezen te hebben, dat veer
man Wijgand -handelingen verrichtte die in
strijd waren met de toezeggingen, welke
W. uit overlevering bezat (niet rechtens
dus) Wijgand vervoerde n.I. automobie
len en vrachtgoederen heeft het bestuui
van het waterschap den veerman per aan
geteek-end schrijven medegedeeld, dat het
hem vanaf Dinsdag 22 Mei 1934 verboden
werd passagiers te vervoeren, die via de
Sas-terreinen zijn boot zouden bereiken.
En zoo zag men liet Dinsdagnamiddag
omstreeks vijf uur gebeuren, dat een knerhi
van de stoom boot on d ern cm i n g „Mercu
rius", die in dienst van het Heemraadschap
staat-, heit toegangshek tot de haven afsloot
en slechts personen door liet welke zich per
stoombootveér van den heer Kraak wen.sch-
ten te laten overzetten. Een en ander vond
plaats onder toezicht van een rijksveld
wachter.
iHoe deze kwestie Zich verder ontwikkelen
zal is een open vraèg, maar Wel moet vast
staan, dat veerman Wijgand, volgens ons
verstrekte mededeelingen, geen enkel recht
kan laten gelden, of schadevergoeding
eisrhen.
Daarnaast doet zich het merkwaardige
feit voor. dat ondanks de voordceligcr
vrachtprijzen welke W. bedong, vrijwel nie
mand van zijn veerdienst gebruik heeft gp
niaakt. gedurende de voorbije Pinkstct-
dagen. Daarentegen heeft de „Mcrcut-rius"
honderden vacantiegangers overgebracht en
ontelbare auto's, zoodat zeifs extra diensten
moesten gevaren worden.
De openbare meening heeft zicli dus we!
ten gunste van den ondernemer, den heer
Kraak, uitgesproken.
Begrijpelijkerwijs leeft men te Dintelsas
in sjKinnm-g hoe deze kwestie zicli verder
ontwikkelen zal.
VLIEGVELD MIDDELHARNIS
ALGEMEENE VERGADERING.
Naar wij vernemen zal hedenavond. Vrij
dag, op de algomecne ledenvergadering \an
de vereeniging vliegveld Middelharnis
Sommelsdijk, welke in hotel Meijer gehou
den wordt, een beslissing genomen worden
over de keuze van het thans door de KL
M. goedgekeurde vliegveld aan den haven-
dijk. De definitieve goedkeuring hangt al
van het departement "van Waterstaat. Ook
zal gesproken worden over een verloting,
die tijdens de middenstandstcntoonstelling
volgende week georganiseerd zal worden
ten bate van de exploitatie van het \lieg-
veld.
Per 1 Juli a.s. wordt de steunregeling gewijzigd*
Algemeenc vergadering van den Chr. Boeren*
en Tuindersbond te Middelburg.
Uit de historie van ons Eiland: Een dam bij
Slad aan 't Haringvliet.
Veerdienst Dintelsas—Ooltgensplaat.
Vergadering van de Vereen, voor Lager Land-*
bouw-onderwijs op Goeiee en Overflakkee.
DE LANDBOUW-ONDERLINGE
Do maandélijksclie groei van de Land-
bouw-onderlinge en dc Tuinhouw-ondcr-
linge per 1 Mei 19.31 trad per provincie het
hieronder vermelde aantal landbouwers
als lid der Landbouw-ondcrling toe:
Provincies Aantal
leden
loon.
Friesland
54
t 93.784.
Groningen
f 8.140.—
Drenthe
12
f 22.670.—
Overijsol
10
f 4.984.—
Gelderland
10
t 6.137.—
Utrecht
1
f 8.250.
Noord-Holland
12
f 101.912.—
Zuid-Holland
10
f 9.840—
Zeeland
12
f 11.141
Noord-Brabant
f 780.—.
Totaal 1
32
f 267.6 47^—.
Per 1 Mei 1934 traden als lid der Tuin
bouw Onderlinge toe 31 werkgevers, uitbe
talende aan loon 25.M7,
Sedert 1 November 1933 vermeerderde het
aantal leden bij de: Landbouw Onderlinge
met 636, uitbetalende 128.961.aan loon;
Tuinbou w O n de r 1 i nge met 126, ui t be talen d e
aan loon 131.949,
DE PRINSES NAAR ENGELAND
Prinses Juliana gaat weer ccnigc weken
bij haar nicht, prinses Alice gravin van
Athlone, in Kensington Palace tc Londen,
logecren. Zij wordt er 13 Juni verwacht.
GEEN HAZARDSPELEN MEER
Den laatst en tijd heeft de regeering onder
scheidene adressen ontvangen, waarin, in
het bijzonder voor wat betreft badplaatsen,
toestemming werd verzocht \oor de exploi
tatie van spelen, welke overeenkomst ver
toonen rfiet liet z.g. Straperlospel.
Oil die adressen is bericht, dat de regee
ring in geen enkel opzicht aan de gedane
verzoeken kan tegemoetkomen, doch dat
integendeel, wanneer de omstandigheden
daartoe aanleiding mochten geven, "zoude
moeten worden overwogen om nadere wette
lijke voorzieningen op dit gebied in het le
ven tc roepen.
ORDENING VAN HET BEDRIJFS
LEVEN
Naar de „Msb." uit betrouwbare bron ver
neemt. werkt het Departement van lïcono-
misclle Zaken aan een wetsontwerp, dat aan
de rogceriug macht verleent, ordenend op
te treden in liet bedrijfsleven in dezer voege
dat zij afspraken in bepaalde bedrijven bui
dend zal kunnen verklaren en ook vernieti
gen.
Men betreedt hiermee een weg, waarop
schier alle landen met kartelwetgevingen
reeds zijn voortgegaan, Engelafid uitgezon
derd, waar trouwens ljeel andere rechtsbe
ginselen heerschen.
De wet, welke ook in verband met de hart
delspolitiek, o.a. cle contingenteering, moet
worden gezien, zal nog- van bescheiden en
niet te grooten omvang zijn.