voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCtö
1934
HICAGO
een.
WOENSDAG 30 MEI
49E JAARGANG N°. 4063
DE RESULTATEN VAN HET
RAPPORT-VAN BOEYEN
Voornaamste Nieuws.
OMGEKOMEN
erdag op Zon-
ge brand ge
le groote abat-
et bijbehooren-
jonhuizen zijn
die door het
zijn omgeko-
1500 menschen
skomen en van
ziekenhuizen
eeduizend per
orden.
zijn omgeko-
,agt naar schat
JGELUK
JE
VAN EEN
uit Barcelona
steren een ernstig
staande personen
estelden tijd weg
iluitsein van een
tsignaal van den
ouden. Enkele ki-
n kwam do trein
inderen personen*
nen werden vei»
oden en 25 zwaar
puinen nog ver*
ggen.
ELLI-NGEN
de gevangenis te
ten üettmer, pi-
erg, die 2 Mei ter
de bijl terechtge-
Drocse, Richardt,
veranderd in levens
iet hier politieke
HEN STALIN
II?
„Daily Mail" is
Litwinof sedert
dat Litwinof in-
zal hebben met
:oening tot stand
en Stalin,
men den journa-
is hier, om twee
wie de een dicht*
K.M. afstand,
en correspondent
gezant te Parijs,
n te Menton een
ezant, een vriend
id van drie uren
kou de geruchten
ig tusschen Trotz.
en.
dat agenten van
aangekomen om
ran een afdeeling
voor te bereiden
iting van Trotzki
KCONGRES.
Christelijk vak-
rmeming van een
ing der Chr. vak-
Lgeduid tegenover
rporatieveu staat,
de vestiging van
dat alle produc-
een lichaam dat
kgevers en werk-
•ak men zich uit
ran werktijd met
ivenspeil, de ver
arbeidscontract
VAN KINDEREN
ïes" verneemt, ts
dat een half jaar
Levine en Mor.
ngediend.
oor straatventers
suikergoed aan
sa behaalden met
omzet van een
opend, op grond
isautoriteiten, die
sn soms half be-
F CHINA.
Bij een bergver-
in de provincie
wordt gevreesd
ïrloren. Een kant
plotseling in en
ende rivier rollen
veroozaakten een
honderden boo-
ig ontstond het
dat het door dö
ngen water aan
g hoog opspoot.
OTTERDAM
3N
jaar, koopman to
ioopman te Brielle,
van den kanton*
weg-enp ovortre-
wet waren veroor-
is niet bebleken,
verniet-gd -n op-
veroordeld tot
?en herhtenifl en
ehtenis.
laar, koopman to
n vonnis van den
arbij hp weprens
keuringawet was
vas niet gebleken,
vernietigd en op-
veroordeeld tot
itenis.
Deze Courant verschijnt eiken VV K N S D A G en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENI.AND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. -
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienst aan vragen en Dienstaanbiedingen f 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
Het rapport van de Verkeerscommissie
is dan eindelijk verschenen. Het was
reeds algemeen bekend, dat het onder
zoek van de commissie-van Boeyen"
weinig resultaat had opgeleverd.
De conclusies, die getrokken zijn, ge
ven blijk van een gebrek aan eigen
vaste overtuiging.
De commissie is zeer naarstig geweest
in het verzamelen van de inzichten der
verschillende belanghebbenden. een
eigen meening wordt niet steeds krachtig
geuit.
Wanneer bijv. gehandeld wordt over
de stopzetting van het trambedrijf op
Goeree en Overflakkee deelt de com
missie eenvoudig zonder meer mee, dat
deze en gene het noodzakelijk achten, dat
de tram verdwijnt.
Erg zeker van de zaak gevoelen de
heeren commissie-leden zich schijnbaar
niet of gevoelen ze zich niet competent
een dergelijke zaak te beoordeelen?
Laat ons beginnen met op te merken,
dat een andere commissie met dezelfde
opdracht niet veel meer ervan had
kunnen maken. Want, wat is uit het pro
duct van dezen commissie-arbeid vast
komen te staan? Dit, dat het verkeers-
vraagstuk voor Goeree en Overflakkee
niet bekeken had moeten worden los van
de verkeersbelangen van de overige
Zuir-Hollandsche eilanden, als Voorne
en Putten, en los van de belangen van
de R. T. M.
Men kan allerlei verbeteringen voor
stellen voor ons eiland, men kan een auto
bedrijf oprichten, de tram opheffen, de
veerdiensten talrijker maken, maar daar
mede heeft men de zaak slechts bezien tot
Hellevoetsluis en heeft men geen rekening
gehouden met de verkeersmogelijkheden
van Voorne en Putten.
Ons inziens ware het beter geweest,
wanneer een onderzoek was ingesteld
naar het verkeer op het geheele eilanden
complex. zooals indertijd door de com
missie Rijckevorsel ook ingesteld werd
voor alle veren van de Zuid-Hollandsche
eilanden. Het R. T. M.-bedrijf had men
dan tevens in zijn geheel onder de loupe
kunnen nemen.
Fouten, die nu door deze commissie
noodzakelijk gemaakt moesten worden,
had men dan kunnen voorkomen en wel
licht had men dan met meer direct uit
voerbare plannen naar voren kunnen
komen.
Bij ons rijst de verzuchting: waren de
door de commissie-Rijckevorsel voorge
stelde verbeteringen maar ten uitvoer ge
bracht! Dan hadden we nu reeds drie
jaren lang talrijker veerdiensten per dag,
verlaagde tarieven en een, zij het dan
wel niet volmaakte, toch betere veerboot!
Alle partijen, ook de R. T. M., waren
destijds bereid, de gevolgen der voorge
stelde verbeteringen te aanvaarden: hoe
komt het dan dat het rapport-Rijckevor-
sel voor alle andere veerdiensten wel ten
uitvoer is gebracht en voor Goeree en
Overflakkee niet? Is de commissie-Van
Boeijen hiervan misschien geheel of
grootendeels de oorzaak?
Het meest voor de hand liggend lijkt
ons op 't oogenblik, zoo snel mogelijk ge
daan te krijgen, dat die verbeteringen
aangebracht worden, want het geluid,
dat de comm.-Van Boeijen omtrent het
bouwen van een nieuwe veerboot van
f 180.000 of van f 300.000 en het ophef
fen van de tram laat hooren, is zoo on
zeker. dat men daarop vooralsnog niet
behoeft te rekenen. De heeren redenee
ren er nu eens zoo en een volgend maal
weer anders over.
De kosten, die de bouw van een veer
boot, de opheffing van de tram en de in
stelling van een autobusbedrijf, met zich
mede zullen brengen, moeten gedragen
worden door Rijk, Provincie en G e-
meenten.
De verbeteringen van het veer Middel
harnisHellevoetsluis voorgesteld door
de commissie-Rijckevorsel, vragen be
langrijk minder uitgaven voor Rijk en
Provincie en in 't geheel geen uitgaven
voor de gemeenten.
De verlaging van de tarieven, het in
leggen van meerdere veerdiensten en het
ombouwen van de tramboot, waardoor
het autodek vergroot wordt, deze verbe
teringen kosten de gemeenten volgens
het rapport-Rijckevorsel geen cent. Het
Rijk en de Provincie zulien de R.T.M
het eventueel verlies vergoeden.
Andere veerdiensten, als het veer Nu-
mansdorpWillemstad, en het veer
Anna Jacoba-Zijpe, zijn reeds sinds
enkele jaren verbeterd in den door ge
noemde commissie aangegeven zin- ook
daarvoor hebben de betrokken gemeen
ten geen cent betaald.
Wat een autobusbedrijf betreft, de ex
ploitatie ervan is gemakkelijker op papier
te zetten dan in praktijk te brengen.
Men heeft in landbouwstreken niet
den geheelen dag een geregeld vervoer.
Overal, waar een landbouwende bevol
king aangetroffen wordt, heef' men te
doen met zeer sterke fluctuaties in het
vervoer, zoowel wat personen als vracht
goederen aangaat.
De tram kan groote schommelingen in
personenvervoer sneller en gaedkooper
verwerken dan autobussen, want het aan
koppelen van een extra-tramwagen is
heel eenvoudig en brengt haast geen
meerdere kosten met zich mede. Geheel
anders is dit met een autobiishedrip.
Elke extra-autobus vereischt extra-kos
ten. Bij de tram kost de eerste wagen he'
meeste geld. elke volgende wagen nUt,
bij een autobusbedrijf heeft men voor elke
autobus bijna dezelfde kosten: chauff"'ir,
wegenbelasting en aankoopkosten. Een
autobusbedrijf kan in geringere mate a in
de eischen van het oogenblik voldoen,
heeft een geringere vervoerscapaciteit.
Er bestaat de meest volmaakte een
stemmigheid over 't grootere comfoit van
de autobus.
Zeer zeker achten ook wij een auto
busbedrijf prettiger en aangenamer, maar
wat het zwaarste is moet het zwaarste
wegen!
Op 't oogenblik geeft „het economisch
mogelijke" den doorslag! De t'jd, dat
Rijk, Provincie en Gemeenten naar „har
telust" konden subsidieeren, is „-oorbij
integendeel motten alle uitgaven, o e het
budget van de algemeene kassen teveel
bezwaren, vcuneoen worden.
Daarbij komt neg, dat het van koers
veranderen inzake het vervoermiddel
voor de reizigers niet voordeeliger is. De
tarieven, die thans voor een reis naar
Rotterdam gelden, zijn bij vervoer over
verschillende maatschappijen hooger.
Wanneer men in Hellevoetsluis staat, is
men nog niet in Rotterdam. Over deze
kwestie rept de commissie van Boeijen
niet.
Dit is één van de redenen waarom wij
van meening zijn, dat een onderzoek
naar de toestand wan het verkeer en
naar de verschillende mogelijkheden in
gesteld had moeten worden over de ge
heele linie en niet alleen over Goeree en
Overflakkee afzonderlijk.
Natuurlijk kan een autobusbedrijf ren
dabel gemaakt worden, maar men moet
-■iet vragen hoe? Wij voorzien, dat mee»
dere malen „de bus vol" zal zijn en de rei
zigers op de volgende bus kunnen wach
ten.
Dat gevaar is absoluut niet denkbeel
dig.
Hoe de commissie zich de organisatie
van dit bedrijf precies gedacht heeft, is
niet in het rapport vermeld, gegevens
hieromtrent zullen als afzonderlijke bijla
gen aan den Minister van Waterstaat en
aan Gedep. Staten aangeboden worden.
Het lijkt ons niet mogelijk een autobus
bedrijf te exploiteeren, dat berekend zal
zijn op bijzondere omstandigheden en
deze laatste doen zich regelmatig en vrij
onverwacht voor.
Het spreekwoord „van den wal in de
sloot geraken" zou vermoedelijk hier een
dankbare toepassing vinden!
Er blijft op het oogenblik niet vee'
anders over dan te wenschen, dat het
trambedrijf op Flakkee in stand wordt
gehouden.
Verandering van het verkeersappa-
raat zal de burgerij van Flakkee, die
thans al onder zoo groote lasten zit,
finantieel niet onbelangrijk treffen. De
economische toestand laat dergelijke
experimenten niet toe.
Bewondering voor het rammelend
stootgevaarte, dat men tram noemt, heb
ben wij niet. Wij kunnen ons indenken
dat men verlangend uitziet naar het uur,
waarop de tram uit de Flakkeesche sa
menleving verdwijnt.
Helaas zoover zijn we nog niet!
Ideaal is de tram in de verste verten
niet, maar vervanging door een autobus
bedrijf in de door de commissie-Van
Boeijen aangegeven zin, is een te ge
waagd experiment in een tijd, waarin het
alles om bezuiniging roept.
Nogmaals, het trambedrijf had in zijn
geheel onder de oogen gezien moeten
worden. Men mag denken zoo men wil,
maar er geen rekening mee houden of
opheffing met de gedachte „après nous le
déluge", na ons de zondvloed, gaat niet
aan! Dat is onrechtvaardig en onbillijk
tegenover een bedrijf, dat jarenlang zijn
groot nut heeft gehad.
Wanneer het trambedrijf op Flakkee
opgeheven en de veerdienst uit handen
van de R.T.M. „genomen" wordt, zal d'
natuurlijk zeer ten nadeele van dit bedrijf
zijn en zal dit zijn terugslag hebben op
den toestand van het verkeer op de
overige Zuid-Hollandsche eilanden. De
commissie-Van Boeijen zegt hierover
niets, maar wat denken de heeren daar
van?
We zullen hopen dat Minister K-'*
het verlossende woord in de zaken aan
gaande de ..ijzeren wegen" zal spreken
want van de rijksreqeling zal het we'
hoofdzakelijk afhangen.
DE S D.A.P. EN DE CRISIS
In deze dogen is de houding van de Soci
aal-democratische partij werkelijk bedroe
vend.
Toen de bronnen van welvaart nog niet
geheel opgedroogd waren, konden zij een
groot woord opzetten en maar eischcn stel
len. Maar nu, nu er verantwoording gedra
gen moet worden, tracht men aan de ver
antwoordelijk te ontkomen.
In verschillende plaatsen moesten Wethou
ders en Raadsleden hun plaats inruimen,
op last van het partijbestuur, omdat zij nood
gedwongen voor bezuinigingsmaatregelen
gestemd hadden. Omdat het mannen waren',
die verantwoording dorsten dragen.
Dat mocht niet, do partij zou beslissen
wat er gebeuren moest; crisis was te over
winnen niet door bezuiniging maar door
royaal te zijn, zonder salarisverlaging en
zonder versobering zou alles wel terecht ko
men.
Men voerde een struisvogelpolitiek.
Nog pas geleden publiceerde de socialis
tische pers een bericht: Hoc men in Enge
land de crisis overwint. Daarin werd gezegd,
dat loonsverhooging aangekondigd werd.
Maar men verzweeg, dat het pond sterling
door de sterke waardevermindering van het
geld, van f 12 op circa f 8 gezakt was, en er
dus in de practijk een reusachtige verlaging
automatisch was toegepast.
Rood is onbetrouwbaar. Het is een partij,
welke, leeft van demagogische leuzen. Alleen
begrijpen wij maar niet, dat het welbewuste
proletariaat die nonsens altijd maar slikt.
Onze christelijke arbeiders zijn dan toch ver
der en hooger ontwikkeld.
Zoolang de S.D.A.P. haar gevaarlijke poli
tielc niet laat varen en zij de werkelijkheid
niet onder do oogen durft zien, is zij in deze
crisistijd eeu groot gevaar.
Wij hebben in de regeering van land, pro
vincie en gemeente noodig, mannen, die
de verantwoording durven dragen voor de
saneering onzer financiën en geen mannen,
die als ledepoppon naar de pijpen .van
hun partijbestuur dansen.
DE GEMEENTEN EN DE
CRISIS
Ook voor de meeste gemeenten ziet het er
op finantieel gebied niet erg rooskleurig uit.
Tengevolge van de crisis zijn de inkom
sten steik gedaald, terwijl de uitgaven eer
onrustbarende hoogte bereikt hebben.
liet onderwijs kost veel geld. Wij bedoelen
daarmee niet in de allereerste plaats het
lager onderwijs, maar bovenal het middel
baar. Voor elke gemeente is het een zware
last. dat men voor kinderen van goed gesitu
eerde ouders, welke do II.B S. bezoeken, de
last van hot schoolgeld op de gemeenten af
gewenteld heeft
Voor kinderen, die gaven hebben, maar de
middelen ontbreken, zouden wij gaarne oen
uitzondering willen maken. Maar dat men
voor alle leerlingen, ongeacht de maatschap
pelijke welvaart der ouders, de gemeentekas
[aanspreekt is in strijd met ouderplicht en
recht.
Voeg daarbij de vele uitgaven, welke de
gemeenten door Rijk en provincie opgelegd
worden, waar niets op te bezuinigen is en
de- toenemende uitgaven voor werkverschaf
fing en stcunverleening. Dan zien wij reeds
daaruit, dat aan onze gemeenteraden een
zware taak opgelegd is, om in deze dagen
van zware crisis, tc trachten de noodige mid
delen voor de gemeentehuishouding te vin
den
Bezuinigd kan er alleen worden op open
bare werken en salarissen. Uitgezonderd
burgemeester en secretaris zijn de salarissen
van het g"meentepersoneel veelal aan de
lage kant, zoouat dit veelal op niets uitloopt
Openbare werken bieden ook niet veel
perspectief, want men kan toch niet alles
laten draaien er zijn toch altijd lioognoo-
dige hei-stellingen te doen. welke niet dan
met groote schade uitgesteld mogen worden
Alleen een doorgevoerd zeer zuinig be
heer kan hier bant brengen. Vrome wen
schen, welke anders Wel bevredigd konden
worden, moeten nu opgeborgen worden.
Ook voor de gemeenten geldt het woord
door den heer Van den Heuvel in de Twee
de Kamer gesproken: Het gaat niet tusse.ben
svejvaarl en armoede maar in deze prnst'ge
tijd gaat liet om armoede of ondergang.
Op een b'ijvende versobering zal onze ge
meente-huishouding ingericht moeten wor
den.
Wij rekenen daarbij op den steun an hot
l'rèv. Bestuur.
DE SCHIPBRUG TE VIANEN
GAAT ZIJ NAAR CULEMBORG?
Naar wij vernemen heeft de burgemeester
van Culemborg onderhandeling aange
knoopt met den Minister, om de schipbrug
te Vianen, die na het gereedkomen van de
nieuwe brug overbodig wordt, verlegd te
krijgen naar Culemborg.
In Den Haag, waar we informeerden
naar de inwilliging van dit verzoek, voor
Culemborg zeker belangrijk, zoo schrijft de
„Msh.", merkte men ons op, dat 't de vraag
zal zijn of de Rijnvaartcommissie deze. be
lemmering voor de scheepvaart zal toelaten.
Op het oogenblik bevindt zich bij Culem
borg een veer, dat voor do schoepvaart
slechts weinig hinderlijk is. Een schipbrug
daarentegen heeft een betrekkelijk geringe
doorvaartoponing, hetgeen allicht eenige
moeilijkheden kan meebrengen voor de
scheepvaart.
HET INCIDENT-VAN LANGEn
DE S.D.A.P.-FEDERATIE DOET GEEN
UITSPRAAK
In een Woensdag 23 dezer gehouden vergade
ring van de Federatiebesturen werd, naar we in
de „Vooruit" lezen, een uitvoerige bespreking
gewijd aan het feit, dat de heer Van Langen met
vacantie was gegaan, ofschoon de behandeling van
zijn interpellatie over de gewijzigde uitvoering van
de steunregeling voor werkloozen nog niet was
beëindigd. De heer v. Langen heeft op die bijeen
komst een verklaring van zijn gedragslijn gegeven.
Reeds in lanua'ri j.l. was vastgesteld, dat hij in
April met een andere familie met vacantie zou
gaan, een auto-tocht naar Frankrijk. Niet in een
eigen auto, zooals het in de burgerlijke pers is
voorgesteld, want hij bezit er geen. Hij zou chauf-
feeren in den auto, welke hem door een familie
relatie ter beschikking was gegeven.
Hij heeft zijn interpellatie den 19en Maart ge
houden en niemand kon vermoeden, dat deze een
maand later nog niet zou zijn afgeloopen. Een
reeks van omstandigheden heeft echter tot onver
wachte aanzienlijke vertrag.ng geleid. Ten eerste
antwoordde de wethouder pas in de volgende ver
gadering en ook toen werden de debatten niet be
ëindigd. Vervolgens werd eerst na drie weken
vergaderd in plaats van, zcoals gebruikelijk, na 2
weken. Terwijl toen kon worden verwacht, dat de
interpellatie Maandag 16 April, uiterlijk den 17en
zou afloopen, werd de behandeling in verband met
een toegev oegde interpellatie van den heer De
Visser, die Dinsdag verhinderd was. tegen alle
verwachting in weer verdaagd, hoewel Van Lan
gen hiertegen bezwaar mankte. Reeds tweemaal
had hij ter wille van de behandeling der interpel
latie de afgesproken reis uitgesteld en toen vond
hij geen vrijheid het voor de derde maal te doen.
Dt discussie over de interpellatie was immers
vrijwel uitgeput; hij had trouwens reeds gerepli-
ceerd en onzerzijds was ook door Drees aan de
debatten deelgenomen, die zoo noodig de andere
sprekers te woord kon staan. Onder die omstan
digheden zag Van Langen er tegen op. zijn reis
gezelschap voor de derde maal dupeeren. Na
een bespreking met den fractie-voorzitter, die dat
standpunt aannemelijk vond, is Van Langen toen
me1 vacantie gegaan. Toen tegen olie verwachting
:n d<* interpellatie ook Woensdag den 1 *en niet
wa* afgeloopen, maar een verdaging tot Maandag
73 AprJ volgde, verzocht de fractie hem tel e gr a-
f sch en later per brief om nog per tre;n over tp
komen om aan de stemming deel te nemen. Dat
•vas hem echter nie* mpcr mogelijk, omdat deze
berichten hem te laat bereikten. Zoo de gang van
-aken geweest en Van Langen hoopte, dat dit
overz'cht een eenigszins anderen kijk op het .-ge
beurde zou geven. Niettemin betreurde hij achter
af zeer. dat hij trots alle moeilijkheden, door hem
genoemd, riet is gebleven.
Op die verklaring volgde een levendige gedach-
tenwissellng. De vergadcrinq betreurde na kennis
neming van Van Langen,s's verklaring, diens afwe
zigheid ten zeerste, maar na kennisneming van den
loop van zaken, van de door hem daarop gegeven
toelichting en van zijn betuiging van leedwezen
over het gebeurde, zag de vergadering van een
uitspraak af.
DE FINANCIEN DER N.S.B.
GEEN REKENING EN VERANTWOORDING
ZEGT MUSSERT
Op een vergadering der N. S. B. te Heer
len word den lieer Musscrt de vraag gesteld:
„Hoe wordt do N. S. B. gefinancierd en waar
kan men de rekening en verantwoording vin
den van de inkomsten en uitgaven van de
N. S. B.?"
De iieer Mussert antwoordde hierop: „Zoo
lang ik leider van dn N.S.B. ben, zal geen
rekening en verantwoording over de finan
ciën worden afgelegd. Ik heb slechts noodig:
vertrouwen. En ik ben er zeker van, dat ik
dat vertrouwen nooit zal beschamen".
HET ROTTERDAMSCHE
TUNNELPLAN
MET DE PROEFBORINGEN BEGONNEN
Gedep. Staten van Zuid-Holland hebben,
naar wij van bevoegde zijtle vernamen, thans
goedgekeurd het raadsbesluit, waarbij een
bedrag van f 50.000 werd uitgetrokken rooi
de voorbereidende werkzaamheden (proef
boringen, uitgewerkte plannen enz.) voor
den bouw van een tunnel onder de Nieuwe
Maas.
Gemeenteraad van Sommelsdijk.
Rapport Verkeers-Commissie. (Slot).
De resultaten van het rapport-Van Boeyen
(hoofdartikel).
Belangrijke metlecleelingen omtrent de levering
van pootaardappelen.
Vergadering van de Geref. Vereen, voer Drank'
bestrijding, afd. Sommelsdijk.
Naur wij vernamen zal thans mot groote
voort areiu'Jieid het werk der voorbereiding
worden aange\at, zoodat tijdig een afgerond
plan voor den bouw van een tunnel bij de
bespioking van den tunnelbouw in de com
missi' voor het „Werkplan ter sprake kan:
wordt» gebracht
Het is te hopen, dat van Rijkswege nu ook
medegewerkt zal worden aan de totstand
koming van dit voor Rotterdam zoo ui terts t
belangrijke werk.
DB CHR. ROEREN- EN TUINDERSBOND
Het ledental nog steeds groeiende
De Christelijke Boeren- en Tuindersbond
komt dit jaar, zoo we reeds eerder meldden,
in jaarvergadering te Middelburg hijeen en
wol o Woensdag 30 Mei in een avond ver
gadering ter bespreking van den toestand
van den Rond en ter behandeling van huis
houdelijke zaken Op Donderdag 31 Mei be
gint u ii elf uur d? eigenlijke jaarvergadering
wan «-op na het openingswoord van den voor
zitter, de beer Chr. v. d Heuvel zal toelich
ten de nieuwe weg. die de Rond beeft in te
sla n cu de verhouding tot andere organisa
ties.
In de middagvergadering, aanvangende
tw tur, zal Prof. L)r P. S. Gorbrandy een
rede tonden over: „Maatschappelijke orde
ning en landbouwcrisis".
Ou 1 Tuni j.l. zal een excursie gehouden
weiden door Walcheren en Zuid-Beveland-
Zooals u t de e.d\ertentie in ons nummer;
van Zaterdag 1.1. blijkt wordt de vergade
ring gehouden in de Concertzaal, Lange Sin-
gnlsuaat. Middelburg. De avondvergade
ring op Woensdag vangt aan om half acht
en wordt gehouden in de „Vergenoeging" op
de Groote Markt.
Uit bat jaarverslag van den secretaris-pen
ningmeestei blijkt, dat het aantal leden is
toegenomen met 529, zoodat het op 1 Jan. 1.1.
bedrieg 11339. De krachtige uitbreiding van
de beide vorige jaren, resp. met 3100 en 2100
is diu even tot staan ppkomon. Ilct aantal
afdeelingen steeg met 37 tot 275.
De rekening en verantwoording over 1933
sloot in uitgaven en ontvangsten met een
eindcijfer van f 7,012.62.
Door Hoofdbestuur en verschillende ge
vormde commissies is in 1933 boel wat werk
verricht. Een lange lijst van onderwerpen
die besproken werden en waarover advies
werd uitgebracht bewijst dit, evenals do
lange rij rekwesten, die aan de verschillen
de Ministers verzonden werd.
Thans staat de CB.T.B. voor een belang
rijke beslissing. Op de vergadering van de
volgende week zal een voorstel van het
hoofdbestuur aan de orde komen om de in
richting van dun Bond te reorganiseeren,
zoodal de Bond niet meer zal gevormd wor
den door individueele loden, doch door pro
vinciale organisaties in federatief verband.
Tevens wordt voorgesteld een Centraal Seure
tariaat te Den Haag te vestigen.
Jlr Amsterdamschè ballast-maatschappij is dezer dagen begonnen met de voorbereiding van dm pijlerbouw voor de 'mpttumn***
brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk.— Een baggermolen in actie, vineruouw 1001 de voetgangers-