voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCtö 1934 HICAGO een. WOENSDAG 30 MEI 49E JAARGANG N°. 4063 DE RESULTATEN VAN HET RAPPORT-VAN BOEYEN Voornaamste Nieuws. OMGEKOMEN erdag op Zon- ge brand ge le groote abat- et bijbehooren- jonhuizen zijn die door het zijn omgeko- 1500 menschen skomen en van ziekenhuizen eeduizend per orden. zijn omgeko- ,agt naar schat JGELUK JE VAN EEN uit Barcelona steren een ernstig staande personen estelden tijd weg iluitsein van een tsignaal van den ouden. Enkele ki- n kwam do trein inderen personen* nen werden vei» oden en 25 zwaar puinen nog ver* ggen. ELLI-NGEN de gevangenis te ten üettmer, pi- erg, die 2 Mei ter de bijl terechtge- Drocse, Richardt, veranderd in levens iet hier politieke HEN STALIN II? „Daily Mail" is Litwinof sedert dat Litwinof in- zal hebben met :oening tot stand en Stalin, men den journa- is hier, om twee wie de een dicht* K.M. afstand, en correspondent gezant te Parijs, n te Menton een ezant, een vriend id van drie uren kou de geruchten ig tusschen Trotz. en. dat agenten van aangekomen om ran een afdeeling voor te bereiden iting van Trotzki KCONGRES. Christelijk vak- rmeming van een ing der Chr. vak- Lgeduid tegenover rporatieveu staat, de vestiging van dat alle produc- een lichaam dat kgevers en werk- •ak men zich uit ran werktijd met ivenspeil, de ver arbeidscontract VAN KINDEREN ïes" verneemt, ts dat een half jaar Levine en Mor. ngediend. oor straatventers suikergoed aan sa behaalden met omzet van een opend, op grond isautoriteiten, die sn soms half be- F CHINA. Bij een bergver- in de provincie wordt gevreesd ïrloren. Een kant plotseling in en ende rivier rollen veroozaakten een honderden boo- ig ontstond het dat het door dö ngen water aan g hoog opspoot. OTTERDAM 3N jaar, koopman to ioopman te Brielle, van den kanton* weg-enp ovortre- wet waren veroor- is niet bebleken, verniet-gd -n op- veroordeld tot ?en herhtenifl en ehtenis. laar, koopman to n vonnis van den arbij hp weprens keuringawet was vas niet gebleken, vernietigd en op- veroordeeld tot itenis. Deze Courant verschijnt eiken VV K N S D A G en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENI.AND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. - Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSD1JK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienst aan vragen en Dienstaanbiedingen f 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. Het rapport van de Verkeerscommissie is dan eindelijk verschenen. Het was reeds algemeen bekend, dat het onder zoek van de commissie-van Boeyen" weinig resultaat had opgeleverd. De conclusies, die getrokken zijn, ge ven blijk van een gebrek aan eigen vaste overtuiging. De commissie is zeer naarstig geweest in het verzamelen van de inzichten der verschillende belanghebbenden. een eigen meening wordt niet steeds krachtig geuit. Wanneer bijv. gehandeld wordt over de stopzetting van het trambedrijf op Goeree en Overflakkee deelt de com missie eenvoudig zonder meer mee, dat deze en gene het noodzakelijk achten, dat de tram verdwijnt. Erg zeker van de zaak gevoelen de heeren commissie-leden zich schijnbaar niet of gevoelen ze zich niet competent een dergelijke zaak te beoordeelen? Laat ons beginnen met op te merken, dat een andere commissie met dezelfde opdracht niet veel meer ervan had kunnen maken. Want, wat is uit het pro duct van dezen commissie-arbeid vast komen te staan? Dit, dat het verkeers- vraagstuk voor Goeree en Overflakkee niet bekeken had moeten worden los van de verkeersbelangen van de overige Zuir-Hollandsche eilanden, als Voorne en Putten, en los van de belangen van de R. T. M. Men kan allerlei verbeteringen voor stellen voor ons eiland, men kan een auto bedrijf oprichten, de tram opheffen, de veerdiensten talrijker maken, maar daar mede heeft men de zaak slechts bezien tot Hellevoetsluis en heeft men geen rekening gehouden met de verkeersmogelijkheden van Voorne en Putten. Ons inziens ware het beter geweest, wanneer een onderzoek was ingesteld naar het verkeer op het geheele eilanden complex. zooals indertijd door de com missie Rijckevorsel ook ingesteld werd voor alle veren van de Zuid-Hollandsche eilanden. Het R. T. M.-bedrijf had men dan tevens in zijn geheel onder de loupe kunnen nemen. Fouten, die nu door deze commissie noodzakelijk gemaakt moesten worden, had men dan kunnen voorkomen en wel licht had men dan met meer direct uit voerbare plannen naar voren kunnen komen. Bij ons rijst de verzuchting: waren de door de commissie-Rijckevorsel voorge stelde verbeteringen maar ten uitvoer ge bracht! Dan hadden we nu reeds drie jaren lang talrijker veerdiensten per dag, verlaagde tarieven en een, zij het dan wel niet volmaakte, toch betere veerboot! Alle partijen, ook de R. T. M., waren destijds bereid, de gevolgen der voorge stelde verbeteringen te aanvaarden: hoe komt het dan dat het rapport-Rijckevor- sel voor alle andere veerdiensten wel ten uitvoer is gebracht en voor Goeree en Overflakkee niet? Is de commissie-Van Boeijen hiervan misschien geheel of grootendeels de oorzaak? Het meest voor de hand liggend lijkt ons op 't oogenblik, zoo snel mogelijk ge daan te krijgen, dat die verbeteringen aangebracht worden, want het geluid, dat de comm.-Van Boeijen omtrent het bouwen van een nieuwe veerboot van f 180.000 of van f 300.000 en het ophef fen van de tram laat hooren, is zoo on zeker. dat men daarop vooralsnog niet behoeft te rekenen. De heeren redenee ren er nu eens zoo en een volgend maal weer anders over. De kosten, die de bouw van een veer boot, de opheffing van de tram en de in stelling van een autobusbedrijf, met zich mede zullen brengen, moeten gedragen worden door Rijk, Provincie en G e- meenten. De verbeteringen van het veer Middel harnisHellevoetsluis voorgesteld door de commissie-Rijckevorsel, vragen be langrijk minder uitgaven voor Rijk en Provincie en in 't geheel geen uitgaven voor de gemeenten. De verlaging van de tarieven, het in leggen van meerdere veerdiensten en het ombouwen van de tramboot, waardoor het autodek vergroot wordt, deze verbe teringen kosten de gemeenten volgens het rapport-Rijckevorsel geen cent. Het Rijk en de Provincie zulien de R.T.M het eventueel verlies vergoeden. Andere veerdiensten, als het veer Nu- mansdorpWillemstad, en het veer Anna Jacoba-Zijpe, zijn reeds sinds enkele jaren verbeterd in den door ge noemde commissie aangegeven zin- ook daarvoor hebben de betrokken gemeen ten geen cent betaald. Wat een autobusbedrijf betreft, de ex ploitatie ervan is gemakkelijker op papier te zetten dan in praktijk te brengen. Men heeft in landbouwstreken niet den geheelen dag een geregeld vervoer. Overal, waar een landbouwende bevol king aangetroffen wordt, heef' men te doen met zeer sterke fluctuaties in het vervoer, zoowel wat personen als vracht goederen aangaat. De tram kan groote schommelingen in personenvervoer sneller en gaedkooper verwerken dan autobussen, want het aan koppelen van een extra-tramwagen is heel eenvoudig en brengt haast geen meerdere kosten met zich mede. Geheel anders is dit met een autobiishedrip. Elke extra-autobus vereischt extra-kos ten. Bij de tram kost de eerste wagen he' meeste geld. elke volgende wagen nUt, bij een autobusbedrijf heeft men voor elke autobus bijna dezelfde kosten: chauff"'ir, wegenbelasting en aankoopkosten. Een autobusbedrijf kan in geringere mate a in de eischen van het oogenblik voldoen, heeft een geringere vervoerscapaciteit. Er bestaat de meest volmaakte een stemmigheid over 't grootere comfoit van de autobus. Zeer zeker achten ook wij een auto busbedrijf prettiger en aangenamer, maar wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen! Op 't oogenblik geeft „het economisch mogelijke" den doorslag! De t'jd, dat Rijk, Provincie en Gemeenten naar „har telust" konden subsidieeren, is „-oorbij integendeel motten alle uitgaven, o e het budget van de algemeene kassen teveel bezwaren, vcuneoen worden. Daarbij komt neg, dat het van koers veranderen inzake het vervoermiddel voor de reizigers niet voordeeliger is. De tarieven, die thans voor een reis naar Rotterdam gelden, zijn bij vervoer over verschillende maatschappijen hooger. Wanneer men in Hellevoetsluis staat, is men nog niet in Rotterdam. Over deze kwestie rept de commissie van Boeijen niet. Dit is één van de redenen waarom wij van meening zijn, dat een onderzoek naar de toestand wan het verkeer en naar de verschillende mogelijkheden in gesteld had moeten worden over de ge heele linie en niet alleen over Goeree en Overflakkee afzonderlijk. Natuurlijk kan een autobusbedrijf ren dabel gemaakt worden, maar men moet -■iet vragen hoe? Wij voorzien, dat mee» dere malen „de bus vol" zal zijn en de rei zigers op de volgende bus kunnen wach ten. Dat gevaar is absoluut niet denkbeel dig. Hoe de commissie zich de organisatie van dit bedrijf precies gedacht heeft, is niet in het rapport vermeld, gegevens hieromtrent zullen als afzonderlijke bijla gen aan den Minister van Waterstaat en aan Gedep. Staten aangeboden worden. Het lijkt ons niet mogelijk een autobus bedrijf te exploiteeren, dat berekend zal zijn op bijzondere omstandigheden en deze laatste doen zich regelmatig en vrij onverwacht voor. Het spreekwoord „van den wal in de sloot geraken" zou vermoedelijk hier een dankbare toepassing vinden! Er blijft op het oogenblik niet vee' anders over dan te wenschen, dat het trambedrijf op Flakkee in stand wordt gehouden. Verandering van het verkeersappa- raat zal de burgerij van Flakkee, die thans al onder zoo groote lasten zit, finantieel niet onbelangrijk treffen. De economische toestand laat dergelijke experimenten niet toe. Bewondering voor het rammelend stootgevaarte, dat men tram noemt, heb ben wij niet. Wij kunnen ons indenken dat men verlangend uitziet naar het uur, waarop de tram uit de Flakkeesche sa menleving verdwijnt. Helaas zoover zijn we nog niet! Ideaal is de tram in de verste verten niet, maar vervanging door een autobus bedrijf in de door de commissie-Van Boeijen aangegeven zin, is een te ge waagd experiment in een tijd, waarin het alles om bezuiniging roept. Nogmaals, het trambedrijf had in zijn geheel onder de oogen gezien moeten worden. Men mag denken zoo men wil, maar er geen rekening mee houden of opheffing met de gedachte „après nous le déluge", na ons de zondvloed, gaat niet aan! Dat is onrechtvaardig en onbillijk tegenover een bedrijf, dat jarenlang zijn groot nut heeft gehad. Wanneer het trambedrijf op Flakkee opgeheven en de veerdienst uit handen van de R.T.M. „genomen" wordt, zal d' natuurlijk zeer ten nadeele van dit bedrijf zijn en zal dit zijn terugslag hebben op den toestand van het verkeer op de overige Zuid-Hollandsche eilanden. De commissie-Van Boeijen zegt hierover niets, maar wat denken de heeren daar van? We zullen hopen dat Minister K-'* het verlossende woord in de zaken aan gaande de ..ijzeren wegen" zal spreken want van de rijksreqeling zal het we' hoofdzakelijk afhangen. DE S D.A.P. EN DE CRISIS In deze dogen is de houding van de Soci aal-democratische partij werkelijk bedroe vend. Toen de bronnen van welvaart nog niet geheel opgedroogd waren, konden zij een groot woord opzetten en maar eischcn stel len. Maar nu, nu er verantwoording gedra gen moet worden, tracht men aan de ver antwoordelijk te ontkomen. In verschillende plaatsen moesten Wethou ders en Raadsleden hun plaats inruimen, op last van het partijbestuur, omdat zij nood gedwongen voor bezuinigingsmaatregelen gestemd hadden. Omdat het mannen waren', die verantwoording dorsten dragen. Dat mocht niet, do partij zou beslissen wat er gebeuren moest; crisis was te over winnen niet door bezuiniging maar door royaal te zijn, zonder salarisverlaging en zonder versobering zou alles wel terecht ko men. Men voerde een struisvogelpolitiek. Nog pas geleden publiceerde de socialis tische pers een bericht: Hoc men in Enge land de crisis overwint. Daarin werd gezegd, dat loonsverhooging aangekondigd werd. Maar men verzweeg, dat het pond sterling door de sterke waardevermindering van het geld, van f 12 op circa f 8 gezakt was, en er dus in de practijk een reusachtige verlaging automatisch was toegepast. Rood is onbetrouwbaar. Het is een partij, welke, leeft van demagogische leuzen. Alleen begrijpen wij maar niet, dat het welbewuste proletariaat die nonsens altijd maar slikt. Onze christelijke arbeiders zijn dan toch ver der en hooger ontwikkeld. Zoolang de S.D.A.P. haar gevaarlijke poli tielc niet laat varen en zij de werkelijkheid niet onder do oogen durft zien, is zij in deze crisistijd eeu groot gevaar. Wij hebben in de regeering van land, pro vincie en gemeente noodig, mannen, die de verantwoording durven dragen voor de saneering onzer financiën en geen mannen, die als ledepoppon naar de pijpen .van hun partijbestuur dansen. DE GEMEENTEN EN DE CRISIS Ook voor de meeste gemeenten ziet het er op finantieel gebied niet erg rooskleurig uit. Tengevolge van de crisis zijn de inkom sten steik gedaald, terwijl de uitgaven eer onrustbarende hoogte bereikt hebben. liet onderwijs kost veel geld. Wij bedoelen daarmee niet in de allereerste plaats het lager onderwijs, maar bovenal het middel baar. Voor elke gemeente is het een zware last. dat men voor kinderen van goed gesitu eerde ouders, welke do II.B S. bezoeken, de last van hot schoolgeld op de gemeenten af gewenteld heeft Voor kinderen, die gaven hebben, maar de middelen ontbreken, zouden wij gaarne oen uitzondering willen maken. Maar dat men voor alle leerlingen, ongeacht de maatschap pelijke welvaart der ouders, de gemeentekas [aanspreekt is in strijd met ouderplicht en recht. Voeg daarbij de vele uitgaven, welke de gemeenten door Rijk en provincie opgelegd worden, waar niets op te bezuinigen is en de- toenemende uitgaven voor werkverschaf fing en stcunverleening. Dan zien wij reeds daaruit, dat aan onze gemeenteraden een zware taak opgelegd is, om in deze dagen van zware crisis, tc trachten de noodige mid delen voor de gemeentehuishouding te vin den Bezuinigd kan er alleen worden op open bare werken en salarissen. Uitgezonderd burgemeester en secretaris zijn de salarissen van het g"meentepersoneel veelal aan de lage kant, zoouat dit veelal op niets uitloopt Openbare werken bieden ook niet veel perspectief, want men kan toch niet alles laten draaien er zijn toch altijd lioognoo- dige hei-stellingen te doen. welke niet dan met groote schade uitgesteld mogen worden Alleen een doorgevoerd zeer zuinig be heer kan hier bant brengen. Vrome wen schen, welke anders Wel bevredigd konden worden, moeten nu opgeborgen worden. Ook voor de gemeenten geldt het woord door den heer Van den Heuvel in de Twee de Kamer gesproken: Het gaat niet tusse.ben svejvaarl en armoede maar in deze prnst'ge tijd gaat liet om armoede of ondergang. Op een b'ijvende versobering zal onze ge meente-huishouding ingericht moeten wor den. Wij rekenen daarbij op den steun an hot l'rèv. Bestuur. DE SCHIPBRUG TE VIANEN GAAT ZIJ NAAR CULEMBORG? Naar wij vernemen heeft de burgemeester van Culemborg onderhandeling aange knoopt met den Minister, om de schipbrug te Vianen, die na het gereedkomen van de nieuwe brug overbodig wordt, verlegd te krijgen naar Culemborg. In Den Haag, waar we informeerden naar de inwilliging van dit verzoek, voor Culemborg zeker belangrijk, zoo schrijft de „Msh.", merkte men ons op, dat 't de vraag zal zijn of de Rijnvaartcommissie deze. be lemmering voor de scheepvaart zal toelaten. Op het oogenblik bevindt zich bij Culem borg een veer, dat voor do schoepvaart slechts weinig hinderlijk is. Een schipbrug daarentegen heeft een betrekkelijk geringe doorvaartoponing, hetgeen allicht eenige moeilijkheden kan meebrengen voor de scheepvaart. HET INCIDENT-VAN LANGEn DE S.D.A.P.-FEDERATIE DOET GEEN UITSPRAAK In een Woensdag 23 dezer gehouden vergade ring van de Federatiebesturen werd, naar we in de „Vooruit" lezen, een uitvoerige bespreking gewijd aan het feit, dat de heer Van Langen met vacantie was gegaan, ofschoon de behandeling van zijn interpellatie over de gewijzigde uitvoering van de steunregeling voor werkloozen nog niet was beëindigd. De heer v. Langen heeft op die bijeen komst een verklaring van zijn gedragslijn gegeven. Reeds in lanua'ri j.l. was vastgesteld, dat hij in April met een andere familie met vacantie zou gaan, een auto-tocht naar Frankrijk. Niet in een eigen auto, zooals het in de burgerlijke pers is voorgesteld, want hij bezit er geen. Hij zou chauf- feeren in den auto, welke hem door een familie relatie ter beschikking was gegeven. Hij heeft zijn interpellatie den 19en Maart ge houden en niemand kon vermoeden, dat deze een maand later nog niet zou zijn afgeloopen. Een reeks van omstandigheden heeft echter tot onver wachte aanzienlijke vertrag.ng geleid. Ten eerste antwoordde de wethouder pas in de volgende ver gadering en ook toen werden de debatten niet be ëindigd. Vervolgens werd eerst na drie weken vergaderd in plaats van, zcoals gebruikelijk, na 2 weken. Terwijl toen kon worden verwacht, dat de interpellatie Maandag 16 April, uiterlijk den 17en zou afloopen, werd de behandeling in verband met een toegev oegde interpellatie van den heer De Visser, die Dinsdag verhinderd was. tegen alle verwachting in weer verdaagd, hoewel Van Lan gen hiertegen bezwaar mankte. Reeds tweemaal had hij ter wille van de behandeling der interpel latie de afgesproken reis uitgesteld en toen vond hij geen vrijheid het voor de derde maal te doen. Dt discussie over de interpellatie was immers vrijwel uitgeput; hij had trouwens reeds gerepli- ceerd en onzerzijds was ook door Drees aan de debatten deelgenomen, die zoo noodig de andere sprekers te woord kon staan. Onder die omstan digheden zag Van Langen er tegen op. zijn reis gezelschap voor de derde maal dupeeren. Na een bespreking met den fractie-voorzitter, die dat standpunt aannemelijk vond, is Van Langen toen me1 vacantie gegaan. Toen tegen olie verwachting :n d<* interpellatie ook Woensdag den 1 *en niet wa* afgeloopen, maar een verdaging tot Maandag 73 AprJ volgde, verzocht de fractie hem tel e gr a- f sch en later per brief om nog per tre;n over tp komen om aan de stemming deel te nemen. Dat •vas hem echter nie* mpcr mogelijk, omdat deze berichten hem te laat bereikten. Zoo de gang van -aken geweest en Van Langen hoopte, dat dit overz'cht een eenigszins anderen kijk op het .-ge beurde zou geven. Niettemin betreurde hij achter af zeer. dat hij trots alle moeilijkheden, door hem genoemd, riet is gebleven. Op die verklaring volgde een levendige gedach- tenwissellng. De vergadcrinq betreurde na kennis neming van Van Langen,s's verklaring, diens afwe zigheid ten zeerste, maar na kennisneming van den loop van zaken, van de door hem daarop gegeven toelichting en van zijn betuiging van leedwezen over het gebeurde, zag de vergadering van een uitspraak af. DE FINANCIEN DER N.S.B. GEEN REKENING EN VERANTWOORDING ZEGT MUSSERT Op een vergadering der N. S. B. te Heer len word den lieer Musscrt de vraag gesteld: „Hoe wordt do N. S. B. gefinancierd en waar kan men de rekening en verantwoording vin den van de inkomsten en uitgaven van de N. S. B.?" De iieer Mussert antwoordde hierop: „Zoo lang ik leider van dn N.S.B. ben, zal geen rekening en verantwoording over de finan ciën worden afgelegd. Ik heb slechts noodig: vertrouwen. En ik ben er zeker van, dat ik dat vertrouwen nooit zal beschamen". HET ROTTERDAMSCHE TUNNELPLAN MET DE PROEFBORINGEN BEGONNEN Gedep. Staten van Zuid-Holland hebben, naar wij van bevoegde zijtle vernamen, thans goedgekeurd het raadsbesluit, waarbij een bedrag van f 50.000 werd uitgetrokken rooi de voorbereidende werkzaamheden (proef boringen, uitgewerkte plannen enz.) voor den bouw van een tunnel onder de Nieuwe Maas. Gemeenteraad van Sommelsdijk. Rapport Verkeers-Commissie. (Slot). De resultaten van het rapport-Van Boeyen (hoofdartikel). Belangrijke metlecleelingen omtrent de levering van pootaardappelen. Vergadering van de Geref. Vereen, voer Drank' bestrijding, afd. Sommelsdijk. Naur wij vernamen zal thans mot groote voort areiu'Jieid het werk der voorbereiding worden aange\at, zoodat tijdig een afgerond plan voor den bouw van een tunnel bij de bespioking van den tunnelbouw in de com missi' voor het „Werkplan ter sprake kan: wordt» gebracht Het is te hopen, dat van Rijkswege nu ook medegewerkt zal worden aan de totstand koming van dit voor Rotterdam zoo ui terts t belangrijke werk. DB CHR. ROEREN- EN TUINDERSBOND Het ledental nog steeds groeiende De Christelijke Boeren- en Tuindersbond komt dit jaar, zoo we reeds eerder meldden, in jaarvergadering te Middelburg hijeen en wol o Woensdag 30 Mei in een avond ver gadering ter bespreking van den toestand van den Rond en ter behandeling van huis houdelijke zaken Op Donderdag 31 Mei be gint u ii elf uur d? eigenlijke jaarvergadering wan «-op na het openingswoord van den voor zitter, de beer Chr. v. d Heuvel zal toelich ten de nieuwe weg. die de Rond beeft in te sla n cu de verhouding tot andere organisa ties. In de middagvergadering, aanvangende tw tur, zal Prof. L)r P. S. Gorbrandy een rede tonden over: „Maatschappelijke orde ning en landbouwcrisis". Ou 1 Tuni j.l. zal een excursie gehouden weiden door Walcheren en Zuid-Beveland- Zooals u t de e.d\ertentie in ons nummer; van Zaterdag 1.1. blijkt wordt de vergade ring gehouden in de Concertzaal, Lange Sin- gnlsuaat. Middelburg. De avondvergade ring op Woensdag vangt aan om half acht en wordt gehouden in de „Vergenoeging" op de Groote Markt. Uit bat jaarverslag van den secretaris-pen ningmeestei blijkt, dat het aantal leden is toegenomen met 529, zoodat het op 1 Jan. 1.1. bedrieg 11339. De krachtige uitbreiding van de beide vorige jaren, resp. met 3100 en 2100 is diu even tot staan ppkomon. Ilct aantal afdeelingen steeg met 37 tot 275. De rekening en verantwoording over 1933 sloot in uitgaven en ontvangsten met een eindcijfer van f 7,012.62. Door Hoofdbestuur en verschillende ge vormde commissies is in 1933 boel wat werk verricht. Een lange lijst van onderwerpen die besproken werden en waarover advies werd uitgebracht bewijst dit, evenals do lange rij rekwesten, die aan de verschillen de Ministers verzonden werd. Thans staat de CB.T.B. voor een belang rijke beslissing. Op de vergadering van de volgende week zal een voorstel van het hoofdbestuur aan de orde komen om de in richting van dun Bond te reorganiseeren, zoodal de Bond niet meer zal gevormd wor den door individueele loden, doch door pro vinciale organisaties in federatief verband. Tevens wordt voorgesteld een Centraal Seure tariaat te Den Haag te vestigen. Jlr Amsterdamschè ballast-maatschappij is dezer dagen begonnen met de voorbereiding van dm pijlerbouw voor de 'mpttumn*** brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk.— Een baggermolen in actie, vineruouw 1001 de voetgangers-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1