MAAS- EN SCHELDEBODE ZATERDAG 26 MEI 1934 MAAS- RAPPORT VERKEERS- COM MISSIE HET WATERSCHAP „DE DIJKKRING FLAKKEE" Overproductie iv fi- ii HET VERVOER OP HET EILAND Hot rappoit bevat hierover de volgende be merkingen: Bij dit rapport behooren cenige bijlagen waarin uitvoerige gegevens omtrent de 111- richting van de op te richten bedrijven zijn vervat. Be Commissie is van oordeel, dat om verschillende redenen deze gegevens als v an vertrouwelijken aard moeten worden be schouwd, weshalve zij genieend heeft deze aanvankelijk alleen aan don Minister van Waterstaat en Gedeputeerde Staten van Zuid Holland te moeten voorleggen. Zij kwamen tot het besiuit, dat een auto- lnisbedrijf ongeveer dezelfde lijnen zal heb ben te bedienen als die, welke thans door de R.l.M. en de bestaande autobusdieusten be diend worden, t.w.: a. Middelhamis HavenDirkeland'Oud dorp, b. .Middelhamis HavenOude Tonge— Achthuizen—Ooltgensplaat; c. Middelhamis Haven—Den Bommel— (Achthuizen)—Ooltgensplaat; d. Dirksland—Herkingen; Het lijntje Dirksland—Herkingen kan naar het zich voorloopig laat aanzien slechts mot eemg verlies geëxploiteerd worden, hetgeen evenwel een overigens rendabel bedriji zai kunnen dragen. Buiten de dan bediende dorpen zijn geen kommen meer aan te wijzen, die thans reeds voldoende vervoer hebben, zoodat exploitatie van andere lijnen nog niet aanbevolen kan worden; blijkt dit later mogelijk te zijn, dan kan uitbreiding te zijner tijd pverwogen worden. Ken behoorlijke en zuinige autobusexploi tatie vereischt een regelmatige verdeeling over den dag zoowel van de bussen als van de veerdiensten, zoodanig, dat. tusschen twee veerdiensten du bussen heen en weer kun nen rijden naar hun eindpunten. De beste oplossing daarvoor schijnt een zevental diensten om de 2.20 uren op werkdagen en evenals thans vier diensten op Zondagen. Lit de ter beschikking gestelde verkeers gegevens van ue B.T.M. en v an de autobus- dienst. van v, d. Klundert is gebleken, dat als regel de ritten van en naar Ouddorp be hooren bediend te worden met i bussen, die naar Ooltgensplaat zoowel via Oude Ton ge als via Ben Bommel met 1 bus met 30 (of desnoods voor een doel niet 24) zitplaat sen. Op drukkere veerbeurten of bij drukkei verkeer zullen meer bussen moeten ioopen. Mol inbegrip van de noodige extra ritten wordt gerekend, dat per jaar 550.UU0 wage li khout eters gereden zullen moeten worden. Hiervoor zijn noodig 10 autobussen, hetzij alle met 30 zitplaatsen, hetzij voor de hellt met 30 en voor tie helft niet 24 plaatsen. Bij aanschaffing van io autobussen met 30 zitplaatsen wordt als kapitaal tevens voor de benoodigde inrichtingen f 1Ö0.0U0 noodig geacht. Bij aanschaffing van J auto bussen met 30 en bussen met 2f zitplaatsen f 115.000. Be jaarlij ksche exploitatiekosten (ine!, rente en afschrijving en een ruime post voor „onvoorzien") zullen in liet eerste geval op f 105.000, in het tweede geval op i 05.000 kunnen worden geraamd. lóe opbrengst, geraseerd op bet tegenwoor dige vervoer en de tegenwoordige tarieven, die, gelet op hetgeen voor het gebruik van verve ei-ondernemingen elders moet worden betaald, kan geraamd worden op f 110.000, zoodat van het bedrijf een overschot ver wacht wordt van f 11.000 resp. 1 21.0UÜ te ver minderen met een v erlies van f 200 a f 300 op den dienst DirkslandHerkingen. Aangenomen is, dat het postvervoer ook door middel van den busdienst zal geschie den. Nadere opmerkingen en conclusie. Volgens de meening der commissie zal op het eiland Goeree en Üverflakkee een nieuw op te richten autobusbedrijf een soepeler ver voer van personen mogelijk maken dan met liet trambedrijf wordt bereikt. Vooral liet feit dat het autobusbedrijf los staat van liet goe derenvervoer zal de regelmatigheid van het bedrijf ten goede komen, Vrij langdurige of onregelmatige wachlperioden na aankomst van de boot of wel bij de halten op het eiland, zullen niet behoeven voor te komen. Terwijl de centra van bewoning hier en daat ook nog iets dichter zullen kunnen worden benaderd. Vele klachten, welke tegen het te genwoordige. vervoer worden ingebracht, zullen ton opzichte van een goed geleid auto- busbedrijf niet bestaan. Be Commissie is van oordeel,-dat met een autohushedrijl zooals hierboven in hoofdtrek ken is ,aangegeven, een regelmatige en be hoorlijke bediening van het personenverkeer oj> liet eiland verzekerd kan worden geacht. Dit geldt eveneens voor geregeld voorkomen de dauen en uren van groot vervoer. Doch op uitzonderlijk drukke tijdstippen moet men verwachten, dat liet busbedrijf in capa citeit zal achterstaan bij den tramweg en dat het bij uitzondering zal kunnen voorkomen, dat reizigers niet zullen kunnen worden ver voerd met de door ben gew-ensehte gelegen heid, al wordt het niet'onmogelijk geacht, dat mettertijd maatregelen zullen kunnen worden getroffen, die ook hieraan vrijwel tegemoet komen. Ken ander nadeel van een autobusbedrijf zal mogelijk zijn, dat de lage tarieven, die thans voor vervoer per Rotterdamsche Tarm- weg Maatschappij naar en van Rotterdam gelden, niet zullen kunnen worden gehand haafd bij splitsing van het vervoer over ver schillende bedrijven. Het busbedrijf zal ech ter bij goed rendement kunnen trachten hieraan tegemoet te komen door speciale ta rieven. (Jok ten opzichte van hot goederenvervoer zal, tenminste plaatselijk, eenig nadeel kun nen ontstaan, wanneer de tram wordt opge heven. Sommige vervoeren, b.v. van gunstig ten opzichte van den tramweg en betrekke lijk ver van de haventjes gelegen gedeelten van het eiland, zuilen misschien iets duur der worden dan thans het geval is. Hat wordt echter waarschijnlijk geacht, da), wanneer men ter plaatse eens op autotractje zal zijn ingesteld, van dit nadeel niet veel meer merkbaar zal zijn. Tegenover de meer ulgemeene voordeele.i van een autobusbedrijf, voornamelijk ba- staande in een soepeler bedrijf, dat beter aan past bij de tegenwoordige wenschen omtre it de wijze van ervoer, staan dus enkele iii r- voren aangegeven nadoelen, welke ech.er door de Commissie niet overwegena worden geacht. Het feit, dat daarnevens moet worden je- steld, dat een autohusliedi ijl een rendeer in de. exploitatie zal kunnen geven, terwijl iet trambedrijf een verliesgevende onderneming is, leidt de commissie tot de uitspraak lat instandhouding van den verljesgeven len tramweg niet gemotiveerd kan worden ge nekt. Over de veerverbindingen van en naar het eiland bevat het rapport liet volgende: Na nauwgezette overweging meent de Com missie te moeten adviseeren om voor den veerdienst MiddelhamisHellevoetsluis uit te gaan van een ruime, aan alle te stellen «ischon voldoende boot, daar in elk geval moet worden voorkomen, dat een nieuwe boot zou worden gebouwd, die over enkele ia een weer te klein oi niet doelmatig meer zou blijken te zijn. Wel is bij de schatting c-nv trent de ontvangsten op dit veer voor het ge middeld autovervoer een vrij bescheiden aan 'ai auto's aangenomen, doch dit vervoer zal zicli onregelmatig zoowel over het geheels jaar als over don enkelen dag verdeelen. Ver wacht moet worden, dat pp. sommige momeu (en liet aantal auto's, dat zich voor de over- tocht aanbiedt, vrij groot zal zijn. Vandaar dat de Commissie meent, dat ern stig zal moeten worden gedacht aan een hooi ongeveer van liet type zooals in het Zeeuw- sciie veer over de Westcrsrhelde tusschen Hansweert en Walsoorden vaart, alleen iets kleiner en waarvan de bouwkosten hierlio ven globaal op 1 300,000 en de jaarlijkscho kosten op f 35.UU0 zijn gesteld. Het gelijk- vloersche dek zal vrijwel geheel ter beschik king van voertuigen zijn (tot een maximum aantal van 20 a 25 stuks), terwijl de jiassa eiersaccamodatie zich op een dek daarboven mogelijk tevens voor een deel in het schip relf. bevindt. Be boot zal, evenqls die in het veer HansweertWalsoorden, moeten wor den gebouwd voor koplading, doch boven dien ingericht moeten zijn voor zijladimt Voorloopig kunnen dan de bestaande stei ger? te Middelhamis en Hellevoetsluis woi- den gebruikt Mocht later uitbreiding of ver betering der aanleggelegonheden vvensclie- lijk ziin. dan kan tot koplading worden over gegaan. Opgemerkt zij neg, dat de Commissie door liet Technisch Adviesbureau van de Knie van Waterschapsbonden (Directie Boom en Riezeveld) in kennis werd gesteld met een plan om in plaats van Hellevoetsluis de ons to 1 ij k daarvan gelegen z.g. Hoornsche Hoof den als aanlegplaats te gebruiken. Hiervoor zou dan noodig zijn het maken van nieuwe havenwerken aan deze Hoornsche Hoofden en het maken van een nieuwen weg van daar, ongeveer evenwijdig aan het Voorn- he kanaal, naar Geervliet. Volgens hei oordeel der Commissie zijn de door dit plan te verkrijgen voordeden een plm. 10 mi nuten kortere vaartijd en een plm. 2 K.M, kortere wegverbinding niet van zoodanige lieteekenis, dat de daaraan verhonden be langrijke kostenuitgave van meerdere tonnen verantwoord kan worden geacht Over het veer Ooltgensplaat-Dintelsas laat de Commissie zich o.a. als volgt uit: Hoewel haar geen voldoende gegevens ten dienste stonden om deze aangelegenheid ver ledig Ie kunnen beoordeelen, te meer waar hierbij ook de provincie Noord-Brabant be trokken is heeft enzo Commissie toch ge meend het vraagstuk van de veerverbinding van Flakkee niet Noord-Brabant (Dintelsas) en N'umansdorp niet buiten beschouwing te moeten laten. Zij heeft zich hierbij laten lel den door de overweging, dat uit de streek zelve niet klem op een dergelijke veerver binding inzonderheid niet Noord-Brabant wordt aangedrongen. T)e Commissie iieeft er zich in de eerste nlaats rekenschap van gegeven, dat door de verzanding van de rivier voor Ooltgensplaat bijzondere moeilijkheden zijn ontstaan met bet oog o.p de inrichting van een veerverbin ding aan den oostkant van het eiland. Oolt gensplaat zelf kan daarvoor, zooals reeds werd opgemerkt, niet meer dienen. Elk ander punt. hetzij dat men daarvoor kiest de Galatheesche sluis, hetzij een punt op 1200 M. beoosten van die sluis, brengt niet onbelangrijke kosten voor aanleg van steigerwerken en voor verbetering van we gen mede. terwijl daarbij nog komt. het be zwaar, dat een dergelijk punt voor het ver keer ongunstiger is gelegen en vooral met liet oog op een eventueele verbinding met N'umansdorp een niet onbelangrijke verlen ging van den duur van den overvaart be- teekent. De Commissie meent zich op het stand- ppni te moeten stellen, dat zij geen oordeel, dat op deugdelijke gronden steunt, vermag uit te spreken omtrent de verwachtingen met betrekking tot de exploitatie-uitkomsten van een dergelijke veerverbinding. Het be treft een geheel nieuw veer en cijfers om trent eenig vervoer zijn dus niet aanwezig. Tegenover elk door haar genoemd cijfer zou den andere cijfers, o-p andere ramingen be rustend, geplaatst kunnen worden, waarvan de onjuistheid bezwaarlijk zou kunnen wor den aangetoond. Onder deze onzekere om standigheden, waarbij uiteraard nog komt de aigemeene ongunstige financieele toe stand, durft de Commissie geen voorstel le doen, dat de beschikbaarstelling van een zeer belangrijk kapitaal voor een aan de oost zijde van Flakkee in te richten goed uitge ruste veerverbinding zou vorderen. Boven dien mag niet worden voorbijgezien, dat de commissie met, betrekking tot de reorgani satie van het veer MiddelhamisHellevoet sluis, waarbij zij zich op vrij uitgebreide ei, moer deugdelijke gegevens kon baseeren, tot maatregelen adviseert, waarmede een zeer belangrijk kapitaal gemoeid is. Naar door de leden der Commissie, die oj. het eiland woonachtig zijn, is medegedeeld, bestaat in de streek de verwachting, dat mot een bedrag van ten hoogste f 25.000 voor wei ken aan den wal op Flakkee een veerdienst, welke in de allereerste behoeften voorziet, tot stand gebracht zou kunnen worden, ter wijl genoemde leden tevens van oordeel zijn dat de exploitatie van dezen dienst van pap ticuliere zijde ter hand genomen zou kunnen worden. Mocht deze verwachting juist blij ken, dan zou de Commissie in overweging willen geven om liet benoodigde bedrag van f 25.000 bijeen te doen brengen door Rijk, Provincie en iocaliteit. Wordt vervolgd HOE ONZE DUIVEN VLOGEN Wedvlucht P.V. „Seinpost" te Middelhamis Gevlogen word van Vilvoorde (België) over een afstand van 94 K.M. 137 duiven vlogen mee. Zij worden gelost om S uur. Aankomst eerste duif 9 uur 3 min. 5 sec.; aankmost eerste duif 9 uur 22 min. 49 sec.aankomst dauer 1 11 12 14, L Bund 2 10 13 17 25, N C But 3, J .7 Nipius 1 6 7 9 15 22 24 26 27, S Looij 5. C Vioegindeweij 8, M J Koert 16 19, L Krijtenlberg 18 21 23, P Kern 20 Vervolgens werd gevlogen van Mons (België), afstand 146 K.M. 102 duiven vlogen mee. Zi j werden gelost om 8 uur. Aankomst eers'e duif 10 uur 21 min., aankomst laat ste duif 10 uu.r 47 min. J J Nipius 1 2 3 6 7 8 9 10 11 13 17 20, N C But 4, C Vroeginde- weij 5 en 18, S Looij 12 en 16, L Bund 14 en 19 en F Radauer 15. Wedvlucht van de Flakkeesclie concourscombinatie Gevlogen werd van Mons (België). 147 duiven vlogen mee. Zij werden gelost om 8 uur. Aankomst ie duif 10 uur 24 min., aankomst laatste duif 10 uur 51 min. J J Ni pius alhier 1 2 3 6 7 9 11 12 14 16 17 26 33 en 35, N C But 4, C Vroegindeweij 5 25 30 32, Gebroeders Mast -uit Den Bommel 8, Joh Koteboom N .Tonge 10 13 en IS, S Looij al hier 15 en 21, F Radauer 19 28 en 31, J Kwa- kernaak Den Bommel 20 en 22, J van Alphen N. Tonge 23, A van Schouwen idem 24, J oJrdaan alhier 27, D de Witte N, Tonge 29 en P Kern alhier 34. Woensdag werd te Zwolle een Landdag gehouden van den Bij*. Vrijw. Landstorm. Op bovenstaande foto, tijdens de rede van pater Felix Otten, ziet men de Ministers Deckers en de Wilde en de Tweede Kamerleden Duymacr van Twist en Schouten, ivlONDEN DER MAAS Korpsschietwedstrijd te Brielle De wedstrijd werd geopiend door Mr F J D C Egte-r van Wissekerke, burgemeester van Brielle, voorzitter van het deel Voorne- Putten, die de schutters, die reeds in grool aantal aanwezig waren, een hartelijk wel kom toeriep in liet historische stadje Brielle Een 20-tal afdeelingen \an Voorne-Puttcn en Goeree en OverÜakke.e namen deel. mét een totaal van ruim 400 schutters. Na afloop werden in hotel „de Nymph" de prijaen uitgereikt door den reserve-kolo nel W. G. van Hoogenhuyze, rommandanl van het korps, die dank bracht aan Brielle voor de prettige ontvangst en de regolings- commissie huldigde voor de goede orga nisatie. De wedstrijdcommissie bestond uit de beeren: Mr F J D C Egter van Wissekerke, burgemeester van Brielle; L J den Hollan der, burgemeester van Middelhamis; W G van Hoogenhuyze, res.-kolonel, adj. in b. d. van H. M. de Koningin te 's-Graven-hage; J. van der Wal te Hellevoetsluis; A. A. Ho geweg te Stad aan het Haringvliet. De jury bestond uit: J. van der Wal te Hellevoetsluis, A. A. Hogeweg te Stad aan het Haringvliet, J. A. Buys te Brielle, Mr Dr H. P. Schaap te Brielle, R. de Jager te Rot terdam. De uitslagen luiden: I. Korps: 1. Afd. Brielle 464, 2. Afd. Zuid- land 464, 3. Afd. Den Bommel 461, 4. Afd. Achthuizen, 5. Aid. Stellendam 450. Het zilveren wisselschild, beschikbaar gesteld door de Gewestelijke Commissie, kwam hierdoor voor 1 jaar in het bezit van de afd. Brielle. II. Personeele Wedstrijd. a. Scherpschutters: 1. W. de Regt te Si- monshaven 50, 2. M. Guldemeester te Dirks land 49, 3. A. v. d. Meeberg te Stad a/h. H. 49, 4. J. Roost te Nieuwenhoorn 49, 5. J. Roos te Goedereede 48, enz. b. Schutters 2e klasse: 1. L. van Drie! te Zuidland 49, 2. L. van Kempen te Ooltgens plaat 49, 3. T, Stolk te Brielle 49. 4. A. v. d. Laan te Stellendam 49, 5. A. L. IToUthuizeri te Achthuizen 48, enz. c. Schutters 2e klasse: 1. A. Alberts te Brielle 47, 2. P. L. Hoogervverf te Herkingen 46, 3. W. v. d. Velden te Hekelingen 45, 4. A. in 't Veld te Hekelingen 43, 5. L. Spoor te Brielle 43, enz. Vrije baan: 1. H. van Essen te Hellevoet sluis 50, 2. A. A. Hogeweg te Stad a/h. Ha ringvliet 50, 3 W. van Doorn te Simonsha- ven 50. 4. II. Bakker te Den Bommel 50, 5. J. Kieviet te Sommelsdijk 50, enz. Wedstrijd officieren (pistool): 1. A. A. Hogeweg te Stad a/h. Haringvliet 129, 2. Dr A. J. Oskam te Heenvliet 128, 3 .J. van dei- Wal te Hellevoetsluis 123, 4 K. Sc.heygrond te Vierpolders 120, 5. G. Tiemens te Middel hamis 118, enz. AANBESTEDING RIJKSWATER STAAT Door den Rijkswaterstaat is Donderdag aanbesteed het aanbrengen van een dek laag van dioht, grof asphaltbeton op den noord-westelijken weg van het kanaal door Voorn e. Laagste inschrijver was H. A, Jaartsveld te Apeldoorn voor 13.880. Voorts werd door den Rijkswaterstaat aanbesteed het asphalteeren en teren van wegdek op de Rijks-wegen op de ZuicHIol- iandsche eilanden. Laagste insdhrijfeter was de N.V. P. C. Zancn te Haarlem, voor 14.249. JEUGDHERBERG TE OOSTVOORNE In het begin Juni zal de fraaie oude bui tenplaats „Overburgh" te Oostvoorne als jeugdherberg worden opengesteld. Met de Pinksterdagen was het gebouw reeds yoor trekkers toegankelijk. 1909-1934 Dinsdagmiddag werd bet 25-jarig bestaan gevierd van het waterschap „De Dijkkring Flakkee". Voord-at de openbare vergadering gehouden werd, maakte het gezelschap, be staande uit de vertegenwoordigers van de polderbesturen en genoodigdien, waaronder de burgemeesters J. L. don Hollander, Nie- bopg, Vissdher en Vooys en de heeren Schijt huis, secretaris van den Z.H. Waterscliaps- bond en van Putten, oud-burgemeester van Ooltgensplaat, een autorit over de voor naamste dijken, die onder toezicht staan van den dijkkring. De belangrijke werken werden in oogen- sdhouw genomen. Duid-elijk bleek, welk een ontzaglijke zong het onderhoud van de 71 K.M. lange dijken vereischt. Om half vijf werd in hotel Kapteyn te Sommelsdijk een feestvergadering gehouden Rede A. A. Mijx De dijkgraaf, de heer A. A. M ij s van Sommelsdijk, sprak het welkomstwoord, waarvan wij liet volgende meld-en: Be stormvloeden en dijkbreuken in liet laatst der vorige cn begin dezer eeuw, al- dius Spr., waren aanleiding dat ook Ged. Staten van Zuid-Holland hun toezicht op d 3 wateitkeeren-de dijken meenden te moeten venscherpen, meenden zwaardere en hoogerc eisohen aan de buitendijken te moeten stel len en voorschriften tot verhooging en ver zwaring dier dijken te moeten geven, waar naar alle onder toezicht staande polders zich hadden te riabtcn. Voor de veie kleine buitenpold-eis op Flakkee, met hun veelal lange dijken (U kent ze nu!) wau-en deze eischen zeer be zwarend, zoodat men met de uitvoering bleef dralen tot 1906, tot na den geweldigen stormvloed met zijn vele dijkbreuken als gevolg, de eischen meer dringend worden en G.S., na een weinig bevredigend overleg met de ioca liteit, een oplossing vonden in de stichting van het Waterschap „De Dijkkring Flak kee". A'-ifn dit nieuwe Waterschap zou worden opgedragen de zorg voor de voortdurend zee- en rivierwater-kearende toestand den- dijken, nader bij Reglement aan te wijzen, en loopend vama.f het Sas van Birksla-nd Oostwaarts langs de Noordzijde van liet eiland tot Ooltgensplaat (Weipolder) en vorder in Westelijke richting langs de Zuid zijde van het eiland tot aan het einde van den Gahriellinapolder, waar wij dezen mid dag de tocht aanvingen. Bij K.B. van 22 Mei 1909 werd het eerete dijkbestuur benoemd; tot dijkgraaf de heer K. P. Roodzant, tot dijk raden de heeren J. D. Mijs, Anth. Mijs Cz., C. v d Velide en A. A. Mijs, terwijl even later dooi- de Aigemeene Verg. tot seci.-pennkig- m eest er werd benoemd de heer C. .1. II. van don Broek, en door het Bestuur als hoofd opzichter weird aangewezen de man, die ons nog steeds trouw terzijde staat, de lieer A. Smits. Van die oude garde zijn alleen nog over gebleven de hoofdopzichter Smits en onder- geteekende. Onze gedachten gaan op dit oogenblik terug naar den a-rtbeid en d-e lust plaats van lien, met wien wij den aitoeid aanvingen en zoo trouw hebben samon- gewerkt. Opengevallen plaatsen zijn later bezet ge worden door de heeren P. van Schouwen, oud-burgemeester van Oude Tonge en van Putten, oud-burgetnepster van Ooltgens plaat. Be heer Van Schouwen, door onge steldheid verhinderd, is ongetwijfeld niet zijn ge-dachten bij ons; de heer van Putten zien wij tot onze vreugde in ons minden. Van de vergadering van ingetainden zien we slechts enkelen, die vanal den beginne ir. de Vergadering van 44 zitting hadden. -Ik noem speciaal hun namen en constateer met genoegen, dat zij ook thans in ons mid den zijn: de heeren A. J. G. van Rossum, C. J. van Loon en P. Kievit. I e eerste jaren waren moeilijk, gaven vee! zong en teleurstelling; de mogelijkheid en d£ rechten van an-rdlhaling moesten u or den vastgesteld en gaven met sommige heer lijkheden aanleiding tot strijd. Met enongie en bekwaamheid werd het Bestuur hierin terzijde gestaan door de toen nog jeiugdige rechtsgeleerde, Mr. Schilth-uis, thans een bekende figuur op het gebied van het water scliapsrech-t, die wij het groote genoegen hebben hier in ons midden le zien, als secretaris en vertegenwoordiger van den Zuid-Hollandsohen Waterscihapsbond- Onder de krachtige leiding van den be kwamen dijkgraaf Roodzant, werden de moeilijkheden en bezwaren geleidelijk over wonnen en keerden kalmte en goeden wil in de geiled eren terug. Zoodat alle werken naai cl» begroo-tingen, die mot groote voortvarend heid zijn samengesteld, konden worden ten uitvoer gebracht, tot zegen van Flakkee. En meermallen in den loop dezer vijf en twintig jairen, bij hooge stormen en stormvloeden hebben wij het gezegend dat door deze, eens zoo bestreden Centralisatie, een dijk-verde- diiging was tot stand gebracht waar wij ons veilig achter wieten. Voldoende reden om bij dezen mijlpaal even stil te staan en het feit, dat het water schap „De Dijkkring Flakkee" 25 jaar be staat, zij het op bescheiden voet, eeniigszins feestelijk te herdenken. „De Dijkkring Flakkee" kan in de een voud vam opzet als model dienen voor nieuw te vormen waterschappen. Het stelsel van vooruitechot voor buitenpoldens met verdere gelijke verdeeling van alle las ten over alle lasten, werkt bevredigend en vlot. De heer Mijs besloot zijn toespraak al6 volgt: Mijne Hoeren! Ik beveel het Watersahap „De Dijkkrin-g Flakkee" verder in uw vriendschap aan. Mijn medewerkers in het D.B. en onzen ijeprigen secretaris, den heer van Paaschen, breng ik hier mijn dank voor de wijze waar op zij mij bij de leiding steeds hebben ge steund en terzijde gestaan. Heeren leden van de Vergadering van 44, bij vernieuwing draag ik U de belangen van ons Waterschap bij den aanvang van dit tweede tijdperk op. Ik doe een beroep op U om Uw bestuur te steunen cn samen te wel ken met ons, zooals ge dat steeds zoo loyaal hebt gedaan. „Wie water deert, die water keeirt" is een van de grondstellingen van ons watersc-haps recht. Welnu, laten wij waakzaam blijven en met Gods hulp, onzen pJicht getrouw, er naar blijven streven het water te kee-ren voor het ons kan deeren. De heer Mijs hield vervolgens een toe spraak tot dien hee-r A. Smits, don hoofdop zichter, cn wees er op, dat dc lieer Smits Ook de Oud-Gerrf. Jongelingsvereenigingen in Duitscliland hebben haar Bondsdag gehouden. Hierbij een foto van de deelnemers aan deze zeer goed. geslaagde samenkomst. Op de voorste rij (X) de Bondsvoorzitter Pastor Mensink, meer links Ds t\ Dresselhuis van Oldeboorn en Ds G. Diemer van Sclieemda. al de jaren, dat het waterschap werkt, de leiding heeft gehad. Ook voor den heer Smits die op dezen dag eveneens jubileert, is het een belangrijke dag. Altijd heeft hij het waterschap trouw ge diend. Hij heeft zich tot vriend gemaakt van de polderbesturen, speciaal ook van den vorigen dijkgraaf en van mij. Als hoofd van den tecihnisohen dienst heeft hij in elk opzicht voldaan. Met buitengewoon veel ge noegen hebben wij met he.m samengewerkt Smits, aldus richtte spr. zich tot dien ju bilaris, ik weet nog hoe op de eenste verga dering van ingelanden de vraag gesteld werd of niet boven den hoofdopzichter een bekwaam vakkundig ingenieur aangesteld moest worden voor het ontwerpen van do groote plannen. Do dijkgraaf en 6pr. ston den aan de zijde van hen, die dit niet noo dig vonden. Een bekwaam en fractiseh ont wikkeld man was beter en reeds toen had men u op 't oog, met u durfden wij in zee te gaan. 't Pleit werd door dijkgraaf en dijkraden gewonnen. Spoedig werd gij onze hoofd opzichter en ik durf namens al-Ie leden in gelanden te zeggen: Gij hebt ons nooit teleur gesteld. Wij zijn trotech op uw buiten gewone bekwaamheid en practischcn zin en in heel Nederland hadden we nooit één be ter dan u kunnen vinden. Bescheidenheid is uw aard, maar het zail u toch een voldoe ning zijn dit uit mijn mond te hooren. Van begin af aan heeft u alle plannen ontwil' pen en alle zijn ze tot genoegen van het In stuur ten uitvoer gebracht. Met genoegen kunt gij op uw levenswerk terugzien. Gij iiebt gearbeid met groote bekwaamheid met liefdie, met vreugde voor den arbeid, de eer ste voorwaarde, daarvoor dat het u mogelijk was met zooveel succes te kunnen werken. Wij hebben gemeend als blijik van onzTe groote waardeering u een klein souvenir daarvoor aan te bieden namens den dijk kring Flakkee. Het wijst d-en tijd aan en hot spreekt niet van ophouden of heengaan. Het vertolkt onze wenschen. Zoolang gij nog lust hebt in uw werk zal het bestuur prijs blijven stellen op uw practieche adviezen. Spr. zeg de den lieer Smits tenslotte namens bes-tuur en ingelanden hartelijk dank en overhan digde hem een gouden horloge in étui. (Daverend applaus) De heeir Smit6 dankte den v»orzitter voor de hartelijke woorden tot hem gespro ken. De heer Kievit kwam vervolgens naar voren om in opdracht van de vergadering den voorzitter een voorzittershamer aan t- bieden. Spr. wees op de verschillende symbolen, die in de voorzittershamer gezien moet worden, De hamer is zinnebeeld van macht en gezag. Gezag, aldus spr., ontvangen van hooger hand en daarom is het een dienen de macht, die het gezag verleend, maai ook tegenover hen, die geregeerd worden Spr. hoopte, dat de voorzitter nog langt- jaren op deze wijze de voorzittershamer za; mogen hanteeren. Spr. kan niet zeggen verslijt hem, maar toch hoopt spr., dat de voorzitter lieni nog lang zal mogen gebrui ken. De hoer M ij s dankte voor dit geschenli en vond het zeer attent, dat menig gemerlu had, dat de voorzitter er zoo armelijk bi] stond. De heer Van Schouwen bood dei. voorzitter namens den dijkkring een vul pen en vulpotlood aan. (applaus). De heer M ij s dankte voor dit cadeau en hoopte, dat de goede geest, die steeds de vergaderingen gekenmerkt hebben, nog lang zoo zal mogen blijven. Burgemeester Den Hollander van Middei harnis sprak de vergadering namens zijn collga's toe en vvenschte het waterschap al lereerst van harte geluk. Spr. wijst erop, dat wij vanmiddag et getuige van hebben kunnen zijn, dat de Dijkkring gewerkt heeft. Spr. wees op het verheugende feit, dat de voorzitter nog m zijn volle kracht kan betoonen. Ook de heer van Paasschen is steeds op zijii bureau te vinden. Hij is de rechterhana geweest van den voorzitter. Spr. wenschi den heer Smit ook van harte geluk met dezen dag en ook de bestuursleden. Spr. wees erop, dat de samenwerking met de gemeentebesturen steeds goed is geweest. Moeilijkheden zijn ons en hebben wij niet in dt-ii weg gelegd. Van groot belang is het werk van den Dijkkring. Wie onzer wist iets van de ooververdediging af. Wat is uw taak toch buitengewoon belangrijk, aldus spr. Spr. bracht in herinnering de worsteling met de baren en stormvloeden op Flakkee in 1600 en 1500, toen in Ooltgensplaat 19 menschen om 't leven kwamen en schepen vanuit Middelhamis levensmiddelen moes ten brengen aan de getroffenen. We heb ben kunnen lezen hoe vroegor eeuwen een opzichter, het is vast zoo'n man geweest ais de heer Smit, moest vechten tegen een geweldigen dijkbreuk. Spr. hoopte, dat allen hun krachten zul len kunnen blijven geven aan het werk van den dijkkring. Wij beseffen niet altijd wat een geweldig gemeentebelang het is, dat we niet behoeven te vreezen, wanneei de stormwinden loeien. Moge u allen nog vele jaren werkzaam blijven aan dit zegen rijke werk. (daverend applaus). De heer M ij s dankte voor de vriendelij ke woorden door den burgemeester gespro ken. 't Lijkt alles zoo eenvoudig, maar we zijn blij, dat liet langzamerhand door be gint, te dringen, hoe het van groot belang is, dat men zich veilig achter do dijken weet. Tenslotte sprak de oud-burgemeester van Ooltgensplaat, de heer van Putten, enkele vvaardeerende woorden. De secretaris deelde mede, dat vele ge lukstelegrammen waren binnengekomen, De Commissaris der Koningin had be richt van verhindering gezonden, eveneens de hoofdingenieur van den Prov. Water staat. De oud-dijkgraaf van Schouwen had ook een gelukstelegram gezonden. L'itgezonderd de pers, namen alle aan wezigen deel aan een diner, dat door het bestuur werd aangeboden. Doorzitten Stukloopen PUROL Zonnebrand ,,MAAS"-NYMPHEN. In Brazilië is een voorraad koffie ver» nietig-d, gelijk aain het wereld-verbruik over twee jaar. Onlangs las m'n ouwe tante Dat berichtje in een krant. En ze vond die mededeeling Zoo bijzonder int'ressant. Ze was er zoo boordevol van Zoo geweldig aangedaan Lat ze haar elf-uren-bakje Zonder erg heeft laten staan Want ze holde naar de buurvrouw. „Kijk nou toch eens even Trees „Wat ik hier nu voor een nieuwtje „In de krant van gist'ren lees! „Vind je dat nu niet verschrikk'lijk? „Vind je dat nu geen schandaal? ,,'k Wed, dat ik er steeds van huiver „Telkens als ik koffie maal. ,,'k Snap niet hoe ze het verzinnen „Om zoo 'n voorraad weg te doen „Hoeveel extra-fijne bakjes „Zou je daarvan kunnen „doen"?" Toen ik zoo eens bij haar langs liep Klampte ze mij even aan En zei: „Zeg eens beste jongen „Heb jij niet versteld gestaan „Van de geest van tegenwoordig „Dat men, wat de aarde biedt „Heel eenvoudig gaat verniet'gen? „Zoo deed men toch vroeger niet „In mijn jeugd verlangden allen „Dat er voorraad groeien mocht Werd eerbiedig bij de bidstond „Om een goed gewas verzocht!" Ik sprak toen maar niet van wat men Ook in Nederland beleeft Dat men kropsla en spinazie Ruw-weg aan de mestvaalt geeft Dat die fijne voorjaarsgroente Waard'loos is, verrotten moet 'k Zei allen maar: Het is droevig ,,'t Is kapot'. Het gaat niet goed!" HAKATE (Nadruk verboden). ZAKENMAN HET SLACHTOFFER VAN RHEUMATIEK Dacht zijn werk te moeten opgeven Nu is de pijn verdwenen „Het zag er naar uit, alsof ik met mijn werk zou moeten ophouden," schrijft deze vertegenwoordiger. Maar dat was vóór dat hij Kruschen probeerde tegen zijn kwaad aardige rheumatiek. Lees eens wat hij nu te zeggen heeft: „Een paar weken geleden was ik er zoo slecht aan toe, door een zenuw-rheumatiek aan den achterkant van mijn been, dat ik nauwelijks kon loopen. De pijn was ondraag lijk. Ik ben handelsreiziger en het zag er naar uit, alsof ik met mijn werk zou moe ten ophouden. Toen raadde een goede vriend mij aan om Kruschen Salts te nemen, om dat het hem ook weer in orde had gebracht. Dus nam ik eiken morgen regelmatig een dosis Kruschen, tot een week geleden toen het is me een vreugde dit te kunnen schrijven de pijn volkomen verdwenen was. Daarna ben ik doorgegaan met eiken morgen precies de kleine dosis in mijn koffie te nemen. Ik heb Kruschen Salts al aan zoovele bekenden aanbevolen, dat en kelen dachten, dat ik het verkoopen moest. Ik ben al 37 jaar „bij den weg" en ik ken hier dan ook een massa menschen." W. A. Wat Kruschen Salts deed voor den Heer W. A. D. was: het kwaadaardige urinezuur verdrijven, dat de kwellende rheumatische pijn veroorzaakt. En Kruschen zal hem ook verder bewaren voor de verschrikkingen van rheumatiek. Want de „dagelijkscho dosis" zal zijn organisme in een perfecte conditie houden, zoodat schadelijke stoffen als urinezuur zich nooit meer kunnen op- hoopen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a 0.90 en 1.60, omzetbelasting inbegrepen. Let op dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam .voorkomt, (Adv.) De verf] door dei meester Spr. br is hem i genoegen zijn. Hij- bij na con door zooi jes -wel worden (gelach), hoopt, een ge da.g mog Het is voorrech delbu-vg kozen. S de meisj heilige die op d rust Het is

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 6