MAAS- EN SCHELDEBODE
ZATERDAG 26 MEI 1934
MAAS-
RAPPORT VERKEERS-
COM MISSIE
HET WATERSCHAP
„DE DIJKKRING FLAKKEE"
Overproductie
iv fi-
ii
HET VERVOER OP HET EILAND
Hot rappoit bevat hierover de volgende be
merkingen:
Bij dit rapport behooren cenige bijlagen
waarin uitvoerige gegevens omtrent de 111-
richting van de op te richten bedrijven zijn
vervat. Be Commissie is van oordeel, dat om
verschillende redenen deze gegevens als v an
vertrouwelijken aard moeten worden be
schouwd, weshalve zij genieend heeft deze
aanvankelijk alleen aan don Minister van
Waterstaat en Gedeputeerde Staten van Zuid
Holland te moeten voorleggen.
Zij kwamen tot het besiuit, dat een auto-
lnisbedrijf ongeveer dezelfde lijnen zal heb
ben te bedienen als die, welke thans door de
R.l.M. en de bestaande autobusdieusten be
diend worden, t.w.:
a. Middelhamis HavenDirkeland'Oud
dorp,
b. .Middelhamis HavenOude Tonge—
Achthuizen—Ooltgensplaat;
c. Middelhamis Haven—Den Bommel—
(Achthuizen)—Ooltgensplaat;
d. Dirksland—Herkingen;
Het lijntje Dirksland—Herkingen kan naar
het zich voorloopig laat aanzien slechts mot
eemg verlies geëxploiteerd worden, hetgeen
evenwel een overigens rendabel bedriji zai
kunnen dragen.
Buiten de dan bediende dorpen zijn geen
kommen meer aan te wijzen, die thans reeds
voldoende vervoer hebben, zoodat exploitatie
van andere lijnen nog niet aanbevolen kan
worden; blijkt dit later mogelijk te zijn,
dan kan uitbreiding te zijner tijd pverwogen
worden.
Ken behoorlijke en zuinige autobusexploi
tatie vereischt een regelmatige verdeeling
over den dag zoowel van de bussen als van
de veerdiensten, zoodanig, dat. tusschen twee
veerdiensten du bussen heen en weer kun
nen rijden naar hun eindpunten. De beste
oplossing daarvoor schijnt
een zevental diensten
om de 2.20 uren op werkdagen en evenals
thans vier diensten op Zondagen.
Lit de ter beschikking gestelde verkeers
gegevens van ue B.T.M. en v an de autobus-
dienst. van v, d. Klundert is gebleken, dat
als regel de ritten van en naar Ouddorp be
hooren bediend te worden met i bussen, die
naar Ooltgensplaat zoowel via Oude Ton
ge als via Ben Bommel met 1 bus met 30
(of desnoods voor een doel niet 24) zitplaat
sen. Op drukkere veerbeurten of bij drukkei
verkeer zullen meer bussen moeten ioopen.
Mol inbegrip van de noodige extra ritten
wordt gerekend, dat per jaar 550.UU0 wage li
khout eters gereden zullen moeten worden.
Hiervoor zijn noodig 10 autobussen, hetzij
alle met 30 zitplaatsen, hetzij voor de hellt
met 30 en voor tie helft niet 24 plaatsen.
Bij aanschaffing van io autobussen met
30 zitplaatsen wordt als kapitaal tevens
voor de benoodigde inrichtingen f 1Ö0.0U0
noodig geacht. Bij aanschaffing van J auto
bussen met 30 en bussen met 2f zitplaatsen
f 115.000. Be jaarlij ksche exploitatiekosten
(ine!, rente en afschrijving en een ruime
post voor „onvoorzien") zullen in liet eerste
geval op f 105.000, in het tweede geval op
i 05.000 kunnen worden geraamd.
lóe opbrengst, geraseerd op bet tegenwoor
dige vervoer en de tegenwoordige tarieven,
die, gelet op hetgeen voor het gebruik van
verve ei-ondernemingen elders moet worden
betaald, kan geraamd worden op f 110.000,
zoodat van het bedrijf een overschot ver
wacht wordt van f 11.000 resp. 1 21.0UÜ te ver
minderen met een v erlies van f 200 a f 300
op den dienst DirkslandHerkingen.
Aangenomen is, dat het postvervoer ook
door middel van den busdienst zal geschie
den.
Nadere opmerkingen en conclusie.
Volgens de meening der commissie zal op
het eiland Goeree en Üverflakkee een nieuw
op te richten autobusbedrijf een soepeler ver
voer van personen mogelijk maken dan met
liet trambedrijf wordt bereikt. Vooral liet feit
dat het autobusbedrijf los staat van liet goe
derenvervoer zal de regelmatigheid van het
bedrijf ten goede komen, Vrij langdurige of
onregelmatige wachlperioden na aankomst
van de boot of wel bij de halten op het
eiland, zullen niet behoeven voor te komen.
Terwijl de centra van bewoning hier en daat
ook nog iets dichter zullen kunnen worden
benaderd. Vele klachten, welke tegen het te
genwoordige. vervoer worden ingebracht,
zullen ton opzichte van een goed geleid auto-
busbedrijf niet bestaan.
Be Commissie is van oordeel,-dat met een
autohushedrijl zooals hierboven in hoofdtrek
ken is ,aangegeven, een regelmatige en be
hoorlijke bediening van het personenverkeer
oj> liet eiland verzekerd kan worden geacht.
Dit geldt eveneens voor geregeld voorkomen
de dauen en uren van groot vervoer. Doch
op uitzonderlijk drukke tijdstippen moet
men verwachten, dat liet busbedrijf in capa
citeit zal achterstaan bij den tramweg en dat
het bij uitzondering zal kunnen voorkomen,
dat reizigers niet zullen kunnen worden ver
voerd met de door ben gew-ensehte gelegen
heid, al wordt het niet'onmogelijk geacht,
dat mettertijd maatregelen zullen kunnen
worden getroffen, die ook hieraan vrijwel
tegemoet komen.
Ken ander nadeel van een autobusbedrijf
zal mogelijk zijn, dat de lage tarieven, die
thans voor vervoer per Rotterdamsche Tarm-
weg Maatschappij naar en van Rotterdam
gelden, niet zullen kunnen worden gehand
haafd bij splitsing van het vervoer over ver
schillende bedrijven. Het busbedrijf zal ech
ter bij goed rendement kunnen trachten
hieraan tegemoet te komen door speciale ta
rieven.
(Jok ten opzichte van hot goederenvervoer
zal, tenminste plaatselijk, eenig nadeel kun
nen ontstaan, wanneer de tram wordt opge
heven. Sommige vervoeren, b.v. van gunstig
ten opzichte van den tramweg en betrekke
lijk ver van de haventjes gelegen gedeelten
van het eiland, zuilen misschien iets duur
der worden dan thans het geval is. Hat
wordt echter waarschijnlijk geacht, da),
wanneer men ter plaatse eens op autotractje
zal zijn ingesteld, van dit nadeel niet veel
meer merkbaar zal zijn.
Tegenover de meer ulgemeene voordeele.i
van een autobusbedrijf, voornamelijk ba-
staande in een soepeler bedrijf, dat beter aan
past bij de tegenwoordige wenschen omtre it
de wijze van ervoer, staan dus enkele iii r-
voren aangegeven nadoelen, welke ech.er
door de Commissie niet overwegena worden
geacht.
Het feit, dat daarnevens moet worden je-
steld, dat een autohusliedi ijl een rendeer in
de. exploitatie zal kunnen geven, terwijl iet
trambedrijf een verliesgevende onderneming
is, leidt de commissie tot de uitspraak lat
instandhouding van den verljesgeven len
tramweg niet gemotiveerd kan worden ge
nekt.
Over de veerverbindingen van en naar het
eiland bevat het rapport liet volgende:
Na nauwgezette overweging meent de Com
missie te moeten adviseeren om voor den
veerdienst MiddelhamisHellevoetsluis uit
te gaan van een ruime, aan alle te stellen
«ischon voldoende boot, daar in elk geval
moet worden voorkomen, dat een nieuwe
boot zou worden gebouwd, die over enkele ia
een weer te klein oi niet doelmatig meer zou
blijken te zijn. Wel is bij de schatting c-nv
trent de ontvangsten op dit veer voor het ge
middeld autovervoer een vrij bescheiden aan
'ai auto's aangenomen, doch dit vervoer zal
zicli onregelmatig zoowel over het geheels
jaar als over don enkelen dag verdeelen. Ver
wacht moet worden, dat pp. sommige momeu
(en liet aantal auto's, dat zich voor de over-
tocht aanbiedt, vrij groot zal zijn.
Vandaar dat de Commissie meent, dat ern
stig zal moeten worden gedacht aan een hooi
ongeveer van liet type zooals in het Zeeuw-
sciie veer over de Westcrsrhelde tusschen
Hansweert en Walsoorden vaart, alleen iets
kleiner en waarvan de bouwkosten hierlio
ven globaal op 1 300,000 en de jaarlijkscho
kosten op f 35.UU0 zijn gesteld. Het gelijk-
vloersche dek zal vrijwel geheel ter beschik
king van voertuigen zijn (tot een maximum
aantal van 20 a 25 stuks), terwijl de jiassa
eiersaccamodatie zich op een dek daarboven
mogelijk tevens voor een deel in het schip
relf. bevindt. Be boot zal, evenqls die in het
veer HansweertWalsoorden, moeten wor
den gebouwd voor koplading, doch boven
dien ingericht moeten zijn voor zijladimt
Voorloopig kunnen dan de bestaande stei
ger? te Middelhamis en Hellevoetsluis woi-
den gebruikt Mocht later uitbreiding of ver
betering der aanleggelegonheden vvensclie-
lijk ziin. dan kan tot koplading worden over
gegaan.
Opgemerkt zij neg, dat de Commissie door
liet Technisch Adviesbureau van de Knie
van Waterschapsbonden (Directie Boom en
Riezeveld) in kennis werd gesteld met een
plan om in plaats van Hellevoetsluis de ons
to 1 ij k daarvan gelegen z.g. Hoornsche Hoof
den als aanlegplaats te gebruiken. Hiervoor
zou dan noodig zijn het maken van nieuwe
havenwerken aan deze Hoornsche Hoofden
en het maken van een nieuwen weg van
daar, ongeveer evenwijdig aan het Voorn-
he kanaal, naar Geervliet. Volgens hei
oordeel der Commissie zijn de door dit plan
te verkrijgen voordeden een plm. 10 mi
nuten kortere vaartijd en een plm. 2 K.M,
kortere wegverbinding niet van zoodanige
lieteekenis, dat de daaraan verhonden be
langrijke kostenuitgave van meerdere tonnen
verantwoord kan worden geacht
Over het veer Ooltgensplaat-Dintelsas laat
de Commissie zich o.a. als volgt uit:
Hoewel haar geen voldoende gegevens ten
dienste stonden om deze aangelegenheid ver
ledig Ie kunnen beoordeelen, te meer waar
hierbij ook de provincie Noord-Brabant be
trokken is heeft enzo Commissie toch ge
meend het vraagstuk van de veerverbinding
van Flakkee niet Noord-Brabant (Dintelsas)
en N'umansdorp niet buiten beschouwing te
moeten laten. Zij heeft zich hierbij laten lel
den door de overweging, dat uit de streek
zelve niet klem op een dergelijke veerver
binding inzonderheid niet Noord-Brabant
wordt aangedrongen.
T)e Commissie iieeft er zich in de eerste
nlaats rekenschap van gegeven, dat door de
verzanding van de rivier voor Ooltgensplaat
bijzondere moeilijkheden zijn ontstaan met
bet oog o.p de inrichting van een veerverbin
ding aan den oostkant van het eiland. Oolt
gensplaat zelf kan daarvoor, zooals reeds
werd opgemerkt, niet meer dienen.
Elk ander punt. hetzij dat men daarvoor
kiest de Galatheesche sluis, hetzij een punt
op 1200 M. beoosten van die sluis, brengt
niet onbelangrijke kosten voor aanleg van
steigerwerken en voor verbetering van we
gen mede. terwijl daarbij nog komt. het be
zwaar, dat een dergelijk punt voor het ver
keer ongunstiger is gelegen en vooral met
liet oog op een eventueele verbinding met
N'umansdorp een niet onbelangrijke verlen
ging van den duur van den overvaart be-
teekent.
De Commissie meent zich op het stand-
ppni te moeten stellen, dat zij geen oordeel,
dat op deugdelijke gronden steunt, vermag
uit te spreken omtrent de verwachtingen
met betrekking tot de exploitatie-uitkomsten
van een dergelijke veerverbinding. Het be
treft een geheel nieuw veer en cijfers om
trent eenig vervoer zijn dus niet aanwezig.
Tegenover elk door haar genoemd cijfer zou
den andere cijfers, o-p andere ramingen be
rustend, geplaatst kunnen worden, waarvan
de onjuistheid bezwaarlijk zou kunnen wor
den aangetoond. Onder deze onzekere om
standigheden, waarbij uiteraard nog komt
de aigemeene ongunstige financieele toe
stand, durft de Commissie geen voorstel le
doen, dat de beschikbaarstelling van een
zeer belangrijk kapitaal voor een aan de oost
zijde van Flakkee in te richten goed uitge
ruste veerverbinding zou vorderen. Boven
dien mag niet worden voorbijgezien, dat de
commissie met, betrekking tot de reorgani
satie van het veer MiddelhamisHellevoet
sluis, waarbij zij zich op vrij uitgebreide ei,
moer deugdelijke gegevens kon baseeren, tot
maatregelen adviseert, waarmede een zeer
belangrijk kapitaal gemoeid is.
Naar door de leden der Commissie, die oj.
het eiland woonachtig zijn, is medegedeeld,
bestaat in de streek de verwachting, dat mot
een bedrag van ten hoogste f 25.000 voor wei
ken aan den wal op Flakkee een veerdienst,
welke in de allereerste behoeften voorziet,
tot stand gebracht zou kunnen worden, ter
wijl genoemde leden tevens van oordeel zijn
dat de exploitatie van dezen dienst van pap
ticuliere zijde ter hand genomen zou kunnen
worden. Mocht deze verwachting juist blij
ken, dan zou de Commissie in overweging
willen geven om liet benoodigde bedrag van
f 25.000 bijeen te doen brengen door Rijk,
Provincie en iocaliteit.
Wordt vervolgd
HOE ONZE DUIVEN VLOGEN
Wedvlucht P.V. „Seinpost"
te Middelhamis
Gevlogen word van Vilvoorde (België) over
een afstand van 94 K.M. 137 duiven vlogen
mee. Zij worden gelost om S uur. Aankomst
eerste duif 9 uur 3 min. 5 sec.; aankmost
eerste duif 9 uur 22 min. 49 sec.aankomst
dauer 1 11 12 14, L Bund 2 10 13 17 25, N C
But 3, J .7 Nipius 1 6 7 9 15 22 24 26 27, S
Looij 5. C Vioegindeweij 8, M J Koert 16
19, L Krijtenlberg 18 21 23, P Kern 20
Vervolgens werd gevlogen van Mons
(België), afstand 146 K.M. 102 duiven vlogen
mee. Zi j werden gelost om 8 uur. Aankomst
eers'e duif 10 uur 21 min., aankomst laat
ste duif 10 uu.r 47 min. J J Nipius 1 2 3 6 7
8 9 10 11 13 17 20, N C But 4, C Vroeginde-
weij 5 en 18, S Looij 12 en 16, L Bund 14
en 19 en F Radauer 15.
Wedvlucht van de Flakkeesclie
concourscombinatie
Gevlogen werd van Mons (België). 147
duiven vlogen mee. Zij werden gelost om
8 uur. Aankomst ie duif 10 uur 24 min.,
aankomst laatste duif 10 uur 51 min. J J Ni
pius alhier 1 2 3 6 7 9 11 12 14 16 17 26 33
en 35, N C But 4, C Vroegindeweij 5 25 30 32,
Gebroeders Mast -uit Den Bommel 8, Joh
Koteboom N .Tonge 10 13 en IS, S Looij al
hier 15 en 21, F Radauer 19 28 en 31, J Kwa-
kernaak Den Bommel 20 en 22, J van Alphen
N. Tonge 23, A van Schouwen idem 24, J
oJrdaan alhier 27, D de Witte N, Tonge 29
en P Kern alhier 34.
Woensdag werd te Zwolle een Landdag gehouden van den Bij*. Vrijw. Landstorm. Op
bovenstaande foto, tijdens de rede van pater Felix Otten, ziet men de Ministers Deckers
en de Wilde en de Tweede Kamerleden Duymacr van Twist en Schouten,
ivlONDEN DER MAAS
Korpsschietwedstrijd te Brielle
De wedstrijd werd geopiend door Mr F J
D C Egte-r van Wissekerke, burgemeester
van Brielle, voorzitter van het deel Voorne-
Putten, die de schutters, die reeds in grool
aantal aanwezig waren, een hartelijk wel
kom toeriep in liet historische stadje Brielle
Een 20-tal afdeelingen \an Voorne-Puttcn
en Goeree en OverÜakke.e namen deel. mét
een totaal van ruim 400 schutters.
Na afloop werden in hotel „de Nymph"
de prijaen uitgereikt door den reserve-kolo
nel W. G. van Hoogenhuyze, rommandanl
van het korps, die dank bracht aan Brielle
voor de prettige ontvangst en de regolings-
commissie huldigde voor de goede orga
nisatie.
De wedstrijdcommissie bestond uit de
beeren: Mr F J D C Egter van Wissekerke,
burgemeester van Brielle; L J den Hollan
der, burgemeester van Middelhamis; W G
van Hoogenhuyze, res.-kolonel, adj. in b. d.
van H. M. de Koningin te 's-Graven-hage;
J. van der Wal te Hellevoetsluis; A. A. Ho
geweg te Stad aan het Haringvliet.
De jury bestond uit: J. van der Wal te
Hellevoetsluis, A. A. Hogeweg te Stad aan
het Haringvliet, J. A. Buys te Brielle, Mr Dr
H. P. Schaap te Brielle, R. de Jager te Rot
terdam.
De uitslagen luiden:
I. Korps: 1. Afd. Brielle 464, 2. Afd. Zuid-
land 464, 3. Afd. Den Bommel 461, 4. Afd.
Achthuizen, 5. Aid. Stellendam 450.
Het zilveren wisselschild, beschikbaar
gesteld door de Gewestelijke Commissie,
kwam hierdoor voor 1 jaar in het bezit van
de afd. Brielle.
II. Personeele Wedstrijd.
a. Scherpschutters: 1. W. de Regt te Si-
monshaven 50, 2. M. Guldemeester te Dirks
land 49, 3. A. v. d. Meeberg te Stad a/h. H.
49, 4. J. Roost te Nieuwenhoorn 49, 5. J.
Roos te Goedereede 48, enz.
b. Schutters 2e klasse: 1. L. van Drie! te
Zuidland 49, 2. L. van Kempen te Ooltgens
plaat 49, 3. T, Stolk te Brielle 49. 4. A. v. d.
Laan te Stellendam 49, 5. A. L. IToUthuizeri
te Achthuizen 48, enz.
c. Schutters 2e klasse: 1. A. Alberts te
Brielle 47, 2. P. L. Hoogervverf te Herkingen
46, 3. W. v. d. Velden te Hekelingen 45, 4.
A. in 't Veld te Hekelingen 43, 5. L. Spoor
te Brielle 43, enz.
Vrije baan: 1. H. van Essen te Hellevoet
sluis 50, 2. A. A. Hogeweg te Stad a/h. Ha
ringvliet 50, 3 W. van Doorn te Simonsha-
ven 50. 4. II. Bakker te Den Bommel 50, 5.
J. Kieviet te Sommelsdijk 50, enz.
Wedstrijd officieren (pistool): 1. A. A.
Hogeweg te Stad a/h. Haringvliet 129, 2. Dr
A. J. Oskam te Heenvliet 128, 3 .J. van dei-
Wal te Hellevoetsluis 123, 4 K. Sc.heygrond
te Vierpolders 120, 5. G. Tiemens te Middel
hamis 118, enz.
AANBESTEDING RIJKSWATER
STAAT
Door den Rijkswaterstaat is Donderdag
aanbesteed het aanbrengen van een dek
laag van dioht, grof asphaltbeton op den
noord-westelijken weg van het kanaal door
Voorn e.
Laagste inschrijver was H. A, Jaartsveld
te Apeldoorn voor 13.880.
Voorts werd door den Rijkswaterstaat
aanbesteed het asphalteeren en teren van
wegdek op de Rijks-wegen op de ZuicHIol-
iandsche eilanden.
Laagste insdhrijfeter was de N.V. P. C.
Zancn te Haarlem, voor 14.249.
JEUGDHERBERG TE OOSTVOORNE
In het begin Juni zal de fraaie oude bui
tenplaats „Overburgh" te Oostvoorne als
jeugdherberg worden opengesteld.
Met de Pinksterdagen was het gebouw
reeds yoor trekkers toegankelijk.
1909-1934
Dinsdagmiddag werd bet 25-jarig bestaan
gevierd van het waterschap „De Dijkkring
Flakkee". Voord-at de openbare vergadering
gehouden werd, maakte het gezelschap, be
staande uit de vertegenwoordigers van de
polderbesturen en genoodigdien, waaronder
de burgemeesters J. L. don Hollander, Nie-
bopg, Vissdher en Vooys en de heeren Schijt
huis, secretaris van den Z.H. Waterscliaps-
bond en van Putten, oud-burgemeester van
Ooltgensplaat, een autorit over de voor
naamste dijken, die onder toezicht staan
van den dijkkring.
De belangrijke werken werden in oogen-
sdhouw genomen. Duid-elijk bleek, welk een
ontzaglijke zong het onderhoud van de 71
K.M. lange dijken vereischt.
Om half vijf werd in hotel Kapteyn te
Sommelsdijk een feestvergadering gehouden
Rede A. A. Mijx
De dijkgraaf, de heer A. A. M ij s van
Sommelsdijk, sprak het welkomstwoord,
waarvan wij liet volgende meld-en:
Be stormvloeden en dijkbreuken in liet
laatst der vorige cn begin dezer eeuw, al-
dius Spr., waren aanleiding dat ook Ged.
Staten van Zuid-Holland hun toezicht op d 3
wateitkeeren-de dijken meenden te moeten
venscherpen, meenden zwaardere en hoogerc
eisohen aan de buitendijken te moeten stel
len en voorschriften tot verhooging en ver
zwaring dier dijken te moeten geven, waar
naar alle onder toezicht staande polders zich
hadden te riabtcn.
Voor de veie kleine buitenpold-eis op
Flakkee, met hun veelal lange dijken (U
kent ze nu!) wau-en deze eischen zeer be
zwarend, zoodat men met de uitvoering
bleef dralen tot 1906, tot na
den geweldigen stormvloed
met zijn vele dijkbreuken als gevolg, de
eischen meer dringend worden en G.S., na
een weinig bevredigend overleg met de ioca
liteit, een oplossing vonden in de stichting
van het Waterschap „De Dijkkring Flak
kee".
A'-ifn dit nieuwe Waterschap zou worden
opgedragen de zorg voor de voortdurend
zee- en rivierwater-kearende toestand den-
dijken, nader bij Reglement aan te wijzen,
en loopend vama.f het Sas van Birksla-nd
Oostwaarts langs de Noordzijde van liet
eiland tot Ooltgensplaat (Weipolder) en
vorder in Westelijke richting langs de Zuid
zijde van het eiland tot aan het einde van
den Gahriellinapolder, waar wij dezen mid
dag de tocht aanvingen. Bij K.B. van 22 Mei
1909 werd het eerete dijkbestuur benoemd;
tot dijkgraaf de heer K. P. Roodzant, tot dijk
raden de heeren J. D. Mijs, Anth. Mijs Cz.,
C. v d Velide en A. A. Mijs, terwijl even later
dooi- de Aigemeene Verg. tot seci.-pennkig-
m eest er werd benoemd de heer C. .1. II. van
don Broek, en door het Bestuur als hoofd
opzichter weird aangewezen de man, die ons
nog steeds trouw terzijde staat, de lieer A.
Smits.
Van die oude garde zijn alleen nog over
gebleven de hoofdopzichter Smits en onder-
geteekende. Onze gedachten gaan op dit
oogenblik terug naar den a-rtbeid en d-e lust
plaats van lien, met wien wij den aitoeid
aanvingen en zoo trouw hebben samon-
gewerkt.
Opengevallen plaatsen zijn later bezet ge
worden door de heeren P. van Schouwen,
oud-burgemeester van Oude Tonge en van
Putten, oud-burgetnepster van Ooltgens
plaat. Be heer Van Schouwen, door onge
steldheid verhinderd, is ongetwijfeld niet
zijn ge-dachten bij ons; de heer van Putten
zien wij tot onze vreugde in ons minden.
Van de vergadering van ingetainden zien
we slechts enkelen, die vanal den beginne
ir. de Vergadering van 44 zitting hadden.
-Ik noem speciaal hun namen en constateer
met genoegen, dat zij ook thans in ons mid
den zijn: de heeren A. J. G. van Rossum, C.
J. van Loon en P. Kievit.
I e eerste jaren waren moeilijk, gaven
vee! zong en teleurstelling; de mogelijkheid
en d£ rechten van an-rdlhaling moesten u or
den vastgesteld en gaven met sommige heer
lijkheden aanleiding tot strijd. Met enongie
en bekwaamheid werd het Bestuur hierin
terzijde gestaan door de toen nog jeiugdige
rechtsgeleerde, Mr. Schilth-uis, thans een
bekende figuur op het gebied van het water
scliapsrech-t, die wij het groote genoegen
hebben hier in ons midden le zien, als
secretaris en vertegenwoordiger van den
Zuid-Hollandsohen Waterscihapsbond-
Onder de krachtige leiding van den be
kwamen dijkgraaf Roodzant, werden de
moeilijkheden en bezwaren geleidelijk over
wonnen en keerden kalmte en goeden wil in
de geiled eren terug. Zoodat alle werken naai
cl» begroo-tingen, die mot groote voortvarend
heid zijn samengesteld, konden worden ten
uitvoer gebracht, tot zegen van Flakkee. En
meermallen in den loop dezer vijf en twintig
jairen, bij hooge stormen en stormvloeden
hebben wij het gezegend dat door deze, eens
zoo bestreden Centralisatie, een dijk-verde-
diiging was tot stand gebracht waar wij ons
veilig achter wieten.
Voldoende reden om bij dezen mijlpaal
even stil te staan en het feit, dat het water
schap „De Dijkkring Flakkee" 25 jaar be
staat, zij het op bescheiden voet, eeniigszins
feestelijk te herdenken.
„De Dijkkring Flakkee" kan in de een
voud vam opzet
als model dienen
voor nieuw te vormen waterschappen. Het
stelsel van vooruitechot voor buitenpoldens
met verdere gelijke verdeeling van alle las
ten over alle lasten, werkt bevredigend en
vlot.
De heer Mijs besloot zijn toespraak al6
volgt:
Mijne Hoeren! Ik beveel het Watersahap
„De Dijkkrin-g Flakkee" verder in uw
vriendschap aan.
Mijn medewerkers in het D.B. en onzen
ijeprigen secretaris, den heer van Paaschen,
breng ik hier mijn dank voor de wijze waar
op zij mij bij de leiding steeds hebben ge
steund en terzijde gestaan.
Heeren leden van de Vergadering van 44,
bij vernieuwing draag ik U de belangen van
ons Waterschap bij den aanvang van dit
tweede tijdperk op. Ik doe een beroep op U
om Uw bestuur te steunen cn samen te wel
ken met ons, zooals ge dat steeds zoo loyaal
hebt gedaan.
„Wie water deert, die water keeirt" is een
van de grondstellingen van ons watersc-haps
recht. Welnu, laten wij waakzaam blijven
en met Gods hulp, onzen pJicht getrouw, er
naar blijven streven het water te kee-ren
voor het ons kan deeren.
De heer Mijs hield vervolgens een toe
spraak tot dien hee-r A. Smits, don hoofdop
zichter, cn wees er op, dat dc lieer Smits
Ook de Oud-Gerrf. Jongelingsvereenigingen in Duitscliland hebben haar Bondsdag
gehouden. Hierbij een foto van de deelnemers aan deze zeer goed. geslaagde
samenkomst. Op de voorste rij (X) de Bondsvoorzitter Pastor Mensink, meer links Ds t\
Dresselhuis van Oldeboorn en Ds G. Diemer van Sclieemda.
al de jaren, dat het waterschap werkt, de
leiding heeft gehad. Ook voor den heer Smits
die op dezen dag eveneens jubileert, is het
een belangrijke dag.
Altijd heeft hij het waterschap trouw ge
diend. Hij heeft zich tot vriend gemaakt
van de polderbesturen, speciaal ook van
den vorigen dijkgraaf en van mij. Als hoofd
van den tecihnisohen dienst heeft hij in elk
opzicht voldaan. Met buitengewoon veel ge
noegen hebben wij met he.m samengewerkt
Smits, aldus richtte spr. zich tot dien ju
bilaris, ik weet nog hoe op de eenste verga
dering van ingelanden de vraag gesteld
werd of niet boven den hoofdopzichter een
bekwaam vakkundig ingenieur aangesteld
moest worden voor het ontwerpen van do
groote plannen. Do dijkgraaf en 6pr. ston
den aan de zijde van hen, die dit niet noo
dig vonden. Een bekwaam en fractiseh ont
wikkeld man was beter en reeds toen had
men u op 't oog, met u durfden wij in zee
te gaan.
't Pleit werd door dijkgraaf en dijkraden
gewonnen. Spoedig werd gij onze hoofd
opzichter en ik durf namens al-Ie leden in
gelanden te zeggen: Gij hebt ons nooit teleur
gesteld. Wij zijn trotech op uw buiten
gewone bekwaamheid en practischcn zin en
in heel Nederland hadden we nooit één be
ter dan u kunnen vinden. Bescheidenheid is
uw aard, maar het zail u toch een voldoe
ning zijn dit uit mijn mond te hooren. Van
begin af aan heeft u alle plannen ontwil'
pen en alle zijn ze tot genoegen van het In
stuur ten uitvoer gebracht. Met genoegen
kunt gij op uw levenswerk terugzien. Gij
iiebt gearbeid met groote bekwaamheid met
liefdie, met vreugde voor den arbeid, de eer
ste voorwaarde, daarvoor dat het u mogelijk
was met zooveel succes te kunnen werken.
Wij hebben gemeend als blijik van onzTe
groote waardeering u een klein souvenir
daarvoor aan te bieden namens den dijk
kring Flakkee. Het wijst d-en tijd aan en hot
spreekt niet van ophouden of heengaan. Het
vertolkt onze wenschen. Zoolang gij nog lust
hebt in uw werk zal het bestuur prijs blijven
stellen op uw practieche adviezen. Spr. zeg
de den lieer Smits tenslotte namens bes-tuur
en ingelanden hartelijk dank en overhan
digde hem een gouden horloge in étui.
(Daverend applaus)
De heeir Smit6 dankte den v»orzitter
voor de hartelijke woorden tot hem gespro
ken.
De heer Kievit kwam vervolgens naar
voren om in opdracht van de vergadering
den voorzitter een voorzittershamer aan t-
bieden.
Spr. wees op de verschillende symbolen,
die in de voorzittershamer gezien moet
worden, De hamer is zinnebeeld van macht
en gezag. Gezag, aldus spr., ontvangen van
hooger hand en daarom is het een dienen
de macht, die het gezag verleend, maai
ook tegenover hen, die geregeerd worden
Spr. hoopte, dat de voorzitter nog langt-
jaren op deze wijze de voorzittershamer za;
mogen hanteeren. Spr. kan niet zeggen
verslijt hem, maar toch hoopt spr., dat de
voorzitter lieni nog lang zal mogen gebrui
ken.
De hoer M ij s dankte voor dit geschenli
en vond het zeer attent, dat menig gemerlu
had, dat de voorzitter er zoo armelijk bi]
stond.
De heer Van Schouwen bood dei.
voorzitter namens den dijkkring een vul
pen en vulpotlood aan. (applaus).
De heer M ij s dankte voor dit cadeau en
hoopte, dat de goede geest, die steeds de
vergaderingen gekenmerkt hebben, nog
lang zoo zal mogen blijven.
Burgemeester Den Hollander van Middei
harnis sprak de vergadering namens zijn
collga's toe en vvenschte het waterschap al
lereerst van harte geluk.
Spr. wijst erop, dat wij vanmiddag et
getuige van hebben kunnen zijn, dat de
Dijkkring gewerkt heeft. Spr. wees op het
verheugende feit, dat de voorzitter nog m
zijn volle kracht kan betoonen. Ook de
heer van Paasschen is steeds op zijii
bureau te vinden. Hij is de rechterhana
geweest van den voorzitter. Spr. wenschi
den heer Smit ook van harte geluk met
dezen dag en ook de bestuursleden.
Spr. wees erop, dat de samenwerking
met de gemeentebesturen steeds goed is
geweest. Moeilijkheden zijn ons en hebben
wij niet in dt-ii weg gelegd.
Van groot belang is het werk van den
Dijkkring. Wie onzer wist iets van de
ooververdediging af. Wat is uw taak toch
buitengewoon belangrijk, aldus spr.
Spr. bracht in herinnering de worsteling
met de baren en stormvloeden op Flakkee
in 1600 en 1500, toen in Ooltgensplaat 19
menschen om 't leven kwamen en schepen
vanuit Middelhamis levensmiddelen moes
ten brengen aan de getroffenen. We heb
ben kunnen lezen hoe vroegor eeuwen een
opzichter, het is vast zoo'n man geweest
ais de heer Smit, moest vechten tegen een
geweldigen dijkbreuk.
Spr. hoopte, dat allen hun krachten zul
len kunnen blijven geven aan het werk
van den dijkkring. Wij beseffen niet altijd
wat een geweldig gemeentebelang het is,
dat we niet behoeven te vreezen, wanneei
de stormwinden loeien. Moge u allen nog
vele jaren werkzaam blijven aan dit zegen
rijke werk. (daverend applaus).
De heer M ij s dankte voor de vriendelij
ke woorden door den burgemeester gespro
ken. 't Lijkt alles zoo eenvoudig, maar we
zijn blij, dat liet langzamerhand door be
gint, te dringen, hoe het van groot belang
is, dat men zich veilig achter do dijken
weet.
Tenslotte sprak de oud-burgemeester van
Ooltgensplaat, de heer van Putten, enkele
vvaardeerende woorden.
De secretaris deelde mede, dat vele ge
lukstelegrammen waren binnengekomen,
De Commissaris der Koningin had be
richt van verhindering gezonden, eveneens
de hoofdingenieur van den Prov. Water
staat. De oud-dijkgraaf van Schouwen had
ook een gelukstelegram gezonden.
L'itgezonderd de pers, namen alle aan
wezigen deel aan een diner, dat door het
bestuur werd aangeboden.
Doorzitten
Stukloopen PUROL
Zonnebrand
,,MAAS"-NYMPHEN.
In Brazilië is een voorraad koffie ver»
nietig-d, gelijk aain het wereld-verbruik
over twee jaar.
Onlangs las m'n ouwe tante
Dat berichtje in een krant.
En ze vond die mededeeling
Zoo bijzonder int'ressant.
Ze was er zoo boordevol van
Zoo geweldig aangedaan
Lat ze haar elf-uren-bakje
Zonder erg heeft laten staan
Want ze holde naar de buurvrouw.
„Kijk nou toch eens even Trees
„Wat ik hier nu voor een nieuwtje
„In de krant van gist'ren lees!
„Vind je dat nu niet verschrikk'lijk?
„Vind je dat nu geen schandaal?
,,'k Wed, dat ik er steeds van huiver
„Telkens als ik koffie maal.
,,'k Snap niet hoe ze het verzinnen
„Om zoo 'n voorraad weg te doen
„Hoeveel extra-fijne bakjes
„Zou je daarvan kunnen „doen"?"
Toen ik zoo eens bij haar langs liep
Klampte ze mij even aan
En zei: „Zeg eens beste jongen
„Heb jij niet versteld gestaan
„Van de geest van tegenwoordig
„Dat men, wat de aarde biedt
„Heel eenvoudig gaat verniet'gen?
„Zoo deed men toch vroeger niet
„In mijn jeugd verlangden allen
„Dat er voorraad groeien mocht
Werd eerbiedig bij de bidstond
„Om een goed gewas verzocht!"
Ik sprak toen maar niet van wat men
Ook in Nederland beleeft
Dat men kropsla en spinazie
Ruw-weg aan de mestvaalt geeft
Dat die fijne voorjaarsgroente
Waard'loos is, verrotten moet
'k Zei allen maar: Het is droevig
,,'t Is kapot'. Het gaat niet goed!"
HAKATE
(Nadruk verboden).
ZAKENMAN
HET SLACHTOFFER VAN RHEUMATIEK
Dacht zijn werk te moeten opgeven
Nu is de pijn verdwenen
„Het zag er naar uit, alsof ik met mijn
werk zou moeten ophouden," schrijft deze
vertegenwoordiger. Maar dat was vóór dat
hij Kruschen probeerde tegen zijn kwaad
aardige rheumatiek. Lees eens wat hij nu
te zeggen heeft:
„Een paar weken geleden was ik er zoo
slecht aan toe, door een zenuw-rheumatiek
aan den achterkant van mijn been, dat ik
nauwelijks kon loopen. De pijn was ondraag
lijk. Ik ben handelsreiziger en het zag er
naar uit, alsof ik met mijn werk zou moe
ten ophouden. Toen raadde een goede vriend
mij aan om Kruschen Salts te nemen, om
dat het hem ook weer in orde had gebracht.
Dus nam ik eiken morgen regelmatig een
dosis Kruschen, tot een week geleden toen
het is me een vreugde dit te kunnen
schrijven de pijn volkomen verdwenen
was. Daarna ben ik doorgegaan met eiken
morgen precies de kleine dosis in mijn
koffie te nemen. Ik heb Kruschen Salts al
aan zoovele bekenden aanbevolen, dat en
kelen dachten, dat ik het verkoopen
moest. Ik ben al 37 jaar „bij den weg" en
ik ken hier dan ook een massa menschen."
W. A.
Wat Kruschen Salts deed voor den Heer
W. A. D. was: het kwaadaardige urinezuur
verdrijven, dat de kwellende rheumatische
pijn veroorzaakt. En Kruschen zal hem ook
verder bewaren voor de verschrikkingen
van rheumatiek. Want de „dagelijkscho
dosis" zal zijn organisme in een perfecte
conditie houden, zoodat schadelijke stoffen
als urinezuur zich nooit meer kunnen op-
hoopen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten a 0.90
en 1.60, omzetbelasting inbegrepen. Let
op dat op het etiket op de flesch, zoowel
als op de buitenverpakking de naam
Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam
.voorkomt, (Adv.)
De verf]
door dei
meester
Spr. br
is hem i
genoegen
zijn. Hij-
bij na con
door zooi
jes -wel
worden
(gelach),
hoopt,
een ge
da.g mog
Het is
voorrech
delbu-vg
kozen. S
de meisj
heilige
die op d
rust
Het is