Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden IN HOC SIGNO VINCES Examens in aantocht. ZATERDAG 26 MEI 1934 49^ JAARGANG N°. 4062 BINNENLAND ZEEUWSCH-VLAANDEREN HUURVERLAGING VOOR WONINGWETWONINGEN Voornaamste Nieuws. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. en verdere Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. STREEKPLAN Jaren lang hebben wij gevoeld, dat het wegenvraagstuk op ons eiland om oplossing riep. Vooral door het opkomen van het auto verkeer werd het vraagstuk acuut. Gedeputeerde Staten gaven ons de oplos sing, door van de lokaliteit de hoofdwegen over te nemen en in goede conditie te bren gen. Met grooten dank herdenken wij hier bij inzonderheid het werkzame aandeel, dat wijlen de heer C. Wamaer in deze zaak ge had heeft. Enkele gedeelten van die wegen werden definitief verbeterd, zooals de weg Dirks- land naar Sommelsdijk en vandaar naar Nieuwe-Tonge, zoodat deze nu aan het meest moderne verkeer beantwoorden. De andere wegen werden voorloopig ver hard en verbreed en wachten op een na dere reconstructie, zoodat wij nu over een prima wegennet beschikken. Om het echter zoo ver te brengen moesten de Provincie en de lokaliteit offers brengen. Het is echter zeer verklaarbaar, dat nu verschillende eigenaren van gronden, gele gen aan die mooie Provinciale wegen, trachten, die grond als bouwgrond te benut ten. Wij kunnen ons dat best voorstellen. Neem daarbij in aanmerking, dat er, zoo ver als onze gegevens strekken, op ons eland maar twee gemeenten zijn, welke een uitgewerkt uitbreidingsplan bezitten, zóodat daar het bouwen aan regelen en orde onderworpen is, terwijl de andere ge meenten allen zonder plan zijn en het bou wen dus meer aan de persoonlijke wille keur van de bouwaanvrager en het hem dikwerf goedgezinde college van burgemees ter en wethouders gebonden is. Dan is het geen wonder, dat Ged. Staten, in navolging van de regeering, het bouwen aan de pro vinciale wegen trachten tegen te gaan. Er zijn andere en grootere belangen dan van een particulier in het geding, het gaat daarbij om het belang van de geheele streek. De wegen zijn ingericht voor snelverkeer, de lintbebouwing werkt daarbij funest, ter wij! het landelijk karakter geheel verloren zou gaan. Een belang van de eerste orde is, dat de provinciale wegen vrij blijven voor het ver keer. Onder zeer bijzondere voorwaarden wil het Prov. Bestuur het bouwen toestaan, als er n.l. een streekplan ontworpen wordt, waarop de wijze van bebouwing enz. is vastgelegd, de Prouncie wil zich daarvoor fc.m zeer groot finantieel offer getroosten. Wij kunnen daarom de houding van en kele gemeenteraden niet begrijpen en ver moeden, dat hun weigering om medewer king aan dat plan te verleenen, alleen voortvloeit uit onbekendheid met het plan. Want door hun weigering snijden ze voor hun gemeenten de weg af, dat er ooit aan de Provinciale wegen gebouwd zou kunnen worden. V' CRISIS Wij leven in een geweldige tijd. Vooral ons eiland, eenmaal de meest welvarende streek van ons land, gaat diep gebukt on der de crisis. Onze Landbouw, Handel en Nijverheid ligt lam geslagen, alles roept om arbeid en afzet van producten, maar het is niet te vinden. - Onze Landbouworganisaties hebben ge daan wat zij konden om onze belangen bij de Regeering te bepleiten. Terwijl de Regeering door het uitvaardi gen van tal van crisiswetten toonde het groot belang van den landbouw levendig te beseffen. Men vergete echter niet, dat de Regeering nooit afdoende helpen kan, want het be drijfsleven heeft een eigen levensordening-, ingrijpen daarin is alleen toelaatbaar als dat bedrijfsleven zelf niet in staat is, de 'middelen ter voorziening te treffen. Daar om. moet het ingrijpen en regelen door de Overheid een zeer tijdelijk karakter drageu .en moet zij terugtreden zoo haar hulp niet meer strikt noodig is. Alle maatregelen moéten er op gericht zijn, dat als de Overheid straks de tijd van terugtreden aangebroken acht, het bedrijfs leven zich weer normaal kan ontwikkelen, en weer op eigen beenen kan staan. Deze crisis is echter van verstrekkende Zaterdag brachten HM. de Koningin en H.K.H. Prinses Juliana een bezoek aan de bloemententoonstelling te Bilthoven, die ten doel heeft het aanleggen van een nationaal park te propageeren. De vorstelijke bezoekers verlat°n het park. beteekenis, het is een wereldcrisis. Alle lan den ter wereld gaan- er onder gebukt. Wel trachten zij, door het uitvaardigen van wet ten en maatregelen, de a oor hun land zoo noodlottige gevolgen af te weren, soms ook dikwijls af te wentelen op anderen. Een groot geluk is het, dat onze Regee ring getuige de jongste verdediging van Minister Colijn een open oog heeft voor de gevaren, welke ons bedrijfsleven neer slaan en dat zij bereid is die middelen te beramen welke noodig zijn. Maar daarmee alleen komen wij er niet. GEESTELIJKE CRISIS Een der grootste oorzaken der crisis is het volslagen gebrek aan vertrouwen. De vol ken staan wantrouwend tegenover elkander men benijdt elkander en voor vertrouwen is geen plaats. Hoelang kan en zal dat nog duren? Wij weten het niet, wel weten wij, dat als God bet niet verhoedt, de geheele Wester- sche cultuur door die geest van wantrou wen, wis en zeker ten ondergang gevoerd wordt. Zeker, de hoofdschuldigen zijn de regee ringen der landen, welke den oorlo-g gewon nen hebben. Maar treft het ook U niet, dat in ons eigen land, de inzinking op geestelijk gebied zoo groot is? Onze vaderen hebben toch vroeger ook zeer moeilijke tijden door moeten maken. Terwijl naast de zorg voor het dagelijksch brood, zij de finanticele last van een onderwijs gebonden aan Gods Woord geheel moesten bekostigen. Maar in den nood dier dagen gaf God hen een god vruchtig hart, er was onder alle lagen der bevolking een zoeken en bewandelen van Gods wegen. Nu zoekt men het echter overal in, be halve in het eigen hart. Wel zendt God ons in dezen tijd Zijn predikers en gezanten, men luistert wel gaarne naar hen, maar het beleven is dikwijls zoo verre te zoeken. Men beseft veelal te weinig, dat van ons persoonlijk leven zulk een schoono vrucht kan uitgaan. Daardoor verdonkeren wij dik wijls Gods Woord en daden te veel. Als alle christenen zich werkelijk eens als ware christenen openbaarden, wat zou dan de kracht van ons christelijk beginsel groot en sterk zijn! Welk een groote kracht ten goede zou er dan óp ons volksleven uitgaan. Dan zou er een gedurig gebed opgaan tot God. voor ons land en volk en voor onze Regeering. Dan zou 'do kracht van Gods Woord en Geest ons bezielen, en ons de geestelijke kracht geven om Hem te dienen, om het bezielende van ons beginsel uit te dragen in onze gansche samenleving. Dat is geen valsche lijdelijkheid, maar bet is in deze zeer ernstige dagen roeping en plicht zich voor Gods aangezicht te 'veroofc moedigen. Alleen als wij dat hoofd voor hóófd en allen gezamenlijk doen, als on volk voor Hem in de schuld'zal vallen, dan, maar dan alleen durven wjj hope koeste ren, dat men de ware oorzaak der crisis het verluiert ven C.Hf] helrermeri 'J... 1 men dan tevens tracht in waarheid en op. rechtheid des harten voor Zijn aangezicht te wandelen, zal Hij over ons Zijnen zegen gebieden. Want Gods Woord is zoo rijk, de kracht van Zijn liefde zoo sterk. ZIJN POLITIEKE EN ECONOMISCHE BETEEKENIS Wij ontvingen een zeer uitvoerige nota van het Zeeuwsch-Vlaamsch Kanalen-co mité omtrent de urgente, behoefte aan ver sterking van het Nederiandsche economi sche leven in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het volgende mogen wij er aan ontleenen. In. het Oosten en langs de Zuidgrens van Zeeuwsch-Vlaanderen, aldus do nota, liggen de gemeenten met de grootste bevolkings achteruitgang en het grootste vertrekovor- schot, welke zich het meest onredelijk ver houden tot liet aantal geboorten. Het is de streek, die in de historie door vaarwaters verbonden is geweest met Ber gen op Zoom en Gent. Met de verdwijning van de vaarwaters naar Holland, overig Zee land, Brabant en Vlaanderen zijn de steden Hulst en Axel in verval geraakt en in hun verkeersisolement ten opzichte van overig Nederland geraakt. Het gewest is sedertdien niet in staat gebleken aan een zeer beschei den aantal menschen een levensonderhoud te verschaffen en oriénteert zich bovendien steeds meer op België. Dit blijkt uit het feit, dat 40 procent der grondeigenaren Belgen zijn en dat men sinds korten tijd door de Antwerpsche tun nel van uit het eene deel des lands het an dere het gemakkelijkst bereiken kan via het grondgebied van een vreemde staat. Sedert het ontstaan van het kanaal Gent- Terneuzen heeft Terneuzen zich in een eeuw tijds van onbeteekenend vestingstadje tot de belangrijkste gemeente van Zeeuwsch- Vlaanderen onwikkeld. Langs het kanaal heeft zich geleidelijk een grootendeels bui- tenlandsche industrie gevestigd. De Belgische spoorlijn van Terneuzen naar Gent bevorderde het totstandkomen van scheepvaartlijnen op Terneuzen, alsook de oprichting van de N.V. Stoomtram Hulst- Walsoorden. Door de tarieven op deze spoorwegen wordt Terneuzen in zijn economische ontwikkeling belemmerd. Hoezeer in Zeeuwsch-Vlaanderen ook de tramwegen onder buitenlandsche invloed staan blijkt uit de benoeming van den Bel gischen minister Lippens tot president-com missaris van de twee belangrijkste onder nemingen in het gewest. Daarbij komt, dat de algemeene maatre gelen, die de Nederiandsche regeering in de laatste tientallen van jaren nam tegen de ontvolking van het platteland, in Zeeuwsch- Vlaanderen vrijwel zonder resultaat zijn gebleven. De actie van het ^eeuwsch-Vlaamseho kanalen-comité wil daarom streven naar de nationale versterking van het Nederiand sche randgebied heneden de Westerschelde. Het comité propageert een groote, gezonde en nationale gedachte. Daarbij wordt het bekende plan-Bongaerts uiteengezet om te komen tot een kanaal SluiskilHulst Graauw met een veerverbinding voor snel verkeer nabij Graauw met de Brabantsche wal, na inpoldering van het ondergeloopen land van Saaftinge. Op deze wijze zou Zeeuwsch-Vlaanderen tot een sprekend be standdeel van het Nederiandsche economi sche leven gemaakt worden, zooals vroeger met Z'1'-1 T ;r -*-!«■*• RENTE OP VOORSCHOTTEN TOT 4 TERUGGEBRACHT 'Bij de regeering zijn maatregelen in VboAereiding tot verlaging van de wo ningwet-woningen. In samenhang daar mede wordt tevens een regeling voor bereid, welke ten doel heeft, den aan bouw ,te bevorderen van arbeiderswo ningen van passenden huurprijs door particulieren. De uitvoering van deze maatregelen, wel ke steunen op samenwerking van Rijk en gemeenten, zal van de publieke kassen financieele offers vragen. Alleen reeds des wege vorderen de beoogdo voorzieningen een- uitgebreid overleg. De regeering heeft intusschen gemeend reeds bij voorbaat een maatregel te kunnen treffen, welke in vele dringende gevallen reeds aanstonds huurverlaging mogelijk zat maken. Zij heeft namelijk besloten de rente van uit 's Rijks kas verstrekte voor schotten voor woningwetbouw, welke thans meer dan 4 pet. bedraagt, tot dit percentage terug te brengen, zulks met do bedoelln; dat de dientengevolge verkregen verminde ring van exploitatielasten daar waar ver laging van de huren van woningwetwonm gen noodig is, ten volle tot dit doel zaï worden aangewend. De lagere rente zal voor het eerst worden toegepast over het annuïteitsjaar 1034/35. Van de bedragen der herziene annuïteiten zal zoodra mogelijk mededeeling worden gedaan. De Minister van Sociale Zaken noodigt de gemeentebesturen intusschen uit, m afwachting daarvan en voorzoover zulks nog niet is geschied, onverwijld aan den directeur-generaal van de volksgezond heid een uitgewerkt en gemotiveerd voor stel te doen tot een met de besparing der renteverlaging verband houdende huurver laging, onder overlegging van opgaven: a. van de thans geldende huren der woning wetwoningen, li. van de huren van gelijk soortige particuliere woningen in de ge meente, c. van de bouw- en grondkosten der woningen, wanneer deze onder de thans geldende omstandigheden werden ge bouwd, d. van het aantal leegstaande arliei derswoningen in de gemeente met vermel ding van de daarvoor thans geldende huur prijzen. De Minister merkt tenslotte op, dat de renteverlaging algemeen zal worden door gevoerd, dus nok in geval de daardoor te verkrijgen vermindering van exploitatie lasten niet of niet ten volle voor huurver laging behoeft te worden aangewend. In die gevallen zal aan de door renteverlaging te verkrijgen baten in overleg met het ge meentebestuur te zijner tijd een nadere be stemming worden gegeven. HET KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND DE BELGISCHE SCHEEPVAART. MAATREGELEN Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer, inzake het onteigeningsont- werp voor de verbreeding van het kanaal door Zuid-Beveland etc. ontleenen wij: Daargelaten de vraag of de Nederiand sche tegemoetkomingen, als mogelijk ge steld in het Nederiandsche Memorandum van 1929, dat in 't voorloopig verslag werd genoemd, weder aan de orde zullen komen. deelt de minister de meening van die leden, die van oordeel waren, dat, naarmate het Hansweertkanaal wordt verbeterd de aanleiding vermindert om nog daarnaast een nieuwe verbin ding te scheppen. Ongetwijfeld zal bij toekomstige onder handelingen met België van het feit, dat Nederland uit eigen initiatief de in het oog gevatte werken tot stand bracht, een nuttig gebruik kunnen worden gemaakt; voor de vrees, dat aanvaarding van dit wetsont werp aan de behartiging van Brabantsche belangen in den weg zou staan, bestaat geen gond. Do Kamer mag er op vertrouwen, dat de regeering zal blijven streven naar ophef fing van Belgische maatregelen, zooals kos- telooze sleepdienst, premies voor de Rijn vaart en zoo meer, die, hoewel niet met be staande tractaatsliepalingen in strijd, niet temin in Nederland als een onbillijkheid worden gevoeld. In aansluiting aan de meening van enke le leden in het Voorloopig Verslag tot uiting gebracht, beschouwt ook de regee ring de voorgestelde Kanaalverbreeding als een gewoon waterstaatkundig werk, waar bij alles wel beschouwd, allerlei andere. (ook internationale) vraagstukken geen in vloed behooren te hebben. De vraag of de toestand nu zoo wordt, dat alle schepen, die het Julianakanaal ei, het Maas-Waalkanaal bevaren, ook van het kanaal door Zuid-Beveland gebruik zullen kunnen maken, met andere woorden, of dit kanaal voor schepen met een inhoud tot 2000 ton geschikt zal zijn, kan zonder eenig voorbehoud bevestigend beantwoord worden den. PROV. STATEN VAN ZEELAND NOTARIS V. DALSUM BEDANKT ALS LID Do bekende bestrijder v an de waterlei- dingplannen in Zeeuwsch-Vlaanderen, de heer H. A. van Dalsum te Hulst, die zijn Statenzctel voor een niet gering deel aan deze actie te danken heeft, heeft in het ver leenen van een renteloos voorschot aan de Zeeuwsch-Vlaamsche waterleiding door Tweede en Eerste Kamer aanleiding gevon den te bedanken als lid der Prov. Staten van Zeeland. Hij wil nu niet meer in eenig Overheidscollegc zitting hebben. KONINKLIJK BEZOEK AAN GRONINGEN NAAR DE WERKVERSCHAFFINGEN, De Koningin en Prinses Juliana hebben Woensdag een bezoek ge bracht aan de provincie Groningen, en wel in 't bizonder aan de veenstreek. Nadat op het station te Groningen waar het koninklijk rijtuig aan den trein voor de richting Nieuwerschans werd gekoppeld de commissaris der Koningin in de provincie Groningen, Dr. J. P. Fockema Andreae, zich bij de hooge gasten had aangesloten, arriveerden de Koningin en de Prinses met klein gevolg omstreoks half twee te Winschoten, alwaar burgemeester Mr. II. Schönfeld hen verwel komde. Na de begroeting aan het station stapten de hooge gasten in de auto's, waarmee zij naar Westerwolde reden. Vandaar ging het via Wedde en Vlagt- wedde naar de werkverschaffing te Rhe- derveid, waar twee barakken en het ont- spariningslokaal werden bekeken, voorts naar Jipsinghuizen, waar de oudste boerde rij op deze ontginning werd bezocht. Daar na werd dn tocht over Vlagtwedde en Onst- wertde, waar in haast een ecre-poort was opgericht, voortgezet naar N. Pekela en Veendam en vervolgens naar Rorgercom- pagnie, waar de proefboerderij van den Veenkolonialen Boerenbond werd bezichtigd. Over Hoogezand en Sappemeer ging 't toen naar Groningen. Hier was een groote me nigte reeds sinds voor vier uur op de been. De hooge gasten werden tegen half vijf te Groningen verwacht, doch eerst om onge veer zes uur kwamen de vier auto's de stad binnen. Een groote menigte juichte de vor stelijke personen enthousiast toe. De Ko ningin en de Prinses bleven enkele oogen- blikken op het bordes staan om de Gronin gers voor hun hulde te bedanken. In het Gouvernementsgebouw werden ontvangen de burgemeester van Groningen, de heer H. P. J. B I o e m e r s, en de heeren E b e I s, lid van Gedep. Staten, Wilmink, voor zitter van de Vereen, van Scheepswerven, Louwes, voorzitter van de Groninger Mij van Landbouw en Everts, voorzitter van de Kamer van Koophandel in de Veen koloniën. Tenslotte zijn de hooge gasten met den trein van 19.38 uur, waaraan het hofrijtuig was gekoppeld, weer naar het Loo ver trokken. Een kalme beheersclite zenuwtoestand is dan van groot belang. Mijnhardt's Zenuwtabletten houden U rus tig geven U het noodige zelfvertrouwen en maken U het examen doen lichter. Neem ze nu reeds in deze drukke dagen. Buisje 73 ct. Bij Apoth. en Drogisten. De Gemeenteraad van Sommelsdijk verhoogde de personeelc belasting. Gemeenteraadsvergadering van Dirskland. Het zilveren jubileum van het Waterschap „De Dijkkriiig Flakkee". Rapport Verkeers-Commissie (II), Uit de historie van ons Eiland: Dirksland, de oudste polder. Uitslagen korpsschietwedstrijden te Briclle. Toogdagen van Meisjes- en Jongelingsvereeni. gingen. Talrijke doodelijke ongelukken. Omwenteling in Bulgarije. KON. MIJ DE SCHELDE Kans op sluiting van het bedriji In de algemeene vergadering der Kon. Mi] „De Schelde" te Vlissingen werden de balans en winst- en verliesrekening goedgekeurd. In de vacature, ontstaan door de aftreding van dén heer B. E. Ruijs als commissaris, is deze met algemeen stemmen herkozen. Op een vraag uit de vergadering, deelde de directie mede, dat er nog steeds onvoldoende werk is en dat de prijzen nog steeds verlies laten. Wanneer hierin geen verandering komt, zal het tot sluiting van het bedrijf moeten komen. Dat zou niet alleen tot scha de vain aandeelhouders en personeel zijn, doch verder tot schade van Vlissingen en omliggende gemeenten. Hier zou een diep verval ontstaan. Het toegezegde werk van den bruggen bouw voor den staat laat nog steeds op ziel» wachten. DE NEDERL. ANSJOVIS CENTRALE De Staatscourant bevat de Statuten van de Stichting Nederl. Ansjovis Centrale. Uit deze statuten blijkt, dat voor de eerste maal als voorzitter der stichting zal optre den mr A. Hilbringh Prins, Amsterdam, als bestuursleden de heeren A. B. Brouwer, Den Daag; J. v d Koog, Rijswijk; L KruimerDzn te Huizen; T. de Rook, Lemmer; als leden van liet dagelijksch bestuur zijn aangewe zen de lieeren mr A Hilbringh Prins, A B Brouwer en J. v d Koog. Als directeur is benoemd de heer J. v d Hengel, Amsterdam, EEN DRAADLOOZE TEWATERLATING Generaal Herzog zal het stoomschip Bloem fontein, dat te Amsterdam wordt gebouwd, op 16 Juni a.s. draadloos te water laten door te Pretoria op een knop te drukken. Tegelijkertijd zal Minister Colijn hier te lande deelnemen aan deze tewaterlating door op een anderen knop te drukken. Deze eerste „draadlooze tewaterlating" brengt een zeer ingewikkelde organisatie te weeg, wat betreft een volmaakte synchroni satie van de telegrammen tusschen" de radio- deskundigen van beide landen. PROV. STATEN VAN ZUID-HOLLAND De Provinciale Staten van Zuid-Holland zijn bijeengeroepen tegen 5 Juni. des voor middags te elf uur, in de vergaderzaal der Eerste Kamer. De Koningin bij het verlaten van een 'der barakken te BhederveU.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1