H. De Bondsdagen onzer Jongelingschap en er- én no en O 90 90 me ide bij ed- Nederlandsch Jongelings-Verbond Nederl. Bond van J.V. op G,G, Ned. Herv. J.V. op Geref. grondslag 934 JS B02 MAAS EN SCHELDEBODE ZATERDAG 12 MEI 1934 x van N.V. 1G: IDAM 5 en 11946 L r .H ial, onder ederland, .AND i'ECT-EN BONDSDAGEN TE GRONINGEN Huishoudelijke vergadering Het Nederlandsch Jongelings-Verbond hield zijn 81ste jaarvergadering Woensdag en Donderdag, ditmaal te Groningen. De traditie getrouw werd de Woensdag middag voor een groot gedeelte gewijd aan de bespreking van de huishoudelijke aan gelegenheden, met name aan de jaarversla gen en ingekomen voorstellen. Ruim 600 afgevaardigden van meer dan 210 afdeelingen waren om twee uur reeds aanwezig, toen de voorzitter, Ds. P. Vee n, te Utrecht, de samenkomst, die gehouden werd in de groote benedenzaal, van de Har monie, opende. Voorts waren vertegenwoordigd de Cen trale Jeugdraad, het C.lir. Nat. Vakverbond en de Ned. Luthersche Jongelingsbond, die door den voorzitter hartelijk werden ver welkomd. Het jaarvetslag van den secretaris maak te gewag van een uitbreding van het ie- dental tot meer dan 35.000 jongeren en meer dan 800 afdeelingen. Met dankbaarheid werd gememoreerd de arbeid ten behoeve van de werklooze Bonds leden op de Ernst Sillem-hoeve en in Huls horst. Naast deze uiterlijke teekenen van bloei sprak het verslag ook van innerlijken groei, Van een intensiveering van den arbeid en van een nauwere samenwerking tusschen Bondsbestuur, Staf en Provinciale Commis sies. Er was op verschillende punten oenige gedachtenwisseling, evenals over het ver slag van den penningmeester. Onder harte lijke instemming der vergadering werden beide verslagen goedgekeurd. Als plaats waar in 1933 de Bondsdag zal worden gehouden werd Utrecht aange- wezen. Sectie-vergaderingen Om lialfvijf verdeelden de afgevaardigden Zich over een drietal sectie-vergaderingen, hl. voor bestuurder" en correspondenten, voor Jongenswerk en >ov Drankbestrijding. Overeenkomstig liet programma spraken de heeren Th. C. van Sloten, voorzitter van de ring Appingedam, over „Dorpsaf- deelingen in ring-, provinciaal en bonds- verband: J. D. Kap te In, voorzitter van de C.J.M.V. te Meppel, over „Jonge leden in onze vereenigingeh"; E. J. M. F a b p r over „Huisbezoek" en Dr. A. H. E d e 1- koort, Ned. Herv. predikant te Rotterdam, over „Geheelonthouding in dezen tijd". DE AVONDVERGADERING Woensdagavond om acht uur kwamen de afgevaardigden bijeen in de groote beneden zaal van de Harmonie, onder leiding van den. voorzitter, ds. P. V e c n. Nadat enkele coupletten uit den bundel ■Tubelklankon waren gezongen, werd door het Groningsche Jeugddionstkoor onder lei ding van den eminenten -directeur, den heer Joh. B. va.i Meuis, op uitnemende wijze ten gehoore gebracht het inleidingskoor uit het Oratorium „Cliristi IliiinnelfaJirt1 van Const. BcAiekes. Toespraak ir. F. Sprey Vervolgens werd liet woord gegeven aan 5r. E. S pre v, die sjireken zou over 't onder werp „Zelfhandhaving en zelfopoffering". Deze moeilijke crisistijd stelt ons voor vele moeilijke vragen van zelfhandhaving of zelfverloochening. Deze vraag is aan de orde, als de tuinder staat voor de vraag of zijn belang niet eischt, dat liij de ploeg dooi de oogst moet trekken. Deze vraag is aan de orde voor de verloofden, die hun huwelijk steeds zien verschuiven. Deze vraag is aan de orde, als wij straks naar de stembus gaan, en wij het persoonlijk belang moeten afwegen tegen Gods wil in deze. Al deze dihgon zullen wij moeten gaan bezien bij dc vraag: Wat wil God van mij. Waar wij geneigd zijn om ons een idee over Gods wil te maken, die met onze eigen ver langens strookt, is de vraag van zeer groot belang: Hoe kennen wij Gods wil? Daarop nu is drieërlei antwoord te geven: <ie zuiverende en bewarende kracht van de gemeenschap d'er heiligen (de Kerk), de lichtbrengende invloed van liet bijbellezen en het gebed in ons leven. Meenen wij Gods wil te kennen, dan moet er gehoorzaamd worden, welke gevolgen hiervan ook voor ons persoonlijk leven voortvloeien. Mot groote aandacht werd naar dit ern stige woord geluisterd. De avondvergadering ging hierna over in feen bidstond die geleid werd door den al- gemeenen secretaris, den lieer C. van Doorschodt. DE VERGADERING VAN DONDERDAG IN DE HARMONIE Reeds vroeg in don morgen togen vele jongelingen naar de godsdienstoefening, die op dezen prachtigen Hemelvaartsmorgen in de Martinikerk werd gehouden en geleid werd door eien der Hervormde predikanten van Groningen, Dl-, .T. C. Iioose. Daarna splitsten de bondsmakkers zich •wederom in twee groepen, waarvan liet eene deel in de Martini bleef of terugkeer de en het andere naar de Harmoniezaal toog, waar de samenkomsten werden voort gezet. De groote Harmonieztial was tot in do verste horken bezet toen de voorzitter, ds. P. Veen te tien uur het openingswoord sprak. Openingsrede van ds. P. Veen De Bondsvoorzitter, ds. P. Veen, van Utrecht, hield vervolgens de openingsrede. Allereerst maakte spr. met groote dank baarheid melding van dc goede samenwer king, die bestaat tusschen de leden van het bondsbestuur en wees er op, dat de be- i reken is van de provinciale commissies in de afdeelingen steeds meer wordt erkend. Spr. herinnerde aan de actie, die in het afgeloopen jaar is gevoerd om het bonds- werk te intensiveeren, d.w.z. het te ver- hreeden en te verdiepen. Ruim 2600 leden werden gewonnen, zoodat hot, totaal dei- bondsleden is gestegen tot 35309 Als parool voor het nieuwe hondsjaar gaf ide voorzitter aan: Versterkt uw eigen gees telijk leven! Deze gedachte werkte spr. vervolgens uit voerig uit aan de hand van het woord: Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijne gerechtigheid. Zoeken kost inspanning. Spr. wekte op tot lezen en bestudeeren van den Bijbel, ge bed en getrouw luisteren naar de prediking )van het Evaangelie. Laat niemand uwer Vergeten, dat hij in Koninklijken dienst is! Toespraak Commissaris der Koningin De Commisaris der Koningin in de pro vincie Groningen, dr. Focke ma Andre® die daarop het woord verkreeg, wees er op, dat zijn bezoek aan deze samenkomst een vernieuwing was van de banden, die hem bonden aan het Verbond. In 1923 was spr. aanwezig geweest bij het vijftig-jarig be staan van de Utrechtsche Jongcmannenver- eeniging. Nu beet spr. allen welkom in een hoofd stad van een ander gewest, dat zeer veei liepft mogen bijdragen tot den bloei van ons land. IN DE MARTINIKERK De samenkomst in de Martini kerk, die met palmen was gesierd en tot in de uiterste hoeken bezet, werd ge leid door den vice-voorzitter, ir. Sprey, die, nadat de aanwezigen staande gezon gen hadden Psalm 1001, 2, 3 en 4, en gele zen was Psalm 96, een hartelijk welkomst woord richtte tot de aanwezigen. Rede Prof. dr. A. van Veldhuizen Hierna hield prof. dr. A van Veldhui zen, hooglecraar te Qjoni.igen, een rede over het. onderwerp: „Onze Bijbel". Als we met nadruk van onzen Bijbel spreken, aldus spr., denk ik niet aan de tes-enstelhngen met andere bijbels, welke wegzinken bij het ééne Contrast, dat ik op het oog heb. Vat een teleurstelling, dat we dit „onze" moeten .gebruiken in onderschei ding van de groote schare, van den toij.bel vervreemd. De schrijvers van den bijbel staan ver af in den tijd. plaats en taal van ons geslacht. Voeg hierbij de onafzienbare reeks van ver talingen, die elk huns weegs gaan en elkan der tegenspreken. Tenslotte de uitlegging, die men er van geeft in verschillende kam pen. Iedere ketter heeft zijn letter en men verkettert, wie anders leert. Die ernstigen onder hen, die we zouden willen trekken tot den bijbel, worden afge schrikt door het kwellende gevoel, dat er veel te veel zich heeft ingedrongen tusschen de hijbeisc.lie getuigen en hun ziel. Als pi nu maar eens een stem uit den hemel zich liet liooren, als God nu eens Zelf sprak om allen twijfel weg te nemen! Een keer, een oogenblik zou voldoende zijn. Inderdaad heeft God gesproken. Dit mo gen wij hun bemoedigend toevoegen. Daar om alleen kunnen wij naast droefheid vreugde putten uit het woord onze bijbel. God heeft gesproken op velerlei wijzen en stuk voor stuk de ontvouwing van Zijn heer lijkheid gegeven in liet O. T., totdat Hij Zich onder het X. T. heeft doen kennen als onze Vader in Christus. God dank, dat de bijbel eigenlijk is biblia, bundel van geschriften der heilige mannen Gods, die ieder hun stem hebben in liet veel stemmig koor. Bij al hun eigenaardigheden willen die schrijvers van niets anders we ten dan van Christus Jezus als bun Behou der. Zij kunnen getuigen: Wij hebben ge vonden. Dit moeten wij ook kunnen getuigen, wil len wij met recht van onzen bijhei kunnen spreken. En als wij zoo rijk zijn, dan moeten wij de wereld zegenen met den bijbel. Hel is onze bijbel, daarom zijn wij er aanspra kelijk voor. Laat het altijd meer onzo bijbel worden en laat dat onze immer meer geluk kige bezitters omvatten. Rede Ds. H. W. te Winkel Ds. H. W. te Winkel, Ned. Herv. pred. te Groningen, sprak vervolgens over: „One Gebed". In het leven van den jongeman bruist het van verschillende kant. Is vaak voor liét gebed geen tijd, is er soms zelfs geen ge bed, althans geen persoonlijk gebed. Doch or kan ook zijn een vurig, harts tochtelijk gebed. Als er de'behoefte toe be staat. Als de verzoeking komt, als de Satan plaagt, als bet verlangen opkomt. Ons gebed moet zijn de drijfkracht van ons werk. Ook bet gebed op de Jongcman- nonvereeniging. Maar laat liet vooral nuch ter zijn en waar. En laat het allervolmaak- ste gelied ons voorbeeld zijn. In zijn naam gaan wij tot den Vader, aan Hem dragen wij onze "ïoodcn en behoeften op en Ilij brengt ze tot den Vader, den Hoorder'der gebeden. Nadat vervolgens eenige liederen waren gezongen en gecollecteerd werd voor den Wereldbond (de heer Gordeau sprak hier voor een hartelijke aanbeveling) trad dr. G. P. van 111 e r s o n, Ned. Ilerv. predi kant te Den Haag, op met het onderwerp: .Onze Kerk" Rede dr. G. P. van Itterson Wat hebben we aan onze kerk en ons ge loof? Als liet geloof uiterlijke schijn is, een vernis zonder meer, dan heeft de kerk geen waarde. De kerk moet haar geloof belijden. Zii is de draagster van het oude, rlocli niet veroude Evangelie. Kerkgang moet dan ook geen sleurgang wezen, geen moeten. Maar als het ons er om te doen is bekend te wor den met God en Zijn Woord, dan ontvan gen we een zegen, een rijke erfenis. Maar wat zou de kerk zijn wanneer ze niet kwam met haar getuigenis, in de pre diking van het Woord en de bediening van 't Sacrament? Getuigen moet de kerk, haar open vensters moeten naar buiten liet licht Uitstralen. Bij de kerkgang moet het menschelijke wegvallen en moet domineeren liet beluiste ren van de stem van den Goeden Herder, achter alles. Dan hebben we troost en vrede, dan genieten we. Dan zien we ook de kerk als een gemeen schap. Zii omgordt allen, die in Jezus ge- loovcn, uit alle tijden, ouden en jongen, uit alle volk en taal en natie. De krui.svlag moet v oortgedragen, als door de loopers bij de estafette, om daarna te worden overgedta gen aan hen die iia ons volgen. Zijn Naam ter eer. De middagsamenkomsten De middagsamenkomsten hadden hetzelf de verlóóp als de morgensanienkomstcn. De sprekers verwisselden van gehouwen, zoo dat dezelfde redevoeringen werden gehou den als hierboven gexfjeveerd. Te kwart voor vier trokken allen echter weer naar de tuin van de Harmonie waar tiu onder leiding van den Bondsvoorzitter de sluitingssamenkomst werd gehouden, waarin door de Mondarcordeonclub „Gruno". een onderafdeeling van dc Groninger Jongc- nianneiivereeniging, ter afwisseling oenige muzieknummers werden gespeeld. BONDSDAG TE ZWOLLE De huishoudelijke vergadering. Niet minder dan 800 vereenigingen waren door een afgevaardigde of gevolmachtigde op den Bondsdag vertegenwoordigd. Geen wonder, dat reeds op Woensdagavond de Buitensocicteit geheel gevuld was. Toejui chingen lieizroelen het bestuur, staande volgt het Bondslied. Dan opent voorzitter A. Zijlstra de v ergadering met gebed en spreekt een openingswoord, kort maar krachtig. Naar de traditie der laatste jaren wordt de plaats voor den Bondsdag 1935 aan het bestuur overgelaten, dat zich beraadt over Middelburg of Rotterdam. Dan kernen de tongen pas los ljjj de jaar verslagen. Fen heele verlanglijst: publicatie van de lijst der vertegenwoordigde vereeni gingen op den Bondsdag, spoedige verschij ning van „Schriftstudie 11" alsmede van liet verslag van de z.g. „sportcommissie" die reeds twee jaar vergadert; dc vraag wat et- met liet. rapport van de „groote-stcden-com- missir," gedaan zal worden: wanneer de schetsen uitkomen van de Dordtsche leerre gels en als dessert wenschcn voor het Geref. Jongelingsblad. Als secretaris cn penningmeester hebben geantwoord komt het eerste van de twee Bondsdagv oorstellen aan de orde: dat van het Bondsbestuur om de mogelijkheid te openen een provinciale afdeeling met meer dan 150 vereenigingen te splitsen. Even loopt het warm, maar tenslotte wordt hij zitten cn opstaan het voorstel geacht te zijn aangenomen. Na uitvoerige bespreking trekt „Pro Rege" te Vleuten een voorstel inzake de verstrek king van leidraden in, nadat van bestuurs zijde de toezegging is gedaan, dat deze zul len verschijnen, zoolang er vraag naar is. Op advies van den accountant W. Rijk- sen Gzn. te Utrecht wordt de penningmees ter onder applaus gedechargeerd voor zijn rich lip financieel beleid. Dr Dijk ging voor in dankzegging. OP HEMELVAARTSDAG Do eigenlijke Bondsdag werd geopend met een rede van den Bondsvoorzitter, den lieer A. Z ij 1 s t r a, van Groningen, die tot onder werk koos; 1834—1934. Spr. stelde voor oogen het rhythme, dat er in de historie is, liet telkens terugkeeren van dezelfde dingen, bet niets nieuws onder de zon. waarvan reeds de Prediker getuigde. In dit jaar gedenken wij het eeuwfeest eeuer reformatie eu ook iu de reformatie zit rhythme. reformatie is een blijvend werk, de roeping tot terugkeer van de gehoor zaamheid aan God. Het moet blijven naar het E Voto Dordraceno, de bede op de synode van 1618 te Dordrecht uitgesproken: „be waar deze leer onvervalscht tot de weder komst van Christus op de wolken". Historisch stelde spr. nu 1834 en 1934 te genover elkander Door de afscheiding en de verder gaande reformatie kon ook de jongelingsvereeni ging tot bloei komen en als we nu in 1934 zien een krachtig Gereformeerd leven, trouw aan Woord en belijdenis, dan is dat te dan ken aan de gehoorzame terugkeer tot hel geloof der vaderen in 1834. En nu ook thans het land in nood en drulc is na krijg en revolutie, nu vestigt heel liet volk den lilik op een zoon der afscheiding en de kinderen der liberalen van 1834 zetten hun hoop op een anti-revolutionair om do inzinking der volkskracht te boven te ko men en te sturen naar een hetere toekomst (applaus). Er is nu als in 1834 een roepen om een heid, maar buiten God. Ook toen zeide men tot ons: gij verscheurt maar God nop en dat werd vergeten. Eerst belijden en dan vereenigen! dat is onze roe ping. Spr. wekte op om zoo te wandelen ir. het spoor der reformatie opdat ook in .'cc gehoorzaamheid de zegen worde verkregen. Bont allerlei Na de beëindiging van de openingsrede kwam er nog een kleine invasie van Bontl-.- daggangers: 300 Westfriezen, die per bo-1 van Enkhuizen waren' gekomen hadden de „Val van Urk" en dus ook Zwolle te laat ontdekt. Toen zij hun plaatsen hadden ingenomen sprak de voorzitter een kort herdenk ines- vvoord ter nagedachtenis van II.M. de Ko ningin-Moeder, dat staande werd aange hoord en getuigde ook van de blijdschap over het gevierde kroonjaar van H.K.H. Pt in ses Juliana. Onder luid applaus werd de burgemeester van Zwolle welkom geheeten en onder toejuichingen het voorstel aange nomen om een telegram van trouw te zon den aan H.M. de Koningin. Het Wilhelmus werd spontaan ingezet. Een groet van de jonge Calvinistische zonen van het vaderland werd gezonden aan Prinses Juliana; den stichter van den Bond, Ds. J F.. Vonken berg werd telegra fisch verzekerd, dat het werk in zijn geest wordt voortgezet; met applaus dat orkaan- kracht kreeg werd de groet van 4."00 jonge mannen aan Dr. Colijn begroet. „Waarom A.R beginselen .op de J.V.?" De heer A. v. R ijn verkreeg nu liet woord om te refereeren over „Waarom A.R. begin selen op de J.V.? Spr. bracht in herinnering lnc van meet af aan in den Rond werd be sloten tot behandeling van de a.r. begin selen op de J.V. VY u'd echter vroeger wel eens de klemtoon gelegd op tv a a r o m a.r. beginselen op de J.V., thans vraagt een en keling waarom anti-revolutionaire beginselen op de J.V.? I-Iet antwoord vindt men in het Bondssta tuut, dat als doel stelt het doen kennen en belijden van de Gereformeerde beginselen voor kerk cn maatschappij, maar ook voor den staat. Spr. gaat nu na, waarom de beginselen van de S.G.P. en de C.D.U. op de J.V. niet thuis hooren. De anti-revolutionair bindt het overheidsgezag in zijn begrenzing aan de consciëntie, waaruit vrijheid van godsdienst voortvloeit, de S.G.P. wil aan de overheid een macht toekennen, die alleen aan God toekomt. De C.D.U., die na het Paaschcon- gres van de s.d.a.p alleen is blijven staan met haar programeisch van nationale ont wapening, tast ook liet overheidsgezag aan door het de middelen tot gezagshand-having le ontnemen. Afwijzing van andere dan anti-revolutio naire politiek op de J.V. berust niet op w ille keur, maar loeit voort uit onze beginselen. De referent kon in zijn antwoord consta- teeren, dat van de zg. groote invloed \an 't fascistisch element op de gereformeerde jon gelingen niet veel was gebleken, nu zelfs niet een debater dit punt zelfs maar had aangeroerd. De morgenvergadering werd besloten met het „Mijn Schilt endc betrouwen". DE MIDDAGVERGADERING. De middagvergadering begon met e ai mslsclie applausregcn: voor Minister De Wilde, die als achterkleinzoon van een dei eerste' afgescheidenen werd welkom gehee ten, voor den Alt Reformiortcn Ju.iglings bund, applaus voor een telegrafische groet van Dr Coli.in, applaus voor de breede reeks van afgevaardigden, waarvan de voor zittel* op geestige wijze samenvatte wat /e waarschijnlijk wel zouden willen zeggen eu er ook meteen het antwoord op cal. De heer J. Schouten kreeg daarna nog een kleine ovatie toen hij pleitte voor de Y.P. Dan was liet woord aan Prof. D r. G. Cli Aahlers voor zijn referaat over Geestelijke vrijheid. Spr. wilde niet ingaan op de vele verschil len. welke ec ovoc liet begrip „vrijheid" be staan en gal' als delinitie van de geestelijke vrijheid: de vrijheid van levensbeschouwing en beginsel cn van de verdediging en de propaganda daarvan. Als Calvinist w illen wij, aldus spr.. direct afstappen van de men schelijke bepaling van liet begrip vrijheid cn vragen: „Wat zegt de Schrift?" In botrekkclijkcn /.in mogen wij spreken van een geestelijke vrijheid die er bestdat voor alle nienselien. Er is nooit dwang om te zondigen, ook geen natuurnoodwendigheid, de nieuscli is geen stok en blok, Christus klaagt over Jeruzalem: hoe vaak heli ik U geroepen, riiaar gij held niet g e w i 1 d. liet ontzaglijke probleem is nu hoc gees lelijke vrijheid en geestelijke gebondenheid vereenigd kunnen ziin. Geestelijke vrijheid is, nnar dc Schrift uit wijst, door God gewild. Heel de Goddelijke openbaring' draagt bestendig een zoodanig karakter, dat de rnensch haar kan kennen cn ontkennen. De mogelijkheid tot ontkenning, de moge lijkheid tot verzet tegen liet gezag der •Schrift blijft open. lint sluit dwang uit; er moet geestelijke vrijheid bestaan: maar de menseh is dan ook ten volle verantwoordelijk voor de keus (lie bij doet. 'Hoe strakker de lijn getrokken won't, hoe grooter liet gevaar dat de geestelijke vrijheid in gevaar wordt gebracht.. Beter, aldus spr., dat. een enkele ergerlijke itiildrijkM'jg apn.de. i oiit-role.rf .-ui ijvei (tiifid ontsnapt, ilnïl dat do geo-tnfiijia" yr-'j liojd vvfjrdt- beknot wriae chtt niit hèhoortt Spr. wil hierbij ook niet hutten beschou wing laten bot gevaar van liet afsluiten van de veiligheidsklep, die er in liet vrije woord schuilt. F.r moet niet te voel beteugeling v."n ongewensehte uitlatingen komen. Ónze vaderen hebben tegen verkorting van de geestelijke vrijheid op de bres go staan, wij, hun zonon niot ontaard, mogen dankbaar zijn, dat we in ons gezegend va derlantUde geestelijke vrijheid mogen be zitten en willen dat kostelijk kleinood on gerept bewaren. Liever laten we ook den allerfelstcn tegenstander van die geestelijke vrijheid pmfiteeren, misschien meer dan vvenselie- liik is, dan dat we haar zouden verkorten of moedwillig prijs zouden geven, (daverend applaus.) Toespraak Minister De Wilde Z.F.xe. Minister J. A. de Wilde had een ovatie in ontvangst to nomen, toen hij liet woord tot de vergadering wilde richten. Óp geestige wijze zette spv. uiteen, dt 1 hij als spreker en referent nooit zoo go 'li behandeld is geworden als prof. Aahlers, omdat hij altijd veel bestrijders had. Als Minister had spr. dubbele behoefte om biet tegenwoordig te zijn. F.en professor neemt een geval, maar een Minister zit altijd tusseben de „kwesties", hij krijgt een geval (vroolijkheid). Spr. noemt liet een groot vooVreclit om uit te gaan van vaste en zekere beginselen. Óf men tut Minister is of achter de ploeg Staat, steeds komt men te staan voor geval len, welke alleen naar het beginsel opgelost kunnen worden. Dat is het sehoone van den Bond, dat deze de eischen van liet Gereformeerd beginsel doet kennen. Altijd heeft spr. d i t in den Jongelingsbondsdag aangetrokken, dat deze is de incarnatie van liet gereformeerd begin sel. Als men vergadert voor V.U. of. Thcol School, daar gaat het om iets, maar hier komt men alleen bijeen om te getuigen van de liefde voor de Geref. beginselen, om den gemecnschappclijkcn band te gevoelen cn te versterken. De tijden zijn ernstig en spr. herinnert zich als de dag van gister, dat Dr. Kuyper op het college zeide, dat liet feit, dat nieuw leven was gewekt door het Calvinist)® or op wees, dat moeilijke tijden op koihst yvareh. Wijkt niet! roept spr. uit. Er is eerbied voor uw standvastigheid te gen al wat tegon u opbotst, tegen nu weer uw verzet tegon de fascistische dvvang- fceginselcn. Spr. zelf heeft zich als Minister niet be hoeven te" veranderen; hij kon zich zelf blij ven, omdat hij dezelfde beginselen nog ziet en dat spr. in geen enkel opzicht lieëtf. be hoeven te koeren, dat pleit voor die begin selen (applaus). Houdt ook gij, zoo besluit spr., dat begin sel vast en als gij het vasthoudt, dan zal God U stellen tot een zegen ook voor ons volk, vorstin cn vaderland (langdurig ap plaus). Toespraak Pastor Schrovenwever Hierna was het woord aan Pastor S e h r o- nen w ev er, van Wilsum (Gr. Bcntheimj, afgevaardigde van den West-Deutseheo Re- formierten Junglingsbund, die met een har telijk applaus werd begroet op het spreekge stoelte, Er was groote spanning -wat deze nog jonge predikant uit het nabuurland tc z-g- gen zou hebben cn met yaak aclemlooze Bestuurders en sprekers op den Bondsdag van dm Geref. JonpeUnnshond. I nn rrrlits naar links: dr herren A'/ijlst ra. Minister dr Wilde, J. Schouten, Prof. G. Ch. A alders, E. Kieft en Dr B. A. Knoppers en cclttqrnoute. aandacht werd zijn toespraak aangehoord. Het was allereerst een hartelijke broeder- groet van dc zusterorganisatie over dr iu Int een den grens, die nu nog, zij het verzwaa: hondsdag hijeen kon konten. Maar het was toeli njcer dan dat werd een woord van hart tot hart, woord, dat de diepste impressies aan Zwolsrhen Bondsdag meegaf. Ter bemoediging van dc broeders in Duifsehlatid wees spr op den strijd in ons land voor 1 (Kt jaar gestreden. De Heere, ai- dus spr., heeft ons volk uitgeleid en schonk O]de trouwe belijdenis Zijn zegen. Zulk ecu overstroomenden zegen schenke llij ook oj, uw trouw. (Langdurig applaus, gevolgd door het staande gezongen Lutherlied.) Ds H. A. Münnink hield ten slotte een opwekkende rede over het onderwerp „On der den hand des VerboniK In de „filialen" In de drie andere vergaderingen werd de openingsrede uitgesproken door de hee ren Dr. K. D ij k, I'. van Nes Czn. en J. Wij nl)eek, eveneens met het oog ojliet Eeuwfeest der Afscheiding, getiteld 1831— 1931. Iict onderwerp betreffende de A. R. be ginselen op de J. V. werd ingeleid door de heeren Kógelcr, Stajv eu Schouten. In de middagvergaderingen refereerden Dr. Kr a a li. Its. Sikkel en Ds. v. d. liet over „Geestelijke Vrijheid', terwijl het slot woord werd gesproken door Ds. outer:-., Dr. I m j) e I a en Ds. S. W. Bos. BONDSDAGEN TE UTRECHT Woensdagavond k wain on als inleiding voo.r don Bondsdag, zeer vele (afgev.) jon gelingen sèmen in de Handelsbeurs tof hoc houden oener huishoudelijke vergadering. Na de gebruikelijke opening door den twoe don voorzitter, ds. 1». Bart! oma en liet zingen van het Psalmvers „Wicn heb ik nevens IJ omhoog?" sprak ds. Ik Bart lema uit Zeist een openingswoord. Spr. be gint mot te const at ec ren, dal de Bondsdag eon bewijs is van de groote beroering der tijden. Met Henrietta Poland Holst, kunnen wij ook zeggen: „Ons hart is ingescheept op liet were ld woeden". Onze tijd kenmerkt zich door verwarring on vervloeiing. Op alle gebied stapelen moeilijkheden zich op. liet aspect, dat zich aan ons oog voordoet is donker. Vooral de Geref. Jongeren hebben het moeilijk, even als de Gereformeerden in de Hervormde Kerk. Toch zien wij Jeugdbeweging en dit is van groote beteeken is. lief Hervqnp'd Gereformeerde Volk, ver keert in'iuoéflijkhe&dn; dit rhbet zijn oor "zaak vinden.-in -het feit, dat wij '-ook als jongeren terughifiverën voor het offer! Voorwaarde tot een overwinning is liet of fer! Dat offer hebben de va-deren dor Refor matie ons gegeven; ,dat horoisme des geloofs moeten ook wij hebben. De God die liet hun gaf, die leeft. Hij is Dezelfde. Wij sterken ons in Christus die onze Hope is. Ja Hein zijn alle mogelijkheden van uitkomst. Wij hebben in Hem uitzicht en loeren ons geven oor Zijn Zaak in blind vertrouwen op Zijn M oord. Dat geloof P wereIdoverwinnend! De jaarverslagen weiden met applaus geaccepteerd. In bet bestuur werden herkozen de hee ren M. NoUvboom (Hilversum) en A. Heems kerk (Numansdorp). Voorts waren aan do orde oenige voorstel len. Het voorstel van „Obadja" te Ede, bracht «eenige belangrijke punten aan de orde. Het ging hierin over het onthouden van het voeren van partijpolitiek. Het advies van het Bondsbestuur wees er op, dat geen partij, doch het aloude A.R. beginsel gediend wordt. Het voorstel va.i „Obadja" bracht juist partij-politiek in hei midden en dat werd door liet hoofdbestuur betreurd. Ter vergadering ging men toch met dc houding van het hoofdbestuur met over- groote meerderheid accoord. Het voorstel van .Paulus" te Dordrecht om „De Vaandrager" te maken tot een slu- diebron in don besten zin des woords, kon ieders sympathie wegdragen. Prof. Severijn zal zoo spoedig mogelijk voortgaan met de behandeling der Ned Geloofsbelijdenis. Na rondvraag werd deze zeer drukke ver gadering gesloten. OP HEMELVAARTSDAG MORGENVERGADERING Oj) den stralenden lentedag waren honder den jongemannen opgekomen van heinde en ver, om den Bondsdag bij te wonen, zoodat de ruime Handelsbeurs geheel gevuld was. De groote zaal bood een levcndigen aanblik met al die jonge nienschcn. Toen de profes soren Scycrijn en Visscher binnenkwamen werden ze n;ct applaus verwelkomd. De opening Ds. G. I, ans, de Bondsvoorzitter, opende de vergadering door te laten zingen Psalm 6S 9 en 10, voor te lezen Handelingen 112 envoor te gaan in gebed. In zijn openings woord verheugt hij zich over dc groote op komst. Door een dag als van heden wordt de onderlinge band versterkt. Een enkele missen we die door den dood zijn vveggeno nien. Waarheen zijn ze gegaan? Waren ze bloemen, geplant in den hemelschcn hof, nu Overgeplant, in hpnielschen grond? God geve het. Maar liet roept ons toe om bereid te zijn. Volgend jaar legt God, als Hij het doen wil, een zilveren omslag om het le vonsboek van onzen bond. Zullen we dat kunnen vieren? Of zullen dc tijden zoo hang worden, dat er van viering geen sprake za: zijn? God, in Wiens hand alle dingen zijn. vvcet dat en op Hem mogen we ons betrou wen stéil én. Laat ons als bond en als honds leden opzien naar den Hemel waar Hij is Die bewaart degenen, die op Hem betrouwen. Referaat prof. dr. H. Visscher Prof. dr. H. Visscher sprak een rede uit'over: ,.De Scheiding en de Gerefonneer cle gezindheid, 183-i1931". Spr. behandelde vervolgens de scheiding én baar Jxeoordecling. Do scheiding was als een vlam, die uitslceg uit liet smeulende vuur. Zij is niet gemaakt, geen politieke vinding, maar geworden. Zij verschijnt met heel het historisch leven in liet licht van. (iods voorzienigheid als uiting van het con flict waarin Gods Kerk was gewikkeld met' de opgedvvongen organisatie. Maar hoe be grijpelijk ook is daarom de daad der afschei ding nog .liet de (lafui, die Woord en Belij denis eischen. De sclieidingsdaad wortelt in hot misverstand, waardoor de Kerk en de haar opgedvvongen organisatie vereenzelvigd worden en als één beschouwd. De ganseho Gereformeerde gezindheid was één in haar verzet tegen het onrecht. En de eenheid van dat verzet werd gebroken door de scheiden de daad, die een inbreuk was op de Con fessie waarvoor zij meenden te strijden; Tenslotte bezag spr. de scheiding na een °cnw. Weldra is een eeuw voorbijgegaan sinds de scheiding. In die eeuw ligt de op komst dor A.R. Partij en de doleantie-bewe ging van 1886. Deze laatste begon met haar afkeer van de y scheiding .te wei-kondigen door een beroen te doen op het juiste kerk begrip. Nauwelijks zes jaren later gaf zij wezenlijk haar geboorterecht prijs.cn Moot eeïv hiifwolijk; met -'de scheiding,. Daarin kruisten dus twee onderscheidene 'soorten Heeft de A.R. Partij, die als politieke par tij vooral had op te komen voor liet goed recht der Gereformeerde gezindheid, voor dat recht gestreden, de erfenis van Groen en Kuyper bewaard? De scheiding, door Groen mede een „ontvluchte eigenaar" genoemd, maakte zich af van de worsteling voor dat recht. De A.R. Partij van lieden schijnt Groens erfenis slechts onder benefice van boedelbeschrijving te aanvaarden. In het land der scheiding zijn do zangers weinigen die aan Ba-bels rivieren weenen. Het ééne, de gansche Gereformeerde gezindheid om vattende Jeruzalem, de ons nationale leven bezielende, dragende Kerk hebben zij ver* getcn. Zelfgenoegzaam lieten zij los het on vergankelijk recht op de belijdenis der Kerk, haar door staatgeweld ontnomen. Maar wij Hervormde Anti-Revolutionairen zijn. daar mede, niet af. Wij hebben al&nog de vraag t« stellen of zij lieden nog bereid zal zijn tot den strijd voor datzelfde recht waarvoor de eerste scheiding streed op hare wijze, waar voor de doleantie streed op hare wijze, en waarvan dr. Kuyper mij persoonlijk eens zeide: „Het rechtsprobleem ligt voor de re kening van de naaste toekomst, want de red ding der Kerk is levensbelang van ons volk. Welnu indien zij liet volgen dezer godde lijke roeping weigeren blijft, omdat het in het gestoelte der eerc aangenamer is dan m het gewoel van den strijd, dan heeft de A.R. Partij niet haar roeping haar wezen ver loren, dan zou zij eigenlijk slechts een soort liberalisme vertegenwoordigen. Wat zouden wij, Hervormde Gereformeerden, dan van haar nog te wachten hebben? Zij zal zich opnieuw hebben te oriënteeren op het cotu- pas der beginselen, waarvan zij oorspron kelijk de draagster was. De Gerefonneerde gezindheid zal nimmer vrede kunnen heb ben met het onrecht onder het patronaat van den Staat der Nederlanden nu meer dan een eeuw aangedaan aan de vadcrlandschc Kerk. Op U, Hervormd Gereformeerde jongelin gen aldus besloot spr. zijn rede rtist de roeping tot den strijd voor dat recht der Kerk. Verlossing van het onrecht baart de morgenstond ccner hcrecniging van al het volk, dat waarachtig Gereformeerd is. Het leed der scheiding kan slechts overwonnen worden in de ééne, het nationale leven be zielende, leidende Gereformeerde Kerk. Daarom: bidt en strijdt om den vrede van Jeruzalem en daarmede om het recht van Gods Kerk (daverend applaus). Met het zingen van Psalm 119 88 werd de morgenvergadcring gesloten. De heer v. Dongen sprak daarna de ver gadering toe en bracht gelukwenschen over. Mej. Den Hoed sprak namens den Bond van Herv. Geref. Meisjesvereenigingen, de heer Z. II. de Groot namens den Bond van N'ed. Ilerv. Geref. Kn apen vereenigingen, Prof. Dr. II. Visscher namens den Bortd van Ned. Herv. Geref. Mannenvereenigingen. Uit hetgeen de afgevaardigden spraken bleek overduidelijk de nauwe samenhang in het Ned. Herv. Gerof. vercenigingisleven.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 5