fl V Vil Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden IN HOC SIGNO VINCES De oude Kop en nog wat 1934 ZATERDAG 12 MEI 1934 49E JAARGANG N°. 4057 1 BRIEVEN UIT AMERIKA Voornaamste Nieuws. Spnoeten alles pei'Vkg oeien f 160- le kw <»052 0 ct alles p#er kalverden lies per ^tialc; 10 kg) 41—42 te varkens 39 ht; 8 paarden 3 wagons 5ge- fkomstig- uit vorige week, hoven notee- >er, do en zeer tug nvoer, vluggö nde prüsseri. lende prijzen e handel melk Aangevoerd in runderen,, 328 75 schapen of 2. 2e srt 52— 2e srt 4850 ren 809Q c„ varkens 33'35 schapen 42— c per - kg, f 18—12—9, iets ruimer. Een prima ingf. ruimer, han- feek. Een pri* er aangevoerd del lui en la* p p e 1 e n. De mens f 3.30— 30; idem eigen e f 3.80—4.30; 33.50; Red» 3.10 alle-' per 6 ct per kg Lag 0 per kg. uks. Aanvoer 1825 kg blauw 16.300 kg Holl 3543 ct per ;animeerd, da zoodut een jeen noteering Mansjoero-sch ael gaat, i, dat U der eens aak van ngesteld ken. Als >f U wat U eens Er zijn den zijn mantel hoedjes dig, zóó wat de le s. te PK nr m I Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen f 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. Er kwamen zóó vele verzoeken tot ons, om de MAAS- EN SCHELDE- BODE in het vervolg toch weer met den ouden kop te doen verschijnen, dat wij gemeend hebben aan dezen wensch gevolg te moeten geven. De band met het verleden sprak hier zoo sterk uit, oordeelden velen van de lezers, en daarmede raakte men bij ons een gevoelige snaar aan. Tegelijk kunnen wij mededeelen, dat verschillenden van onze voor mannen op ons eiland voortaan zullen medewerken aan den inhoud van ons blad. Hierdoor zal de band tusschen blad en lezers worden versterkt. Wij doen een beroep op al onze vrienden, om de positie van DE MAAS in het volksleven op ons eiland steeds meer te ver stevigen. Het maatschappelijk welzijn zal hierdoor worden gediend en de beginselen, waarvan ons blad uitgaat, bevorderd. DE UITGEVERS OM DE VRIJHEID De strijd op politiek terrein concentreert zich, en heeft zich hier te lande altijd ge concentreerd om de vrijheid. Om de vrijheid der Nederlanden tegen over SpaanscUe dwinglandij te verwerven gaf Willem van Oranje zich geheel en al. Onze vaderen liehben steeds tegenover iedere belager van hun vrijheid zeer beslist positie gekozen. Alleen toen op het eind der 18e eeuw de revolutie ging doorwerken en wij met Frankrijk dweepten, riep men nog wel om vrijheid, maar dat was niet de vrijheid, waarvoor hier in Holland onder aanvoering der Oranjes steeds het pleit gevoerd was. Dat was de vrijheid der revolutie, welke over ons dierbaar Vaderland een zee van jammer en ellende gebracht heeft. Dat was de grootst mogelijke dwinglandij. De revolutie brengt ons altijd juist het tegenovergestelde van hetgeen ze belooft. Ook nu nog is het wezen der beginselen hetzelfde. Hoe schoon de revolutionair de zaken ook mag voorstellen, jammer en ellende brengt hij, waar zijn .beginselen toegepast worden. Zie het slechts in 't buitenland. Daar is de vrijheid aan banclen gelegd. Daar heerscht do grootste tyrannic en moet men bukken voor het brute geweld. Als Antirevolutionairen stellen wij ons vierkant tegenover alle partijen der revo lutie. Wij stellen tegenover hun heillooze beginselen hot beginsel van Gods Woord. Alleen in het beleven daarvan is de vrij heid, ook de burgerlijke vrijheid, veilig. De vrijheid is het kostelijkste goed, dat een volk kan bezitten. Laat door onze on achtzaamheid die vrijheid toch niet verlo ren gaan. Laten vooral onze jonge menschcn attent zijn! De staat zal dan uitmaken wat good is, en niet meer Gods Woord. Zoo maaikt men van God een caricatuur. De groote geestelijke goederen, welke onze vaderen in een harden kamp hebben moeten veroveren, loopen groot gevaar. Laat ons dqapoor op dg bres staan. Ons land is altijd de bakermat der vrij heid geweest. Bewaren wij die vrijheid in de kracht en mogendheid dies Hoeren, tegen het woeden van alle partijen der revolutie. En plaatsen wij tegen hun propaganda do propaganda der beginselen, die gebaseerd zijn op het Woord des Heeren. OM DE GEESTELIJKE VRIJHEID Als wij sproken van partijen der revolutie, verstaan wij daaronder allen, die zich op maken om onze staatsinstellingen omver te werpen. Allen, die zich opmaken om een omkeering van de door God ingestelde orde te bewerk stelligen. Dus communist en socialist, maar ook fascist. Onder het mom van vaderiandsfiefde en trouw aan ons doorlucht Huis van Oranje, tracht het fascisme ons volk zijn vrijheid te benemen. Wamt het belijdt de meest revolutionaire beginselen. Socialisme en communisme belijden de volkssouvereiniteit, maar het fascisme dc staatssouvereiniteit. Bij hen moet voor den staat alles bukken, die wordt als een God aangebeden. Het geheele leven eischen zij op voor den Staat. De gelijkschakeling van alle partijen, ver- eeniginigen en kerken streeft het na. De godsdienst moet volgens hen onderge schikt zijn aan den staat. Vandaar het ontzettend groote gevaar liet- Svelk onze geestelijke .vrijheid bedreigt. Dr. C. VAN GELDER Onder de vooraanstaande mannen van ons Eiland noemt Dr. v. Gelder van Xieuwe- Tonge een eigen plaats in. Door zijn vcelomvattenden arbeid op veler lei gebied, heeft hij de geheele bevolking aan zich verplicht. Zijn ijveren op publiek terrein vond zijn drijfveer in het feit, dat Hij voor de lijdende mensohheid het beste zocht. Vandaar zijn pogen om een kortere en betere verbinding met de ziekenhuizen in Rotterdam te krijgen. Waarvan het bezit en exploitatie van de ziekenauto hot resultaat was, hetwelk pas na stagen en harden ar beid verkregen werd. Zijn ijveren voor liet Groene Kruis, vooi een Ziekenhuis, voor een goede watervoor ziening enz., zijn bekend. Wij zijn op ons Eiland aan Dr. v. Gelder veel verplicht. Altijd stond hij op de bres, om door woord on geschrift de belangen der lijdenden te verdedigen. Daarom spijt het ons, dat hij nu van ons heen gaat. Zijn ambtelijke periode als gemeente geneesheer te Nieuwe-Tonge is welhaast be ëindigd. Wij gunnen Dr. v. Gelder gaarne nog vele jaren een welverdiende rust. Wij betuigen hem onzen clank voor het vele, dat hij tot stand heeft mogen brengen. Altijd zal zijn naam genoemd worden bij hen, <diie voor onze streek zich gaven onder vaak moeilijke omstandigheden. Daarom, dokter van Gelder het ga U wel. God kro ne U rijkelijk met Zijnen zegen. SPOORWEG GOUDA-ALFEN WORDT 7 OCTOBER A.S. IN HET VERKEER OPGENOMEN. Naar gemeld wordt, zal de exploitatie van de nieuwe spoorwgg GoudaAllen op 7 October beginnen. Er komt een uurdienst met Dieselmotoren. Ook goederenvervoer zal mogelijk zijn, zoowel stukgoed als wa gonladingen. Het vervoer zal zoo vlug mogelijk, tegen gewoon tarief geschieden en de lijn zal, zeer waarschijnlijk, in het buurtverkeer worden opgenomen. Te Gouda en Alfen vertrekken de treinen en komen ze aan op de bestaande stations. Te Waddinxvecn en Boskoop is moll bezig met de bouw van de stations. Op eerstge noemde plaats komt een hoofdgebouw met vestibule, kantoor, wachtkamer en goederen loods aaneengebouwd. Te Boskoop komt een hoofdgebouw met ingang in het midden. In de vestibule is ook het kantoor, rechts de bagageloods, links de wachtkamer. EEN ONTMOETING HET LAND VAN CALIFORNIE Deze week belde de telefoon en toen ik rle haak van het toestel nam, merkte ik, dat ik een dame aan de telefoon had. Zij vertelde mij, dat ze gehoord had, dat ik een Hol lander was. En zij had haar ouden vader uit het zelfde land over gekregen, die nu graag eens met iemand wilde praten, die ook Hollander was en door zijn langdurig verblijf in Amerika hem iets ener dit land vertellen kon, gezien door Hollandsche oogen. Natuurlijk had ik geen reden haar vrien delijk verzoek af te wijzen. En zoo bevond ik mij twee dagen later hij deze dame en werd ik aan haar twee en zeventig jarigen vader voorgesteld. Zij vertelde mij, dat ze reeds zeer jong Nederland verlaten had en weinig meer van haar geboorteland af wist. Zij bleek tot de gegoede burgerstand te belmo ren. Ze was met een zakenman gehuwd. Haar vader echter dioeg de sporen van ecu hard werkend en zorgelijk leven, dat hij dan ook inderdaad geleid had. Natuurlijk was wel een der eerste vragen: Waar komt gij vandaan in Nederland. Hij wilde dat zoowel van mij als ik van hem weten. Tot mijn verbazing bleek, dat de oude man nog geen anderhalf uur van mijn geboorte plaats af woonde. Zijn vader was daar riet snijder geweest en boerenarbeider. Hij ver telde mij, dat Hij nog maar net twaalf jaar oud, er met zijn zusje van tien jaar al op uit gestuurd werd om met de „rommelpot" langs de deuren te gaan. Dat gebeurde voor namelijk in den wintertijd, wanneer ze thuis geen eten meer hadden. Hij maakte dan met zijn zusje wandeltochten van zes uur ach tereen stuk. lllj liep met de „rommelpot" en zijn zusje zong er hij. Eerst om '.s avonds zes of zeven uur waren ze weer thuis terug. Het bedrag dat ze dan opgehaald hadden bedroeg meestal zoo ongeveer een honderd centen. Een heele schat voor hun vader en moederHet gebeurde meermalen, dat zijn moeder op de centen zat te wachten om eten te koopen. Een keer hadden ze liet ge luk reeds weer o«ii half drie thuis'! te zijn Dat kwam zoo. Ze waren op Korteraar hij een Roomschen hoer hei erf opgeloopon. waar juist het vastenavondfeest gevierd werd. Er scheen nog ai aanlig wat gedron ken te zijn, maar toen hij in zijn pet h-t ongehaaide bedrag nakeek, telde hij ruim drie gulden. Een ongehoord bedrag. En ze waren zoo blij, dat ze maar niet verder gin gen doch regelrecht naar huis terug liepen om hun ouders ook blij 1e maken. Heel zijn jeugdleven was een leven van ellende en armoe geweest. Alleen in den zomer, wanneer zijn vader als daggelder één gulden per dag verdiende, gingen zij naar school om nog iets te leeren. liet riet- snijden gaf ongeveer zestig a zeventig cen ten per dagen dat duurde slechts onge veer één maand. En dan stonden ze voor een langen winter. Soms was er een kleine verademing als ze mochten smullen van het heerlijke kranzenvet, dat ze van den boer kregen in den slachttijd. Dit vet werd dan door hun moeder uitgebakken en met de kortgesneden darmen, die ze ook van den hoer kregen was het een fijn Zondagsmaal! Hij vertelde mij in liet kort ongeveer zijn heele levensgeschiedenis, een leven, dat uil niet veel anders dan ellende en ontbering had bestaan. Onder zijn spreken rees onvvillekcu lig de vraag in mij op, of Hij ook kennis aan een beter en hooger leven had. Uit zijn vertelling was daar niets van gebleken. Hij v ertelde mij ook, dat Hij met zijn schoon zoon naar een film geweest was, waar men afdraaide hoe de wereld er voor honderd jaren uit zag. Maar Hij meende, dat Hij daar geen film voor behoefde te zien. Hij kon er zelf we! een afdraaienl Zijn geheugen was nog goed. Toen zei ik: .Ta, en die film is met Uw dood straks nog niet afgeloopcn, maar rolt ook verder, tot zij eenmaal in de eeuwig heid tegen of voor ons zal moeten getuigen. „Dat is natuurlijk iets, wat nog bewezen moet worden'' meende hij. „Ik geloof dat niet, op mijn paspoort staat: „Religion none" (geen Godsdienst). En in die overtuiging hoop ik ook Amerika straks weer te ver laten." Ik schrok van dit bruut getuigenis, uit den mond van dien ouden man, die in dit leven niet veel anders dan armoe gekend had, terug. Het bleek, dat er een afgrond tusschen ons lag. Ik wees hem op mijn overtuiging, waarbij Hij het hoofd schudde. Toen werd het mijn tijd, maar hij hield mij nog terug en zei, dat al verschilden wij van zienswijze, we daarom nog wel wat praten konden over den ouden tijd. Ik probeerde hem duidelijk te maken, dat hier meer dan een verschil in „zienswijze" was, dat het hier een verschil tusschen licht en duister nis, leven en dood was. Toen ik hier verder op in ging. scheen Hij wel ontroerd, maar ik geloof dat het daarbij ook weer geble ven is. Hij is op dit oogenhlik weer op de brecde oceaan naar het oude vaderland Een ontmoeting voor even, als schepen „die in den nacht elkaar voorhij gaan"7 Het land van Californië bevalt LTw brief schrijver uitstekend. Het is een der mooiste plekjes van Ame rika, misschien wel van de wereld. De prachtige bergen, met hellingen die als oen groen tapijt zich voor het oog ont rollen, en deze weer hekleed mot kudden, zijn een dagelijk-sche verlustiging. En de bijna altijd bloeiende hoornen en bloemen vol wisselende kleurenpracht, doen denken aan een ongeschonden lusthof. Het schitterend klimaat trekt Hier muzen den I ij duizenden toeristen. Mede hierdnoi is deze Staat ook zoo talrijk bevolkt. Jam nier dat liet nieerendee) der Hollanders die hier wonen een onkerkelijk leven leiden, ol onderdak gezocht hebben bij een der echt Amerikaanscbe kerken. Hei groepie dat hier op het eiland Alameda kerkt, waar ik al eer over geschreven heb, beschouwt zich dun ook als een groote familiekring, waar in de één voortdurend den --teiin van den ander zoekt, liet kerkgebouw huren wij van een Methodistengemeente voor vijftien dol lar in de maand We hebben hiervoor liet gebruik over een kerkgebouw zooals niis schicn maar weinig C.hr. Geref. Kerken in Amerika hebben. Heel mooi gemeubileerd, de vloeren en paden belegd met dikke tapij ten enz. Het is voor zooiets geen geld. Juist de laatste Zondag hadden wc Avond maal. Dit gebeurt in de taal des lands. Het formulier dat wc er bij gebruiken is zeer getrouw uit do Noderlandsche taal over gezet. Mat nog nooit gebeurd is, had toen plaats: een van de leden van de Methodis ten-kerk woonde dezen dienst hij, en zetlc zich mede aan den Avondmaalsdisch. Dit is voor Amerika niets vreemds, maar de Chr. Geref. Kerk kent deze gewoonte toch geluk kig niet. Maar natuurlijk werd hij niet bruut geweerd. Men ov erhandigde ook hem het brood en de wijn. Maar het spreekt van zelf, dat dc kerkeraad hem zal bezoeken. Zoo ziet men, dat men als Hollanders tel kens met de Amerikaanscbe toestanden te naken heeft. Het is een zegen, dat onze Chr. Geref. Kerk daarbij liaar eigen karakter weet te handhaven. Uw vriend in Amerika. RINGVERGADERING FLAKKEE NED. HERV. J. V. op G. G. Verslag van de gehouden vergadering der Hing l'iakkee der Ned. Herv. J. V. op G. G., in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwe Tonge, op Henirivaartsdag, des avonds 7 uur. De Voorzitter Hing, de heer J. Overwoei, van Hei kingen, opent dc vergadering met het laten zingen \an Psalm 1Ü3 10 en 11, waarna hij een gedeelte voorleest uit. Mattii 10 en gaat daarna voor in gebed. Vervolgens spreekt de heer Overwoei eet» kor^ openingswoord voor de flinke opkomst der J. V. en M. V. van Flakkee en dc ande ren die van hun belangstelling blijk gaven. In 't bijzonder richt spr. een kort woord tot de sprekers Ds. d. Wal, van Dirksland, ei. Ds. Westera Iloekzema, van Mijnsheeren- land, die.eveneens het woord weuschen tc voeren voor de Ring Flakkee. Dan staat spr. stil Dij Hand. 1 8: Maai zoo gij zult ontvangen de kracht des Heih gen Geestcs die over u komen zal, en gij zuil mijne getuigen zijn, zoo te Jeruzalem als in geheel Judca en Samaria en tot hot uiterst*, der aarde. Spr. schetst hier in "t kort hoe moeilijk het is getuige te zijn van Christus. Iloe moei lijk het ook voor de discipelen was in Jen» zalem, Jtidea en Samaria tc getuigen, zooais Jezus hun reeds gezegd had: ziet ik zend u als schapen in 't midden der wolven, maar gijlieden zult mijne getuigen zijn. Maar vooral ook voor de J. V. die in dezen tijd voor dc banier van het kruis moet opko men dat zij alleen maar kunnen door hei gelooi en niet in eigen kracht, maar door de leiding des Heiligen Geestcs. Getrouwe belij ders te zijn van Christus. Spr. maant de J. V. aan steeds voor hun beginsel uit te komen en niet hun beginsel te verloochenen. Dan wordt er gezongen Ps. KIS 1, waarna Ds. v. d. Wal, van Dirksland, het woord ver krijgt, naar aanleiding van het onderwon:). Blijdschap en sterkte 'Nchemia S 11 laatste gedi el te). Spr. zet hier in korte trekken uit een hoe Nchemia verlof kreeg van den ko ning oin naai Jeruzalem terug te gaan om de muren van Jeruzalem weder te herhou wen, hoe of het Ezra en Nchemia gelukt is dat te doen en hoe God hun heeft gosterk», zoodat zij met blijdschap hun werk terhano konden nemen ondanks alle bespotting en strijd. Maar even-zoo voor de J. V. dat zij mei blijdschap des Heeren wil volgen, met afstei ving der zonden door droefheid, die een on- herouwelijke bekeuring werkt tot zaligheid, daar liet eindigen der wereld eindigt in droefheid, maar die des Heeren wil doen, bin dig* in blijdschap. Dan laat spr. zingen Ps. 119 03 en waarin middels gecollecteerd wordt voor kerk en J. V. AD laatste spreker treedt thans op Dv W'estja Hcekzema, van Mijn.sheerenlami over het onderw erp: De ware schoonheid dor jongelingen, naar aanleiding van Daniël 13. Hoe de koning Nebukadne/.ar hun ge loof op de proef stelde om de spijze des kn nings tafel te gebruiken, die de Israëlieten niet mochten eten, en hoe Daniël zich voor nam in zijn hart om -zich van die spijze te onthouden en hoe God Daniël genade gaf in de oogen van den overste «lei- kamerlingen. De vier jongelingen, <Iie alleen vin het ge zaaide spijze hadden, tot drank water, wei den schooner dan die van de spijze des ko- nings aten, zoodat Melchar alleen gaf war zij hen verzochten, £oo is het ook met dc J. V. on M. V. Altijd is het lev en vol gevaren, maar vooral onder de jongelingen, de ge vaarvolle verleiding die hun dagelijks om ringt, dat zij mogen leven naast 't heilig blad en dat zij geen knieval doen voor den koning der verschrikking. Dat de jongelin gen weten mogen wat ze willen, vooral ook in de toekomst, evenals de jongelingen bij ljet beeld van Dura, en dat zij niet blijd schap en vrijmoedigheid voor bun beginsel mogen uitkomen, en dat velen tot de J. V. nog mogen toetreden. Hierna wordt gezongen Ps. 119 5. Dan wordt aan liet eind der samenkomst dank gebracht door do heer Overvveel, van Herkingen, aan do heide sprekers en aan ar Ion die tot het slagen van deze samenkomst hébben medegewerkt en wordt als slot?*»"* gezongen Ps. 11, waarna Ds. W<-- - Hockzema met dankgebed dc samenkomst sluit. DE WILLEM VAN ORANJE-FILM Dc vorige week heeft i:i de concertzaal van het hotel Meyer de bekende film „Wil lem van Oranje" gedraaid. Alvorens met de vertooning van deze film begonnen werd, draaide men enkele reportage films, o.a. de begrafenis van Ko ning Albert, de begrafenis van Koningn Emma en de huldiging van de Koningin in hot stadion te Amsterdam enz TIoc prachtig dat de film ons In staat stelt zulke belangrijke gebeurtenissen \oor iltijd aan de vergetelheid te anti rekken. Daarbij wordt een ieder in staat gesteld, die anders niet in de gelegenheid is om groote Driestarren: Om de Vrijheid; Om de geestelijke vrijheid; Dr. C. van Gelder. De Jongelingen-Bondsdagen. Ring vergadering te Nieuwe-Tonge Brief uit Amerika. Uit het verleden van Overflakkce. De Koninklijke Familie in Limburg. Spellingvereenvoudiging. Voor den Zondag. Mijnramp in Baden. komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot SpS^Utoli Bij alle Drogisten nationale gebeurteni.-soii bij te wonen, met eigen oogen zich daarvan op de hoogte te stellen e:i mee te leven. Dit is geen surrogaat, do fantasie speelt daarbij, zooals in de meeste andere films het geval is. geen rol. Dit is zuivere weergave. Hop mooiIjjk het is om de vaderlandscho historie van enkele honderden jaren geleden op de rolprent te reconstrueeren is ons dui delijk geworden toen daarna de hoofdfilm „Willem van Oranje" werd vertoond. Zeker er zijn momenten geweest die ons ontroer den. zooals hot aanbieden van het smeek schrift der edelen aan Margaret ha van Panna, de bestorming van Alkmaar en de weergave van Leiden s ontzet enz. Maar toch werden wij niet voldaan, meerdere malen stuitten ons passages tegen de horst, bv. de vei filming van een hagepreek. W ij gelooveu niet. dat tiet zingen der psalmen op zulk een vroolijke manier gegaan zal zijn, als dc spelers ons deze levensgevaarlijke, geloofs moed eischende, godsdienstoefeningen in oogenschotivv lieten nemen. De moeder \a:i Prins Willem was ons in ziens veel te veel vrouw van onzen tijd en maakte op ons allerminst een moederlijke indruk. Er was teveel tooneelspel aan. Overal waar de geestelijke zijde van Prins W illent'.s tijd aangeroerd werd, trof o:is dc groote oppervlakkigheid der spelers. Toch hebben wij groote waardeering voor deze poging om de grondlegger van onze vrijheid dichter bij ons te brengen. Vele pas sages zullen wij nimmer vergeten, zij heb ben een grooten indruk nagelaten. Dit staat vast, dat zij, die meer den na druk leggen op de geestelijke zi jde van onze worsteling tégen Spanje, in vele gevallen zich een andere voorstelling der feiten zou den hebben gevormd. HOLLANDSCH DORP IN GRAND RAPIDS Te Grand Rapids (Michigan) in Amerika wordt ernstig het plan overwogen om in het Hivcride Park aldaar een tv pisch IIol- landsch dorpje te houwen met dij kaan! eg» kanalen en slooten, het geheel te beplanten met hoornen en bloemhout op de wijze als in Nederland geschiedt, huizen in Holland- schen dorpsstijl er neer te zetten en deze ook met Hollandsche meubelen en oudhei den te meubelen, zoodat het geheel een der meest aantrekkelijke bezienswaardigheden van Grand Rapids zal worden. In dc werkplaatsen te Etampes worden de om onderzocht te worden, zeven Franschc vliegtuigen die zullen mededingen naar'de Coupe Deulscli, gedemonteerd, V I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1