fl
V
Vil
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden
IN HOC SIGNO VINCES
De oude Kop en nog wat
1934
ZATERDAG 12 MEI 1934
49E JAARGANG N°. 4057 1
BRIEVEN UIT AMERIKA
Voornaamste Nieuws.
Spnoeten
alles pei'Vkg
oeien f 160-
le kw <»052
0 ct alles p#er
kalverden
lies per ^tialc;
10 kg) 41—42
te varkens 39
ht; 8 paarden
3 wagons 5ge-
fkomstig- uit
vorige week,
hoven notee-
>er, do en zeer
tug
nvoer, vluggö
nde prüsseri.
lende prijzen
e handel melk
Aangevoerd in
runderen,, 328
75 schapen of
2. 2e srt 52—
2e srt 4850
ren 809Q c„
varkens 33'35
schapen 42—
c per - kg,
f 18—12—9,
iets ruimer.
Een prima
ingf.
ruimer, han-
feek. Een pri*
er aangevoerd
del lui en la*
p p e 1 e n. De
mens f 3.30—
30; idem eigen
e f 3.80—4.30;
33.50; Red»
3.10 alle-' per
6 ct per kg
Lag
0 per kg.
uks. Aanvoer
1825 kg blauw
16.300 kg Holl
3543 ct per
;animeerd, da
zoodut een
jeen noteering
Mansjoero-sch
ael gaat,
i, dat U
der eens
aak van
ngesteld
ken. Als
>f U wat
U eens
Er zijn
den zijn
mantel
hoedjes
dig, zóó
wat de
le
s.
te
PK
nr
m
I
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen f 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
Er kwamen zóó vele verzoeken tot ons, om de MAAS- EN SCHELDE-
BODE in het vervolg toch weer met den ouden kop te doen verschijnen,
dat wij gemeend hebben aan dezen wensch gevolg te moeten geven.
De band met het verleden sprak hier zoo sterk uit, oordeelden velen
van de lezers, en daarmede raakte men bij ons een gevoelige snaar aan.
Tegelijk kunnen wij mededeelen, dat verschillenden van onze voor
mannen op ons eiland voortaan zullen medewerken aan den inhoud
van ons blad. Hierdoor zal de band tusschen blad en lezers worden
versterkt. Wij doen een beroep op al onze vrienden, om de positie
van DE MAAS in het volksleven op ons eiland steeds meer te ver
stevigen. Het maatschappelijk welzijn zal hierdoor worden gediend
en de beginselen, waarvan ons blad uitgaat, bevorderd.
DE UITGEVERS
OM DE VRIJHEID
De strijd op politiek terrein concentreert
zich, en heeft zich hier te lande altijd ge
concentreerd om de vrijheid.
Om de vrijheid der Nederlanden tegen
over SpaanscUe dwinglandij te verwerven
gaf Willem van Oranje zich geheel en al.
Onze vaderen liehben steeds tegenover
iedere belager van hun vrijheid zeer beslist
positie gekozen.
Alleen toen op het eind der 18e eeuw de
revolutie ging doorwerken en wij met
Frankrijk dweepten, riep men nog wel om
vrijheid, maar dat was niet de vrijheid,
waarvoor hier in Holland onder aanvoering
der Oranjes steeds het pleit gevoerd was.
Dat was de vrijheid der revolutie, welke
over ons dierbaar Vaderland een zee van
jammer en ellende gebracht heeft.
Dat was de grootst mogelijke dwinglandij.
De revolutie brengt ons altijd juist het
tegenovergestelde van hetgeen ze belooft.
Ook nu nog is het wezen der beginselen
hetzelfde.
Hoe schoon de revolutionair de zaken ook
mag voorstellen, jammer en ellende brengt
hij, waar zijn .beginselen toegepast worden.
Zie het slechts in 't buitenland.
Daar is de vrijheid aan banclen gelegd.
Daar heerscht do grootste tyrannic en
moet men bukken voor het brute geweld.
Als Antirevolutionairen stellen wij ons
vierkant tegenover alle partijen der revo
lutie. Wij stellen tegenover hun heillooze
beginselen hot beginsel van Gods Woord.
Alleen in het beleven daarvan is de vrij
heid, ook de burgerlijke vrijheid, veilig.
De vrijheid is het kostelijkste goed, dat
een volk kan bezitten. Laat door onze on
achtzaamheid die vrijheid toch niet verlo
ren gaan.
Laten vooral onze jonge menschcn attent
zijn!
De staat zal dan uitmaken wat good is, en
niet meer Gods Woord.
Zoo maaikt men van God een caricatuur.
De groote geestelijke goederen, welke onze
vaderen in een harden kamp hebben moeten
veroveren, loopen groot gevaar. Laat ons
dqapoor op dg bres staan.
Ons land is altijd de bakermat der vrij
heid geweest.
Bewaren wij die vrijheid in de kracht en
mogendheid dies Hoeren, tegen het woeden
van alle partijen der revolutie.
En plaatsen wij tegen hun propaganda do
propaganda der beginselen, die gebaseerd
zijn op het Woord des Heeren.
OM DE GEESTELIJKE VRIJHEID
Als wij sproken van partijen der revolutie,
verstaan wij daaronder allen, die zich op
maken om onze staatsinstellingen omver te
werpen.
Allen, die zich opmaken om een omkeering
van de door God ingestelde orde te bewerk
stelligen.
Dus communist en socialist, maar ook
fascist.
Onder het mom van vaderiandsfiefde en
trouw aan ons doorlucht Huis van Oranje,
tracht het fascisme ons volk zijn vrijheid te
benemen.
Wamt het belijdt de meest revolutionaire
beginselen.
Socialisme en communisme belijden de
volkssouvereiniteit, maar het fascisme dc
staatssouvereiniteit.
Bij hen moet voor den staat alles bukken,
die wordt als een God aangebeden.
Het geheele leven eischen zij op voor den
Staat.
De gelijkschakeling van alle partijen, ver-
eeniginigen en kerken streeft het na.
De godsdienst moet volgens hen onderge
schikt zijn aan den staat.
Vandaar het ontzettend groote gevaar liet-
Svelk onze geestelijke .vrijheid bedreigt.
Dr. C. VAN GELDER
Onder de vooraanstaande mannen van
ons Eiland noemt Dr. v. Gelder van Xieuwe-
Tonge een eigen plaats in.
Door zijn vcelomvattenden arbeid op veler
lei gebied, heeft hij de geheele bevolking
aan zich verplicht.
Zijn ijveren op publiek terrein vond zijn
drijfveer in het feit, dat Hij voor de lijdende
mensohheid het beste zocht.
Vandaar zijn pogen om een kortere en
betere verbinding met de ziekenhuizen in
Rotterdam te krijgen. Waarvan het bezit en
exploitatie van de ziekenauto hot resultaat
was, hetwelk pas na stagen en harden ar
beid verkregen werd.
Zijn ijveren voor liet Groene Kruis, vooi
een Ziekenhuis, voor een goede watervoor
ziening enz., zijn bekend.
Wij zijn op ons Eiland aan Dr. v. Gelder
veel verplicht. Altijd stond hij op de bres,
om door woord on geschrift de belangen der
lijdenden te verdedigen. Daarom spijt het
ons, dat hij nu van ons heen gaat.
Zijn ambtelijke periode als gemeente
geneesheer te Nieuwe-Tonge is welhaast be
ëindigd.
Wij gunnen Dr. v. Gelder gaarne nog vele
jaren een welverdiende rust. Wij betuigen
hem onzen clank voor het vele, dat hij tot
stand heeft mogen brengen.
Altijd zal zijn naam genoemd worden bij
hen, <diie voor onze streek zich gaven onder
vaak moeilijke omstandigheden. Daarom,
dokter van Gelder het ga U wel. God kro
ne U rijkelijk met Zijnen zegen.
SPOORWEG GOUDA-ALFEN
WORDT 7 OCTOBER A.S. IN HET
VERKEER OPGENOMEN.
Naar gemeld wordt, zal de exploitatie
van de nieuwe spoorwgg GoudaAllen op
7 October beginnen. Er komt een uurdienst
met Dieselmotoren. Ook goederenvervoer
zal mogelijk zijn, zoowel stukgoed als wa
gonladingen.
Het vervoer zal zoo vlug mogelijk, tegen
gewoon tarief geschieden en de lijn zal,
zeer waarschijnlijk, in het buurtverkeer
worden opgenomen.
Te Gouda en Alfen vertrekken de treinen
en komen ze aan op de bestaande stations.
Te Waddinxvecn en Boskoop is moll bezig
met de bouw van de stations. Op eerstge
noemde plaats komt een hoofdgebouw met
vestibule, kantoor, wachtkamer en goederen
loods aaneengebouwd.
Te Boskoop komt een hoofdgebouw met
ingang in het midden. In de vestibule is
ook het kantoor, rechts de bagageloods,
links de wachtkamer.
EEN ONTMOETING
HET LAND VAN CALIFORNIE
Deze week belde de telefoon en toen ik rle
haak van het toestel nam, merkte ik, dat ik
een dame aan de telefoon had. Zij vertelde
mij, dat ze gehoord had, dat ik een Hol
lander was. En zij had haar ouden vader
uit het zelfde land over gekregen, die nu
graag eens met iemand wilde praten, die
ook Hollander was en door zijn langdurig
verblijf in Amerika hem iets ener dit land
vertellen kon, gezien door Hollandsche
oogen.
Natuurlijk had ik geen reden haar vrien
delijk verzoek af te wijzen. En zoo bevond ik
mij twee dagen later hij deze dame en werd
ik aan haar twee en zeventig jarigen vader
voorgesteld. Zij vertelde mij, dat ze reeds
zeer jong Nederland verlaten had en weinig
meer van haar geboorteland af wist. Zij
bleek tot de gegoede burgerstand te belmo
ren. Ze was met een zakenman gehuwd.
Haar vader echter dioeg de sporen van ecu
hard werkend en zorgelijk leven, dat hij
dan ook inderdaad geleid had.
Natuurlijk was wel een der eerste vragen:
Waar komt gij vandaan in Nederland. Hij
wilde dat zoowel van mij als ik van hem
weten.
Tot mijn verbazing bleek, dat de oude man
nog geen anderhalf uur van mijn geboorte
plaats af woonde. Zijn vader was daar riet
snijder geweest en boerenarbeider. Hij ver
telde mij, dat Hij nog maar net twaalf jaar
oud, er met zijn zusje van tien jaar al op uit
gestuurd werd om met de „rommelpot"
langs de deuren te gaan. Dat gebeurde voor
namelijk in den wintertijd, wanneer ze thuis
geen eten meer hadden. Hij maakte dan met
zijn zusje wandeltochten van zes uur ach
tereen stuk. lllj liep met de „rommelpot" en
zijn zusje zong er hij. Eerst om '.s avonds
zes of zeven uur waren ze weer thuis terug.
Het bedrag dat ze dan opgehaald hadden
bedroeg meestal zoo ongeveer een honderd
centen. Een heele schat voor hun vader en
moederHet gebeurde meermalen, dat
zijn moeder op de centen zat te wachten om
eten te koopen. Een keer hadden ze liet ge
luk reeds weer o«ii half drie thuis'! te zijn
Dat kwam zoo. Ze waren op Korteraar hij
een Roomschen hoer hei erf opgeloopon.
waar juist het vastenavondfeest gevierd
werd. Er scheen nog ai aanlig wat gedron
ken te zijn, maar toen hij in zijn pet h-t
ongehaaide bedrag nakeek, telde hij ruim
drie gulden. Een ongehoord bedrag. En ze
waren zoo blij, dat ze maar niet verder gin
gen doch regelrecht naar huis terug liepen
om hun ouders ook blij 1e maken.
Heel zijn jeugdleven was een leven van
ellende en armoe geweest. Alleen in den
zomer, wanneer zijn vader als daggelder
één gulden per dag verdiende, gingen zij
naar school om nog iets te leeren. liet riet-
snijden gaf ongeveer zestig a zeventig cen
ten per dagen dat duurde slechts onge
veer één maand. En dan stonden ze voor
een langen winter. Soms was er een kleine
verademing als ze mochten smullen van het
heerlijke kranzenvet, dat ze van den boer
kregen in den slachttijd. Dit vet werd dan
door hun moeder uitgebakken en met de
kortgesneden darmen, die ze ook van den
hoer kregen was het een fijn Zondagsmaal!
Hij vertelde mij in liet kort ongeveer zijn
heele levensgeschiedenis, een leven, dat uil
niet veel anders dan ellende en ontbering had
bestaan. Onder zijn spreken rees onvvillekcu
lig de vraag in mij op, of Hij ook kennis
aan een beter en hooger leven had. Uit zijn
vertelling was daar niets van gebleken. Hij
v ertelde mij ook, dat Hij met zijn schoon
zoon naar een film geweest was, waar men
afdraaide hoe de wereld er voor honderd
jaren uit zag. Maar Hij meende, dat Hij daar
geen film voor behoefde te zien. Hij kon er
zelf we! een afdraaienl Zijn geheugen was
nog goed.
Toen zei ik: .Ta, en die film is met Uw
dood straks nog niet afgeloopcn, maar rolt
ook verder, tot zij eenmaal in de eeuwig
heid tegen of voor ons zal moeten getuigen.
„Dat is natuurlijk iets, wat nog bewezen
moet worden'' meende hij. „Ik geloof dat
niet, op mijn paspoort staat: „Religion none"
(geen Godsdienst). En in die overtuiging
hoop ik ook Amerika straks weer te ver
laten."
Ik schrok van dit bruut getuigenis, uit
den mond van dien ouden man, die in dit
leven niet veel anders dan armoe gekend
had, terug. Het bleek, dat er een afgrond
tusschen ons lag. Ik wees hem op mijn
overtuiging, waarbij Hij het hoofd schudde.
Toen werd het mijn tijd, maar hij hield mij
nog terug en zei, dat al verschilden wij van
zienswijze, we daarom nog wel wat praten
konden over den ouden tijd. Ik probeerde
hem duidelijk te maken, dat hier meer dan
een verschil in „zienswijze" was, dat het
hier een verschil tusschen licht en duister
nis, leven en dood was. Toen ik hier verder
op in ging. scheen Hij wel ontroerd, maar
ik geloof dat het daarbij ook weer geble
ven is.
Hij is op dit oogenhlik weer op de brecde
oceaan naar het oude vaderland
Een ontmoeting voor even, als schepen
„die in den nacht elkaar voorhij gaan"7
Het land van Californië bevalt LTw brief
schrijver uitstekend.
Het is een der mooiste plekjes van Ame
rika, misschien wel van de wereld.
De prachtige bergen, met hellingen die
als oen groen tapijt zich voor het oog ont
rollen, en deze weer hekleed mot kudden,
zijn een dagelijk-sche verlustiging. En de
bijna altijd bloeiende hoornen en bloemen
vol wisselende kleurenpracht, doen denken
aan een ongeschonden lusthof.
Het schitterend klimaat trekt Hier muzen
den I ij duizenden toeristen. Mede hierdnoi
is deze Staat ook zoo talrijk bevolkt. Jam
nier dat liet nieerendee) der Hollanders die
hier wonen een onkerkelijk leven leiden, ol
onderdak gezocht hebben bij een der echt
Amerikaanscbe kerken. Hei groepie dat
hier op het eiland Alameda kerkt, waar ik
al eer over geschreven heb, beschouwt zich
dun ook als een groote familiekring, waar
in de één voortdurend den --teiin van den
ander zoekt, liet kerkgebouw huren wij van
een Methodistengemeente voor vijftien dol
lar in de maand We hebben hiervoor liet
gebruik over een kerkgebouw zooals niis
schicn maar weinig C.hr. Geref. Kerken in
Amerika hebben. Heel mooi gemeubileerd,
de vloeren en paden belegd met dikke tapij
ten enz. Het is voor zooiets geen geld.
Juist de laatste Zondag hadden wc Avond
maal. Dit gebeurt in de taal des lands. Het
formulier dat wc er bij gebruiken is zeer
getrouw uit do Noderlandsche taal over
gezet.
Mat nog nooit gebeurd is, had toen
plaats: een van de leden van de Methodis
ten-kerk woonde dezen dienst hij, en zetlc
zich mede aan den Avondmaalsdisch. Dit is
voor Amerika niets vreemds, maar de Chr.
Geref. Kerk kent deze gewoonte toch geluk
kig niet. Maar natuurlijk werd hij niet
bruut geweerd. Men ov erhandigde ook hem
het brood en de wijn. Maar het spreekt van
zelf, dat dc kerkeraad hem zal bezoeken.
Zoo ziet men, dat men als Hollanders tel
kens met de Amerikaanscbe toestanden te
naken heeft.
Het is een zegen, dat onze Chr. Geref.
Kerk daarbij liaar eigen karakter weet te
handhaven.
Uw vriend in Amerika.
RINGVERGADERING FLAKKEE
NED. HERV. J. V. op G. G.
Verslag van de gehouden vergadering der
Hing l'iakkee der Ned. Herv. J. V. op G. G.,
in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwe Tonge, op
Henirivaartsdag, des avonds 7 uur.
De Voorzitter Hing, de heer J. Overwoei,
van Hei kingen, opent dc vergadering met
het laten zingen \an Psalm 1Ü3 10 en 11,
waarna hij een gedeelte voorleest uit. Mattii
10 en gaat daarna voor in gebed.
Vervolgens spreekt de heer Overwoei eet»
kor^ openingswoord voor de flinke opkomst
der J. V. en M. V. van Flakkee en dc ande
ren die van hun belangstelling blijk gaven.
In 't bijzonder richt spr. een kort woord tot
de sprekers Ds. d. Wal, van Dirksland, ei.
Ds. Westera Iloekzema, van Mijnsheeren-
land, die.eveneens het woord weuschen tc
voeren voor de Ring Flakkee.
Dan staat spr. stil Dij Hand. 1 8: Maai
zoo gij zult ontvangen de kracht des Heih
gen Geestcs die over u komen zal, en gij zuil
mijne getuigen zijn, zoo te Jeruzalem als in
geheel Judca en Samaria en tot hot uiterst*,
der aarde.
Spr. schetst hier in "t kort hoe moeilijk
het is getuige te zijn van Christus. Iloe moei
lijk het ook voor de discipelen was in Jen»
zalem, Jtidea en Samaria tc getuigen, zooais
Jezus hun reeds gezegd had: ziet ik zend u
als schapen in 't midden der wolven, maar
gijlieden zult mijne getuigen zijn.
Maar vooral ook voor de J. V. die in dezen
tijd voor dc banier van het kruis moet opko
men dat zij alleen maar kunnen door hei
gelooi en niet in eigen kracht, maar door de
leiding des Heiligen Geestcs. Getrouwe belij
ders te zijn van Christus. Spr. maant de J. V.
aan steeds voor hun beginsel uit te komen
en niet hun beginsel te verloochenen.
Dan wordt er gezongen Ps. KIS 1, waarna
Ds. v. d. Wal, van Dirksland, het woord ver
krijgt, naar aanleiding van het onderwon:).
Blijdschap en sterkte 'Nchemia S 11 laatste
gedi el te). Spr. zet hier in korte trekken uit
een hoe Nchemia verlof kreeg van den ko
ning oin naai Jeruzalem terug te gaan om
de muren van Jeruzalem weder te herhou
wen, hoe of het Ezra en Nchemia gelukt is
dat te doen en hoe God hun heeft gosterk»,
zoodat zij met blijdschap hun werk terhano
konden nemen ondanks alle bespotting en
strijd.
Maar even-zoo voor de J. V. dat zij mei
blijdschap des Heeren wil volgen, met afstei
ving der zonden door droefheid, die een on-
herouwelijke bekeuring werkt tot zaligheid,
daar liet eindigen der wereld eindigt in
droefheid, maar die des Heeren wil doen, bin
dig* in blijdschap.
Dan laat spr. zingen Ps. 119 03 en
waarin middels gecollecteerd wordt voor
kerk en J. V.
AD laatste spreker treedt thans op Dv
W'estja Hcekzema, van Mijn.sheerenlami
over het onderw erp: De ware schoonheid dor
jongelingen, naar aanleiding van Daniël
13. Hoe de koning Nebukadne/.ar hun ge
loof op de proef stelde om de spijze des kn
nings tafel te gebruiken, die de Israëlieten
niet mochten eten, en hoe Daniël zich voor
nam in zijn hart om -zich van die spijze te
onthouden en hoe God Daniël genade gaf in
de oogen van den overste «lei- kamerlingen.
De vier jongelingen, <Iie alleen vin het ge
zaaide spijze hadden, tot drank water, wei
den schooner dan die van de spijze des ko-
nings aten, zoodat Melchar alleen gaf war
zij hen verzochten, £oo is het ook met dc
J. V. on M. V. Altijd is het lev en vol gevaren,
maar vooral onder de jongelingen, de ge
vaarvolle verleiding die hun dagelijks om
ringt, dat zij mogen leven naast 't heilig
blad en dat zij geen knieval doen voor den
koning der verschrikking. Dat de jongelin
gen weten mogen wat ze willen, vooral ook
in de toekomst, evenals de jongelingen bij
ljet beeld van Dura, en dat zij niet blijd
schap en vrijmoedigheid voor bun beginsel
mogen uitkomen, en dat velen tot de J. V.
nog mogen toetreden.
Hierna wordt gezongen Ps. 119 5.
Dan wordt aan liet eind der samenkomst
dank gebracht door do heer Overvveel, van
Herkingen, aan do heide sprekers en aan ar
Ion die tot het slagen van deze samenkomst
hébben medegewerkt en wordt als slot?*»"*
gezongen Ps. 11, waarna Ds. W<-- -
Hockzema met dankgebed dc samenkomst
sluit.
DE WILLEM VAN ORANJE-FILM
Dc vorige week heeft i:i de concertzaal
van het hotel Meyer de bekende film „Wil
lem van Oranje" gedraaid.
Alvorens met de vertooning van deze
film begonnen werd, draaide men enkele
reportage films, o.a. de begrafenis van Ko
ning Albert, de begrafenis van Koningn
Emma en de huldiging van de Koningin in
hot stadion te Amsterdam enz
TIoc prachtig dat de film ons In staat
stelt zulke belangrijke gebeurtenissen \oor
iltijd aan de vergetelheid te anti rekken.
Daarbij wordt een ieder in staat gesteld, die
anders niet in de gelegenheid is om groote
Driestarren: Om de Vrijheid; Om de geestelijke
vrijheid; Dr. C. van Gelder.
De Jongelingen-Bondsdagen.
Ring vergadering te Nieuwe-Tonge
Brief uit Amerika.
Uit het verleden van Overflakkce.
De Koninklijke Familie in Limburg.
Spellingvereenvoudiging.
Voor den Zondag.
Mijnramp in Baden.
komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
SpS^Utoli Bij alle Drogisten
nationale gebeurteni.-soii bij te wonen, met
eigen oogen zich daarvan op de hoogte te
stellen e:i mee te leven.
Dit is geen surrogaat, do fantasie speelt
daarbij, zooals in de meeste andere films het
geval is. geen rol. Dit is zuivere weergave.
Hop mooiIjjk het is om de vaderlandscho
historie van enkele honderden jaren geleden
op de rolprent te reconstrueeren is ons dui
delijk geworden toen daarna de hoofdfilm
„Willem van Oranje" werd vertoond. Zeker
er zijn momenten geweest die ons ontroer
den. zooals hot aanbieden van het smeek
schrift der edelen aan Margaret ha van
Panna, de bestorming van Alkmaar en de
weergave van Leiden s ontzet enz. Maar toch
werden wij niet voldaan, meerdere malen
stuitten ons passages tegen de horst, bv. de
vei filming van een hagepreek. W ij gelooveu
niet. dat tiet zingen der psalmen op zulk een
vroolijke manier gegaan zal zijn, als dc
spelers ons deze levensgevaarlijke, geloofs
moed eischende, godsdienstoefeningen in
oogenschotivv lieten nemen.
De moeder \a:i Prins Willem was ons in
ziens veel te veel vrouw van onzen tijd en
maakte op ons allerminst een moederlijke
indruk. Er was teveel tooneelspel aan.
Overal waar de geestelijke zijde van Prins
W illent'.s tijd aangeroerd werd, trof o:is dc
groote oppervlakkigheid der spelers.
Toch hebben wij groote waardeering voor
deze poging om de grondlegger van onze
vrijheid dichter bij ons te brengen. Vele pas
sages zullen wij nimmer vergeten, zij heb
ben een grooten indruk nagelaten.
Dit staat vast, dat zij, die meer den na
druk leggen op de geestelijke zi jde van onze
worsteling tégen Spanje, in vele gevallen
zich een andere voorstelling der feiten zou
den hebben gevormd.
HOLLANDSCH DORP IN GRAND RAPIDS
Te Grand Rapids (Michigan) in Amerika
wordt ernstig het plan overwogen om in
het Hivcride Park aldaar een tv pisch IIol-
landsch dorpje te houwen met dij kaan! eg»
kanalen en slooten, het geheel te beplanten
met hoornen en bloemhout op de wijze als
in Nederland geschiedt, huizen in Holland-
schen dorpsstijl er neer te zetten en deze
ook met Hollandsche meubelen en oudhei
den te meubelen, zoodat het geheel een der
meest aantrekkelijke bezienswaardigheden
van Grand Rapids zal worden.
In dc werkplaatsen te Etampes worden de
om onderzocht te worden,
zeven Franschc vliegtuigen die zullen mededingen naar'de Coupe Deulscli, gedemonteerd,
V
I