ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOOR DE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN
sicjno
vmees
ZATERDAG 31 MAART 1934
49E JAARGANG N°. 4046
VREDE ZIJ UUEDEN
GODSDIENSTTWISTEN
IN GOEDEREEDE
MAAS EN
ELDEBODE
Deze Courant verschuilt eiken WOENSDAG en Z A 1 E K I) A G.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENBAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. '202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent pei
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen t 1.per plaatsing
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur
In Bethlehems velden werd de vrede,
Zelfs in Zijn dienst zouden zij, gedre
ven door ijver zonder verstand, vergeten
de wat Hij hun geleerd had, grijpen naar
dien Christus brengen kwam. in gansch j h* onheilig werktuig van het zwaard, in
b .zonder verband verkond.gd. Inge- den waan dat zij daardoor:de komst van
klemd tusschen de eere Gods. die aan Z.jnKoninkrijk met menschel»,ktmachts
den vrede werd vooropgesteld, en Gods j ^delen zouden kunnen bevorderen,
welbehagen in de door Christus' komst I Dan zouden zi, als de droeve uitkomst
met Hem verzoende menschheid, dat op hen in vertwijfeling deed neerzitten,
dien vrede volgde, droeg deze van den troost en leiding behoeven, om den ar-
aanvang af een geheel eigen karakter. beid weer op te vatten met n.euwen
Geen wonder dan ook, dat later, toen tt
Jezus vlak vóór Zijn lijden nogmaals hun .Daarom voegde Hi, aan de verkondi
gen vrede toezegde met Jat priesterlijk gmg^hunneru.Uend.ng^iets toe.
woord: „Vrede laat Ik U. Mijnen vrede
geef Ik U", Hij daar aanstonds aan toe
voegde: niet gelijkerwijs de wereld hem
geeft, geeft Ik hem U. Dat was waarlijk i Geest
geen overbodige herinnering, ook al was Daarmede
het Kerstevangelie duidelijk genoeg ge
weest. Want de discipelen hadden Jezus
vrede nog ganschelijk niet verstaan. Zij
hadden maar al te zeer gedroomd van
den vrede, gelijkerwijs de wereld dien
geeft, van den vrede tot voldoening van
eigen ijdelheid en eerzucht, toen zij don
gen naar een aanzienlijke plaats in een 1
aardsch koninkrijk, dat zij waanden, dat
Jezus stichten zou.
Thans, op den avond van den Paasch-
dag, opent Jezus na Zijn opstanding de
nieuwe, de slotperiode van Zijn aardsch
verkeer met Zijn discipelen wederom met
den tot tweemaal uitgesproken groet:
Vrede zij Ulieden! En ook thans wordt
onmiddellijk de geschonken vrede in
eigen verband gezet. Terstond na den
tweeden vredegroet volgt als daarmee
één geheel vormend de opdracht: „gelij
kerwijs Mij de Vader gezonden heeft,
zend Ik ook Ulieden
Daarmee was hun nogmaals de vrede
geteekend, die hun te wachten stond,
want de zending, die Hij van den Vader
had ontvangen, was vervuld onder smaad
en miskenning en was geëindigd aan het
kruishout op Golgotha.
Maar tevens was daarmede nog iets
anders hun geleerd. Toen Jezus hun ge
zegd had, dat Hij geen vrede naar de
wereld zou brengen, maar het zwaard,
had Hij, bij de uitwerking van dat woord,
hun duidelijk toegelicht, dat Hij daar
mede niet doelde op uitwendig geweld,
maar op een strijd met het zwaard des
geestes. op onderlinge geschillen tusschen
wie elkander van nature het naaste ston
den, tusschen bloedverwanten en vrien
den. Wederom, toen zijn discipelen het
zwaard des gewelds trokken, om Hem te
verdedigen op Zijn lijdensweg, klonk Zijn
woord: „Keer uw zwaard weder in zijn
plaats: want allen, die het zwaard nemen
zullen door het zwaard vergaan."
Zoo wordt ons de vrede duidelijk, dien
de opgestane Heiland op den Paaschdag
aan Zijn discipelen schonk in verband
met hunne zending, waarmede Hij hen
uitzond, zooals Hij Zelf door den Vader
was uitgezonden.
„En als hij dit gezegd had" zoo ver
haalt ons Jahannes blies Hij op hen,
en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen
Daarmede gaat ook het Paaschfeest,
dat wij ditmaal vieren, ons spreken van
de zware taak, ons voor onzen tijd ge
steld, en van de regelen, die daarbij ons
leven zullen beheerschen.
Als dienstknechten van onzen Heer,
die op den Paaschmorgen waarlijk is op
gestaan, zullen wij krachtens de zending,
waarmede Hij ook ons aan den Paasch-
avond uitzond, te strijden hebben voor
den vrede, dien Hij bracht, den vrede
Gods, die alle verstand te boven gaat.
Die strijd zal zijn te strijden alleen met
de wapenen des Geestes, nooit met uit
wendige dwangmiddelen. En om dien
strijd voor Gods Koninkrijk te kunnen
strijden, waardiglijk de roeping, waar
mede wij geroepen zijn, hebben wij te
vens als voorwaarde daarvan den uit-
wendigen vrede te bevorderen met al wat
in ons is.
Wij hebben onszelf te onthouden van
allen onvrede, als Christenen onder el
kander in de eerste plaats, maar ook te
genover alle andere menschen.
De Heiland schenkt ons Zijnen vrede.
Maar daarin ligt ook een roeping om
te werken voor den uitwendingen vrede.
Met den dubbelen vredegroet en de uit
zending der Zijnen, zooals Hij Zelf was
uitgezonden, heeft Jezus Zijn toespraak
op den Paaschavond niet volledig geacht.
Daarvoor kende Hij de zwakheid Zij-
lier discipelen te goed.
Zij zouden straks, a's Hij zou zijn heen
gegaan, toch weer zich verwikkelen in
allerlei onvre-G, v 1_>kt door de zondige
begeerte van eigen hart.
had de Paaschavond zijn
volkomen bekroning bereikt.
Daarmede hadden de discipelen den
vollen Paaschzegen ontvangen.
Daarmede was het werk van den
Paaschmorgen bezegeld en voor de toe
komst verzekerd.
„Want dit is het Woord des Heeren:
niet door kracht noch door geweld"
ook waarlijk niet door ónze kracht en
door óns geweld! „maar door Mijnen
Geest zal het geschieden, zegt de Heere
der heirscharen."
CHR. J.V. „SPR. 23 23a"
TE SOMMELSDIJK
REDE VAN Ds W. F. LAMAN
Op Dinsdagavond zeven uur werd door
bovengenoemde vereen, in de Ghr. Geref
Kerk te Middelharnis een openbare vergade
ring geiïouden,"waarvoor als spreker optrad
Ds W. F. La m an, van Middelharnis, met
liet onderwerp „Amos den Tegenspreker'.
De voorzitter der verecniging de lieer
Mans opende deze vergadering door te
laten zingen Psalm 24 2 en 3, las Amos i
waarna Ds Laman voorging in gebed.
Spreker begon zijn rede aan de hand van
Amos 3 8, door te zeggen dat de tijd van
Amos" dagen ook onze tijd is. Want zijn
profetie is ons niet beschreien alleen om
ons Israël to laten zien, maar is ook be
stemd voor heden en toekomst. Onze tijd,
welke zich kenmerkt door oppervlakkig
leven en cigenu illigen godsdienst, is zoo
zeer verwant aan Amos' dag°n dat spreker
beiden op één lijn zou willen stellen.
Aan de hand van verschillende voorbeel
den wordt zulks door spreker aangetoond,
daarbij do wcnsch uitsprekende, dat de
Amosson van onzen tijd, de ernst ervan
gingen verstaan, zoowei in het jiositieve als
negatieve met woord en daad.
„Amos" de ossenherder van Teltoa, kende
zijn tiid, en kende zijn volk, en zag het
ontzaglijke onwetler dat woeden ging, om
dat God hem had toebereid voor de ontzag
lijke taak, welke hij als „Tegenspreker"
te vervullen had.
Alles moest hij aanwenden om de „Bood
schap Gods" zijn volk aan te zeggen. Geen
willoos werktuig was Amos, maar van do
stilte der woestijn had God hem gegeven
„Levensvolmaking" om dienstbaar te ziin
voor de roepjng Gods.
Amos dagen waren bange dagen. Wel was
onder de regeering van Jeroboam II de
uiterlijke welvaart groot, en de voorspoed
niet gering, maar het was een welvaart
Gode niet dienstig, en een voorspoed welke
werd aangewend tot kalverendienst.
Ten alle tijde zegt spr. heeft de historie
bewezen dat rust, roest, en dat waanzinnige
weelde moet ontaarden in decadentie ervan.
Door de materie had Israël zijn ziel en
zijn God verloren. liet was een ruston op
zijn lauweren.
Op breedvoerige, zeer duidelijke wijze
zette spreker zulks uiteen, en gaf aan de
hand van Israels historie te z.ien dat dc tijd
van Ainos was een droeve tijd van afval
van God.
En daarom zegt spr. kunnen wij er iets
van gevoelen als Amos boog in het stof
voor de zonden van zijn volk, omdat ze in
de eeiste plaats de Der van Jehova hadden
omlaag gehaald. Dat was het wat Amos'
ziel pijn deed, zijn God was onteerd en ge
schonden door het invoeren der kalveren-
dienst. Fn omdat Amos midden in zijn volk
stond, waren de zouden van zijn volk ook
zijn zonden, en daarom ging zijn gebed tot
God omhoog als een Jercmia van weleer:
„Och dat mijn hoold water ware, en mijn
oog een springader van tranen, om te bewe
nen de zonden mijns volks".
Zoo bond Amos de strijd aan tegen alles
wat zich tegen God verzette, en werd daar
door openlijk een „Tegenspreker".
Ook onze tijd heeft behoefte aan mannen
als Amos, zegt spreker Want wel is schijn
baar onze tijd beter, maar het is nu een
„moderne kalverendienst" want de mensch
staat in het punt van belangstelling, vanaf
het Paradijs is er ogoisme te zien.
Egocultus; innbats van God. de mensch
oj) de hoogste plaats, opdat de mensch door
zichzelf Z'T kunnen gaan leven.
Met duidelijke voorbeelden uit de historie
wordt zulks aangetoond, en nu een ernstig
woord van vermaan tot jongen en ouden,
om toch vooral gelijk Amos in dozen tijd
ï'cgcosp.reknrs te willen z'm, besluit spreker
zijn aandachtig beluisterde rode.
Het was voor de Jongelingsvereen. een
goede avond. Gezongen word nog Psalm 33
10, waarna Ds Laman eindigde met dank
gebed.
PAUS ADRIAAN WAS HIER
PASTOOR
In het boek van de heeren d. Waal
en Vervoorn wordt over dc kerkelijke bis
to, ie van Goerce ondermeer geschreven:
Voor we deze beschrijven, een opmerking
ontleend aan t werk van dr. Blok.
Do Roomse,tie Kerk was omstreeks 1100
niet in den besten toestand. De twisten in
haar boezem, vooral, die welke uit het ge
drag der geestelijkheid ontstonden, waren
zeker niet geschikt om haar aanzien te v i
meerderen.
Zedeloosheid, weelde, wereldseh leven,
waren dc beschuldigingen, die men de (de
naren der kerk naar het hoofd wierp: Het
optreden van twee jiausen-tegelijk, legde nbg
(lieer deze ontredderden toestand bloot en
demand kon zich verhelen, dat de eend."
dienaren der kerk haar grootste vijanden
waren Maar het bederf bepaalde zich niet
tot de bestuurders. Ook de ondergeschikte
geestelijken waren schuldig aan liet vervat
der kerkelijke instellingen.
Alle schrijvers van dien tijd, zegt hij,
maken dan ook de geestelijken met zwaile
kleuren af en houden niet op, hen te be
schimpen en hun gemeenten te lieklagön.
Bij Willem van Hiklogaersberch lezen wij:
Papen, clercke al gemien,
Iloe veel onrechts datsi sien,
Sic worden doeff in liaer verstoon,
Maar alsmen siet die kant ontdaan
Om uit te tellen die florine,
Dan slachten sie na die everswine
Dat altoos scarjier is int haren
Dan ewich dier dat bevit ooien.
En deze schrijver was
geen ontrouw zoon der lierk
Hoort wat hij zegt:
De heilighe kereke is onse moeder
Ernie si is spieghel cm Ie roeder
Onse ghelove staat daer mede.
Allerlei ongeregeldheden bedreven som
migen; te Delft, vertoonden zirh pensoncn,
die in priesterlijk gewaad, zich in het open
haar aan zedeloosheid schuldig maakten.
Ook te Goedereede was van minder zede
lijke dadlen sprake in den brief, dien we liier
laten volgen:
„Verbot van onhehoorlijcke ommegangh ol't
Conservatie der priesteren en andere man
nen, met eenighe vrouw luydon:
Also men bevint, dat binnen deser Stede
van der Goedereede, eenighe persoenen sijn,
als priesters, mannen, vrouwen, geëcht cu
ongeëclit, die dagelijek gebiuykien onbehoor
lijke Conservatie, soo dat allen menschen
openbacr is, welke men niet scbuldigh is te
getheugihen, waarbij dat. die van de Stede
heduchtende sijn te vallen in den toorne
Gods. En de omme bierinne te version, soo
verre als 't mogelijck is, so is gcordomiicrt
bij mijnheer Provisor van Voornc, uyt den
naem van mijnheer van Utrecht ende die
van den gerechte, dat alle priesters, die
(lenige suspectie jonghc wijven hebben, orto
v rouwen, daer sij dagelijks mede conservoe-
ren ende voorts andere mannen ofte vrou
wen geëcht ottc ongeëcht binnen drije da
gen na de.se publicatie van een scheyden en
blijven gescheyden ende hun lieden wach
tten voortaan: hetzij bij daghe ofte bij nach-
te, 'tsij in eten ende in drincken malkan
deren sprekende op die straten of in eelti
ge ihuijzen oï andere loose Oorden, die sij
lieden daerop souden mogen versieren. Ende
vvien hiorinnc bevonden wert, sal de eerste
reyse verbeuren elek persoon eene boete van
drije hondert Carolusguldens, ende voor de
andere reise eene boete van zeshondert Gul
dens; voor de derde reise, die waerlijke por-
soonen gebannen t» wesen uit der Stede
ende vrijheid van der Goedereede; ende uii
dien geheelen lande van Voorne".
Wanneer in Goedereede de Hervorming
begonnen is, valt niet met zkertteid tie zeg
gen; hoogstwaarschijnlijk na 1572, toon de
Watergeuzen ondor Graaf van der Mark de
stad binnenkwamen en de inwoners hen
als bevrijders ontv ingen. „De heeren Der-
mont, en Ypey beweren in hun werk „ge
schiedenis der Nederlandse kerkhervor
ming", dat het land van Voorne en Putten
in en na den jare 1572 uitmuntte door he»
getal hervormde inwoners",
Eén der Pastoors, wiens naam in 't be
gin der 10e eeuw algemeens bekendheid had.
was Adriaan Florisz, die in het huis go
vvoond heeft, waar de herberg „De gouden
leeuw" in gevestigd is.
Hij heeft te Leuven gestudeerd en weru
spoedig vereerd met den titel van „meester in
de vrije konsten" en in 1491 tot doctor m
de Godgeleerdheid bevorderd, Margaretha
van Engeland steunde hem in velerlei op
zicht. De meeste schrijvers over Wijsbegeer
te en Godgeleerdheid had hij doorlezen.
Daar hij vaak onvermogend was om het
bij de studie noodige avondlic' t te bekosti
gen, ging hij naar de kerk, (in van het
kaaslircht te profiteeren. Toen hij door Mar-
garetha's gunst Pas'oor te Goedereede werd,
vervulde hij met bijzondere nauwgezetheid
de plichten, aan zijn ambt verhonden; „be
zocht hij vlijtig de leeken, hoorde hij dik
wijls de Biecht en bediende hij de Sacramtm
ten. Hij was matig, zuinig en leefde zeer
kuisch, onder den maaltijd altijd een ge
deelte der H. Schrift lezende."
i Terwijl hij pastoor was, werd hij kanunik
van St. Pieter; Deken der Leuvensche Kerk
en Kanselier der Leuvensche Universiteit.
Later werd hij leermeester van Karei V;
Bisschop van Tartosa, in Spanje; Kardinaal
van Paus Leo X en
in 1522 Paus.
Op den pauselijken stoel gezeten, vergat
hij noch zijn geboorteplaats Utrecht, noch
Goe.clereede, hetgeen blijkt uit de vele brie
ven die Paus Adriaan aan Goedereede zond
Te Oude tonge berust een Misgewaad van
dezen Paus; 't is een kunstwerk van boi-
duurwerk, maar 't kan niet meer gebruikt
worden. Na het vertrek van Adriaan Florisz
werd tot Pastoor benoemd: Jacob Doensc,
Inquisiteur.
Toen kwam de hervorming, waarover het
volgende gemaakt werd:
Doen 't d'Hollandschen Leeuw verveelde
Dat den Spanjaerdt met hem speelde,
En m' hem voor een esel hiel;
Hief hij 't hooft op, d' oogen brandden
Lichte staart en Idicke tanden,
Soo (lat Philips den B.iel ontviel;
l Welk tot Goeree klonck en Wiekte
Dat er paap en Kerk van schrickte;
Doen liep Jacob Doenssen weg,
En Goeree kreegh Predikanten
Om de suivre leer te planten,
d'Een na dander, soo k hier segh
Sinds 1574 kwamen er predikanten. De
eerste was A. Alardi, vroeger een monnik.
Een der predikanten, die de Hervormde
gemeente te Goedereede bediend heeft, is
Arend Komijn 161(51U18.
Hij weigerde don catechismus te verkla
ren en omhelsde dc leerstellingen van Ar
minius. De geheele gemeente keerde daarna
zich van hem af, uitgezonderd een v ij flu
vrouwen, „benevens een oi de man Van
den len Juni tot den 22sten Nov. 1017 werd
daarom geen dienst gehouden.
Ds. Buitendijk van Dirksland, daartoe uit-
genoodigd, nam echter na dien tijd den
dienst waar, ten huize van Gerrif Janszen,
ouderling.
Omdat dit huis spoedig te klein werd, ver
zochten zij vrijheid om in de week do kerk
te mogen gebruiken; maar dit werd gevve,
gerei. Daarom togen cenige ingezetenon naai
Den Haag, waar hen aangeraden werd 't
prediken in de kerk maar te beginnen ten
overstaan van den Magistraat.
Don 19en Jan. 1(518 besloten eenigc leden
don Magistraat met voorkennis var Baljuw
en Kerkcraad, Ds Buitendijk van Dirksland
le verzoeken op Vrijdagmorgen in de kerk
te komen prediken.
Pas waren de klokken geluid of Ds. Ho
mijn komt voor den dag, maakt een groot
rumoer en zet visschers en gemeene liedon
oj) om voor dc kerk te strijden.
Hij maakte hen diets, dat dc aldaar aan
wezigen gewapend waren en was idzoo oor
zaak. dat zijn aanhangers met
Qeweren, hooivorken en stokken
gewapend, naar het geibouw snelden.
Waren Baljuw en Burgemeester niet tus-
schenbeidc getreden en hadden zij liet volk
niet tevreden gesteld, door de heluite, dat
twee diakenen gevangen zouden genomen
worden, de gevolgen waren niet te over
zien geweest.
De predikatie was geëindigd, en de Contra
Remonstrant-rhe leden verlieten het kerk
gebouw! O hittere teleurstelling! Onder
krijschend geschreeuw van: Sla dood! Sla
doodt viol het grauw hen aan en mishan
delden velen door hen met vuisten te slaan
en met steenon te worpen.
De mishandelde partij diende een aan
klacht in bij de Staten van Holland, wat dit
gevolg had, (lat de aanhangers van Romij.i
zich naar het Stadhuis begaven en de afzet
ting cischten van één Burgemeester en drie
Scliejxmen, ook van den schoolmeester, ja,
zij plantten geschut op de Markt met het
voornemen om als er van 's Landsvvogc
krijgsvolk in de stad kwam, dit hieruit 1
verjagen.
Ze zonden Gedeputeerden naar Tohan van
OldenbarneveUl, die hen aanraadde de wa
pens neer te leggen en de gevangenen los
te laten. Den i-en Maart l(il<S begonnen de
contra-revolutionairen weer in stilte bijeen
komsten te houden in een kamer, wat op-
nieuw onlusten kiveekte, totdat ltomijn door
de Synode van Zuid Holland werd algezot
S.B.Z.-TARIEVEN VERHOOGD
Op haar Dinsdagavond jl. gehouden he
stuursvergadering heelt de vereeniging
S.B.Z. „Middelharnis-Sommelsdijk" alhier,
besloten, om do bestaande tarieven met f0.50
per verpleegdag te verhoogen, voor lien, die
hij ziekte in bet ziekenhuis Bethesda te
Dirksland wenschen opgenomen te worden.
De tarieven worden dus nu f3.50 en f2.50
per verpleegdag. Dit laatste tarief voor kin
deren tot. en met 12 jaar. De vergoeding voo,.
v ervoer of beg leiding vervalt.
Bovendien is besloten, dat diegenen, welke
zich na 1 Mei a.s. opgeven als lid, 8 maan
den.zullen moeten wachten alvorens zp
recht op uitkecring zullen kunnen doen
gelden.
DE WATERLEIDING
AANTAL AANSLUITINGEN
De stand van het aantal aansluitingen bij
de waterleiding is als volgt: Goedereede
7-5.7 pCt.: Stellendam 95.3 pCt.: .Melissant
78.0 pCt.; Dirksland 82.9 jiCt.; Herkingen 91
i>Ct.; Sommelsdijk 55.3 pCt: Middelharnis
(58,6 pCt.: Nieuwe Tonge 90.2 pCt.; Oude
Tonge 90.6 pCt.: Den Bommel 91.3 pCt.; Ooit
pensplaat 73.9 pCt; Stad aan 't Haringvliet
72 pCt; Totaal 77.6 j)Ct.
CENTRALE VEILING VOOR GOEREE
Eïf OVERFLAKKEE
Veiling van Vrijdag 23 Maart. 1934:
Armgaarden f16.60 per 100 kilo
Witlof f5.50—11.50 per V0 kilo.
Spinazie f 1617.70 nor 100' kilo.
Snijsla f 19.50 por 100 kilo.
Boter 1 1.501 48 per kilo.
Prei f 1.-10 per 100 hos.
VERSLAG AMBACHTSSCHOOL
Wij ontvingen het jaarverslag over 1938,
waaraan wij het volgeiyle ontleenen:
Leerlingen
Met diploma verlieten in 1933 23 leerlin
gen de school. De nieuwe cursus 19331931
ving aan met 89 leerlingen, verdeeld al*
volgt: 27 timmerlieden, 38 smeden en niacin
nc-hank'werkers, 21 schilders, te zanicn 89
Drie leerlingen werden nog gedurende d
loop der cursus ingeschreven, een totaal
vormend van 92 leerlingen.
Schoolgeld
liet schoolgeld moest, in opdracht van tien
Minister vin Onderwijs, belangrijk worden
verhoogd, zoodat in 1933 aan schoolgeld ge
heven werd een totaal van f 023.12 tegen
1 301.12 in het vorig jaiar.
38 leerlingen betaalden schoolgeld, tervvij<
34 leerlingen de school gratis bezochten
Tot de gratis toegelaten leerlingen behoo
ren naast de on v ermogenden, ook de leerlin
gen uit inrichtingen, welke de school sub
si dieceren.
Van deze leerlingen verlieten elf tusschen
lij ds onze school en wel: 1 wegens verande
ring van woonplaats, 1 wegens onvoldoende
vorderingen, 0 die door de tijdsomstandig
heden bi) een patroon gingen werken, 2 we
gons huiselijke omstandigheden, 1 wegens
tegenzin in het vak. O/» 31 Dec. 1933 bezoch
ten dus 81 leerlingen de school.
Woonplaats
Van de op 31 Der. 1933 aanwezige leer
lingep woonden: 29 leerlingen te Middelhar
nis, 13 leerlingen te Sommelsdijk, i te Den
Bommel, te Dirksland, 5 te Goedereede
2 te llerkingen, 5 te Melissant, 1 te Nieuwe
Tonge, 1 te Ooltgensplaat, 2 te Ouddorp, 5
le Oude Tonge, 2 te Stad aan 't Haringvliet,
7 te Stellendam, te zamen 81 leerlingen
Bevordering en uitreiking diploma's
Aan de leerlingen, die den geheelen cui
sus met vrucht hadden doorloopen, werden
in de vergadering van 13 April 1933, tot bij
woning waarvan ook de ouders der leerlin
gen waren uitgenoodigd, de door hen ver
worven eind-diploma's uitgereikt
Onderwijs
Door vertrek van den heer de Vries moest
in de 'daardoor ontstane vacature van het
V.L.O. en Wiskunde worden voorzien.
Voor den ijver, waarmede de boei- de Vries
zijn taak vervulde, plaatsen wij hier ecu
woord van dank.
We meenen in den lieer Kater een waar
dige plaatsvervanger gevonden te hebben
Vakexcursies vonden dit jaar niet- plaats
de subsidie daarvoor is geheel ingetrokken.
Andere wijzigingen kwamen niet voor.
Wel kunnen we echter momorcercn, da'
er in onze school in 1933 nog een cursus is
gehouden in het autogeniseh lasschen en
snijden. Deze cursus werd georganiseerd
door de afdeoling Overflakkee en Gocdo-
rêede van den Bond van Smedenpatroons
in Nederland. Ze werd gegeven onder lei
ding van den Rijksnijverheidsconsulent, de
lieer ir Grevers te Delft en onder auspiciën
van de CO.C.A.M. Leeraar was de heer A
Schol te te Bussum.
Bijzonderheden
In 1933 werd een verloting gehouden van
de door de leerlingen vervaardigde gehruiks
voorwerpen. Er waren uitgegeven 1900 loten
Het aantal prijzen bedroeg 600. De bruto-
opbrengsten dezer verloting' hebben bedra
gen f 671.50.
De Avondteekenschool werd genu
rende den cursus 19331934 bezocht dooi
46 leerlingen: 19 timmerlieden, 9 metselaars,
11 smeden, 7 schilders, te zamen 46.
De woonplaatsen van deze leerlingen
waren- 20 leerlingen te Middelharnis, 9 id
te Sommelsdijk, 5 idem te Dirksland, 1 id.
te Herk'ngon, 1 idem te Melissant, 1 idem
te Stellendam, 5 idem te Nieuwe Tonge, 4
idem te Oude Tonge, te zamen 46 leerlingen
Geen der leerlingen vertrok tusschentijds
zoodat op 31 Dec. 1933 nog 46 leerlingen de
school bezochten.
Door alle leerlingen werd schoolgeld be
taald, uitgezonderd 10, die kwamen uit in
richtnigeiij welke de school subsidieeren en
onvermogenden. Het totaal der ontvangen
schoolgelden bedroeg f 345.
„MA AS"-NYMPHENn
LENTEVREUGDE
Voorzichtig heeft m'n vrouw m' ook
ditmaal
Weer, op tvat straks komt, voorbereid:
„Kijlc toch eens naar den scheur
kalender
Het is al bijna lentetijd!"
Als goed r, r staander heb je meestal
Aan 't halve woord al ruim genoeg
Vandaar dat 'k rechtstreeks op de
vrouw af
Maar aan m'n echtgrnoote vroeg:
„En wanneer gaal het spel beginnen?
Wordt het nu deze week al feest?"
En toen vernam ik dat ze zelfs al
Heel even bezig was geweest.
Kerst moet dc vliering, die ligt 't
hoogste
Ik kom daar nooit, zij evenmin,
Maar toch zet men daar telken jare
LP schoonmaak-ouverture in.
Ue raagbol en de VIM-bus juichen
De dweil en bezems jub'len mee
Hun glorietijd valt in dc lente
De witkwast maakt lawaai voor twee.
Gelukkig dat de waterleiding
lil dezen tijd begonnen is
Ken lei ge tras is nu niet langer
Ken droge bron van ergernis!
Met leeuwenmoed gaan onze vrouwtjes
Dien tijd van schoonmaak tegemoet
Den tijd van plassen, stoffen, witten
Het zwabb'ren zit hen in het bloed!
Kn na dc vliering komt de zolder
Zoo gaat het langzaam naar bener
Al kan 't ons, mannen, niet bekoren
Toch zijn we volgzaam en ged.wee.
Je moppert nooit, je ondergaat maar
Die lange schoonmaak-! itanie
Desnoods eet j'erwtensoep in 't
waschhok
Zoo, mei je bordje op je knie.
Want zie je, dit is toch dc waarheid
Die schoonmaak heeft haar goeie zij
Want ze vernieuwt, verjongt je wonrng,
Maakt alles glimmend, glanzend, blij.
O, kon de heclc maatschappij eens
Waar alles piept en knarst en kraakt
Als onze vliering, zolders, kamers
Zoo grondig worden schoongemaakt!
(Nadruk verboden). HAKA1E.
Diplom a's. Aan nepen leerlingen, dia
den volledigen cursus der Avondteeken
school mot vrucht hadden doorloopen, werd
ingevolge -ie Nijverhcidsondenvijswet een
getuigschrift uitgereikt.
Met de wetenschap, dat tinancieele bezwa
ren elke uitbreiding van liet onderwijs on
mogelijk maken en bovendien onafwendbare
bezuinigingen moeten worden ingevoerd,
slaal I helieer onzer instelling vanzelfspre
kend on Ier (Ion druk der tijden.
Het feit, dat, ondanks dat alles, liet aantal
leer!, op pril liloef en 'tonderwijs nog aan
de gestelde eisclien kan voldoen, mogen we
w-aardeoren en doet ons de hoop voeden, dat
we in dit opzicht paraat kunnen blijven; tot
gunstiger tijden ons de noodige uitbreiding
der leervakken zullen mogelijk maken.
Nij verheidsschooï
De rekening en verantwoording voor do
Nijverheidsschool o\er 19:5:5 wjjst uit. dat de
uitgaven f 35.844.98 en de ontvangsten
f 4.440.44 bedroegen, zoodat een nadeelig sal
do van i 31.405.54 aanwezig was. De Rijks
subsidie bedroeg f 21.983.18; de gemeente-
subsidie 30 pet f 9.421.36, is totaal f 31.404.51
Avondteekenschool
oor de Avondteekenschool bedroegen do
uitgaven f 2.113.20 en de ontvangsten f 446.75
Het nadeelig saldo I 1.996.45 werd door 70 7
Rijks: uhsidie is f 1397.52 en 30 pet gemeente
subsidie is f 59S.93, gedekt.
Voor de Nieuwe Kerk te Delft zag men Dinssdag een breeds stoet van de hooaste
ffiff r °nZ" f0t° Zi£t r!rn Dl' Co"i'1 met echtgenoote, de ministers dc.
Giaatf en van Schaj.k. Ge °c. vooraan Jhr Dr v. Karnebeek, Commissaris der Koningin