ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOOR DE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN sicjno vmees ZATERDAG 31 MAART 1934 49E JAARGANG N°. 4046 VREDE ZIJ UUEDEN GODSDIENSTTWISTEN IN GOEDEREEDE MAAS EN ELDEBODE Deze Courant verschuilt eiken WOENSDAG en Z A 1 E K I) A G. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENBAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. '202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent pei regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen t 1.per plaatsing Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur In Bethlehems velden werd de vrede, Zelfs in Zijn dienst zouden zij, gedre ven door ijver zonder verstand, vergeten de wat Hij hun geleerd had, grijpen naar dien Christus brengen kwam. in gansch j h* onheilig werktuig van het zwaard, in b .zonder verband verkond.gd. Inge- den waan dat zij daardoor:de komst van klemd tusschen de eere Gods. die aan Z.jnKoninkrijk met menschel»,ktmachts den vrede werd vooropgesteld, en Gods j ^delen zouden kunnen bevorderen, welbehagen in de door Christus' komst I Dan zouden zi, als de droeve uitkomst met Hem verzoende menschheid, dat op hen in vertwijfeling deed neerzitten, dien vrede volgde, droeg deze van den troost en leiding behoeven, om den ar- aanvang af een geheel eigen karakter. beid weer op te vatten met n.euwen Geen wonder dan ook, dat later, toen tt Jezus vlak vóór Zijn lijden nogmaals hun .Daarom voegde Hi, aan de verkondi gen vrede toezegde met Jat priesterlijk gmg^hunneru.Uend.ng^iets toe. woord: „Vrede laat Ik U. Mijnen vrede geef Ik U", Hij daar aanstonds aan toe voegde: niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geeft Ik hem U. Dat was waarlijk i Geest geen overbodige herinnering, ook al was Daarmede het Kerstevangelie duidelijk genoeg ge weest. Want de discipelen hadden Jezus vrede nog ganschelijk niet verstaan. Zij hadden maar al te zeer gedroomd van den vrede, gelijkerwijs de wereld dien geeft, van den vrede tot voldoening van eigen ijdelheid en eerzucht, toen zij don gen naar een aanzienlijke plaats in een 1 aardsch koninkrijk, dat zij waanden, dat Jezus stichten zou. Thans, op den avond van den Paasch- dag, opent Jezus na Zijn opstanding de nieuwe, de slotperiode van Zijn aardsch verkeer met Zijn discipelen wederom met den tot tweemaal uitgesproken groet: Vrede zij Ulieden! En ook thans wordt onmiddellijk de geschonken vrede in eigen verband gezet. Terstond na den tweeden vredegroet volgt als daarmee één geheel vormend de opdracht: „gelij kerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook Ulieden Daarmee was hun nogmaals de vrede geteekend, die hun te wachten stond, want de zending, die Hij van den Vader had ontvangen, was vervuld onder smaad en miskenning en was geëindigd aan het kruishout op Golgotha. Maar tevens was daarmede nog iets anders hun geleerd. Toen Jezus hun ge zegd had, dat Hij geen vrede naar de wereld zou brengen, maar het zwaard, had Hij, bij de uitwerking van dat woord, hun duidelijk toegelicht, dat Hij daar mede niet doelde op uitwendig geweld, maar op een strijd met het zwaard des geestes. op onderlinge geschillen tusschen wie elkander van nature het naaste ston den, tusschen bloedverwanten en vrien den. Wederom, toen zijn discipelen het zwaard des gewelds trokken, om Hem te verdedigen op Zijn lijdensweg, klonk Zijn woord: „Keer uw zwaard weder in zijn plaats: want allen, die het zwaard nemen zullen door het zwaard vergaan." Zoo wordt ons de vrede duidelijk, dien de opgestane Heiland op den Paaschdag aan Zijn discipelen schonk in verband met hunne zending, waarmede Hij hen uitzond, zooals Hij Zelf door den Vader was uitgezonden. „En als hij dit gezegd had" zoo ver haalt ons Jahannes blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Daarmede gaat ook het Paaschfeest, dat wij ditmaal vieren, ons spreken van de zware taak, ons voor onzen tijd ge steld, en van de regelen, die daarbij ons leven zullen beheerschen. Als dienstknechten van onzen Heer, die op den Paaschmorgen waarlijk is op gestaan, zullen wij krachtens de zending, waarmede Hij ook ons aan den Paasch- avond uitzond, te strijden hebben voor den vrede, dien Hij bracht, den vrede Gods, die alle verstand te boven gaat. Die strijd zal zijn te strijden alleen met de wapenen des Geestes, nooit met uit wendige dwangmiddelen. En om dien strijd voor Gods Koninkrijk te kunnen strijden, waardiglijk de roeping, waar mede wij geroepen zijn, hebben wij te vens als voorwaarde daarvan den uit- wendigen vrede te bevorderen met al wat in ons is. Wij hebben onszelf te onthouden van allen onvrede, als Christenen onder el kander in de eerste plaats, maar ook te genover alle andere menschen. De Heiland schenkt ons Zijnen vrede. Maar daarin ligt ook een roeping om te werken voor den uitwendingen vrede. Met den dubbelen vredegroet en de uit zending der Zijnen, zooals Hij Zelf was uitgezonden, heeft Jezus Zijn toespraak op den Paaschavond niet volledig geacht. Daarvoor kende Hij de zwakheid Zij- lier discipelen te goed. Zij zouden straks, a's Hij zou zijn heen gegaan, toch weer zich verwikkelen in allerlei onvre-G, v 1_>kt door de zondige begeerte van eigen hart. had de Paaschavond zijn volkomen bekroning bereikt. Daarmede hadden de discipelen den vollen Paaschzegen ontvangen. Daarmede was het werk van den Paaschmorgen bezegeld en voor de toe komst verzekerd. „Want dit is het Woord des Heeren: niet door kracht noch door geweld" ook waarlijk niet door ónze kracht en door óns geweld! „maar door Mijnen Geest zal het geschieden, zegt de Heere der heirscharen." CHR. J.V. „SPR. 23 23a" TE SOMMELSDIJK REDE VAN Ds W. F. LAMAN Op Dinsdagavond zeven uur werd door bovengenoemde vereen, in de Ghr. Geref Kerk te Middelharnis een openbare vergade ring geiïouden,"waarvoor als spreker optrad Ds W. F. La m an, van Middelharnis, met liet onderwerp „Amos den Tegenspreker'. De voorzitter der verecniging de lieer Mans opende deze vergadering door te laten zingen Psalm 24 2 en 3, las Amos i waarna Ds Laman voorging in gebed. Spreker begon zijn rede aan de hand van Amos 3 8, door te zeggen dat de tijd van Amos" dagen ook onze tijd is. Want zijn profetie is ons niet beschreien alleen om ons Israël to laten zien, maar is ook be stemd voor heden en toekomst. Onze tijd, welke zich kenmerkt door oppervlakkig leven en cigenu illigen godsdienst, is zoo zeer verwant aan Amos' dag°n dat spreker beiden op één lijn zou willen stellen. Aan de hand van verschillende voorbeel den wordt zulks door spreker aangetoond, daarbij do wcnsch uitsprekende, dat de Amosson van onzen tijd, de ernst ervan gingen verstaan, zoowei in het jiositieve als negatieve met woord en daad. „Amos" de ossenherder van Teltoa, kende zijn tiid, en kende zijn volk, en zag het ontzaglijke onwetler dat woeden ging, om dat God hem had toebereid voor de ontzag lijke taak, welke hij als „Tegenspreker" te vervullen had. Alles moest hij aanwenden om de „Bood schap Gods" zijn volk aan te zeggen. Geen willoos werktuig was Amos, maar van do stilte der woestijn had God hem gegeven „Levensvolmaking" om dienstbaar te ziin voor de roepjng Gods. Amos dagen waren bange dagen. Wel was onder de regeering van Jeroboam II de uiterlijke welvaart groot, en de voorspoed niet gering, maar het was een welvaart Gode niet dienstig, en een voorspoed welke werd aangewend tot kalverendienst. Ten alle tijde zegt spr. heeft de historie bewezen dat rust, roest, en dat waanzinnige weelde moet ontaarden in decadentie ervan. Door de materie had Israël zijn ziel en zijn God verloren. liet was een ruston op zijn lauweren. Op breedvoerige, zeer duidelijke wijze zette spreker zulks uiteen, en gaf aan de hand van Israels historie te z.ien dat dc tijd van Ainos was een droeve tijd van afval van God. En daarom zegt spr. kunnen wij er iets van gevoelen als Amos boog in het stof voor de zonden van zijn volk, omdat ze in de eeiste plaats de Der van Jehova hadden omlaag gehaald. Dat was het wat Amos' ziel pijn deed, zijn God was onteerd en ge schonden door het invoeren der kalveren- dienst. Fn omdat Amos midden in zijn volk stond, waren de zouden van zijn volk ook zijn zonden, en daarom ging zijn gebed tot God omhoog als een Jercmia van weleer: „Och dat mijn hoold water ware, en mijn oog een springader van tranen, om te bewe nen de zonden mijns volks". Zoo bond Amos de strijd aan tegen alles wat zich tegen God verzette, en werd daar door openlijk een „Tegenspreker". Ook onze tijd heeft behoefte aan mannen als Amos, zegt spreker Want wel is schijn baar onze tijd beter, maar het is nu een „moderne kalverendienst" want de mensch staat in het punt van belangstelling, vanaf het Paradijs is er ogoisme te zien. Egocultus; innbats van God. de mensch oj) de hoogste plaats, opdat de mensch door zichzelf Z'T kunnen gaan leven. Met duidelijke voorbeelden uit de historie wordt zulks aangetoond, en nu een ernstig woord van vermaan tot jongen en ouden, om toch vooral gelijk Amos in dozen tijd ï'cgcosp.reknrs te willen z'm, besluit spreker zijn aandachtig beluisterde rode. Het was voor de Jongelingsvereen. een goede avond. Gezongen word nog Psalm 33 10, waarna Ds Laman eindigde met dank gebed. PAUS ADRIAAN WAS HIER PASTOOR In het boek van de heeren d. Waal en Vervoorn wordt over dc kerkelijke bis to, ie van Goerce ondermeer geschreven: Voor we deze beschrijven, een opmerking ontleend aan t werk van dr. Blok. Do Roomse,tie Kerk was omstreeks 1100 niet in den besten toestand. De twisten in haar boezem, vooral, die welke uit het ge drag der geestelijkheid ontstonden, waren zeker niet geschikt om haar aanzien te v i meerderen. Zedeloosheid, weelde, wereldseh leven, waren dc beschuldigingen, die men de (de naren der kerk naar het hoofd wierp: Het optreden van twee jiausen-tegelijk, legde nbg (lieer deze ontredderden toestand bloot en demand kon zich verhelen, dat de eend." dienaren der kerk haar grootste vijanden waren Maar het bederf bepaalde zich niet tot de bestuurders. Ook de ondergeschikte geestelijken waren schuldig aan liet vervat der kerkelijke instellingen. Alle schrijvers van dien tijd, zegt hij, maken dan ook de geestelijken met zwaile kleuren af en houden niet op, hen te be schimpen en hun gemeenten te lieklagön. Bij Willem van Hiklogaersberch lezen wij: Papen, clercke al gemien, Iloe veel onrechts datsi sien, Sic worden doeff in liaer verstoon, Maar alsmen siet die kant ontdaan Om uit te tellen die florine, Dan slachten sie na die everswine Dat altoos scarjier is int haren Dan ewich dier dat bevit ooien. En deze schrijver was geen ontrouw zoon der lierk Hoort wat hij zegt: De heilighe kereke is onse moeder Ernie si is spieghel cm Ie roeder Onse ghelove staat daer mede. Allerlei ongeregeldheden bedreven som migen; te Delft, vertoonden zirh pensoncn, die in priesterlijk gewaad, zich in het open haar aan zedeloosheid schuldig maakten. Ook te Goedereede was van minder zede lijke dadlen sprake in den brief, dien we liier laten volgen: „Verbot van onhehoorlijcke ommegangh ol't Conservatie der priesteren en andere man nen, met eenighe vrouw luydon: Also men bevint, dat binnen deser Stede van der Goedereede, eenighe persoenen sijn, als priesters, mannen, vrouwen, geëcht cu ongeëclit, die dagelijek gebiuykien onbehoor lijke Conservatie, soo dat allen menschen openbacr is, welke men niet scbuldigh is te getheugihen, waarbij dat. die van de Stede heduchtende sijn te vallen in den toorne Gods. En de omme bierinne te version, soo verre als 't mogelijck is, so is gcordomiicrt bij mijnheer Provisor van Voornc, uyt den naem van mijnheer van Utrecht ende die van den gerechte, dat alle priesters, die (lenige suspectie jonghc wijven hebben, orto v rouwen, daer sij dagelijks mede conservoe- ren ende voorts andere mannen ofte vrou wen geëcht ottc ongeëcht binnen drije da gen na de.se publicatie van een scheyden en blijven gescheyden ende hun lieden wach tten voortaan: hetzij bij daghe ofte bij nach- te, 'tsij in eten ende in drincken malkan deren sprekende op die straten of in eelti ge ihuijzen oï andere loose Oorden, die sij lieden daerop souden mogen versieren. Ende vvien hiorinnc bevonden wert, sal de eerste reyse verbeuren elek persoon eene boete van drije hondert Carolusguldens, ende voor de andere reise eene boete van zeshondert Gul dens; voor de derde reise, die waerlijke por- soonen gebannen t» wesen uit der Stede ende vrijheid van der Goedereede; ende uii dien geheelen lande van Voorne". Wanneer in Goedereede de Hervorming begonnen is, valt niet met zkertteid tie zeg gen; hoogstwaarschijnlijk na 1572, toon de Watergeuzen ondor Graaf van der Mark de stad binnenkwamen en de inwoners hen als bevrijders ontv ingen. „De heeren Der- mont, en Ypey beweren in hun werk „ge schiedenis der Nederlandse kerkhervor ming", dat het land van Voorne en Putten in en na den jare 1572 uitmuntte door he» getal hervormde inwoners", Eén der Pastoors, wiens naam in 't be gin der 10e eeuw algemeens bekendheid had. was Adriaan Florisz, die in het huis go vvoond heeft, waar de herberg „De gouden leeuw" in gevestigd is. Hij heeft te Leuven gestudeerd en weru spoedig vereerd met den titel van „meester in de vrije konsten" en in 1491 tot doctor m de Godgeleerdheid bevorderd, Margaretha van Engeland steunde hem in velerlei op zicht. De meeste schrijvers over Wijsbegeer te en Godgeleerdheid had hij doorlezen. Daar hij vaak onvermogend was om het bij de studie noodige avondlic' t te bekosti gen, ging hij naar de kerk, (in van het kaaslircht te profiteeren. Toen hij door Mar- garetha's gunst Pas'oor te Goedereede werd, vervulde hij met bijzondere nauwgezetheid de plichten, aan zijn ambt verhonden; „be zocht hij vlijtig de leeken, hoorde hij dik wijls de Biecht en bediende hij de Sacramtm ten. Hij was matig, zuinig en leefde zeer kuisch, onder den maaltijd altijd een ge deelte der H. Schrift lezende." i Terwijl hij pastoor was, werd hij kanunik van St. Pieter; Deken der Leuvensche Kerk en Kanselier der Leuvensche Universiteit. Later werd hij leermeester van Karei V; Bisschop van Tartosa, in Spanje; Kardinaal van Paus Leo X en in 1522 Paus. Op den pauselijken stoel gezeten, vergat hij noch zijn geboorteplaats Utrecht, noch Goe.clereede, hetgeen blijkt uit de vele brie ven die Paus Adriaan aan Goedereede zond Te Oude tonge berust een Misgewaad van dezen Paus; 't is een kunstwerk van boi- duurwerk, maar 't kan niet meer gebruikt worden. Na het vertrek van Adriaan Florisz werd tot Pastoor benoemd: Jacob Doensc, Inquisiteur. Toen kwam de hervorming, waarover het volgende gemaakt werd: Doen 't d'Hollandschen Leeuw verveelde Dat den Spanjaerdt met hem speelde, En m' hem voor een esel hiel; Hief hij 't hooft op, d' oogen brandden Lichte staart en Idicke tanden, Soo (lat Philips den B.iel ontviel; l Welk tot Goeree klonck en Wiekte Dat er paap en Kerk van schrickte; Doen liep Jacob Doenssen weg, En Goeree kreegh Predikanten Om de suivre leer te planten, d'Een na dander, soo k hier segh Sinds 1574 kwamen er predikanten. De eerste was A. Alardi, vroeger een monnik. Een der predikanten, die de Hervormde gemeente te Goedereede bediend heeft, is Arend Komijn 161(51U18. Hij weigerde don catechismus te verkla ren en omhelsde dc leerstellingen van Ar minius. De geheele gemeente keerde daarna zich van hem af, uitgezonderd een v ij flu vrouwen, „benevens een oi de man Van den len Juni tot den 22sten Nov. 1017 werd daarom geen dienst gehouden. Ds. Buitendijk van Dirksland, daartoe uit- genoodigd, nam echter na dien tijd den dienst waar, ten huize van Gerrif Janszen, ouderling. Omdat dit huis spoedig te klein werd, ver zochten zij vrijheid om in de week do kerk te mogen gebruiken; maar dit werd gevve, gerei. Daarom togen cenige ingezetenon naai Den Haag, waar hen aangeraden werd 't prediken in de kerk maar te beginnen ten overstaan van den Magistraat. Don 19en Jan. 1(518 besloten eenigc leden don Magistraat met voorkennis var Baljuw en Kerkcraad, Ds Buitendijk van Dirksland le verzoeken op Vrijdagmorgen in de kerk te komen prediken. Pas waren de klokken geluid of Ds. Ho mijn komt voor den dag, maakt een groot rumoer en zet visschers en gemeene liedon oj) om voor dc kerk te strijden. Hij maakte hen diets, dat dc aldaar aan wezigen gewapend waren en was idzoo oor zaak. dat zijn aanhangers met Qeweren, hooivorken en stokken gewapend, naar het geibouw snelden. Waren Baljuw en Burgemeester niet tus- schenbeidc getreden en hadden zij liet volk niet tevreden gesteld, door de heluite, dat twee diakenen gevangen zouden genomen worden, de gevolgen waren niet te over zien geweest. De predikatie was geëindigd, en de Contra Remonstrant-rhe leden verlieten het kerk gebouw! O hittere teleurstelling! Onder krijschend geschreeuw van: Sla dood! Sla doodt viol het grauw hen aan en mishan delden velen door hen met vuisten te slaan en met steenon te worpen. De mishandelde partij diende een aan klacht in bij de Staten van Holland, wat dit gevolg had, (lat de aanhangers van Romij.i zich naar het Stadhuis begaven en de afzet ting cischten van één Burgemeester en drie Scliejxmen, ook van den schoolmeester, ja, zij plantten geschut op de Markt met het voornemen om als er van 's Landsvvogc krijgsvolk in de stad kwam, dit hieruit 1 verjagen. Ze zonden Gedeputeerden naar Tohan van OldenbarneveUl, die hen aanraadde de wa pens neer te leggen en de gevangenen los te laten. Den i-en Maart l(il<S begonnen de contra-revolutionairen weer in stilte bijeen komsten te houden in een kamer, wat op- nieuw onlusten kiveekte, totdat ltomijn door de Synode van Zuid Holland werd algezot S.B.Z.-TARIEVEN VERHOOGD Op haar Dinsdagavond jl. gehouden he stuursvergadering heelt de vereeniging S.B.Z. „Middelharnis-Sommelsdijk" alhier, besloten, om do bestaande tarieven met f0.50 per verpleegdag te verhoogen, voor lien, die hij ziekte in bet ziekenhuis Bethesda te Dirksland wenschen opgenomen te worden. De tarieven worden dus nu f3.50 en f2.50 per verpleegdag. Dit laatste tarief voor kin deren tot. en met 12 jaar. De vergoeding voo,. v ervoer of beg leiding vervalt. Bovendien is besloten, dat diegenen, welke zich na 1 Mei a.s. opgeven als lid, 8 maan den.zullen moeten wachten alvorens zp recht op uitkecring zullen kunnen doen gelden. DE WATERLEIDING AANTAL AANSLUITINGEN De stand van het aantal aansluitingen bij de waterleiding is als volgt: Goedereede 7-5.7 pCt.: Stellendam 95.3 pCt.: .Melissant 78.0 pCt.; Dirksland 82.9 jiCt.; Herkingen 91 i>Ct.; Sommelsdijk 55.3 pCt: Middelharnis (58,6 pCt.: Nieuwe Tonge 90.2 pCt.; Oude Tonge 90.6 pCt.: Den Bommel 91.3 pCt.; Ooit pensplaat 73.9 pCt; Stad aan 't Haringvliet 72 pCt; Totaal 77.6 j)Ct. CENTRALE VEILING VOOR GOEREE Eïf OVERFLAKKEE Veiling van Vrijdag 23 Maart. 1934: Armgaarden f16.60 per 100 kilo Witlof f5.50—11.50 per V0 kilo. Spinazie f 1617.70 nor 100' kilo. Snijsla f 19.50 por 100 kilo. Boter 1 1.501 48 per kilo. Prei f 1.-10 per 100 hos. VERSLAG AMBACHTSSCHOOL Wij ontvingen het jaarverslag over 1938, waaraan wij het volgeiyle ontleenen: Leerlingen Met diploma verlieten in 1933 23 leerlin gen de school. De nieuwe cursus 19331931 ving aan met 89 leerlingen, verdeeld al* volgt: 27 timmerlieden, 38 smeden en niacin nc-hank'werkers, 21 schilders, te zanicn 89 Drie leerlingen werden nog gedurende d loop der cursus ingeschreven, een totaal vormend van 92 leerlingen. Schoolgeld liet schoolgeld moest, in opdracht van tien Minister vin Onderwijs, belangrijk worden verhoogd, zoodat in 1933 aan schoolgeld ge heven werd een totaal van f 023.12 tegen 1 301.12 in het vorig jaiar. 38 leerlingen betaalden schoolgeld, tervvij< 34 leerlingen de school gratis bezochten Tot de gratis toegelaten leerlingen behoo ren naast de on v ermogenden, ook de leerlin gen uit inrichtingen, welke de school sub si dieceren. Van deze leerlingen verlieten elf tusschen lij ds onze school en wel: 1 wegens verande ring van woonplaats, 1 wegens onvoldoende vorderingen, 0 die door de tijdsomstandig heden bi) een patroon gingen werken, 2 we gons huiselijke omstandigheden, 1 wegens tegenzin in het vak. O/» 31 Dec. 1933 bezoch ten dus 81 leerlingen de school. Woonplaats Van de op 31 Der. 1933 aanwezige leer lingep woonden: 29 leerlingen te Middelhar nis, 13 leerlingen te Sommelsdijk, i te Den Bommel, te Dirksland, 5 te Goedereede 2 te llerkingen, 5 te Melissant, 1 te Nieuwe Tonge, 1 te Ooltgensplaat, 2 te Ouddorp, 5 le Oude Tonge, 2 te Stad aan 't Haringvliet, 7 te Stellendam, te zamen 81 leerlingen Bevordering en uitreiking diploma's Aan de leerlingen, die den geheelen cui sus met vrucht hadden doorloopen, werden in de vergadering van 13 April 1933, tot bij woning waarvan ook de ouders der leerlin gen waren uitgenoodigd, de door hen ver worven eind-diploma's uitgereikt Onderwijs Door vertrek van den heer de Vries moest in de 'daardoor ontstane vacature van het V.L.O. en Wiskunde worden voorzien. Voor den ijver, waarmede de boei- de Vries zijn taak vervulde, plaatsen wij hier ecu woord van dank. We meenen in den lieer Kater een waar dige plaatsvervanger gevonden te hebben Vakexcursies vonden dit jaar niet- plaats de subsidie daarvoor is geheel ingetrokken. Andere wijzigingen kwamen niet voor. Wel kunnen we echter momorcercn, da' er in onze school in 1933 nog een cursus is gehouden in het autogeniseh lasschen en snijden. Deze cursus werd georganiseerd door de afdeoling Overflakkee en Gocdo- rêede van den Bond van Smedenpatroons in Nederland. Ze werd gegeven onder lei ding van den Rijksnijverheidsconsulent, de lieer ir Grevers te Delft en onder auspiciën van de CO.C.A.M. Leeraar was de heer A Schol te te Bussum. Bijzonderheden In 1933 werd een verloting gehouden van de door de leerlingen vervaardigde gehruiks voorwerpen. Er waren uitgegeven 1900 loten Het aantal prijzen bedroeg 600. De bruto- opbrengsten dezer verloting' hebben bedra gen f 671.50. De Avondteekenschool werd genu rende den cursus 19331934 bezocht dooi 46 leerlingen: 19 timmerlieden, 9 metselaars, 11 smeden, 7 schilders, te zamen 46. De woonplaatsen van deze leerlingen waren- 20 leerlingen te Middelharnis, 9 id te Sommelsdijk, 5 idem te Dirksland, 1 id. te Herk'ngon, 1 idem te Melissant, 1 idem te Stellendam, 5 idem te Nieuwe Tonge, 4 idem te Oude Tonge, te zamen 46 leerlingen Geen der leerlingen vertrok tusschentijds zoodat op 31 Dec. 1933 nog 46 leerlingen de school bezochten. Door alle leerlingen werd schoolgeld be taald, uitgezonderd 10, die kwamen uit in richtnigeiij welke de school subsidieeren en onvermogenden. Het totaal der ontvangen schoolgelden bedroeg f 345. „MA AS"-NYMPHENn LENTEVREUGDE Voorzichtig heeft m'n vrouw m' ook ditmaal Weer, op tvat straks komt, voorbereid: „Kijlc toch eens naar den scheur kalender Het is al bijna lentetijd!" Als goed r, r staander heb je meestal Aan 't halve woord al ruim genoeg Vandaar dat 'k rechtstreeks op de vrouw af Maar aan m'n echtgrnoote vroeg: „En wanneer gaal het spel beginnen? Wordt het nu deze week al feest?" En toen vernam ik dat ze zelfs al Heel even bezig was geweest. Kerst moet dc vliering, die ligt 't hoogste Ik kom daar nooit, zij evenmin, Maar toch zet men daar telken jare LP schoonmaak-ouverture in. Ue raagbol en de VIM-bus juichen De dweil en bezems jub'len mee Hun glorietijd valt in dc lente De witkwast maakt lawaai voor twee. Gelukkig dat de waterleiding lil dezen tijd begonnen is Ken lei ge tras is nu niet langer Ken droge bron van ergernis! Met leeuwenmoed gaan onze vrouwtjes Dien tijd van schoonmaak tegemoet Den tijd van plassen, stoffen, witten Het zwabb'ren zit hen in het bloed! Kn na dc vliering komt de zolder Zoo gaat het langzaam naar bener Al kan 't ons, mannen, niet bekoren Toch zijn we volgzaam en ged.wee. Je moppert nooit, je ondergaat maar Die lange schoonmaak-! itanie Desnoods eet j'erwtensoep in 't waschhok Zoo, mei je bordje op je knie. Want zie je, dit is toch dc waarheid Die schoonmaak heeft haar goeie zij Want ze vernieuwt, verjongt je wonrng, Maakt alles glimmend, glanzend, blij. O, kon de heclc maatschappij eens Waar alles piept en knarst en kraakt Als onze vliering, zolders, kamers Zoo grondig worden schoongemaakt! (Nadruk verboden). HAKA1E. Diplom a's. Aan nepen leerlingen, dia den volledigen cursus der Avondteeken school mot vrucht hadden doorloopen, werd ingevolge -ie Nijverhcidsondenvijswet een getuigschrift uitgereikt. Met de wetenschap, dat tinancieele bezwa ren elke uitbreiding van liet onderwijs on mogelijk maken en bovendien onafwendbare bezuinigingen moeten worden ingevoerd, slaal I helieer onzer instelling vanzelfspre kend on Ier (Ion druk der tijden. Het feit, dat, ondanks dat alles, liet aantal leer!, op pril liloef en 'tonderwijs nog aan de gestelde eisclien kan voldoen, mogen we w-aardeoren en doet ons de hoop voeden, dat we in dit opzicht paraat kunnen blijven; tot gunstiger tijden ons de noodige uitbreiding der leervakken zullen mogelijk maken. Nij verheidsschooï De rekening en verantwoording voor do Nijverheidsschool o\er 19:5:5 wjjst uit. dat de uitgaven f 35.844.98 en de ontvangsten f 4.440.44 bedroegen, zoodat een nadeelig sal do van i 31.405.54 aanwezig was. De Rijks subsidie bedroeg f 21.983.18; de gemeente- subsidie 30 pet f 9.421.36, is totaal f 31.404.51 Avondteekenschool oor de Avondteekenschool bedroegen do uitgaven f 2.113.20 en de ontvangsten f 446.75 Het nadeelig saldo I 1.996.45 werd door 70 7 Rijks: uhsidie is f 1397.52 en 30 pet gemeente subsidie is f 59S.93, gedekt. Voor de Nieuwe Kerk te Delft zag men Dinssdag een breeds stoet van de hooaste ffiff r °nZ" f0t° Zi£t r!rn Dl' Co"i'1 met echtgenoote, de ministers dc. Giaatf en van Schaj.k. Ge °c. vooraan Jhr Dr v. Karnebeek, Commissaris der Koningin

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1