ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOOR DE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN
signo
vinces'
Vertrouwen en werken
WOENSDAG 21 FEBRUARI 1934
48EJAARGANG N° 4035
KONING ALBERTt
RAPPORT-COMMISSIE
IDENBURG
Voornaamste Nieuws.
MAAS EN
ELDEBODE
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bjj
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
AdvertenUën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent pei
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur
Koning Albert I van België, wiens plotse
linge dood de geheele' wereld deed op
schrikken, is onder de staatshoofden van
zijn tijd een figuur geweest, die aanvanke
lijk bijna onopgemerkt zijn weg ging.
Toen hij in 1909, als zoon van den broe
der van koning Leopold II, die zelf van de
rechten op den troon had afgezien, na den
dood van zijn oom als koning optrad, was
er niets dat hem tot op dat oogenblik on
der het volk van België bijzonder populair
had gemaakt. Men kende hem nauwelijks
In de schaduw van de groote koningsfiguur
van Leopold II bestond er weinig mogelijk
beid voor hem op populariteit.
Koning Albert heeft die populariteit
nochtans verkregen door zijn kloeke hou
ding gedurende den wereldoorlog. Tezamen
met zijn gemalin, koningin Elizabeth, ;s hij
bijna voortdurend vlak achter het front ge
bleven in het kleine stukje onbezet België
dat hun achter de Yzerlinie was overgeble
ven. Men denkt zich koning Albert nog al
tijd als de dappere vorst, die niet schroom
de zijn soldaten tot in de loopgraven, on
der het barsten der granaten en shrapnells,
aan te vuren tot dappere verdediging van
een vaak schijnbaar verloren zaak. En men
weet, dat koningin Elisabeth haar gemaal
in dezen moeilijken tijd steeds nabij was:
een plichtsgetrouw en dapper paar, dat als
zoodanig een eenige plaats in de geschie
der,is van België zal blijven innemen.
Wars van gerucht leefde koning Albert
na den oorlog vrijwel teruggetrokken.
Met groote toewijding en accuratesse ver
zorgde hij de staatszaken in zijn paleis te
Brussel.
Slechts nu en dan, bij ernstige crises in
het parlementaire leven kwam 's konings
initiatief aan het licht in een of andere
proclamatie, die tot saamwerking aanspoor
de, in 's Lands belang.
De grootste lof, die hem als constitutio
neel vorst gebracht kon worden is zeker
wel de verklaring van den socialistischen
leider Vandervelde, dat koning Albert „de
ideale belichaming der monarchie" was en
die van dien anderen socialist, Kamiei
Huysmans, dat wanneer België een repu
bliek moest zijn, koning Albert nog de aan
gewezen leider van den staat bad moeten
wezen.
Inderdaad koning Albert maakte de
grootste ernst van zijn koningschap, dal
hij „een moeilijk ambacht" achtte en dat
hij beoefendo in een ingespannen le
ven, steeds studeerend en tevens steeds
voeling houdend met de practische vraag
stukken van het staatkundig leven. Zoo
kreeg hij een breeden kijk op het leven
en op zijn speciale taak, die hij op een
waarlijk voorbeeldige wijze volbracht
heeft.
Reeds in zijn jeugd was koning Albert
een hartstochtelijk liefhebber van berg
sport. In de Beiersche Alpen leerde hij bij
die gelegenheid ook zijn toekomstige ge
malin, de Beiersche prinses Elisabeth
kennen.
Behoefte aan ontspanning in den vorm
van bergtochten in zoo groot mogelijke
vrijheid bleef hem ook bij het klimmen
der jaren en der staatkundige moelijkne
den bij.
Die bergbeklimmingssport, die dikwijls
persoonlijke moed vereischt, is zijn dood
geworden. De man, die in het hoogge
bergte menige stoute klimpartij onderno
men heeft, heeft bij de val van een lage
rots in eigen land zijn leven geëindigd.
Dit abrupte levenseind, hoe tragisch ook,
past echter volkomen bij het leven van
den koning-soldaat.
Koning Albert, die ruim 58 jaar oud was,
zou juist dit jaar zijn 25-jiarig regeerings-
jubileum hebben gevierd.
EEN LEERZAME REDE OVER HET FASCISME
De Commissie-Idenburg heeft de vraag
beantwoo-d, op welke wijze 13 millioen op
het leger en 13 millioen op de vloot bezui
nigd zou kunnen worden.
Zij ac.it c'aarvoor o.a. noodig invoering
van het capitulanten stelsel voor onderoffi
eieren, opheff'ng van het vooroefenings
instituut, idem compagnie Torpedisten;
ophe fin. Korps Mariniers en Muziekkorp
sen, concentratie Marine-bedrijven, halvee
ring beroepspersoneel in Indië, sterke inkrim
ping der leger-organisatie aldaar.
De besparing zou in totaal voor Nederland
14 en voor Indië 12 millioer. bedragen.
Een anderrraal laat de Commissie een
waarschuwend geluid hooren,
Vrijdagavond werd in het Zondagsschool
geibo'uw te Sommelsdijk om 7 uur een ver
gadering gehouden van de A. R. Kiesvereeni
ging aldaar ondor leiding van den heer .1.
H. D ij k e r s.
Als spreker trad op de heer H. Brou
wer H.M.zn. van Dordrecht over 't onder
werp: het Fascisme.
De heer D ij k e r s
'tiende de vergado-
ng met het laten
ngen van Psalm S9
s. 9, waarna hij las
Psalm 20 en voor
ging in gebed.
In zijn openings
woord heette hij al
Ion welkom, in hei
bijzonder den spre
ker. Spr. ging ver
volgens in vogel
vlucht na de op
komst van de anti
revolutionaire partij
en wees daarbij op het beginsel van de par
tij: de eerbiediging van de rechten en vrij
heden van ons volk.
Daarna kreeg de heer Brouwer het woord.
Spr. begon met op te merken, dat hij tot
nu toe in de zes maanden dat hij op Flak-
kee over het fascisme en het nat. onaal-
sociaJisme gesproken heeft, zich strikt er-
van onthouden heeft bepaalde plaatselijke
bewegingen om een of ander feit aan te
vallen. Steeds heeft spr .getracht de zaken
principieel te zien en een oordeel gevormd
over de bedoeling van beide richtingen.
Ik wijk daarvan n et af, aldus spr. Wij
hebben echter den plicht om het Nederland
sclie volk te wijzen op het 9e gebod- gij zult
geen valsohe getuigenis spreken. Dit gebod
hebben wij voor de consciëntie van ons
volk te laten spreken. Dit zegt spr. in vel
band met het feit. dat van de zijde van den
tegenstander is Sommelsdijk per strooibil
jet onware geruchten verspreid zijn over de
veggader ng van Woensdagavond te Den
Bommel. In dit pamflet wordt beweerd, dal
spr. in Don Bommel een min of meer sma
delij'ke nederlaag geleden heeft. Ik kom
hier niet tegen op omdat het mijn eer ~eld'
maar de eer van de Anti-Revolutionair»
Partij, welke ik daar vertegenwoordigd heb,
aldus spr.
Spr. zegt niet te willen voldoen aan de
uitnoodiging van de fascisten om op één van
hun vergaderingen te komen debattecren.
Daartegenover wil spr. direct zeggen, dal hij
gaarne zal komen spreken op uitnoodiging
van de Hulpcentrale. Spr. wil niet sproken
voor een vergadering onder leiding van een
fascist sche of nat. socialistische vorecniging
Spr. wilde hoven hetgeen hij dezen avond
spreken wilde plaatsen:
Vertouwen en werken
aan de hand van de volgende punten: Waai
het vertrouwen geplaatst moet worden; hoe
wij vanuit dat vertrouwen kunnen arbeiden
op maatschappelijk en kerkelijk gebied.
Noodzakelijk is het volgens den sproke;
om het beginsel van de openbaring te laten
spreken voor het Nederlanrisrhe volk. Daar
mee moeten het hart en het geweten trach
ten te raken.
Vroeger riep de pers van de linkerzijde
uit waarom Dr. Kuyper toch die antithese in
het leven had geroepen. D e tegenstelling
had hij echter niet geroepen maar lag er.
Bijzonder als er tijden van verwarring zijn
komt deze openbaar.
Bij de oplossing der moeilijkheden, bij het
zoeken van vertrouwen, wordt dan twee
erlei weg gevonden.
Die tweeërlei levenshouding vond spr.
ook eens sterk in 't oog springend toen hij
te Parijs stond bij het gr-af van Napoleon.
De bezoeker wordt getroffen door de
grootheid en de pracht .waarin de beende
ren van dezen grooten veroveraar geplaatst
zijn. Hef oog wordt getroffen door het paar
se licht, dat door de vensters op de donkere
mahonihouten kist valt en men wordt ge
dwongen om na te denken over „den kleinen
korporaal"
Een eind verder valt het oog op een cru
cifix van den Christus in gouden schittering.
Hier ziet men het groote verschil. Tegenover
den wereldveroveraar het kruis van
Christies, die gezegd heeft: niet door krach',
niet door geweld, maar door- Mijn geest zal
het geschi eden.
Ook thans is het zoo: tegenover het haken
kruis het Kruis van Christus, tegenover de
fasces, dé roedenhundel het Kruis van
Golgotha.
Daarom staan tegenover elkaar twee
levensopvattingen, die niet te verdoezelen
zijn. Zoo moot de tegenstelling zijn.
Wij willen elkander tot vertrouwen op
wekken. Er is een verzwakking van vertrou
wen in de wereld en in ons volksleven.
Het vertrouwen, de verhouding tusschen
de menschen is ondermijnd: allerlei stoffe
lijke en geestelijke factoren hebben daaraan
meegewerkt.
Spr. wees in dit verband op de vorige
eeuw, toen alles leefde onder de spanning
van het menschelijk kennen. Het debacle
van dit menschelijke kennen en weten kwam
met de wereldoorlog van 1914.
Na den oorlog greep men dien draad weer
op en ondanks de sombere voorspellingen
van Oswald Spengler in zijn „Untergang des
Abendlandes" en van Colijn, die in 1922 in
den Volkenbond reeds waarschuwend den
vinger ophief. Zij werden niet geloofd: het
was zoo erg nog wiet.
En als men nu rondgaat is er wanhoop,
de menschen zijn verkild door twijfel en
met den wil om zichzelf te handhaven wordt
uitgezien naar wat nog hulp zou kunnen
bieden: het fascisme dn het nationaal-socia-
lisme zal aan de misère nog een einde kun
nen maken.
Spr. ging vervolgens in op de levensgrond
slagen van deze beweging
Wanneer men de wcreldopbouw ziet, die
de macht van de kennis zou brengen, dan
is dat, aldus deze stroomingen, misgeloo-
pen. Nu mooten we niet meer vooropzetten
liet verstandelijke, nu moeten we niet meer
rationaliseeren. Er is niet alleen verstand
maar er zijn ook driften, van die eigenaar
dige begeertestrevingen. Je moet gaan aller
eerst naar de intuïtie. Er zijn van die men
schen, tiie zien wat het volk noodig heeft.
Eén is er dio 't ziet, daarin culmineert zich
de intuïtie. De daad daar komt het op aan.
Wilsdrift en daadkracht zijn de pilaren
waarop tiet gebouw van het fascisme en liet
nationaal socialisme rust.
Maar om tot de daad te komen moet men
hebben de macht. Hun eerste befloeren ,s
dat, zij moeten staan naar de macht anders
kan men niet tot de daad komen!
Macht is do vader van de daad!
Vooral de jeugd trekt dit aan, want hier
is romantiek, spnnn ng. Deze gedachte be
zielt hen: er komt wel iets moois door de
doorbraak heen!
Wie zal nu worden de man die ons helpt?
Niet de denker, niet do priester, niet de
profeet, maar de held. Niet do held. zooals
Corlyle lion ziet, maar de man, van de uit
wendige macht. De held zooals men van
Christus heeft w llcn maken door tot hom
te zeggen: jaag do Romeinen weg! I'ocn
Christus niet wilde was het mis!
In Christus' tijd zag de wereld ook, da'
Socrates, Plato en Aristotelcs de menschep
niet gelukkig konden maken, lie wereld was
uitgeput. Een vertegenwoordiger van deze
zielsgesteldheid was Pilatus, die den Chris
tus toevoegde:
Wat is waarheid?
Er was toen ook een verlangen naar een
heiland. Jezus is gekomen, maar ook toer.
zijn zij Hem voorbijgegaan. Jezus, voor Jo
den een ergernis, voor Grieken een dwaas
heid.
Spr. wees vervolgens op het principe:
niets buiten dn Staat, n ets tegen de Staat
alles voor de Staat. De Staat moet alles
overkoepelen!
Wat is dat? Dat is een geloof! Dat is de
mythe, het begeesterende: de snnprimatu
\an den Staat.
Do mythe wordt gesuggereerd natie
staat!
Wat voortvloeit aan recht, komt van den
top, de elite. Menschen zijn slechts instru
menten. Er is volstrekte overheersching
Eerst komt de uitvoerende macht, daarna
komt de wetgevende macht. Provbrie en
gemeente worden beroofd van haar autono
mie.
De dictator, het hoofd van de partij is het
hoofd van de regeering.
De pers staat onder het regime van den
dictator. Weg Standaard! Weg Rotterdam
mer! Ook de vrijheid van vergaderen is
weg. De vrede n uw huis is niet gewaar
borgd, de huisvrede bestaat niet meer. Hei
Hollandsche pr.ncipe: in ons huis zijn wij
souverein. daar staat de Staat buiten.
Over ons lichaam zijn wij niet meer vrij!
Wil men gezonde mensohen krijgen dan
moeten de zwakken wijken. De zwakke moet
benerkt. Serilisatie wordt toegepast.
Dat zeg ik niet alleen op ITakkee om in
druk te maken, zooals mij de fascisten op
dit eiland toevoegen, dat zou ik ook in
Utrecht zeggen, want het is een anti chris
telijk beginsel.
Rechtsgelijkheid voor alle burgers wordt
niet meer gevonden, concentratiekampen en
deportaties zijn dan noodzakelijke dingen.
Ook de vrijheid van godsdienst en van
school komen m gevaar. De fascisten en na-
tionaal-socialisten ontkennen dit wel, maar
het is in hun stelsel noodzakelijk, dat de
Kerk gelijkgeschakeld wordt. Men wil de
Koningin de dictatoriale macht geven, zeg
gen anderen.
Nu heeft prof. Gerretson wel in zijn brief
aan onzen Minister Presi dent gewezen op
Koning Willem I, maar dat argument kan
niet erg gelukkig genoemd worden. Wat
Willem 1 voor de Kerk gedaan Heeft, is door
die historie als onjuist verklaard.
De Kerk moet protesteeren tegen gelijk
schakeling, omdat dit beginsel afgeleid s
van do Hegeliaansche idee: de souvereiniteit
van den Staat.
Spr. kwam vervolgens tot de corporatieve
Staat.
Alle maatschappelijke organen worden cor
poratieve staatsorganen. Ook hier weer Het
zelfde.
Spr. wil iedereen, die het fascisme aan
hangt om een baantje waarschuwen, want
i lussolini heeft kort geleden gezegd, dat het
tot stand komen van een corporatieve staat
nog wel een eeuw zal duren.
De democratie brengt zooveel mislukkin
gen zegt het iascisime. Maar is dat iets
nieuws. Heeft de antirecvolutionaiire partij
reeds niet veel langer geleden hierop ge we
zen.
De vyereld heeft van de democratie valsche
democratie gemaakt, dat moet men ons niet
verwijten maar liberalen en sociaal demo
craten.
De mislukking is gekomen omdat de we
reld een verkeerden weg is ingeslagen.
Men heeft de Bron van vertrouwen ver
trouwen verlaten en het vertrouwen gesteld
op eèn held, maar Psalm 20 komt tot het:
Dezen vermelden van wagens, en die van
paarden; maai' wij zullen vermelden van
den Naam des Heeren, onzes Gods.
Terug naar de Bron! Hij stelt niet teleur
Dat. kan niet. Wie zich in gevaren wendt
tot Hem komt niet bedrogen uit.
Menschen, die zeggen dat het nog nooit zoo
T)c opening van 'act Ziekenhuis te Dirksland zal volgende maand plaats vinden. Dit
nieuwe prachtige ziekenhuis beterkent voor Flakkee een groote vooruitgang, het isole
ment zal tha veel minder gevoeld worden dan vroeger. Hierboven zien de lezers de
Zuidzijde van het Z'"henhuis.
donker is geweest in de wereld hebben het
mi».
De donkerste ure voor de wereld is reeds
voorbij.
Het is dat uur, waarin de zonde der wereld
geworpen is op het hart van Eén, de hei,
de afgrond, al z'n venijn wierp zich op den
Christus
Dat is het donkerste uur van do wereld
geschiedenis geweest. De vloek, de modder
de laster van de hel en (le toorn van den
hemel drukten op Hem.
Toen is het hart van dien Eén trouw ge
bleven aan de Bron van Zijn vertrouwen
En daarom is liet dat wij langs die gekruiste
armen en die naar hoven gerichte handen
de Bron van Vertrouwen hebben gevonden,
de weg naar den hemel.
Daar hebt ge, aldus vervolgde spr. me!
vuur. de vaan van de ant -revolutionaire
partij en ik daag iederen tegenstander uit
om die vaan om te werpen door wat rede
neering!
Daarom kennen wij geen berusting en
mogen wij niet zijn luie egoïstische men
schen. maar zullen wij getuigen en werken.
Vrijgemaakte menschen kunnen niet zijn
eeknechten van den Staat en wij zullen daar
tegen strijden. Dat is
een heilig moeten!
Bij liet fascisme gaat het om de humanisti
sche verafgoding van den mcnsch
Het is oen wanproduct omdat het is een
riwangproduet. Nooit zal men het religieu-
principe het zwijgen kunnen opleggen. Wan
neer de antirevolutionair strijdt voor dit be
ginsel dan doet hij dat voor zijn ziolezal g-
heid en tot heil van heel zijn volk, aldus
besloot spr
Van de gelegenheid tot gedaehtenwisseling
maakte alleen de heer Boezeman gebruik.
Genoemden lieer speet het., dat de spreker
een uitnoodiging om met een fascistisch te
genstander te komen debatteeren heeft af
gewezen als gevolg van een overtreding van
het negende gebod. Het is mij, aldus spr.
n-et bekend, dat er laster is verspreid. Bij
voorbaat bied ik echter mijn excuses daar
voor aan. Spr. zegt dat hij na zal gaan wie
dat gedaan heeft.
Spr. wil echter vragen of de spreker niet
op zijn besluit terug wil komen. Spr. l.eeit
er geen bezwaar tegen, dat de Centrale oji
Flakkee de leiding van deze veigadering
heeft. Spr. zegt dat het bij hun de gewoonte
is, dat de vergadering wanneer een tegen
stander van de fascisten spreekt onder lei
ding staat van de fasosten en wanneer de
fascistische redenaar spreekt de leiding
overgegeven wordt aan de partij van den
tegenstander.
De lieer Dijkers antwoordt, dat dezen
avond hierop geen antwoord gegeven kan
worden. De heer Boezeman moet vvannee-
hij een debatavond op prijs stelt maar een
verzoek indienen Hij de Hulpcentrale:
De heer Brouwer wil zijn respect er
over uitspreken dat de heer Boezeman bij
voorbaat zijn verontschuldigingen aanbiedt
U kunt toch moeilijk zeggen, dat ik in Den
Bommel voor m'n Broek gehad lieh?
De heer Boezeman schudt ontkennend
tiet hoofd
De heer Brouwer vraagt, wanneer da
debatavond gehouden zal worden, of er dan
een debater gestuurd kan worden lie an
gelijke ontwikkeling is als spr., want an
ders is het hem de moeite niet waard. Deze
week kwam er telkens een aardige beste
jongen met me in debat, die alles van oen
papiertje las. II voelt wel, dat ik dan liever
met iemand debatteer, die mij in ontwikke
ling gelijkstaat.
De heer Boezeman zegt dit toe.
Daarna ging de heer Brouwer voor Ln
gebed.
De avond werd besloten met het zingen
van het Wilhelmus, waarhij enkele aanwe
zigen met de rechterarm naar de zoldering
wezen
A.R. Kiesvereeniging te Herkingen
Hier hield de heer Brou wer dezelfde
rede, waarom we ons van verslag kunnen
onthouden.
De heeren J. O verweel en C. Huize»
stelden eenige vragen, die door d-en spreker
naar volle tevredenheid beantwoord werden.
De voorzitter, de heer R. Witvliet dank
te den spreker voor zijn leerrijke rede.
Hierna werd nog een huishoudelijke ver
gadering van de Kiesvereeniging gehouden
Na opening las de secretaris de notulen
der vor ge vergadering, die ongewijzigd wer
den vastgesteld en geteokend.
Ook het jaarverslag werd onder dank aan
den functionaris goedgekeurd.
De penningmeester brengt vervolgens ver
slag uit. Ook deze rekening, die sloot met
een nadeelig saldo van 0.66 werd onder
dank goedgekeurd.
De tragische dood van Koning Albert van België.
Binnenkort kan Flakkee water krijgen.
Vergadering van den Ring Flakkee van den
Bond van Ned. Herv. Jong el. vereenigingeu op
(jeref. grondslag.
Rede van den heer H. Brouwer over 't Fascisme
te Sommelsdijk en Herkingen.
Vergadering Gemeenteraad van Melissant.
Hierna volgde bestuursverkiezing wegens
periodieke aftreding van P. C. Kalle en VV.
Kievit. Beide heeren worden bij acclamatio
herkozen en nomen hun benoeming aan.
In de vacature van M. Dorst werd na ver
schillende sten mi in gen tenslotte gekozen de
heer B. v. d. Linde, die deze benoeming
echter in beraad wilde houden. Er trad
nog één nieuw lid toe.
Niets moer te behandelen zijnde, werd
deze vergadering door den heer O verweel
met gebed geëindigd.
RING FLAKKEE
VAN DEN BOND VAN NED. HERV. J. V.
OP GEREF. GRONDSLAG
Op Donderdag 13 Febr. kwam de Ring
Flakkee voor de laatste maal in dezen win
ter in vergadering bijt en, die ditmaal gehou
den werd in het Zondagssclioolgcbouw aan
de Van Aerseenstraat te Sommelsdijk.
De voorzitter, de lieer J. Over weel te
Hork ineen, opende de vergadering door te
laten zingen Ps. 19 5 en ging daarna voor
in gebed, waarna hij leest Ps. 19.
llij heet dan alle aanwezigen hartelijk wel
kom op deze laatste Ringvcrgadering en
hoopt op aller medewerking voor liet wel
slagen
V ervolgens spreekt hij naar aanleiding
van Psalm 19. Spr. staat o.m. stil bii do een
heid van gedachte in de Heilige Schrift; ook
dit is wel - en der grootste bijzonderheden,
die wij hii Schriftonderzoek ontmoeten. Juist
in deze dagen, zegt spr., is het noodig, dat
wij op deze eenheid letten, de Bijbel moeten
wij steeds als toetsteen nemen, ook in liet
werk onze .T. V.
De secr., de lieer S. I) e k k e r, van Nieuw s
Tonge. leest daarna de notulen der vorige
vergadering, waarna de heer VV. J. v an
Hemmen namens de.afd. Sommelsdijk een
inleiding levert getiteld; ..Het conflict", naar
aanleiding van een gedeelte uit den brief
aan de Romeinen. Na voorlezing van liet
desbetreffende Schriftgedeelte wijst Spr. op
de onbestaanbaarheid der neutraliteit, en
staat dan in 't kort stil bij de verschillen
tusschen fascist, socialist, communist en
Calvinist.
Hierna wordt gezongen Ps. 75 1 en 4.
I)e secretaris, daarna het woord verkrij
gende. leverde, een inleiding over „Het we
zen en de brteekenis van het Calvinisme''.
1-Iii staat achtereenvolgens stil hij wat men
historisch, wiisgeerig en politiek verstaat on
der het Calvinisme, Hij de karaktertrekken
van 't Calvinisme, dat velen het wezen van
het Calvinisme gezocht hebben in het dog
ma der praedestinatie, hetwelk, aldus spr-.,
veel verwarring heeft gesticht. Ook handelt
hij breedvoerig over de verschillen betref
fende de verhouding van natuur en genade.
Zoowel op de eerste als op de tweede inlei
ding volgde een leerzame bespreking.
Nadat verder eenige huishoudelijke zakor,
waren besproken, dankt de voorz. allen die
hebben medegewerkt tot het welslagen van
deze vergadering en verzoekt te zingen Ps.
33 11, waarna de vergadering door can<l.
v. d. Boogert, uit Sommelsdijk, met dankge
bed wordt gesloten.
Het Kon, Paleis te Laeken, waarheen het
hier de rouwregisters teekenen
stoffelijk overschot van Koning Albert Zon- dagmorgen werd gebracht. Velen kwamen