ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOORDE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN
siqno
vmces
Ouderavond Geref. School
Middelharnis
iR[ 1934
ZATERDAG 3 FEBRUARI 1934
V
Vlasmarkt
48E JAARGANG NA 4030
ALLES OP ZIJN TIJD
CHR. SCHOOL TE OUDETONGE
IS 2 x 2 4 NEUTRAAL?
Voornaamste Nieuws.
1 - >m
froer. constante prijzen
hvoer, constante prijzen
pdel, prijzen iets lager
I Vee. Aangevoerd 2143
tte runderen, 259 vette
|or lammeren en S6S
■en 5660 c 2e k\v 50-—
>sen 53—57'c, 2e kw 43
frette kalveren 8590 c,
j555 c., varkens levend
Ixp. kalveren 3032 c,
lammeren 3538—42 c,
lammeren 101317,
aanvoer iets ruimor
I stug en prijzen als vir.
Ie boven noteerding-.
per als vor. week, han-
ps. vor week, en prima
|ering.
waren korter aangc-
I prijzen als vor. week.
kevoerd, vlugge handel.
■en werden voor België
1 C. werden pl. 30 vette
Aardappelen. De
eigenheimers f 3.5U—4
I'—3.90; idem eigenheim.
f 3.503.90 alles per
ronde 5 ct kg Met
3 vraag
lieren Aanvcfi* 90 000
I per 100. Henneneiereu
l-uks.
29 JANUARI.
fcRANEN. (Boerennotee-
|5, wintergerst f 44,50
■3, haver t 5.506, dui-
"boonen f 66.50 groene
Ifwten f 9—11 alles per
JTRANEN" (Op de condU
■sehe Korenbeurs). Maïs
^d-spoorvrp f 93, aangek
pt 30 Jan per Buccari^
b Febr per Algenib; 7
Arethusa, 16 Febr per
I Sirrah 19 Febr per Har
I Asunta de Gregor be*
Jjsum 91, Da Plata cin*
|6.
1 kg verwacht 19 Febr
J>nau 60-61 kg. disp f 83
■erika disp boord spoor*
29 JANUARI.
JïRANEN (Weekbericht!
505.25.
lene f 8—9.25 Schokker*
7—8.50,
jRANEN. (Op de con*
hmsche Graanbeurs bft
boordvrij),
hd.
khia BlanPa C?sp f 7.75,
■50, 75-6 I/g Hongaarsche
Inat. disp. f 4.10, 73 kg
V\i per 100 kg.
■onau disp. f 85, 66 kg,
¥5-66 kg. Donau aanvelc
Ingek. f 91.50 65-66 I.a
1 2000 kg.
pid-Russ disp 6.20, 56-
I f 6.40, 47-48 kg Laplata
pg. dito clipped 3toomend
nerik. disp. f 6.80, dita
kg
■angek. f 92.50. dito stoo*
■aangek f 91 Laplata Cin*
■Vitte Z. Russ disp. f 99-
|2000 kg.
faad (zaai) blauwbloel
89; idem voer f 675
|012; karwjjzaad 27
117—18
landsche) Mansjoerjfschö
■rikaansche loco 6.20—
lor. not. f 0.22) p kg
MAAS EN
ELDEBODE
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN At
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
Het thans zittend kabinet treedt
steeds krachtiger op.
Dat was trouwens niet anders te ver
wachten.
Eerst moest de toestand gepeild, het
terrein verkend, de situatie duidelijk
voor oogen staan.
Dan eerst konden maatregelen geno
men worden, waarvan mocht worden
verwacht, dat zij aan 't gestelde doel
zouden beantwoorden.
Daarvoor was eenige tijd noodig.
Er zijn natuurlijk ongeduldigen. wien
alles veel te langzaam gaat. Die ver
wachten, dat van een nieuwe regecring
aanstonds is te zien, dat de wind uit
een heel anderen hoek waait. Die schij
nen te denken, dat een kabinet „op be
stelling" werkt en de vervulling van al
hun verwachtingen „uit voorraad lever
baar" is.
Het ministerie-CoIijn gaat echter rus
tig zijn gang. 't Laat niets merken van
de zenuwachtigheid, waardoor in onze
bewogen dagen velen 't hoofd schijnen
verloren te hebben.
Maar den opmerkzamen toeschouwer
ontgaat niet de activiteit, die hier in
rustigen, volhardenden arbeid wordt
ontwikkeld.
Dat wil allerminst zeggen, dat men
eiken maatregel toejuicht en onverdeel
de bewondering koestert voor alles wat
de regeeringstafel verlaat.
Vóór alles houde men in ,'t oog. dat
we thans meer dan ooit hebben
een kabinet-in-crisistijd.
De algemeene toestand is thans zóó,
dat schier elke maatregel slachtoffers
vraagt en pijn veroorzaakt.
Maar niet minder bedenke men. dat
de regeering haar taak opvat in parle
mentairen zin. Dat ze niet met de ster
ke vuist wil neerslaan wat haar hindert
in de vervulling van haar taak, maar
dat ze voor alles prijs stelt op het in
stand houden onzer democratische in
stellingen.
En hoeveel problemen zijn er niet op
financieel en economisch terrein, door
den tegenwoordigen tijd scherper dan
ooit aan de orde gesteld en die ai'ien
de regeering handen vol werk geven?
Toch zijn er kwesties, die onder de
massa veel meer leven en waarover
reeds kranten vol geschreven zijn.
Daar is bijvoorbeeld de cumulatie
al is 't ook een vreemd woord, wie
hoorde er nooit van?
Wat doet de regeering daartegen?
hoorden we de ongeduldigen reeds keer
op keer vragen. En met evenveel vrij
moedigheid gaf men zelf ook maar 't
antwoord op deze vraag: Niets!
Voorts zijn er een aantal personen,
wier streven er op gericht is onze heele
staatsinstelling ondersteboven te kee-
ren en die nochtans zitting nemen in de
bevoegde colleges? Wat wordt daarte
gen gedaan? En al even bitter klonk
het antwoord: Niets!
In menig dagbladartikel en in vele
pamfletten werd den volke dan ook al
kond gedaan, dat het zittend kabinet in
't minst niet beantwoordt aan de hooge
verwachtingen, waarmede zijn optre
den werd begroet.
Door goed en kwaad gerucht heen
ging echter het ministerie-Colijn kalm
zijn weg.
Aan de dictatoriale macht, waarmede
blijkbaar velen vooral den premier be
kleed wenschten te zien, scheen 't geen
behoefte te hebben.
Degenen echter, die meenden straffe
loos uit 't gareel te mogen loopen, werd
aanstonds, veelal op even korte als
energieke manier beduid, dat zulks in
den Nederlandschen staat niet gaat.
Thans blijkt uit de Memorie van
Antwoord op het Voorloopig Verslag
omtrent de algemeene beschouwingen
van de Eerste Kamer, dat „binnen zeel-
korten tijd kan worden tegemoet ge
zien de instelling van een commissie
tot onderzoek van de noodzakelijkheid
en doelmatigheid van wettelijke en an
dere voorzieningen met betrekking tot
het bekleeden van het lidmaatschap
van de vertegenwoordigende lichamen
door personen, wier staatkundig stre
ven kennelijk is gericht op verandering
der staatsinstellingen met toepassing
of bevordering van onwettige midde
len."
Ondanks de ambtelijke taal, waarin
de taak dezer toekomstige commissie
wordt omschreven, zal 't wel niemand
geheel onduidelijk zijn, wat hiermede
wordt bedoeld.
Voorts wordt in hetzelfde regeerings-
stuk aangekondigd, dat „een ontwerp
van wet ter beperking van cumulatie
van traktementen en pensioenen in ver
gevorderden staat van voorbereiding
is."
Ongetwijfeld zullen er kringen en
kringetjes in ons goede vaderland zijn.
waarin men zich zelfbewust op de borst
zal slaan en zeggen: dat is aan óns te
danken wij hebben de regeering ge
dwongen daartoe over te gaan.
De haan, die steeds de zon verwijt,
dat zij eerst op zijn sommatie te voor
schijn komt, leeft nog steeds en zijn
belachelijke aanstelling vindt onder ove
rigens knappe menschen nog altijd na
volging.
Het ministerie-Colijn gaat echter
rustig voort met zijn voor volk en va
derland heilzamen arbeid en doet dit
naar 't oud-vaderlandsch recept: alles
op zijn tijd.
EEN GOED GESLAAGDE
OUDERAVOND
Tie ouderavond van de Chr. School op
Geref. grondslag had plaats in het gymna
stieklokaal der O. L. School.
Te kwart over zes opende de voorz., Ds.
Verkerk, de samenkomst door te laten
zingen Ps. 103 1, waarna hij voorging in
gebed. Hij heet ouders, leden en belang
stellenden hartelijk welkom, inzonderheid
den heer Burgemeester Vooys, Fere-Voorzit-
ter van het Bestuur. Zijn openingswoord
houdt hij naar aanleiding van de eerste
rechtspraak van Koning Salomo en hij pleit
daarin voor de Chr. School.
De opstellen werden, op een enkele uit
zondering, onduidelijk gelezen. Dan het zin
gen der kinderen, hetweelk niet officieel op
de agenda was geplaatst.
Daarna word het woord gevoerd door het
hoofd der school, de heer K. van Asperen
over het onderwerp „Toen en nu":
Teruggegrepen werd naar het begin en
het voorspel van den 80-jarigen oorlog, de
strijd om de Geref. waarheid. In enkele trek
Ken werd geteekend, hoeveel bloed daarvoor
vloeien moest. En toen de nood het hoogst
was en het Israël van het Westen gedrenkt
werd met het heete bloed, kwam de Heere
rechtst reeks Nederland verlossen.
Doch spoedig kwam de verslapping Met
het Woord van God werd het niet nauw ge
nomen. Van de school verdween de bijbel.
Op de kansel werd de deugdzame gepredikt
en geprezen. Geïllustreerd werd met een
proefles van 2 onderwijzers in een kerk. De
eene, dl'e de Koning heette en voor de zang-
proef zong Ps. 21: „O Heer, de Koning is
verheugd", werd benoemd.
Maar do Heere verwekte opnieuw man
nen en een tweede 80-jarige strijd ont
brandde. De groote man, na den Fnanschen
tijd, do tijd van zelfgenoegzaamheid, was
Bulderdijk. Door zijn getuigenissen tegen
dien geest dier eeuw werd hij stee-dis gene
geerd en een plaaits aan do hoogesohool als
professor werd hem niet gegund. Toch had
hij in zijn geestelijke kinderen, in een Da
Costia, Capadose en G. Groen van Pranstoror.
Zij zij:i steeds voor het goed recht van de
School met den Bijbel opgekomen.
Gememoreerd werden de opofferingen van
de voorstanders voor Chr. onderwijs, die
alles zelf betalen moesten en de opoffering
der ChT. Onderwijzers, die een klein salaris
hadden. Voorbeelden als van de arme we
duwe, die de penningen door de kinderen op
een Nieuwjaarsdag ontvangen, bij hot School
bestuur liet brengen, verdiuidelijkt dit Hui
delijk werd gemaakt wat schoolschapeii wa
ren. Het petitionnement aam Koning Wil
lem III aangeliodien werd een teleurstelling.
Maar eindelijk kwam de gelijkstelling.
Doch daarmede is de strijd niet uit Wij
staan nu midden in de branding. Hier zou
veel van te vertellen zijn. Spr. eindigde hier
mee. Wij haddein den indruk, dat het om
des tijdis wille was. Onder het zingen van
Ps. lfl 3 en 4 werd gecollecteerd en melk
en koek geserveerd. De bediening liet veel
te wenschen over.
In die pauze werd gelegenheid gegeven het
schriftelijk werk dor leerlingen te zien, als
mede de toekenningen en het handwerk der
mensjes. Alles maakte een goeden indlruk.
Na de heropening van die vergadering
kreeg de heer L. Dubbeldam gelegen
heid zijn onderwerp „Een schijnbaar toe
komstig verlies."
Zijn hoofdmotief was: wij moeten in de
eerste plaats niet opvoeden tot iets maar
tot iemand. Daarbij zouden het leeren van
lange rijen plaatsnamen en jaartallen mis
schien iets op dem achtergrond raken. Meer
waard was diat de jongens die moeilijkheden
zelf leerden overwinnen en dat zij in de
maatschappij later menschen van stavast
konden zijn. Hij eindigde met het voorbeeld
van Na both, die t.o. een koning toon zeg
gen: Dat late de Heere van mij, dat ik U
de erve der Va,dieren geven zoude."
Te ruiim 10 uur sloot de Voorzitter den
ouderavond op gebruikelijke wijze.
INDIVIDUALITEIT
Woenewki'gavrmd werd in de Bossche
School te Middelharnis vanwege de Geref,
Schcolvereeniging oen ouderavond gehou
den.
De Voorzitter, de hoer v d Stoep, opende
de bijeenkomst met het laten zingen van
Psalm 105:4 en 5, waarna hij las Mat tb.
18 1—40, voorging in gebed en vervolgens
een kort openingswoord sprak. Spr. heetto
allen hartelijk welkom en hoopte, dat deze
avond tot aller genoegen zou verloopen.
Als eerste spreker trad op de lieer 1'. G. J
v. Leeuwen, hcofd der school, die sprak
over „Individualiteit", aan de hand van vijf
punten: het wezen der individualiteit, haar
beteakenis voor gezin, kerk, school en maat
schappij, haar erkenning in de geschiede
nis, haar levensbeginsel bij de opvoeding en
haar uitwerking op het schoolleven.
Onder individualiteit veestaan wij, aldus
spr., niets anders dan de eigenschappen
waardoor een mensoh, een individu, zich
onderscheidt van anderen. Deze kenmerken
zijn tweeërlei. Ie lichamelijke kenmerken,
2e, geestelijke kenmerken. Ieder hee.ft zijn
eigen vorm van gelaat, lichaam, gestalte,
nooit zijn wij aam elkander gelijk.
Minder in 't oog vallend zijn de geeste
lijke kenmerken, maar van grooter betee-
kenis.
Het zijn vooral de aangeboren, en daarom
van God gewilde geestelijke eigenschappen,
die het wezen vormen van iemands indivi
dualiteit
De kracht en helderheid van het ver
stand, de diepte en de fijnheid van het ge
voel, de sterkte en de vastheid van wil, lig
gen in kiem reeds in het wiegekindje b
sloten.
Elk heeft van God zijn eigen talent ont
vangen. De ontplooiing van den aanleg van
het kind is afhankelijk van de omgeving en
de tijd waarin het opgroeit. Of het kind ge
boren wordt in een uereldsche sfeer of in
een Christelijke omgeving, dot alies geeft
aan zijn peisoonilijkheid een bepaalden
vorm en inhoud. Dit laatste noemt men
verworven individualiteit.
Wanneer, aldus vervolgde spr, de indtvl
dualiteit meer erkend werd in het leven,
wat zou don de verhouding anders zijn lus-
sohen man en vrouw, meesteres en dienst
bode, heer en knecht, chef en bediende, pre
dikant en gemeente, overheid en onderda
nen.
Alle verhoudingen in het huiselijk en liet
godsdienstig, het staatkundig en .maatschap
poltjk leven, wonden er door boheeuKcht.
Dit blijkt duidelijk uit het leven der vol
ken voor en na de komst van Christus.
Spr. liet daarna zien hoe de geschiedenis
van alle volken individualiteit heeft ge
waardeerd. Spr. toomt aan dot de Reforma
tie het persoonlijk geloof weer brengt en
daarmee de goede waardeering van de in
dividualiteit.
Het levensbeginsel bij de opvoeding
diat de opvoeder bezield is met den Geest
der Liefde, dat hij zijn leven wil verliezen.
De ware opvoeder zoekt niet de inperking,
maar de ontplooiing van het inidivirtu-eele
leven.
Ieder kind moet behandeld worden a.ls
een schepsel Gods, dat eigen gaven en ta
lenten ontvangen heeft.
Deze opvoeding kan alleen vervuld wor
den, zoo er liefde in het hart woont Lief
heid en lievigheid is surrogaat. Flauwhair-
tige meegaandheid mag zich niet met den
naam van liefde tooien. De liefde die indi
vidualiteit op de rechte wijze erkent, is de
liefde van 1 Kor. 13, de heilige liefde jegens
God en den naaste.
In school, aldlue besloot spr., moet het
kind geleerd worden, dat het imidividn nieit
op zichzelf staat maar lid is
van een gemeenschap.
Darom moet bij de opvoeding rekening
gehouden worden met het gezin en de klas
se. Onderwerping aan vaste regels is ge-
wenscht, want dat etaailt den wit.
Voor de pauze zong een dameskoor onder
leiding van den heer Weedia enkele prach
tig» liederen, die met stillen aandacht wer
den beluisterd.
Na de pauze, waarin het schoolwerk van
ile kinderen door de oudere werd nageke
ken, vooral de praohtige teekeningen aan
de wanden van het lokaal trokken aller be-
langsteffling, trad als tweede spreker oip, de
heer J. v d Waal, voor het onderwerp:
2X2 4.
Elk mensoh, aldus spr., heeft naast de
aandrift tot hot weten van de waarheid
ook een aandrift tot het genieten van de
schoonheid. Deze behoefte aan schoonheid
is algemeen menschelijk. De idee der schoon
hei-d is in God en daarom is ze ook in den
naar Zijn beeld geschapen mensch.
Bij allerlei verscheidenheid toch de een
heid en de harmonie: dat is schoonheid.
Hierboven, ja! de eeuwige Bron der harmo
nie; onze ziel is 't beekje, waarin iets van
't eoiioone afstroomt. De behoefte aan de
harmonie wordt bevredigd door de schoon
heid der natuur en door de menscheitjke
kunst.
De mensohelijke kunst openbaart zich op
allerlei wijze maar 't doel is een: druppelen
glans en eere en heerlijkheid opvangen uit
de eeuwige Bron hierboven.
En zoo is de rekenkunst en de opvoedings
kunst een zonnestraal uit <Je Zomne der
gerechtigheid.
Spr. wees er vervolgens op, dat noch het
oog kan zien, noch het oor kan hooren i
er moet zijn: 1p. Gods heerlijke mil uur waar
uit men put; 2e. er moet zijn een ziel met
een gentalcn aandrang tot kunst; 3e. er
moet zijn een dichterlijke fantasie en ie. er
moet zijn een technische vaardigheid. Eti
het hoogste ideaal is bereikt als er ->cn
kracht ontstaat uit hooger kracht gesproten,
la. in de ziel des bouwmeesters liet zaad
Gods als Wedergeboorte gezaaid is, 2o.
wanneer die ziel den roep des Evangelies
beluistert, 3e. wanneer hij in deemoed knielt
uit schuldbesef en 4e. wanneer tiij dan in
heiligmaking de werken en vormen zijner
teciiniek als dankofferen der verlossing
den Goddelijken Kunstenaar
wijdt Zoo'n kunstenaar en bouwmeester
moet de opvoeder zijn.
Zoo'n opvoeder en vormer; zoo'n beeld
houwer en schilder is naar de moderne taal
een scheppor onder God; en als elk kunste
naar heeft hij zijn werk lief; hij schept er
behagen in, hij legt er iels in van zijn eigen
persoonlijkheid, en meer dan Pygmalion
voor liet door hem gebeeldhouwde marmer
blok van de godin Psyche, 2»hij geloovn
aan 't leven; aan 't horgere leven uit God.
En mot meerdere zorg dan voor een stuk
marmer, dat gehouwen moet worden, wordt
dan het schoolkind een heiligdom, dat hij
wil stichten of bouwen; dan zwelt de liefde
tot een vaderschap, meer dan een meester
schap, want t gaaf om de ziel van het kind
Opvoeding is méér geworden dan bescha
ving, ze is een ©eredienst geworden, die
deel uitmaakt van den eeredienst Gods.
Wat zal de mensch dan wél ontroeren, als
do ziel van eon kind hom niet ontroeren
kan?
En daarom ook alle vakken van onder
wijs mot 't gewijde priesterkleed omhangen,
in de school straalt dan 't licht dor wijs
heid.
Spr. kwam vorvolgens tot een beschou
wing ovor liet verband tusschen de reken
kunst on de godsopenbaring, waarbij hij
zich allereerst keerde tegen de cngeloovige
filosofie, die zegt, dat het algemeen zedelijk
leven in de mensclielijke rode is gegrond,
zoodot 2 X 2 4 los van het bestaan van
een God gezien moet worden, welke zede-
leer in de huidige scholen van liberale en
moderne richting wordt aangehangen.
Spr. wees er op, dat rekenen niet neu
traal is.
Spr. wees op de becijferingen van de II.
Schrift in de Openbaringen, hij Daniël, Eze-
chiël enz. en stolde de vraag: wat mag dit
cijferen beoogen? Het is 't bewijs, dat de
eeuwige God in Zijn liefdesbegccren om
weer gemeenschap te oefenen met 't geval
len menschenkihd en zich vooral aan Zijn
geioovigen te openbaren, ingegaan is in .Ie
vormen van Ruimte en Tijd en Getal, Zich
neergebogen heeft, rekening gehouden heeft
met 't leven, zooals zich dat in den weg Zij
ner voorzienigheid had ontwikkeld, en
zoo normaal en stevig als de brug was, die
in 't Paradijs het goddelijk leven met 't
mcnschlijk leven verbond, zoo waarachtig
zuiver als 2X24 is, in 't Goddelijk bewust
zijn, zoo waarlijk zuiver was 't ook ,in Adam
Maar de stevige brug is ingestort, de
mensoh is brutaal genoeg om te loeren dat
2 X 2 3 of 5 kan zijn, al naarr de zelfzucht
hem parten speelt.
Op den Sinmï heeft God de rekenkuuLst ge
heiligd eai gewijd, want Hij spreekt: Gij zult
niet stelen. Gij zult niet be.geeren.
En als dan God van den Sinaï weggaat
en Zipi Zoon 150'J jaren later op een onbe
duidender, heuvel hang;, op Go notha, cian
liaugt Hij daar, omdat Isarël „naar t
vleesch" om 't ideaal der Cijferkunst ge
lachen heeft, en Jezus gezegd had:
„Wee u, gij Schriftgeleerden en Fari
zeeën gj vertient ,e niunte en (1- ailla en
de komijn, en gij laat na t zwaarste der wet
n.l. tiet oordeel en de barmhartigheid en
't g e 1 o o f."
Israël was met de breuk 1/10 niet erg op
de hoogte. Daan on moest Jozius sterven en
dat was goed voor den moordenaar, die kon
ook niet goed tollen, maar heeft 'i onder
foiterpijnen beter geleerd, omdat hij nu ge
loofde.
En vanaf dat moment is de mooi-lenuar
geteld omlor de door God geleiden. Kn dat
was de precietse rekening van 2X2 4.
Spr. deed vervolgens een greep in de ge
soliiedenis van de oudheid en wees er op,
dat Pythagoras, 0110 jaar voor Christus, die
inzicht kreeg in dei regelmatigcn loop der
hemellichamen; inzicht in allerlei ordenm
gen in planten-, dieren- en mensohenwereld;
inzicht in harm unie en disharmonie, en dat
inzicht dreef zijn fijn besnaarde ziel am,
om alle aarde, alle lucht, alle vuur, alle
water, als iels bijkomstigs en toevalligs ie
schatten, maar 't 1 e v en der wereld, 't z ij n
der w ereld, de wording der wereld toe
1p schrijven aan de getallen, die de verhou
dingen uitdrukken.
Hij had religieus gevoel en liefde voor de
cijfers en in dat oneindig terugkeeren der
cijfers der verhoudingen zag hij den onder
gaiiig van de wereld, en haar wodortieratol
ling; en weer ondergang en weer barstel
ling, zooals thans nog ook de theosofie en
het boeddhisme leeren. Late men dus nooit
zeggen; 2 X 2 is maar 2X2 want ook daar
achter schuilen zielsbelioeften en mysti
't Kan niet andere of 't Rekenonderwijs
ondergaat den invloed van 't leven, maar be
ïnvloedt eveneens dat leven, om de simpele
reden, dat er geen sterveling op aarde is die
't rekenen alleen leert tervvMle van 't reke
nen. Het rekenen krijgt alleen waardij door
de natuur waarin we leven, door de levens
sfeer rondom en in ons; door de beschaving
die we deelachtig zijn; door de moraal van
onze handelingen; door de religie die we be
lijden; door dc kunst die we in haar schoon
heid liefhebben als harmonie en symmetrie,
als gaven Gods. 4 X een gebed is toch niet
1 X godslastering.
Een physicus, een chemist, een sterren
kundige, een leeraar van een Hoogere Hur-
ger school, moge pralen me tzijn wiskunde
en zijn formules en zeggen: aille geestelijke
kennis en wetenschap hangt in de lucht,
maar mijn wiskunde is exacte kennis, je
kunt alles vertrouwen.
Maar professor! Uw werk is niet énkel
wegen en meten; wilt ge met uw wegen en
meten wat bereiken, dan moot den studen
ten toch het doel en 't nut, uw geslachten
meegedeeld worden.
Daarbij zijn de doeleinden van dat wegen
en meten re-xis dui'r de voorgeslachten voer
gekauwd. Dit alles geeft dms geen stukje
zekerheiid des levens.
Nu moge men in eenvoudige of wei in we
tenschappelijke kringen allerlei formules ge
bruiken de wereldformule staat in
Genesis 1:1: Ir. den beginne schiep God
den hetnei en de aarde.
De wereldformule is de Alfa en do Omega
van alle Onderwijs en Opvoeding: Ik ben de
Alfa en de Omega, de Eerste en de
Laatste, dat is de goddelijke rekenkunst.
In Christus zijn we meer dan
overwinnaars, geldt ook voor de
Rekenkunde.
Als dat niet waar was, zouden onze Vade
ren nooit de Negotie aan de Religie verbon
den hebben; nooit ztu in einze Koloniën de
VLIEGVELD MIDDELHARNIS—SOMMELS
DIJK. Zeer belangrijke mededeelingen vao de
K. L. M.
Vergadering van den Chr. Boeren- en Tuin
der sbond.
Ouderavond Bijzondere Lagere School te Stad
aan 't Haringvliet.
Een en ander uit de historie van het Eiland
Goedereede.
Ouderavond der Chr. School te Middelharnis.
Jaarvergadering Geref. J.V. „Tinjotheus" te
Stellendam.
Vaan des Evangelies gewapperd hebban op
de pakhuizen ie Batavia. Dat was negotie
der algemeene genade gepaard aan religie
der particuliere genade en de uitkomst was.
Indié gekerstend en Nederland schatrijk.
Spr. besloot zip met groote aa.ndi. li' ge
volgde toespraak met te zeggen: of mij ooit
't voorrecht gegund zal zijn om u te mogen
toespreken, is onwaarschijnlijk, en daarom,
iaat mij dit in uw ziel prenten, waarin ik
heel mijn betoog samentrek:
„Gij oudere, gij bestuurders der school;
gij onderwijzers, gij hebt met 't schoolkind
m de armen de wacht bij 't Kr„is betrok
kenlaat dat kind nooit los... en iaat
dat Kruis nooit los.
En die God, Die de God is van ons aller
doop, Die za. 't u doen gelukken!
De avond werd besloten met Psalmgezang,
waarna dc lieer v. d. Waad voorging in
dankgebed.
GEREF. J.V. ..TIMOTHEUS"
TE STELLENDAM
EEN GOED GESLAAGDE
JAARVERGADERING.
Ij liet Vereenigingsgebouw te Stellendam
werd de jaarvergadering gehouden van da
Jongelingsvereen. op G.G. „Thimotheus"
Te ongeveer kwart voor zeven werd deza
door den voorzitter der vereeniging L. Men-
he e r geopend.
In zijn openingswoord heette hij allen
hartelijk welkom.
Daarna kreeg de secretaris gelegenheid
zijn jaarverslag voor te lezen, waaruit bleek
dat liet ledental met 2 verminderd was, ter
wijl er 36 maal werd vergaderd en er 54
onderwerpen werden geleverd.
Hierna gaven ook ook penningmeester en
bibliothecaris hun jaarverslagen.
Ter afwisseling volgde een voordracht van
C. Kreeft
De agenda vermeldde voorts een onder
werp van A. Kreeft Over dit onderwerp,
waar aandachtig naar geluisterd werd, wer
den enkele vragen gesteld.
Dan volgde een voordracht van A. de Lat T
getiteld: „Bach te Dresden" en een inleiding
van L. Menheer, gevv. geschiedenis, „Aan do
grenzen van Kanaan."
Ook op dit onderwerp volgde een goede
bespreking. Na een voordracht van J. Kreeft
werd gezongen I's. 27 vers 5 en 7. Daarr.a
werd een kwartier pauze gehouacn.
Do vergadering werd heropend met het
zingen van Ps 119 5; ook wer.iea nog reet
geestdrift, uit volle borst, het Bondslied van
die MA', en de J.V. en twee coupletten van.
liet Wilhelmus gezongen.
Nu volgde een voordracht van Atr.
Brinkman: „De Vlucht."
Daarna werd mea in de gelegenheid ge
steld felicitaties uit te brengen Ailereeist
trad de heep Do Goede naar voren, die een
woord sprak namens don Kerkeraad. Hie'na
volgden afgevaardigden namens de Meisjes-
en Knape.ivereeniging. Mo.j. B. Voordijk
namens de Moisjcsvereeniging en E Sti u k
namens de J.V. te Melissant. Een schrifte
lijke felicitatie was ingekomen van Ouddorp
Daarna kwam aan de orde o-ti inleidi";
Over art. 1 van 'net A.R. Program door M.
van Oostenbrugge.
Vervolgens een voordracht van J C. Klink
getiteld: „Antithese" en een voordracht van
L. Klink.
Als laatste inleider kwam aam de orde
Adr. Kreeft, die behandelde „De Beelden
storm.' Daar liet te laat zou worden, kon er
op deze inleiding geen besproking vvor-Un
gegeven.
Dan volgde nog een voordracht van J.
Klink, getiteld: „Kerstavond in een polit's-
bureau."
1 usschen dc onderwerpen werden de aan-
wezigen getracteerd op melk eu koek.
De Voorzitter dankte allen vooi hun deel
neming en sprak de vvensch uit, dat het
niet bij woorden mocht blijven, maar dat het
ook in practijk worde gebracht. Hij verzocht
daarna nog te zingen I's. 68 1, waarna de
Eere-\oorzitter mot dankzegging eindig ie.
Hiermede was de vergadering beëindigd.
De JA mag op een goed geslaagde verga
dering terugzien. Soli Deo Gloria.
Net oude Raadhuisje van dc peuxcenlc Schoorl, dat aeschonk.cn werd aan de Vereenioina
„Hendnck de Keyset welke het in 1931 verplaatst en hersteld heeft.
„SONNEVANCK".
Door wijlen den heer Jan de Vries teZuid-
horn is bij testamentaire beschikking ver
maakt aan hel Chr Sanatorium „Sonne-
vanck" te Harderwijk een bedrag van f 1090,
vrij van rechten en kosten.
NAAR HET HEILIGE LAND
Het blijkt, dat zich voor het leiderschap van de
door de Nederlandsche Christelijke Reisvereeniging
uitgeschreven Palestinareis. van 10 April tot 5 Mei
a.s„ naar aanleiding van een tot hem gericht ver
zoek, wederom beschikbaar heeft gesteld Prof Dr
A. N o o r d t z ij te Driebergen, Hoogleeraar aan
de Rijksuniversiteit te Utrecht.