ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOORDE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN siqno vmces Ouderavond Geref. School Middelharnis iR[ 1934 ZATERDAG 3 FEBRUARI 1934 V Vlasmarkt 48E JAARGANG NA 4030 ALLES OP ZIJN TIJD CHR. SCHOOL TE OUDETONGE IS 2 x 2 4 NEUTRAAL? Voornaamste Nieuws. 1 - >m froer. constante prijzen hvoer, constante prijzen pdel, prijzen iets lager I Vee. Aangevoerd 2143 tte runderen, 259 vette |or lammeren en S6S ■en 5660 c 2e k\v 50-— >sen 53—57'c, 2e kw 43 frette kalveren 8590 c, j555 c., varkens levend Ixp. kalveren 3032 c, lammeren 3538—42 c, lammeren 101317, aanvoer iets ruimor I stug en prijzen als vir. Ie boven noteerding-. per als vor. week, han- ps. vor week, en prima |ering. waren korter aangc- I prijzen als vor. week. kevoerd, vlugge handel. ■en werden voor België 1 C. werden pl. 30 vette Aardappelen. De eigenheimers f 3.5U—4 I'—3.90; idem eigenheim. f 3.503.90 alles per ronde 5 ct kg Met 3 vraag lieren Aanvcfi* 90 000 I per 100. Henneneiereu l-uks. 29 JANUARI. fcRANEN. (Boerennotee- |5, wintergerst f 44,50 ■3, haver t 5.506, dui- "boonen f 66.50 groene Ifwten f 9—11 alles per JTRANEN" (Op de condU ■sehe Korenbeurs). Maïs ^d-spoorvrp f 93, aangek pt 30 Jan per Buccari^ b Febr per Algenib; 7 Arethusa, 16 Febr per I Sirrah 19 Febr per Har I Asunta de Gregor be* Jjsum 91, Da Plata cin* |6. 1 kg verwacht 19 Febr J>nau 60-61 kg. disp f 83 ■erika disp boord spoor* 29 JANUARI. JïRANEN (Weekbericht! 505.25. lene f 8—9.25 Schokker* 7—8.50, jRANEN. (Op de con* hmsche Graanbeurs bft boordvrij), hd. khia BlanPa C?sp f 7.75, ■50, 75-6 I/g Hongaarsche Inat. disp. f 4.10, 73 kg V\i per 100 kg. ■onau disp. f 85, 66 kg, ¥5-66 kg. Donau aanvelc Ingek. f 91.50 65-66 I.a 1 2000 kg. pid-Russ disp 6.20, 56- I f 6.40, 47-48 kg Laplata pg. dito clipped 3toomend nerik. disp. f 6.80, dita kg ■angek. f 92.50. dito stoo* ■aangek f 91 Laplata Cin* ■Vitte Z. Russ disp. f 99- |2000 kg. faad (zaai) blauwbloel 89; idem voer f 675 |012; karwjjzaad 27 117—18 landsche) Mansjoerjfschö ■rikaansche loco 6.20— lor. not. f 0.22) p kg MAAS EN ELDEBODE Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 0.90 bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN At ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent per regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. Het thans zittend kabinet treedt steeds krachtiger op. Dat was trouwens niet anders te ver wachten. Eerst moest de toestand gepeild, het terrein verkend, de situatie duidelijk voor oogen staan. Dan eerst konden maatregelen geno men worden, waarvan mocht worden verwacht, dat zij aan 't gestelde doel zouden beantwoorden. Daarvoor was eenige tijd noodig. Er zijn natuurlijk ongeduldigen. wien alles veel te langzaam gaat. Die ver wachten, dat van een nieuwe regecring aanstonds is te zien, dat de wind uit een heel anderen hoek waait. Die schij nen te denken, dat een kabinet „op be stelling" werkt en de vervulling van al hun verwachtingen „uit voorraad lever baar" is. Het ministerie-CoIijn gaat echter rus tig zijn gang. 't Laat niets merken van de zenuwachtigheid, waardoor in onze bewogen dagen velen 't hoofd schijnen verloren te hebben. Maar den opmerkzamen toeschouwer ontgaat niet de activiteit, die hier in rustigen, volhardenden arbeid wordt ontwikkeld. Dat wil allerminst zeggen, dat men eiken maatregel toejuicht en onverdeel de bewondering koestert voor alles wat de regeeringstafel verlaat. Vóór alles houde men in ,'t oog. dat we thans meer dan ooit hebben een kabinet-in-crisistijd. De algemeene toestand is thans zóó, dat schier elke maatregel slachtoffers vraagt en pijn veroorzaakt. Maar niet minder bedenke men. dat de regeering haar taak opvat in parle mentairen zin. Dat ze niet met de ster ke vuist wil neerslaan wat haar hindert in de vervulling van haar taak, maar dat ze voor alles prijs stelt op het in stand houden onzer democratische in stellingen. En hoeveel problemen zijn er niet op financieel en economisch terrein, door den tegenwoordigen tijd scherper dan ooit aan de orde gesteld en die ai'ien de regeering handen vol werk geven? Toch zijn er kwesties, die onder de massa veel meer leven en waarover reeds kranten vol geschreven zijn. Daar is bijvoorbeeld de cumulatie al is 't ook een vreemd woord, wie hoorde er nooit van? Wat doet de regeering daartegen? hoorden we de ongeduldigen reeds keer op keer vragen. En met evenveel vrij moedigheid gaf men zelf ook maar 't antwoord op deze vraag: Niets! Voorts zijn er een aantal personen, wier streven er op gericht is onze heele staatsinstelling ondersteboven te kee- ren en die nochtans zitting nemen in de bevoegde colleges? Wat wordt daarte gen gedaan? En al even bitter klonk het antwoord: Niets! In menig dagbladartikel en in vele pamfletten werd den volke dan ook al kond gedaan, dat het zittend kabinet in 't minst niet beantwoordt aan de hooge verwachtingen, waarmede zijn optre den werd begroet. Door goed en kwaad gerucht heen ging echter het ministerie-Colijn kalm zijn weg. Aan de dictatoriale macht, waarmede blijkbaar velen vooral den premier be kleed wenschten te zien, scheen 't geen behoefte te hebben. Degenen echter, die meenden straffe loos uit 't gareel te mogen loopen, werd aanstonds, veelal op even korte als energieke manier beduid, dat zulks in den Nederlandschen staat niet gaat. Thans blijkt uit de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag omtrent de algemeene beschouwingen van de Eerste Kamer, dat „binnen zeel- korten tijd kan worden tegemoet ge zien de instelling van een commissie tot onderzoek van de noodzakelijkheid en doelmatigheid van wettelijke en an dere voorzieningen met betrekking tot het bekleeden van het lidmaatschap van de vertegenwoordigende lichamen door personen, wier staatkundig stre ven kennelijk is gericht op verandering der staatsinstellingen met toepassing of bevordering van onwettige midde len." Ondanks de ambtelijke taal, waarin de taak dezer toekomstige commissie wordt omschreven, zal 't wel niemand geheel onduidelijk zijn, wat hiermede wordt bedoeld. Voorts wordt in hetzelfde regeerings- stuk aangekondigd, dat „een ontwerp van wet ter beperking van cumulatie van traktementen en pensioenen in ver gevorderden staat van voorbereiding is." Ongetwijfeld zullen er kringen en kringetjes in ons goede vaderland zijn. waarin men zich zelfbewust op de borst zal slaan en zeggen: dat is aan óns te danken wij hebben de regeering ge dwongen daartoe over te gaan. De haan, die steeds de zon verwijt, dat zij eerst op zijn sommatie te voor schijn komt, leeft nog steeds en zijn belachelijke aanstelling vindt onder ove rigens knappe menschen nog altijd na volging. Het ministerie-Colijn gaat echter rustig voort met zijn voor volk en va derland heilzamen arbeid en doet dit naar 't oud-vaderlandsch recept: alles op zijn tijd. EEN GOED GESLAAGDE OUDERAVOND Tie ouderavond van de Chr. School op Geref. grondslag had plaats in het gymna stieklokaal der O. L. School. Te kwart over zes opende de voorz., Ds. Verkerk, de samenkomst door te laten zingen Ps. 103 1, waarna hij voorging in gebed. Hij heet ouders, leden en belang stellenden hartelijk welkom, inzonderheid den heer Burgemeester Vooys, Fere-Voorzit- ter van het Bestuur. Zijn openingswoord houdt hij naar aanleiding van de eerste rechtspraak van Koning Salomo en hij pleit daarin voor de Chr. School. De opstellen werden, op een enkele uit zondering, onduidelijk gelezen. Dan het zin gen der kinderen, hetweelk niet officieel op de agenda was geplaatst. Daarna word het woord gevoerd door het hoofd der school, de heer K. van Asperen over het onderwerp „Toen en nu": Teruggegrepen werd naar het begin en het voorspel van den 80-jarigen oorlog, de strijd om de Geref. waarheid. In enkele trek Ken werd geteekend, hoeveel bloed daarvoor vloeien moest. En toen de nood het hoogst was en het Israël van het Westen gedrenkt werd met het heete bloed, kwam de Heere rechtst reeks Nederland verlossen. Doch spoedig kwam de verslapping Met het Woord van God werd het niet nauw ge nomen. Van de school verdween de bijbel. Op de kansel werd de deugdzame gepredikt en geprezen. Geïllustreerd werd met een proefles van 2 onderwijzers in een kerk. De eene, dl'e de Koning heette en voor de zang- proef zong Ps. 21: „O Heer, de Koning is verheugd", werd benoemd. Maar do Heere verwekte opnieuw man nen en een tweede 80-jarige strijd ont brandde. De groote man, na den Fnanschen tijd, do tijd van zelfgenoegzaamheid, was Bulderdijk. Door zijn getuigenissen tegen dien geest dier eeuw werd hij stee-dis gene geerd en een plaaits aan do hoogesohool als professor werd hem niet gegund. Toch had hij in zijn geestelijke kinderen, in een Da Costia, Capadose en G. Groen van Pranstoror. Zij zij:i steeds voor het goed recht van de School met den Bijbel opgekomen. Gememoreerd werden de opofferingen van de voorstanders voor Chr. onderwijs, die alles zelf betalen moesten en de opoffering der ChT. Onderwijzers, die een klein salaris hadden. Voorbeelden als van de arme we duwe, die de penningen door de kinderen op een Nieuwjaarsdag ontvangen, bij hot School bestuur liet brengen, verdiuidelijkt dit Hui delijk werd gemaakt wat schoolschapeii wa ren. Het petitionnement aam Koning Wil lem III aangeliodien werd een teleurstelling. Maar eindelijk kwam de gelijkstelling. Doch daarmede is de strijd niet uit Wij staan nu midden in de branding. Hier zou veel van te vertellen zijn. Spr. eindigde hier mee. Wij haddein den indruk, dat het om des tijdis wille was. Onder het zingen van Ps. lfl 3 en 4 werd gecollecteerd en melk en koek geserveerd. De bediening liet veel te wenschen over. In die pauze werd gelegenheid gegeven het schriftelijk werk dor leerlingen te zien, als mede de toekenningen en het handwerk der mensjes. Alles maakte een goeden indlruk. Na de heropening van die vergadering kreeg de heer L. Dubbeldam gelegen heid zijn onderwerp „Een schijnbaar toe komstig verlies." Zijn hoofdmotief was: wij moeten in de eerste plaats niet opvoeden tot iets maar tot iemand. Daarbij zouden het leeren van lange rijen plaatsnamen en jaartallen mis schien iets op dem achtergrond raken. Meer waard was diat de jongens die moeilijkheden zelf leerden overwinnen en dat zij in de maatschappij later menschen van stavast konden zijn. Hij eindigde met het voorbeeld van Na both, die t.o. een koning toon zeg gen: Dat late de Heere van mij, dat ik U de erve der Va,dieren geven zoude." Te ruiim 10 uur sloot de Voorzitter den ouderavond op gebruikelijke wijze. INDIVIDUALITEIT Woenewki'gavrmd werd in de Bossche School te Middelharnis vanwege de Geref, Schcolvereeniging oen ouderavond gehou den. De Voorzitter, de hoer v d Stoep, opende de bijeenkomst met het laten zingen van Psalm 105:4 en 5, waarna hij las Mat tb. 18 1—40, voorging in gebed en vervolgens een kort openingswoord sprak. Spr. heetto allen hartelijk welkom en hoopte, dat deze avond tot aller genoegen zou verloopen. Als eerste spreker trad op de lieer 1'. G. J v. Leeuwen, hcofd der school, die sprak over „Individualiteit", aan de hand van vijf punten: het wezen der individualiteit, haar beteakenis voor gezin, kerk, school en maat schappij, haar erkenning in de geschiede nis, haar levensbeginsel bij de opvoeding en haar uitwerking op het schoolleven. Onder individualiteit veestaan wij, aldus spr., niets anders dan de eigenschappen waardoor een mensoh, een individu, zich onderscheidt van anderen. Deze kenmerken zijn tweeërlei. Ie lichamelijke kenmerken, 2e, geestelijke kenmerken. Ieder hee.ft zijn eigen vorm van gelaat, lichaam, gestalte, nooit zijn wij aam elkander gelijk. Minder in 't oog vallend zijn de geeste lijke kenmerken, maar van grooter betee- kenis. Het zijn vooral de aangeboren, en daarom van God gewilde geestelijke eigenschappen, die het wezen vormen van iemands indivi dualiteit De kracht en helderheid van het ver stand, de diepte en de fijnheid van het ge voel, de sterkte en de vastheid van wil, lig gen in kiem reeds in het wiegekindje b sloten. Elk heeft van God zijn eigen talent ont vangen. De ontplooiing van den aanleg van het kind is afhankelijk van de omgeving en de tijd waarin het opgroeit. Of het kind ge boren wordt in een uereldsche sfeer of in een Christelijke omgeving, dot alies geeft aan zijn peisoonilijkheid een bepaalden vorm en inhoud. Dit laatste noemt men verworven individualiteit. Wanneer, aldus vervolgde spr, de indtvl dualiteit meer erkend werd in het leven, wat zou don de verhouding anders zijn lus- sohen man en vrouw, meesteres en dienst bode, heer en knecht, chef en bediende, pre dikant en gemeente, overheid en onderda nen. Alle verhoudingen in het huiselijk en liet godsdienstig, het staatkundig en .maatschap poltjk leven, wonden er door boheeuKcht. Dit blijkt duidelijk uit het leven der vol ken voor en na de komst van Christus. Spr. liet daarna zien hoe de geschiedenis van alle volken individualiteit heeft ge waardeerd. Spr. toomt aan dot de Reforma tie het persoonlijk geloof weer brengt en daarmee de goede waardeering van de in dividualiteit. Het levensbeginsel bij de opvoeding diat de opvoeder bezield is met den Geest der Liefde, dat hij zijn leven wil verliezen. De ware opvoeder zoekt niet de inperking, maar de ontplooiing van het inidivirtu-eele leven. Ieder kind moet behandeld worden a.ls een schepsel Gods, dat eigen gaven en ta lenten ontvangen heeft. Deze opvoeding kan alleen vervuld wor den, zoo er liefde in het hart woont Lief heid en lievigheid is surrogaat. Flauwhair- tige meegaandheid mag zich niet met den naam van liefde tooien. De liefde die indi vidualiteit op de rechte wijze erkent, is de liefde van 1 Kor. 13, de heilige liefde jegens God en den naaste. In school, aldlue besloot spr., moet het kind geleerd worden, dat het imidividn nieit op zichzelf staat maar lid is van een gemeenschap. Darom moet bij de opvoeding rekening gehouden worden met het gezin en de klas se. Onderwerping aan vaste regels is ge- wenscht, want dat etaailt den wit. Voor de pauze zong een dameskoor onder leiding van den heer Weedia enkele prach tig» liederen, die met stillen aandacht wer den beluisterd. Na de pauze, waarin het schoolwerk van ile kinderen door de oudere werd nageke ken, vooral de praohtige teekeningen aan de wanden van het lokaal trokken aller be- langsteffling, trad als tweede spreker oip, de heer J. v d Waal, voor het onderwerp: 2X2 4. Elk mensoh, aldus spr., heeft naast de aandrift tot hot weten van de waarheid ook een aandrift tot het genieten van de schoonheid. Deze behoefte aan schoonheid is algemeen menschelijk. De idee der schoon hei-d is in God en daarom is ze ook in den naar Zijn beeld geschapen mensch. Bij allerlei verscheidenheid toch de een heid en de harmonie: dat is schoonheid. Hierboven, ja! de eeuwige Bron der harmo nie; onze ziel is 't beekje, waarin iets van 't eoiioone afstroomt. De behoefte aan de harmonie wordt bevredigd door de schoon heid der natuur en door de menscheitjke kunst. De mensohelijke kunst openbaart zich op allerlei wijze maar 't doel is een: druppelen glans en eere en heerlijkheid opvangen uit de eeuwige Bron hierboven. En zoo is de rekenkunst en de opvoedings kunst een zonnestraal uit <Je Zomne der gerechtigheid. Spr. wees er vervolgens op, dat noch het oog kan zien, noch het oor kan hooren i er moet zijn: 1p. Gods heerlijke mil uur waar uit men put; 2e. er moet zijn een ziel met een gentalcn aandrang tot kunst; 3e. er moet zijn een dichterlijke fantasie en ie. er moet zijn een technische vaardigheid. Eti het hoogste ideaal is bereikt als er ->cn kracht ontstaat uit hooger kracht gesproten, la. in de ziel des bouwmeesters liet zaad Gods als Wedergeboorte gezaaid is, 2o. wanneer die ziel den roep des Evangelies beluistert, 3e. wanneer hij in deemoed knielt uit schuldbesef en 4e. wanneer tiij dan in heiligmaking de werken en vormen zijner teciiniek als dankofferen der verlossing den Goddelijken Kunstenaar wijdt Zoo'n kunstenaar en bouwmeester moet de opvoeder zijn. Zoo'n opvoeder en vormer; zoo'n beeld houwer en schilder is naar de moderne taal een scheppor onder God; en als elk kunste naar heeft hij zijn werk lief; hij schept er behagen in, hij legt er iels in van zijn eigen persoonlijkheid, en meer dan Pygmalion voor liet door hem gebeeldhouwde marmer blok van de godin Psyche, 2»hij geloovn aan 't leven; aan 't horgere leven uit God. En mot meerdere zorg dan voor een stuk marmer, dat gehouwen moet worden, wordt dan het schoolkind een heiligdom, dat hij wil stichten of bouwen; dan zwelt de liefde tot een vaderschap, meer dan een meester schap, want t gaaf om de ziel van het kind Opvoeding is méér geworden dan bescha ving, ze is een ©eredienst geworden, die deel uitmaakt van den eeredienst Gods. Wat zal de mensch dan wél ontroeren, als do ziel van eon kind hom niet ontroeren kan? En daarom ook alle vakken van onder wijs mot 't gewijde priesterkleed omhangen, in de school straalt dan 't licht dor wijs heid. Spr. kwam vorvolgens tot een beschou wing ovor liet verband tusschen de reken kunst on de godsopenbaring, waarbij hij zich allereerst keerde tegen de cngeloovige filosofie, die zegt, dat het algemeen zedelijk leven in de mensclielijke rode is gegrond, zoodot 2 X 2 4 los van het bestaan van een God gezien moet worden, welke zede- leer in de huidige scholen van liberale en moderne richting wordt aangehangen. Spr. wees er op, dat rekenen niet neu traal is. Spr. wees op de becijferingen van de II. Schrift in de Openbaringen, hij Daniël, Eze- chiël enz. en stolde de vraag: wat mag dit cijferen beoogen? Het is 't bewijs, dat de eeuwige God in Zijn liefdesbegccren om weer gemeenschap te oefenen met 't geval len menschenkihd en zich vooral aan Zijn geioovigen te openbaren, ingegaan is in .Ie vormen van Ruimte en Tijd en Getal, Zich neergebogen heeft, rekening gehouden heeft met 't leven, zooals zich dat in den weg Zij ner voorzienigheid had ontwikkeld, en zoo normaal en stevig als de brug was, die in 't Paradijs het goddelijk leven met 't mcnschlijk leven verbond, zoo waarachtig zuiver als 2X24 is, in 't Goddelijk bewust zijn, zoo waarlijk zuiver was 't ook ,in Adam Maar de stevige brug is ingestort, de mensoh is brutaal genoeg om te loeren dat 2 X 2 3 of 5 kan zijn, al naarr de zelfzucht hem parten speelt. Op den Sinmï heeft God de rekenkuuLst ge heiligd eai gewijd, want Hij spreekt: Gij zult niet stelen. Gij zult niet be.geeren. En als dan God van den Sinaï weggaat en Zipi Zoon 150'J jaren later op een onbe duidender, heuvel hang;, op Go notha, cian liaugt Hij daar, omdat Isarël „naar t vleesch" om 't ideaal der Cijferkunst ge lachen heeft, en Jezus gezegd had: „Wee u, gij Schriftgeleerden en Fari zeeën gj vertient ,e niunte en (1- ailla en de komijn, en gij laat na t zwaarste der wet n.l. tiet oordeel en de barmhartigheid en 't g e 1 o o f." Israël was met de breuk 1/10 niet erg op de hoogte. Daan on moest Jozius sterven en dat was goed voor den moordenaar, die kon ook niet goed tollen, maar heeft 'i onder foiterpijnen beter geleerd, omdat hij nu ge loofde. En vanaf dat moment is de mooi-lenuar geteld omlor de door God geleiden. Kn dat was de precietse rekening van 2X2 4. Spr. deed vervolgens een greep in de ge soliiedenis van de oudheid en wees er op, dat Pythagoras, 0110 jaar voor Christus, die inzicht kreeg in dei regelmatigcn loop der hemellichamen; inzicht in allerlei ordenm gen in planten-, dieren- en mensohenwereld; inzicht in harm unie en disharmonie, en dat inzicht dreef zijn fijn besnaarde ziel am, om alle aarde, alle lucht, alle vuur, alle water, als iels bijkomstigs en toevalligs ie schatten, maar 't 1 e v en der wereld, 't z ij n der w ereld, de wording der wereld toe 1p schrijven aan de getallen, die de verhou dingen uitdrukken. Hij had religieus gevoel en liefde voor de cijfers en in dat oneindig terugkeeren der cijfers der verhoudingen zag hij den onder gaiiig van de wereld, en haar wodortieratol ling; en weer ondergang en weer barstel ling, zooals thans nog ook de theosofie en het boeddhisme leeren. Late men dus nooit zeggen; 2 X 2 is maar 2X2 want ook daar achter schuilen zielsbelioeften en mysti 't Kan niet andere of 't Rekenonderwijs ondergaat den invloed van 't leven, maar be ïnvloedt eveneens dat leven, om de simpele reden, dat er geen sterveling op aarde is die 't rekenen alleen leert tervvMle van 't reke nen. Het rekenen krijgt alleen waardij door de natuur waarin we leven, door de levens sfeer rondom en in ons; door de beschaving die we deelachtig zijn; door de moraal van onze handelingen; door de religie die we be lijden; door dc kunst die we in haar schoon heid liefhebben als harmonie en symmetrie, als gaven Gods. 4 X een gebed is toch niet 1 X godslastering. Een physicus, een chemist, een sterren kundige, een leeraar van een Hoogere Hur- ger school, moge pralen me tzijn wiskunde en zijn formules en zeggen: aille geestelijke kennis en wetenschap hangt in de lucht, maar mijn wiskunde is exacte kennis, je kunt alles vertrouwen. Maar professor! Uw werk is niet énkel wegen en meten; wilt ge met uw wegen en meten wat bereiken, dan moot den studen ten toch het doel en 't nut, uw geslachten meegedeeld worden. Daarbij zijn de doeleinden van dat wegen en meten re-xis dui'r de voorgeslachten voer gekauwd. Dit alles geeft dms geen stukje zekerheiid des levens. Nu moge men in eenvoudige of wei in we tenschappelijke kringen allerlei formules ge bruiken de wereldformule staat in Genesis 1:1: Ir. den beginne schiep God den hetnei en de aarde. De wereldformule is de Alfa en do Omega van alle Onderwijs en Opvoeding: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, dat is de goddelijke rekenkunst. In Christus zijn we meer dan overwinnaars, geldt ook voor de Rekenkunde. Als dat niet waar was, zouden onze Vade ren nooit de Negotie aan de Religie verbon den hebben; nooit ztu in einze Koloniën de VLIEGVELD MIDDELHARNIS—SOMMELS DIJK. Zeer belangrijke mededeelingen vao de K. L. M. Vergadering van den Chr. Boeren- en Tuin der sbond. Ouderavond Bijzondere Lagere School te Stad aan 't Haringvliet. Een en ander uit de historie van het Eiland Goedereede. Ouderavond der Chr. School te Middelharnis. Jaarvergadering Geref. J.V. „Tinjotheus" te Stellendam. Vaan des Evangelies gewapperd hebban op de pakhuizen ie Batavia. Dat was negotie der algemeene genade gepaard aan religie der particuliere genade en de uitkomst was. Indié gekerstend en Nederland schatrijk. Spr. besloot zip met groote aa.ndi. li' ge volgde toespraak met te zeggen: of mij ooit 't voorrecht gegund zal zijn om u te mogen toespreken, is onwaarschijnlijk, en daarom, iaat mij dit in uw ziel prenten, waarin ik heel mijn betoog samentrek: „Gij oudere, gij bestuurders der school; gij onderwijzers, gij hebt met 't schoolkind m de armen de wacht bij 't Kr„is betrok kenlaat dat kind nooit los... en iaat dat Kruis nooit los. En die God, Die de God is van ons aller doop, Die za. 't u doen gelukken! De avond werd besloten met Psalmgezang, waarna dc lieer v. d. Waad voorging in dankgebed. GEREF. J.V. ..TIMOTHEUS" TE STELLENDAM EEN GOED GESLAAGDE JAARVERGADERING. Ij liet Vereenigingsgebouw te Stellendam werd de jaarvergadering gehouden van da Jongelingsvereen. op G.G. „Thimotheus" Te ongeveer kwart voor zeven werd deza door den voorzitter der vereeniging L. Men- he e r geopend. In zijn openingswoord heette hij allen hartelijk welkom. Daarna kreeg de secretaris gelegenheid zijn jaarverslag voor te lezen, waaruit bleek dat liet ledental met 2 verminderd was, ter wijl er 36 maal werd vergaderd en er 54 onderwerpen werden geleverd. Hierna gaven ook ook penningmeester en bibliothecaris hun jaarverslagen. Ter afwisseling volgde een voordracht van C. Kreeft De agenda vermeldde voorts een onder werp van A. Kreeft Over dit onderwerp, waar aandachtig naar geluisterd werd, wer den enkele vragen gesteld. Dan volgde een voordracht van A. de Lat T getiteld: „Bach te Dresden" en een inleiding van L. Menheer, gevv. geschiedenis, „Aan do grenzen van Kanaan." Ook op dit onderwerp volgde een goede bespreking. Na een voordracht van J. Kreeft werd gezongen I's. 27 vers 5 en 7. Daarr.a werd een kwartier pauze gehouacn. Do vergadering werd heropend met het zingen van Ps 119 5; ook wer.iea nog reet geestdrift, uit volle borst, het Bondslied van die MA', en de J.V. en twee coupletten van. liet Wilhelmus gezongen. Nu volgde een voordracht van Atr. Brinkman: „De Vlucht." Daarna werd mea in de gelegenheid ge steld felicitaties uit te brengen Ailereeist trad de heep Do Goede naar voren, die een woord sprak namens don Kerkeraad. Hie'na volgden afgevaardigden namens de Meisjes- en Knape.ivereeniging. Mo.j. B. Voordijk namens de Moisjcsvereeniging en E Sti u k namens de J.V. te Melissant. Een schrifte lijke felicitatie was ingekomen van Ouddorp Daarna kwam aan de orde o-ti inleidi"; Over art. 1 van 'net A.R. Program door M. van Oostenbrugge. Vervolgens een voordracht van J C. Klink getiteld: „Antithese" en een voordracht van L. Klink. Als laatste inleider kwam aam de orde Adr. Kreeft, die behandelde „De Beelden storm.' Daar liet te laat zou worden, kon er op deze inleiding geen besproking vvor-Un gegeven. Dan volgde nog een voordracht van J. Klink, getiteld: „Kerstavond in een polit's- bureau." 1 usschen dc onderwerpen werden de aan- wezigen getracteerd op melk eu koek. De Voorzitter dankte allen vooi hun deel neming en sprak de vvensch uit, dat het niet bij woorden mocht blijven, maar dat het ook in practijk worde gebracht. Hij verzocht daarna nog te zingen I's. 68 1, waarna de Eere-\oorzitter mot dankzegging eindig ie. Hiermede was de vergadering beëindigd. De JA mag op een goed geslaagde verga dering terugzien. Soli Deo Gloria. Net oude Raadhuisje van dc peuxcenlc Schoorl, dat aeschonk.cn werd aan de Vereenioina „Hendnck de Keyset welke het in 1931 verplaatst en hersteld heeft. „SONNEVANCK". Door wijlen den heer Jan de Vries teZuid- horn is bij testamentaire beschikking ver maakt aan hel Chr Sanatorium „Sonne- vanck" te Harderwijk een bedrag van f 1090, vrij van rechten en kosten. NAAR HET HEILIGE LAND Het blijkt, dat zich voor het leiderschap van de door de Nederlandsche Christelijke Reisvereeniging uitgeschreven Palestinareis. van 10 April tot 5 Mei a.s„ naar aanleiding van een tot hem gericht ver zoek, wederom beschikbaar heeft gesteld Prof Dr A. N o o r d t z ij te Driebergen, Hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 1