BUITENLAND.
BIN!
MAAS- EN SCHELDEBODE
ZATERDAG 6 JANUARI 1934
DE GLORIEVOLLE TERUGTOCHT
VAN DE PELIKAAN
WOENS
DE POSTJAGER NAAR EN UIT
INDIE
SPORTVLIEGTUIG VERONGELUKT
D00DELIJKE AUTO-ONGELUKKEN
VLIEGTUIGRAMP IN BELGIE
HONDERD-ZES-EN-TWINTIG
MIJNWERKERS INGESLOTEN
ONGEKENDE GEESTDRIFT
OP SCHIPHOL
Grootsche huldiging der vier
luchthelden
Zou de Pelikaan vóór Zondag Amsterdam
bereiken? vroegen wij in ons vorig nu mme
En heel Nederland weet: de terugreis van
den koenen K.L.M.-vogel is schitterend
lukt. Zelts werd de tocht volbracht in 100
uur en MO minuten, waarmede het heenreis
record nog met 10 minuten werd gebroken.
Schiphol kon Zaterdagavond nauwelijks de
massa s belangstellenden verzwelgen. Reeds
omstreeks zes uur was het er zóó druk als
wellicht nimmer tevoren. Het stationsge
bouw en het restaurant straalden hun ge
zellige licht uit in de duisternis en toene
mende kilheid van den vyinterschen nacht.
In de stationshal.hadden zich vele gonoo-
digden verzameld en het zich knus weten
te maken als in een soort van groot, tijde
lijk café. Want het restaurant bleef voor de
ontvangst der autoriteiten gereserveerd,
waaronder wij in de eerste plaats Jhr. v a n
Kinschot opmerkten, die namens II. M.
de Koningin de Pelikaan-bemanning straks
zou verwelkomen. Ook de regeering was
vertegenwoordigd, en wel door Ir. Ka Iff,
Minister van Waterstaat, Mr. de Wilde,
Minister van Binnenlandsche Zaken en Mr.
O u d. Minister van Financiën. Verder
merkten wij op Dr. W. de Vlugt, burge
meester van Amsterdam, Ir. I) a m m e, di
recteur-generaal der P.T.T., Generaal S e y f-
fardt, chef van de gener 'e staf, Generaal
Snijders, voorzitter van t Comité'Vlieg
tocht Nederland-Indië, Mr. W u r f b a i n,
voorzitter van den Raad van Bestuur dor
K.L.M., Mr. Enthoven, van de K.N.I.L.M
en vele anderen.
Toenemende spanniny
Naarmate de wijzers draaiden en het tijd
stip naderbij kwam, waarop de landing der
Pelikaan ieder oogenblik zou kunnen wor
den verwacht, steeg onder de aanwezigen
de spanning. Het publiek, dat stroo gekre
gen had, om althans de voeten wat tegen
de koude te beschermen en zich daarbij
door trappelen nog hielp, hield zich, on
danks het lange, lange wachten in een uit
stekende stemming. De telkens uitgegeven
laatste berichten werden met gejuich ont
vangen, vooral de tijding, die omstreeks
kwart over negen doorkwam, dat de Peli
kaanmotoren reeds boven de Maasstad wa
ren gehoord.
De landing van de Pelikaan
Om 10 minuten over half tien werd de
grondverlichting van Schiphol ontstoken,
een teeken dat het toestel thans inderdaad
op komst was. Jammer, dat er zich mist be
gon te vormen, een ernstige hinderpaal voor
de dappere mannen wien na zulk een uit
puttende vlucht nog ecu extra-moeilijke lan-
ling wachtte.
Eindelijk hoorden wij de motoren ergens
hoog boven ons hoofd, maar dit geluid,
waarop zoo lang met spanning was ge
wacht, stierf ook weer weg, zonder dat het
ons de Pelikaan op de tegels had gebracht.
Eenigcn tijd later zwol het geluid weer
aan, klaarblijkelijk navigeerde de beman
ning met groote omzichtigheid. En toen, te
gen kwart over tien, toen gebeurde het lang
verwachte eensklaps als een soort wonder,
liet toestel zakte donker door de mistig
heid, het kwam in de felle lichtkring, en
daar had het, eindelijk, behouden grond.
Een gejuich en geschreeuw zonder weer
ga steeg allerwege op, men wist niet hóe
aan zijn enthousiasme, zijn dankbaarheid,
zijn ontroering uiting tc geven. Het Wilhel
mus, ons oude volkslied, dat steeds weer
klonken heeft waar Nederlanders zich één
wisten, werd alom aangeheven, en klonk
uit de verwarring tenslotte op als een uiting
van eenheid!
In het centrum, in het felle licht, stond
daar onze Indiëvogel, de familie der beman
ning beklom het trapje, even later stond het
wakkere viertal K.L.M. mannen in hun
zware lucht-uitrusting temidden der mas
sale ovatie.
Be huldiging
Groszfeid, de mecanicien, is de eerste die
met een zijner kinderen np don arm voor
de deur der cabine verschijnt. Na hem stap
pen van Beukering, Smirnoff en Soer uit, en
onder daverende toejuichingen begeven de
mannen, vergezeld van hun familieleden en
de officials der K.L.JI.zich naar 't podium,
dat beschenen door schijnwerpers, doch on
beschut ligt in den wind en weer dichter da
lende natte sneeuwjacht
Als eerste spreker treedt naar voren de
vertegenwoordiger van H. M. de Koningin,
de ordonnans-officier Jhr. van Kinschot,
die napiens do Koningin woorden van dank
en hulde sprak.
Vervolgens werd de bemanning verwel
komd door den president van den Raad
r an Beheer der K.L.M., ir. W u r f h a i n,
waarna het woord was aan den Minister
van Waterstaat ir. Kalft, die onder luid
gejuich medeiieeling deed van de onder
scheiding, die H. M. de Koningin den vier
mannen had toegekend door liuh benoe
ming tot Ridder in de O)-de van
Oran j.e-N assan.
Minister De Wilde zoide de bemanning
dankbaar te wezen voor hun prestatie, die
zoo na raakt aan het leven der industrie.
Spr. prees de mannen om hun bekwaam-'
beid. maai- bracht bovenal dank aan God
Almachtig, die hen over woestijnen en
zeeën, door stormen cn gevaar veilig heeft
thuis gevoerd.
Burgemeester De Vlugt deed er mede-
Smirnoff 071 Nieuwjaarsmorgen op bezoek
bij zijn vrouw in d.p Luthersclie Diaconessen-
inrichting, Koninginneweg, Amsterdam.
deeling van, dat de gemeente Amsterdam
de bemanning heeft onderscheiden met de
zilveren medaille der stad, welk eereteeken
hij overhandigde.
De directeur-generaal der P.T.T., Ir.
D a m m e, verklaarde dal de bemanning
het geheele Nederlandsche volk een voor
beeld van moed en offervaardigheid had ge
geven, dat nij reeds doorwerkte, bijv. bij het
postpersoneel te D011 Helder, dat zich be
reid had verklaard, tot eik uur in den
avond oi' nacht de post \an de „Pelikaan"
to bestellen.
Generaal S 11 ij ders beloofde de beman
ning namens het Comité Vliegtocht Neder
land-Indië de eereteekenen, die hij de benoe
ming tot Ridder in de Oranje-Nassau Orde
hooren, en verder spraken nog op liet koude
podium de voorzitter van den Raad van
Beheer van de K.N.I.L.M., de heer Ent ho
ven, de chef van den Genet-alen Staf Ge
neraal S e y f f a r d t. de heer W a I I a e r t
Sac ré van de Ned. Ver. voor de Lucht
vaart en de heer Vattier Kraane als
president van de Fokker-fabrieken.
En ten slotte dankten de vier kranige ke
rels, achtereenvolgens Smirnoff, Soer, Grosz
feld en Van Beukering, vermoeid en on
danks alles nerveus, voor de bewezen hul
de, voor de verleende onderscheidingen.
I11 hot restaurant kwamen zij voor het
eerst in de warmte, vverrl hun een in kalfs
leer gebonden pracht-exemplaar aangeboden
van liet door hun collega-vlieger I.t. Virulv
geschreven boek „Wij vlogen naar Indië".
En hiermede was de huldiging ten einde,
althans het eerste gedeelte. Want een spe
ciale bijeenkomst zal op 10 Januari a.s. te
Amsterdam worden belegd om de clan in
betere conditie verkeerende bemanning uit
voeriger dan thans mogelijk was te tonnen
hoe groote bewondering en dankbaarheid in
het Nederlandsche volk leven voor de roem
rijke prestatie, door hen verricht.
Geschenk van Philips
Naar wij vernemen heeft de directie van
Philips Radio na terugkeer van de Pelikaan
uit Indië in de woningen van de vier leder
der bemanning een harer nieuwste supe
inductie ontvang-toestellen laten plaatsen
als hulde voor de verrichte bewonderens
waardige record-prestatie.
Het Pelikaan-Comité
Op 10 Januari a.s. zal in het Koloniaal
Instituut te Amsterdam de installatie plaats
hebben van het Pelikaan-Comité, opgericht
tot liet bijeenbrengen van een Nationaal
Luchtvaartfonds. Dit centrale comité zal dc
hulp inroepen van plaatselijke comité's, die
in samenwerking met de centrale organisa
tie, de actie zullen inzetten.
De hulde te Amsterdam
Na afloop van de installatie van het Peil-
kaan-Comité za| er, des middags om hal
vier, in cie groote zaal van het Instituut ge
legenheid zijn, om de Pelikaan-bemannins
te huldigen.
Toegangskaarten voor deze ontvangst kun
nen worden aangevraagd op het Iloofdkan
toor der K.L.M.Hofweg 9, Den Haag. Met
liet oog op den te verwachten groot-en toe
loop, zal zonder toegangsbewijs niemand
worden binnengelaten. De leiding van deze
receptie is in handen van den lieer W. G.
van I-Ioogenhuyze.
DE MOORD TE WOERDEN
DE DADER TOT 6 JAAR GEVANGENIS
STRAF VEROORDEELD.
De Utrechtsche Rechtbank deed Dinsdag
morgen uitspraak in de zaak tegen den it
jarigen H. J. E., Duitscher, bedrijfsleider te
Woerden, die in den nacht van 3 op 4 Sept.
Jhr. van Ingen, fabrieksdirecteur, heeft dood
geschoten.
De rechtbank veroordeelde verdaihte tot
zes jaar gevangenisstraf. De eisch was tien
jaar gevangenisstraf.
Verdediger was Mr Boulier te Den Haag.
RIJKE PALINGVANGST.
Tengevolge van de vorst, waardoor ook de
IJssel te Montfoort is dichtgevroren, doet
zich thans het geval voor, dat de paimg naar
boven komt en langs de kanten een uitweg
zoekt. Velen maken hiervan gebruik om de
dieren, die gedeelte'ijk versuft zijn, te vangen
Der, geheelen dag ziet men de vangers met
emmers en manden, gevuld met paling,
terugkeeren.
De dappere bemanning van de „Pelikaan", na de aankomst op Schiphol, tijdens de rede
ran minister Kalff.
DE HEENREIS WERD IN 45
VLIEGUREN VOLBRACHT
Zal de thuisreis beter slagen?
Zondagmorgen om half tien, Indi
sche tijd, dat is om 2.40 Amsterdam-
sche tijd, is de Postjager op het vlieg
veld Tjililitan, bij Batavia, geland.
Do aankomst van de Pelikaan heeft de
snelle vlucht van de Postjager eenigszins
op den achtergrond doen komen.
Bovendien is voor deze snelle jager het
dwongen oponthoud in Italië noodlottig ge
weest. De Pelikaan heeft feitelijk de lau
weren geoogst die de Postjager zich had
toegedacht.
Maar zoo gaat het nu eenmaal in het leven
de een heeft pech en een tweede doet wat
de eerste had willen doen.
Toch mag de prestatie van de Postjager er
zijn.
Men is in totaal in 45 vlieguren van Am
sterdam naar Batavia gevlogen. Op het
laatste traject, dat van Singapore naar
Batavia, heeft men een snelheid bereikt van
329 K.M. per uur. De afstand is 932 K.M.
men deed er 2 uur en 50 minuten over.
Voor de aankomst bestond te Batavia
groote belangstelling; naar schatting waren
tusschen 2000 en 4000 personen aanwezig.
Het Comité Snelpost in Nederlandse!) In
dië heeft de wenschelijkheid naar voren ge
bracht om den Pos'jager ook Medan, Sema-
rang en Soerabaya te laten aandoen-, wc
gens ook daar bestaande groote belangstel
ling, alvorens de terugreis naar Holland
aan te vangen.
Do Postjager heeft op zijn tocht naar Ne-
dorlandsch Indië een tweeden tegen
slag ondervonden, doordat het vliegveld
Tjilil tan bij Batavia door het Bureaj
Luchtvaart van het Verkeersdepartement
ongeschikt geacht werd voor een nachtlan
ding, terwijl de moesson een bezwaar vorm
de voor een nach'ianding op het vliegveld
Andir bij Bandoeng.
De bemanning van den Postjager kon
hierdoor geen gevolg geven aan haar voor
nemen om Zaterdagmiddag te Batavia aan
te komen, wat anders gemakkelijk moge
lijk geweest was, en heeft Zaterdagmorgen,
30 dezer te 10.50 uur Amsterdamsche ti!d, tot
avonds 23.50 uur dus 13 uur te Singapore
moeten wachten, alvorens de reis te kunnen
vervolgen naar Batavia, waar Zondagmor
gen om 2.40 uur Amsterdamschetijd ge
land s.
De tocht van Athene naar Batavia werd
volbracht in 72 u. 20 nrn. Van Athene werd
vertrokken op denzelfden tijd, als waaron de
reis vandaar zou zijn vervolgd, indien het
vliegtuig geen noodlanding te Grottaglie hai
moe enma ken, nl om 2.20 uur Amsterdam
schetijd in den morgen.
De tijd tusschen vertrek Schiphol, 4.54 uur
Amsterdamschetijd en vertrek van Athene
2.20 uur Amsterdamschetijd zou dus bedra
gen hebben 21 - ur 26 min.
Zonder de noodlanding in aanmerking te
nemen komt men op een totaal van 93 nu
16 minuten, en zonder het gedwongen ver
blijf te Singapore, waar anders niet zou zijn
geland, op f>0 uur 46 min.
De tocht werd volbracht met ruime
rustpoczen in de verschillende plaat
sen, die op de route werden aange
daan. In totaal zijn slechts ruim 45
vlieguren noodig geweest om den af
stand van 13.600 K.M. af te feggen.
Volgens het laatste bericht zou de Post
jager Vrijdagavond 5 Jan. circa 6 uur (Am-
sterd. tijd) vertrekken. Aankomst op Schip
hol, waarschijnlijk a.s. Maandag.
Vertrek en aankomst zullen weer per, ra
dio worden uitgezonden.
MET 66.000 MARKEN ER VAN
DOOR
DOOR DE MARECHAUSSE GESNAPT
Men meldt ons uit Aalten:
Door de marecliaus-see van den post
Heurne (gemeente Aalten) is in de
buurtschap IJzerlo aangehouden een
verdacht uitziende jongeman. Bij visi
tatie bleek hij in het bezit te zijn van
een bedrag van 46.000 R.M. terwijl hij
tevens aan cheques een bedrag van;
20.000 R.M. bezat.
Bij een nader onderzoek bleek do
aangehoudene een 16-jarige kantoor
bediende te zijn uit Munter in'
Westfalen, alwaar hij zich aan ver
duistering van genoemd bedrag had
schuldig gemaakt. Hij had het geld
voor zijn patroon moeten trans portee-
ren naar de Rijksbank aldaar en had
toen deze gelegenheid aangegrepen
om er tus-schenuit te gaan, met mede
neming van het geld. Zijn plannen
waren naar Australië te gaan, waar
hij een boerderij wilde beginnen. De
Nederlandsche politie heeft den jonge
man in verzekerde bewaring gesteld.
Zaterdagmiddag te omstreeks 4 uur is in den
polder Groot-Mijdrecht in de nabijheid van de ge
meente Mijdrecht, neergevallen en totaal vernield
een sportvliegtuig van de City-garage te Eindho
ven. Het toestel was op weg naar Schiphol, en het
schijnt, dat de bestuurder tengevolge van den mist
den weg is kwijtgeraakt. Hij trachtte een noodlan
ding te maken, waarbij het toestel tegen den hoogen
polderdijk terecht kwam en totaal werd vernield.
Van de beide inzittenden is de heer Bazelmans
uit Eindhoven tamelijk ernstig gewond. Hij werd
naar hej: St. Anthoniusziekenhuis te Utrecht over
gebracht. De tweede inzittende, de heer Staals,
kwam er met eenige zeer lichte kwetsuren af.
In een onderhoud, dat wij met den heer Staals
hadden, die wij eveneens in het St. Anthoniuszie
kenhuis aantroffen, vertelde deze ons, dat te half
twee in Eindhoven was opgestegen. Het doel was
Schiphol, om daar de feestelijke ontvangst van de
„Pelikaan" bij te wonen. Alles ging uitstekend, tot
in de nabijheid van Mijdrecht. Hier was alles dicht
van de mist, zoodat de bestuurder de koers kwijt
raakte. Hij probeerde een noodlanding te maken,
waarbij het toestel, een Chenet, met den kop in den
grond boorde. Het toestel werd bijna geheel ver
nield. De heer Staals vertelde, dat hij er goed was
afgekomen, en voor zoover hij op dit oogenblik
wist, was ook de verwonding van den heer Bazel»
mans niet zoo erg als deze zich aanvankelijk liet
aanzien.
SCHEEPSBOTSING
BIJ HOEK VAN HOLLAND
EEN STUURMAN VERDRONKEN
Het Duitsclie s.s. „Cores" kwam Donderdag
morgen 0111 half zes voor den Waterweg. Er
heerschte een dikke mist, men kou liet gat
niet vinden. De kapitein J. van Dorp liet
liet anker vallen op U/i mijl buitengaat?
Om half zeven,-toen het zich wat beter werd.
is de loods aan boord genomen en tot half-
acht heeft men geprobeerd 0111 den Water
weg binnen te vallen.
Op dut tijdstip vond men liet echter beter
weer voor anker te gaan en heter weer af
te wachten.
Om S.50 is het schip met volle kracht aan
gevaicii door de Engeische bananenhoo'
„Cbagres". De „Ceres" werd aan bakboord
zijde getroffen en zwaar beschadigd. Hei
maakte water en gaf S.O.S.-seinen, terwijl
ook de bananen-boot na de aanvaring onop
houdelijk het noodsein gaf. De bemanning
van de „Ceres" is daarna in de sloepen ge
galm, dio haastig werden gestreken.
Daarbij heeft een der sloepen zooveel
slagzij gemaakt, dat de eerste stuurman de
29-jarige K. Ammerlaan, uit Oldenburg,
meende dat ze zou omslaan De stuurman
sprong uit de kantelende boot in zee en
verdween in de diepte. Intusschen waren
sleopbooten van L. Smit Co. nabij het
schip gekomen en de „Rozenburg" heeft 12
opvarenden van de „Ceres" aan boord ge
nomen en aan wal gebracht.
Ook de motorreddingsboot „President
Wiersma" was onder leiding van schipper
Van Dam uitgevaren. Toen bleek dat de
Chagres"' op eenige afstand bleef doorgaan
met het S.O.S.-seinen is de reddingsboot
naar dit schip doorgevaren. De bemanning
van de „Ceres" is tijdelijk ondergebracht m
Hotel Caland en zal doorgaan naar Rotter
dam.
EEN TRAGISCHE NIEUWJAARS
AVOND
EEN JONGEMAN DOOR AUTO GEDOOD;
ZIJN MEISJE ONGEDEERD
Maandagavond omstrpeks 8 uur is op den Rot-
terdamschedijk, even voorbij den watertoren te
Gouda, een ernstig verkeersongeluk gebeurd.
In de richting Moordrecht wandelde een verloofd
paartje, dat moest uitwijken voor een uit tegen
overgestelde richting komenden wielrijder en daar
voor geheel rechts van den weg ging loopen.
Achter het tweetal kwam met matige snelheid
een door den 19-jarigen bakker A. Rook uit Moor
drecht bestuurde luxe auto, welke voor het
passeeren van den wielrijder eveneens naar rechts
uitweek. Door den dikken mist merkte dc chauf
feur de wandelaEyÊ niet op. Van het tweetal werd
de jongen, de 16-jarige loopknecht C. v. d. Ham,
wonende op het Nonnen water te Gouda, aange
reden. Dóór den schok werd hi] opgenomen en
van den dijk geslingerd. Men vond den jongen m
bewusteloózen toestand aan den berm. Met een
schedelbreuk is hij per auto van den G.G.D. naar
het Van Iterson-ziekenhuis vervoerd, waar hij kort
na aankomst, zonder tot bewustzijn te zijn ge
komen, is overleden.
Hoewel vhet paartje gearmd had geloopen, is de
19-jarige yerloofde van het slachtoffer er zonder
letsel afgekomen. De jongen is letterlijk uit den
arm van zijn meisje weggerukt.
De politie heeft een onderzoek ingesteld. De
auto en het lijk zijn ii. beslag genomen. De mist
schijnt de oorzaak van dit ongeval te zijn.
Te Oisterwijk (N.Br.) reed een auto op
drie jongens m. Een van hen, de 17-jarige
W. werd met inwendige kneuzingen en eén
hoofdwonde naar zijn woning vervoerd. Daar
is hij in den loop van den nacht aan de ge
volgen overleden. Twee andere jongens, ze
kere K. en b. uit Oisterwijk, liepen verwon
dingen cm aan armen en beenen. De autobe
stuurder reed zonder zich om het slachtoffer
te bekommeren, door. De politie slaagde er
in hem te Tilburg op te sporen. Hij is in
arrest gfesteld.
Dinsdagavond omstreeks 10 uur had onder
Duui v.ut.i, Ug-tftiovei den (Jafeweg een doo-
delijk ongeval plaats.
De bakker B. keerde per rijwiel huis
waarts van Renkum naar Oosterbeek en reed
op den rijweg.
Langs den weg stond een chauffeur zijn
auto te repareeren. Uit de richting Arnhem
kwam een vrachtauto. Op hetzelfde moment
kwam dq tram, uit de richting Renkum. De
bestuurder van de auto wilde nog juist voor
den trarp passeeren. De auto maakte een
slingerende beweging, zoodat deze teveel
rechts van den weg kwam. De wielrijder
werd door de auto gegrepen en ernstig ge
wond.
Des nachts is hij aan de bekomen verwon
dingen m net gemeenteziekenhuis te Arn
hem overleden. De ongelukkige was 25 jaar
en ongehuwd.
Toen de minister-president van Roemenië,
J. D. Duca, verleden week Vrijdagavond na 'n
langdurige audiëntie bij koning Carol, in den
trein wilde stappen, om naar Boekarest te
nia: te keeren, werd hij door een student
neergeschoten. Het slachtoffer werd door
vier kogels in het huofd getroffen en was
onmiddellijk dood.
Afgevaardigde Dr. Costinescu, die den mi
nisterpresident vergezelde, wercl gewond.
De dader werd onmiddellijk gegrepen.
Nader is gebleken, dat hij ook nog een
handgranaat naar den minister-president
wierp en dat daardoor de burgemeester van
Boekarest, Costinescu, gewond werd.
Wij geven hier een foto van den vermoor
den ministe"-president, opgebaard in Boeka
rest. In den inzet, de moordenaar, student
Constantinescu.
TATARESCOE
PREMIER VAN ROEMENIE
TATARESCOE PREMIER VAN ROEMENIË
BLIJFT TITOELESCOE AAN?
Angelescoe heeft den koning van Roe
menië het ontslag van zijn kabinet aan-
eboden.
De leider der liberale jeugdgroep de mi
nister van handel Tatarescoe is daarna al6
premier opgetreden.
Het is neg niet zeker of Titoelescoe mi
nister van buitenJandsehe zaken wil blijven.
Hij heeft zich van St Moritz naar Boekarest
begeven.
Men veronderstelt, dat de koning door
Tatarescoe te benoemen, aan de opposi-
tioneele radicate jeugdbeweging den wind
uit de zeilen heeft willen nemen. Het is niet
uitgesloten, dat Tatarescoe ook benoemd zal
worden tot leider der liberale partij.
De nieuwe leider der regeoring behoort
,oteen oude Roemeensche officiensfamilie;
in 1924 heeft hij bekendheid verworven door
onderdrukking van don communistischen
opstand in Beesarabië.
TENGEVOLGE VAN DICHTE MIST
TIEN D00DEN
EEN NEDERLANDER ONDER DE
SLACHTOFFERS
Zaterdagmiddag om ongeveer half 2
is 't Britsch Hannibalvliegtuig „Apollo"
van den dienst BrusselLonden ten
gevolge van den mist tegen een der
285 M. hooge zendmasten van het sta
tion Ruysselede te pletter gevlogen.
Aan boord bevonden zich behalve de
piloot en een radiotelegrafist, 8 passa
giers. Alle 10 inzittenden kwamen om
het leven.
Onder de slachtoffers is de 33-jarige Neder
lander G. Mes ui» Amsterdam.
Over het ongeluk wordt nader gemeld, dat
het toestel tegen een staalkabel der radio
masten vloog. De geraakte vleugel knapte
af en het vliegtuig kwam neer op den straat
weg vlak hij den radiomast.
Een drietal personen waaronder twee
beambten van den radiodienst zagen het
ongeluk gebeuren cn schoten haastig toe, om
te redden, wat er nog te redden viel. Zij za
gen t toestel neerkomen, dat door den schok
totaal werd vernield. Het schijnt, dat alle
inzittenden op slag gedoocl zijn, allians heb
ben de omstanders geen enkel geiuid of ge
kerm gehoord.
De redders wilden zioh toegang tot de
cabine verschaffen, toen de benzinetank ont
plofte. Het vuur zette het vliegtuig onmid
de!Iijk in lichtelaaie De drie redders deden
nog vruchteloozc pogingen om de overlevon-
.don, indien dszo.n.ar nog waren, te bergen,
doch zij konden niets meer doen. Een hun
nor bekwam ernstige hranrtvvonden aan
armen en handen. De heide anderen bekwa
men slerhts lichte brandwonden.
Zooals reeds gezegd, is het toestel geheel
uitgebrand. De verkoolde lijken van de in
zittenden werden later in een hoek van de
cabine openngedrongen gevonden.
Het pakket van Brussel werd onmiddellijk
gewaarschuwd en kwam korten tijd later
ter plaatse om een onderzopk naar de oor
zaken van de ramp in te stellen
In het toestel waren, behalve de reeds
genoemde heer Grein, de piloot John Moore
Gittins, zes Engelschen, een Duitscher en
een Pool. De passagiers waren gedeeltelijk-
te Keulen en te Brussel ingestapt.
1-Iet vliegtuig was even vóór half een te-
F.vere opgestegen.
Ontsteltenis in Engeland
Uit Londen: De vliegramp bij Ruysselede
heeft in geheel Engeland sensatie en ont
steltenis teweeggebracht. De Imperial Air
ways hebben het ongeluk in een officieel
communiqué bevestigd. Verscheidene iioo
gere ambtenaren van de Imperial Airways
ziin onmiddellijk naar België vertrokken
om ter plaatse een onderzoek in te stellen
DE DRIE BUILGAREN OVER DE
GRENS?
Het wordt waarschijnlijk geacht, dat do
drie Bulgaren, bekend uit het Rijksdag
brandproces. via Polen naar Rusland zui
len worden gebracht. Polen zou de doorreis
reeds hebben toegestaan. Men schijnt het
vervoer zoo onopvallend mogelijk te willen
doen plaats hebben, zondat met nfficieele
berichten eerst tc rekenen valt zoodra de
Bulgaren Duitschland hebben verlaten.
Van der Lubbe
Omtrent het ant.voord der Duitseheauto-
iteiten op het. verzoek der Nederlan.lsche
regeering in zake eer. strafverzachting ven
Van der Lubbe is 'bij de Dnitsche miriste-
rieele - instanties tot nu. toe nog niets la
vernemen.
HONDERD MILLIOEN AAN LOONEN
ACHTERGEHOUDEN
Bij Russische regeerings-ondernemingen
Uit Riga: Tegen ruim 400 directeuren en
andere functionarissen van regeerings-on
dernemingen in de Sovjet-linie zijn door den
openharen aanklager processen aanhangig
gemaakt; de betrokkenen worden er van
beschuldigd loonen der arbe ders te hebben
achtergehouden. Hot moet hier gaan om een
bedrag van meer dan 100 m llioen dollar
Volgens den leider van de Ogpoe was er van
de tien districten, waar de toes'and is on
derzocht, slechts één waar geen achterstand
in de loonbetaling bestond.
HET LOT VAN DIMITROFF C.S.
Gemeld word ,dat er spoedig een beslissing zal
vallen over het lot van de drie in het Rijksdag-
brandproces vrijgesproken Bulgaren Dimitrotf, Po-
poft en Taneff. Verwacht wordt, dat ze in alle
stilte over de grens gezet zullen worden, misschien
wel naar Rusland.
Dimitroff heeft de hoofdcommissaris van politie
te Leipzig per brief gevraagd waarom hij en zijn
makkers nog gevangen worden gehouden. De fa
milieleden van Dim.troff en de verloofde van
Taneff kunnen hen af en toe bezoeken en wachten
met ongeduld op hun vrijlating.
TRAGISCH EINDE VAN EEN GRAP
Uit Praag: Te Salanky nabij Ushoro.i
wilden twee jongelui een grap uithalen, au>
heinas een tragisch einde vond. l)e jongelui
wilden hun huren aan hei schrikken maken
door er te gaan „spoken". Zij sloegen witte
lakens om en maakten hun gezicht zwart,
waarna zij eenige huren uit hun wonin.
lokten. In twee gevallen ging de schrik der
's avonds aldus door de jongens opgeschrik
te buren in vroolijkheid over luen zij den
toeleg ontdekten Toen de jong-ns aan he'
derde huis belden, de woning van den
dorpsnotaris, gilde het icnstje, dat de deur
opende, echter luid van ontzetting. Di-
notaris die dacht met movers te doen te
hebben, omdat hij juist een belangrijk be
drag aan geld in huis had, trok zijn revolver
en loste eenige schoten, waardin r de heide
jongens in elkaar zakten. De een was op
ilag dood, terwijl de ander tijdens het ver
voer naar liet ziekenhuis aan zijn verwon
dingen overleed.
IN EEN BRANDENDE MIJN
WEINIG HOOP OP REDDING
Uit Briix (Bohemen) wordt gemeld:
In de mijn „Nelson 3" van de „Brüxer
Kohlenbcrgwerks-Gesellschaft" in Osek
bij Brüx (Most) in de provincie Louny
in Bohemen heeft Woensdagmiddag
een geweldige explosie plaats gehad,
welke naar alle waarschijnlijkheid
veroorzaakt werd door de ontbranding
van mijn,gassen.
De middagploeg bestond uit 120,
volgens 'n ander bericht uit 200 arbei
ders. Tot dusver konden 3 lijken ge
borgen worden. Alle andere arbeiders
bevinden zich nog in de mijn.
Het reddingswerk is in vollen gang'.
De opbrengschacht is door de explosie
geheel vernield.
Het ongeluk Is, voorzoover tot dusver kon
worden vastgesteld, een der grootste mijn
rampen, waardoor Bohemen oo.t getrolleii
werd. Alle installaties onder den grond zijn
door de explosie vernield. De vensterruiten
van alle huizen in de omgeving zijn door do
kracht der explosie ingedrukt.
De vuurgloed is tot ver in don omtrek
zichtbaar. Er bestaat weinig hoop op red
ding van een groot aantal der nog ingeslo
ten arbeiders.
Vertegenwoordigers van het Tsjecho- Slo-
waaksche ministerie van binnnnlandgcho
zaken zijn op de plaats van de ramp aan
gekomen, waar een ontzaglijke mensclienme-
nigte zich verdringt. De in brand staande
mijn is verreweg de grootste in geheel Bo
hemen.
Nog wordt gemeld: In alle drie afdeelin-
gen van de mijn welke door onderaardscha
gangen met elkaar verbonden zijn, woedt
thans een hevige brand. Alle drie afdeelin-
gen hebben slechts twee uitgangen, welka
door de laatste explosie geheel vernield zijn.
Tengevolge van opstijgende giftige gassen
wordt het reddingswerk zeer bemoeilijkt.
Volgens de laatste berichten zijn in da
hrandende miin in totaal nog 132 mijnwer
kers ingesloten.
Kans op redding zeer klein
BRiiX. 4 Januari. Tot nog toe konden uit
de door een hevige ontploffing geteisterdo
mijn Nei'son III 16 lijken worden geborgen.
In totaal zijn 132 mijnwerkers ingesloten.
Kiopleekens worden van hen niet meer ge
hoord. De vooruitzichten, dat men de inge-
siotenen levend zal kunnen redden, zijn
zeer gering, omdat de reusachtige steek
vlammen een groote hitte veroorzaken. A'le
toegangen tot de onge'uksimijn zijn ingestort
Giftige gassen stijgen u't de schacht dooit"
d gangen omhoog die de reddingsbrigades
graven, tengevolge waarvan verschillends
leden der reddingsbrigade het bewustzijn
verloren. De orde worit gehandhaafd dooi'
ruim 10D gendarmen, de moeite hebben do
vele honderden verwanten der slachtoffers
buiten de hekken van het terrein der onder
neming te houden.
De oorzaak
BRUX. 4 Januari. Omtrent de oorzaak van
de ramp heeft men neg geen enkel ver
moeden.
Het kan zoowei een ontploffing van brand
baar gas zijn geweest als een explosie van
het dynamietdepot. Vaklieden verklaren, dat
in de Nelsonmijn reeds sedert eenige da-
gen nen mijnbrand woedde, die men met
de grootste moeite, doch tevergeefs trachtte
tegen te gaan Dezen mijnbrand acht mcil
de vermoedelijke oorzaak der ontploffing.
In schacht no. 7 moest vanmorgen tegen
'i uur het reddingswerk worden gestaakt,
aangezien een zwarte rook door de miju
trok. De mijn moest worden gesloten.
Volgens de laa'ste berichten konden van de 110
personen er tot dusver slechts 4 gered worden.
Tien hunner werden tot dusver als lijken geborgen.
Er bevinden zich dus nog 126 personen in de mijn.
Er bestaat vrijwel geen hoop meer hen nog te
kunnen redden.
DE RAMP VAN LAGNX
Zes beambten gearresteerd
Het onderzoek naar de oorzaak van dö
opoorwegcatastrofe bij Uigny heeft voorloo-
pig ertoe geleid dat zes ambtenaren van .ie
„Compagnie de l'Est" op grond van de wet
op de spoorwegen van iw45 wegens onvoor
zichtigheid en verwaarloozing van de voor
schriften in staat van beschuldiging zijn
gesteld.
EEN ONTZETTENDE BLIKSEMSTRAAL
Uit Johannesburg: Vier inlanders zijn ge
dood, vier bewusteloos geslagen en vijf
dieren werden neergeveld door één enkelen
bliksemstraal, die aile richtingen uitsloeg;
een bliksem, zrto geweldig, ais nimmer :n
West-Transvaal werd gezien.
Van de vier liewustelonzen zal er een ver
moedelijk niet meer te redden zijn; de drie
anderen heeft de bliksem de haren afge
brand.
Deze Couraj
ABONNEM
vooruitletal]
AFZONDE1
DOOR
ENERGIEKE 1
Verschenen I
op het Voorlot
Kamer over ha
van het algeml
verbreedinl
door Zuid-I
ging van dl
kanaal b ij I
werken.
Nederlanl
Naarmate da
de, heeft verhl
Zuid-Beveland I
voet als dit ml
Nederland hetl
d o e1i n g dl
hiermede I
Van die bedoel
laten afbrengel
in de Centralel
hebben geoperj
genwoordigderl
die commissie I
tusschenwaterd
v e r k e e r s t ol
vereischt I
geval) dan
sche rege
onafhanke
derden we
stand gaai-
zien.
De regeerind
weest, dat de 1
wegen en dus I
veland geschikj
vaart, welke dl
Nederlandsche I
commissie voo:
lichtingen ver
mms. dip de h
ten aanzien va
geachte verbet
waaronder het
Het zou een ve
het verstrekken
rakter te willei
Nederland gege
yaarde beloft
Vreemdi
van de
In het lich
het duidelijk
onderstellen,
geering, zich
van het Rijn
kunnen woi
mededeelingi
vrijen wil a
verklaring, c
genschap ovi
schenwaterer
van de h;
blijven wijze
der bezwaar
De meening t
uit te voeren
ging eenerzijds
breeding ander
kelijk verband
juist, hetgeen i
'nader uiteenzet
Dat in de mei
sproken werd o
sfaan tusschen
tie van de herz
1839, noch over
rechting door E
tusschen Belgis*
geen verwonder
verband niet
mer bestaai
Zooals reeds
geering de verb
zakelijk in verll
het scheepvaart
geenszins een a
gen den eisch i
te water tussch
Immers na
mand een ai
daar Nederla
voldoen aan
het in 1839 o
als een der ti
het Kreekral
beurtenissen
bruikbaar zo
weg aan te
en even goed
als de algesl
Nederland v
door Zuid-Bet
niet alleen el
gemakkelijk
veiliger, bet
dan de in 18|
Wanneer Ne
tijd uit vrijen
mocht willen tJ
los van de v
het schèidi
oplegt en zoj
dat verkoos, ku
kader, dan wel