BUITENLAND. BIN! MAAS- EN SCHELDEBODE ZATERDAG 6 JANUARI 1934 DE GLORIEVOLLE TERUGTOCHT VAN DE PELIKAAN WOENS DE POSTJAGER NAAR EN UIT INDIE SPORTVLIEGTUIG VERONGELUKT D00DELIJKE AUTO-ONGELUKKEN VLIEGTUIGRAMP IN BELGIE HONDERD-ZES-EN-TWINTIG MIJNWERKERS INGESLOTEN ONGEKENDE GEESTDRIFT OP SCHIPHOL Grootsche huldiging der vier luchthelden Zou de Pelikaan vóór Zondag Amsterdam bereiken? vroegen wij in ons vorig nu mme En heel Nederland weet: de terugreis van den koenen K.L.M.-vogel is schitterend lukt. Zelts werd de tocht volbracht in 100 uur en MO minuten, waarmede het heenreis record nog met 10 minuten werd gebroken. Schiphol kon Zaterdagavond nauwelijks de massa s belangstellenden verzwelgen. Reeds omstreeks zes uur was het er zóó druk als wellicht nimmer tevoren. Het stationsge bouw en het restaurant straalden hun ge zellige licht uit in de duisternis en toene mende kilheid van den vyinterschen nacht. In de stationshal.hadden zich vele gonoo- digden verzameld en het zich knus weten te maken als in een soort van groot, tijde lijk café. Want het restaurant bleef voor de ontvangst der autoriteiten gereserveerd, waaronder wij in de eerste plaats Jhr. v a n Kinschot opmerkten, die namens II. M. de Koningin de Pelikaan-bemanning straks zou verwelkomen. Ook de regeering was vertegenwoordigd, en wel door Ir. Ka Iff, Minister van Waterstaat, Mr. de Wilde, Minister van Binnenlandsche Zaken en Mr. O u d. Minister van Financiën. Verder merkten wij op Dr. W. de Vlugt, burge meester van Amsterdam, Ir. I) a m m e, di recteur-generaal der P.T.T., Generaal S e y f- fardt, chef van de gener 'e staf, Generaal Snijders, voorzitter van t Comité'Vlieg tocht Nederland-Indië, Mr. W u r f b a i n, voorzitter van den Raad van Bestuur dor K.L.M., Mr. Enthoven, van de K.N.I.L.M en vele anderen. Toenemende spanniny Naarmate de wijzers draaiden en het tijd stip naderbij kwam, waarop de landing der Pelikaan ieder oogenblik zou kunnen wor den verwacht, steeg onder de aanwezigen de spanning. Het publiek, dat stroo gekre gen had, om althans de voeten wat tegen de koude te beschermen en zich daarbij door trappelen nog hielp, hield zich, on danks het lange, lange wachten in een uit stekende stemming. De telkens uitgegeven laatste berichten werden met gejuich ont vangen, vooral de tijding, die omstreeks kwart over negen doorkwam, dat de Peli kaanmotoren reeds boven de Maasstad wa ren gehoord. De landing van de Pelikaan Om 10 minuten over half tien werd de grondverlichting van Schiphol ontstoken, een teeken dat het toestel thans inderdaad op komst was. Jammer, dat er zich mist be gon te vormen, een ernstige hinderpaal voor de dappere mannen wien na zulk een uit puttende vlucht nog ecu extra-moeilijke lan- ling wachtte. Eindelijk hoorden wij de motoren ergens hoog boven ons hoofd, maar dit geluid, waarop zoo lang met spanning was ge wacht, stierf ook weer weg, zonder dat het ons de Pelikaan op de tegels had gebracht. Eenigcn tijd later zwol het geluid weer aan, klaarblijkelijk navigeerde de beman ning met groote omzichtigheid. En toen, te gen kwart over tien, toen gebeurde het lang verwachte eensklaps als een soort wonder, liet toestel zakte donker door de mistig heid, het kwam in de felle lichtkring, en daar had het, eindelijk, behouden grond. Een gejuich en geschreeuw zonder weer ga steeg allerwege op, men wist niet hóe aan zijn enthousiasme, zijn dankbaarheid, zijn ontroering uiting tc geven. Het Wilhel mus, ons oude volkslied, dat steeds weer klonken heeft waar Nederlanders zich één wisten, werd alom aangeheven, en klonk uit de verwarring tenslotte op als een uiting van eenheid! In het centrum, in het felle licht, stond daar onze Indiëvogel, de familie der beman ning beklom het trapje, even later stond het wakkere viertal K.L.M. mannen in hun zware lucht-uitrusting temidden der mas sale ovatie. Be huldiging Groszfeid, de mecanicien, is de eerste die met een zijner kinderen np don arm voor de deur der cabine verschijnt. Na hem stap pen van Beukering, Smirnoff en Soer uit, en onder daverende toejuichingen begeven de mannen, vergezeld van hun familieleden en de officials der K.L.JI.zich naar 't podium, dat beschenen door schijnwerpers, doch on beschut ligt in den wind en weer dichter da lende natte sneeuwjacht Als eerste spreker treedt naar voren de vertegenwoordiger van H. M. de Koningin, de ordonnans-officier Jhr. van Kinschot, die napiens do Koningin woorden van dank en hulde sprak. Vervolgens werd de bemanning verwel komd door den president van den Raad r an Beheer der K.L.M., ir. W u r f h a i n, waarna het woord was aan den Minister van Waterstaat ir. Kalft, die onder luid gejuich medeiieeling deed van de onder scheiding, die H. M. de Koningin den vier mannen had toegekend door liuh benoe ming tot Ridder in de O)-de van Oran j.e-N assan. Minister De Wilde zoide de bemanning dankbaar te wezen voor hun prestatie, die zoo na raakt aan het leven der industrie. Spr. prees de mannen om hun bekwaam-' beid. maai- bracht bovenal dank aan God Almachtig, die hen over woestijnen en zeeën, door stormen cn gevaar veilig heeft thuis gevoerd. Burgemeester De Vlugt deed er mede- Smirnoff 071 Nieuwjaarsmorgen op bezoek bij zijn vrouw in d.p Luthersclie Diaconessen- inrichting, Koninginneweg, Amsterdam. deeling van, dat de gemeente Amsterdam de bemanning heeft onderscheiden met de zilveren medaille der stad, welk eereteeken hij overhandigde. De directeur-generaal der P.T.T., Ir. D a m m e, verklaarde dal de bemanning het geheele Nederlandsche volk een voor beeld van moed en offervaardigheid had ge geven, dat nij reeds doorwerkte, bijv. bij het postpersoneel te D011 Helder, dat zich be reid had verklaard, tot eik uur in den avond oi' nacht de post \an de „Pelikaan" to bestellen. Generaal S 11 ij ders beloofde de beman ning namens het Comité Vliegtocht Neder land-Indië de eereteekenen, die hij de benoe ming tot Ridder in de Oranje-Nassau Orde hooren, en verder spraken nog op liet koude podium de voorzitter van den Raad van Beheer van de K.N.I.L.M., de heer Ent ho ven, de chef van den Genet-alen Staf Ge neraal S e y f f a r d t. de heer W a I I a e r t Sac ré van de Ned. Ver. voor de Lucht vaart en de heer Vattier Kraane als president van de Fokker-fabrieken. En ten slotte dankten de vier kranige ke rels, achtereenvolgens Smirnoff, Soer, Grosz feld en Van Beukering, vermoeid en on danks alles nerveus, voor de bewezen hul de, voor de verleende onderscheidingen. I11 hot restaurant kwamen zij voor het eerst in de warmte, vverrl hun een in kalfs leer gebonden pracht-exemplaar aangeboden van liet door hun collega-vlieger I.t. Virulv geschreven boek „Wij vlogen naar Indië". En hiermede was de huldiging ten einde, althans het eerste gedeelte. Want een spe ciale bijeenkomst zal op 10 Januari a.s. te Amsterdam worden belegd om de clan in betere conditie verkeerende bemanning uit voeriger dan thans mogelijk was te tonnen hoe groote bewondering en dankbaarheid in het Nederlandsche volk leven voor de roem rijke prestatie, door hen verricht. Geschenk van Philips Naar wij vernemen heeft de directie van Philips Radio na terugkeer van de Pelikaan uit Indië in de woningen van de vier leder der bemanning een harer nieuwste supe inductie ontvang-toestellen laten plaatsen als hulde voor de verrichte bewonderens waardige record-prestatie. Het Pelikaan-Comité Op 10 Januari a.s. zal in het Koloniaal Instituut te Amsterdam de installatie plaats hebben van het Pelikaan-Comité, opgericht tot liet bijeenbrengen van een Nationaal Luchtvaartfonds. Dit centrale comité zal dc hulp inroepen van plaatselijke comité's, die in samenwerking met de centrale organisa tie, de actie zullen inzetten. De hulde te Amsterdam Na afloop van de installatie van het Peil- kaan-Comité za| er, des middags om hal vier, in cie groote zaal van het Instituut ge legenheid zijn, om de Pelikaan-bemannins te huldigen. Toegangskaarten voor deze ontvangst kun nen worden aangevraagd op het Iloofdkan toor der K.L.M.Hofweg 9, Den Haag. Met liet oog op den te verwachten groot-en toe loop, zal zonder toegangsbewijs niemand worden binnengelaten. De leiding van deze receptie is in handen van den lieer W. G. van I-Ioogenhuyze. DE MOORD TE WOERDEN DE DADER TOT 6 JAAR GEVANGENIS STRAF VEROORDEELD. De Utrechtsche Rechtbank deed Dinsdag morgen uitspraak in de zaak tegen den it jarigen H. J. E., Duitscher, bedrijfsleider te Woerden, die in den nacht van 3 op 4 Sept. Jhr. van Ingen, fabrieksdirecteur, heeft dood geschoten. De rechtbank veroordeelde verdaihte tot zes jaar gevangenisstraf. De eisch was tien jaar gevangenisstraf. Verdediger was Mr Boulier te Den Haag. RIJKE PALINGVANGST. Tengevolge van de vorst, waardoor ook de IJssel te Montfoort is dichtgevroren, doet zich thans het geval voor, dat de paimg naar boven komt en langs de kanten een uitweg zoekt. Velen maken hiervan gebruik om de dieren, die gedeelte'ijk versuft zijn, te vangen Der, geheelen dag ziet men de vangers met emmers en manden, gevuld met paling, terugkeeren. De dappere bemanning van de „Pelikaan", na de aankomst op Schiphol, tijdens de rede ran minister Kalff. DE HEENREIS WERD IN 45 VLIEGUREN VOLBRACHT Zal de thuisreis beter slagen? Zondagmorgen om half tien, Indi sche tijd, dat is om 2.40 Amsterdam- sche tijd, is de Postjager op het vlieg veld Tjililitan, bij Batavia, geland. Do aankomst van de Pelikaan heeft de snelle vlucht van de Postjager eenigszins op den achtergrond doen komen. Bovendien is voor deze snelle jager het dwongen oponthoud in Italië noodlottig ge weest. De Pelikaan heeft feitelijk de lau weren geoogst die de Postjager zich had toegedacht. Maar zoo gaat het nu eenmaal in het leven de een heeft pech en een tweede doet wat de eerste had willen doen. Toch mag de prestatie van de Postjager er zijn. Men is in totaal in 45 vlieguren van Am sterdam naar Batavia gevlogen. Op het laatste traject, dat van Singapore naar Batavia, heeft men een snelheid bereikt van 329 K.M. per uur. De afstand is 932 K.M. men deed er 2 uur en 50 minuten over. Voor de aankomst bestond te Batavia groote belangstelling; naar schatting waren tusschen 2000 en 4000 personen aanwezig. Het Comité Snelpost in Nederlandse!) In dië heeft de wenschelijkheid naar voren ge bracht om den Pos'jager ook Medan, Sema- rang en Soerabaya te laten aandoen-, wc gens ook daar bestaande groote belangstel ling, alvorens de terugreis naar Holland aan te vangen. Do Postjager heeft op zijn tocht naar Ne- dorlandsch Indië een tweeden tegen slag ondervonden, doordat het vliegveld Tjilil tan bij Batavia door het Bureaj Luchtvaart van het Verkeersdepartement ongeschikt geacht werd voor een nachtlan ding, terwijl de moesson een bezwaar vorm de voor een nach'ianding op het vliegveld Andir bij Bandoeng. De bemanning van den Postjager kon hierdoor geen gevolg geven aan haar voor nemen om Zaterdagmiddag te Batavia aan te komen, wat anders gemakkelijk moge lijk geweest was, en heeft Zaterdagmorgen, 30 dezer te 10.50 uur Amsterdamsche ti!d, tot avonds 23.50 uur dus 13 uur te Singapore moeten wachten, alvorens de reis te kunnen vervolgen naar Batavia, waar Zondagmor gen om 2.40 uur Amsterdamschetijd ge land s. De tocht van Athene naar Batavia werd volbracht in 72 u. 20 nrn. Van Athene werd vertrokken op denzelfden tijd, als waaron de reis vandaar zou zijn vervolgd, indien het vliegtuig geen noodlanding te Grottaglie hai moe enma ken, nl om 2.20 uur Amsterdam schetijd in den morgen. De tijd tusschen vertrek Schiphol, 4.54 uur Amsterdamschetijd en vertrek van Athene 2.20 uur Amsterdamschetijd zou dus bedra gen hebben 21 - ur 26 min. Zonder de noodlanding in aanmerking te nemen komt men op een totaal van 93 nu 16 minuten, en zonder het gedwongen ver blijf te Singapore, waar anders niet zou zijn geland, op f>0 uur 46 min. De tocht werd volbracht met ruime rustpoczen in de verschillende plaat sen, die op de route werden aange daan. In totaal zijn slechts ruim 45 vlieguren noodig geweest om den af stand van 13.600 K.M. af te feggen. Volgens het laatste bericht zou de Post jager Vrijdagavond 5 Jan. circa 6 uur (Am- sterd. tijd) vertrekken. Aankomst op Schip hol, waarschijnlijk a.s. Maandag. Vertrek en aankomst zullen weer per, ra dio worden uitgezonden. MET 66.000 MARKEN ER VAN DOOR DOOR DE MARECHAUSSE GESNAPT Men meldt ons uit Aalten: Door de marecliaus-see van den post Heurne (gemeente Aalten) is in de buurtschap IJzerlo aangehouden een verdacht uitziende jongeman. Bij visi tatie bleek hij in het bezit te zijn van een bedrag van 46.000 R.M. terwijl hij tevens aan cheques een bedrag van; 20.000 R.M. bezat. Bij een nader onderzoek bleek do aangehoudene een 16-jarige kantoor bediende te zijn uit Munter in' Westfalen, alwaar hij zich aan ver duistering van genoemd bedrag had schuldig gemaakt. Hij had het geld voor zijn patroon moeten trans portee- ren naar de Rijksbank aldaar en had toen deze gelegenheid aangegrepen om er tus-schenuit te gaan, met mede neming van het geld. Zijn plannen waren naar Australië te gaan, waar hij een boerderij wilde beginnen. De Nederlandsche politie heeft den jonge man in verzekerde bewaring gesteld. Zaterdagmiddag te omstreeks 4 uur is in den polder Groot-Mijdrecht in de nabijheid van de ge meente Mijdrecht, neergevallen en totaal vernield een sportvliegtuig van de City-garage te Eindho ven. Het toestel was op weg naar Schiphol, en het schijnt, dat de bestuurder tengevolge van den mist den weg is kwijtgeraakt. Hij trachtte een noodlan ding te maken, waarbij het toestel tegen den hoogen polderdijk terecht kwam en totaal werd vernield. Van de beide inzittenden is de heer Bazelmans uit Eindhoven tamelijk ernstig gewond. Hij werd naar hej: St. Anthoniusziekenhuis te Utrecht over gebracht. De tweede inzittende, de heer Staals, kwam er met eenige zeer lichte kwetsuren af. In een onderhoud, dat wij met den heer Staals hadden, die wij eveneens in het St. Anthoniuszie kenhuis aantroffen, vertelde deze ons, dat te half twee in Eindhoven was opgestegen. Het doel was Schiphol, om daar de feestelijke ontvangst van de „Pelikaan" bij te wonen. Alles ging uitstekend, tot in de nabijheid van Mijdrecht. Hier was alles dicht van de mist, zoodat de bestuurder de koers kwijt raakte. Hij probeerde een noodlanding te maken, waarbij het toestel, een Chenet, met den kop in den grond boorde. Het toestel werd bijna geheel ver nield. De heer Staals vertelde, dat hij er goed was afgekomen, en voor zoover hij op dit oogenblik wist, was ook de verwonding van den heer Bazel» mans niet zoo erg als deze zich aanvankelijk liet aanzien. SCHEEPSBOTSING BIJ HOEK VAN HOLLAND EEN STUURMAN VERDRONKEN Het Duitsclie s.s. „Cores" kwam Donderdag morgen 0111 half zes voor den Waterweg. Er heerschte een dikke mist, men kou liet gat niet vinden. De kapitein J. van Dorp liet liet anker vallen op U/i mijl buitengaat? Om half zeven,-toen het zich wat beter werd. is de loods aan boord genomen en tot half- acht heeft men geprobeerd 0111 den Water weg binnen te vallen. Op dut tijdstip vond men liet echter beter weer voor anker te gaan en heter weer af te wachten. Om S.50 is het schip met volle kracht aan gevaicii door de Engeische bananenhoo' „Cbagres". De „Ceres" werd aan bakboord zijde getroffen en zwaar beschadigd. Hei maakte water en gaf S.O.S.-seinen, terwijl ook de bananen-boot na de aanvaring onop houdelijk het noodsein gaf. De bemanning van de „Ceres" is daarna in de sloepen ge galm, dio haastig werden gestreken. Daarbij heeft een der sloepen zooveel slagzij gemaakt, dat de eerste stuurman de 29-jarige K. Ammerlaan, uit Oldenburg, meende dat ze zou omslaan De stuurman sprong uit de kantelende boot in zee en verdween in de diepte. Intusschen waren sleopbooten van L. Smit Co. nabij het schip gekomen en de „Rozenburg" heeft 12 opvarenden van de „Ceres" aan boord ge nomen en aan wal gebracht. Ook de motorreddingsboot „President Wiersma" was onder leiding van schipper Van Dam uitgevaren. Toen bleek dat de Chagres"' op eenige afstand bleef doorgaan met het S.O.S.-seinen is de reddingsboot naar dit schip doorgevaren. De bemanning van de „Ceres" is tijdelijk ondergebracht m Hotel Caland en zal doorgaan naar Rotter dam. EEN TRAGISCHE NIEUWJAARS AVOND EEN JONGEMAN DOOR AUTO GEDOOD; ZIJN MEISJE ONGEDEERD Maandagavond omstrpeks 8 uur is op den Rot- terdamschedijk, even voorbij den watertoren te Gouda, een ernstig verkeersongeluk gebeurd. In de richting Moordrecht wandelde een verloofd paartje, dat moest uitwijken voor een uit tegen overgestelde richting komenden wielrijder en daar voor geheel rechts van den weg ging loopen. Achter het tweetal kwam met matige snelheid een door den 19-jarigen bakker A. Rook uit Moor drecht bestuurde luxe auto, welke voor het passeeren van den wielrijder eveneens naar rechts uitweek. Door den dikken mist merkte dc chauf feur de wandelaEyÊ niet op. Van het tweetal werd de jongen, de 16-jarige loopknecht C. v. d. Ham, wonende op het Nonnen water te Gouda, aange reden. Dóór den schok werd hi] opgenomen en van den dijk geslingerd. Men vond den jongen m bewusteloózen toestand aan den berm. Met een schedelbreuk is hij per auto van den G.G.D. naar het Van Iterson-ziekenhuis vervoerd, waar hij kort na aankomst, zonder tot bewustzijn te zijn ge komen, is overleden. Hoewel vhet paartje gearmd had geloopen, is de 19-jarige yerloofde van het slachtoffer er zonder letsel afgekomen. De jongen is letterlijk uit den arm van zijn meisje weggerukt. De politie heeft een onderzoek ingesteld. De auto en het lijk zijn ii. beslag genomen. De mist schijnt de oorzaak van dit ongeval te zijn. Te Oisterwijk (N.Br.) reed een auto op drie jongens m. Een van hen, de 17-jarige W. werd met inwendige kneuzingen en eén hoofdwonde naar zijn woning vervoerd. Daar is hij in den loop van den nacht aan de ge volgen overleden. Twee andere jongens, ze kere K. en b. uit Oisterwijk, liepen verwon dingen cm aan armen en beenen. De autobe stuurder reed zonder zich om het slachtoffer te bekommeren, door. De politie slaagde er in hem te Tilburg op te sporen. Hij is in arrest gfesteld. Dinsdagavond omstreeks 10 uur had onder Duui v.ut.i, Ug-tftiovei den (Jafeweg een doo- delijk ongeval plaats. De bakker B. keerde per rijwiel huis waarts van Renkum naar Oosterbeek en reed op den rijweg. Langs den weg stond een chauffeur zijn auto te repareeren. Uit de richting Arnhem kwam een vrachtauto. Op hetzelfde moment kwam dq tram, uit de richting Renkum. De bestuurder van de auto wilde nog juist voor den trarp passeeren. De auto maakte een slingerende beweging, zoodat deze teveel rechts van den weg kwam. De wielrijder werd door de auto gegrepen en ernstig ge wond. Des nachts is hij aan de bekomen verwon dingen m net gemeenteziekenhuis te Arn hem overleden. De ongelukkige was 25 jaar en ongehuwd. Toen de minister-president van Roemenië, J. D. Duca, verleden week Vrijdagavond na 'n langdurige audiëntie bij koning Carol, in den trein wilde stappen, om naar Boekarest te nia: te keeren, werd hij door een student neergeschoten. Het slachtoffer werd door vier kogels in het huofd getroffen en was onmiddellijk dood. Afgevaardigde Dr. Costinescu, die den mi nisterpresident vergezelde, wercl gewond. De dader werd onmiddellijk gegrepen. Nader is gebleken, dat hij ook nog een handgranaat naar den minister-president wierp en dat daardoor de burgemeester van Boekarest, Costinescu, gewond werd. Wij geven hier een foto van den vermoor den ministe"-president, opgebaard in Boeka rest. In den inzet, de moordenaar, student Constantinescu. TATARESCOE PREMIER VAN ROEMENIE TATARESCOE PREMIER VAN ROEMENIË BLIJFT TITOELESCOE AAN? Angelescoe heeft den koning van Roe menië het ontslag van zijn kabinet aan- eboden. De leider der liberale jeugdgroep de mi nister van handel Tatarescoe is daarna al6 premier opgetreden. Het is neg niet zeker of Titoelescoe mi nister van buitenJandsehe zaken wil blijven. Hij heeft zich van St Moritz naar Boekarest begeven. Men veronderstelt, dat de koning door Tatarescoe te benoemen, aan de opposi- tioneele radicate jeugdbeweging den wind uit de zeilen heeft willen nemen. Het is niet uitgesloten, dat Tatarescoe ook benoemd zal worden tot leider der liberale partij. De nieuwe leider der regeoring behoort ,oteen oude Roemeensche officiensfamilie; in 1924 heeft hij bekendheid verworven door onderdrukking van don communistischen opstand in Beesarabië. TENGEVOLGE VAN DICHTE MIST TIEN D00DEN EEN NEDERLANDER ONDER DE SLACHTOFFERS Zaterdagmiddag om ongeveer half 2 is 't Britsch Hannibalvliegtuig „Apollo" van den dienst BrusselLonden ten gevolge van den mist tegen een der 285 M. hooge zendmasten van het sta tion Ruysselede te pletter gevlogen. Aan boord bevonden zich behalve de piloot en een radiotelegrafist, 8 passa giers. Alle 10 inzittenden kwamen om het leven. Onder de slachtoffers is de 33-jarige Neder lander G. Mes ui» Amsterdam. Over het ongeluk wordt nader gemeld, dat het toestel tegen een staalkabel der radio masten vloog. De geraakte vleugel knapte af en het vliegtuig kwam neer op den straat weg vlak hij den radiomast. Een drietal personen waaronder twee beambten van den radiodienst zagen het ongeluk gebeuren cn schoten haastig toe, om te redden, wat er nog te redden viel. Zij za gen t toestel neerkomen, dat door den schok totaal werd vernield. Het schijnt, dat alle inzittenden op slag gedoocl zijn, allians heb ben de omstanders geen enkel geiuid of ge kerm gehoord. De redders wilden zioh toegang tot de cabine verschaffen, toen de benzinetank ont plofte. Het vuur zette het vliegtuig onmid de!Iijk in lichtelaaie De drie redders deden nog vruchteloozc pogingen om de overlevon- .don, indien dszo.n.ar nog waren, te bergen, doch zij konden niets meer doen. Een hun nor bekwam ernstige hranrtvvonden aan armen en handen. De heide anderen bekwa men slerhts lichte brandwonden. Zooals reeds gezegd, is het toestel geheel uitgebrand. De verkoolde lijken van de in zittenden werden later in een hoek van de cabine openngedrongen gevonden. Het pakket van Brussel werd onmiddellijk gewaarschuwd en kwam korten tijd later ter plaatse om een onderzopk naar de oor zaken van de ramp in te stellen In het toestel waren, behalve de reeds genoemde heer Grein, de piloot John Moore Gittins, zes Engelschen, een Duitscher en een Pool. De passagiers waren gedeeltelijk- te Keulen en te Brussel ingestapt. 1-Iet vliegtuig was even vóór half een te- F.vere opgestegen. Ontsteltenis in Engeland Uit Londen: De vliegramp bij Ruysselede heeft in geheel Engeland sensatie en ont steltenis teweeggebracht. De Imperial Air ways hebben het ongeluk in een officieel communiqué bevestigd. Verscheidene iioo gere ambtenaren van de Imperial Airways ziin onmiddellijk naar België vertrokken om ter plaatse een onderzoek in te stellen DE DRIE BUILGAREN OVER DE GRENS? Het wordt waarschijnlijk geacht, dat do drie Bulgaren, bekend uit het Rijksdag brandproces. via Polen naar Rusland zui len worden gebracht. Polen zou de doorreis reeds hebben toegestaan. Men schijnt het vervoer zoo onopvallend mogelijk te willen doen plaats hebben, zondat met nfficieele berichten eerst tc rekenen valt zoodra de Bulgaren Duitschland hebben verlaten. Van der Lubbe Omtrent het ant.voord der Duitseheauto- iteiten op het. verzoek der Nederlan.lsche regeering in zake eer. strafverzachting ven Van der Lubbe is 'bij de Dnitsche miriste- rieele - instanties tot nu. toe nog niets la vernemen. HONDERD MILLIOEN AAN LOONEN ACHTERGEHOUDEN Bij Russische regeerings-ondernemingen Uit Riga: Tegen ruim 400 directeuren en andere functionarissen van regeerings-on dernemingen in de Sovjet-linie zijn door den openharen aanklager processen aanhangig gemaakt; de betrokkenen worden er van beschuldigd loonen der arbe ders te hebben achtergehouden. Hot moet hier gaan om een bedrag van meer dan 100 m llioen dollar Volgens den leider van de Ogpoe was er van de tien districten, waar de toes'and is on derzocht, slechts één waar geen achterstand in de loonbetaling bestond. HET LOT VAN DIMITROFF C.S. Gemeld word ,dat er spoedig een beslissing zal vallen over het lot van de drie in het Rijksdag- brandproces vrijgesproken Bulgaren Dimitrotf, Po- poft en Taneff. Verwacht wordt, dat ze in alle stilte over de grens gezet zullen worden, misschien wel naar Rusland. Dimitroff heeft de hoofdcommissaris van politie te Leipzig per brief gevraagd waarom hij en zijn makkers nog gevangen worden gehouden. De fa milieleden van Dim.troff en de verloofde van Taneff kunnen hen af en toe bezoeken en wachten met ongeduld op hun vrijlating. TRAGISCH EINDE VAN EEN GRAP Uit Praag: Te Salanky nabij Ushoro.i wilden twee jongelui een grap uithalen, au> heinas een tragisch einde vond. l)e jongelui wilden hun huren aan hei schrikken maken door er te gaan „spoken". Zij sloegen witte lakens om en maakten hun gezicht zwart, waarna zij eenige huren uit hun wonin. lokten. In twee gevallen ging de schrik der 's avonds aldus door de jongens opgeschrik te buren in vroolijkheid over luen zij den toeleg ontdekten Toen de jong-ns aan he' derde huis belden, de woning van den dorpsnotaris, gilde het icnstje, dat de deur opende, echter luid van ontzetting. Di- notaris die dacht met movers te doen te hebben, omdat hij juist een belangrijk be drag aan geld in huis had, trok zijn revolver en loste eenige schoten, waardin r de heide jongens in elkaar zakten. De een was op ilag dood, terwijl de ander tijdens het ver voer naar liet ziekenhuis aan zijn verwon dingen overleed. IN EEN BRANDENDE MIJN WEINIG HOOP OP REDDING Uit Briix (Bohemen) wordt gemeld: In de mijn „Nelson 3" van de „Brüxer Kohlenbcrgwerks-Gesellschaft" in Osek bij Brüx (Most) in de provincie Louny in Bohemen heeft Woensdagmiddag een geweldige explosie plaats gehad, welke naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt werd door de ontbranding van mijn,gassen. De middagploeg bestond uit 120, volgens 'n ander bericht uit 200 arbei ders. Tot dusver konden 3 lijken ge borgen worden. Alle andere arbeiders bevinden zich nog in de mijn. Het reddingswerk is in vollen gang'. De opbrengschacht is door de explosie geheel vernield. Het ongeluk Is, voorzoover tot dusver kon worden vastgesteld, een der grootste mijn rampen, waardoor Bohemen oo.t getrolleii werd. Alle installaties onder den grond zijn door de explosie vernield. De vensterruiten van alle huizen in de omgeving zijn door do kracht der explosie ingedrukt. De vuurgloed is tot ver in don omtrek zichtbaar. Er bestaat weinig hoop op red ding van een groot aantal der nog ingeslo ten arbeiders. Vertegenwoordigers van het Tsjecho- Slo- waaksche ministerie van binnnnlandgcho zaken zijn op de plaats van de ramp aan gekomen, waar een ontzaglijke mensclienme- nigte zich verdringt. De in brand staande mijn is verreweg de grootste in geheel Bo hemen. Nog wordt gemeld: In alle drie afdeelin- gen van de mijn welke door onderaardscha gangen met elkaar verbonden zijn, woedt thans een hevige brand. Alle drie afdeelin- gen hebben slechts twee uitgangen, welka door de laatste explosie geheel vernield zijn. Tengevolge van opstijgende giftige gassen wordt het reddingswerk zeer bemoeilijkt. Volgens de laatste berichten zijn in da hrandende miin in totaal nog 132 mijnwer kers ingesloten. Kans op redding zeer klein BRiiX. 4 Januari. Tot nog toe konden uit de door een hevige ontploffing geteisterdo mijn Nei'son III 16 lijken worden geborgen. In totaal zijn 132 mijnwerkers ingesloten. Kiopleekens worden van hen niet meer ge hoord. De vooruitzichten, dat men de inge- siotenen levend zal kunnen redden, zijn zeer gering, omdat de reusachtige steek vlammen een groote hitte veroorzaken. A'le toegangen tot de onge'uksimijn zijn ingestort Giftige gassen stijgen u't de schacht dooit" d gangen omhoog die de reddingsbrigades graven, tengevolge waarvan verschillends leden der reddingsbrigade het bewustzijn verloren. De orde worit gehandhaafd dooi' ruim 10D gendarmen, de moeite hebben do vele honderden verwanten der slachtoffers buiten de hekken van het terrein der onder neming te houden. De oorzaak BRUX. 4 Januari. Omtrent de oorzaak van de ramp heeft men neg geen enkel ver moeden. Het kan zoowei een ontploffing van brand baar gas zijn geweest als een explosie van het dynamietdepot. Vaklieden verklaren, dat in de Nelsonmijn reeds sedert eenige da- gen nen mijnbrand woedde, die men met de grootste moeite, doch tevergeefs trachtte tegen te gaan Dezen mijnbrand acht mcil de vermoedelijke oorzaak der ontploffing. In schacht no. 7 moest vanmorgen tegen 'i uur het reddingswerk worden gestaakt, aangezien een zwarte rook door de miju trok. De mijn moest worden gesloten. Volgens de laa'ste berichten konden van de 110 personen er tot dusver slechts 4 gered worden. Tien hunner werden tot dusver als lijken geborgen. Er bevinden zich dus nog 126 personen in de mijn. Er bestaat vrijwel geen hoop meer hen nog te kunnen redden. DE RAMP VAN LAGNX Zes beambten gearresteerd Het onderzoek naar de oorzaak van dö opoorwegcatastrofe bij Uigny heeft voorloo- pig ertoe geleid dat zes ambtenaren van .ie „Compagnie de l'Est" op grond van de wet op de spoorwegen van iw45 wegens onvoor zichtigheid en verwaarloozing van de voor schriften in staat van beschuldiging zijn gesteld. EEN ONTZETTENDE BLIKSEMSTRAAL Uit Johannesburg: Vier inlanders zijn ge dood, vier bewusteloos geslagen en vijf dieren werden neergeveld door één enkelen bliksemstraal, die aile richtingen uitsloeg; een bliksem, zrto geweldig, ais nimmer :n West-Transvaal werd gezien. Van de vier liewustelonzen zal er een ver moedelijk niet meer te redden zijn; de drie anderen heeft de bliksem de haren afge brand. Deze Couraj ABONNEM vooruitletal] AFZONDE1 DOOR ENERGIEKE 1 Verschenen I op het Voorlot Kamer over ha van het algeml verbreedinl door Zuid-I ging van dl kanaal b ij I werken. Nederlanl Naarmate da de, heeft verhl Zuid-Beveland I voet als dit ml Nederland hetl d o e1i n g dl hiermede I Van die bedoel laten afbrengel in de Centralel hebben geoperj genwoordigderl die commissie I tusschenwaterd v e r k e e r s t ol vereischt I geval) dan sche rege onafhanke derden we stand gaai- zien. De regeerind weest, dat de 1 wegen en dus I veland geschikj vaart, welke dl Nederlandsche I commissie voo: lichtingen ver mms. dip de h ten aanzien va geachte verbet waaronder het Het zou een ve het verstrekken rakter te willei Nederland gege yaarde beloft Vreemdi van de In het lich het duidelijk onderstellen, geering, zich van het Rijn kunnen woi mededeelingi vrijen wil a verklaring, c genschap ovi schenwaterer van de h; blijven wijze der bezwaar De meening t uit te voeren ging eenerzijds breeding ander kelijk verband juist, hetgeen i 'nader uiteenzet Dat in de mei sproken werd o sfaan tusschen tie van de herz 1839, noch over rechting door E tusschen Belgis* geen verwonder verband niet mer bestaai Zooals reeds geering de verb zakelijk in verll het scheepvaart geenszins een a gen den eisch i te water tussch Immers na mand een ai daar Nederla voldoen aan het in 1839 o als een der ti het Kreekral beurtenissen bruikbaar zo weg aan te en even goed als de algesl Nederland v door Zuid-Bet niet alleen el gemakkelijk veiliger, bet dan de in 18| Wanneer Ne tijd uit vrijen mocht willen tJ los van de v het schèidi oplegt en zoj dat verkoos, ku kader, dan wel

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1934 | | pagina 6