ZATERDAG 30 DECEMBER 1933 MAAS- EN SCHELDEBODE
ONTZETTENDE SPOORWEG
RAMP NABIJ PARIJS
FRANKR1JKS ANTWOORD
AAN HITLER
Land- en Tuinbouw.
BUITENLAND
BOTSING TUSSCHEN TWEE
SNELTREINEN
203 dooden, ruim 250 gewonden
Zaterdagavond te 10 uur is te
Lagny, dicht bij Parijs, een ont
zettende spoorwegcatastrophe ge
beurd. De sneltrein uit Straats
burg is met een snelheid van bijna
100 K.M. de express-trein Parijs-
Nancy, die 'n snelheid van 80 K.M.
had, achterop gereden.
De gevolgen waren ontzettend.
De trein uit Par ij s
werd bijna geheel ver
splinterd. Met een ge
weldig gekraak vlo
gen de wagons in en
over elkaar. Het ter
rein van de ramp werd
verlicht doordat 'n ge
deelte van de Nancy-
V'oor zoover thans vast staat
kwamen bij deze ramp 203 perso
nen om 't leven en werden er ruim
250 zwaar of minder zwaar ge
loond.
NADERE BIJZONDERHEDEN
De treinramp bij Lagny heeft in het ge-
heele land en ook daar builen groote ont
roering gewekt. Behalve in oorlogstijd, toen
een troepentransporttrein verongelukte, heelt
een dergelijke treinramp in Frankrijk niet
plaats gehad.
De catastrophe werd veroorzaakt door
trein nr 23 bis, die Zaterdagavond te 19.31
uur naar Straatsburg was vertrokken. In 't
gehucht Pomponne nabij Lagny, reed deze
trein met een vaart van bijna 100 K.M. per
uur in op den expressetrein ParijsNancy,
die kort te voren was vertrokken. De trein
naar Nancy, die uit oudere houten wagons
was samengesteld, werd letterlijk versplin
terd.
De trein voor Nancy, die met vertraging
vertrokken was, had bovendien nog moeten
stoppen voor een onveilig signaal, om een
locaaltrein te laten passeeren.
Met donderend geraas reed de sneltrein
Voor Straatsburg op den anderen trein in.
Een ontzettende paniek volgde op de bot
sing; in den nacht .tijdens den mist, was
niet dadelijk te overzien hoe groot de ramp
was. Dat de gevolgen verschrikkelijk moes
ten zijn, begrepen echter allen, die er he'
leven hadden afgebracht, want de trein wa?
tot dé laatste plaats bezet.
De eerste hulp aan de slachtoffers werd
verleend uit Lagny, vanwaar onmiddellijk
alle beschikbaar materiaal werd gezonden.
Behalve ambulance-auto's werden ook par
ticuliere wagens gerequireerd om de slacht
offers te vervoeren. Het geheele spoorweg
personeel van de Compagnie de l'Est onder
leiding Van den directeur, den heer Rihoux.
werd dadelijk na het bekend worden van de
ramp naar de plaats des onheils gedirigeerd
De gendarmerie uit Lagny, Meaux, Eebly en
Chelles haastten zich naar het dorpje Pom
ponne om assistentie te verleenen en orde
maatregelen te treffen.
Spoedig begon het lugubere transport van
de slachtoffers.
Vreeseliik was de aanblik van de slacht
offers. Totaal verminkte lijken, onherken
baar, werden bij tientallen van onder da
puinhoopen gehaald en weggedragen. Aan
alle kanten werd om hulp geroepen door
passagiers, die tusschen de overblijfselen
van den trein waren bekneld geraakt. Tus
schen koffers, pakjes, kleedingstukken en
andere voorwerpen, die uit de coupé's en
bagagewagens gekomen waren, lagen stuk
ken ledematen en andere overblijfselen van
menschelijke lichamen. Den geheelcn nacht
duurde 't vreeselijke opruimingswerk voort
en steeds nieuwe slachtoffers werden ont
dekt.
Korten tijd na de ramp arriveerde ook de
Minister van Openbare Werken, Paganon,
op de plaats van de ramp, om zich persoon
lijk op de hoogte te stellen van het oprui
mingswerk.
De machinist en de stoker van den trein
die do ramp had veroorzaakt, waren niet in
staat iets te zeggen. Toen men probeerde
bet woord tot hem te richten, maakte de
machinist een gebaar met de armen als
iemand, die door ellende overstelpt is. De
stoker, die hardnekkig naar het toonee) van
de ramp bleef kijken, antwoordde niet op
de tót hem gerichte vragen, alsof de cata
strophe hem elk greintje verstand ontnomen
had.
Een hulptrein bracht de dooden naar Pa
rijs, naar het Gare de l'Est en even voor
zonsopgang kon men nagaan, dat niet
meer dan misschien nog een twaalftal lijken
onder de puinhoopen lagen.
Nog ontzettender dan in den nacht was de
aanblik op de plaats des onheils bij het
aanbreken van den dag. De ruïne is onbe
schrijflijk. Aan den eenen kant ziet mot
niets dan scherven, stukken van portieren,
uit elkaar gereten banken, kussens, spon
ningen van de ramen, verscheurde gordijnen
Waar de ontzettende ramp plaats had.
en gedeelten van de wagons, waaraan als
door een wonder intact gebleven electrische
lampen, treeplanken, koperen verwarmings-
platcr., luchtkokers, sloten, alles vermengd
lot een spookachtig gewirwar van overblijf
selen van den trein En daartussrhen ont
waart men dingen, die iemand van ontroe
ring het hart doen ineenkrimpen Hoeden,
doordrenkt van bloed, dekens, boeken, rol
len pupier, doode eenden, die evenveel her
inneringen waren aan een gelukkig Kerst
diner, foto's, hemden, schoenen, met bloed
bevlekt, manden, gescheurde valiezen, waar
uit alle soorten linnengoed en kleeren puilen
Het gerechtelijk onderzoek
Onmiddellijk na de ramp bij Pomponne
zijn justitieele autoriteiten naar de plaats
des onheils gegaan om een onderzoek naar
de oorzaak van de ratastrophe in te stellen.
De machinist, de 48-jarige Marcel Daubig-
ny en de stoker, de 31-jarige Henri Chnrpen-
tier beiden afkomstig uit Parijs, werden aan
getroffen op de plaats van de ramp, beiden
niet wetend wat te doen, op ongeveer twin
tig meter van elkaar zittend op brokstukken
van den verongelukten trein.
Noch de machinist, noch de stoker konden
eerst iets zeggen. Zij verklaarden later geen
onveilige signalen te hebben gezien. Beiden
zijn bekwame spoorwegmensehen, de machi
nist had reeds 32 dienstjaren, de stoker 9
dienstjaren en nimmer hadden zij een on
geluk gehad.
Zondagmiddag zijn zij, nadat zij eerst in
de gevangenis te Meaux waren opgesloten,
op dp plaats des onheils gehoord om de noo-
dige inlichtingen te verstrekken.
Men neemt aan dat de voornaamste oor
zaak van de catastrophe de mist is, die Za
terdagavond zeer dik was en waardoor het
treinverkeer veel vertraging ondervond. Do
trein naar Nancy moot veel vroeger ver
trekken, dan de trein naar Straatsburg en
het is n:et bekend of de machinist en de
stoker van laatstgenoemden trein wisten,
dat de trein naar Nancy slechts zes minuten
vroeger was vertrokken.
Ook als de juiste oorzaak niet zal kunnen
worden vastgesteld, mag men de vraag stel
len of het te verantwoorden is, dat men met
zwaren mist een sneltrein 110 K.M. laat rij
den, terwijl men ook ernstige critiek oefent
op het behouden van houten treinmateriaal
op de'groote lijnen met druk verkeer.
Verklaring van den machinist
De machinist van den trein Parijs-Straats
burg. heeft, nadat hij na de catastrophe tot
bezinning was gekomen, verklaard, geen on
veilige signalen te hebben gezien. „Wij reden
zoo zeide hij, door twee veilige signalen,
toen ik plotseling het roode achterlicht van
den trein voor Nancy zag, niet meer dan
20 meter voor ons uit. Ik remde uit alle
macht, doch op zoo'n korten afstand kon
niets ons meer tegenhouden. Wij botsten
mei een hevig geweld op don anderen trein
en vernielden tal van wagons".
De machinist en stoker In vrij
heid gesteld.
Het onderzoek naar de oorzaak van de
ramp wordt voortgezet. Inmiddels zijn de ge
arresteerde machinist en stoker van den D-
trein Parijs—(Straatsburg Dinsdagavond Iaat
iii vrijheid gesteld, aangezien men voorloo-
pig geen enkele reëele grond van verden
king tegen hen heeft Het staat nog steeds
niet vast of het signaal bij nadering van den
D-trein op veilig of onveilig stond. De ver
schillende getuigenverklaringen spreken el
kaar tegen en de proefnemingen die Dins
dag op het traject zijn genomen en een ne
gatief resultaat toonden, bieden den rechter
van instructie weinig steun.
Woensdagmorgen werd in aanwezigheid
van de leden de.- Fransche Regeering In de
in het Gare de l'Est ingerichte chapelle
ardante een mis gelezen.
De familieleden der slachtoffers kunnen,
voor zoover zij het wenschen, daarna beschik
ken over het stoffelijk overschot hunner na
bestaanden, terwijl de overige slachtoffers op
kosten dor maatschappij zullen worden bij
gezet.
Deelneming
De deelneming met de slachtoffers in bin
nen en buitenland is zeer groot. De Presi
dent 'der Republiek heeft direct, nadat hém
de ramp was hekend geworden, zijn deelne
ming laten betuigen aan den Minister van
Openbare Werken en heeft zijn sympa
thie met de familieleden der slachtoffers
bekend laten maken Het Kerstfeest, dat
president Lebrun Zondagmiddag aan een
aantal kinderen zou aanbieden, is uitgesteld
tot 31 December
De buitenlandsche diplomatieke vertegen
woordigers hebben bijna allen reeds Zondag
hij den Minister van Buitenlaiulschen Za
ken, Paul Bonerur, de deelneming van hun
regeeringen betuigd.
Ernstige beschuldiging tegen de
spoorwegmaatschappij
De „Oeuvre" van Woensdagmorgen be
vat ernstige beschuldigingen aan 't adres
van de leiding der Spoorwegmaat
schappij, die de lijnen tusschen Parijs
en Elzas-Lotharlngen exploiteert, en
door het blad verantwoordelijk wordt
gesteld voor de noodlottige ramp
Het blad verwijt de onderneming tal Van
gebreken in de bedrijfsleiding, waarvoor zij
het locomotiefpersoneel van den sneltrein
naar Straatsburg verantwoordelijk wil stel
len, terwijl het onderzoek duidelijk lieeft
aangetoond, dat er grove fouten zijn be
gaan, waarvoor heel wat hooger geplaatste
personen en functionarissen dan een sto
ker en een machinist verantwoordelijk
waren.
Ondanks den dikken mist heeft de maat
schappij Zaterdagavond vóór- en natreinen
laten loopen, terwijl een andere maatschap
pij om dezelfde reden in tegendeel verschei
dene treinen hoeft laten uitvallen.
Het vertraagde vertrek van den trein van 't
Gare de 1 F,st te Parijs was niet veroor
zaakt door den mist, doch door den slechten
ioestand der locomotieven, waarvan ver
scheidene toevoerbuizen waren bevroren.
Uit bezuinigingsoverwegingen had men vele
arbeiders uit de locomotieven-werkplaatsen
ontslagen, waardoor dit mogelijk werd.
Het heeft op de publieke opinie te Parijs
bovendien een zeer eigenaardige indruk ge
maakt, dat het bericht van het ernstige on
geluk pas iaat in don nacht bekend werd,
lerwijl de ramp reeds tegen 8 uur s avonds
was geschied.
De Partjsche politieprefect verklaarde te
genover een verslaggever van de „Oeuvre",
dat hij pas tegen half 12 's avonds van het
ongeluk op de hoogte is gesteld De maat
schappij had echter niettemin geen asslsten
tie gevraagd. Chinppe achtte het vanzelfspre
kend dat hij dezelfde maatregelen reeds eer
der zou hebben genomen indien hij tijdig
van den omvang en de gevolgen van de
ramp op de hoogte zou zijn gesteld.
PRESIDENT MACIAt
CATALONIE'S VRIJHEIDSHELD
Uit Barcelona: Kolonel Macia, de presi
dent van Catalonië, is Maandagmorgen om
10.55 uur overleden.
Zijn stoffelijk overschot is opgebaard in de
groote St. Georges-zaal van het generaliteits
paleis.
De baar is bedekt met de Catalaansche
vlag.
Door vier man van de „Escuedra", waarbij
zich vele leden van het Catalaansche parle
ment en jongelieden, die Macia indertijd in
ballingschap volgden, hebben gevoegd, is de
eerewaebt bij de baar betrokken.
Het aantal personen dat langs de baar
defileerde, wordt geschat op 150.000.
MACIA
Fransesco Macia, die in 1S59 geboren werd,
koos de militaire loopbaan.
In 1923 begaf hij zich in de politiek en
werd een fel tegenstander van den dictator
Primo de Rivera en het koningschap.
Hij volgde weldra den leider der Cata
laansche separatisten Cambo op en werd de
ziel van de beweging, die de zelfstandigheid
van Catalonië langs revolutionairen weg
wilde nastreven.
Herhaaldelijk moest hij naar het buiten
land vluchten voor de vervolging van do
Spaansche regeering en toen hem in 1931
gratie werd verleend, werd zijn terugkeer in
Catalonië een ware triom'tocht.
Na den val der monarchie werd Macia uit
geroepen tot president van Catalonië, dat
nu weldra erkend werd als „Catalaansche
staat in de Spaansche republiek".
Hij was ook leider van de linksche Cata
laansche partij, de „Esquerra Catalana", die
in 1931 een overweldigende meerderheid be
haalde, maar bij de kort geleden gehouden
erkiezingen door de katholieke Liga Catala
na verslagen werd.
Jean Casanovas, voorzitter van het Cata
laansche parlement, neemt het president
schap tijdelijk waar.
In politieke kringen spreekt men van
l.e mogelijkheid dat de Spaansche ambassa
deur te Brussel, Salvator Albert, opvolger
van Macia zal worden.
Een wirwar van staal, verbogen stangen en versplinterd hout, na de tragische trein
botsing in den nacht van Zaterdag op Zondag
GASVERSTIKKING
TWEE NEDERLANDERS GEDOOD
In den nacht van Zondag op Maandag
zijn te Antwerpen in een logement aan do
Van Dijckkade, waar zij overnachtten, twee
Nodêrlandscho zeelieden, Gerard Claes«ens,
uit Delfzijl en Fokko Munniksma, uit Gro
ningen, heidon 31 juar oud, door gasverstik-
king om 't leven gekomen.
Men vond de heide slachtoffers, toen men
in den mtlldldiag van den volgenden düg ging
kifteen, waia/r de mannen bleven. Men neemt
oen, dat -die oorzaak van het gebeurde moet
worden toegeschreven aan onachtzaamheid.
Een kraan van het in de kamer staande
gasstel was niet goed afgesloten. Doktor
Ferniimmen heeft den dood geconstateerd.
HET VONNIS TE LEIPZIG
ZAL AAN VAN DER LUBBE GRATIE
WORDEN VERLEEND?
Zooals we in ons vorig nummer
nog konden meedeelen, werd door
de Vierde Straf senaat van 't Rijks
gerechtshof Dimitrof, Popoff en
Taneff vrijgesproken.
Torgler werd eveneens vrij
gesproken.
Marinas van der Lubbe werd
veroordeeld tot de doodstraf.
Na een procedure van ruim 3 maanden is
dan eindelijk de uitspraak in het Rijksdag-
proces gevallen die met groote spanning
door de geheele wereld werd verwacht
Zooals vanzelf spreekt uitle deze belang
stelling zich het meest concreet te Leipzig
zelf. waar reeds zeer vroeg in de omgeving
van het Rijksgerechtshof groote drukte
heerschte.
Ondanks het trieste regenachtige weer
verdrong zich reeds lang vóór 8 uur een
groote menigte voor den hoofdingang van
het gebouw om nog enkele van de weinige
onuitgegeven toegangskaarten in handen te
krijgen
De politiebewaking van het gebouw was
versterkt en iedereen, die binnenging, werl
zonder aanzien des persoons op wapenen
onderzocht.
In de zaal zelf is d- eerste rij plaatsen
op de perstribune door politiebeambten tw
zet. De pers zelf is zoo goed als voltallig
aanwezig.
Ook de publieke tribune is zeer snel ge
vuld.
Het postkantoor in de vestibule van het
Redrtgehouw heeft reeds vroeg maatregelen
genomen om aan de massale vraag van
persvertegenwoordigers onmiddellijk na liet
uitspreken van het vonnis te kunnen vol
doen.
Op verschillende plaatsen in de zaal heb
ben zich persfotografen opgesteld om de be
klaagden te kunnen fotografeeren op het
moment dat het vonnis zal worden uitge
sproken.
Het uitspreken van het vonnis geschiedt
in tegenwoordigheid van vertegenwoordi
gers der Rijksregeering en van de Saksische
staatsregeering. Ook de president van het
Rijksgerechtshof, Dr. Bümke, is als belang
stellende in de zaal.
Het vonnis wordt onder doodsche stilte
uitgesproken.
Vooral Marinus van der Lubbe toont geen
spoor van aandoening.
Hij zit daar even onbewegelijk en onaan
doenlijk als men hom nu reeds ruim 00 da
gen in alle phases van het proces heeft zien
zitten, alsof het hem alles niet aangaat.
Uit de motiveering van het vonnis
kan kort worden vermeld:
Van der Lubbe heeft volledig bekend
Deze bekentenis was te volgen tot op een
bepanld punt. Hij heeft niet alléén den
brand kunnen stichten in de groote Rijks-
dagzaai. Omtrent dit punt is geen ophelde
ring gekregen.
Bij Torgler en de Bulgaren heeft het ge
recht de door de aanklagers als bewijs van
hun schuld aangevoerde feiten op sommige
punten niet vrij van twijfel geacht, terwijl
ook de onweerlegbaarheid van sommige
'punten moet worden betwijfeld,
- tii
Preident Buenger verklaarde verdor, dat
de verklaringen van Van der Lubbe door
liet onderzoek bevestigd zijn. Alleen neemt
de senaat als vaststaand aan, dat hij met
anderen heeft samengewerkt en den brand
niet alleen kan hebben gesticht.
Wat de andere beklaagden betreft, is de
beschuldiging niet bewezen kunnen wor
den. De getuigenverklaringen over het sa
menzijn van Torgler met Van der Lubbe en
met Popoff zijn onbetrouwbaar of volko
men ongeloofwaardig gebleken.
De Nazipers ontstemd.
De nationaal-socialistische pers is zeer on
tevreden over het vonnis van Leipzig en
schrijft, dat het volgens het rechtsbewustzijn
van het volk een volkomen vergissing is,
dat Torgler en de drie Bulgaren zijn vrij
gesproken. Het rechtsleven beweegt zich nog
te veel in de banen van de overwonnen libe
rale gedachte waarvan het volk vervreemd
is. Het rechtsbewustzijn van het volk moet
niets hebben van de formeel-juridische gron
den waarop de beklaagden zijn vrijgespro
ken.
Wat zal er verder gebeuren
Men verwacht, dat de Bulgaren over de
grens zullen worden gezet
Torgler blijft in handen der politie. Offi
cieel word' meegedeeld, dat hij zelf liever
niet in vrijheid wordt gesteld. Als politiek
leider zou hij echter toch wel in arrest ge
houden zijn.
Of voor v. d. Lubbe een gratte-verzoek kan
worden ingediend, is voorioopig een juri
disch probleem, omdat een gratie-verzoen
slechts behandeld wordt, wanneer de veroor
deelde zelf het indient Of dat bij de geestes
gesteldheid van v. d. Lubbe zal geschieden
en of v. d. Lubbe het initiatief heeft zijn
verdediger te verzoeken een gratie-verzoek
in te dienen, kan thans nog niet gezegd wor
den. Wel verwacht men, dat in de grheele
wereld misschien reeds heden groote aan
tallen menschel' zioh met verzoeken om
gratie voor v. d. Lubbe tot de Rijksregeering
zuilen wenden.
HEVIGE STRIJD BIJ FOETSJAU.
Maatregelen der mogendheden?
In den loop van Woensdag hebben bij
Foetsjau hevige gevechten plaats gehad
tusschen de Chineesche regeeringstroepen
en de Foekientroepen. Drie militaire stoom
schepen der Foekientroepen zijn vernietigd.
De Chineesche militaire autoriteiten dee-
lcn mede, dat de regeeringstroepen ecnige
forten hij Tais-'oenmin in hezit hebben geno
men. De verliezen aan beide zijden zouden
zeer groot zijn.
In verband met den luchtaanval on
Foetsjau hebben de Japansche autoriteiten
door hun consul-generaal om bescherming
maatregelen verzocht De Japansche consul-
generaal heeft zich on aanwijzing van zijn
regeering onmiddellijk in verbinding ge
steld met don Amerikaansehen -consul-gene
raal en andere buitenlandsche diplomaten,
teneinde gemeenschappelijk maatregelen te
nemen.
Vele dooden en gewonden.
Uit Foetsjau wordt gemeld dat hij den
luchtaanval door de bombardementsvlieg
tuigen der Nankingregeering op Foetsjau
560 personen werden gedood en ruim 1000
werden gewond.
Ook President
Lebrun bracht een
bezoek aan het Oos-
terstuilon te Parijs,
waar in allerijl een
grafkapel was inge
richt.
NAAR GENEVE. NIET NAAR
BERLIJN
Meer dan drie en een half uur lang heeft
de Fransche ministerraad Woensdag verga
derd.
Een groot deel van den tijd werd in oe-
siag genomen door overleggingen naar aan
leiding van de ontzettende spoorwegramp
bij I.agni. Besloten werd een algemeen on
jerzoek in te stellen paar d- veiligheids
maatregelen bij «te Fransche Spoorwegen
inzonderheid oi; .nisi.
Daarna kwam de algemeene politiek aan
de orde en inzonderheid de internationale
kwesties, die met het ontwapeningsvraag-
stuk samenhangen en in verhand daarmee
de directe besprekingen met Duitschland.
Boncour, de minister van buitenlandsche
zaken, stelde den ministerraad in groote
lijnen op de hoogte van het antwoord, dat
hij aan den Franschen gezant te Berlijn,
Francois Poncet, en door dezen dus aan
Hitier wil zenden.
De ministerraad keurde dit voorstel en
den inhoud van het document goed.
Na afloop van den ministerraad ontving'
minister-president C.hautemps de persverte
genwoordigers en verklaarde hun, dat de
regeering voorioopig nog een groote terug
houdendheid in acht moet nemen, daar zij
geen diplomatieke documenten kan publi-
ceeren, alvorens deze ter kennis gebracht
zijn van de buitenlandsche regeering, voor
Wie zij 'bestemd zlijn.
„Alles wat ik u zeggen kan", aldus de
minister-president, „is dat Frankrijk gaarne
bereid is met alle belanghebbende mogend
heden de besprekingen voort te zetten, wel
ke door liet bureau van de ontwapenings
conferentie waren aanbevolen, en dat de
Fransche regeering de organi
satie van de algemeene veilig
heid langs den weg der bewape-
n i n g-li eperking en door den Vol
kenhond nastreeft.
Evenals vroeger is de Fransche regeering
bereid, zelf positieve voorstellen te doen,
welke aan de andere mogendheden de op
rechtheid van den Franschen vredeswil zul
len doen blijken".
C.hautemps -erklaarde verder, dat de da
tum voor het overhandigen van het docu
ment aan de Duitsche regeering nog niet is
vastgesteld.
In politieke kringen wordt verklaard.dat
de Fransche gezant te Berlijn, Franqois
Poneet. den inhoud van het document mon
deling ter kennis van de Duitsche autori
teiten zal hrengen en het document zelf als
aide-mémoire aan de Duitsche regeering zal
overhandigen.
Naar aanleiding van een en ander schrijft
de „Paris Soir" o.a. het volgende:
Men zal dus met Berlijn moeten onder
handelen, doch niet in een tête a tête. Het
Fransche schip van staat zet koers niet
naar Berlijn, doch naar Genève.
De „Intransigeant" merkt op, dat het
vooruitzicht op directe besprekingen met
Duitschland de roerigste elementen der re-
geeringsmeerderheid verschrikt schijnt te
hebben.
Men ziet niet in, welk nut een openlijke
breuk met de sedert Genëve ingevoerde po
litieke methoden kan hebben.
Men wil de voorstellen der Duitsehers
aanhooren, doch niet zóó met hen onderhan
delen, alsof Frankrijk alleen zijn houding
tegenover de voorstellen van Duitschland
had te bepalen. Franriik mag 't blok ziiner
vrienden niet vernietigen, om den schijn
zijner veiligheid te redden.
TREIN RIJDT OP GROEP ARBEIDERS IN
Uit Parijs: De sneltrein Vannes—Parijs is
Dinsdagmorgen op een groep spoorwegarbeiders
ingereden.
Drie arbeiders werden gedood en één zwaar
gewond.
Door den dichten mist. die nog altijd boven
Frankrijk hangt, hadden de arbeiders den sneltrein
niet tijdig genoeg zien naderen. Slechts enkelen
hunner konden zich nog tijdig uit de voeten
maken.
AARDAPPELEXPORT NAAR ENGELAND
Contingenteering zal wel voortduren.
De Commissie vcor den uitvoer van aardappelen
naar Engeland deelt mede, dat. hoewel daarom
trent officieel nog niets vaststaat, toch ernst g
rekening moet worden gehouden met de mogelijk
heid, dat de contingenteering van den invoer van
aardappelen in Engeland voorioopig nog zal
voortduren.
Ten einde de afgifte der contingenteerngscerti-
ficaten na 1 Januari a.s. zoo vlot mogelijk te doen
geschieden, verzoekt de Commissie daarom de
Neder.andsche expor:eurs, die in de maanden
Januari, Februari en Maart 1932 en 1933 aardap
pelen voor eigen reken ng naar Engeland hebben
uitgevoerd, zoo spoedig mogelijk, uiterlijk 5
Januari a.«„ een opgave van de door hen verzon
den hoeveelheden, gesoecificeerd per maand, voor-
van de noodipe bewijsmiddelen, in te dienen
bij d~n secretaris der Commit ie, mr. L. Niemöller,
Jav~. c#> te Gravenhage, Tel. 11?128.
TEELTREGELING PLUIMVEE
Afgekomen is het K. B. bedoelende een
regeling van het uitbroeden van eieren,
om op deze wijze invloed uit te oefenen
op de grootte van den pluimveestapel.
In dit K. B. wordt gesproken over
fokkers waarmede bedoeld worden zij
die zich tot taak stellen de kwaliteit van
het pluimvee te verbeteren, vermeer-
deringsbedrijven waar het door
de fokkers gekweekt materiaal wordt ver
menigvuldigd en kuikenbroeders,
waar de broedeieren op vorenstaande be
drijven geraapt worden, uitgebroed en
geleverd aan de pluimveebedrijven.
Voor al deze categorieën zijn voortaan
erkenningen noodig van de opgerichte
Nederlandsche Pluimveecentrale (N. P.
C.) welke alleen verstrekt worden als
de bedrijven voldoen aan bepaalde voor
waarden, waarover we in ons volgend
nummer nadere bijzonderheden zullen
vermelden.
Voor het broeden mogen alleen ge
bruikt worden machines welke het eigen
dom zijn van de N. P. C. Bezitters van
broedmachines kunnen deze aan de N. P.
C. verkoopen met recht van terugkoopen.
Ook de aflevering van kuikens is aan
bepaalde regelingen gebonden. '3.
Tot dekking der kosten wordt een
bedrag van 1' cent voor ieder in de bfbed-
machine gelegd ei gevorderd.
Met de inventarisatie der broedmachi
nes is gebleken dat er een totale broed-
capaciteit is van pl.m. 12 millioen eieren
(waarvan bijna de helft in Gelderland).
Vroeger werd elke broedmachine 4 5
maal gevuld.
De regeling der Pluimveeteelt wordt
uitgevoerd onder controle van de Reqee-
ringscommissaris Ir. J. G. Takker, „Spel-
derholt" te Beekbergen.
Tot bestuursleden van de Stichting Ne
derlandsche Pluimvee-Centrale zijn be
noemd: G. W. Stroink. voorzitter. Steen-
wijkerwold; W. Jar.sen te Horst (L.). G.
Koning, Almen (Gld.); leden van 't dage-
lijksch bestuur: W. R. Drost te Kwadijk,
K. Eriks te Leeuwarden, P. J. van Haaren
Tilburg, D. J. Holsteijn. Aoeldoorn, H.
Koudijs, Barneveld, mr. H. W. J. Sannes
te Hollandsche Rading. Tot directeur is
benoemd ir. K. Bos, te Beekbergen (gem,
Apeldoorn).
STEUN VOOR FABRIEKSAARDAPPELEN
De minister van Economische Zaken heeft
bepaald, dot ten" behoeve van de verbouwers
va.n fabrieksaardappelen, die ten kantore
van het Regeeringsbureau voor de aardappel
meelindustRiB te 's-Graverahage a's gerech
tigd tot het verbouwen "an fabrieksaardap
pelen, oogst 1932, staan ingeschreven, uit het
Landbouw Oisisfonds steun zal worden vet*
leend.
Blijkens het reglement vcor deze steun-
verleening wordt aan verbouwers uitgekeerd
een bedrag van 25 cents per H.L. vermalen
aardappelen van 400 gram met dien verstan
de, dat de totale eteamiitkeering per ver
bouwer-leverancier met inbegrip van de
reeds genoten steun volgens de wet van 5
Mei 1933 over de, in ie niajaanscampagne
1932 vermalen aardappelen, niet hooger zal
zyn dan 25 cents per H.L. over een hoeveel
heid fabrieksaardappelen die ten hoogste
mag bedragen 80 van de fabrieksaardap
pelen door hem van den cogst 1929 aau ue
fabriek ter vermaling geieveird.
De steungelden worden ter beschikking
gesteld van de bij liet Aardappelmeel Ver
koopbureau te Veendam aangesloten fa
brieken.
TUINDERS NAAR CANADA
Plaats voor 19 gertnnea.
De Btichtmg Landverhuizing Nederland
deelt hei volgende mede:
In aansluiting aan vroegere berichten
WO!(li medegedeeld, dat in liet a.s voorjaar
de gelegenheid hestnat tot plaatsing vnn 19
tuindersgezinnen in een veen|Hild"r. in een
vrij dicht bevolkte streek, op ra 00 km. ten
Noorden \an Toronto, Ontario.
De st:rhling heeft pen optie verkregen
voor plaatsing van 150 gezinnen waarvoor
m 1934 negentien bedrijven ter grootte van
ra 4 ha. gereed worden gemaakt, Deze pol
der leen: zich bijzonder voor vollcgrond-
groeiiie-rultuur.
Deze bedrijven worden opgeleverd ge
ploegd en geëgd, met een driekamershuis er
op gebouwd.
l)e ligging is gunstig ten opzichte van (ion
afzet, terwijl goede verkeerswegen de» iiol-
rter met het afzetgebied verbinden; 14 Ne
derlanders hebben zich daar reeds ge\es-
tigd, die goede resultaten hebben behaald.
Voor inlichtingen kan men zich wenden
tot de Stichting Landverhuizing Nederland,
Bezuidenhoutselieweg 97 te 's-Gravenliage.