ZATERDAG 30 DECEMBER 1933 MAAS- EN SCHELDEBODE ONTZETTENDE SPOORWEG RAMP NABIJ PARIJS FRANKR1JKS ANTWOORD AAN HITLER Land- en Tuinbouw. BUITENLAND BOTSING TUSSCHEN TWEE SNELTREINEN 203 dooden, ruim 250 gewonden Zaterdagavond te 10 uur is te Lagny, dicht bij Parijs, een ont zettende spoorwegcatastrophe ge beurd. De sneltrein uit Straats burg is met een snelheid van bijna 100 K.M. de express-trein Parijs- Nancy, die 'n snelheid van 80 K.M. had, achterop gereden. De gevolgen waren ontzettend. De trein uit Par ij s werd bijna geheel ver splinterd. Met een ge weldig gekraak vlo gen de wagons in en over elkaar. Het ter rein van de ramp werd verlicht doordat 'n ge deelte van de Nancy- V'oor zoover thans vast staat kwamen bij deze ramp 203 perso nen om 't leven en werden er ruim 250 zwaar of minder zwaar ge loond. NADERE BIJZONDERHEDEN De treinramp bij Lagny heeft in het ge- heele land en ook daar builen groote ont roering gewekt. Behalve in oorlogstijd, toen een troepentransporttrein verongelukte, heelt een dergelijke treinramp in Frankrijk niet plaats gehad. De catastrophe werd veroorzaakt door trein nr 23 bis, die Zaterdagavond te 19.31 uur naar Straatsburg was vertrokken. In 't gehucht Pomponne nabij Lagny, reed deze trein met een vaart van bijna 100 K.M. per uur in op den expressetrein ParijsNancy, die kort te voren was vertrokken. De trein naar Nancy, die uit oudere houten wagons was samengesteld, werd letterlijk versplin terd. De trein voor Nancy, die met vertraging vertrokken was, had bovendien nog moeten stoppen voor een onveilig signaal, om een locaaltrein te laten passeeren. Met donderend geraas reed de sneltrein Voor Straatsburg op den anderen trein in. Een ontzettende paniek volgde op de bot sing; in den nacht .tijdens den mist, was niet dadelijk te overzien hoe groot de ramp was. Dat de gevolgen verschrikkelijk moes ten zijn, begrepen echter allen, die er he' leven hadden afgebracht, want de trein wa? tot dé laatste plaats bezet. De eerste hulp aan de slachtoffers werd verleend uit Lagny, vanwaar onmiddellijk alle beschikbaar materiaal werd gezonden. Behalve ambulance-auto's werden ook par ticuliere wagens gerequireerd om de slacht offers te vervoeren. Het geheele spoorweg personeel van de Compagnie de l'Est onder leiding Van den directeur, den heer Rihoux. werd dadelijk na het bekend worden van de ramp naar de plaats des onheils gedirigeerd De gendarmerie uit Lagny, Meaux, Eebly en Chelles haastten zich naar het dorpje Pom ponne om assistentie te verleenen en orde maatregelen te treffen. Spoedig begon het lugubere transport van de slachtoffers. Vreeseliik was de aanblik van de slacht offers. Totaal verminkte lijken, onherken baar, werden bij tientallen van onder da puinhoopen gehaald en weggedragen. Aan alle kanten werd om hulp geroepen door passagiers, die tusschen de overblijfselen van den trein waren bekneld geraakt. Tus schen koffers, pakjes, kleedingstukken en andere voorwerpen, die uit de coupé's en bagagewagens gekomen waren, lagen stuk ken ledematen en andere overblijfselen van menschelijke lichamen. Den geheelcn nacht duurde 't vreeselijke opruimingswerk voort en steeds nieuwe slachtoffers werden ont dekt. Korten tijd na de ramp arriveerde ook de Minister van Openbare Werken, Paganon, op de plaats van de ramp, om zich persoon lijk op de hoogte te stellen van het oprui mingswerk. De machinist en de stoker van den trein die do ramp had veroorzaakt, waren niet in staat iets te zeggen. Toen men probeerde bet woord tot hem te richten, maakte de machinist een gebaar met de armen als iemand, die door ellende overstelpt is. De stoker, die hardnekkig naar het toonee) van de ramp bleef kijken, antwoordde niet op de tót hem gerichte vragen, alsof de cata strophe hem elk greintje verstand ontnomen had. Een hulptrein bracht de dooden naar Pa rijs, naar het Gare de l'Est en even voor zonsopgang kon men nagaan, dat niet meer dan misschien nog een twaalftal lijken onder de puinhoopen lagen. Nog ontzettender dan in den nacht was de aanblik op de plaats des onheils bij het aanbreken van den dag. De ruïne is onbe schrijflijk. Aan den eenen kant ziet mot niets dan scherven, stukken van portieren, uit elkaar gereten banken, kussens, spon ningen van de ramen, verscheurde gordijnen Waar de ontzettende ramp plaats had. en gedeelten van de wagons, waaraan als door een wonder intact gebleven electrische lampen, treeplanken, koperen verwarmings- platcr., luchtkokers, sloten, alles vermengd lot een spookachtig gewirwar van overblijf selen van den trein En daartussrhen ont waart men dingen, die iemand van ontroe ring het hart doen ineenkrimpen Hoeden, doordrenkt van bloed, dekens, boeken, rol len pupier, doode eenden, die evenveel her inneringen waren aan een gelukkig Kerst diner, foto's, hemden, schoenen, met bloed bevlekt, manden, gescheurde valiezen, waar uit alle soorten linnengoed en kleeren puilen Het gerechtelijk onderzoek Onmiddellijk na de ramp bij Pomponne zijn justitieele autoriteiten naar de plaats des onheils gegaan om een onderzoek naar de oorzaak van de ratastrophe in te stellen. De machinist, de 48-jarige Marcel Daubig- ny en de stoker, de 31-jarige Henri Chnrpen- tier beiden afkomstig uit Parijs, werden aan getroffen op de plaats van de ramp, beiden niet wetend wat te doen, op ongeveer twin tig meter van elkaar zittend op brokstukken van den verongelukten trein. Noch de machinist, noch de stoker konden eerst iets zeggen. Zij verklaarden later geen onveilige signalen te hebben gezien. Beiden zijn bekwame spoorwegmensehen, de machi nist had reeds 32 dienstjaren, de stoker 9 dienstjaren en nimmer hadden zij een on geluk gehad. Zondagmiddag zijn zij, nadat zij eerst in de gevangenis te Meaux waren opgesloten, op dp plaats des onheils gehoord om de noo- dige inlichtingen te verstrekken. Men neemt aan dat de voornaamste oor zaak van de catastrophe de mist is, die Za terdagavond zeer dik was en waardoor het treinverkeer veel vertraging ondervond. Do trein naar Nancy moot veel vroeger ver trekken, dan de trein naar Straatsburg en het is n:et bekend of de machinist en de stoker van laatstgenoemden trein wisten, dat de trein naar Nancy slechts zes minuten vroeger was vertrokken. Ook als de juiste oorzaak niet zal kunnen worden vastgesteld, mag men de vraag stel len of het te verantwoorden is, dat men met zwaren mist een sneltrein 110 K.M. laat rij den, terwijl men ook ernstige critiek oefent op het behouden van houten treinmateriaal op de'groote lijnen met druk verkeer. Verklaring van den machinist De machinist van den trein Parijs-Straats burg. heeft, nadat hij na de catastrophe tot bezinning was gekomen, verklaard, geen on veilige signalen te hebben gezien. „Wij reden zoo zeide hij, door twee veilige signalen, toen ik plotseling het roode achterlicht van den trein voor Nancy zag, niet meer dan 20 meter voor ons uit. Ik remde uit alle macht, doch op zoo'n korten afstand kon niets ons meer tegenhouden. Wij botsten mei een hevig geweld op don anderen trein en vernielden tal van wagons". De machinist en stoker In vrij heid gesteld. Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp wordt voortgezet. Inmiddels zijn de ge arresteerde machinist en stoker van den D- trein Parijs—(Straatsburg Dinsdagavond Iaat iii vrijheid gesteld, aangezien men voorloo- pig geen enkele reëele grond van verden king tegen hen heeft Het staat nog steeds niet vast of het signaal bij nadering van den D-trein op veilig of onveilig stond. De ver schillende getuigenverklaringen spreken el kaar tegen en de proefnemingen die Dins dag op het traject zijn genomen en een ne gatief resultaat toonden, bieden den rechter van instructie weinig steun. Woensdagmorgen werd in aanwezigheid van de leden de.- Fransche Regeering In de in het Gare de l'Est ingerichte chapelle ardante een mis gelezen. De familieleden der slachtoffers kunnen, voor zoover zij het wenschen, daarna beschik ken over het stoffelijk overschot hunner na bestaanden, terwijl de overige slachtoffers op kosten dor maatschappij zullen worden bij gezet. Deelneming De deelneming met de slachtoffers in bin nen en buitenland is zeer groot. De Presi dent 'der Republiek heeft direct, nadat hém de ramp was hekend geworden, zijn deelne ming laten betuigen aan den Minister van Openbare Werken en heeft zijn sympa thie met de familieleden der slachtoffers bekend laten maken Het Kerstfeest, dat president Lebrun Zondagmiddag aan een aantal kinderen zou aanbieden, is uitgesteld tot 31 December De buitenlandsche diplomatieke vertegen woordigers hebben bijna allen reeds Zondag hij den Minister van Buitenlaiulschen Za ken, Paul Bonerur, de deelneming van hun regeeringen betuigd. Ernstige beschuldiging tegen de spoorwegmaatschappij De „Oeuvre" van Woensdagmorgen be vat ernstige beschuldigingen aan 't adres van de leiding der Spoorwegmaat schappij, die de lijnen tusschen Parijs en Elzas-Lotharlngen exploiteert, en door het blad verantwoordelijk wordt gesteld voor de noodlottige ramp Het blad verwijt de onderneming tal Van gebreken in de bedrijfsleiding, waarvoor zij het locomotiefpersoneel van den sneltrein naar Straatsburg verantwoordelijk wil stel len, terwijl het onderzoek duidelijk lieeft aangetoond, dat er grove fouten zijn be gaan, waarvoor heel wat hooger geplaatste personen en functionarissen dan een sto ker en een machinist verantwoordelijk waren. Ondanks den dikken mist heeft de maat schappij Zaterdagavond vóór- en natreinen laten loopen, terwijl een andere maatschap pij om dezelfde reden in tegendeel verschei dene treinen hoeft laten uitvallen. Het vertraagde vertrek van den trein van 't Gare de 1 F,st te Parijs was niet veroor zaakt door den mist, doch door den slechten ioestand der locomotieven, waarvan ver scheidene toevoerbuizen waren bevroren. Uit bezuinigingsoverwegingen had men vele arbeiders uit de locomotieven-werkplaatsen ontslagen, waardoor dit mogelijk werd. Het heeft op de publieke opinie te Parijs bovendien een zeer eigenaardige indruk ge maakt, dat het bericht van het ernstige on geluk pas iaat in don nacht bekend werd, lerwijl de ramp reeds tegen 8 uur s avonds was geschied. De Partjsche politieprefect verklaarde te genover een verslaggever van de „Oeuvre", dat hij pas tegen half 12 's avonds van het ongeluk op de hoogte is gesteld De maat schappij had echter niettemin geen asslsten tie gevraagd. Chinppe achtte het vanzelfspre kend dat hij dezelfde maatregelen reeds eer der zou hebben genomen indien hij tijdig van den omvang en de gevolgen van de ramp op de hoogte zou zijn gesteld. PRESIDENT MACIAt CATALONIE'S VRIJHEIDSHELD Uit Barcelona: Kolonel Macia, de presi dent van Catalonië, is Maandagmorgen om 10.55 uur overleden. Zijn stoffelijk overschot is opgebaard in de groote St. Georges-zaal van het generaliteits paleis. De baar is bedekt met de Catalaansche vlag. Door vier man van de „Escuedra", waarbij zich vele leden van het Catalaansche parle ment en jongelieden, die Macia indertijd in ballingschap volgden, hebben gevoegd, is de eerewaebt bij de baar betrokken. Het aantal personen dat langs de baar defileerde, wordt geschat op 150.000. MACIA Fransesco Macia, die in 1S59 geboren werd, koos de militaire loopbaan. In 1923 begaf hij zich in de politiek en werd een fel tegenstander van den dictator Primo de Rivera en het koningschap. Hij volgde weldra den leider der Cata laansche separatisten Cambo op en werd de ziel van de beweging, die de zelfstandigheid van Catalonië langs revolutionairen weg wilde nastreven. Herhaaldelijk moest hij naar het buiten land vluchten voor de vervolging van do Spaansche regeering en toen hem in 1931 gratie werd verleend, werd zijn terugkeer in Catalonië een ware triom'tocht. Na den val der monarchie werd Macia uit geroepen tot president van Catalonië, dat nu weldra erkend werd als „Catalaansche staat in de Spaansche republiek". Hij was ook leider van de linksche Cata laansche partij, de „Esquerra Catalana", die in 1931 een overweldigende meerderheid be haalde, maar bij de kort geleden gehouden erkiezingen door de katholieke Liga Catala na verslagen werd. Jean Casanovas, voorzitter van het Cata laansche parlement, neemt het president schap tijdelijk waar. In politieke kringen spreekt men van l.e mogelijkheid dat de Spaansche ambassa deur te Brussel, Salvator Albert, opvolger van Macia zal worden. Een wirwar van staal, verbogen stangen en versplinterd hout, na de tragische trein botsing in den nacht van Zaterdag op Zondag GASVERSTIKKING TWEE NEDERLANDERS GEDOOD In den nacht van Zondag op Maandag zijn te Antwerpen in een logement aan do Van Dijckkade, waar zij overnachtten, twee Nodêrlandscho zeelieden, Gerard Claes«ens, uit Delfzijl en Fokko Munniksma, uit Gro ningen, heidon 31 juar oud, door gasverstik- king om 't leven gekomen. Men vond de heide slachtoffers, toen men in den mtlldldiag van den volgenden düg ging kifteen, waia/r de mannen bleven. Men neemt oen, dat -die oorzaak van het gebeurde moet worden toegeschreven aan onachtzaamheid. Een kraan van het in de kamer staande gasstel was niet goed afgesloten. Doktor Ferniimmen heeft den dood geconstateerd. HET VONNIS TE LEIPZIG ZAL AAN VAN DER LUBBE GRATIE WORDEN VERLEEND? Zooals we in ons vorig nummer nog konden meedeelen, werd door de Vierde Straf senaat van 't Rijks gerechtshof Dimitrof, Popoff en Taneff vrijgesproken. Torgler werd eveneens vrij gesproken. Marinas van der Lubbe werd veroordeeld tot de doodstraf. Na een procedure van ruim 3 maanden is dan eindelijk de uitspraak in het Rijksdag- proces gevallen die met groote spanning door de geheele wereld werd verwacht Zooals vanzelf spreekt uitle deze belang stelling zich het meest concreet te Leipzig zelf. waar reeds zeer vroeg in de omgeving van het Rijksgerechtshof groote drukte heerschte. Ondanks het trieste regenachtige weer verdrong zich reeds lang vóór 8 uur een groote menigte voor den hoofdingang van het gebouw om nog enkele van de weinige onuitgegeven toegangskaarten in handen te krijgen De politiebewaking van het gebouw was versterkt en iedereen, die binnenging, werl zonder aanzien des persoons op wapenen onderzocht. In de zaal zelf is d- eerste rij plaatsen op de perstribune door politiebeambten tw zet. De pers zelf is zoo goed als voltallig aanwezig. Ook de publieke tribune is zeer snel ge vuld. Het postkantoor in de vestibule van het Redrtgehouw heeft reeds vroeg maatregelen genomen om aan de massale vraag van persvertegenwoordigers onmiddellijk na liet uitspreken van het vonnis te kunnen vol doen. Op verschillende plaatsen in de zaal heb ben zich persfotografen opgesteld om de be klaagden te kunnen fotografeeren op het moment dat het vonnis zal worden uitge sproken. Het uitspreken van het vonnis geschiedt in tegenwoordigheid van vertegenwoordi gers der Rijksregeering en van de Saksische staatsregeering. Ook de president van het Rijksgerechtshof, Dr. Bümke, is als belang stellende in de zaal. Het vonnis wordt onder doodsche stilte uitgesproken. Vooral Marinus van der Lubbe toont geen spoor van aandoening. Hij zit daar even onbewegelijk en onaan doenlijk als men hom nu reeds ruim 00 da gen in alle phases van het proces heeft zien zitten, alsof het hem alles niet aangaat. Uit de motiveering van het vonnis kan kort worden vermeld: Van der Lubbe heeft volledig bekend Deze bekentenis was te volgen tot op een bepanld punt. Hij heeft niet alléén den brand kunnen stichten in de groote Rijks- dagzaai. Omtrent dit punt is geen ophelde ring gekregen. Bij Torgler en de Bulgaren heeft het ge recht de door de aanklagers als bewijs van hun schuld aangevoerde feiten op sommige punten niet vrij van twijfel geacht, terwijl ook de onweerlegbaarheid van sommige 'punten moet worden betwijfeld, - tii Preident Buenger verklaarde verdor, dat de verklaringen van Van der Lubbe door liet onderzoek bevestigd zijn. Alleen neemt de senaat als vaststaand aan, dat hij met anderen heeft samengewerkt en den brand niet alleen kan hebben gesticht. Wat de andere beklaagden betreft, is de beschuldiging niet bewezen kunnen wor den. De getuigenverklaringen over het sa menzijn van Torgler met Van der Lubbe en met Popoff zijn onbetrouwbaar of volko men ongeloofwaardig gebleken. De Nazipers ontstemd. De nationaal-socialistische pers is zeer on tevreden over het vonnis van Leipzig en schrijft, dat het volgens het rechtsbewustzijn van het volk een volkomen vergissing is, dat Torgler en de drie Bulgaren zijn vrij gesproken. Het rechtsleven beweegt zich nog te veel in de banen van de overwonnen libe rale gedachte waarvan het volk vervreemd is. Het rechtsbewustzijn van het volk moet niets hebben van de formeel-juridische gron den waarop de beklaagden zijn vrijgespro ken. Wat zal er verder gebeuren Men verwacht, dat de Bulgaren over de grens zullen worden gezet Torgler blijft in handen der politie. Offi cieel word' meegedeeld, dat hij zelf liever niet in vrijheid wordt gesteld. Als politiek leider zou hij echter toch wel in arrest ge houden zijn. Of voor v. d. Lubbe een gratte-verzoek kan worden ingediend, is voorioopig een juri disch probleem, omdat een gratie-verzoen slechts behandeld wordt, wanneer de veroor deelde zelf het indient Of dat bij de geestes gesteldheid van v. d. Lubbe zal geschieden en of v. d. Lubbe het initiatief heeft zijn verdediger te verzoeken een gratie-verzoek in te dienen, kan thans nog niet gezegd wor den. Wel verwacht men, dat in de grheele wereld misschien reeds heden groote aan tallen menschel' zioh met verzoeken om gratie voor v. d. Lubbe tot de Rijksregeering zuilen wenden. HEVIGE STRIJD BIJ FOETSJAU. Maatregelen der mogendheden? In den loop van Woensdag hebben bij Foetsjau hevige gevechten plaats gehad tusschen de Chineesche regeeringstroepen en de Foekientroepen. Drie militaire stoom schepen der Foekientroepen zijn vernietigd. De Chineesche militaire autoriteiten dee- lcn mede, dat de regeeringstroepen ecnige forten hij Tais-'oenmin in hezit hebben geno men. De verliezen aan beide zijden zouden zeer groot zijn. In verband met den luchtaanval on Foetsjau hebben de Japansche autoriteiten door hun consul-generaal om bescherming maatregelen verzocht De Japansche consul- generaal heeft zich on aanwijzing van zijn regeering onmiddellijk in verbinding ge steld met don Amerikaansehen -consul-gene raal en andere buitenlandsche diplomaten, teneinde gemeenschappelijk maatregelen te nemen. Vele dooden en gewonden. Uit Foetsjau wordt gemeld dat hij den luchtaanval door de bombardementsvlieg tuigen der Nankingregeering op Foetsjau 560 personen werden gedood en ruim 1000 werden gewond. Ook President Lebrun bracht een bezoek aan het Oos- terstuilon te Parijs, waar in allerijl een grafkapel was inge richt. NAAR GENEVE. NIET NAAR BERLIJN Meer dan drie en een half uur lang heeft de Fransche ministerraad Woensdag verga derd. Een groot deel van den tijd werd in oe- siag genomen door overleggingen naar aan leiding van de ontzettende spoorwegramp bij I.agni. Besloten werd een algemeen on jerzoek in te stellen paar d- veiligheids maatregelen bij «te Fransche Spoorwegen inzonderheid oi; .nisi. Daarna kwam de algemeene politiek aan de orde en inzonderheid de internationale kwesties, die met het ontwapeningsvraag- stuk samenhangen en in verhand daarmee de directe besprekingen met Duitschland. Boncour, de minister van buitenlandsche zaken, stelde den ministerraad in groote lijnen op de hoogte van het antwoord, dat hij aan den Franschen gezant te Berlijn, Francois Poncet, en door dezen dus aan Hitier wil zenden. De ministerraad keurde dit voorstel en den inhoud van het document goed. Na afloop van den ministerraad ontving' minister-president C.hautemps de persverte genwoordigers en verklaarde hun, dat de regeering voorioopig nog een groote terug houdendheid in acht moet nemen, daar zij geen diplomatieke documenten kan publi- ceeren, alvorens deze ter kennis gebracht zijn van de buitenlandsche regeering, voor Wie zij 'bestemd zlijn. „Alles wat ik u zeggen kan", aldus de minister-president, „is dat Frankrijk gaarne bereid is met alle belanghebbende mogend heden de besprekingen voort te zetten, wel ke door liet bureau van de ontwapenings conferentie waren aanbevolen, en dat de Fransche regeering de organi satie van de algemeene veilig heid langs den weg der bewape- n i n g-li eperking en door den Vol kenhond nastreeft. Evenals vroeger is de Fransche regeering bereid, zelf positieve voorstellen te doen, welke aan de andere mogendheden de op rechtheid van den Franschen vredeswil zul len doen blijken". C.hautemps -erklaarde verder, dat de da tum voor het overhandigen van het docu ment aan de Duitsche regeering nog niet is vastgesteld. In politieke kringen wordt verklaard.dat de Fransche gezant te Berlijn, Franqois Poneet. den inhoud van het document mon deling ter kennis van de Duitsche autori teiten zal hrengen en het document zelf als aide-mémoire aan de Duitsche regeering zal overhandigen. Naar aanleiding van een en ander schrijft de „Paris Soir" o.a. het volgende: Men zal dus met Berlijn moeten onder handelen, doch niet in een tête a tête. Het Fransche schip van staat zet koers niet naar Berlijn, doch naar Genève. De „Intransigeant" merkt op, dat het vooruitzicht op directe besprekingen met Duitschland de roerigste elementen der re- geeringsmeerderheid verschrikt schijnt te hebben. Men ziet niet in, welk nut een openlijke breuk met de sedert Genëve ingevoerde po litieke methoden kan hebben. Men wil de voorstellen der Duitsehers aanhooren, doch niet zóó met hen onderhan delen, alsof Frankrijk alleen zijn houding tegenover de voorstellen van Duitschland had te bepalen. Franriik mag 't blok ziiner vrienden niet vernietigen, om den schijn zijner veiligheid te redden. TREIN RIJDT OP GROEP ARBEIDERS IN Uit Parijs: De sneltrein Vannes—Parijs is Dinsdagmorgen op een groep spoorwegarbeiders ingereden. Drie arbeiders werden gedood en één zwaar gewond. Door den dichten mist. die nog altijd boven Frankrijk hangt, hadden de arbeiders den sneltrein niet tijdig genoeg zien naderen. Slechts enkelen hunner konden zich nog tijdig uit de voeten maken. AARDAPPELEXPORT NAAR ENGELAND Contingenteering zal wel voortduren. De Commissie vcor den uitvoer van aardappelen naar Engeland deelt mede, dat. hoewel daarom trent officieel nog niets vaststaat, toch ernst g rekening moet worden gehouden met de mogelijk heid, dat de contingenteering van den invoer van aardappelen in Engeland voorioopig nog zal voortduren. Ten einde de afgifte der contingenteerngscerti- ficaten na 1 Januari a.s. zoo vlot mogelijk te doen geschieden, verzoekt de Commissie daarom de Neder.andsche expor:eurs, die in de maanden Januari, Februari en Maart 1932 en 1933 aardap pelen voor eigen reken ng naar Engeland hebben uitgevoerd, zoo spoedig mogelijk, uiterlijk 5 Januari a.«„ een opgave van de door hen verzon den hoeveelheden, gesoecificeerd per maand, voor- van de noodipe bewijsmiddelen, in te dienen bij d~n secretaris der Commit ie, mr. L. Niemöller, Jav~. c#> te Gravenhage, Tel. 11?128. TEELTREGELING PLUIMVEE Afgekomen is het K. B. bedoelende een regeling van het uitbroeden van eieren, om op deze wijze invloed uit te oefenen op de grootte van den pluimveestapel. In dit K. B. wordt gesproken over fokkers waarmede bedoeld worden zij die zich tot taak stellen de kwaliteit van het pluimvee te verbeteren, vermeer- deringsbedrijven waar het door de fokkers gekweekt materiaal wordt ver menigvuldigd en kuikenbroeders, waar de broedeieren op vorenstaande be drijven geraapt worden, uitgebroed en geleverd aan de pluimveebedrijven. Voor al deze categorieën zijn voortaan erkenningen noodig van de opgerichte Nederlandsche Pluimveecentrale (N. P. C.) welke alleen verstrekt worden als de bedrijven voldoen aan bepaalde voor waarden, waarover we in ons volgend nummer nadere bijzonderheden zullen vermelden. Voor het broeden mogen alleen ge bruikt worden machines welke het eigen dom zijn van de N. P. C. Bezitters van broedmachines kunnen deze aan de N. P. C. verkoopen met recht van terugkoopen. Ook de aflevering van kuikens is aan bepaalde regelingen gebonden. '3. Tot dekking der kosten wordt een bedrag van 1' cent voor ieder in de bfbed- machine gelegd ei gevorderd. Met de inventarisatie der broedmachi nes is gebleken dat er een totale broed- capaciteit is van pl.m. 12 millioen eieren (waarvan bijna de helft in Gelderland). Vroeger werd elke broedmachine 4 5 maal gevuld. De regeling der Pluimveeteelt wordt uitgevoerd onder controle van de Reqee- ringscommissaris Ir. J. G. Takker, „Spel- derholt" te Beekbergen. Tot bestuursleden van de Stichting Ne derlandsche Pluimvee-Centrale zijn be noemd: G. W. Stroink. voorzitter. Steen- wijkerwold; W. Jar.sen te Horst (L.). G. Koning, Almen (Gld.); leden van 't dage- lijksch bestuur: W. R. Drost te Kwadijk, K. Eriks te Leeuwarden, P. J. van Haaren Tilburg, D. J. Holsteijn. Aoeldoorn, H. Koudijs, Barneveld, mr. H. W. J. Sannes te Hollandsche Rading. Tot directeur is benoemd ir. K. Bos, te Beekbergen (gem, Apeldoorn). STEUN VOOR FABRIEKSAARDAPPELEN De minister van Economische Zaken heeft bepaald, dot ten" behoeve van de verbouwers va.n fabrieksaardappelen, die ten kantore van het Regeeringsbureau voor de aardappel meelindustRiB te 's-Graverahage a's gerech tigd tot het verbouwen "an fabrieksaardap pelen, oogst 1932, staan ingeschreven, uit het Landbouw Oisisfonds steun zal worden vet* leend. Blijkens het reglement vcor deze steun- verleening wordt aan verbouwers uitgekeerd een bedrag van 25 cents per H.L. vermalen aardappelen van 400 gram met dien verstan de, dat de totale eteamiitkeering per ver bouwer-leverancier met inbegrip van de reeds genoten steun volgens de wet van 5 Mei 1933 over de, in ie niajaanscampagne 1932 vermalen aardappelen, niet hooger zal zyn dan 25 cents per H.L. over een hoeveel heid fabrieksaardappelen die ten hoogste mag bedragen 80 van de fabrieksaardap pelen door hem van den cogst 1929 aau ue fabriek ter vermaling geieveird. De steungelden worden ter beschikking gesteld van de bij liet Aardappelmeel Ver koopbureau te Veendam aangesloten fa brieken. TUINDERS NAAR CANADA Plaats voor 19 gertnnea. De Btichtmg Landverhuizing Nederland deelt hei volgende mede: In aansluiting aan vroegere berichten WO!(li medegedeeld, dat in liet a.s voorjaar de gelegenheid hestnat tot plaatsing vnn 19 tuindersgezinnen in een veen|Hild"r. in een vrij dicht bevolkte streek, op ra 00 km. ten Noorden \an Toronto, Ontario. De st:rhling heeft pen optie verkregen voor plaatsing van 150 gezinnen waarvoor m 1934 negentien bedrijven ter grootte van ra 4 ha. gereed worden gemaakt, Deze pol der leen: zich bijzonder voor vollcgrond- groeiiie-rultuur. Deze bedrijven worden opgeleverd ge ploegd en geëgd, met een driekamershuis er op gebouwd. l)e ligging is gunstig ten opzichte van (ion afzet, terwijl goede verkeerswegen de» iiol- rter met het afzetgebied verbinden; 14 Ne derlanders hebben zich daar reeds ge\es- tigd, die goede resultaten hebben behaald. Voor inlichtingen kan men zich wenden tot de Stichting Landverhuizing Nederland, Bezuidenhoutselieweg 97 te 's-Gravenliage.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1933 | | pagina 4