ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOOR DE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN skjrw VLtices DE UITVOER VAN BEVROREN UIEN Het vliegveld op Flakkee Aarzeling in de vorstperiode WOENSDAG 20 DECEMBER 1933 48E JAARGANG N°. 4017 Voornaamste Nieuws. PROTEST-VERGADERING MAAS EN ELDEBODE Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden franco per post 0.90 by vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers. Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent pet regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur. HET VLIEGVELD S. B. Z. EN DE In deze vorstperiode wordt wel dringend de behoefte gevoeld aan een geschikt vliegveld voor het transporteeren van onze zieken naar Rotterdam. In de S. B. Z.-kriogen van ons eiland heeft men zich den laatsten tijd dan'g geroerd. Het aantal vergaderingen, onder zoeken, conferenties, enz. zijn legio geweest. Steeds wanneer men zeggen kan: nu zijn we er!, kwam er weer wat tussehen. Het vliegveld in de Ouddorpsche duinen was een oplossing, die schier overal bevre diging vond. Helaas bleek een ander groot algemeen belang, de waterleiding, met de eigenaren van dit terrein, dat men zich als Vliegveld had gedacht, in een onteigenings procedure gewikkeld te zijn. Hoe jammer dit ls blijkt wel daaruit, dat de aanleg de SB.Z. slechts geringe kosten zou hebben ge bracht Het Rijk en de gemeente zouden 100 van de kosten hijgedragen hebben, de S. B. Z. had gratis het gebruik van het Vliegveld en als klap op de vuurpijl, kwam nog dat een derde van de revenuen in de kas van de S.B.Z.-vereenigingen zou vloeien. Als huur zou aan de eigenaren betaald worden 200 per jaar. Eenigen tijd geleden berichten wij, dat er in de Middelduinen nog ruimte genoeg zou zijn voor waterleiding en vliegveld heide. Nader onderzoek heeft echter uitge wezen, dat dit niet het geval is. De gebou wen om het vliegveld beletten een landen zonder gevaren, deskundigen hebben het daarom afgekeurd. De S.B.Z. moest dus uit zien naar ander terrein. Het ingepolderde Stellendamsche gors bleek eveneens uitstekend te zijn, echter daar moesten verbeteringen aangebracht worden, die door de vorst niet uitgevoerd konden worden. Voor een volgend jaar en direct na het intreden van den dooi kon men het wel in gereedheid brengen. Op het moment was de S.B.Z. daarmee echter niet gebaat en zoo dwaalde men steeds meer in Oostelijke richting van ons eiland en kwam men tenslotte terecht bij het oude terrein in Dirksland, liet Kraaiensteinsche gors. In Ouddorp stuitte men dus op de water leiding, de voorwaarden voor de S.B.Z. waren buitengewoon aanlokkelijk; in Steh lendam stak de vorst een spaak in 't wiel, de voorwaarden, die het Gerei. Weeshuis stelden, waren eveneens prachtig; in Dirks land was het meest geschikte en direct beschikbare terrein, maar helaas de voor waarden waren onaannemelijk. De eigenaar van het terrein stelde eischen, die een groote finantieele aderlating voor de S.B.Z. beteekenden. Voor 850.zou het terrein in orde worden gebracht en zou liet abso luut gevaarloos zijn. Vijf jaren lang moch ten de zieken van dit land per vliegtuig naar Rotterdam vervoerd worden en na die [vijf jaren zou deze regeling vervallen. Zaterdagmiddag is de beslissing gevallen. Zeven van de twaalf gemeenten, die ver tegenwoordigd waren, verwierpen dit aan bod. Wij kunnen het begrijpen! Wanneer nu gezegd was; u betaalt jf 850.en dan mag de S.B.Z. voor altijd m vorstperioden haar zieken verzenden, voila. Het bedrag zou hoog zijn als nen in oogenschouw neemt, dat dezelfde eigenaar leenigen tijd geleden een aanbod beneden de 500.deed, het zij zoo, maar de S.B.Z. was gered. Maareen termijn van 5 jaren! Dat is al te raar! De S.B.Z. kan men daarbij heel moeilijk beschouwen als een louter particulier-zakelijke onderneming. De finan tieele basis van deze organisatie rust "p de bij elkander vergaarde centjes van het in dezen tijd toch reeds zoo door de crisis getroffen publiek en dient voor het vervoer Van zieken, niet van gezonden. In dit opzicht kan men niet al te materialistisch 'denken. De voorwaarden verhonden aan het Dirkslandsche terrein zijn te scherp. Het is jammer, dat het zoo geloopen is. Wij hadden het graag anders gewild, want de feitelijke toestand is thans zoo, dat geen zieken per Vliegtuig vervoerd kunnen worden. Geluk kig zal de burgemeester van Sommelsdijk het zoover niet laten komen, want naar wij vernemen zal, indien dit noodig mocht zijn, de overheid ingrijpen en zorgen, dat tie kieken van het Kraaiensteinsche gors per Vliegtuig vervoerd worden. Er is dus geen reden tot vrees. Te betreuren is het echter dat men tot geen gunstig resultaat is gekomen. 6 EEN HARMONISCH LEVEN In het zoo pas door ons ontvangen num mer van „De Banier", het Chr. Alg. Week blad voor Nederiandsch-Indië, werd een hoofdartikel gewijd aan Rullmanns beken de boek over Dr H. Colijn, Dit artikel is echter meer dan een ge wone boekrecensie; liet geeft oen karakteri stiek van onzen tegenwoordigen minister president. Waarschijnlijk kent do schrijver van dit artikel Dr Colijn van zeer nabij. In eik ge val blijkt hij met verschillende gebeurte nissen goed op de hoogte te zijn. Een enkel typeerend trekje uit dit inte restant artikel nemen we hier over. Er zijn al heel wat pogingen aangewend om den volke kond to doen, dat de figuur van Dr Colijn ver hoven zijn partij was uit gegroeid en in liet kader van do strenge anti-revolutionaire pan tij politiek niet meer paste. Dat hij nu toch eigenlijk te groot was geworden om nog partijman le zijn. Dat hij zooals we ergens lazen, van zijn ondergrond was „losgeweekt". Maar toch bleef Colijn, nationaal en in ternationaal figuur van groote beteekenis. christen en partijman. Die in de vergaderin gen van allerlei Volkenhondscommissies door zijn breede visie en eerlijke, nuchtere blik de afgevaardigden van de grootste naties verbaasd doet staan. Maar die vlak daarna een maand lang het land doorreist om voor zijn kleine luyden de anti-revolu tionaire beginselen toe te lichten in verbai.d met den nood der tijden. Die op zijn reizen met de grooten der aarde confereert, maar te midden van al die drukte tocli ook een avond met de broeders en zusters te Mage. lang in de zendingskerk bijeenkomt en daar een eenvoudigen militair den zegen Gods toewenscht in den moeilijken strijd van het leven. Colijn Is een man, die met alle tegenstel lingen van het leven als het ware spoelt Het is alsof de disharmonie van het leven voor hem niet bestaat. De diepe ravijnen en groote kloven in onze menschcnwereld wor den door hem in een oogwenk overbrugd; verre afstanden legt hij schijnbaar in een ondeelbaar oogenblik af. Het behoeft daarom niet te verwonderen, dat menigeen zich drie „Colijns" schept: Een reusachtige Colijn van den Volkenbond' een groote Colijn van het vaderland en een heel klein Colijntje van het beginsel en van de partij. Maar dat is niet juist. Colijn is op al die gebieden van het leven in den meest vol- strekten zin van het woord „thuis". Toen een vijftigtal professoren hem in het begin van dit jaar een brief schreef, met het ver zoek, of hij zich aan het hoofd wilde stel len van een beweging ter handhaving var het gezag en do orde en ter bewaring van onze nationale goederen, gaf Colijn dood leuk ten bescheid: Stemt anti-revolutionair! De naam „Papa Colijn" de titej van dil artikel werd hem niet gegeven in dei, kring zijner geestverwanten, maar op de laatste groote conferentie in Londen. Er hecrscht in dit leven een harmonie, die haar weerga slechts zelden vindt Een harmonie, zoo groot, dat velen het niet meer vatten. Maar juist daaraan ontleent deze man de gave om rustig te maken. Om vriend en tegenstander den glimlach op het gelaat te tooveren. Men voelt het: Hier is rust en orde; hier kunnen we vertrouwen. MAAR HET IS MOGELIJK DAT HET BLIJFT VRIEZEN Maandaqmiddaq werd ons qemeld: Boven Noord-Duitschland is de lucht op enkele honderden meters hoogte boven het vriespunt gestegen. Hier en daar valt lichte regen. Aan de oppervlakte heerscht nog tien graden vorst. Aangezien de warme luchtstroom zich naar het Zuiden beweegt, zal in Zuid- Duitschland en Frankrijk de vorst af nemen. Op den Oceaan ligt in het Zuidwesten een diepe depressie, die den indruk wekt zich naar het Zuidoosten te verplaatsen. Indien dit gebeurt, is na eenige aarzeling een verlenging van de vorstperiode te verwachten. Aan de Noorsche kust woedt een Zuid westelijke storm. VAN KOUDE GESTORVEN Te Doetinchem is een bejaarde vroegere bewaarschoolondei-wijzeres in ellendigon toe stand on haar bed gevonden. 7e was geheel verklpumd pn is in hef ziekenhuis overleden Dn haar l.chaam vond men een groot bedraa aan geld. Ilakaté schrijft ons over de vliegveld- plannen: Zoo bestendig als de barometer in deze aanhoudende vorstperiode is, zoo wispeltu rig is Flakkee in zijn plannen voor het aan leggen van een landingsterrein voor vlieg tuigen. Vrijdagavond konden we nog n"t even medcdeelen dat de Algemeene Vergadering der Centrale van S. B. Z. vereenigingen be sloten had de Ouddorpsche Middelduinen, te laten varen en het Weeshuisgors te Stellen dam als noodlandingsterrein gereed te ma ke,n. Nieuwe gebeurtenissen hebben onze aan dacht niet opgeëischt. Voor wij deze nieuwe voorvallen bespre ken, is het misschien nuttig de gansche ge schiedenis nog eens op te halen. In den strengen winter van 1!)29 werden enkele patiënten per vliegtuig naar Kotter dani vervoerd vanaf een terrein aan de ha ven van Dirksland, dat daarvoor door de Centrale S. B. Z. in orde was gebracht. Van deze noodlandingsplaats hadden toen ook nog enkele particuliere vluciiten plaats, hetgeen wellicht oorzaak was dat do wen- sciielijkheid werd gevoeld om het eiland aan een permanente vlieghaven te helpen. llet Centralebestuur was van oordeel dat de S. R. Z. tiet aangewezen lichaam was dat in deze organiscerend moest optreden, voor welke opvatting liet steun vond bij de overgroote meerderheid der aangesloten vereenigingen. De Centrale meende dat liet vraagstuk van liet ziekenvervoer diende te worden ge koppeld aan het algemeen belang, vandaar dat door haar niet uitsluitend werd aange stuurd op een noodlandingsterrein, dóch plannen werden gemaakt om een veld voor algemeen verkeer te verkrijgen. Na vele omzwervingen landde men in de Middelduinen van Ouddorp. waar een uiter mate geschikte gelegenheid aanwezig was. v elke bovendien aan do maat (600 x 600 M.) voldeed. Deze duinen zijn eigendom van enkele particulieren, die bereid waien de ogalisoe- ring toe te staan en goed vonden liet ge effende terrein voor vlieghaven te bestem men. Het gemeentebestuur van Ouddorp was genegen de vereisclite werkzaamheden voor rekening der gemeente en met subsidie van het Rijk in werkverschaffing uit te voeren, op voorwaarde dat de Centrale de franje (de sociale verzekeringen, enz.) verzorgde Omstreeks April 1933 kwam de algemeene vergadering der centrale bijeen en besloot in beginsel deze vlieghaven aan te leggen. Het centrale bestuui heeft op grond van deze beslissing, met de duineigenaren, de gemeente en tiet Rijk onderhandeld, en van den uilslag daarvan modedeeling gedaan aan de algemeene vergadering van Nov. u. llet terrein zou kunnen worden gereedge maakt voor een bedrag van ƒ23.000, dut voor 100 van Kijk en gemeente zou moe ten komen, terwijl de Centrale zelf onge veer 1500 had uit te geven voor sociale ver zekeringen, enz. De eigenaren bedongen een vergoeding van ƒ200 's jaars, waartegenover stond, dat de Centrale een deel van de vergoeding ne gens particuliere vluchten zou ontvangen. Het bestuur stelde voor de overeenkomst met de duineigenaren te sluiten onder be ding van nietigheid ingeval de ƒ23.000 v air egaliseertng niet volledig gedekt zouden zijn De vergadering was evenwel niet bereid haar goedkeuring te verloenen. Men had vernomen, dat de waterleiding het oog op de Middelduinen zou hebben gericht en zelfs reeds oen onteigeningsprocedure aan gevangen. Onder die omstandigheden werd liet gevaarlijk geacht de overeenkomst ie sluiten, zonder dat eerst met de toekomstige eigenares overeenstemming was verkregen. liet bestuur kreeg derhalve opdracht tot onderhandelen met de waterleidingautoritei- ten, om daarna opnieuw voor een algemee ne vergadering te verschijnen. Op 12 D-ecomber jl. kwam de algemeene vergadering wederom bijeen om van het be stuur te ver-nemen, dat een conferentie met de waterleiding een negatief resultaat had opgeleverd. Het had terloops nog even hij de eigenaren der duinen geïnformeerd hoe het met de procedure stond, doch deze had den verklaard in dat opzicht nog volslagen onwetende te zijn. De vergadering nam met belangstelling kennis van de bestuursmededeelingen en stemde toen met een overweldigende meer derheid de voorstellen af. En waarom? De vrees, dat de Centrale financieel nadeel zou kunnen hebben, lijkt ons niet gewettigd, eerstens omdat de over eenkomst slechts dan zou moeten worden nagekomen als de kosten van egaliseering voor 100 waren gedekt, waarbij de ge meerite Duddorn en het Rijk, die toch ver moedelijk wel niet over ';s van één nacht gaan, belanghebbend waren, en in de tweede plaats omdat een vlieghaven. zoowel als een waterleiding, er is voor het algemeen be lang. een omstandigheid, die, als het er op aankomt, toch nog wel zooveel gewicht in de schaal zal leggen, dat op den steun van hoogere autoriteiten dan die der waterlei ding zou kunnen worden gerekend. De vergadering deed echter wel iets. Zij vond, dat thans een noodland'wissterreiin noodzakelijk was en besloot het Weeshuis- gons onder Stellendam daarvoor te be stemmen. Op 16 December jl. wei-den de afgevaar digden der aangesloten vereenigingen wo- dorom naar Middelhamis gedagvaard voor ren spr-edrisehende vergadering der Cen trale. Aldaar was mede tegenwoordig een aantal heeren uit Dirksland, die tezamen een in allerijl opgericht „Comité tot vooibe reiding van een vliegterrein" vormden. Deze heer n hadden jl. Donderdag verga derd en er was besloten, dat er een landings terrein moest komen. Hiervoor was dan ge kozen het gors aan de haven van Dirksland, waaroji in 1929 enkele vliegtuigen zijn ge tand. lie eigenaar van het gors was bereid voor vijf winters gelegenheid tot landen te geven tegen betaling van ƒ859 voor liet .{Lichten van grepjiels, drainage, enz. Welae voorwaarden zouden worden gestold als ie vijf winters voorbij waren, konden wij niet to weten komen. Het Comité vond dit aan bod zeer aannemelijk en wide daarom, nu de pogingen to Stellendam waren mislukt, het Dirkslandsche gois accepteeren. Nu is het ons wel niet geheel duidelijk hoi: deze heureu reeds op 9 December kon dan weten, int de algemeene vergadering der Centra ie op 12 December de Uuddoi-p- sehe plann&n zouden laten varen en beslua ten om tiet Steiv.idamsclie gms in gereed heid te doen brengen dat dit zou m.sluk ken. Ze moeten hel zells vroeger dan 9 December hebben geweten, want eer zij be sloten hun te hooiden vergadering in „de Maas" van 12 December aan te kondigen, zullen ze toch oerst wel oenige dagen me. de plannen hebben rondgeioopen. hoewel hun spel zeer doorzichtig was. zullen wij er geen kwaad woord van zeg gen omdat wij alle waardeering heht-n voor een goode koopmanschap en wij het verlangen van den eigenaar om, bij een uiteisi geringe tegenprestatie, gratie een beiangrijke verbetering van terrein te krij gen, heel goed verstaan. Wij vinden hoi zelfs billijk ais de eigenaar tot op zekere htogte, profileert, want voor wat hoort -vat Wij laten dit punt dus verder onbespro ken en bemoeien ons „venmin mot de kwes tie, die het Centralebestuur destijds met den eigenaar van het gors heeft gehad. Waar wij iet echter wel over willen heb ben is dit: Wal bewoog dit comité, dat blijk baar het Centralebestuur het werk uit de handen wilde nomen, (tietgeen ook gelukte, want de algemeene vergadering droeg iet zaakje aan ie heeren over) om die ƒ850 aan de S.B.Z.-vereenigingen te komen vragen? Want dat kon het Centralebestuur evengoed zelf gedaan hebben! En dan uae het oven goed mislukt! langzamerhand teruggekomen van hun oor spronkelijke meening, dat zij de aangewe zen lichamen zijn om voor een vlieghaven te zorgen. Een standpunt, dat naar onze heilige overtuiging, hel een g juiste is. De doelstelt, ng dier vereenigingen is: „de finan- eieele lasten, verbonden aan de opname en verpleg ng in een ziekenhuis te helpen dra gen". Let wel: helpen dragen! Dus maai tot op zekere hoogte! Alles is dan ook geli miteerd: het aan'al verpleegdagcn, de dok terskosten en het vervoer. Do leden hebben vrije keuze van zieken huis .maken zelf uit welke dokter hun za. opereeren, terwijl de huismedicus als regel de Wijze van vervoer voorschrijft. De S.B.Z treedt hierbij nimmer regelend op, be spreekt geen plaats in de ziekenhuizen, geeft geen opdrachten aan den specialist en chartert geen vaartuigen. De S.B.Z. be taalt alleen. Zal de S.B.Z. dan wel moeten organiseeren bij ijsgang? Het is dwaas om dat te veron derstellen en er is door een bepaalde ver eeniging meerdere malen in de Centrale vergaderingen betoogd dat het bestuur op den verkeerden weg was. Aanvankelijk vond zij geen gehoor en on dervond zelfs grooten tegenstand bij vrijwei alle zustervereen. gingen, doch langzamer hand hebben wij ervaren dat het aan'al diei prinripieele tegenstanders hoe langer hoe kleiner werd. Wij juichen dan ook de op richting van dat Comité van harte toe, maar dan moet het de benoodigde gelden uit andere beurzen zien te haten. Want wij wil len nog wel even zeggen dat het ditmaal stellig wel voor de laatste maal zou zijn geweest dal de Centrale zich zou belasten met ren landingsterrein. Flakkee heeft, zoo goed als Schouwen, een vlieghaven noodig. Laat het com té zich tiaar om uitbreiden met vertegenwoordigers van alle gemeenten ,om gezamenlijk het sym- pathieko plan te verwezenlijken. beschouwd als een aanmoediging voor te la.idhouwoi ganisatius om op denieIL.cu weg voort te gaan. Sommigen zouden gaarne de geheele eon trole op de uien zien en a len mu..r dat ou een groote ramp zijn. Hei e.-iage wat ge weriscut i», is mee. s. e, el e.d ten aai y-n van beiroicn u.en. Nu heeft de M.u.s ei n den loop van dit jaai reeds veranderingen aang bracnt. waardoor de u tv oei \a,i oe vroren u en niet meer valt onder het Ko ninklijk Besluit maar eenge.d worit bu ministeriel le beschikking. Hei spr ekt lari zelf, dat de M nister al een dan wat vrijge viger zal zijn ten opznhte van bevroren uien, wanneer hij weet, .lal de uitvoer daar lan geen afbrei.k zaï doen aan den na .m lan ons product, en dat dit a.leon het gevai zou zijn bij langdurige onafgebroken iorst Daarom past het om vonrz chtig te zjn bil de beooidoeling van de houding van den M nister. liet duurde geruimen tijd vooidat zirh meerdere spr. kers aanmeldden. Daarop vroeg hel wo .rd de heei A. A. Mijs. die uiteenzette wat door de oigun saiiea reeds was gedaan en thans nog wordt ge daan. Daarna vro. gen ver cuillen le per-o- nen het wnord, die al een hun ont vr.den beid uitspraken over het U C.B. bovendien bleek ,dat men algemeen op min of meer u l gebreide sehaal soejielheid wetischte ten aanzien van den uitvoer van bevroren uien Een der sprekers betwijfelde, ot het U.C B wel eenig nut had en een ander meende, dat de kleine landb uwer.- op-etlel.jk bu.tun al len invloed worden gehouden. Iiicrop anlwo r Iden de hreren J. van Nieuwenliu ze, M B. Smits en D Bi r. De taaiste merkte op ,d it de oenige wijze viarop ook de kl-ine I n bouwer invloed kan uitoefenen op den g ing van zaken is, in massa tot de organ saties toe le treden. Zoo lang men dat niet doet be loeft men zich n et te beklagen wan eer men wo d gépa- -eei-d. Daar niemand meer het woord ver langde sloot de vo rz tter de vergad ring die zeer druk bezocht was niet een opwi k k ng ver.rouwen te stellen in de besturen der landbouworganisaties. Verzoek van den Flakkeeschen Boerenbond. Het bestuur van den Flakkeeschen Boe renbond heeft een schrijven aan den Minis ter gericht, waarin het allereerst te kennen geeft, dat het zich in verband met de groo te schade, welke door de vorstperiode, in den winter van 1932 1933 geleden, door de bepaling, dat alleen dan een uitvoercertifi- caat werd verleend voor uien, als deze vorstvrjj waren, tot den minister wendt met de opmerking dat zulks tengevolge heeft gehad, dat van de hoeveelheid, vol gens een globale schatting, toen aanwezig, te weten 19 millioen 264 K G. op Jan. 1933, waarvan de prijs van f 1,81 per 50 K.G in Jan. voor bevoren althans niet vorstvrije uien, door het niet kunnen leveren terugliep in Fcbr. op t 1.10. om nadien regelmatig te da teil tol 52 cent en daarna waardeloos wer den, waardoor 1.320.000 K.G. moesten wor den vernietigd, wat een enorme schade voor het eiland heeft beteekend. Dat uien bovendien een wintel-product is, hetwelk telken ja--o in meerdere of mindere mate te lijden heeft van de vorst, terwijl tijdens die periode de prijzen doorgaans be ter worden, welke betere prijzen toch niet aan de telers mogen worden onthouden, vooral niet in een tijd als wij nu in ie klei streken in het algemeen, en speciaal in Flakkee doormaken, terwijl bovendien be vroren uien zouden kunnen worden geëx porteerd, mits voorzien van een kenteeken „niet vorstvrij". Dat de landbouwers al het mogelijke heb ben gedaan om hun produel vorstvrij te houuen. hetwelk hij deze strenge vor-t niet of slechts ten deele is mogen gelukken, redenen waarom het bestuur zich tot den Minister wendt met het eerbiedig verzoek, om ook voor bevroren u!en uitvoerccrtifics ten te willen verteenen, zij het onder be paalde voorwaarden. Dat de betere of min- Onder voorzitterschap van den heer De Boor van Herkingen, daartoe uitgenoodigd door eenige personen, vond in hotel Spec aen protestvergadering plaats tegen de wijze waarop de uitvoer van uien thaus is gere geld. Do heer De Boer begon met een korte uit eenzetting van het doel der bijeenkomst, waarna hij mededeelde, na het uitschrijven der vergadering te hebben vernomen, dat dooi- do samenwerkende Flakkeesche land bouworganisaties reeds de noodige stappen bii de Regeering waren gedaan. Dat was n et alleen nu pas gebeurd, maar eveneens bij de vorstperiode van de vorige campagne. Het was dus duidelijk, dat de actie der landbouworganisaties alleen viel te loven en dat de moeilijkheden alleen werden veroor zaakt door de uitvoerbepalingen. Het spreekt vanzelf, dat een actie buiten de organis-ties om geenerlel succes zou kunnen hrhh-n Daarom moet doze bijeenkomst woiden Het Vliegveld op Flakkee. Protestvergaderiag en verzoekschrift inzake de uitvoer van bevroren uien. Gemeenteraad van Den Bommel. Gemeenteraad van Ooltgenspiaat. Gemeenteraad van Stellendam, Gemeenteraad van Dirksland. Ouderavond Chr. U.L.O.-Schooi te Middel» harnis. Uitslag Elfstedentocht Onderwijsdebat in de Tweede Kamer, der goeile geldelijke uitkomsten van onzo uienteeli de rentabiliteit van de Flakkee- sehe bedrijven beheerscht om niet le zeggen dat de welvaart van Flakke drijft op da uienteelt, en omdat liet volgens de dagblad pers in heel Euro|ia stevig wintert, en er waarschijnlij'; in de met ons concurreeren- de landen eveneens vorstschade aan dit product zal zij.1, meent het bestuur dat in de importeerende landen geen andere dan geheel of ten deele bevroren uien zullen kunnen en waarschijnlijk worden inge voerd. Dal iet bestuur deze buitengewone koude gaarne zal trotseeren om den Minis ter dit verzoek nader mondeling toe te lichton. Het bestuur van den Flakkeeschen Boerenbond. RINGVERGADERING FLAKKEE Verslag vergadering van de Ring Flakkee vaQ I.ervormae Jongelingsvereenigingen op 14 Decem ber in de Zondagsschool te Ooltgenspiaat. Aanwezig waren de aldeelingen Herkingen, Nieu we Tonge, D.rksland, Sommelsdijk, Middeiharnis en Ooltyensp aat. De WelEdele heer Overweel van Herkingen nam de leid.ug en opende de vergadering door te laten zingen. Ps. 25 2 waarna hij voorging in gebed, waarna gelezen werd 2 Petrus 1 vers 1 tot 21 waarop een korte verklaring volgde. De ring-secretaris A. Dekker leest de notulen der vorige vergadering welke onveranderd worden vastgesteld. Vervo.gens hield H. van Rossum A.J.G.z. een iileiding „Simon's zonde gestraft". Een drukke be- ipreking volgde hierop. Daarna werd gezongen Ps. 33 9 en een oogen- 1 k gepauzeerd, waarna gezongen werd het Bones- J ed couplet 1 en 2. J. S. van der Velde uit Herkingen leverde een inleiding over Zondag 5, waarop ook een drukke bespreking volgde. De derde inleider C. Eduwaard uit Sommelsdijk behandelde Kerkgeschiedenis „Waarom wij Her vormd zijn Om des tijds wille moest deze be spreking geëindigd worden, wegens de vela vra gers. Bij de rondvraag werd besloten de volgende vergadering ;n Sommelsdijk te houden. Hierna een kort slotwoord door Ds. Kieijne .Spr. zegt dat het hem aangenaam is een slotwoord te mogen spreken hetwelk geschiedde naar aanleiding van 1 Cor. 16 vers 13. Spr .wijst in het bijzonder er op dat wij moeten waken opdat wij niet in de verzoeking komen. Dat wij moeten vast staan in het geloof van God dan kan er alleen zegen op rusten. Ook worden alle jongens aangeraden lid te worden van de J.V. en wijst spr. tenslotte op de uitstekend ge slaagde ringvergadering. Hierna zingen Ps. 17 3 waarna Zijn Eerwaar de sloot met dankgebed. Zondagmiddag te kwart voor een is op 't spoorwegtraject Zwijndrecht-Barendrecht ter hoogte van de blokpost Oud-Zwijndrecht een beladen goederentrein die van Dordrecht kwam ontspoord. Ten gevolge daarvan is het opgaande spoor geheel versperd. Zes wagons werden geheel of gedeeltelijk vernield; de materieele schade is aanzien lijk. Persoonlijke ongelukken zijn er niet gebeurd. Het treinverkeer op dit toch reeds drukke traject, dat door het groote aanbod van goe deren bij de spoorwegen, als gevolg van de ijshelemmering in het scheepvaartverkc r. zeer aanzienlijk heeft veel vertraging ondervonden.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1933 | | pagina 1