ANTIREVOLUTIONAIR ORGAAN VOOR DE ZUIDHOLLANDSCHE EN ZEEUWSCHE EILANDEN
skjrw
VLtices
DE UITVOER
VAN BEVROREN UIEN
Het vliegveld op Flakkee
Aarzeling in de
vorstperiode
WOENSDAG 20 DECEMBER 1933
48E JAARGANG N°. 4017
Voornaamste Nieuws.
PROTEST-VERGADERING
MAAS EN
ELDEBODE
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden franco per post 0.90 by
vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
Uitgave N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. VV. BOEKHOVEN
ZONEN, SOMMELSDIJK Tel. Interc. No. 202 Postbus No. 2.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere
Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Advertentiën 20 cent, Reclames 40 cent, Boekaankondiging 10 cent pet
regel. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 1.per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 8 uur.
HET VLIEGVELD
S. B. Z.
EN DE
In deze vorstperiode wordt wel dringend
de behoefte gevoeld aan een geschikt
vliegveld voor het transporteeren van onze
zieken naar Rotterdam.
In de S. B. Z.-kriogen van ons eiland
heeft men zich den laatsten tijd dan'g
geroerd. Het aantal vergaderingen, onder
zoeken, conferenties, enz. zijn legio geweest.
Steeds wanneer men zeggen kan: nu zijn
we er!, kwam er weer wat tussehen.
Het vliegveld in de Ouddorpsche duinen
was een oplossing, die schier overal bevre
diging vond. Helaas bleek een ander groot
algemeen belang, de waterleiding, met de
eigenaren van dit terrein, dat men zich als
Vliegveld had gedacht, in een onteigenings
procedure gewikkeld te zijn. Hoe jammer
dit ls blijkt wel daaruit, dat de aanleg de
SB.Z. slechts geringe kosten zou hebben ge
bracht Het Rijk en de gemeente zouden
100 van de kosten hijgedragen hebben, de
S. B. Z. had gratis het gebruik van het
Vliegveld en als klap op de vuurpijl, kwam
nog dat een derde van de revenuen in de
kas van de S.B.Z.-vereenigingen zou vloeien.
Als huur zou aan de eigenaren betaald
worden 200 per jaar.
Eenigen tijd geleden berichten wij, dat
er in de Middelduinen nog ruimte genoeg
zou zijn voor waterleiding en vliegveld
heide. Nader onderzoek heeft echter uitge
wezen, dat dit niet het geval is. De gebou
wen om het vliegveld beletten een landen
zonder gevaren, deskundigen hebben het
daarom afgekeurd. De S.B.Z. moest dus uit
zien naar ander terrein.
Het ingepolderde Stellendamsche gors
bleek eveneens uitstekend te zijn, echter
daar moesten verbeteringen aangebracht
worden, die door de vorst niet uitgevoerd
konden worden. Voor een volgend jaar en
direct na het intreden van den dooi kon
men het wel in gereedheid brengen. Op het
moment was de S.B.Z. daarmee echter niet
gebaat en zoo dwaalde men steeds meer in
Oostelijke richting van ons eiland en kwam
men tenslotte terecht bij het oude terrein
in Dirksland, liet Kraaiensteinsche gors.
In Ouddorp stuitte men dus op de water
leiding, de voorwaarden voor de S.B.Z.
waren buitengewoon aanlokkelijk; in Steh
lendam stak de vorst een spaak in 't wiel,
de voorwaarden, die het Gerei. Weeshuis
stelden, waren eveneens prachtig; in Dirks
land was het meest geschikte en direct
beschikbare terrein, maar helaas de voor
waarden waren onaannemelijk. De eigenaar
van het terrein stelde eischen, die een
groote finantieele aderlating voor de S.B.Z.
beteekenden. Voor 850.zou het terrein
in orde worden gebracht en zou liet abso
luut gevaarloos zijn. Vijf jaren lang moch
ten de zieken van dit land per vliegtuig
naar Rotterdam vervoerd worden en na die
[vijf jaren zou deze regeling vervallen.
Zaterdagmiddag is de beslissing gevallen.
Zeven van de twaalf gemeenten, die ver
tegenwoordigd waren, verwierpen dit aan
bod. Wij kunnen het begrijpen!
Wanneer nu gezegd was; u betaalt
jf 850.en dan mag de S.B.Z. voor altijd
m vorstperioden haar zieken verzenden,
voila. Het bedrag zou hoog zijn als nen in
oogenschouw neemt, dat dezelfde eigenaar
leenigen tijd geleden een aanbod beneden de
500.deed, het zij zoo, maar de S.B.Z.
was gered. Maareen termijn van 5 jaren!
Dat is al te raar! De S.B.Z. kan men daarbij
heel moeilijk beschouwen als een louter
particulier-zakelijke onderneming. De finan
tieele basis van deze organisatie rust "p
de bij elkander vergaarde centjes van het
in dezen tijd toch reeds zoo door de crisis
getroffen publiek en dient voor het vervoer
Van zieken, niet van gezonden. In dit
opzicht kan men niet al te materialistisch
'denken. De voorwaarden verhonden aan het
Dirkslandsche terrein zijn te scherp. Het is
jammer, dat het zoo geloopen is. Wij hadden
het graag anders gewild, want de feitelijke
toestand is thans zoo, dat geen zieken per
Vliegtuig vervoerd kunnen worden. Geluk
kig zal de burgemeester van Sommelsdijk
het zoover niet laten komen, want naar wij
vernemen zal, indien dit noodig mocht zijn,
de overheid ingrijpen en zorgen, dat tie
kieken van het Kraaiensteinsche gors per
Vliegtuig vervoerd worden. Er is dus geen
reden tot vrees.
Te betreuren is het echter dat men tot
geen gunstig resultaat is gekomen.
6 EEN HARMONISCH LEVEN
In het zoo pas door ons ontvangen num
mer van „De Banier", het Chr. Alg. Week
blad voor Nederiandsch-Indië, werd een
hoofdartikel gewijd aan Rullmanns beken
de boek over Dr H. Colijn,
Dit artikel is echter meer dan een ge
wone boekrecensie; liet geeft oen karakteri
stiek van onzen tegenwoordigen minister
president.
Waarschijnlijk kent do schrijver van dit
artikel Dr Colijn van zeer nabij. In eik ge
val blijkt hij met verschillende gebeurte
nissen goed op de hoogte te zijn.
Een enkel typeerend trekje uit dit inte
restant artikel nemen we hier over.
Er zijn al heel wat pogingen aangewend
om den volke kond to doen, dat de figuur
van Dr Colijn ver hoven zijn partij was uit
gegroeid en in liet kader van do strenge
anti-revolutionaire pan tij politiek niet meer
paste. Dat hij nu toch eigenlijk te groot was
geworden om nog partijman le zijn. Dat hij
zooals we ergens lazen, van zijn ondergrond
was „losgeweekt".
Maar toch bleef Colijn, nationaal en in
ternationaal figuur van groote beteekenis.
christen en partijman. Die in de vergaderin
gen van allerlei Volkenhondscommissies
door zijn breede visie en eerlijke, nuchtere
blik de afgevaardigden van de grootste
naties verbaasd doet staan. Maar die vlak
daarna een maand lang het land doorreist
om voor zijn kleine luyden de anti-revolu
tionaire beginselen toe te lichten in verbai.d
met den nood der tijden. Die op zijn reizen
met de grooten der aarde confereert, maar
te midden van al die drukte tocli ook een
avond met de broeders en zusters te Mage.
lang in de zendingskerk bijeenkomt en daar
een eenvoudigen militair den zegen Gods
toewenscht in den moeilijken strijd van het
leven.
Colijn Is een man, die met alle tegenstel
lingen van het leven als het ware spoelt
Het is alsof de disharmonie van het leven
voor hem niet bestaat. De diepe ravijnen en
groote kloven in onze menschcnwereld wor
den door hem in een oogwenk overbrugd;
verre afstanden legt hij schijnbaar in een
ondeelbaar oogenblik af.
Het behoeft daarom niet te verwonderen,
dat menigeen zich drie „Colijns" schept:
Een reusachtige Colijn van den Volkenbond'
een groote Colijn van het vaderland en een
heel klein Colijntje van het beginsel en van
de partij.
Maar dat is niet juist. Colijn is op al die
gebieden van het leven in den meest vol-
strekten zin van het woord „thuis". Toen
een vijftigtal professoren hem in het begin
van dit jaar een brief schreef, met het ver
zoek, of hij zich aan het hoofd wilde stel
len van een beweging ter handhaving var
het gezag en do orde en ter bewaring van
onze nationale goederen, gaf Colijn dood
leuk ten bescheid: Stemt anti-revolutionair!
De naam „Papa Colijn" de titej van dil
artikel werd hem niet gegeven in dei,
kring zijner geestverwanten, maar op de
laatste groote conferentie in Londen.
Er hecrscht in dit leven een harmonie,
die haar weerga slechts zelden vindt Een
harmonie, zoo groot, dat velen het niet meer
vatten. Maar juist daaraan ontleent deze
man de gave om rustig te maken. Om vriend
en tegenstander den glimlach op het gelaat
te tooveren. Men voelt het: Hier is rust en
orde; hier kunnen we vertrouwen.
MAAR HET IS MOGELIJK DAT
HET BLIJFT VRIEZEN
Maandaqmiddaq werd ons qemeld:
Boven Noord-Duitschland is de lucht
op enkele honderden meters hoogte boven
het vriespunt gestegen.
Hier en daar valt lichte regen. Aan de
oppervlakte heerscht nog tien graden
vorst.
Aangezien de warme luchtstroom zich
naar het Zuiden beweegt, zal in Zuid-
Duitschland en Frankrijk de vorst af
nemen.
Op den Oceaan ligt in het Zuidwesten
een diepe depressie, die den indruk wekt
zich naar het Zuidoosten te verplaatsen.
Indien dit gebeurt, is na eenige aarzeling
een verlenging van de vorstperiode te
verwachten.
Aan de Noorsche kust woedt een Zuid
westelijke storm.
VAN KOUDE GESTORVEN
Te Doetinchem is een bejaarde vroegere
bewaarschoolondei-wijzeres in ellendigon toe
stand on haar bed gevonden. 7e was geheel
verklpumd pn is in hef ziekenhuis overleden
Dn haar l.chaam vond men een groot bedraa
aan geld.
Ilakaté schrijft ons over de vliegveld-
plannen:
Zoo bestendig als de barometer in deze
aanhoudende vorstperiode is, zoo wispeltu
rig is Flakkee in zijn plannen voor het aan
leggen van een landingsterrein voor vlieg
tuigen.
Vrijdagavond konden we nog n"t even
medcdeelen dat de Algemeene Vergadering
der Centrale van S. B. Z. vereenigingen be
sloten had de Ouddorpsche Middelduinen, te
laten varen en het Weeshuisgors te Stellen
dam als noodlandingsterrein gereed te ma
ke,n.
Nieuwe gebeurtenissen hebben onze aan
dacht niet opgeëischt.
Voor wij deze nieuwe voorvallen bespre
ken, is het misschien nuttig de gansche ge
schiedenis nog eens op te halen.
In den strengen winter van 1!)29 werden
enkele patiënten per vliegtuig naar Kotter
dani vervoerd vanaf een terrein aan de ha
ven van Dirksland, dat daarvoor door de
Centrale S. B. Z. in orde was gebracht. Van
deze noodlandingsplaats hadden toen ook
nog enkele particuliere vluciiten plaats,
hetgeen wellicht oorzaak was dat do wen-
sciielijkheid werd gevoeld om het eiland
aan een permanente vlieghaven te helpen.
llet Centralebestuur was van oordeel dat
de S. R. Z. tiet aangewezen lichaam was
dat in deze organiscerend moest optreden,
voor welke opvatting liet steun vond bij de
overgroote meerderheid der aangesloten
vereenigingen.
De Centrale meende dat liet vraagstuk
van liet ziekenvervoer diende te worden ge
koppeld aan het algemeen belang, vandaar
dat door haar niet uitsluitend werd aange
stuurd op een noodlandingsterrein, dóch
plannen werden gemaakt om een veld voor
algemeen verkeer te verkrijgen.
Na vele omzwervingen landde men in de
Middelduinen van Ouddorp. waar een uiter
mate geschikte gelegenheid aanwezig was.
v elke bovendien aan do maat (600 x 600 M.)
voldeed.
Deze duinen zijn eigendom van enkele
particulieren, die bereid waien de ogalisoe-
ring toe te staan en goed vonden liet ge
effende terrein voor vlieghaven te bestem
men.
Het gemeentebestuur van Ouddorp was
genegen de vereisclite werkzaamheden voor
rekening der gemeente en met subsidie van
het Rijk in werkverschaffing uit te voeren,
op voorwaarde dat de Centrale de franje
(de sociale verzekeringen, enz.) verzorgde
Omstreeks April 1933 kwam de algemeene
vergadering der centrale bijeen en besloot
in beginsel deze vlieghaven aan te leggen.
Het centrale bestuui heeft op grond van
deze beslissing, met de duineigenaren, de
gemeente en tiet Rijk onderhandeld, en van
den uilslag daarvan modedeeling gedaan
aan de algemeene vergadering van Nov. u.
llet terrein zou kunnen worden gereedge
maakt voor een bedrag van ƒ23.000, dut
voor 100 van Kijk en gemeente zou moe
ten komen, terwijl de Centrale zelf onge
veer 1500 had uit te geven voor sociale ver
zekeringen, enz.
De eigenaren bedongen een vergoeding
van ƒ200 's jaars, waartegenover stond, dat
de Centrale een deel van de vergoeding ne
gens particuliere vluchten zou ontvangen.
Het bestuur stelde voor de overeenkomst
met de duineigenaren te sluiten onder be
ding van nietigheid ingeval de ƒ23.000 v air
egaliseertng niet volledig gedekt zouden zijn
De vergadering was evenwel niet bereid
haar goedkeuring te verloenen. Men had
vernomen, dat de waterleiding het oog op
de Middelduinen zou hebben gericht en
zelfs reeds oen onteigeningsprocedure aan
gevangen. Onder die omstandigheden werd
liet gevaarlijk geacht de overeenkomst ie
sluiten, zonder dat eerst met de toekomstige
eigenares overeenstemming was verkregen.
liet bestuur kreeg derhalve opdracht tot
onderhandelen met de waterleidingautoritei-
ten, om daarna opnieuw voor een algemee
ne vergadering te verschijnen.
Op 12 D-ecomber jl. kwam de algemeene
vergadering wederom bijeen om van het be
stuur te ver-nemen, dat een conferentie met
de waterleiding een negatief resultaat had
opgeleverd. Het had terloops nog even hij
de eigenaren der duinen geïnformeerd hoe
het met de procedure stond, doch deze had
den verklaard in dat opzicht nog volslagen
onwetende te zijn.
De vergadering nam met belangstelling
kennis van de bestuursmededeelingen en
stemde toen met een overweldigende meer
derheid de voorstellen af.
En waarom? De vrees, dat de Centrale
financieel nadeel zou kunnen hebben, lijkt
ons niet gewettigd, eerstens omdat de over
eenkomst slechts dan zou moeten worden
nagekomen als de kosten van egaliseering
voor 100 waren gedekt, waarbij de ge
meerite Duddorn en het Rijk, die toch ver
moedelijk wel niet over ';s van één nacht
gaan, belanghebbend waren, en in de tweede
plaats omdat een vlieghaven. zoowel als een
waterleiding, er is voor het algemeen be
lang. een omstandigheid, die, als het er op
aankomt, toch nog wel zooveel gewicht in
de schaal zal leggen, dat op den steun van
hoogere autoriteiten dan die der waterlei
ding zou kunnen worden gerekend.
De vergadering deed echter wel iets. Zij
vond, dat thans een noodland'wissterreiin
noodzakelijk was en besloot het Weeshuis-
gons onder Stellendam daarvoor te be
stemmen.
Op 16 December jl. wei-den de afgevaar
digden der aangesloten vereenigingen wo-
dorom naar Middelhamis gedagvaard voor
ren spr-edrisehende vergadering der Cen
trale. Aldaar was mede tegenwoordig een
aantal heeren uit Dirksland, die tezamen
een in allerijl opgericht „Comité tot vooibe
reiding van een vliegterrein" vormden.
Deze heer n hadden jl. Donderdag verga
derd en er was besloten, dat er een landings
terrein moest komen. Hiervoor was dan ge
kozen het gors aan de haven van Dirksland,
waaroji in 1929 enkele vliegtuigen zijn ge
tand. lie eigenaar van het gors was bereid
voor vijf winters gelegenheid tot landen te
geven tegen betaling van ƒ859 voor liet
.{Lichten van grepjiels, drainage, enz. Welae
voorwaarden zouden worden gestold als ie
vijf winters voorbij waren, konden wij niet
to weten komen. Het Comité vond dit aan
bod zeer aannemelijk en wide daarom, nu
de pogingen to Stellendam waren mislukt,
het Dirkslandsche gois accepteeren.
Nu is het ons wel niet geheel duidelijk
hoi: deze heureu reeds op 9 December kon
dan weten, int de algemeene vergadering
der Centra ie op 12 December de Uuddoi-p-
sehe plann&n zouden laten varen en beslua
ten om tiet Steiv.idamsclie gms in gereed
heid te doen brengen dat dit zou m.sluk
ken. Ze moeten hel zells vroeger dan 9
December hebben geweten, want eer zij be
sloten hun te hooiden vergadering in „de
Maas" van 12 December aan te kondigen,
zullen ze toch oerst wel oenige dagen me.
de plannen hebben rondgeioopen.
hoewel hun spel zeer doorzichtig was.
zullen wij er geen kwaad woord van zeg
gen omdat wij alle waardeering heht-n
voor een goode koopmanschap en wij het
verlangen van den eigenaar om, bij een
uiteisi geringe tegenprestatie, gratie een
beiangrijke verbetering van terrein te krij
gen, heel goed verstaan. Wij vinden hoi
zelfs billijk ais de eigenaar tot op zekere
htogte, profileert, want voor wat hoort -vat
Wij laten dit punt dus verder onbespro
ken en bemoeien ons „venmin mot de kwes
tie, die het Centralebestuur destijds met
den eigenaar van het gors heeft gehad.
Waar wij iet echter wel over willen heb
ben is dit: Wal bewoog dit comité, dat blijk
baar het Centralebestuur het werk uit de
handen wilde nomen, (tietgeen ook gelukte,
want de algemeene vergadering droeg iet
zaakje aan ie heeren over) om die ƒ850 aan
de S.B.Z.-vereenigingen te komen vragen?
Want dat kon het Centralebestuur evengoed
zelf gedaan hebben! En dan uae het oven
goed mislukt!
langzamerhand teruggekomen van hun oor
spronkelijke meening, dat zij de aangewe
zen lichamen zijn om voor een vlieghaven
te zorgen. Een standpunt, dat naar onze
heilige overtuiging, hel een g juiste is. De
doelstelt, ng dier vereenigingen is: „de finan-
eieele lasten, verbonden aan de opname en
verpleg ng in een ziekenhuis te helpen dra
gen". Let wel: helpen dragen! Dus maai
tot op zekere hoogte! Alles is dan ook geli
miteerd: het aan'al verpleegdagcn, de dok
terskosten en het vervoer.
Do leden hebben vrije keuze van zieken
huis .maken zelf uit welke dokter hun za.
opereeren, terwijl de huismedicus als regel
de Wijze van vervoer voorschrijft. De S.B.Z
treedt hierbij nimmer regelend op, be
spreekt geen plaats in de ziekenhuizen,
geeft geen opdrachten aan den specialist en
chartert geen vaartuigen. De S.B.Z. be
taalt alleen.
Zal de S.B.Z. dan wel moeten organiseeren
bij ijsgang? Het is dwaas om dat te veron
derstellen en er is door een bepaalde ver
eeniging meerdere malen in de Centrale
vergaderingen betoogd dat het bestuur op
den verkeerden weg was.
Aanvankelijk vond zij geen gehoor en on
dervond zelfs grooten tegenstand bij vrijwei
alle zustervereen. gingen, doch langzamer
hand hebben wij ervaren dat het aan'al diei
prinripieele tegenstanders hoe langer hoe
kleiner werd. Wij juichen dan ook de op
richting van dat Comité van harte toe, maar
dan moet het de benoodigde gelden uit
andere beurzen zien te haten. Want wij wil
len nog wel even zeggen dat het ditmaal
stellig wel voor de laatste maal zou zijn
geweest dal de Centrale zich zou belasten
met ren landingsterrein.
Flakkee heeft, zoo goed als Schouwen, een
vlieghaven noodig. Laat het com té zich tiaar
om uitbreiden met vertegenwoordigers van
alle gemeenten ,om gezamenlijk het sym-
pathieko plan te verwezenlijken.
beschouwd als een aanmoediging voor te
la.idhouwoi ganisatius om op denieIL.cu weg
voort te gaan.
Sommigen zouden gaarne de geheele eon
trole op de uien zien en a len mu..r dat ou
een groote ramp zijn. Hei e.-iage wat ge
weriscut i», is mee. s. e, el e.d ten aai y-n
van beiroicn u.en. Nu heeft de M.u.s ei n
den loop van dit jaai reeds veranderingen
aang bracnt. waardoor de u tv oei \a,i oe
vroren u en niet meer valt onder het Ko
ninklijk Besluit maar eenge.d worit bu
ministeriel le beschikking. Hei spr ekt lari
zelf, dat de M nister al een dan wat vrijge
viger zal zijn ten opznhte van bevroren
uien, wanneer hij weet, .lal de uitvoer daar
lan geen afbrei.k zaï doen aan den na .m
lan ons product, en dat dit a.leon het gevai
zou zijn bij langdurige onafgebroken iorst
Daarom past het om vonrz chtig te zjn bil
de beooidoeling van de houding van den
M nister. liet duurde geruimen tijd vooidat
zirh meerdere spr. kers aanmeldden.
Daarop vroeg hel wo .rd de heei A. A. Mijs.
die uiteenzette wat door de oigun saiiea
reeds was gedaan en thans nog wordt ge
daan. Daarna vro. gen ver cuillen le per-o-
nen het wnord, die al een hun ont vr.den
beid uitspraken over het U C.B. bovendien
bleek ,dat men algemeen op min of meer u l
gebreide sehaal soejielheid wetischte ten
aanzien van den uitvoer van bevroren uien
Een der sprekers betwijfelde, ot het U.C B
wel eenig nut had en een ander meende, dat
de kleine landb uwer.- op-etlel.jk bu.tun al
len invloed worden gehouden.
Iiicrop anlwo r Iden de hreren J. van
Nieuwenliu ze, M B. Smits en D Bi r.
De taaiste merkte op ,d it de oenige wijze
viarop ook de kl-ine I n bouwer invloed
kan uitoefenen op den g ing van zaken is, in
massa tot de organ saties toe le treden. Zoo
lang men dat niet doet be loeft men zich
n et te beklagen wan eer men wo d gépa-
-eei-d. Daar niemand meer het woord ver
langde sloot de vo rz tter de vergad ring
die zeer druk bezocht was niet een opwi k
k ng ver.rouwen te stellen in de besturen
der landbouworganisaties.
Verzoek van den Flakkeeschen
Boerenbond.
Het bestuur van den Flakkeeschen Boe
renbond heeft een schrijven aan den Minis
ter gericht, waarin het allereerst te kennen
geeft, dat het zich in verband met de groo
te schade, welke door de vorstperiode, in
den winter van 1932 1933 geleden, door de
bepaling, dat alleen dan een uitvoercertifi-
caat werd verleend voor uien, als deze
vorstvrjj waren, tot den minister wendt
met de opmerking dat zulks tengevolge
heeft gehad, dat van de hoeveelheid, vol
gens een globale schatting, toen aanwezig,
te weten 19 millioen 264 K G. op Jan. 1933,
waarvan de prijs van f 1,81 per 50 K.G in Jan.
voor bevoren althans niet vorstvrije uien,
door het niet kunnen leveren terugliep in
Fcbr. op t 1.10. om nadien regelmatig te da
teil tol 52 cent en daarna waardeloos wer
den, waardoor 1.320.000 K.G. moesten wor
den vernietigd, wat een enorme schade
voor het eiland heeft beteekend.
Dat uien bovendien een wintel-product is,
hetwelk telken ja--o in meerdere of mindere
mate te lijden heeft van de vorst, terwijl
tijdens die periode de prijzen doorgaans be
ter worden, welke betere prijzen toch niet
aan de telers mogen worden onthouden,
vooral niet in een tijd als wij nu in ie klei
streken in het algemeen, en speciaal in
Flakkee doormaken, terwijl bovendien be
vroren uien zouden kunnen worden geëx
porteerd, mits voorzien van een kenteeken
„niet vorstvrij".
Dat de landbouwers al het mogelijke heb
ben gedaan om hun produel vorstvrij te
houuen. hetwelk hij deze strenge vor-t niet
of slechts ten deele is mogen gelukken,
redenen waarom het bestuur zich tot den
Minister wendt met het eerbiedig verzoek,
om ook voor bevroren u!en uitvoerccrtifics
ten te willen verteenen, zij het onder be
paalde voorwaarden. Dat de betere of min-
Onder voorzitterschap van den heer De
Boor van Herkingen, daartoe uitgenoodigd
door eenige personen, vond in hotel Spec
aen protestvergadering plaats tegen de wijze
waarop de uitvoer van uien thaus is gere
geld.
Do heer De Boer begon met een korte uit
eenzetting van het doel der bijeenkomst,
waarna hij mededeelde, na het uitschrijven
der vergadering te hebben vernomen, dat
dooi- do samenwerkende Flakkeesche land
bouworganisaties reeds de noodige stappen
bii de Regeering waren gedaan. Dat was n et
alleen nu pas gebeurd, maar eveneens bij de
vorstperiode van de vorige campagne.
Het was dus duidelijk, dat de actie der
landbouworganisaties alleen viel te loven en
dat de moeilijkheden alleen werden veroor
zaakt door de uitvoerbepalingen.
Het spreekt vanzelf, dat een actie buiten
de organis-ties om geenerlel succes zou
kunnen hrhh-n
Daarom moet doze bijeenkomst woiden
Het Vliegveld op Flakkee.
Protestvergaderiag en verzoekschrift inzake de
uitvoer van bevroren uien.
Gemeenteraad van Den Bommel.
Gemeenteraad van Ooltgenspiaat.
Gemeenteraad van Stellendam,
Gemeenteraad van Dirksland.
Ouderavond Chr. U.L.O.-Schooi te Middel»
harnis.
Uitslag Elfstedentocht
Onderwijsdebat in de Tweede Kamer,
der goeile geldelijke uitkomsten van onzo
uienteeli de rentabiliteit van de Flakkee-
sehe bedrijven beheerscht om niet le zeggen
dat de welvaart van Flakke drijft op da
uienteelt, en omdat liet volgens de dagblad
pers in heel Euro|ia stevig wintert, en er
waarschijnlij'; in de met ons concurreeren-
de landen eveneens vorstschade aan dit
product zal zij.1, meent het bestuur dat in
de importeerende landen geen andere dan
geheel of ten deele bevroren uien zullen
kunnen en waarschijnlijk worden inge
voerd. Dal iet bestuur deze buitengewone
koude gaarne zal trotseeren om den Minis
ter dit verzoek nader mondeling toe te
lichton.
Het bestuur van den Flakkeeschen
Boerenbond.
RINGVERGADERING FLAKKEE
Verslag vergadering van de Ring Flakkee vaQ
I.ervormae Jongelingsvereenigingen op 14 Decem
ber in de Zondagsschool te Ooltgenspiaat.
Aanwezig waren de aldeelingen Herkingen, Nieu
we Tonge, D.rksland, Sommelsdijk, Middeiharnis
en Ooltyensp aat.
De WelEdele heer Overweel van Herkingen
nam de leid.ug en opende de vergadering door te
laten zingen. Ps. 25 2 waarna hij voorging in
gebed, waarna gelezen werd 2 Petrus 1 vers 1 tot
21 waarop een korte verklaring volgde.
De ring-secretaris A. Dekker leest de notulen
der vorige vergadering welke onveranderd worden
vastgesteld.
Vervo.gens hield H. van Rossum A.J.G.z. een
iileiding „Simon's zonde gestraft". Een drukke be-
ipreking volgde hierop.
Daarna werd gezongen Ps. 33 9 en een oogen-
1 k gepauzeerd, waarna gezongen werd het Bones-
J ed couplet 1 en 2.
J. S. van der Velde uit Herkingen leverde een
inleiding over Zondag 5, waarop ook een drukke
bespreking volgde.
De derde inleider C. Eduwaard uit Sommelsdijk
behandelde Kerkgeschiedenis „Waarom wij Her
vormd zijn Om des tijds wille moest deze be
spreking geëindigd worden, wegens de vela vra
gers. Bij de rondvraag werd besloten de volgende
vergadering ;n Sommelsdijk te houden. Hierna een
kort slotwoord door Ds. Kieijne .Spr. zegt dat het
hem aangenaam is een slotwoord te mogen spreken
hetwelk geschiedde naar aanleiding van 1 Cor. 16
vers 13. Spr .wijst in het bijzonder er op dat wij
moeten waken opdat wij niet in de verzoeking
komen. Dat wij moeten vast staan in het geloof
van God dan kan er alleen zegen op rusten. Ook
worden alle jongens aangeraden lid te worden van
de J.V. en wijst spr. tenslotte op de uitstekend ge
slaagde ringvergadering.
Hierna zingen Ps. 17 3 waarna Zijn Eerwaar
de sloot met dankgebed.
Zondagmiddag te kwart voor een is op
't spoorwegtraject Zwijndrecht-Barendrecht
ter hoogte van de blokpost Oud-Zwijndrecht
een beladen goederentrein die van Dordrecht
kwam ontspoord.
Ten gevolge daarvan is het opgaande spoor
geheel versperd.
Zes wagons werden geheel of gedeeltelijk
vernield; de materieele schade is aanzien
lijk. Persoonlijke ongelukken zijn er niet
gebeurd.
Het treinverkeer op dit toch reeds drukke
traject, dat door het groote aanbod van goe
deren bij de spoorwegen, als gevolg van de
ijshelemmering in het scheepvaartverkc r.
zeer aanzienlijk heeft veel vertraging
ondervonden.