AMBACHTSSCHOOL
01GELLESSER
Bestuur der Dumelnen
ri
II. J.
GRATIS!!!
iSTiiiüi PM, LOF- in BEDEZMIGED
Tandarts BfliJS
F. 1BER8ARD
Adverteert in dit Blad
I
WONING
FLAKKEESCH MUZIEKHUIS
Fu. fiuhrs. Builssu HduMs
Landerijen
Van Noord
Zomertarwe
HOEKS ZQMERTARIIE
Voile's - Marquisets
Allovernets - Vitrages
Diverse Kanten - Pigno
Franjes enz.
SIGARENFABRIEKEN
feP.WIELHOUWER
I
PAARS MERK
L UIT HET 1
Onze Chr. U. L. O. School
op Flakkee.
BELASTINGEN.
Net Meisje
TE MIDDELHARNIS
Ernst Leef lang - Middelhar nis - Westdijk 332
Wij leveren U HUISORGELS van,
onze Hollandsche industrie, eerste
klas werk tegen lage prijzen
Nog eenige GEBRUIKTE ORGELS
voorradig, die tegen zeer voor-
deelige prijzen worden opgeruimd
vee en paarden
te weiden
Controleur u. d. H. z. h.
worden uw Gordijnen door
vakkundig personeel gemaakt
N.V. Drukkerij en Uitgeverij v.h.
m BOEKHOVEN Zonen. - Sommeledljk
f
ZITDAG
DDOGDTEDX^
Prof. Dr. J. SE
predikbe
HET MULO-DIPLOMA EEN
WAARDEVOL BEZIT.
Nu onze eenige Chr. School voor voortgezet
onderwijs op ons eiland per 1 Mei a.s. 3 jaar
bestaat en gedurende deze jaren haar leerlingen-
tal zag groeien van 41 (bij de opening) tot 83,
komt het mij gewenscht voor, voor onze Chris
tenouders op Flakkee nog eens in korte trekken
de aard en het doel van ons Mulo-onderwijs
uiteen te zetten.
Uit opmerkingen, die ik zoo nu en dan op
ving, bleek mij toch, dat voor velen de betee-
kenis en de waarde van het Mulo-onderwijs nog
een onbekende zaak is. Het Mulo-onderwijs
heeft zich in de loop van de laatste 25 jaar
van een rijsje ontwikkeld tot een stevige boom.
Terwijl het aantal candidaten voor het Mulo-
diploma in 1907 zes en twintig bedroeg, zijn in
1932 ruim 6000 candidaten voor de verschil
lende examen-commissies geëxamineerd. De mis
vatting blijkt bij sommigen te bestaan, dat aan
de leerlingen, die de volledige cursus hebben
doorloopën een schooldiploma wordt gegeven.
Dit is echter geenszins het geval.
De leerlingen, die het Ulo-diploma wenschen
te verkrijgen, moeten zich daartoe onderwerpen
aan een examen,
dat voor onze leerlingen te Rotterdam wordt
afgenomen. Op het schriftelijk examen, dat 2
dagen duurt, moeten ze bewijzen van bekwaam
heid afleggen voor de 4 talenNed. Taal,
Fransch, Duitsoh, Engelsch en verder voor
Rekenen, Algebra, Meetkunde, Plant- en Dier
kunde, terwijl ze mondeling worden onderzocht,
behalve voor de genoemde vakken ook voor
Aardrijkskunde, Vaderl. en Algemeene Geschie
denis en Physica (Natuurkunde).
't Is voor ieder duidelijk, dat dit examen een
sterke stimulans is voor de degelijkheid van het
onderwijs, dat gegeven moet worden om de
leerlingen in staat te stellen aan het examen
deel te nemen.
Vanwaar die snelle groei van het Mulo-onder
wijs in ons vaderland? De maatschappij bleek
behoefte is de Ulo-school komen voorzien^Hoe
waar plaats zou zijn voor die leerlingen, voor
welke de ouders een breedere ontwikkeling
wenschelijk achtten dan het Lager Onderwijs
kan geven, maar die toch niet het Middelbaar
Onderwijs, dat gedeeltelijk weer Voorbereidend
Hooger Onderwijs is, konden volgen; een onder-
wijs-inrichting, die eensdeels met de capaciteiten
der leerlingen rekening hield en anderdeels een
open oog had voor de eischen, die de maat
schappij voor bepaalde groepen stelt. Ia die
behoeft is de Ulo-school komen voorzien. Hoe
wel aanvankelijk van meer dan een kant arg
wanend gadegeslagen, werd zij steeds meer ge
waardeerd door ouders en autoriteiten, kwam
zij steeds meer in aanzien bij hen, die hun
leerlingen of personeel van de Ulo-scholen be
trokken en door de uitstekend georganiseerde
en door het Rijk gesubsidieerde Ulo-examens
heeft de Ulo-school zich langzaam maar zeker
een eigen plaats in ons onderwijsstelsel weten
te veroveren.
Niet geheel onbegrijpelijk is het, dat van de
zijde van het Middelbaar Onderwijs, door deze
ontwikkeling van het Ulo-onderwijs,
wel eens onvriendelijke woorden
aan haar adres zijn .gericht. Toch niet terecht,
want de Ulo-school heeft nooit de pretentie
willen hebben een imitatie-M. S. te zijn. Daar
voor zijn èn leerstof èn degenen, die de leerstof
hebben aan te bieden èn het gestelde doel te
zeer onderscheiden. Een enkel woord over Ulo
school naast de H. B. S. Een gulden regel voor
alle betrokken partijen: ouders, kinderen, leer
aren, onderwijzers is toch wel deze: Stuur het
kind naar de school, waar het een goed leerling
kan zijn. Stuur Uw kind naar de M. School,
indien het capaciteiten genoeg heeft om dat
onderwijs te volgen en ge het voor de toekomst
noodzakelijk vindt, dat het een diploma H. B. S.
behaalt, 't zij om Hooger Onderwijs te gaan
genieten, 't zij om met dat diploma een plaats
in het practische leven 'in te nemen.
Waar de schok Lagere School'—Middelbare
School voor de meeste leerlingen, ook volgens
velen die bij het Middelb. Onderwijs werkzaam
zijn, te groot is, verdient het ernstige aanbe
veling, gelijk ook van de zijde van het School
toezicht wordt gerecommandeerd, deze over
gang te doen plaats hebben via de 1ste Ulo
klas. Maar stuur uw kind naar de
Ulo-school, indien ge een Ulo-ontwikkeling
voor Uw kinderen op prijs stelt en dan zijn er
verscheidene groepen van leerlingen, voor wie
de Ulo-school d e school is. Daar is hier od
Flakkeede groote groep landbouwers, die
straks hun jongens wellicht naar de landbouw
school zullen sturen. Een of twee jaar voort
gezet onderwijs zal ze beter in staat stellen
het toch weer niet gemakkelijke theoretische
onderwijs, dat daar verstrekt wordt, te
volgen. Daar is de groep
handels- en zakenmenschen,
die hun jongens (ik zal straks ook nog iets
over de meisjes in 't algemeen zeggen) straks
in hun zaak of bedrijf willen opnemen. Voor
hen is het Mulo-diploma een waardevol bezit.
Ze kunnen zich met de verworven kennis, straks
vermeerderd met practische ervaring, gemakke
lijker in het tegenwoordig zoo gecompliceerde
leven oriënteeren. Het moet •gezegd, op ons
eiland zijn de mogelijkheden om zich met een
Ulo-diploma dadelijk een werkkring te ver
schaffen, niet zoo groot als in de stad, waar
vele instellingen gaarne jongelui in het bezit
van een Ulo-diploma, aannemen. Maar flinke
jongelui kunnen, voortbordurend vooral op het
moderae-talen onderwijs (de Ulo-school is wel
eens genoemd: de Talen-school) zich eventueel
toeleggen op de studie van de handels-corre
spondenties en zoo trachten na verloop van tijd
een kantoorbetrekking te krijgen. Onze vaderen
van de gouden eeuw hielden er niet van om
bij moeders pappot te blijven zitten en voor
een jongen, waar pit in zit, is zelfs in onze tijd
met z'n schrikkelijke werkloosheid, nog wel
emplooi te vinden. Ja juist onze moeilijke tijd
moet de ouders dringen om hun kinderen mee
te geven, wat ze kunnen, daar de „struggle for
life", de strijd om het bestaan, naar het zich
laat aanzien, zwaarder zal worden.
Een belangrijke plaats, vooral op ons eiland,
neemt de Ulo-school in, als tusschenschool voor
die leerlingen die onderwijzer willen worden.
Na het tweede Ulo-jaar kan toelatingsexamen
worden gedaan voor de l<ste klas Kweekschool
en het Ulo-diploma geeft zonder examen toe
lating voor de 2de klas.
En eindelijk ook voor onze meisjes is in onze
dagen een breedere ontwikkeling wel op zijn
plaats. Het is toch zoo, dat de middenstanders
ook voor hun dochters gaarne een ontwikkeling
begeeren, waardoor ze in staat gesteld worden,
öf om straks een zelfstandige werkkring te ver
overen, öf alleen maar om een breedere kijk
op de dingen van het volle leven te verwerven.
Al is het waar, dat de school uiteraard een
„schoolsche ontwikkeling" meegeeft, niemand zal
beweren, dat een 4-jarige leertijd na de lagere
school, niet zou meewerken aan de verruimiug
van de geestelijke horizon, hetgeen altoos ver
rijking van het leven meebrengt.
Het is niet te verwonderen, dat vele ouders
van kinderen, die met goed gevolg 6 of 7
leerjaren der Lagere School hebben door
loopën, zich gaan afvragen
Wat nu?
Nu komt juist de leeftijd, 12—16 jaar, die
zoo uitermate geschikt is, om, voortbouwend
op de reeds verkregen kennis, deze te verbree-
den en te verdiepen. De leerlingen krijgen juist
op deze leeftijd veel meer interesse voor al,
wat wetenswaardig is. Him verstand gaat zich
ontplooien, langzaam aan gaat hun denken zich
ontwikkelen en het is verwonderlijk, hoeveel
ze in deze jaren in het geheugen kunnen op
nemen. Natuurlijk spreekt het vanzelf, dat er
zekere intelligentie, zeker leervermogen moet
aanwezig zijn om het uitgebreid onderwijs te
volgen. Wanneer een jongen of meisje echter
„middelmatig" kan leeren, kan, met ijver en
wilskracht, heel wat bereikt worden.
Voor onze Christenouders op Flakkee, die
hun kinderen wat breeder onderwijs willen doen
genieten, is het een groote geruststelling re
weten, dat ons Christelijk Ulo-onderwijs in
rechte lijn de voortzetting is van het Christelijk
Lager Onderwijs. Lees- en leerboeken zijn met
zorg gekozen. Bij het Bijbelsch onderwijs kan,
in overeenstemming met de leeftijd, wat meer
afgestoken worden naar de diepte. Het wordt
op onze school gegeven op den grondslag onzer
Vereeniging, waarbij Gods Woord wordt op
gevat overeenkomstig de Drie Formulieren van
Eenigheid. Het Bijbellezen en de bespreking
treedt in de hoogere klassen meer op de voor
grond. Ook worden, meer dan in de Lagere
School, de geloofswaarheden toegelicht, al blijft
de behandeling der Bijb. Gesch. hoofdzaak en
wordt het leerstellig onderwijs aan de catecheten
overgelaten. Ook Bijb. Aardrijkskunde en Oud
heidkunde komen occasioneel aan de orde, ter
wijl in de hoogere leerjaren afzonderlijke lessen
worden besteed aan de bespreking van de ken
merkende eigenschappen der verschillende Bijbel
boeken en de Schrijvers. Bij dit alles blijft
het hoofddoel
steeds heen te wijzen naar 'Hem, in Wien alle
Schriften zijn vervuld en Wien te kennen het
Eeuwige Leven is. Rondom de Bijb. Gesch.
als centraal leervak, zijn de andere vakken ge
groepeerd. Bijbelles en leesles, zangles en ge
schiedenisles zijn alle dienstbaar met de andere
om mee te werken tot het schoone ideaal van
ons Christelijk onderwijsmenschen Gods te
vormen tot alle goed werk volmaakt toegerust.
De bedoeling van dit artikel was weer op
nieuw de belangstelling te wekken voor onze
Chr. Ulo-school op Flakkee. We roepen onze
Christenouders toe: Hebt ge kinderen, die voort
gezet onderwijs moeten hebben, vertrouw ze
ons gerust toe
B. VAN DER VEjERE.
Hoofd Chr. Ulo-school,
Middelhamis.
die als winst, honorarium, traktement, salaris,
arbeidsloon, vrije woning, aandeel in winst of
overwinst, vacatie- of presentiegeld of onder
welken naam en in welken vorm ook, verkregen
worden uit bedrijf of beroep ambt, waardig
heid, bediening en betrekking daaronder be
grepen en uit handelingen, werkzaamheden
en diensten van eiken aard.
Tot de opbrengst van een 'bedrijf wordt mede
gerekend het eigen gebruik van in het bedrijf
voortgebrachte of verkregen vruchten in den
ruimsten zin of van waren, die in het bedrijf
worden vervaardigd, bewerkt of ten verkoop
INKOMSTENBELASTNG.
Artikel 7.
De opbrengst van onderneming en arbeid om
vat de niet onder art. 6 vallende voordeelen,
De betaling, die de leden eener vereeniging
of de aandeelhouders eener vennootschap van
de vereeniging of vennootschap ontvangen voor
geleverde goederen of verrichten arbeid, wordt
tot haar volle bedrag als prijs der goederen of
als arbeidsloon beschouwd.
Het bovenvermelde art. 7 gaat over de derde
groep van bronnen van inkomen, over onder
neming en arbeid.
De eerste en tweede groep van bronnen van
inkomen betreft zooals we reeds vroeger
hebben gezien de zuivere opbrengst van
onroerende goederen en roerend kapitaal, voor
zoover niet gebezigd voor de uitoefening van
eigen bedrijf of beroep, voor zoover wel ge
bezigd voor de uitoefening van eigen bedrijf
of beroep valt het rendement onder de derde
groep, waarover het art. 7 zich uitlaat.
De wet spreekt in dat artikel van voordeelen
getrokken uit het bedrijf.
Onder het bedrijf heeft men nu te verstaan,
een bijeenvoeging van goederen en diensten,
die regelmatig worden aangewend om daarmede
te verdierven en voor de betrokken personen een
bron kunnen zijn om in hun onderhoud te
voorzien.
De uitoefening van een bedrijf is tevens de
uitoefening van een beroep, voor hen die een
bedrijf hebben valt dus de opbrengst van be
drijf en beroep samen, ten minste wat betreft
het resultaat van het bedrijf.
Een groot getal personen hebben wel een
beroep doch geen bedrijf, de bron van inkomen
is voor hen: honorarium, traktement, salaris,
arbeidsloon enz,
Mocht een der lezers veel last hebben van
bijbaantjes, die voortdurend inkomsten opleve
ren, dan heeft de wetgever aan hem gedacht,
door te spreken in dit artikel van handelingen,
werkzaamheden en diensten van eiken aard.
Het Accountantskantoor
P. VAN DER MEIJDEN.
Hofsingel 33. Tel. 692, Vlaardingen.
Gediplomeerd Belastingconsulent.
8 Zoo de Heere wil en zij leven
hopen onze geliefde Ouders
N. Grootenboer
M. H. Touw n
op Maandag 13 Maart a s. ffl
hunne 25 JARIGE ECHT. fl
VEREENIGING te herdenken. W
Dat zij nog lang gespaard mo<
gen blijven is de wensch van U
Hunne dankbare Kinderen Q
en Behuwdkind M
A. GROOTENBOER.
N. GROOTENBOER-
Nagtegaal
ANTJE en Verloofde.
JANNETJE. 35047
MELISSANT. Maart 1933.
gevraagd, voor dag en nacht niet be.
neden 20 jaar, tegen 1 April.
Adres: WILHELMINASTRAAT 110
Loosduinen. 35046
TE HUUR ruime nette
boven voormalig Postkantoor Voorstraat
te Sommelsdijk, voorzien van gas en
electriciteit. Kan 1 April a.s aanvaard.
Te bevragen bij gem.,opzichter P.
MAST. 35044
TE KOOP GEVRAAGD
met of zondrr HOFSTEDE.
Gebruiker kan huurder blijven.
Brieven onder No. 35042 Bur. dezer
courant.
Inschrijving van leerlingen van
Maandag 13 Maart tot en
met Vrijdag 17 Maart a.s.
van 8,30 tot 12 uur en van 1
tot 3,30 uur aan de school.
C. F. HöSSEN, Directeur.
TE DIRKSLAND
De Chr. Oem. Zangv. „SURSUM
CORDA" geeft D.V. Donder
dag 16 Maart 1033 haar
in het koor der Ned. Herv. Kerk.
Aanvang 7 uur. Entrée f O 50
Zegt het voort.
35041 HET BESTUUR.
tot Zuid, van Oost tot West, de lik.
doornzalf Gedé voldoet het best, 45
ct. per doos bij apothekers en dro<
gisten.
Te koop prima 1ste nabouw
Te bevragen bij
J. P. MAST - DEN BOMMEL
GRONDIG ONDERRICHT
L. A. VAN GENT
CHR. DE VRIESLAAN C 189
MIDDELHARNIS
De jaarlijksche verpachting van wei,
land en jacht in den Kroningspolder
onder Stellen dam, zal worden gehouden
op Donderdag 16 Maart a a nam
hall twee, ter herberge van A. Kaa«>
hoek te Stellendam Nadere inlich,
tingen verstrekt de Ontvanger der
Registratie en Domeinen te Sommelsdijk
35037
Het Bestuur van het Waterschap
vDE GEMEENE UITWATERING van
DIRKSLAND* maakt bekend, dat
in verband met te verrichten werk
zaamheden aan kademuren, de scheep,
vaart in de haven van Dirkslaod,
gedurende het tijdvak van 18 April
tot 1 lull 1933 belemmering zal
ondervinden. 35043
Het bestuur voornoemd:
De Voorzitter, C. WARNAER.
De Secretaris, M. ROOIJ.
DIRKSLAND, 9 Maart 1933.
Aan belanghebbenden wordt ken
nis gegeven, dat zij voor de aan
giften, om in het aanstaande
seizoen 35039
op de Gorzen vóór de West
plaat, zich vanaf 8 Maart 1933
kunnen wenden tot den Opzichter
P. van Vliet, Sommels
dijk, Telefoon No. 148, bij wien
de voorwaarden ter inzage liggen.
MIDDELHARNIS
Nacht cn dag doorverbinding
TELEFOON 196.
Onze keuze In
Is groot en onze prijzen buiten
gewoon scherp gecalculeerd Aanbevelend,
Een der grootste
uit 't Zuiden met uitsluitend le klasse zand-
bladfabrikaat in alle prijzen, incl. 3 ets.
cigarillos, wenscht de ALLEENVER
TEGENWOORDIGING voorOoEREE
en Overflakkee af te geven aan een aldaar
goed Ingevoerde en solide TA-
BAKSKERVERIJ of aan een bonafiden GROS
SIER of KLEIN-FABRIKANT of aan een
AGENT, die reeds andere artikelen vertegen
woordigt of aan een SIGARENREIZIGER, die
onder goede conditiën kans ziet op genoemd
eiland een bestaansmogelijkheid te scheppen.
Brieven onder No. 35045 bureau van dit biad.
Verkrijgbaar
Eigen import en eigen
branderij stellen ons in
staat U een altijd versche
en echt lekkere koffie te
geven voor
ROTTERDAM
82
houdt vanaf 10 September
DONDERDAGS te DIRKSLAND, in
Hotel POLDERMAN vanaf half 11
tot 4 uur 's-namiddags.
VRIJDAGS te OUDE T0N6E, in
Hotel VAN VEEN vanai half 11
tot 4 uur 's-namiddags.
Die dagen SPREEKUUR te MID-
OELHARNIS, morgans van half
g tot 10 uur, 't avonds van 7
tot 8 «ar.
MUZIEKLEERAAR
CHR. DE VRIESLAAN
MIDDELHARNIS
OP ZONDAG 12 i
ned. herv.
Sommelsdijk, v.m. 9,30 leest
Ds. van Asch.
Middelharnis, v.m. 9,30 en
de Redelijkheid van Ud
Ooltgensplaat, v.m. 9,30
6 uur Ds. Verkerk van
Oude Tonge, v.m. 9,30 u
•s av. leesdienst.
Nieuwe Tonge, v.m. 9.3U L
Ouddorp en s av, 6 uur
Dirksland, v.m. 9,30 Ds. t
en 's av. 6 uur de heer
Herkingen, v.m. 9,30 en
Overweel.
Melissant, v.m. 9,30 Ds. v
land en 's av. 6i uur Ds
Stellendam, vm. 9,30 de he
6 uur Ds. van der wa
Ouddorp, V.m. leesdienst
Ameide.
GEREF. K
Middelharnis, v.m. 9,30 e
Zeilstra-
Stad aan 't Haringvliet.
de Graaff.
Den Bommel, v.m. en s
Ooltgensplaat, v.m. 9,30 i
Schaafsma van Den Bo
Ouddorp, v.m. leesdienst i
Velden van Kralingen.
CHR. GEREF
Middelharnis, v.m. 9,30 e
Laman.
GEREF. GEM
Middelharnis, v.m. 9,30 en
Dirksland, v.m. 9,30 en s
Herkingen, v.m. 9,30, n.r
leesdienst.
Ouddorp, v.m. en n.m.
OUD-GEREF, G
Herkingen, vm. 9 en n.m.
DOOPSGEZINl
Ouddorp, v.m. Ds. Fopp
Van de overige gemee
EB
S I
D STICHTELIJKE 0'
TEN DOODE TO
„Toen zeide 4
is geheel 'bedroe
blijft hier en wa
"Wat lezen we vaak
onbewogen over de
kelijkheden, welke
Schrift vermeldt, hei
waar het gaat over
zoo nauw betrokken
onzer zaligheid, het
^dat een diep schuldii
houden wordt, verlo
verderf en begiftigc
goed. O, wanneer w
zoo bange lijden vai
Heiland eenigermat
daarin trachten af t<
aan te voelen, da
schoenriem wel on
plaats, waarop we
heilig; dan mogen w
den gebede afzondei
het licht des Heilig
de rechte gesteldhei
Naar Gethsémani
in gedachten. Naar
geestelijk worstelpei
Hem, Dien we als
aanbidden. Daar wa
tot Petrus, Jacobus
welbekende drietal,
geweest van Zijn ve
berg: „Mijne ziele
tot den dood toe; 1
met Mij.'
Wat een ontze
moet dat zijn gewe
nis, die allereerst c
lijkste van den me
pijnlijkst wondde, d<
gen en angsten, die
En die ziel van onz
fijngevoelig 1 Bij di
zijn de gevoelhori
Jezus is dat niet hei
zuiver-reine ziel,
plek. En dat juis
voor Hem zóo zwa;
lijk zwaar.
Zielelijden 1 ja,
telijk lijden, door g
zichtbare machten 1]
heel anders dan he'
Nu niet een verac
dat Hem geslingeri
teloos aangezicht;
nebakslag, die He
vermaak wordt to
nenkroon, die ind:
pen Zijns hoofds.
Geen menschen,