AMBACHTSSCHOOL 01GELLESSER Bestuur der Dumelnen ri II. J. GRATIS!!! iSTiiiüi PM, LOF- in BEDEZMIGED Tandarts BfliJS F. 1BER8ARD Adverteert in dit Blad I WONING FLAKKEESCH MUZIEKHUIS Fu. fiuhrs. Builssu HduMs Landerijen Van Noord Zomertarwe HOEKS ZQMERTARIIE Voile's - Marquisets Allovernets - Vitrages Diverse Kanten - Pigno Franjes enz. SIGARENFABRIEKEN feP.WIELHOUWER I PAARS MERK L UIT HET 1 Onze Chr. U. L. O. School op Flakkee. BELASTINGEN. Net Meisje TE MIDDELHARNIS Ernst Leef lang - Middelhar nis - Westdijk 332 Wij leveren U HUISORGELS van, onze Hollandsche industrie, eerste klas werk tegen lage prijzen Nog eenige GEBRUIKTE ORGELS voorradig, die tegen zeer voor- deelige prijzen worden opgeruimd vee en paarden te weiden Controleur u. d. H. z. h. worden uw Gordijnen door vakkundig personeel gemaakt N.V. Drukkerij en Uitgeverij v.h. m BOEKHOVEN Zonen. - Sommeledljk f ZITDAG DDOGDTEDX^ Prof. Dr. J. SE predikbe HET MULO-DIPLOMA EEN WAARDEVOL BEZIT. Nu onze eenige Chr. School voor voortgezet onderwijs op ons eiland per 1 Mei a.s. 3 jaar bestaat en gedurende deze jaren haar leerlingen- tal zag groeien van 41 (bij de opening) tot 83, komt het mij gewenscht voor, voor onze Chris tenouders op Flakkee nog eens in korte trekken de aard en het doel van ons Mulo-onderwijs uiteen te zetten. Uit opmerkingen, die ik zoo nu en dan op ving, bleek mij toch, dat voor velen de betee- kenis en de waarde van het Mulo-onderwijs nog een onbekende zaak is. Het Mulo-onderwijs heeft zich in de loop van de laatste 25 jaar van een rijsje ontwikkeld tot een stevige boom. Terwijl het aantal candidaten voor het Mulo- diploma in 1907 zes en twintig bedroeg, zijn in 1932 ruim 6000 candidaten voor de verschil lende examen-commissies geëxamineerd. De mis vatting blijkt bij sommigen te bestaan, dat aan de leerlingen, die de volledige cursus hebben doorloopën een schooldiploma wordt gegeven. Dit is echter geenszins het geval. De leerlingen, die het Ulo-diploma wenschen te verkrijgen, moeten zich daartoe onderwerpen aan een examen, dat voor onze leerlingen te Rotterdam wordt afgenomen. Op het schriftelijk examen, dat 2 dagen duurt, moeten ze bewijzen van bekwaam heid afleggen voor de 4 talenNed. Taal, Fransch, Duitsoh, Engelsch en verder voor Rekenen, Algebra, Meetkunde, Plant- en Dier kunde, terwijl ze mondeling worden onderzocht, behalve voor de genoemde vakken ook voor Aardrijkskunde, Vaderl. en Algemeene Geschie denis en Physica (Natuurkunde). 't Is voor ieder duidelijk, dat dit examen een sterke stimulans is voor de degelijkheid van het onderwijs, dat gegeven moet worden om de leerlingen in staat te stellen aan het examen deel te nemen. Vanwaar die snelle groei van het Mulo-onder wijs in ons vaderland? De maatschappij bleek behoefte is de Ulo-school komen voorzien^Hoe waar plaats zou zijn voor die leerlingen, voor welke de ouders een breedere ontwikkeling wenschelijk achtten dan het Lager Onderwijs kan geven, maar die toch niet het Middelbaar Onderwijs, dat gedeeltelijk weer Voorbereidend Hooger Onderwijs is, konden volgen; een onder- wijs-inrichting, die eensdeels met de capaciteiten der leerlingen rekening hield en anderdeels een open oog had voor de eischen, die de maat schappij voor bepaalde groepen stelt. Ia die behoeft is de Ulo-school komen voorzien. Hoe wel aanvankelijk van meer dan een kant arg wanend gadegeslagen, werd zij steeds meer ge waardeerd door ouders en autoriteiten, kwam zij steeds meer in aanzien bij hen, die hun leerlingen of personeel van de Ulo-scholen be trokken en door de uitstekend georganiseerde en door het Rijk gesubsidieerde Ulo-examens heeft de Ulo-school zich langzaam maar zeker een eigen plaats in ons onderwijsstelsel weten te veroveren. Niet geheel onbegrijpelijk is het, dat van de zijde van het Middelbaar Onderwijs, door deze ontwikkeling van het Ulo-onderwijs, wel eens onvriendelijke woorden aan haar adres zijn .gericht. Toch niet terecht, want de Ulo-school heeft nooit de pretentie willen hebben een imitatie-M. S. te zijn. Daar voor zijn èn leerstof èn degenen, die de leerstof hebben aan te bieden èn het gestelde doel te zeer onderscheiden. Een enkel woord over Ulo school naast de H. B. S. Een gulden regel voor alle betrokken partijen: ouders, kinderen, leer aren, onderwijzers is toch wel deze: Stuur het kind naar de school, waar het een goed leerling kan zijn. Stuur Uw kind naar de M. School, indien het capaciteiten genoeg heeft om dat onderwijs te volgen en ge het voor de toekomst noodzakelijk vindt, dat het een diploma H. B. S. behaalt, 't zij om Hooger Onderwijs te gaan genieten, 't zij om met dat diploma een plaats in het practische leven 'in te nemen. Waar de schok Lagere School'—Middelbare School voor de meeste leerlingen, ook volgens velen die bij het Middelb. Onderwijs werkzaam zijn, te groot is, verdient het ernstige aanbe veling, gelijk ook van de zijde van het School toezicht wordt gerecommandeerd, deze over gang te doen plaats hebben via de 1ste Ulo klas. Maar stuur uw kind naar de Ulo-school, indien ge een Ulo-ontwikkeling voor Uw kinderen op prijs stelt en dan zijn er verscheidene groepen van leerlingen, voor wie de Ulo-school d e school is. Daar is hier od Flakkeede groote groep landbouwers, die straks hun jongens wellicht naar de landbouw school zullen sturen. Een of twee jaar voort gezet onderwijs zal ze beter in staat stellen het toch weer niet gemakkelijke theoretische onderwijs, dat daar verstrekt wordt, te volgen. Daar is de groep handels- en zakenmenschen, die hun jongens (ik zal straks ook nog iets over de meisjes in 't algemeen zeggen) straks in hun zaak of bedrijf willen opnemen. Voor hen is het Mulo-diploma een waardevol bezit. Ze kunnen zich met de verworven kennis, straks vermeerderd met practische ervaring, gemakke lijker in het tegenwoordig zoo gecompliceerde leven oriënteeren. Het moet •gezegd, op ons eiland zijn de mogelijkheden om zich met een Ulo-diploma dadelijk een werkkring te ver schaffen, niet zoo groot als in de stad, waar vele instellingen gaarne jongelui in het bezit van een Ulo-diploma, aannemen. Maar flinke jongelui kunnen, voortbordurend vooral op het moderae-talen onderwijs (de Ulo-school is wel eens genoemd: de Talen-school) zich eventueel toeleggen op de studie van de handels-corre spondenties en zoo trachten na verloop van tijd een kantoorbetrekking te krijgen. Onze vaderen van de gouden eeuw hielden er niet van om bij moeders pappot te blijven zitten en voor een jongen, waar pit in zit, is zelfs in onze tijd met z'n schrikkelijke werkloosheid, nog wel emplooi te vinden. Ja juist onze moeilijke tijd moet de ouders dringen om hun kinderen mee te geven, wat ze kunnen, daar de „struggle for life", de strijd om het bestaan, naar het zich laat aanzien, zwaarder zal worden. Een belangrijke plaats, vooral op ons eiland, neemt de Ulo-school in, als tusschenschool voor die leerlingen die onderwijzer willen worden. Na het tweede Ulo-jaar kan toelatingsexamen worden gedaan voor de l<ste klas Kweekschool en het Ulo-diploma geeft zonder examen toe lating voor de 2de klas. En eindelijk ook voor onze meisjes is in onze dagen een breedere ontwikkeling wel op zijn plaats. Het is toch zoo, dat de middenstanders ook voor hun dochters gaarne een ontwikkeling begeeren, waardoor ze in staat gesteld worden, öf om straks een zelfstandige werkkring te ver overen, öf alleen maar om een breedere kijk op de dingen van het volle leven te verwerven. Al is het waar, dat de school uiteraard een „schoolsche ontwikkeling" meegeeft, niemand zal beweren, dat een 4-jarige leertijd na de lagere school, niet zou meewerken aan de verruimiug van de geestelijke horizon, hetgeen altoos ver rijking van het leven meebrengt. Het is niet te verwonderen, dat vele ouders van kinderen, die met goed gevolg 6 of 7 leerjaren der Lagere School hebben door loopën, zich gaan afvragen Wat nu? Nu komt juist de leeftijd, 12—16 jaar, die zoo uitermate geschikt is, om, voortbouwend op de reeds verkregen kennis, deze te verbree- den en te verdiepen. De leerlingen krijgen juist op deze leeftijd veel meer interesse voor al, wat wetenswaardig is. Him verstand gaat zich ontplooien, langzaam aan gaat hun denken zich ontwikkelen en het is verwonderlijk, hoeveel ze in deze jaren in het geheugen kunnen op nemen. Natuurlijk spreekt het vanzelf, dat er zekere intelligentie, zeker leervermogen moet aanwezig zijn om het uitgebreid onderwijs te volgen. Wanneer een jongen of meisje echter „middelmatig" kan leeren, kan, met ijver en wilskracht, heel wat bereikt worden. Voor onze Christenouders op Flakkee, die hun kinderen wat breeder onderwijs willen doen genieten, is het een groote geruststelling re weten, dat ons Christelijk Ulo-onderwijs in rechte lijn de voortzetting is van het Christelijk Lager Onderwijs. Lees- en leerboeken zijn met zorg gekozen. Bij het Bijbelsch onderwijs kan, in overeenstemming met de leeftijd, wat meer afgestoken worden naar de diepte. Het wordt op onze school gegeven op den grondslag onzer Vereeniging, waarbij Gods Woord wordt op gevat overeenkomstig de Drie Formulieren van Eenigheid. Het Bijbellezen en de bespreking treedt in de hoogere klassen meer op de voor grond. Ook worden, meer dan in de Lagere School, de geloofswaarheden toegelicht, al blijft de behandeling der Bijb. Gesch. hoofdzaak en wordt het leerstellig onderwijs aan de catecheten overgelaten. Ook Bijb. Aardrijkskunde en Oud heidkunde komen occasioneel aan de orde, ter wijl in de hoogere leerjaren afzonderlijke lessen worden besteed aan de bespreking van de ken merkende eigenschappen der verschillende Bijbel boeken en de Schrijvers. Bij dit alles blijft het hoofddoel steeds heen te wijzen naar 'Hem, in Wien alle Schriften zijn vervuld en Wien te kennen het Eeuwige Leven is. Rondom de Bijb. Gesch. als centraal leervak, zijn de andere vakken ge groepeerd. Bijbelles en leesles, zangles en ge schiedenisles zijn alle dienstbaar met de andere om mee te werken tot het schoone ideaal van ons Christelijk onderwijsmenschen Gods te vormen tot alle goed werk volmaakt toegerust. De bedoeling van dit artikel was weer op nieuw de belangstelling te wekken voor onze Chr. Ulo-school op Flakkee. We roepen onze Christenouders toe: Hebt ge kinderen, die voort gezet onderwijs moeten hebben, vertrouw ze ons gerust toe B. VAN DER VEjERE. Hoofd Chr. Ulo-school, Middelhamis. die als winst, honorarium, traktement, salaris, arbeidsloon, vrije woning, aandeel in winst of overwinst, vacatie- of presentiegeld of onder welken naam en in welken vorm ook, verkregen worden uit bedrijf of beroep ambt, waardig heid, bediening en betrekking daaronder be grepen en uit handelingen, werkzaamheden en diensten van eiken aard. Tot de opbrengst van een 'bedrijf wordt mede gerekend het eigen gebruik van in het bedrijf voortgebrachte of verkregen vruchten in den ruimsten zin of van waren, die in het bedrijf worden vervaardigd, bewerkt of ten verkoop INKOMSTENBELASTNG. Artikel 7. De opbrengst van onderneming en arbeid om vat de niet onder art. 6 vallende voordeelen, De betaling, die de leden eener vereeniging of de aandeelhouders eener vennootschap van de vereeniging of vennootschap ontvangen voor geleverde goederen of verrichten arbeid, wordt tot haar volle bedrag als prijs der goederen of als arbeidsloon beschouwd. Het bovenvermelde art. 7 gaat over de derde groep van bronnen van inkomen, over onder neming en arbeid. De eerste en tweede groep van bronnen van inkomen betreft zooals we reeds vroeger hebben gezien de zuivere opbrengst van onroerende goederen en roerend kapitaal, voor zoover niet gebezigd voor de uitoefening van eigen bedrijf of beroep, voor zoover wel ge bezigd voor de uitoefening van eigen bedrijf of beroep valt het rendement onder de derde groep, waarover het art. 7 zich uitlaat. De wet spreekt in dat artikel van voordeelen getrokken uit het bedrijf. Onder het bedrijf heeft men nu te verstaan, een bijeenvoeging van goederen en diensten, die regelmatig worden aangewend om daarmede te verdierven en voor de betrokken personen een bron kunnen zijn om in hun onderhoud te voorzien. De uitoefening van een bedrijf is tevens de uitoefening van een beroep, voor hen die een bedrijf hebben valt dus de opbrengst van be drijf en beroep samen, ten minste wat betreft het resultaat van het bedrijf. Een groot getal personen hebben wel een beroep doch geen bedrijf, de bron van inkomen is voor hen: honorarium, traktement, salaris, arbeidsloon enz, Mocht een der lezers veel last hebben van bijbaantjes, die voortdurend inkomsten opleve ren, dan heeft de wetgever aan hem gedacht, door te spreken in dit artikel van handelingen, werkzaamheden en diensten van eiken aard. Het Accountantskantoor P. VAN DER MEIJDEN. Hofsingel 33. Tel. 692, Vlaardingen. Gediplomeerd Belastingconsulent. 8 Zoo de Heere wil en zij leven hopen onze geliefde Ouders N. Grootenboer M. H. Touw n op Maandag 13 Maart a s. ffl hunne 25 JARIGE ECHT. fl VEREENIGING te herdenken. W Dat zij nog lang gespaard mo< gen blijven is de wensch van U Hunne dankbare Kinderen Q en Behuwdkind M A. GROOTENBOER. N. GROOTENBOER- Nagtegaal ANTJE en Verloofde. JANNETJE. 35047 MELISSANT. Maart 1933. gevraagd, voor dag en nacht niet be. neden 20 jaar, tegen 1 April. Adres: WILHELMINASTRAAT 110 Loosduinen. 35046 TE HUUR ruime nette boven voormalig Postkantoor Voorstraat te Sommelsdijk, voorzien van gas en electriciteit. Kan 1 April a.s aanvaard. Te bevragen bij gem.,opzichter P. MAST. 35044 TE KOOP GEVRAAGD met of zondrr HOFSTEDE. Gebruiker kan huurder blijven. Brieven onder No. 35042 Bur. dezer courant. Inschrijving van leerlingen van Maandag 13 Maart tot en met Vrijdag 17 Maart a.s. van 8,30 tot 12 uur en van 1 tot 3,30 uur aan de school. C. F. HöSSEN, Directeur. TE DIRKSLAND De Chr. Oem. Zangv. „SURSUM CORDA" geeft D.V. Donder dag 16 Maart 1033 haar in het koor der Ned. Herv. Kerk. Aanvang 7 uur. Entrée f O 50 Zegt het voort. 35041 HET BESTUUR. tot Zuid, van Oost tot West, de lik. doornzalf Gedé voldoet het best, 45 ct. per doos bij apothekers en dro< gisten. Te koop prima 1ste nabouw Te bevragen bij J. P. MAST - DEN BOMMEL GRONDIG ONDERRICHT L. A. VAN GENT CHR. DE VRIESLAAN C 189 MIDDELHARNIS De jaarlijksche verpachting van wei, land en jacht in den Kroningspolder onder Stellen dam, zal worden gehouden op Donderdag 16 Maart a a nam hall twee, ter herberge van A. Kaa«> hoek te Stellendam Nadere inlich, tingen verstrekt de Ontvanger der Registratie en Domeinen te Sommelsdijk 35037 Het Bestuur van het Waterschap vDE GEMEENE UITWATERING van DIRKSLAND* maakt bekend, dat in verband met te verrichten werk zaamheden aan kademuren, de scheep, vaart in de haven van Dirkslaod, gedurende het tijdvak van 18 April tot 1 lull 1933 belemmering zal ondervinden. 35043 Het bestuur voornoemd: De Voorzitter, C. WARNAER. De Secretaris, M. ROOIJ. DIRKSLAND, 9 Maart 1933. Aan belanghebbenden wordt ken nis gegeven, dat zij voor de aan giften, om in het aanstaande seizoen 35039 op de Gorzen vóór de West plaat, zich vanaf 8 Maart 1933 kunnen wenden tot den Opzichter P. van Vliet, Sommels dijk, Telefoon No. 148, bij wien de voorwaarden ter inzage liggen. MIDDELHARNIS Nacht cn dag doorverbinding TELEFOON 196. Onze keuze In Is groot en onze prijzen buiten gewoon scherp gecalculeerd Aanbevelend, Een der grootste uit 't Zuiden met uitsluitend le klasse zand- bladfabrikaat in alle prijzen, incl. 3 ets. cigarillos, wenscht de ALLEENVER TEGENWOORDIGING voorOoEREE en Overflakkee af te geven aan een aldaar goed Ingevoerde en solide TA- BAKSKERVERIJ of aan een bonafiden GROS SIER of KLEIN-FABRIKANT of aan een AGENT, die reeds andere artikelen vertegen woordigt of aan een SIGARENREIZIGER, die onder goede conditiën kans ziet op genoemd eiland een bestaansmogelijkheid te scheppen. Brieven onder No. 35045 bureau van dit biad. Verkrijgbaar Eigen import en eigen branderij stellen ons in staat U een altijd versche en echt lekkere koffie te geven voor ROTTERDAM 82 houdt vanaf 10 September DONDERDAGS te DIRKSLAND, in Hotel POLDERMAN vanaf half 11 tot 4 uur 's-namiddags. VRIJDAGS te OUDE T0N6E, in Hotel VAN VEEN vanai half 11 tot 4 uur 's-namiddags. Die dagen SPREEKUUR te MID- OELHARNIS, morgans van half g tot 10 uur, 't avonds van 7 tot 8 «ar. MUZIEKLEERAAR CHR. DE VRIESLAAN MIDDELHARNIS OP ZONDAG 12 i ned. herv. Sommelsdijk, v.m. 9,30 leest Ds. van Asch. Middelharnis, v.m. 9,30 en de Redelijkheid van Ud Ooltgensplaat, v.m. 9,30 6 uur Ds. Verkerk van Oude Tonge, v.m. 9,30 u •s av. leesdienst. Nieuwe Tonge, v.m. 9.3U L Ouddorp en s av, 6 uur Dirksland, v.m. 9,30 Ds. t en 's av. 6 uur de heer Herkingen, v.m. 9,30 en Overweel. Melissant, v.m. 9,30 Ds. v land en 's av. 6i uur Ds Stellendam, vm. 9,30 de he 6 uur Ds. van der wa Ouddorp, V.m. leesdienst Ameide. GEREF. K Middelharnis, v.m. 9,30 e Zeilstra- Stad aan 't Haringvliet. de Graaff. Den Bommel, v.m. en s Ooltgensplaat, v.m. 9,30 i Schaafsma van Den Bo Ouddorp, v.m. leesdienst i Velden van Kralingen. CHR. GEREF Middelharnis, v.m. 9,30 e Laman. GEREF. GEM Middelharnis, v.m. 9,30 en Dirksland, v.m. 9,30 en s Herkingen, v.m. 9,30, n.r leesdienst. Ouddorp, v.m. en n.m. OUD-GEREF, G Herkingen, vm. 9 en n.m. DOOPSGEZINl Ouddorp, v.m. Ds. Fopp Van de overige gemee EB S I D STICHTELIJKE 0' TEN DOODE TO „Toen zeide 4 is geheel 'bedroe blijft hier en wa "Wat lezen we vaak onbewogen over de kelijkheden, welke Schrift vermeldt, hei waar het gaat over zoo nauw betrokken onzer zaligheid, het ^dat een diep schuldii houden wordt, verlo verderf en begiftigc goed. O, wanneer w zoo bange lijden vai Heiland eenigermat daarin trachten af t< aan te voelen, da schoenriem wel on plaats, waarop we heilig; dan mogen w den gebede afzondei het licht des Heilig de rechte gesteldhei Naar Gethsémani in gedachten. Naar geestelijk worstelpei Hem, Dien we als aanbidden. Daar wa tot Petrus, Jacobus welbekende drietal, geweest van Zijn ve berg: „Mijne ziele tot den dood toe; 1 met Mij.' Wat een ontze moet dat zijn gewe nis, die allereerst c lijkste van den me pijnlijkst wondde, d< gen en angsten, die En die ziel van onz fijngevoelig 1 Bij di zijn de gevoelhori Jezus is dat niet hei zuiver-reine ziel, plek. En dat juis voor Hem zóo zwa; lijk zwaar. Zielelijden 1 ja, telijk lijden, door g zichtbare machten 1] heel anders dan he' Nu niet een verac dat Hem geslingeri teloos aangezicht; nebakslag, die He vermaak wordt to nenkroon, die ind: pen Zijns hoofds. Geen menschen,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1933 | | pagina 6