voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
de Beste!
Antire volutionair
Orgaan
IN HOG SIGNO YINCES
No. 3815
WOENSDAG 13 JANUARI 1932
46ste JAARGANG
ISTEtBATTERU
PRIJS 25 CENTS
|Overal verkrijgbaar
Brieven uit Amerika.
Rechtzaken.
Ingezonden Stukken
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ
v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTF.NTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING lOcent per regel
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Alle stukken voer de Redactie bestemd, Advertentlën ess verdere Administratie frasseo te® te fsesadeas aats de Uitgevers
DE VACATURE TE OUDE TONGE.
Het spreekt vanzelf, dat de ingezetenen van
Oude Tonge nu de heer Van Schouwen
wegens hoogen ouderdom ontslag vroeg als bur-
gemeester zich bezig houden met de vraag:
van welke richting zal de nieuwe burgemeester
zijn
De verhoudingen in deze gemeente met haar
sterk gemengde bevolking maken de oplossing
van deze vraag niet gemakkelijk.
De Raad telt 11 zetels, waarvan 3 bezet door
de R. Kath., 2 door de S.G.P., 1 door de A.R.,
3 door de S.D.A.P. en 2 door de V.B. Hierbij
moet worden opgemerkt, dat de A.R. voorheen
steeds over 2 zetels beschikt heeft en bij de
laatste verkiezing slechts enkele stemmen tekort
kwamvoor haar tweeden zetel, zoodat de
S.G.P. er nu 2 kreeg en de A.R. er 1 ontving.
(1^ In ieder geval in Rechts in deze gemeente
Vin de meerderheid en is het billijk, dat hier een
rechtsche burgemeester benoemd wordt.
Nu zouden de R. Kath. als de grootste recht
sche partij in deze gemeente het eerst aan bod
moeten komen, maar daarbij doet zich de vraag
voor: zou een R. Kath. burgemeester in deze
sterk overwegende protestantsche gemeente op
zijn plaats zijn De R. Kath. kiesvereeniging in
deze gemeente heeft zelf gemeend deze vraag
ontkennend te moeten beantwoorden.
De St. Geref. partij heeft ditmaal door toe
vallige omstandigheden 2 zetels in den Raad,
maar haar geïsoleerde positie en critisch op
treden tegen alle richtingen, die niet precies
denken als zij, maken het onmogelijk, dat in
deze gemeente een burgemeester van hun be
ginselen optreedt.
Blijft over de A.R. partij, die op zichzelf ook
slechts een kleine groep der bevolking vormt,
maar steeds tot samenwerking met geestver
wanten genegen is.
Naar wij vernemen zijn de R. Kath. met de
A.R. in deze gemeente tot overeenstemming ge
komen inzake de benoeming van een A.R. bur
gemeester.
Het lijkt ook ons de eenige oplossing.
Een Anti-Rev. burgemeester, die kerkelijk
Ned. Herv. is, mits een prachtige persoonlijk
heid, zal in deze gemeente zeer goed op zijn
plaats zijn.
Het is te hopen, dat in deze richting door den
Minister een keus gedaan zal worden.
Beste Vriend!
Om dezen tijd van 't jaar komen de nieuwe
automobielen. Dit wil zeggen de auto's, die in
een of ander opzicht weer verschillen van de
andere, die in 't afgeloopen jaar gemaakt zijn.
In prachtige etalages en in groote advertenties
wordt de verandering en verbetering het publiek
bekend gemaakt. En bij nader onderzoek moet
^men bekennen: er zijn weer onderdeelen, die
op verbetering wijzen. En ook den bouw en
de techniek is weer mooier dan van de vroe
gere. Toen mij deze week de eerste car ge
toond werd en mij gepresenteerd werd een
eindje er mee te rijden, kwam de vraag in mij
op: wat kan hier nog aan verbeterd worden
En toch zal er 't volgend jaar weer een auto
geëxposeerd worden, die weer veranderingen en
verbeteringen heeft. Wat zal hier het einde van
zijn? In het Fordmuseum kan men al de mo
dellen van de auto's zien, die Henry Ford ge
maakt heeft, van de eerste, die een doodgewoon
wagentje ds met een motor er onder, tot de
laatste, die in 1931 gemaakt werd. Wat een
ontwikkeling op dit gebied. En de Chevrolet,
die in productievermogen voor Henry Ford niet
onder doet, is zeer zeker ook niet achter met
zijn inproments. En het einde schijnt er nog
lang niet te zijn. Gedurende een half jaar waren
onze bladen vol met een nieuwe vinding. Een
gewoon arbeider had een motor uitgevonden,
die geen benzine noodig had. De kracht werd
verkregen door luchtdruk. De motor pompte zijn
eigen lucht genoeg om door die persing de
motor de kracht te geven, die het voor auto's
of schepen of wat dan ook noodig had. Aller
aandacht was hierop gevestigd, want als dit
tot stand kwam, zouden millioenen dollars be
spaard worden aan benzine en andere brand
stoffen, die nu voor die motorkracht noodig zijn.
Maar in eens leest of hoort men niets meer
hierover. Het vermoeden bestaat, dat onze
groote benzinehandelaars den arbeider eenige
millioenen gegeven hebben om zoodoende hun
zaken te kunnen handhaven. En zoo blijven wij
nog een poosje verstoken van deze voor ons
zoo voordeelige uitvinding. Toch is het ver
moeden niet ongegrond, dat dit maar voor een
kleinen tijd is, want men weet nu eenmaal, dat
het luchtgebruik mogelijk gemaakt kan worden
voor motorkracht. Een tweede en een derde
zullen nu die zaak wel weer opnemen. Want wij
leven in de eeuw van de ontwikkeling der
machine.
Van 't voorjaar bezocht ik een vriend van
mij, een selderij-farmer. Die had een machine
gekocht om de selderij te pooten. En het ging
prachtig. Twee kleine meisjes van 12 en 14 jaar
zaten op hun gemak ieder achter een wiel, met
een bak vol planten naast zich. Aan het wiel
waren haakjes, daar legden de kinderen een
plant achter imet de wortels naar boven. Het wiel
ging rond en' elk plantje was goed geplant, zeker
even zoo goed als met de hand en de regels
waren zoo recht als met een lijn getrokken en
de eene plant stond geen haar wijder als de
andere
In onze groote steden hebben wij een ma
chinale straatveger, een geweldig stuk machine
rie. Het is een groote watertank, die eerst den
grond besproeit voor 't stuiven; dan een groote
rol, die als bezem dienst doet, en daarachter
een groote bak, die al het geveegde opneemt.
Niets blijft er liggen. Met tweemaal op en neer
te gaan is in een kort tijdsbestek de geheele
wijde straat geveegd. En de werkloozen «taan
met hun handen in hun zak dat monster te be
kijken. Evenzoo is het met het aanleggen van
onze wegen. Deze machine is een rijdende fa
briek op zichzelf. Met een groote kraan wordt
cement en grond naar boven geheschen. Uit
greppels en kleine meertjes wordt het water
opgepompt, al rijdende wordt dit door elkaar
gewerkt, en achter die reuzenmaahine wordt
het beton 8 centimeter dik netjes en gelijk op
den weg uitgegoten. In een 8 uur werkdag doet
men ca. 3000 voet lang en 20 voet breed. Drie
weken blijft dit zoo liggen en dan is de hobbe
lige grintweg omgezet in een prachtigen gelijken
beton straatweg en open voor 't verkeer. Het
dwingt bewondering af. Wat zouden hier een
schare menschen voor noodig zijn als dit eens
met de hand gedaan moest worden. De mil
lioenen, die voor deze bestrating noodig zijn,
worden verkregen uit de benzinebelasting. Op
't oogenblik betalen wij hier 16 cent voor een
gallon benzine, dit is ongeveer 4 liter. De Staat
heft van eiken gallon 3 cent belasting. En daar
worden de wegen van aangelegd. Men kan dan
ook van de Atlantic tot aan den Pacific Ocean
rijden zonder van de cement af te komen en
evenzoo hoog uit het Noorden van Canada tot
aan de Golf van Mexico. Wanneer al de be
ton straatwegen in Amerika in één stuk aan el
kander gelegd werden, dan was het zoo lang,
dat het 3 maal rond de wereld kon gelegd wor
den. Dat het betoncement hier voor de wegen
zoo algemeen is, komt omdat het automobiel-
verkeer zoo groot is, zoowel voor vrachtvervoer
als personenvervoer. Wij hebben hier niet zoo
als bij U in Nederland dat geriefelijke en góed-
koope waterverkeer. Alles moet hier bijna per
as verscheept worden. De vrachtprijzen zijn dan
ook zeer hoog, ofschoon de autotruck, die een
sterken concurrent is voor de spoorwegen, den
vrachtprijs aardig naar beneden gebracht heb
ben1. Die vrachtauto's gelijken dan ook op een
spoortrein. Soms heeft één motor 4 vracht
wagens achter zich. Vooral nu in dezen ab-
normalen tijd gebeurt het, dat tuinders, die ver
van een stad afwonen en hun producten naar
de stad moeten sturen met den trein, dat het
de vrachtkosten niet opbrengt en er soms geld
bijbetaald moet worden. Elke krop sla, die uit
Californië naar het centrum gezonden wordt,
kost 4 cent aan vracht en commissieloon, en
bloemkool 14 en 20 cent. De producent loopt nu
dan ook heel wat risico om zijn goed ver weg
te sturen. In den Staat Montana, waar veel
koeien in de bergen vet geweid worden voor
de slachtplaats, zijn deze onverkoopbaar, omdat
de vrachtprijs en de verdere onkosten van het
slachten, het vleesch te duur maken voor de
buitenlandsche verzending. En toch moeten die
beesten weg, want er zijn daar geen stallen1 en
schuren, waar al dat vee in den winter kan
geborg enworden. En er is ook geen eten voor.
Zij worden dan ook bij opbod aan den hoogsten
bieder afgegeven. Prachtige dieren voor 8, 10
en 12 dollar; jonge, jarige en 2-jarige kalvers
4 en 5 dollar; schapen van 40 cent tot één
dollar. Evenzoo is het met de varkens in Jowa
en in South- en North Dakota, totaal onver
koopbaar, Gisteren las ik, dat de varkensprijs
in Chicago 4 en 43^ cent per pond is. Als je
dan'nagaat, dat die beesten 1000 en 2000 mijl
vervoerd zijn, dan kan wel berekend wordèn
dat de farmers niet veel krijgen. Daardoor kan
geen interest betaald worden. De ééne Bank na
de andere moet zijn deuren sluiten. Vele gegoede
menschen worden straatarm, dit wil zeggen1 arm
aan geld. Eten is er in overvloed, maar er
moet meer zijn. Wij leven nu eenmaal in een
tijd, dat geld onmisbaar is geworden. Men kan
geen benzine en ook geen rekening betalen van
electriciteit met een half varken. Voor belasting
en kleeren en1 interest is geld üoodig. Vele pre
dikanten in 't Westen wachten al maanden
tevergeefs op hun traktement. En ook vele on
derwijzers, zoowel van de publieke als Chr.
school, deelen in 't zelfde lot.
Een vriend van mij verkocht eenige jaren ge
leden zijn farm, die een halve sexie groot was,
dit is 320 acre. Hij kreeg daar 32.000.— voor
op en een contract, dat er 1000 per jaar zou
afbetaald worden, plus 6 interest. Hij zelf
kocht een huis in de stad en dacht goed te
kunnen1 leven van de interest, maar de nieuwe
eigenaar is van de farm afgeloopen. En mijn
vriend moet voor de belasting zorgen. Hij is
genoodzaakt weer terug te gaan, en kan ook
zijn huis niet verkoopen in de stad, ook niet
voor de helft wat hij er voor betaald heeft.
Mijn vriend is in dien tijd ouder geworden,
heeft veel ambitie verloren gedurende de jaren,
dat hii rentenier was, en is nu in een beklagens
waardige conditie. En hij is één uit duizenden.
Een1 ander, die interest betalen moet van
20.000, -ging naar den hypotheekhouder en
zei: wat wilt U, dat ik van mijn eigendom af
loop of bent U genegen 34 van de interest door
te schrappen Als U tot het laatste wilt be
sluiten, zal ik mijn best doen dit J4 bij elkaar
te krabbelen. De geldschieter koos 34 van den
interest, wel wetende, dat dit voor hem het
beste was.
En dit geschiedt in Amerika Wat zal van
dit alles het einde zijn Onze leiders in Was
hington zitten ook met de handen in 't haar.
Het volk wordt ongeduldig, wacht niet langer,
laat zich niet meer stilhouden met couranten
geschrijf van prosperity. Zij gaan in groote
optochten naar het Witte Huis en zeggen: wij
willen werk en1 geen genadebrood.
Maar wat kan onze Overheid doen Zij
staat machteloos.
Een evangelist uit het Oosten des lands, een
geweldig orator, had beslag op zijn talrijk ge
hoor van duizenden menschen, toen kort ge
leden sprak over het woord van Elia: „Is Baal
God, dient Baal", en een ander gedeelte uit
dat zelfde hoofdstuk: „dat Baal u nu ook uit-
helpe". „Amerika", zoo riep hij, „gij hebt torens
gebouwd ter eere van het materialisme. Univer
siteiten waar God geloochend wordt. Gij hebt
U gebaad in de weelde van 't stof, altaren er
voor gebouwd en het als God vereerd. Als de
materie God is, dient dan de materie, maar dat
de materie er U nu dan ook uithelpe Maar
indien de Heere God is, ook van Amerika,
dat er dan vuur van den hemel dale en de
materie-aanbidders met hun profeten verteere".
Ook uw briefschrijver vond dit gekozen
woord op zijn plaats.
En er is overeenkomst tusschen de Baai
dienaars van ouds en ons materialistisch Ame
rika van vandaag.
Je AMERIKAANSCHE VRIEND.
KANTONGERECHT TE SOMMELSDIJK.
Zitting van Vrijdag 8 Januari 1931,
(Vervolg)
G. J. B„ 26 landbouwer te Sommelsdijk,
heeft een hond, die gevaarlijk is voor de om
geving en eenmaal heeft gebeten.
Verd. ontkent. Zijn hond is opgesloten ge
weest in den wagenschuur op den tijd, dat het
feit heeft plaats gehad.
Get. F. de J., 28 j., arbeider te Dirksland,
verklaart, dat hij met J. B. op den Lorredijk
reed en dat een hond hem in zijn jas beet, zoo
dat hij van de fiets viel en zijn broek open
scheurde. Verd. wilde geen schadevergoeding
betalen, toen get. den anderen dag bij hem
kwam. De hond staat als gevaarlijk bekend.
Verd. ontkent, dat de hond gevaarlijk is.
Bovendien is de hond na 4 uur nooit op den
weg. Er is een getuige, die kan verklaren, dat
de hond opgesloten was.
Get. J. B„ 22 j., dienstbode te Nieuwe Tonge,
verklaart hetzelfde als vorigen getuige. De hond
greep get. de J. bij de jas en trok hem van
de fiets. Later heeft get. verd. met denzelfden
hond in Nieuwe Tonge gezien.
Get. C. V., 54 j„ landbouwknecht, verklaart
den hond om* 10 min. over half 5 gevoerd te
hebben en opgesloten te hebben.
Verd. zegt ,dat er meer in de buurt soort
gelijke honden hebben. Get. had niet den vol
genden dag moeten komen, maar direct.
Get. L. M., 26 j„ landbouwknecht te Som
melsdijk, verklaart 's morgens om 6 uur den
hond uit de wagenschuur gelaten te hebben.
Geëischt wordt 10 subs. 4 dagen hechtenis.
Veroordeeling idem.
Civiele vordering is te laat ingediend en wordt
niet toegewezen.
K. de B. (als gevolmachtigde treedt op J.
v. R.) staat terecht wegens zoodanig autorijden,
dat dit gevaar opleverde voor de veiligheid van
het verkeer.
Gevolmachtigde zegt, dat de wielrijder naar
een hond trapte en daardoor vlak vóór de auto
terecht kwam.
Get. J. O., 29 j„ arbeider te Ooltgensplaat,
verklaart hetzelfde. Als de B. op tijd geblazen
had, -had v. O. het wel kunnen zien.
Get. L. W. v. K„ 18 j., landbouwer te Oolt
gensplaat, verklaart gezien te hebben, dat v. O.
naar den hond trapte en1 hem aanhitste. De aan
rijding heeft deze get. niet gezien.
Het O. M. acht het feit niet bewezen en
vraagt vrijspraak.
Wordt vrijgesproken,
A. J. v. O., 36 j., onderwijzer te Ooltgens
plaat, staat terecht met e'en fiets gereden te
hebben en door een hond lastig te zijn gevallen,
waardoor hij den weg belemmerde en de veilig
heid van het verkeer in gevaar bracht. Hij is
door de ruit van den auto van Braber gevallen.
Verd. zegt den auto niet gezien te hebben. Hij
reed naar school voor den1 wind, zoodat het ge
luid niet tot hem doordrong. De hond leidde
zijn aandacht geheel af. Toen hij op keek, was
de auto al vlak bij hem.
Gehoord worden dezelfde getuigen als in de
vorige zaak.
Gehoord wordt get. K. B., 44 j„ bakker te
Ooltgensplaat, die als bestuurder van de vracht
auto, waarmee de aanrijding heeft plaats gehad,
reed.
Verd. zegt tot het laatste rechts van den weg
gereden te hebben. Alleen toen de hond hem
lastig viel, haalde hij naar links uit.
De Kantonrechter: Het links rijden wordt niet
ten laste gelegd, wel het zig-zag rijden.
Het O. M. meent, dat verd. wel zonder op
lettendheid heeft gereden en den hond steeds
wilder heeft gemaakt door naar hem te trappen.
Hij had af moeten stappen1.
Eisch 5 subs. 2 dagen hechtenis.
Verd. zegt geen gelegenheid te hebben gehad
om af te stappen. Hij heeft ook heelemaal niet
getrapt, alleen met de hand een afwerende be
weging gemaakt.
Get. B. zegt, dat verd. wel getrapt heeft.
Verd. zegt, dat die hond altijd valsch ge
weest is.
Ontslagen van rechtsvervolging, omdat hij
door overmacht was gedrongen.
J. G. B., landbouwer te Stad aan 't Haring
vliet, wordt ten laste gelegd overtreding der
Leerplichtwet. Het laten1 verrichten van arbeid
door leerplichtige kinderen.
Verd. zegt gevraagd te hebben of de kinderen
wel mochten.
De Kantonrechter: Voortaan ga je maar even
vragen bij het hoofd der school.
Eisch 20 subs. 10 dagen hechtenis.
Verd.: Kan het niet voorwaardelijk
Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis.
J. K„ 48 j., koopman te Middelharnis, staat
terecht wegens overtreding der Arbeidswet.
Verd. beroept er zich op, dat het zuiver
Iandbouwarbeid is, het betrof hier schoonen
van tarwe voor de tarweorganisatie, welke
werkzaamheden slechts één maand duren'en on
der de landbouwwerkzaamheden vallen.
Het O. M. is het niet met verd. eens. Het
betreft hier geen Iandbouwarbeid, maar fabriek
matige arbeid.
Eisch 4 X 5 sub. 4X2 dagen hechtenis.
Verd. vraagt of dit een proefballonnetje is,
want alle sorteerderijen vallen er tot nu toe
buiten.
Het O, M.: Het gaat hier niet over uien
sorteeren, maar over schoonen.
Verd.: 10 jaar geleden heeft dezelfde zaak
gediénd en men hoorde er later niets meer van.
Nu wordt het weer opgerakeld.
Veroordeeld tot 5 X 2 subs. 5X2 dagen
hechtenis.
H. B., 22 j„ chauffeur te Oude Tonge, wegens
autorijden zonder nummers en letters.
Eisch 10 subs. 4 dagen hechtenis. Veroor
deeld tot ƒ8 subs. 4 dagen hechtenis.
L. v. d. M., bij verstek, wegens fiets rijden
op verboden plaats, 4 subs. 4 dagen hechtenis.
Veroordeeling idem.
P. A. v. d. B., te Ooltgensplaat, wegens over
treding der Arbeidswet, arbeid laten verrichten
door iemand beneden de 16 jaar.
Eisch 2.50 subs. 1 dag hechtenis. Veroor
deeld tot 2 subs. 1 dag hechtenis.
T. v. H., bij verstek, wegens overtreding der
Jachtwet te Ouddorp, 5 subs. 2 dagen hechte
nis. Veroordeeling iedm, met verbeurdverkla
ring van de in beslag genomen strik.
J. de W. te Sommelsdijk, wegens rijden zon
der 'licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
A. v. d. S., wegens meerijden te Dirksland,
5 subs. 2 dagen hechtenis.
H. N„ wegens rijden zonder licht, 5 subs.
2 dagen hechtenis.
P. P., 30 j„ te Oude Tonge, wegens rijden
met vrachtauto met 8 wielen, zonder ingeschre
ven te zijn in het daarvoor bestemde register.
Wordt aangehouden.
C. W., landbouwer te Dirksland, staat te
recht wegens het laten werken door een paard,
dat verwond was.
Verd. ontkent het ten laste gelegde. Het beest
heeft verd. al sedert 5 jaar. Aan het wondje
is niets aan te dóen. Het beest heeft er geen
pijn aan, is vet glanzend en gezond. Het wondje
valt niet onder het tuig.
Eisch 25 subs. 8 dagen hechtenis.
Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis.
C. J. D„ 31 j., landbouwknecht te Herkingen,
staat terecht wegens hetzelfde feit. Hij was ge
leider van het gewonde paard.
Verd. verklaart 5 jaar met het paard te wer
ken en zegt, dat het beest er geen pijn aan
heeft. Hij zorgt er goed voor .en houdt er net
zooveel van als van zijn vrouw.
Eisch 2 subs. 1 dag hechtenis. Veroordeeld
tot 1 subs. 1 dag hechtenis.
L. T., 24 j., kapper te Stad aan 't Haring
vliet, wordt ten1 laste gelegd werk te hebben laten
verrichten door iemand beneden den leeftijd bij
de wet bepaald.
Eisch 2 X 2.50 subs. 2X1 dag hechtenis.
Veroordeeld tot 2 X 2 subs. 2X1 dag
hechtenis.
P. N„ 23 j., arbeider te Melissant, wordt ten
laste gelegd het uitbetalen van loon in verboden
localiteit.
Wordt aangehouden.
A. P. H., bij verstek, wegens rijden zonder
licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
A. O., wegens venten zonder vergunning, 3
subs. 3 dagen hechtenis.
J. D„ 53 j., landbouwer te Stad aan 't Ha
ringvliet, wegens rijden met auto en niet behoor
lijk uitwijken naar réchts toen een1 andere auto
wilde passeeren.
Verd. zegt direct op het hooren van het sig
naal naar rechts uitgeweken te zijn.
Wordt aangehouden.
J. V., wegens rijden1 met motor zonder licht,
10 subs. 8 dagen. Veroordeeld tot 8 subs.
8 dagen hechtenis.
J. v St. A., wegens loopen langs tramlijn te
Den Bommel, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
A. B., wegens getier te Ouddorp in den nacht,
5 subs. 5 dagen hechtenis.
J. C. N. en J. C. L., beiden wegens getier,
idem.
J. B., idem, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
J. B„ 37 j„ manufacturier te Middelharnis,
wordt ten laste gelegd rijden met auto zonder
licht, rijden met één licht.
Verd. zegt, dat de lichten den vorigen dag
juist waren vernieuwd én toen de majoor hem
aanhield, tikte verd. op de lamp, waardoor deze
weer aansprong. Hoogstens een 10 M. kan verd.
met één licht gereden hebben.
Verd. beklaagt zich over onbeschofte behan
deling door den majoor van de Rijksveldwacht.
Eisch 10 subs. 4 dagen hechtenis. Veroor
deeld tot 8 subs. 4 dagen hechtenis,
H. H. K., wegens rijden1 met auto en geen
rijbewijs heeft vertoond, 5 subs. 2 dagen
hechtenis.
J. K„ 21 j„ koopman te Den Bommel, wegens
auto rijden zonder voor- en achterlicht.
Eisch 10 subs. 10 dagen hechtenis. Veroor
deeld tot 6 subs. 6 dagen hechtenis.
J. de G„ wegens loopen op trambaan te Den
Bommel, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
F. A. K., wegens rijden met auto te Nieuwe
Tonge zonder licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
W. Z., 31 smid te Stad aan 't Haringvliet,
wegens fietsen zonder licht te Middelharnis, 5
subs. 2 dagen hechtenis.
Dezelfde staat terecht wegens openbare dron
kenschap te Middelharnis.
Verdachte ontkent dronken te zijn geweest en
hangt een heel verhaal op van mishandeling
door de politie.
Gehoord wordt get. N., 43 j„ veldwachter te
Middelharnis, die verklaart, dat hij van zijn fiets
rolde en op zijn fiets stond te hangen. Hij was
bij verbalisant in huis gedrongen en deze heeft
hem er toen uitgegooid.
Het O. M. wil voor dezen keer nog een geld
boete vragen, 15 subs. 5 dagen hechtenis.
Gebeurt het weer, dan zal principale hechtenis
gevraagd worden.
Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis.
J. C. H., wegens auto rijden in verboden tijd
te Middelharnis, 5 subs. 2 dagen hechtenis.
D. S„ wegens fietsen zonder licht, 5 subs.
2 dagen hechtenis.
Rectificatie. Onder rechtzaken in ons vorig
nummer stond dat P. C. terecht stond wegens
overtreding, dit moet zijn A. G. P. C. kwam in
deze zaak als getuige.
De copie van Ingezonden stukken, die niet ge
plaatst zijn, wordt niet teruggegeven. Buiten
"erantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers,
OOK MIJNERZIJDS DAN EEN LAATSTE
WEDERWOORD AAN DEN HEER
DE VRIES.
Uw laatste stuk geeft geen nieuwe gezichts
punten omtrent de hoofdzaak, n.l. uw bewering
over de zuigelingen- en algemeene sterfte in
Nieuwe Tonge en Middelharnis én ik kan daar
over dus kort zijn. Mijn bezwaren daartegén heb
ik m.i. voldoende duidelijk uiteengezet en hand
haaf ze nog. Verder napleiten heeft pas zin,
als de cijfers ov.er het verleden van b.v. 1900
tot en met 1925 me bekend zullen zijn.
Wat de „franje" betreft, is U zoo vrij te
verkondigen, dat m'n schrijven wemelde van
tegenstrijdigheden en gebrek aan logica vertoon
de. Nu, mijnheer De Vries, als U die logica
ontgaat, spijt me dat erg voor U, want 'k geloof
toch niet, dat hier de schuld aan mij ligt. M.i.
was 't volkomen duidelijk, voor wie lezen kan
en wil en 'k verlaat me verder met gerustheid
op 't oordeel van den lezer, die voor dit oordeel
in ieder geval meer geroepen en1 geschikt is dan
de betrokken partij.