voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. de Beste! Antire volutionair Orgaan IN HOG SIGNO YINCES No. 3815 WOENSDAG 13 JANUARI 1932 46ste JAARGANG ISTEtBATTERU PRIJS 25 CENTS |Overal verkrijgbaar Brieven uit Amerika. Rechtzaken. Ingezonden Stukken Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTF.NTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING lOcent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Alle stukken voer de Redactie bestemd, Advertentlën ess verdere Administratie frasseo te® te fsesadeas aats de Uitgevers DE VACATURE TE OUDE TONGE. Het spreekt vanzelf, dat de ingezetenen van Oude Tonge nu de heer Van Schouwen wegens hoogen ouderdom ontslag vroeg als bur- gemeester zich bezig houden met de vraag: van welke richting zal de nieuwe burgemeester zijn De verhoudingen in deze gemeente met haar sterk gemengde bevolking maken de oplossing van deze vraag niet gemakkelijk. De Raad telt 11 zetels, waarvan 3 bezet door de R. Kath., 2 door de S.G.P., 1 door de A.R., 3 door de S.D.A.P. en 2 door de V.B. Hierbij moet worden opgemerkt, dat de A.R. voorheen steeds over 2 zetels beschikt heeft en bij de laatste verkiezing slechts enkele stemmen tekort kwamvoor haar tweeden zetel, zoodat de S.G.P. er nu 2 kreeg en de A.R. er 1 ontving. (1^ In ieder geval in Rechts in deze gemeente Vin de meerderheid en is het billijk, dat hier een rechtsche burgemeester benoemd wordt. Nu zouden de R. Kath. als de grootste recht sche partij in deze gemeente het eerst aan bod moeten komen, maar daarbij doet zich de vraag voor: zou een R. Kath. burgemeester in deze sterk overwegende protestantsche gemeente op zijn plaats zijn De R. Kath. kiesvereeniging in deze gemeente heeft zelf gemeend deze vraag ontkennend te moeten beantwoorden. De St. Geref. partij heeft ditmaal door toe vallige omstandigheden 2 zetels in den Raad, maar haar geïsoleerde positie en critisch op treden tegen alle richtingen, die niet precies denken als zij, maken het onmogelijk, dat in deze gemeente een burgemeester van hun be ginselen optreedt. Blijft over de A.R. partij, die op zichzelf ook slechts een kleine groep der bevolking vormt, maar steeds tot samenwerking met geestver wanten genegen is. Naar wij vernemen zijn de R. Kath. met de A.R. in deze gemeente tot overeenstemming ge komen inzake de benoeming van een A.R. bur gemeester. Het lijkt ook ons de eenige oplossing. Een Anti-Rev. burgemeester, die kerkelijk Ned. Herv. is, mits een prachtige persoonlijk heid, zal in deze gemeente zeer goed op zijn plaats zijn. Het is te hopen, dat in deze richting door den Minister een keus gedaan zal worden. Beste Vriend! Om dezen tijd van 't jaar komen de nieuwe automobielen. Dit wil zeggen de auto's, die in een of ander opzicht weer verschillen van de andere, die in 't afgeloopen jaar gemaakt zijn. In prachtige etalages en in groote advertenties wordt de verandering en verbetering het publiek bekend gemaakt. En bij nader onderzoek moet ^men bekennen: er zijn weer onderdeelen, die op verbetering wijzen. En ook den bouw en de techniek is weer mooier dan van de vroe gere. Toen mij deze week de eerste car ge toond werd en mij gepresenteerd werd een eindje er mee te rijden, kwam de vraag in mij op: wat kan hier nog aan verbeterd worden En toch zal er 't volgend jaar weer een auto geëxposeerd worden, die weer veranderingen en verbeteringen heeft. Wat zal hier het einde van zijn? In het Fordmuseum kan men al de mo dellen van de auto's zien, die Henry Ford ge maakt heeft, van de eerste, die een doodgewoon wagentje ds met een motor er onder, tot de laatste, die in 1931 gemaakt werd. Wat een ontwikkeling op dit gebied. En de Chevrolet, die in productievermogen voor Henry Ford niet onder doet, is zeer zeker ook niet achter met zijn inproments. En het einde schijnt er nog lang niet te zijn. Gedurende een half jaar waren onze bladen vol met een nieuwe vinding. Een gewoon arbeider had een motor uitgevonden, die geen benzine noodig had. De kracht werd verkregen door luchtdruk. De motor pompte zijn eigen lucht genoeg om door die persing de motor de kracht te geven, die het voor auto's of schepen of wat dan ook noodig had. Aller aandacht was hierop gevestigd, want als dit tot stand kwam, zouden millioenen dollars be spaard worden aan benzine en andere brand stoffen, die nu voor die motorkracht noodig zijn. Maar in eens leest of hoort men niets meer hierover. Het vermoeden bestaat, dat onze groote benzinehandelaars den arbeider eenige millioenen gegeven hebben om zoodoende hun zaken te kunnen handhaven. En zoo blijven wij nog een poosje verstoken van deze voor ons zoo voordeelige uitvinding. Toch is het ver moeden niet ongegrond, dat dit maar voor een kleinen tijd is, want men weet nu eenmaal, dat het luchtgebruik mogelijk gemaakt kan worden voor motorkracht. Een tweede en een derde zullen nu die zaak wel weer opnemen. Want wij leven in de eeuw van de ontwikkeling der machine. Van 't voorjaar bezocht ik een vriend van mij, een selderij-farmer. Die had een machine gekocht om de selderij te pooten. En het ging prachtig. Twee kleine meisjes van 12 en 14 jaar zaten op hun gemak ieder achter een wiel, met een bak vol planten naast zich. Aan het wiel waren haakjes, daar legden de kinderen een plant achter imet de wortels naar boven. Het wiel ging rond en' elk plantje was goed geplant, zeker even zoo goed als met de hand en de regels waren zoo recht als met een lijn getrokken en de eene plant stond geen haar wijder als de andere In onze groote steden hebben wij een ma chinale straatveger, een geweldig stuk machine rie. Het is een groote watertank, die eerst den grond besproeit voor 't stuiven; dan een groote rol, die als bezem dienst doet, en daarachter een groote bak, die al het geveegde opneemt. Niets blijft er liggen. Met tweemaal op en neer te gaan is in een kort tijdsbestek de geheele wijde straat geveegd. En de werkloozen «taan met hun handen in hun zak dat monster te be kijken. Evenzoo is het met het aanleggen van onze wegen. Deze machine is een rijdende fa briek op zichzelf. Met een groote kraan wordt cement en grond naar boven geheschen. Uit greppels en kleine meertjes wordt het water opgepompt, al rijdende wordt dit door elkaar gewerkt, en achter die reuzenmaahine wordt het beton 8 centimeter dik netjes en gelijk op den weg uitgegoten. In een 8 uur werkdag doet men ca. 3000 voet lang en 20 voet breed. Drie weken blijft dit zoo liggen en dan is de hobbe lige grintweg omgezet in een prachtigen gelijken beton straatweg en open voor 't verkeer. Het dwingt bewondering af. Wat zouden hier een schare menschen voor noodig zijn als dit eens met de hand gedaan moest worden. De mil lioenen, die voor deze bestrating noodig zijn, worden verkregen uit de benzinebelasting. Op 't oogenblik betalen wij hier 16 cent voor een gallon benzine, dit is ongeveer 4 liter. De Staat heft van eiken gallon 3 cent belasting. En daar worden de wegen van aangelegd. Men kan dan ook van de Atlantic tot aan den Pacific Ocean rijden zonder van de cement af te komen en evenzoo hoog uit het Noorden van Canada tot aan de Golf van Mexico. Wanneer al de be ton straatwegen in Amerika in één stuk aan el kander gelegd werden, dan was het zoo lang, dat het 3 maal rond de wereld kon gelegd wor den. Dat het betoncement hier voor de wegen zoo algemeen is, komt omdat het automobiel- verkeer zoo groot is, zoowel voor vrachtvervoer als personenvervoer. Wij hebben hier niet zoo als bij U in Nederland dat geriefelijke en góed- koope waterverkeer. Alles moet hier bijna per as verscheept worden. De vrachtprijzen zijn dan ook zeer hoog, ofschoon de autotruck, die een sterken concurrent is voor de spoorwegen, den vrachtprijs aardig naar beneden gebracht heb ben1. Die vrachtauto's gelijken dan ook op een spoortrein. Soms heeft één motor 4 vracht wagens achter zich. Vooral nu in dezen ab- normalen tijd gebeurt het, dat tuinders, die ver van een stad afwonen en hun producten naar de stad moeten sturen met den trein, dat het de vrachtkosten niet opbrengt en er soms geld bijbetaald moet worden. Elke krop sla, die uit Californië naar het centrum gezonden wordt, kost 4 cent aan vracht en commissieloon, en bloemkool 14 en 20 cent. De producent loopt nu dan ook heel wat risico om zijn goed ver weg te sturen. In den Staat Montana, waar veel koeien in de bergen vet geweid worden voor de slachtplaats, zijn deze onverkoopbaar, omdat de vrachtprijs en de verdere onkosten van het slachten, het vleesch te duur maken voor de buitenlandsche verzending. En toch moeten die beesten weg, want er zijn daar geen stallen1 en schuren, waar al dat vee in den winter kan geborg enworden. En er is ook geen eten voor. Zij worden dan ook bij opbod aan den hoogsten bieder afgegeven. Prachtige dieren voor 8, 10 en 12 dollar; jonge, jarige en 2-jarige kalvers 4 en 5 dollar; schapen van 40 cent tot één dollar. Evenzoo is het met de varkens in Jowa en in South- en North Dakota, totaal onver koopbaar, Gisteren las ik, dat de varkensprijs in Chicago 4 en 43^ cent per pond is. Als je dan'nagaat, dat die beesten 1000 en 2000 mijl vervoerd zijn, dan kan wel berekend wordèn dat de farmers niet veel krijgen. Daardoor kan geen interest betaald worden. De ééne Bank na de andere moet zijn deuren sluiten. Vele gegoede menschen worden straatarm, dit wil zeggen1 arm aan geld. Eten is er in overvloed, maar er moet meer zijn. Wij leven nu eenmaal in een tijd, dat geld onmisbaar is geworden. Men kan geen benzine en ook geen rekening betalen van electriciteit met een half varken. Voor belasting en kleeren en1 interest is geld üoodig. Vele pre dikanten in 't Westen wachten al maanden tevergeefs op hun traktement. En ook vele on derwijzers, zoowel van de publieke als Chr. school, deelen in 't zelfde lot. Een vriend van mij verkocht eenige jaren ge leden zijn farm, die een halve sexie groot was, dit is 320 acre. Hij kreeg daar 32.000.— voor op en een contract, dat er 1000 per jaar zou afbetaald worden, plus 6 interest. Hij zelf kocht een huis in de stad en dacht goed te kunnen1 leven van de interest, maar de nieuwe eigenaar is van de farm afgeloopen. En mijn vriend moet voor de belasting zorgen. Hij is genoodzaakt weer terug te gaan, en kan ook zijn huis niet verkoopen in de stad, ook niet voor de helft wat hij er voor betaald heeft. Mijn vriend is in dien tijd ouder geworden, heeft veel ambitie verloren gedurende de jaren, dat hii rentenier was, en is nu in een beklagens waardige conditie. En hij is één uit duizenden. Een1 ander, die interest betalen moet van 20.000, -ging naar den hypotheekhouder en zei: wat wilt U, dat ik van mijn eigendom af loop of bent U genegen 34 van de interest door te schrappen Als U tot het laatste wilt be sluiten, zal ik mijn best doen dit J4 bij elkaar te krabbelen. De geldschieter koos 34 van den interest, wel wetende, dat dit voor hem het beste was. En dit geschiedt in Amerika Wat zal van dit alles het einde zijn Onze leiders in Was hington zitten ook met de handen in 't haar. Het volk wordt ongeduldig, wacht niet langer, laat zich niet meer stilhouden met couranten geschrijf van prosperity. Zij gaan in groote optochten naar het Witte Huis en zeggen: wij willen werk en1 geen genadebrood. Maar wat kan onze Overheid doen Zij staat machteloos. Een evangelist uit het Oosten des lands, een geweldig orator, had beslag op zijn talrijk ge hoor van duizenden menschen, toen kort ge leden sprak over het woord van Elia: „Is Baal God, dient Baal", en een ander gedeelte uit dat zelfde hoofdstuk: „dat Baal u nu ook uit- helpe". „Amerika", zoo riep hij, „gij hebt torens gebouwd ter eere van het materialisme. Univer siteiten waar God geloochend wordt. Gij hebt U gebaad in de weelde van 't stof, altaren er voor gebouwd en het als God vereerd. Als de materie God is, dient dan de materie, maar dat de materie er U nu dan ook uithelpe Maar indien de Heere God is, ook van Amerika, dat er dan vuur van den hemel dale en de materie-aanbidders met hun profeten verteere". Ook uw briefschrijver vond dit gekozen woord op zijn plaats. En er is overeenkomst tusschen de Baai dienaars van ouds en ons materialistisch Ame rika van vandaag. Je AMERIKAANSCHE VRIEND. KANTONGERECHT TE SOMMELSDIJK. Zitting van Vrijdag 8 Januari 1931, (Vervolg) G. J. B„ 26 landbouwer te Sommelsdijk, heeft een hond, die gevaarlijk is voor de om geving en eenmaal heeft gebeten. Verd. ontkent. Zijn hond is opgesloten ge weest in den wagenschuur op den tijd, dat het feit heeft plaats gehad. Get. F. de J., 28 j., arbeider te Dirksland, verklaart, dat hij met J. B. op den Lorredijk reed en dat een hond hem in zijn jas beet, zoo dat hij van de fiets viel en zijn broek open scheurde. Verd. wilde geen schadevergoeding betalen, toen get. den anderen dag bij hem kwam. De hond staat als gevaarlijk bekend. Verd. ontkent, dat de hond gevaarlijk is. Bovendien is de hond na 4 uur nooit op den weg. Er is een getuige, die kan verklaren, dat de hond opgesloten was. Get. J. B„ 22 j., dienstbode te Nieuwe Tonge, verklaart hetzelfde als vorigen getuige. De hond greep get. de J. bij de jas en trok hem van de fiets. Later heeft get. verd. met denzelfden hond in Nieuwe Tonge gezien. Get. C. V., 54 j„ landbouwknecht, verklaart den hond om* 10 min. over half 5 gevoerd te hebben en opgesloten te hebben. Verd. zegt ,dat er meer in de buurt soort gelijke honden hebben. Get. had niet den vol genden dag moeten komen, maar direct. Get. L. M., 26 j„ landbouwknecht te Som melsdijk, verklaart 's morgens om 6 uur den hond uit de wagenschuur gelaten te hebben. Geëischt wordt 10 subs. 4 dagen hechtenis. Veroordeeling idem. Civiele vordering is te laat ingediend en wordt niet toegewezen. K. de B. (als gevolmachtigde treedt op J. v. R.) staat terecht wegens zoodanig autorijden, dat dit gevaar opleverde voor de veiligheid van het verkeer. Gevolmachtigde zegt, dat de wielrijder naar een hond trapte en daardoor vlak vóór de auto terecht kwam. Get. J. O., 29 j„ arbeider te Ooltgensplaat, verklaart hetzelfde. Als de B. op tijd geblazen had, -had v. O. het wel kunnen zien. Get. L. W. v. K„ 18 j., landbouwer te Oolt gensplaat, verklaart gezien te hebben, dat v. O. naar den hond trapte en1 hem aanhitste. De aan rijding heeft deze get. niet gezien. Het O. M. acht het feit niet bewezen en vraagt vrijspraak. Wordt vrijgesproken, A. J. v. O., 36 j., onderwijzer te Ooltgens plaat, staat terecht met e'en fiets gereden te hebben en door een hond lastig te zijn gevallen, waardoor hij den weg belemmerde en de veilig heid van het verkeer in gevaar bracht. Hij is door de ruit van den auto van Braber gevallen. Verd. zegt den auto niet gezien te hebben. Hij reed naar school voor den1 wind, zoodat het ge luid niet tot hem doordrong. De hond leidde zijn aandacht geheel af. Toen hij op keek, was de auto al vlak bij hem. Gehoord worden dezelfde getuigen als in de vorige zaak. Gehoord wordt get. K. B., 44 j„ bakker te Ooltgensplaat, die als bestuurder van de vracht auto, waarmee de aanrijding heeft plaats gehad, reed. Verd. zegt tot het laatste rechts van den weg gereden te hebben. Alleen toen de hond hem lastig viel, haalde hij naar links uit. De Kantonrechter: Het links rijden wordt niet ten laste gelegd, wel het zig-zag rijden. Het O. M. meent, dat verd. wel zonder op lettendheid heeft gereden en den hond steeds wilder heeft gemaakt door naar hem te trappen. Hij had af moeten stappen1. Eisch 5 subs. 2 dagen hechtenis. Verd. zegt geen gelegenheid te hebben gehad om af te stappen. Hij heeft ook heelemaal niet getrapt, alleen met de hand een afwerende be weging gemaakt. Get. B. zegt, dat verd. wel getrapt heeft. Verd. zegt, dat die hond altijd valsch ge weest is. Ontslagen van rechtsvervolging, omdat hij door overmacht was gedrongen. J. G. B., landbouwer te Stad aan 't Haring vliet, wordt ten laste gelegd overtreding der Leerplichtwet. Het laten1 verrichten van arbeid door leerplichtige kinderen. Verd. zegt gevraagd te hebben of de kinderen wel mochten. De Kantonrechter: Voortaan ga je maar even vragen bij het hoofd der school. Eisch 20 subs. 10 dagen hechtenis. Verd.: Kan het niet voorwaardelijk Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis. J. K„ 48 j., koopman te Middelharnis, staat terecht wegens overtreding der Arbeidswet. Verd. beroept er zich op, dat het zuiver Iandbouwarbeid is, het betrof hier schoonen van tarwe voor de tarweorganisatie, welke werkzaamheden slechts één maand duren'en on der de landbouwwerkzaamheden vallen. Het O. M. is het niet met verd. eens. Het betreft hier geen Iandbouwarbeid, maar fabriek matige arbeid. Eisch 4 X 5 sub. 4X2 dagen hechtenis. Verd. vraagt of dit een proefballonnetje is, want alle sorteerderijen vallen er tot nu toe buiten. Het O, M.: Het gaat hier niet over uien sorteeren, maar over schoonen. Verd.: 10 jaar geleden heeft dezelfde zaak gediénd en men hoorde er later niets meer van. Nu wordt het weer opgerakeld. Veroordeeld tot 5 X 2 subs. 5X2 dagen hechtenis. H. B., 22 j„ chauffeur te Oude Tonge, wegens autorijden zonder nummers en letters. Eisch 10 subs. 4 dagen hechtenis. Veroor deeld tot ƒ8 subs. 4 dagen hechtenis. L. v. d. M., bij verstek, wegens fiets rijden op verboden plaats, 4 subs. 4 dagen hechtenis. Veroordeeling idem. P. A. v. d. B., te Ooltgensplaat, wegens over treding der Arbeidswet, arbeid laten verrichten door iemand beneden de 16 jaar. Eisch 2.50 subs. 1 dag hechtenis. Veroor deeld tot 2 subs. 1 dag hechtenis. T. v. H., bij verstek, wegens overtreding der Jachtwet te Ouddorp, 5 subs. 2 dagen hechte nis. Veroordeeling iedm, met verbeurdverkla ring van de in beslag genomen strik. J. de W. te Sommelsdijk, wegens rijden zon der 'licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis. A. v. d. S., wegens meerijden te Dirksland, 5 subs. 2 dagen hechtenis. H. N„ wegens rijden zonder licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis. P. P., 30 j„ te Oude Tonge, wegens rijden met vrachtauto met 8 wielen, zonder ingeschre ven te zijn in het daarvoor bestemde register. Wordt aangehouden. C. W., landbouwer te Dirksland, staat te recht wegens het laten werken door een paard, dat verwond was. Verd. ontkent het ten laste gelegde. Het beest heeft verd. al sedert 5 jaar. Aan het wondje is niets aan te dóen. Het beest heeft er geen pijn aan, is vet glanzend en gezond. Het wondje valt niet onder het tuig. Eisch 25 subs. 8 dagen hechtenis. Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis. C. J. D„ 31 j., landbouwknecht te Herkingen, staat terecht wegens hetzelfde feit. Hij was ge leider van het gewonde paard. Verd. verklaart 5 jaar met het paard te wer ken en zegt, dat het beest er geen pijn aan heeft. Hij zorgt er goed voor .en houdt er net zooveel van als van zijn vrouw. Eisch 2 subs. 1 dag hechtenis. Veroordeeld tot 1 subs. 1 dag hechtenis. L. T., 24 j., kapper te Stad aan 't Haring vliet, wordt ten1 laste gelegd werk te hebben laten verrichten door iemand beneden den leeftijd bij de wet bepaald. Eisch 2 X 2.50 subs. 2X1 dag hechtenis. Veroordeeld tot 2 X 2 subs. 2X1 dag hechtenis. P. N„ 23 j., arbeider te Melissant, wordt ten laste gelegd het uitbetalen van loon in verboden localiteit. Wordt aangehouden. A. P. H., bij verstek, wegens rijden zonder licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis. A. O., wegens venten zonder vergunning, 3 subs. 3 dagen hechtenis. J. D„ 53 j., landbouwer te Stad aan 't Ha ringvliet, wegens rijden met auto en niet behoor lijk uitwijken naar réchts toen een1 andere auto wilde passeeren. Verd. zegt direct op het hooren van het sig naal naar rechts uitgeweken te zijn. Wordt aangehouden. J. V., wegens rijden1 met motor zonder licht, 10 subs. 8 dagen. Veroordeeld tot 8 subs. 8 dagen hechtenis. J. v St. A., wegens loopen langs tramlijn te Den Bommel, 5 subs. 2 dagen hechtenis. A. B., wegens getier te Ouddorp in den nacht, 5 subs. 5 dagen hechtenis. J. C. N. en J. C. L., beiden wegens getier, idem. J. B., idem, 5 subs. 2 dagen hechtenis. J. B„ 37 j„ manufacturier te Middelharnis, wordt ten laste gelegd rijden met auto zonder licht, rijden met één licht. Verd. zegt, dat de lichten den vorigen dag juist waren vernieuwd én toen de majoor hem aanhield, tikte verd. op de lamp, waardoor deze weer aansprong. Hoogstens een 10 M. kan verd. met één licht gereden hebben. Verd. beklaagt zich over onbeschofte behan deling door den majoor van de Rijksveldwacht. Eisch 10 subs. 4 dagen hechtenis. Veroor deeld tot 8 subs. 4 dagen hechtenis, H. H. K., wegens rijden1 met auto en geen rijbewijs heeft vertoond, 5 subs. 2 dagen hechtenis. J. K„ 21 j„ koopman te Den Bommel, wegens auto rijden zonder voor- en achterlicht. Eisch 10 subs. 10 dagen hechtenis. Veroor deeld tot 6 subs. 6 dagen hechtenis. J. de G„ wegens loopen op trambaan te Den Bommel, 5 subs. 2 dagen hechtenis. F. A. K., wegens rijden met auto te Nieuwe Tonge zonder licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis. W. Z., 31 smid te Stad aan 't Haringvliet, wegens fietsen zonder licht te Middelharnis, 5 subs. 2 dagen hechtenis. Dezelfde staat terecht wegens openbare dron kenschap te Middelharnis. Verdachte ontkent dronken te zijn geweest en hangt een heel verhaal op van mishandeling door de politie. Gehoord wordt get. N., 43 j„ veldwachter te Middelharnis, die verklaart, dat hij van zijn fiets rolde en op zijn fiets stond te hangen. Hij was bij verbalisant in huis gedrongen en deze heeft hem er toen uitgegooid. Het O. M. wil voor dezen keer nog een geld boete vragen, 15 subs. 5 dagen hechtenis. Gebeurt het weer, dan zal principale hechtenis gevraagd worden. Veroordeeld tot 15 subs. 5 dagen hechtenis. J. C. H., wegens auto rijden in verboden tijd te Middelharnis, 5 subs. 2 dagen hechtenis. D. S„ wegens fietsen zonder licht, 5 subs. 2 dagen hechtenis. Rectificatie. Onder rechtzaken in ons vorig nummer stond dat P. C. terecht stond wegens overtreding, dit moet zijn A. G. P. C. kwam in deze zaak als getuige. De copie van Ingezonden stukken, die niet ge plaatst zijn, wordt niet teruggegeven. Buiten "erantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers, OOK MIJNERZIJDS DAN EEN LAATSTE WEDERWOORD AAN DEN HEER DE VRIES. Uw laatste stuk geeft geen nieuwe gezichts punten omtrent de hoofdzaak, n.l. uw bewering over de zuigelingen- en algemeene sterfte in Nieuwe Tonge en Middelharnis én ik kan daar over dus kort zijn. Mijn bezwaren daartegén heb ik m.i. voldoende duidelijk uiteengezet en hand haaf ze nog. Verder napleiten heeft pas zin, als de cijfers ov.er het verleden van b.v. 1900 tot en met 1925 me bekend zullen zijn. Wat de „franje" betreft, is U zoo vrij te verkondigen, dat m'n schrijven wemelde van tegenstrijdigheden en gebrek aan logica vertoon de. Nu, mijnheer De Vries, als U die logica ontgaat, spijt me dat erg voor U, want 'k geloof toch niet, dat hier de schuld aan mij ligt. M.i. was 't volkomen duidelijk, voor wie lezen kan en wil en 'k verlaat me verder met gerustheid op 't oordeel van den lezer, die voor dit oordeel in ieder geval meer geroepen en1 geschikt is dan de betrokken partij.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1932 | | pagina 1