voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Antire volutionair Orgaan DE BESTEM! Qmk- OOM i Hctwmêty* IN HOC SIGNO VINCES No. 3792 ZATERDAG 24 OCTOBER 1931 46STE JAARGANG EERSTE BLAD. PRIJS 25 CENTS Schoolpantofffels. Op den Uitkijk. iicht Alle stokken voor de Redacts© bestemd, Ad ver tentiën en verdere Administratie franco t®e te ssestdeu aan d© Uitgevers Overal verkrijgbaar unncnDDi IQ i Kattelegerschen :n fietsrijder. Zij mmelsche politie en W. afkomstig iverk onder Eist, EDER. eft een 25-jarige Middelburg haar van 7 weken, in achtergelaten en as getrokken. TSNAPT. Izame Earlshilton dat hen nog lang schen zagen n.l. jnen, die tot een Haar kooi was agen op den on- jrop zij de kans ïitstapje. Alleen Vol bewondering n, daar zij dach- was. Werd de ld ontroerd In aar kooi, waarna ken kon worden is wel een verre eens door den mdat zij had te en 1931. as gedurende de flauw, doch het lustelooze stem- maar eerder in ek iets zijn op- j teeken worden ïs natuurlijk op die van Wall- of kwade rich- >gen uit, daar er 'e faillissementen i af ondanks de vlucht van de elen-markt is in ien, behalve dan daar men voor gevolge van ge- Amerika. ilt alleen van de ;n, en dan nog it fonds liep tot u niet behouden, n toch een ver- :ek (139% en van opleving euren. k de beurs beter ik aan H.V.A.'s rge van 200 ld worden, zoo- teerd werd, ook (187 werd men aan- ndiging van een ver. Dit fonds 128Jvan verkooper, die markt was, zich i p s hield zich luiten met 65 rassing, namelijk Algemeene deelhouders met Va bedacht. Het want zij krijgt at is ruim 20 schijnt met dit te hebben. De enlijk van 65 L e b o n g was eenige beweging actie der obli- merika-Lijn, die horting van de r a.s. weinig veran- genwoordig ook ele grillige ver- nd met de be ier la ndsche :h goed, Ame- evenals nage- i waarden D u i t s c h e iets beter ten- in Bruning. beperkt blijft, toestand in het zoodat het naderen, en het oo over denkt, het uw zuster orgen. 't Is dan zie ik wel te ïoor. Uw zuster ar weten," aar- zuster yenbeek uitste- ir dochter is in- ite Gretha. >P. n, die hier zuster, toen zij zonder het te met uw nichtje lij zich. „Weet t Toen u hier haar en haar op een spoor zuster het te omen, om eens en boek", glim- vaak nog ro- in de boeken bijvoorbeeld vijf en twintig droomen." rillen weten. U :er alles vertelt, Misschien wil mij wel op de Gretha te zeg- tttig, wat er te dt vervolgd 1. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Nu de tijd van behandeling der ge- meentebegrootingen in de Raden weer gekomen is, komen ook weer allerlei specifiek rood stokpaardjes voor den dag. En er zijn er bij, die zoo op het gezicht heel onschuldig lijken. Wij noemen er op 't oogenblik maar twee, dat zijn schoolpantoffeltjes voor arme kinderen, die op klompen naar school gaan en wier ouders niet zorgen of niet zorgen kunnen voor warme pan toffeltjes en de kwestie van het genees- bkundig schooltoezicht. Eenvoudige menschen zien in deze wenschen geen gevaar voor eenig po sitief Christelijk beginsel en meenen soms, dat de socialisten hierin toch wel gelijk hebben. Zij vragen zich af, welk kwaad er nu toch wel achter zou kun nen steken, dat van gemeentewege aan arme kinderen schoolpantoffels worden verstrekt en deze kinderen onder ge neeskundige behandeling komen te staan. Een en ander moet toch immers aan het onderwijs en aan het school kind zelf ten goede komen Maar hier wordt voorbij gezien, dat achter deze dingen een zuiver Revo lutionair beginsel steekt. Revolutie genomen in de beteekenis, zooals wij dat opgevat willen hebben, d.w.z. beginselen zooals zij in de groote Fransche Revolutie werden gepredikt en diametraal staan tegenover het Christelijk levensbeginsel. Deze Revolutie-idee gaat uit van de verwerping der Scheppingsordinantiën, zooals God die gesteld heeft. Volgens Gods wijs bestel was daar allereerst het huisgezin als de grondcel der sa menleving, daarop volgde het familie leven, 'het geslacht enz. Daarop is de natie gebouwd en ten slotte de Staat. Men moet hier niet licht overheen zien. Als men het omkeert, zooals de socia listen en allen, die op den grondslag der Fransche Revolutie-idee staan, doen, dan wordt in anti-christelijke richting beslist, eerst over den Staat, maar dan ook over de onderdeelen van den Staat, over de familie, over het huis gezin en ten slotte over den enkeling, den individu. Wanneer men de samenleving be nadert, zooals Gods Woord ons dat leert, zijn de ouders de aangewezen menschen, met de opvoeding der kin deren belast en met volle verantwoor delijkheid over alles wat zij met de kinderen, die God hen als panden heeft geschonken. Langs dien weg benadert men de samenleving van positief Chris telijk standpunt en ziet men, dat niet eerst de Staat maar eerst het huisgezin komt in volgorde.Maar ieder, die Gods Woord verwerpt en dus het Revolutie beginsel aanvaardt, keert het vlak om, die ziet voor alles de z.g. samenleving, (den Staat) en al het andere ziet hij als onderdeelen daarvan, als ondergeschikt aan den Staat. Dan is het ten slotte ook niet de ouder, die verantwoorde lijkheid draagt, maar is het de Staat, die zich belast ziet met de opvoeding van het kind, dat immers tot een goed staatsburger moet opwassen Beziet men zóó de beide levensrich tingen van Christendom en Socialisme, dan ziet men ook, dat de vraag naar schoolpantoffeltjes en geneeskundig schooltoezicht heusch n;et zoo onschul dig lijkt als ze wel is. Het is een noodwendig uitvloeisel van de anti christelijke levens- en wereldbeschou wing, van de Revolutie-idee, die de taak der ouders wil leggen op de schou ders van de gemeenschap, van den Staat. Deze Revolutie-idee vindt men in Rusland met groote consequentie toe gepast. Daar wordt stelselmatig het ge zinsleven ondermijnd en het kind be schouwd, als object van staatszorg. Daar heeft men reeds complexen van woningen gebouwd, zóó ingericht, dat het gezinsleven onmogelijk is en men tegen wil en dank een gemeenschap pelijk leven moet leiden, ook waar men anders zich gaarne in de intimiteit van het eigen gezinsleven zou willen terug trekken. En de bladen hebben pas nog aan dacht geschonken aan een nieuw boek van mevrouw Roland Holst, getiteld ,,De geestelijke ommekeer en de nieuwe taak van het Socialisme", waarin deze socialiste zich weer met alle kracht te gen het gezinsleven keert. Zij wil ge meenschappelijke eetzalen, gemeen schappelijke ontspanning, gemeen schappelijke huishouding voor velen. Zij wil geen „afgesloten gezinsleven". De Duitsche socialistische wijsgeer Bebel komt in een van zijn boeken tot precies de zelfde conclusie. Daarin wijst hij de vrouw haar plaats aan in de socialistische samenleving, waar kinderbaren een functie in dienst der gemeenschap zal zijn, evenals de op voeding van het kind dat men aan den Staat geschonken heeft. Het gaat eigenlijk rechtstreeks tegen het Christelijk levensbeginsel in. De H. Schrift leert ons, dat wij de kinde ren, die wij van God ontvangen, ook weer aan Hem zullen opdragen, omdat het slechts panden zijn, die we tijdelijk van Hem als Schepper van alle leven ontvangen. Maar het socialisme zegtde kinde ren die gij baart zijn kinderen van den Staat, zij behooren aan de gemeen schap, niet gij zijt er verantwoording voor schuldig, maar de Staat heeft de taak hen op te voeden en te verplegen. Hier staan twee levensbeginselen lijnrecht tegenover elkander. En nu is de keus voor den Christen niet moeilijk. Hij kan onmogelijk met het Revolutiebeginsel der socialisten meegaan. Hij kan zijn kinderen niet af staan, omdat hij weet, dat het in den grond der zaak zijn kinderen niet zijn, maar dat zij behooren aan hun Schep per, Die ze hem tot onderpand gaf. Maar als wij dit standpunt als ons levensbeginsel aanvaard hebben, dan moeten wij ons ook wachten voor de oogenschijnlijk kleine afwijkingen. Men kan de vraag stellenzijn schoolpantoffels en geneeskundig schooltoezicht dan zoo erg, het gaat hier toch feitelijk maar om een kleiniq- heid Groen van Prinsterer, de man die een kenner der Revolutiebeginselen was als niemand anders, zeide vaak „Principiis Obsta dat zeggen wili weersta de beginselen van het kwaad. Wie) de eerste beginselen van het kwaad aanvaardt komt er heel gemak kelijk toe verder te gaan. En eenmaal op den Revolutionairen weg, is er geen stilstand. Wij hebben de beginselen te weder- staan, vooral in een tijd als de onze, van algemeenen afval en verzaking, vaak ook door onkunde en grenzelooze oppervlakkigheid. Laat het kind aan de ouders Deze leuze dient gehoord en beleefd te worden door ieder, die nog prijs stelt op den Christen-naam. Naar ziel en lichaam zijn de ouders verantwoor delijk voor de kinderen, die God hen heeft geschonken. En als dit beginsel rotsvast ons in de ziel geplant staat, dan kunnen we dingen van practisch belang gaan be spreken en dan vragen we ons afis dat nu werkelijk zoo'n behoefte, dat schoolkinderen van Overheidswege pantoffeltjes krijgen Een populair spreekwoord zegtal is een moeder arm, toch dekt ze warm. Als een school kind op klompen naar school moet en last heeft van koude voeten, dan kan ieder moeder, ook al is zij heel erg arm nog wel een lapje vinden, waaruit zij een paar warme pantoffeltjes kan ma ken en ieder rechtgeaard moeder zal het een eere zijn, dat zij daar zelf voor zorgt en niet van Overheidswege er aan geholpen wordt. Laat de Overheid zoo lang als maar kan uit uw gezin blijven, want waar zij eenmaal haar plompen voet zet is zij nooit meer terug te dringen, maar eischt steeds meer plaats. Het gaat in beginsel om het bestaan van het huis gezin. En dat is een scheppingsordinantie Gods. Het huisgezin was er reeds voor den zondeval, dus reeds voor de instelling van de Overheid. Het is een heerlijke genade Gods, dat hij ons het huisgezin na den zondeval heeft gelaten. Wij kunnen wel zeggen, dat het de aller grootste gift van Gods algemeene ge nade is. En nu in onze dagen van algemeene afval en Godsverzaking, van strijd te gen de grondbeginselen van het waar achtige Christendom, legt men het toe op den ondergang van het Gezinsleven. Men weet welis dat eenmaal vernie tigd, dan is van Christendom, van Godsdienst geen sprake meer, want Kerk en geloof en Godsdienst worden in het gezinsleven voortgebracht en gekweekt. Achter al deze vraagstukken dringt een groot beginsel, dat helaas ook in onzen eigen kring veel te weinig wordt gezien. En dan wordt er nog vaak gezegd houdt er de politiek toch buiten, maar de politieke beginselen zijn er onmoge lijk buiten te houden. Naar dat de be ginselen zijn, zijn de begeerten waar mee men komt, ook in onze gemeente lijke raadszalen. Het gaat beginsel tegenover beginsel. En daarbij hebben wij ons wel te herinneren de waarschuwing van Groen, dat we de kwade beginselen in den beginne hebben te wederstaan, eer zij de overhand over ons verkrijgen. SUBSIDIE VOOR DE VEREN. Te Nieuwe Tonge werd ter sprake gebracht het voteeren van een post voor subsidie aan het veer van Hellevoetsluis. Daar naar gevraagd, verklaarden Ged. Staten, dat zij het wenschelijk achten, dat de Gemeente besturen van Flakkee dit jaar de subsidie voor verbetering van het veer op Hellevoetsluis op de begrooting brengen. Het veer Numansdorp kan dan nog wachten, omdat dit eerst later aan de orde komt. De oplossingen van de Sanella-Prijsvraag moeten vóórl November worden ingezonden! Vraag vandaag nog aan Uw winkelier om meerdere gratis-exemplaren voor deelname. Iedere kooper van 1 pond Sanella kan den hoofdprijs van f 5000.- of één der andere 1190 geldprijzen winnen. Iedere deelnemer ontvangt in December een mooie Verkeers- kalender voor 1932 SNl D 17 Nu herinnert men zich, dat destijds door de localiteit met hand en tand was vastgehouden aan combinatie der beide veerdiensten. Ging het veer op Numansdorp er niet door, dan zou ook geen subsidie worden verleend voor 't Héllevoetsluische veer. Hieraan gedachtig heeft een lid van den Raad van Nieuwe Tonge geprotesteerd tegen het feit, dat in de begrootingspost de beide veren nu toch van elkander worden losgemaakt en men het veer op Hellevoetsluis afzonderlijk gaat subsidieeren. In dit protest schuilt een kern van waarheid. Maar toch gelooven we niet, dat het goed gezien is, deswege alle subsidies te weigeren, zooals dat raadslid wilde. Zijn we dan ook wel ingelicht, dan heeft Nieuwe Tonge de subsidie voor het veer op Numansdorp pro memorie geraamd, wat de an dere gemeentebesturen ook kunnen doen. In Den Haag weet men heel goed hoe de localiteit over de verbetering der veerverbindingen denkt, en ons vertrouwen mag wel zóó groot zijn, dat we gelooven, dat de verbetering op het Oosten van het eiland ook komen zal. Maar daar 'behoeft het veer op Hellevoetsluis toch niet op te wachten? Dat kan al was 't direct al verbeterd worden. En dat is noodig. Pas nog is het gebeurd, dat een groote vrachtauto, die naar Noord- Brabant moest, het veer van 4 uur moest ach terblijven en 's avonds ook nog niet weg kon, omdat toen de ziekenauto met een ernstige patiënt moest voorgaan. Later kreeg Dr. van Gelder een fiksche rekening van den eigenaar voor verlet, logies enz. Dat zijn toestanden, die zoo niet langer kun nen blijven. Het beste is, dat Flakkee er op aandringt, dat het Hellevoetsche veer in overeenstemming met het rapport der commissie-van Rijckevorsel spoedig wordt verbeterd (en de tarieven worden verlaagd) en dat de gemeenteraden van Flakkee de post van 8% cent per inwoner voor dit veer nu nog op de begrooting brengen, daarmee manifesteerend, dat Flakkee verlangt naar spoe dige verbetering van dezen verdienst. De heer A. Janse van Biggekerke is nog een schoolmeester va-n den ouden stempel. Hij weet, dat zijn werk met enkele uren per dag voor de klas staan niet gedaan is Als God ons tijd en kracht en gave geeft moeten we die gebruiken in zoo ruim mogelijken kring. En de heer Janse 'heeft gaven Wie dat nog niet weet leze zijn kostelijke brochures „Eergevoel" en „Vader" (Biblotheek voor Bijbelsche opvoedkunde) of zijn studie over „Eva's dochteren", of zijn publicaties over de Zeeuwsche 'godsdienstige stroomingen. De heer Janse is een denker en heeft als wetenschappelijk man gezag. Zulke mannen, die 4uin licht laten schijnen, zijn tot rijken zegen voor ons volksleven. Waar om worden ze zoo zeldzaam juist onder onze onderwijzers, nu zij in zooveel betere conditie leven als hun voorgangers De heer Janse sprak dezer dagen voor de A. R. J. A. over de vraag of we burgerlijke dan wel kerkelijke politiek moeten voeren. En daarbij zei hij o.m. het volgende „Wel hebben", aldus heet het, „ook nu onze Overheden een politieke taak ten opzichte van de kerk (bijv. haar burgerlijke rechten beschermen) maar dat is niet te ver gelijken met Davids koningsamibt over Israel. Eerder is er overeenkomst met zijn regeering over de onderworpen landen als Moab, Èdom enz. En daar zien we juist de koningen van Israël nooit bezig met het uitroeien van heiden- sche godsdienst of het invoeren van den dienst des Heeren door het zwaard. Nergens lezen we een gebod daartoe en ook nergens, dat het zoo gebeurde. De onderworpen volken brachten wel schatting voor David, maar geen offers in den tempel. In de kerk (Israël) moest de afgoderij uitgeroeid worden, daar buiten had de koning van Israël daartoe geen last van God ontvangen. Reeds onder Israël was dus de politieke taak der koningen ten opzichte van de heidenen rondom Israël, die onderworpen waren, zeer beperkt wat de religie be treft. Onze vaderen hebben dan ook nooit de bekende 21 woorden van art. 36 tegenover de heidenen en Mohammedanen in onze ko loniën toegepast en ze hebben toegestemd, dat dit ook niet geboden was. Calvijn wijst er ook op in één zijner brieven, dat Daniël en zijn vrienden, hoewel met macht bekleed, geen beelden braken in Babel." De heer Janse beziet hier de veel besproken clausule uit art. 36 van uit een nieuwen ge zichtshoek. En als goed Antirev. rekent ook hij het niet tot de taak der Overheid alle valsche godsdienst te weren en uit te roeien. Terecht merkt hij op, dat kerkelijke tucht en burgerlijke politiek hier verward worden. In de oogen der Staatkundig-Gereformeerden lijkt dit e'.en groote ketterij. Wanneer men na gaat wat die er zooal van zeggen en schrijven, slaat men de handen soms verbaasd inéén. Alle afval, alle goddeloosheid, ook wat b.v. een blad als „De Tribune" schrijven durft, wordt heel eenvoudig gezet op rekening van niet handhaven van art. 36. Dwazer kan het haast niet. Natuurlijk speelt onkunde hier een groote rol. Wanneer men even zijn gedachten laat gaan en een beetje met de historie op de hoogte is, dan zou men tegenover dergelijke St. Geref. dwaasheid de vraag kunnen stellen: maar als gij aanneemt, dat onze vaderen het zooveel beter wisten en art. 36 wel hebben toegepast, 'hoe komt het dan, dat juist direct na het tijdperk van hun regeering, ja zelfs al tijdens hun macht in kerk en staat, de afval al begonnen is en ons land' en volk zóó ver weg was, geestelijk gesproken, dat het met groote blijdschap de Franschen over de grenzen hebben gehaald en hun dwaze bokkesprongen maakten mèt de Fransche godloochenaars om den vrijheidsboom, die geen wortelen had

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 3