voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
Antire volutionair
Orgaan
DE BESTEM!
Qmk- OOM
i Hctwmêty*
IN HOC SIGNO VINCES
No. 3792
ZATERDAG 24 OCTOBER 1931
46STE JAARGANG
EERSTE BLAD.
PRIJS 25 CENTS
Schoolpantofffels.
Op den Uitkijk.
iicht
Alle stokken voor de Redacts© bestemd, Ad ver tentiën en verdere Administratie franco t®e te ssestdeu aan d© Uitgevers
Overal verkrijgbaar
unncnDDi IQ
i Kattelegerschen
:n fietsrijder. Zij
mmelsche politie
en W. afkomstig
iverk onder Eist,
EDER.
eft een 25-jarige
Middelburg haar
van 7 weken, in
achtergelaten en
as getrokken.
TSNAPT.
Izame Earlshilton
dat hen nog lang
schen zagen n.l.
jnen, die tot een
Haar kooi was
agen op den on-
jrop zij de kans
ïitstapje. Alleen
Vol bewondering
n, daar zij dach-
was. Werd de
ld ontroerd In
aar kooi, waarna
ken kon worden
is wel een verre
eens door den
mdat zij had te
en
1931.
as gedurende de
flauw, doch het
lustelooze stem-
maar eerder in
ek iets zijn op-
j teeken worden
ïs natuurlijk op
die van Wall-
of kwade rich-
>gen uit, daar er
'e faillissementen
i af ondanks de
vlucht van de
elen-markt is in
ien, behalve dan
daar men voor
gevolge van ge-
Amerika.
ilt alleen van de
;n, en dan nog
it fonds liep tot
u niet behouden,
n toch een ver-
:ek (139%
en van opleving
euren.
k de beurs beter
ik aan H.V.A.'s
rge van 200
ld worden, zoo-
teerd werd, ook
(187
werd men aan-
ndiging van een
ver. Dit fonds
128Jvan
verkooper, die
markt was, zich
i p s hield zich
luiten met 65
rassing, namelijk
Algemeene
deelhouders met
Va bedacht. Het
want zij krijgt
at is ruim 20
schijnt met dit
te hebben. De
enlijk van 65
L e b o n g was
eenige beweging
actie der obli-
merika-Lijn, die
horting van de
r a.s.
weinig veran-
genwoordig ook
ele grillige ver-
nd met de be
ier la ndsche
:h goed, Ame-
evenals nage-
i waarden
D u i t s c h e
iets beter ten-
in Bruning.
beperkt blijft,
toestand in het
zoodat het
naderen, en het
oo over denkt,
het uw zuster
orgen. 't Is dan
zie ik wel te
ïoor. Uw zuster
ar weten," aar-
zuster
yenbeek uitste-
ir dochter is in-
ite Gretha.
>P.
n, die hier
zuster, toen zij
zonder het te
met uw nichtje
lij zich. „Weet
t Toen u hier
haar en haar
op een spoor
zuster het te
omen, om eens
en boek", glim-
vaak nog ro-
in de boeken
bijvoorbeeld
vijf en twintig
droomen."
rillen weten. U
:er
alles vertelt,
Misschien wil
mij wel op de
Gretha te zeg-
tttig, wat er te
dt vervolgd 1.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ
v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Nu de tijd van behandeling der ge-
meentebegrootingen in de Raden weer
gekomen is, komen ook weer allerlei
specifiek rood stokpaardjes voor den
dag. En er zijn er bij, die zoo op het
gezicht heel onschuldig lijken.
Wij noemen er op 't oogenblik maar
twee, dat zijn schoolpantoffeltjes voor
arme kinderen, die op klompen naar
school gaan en wier ouders niet zorgen
of niet zorgen kunnen voor warme pan
toffeltjes en de kwestie van het genees-
bkundig schooltoezicht.
Eenvoudige menschen zien in deze
wenschen geen gevaar voor eenig po
sitief Christelijk beginsel en meenen
soms, dat de socialisten hierin toch wel
gelijk hebben. Zij vragen zich af, welk
kwaad er nu toch wel achter zou kun
nen steken, dat van gemeentewege aan
arme kinderen schoolpantoffels worden
verstrekt en deze kinderen onder ge
neeskundige behandeling komen te
staan. Een en ander moet toch immers
aan het onderwijs en aan het school
kind zelf ten goede komen
Maar hier wordt voorbij gezien, dat
achter deze dingen een zuiver Revo
lutionair beginsel steekt.
Revolutie genomen in de beteekenis,
zooals wij dat opgevat willen hebben,
d.w.z. beginselen zooals zij in de groote
Fransche Revolutie werden gepredikt
en diametraal staan tegenover het
Christelijk levensbeginsel.
Deze Revolutie-idee gaat uit van de
verwerping der Scheppingsordinantiën,
zooals God die gesteld heeft. Volgens
Gods wijs bestel was daar allereerst
het huisgezin als de grondcel der sa
menleving, daarop volgde het familie
leven, 'het geslacht enz. Daarop is de
natie gebouwd en ten slotte de Staat.
Men moet hier niet licht overheen
zien.
Als men het omkeert, zooals de socia
listen en allen, die op den grondslag der
Fransche Revolutie-idee staan, doen,
dan wordt in anti-christelijke richting
beslist, eerst over den Staat, maar dan
ook over de onderdeelen van den
Staat, over de familie, over het huis
gezin en ten slotte over den enkeling,
den individu.
Wanneer men de samenleving be
nadert, zooals Gods Woord ons dat
leert, zijn de ouders de aangewezen
menschen, met de opvoeding der kin
deren belast en met volle verantwoor
delijkheid over alles wat zij met de
kinderen, die God hen als panden heeft
geschonken. Langs dien weg benadert
men de samenleving van positief Chris
telijk standpunt en ziet men, dat niet
eerst de Staat maar eerst het huisgezin
komt in volgorde.Maar ieder, die Gods
Woord verwerpt en dus het Revolutie
beginsel aanvaardt, keert het vlak om,
die ziet voor alles de z.g. samenleving,
(den Staat) en al het andere ziet hij als
onderdeelen daarvan, als ondergeschikt
aan den Staat. Dan is het ten slotte
ook niet de ouder, die verantwoorde
lijkheid draagt, maar is het de Staat,
die zich belast ziet met de opvoeding
van het kind, dat immers tot een goed
staatsburger moet opwassen
Beziet men zóó de beide levensrich
tingen van Christendom en Socialisme,
dan ziet men ook, dat de vraag naar
schoolpantoffeltjes en geneeskundig
schooltoezicht heusch n;et zoo onschul
dig lijkt als ze wel is. Het is een
noodwendig uitvloeisel van de anti
christelijke levens- en wereldbeschou
wing, van de Revolutie-idee, die de
taak der ouders wil leggen op de schou
ders van de gemeenschap, van den
Staat.
Deze Revolutie-idee vindt men in
Rusland met groote consequentie toe
gepast. Daar wordt stelselmatig het ge
zinsleven ondermijnd en het kind be
schouwd, als object van staatszorg.
Daar heeft men reeds complexen van
woningen gebouwd, zóó ingericht, dat
het gezinsleven onmogelijk is en men
tegen wil en dank een gemeenschap
pelijk leven moet leiden, ook waar men
anders zich gaarne in de intimiteit van
het eigen gezinsleven zou willen terug
trekken.
En de bladen hebben pas nog aan
dacht geschonken aan een nieuw boek
van mevrouw Roland Holst, getiteld
,,De geestelijke ommekeer en de nieuwe
taak van het Socialisme", waarin deze
socialiste zich weer met alle kracht te
gen het gezinsleven keert. Zij wil ge
meenschappelijke eetzalen, gemeen
schappelijke ontspanning, gemeen
schappelijke huishouding voor velen.
Zij wil geen „afgesloten gezinsleven".
De Duitsche socialistische wijsgeer
Bebel komt in een van zijn boeken tot
precies de zelfde conclusie. Daarin
wijst hij de vrouw haar plaats aan in
de socialistische samenleving, waar
kinderbaren een functie in dienst der
gemeenschap zal zijn, evenals de op
voeding van het kind dat men aan den
Staat geschonken heeft.
Het gaat eigenlijk rechtstreeks tegen
het Christelijk levensbeginsel in. De
H. Schrift leert ons, dat wij de kinde
ren, die wij van God ontvangen, ook
weer aan Hem zullen opdragen, omdat
het slechts panden zijn, die we tijdelijk
van Hem als Schepper van alle leven
ontvangen.
Maar het socialisme zegtde kinde
ren die gij baart zijn kinderen van den
Staat, zij behooren aan de gemeen
schap, niet gij zijt er verantwoording
voor schuldig, maar de Staat heeft de
taak hen op te voeden en te verplegen.
Hier staan twee levensbeginselen
lijnrecht tegenover elkander.
En nu is de keus voor den Christen
niet moeilijk. Hij kan onmogelijk met
het Revolutiebeginsel der socialisten
meegaan. Hij kan zijn kinderen niet af
staan, omdat hij weet, dat het in den
grond der zaak zijn kinderen niet zijn,
maar dat zij behooren aan hun Schep
per, Die ze hem tot onderpand gaf.
Maar als wij dit standpunt als ons
levensbeginsel aanvaard hebben, dan
moeten wij ons ook wachten voor de
oogenschijnlijk kleine afwijkingen.
Men kan de vraag stellenzijn
schoolpantoffels en geneeskundig
schooltoezicht dan zoo erg, het gaat
hier toch feitelijk maar om een kleiniq-
heid
Groen van Prinsterer, de man die
een kenner der Revolutiebeginselen
was als niemand anders, zeide vaak
„Principiis Obsta dat zeggen wili
weersta de beginselen van het kwaad.
Wie) de eerste beginselen van het
kwaad aanvaardt komt er heel gemak
kelijk toe verder te gaan. En eenmaal
op den Revolutionairen weg, is er geen
stilstand.
Wij hebben de beginselen te weder-
staan, vooral in een tijd als de onze,
van algemeenen afval en verzaking,
vaak ook door onkunde en grenzelooze
oppervlakkigheid.
Laat het kind aan de ouders
Deze leuze dient gehoord en beleefd
te worden door ieder, die nog prijs
stelt op den Christen-naam. Naar ziel
en lichaam zijn de ouders verantwoor
delijk voor de kinderen, die God hen
heeft geschonken.
En als dit beginsel rotsvast ons in
de ziel geplant staat, dan kunnen we
dingen van practisch belang gaan be
spreken en dan vragen we ons afis
dat nu werkelijk zoo'n behoefte, dat
schoolkinderen van Overheidswege
pantoffeltjes krijgen Een populair
spreekwoord zegtal is een moeder
arm, toch dekt ze warm. Als een school
kind op klompen naar school moet en
last heeft van koude voeten, dan kan
ieder moeder, ook al is zij heel erg arm
nog wel een lapje vinden, waaruit zij
een paar warme pantoffeltjes kan ma
ken en ieder rechtgeaard moeder zal
het een eere zijn, dat zij daar zelf voor
zorgt en niet van Overheidswege er
aan geholpen wordt.
Laat de Overheid zoo lang als maar
kan uit uw gezin blijven, want waar
zij eenmaal haar plompen voet zet is
zij nooit meer terug te dringen, maar
eischt steeds meer plaats. Het gaat in
beginsel om het bestaan van het huis
gezin.
En dat is een scheppingsordinantie
Gods.
Het huisgezin was er reeds voor den
zondeval, dus reeds voor de instelling
van de Overheid. Het is een heerlijke
genade Gods, dat hij ons het huisgezin
na den zondeval heeft gelaten. Wij
kunnen wel zeggen, dat het de aller
grootste gift van Gods algemeene ge
nade is.
En nu in onze dagen van algemeene
afval en Godsverzaking, van strijd te
gen de grondbeginselen van het waar
achtige Christendom, legt men het toe
op den ondergang van het Gezinsleven.
Men weet welis dat eenmaal vernie
tigd, dan is van Christendom, van
Godsdienst geen sprake meer, want
Kerk en geloof en Godsdienst worden
in het gezinsleven voortgebracht en
gekweekt.
Achter al deze vraagstukken dringt
een groot beginsel, dat helaas ook in
onzen eigen kring veel te weinig wordt
gezien.
En dan wordt er nog vaak gezegd
houdt er de politiek toch buiten, maar
de politieke beginselen zijn er onmoge
lijk buiten te houden. Naar dat de be
ginselen zijn, zijn de begeerten waar
mee men komt, ook in onze gemeente
lijke raadszalen.
Het gaat beginsel tegenover beginsel.
En daarbij hebben wij ons wel te
herinneren de waarschuwing van
Groen, dat we de kwade beginselen in
den beginne hebben te wederstaan, eer
zij de overhand over ons verkrijgen.
SUBSIDIE VOOR DE VEREN.
Te Nieuwe Tonge werd ter sprake gebracht
het voteeren van een post voor subsidie aan
het veer van Hellevoetsluis.
Daar naar gevraagd, verklaarden Ged. Staten,
dat zij het wenschelijk achten, dat de Gemeente
besturen van Flakkee dit jaar de subsidie voor
verbetering van het veer op Hellevoetsluis op
de begrooting brengen. Het veer Numansdorp
kan dan nog wachten, omdat dit eerst later
aan de orde komt.
De oplossingen van de Sanella-Prijsvraag
moeten vóórl November worden ingezonden!
Vraag vandaag nog aan Uw winkelier om
meerdere gratis-exemplaren voor deelname.
Iedere kooper van 1 pond Sanella kan den
hoofdprijs van f 5000.- of één der andere
1190 geldprijzen winnen. Iedere deelnemer
ontvangt in December een mooie Verkeers-
kalender voor 1932
SNl D 17
Nu herinnert men zich, dat destijds door de
localiteit met hand en tand was vastgehouden
aan combinatie der beide veerdiensten. Ging
het veer op Numansdorp er niet door, dan zou
ook geen subsidie worden verleend voor 't
Héllevoetsluische veer.
Hieraan gedachtig heeft een lid van den
Raad van Nieuwe Tonge geprotesteerd tegen
het feit, dat in de begrootingspost de beide
veren nu toch van elkander worden losgemaakt
en men het veer op Hellevoetsluis afzonderlijk
gaat subsidieeren.
In dit protest schuilt een kern van waarheid.
Maar toch gelooven we niet, dat het goed
gezien is, deswege alle subsidies te weigeren,
zooals dat raadslid wilde.
Zijn we dan ook wel ingelicht, dan heeft
Nieuwe Tonge de subsidie voor het veer op
Numansdorp pro memorie geraamd, wat de an
dere gemeentebesturen ook kunnen doen. In
Den Haag weet men heel goed hoe de localiteit
over de verbetering der veerverbindingen denkt,
en ons vertrouwen mag wel zóó groot zijn, dat
we gelooven, dat de verbetering op het Oosten
van het eiland ook komen zal.
Maar daar 'behoeft het veer op Hellevoetsluis
toch niet op te wachten?
Dat kan al was 't direct al verbeterd worden.
En dat is noodig. Pas nog is het gebeurd,
dat een groote vrachtauto, die naar Noord-
Brabant moest, het veer van 4 uur moest ach
terblijven en 's avonds ook nog niet weg kon,
omdat toen de ziekenauto met een ernstige
patiënt moest voorgaan. Later kreeg Dr. van
Gelder een fiksche rekening van den eigenaar
voor verlet, logies enz.
Dat zijn toestanden, die zoo niet langer kun
nen blijven.
Het beste is, dat Flakkee er op aandringt,
dat het Hellevoetsche veer in overeenstemming
met het rapport der commissie-van Rijckevorsel
spoedig wordt verbeterd (en de tarieven worden
verlaagd) en dat de gemeenteraden van Flakkee
de post van 8% cent per inwoner voor dit veer
nu nog op de begrooting brengen, daarmee
manifesteerend, dat Flakkee verlangt naar spoe
dige verbetering van dezen verdienst.
De heer A. Janse van Biggekerke is nog een
schoolmeester va-n den ouden stempel.
Hij weet, dat zijn werk met enkele uren per
dag voor de klas staan niet gedaan is Als God
ons tijd en kracht en gave geeft moeten we
die gebruiken in zoo ruim mogelijken kring.
En de heer Janse 'heeft gaven
Wie dat nog niet weet leze zijn kostelijke
brochures „Eergevoel" en „Vader" (Biblotheek
voor Bijbelsche opvoedkunde) of zijn studie
over „Eva's dochteren", of zijn publicaties over
de Zeeuwsche 'godsdienstige stroomingen.
De heer Janse is een denker en heeft als
wetenschappelijk man gezag.
Zulke mannen, die 4uin licht laten schijnen,
zijn tot rijken zegen voor ons volksleven. Waar
om worden ze zoo zeldzaam juist onder onze
onderwijzers, nu zij in zooveel betere conditie
leven als hun voorgangers
De heer Janse sprak dezer dagen voor de
A. R. J. A. over de vraag of we burgerlijke
dan wel kerkelijke politiek moeten voeren. En
daarbij zei hij o.m. het volgende
„Wel hebben", aldus heet het, „ook nu
onze Overheden een politieke taak ten
opzichte van de kerk (bijv. haar burgerlijke
rechten beschermen) maar dat is niet te ver
gelijken met Davids koningsamibt over
Israel. Eerder is er overeenkomst met zijn
regeering over de onderworpen landen als
Moab, Èdom enz.
En daar zien we juist de koningen van
Israël nooit bezig met het uitroeien van heiden-
sche godsdienst of het invoeren van den dienst
des Heeren door het zwaard. Nergens lezen
we een gebod daartoe en ook nergens, dat
het zoo gebeurde. De onderworpen volken
brachten wel schatting voor David, maar geen
offers in den tempel. In de kerk (Israël)
moest de afgoderij uitgeroeid worden, daar
buiten had de koning van Israël daartoe
geen last van God ontvangen.
Reeds onder Israël was dus de politieke
taak der koningen ten opzichte van de
heidenen rondom Israël, die onderworpen
waren, zeer beperkt wat de religie be
treft. Onze vaderen hebben dan ook nooit de
bekende 21 woorden van art. 36 tegenover
de heidenen en Mohammedanen in onze ko
loniën toegepast en ze hebben toegestemd, dat
dit ook niet geboden was. Calvijn wijst er ook
op in één zijner brieven, dat Daniël en zijn
vrienden, hoewel met macht bekleed, geen
beelden braken in Babel."
De heer Janse beziet hier de veel besproken
clausule uit art. 36 van uit een nieuwen ge
zichtshoek.
En als goed Antirev. rekent ook hij het niet
tot de taak der Overheid alle valsche godsdienst
te weren en uit te roeien.
Terecht merkt hij op, dat kerkelijke tucht en
burgerlijke politiek hier verward worden.
In de oogen der Staatkundig-Gereformeerden
lijkt dit e'.en groote ketterij. Wanneer men na
gaat wat die er zooal van zeggen en schrijven,
slaat men de handen soms verbaasd inéén.
Alle afval, alle goddeloosheid, ook wat b.v.
een blad als „De Tribune" schrijven durft,
wordt heel eenvoudig gezet op rekening van
niet handhaven van art. 36.
Dwazer kan het haast niet.
Natuurlijk speelt onkunde hier een groote rol.
Wanneer men even zijn gedachten laat gaan
en een beetje met de historie op de hoogte is,
dan zou men tegenover dergelijke St. Geref.
dwaasheid de vraag kunnen stellen: maar als
gij aanneemt, dat onze vaderen het zooveel beter
wisten en art. 36 wel hebben toegepast, 'hoe
komt het dan, dat juist direct na het tijdperk
van hun regeering, ja zelfs al tijdens hun macht
in kerk en staat, de afval al begonnen is en
ons land' en volk zóó ver weg was, geestelijk
gesproken, dat het met groote blijdschap de
Franschen over de grenzen hebben gehaald en
hun dwaze bokkesprongen maakten mèt de
Fransche godloochenaars om den vrijheidsboom,
die geen wortelen had