Jl J l| If V f f HAARDEN kachels BEROUW ipieqelïje, j aan den wand. KLOKKEN HEETMAN liet maken en aanleggen van Complete in stallaties en geleidingen vnor Eiecirisch licht J.N. IIDDELHAIIIS (Sommelsdijk) ROTTERDAM 1.1. WINTER DIENST 1931-'32 um I Eerst kijken SCHAL» BEKENDMAKING, VOORHOEVE pingen. 'ictiten. EEN WOORD VAN IDENBURG. KORHELIS IKIARinUS HOUTfiAR GEWELDIGE SORTEERING Heden een pracht HAARDKACHEL fl. 20,50 S Jaarsma Haaro OOSTPLEIN No. 8 ROTTERDAM A. NIEUWLAND Smederij - Dirksland Middelliarnis-Fotterdaiii le klasse enkele reis 11.00, Retour f 1.50 2e klasse enkele reis 10.75, Retour 11.00 Officieele Reisgids van de Ned. Spoorwegen en de Winterdiensten van de Tram, zijn ver krijgbaar in den Boekhandel van Jones weer aan boord i, 'bij het naderen van jen zoek, maar Woens- ireken van den dag zag ïen op omstreeks vijftig schip. Men zette een eze den jongen bereikt Franschen loodskotter 'boord teruggebracht en i, daar hij bewusteloos ter werd gehaald. Toen x, van den achtersteven jen te zijn, een hoogte de bedoeling naar land veer veilig dn Engeland. Winkelhuis aan den nis, plaatselijk getee« tober 1931 bij inzet; ctober 1931 by afslag, 7 uur in het Hotel Wed. J. Smit—Nipius, lis VAN BUUREN. 's avonds 6 uur te ement Akershoek, ver» 1 voor het seizoen 1932, leer W. Mastenbroek 1296 RV.M. bouwland tan den Breedeweg, R.V.M. bouwland, in |n de Leurestee, 1,08.20 7.M. bouwland in het den Westerweg, in 3 i. 1 G. 246'/2 R.V.M. |e Nieuwland, op de en, alles onder de ge» |VAN DEN BERG. ber, bij inzet in het itellendam en Woens» plag, in het Logement telkens des namid> 50 H.A. 5 G. 45 ellendam, in kavel 24 |ler, Kadaster Sectie C en en massa, en 1 96 70 weiland te Stellendam pr, Kadaster Sectie B itoopen en massa, ten J. A. Koese te Stellen» lelijk na de toewijzing °AN DEN BERG. TE MIDDELHARNIS 13 October 1931, 14.80 per 100 stuks. 1.60 per 100 stuks, f.10 per 100 stuks, 12.10 per 100 stuks. 1.50 per 100 stuks. |.80 per 100 stuks, os. K.G. K. G ot 24 per 100 K.G. tot 22 per 100 K.G. 100 K.G. B.80 per 100 K.G. ér 100 K.G. Jtot 12.20 p. 100 K.G |9 per 100 K.G. C.G. Itot 8 per 100 K.G. 10.10 per 100 K.G. |per 100 K.G. 17.50 per 100 K.G. Der 100 K.G. iG- rfTfc. t 12.60 p. 100 K.G.f'l lot 9 per 100 K.G. |9 per 100 pond. 15 October 1931. 3.40 tot 4.50 per 6.05 tot 6.60 per l, 6.30 tot 6.75 13, |2.78. lindt uw zuster niet 1 spijt van", zeide zij nlachte. j gehad, dat te laten ster. Of is dat soms eg hij, min of meer ft. Maar wel van de in haar leven ge- |ertel. Zij wil u dat u 'het goed, dat zij met mij over haar |te zich Gretha hem mij opzettelijk ge- |ar praten wil en u pet bezoek van mijn bide Leermans stug. af, ten koudwaterstraal I bot te afwijzing had1 ^rengen, Leermans", „Maar ik zal er ïisschien verander hopen. Voor uw (zich. Terneergesla- Tedachtenloos, haar |er voortzette, werd lilder gestemd. Zijn |der verder navraag heden waarin zijn liddellijk zijn ant- I goed van iemand, |de. Maar was het, gezien, niet ver- [intig jaar had me- alsof zij broers /ordt vervolgd). Wij laten hier volgen het woord, dat de heer Idenburg indertijd in „Timotheus tot de rijpere jeugd richtte Het is mij een behoefte, een woord te richten tot de jongeren. Waarom juist tot hen Omdat ik vaak met zorg aan hen denk, wijl zij meer dan ouderen vatbaar zijn voor inwerking van den tijdgeest, en omdat die geest - in het al gemeen gesproken afvoert van God. Veel is onder het opkomend geslacht tegen woordig anders dan een halve eeuw geleden. Ik zeg niet, dat het vroeger beter was dan nu, of dat nu alles slechter is; ik zeg alleen, dat er veel anders is. Het menschenhart is hetzelfde gebleven en in het hart van hen, die nu jong zijn, woont dezelfde zonde als in het hart van hen, die toen jong waren. Maar in de omstan digheden is veel veranderd, en daardoor ook wel in de wijze, waarop de zonde aan den dag treedt. De openbare meening, de algemeen gel dende opvattingen, de maatschappelijke gewoon ten, bijna kan men zeggen; de zeden factoren, die op de overleggingen van ons hart zulk een grooten invloed oefenen zijn nu anders dan toen. De tijdgeest en de middelen, waardoor hij werkt, voeren meer van God af; zijn ge vaarlijker voor het zieleleven dan een vijftig jaar geleden. Wat volgens Gods Woord zonde is, werd toen ook door de publieke opinie kwaad genoemd en als zoodanig veroordeeld. Met den eisch, dat de levenswandel zich moest richten naar Gods wet, werd in het algemeen, en zeker door het Christelijk geweten, ingestemd. Aan de waarheid der Heilige Schrift, aan haar on aantastbaarheid werd door de groote meerder heid vastgehouden; en sterk werd gevoeld, dat er een diepe kloof bestond tusschen hen, die haar geloovig aannamen en hen, die aan haar waarheid twijfelden en aan haar vastheid wrik ten. Met dat absolute, dat volstrekte, dat toen de levenshouding kenmerkte, is door velen thans gebroken. Gebroken aan beide zijden. Eenerzijds treedt het ongeloof grootendeels niet meer zoo grof en ruw op als toen. Het geschiedt nog wel, en er zijn speciale kringen, die daarin uitmunten, maar het is toch geen algemeene regel. Het platte materialisme en het consequente atheïsme zijn niet meer de gevaarlijkste vijanden. Vlij- mende spot wondt nog wel, doch stoot tevens af. Het ongeloof is niet in zijn wezen, maar wel in zijn optreden bescheidener gewordenen daardoor gevaarlijker. Anderzijds is in de kringen, die men gaarne Christelijk noemt, op niet zoo klein schaal het absolute losgelaten, en de twijfel toegelaten. Twijfel of God wel aldus heeft gesproken; twijfel of wij het gesprokene wel juist verstaan (dus een herhaling van de Paradijsgeschiedenis); twijfel aan de betrouwbaarheid der Heilige Schrift, die men daarom maar niet al te zeer naar de letter, maar meer naar den geest wil nemen. Natuurlijk, naar men meent en wil: met behoud der hoofdzaak; wat echter een gevaar lijke weg blijkt te zijn. Door dat aan twee zijden breken met het absolute, naderen de beide einden tot elkander, wordt een brug gebouwd, waarover men van den eenen kant naar den anderen kan gaan; een dam gelegd, waarop men elkander ontmoeten kan. De kloof tusschen geloof en ongeloof schijnt niet meer ondempbaar; niet meer geheel werkelijk; eerder een vrucht door verschillende en eenzijdige belichting van hetzelfde feit, of aan hetzelfde vraagstuk. En zoo wordt het fun dament ondergraven en het geloof ondermijnd, en de zenuw van het Christelijk leven doorge sneden. Het absolute van vroeger maakte bij velen plaats voor e'en zeker relativisme. Men wil niet geheel breken met hetgeen van de vaderen is overgeleverd; dat kan ook wel waar zijn, maar het kan toch ook wel anders wezen. Zegt niet de Schrift, dat wij allen slechts ten deele ken nen Dat loslaten van het absolute op het ter rein van het denken en voelen zet zich natuur lijk ook door in de geheele levenshouding en wandel. In den loop der eeuwen had zich een Chris telijke levenspraktijk .gevormd. Een praktijk, die niet in elk land 'en in eiken tijd precies dezelfde was; die samenhing met het verband, dat de volksgodsdienst legde tusschen religie en cultuur, maar die dan toch in een bepaald land en dat geldt zéker van óns land een zeer be slisten vorm had aangenomen. In algemeenen zin richtte die Christelijke levenspraktijk zich naar Gods Woord; streefde zij er naar, Zijn geboden te houden, ook in het gewone dagelijksche leven; en zij deed zich bij ons o.a. kennen door heili ging van den dag des Heeren, door eerbaarheid in Weeding 'en gedragingen, door een zich af- keeren van wat men ,,de wereld" noemde, waar mede een nauw contact schadelijk voor het ziele leven werd geacht; terwijl sommige van haar uitingen als tooneel en dans en kansspel met name werden gemeden. Aan die Christelijke levenspraktijk wordt in onze dagen geweldig geschud. Niet alleen omdat haar grondslag werd ondergraven, maar ook doordat uitwendige omstandigheden meewerkten: de groote uitbreiding van de middelen van ver keer en vervoer, de verschillende uitingen en gewoonten van het sportleven, een toenemende weelde- en genotzucht. In „Christelijke" kringen wordt getoleleerd mischien door de ouderen met een zucht hetgeen vroeger niet toegelaten werd. Er is een zich uitbreiden van den tijdgeest over Christelijke gezinnen, een zich daarin in dringen, dat onrustbarend is. Men bemerkt dit, als men het oordeel van vele jeugdige personen hoort over instellingen als gezag en gezin, die God gegev'en heeft als pilaren en steunpunten van het menschelijk leven. Onder hen, die nog eerbiedig het eerste gedeelte van Romeinen XIII en het tweede gedeelte van Efeze V lezen, zijn er niet zoo weinig, die spreken en handelen, alsof in die Schriftgedeelten niet ordeningen Gods tot ons kwamen. Men merkt dit ook aan de gemakkelijkheid, waarmede velen het absolute karakter van den dag des Heeren breken. Voor velen is het al wèl, als men ééns per Zondag naar kerk of vergadering gaat, en verder leeft, alsof niet God dien dag speciaal voor Zijn dienst had bestemd. En eveneens bemerkt men den invloed van den tijdgeest in sommiger navolging van de wereld, in kleeding en gewoonten, e'en navolging, die helaas soms wel zóó ver gaat, dat zij ouderen van schaamte doet blozen en het krachtigst verzet van het Christelijk geweten wekt. En wie ziet niet, dat ook in Christelijke kringen een weeldezucht veld wint, die het hart afvoert van God Wien ontgaat het naloopen van de wereld naar bioscopen lang niet alleen z.g. onschuldige en zelfs naar dancings die door ernstige ongeloovigen als een pest worden gebrandmerkt door kinderen uit Christelijke gezinnen, die alzoo den Christelijk'en levensernst en de levenswijding verliezen en blijkbaar de genietingen der wereld een grooter goed achten dan de blijdschap, die een vrucht is van den Heiligen Geest Door dit alles is ongetwijfeld het leven voor onze jonge menschen veel moei lijker geworden. Vroeger aanvaardde men in zijn jonge jaren eigenlijk aanvankelijk zonder critiek wat men zag en wat men leerde in den kring, waarin men werd geboren en op gevoed. De twijfel kwam natuurlijk op zekeren leeftijd ook wel, en de „wereld" lokte ook toen het kind uit een Christelijk gezin wel; maar die twijfel en die verlokking werden als zonde be streden en weerstaan. Men besefte, dat het Christelijk geweten er niet mede kan onderhan delen. Misschien was er toen minder oprecht heid in vroomheidsbetoon dan tegenwoordig, maar zeker ook minder onbeschaamdheid en aanmatiging in het oordeelen over en het ver- oordeelen van hetgeen als vrucht van geloof en ervaring van eeuwen Christelijk leven, onder de leiding des Geestes, was opgebouwd. Het komt mij voor, dat tegenwoordig op jeugdiger leeftijd dan vroeger met bewustheid moet worden gekozen, en dat de keus moeilijker is dan vroeger. En dat is de reden, waarom ik vaak met zorg denk aan hen, die thans op groeien en die eens zullen zijn de dragers en leiders van ons Christelijk volksleven. Ik voel de groote moeilijkheden, welke deze tijd hun brengt; de groote gevaren, waaraan hun geloof en hun wandel bloot staan; de geweldige ver leidingen tot allerlei zonden, die op hen af komen; ik weet, hoe geschud wordt aan den wortel van hun geestelijk bestaan, reeds vóórdat zich dat bestaan met bewustheid heeft georiën teerd ten opzichte van de vele levensvragen; hoe Satan ook tot hen komt met het woord: „Is het ook, dat God gezegd heeft Ik weet hoe onze tijd behept is met de neiging om het oude klein te achten 'en het nieuwe groot; om achter het absolute een vraagteeken te stellen en met het relatieve weg te loopen; ik weet, hoe deze geestesneiging vooral den jongeren toespreekt; hun kritischen zin, die juist op hun leeftijd zoo sterk ontwaakt, vaardig maakt, en met kracht hun hart zoekt af te wenden van de eenvoudige waarheid, ons in Gods Woord ge openbaard. En ik ken daarbij de groote gevaren van dat alles. Het gevaar om het geloof zijner kinderjaren te verliezen, het gevaar om af te glijden van de beproefde paden naar de wegen, die ten verderve voeren; het gevaar om alzoo prijs te geven, datgene, wat alleen waren vrede schenkt, voor een schijngeluk, dat in bittere droefheid eindigt. En daarom zeg ik allen jeugdigen lezers met grooten ernst en op grond zoowel van eigen ervaring als van wat ik waarnam bij anderen: wederstaat den geest van den twijfel en weder staat den trek naar wereldgelijkvormigheid met alle kracht, die God u wil schenken. Laat u niet verleiden om te onderhandelen met deze vijan den van uw zieleleven, want het eind van zulk een onderhandeling is, dat gij meegesleept wordt op den weg, die ten doode leidt en waarvan gij alleen door bijzondere ingrijpende genade van God weder kunt worden teruggevoerd. Houdt u vast aan de eenvoudige waarheid van Gods Woord, zooals die door uw ouders en voor gangers, als vrucht van de belijdenis van Chris tus' Kerk, tot u gebracht wordt; meent niet, dat uw inzicht beter of hooger of dieper is dan het hunne; begint met kinderlijk geloovig te aanvaarden en bouwt ook in uw levensprak tijd voor op het fundament, dat door vorige geslachten in overeenstemming met Gods Woord is gelegd; bidt den Heere, dat dit alles voor u niet slechts klank en vorm moge zijn, maar dat gij de waarheid en de werkelijkheid er van in het diepst uwer ziel meer en meer ervaren en beleven moogt. En bewaart uzelf voor de verleidingen van de wereld, want niemand kan met ernst de bede op de lippen nemen; „Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den booze", en zielevrede smaken op een weg, die door de verleidingen der wereld voert. Uit onszelf zijn wij tot dit alles niet bekwaam: Gij niet en ik niet. Die ons de kracht daartoe moet geven, is Hij, wiens verzoenend lijden en sterven de macht der zonde over de Zijnen ge broken heeft. Het geheim van een vreugdevol en Gode welgevallig leven is het naarstig zoeken van Zijn gemeenschap in Jezus Christus. Die gemeenschap moet voor ons hooge werkelijkheid zijn. Wij moeten in ons gebed niet meer over God spreken, maar tot Hem en met Hem, zóó als we spreken met iemand, die vóór ons staat en wiens antwoord wij inwachten. Hij wil Zich doen vinden door hen, die Hem zoeken. Zijn Woord verzekert ons: die Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden. En voorts worde aangedaan de wapenrusting Gods, opdat wij gereed zijn voor den strijd, waartoe wij als Jezus' discipelen zijn geroepen. De wapenrusting, die ons de Apostel beschrijft in Efeze VI vers 11 e.v. en die omvat: de waarheid als gordel; de gerechtigheid als pant ser; de bereidheid des Evangelies als schoeisel; het geloof als schild, en het Woord Gods als zwaard, waardoor de Heilige Geest in ons en door ons Zijn kracht wil openbaren. De wapen rusting, die als helm én bekroning heeft de hoop der zaligheid. Met die wapenrusting zijn wij voor den ziele- vijand onverwinlijk, en zal ook in dezen tijd van veel slapheid en halfheid een geslacht op groeien van belden, die staan voor hun God. De Heer en Mevrouw KIEVIET— VRIJENHOEK geven met blijdschap kennis van de geboorte hunner Dochter catharina Cornelia Hiazina. ROTTERDAM, 11 October 1931. Wolphaertsbocht 385b. 33962 Heden overleed plotseling tot onze diepe droefheid, onze ge» liefde Broeder en Zwager, de Heer K. M. HOUT AAR Boekhouder bij de Diaconie der Ned. Herv. Kerk, alhier, in den ouderdom van 61 jaar. Sommelsdijk, 33963 P. W. JOPPE—Houtaar. J. JOPPE. NIEUWE TONGE, 15 Oct. 1931. Heden overleed plotseling, de Heer 33965 Boekhouder der Diaconie bij de Ned. Herv. Gem. te NieuweTonge, in den ouderdom van ruim 61 jaar. Met hem gaat het 4e of laatste opvolgend lid uit den familiestam Houtaar als Boekhouder der Diaconie ten grave. Zijne toewijding en trouw voor dit onderdeel der zake Gods zal bij ons steeds in aangename en dankbare herinnering voortleven. De Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente vnd., Ds. DEKKER, Voorzitter. A. HARTVELD, Ouderling. L, ZWEERUS, Ouderling, J. BREUR Gzn., Diaken. M. J. VAN DRIEL, Diaken. Cs. BROOSHOOFD, Diaken. NIEUWE TONGE, 15 Oct. 1931. f 7 iaAB^S Moderne Haard ü&l NEÏIO» HOOGSTE KWALITEIT LAAGSTE PRIJKEN f j met schulp en vloerplaat Wij bieden O thans aan: met dubbele zirculatie, 3 deuren, com pleet gepl. Jnafbrand- barc la!; ,p£Tt$g komt steeds te laat I 1 Koopt daarom Uwe naaimachine in Het Naaima- chinehuis fa. Roza Meijer, 53 Goudsche Singel 53, Tel. 12964, te Rotterdam, daarvan hebt U nooit berouw, Schit» terende Singer f 40.—. Let goed op No. 53. 0000000 Een bontmantel, een manteleen japon of een hoed, zoudt ge niet kunnen uitzoeken zonder spiegel. Op de hand blijkt U direct de keurige afwerking. Wij letten er op, dat alles van binnen net zoo mooi is afgewerkt als van buiten. Maar een keus maken kunt U niet van prentjes of van modellen uit de étalage of op een modeshow - keus maken kunt U alléén, als U zelf past, waarbij het oordeel van onze ver koopsters U dikwijls nog een kleine vingerwijzing kan zijn. Bij ons is het koopen een genoegen. Omdat geen drang tot koopen wordt uitgeoefend, maar ieder stuk zijn eigen taal spreekt. Wat onze prijzen betreft: ,,het is géén geld!" Hoe eerder U komt, hoe grooter de keuze. Stel het dus niet uit. No. 54 Wij kochten 'n partij Klokken, waar onder Junghansfabrikaat welke wij tegen vóóroor- logsche prijzen verkoopen. Doe Uw voordeel III ROTTERDAM Hoogstraat 347 AMSTERDAM Nieuwendqk 225 UTRECHT Alléén Oude Gracht 151 DEN HAAG Alléén Haagsch Modehuis Hofweg 6 LEEUWARDEN NIJMEGEN Over de Kelders 16-t8 K. Molenstraat 7-9 Ondergeteekende maakt de geachte ingezetenen van DIRKSLAND en OMSTREKEN bekend, dat hij aan zijn zaak heeft verbonden alsmede alle leveranties van lampen, apparaten en wat hiertoe in den uitgebreidste zin behoort. Ook zal worden uitgevoerd Gas- en Waterleidingen, waaronder het plaatsen van Sanataire Artikelen, enz. Alle voorkomende werkzaamheden worden door bekwame en ervaren vaklieden uitgevoerd, waarvoor ik mij beleefd in ieders gunst aanbeveel. 33904 HOOGACHTEND, voor 1932 met premieboeken DE SLUIKER door W. SCHIPPERS en OM DES GEWETENS WIL door A. J. DREWES. Bestel spoedig dezen kalender vóór hij uitverkocht is. Prijs van den kalender f 1.10 Elk gebonden premieboek slechts f 0.65. 26 Gebonden blok 1 1.75. met dubbele circulatie, geplaatst zonder ver dere kosten 1 NEEMT THANS EEN KIJKJE IN ff? ONZE ETALAGES K) P3TDAAT ALLEEN 3^&PAMl STOOMBOOTD1ENST WINTERDIENSTREGELING (ZONDER VERBINDING) met de snelvarende salonstoomboot „MAASNYMPH I" kenbaar aan de gele schoorsteen Vertrek MIDDELHARNIS (dorp) dagelijks (behalve Zondag) 7.00 uur v.m. Aankomst ROTTERDAM (Boompjes)circa 9.30 Vertrek ROTTERDAM (Boompjes) dagelijks (behalve Zondag) 3.00 uur n.m. Aankomst MIDDELHARNIS (haven)circa 5.10 MIDDELHARNIS (dorp)circa 5.30 Ligplaats der boot te Rotterdam Boompjes bij de Reederijstraat PASSAGIERSTARIEFi Kinderen tot 5 jaar vrij (mits op den schoot gehouden) van 5 tot 10 jaar half geld (mits onder geleide) De diensten van en naar Middelharnis hebben te Middelharnis (haven) aan» sluiting op de Autobussen der Fa. v. d. KLUNDERT van en naar OUDDORP en tusschen gelegen plaatsen. Bij de chauffeurs der autobussen zijn plaatsbewijzen voor de stoomboot en bij den conducteur der stoomboot plaatsbewijzen voor de autobusdiensten verkrijgbaar. Dienstregelingen en informaties verkrijgbaar bij de Agenten: te MIDDELHARNIS, J. KOERT, Voorstraat, Telefoon 30 en de Chauffeurs der Aumbussen der Fa. v. d. KLUNDERT te ROTTERDAM, de DIRECTIE DER «STOOMBOOT MIJn MAAS NYMPH MERCURIUS, Cornelis Trompstraat 4 en WALHUISJE Boompjes bij de Reederijstraat. Telefoon 51247. Alle vervoer geschiedt met inachtneming van de ter griffie der Arrondissements» Rechtbanken gedeponeerde «Personenvervoer» en Algemeene Vervoercondities». Deze dienstregeling is geldig vanaf 19 October 1931, op welken datum de dienst aanvangt. 33969 in. UI.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 7