Jl
J
l|
If
V
f
f
HAARDEN
kachels
BEROUW
ipieqelïje, j
aan den wand.
KLOKKEN
HEETMAN
liet maken en aanleggen van Complete in
stallaties en geleidingen vnor Eiecirisch licht
J.N.
IIDDELHAIIIS (Sommelsdijk) ROTTERDAM 1.1.
WINTER DIENST 1931-'32
um
I Eerst
kijken
SCHAL»
BEKENDMAKING,
VOORHOEVE
pingen.
'ictiten.
EEN WOORD VAN IDENBURG.
KORHELIS IKIARinUS HOUTfiAR
GEWELDIGE SORTEERING
Heden een pracht
HAARDKACHEL fl. 20,50
S Jaarsma Haaro
OOSTPLEIN No. 8
ROTTERDAM
A. NIEUWLAND Smederij - Dirksland
Middelliarnis-Fotterdaiii le klasse enkele reis 11.00, Retour f 1.50
2e klasse enkele reis 10.75, Retour 11.00
Officieele Reisgids van de Ned. Spoorwegen
en de Winterdiensten van de Tram, zijn ver
krijgbaar in den Boekhandel van
Jones weer aan boord
i, 'bij het naderen van
jen zoek, maar Woens-
ireken van den dag zag
ïen op omstreeks vijftig
schip. Men zette een
eze den jongen bereikt
Franschen loodskotter
'boord teruggebracht en
i, daar hij bewusteloos
ter werd gehaald. Toen
x, van den achtersteven
jen te zijn, een hoogte
de bedoeling naar land
veer veilig dn Engeland.
Winkelhuis aan den
nis, plaatselijk getee«
tober 1931 bij inzet;
ctober 1931 by afslag,
7 uur in het Hotel
Wed. J. Smit—Nipius,
lis VAN BUUREN.
's avonds 6 uur te
ement Akershoek, ver»
1 voor het seizoen 1932,
leer W. Mastenbroek
1296 RV.M. bouwland
tan den Breedeweg,
R.V.M. bouwland, in
|n de Leurestee, 1,08.20
7.M. bouwland in het
den Westerweg, in 3
i. 1 G. 246'/2 R.V.M.
|e Nieuwland, op de
en, alles onder de ge»
|VAN DEN BERG.
ber, bij inzet in het
itellendam en Woens»
plag, in het Logement
telkens des namid>
50 H.A. 5 G. 45
ellendam, in kavel 24
|ler, Kadaster Sectie C
en en massa, en 1 96 70
weiland te Stellendam
pr, Kadaster Sectie B
itoopen en massa, ten
J. A. Koese te Stellen»
lelijk na de toewijzing
°AN DEN BERG.
TE MIDDELHARNIS
13 October 1931,
14.80 per 100 stuks.
1.60 per 100 stuks,
f.10 per 100 stuks,
12.10 per 100 stuks.
1.50 per 100 stuks.
|.80 per 100 stuks,
os.
K.G.
K. G
ot 24 per 100 K.G.
tot 22 per 100 K.G.
100 K.G.
B.80 per 100 K.G.
ér 100 K.G.
Jtot 12.20 p. 100 K.G
|9 per 100 K.G.
C.G.
Itot 8 per 100 K.G.
10.10 per 100 K.G.
|per 100 K.G.
17.50 per 100 K.G.
Der 100 K.G.
iG- rfTfc.
t 12.60 p. 100 K.G.f'l
lot 9 per 100 K.G.
|9 per 100 pond.
15 October 1931.
3.40 tot 4.50 per
6.05 tot 6.60 per
l, 6.30 tot 6.75
13,
|2.78.
lindt uw zuster niet
1 spijt van", zeide zij
nlachte.
j gehad, dat te laten
ster. Of is dat soms
eg hij, min of meer
ft. Maar wel van de
in haar leven ge-
|ertel. Zij wil u dat
u 'het goed, dat zij
met mij over haar
|te zich Gretha hem
mij opzettelijk ge-
|ar praten wil en u
pet bezoek van mijn
bide Leermans stug.
af,
ten koudwaterstraal
I bot te afwijzing had1
^rengen, Leermans",
„Maar ik zal er
ïisschien verander
hopen. Voor uw
(zich. Terneergesla-
Tedachtenloos, haar
|er voortzette, werd
lilder gestemd. Zijn
|der verder navraag
heden waarin zijn
liddellijk zijn ant-
I goed van iemand,
|de. Maar was het,
gezien, niet ver-
[intig jaar had me-
alsof zij broers
/ordt vervolgd).
Wij laten hier volgen het woord, dat de
heer Idenburg indertijd in „Timotheus tot de
rijpere jeugd richtte
Het is mij een behoefte, een woord te richten
tot de jongeren. Waarom juist tot hen Omdat
ik vaak met zorg aan hen denk, wijl zij meer
dan ouderen vatbaar zijn voor inwerking van
den tijdgeest, en omdat die geest - in het al
gemeen gesproken afvoert van God.
Veel is onder het opkomend geslacht tegen
woordig anders dan een halve eeuw geleden.
Ik zeg niet, dat het vroeger beter was dan nu,
of dat nu alles slechter is; ik zeg alleen, dat
er veel anders is. Het menschenhart is hetzelfde
gebleven en in het hart van hen, die nu jong
zijn, woont dezelfde zonde als in het hart van
hen, die toen jong waren. Maar in de omstan
digheden is veel veranderd, en daardoor ook wel
in de wijze, waarop de zonde aan den dag
treedt. De openbare meening, de algemeen gel
dende opvattingen, de maatschappelijke gewoon
ten, bijna kan men zeggen; de zeden factoren,
die op de overleggingen van ons hart zulk een
grooten invloed oefenen zijn nu anders dan
toen. De tijdgeest en de middelen, waardoor
hij werkt, voeren meer van God af; zijn ge
vaarlijker voor het zieleleven dan een vijftig
jaar geleden. Wat volgens Gods Woord zonde
is, werd toen ook door de publieke opinie kwaad
genoemd en als zoodanig veroordeeld. Met den
eisch, dat de levenswandel zich moest richten
naar Gods wet, werd in het algemeen, en zeker
door het Christelijk geweten, ingestemd. Aan
de waarheid der Heilige Schrift, aan haar on
aantastbaarheid werd door de groote meerder
heid vastgehouden; en sterk werd gevoeld, dat
er een diepe kloof bestond tusschen hen, die
haar geloovig aannamen en hen, die aan haar
waarheid twijfelden en aan haar vastheid wrik
ten.
Met dat absolute, dat volstrekte, dat toen de
levenshouding kenmerkte, is door velen thans
gebroken. Gebroken aan beide zijden. Eenerzijds
treedt het ongeloof grootendeels niet meer zoo
grof en ruw op als toen. Het geschiedt nog wel,
en er zijn speciale kringen, die daarin uitmunten,
maar het is toch geen algemeene regel. Het
platte materialisme en het consequente atheïsme
zijn niet meer de gevaarlijkste vijanden. Vlij-
mende spot wondt nog wel, doch stoot tevens
af. Het ongeloof is niet in zijn wezen, maar wel
in zijn optreden bescheidener gewordenen
daardoor gevaarlijker.
Anderzijds is in de kringen, die men gaarne
Christelijk noemt, op niet zoo klein schaal het
absolute losgelaten, en de twijfel toegelaten.
Twijfel of God wel aldus heeft gesproken;
twijfel of wij het gesprokene wel juist verstaan
(dus een herhaling van de Paradijsgeschiedenis);
twijfel aan de betrouwbaarheid der Heilige
Schrift, die men daarom maar niet al te zeer
naar de letter, maar meer naar den geest wil
nemen. Natuurlijk, naar men meent en wil: met
behoud der hoofdzaak; wat echter een gevaar
lijke weg blijkt te zijn.
Door dat aan twee zijden breken met het
absolute, naderen de beide einden tot elkander,
wordt een brug gebouwd, waarover men van
den eenen kant naar den anderen kan gaan; een
dam gelegd, waarop men elkander ontmoeten
kan. De kloof tusschen geloof en ongeloof
schijnt niet meer ondempbaar; niet meer geheel
werkelijk; eerder een vrucht door verschillende
en eenzijdige belichting van hetzelfde feit, of
aan hetzelfde vraagstuk. En zoo wordt het fun
dament ondergraven en het geloof ondermijnd,
en de zenuw van het Christelijk leven doorge
sneden.
Het absolute van vroeger maakte bij velen
plaats voor e'en zeker relativisme. Men wil niet
geheel breken met hetgeen van de vaderen is
overgeleverd; dat kan ook wel waar zijn, maar
het kan toch ook wel anders wezen. Zegt niet
de Schrift, dat wij allen slechts ten deele ken
nen Dat loslaten van het absolute op het ter
rein van het denken en voelen zet zich natuur
lijk ook door in de geheele levenshouding en
wandel.
In den loop der eeuwen had zich een Chris
telijke levenspraktijk .gevormd. Een praktijk, die
niet in elk land 'en in eiken tijd precies dezelfde
was; die samenhing met het verband, dat de
volksgodsdienst legde tusschen religie en cultuur,
maar die dan toch in een bepaald land en
dat geldt zéker van óns land een zeer be
slisten vorm had aangenomen. In algemeenen zin
richtte die Christelijke levenspraktijk zich naar
Gods Woord; streefde zij er naar, Zijn geboden
te houden, ook in het gewone dagelijksche leven;
en zij deed zich bij ons o.a. kennen door heili
ging van den dag des Heeren, door eerbaarheid
in Weeding 'en gedragingen, door een zich af-
keeren van wat men ,,de wereld" noemde, waar
mede een nauw contact schadelijk voor het ziele
leven werd geacht; terwijl sommige van haar
uitingen als tooneel en dans en kansspel met
name werden gemeden.
Aan die Christelijke levenspraktijk wordt in
onze dagen geweldig geschud. Niet alleen omdat
haar grondslag werd ondergraven, maar ook
doordat uitwendige omstandigheden meewerkten:
de groote uitbreiding van de middelen van ver
keer en vervoer, de verschillende uitingen en
gewoonten van het sportleven, een toenemende
weelde- en genotzucht. In „Christelijke" kringen
wordt getoleleerd mischien door de ouderen
met een zucht hetgeen vroeger niet toegelaten
werd. Er is een zich uitbreiden van den tijdgeest
over Christelijke gezinnen, een zich daarin in
dringen, dat onrustbarend is. Men bemerkt dit,
als men het oordeel van vele jeugdige personen
hoort over instellingen als gezag en gezin, die
God gegev'en heeft als pilaren en steunpunten
van het menschelijk leven. Onder hen, die nog
eerbiedig het eerste gedeelte van Romeinen XIII
en het tweede gedeelte van Efeze V lezen, zijn
er niet zoo weinig, die spreken en handelen,
alsof in die Schriftgedeelten niet ordeningen
Gods tot ons kwamen.
Men merkt dit ook aan de gemakkelijkheid,
waarmede velen het absolute karakter van den
dag des Heeren breken. Voor velen is het al
wèl, als men ééns per Zondag naar kerk of
vergadering gaat, en verder leeft, alsof niet God
dien dag speciaal voor Zijn dienst had bestemd.
En eveneens bemerkt men den invloed van
den tijdgeest in sommiger navolging van de
wereld, in kleeding en gewoonten, e'en navolging,
die helaas soms wel zóó ver gaat, dat zij ouderen
van schaamte doet blozen en het krachtigst
verzet van het Christelijk geweten wekt. En
wie ziet niet, dat ook in Christelijke kringen
een weeldezucht veld wint, die het hart afvoert
van God Wien ontgaat het naloopen van de
wereld naar bioscopen lang niet alleen z.g.
onschuldige en zelfs naar dancings die
door ernstige ongeloovigen als een pest worden
gebrandmerkt door kinderen uit Christelijke
gezinnen, die alzoo den Christelijk'en levensernst
en de levenswijding verliezen en blijkbaar de
genietingen der wereld een grooter goed achten
dan de blijdschap, die een vrucht is van den
Heiligen Geest Door dit alles is ongetwijfeld
het leven voor onze jonge menschen veel moei
lijker geworden. Vroeger aanvaardde men in
zijn jonge jaren eigenlijk aanvankelijk zonder
critiek wat men zag en wat men leerde in
den kring, waarin men werd geboren en op
gevoed. De twijfel kwam natuurlijk op zekeren
leeftijd ook wel, en de „wereld" lokte ook toen
het kind uit een Christelijk gezin wel; maar die
twijfel en die verlokking werden als zonde be
streden en weerstaan. Men besefte, dat het
Christelijk geweten er niet mede kan onderhan
delen. Misschien was er toen minder oprecht
heid in vroomheidsbetoon dan tegenwoordig,
maar zeker ook minder onbeschaamdheid en
aanmatiging in het oordeelen over en het ver-
oordeelen van hetgeen als vrucht van geloof en
ervaring van eeuwen Christelijk leven, onder de
leiding des Geestes, was opgebouwd.
Het komt mij voor, dat tegenwoordig op
jeugdiger leeftijd dan vroeger met bewustheid
moet worden gekozen, en dat de keus moeilijker
is dan vroeger. En dat is de reden, waarom ik
vaak met zorg denk aan hen, die thans op
groeien en die eens zullen zijn de dragers en
leiders van ons Christelijk volksleven. Ik voel
de groote moeilijkheden, welke deze tijd hun
brengt; de groote gevaren, waaraan hun geloof
en hun wandel bloot staan; de geweldige ver
leidingen tot allerlei zonden, die op hen af
komen; ik weet, hoe geschud wordt aan den
wortel van hun geestelijk bestaan, reeds vóórdat
zich dat bestaan met bewustheid heeft georiën
teerd ten opzichte van de vele levensvragen;
hoe Satan ook tot hen komt met het woord:
„Is het ook, dat God gezegd heeft Ik weet
hoe onze tijd behept is met de neiging om het
oude klein te achten 'en het nieuwe groot; om
achter het absolute een vraagteeken te stellen
en met het relatieve weg te loopen; ik weet,
hoe deze geestesneiging vooral den jongeren
toespreekt; hun kritischen zin, die juist op hun
leeftijd zoo sterk ontwaakt, vaardig maakt, en
met kracht hun hart zoekt af te wenden van de
eenvoudige waarheid, ons in Gods Woord ge
openbaard. En ik ken daarbij de groote gevaren
van dat alles. Het gevaar om het geloof zijner
kinderjaren te verliezen, het gevaar om af te
glijden van de beproefde paden naar de wegen,
die ten verderve voeren; het gevaar om alzoo
prijs te geven, datgene, wat alleen waren vrede
schenkt, voor een schijngeluk, dat in bittere
droefheid eindigt.
En daarom zeg ik allen jeugdigen lezers met
grooten ernst en op grond zoowel van eigen
ervaring als van wat ik waarnam bij anderen:
wederstaat den geest van den twijfel en weder
staat den trek naar wereldgelijkvormigheid met
alle kracht, die God u wil schenken. Laat u niet
verleiden om te onderhandelen met deze vijan
den van uw zieleleven, want het eind van zulk
een onderhandeling is, dat gij meegesleept wordt
op den weg, die ten doode leidt en waarvan gij
alleen door bijzondere ingrijpende genade van
God weder kunt worden teruggevoerd. Houdt
u vast aan de eenvoudige waarheid van Gods
Woord, zooals die door uw ouders en voor
gangers, als vrucht van de belijdenis van Chris
tus' Kerk, tot u gebracht wordt; meent niet,
dat uw inzicht beter of hooger of dieper
is dan het hunne; begint met kinderlijk geloovig
te aanvaarden en bouwt ook in uw levensprak
tijd voor op het fundament, dat door vorige
geslachten in overeenstemming met Gods Woord
is gelegd; bidt den Heere, dat dit alles voor u
niet slechts klank en vorm moge zijn, maar
dat gij de waarheid en de werkelijkheid er van
in het diepst uwer ziel meer en meer ervaren
en beleven moogt. En bewaart uzelf voor de
verleidingen van de wereld, want niemand kan
met ernst de bede op de lippen nemen; „Leid
ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den
booze", en zielevrede smaken op een weg, die
door de verleidingen der wereld voert.
Uit onszelf zijn wij tot dit alles niet bekwaam:
Gij niet en ik niet. Die ons de kracht daartoe
moet geven, is Hij, wiens verzoenend lijden en
sterven de macht der zonde over de Zijnen ge
broken heeft. Het geheim van een vreugdevol
en Gode welgevallig leven is het naarstig zoeken
van Zijn gemeenschap in Jezus Christus. Die
gemeenschap moet voor ons hooge werkelijkheid
zijn. Wij moeten in ons gebed niet meer over
God spreken, maar tot Hem en met Hem,
zóó als we spreken met iemand, die vóór ons
staat en wiens antwoord wij inwachten. Hij wil
Zich doen vinden door hen, die Hem zoeken.
Zijn Woord verzekert ons: die Mij vroeg zoeken
zullen Mij vinden.
En voorts worde aangedaan de wapenrusting
Gods, opdat wij gereed zijn voor den strijd,
waartoe wij als Jezus' discipelen zijn geroepen.
De wapenrusting, die ons de Apostel beschrijft
in Efeze VI vers 11 e.v. en die omvat: de
waarheid als gordel; de gerechtigheid als pant
ser; de bereidheid des Evangelies als schoeisel;
het geloof als schild, en het Woord Gods als
zwaard, waardoor de Heilige Geest in ons en
door ons Zijn kracht wil openbaren. De wapen
rusting, die als helm én bekroning heeft de hoop
der zaligheid.
Met die wapenrusting zijn wij voor den ziele-
vijand onverwinlijk, en zal ook in dezen tijd
van veel slapheid en halfheid een geslacht op
groeien van belden, die staan voor hun God.
De Heer en Mevrouw KIEVIET—
VRIJENHOEK geven met blijdschap
kennis van de geboorte hunner Dochter
catharina Cornelia Hiazina.
ROTTERDAM, 11 October 1931.
Wolphaertsbocht 385b. 33962
Heden overleed plotseling tot
onze diepe droefheid, onze ge»
liefde Broeder en Zwager, de Heer
K. M. HOUT AAR
Boekhouder bij de Diaconie
der Ned. Herv. Kerk, alhier,
in den ouderdom van 61 jaar.
Sommelsdijk, 33963
P. W. JOPPE—Houtaar.
J. JOPPE.
NIEUWE TONGE, 15 Oct. 1931.
Heden overleed plotseling, de
Heer 33965
Boekhouder der Diaconie bij de
Ned. Herv. Gem. te NieuweTonge,
in den ouderdom van ruim 61
jaar.
Met hem gaat het 4e of laatste
opvolgend lid uit den familiestam
Houtaar als Boekhouder der
Diaconie ten grave.
Zijne toewijding en trouw voor
dit onderdeel der zake Gods zal
bij ons steeds in aangename en
dankbare herinnering voortleven.
De Kerkeraad der Ned. Herv.
Gemeente vnd.,
Ds. DEKKER, Voorzitter.
A. HARTVELD, Ouderling.
L, ZWEERUS, Ouderling,
J. BREUR Gzn., Diaken.
M. J. VAN DRIEL, Diaken.
Cs. BROOSHOOFD, Diaken.
NIEUWE TONGE, 15 Oct. 1931.
f
7
iaAB^S Moderne Haard
ü&l
NEÏIO»
HOOGSTE KWALITEIT
LAAGSTE PRIJKEN f j
met schulp en vloerplaat
Wij bieden
O thans aan:
met dubbele
zirculatie, 3
deuren, com
pleet gepl.
Jnafbrand-
barc la!;
,p£Tt$g
komt steeds te laat I 1 Koopt daarom
Uwe naaimachine in Het Naaima-
chinehuis fa. Roza Meijer, 53 Goudsche
Singel 53, Tel. 12964, te Rotterdam,
daarvan hebt U nooit berouw, Schit»
terende Singer f 40.—. Let goed op
No. 53.
0000000
Een bontmantel, een manteleen japon of een hoed, zoudt
ge niet kunnen uitzoeken zonder spiegel. Op de hand blijkt
U direct de keurige afwerking. Wij letten er op, dat alles
van binnen net zoo mooi is afgewerkt als van buiten. Maar
een keus maken kunt U niet van prentjes of van modellen
uit de étalage of op een modeshow - keus maken kunt
U alléén, als U zelf past, waarbij het oordeel van onze ver
koopsters U dikwijls nog een kleine vingerwijzing kan zijn.
Bij ons is het koopen een genoegen. Omdat geen drang
tot koopen wordt uitgeoefend, maar ieder stuk zijn eigen
taal spreekt. Wat onze prijzen betreft: ,,het
is géén geld!" Hoe eerder U komt, hoe grooter
de keuze. Stel het dus niet uit.
No. 54
Wij kochten 'n partij
Klokken, waar onder
Junghansfabrikaat
welke wij tegen vóóroor-
logsche prijzen verkoopen.
Doe Uw voordeel III
ROTTERDAM
Hoogstraat 347
AMSTERDAM
Nieuwendqk 225
UTRECHT
Alléén Oude Gracht 151
DEN HAAG
Alléén Haagsch Modehuis Hofweg 6
LEEUWARDEN NIJMEGEN
Over de Kelders 16-t8 K. Molenstraat 7-9
Ondergeteekende maakt de geachte ingezetenen van DIRKSLAND
en OMSTREKEN bekend, dat hij aan zijn zaak heeft verbonden
alsmede alle leveranties van lampen, apparaten
en wat hiertoe in den uitgebreidste zin behoort. Ook zal worden
uitgevoerd Gas- en Waterleidingen, waaronder het
plaatsen van Sanataire Artikelen, enz.
Alle voorkomende werkzaamheden worden door bekwame en
ervaren vaklieden uitgevoerd, waarvoor ik mij beleefd in ieders
gunst aanbeveel. 33904
HOOGACHTEND,
voor 1932
met premieboeken
DE SLUIKER
door W. SCHIPPERS en
OM DES GEWETENS WIL
door A. J. DREWES.
Bestel spoedig dezen kalender
vóór hij uitverkocht is.
Prijs van den kalender f 1.10
Elk gebonden premieboek slechts
f 0.65. 26
Gebonden blok 1 1.75.
met dubbele
circulatie,
geplaatst
zonder ver
dere kosten 1
NEEMT THANS EEN KIJKJE IN
ff? ONZE ETALAGES
K) P3TDAAT ALLEEN 3^&PAMl
STOOMBOOTD1ENST
WINTERDIENSTREGELING
(ZONDER VERBINDING)
met de snelvarende salonstoomboot „MAASNYMPH I"
kenbaar aan de gele schoorsteen
Vertrek MIDDELHARNIS (dorp) dagelijks (behalve Zondag) 7.00 uur v.m.
Aankomst ROTTERDAM (Boompjes)circa 9.30
Vertrek ROTTERDAM (Boompjes) dagelijks (behalve Zondag) 3.00 uur n.m.
Aankomst MIDDELHARNIS (haven)circa 5.10
MIDDELHARNIS (dorp)circa 5.30
Ligplaats der boot te Rotterdam Boompjes bij de Reederijstraat
PASSAGIERSTARIEFi
Kinderen tot 5 jaar vrij (mits op den schoot gehouden) van
5 tot 10 jaar half geld (mits onder geleide)
De diensten van en naar Middelharnis hebben te Middelharnis (haven) aan»
sluiting op de Autobussen der Fa. v. d. KLUNDERT van en naar
OUDDORP en tusschen gelegen plaatsen.
Bij de chauffeurs der autobussen zijn plaatsbewijzen voor de stoomboot en
bij den conducteur der stoomboot plaatsbewijzen voor de autobusdiensten
verkrijgbaar.
Dienstregelingen en informaties verkrijgbaar bij de Agenten:
te MIDDELHARNIS, J. KOERT, Voorstraat, Telefoon 30
en de Chauffeurs der Aumbussen der Fa. v. d. KLUNDERT
te ROTTERDAM, de DIRECTIE DER «STOOMBOOT MIJn MAAS
NYMPH MERCURIUS, Cornelis Trompstraat 4 en WALHUISJE
Boompjes bij de Reederijstraat. Telefoon 51247.
Alle vervoer geschiedt met inachtneming van de ter griffie der Arrondissements»
Rechtbanken gedeponeerde «Personenvervoer» en Algemeene Vervoercondities».
Deze dienstregeling is geldig vanaf 19 October 1931, op welken datum de
dienst aanvangt. 33969
in. UI.