Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. DE BESTE 1 IN HOC SIGNO VINCES king No. 3790 ZATERDAG 17 OCTOBER 1931 46ste JAARGANG PRIJS 25 CENTS AfiS© stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verder© Administratie franco toe t© asenden aan de Uitgevers EERSTE BLAD. Overal verkrijgbaar Het Recht der Christelijke Leeszaal. Brieven uit Amerika. HET ENGELSCHE POND. Fn de Geest en de Bruid zeggen: Kom r (timbre) en nker, sonor of riaal tezamen en orgel. Hoe positie, zoo te lijkheden. Die ereikt door 't rm der pijpen, n en zien daar n den orgelist, am aangeduid, g niets zeggen, blikkelijk over- n verschaffen, r, gevolg door 'roeger waren eten lang (de etspijpen spre- en op 't papier id hooren, dat af, een 2 voet et octaaf lager t rijtje register- naar rechts aaf 2 v., Fluit 4 v., Holpijp Prestant 8 v. eemde eend in volgende keer alleen gemeld, nu de orgelist t, Bourdon en stemmenkoor versterkt kan dit register al- dus wanneer nctie zijn. De naar een nog trument, welks ordt. Trompet, x Celeste, be an de andere heel een zacht, rdt ze niet me- rnaamste 8 v., eltoon, een vol, pijpen van dit ont, dus vanuit it register een zoo een 2 v. at te vertellen, et goed onder- mee. De con- Leiden, in het s zoo in de on- laatsen der ge- verdiept spel dit is de voor werk te doen, atgene wat ge- komt bij een Als onderwerp te Stad aan 't mt met het be- BERNARD. tzn. Bijbelsch Dag- Gunning J.Hz. te Baarn. die „Gunning's elf bezit öf er it het ouderlijk ls een jubileum- Gunning het nogen verkondi- voorworod ty- groot gedeelte »stijds door een ns niet ver van druk reeds lang :en derden druk at dogmatiek en ing kunnen mee- jaarheid van dit juist in een werk tus der Schriften best waardeeren. *e kunst de ziel drukke en vaak dag en tot stille ■k ook „Gedenk- de Christelijke omstandigheden ren, als: verjaar- rloven, huwelijk, sterven, Doop, [ing, enz. svat de technische hten 'het karakter [et is gedrukt op >e duidelijke letter symbolischen stijl itgeverij alle eer ons Christenvolk eden voor bloed den een zeer pas ier iets, dat zich nt. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING lOcent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. n ll l l lil T 1m tt r.. i f T~ Jn|.n_1. ...i1 J-v "rion mot, Uni. nriol rrvn/1 lAa lllAOnfrt in KaITPTI n flp el 3 ril fnl H B fe HP B .Tl "0(711 floOf ..flp lootl Zoo wij reeds eer vermeld hebben, hebben de broeders in Dirksland het besluit genomen in hun gemeente een Christelijke Leeszaal te stichten, waar aan verschillende aantrekkelijkheden verbonden zullen zijn, om hierdoor de opgroeiende jeugd te binden aan een positief Christelijke sfeer, wat onge twijfeld hun geest ten goede zal komen. Het blijkt, dat deze daad in het link- ^che kamp nog al eenige critiek ont- ^Inoet. Evenals bij onze Christelijke scholen en onze Christelijke radio wordt ook hier de vraag gesteld: waarom kan dat nu geen „neutrale" inrichting zijn Wij gelooven, dat de heer H. Brou wer te Dordrecht in een artikel in „De Rotterdammer" voor eenigen tijd, daar het rechte antwoord op gegeven heeft. Deze schrijf Bij de ook door ons aanvaarde vrijheid van drukpers komt tweeërlei wereld op den lezer aan. In hoofdzaak tweeërlei overtuiging, de Christelijke en de niet-Christelijke, het leven waarin de waarheid in beginsel overwon, en het leven waarin de leugen heerscht. Nu is het ver van ons om bevreesd te zijn, dat de waar heid zou ondergaan. Wij gelooven aan haar victorie Niet gelooven kunnen wij echter aan dien zegepraal in ieder mensch, omdat Schrift en ervaring ons onomstootelijk leeren, dat de leugen een mensch dikwijls al te gemak kelijk omstrikt en naar beneden voert. En zijn er, die in de wassende stroomen van lectuur tegen een verkeerde richting in kunnen zwemmen, de groote massa gaat mede door den geweldigen invloed van het gedrukte woord (in hoe fijnen1 vorm soms gegoten, met wat psychologisch inzicht aangedrongen ter hellevaart. Dat mogen wij niet tolereeren Zeker, wij weten, dat over het algemeen de leeftijdsgrens van achttien jaar in de Open bare Leeszalen en Bibliotheken wordt gesteld. Maar ieder zal toegeven, dat de meening als zou een leeftijdsgrens alleen voldoende zijn om de o.i. kwade invloed van verschillende lectuur en 'litteratuur te weren, absurd is. Wat ik als gif zie, wat ik als gevaarlijk beschouw, geef ik niet aan een' ieder in han den. Dat zou immers op dit terrein kunnen beteekenen geestelijke moord, en zedelijke doodslag. Hier past geen ontwapening Niet de pornografie en schunnige lectuur alleen, die terecht uit alle Openbare Bibliothe ken geweerd worden, zijn voor velen vergif. Ook zijn dat de boeken met aanranding van de groote zedelijke normen van het Christen dom, met de bestrijding van zijn geestelijke waarden, met de „llmwertung aller Werte" op religieus-ethisch terrein, met de heftige aan vallen van anti-maatschappelijke stroomingen, boeken die een neutrale leeszaal niet kan en' niet mag weren, die zij móét geven aan allen, die boven de leeftijdsgrens van achttien jaar komen vragen. Dit alles is naar onze overtui ging voor de ware opvoeding van ons Chris tenvolk uiterst gevaarlijk. Daar zijn er die immuun voor deze functie moeten zijn of worden 'krachtens faun tegenwoordige of toe komstige leiderschap. Maar dat van al onze menschen te eischen is veel te veel gevraagd, is ook met eenigen juisten kijk op de menschen evident onjuist. Wij durven en mogen niet zeggen: „ver vloekt is de schare die de wet niet kent". Wij zijn in dezen 'kolossalen tijd, waarin de heksenketel ziedt en bruist, met ontferming bewogen, en willen niet, dat de schare zich, naar onze overtuiging, den dood leest Uit die overtuiging worden zoo ook voor en na Christelijke leeszalen opgericht. Voor die overtuiging vraagt de schrijver dan respect. Recpect, niet alleen van den toeschouwer, óók niet alleen van den tegenstander, maar eveneens van de regeeringsinstanties En waar Rijk, Provincie en Gemeenten neu trale leeszalen subsidieeren, en zelfs krachtens de bestaande regeling ook aan R.K. instellin gen steun verleenen, daar is het meer dan tijd dat zij niet onrecht blijven doen/ en Openbare, Protestantsch-Christelijke Leeszalen, die aan zekere voorwaarden wat personeel, technische methode, en een belangrijk contingent voor standers betreft, voldoen, op gelijke voet gaan behandelen. En als dan de stoffelijke nood der tijden dringt om de subsidies niet al te zeer te ver- faoogen, laat men dan de nu uitgetrokken sommen naar 'billijkheid verdeelen, opdat recht gedaan worde aan ons Protestantsch Christe lijk volksdeel Nu men eenmaal 't pad der subsidieering is opgegaan, weigere men niet de drie groote groepen van ons volk minstens op voet van gelijkheid te behandelen. Met bescheidenheid, maar toch ook in de overtuiging van ons recht, vragen wij van de Regeering: doe ook hier wat Uw hand vindt om te doen, en doe haastelijk recht Wij zijn er van overtuigd, dat voor deze argumentatie moet buigen ieder, die voor den Christus der Schriften buigt. Óp het terrein der lectuur kan er wel allerminst „neutraliteit" bestaan. Het gaat niet slechts over de rauwe, zwoel realistische romans vol viezig heden, maar ook de nette roman kan een zedelijk en geestelijk vergif in de zielen van onze jonge menschen in storten, door de anti-christelijke levens beschouwingen, door het wekken van den twijfel over alles, wat wij aan den moederschoot geleerd hebben als heilig te beschouwen. Wij juichen daarom het plan der Dirkslandsche broeders van harte toe. Zij hebben heel wat ondernomen. Maar wij weten, dat Dirksland bij eendrach tig samenwerken heel wat vermag en de beurzen gaarne voor de Christelijke zaak open gaan. Naar wij vernemen hebben ook de beide kerken steun toegezegd en geeft de gemeente ook iets. Misschien zijn deze subsidies nog wel wat te verhoogen, als men eenmaal maar gezien heeft, dat er inderdaad heilzaam werk onder het opgroeiend geslacht, dat op Flakkee helaas nog maar al te veel aan zijn lot wordt over gelaten, wordt verricht. Beste Vriend (Vervolg) Al rijdende langs het groote Michiganmeer komen wij nu dichter en dichter bij de groote wereldstad Chicago. De weg, die wij berijden, is honderd voet breed, 4 rijen auto's gaan met ons voort, en 4 rijen komen wij tegen en gaan 't Westen in. De sput limet (max. snelheid) is hier 35 mijl per uur. Dat wil zeggen: niet lang zamer dan 35 mijl moet men met de massa mee rijden. Vlugger kan je niet en als je langzamer gaat, dan houd je je buurman, die achter je is, op. Men kan ook niet zigzag rijden, maar steeds in een rechte lijn en vooruitAf en toe ziet men een auto met politie, die de speed er in houden, door te roepen: „Step on it Daar is een' Sein South Chicago. Nu nog 30 mijl, dan zijn wij in „the loop", het hartje van de stad. Men 'kan niet verdwalen. Groote nummers zijn aan palen bevestigd en vertellen ons welke route we hebben te volgen. Even voor ons verandert een groen licht in rood. En alles staat onmiddellijk stil. Dit duurt 2 minuten, juist tijd genoeg om eVen een sigaar aan te steken. Wanneer dit licht weer verandert, gaat alles weer dadelijk in die 35 mijl tempo vooruit. Toen wij een 14 of 16 van die stop lichten gepasseerd waren (ze zijn allen een mijl uit elkander) zagen wij een bord, waarop stond: „Chicago stock yards turn to the left. I Ja, die stock yards wilden de kinderen eerst zien. Dit is iets, dat behoort bij de Chicago-reis. Die de slachtplaatsen van „Swift of Armour" niet gezien heeft, heeft Chicago niet gezien. Wij volgen de richting, die het bord aangeeft en met wat oplettendheid ziet men handwijzers bij tientallen-, die het dwalen onmogelijk maken. Boven hoog in de lucht is een groot bord, dat 's avonds electrisch verlicht wordt, waarop staat: Swift and Company". Wij draaien een poort in, rijden een hooge brug op, die ons in vogelvlucht een overzicht geeft over al de hokken, die gevuld zijn met varkens, schapen en koeien, duizenden bij duizenden. Het schijnt wel of al het slachtvee van de wereld hier is. Eindelijk loopt onze brug weer naar beneden en zien wij een groot plein, waar de visitors gaat met het wiel rond de hoogte in, boven is een rail, die de klamp overneemt met een wiel, zoodat he,t spartelende varken langs die rail langzaam voortgaat. Nauwelijks is hij aan de rail of een andere neger steekt hem hangen de een mes in de keel en zoo gaat de een achter den ander. Wij hebben ze niet geteld, maar ons boekje zegt ons van 750 per uur. Wij volgen de gestoken varkens in het heet water bad en vandaar in de bristelroom, waar het van alle 'haar ontdaan in een oogenblik schoon als zilver uitkomt. Vervolgens wordt het open ge sneden. Al rijdende langs die rail en hangende aan dié klamps gaat het steeds verder. Eén haalt er de ingewanden uit, een ander de lever en een derde vet en nieren. Nu rijdt het door de U.S.A. inspectieroom. Alles wordt nauw- Het Engelsche Pond dobbert rusteloos op en neer in den maalstroom van de financieele wereldcrisis. En het is niet te zeggen, waar het eindelijk zijn rustpunt zal vinden. De positie van den Gulden is daarentegen vast. hun auto kunnen parkeeren. Aan het eind van dat plein weer een groot bord: „Swift and Com pany". Visitors Entrance (entree voor bezoe kers). In een groote kamer met dik tapijt en gemakkelijke stoelen wordt ons een plaats aan gewezen en vriendelijk verzocht even te wach ten totdat de gids komt en ons door de plaats zal geleiden. Een jonge moeder, die haar baby bij baar had, werd vriendelijk gewaarschuwd niet in de Coolrooms of ijskamers te gaan, daar het daar een 'bijna vriezende temperatuur is. Ook werd ons een boekje ter hand gesteld met platen van de slachterij en een beschrijving van het geheel, ook van den reeds overleden Heer Swift, die in 1861 the Barnstable in Mass. zijn arbeid als slachter begon. Nauwelijks hebben wij tijd even het boekje in te zien, of daar komt onze gids, geheel in 't wit gekleed. Deze verzoekt ons beleefd hem te volgen. Wij gaan met een elevator boven in het groote gebouw; van daar uit zien wij het hoofdkantoor, waar- 2000 boekhouders druk werk 'hebben om de administratie van deze groote compagnie te voeren. Even Verder stappen wij in the Swift studio station W.L.S. Van dit groote uitzend- station adverteert de Swift Co. haar productie- en marktprijzen niet alleen, maar ook worden hier zangvereenigingen en sprekers toegelaten ten dienste van 't publiek. Nog een paar trapjes op 'en wij hooren de varkens hier hoog in de lucht al gillen. Dit is voor de kinderen en; vooral voor meisjes en vrouwen een onaangenaam ge- luid. Het eerste wat ze zeiden was „poor ani mals 'Onze gids zegt dan ook: Wie het dood maken van de varkens liever niet ziet of niet zien kan, moet even ter zijde gaan staan tot wij terugkomen. Velen geven er de voorkeur aan dien raad op te volgen. Volgens onzen gids gebeurt bet wel, dat menschen hun bewustzijn verliezen', wanneer zij al dat bloed zien stroo men. De varkens komen ook me,t een groote lift naar boven. Aan een groot wiel zijn klamps bevestigd, een neger doet zoon 'klamp aan een der achterpooten van het varken, het varken keurig geïnspecteerd, niet alleen het vleesch en spek, maar ook lever en ingewanden. Wij vol gen het steeds. Vele handen spuiten en wasschen het varken uit. Nu komt hij op een lange tafel. De één kort de ham af, een ander den schouder enz. Dit alles gaat door een koker naar be neden. Even verder worden de carbonades uit gesneden, een ander verwijdert de ribs en de laatste band doet het zijspek in een koker voor de pekelroom. Onze gids neemt ons een ver dieping lager en laat ons de rookerijen zien en de ijskamers, vleesch en spek genoeg voor geheel de wereld, zoo denkt men. Nu nog even naar het shippingdepartement, waar alle wagons voor verzending geladen worden. De Swift Company heeft alleen 7000 wagons voor de Chicago slachtplaats en 200.000 wagons vol vleesch of spek worden jaarlijks van deze slachtplaats ver zonden. Van hier gaan wij naar de schapen- slachterijën. Ook hier slacht men 400 schapen per uur, maar als het erg druk is kunnen er 800 per uur geslacht worden. Al weer komt de vraag in ons op: waar eet men al dat schapen- vleesch En wat doet men met al die schapen vellen Om de schapen van den elevator te lokken gebruikt men een bok, die gewillig door de schapen gevolgd wordt, als de deur open gaat. Deze -bok wordt door 't personeel „Judas" genoemd, omdat zijn verraderlijk misleiden den dood is voor de schapen. Ik zou te breedvoerig worden als ik alles ging beschrijven over de schapen- en koeienslachterijen, want in een an der gebouw worden ook nog 150 koeien per uur geslacht en dan de 'bereiding van het rook- spe ken ham, rookvleesc'h en worst. Men kan hier een dag doorbrengen om alles te zien, en er een boekdeel over schrijven. Wij zijn door al die inrichtingen geweest en wat ons allen opviel was de correcte zindelijk heid. Men kan wel van den grond eten. En alle werklieden zijn in 't wit gekleed, 'helder en schoon. Als ge bij U op het eiland Amerikaansch vleesch of spek koopt, 'behoeft ge niet bang te zijn, dat het niet zindelijk behandeld is Van de slachtplaats gaan wij door „de loop". Dit is het hart van de City of Chicago. Een punt wordt genoemd: worlds busiest corner". Dat wil zeggen: de drukste hoek in de wereld. Nu, hier gaan wij dan ook geen 35 mijl per uur. Langzaam rijden en dan weer stoppen, werken wij ons door dit punt. Het verkeer wordt hier iets verminderd, doordat er op eiken' hoek van de straat een trap naar 'beneden gaat voor de „Subway", een tram, die onder den grond rijdt. En evenzoo is er boven ons hoofd een viaduct voor trams, die de menschen boven vervoerd. Het nam ons bijna twee uren eer wij door dit drukste punt heen waren. Een stoplicht doet ons wachten, eer wij de 'Michigan boulevard op mogen. ■Daar vliegen de auto's weer rechts en links. Langs dezen Boulevard gaan wij naar 't Lin- colnpark, een' der mooiste parken zegt men in de wereld. Alle tamme en wilde dieren zijn hier gratis te zien. Bloemen en planten van de fijnste soort. Hooge broeikasten, waar palm- en sinaas appelboom vrucht dragen. Op een goed onderhouden grastapijt staan lange tafels en stoelen of banken om je maal aan te nuttigen. Dit wordt door duizenden ge daan. De Eekhoorns zijn zoo mak, dat ze het eten uit de hand nemen. Vlak voor ons, als wij aan die tafels zitten, is de leeuweokooi. Sumatra en Borneo, uw Hollandsche eilanden in 't Oosten, zijn 'hier ruim vertegenwoordigd. De apenkooi is de geliefkoosde plaats voor de kinderen. Dit is een groot paviljoen met hon derden verschillende soorten van apen. Een oeran oetang van menschelijke grootte heeft voortdurend de aandacht van het publiek. Groote gebouwen met vogels en een aquarium. Ook hier zou men 2 of 3 dagen moeten zijn om alles in oogenschouw te nemen. (Wordt vervolgd). Je AMERIKAANSCHE VRIEND. VII. De Epicuristen. Laten we den tekst uit ons vorige artikel nog even overschrijven: Hand. 17 18 „En sommigen van de Epicureïsche en Sto- ische filosofen streden met Paulus, en sommigen zeiden: Wat wil toch deze klapper zeggen; maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden, omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde." Verleden week citeerden we ook Colos. 2 vs. 8: „Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie en1 ijdele verleiding, naar de -overlevering der menschen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus." Nude Epicuristen. Zooals de Grieken hun filosofie of wijsheid bouwden in logica en op physica en ethica, hebben we verleden week de Stoïcijnen beknopt geteekend in hun natuurleer en Deugd. Hun physica of natuurinzioht was dit, dat er vuur was, waardoor de Wereld was ontstaan; en dat vuur was eeuwig, en heette als centrum „god"; en hun ziel was ook „vurig"; en bij den Wereldbrand waren: hemel en aarde „vurig"; dat vuur, dat vurige, dat in alles immanente, inwonende, altijd inblijvende vuur was de oor zaak der natuur; daaruit ontstond de wereld, en 't pantheïsme. Die Stoïcijnen waren fout. In Gen. 2 vers 2 staat; En de Geest Gods zweefde op de wateren; niet op vuur. Aristoteles, leerling van Plato, 300 v. Chr„ had gelijk; hij zei, dat de Aarde uit water ont staan is, en dat zegt Gods Woord ook. Op physisch gebied, d. i. op 't terrein van Wereldontstaan, kosmologie, waren wel de Stoï cijnen, maar Arsitoteles niet, een volslagen „ijdele" filosoof. Maar in ons vorig artikel bekeken we de Stoïcijnen ook naar hun ethica, hun deugden-, hun levens-, hun zedeleer; en daarvan was 't grondbeginselVerdraag alle dingen (Paulinisch)maaromdat er tegen 't noodlot toch niet valt te vechten. 't „Noodlot" was voor de Stoïcijnen de vaste Wet der omstandigheid, der geheimzinnige stomme Natuur; de mysterieuse almacht, waar aan geen1 verbreking was, als een wet van opgaan, blinken en verzinken; van noodzakelijk lijden en noodzakelijke vreugd; van noodzakelijk leven en sterven, ziekte en gezondheid, groei, -bloei en verdorring; en geen mensch was in staat om die oorzaken te temperen, verzachten of vernietigen dan het common sense, d. i. het gezond verstand. Leef dus naar practische Wijs heid; controleer en 'ken' u zelf; waak over je zelf, en streef naar alles wat edel, waar en goed is. 'De Rede van den Wijze zij aller gidsen waar ze faalt in haard enken, willen en dóen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 3