M voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. (wSlili i._ Antirevolutionair Orgaan AAR IN HOC SIGNO VINCES jppendieven napten gedood 3DELHARNIS No. 3786 ZATERDAG 3 OCTOBER 1931 46STE JAARGANG DRALSfflA-vAN-VALKEnBURC'S e - A •iLEVERTR;^0 1 Heerlijk I. Zoo'n bezit- |t ze de ITERS FERS ■MI'S JEN istigd TANDARTS, A (29. TEL. 179 19© stukken woor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie trance tee te xenden aan de Uitgevers EERSTE BLAD. SPREEKUREN 10,— uur v.m.A1Ie 2,30 uur n.m.werkdagen ur 's avonds op Maandag, Voensdag en Vrijdag, igens afspraak. DE KONINKLIJKE FAMILIE TE AMSTERDAM. En de Geest en de Bruid zeggen: Kom. 28 September. Kaas. Aan- zamen 3690 stuks, wegende soort Gouda met rijksmerk lere 3234. Handel matig. UT EN AARDAPPELEN. 28 September. Heden waren lappelen als volgt: Brielsche 3.10, Zeeuwsche blauwe he eigenheimers 2.25—2.50, 3—3.40, eerstelingen 2.80 enheimers 2.502.80, per lange 5—7 ct., West. ronde eine 5.6 ct., per K.G. Met kalme vraag, R, WOL, DIVERSEN. 28 September. Vlas. (Op- ïeesters) Aanvoer: 200 K.G. ■55 ct; 2500 K.G. Holl. geel G. Weinig handel wegens n pondenkoers. en wij in dergelijke a te bieden prijzen I en pas- joven het in het een- rengen hierir ste modelle* van nieuwste en duurzaam gummi-met- te fantasie-stof :r Spiering te Tiel had veel last ten in zijn kippenloop. Telkens eieren verdwenen of kuikens beten. Meer dan een jaar lang de hij allerlei middelen, echter resultaat. Tenslotte kocht hij drogist een doosje Rodent, dat hij voorgeschreven manier gebruik- t resultaat is werkelijk verras- schrijft hij. ,,Een kwartier nadat Rodent besmeerde brood werd d, was het reeds verdwenen." lij ons 4 weken later schreef, geen rat meer gezien. Rodent nmer, het trekt ratten en muizen staanbaar aan. Koop nog heden cele doos a 50 ct. of een dub- os a 90 ct. - Imp.: Fa- B- Den Haag. E 39 Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGAVEN.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ v.h. W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIEN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING lOcent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. DE VERORDENING OP DE WINKEL SLUITINGSWET. Men heeft van St. Geref. zijde ons hoofd artikel van de vorige week bestreden en de meening geuit, dat door de voorstellen van hun groep in alles afdoende wordt voorzien'. Wij zullen daar niet breed op ingaan. De feiten spreken voor zichzelf. Bovendien is het onbegonnen werk met St. Geref. menschen te polimiseeren. Begrip van logica houden ze er daar niet op na. En waar ze vandaag voor op de knieën vallen, verwerpen ze morgen. Wij wijzen thans slechts op het voorstel, dat B. en W. van Ooltgensplaat bij den Raad heb ben ingediend en wie dan inderdaad lezen kan, zal zien (b.v. in art. 4 en 6 dier verordening) da' de S. G. P.'ers maar stukwerk geleverd lipb'en. Op zichzelf is dat niet zoo erg, maar het moest hen leeren, dat het een goede gewoonte is de leiding aan B. en W. te laten, voor zoover verwacht kan worden, dat deze niet in gebreke zullen blijven. DE FOUT IN OUDE TONGE 'Bij de behandeling van de verordening op de Winkelsluitingswet te Oude Tonge heeft de Raad een groote fout begaan. De Burgemeester verwarde 'hier twee zaken, n.l. de behandeling van amendementen op de voorgestelde verordening :en de verordening zelf. Bij de behandeling van één der amendementen liet hij plots op een1 ongedacht oogenblik de geheele verordening in stemming brengen, zoo dat de Raad werd overrompeld en de leden zelf niet meer wisten hoe ze stemmen moesten, en sommigen tegen den geest van hun eigen voor- É1 gestemd hebben, et resultaat is thans, dat de geheele ver ordening over boord gegooid werd en de Win kelsluitingswet ongewijzigd in deze gemeente zou gelden (dus ook de vervroegde sluiting 7 uur oude tijd), wat natuurlijk in deze gemeente een onmogelijkheid is. Wij nemen dat Burgemeester van Schouwen, die reeds een hoogen ouderdom bereikte en door zijn hardhoorendheid niet alle debatten meer voldoende kan volgen, niet kwalijk. Fouten maakt ieder op zijn tijd. Maar natuurlijk kan de zaak zoo niet blijven liggen. Er is nog altijd het voorstel-v. d. Bogaard om des Zondags tot half negen 's morgens gelegen heid te geven om melk te halen voor zieken en zwakken en' kleine kinderen. Wij adviseeren de Rechtsche raadsclub om een spoedeisclhende vergadering aan te vragen (in Oude Tonge zonden dat zelfs B. en W. kunnen doen, omdat de beide wethouders het hierin met elkander eens zijn) en 't voorstel- v. d. Bogaard alsnog in stemming te brengen. Het zou al te gek zijn als de zaak zoo bleef liggen, en Ged. Staten zouden ongetwijfeld hun goedkeuring aan 'zoodanig raadsbesluit ont houden. HET TRAMVRAAGSTUK. ..Schuttevaer", het orgaan der Schippersver- eeniging, wijdt een paar hoofdartikelen aan het tramvraagstuk. Daarbij neemt het blad het standpunt in, dat de stoomtram uit den tijd raakt, evenals huif kar, trekschuit 'en diligence. De tram behoort onherroepelijk tot het verleden en alle subsidies, die er nog aan gegeven worden, is weggegooid geld. Bovendien is de tram niet meer noodig, het publiek voorziet zelf door autotractie in de behoefte. Aldus de redeneering van dit blad, dat van zelf niet geheel onbevooroordeeld tegenover het tramvraagstuk kan staan. Over het algemeen moge voor deze rede neering iets te zeggen zijn, wij gelooven, dat men voor Flakkee toch een uitzondering moet maken. Dit eiland bevat ongeveer 35.000 inwoners, is een welvarende streek en heeft dus dringend behoefte aan igoede verkeersmiddelen. Wij gelooVen, dat de „Commissie voor het Tramvraagstuk" o.m. een conclusie heeft ge trokken, welke op Flakkee van toepassing zal moeten zijn. Deze is de volgende „Alleen tramwegen, die zich zelf kunnen bedruipen, kunnen op behoorlijke wijze in het verkeer voorzien. In het algemeen zullen dus tramwegen, die op den duur geen sluitende exploitatierekening kunnen maken, niet in stand gehouden kunnen worden. Het geven van subsidie bij de exploitatie moet dus be houdens enkele uitzonderingen beschouwd worden als een tijdelijke maatregel om de vele tramwegen, die in moeilijke omstandig heden verkeeren, in staat te stellen door re organisatie, concentralisatie, enz. selfsuppor ting te worden. Mocht in enkele .gevallen het verkrijgen van een sluitende exploitatie-reke ning niet mogelijk blijken 'en desondanks de tramweg in het algemeen of districstbelang in stand gehouden' moeten worden, dan zal een dergelijke onderneming steun ontvangen in den vorm van een jaarlijksche subsidie van de overheid". Naar wij vernemen heeft het geheele Kabinet zich reeds met het rapport der Staatscommissie vereenigd, waaruit volgt, dat zal Flakkee de tram behouden, dat alléén kan door subsidie van Rijk en Provincie. De groote vraag is, of deze hiertoe bereid zijn DE CHRISTELIJKE BIBLIOTHEEK TE DIRKSLAND. In „Onze Eilanden" van de vorige week troffen wij het volgende ingezonden stuk Mijnheer de Redacteur 1 Verzoek beleefd onderstaande in Uw blad op te nemen. Als inwoner der gemeente Dirksland mocht ik het genoegen smaken, Maandag 21 Sept. een circulaire te ontvangen naar aanleiding van de op te richten Christelijke Openbare Leeszaal en Bibliotheek alhier. Het Bestuur wekt in deze circulaire de menschen op, om lid te worden van die Vereeniging of zoo er bezwaren bestaan om lid te worden begunstiger. Tenslotte biedt het Bestuur zijn verontschul diging aan, aan diegenen, die een vorige circulaire niet ontvingen. Ook ik behoor tot diegenen, daar ik een dergelijke circulaire nimmer heb ontvangen, ja er niet eerder van gehoord had dan op den dag, toen het Bestuur der Dordtsche Bibliotheek een ingezonden stuk in Uw courant plaatste. Hoewel ik natuurlijk de goede bedoelingen van het Bestuur der op te richten Chr. Lees zaal, in verband met het verspreiden van die eerste circulaire aan een beperkt aantal per sonen, niet wil ontkennen, ja zelfs niet mag ontkennen, daar men dit van een dergelijk Bestuur toch allerminst kan verwachten, toch is er m.i. een grove fout begaan. De statuten zijn nu geformuleerd door een beperkt aantal personen. Of is men van de veronderstelling uitgegaan, dat dit juist moest geschieden Zoo ja, dan bestaat er groote kans, dat nie mand lid wenscht te worden van een Ver eeniging, waarin hij geen medezeggenschap zal krijgen. Volgens art. 10 der statuten treedt er jaarlijks- wel van het Bestuur af; de nieuwe Bestuursleden worden gekozen dooi' de Vereeniging, maaruit een dubbeltal, door het Bestuur te stellen. Daaruit blijkt voldoende, dat het nu fungeerend Bestuur in de toekomst die personen in 't Bestuur kan houden, die het wenscht. Dit heeft nog alk overeenkomst met de „familieregeering" uit vroegeren tijd. Hoe zit het nu in Dirksland Is bedoelde Vereeniging „beperkt", is het volk „beperkt" in zijn opvattingen, of is mijn brein beneveld Met dank voor de plaatsing. ABONNE. Het is toch wel wat vreemd, dat „Abonné" als inwoner van Dirksland eerst nu pas van de oprichting van een Chr. Bibliotheek hoorde, ter wijl de plaatselijke bladen en Raadsverslagen het hem al veel eer hadden' kunnen, leeren. Intusschen blijkt hij op meer punten niet heel goed op de hoogte te zijn, want al is 't waar, dat de oude Regentenfamilie de door hem gewraakte methode inderdaad toepasten, dat neemt niet weg, dat ook in de twintigste eeuw in ver schillende colleges nog een zoodanige verkie zingsformule wel degelijk bestaat, bij vereeni- gingen op Christelijken grondslag. Wij noemen slechts de Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk, de vereeniging „Zonnegloren", „Zon en Schild" enz., die toch niets met de oude Regentenfamilie te maken hebben. Deze vorm heeft voor dergelijke vereenigingen met positief Christelijken grondslag inderdaad wel iets voor boven die, welke „A'bonnézou willen. Als „Abonné" inderdaad zooveel belang stelt I in de Chr. Bibliotheek van Dirksland, dan zou den wij hem willen vragen: Zljt gij bij de redac tie van „Onze Eilanden" niet aan het verkeerde kantoor Waarom U niet rechtstreeks gewend tot het 'bestuur der Chr. Leeszaal, b.v. Ds. van der Wal, wiens pastorie ongetwijfeld voor hem openstaat DE FANCY-FAIR TE DIRKSLAND. Wij kregen enkele brieven over het verloop van de fancy-fair, welke de vorige week ten bate van „Amicitia" te Dirksland werd ge houden. Naar men ons bericht schijnt het daar niet zoo heel netjes verloopen te zijn. Naar men zegt is het er zelfs een soort kermis geweest. Als dit waar is, vinden wij het jammer, dat het bestuur niet gezorgd heeft voor een beter verloop. Toén men ons de vorige week het bericht over deze fancy-fair toezond, hebben wij dit geplaatst, in de meening, dat het daar zóó ge organiseerd zou worden, dat iedere ingezetene van Dirksland er komen kon. Het blijkt, dat dit nu niet het geval is geweest, wat wij zeer betreuren. Waarom zorgt men 'bij de organisatie van der gelijke gelegenheden er toch niet voor, dat geen mensch zich behoeft te schamen er heen te gaan en geheel de burgerij, ongeacht de richting, er het zijné aan kan bijdragen dogma, geloof a priori, dat niemand kan be wijzen, maai) voor absoluut aanvaard wordt; en als dat axioma, die grondwaarheid „vast staat" voor ons bewustzijn, dan gaat men van uit die voor zichzelf absolute feiten logisch redeneeren, doelmatig en consequent rangschik ken 'en de kennis, de bouwstoffen, de verschijn selen in verband zetten, en die verbanden weer verbinden, totdat men krijgt de eenheid. En zoo is 't niet alleen met theologische stelsels en natuurkundige stelsels en wijsgeerige stelsels, en denkstelsel, maar zoo is 't in elk deel en onderdeel ook. 't Plantenstelsel van Linnaeus is een kunstmatig stelsel; dat van Braun is een natuurlijk stelsel. Thales van Milete had tot grondslag van zijn wereldstelsel het water; Aristoteles nam daartoe de vier elementenwarmte, droogte, kou en vochtigheid. In de Kerk is de dogmatiek na 1876 uitge bannen en vervangen door systematische theologie. Hahnemann was de vader van het homoeo- p a t h i s c h-medisch of therapeutisch stelsel maar onze huisdokter is er een van 't all o- pathisch stelsel. En zoo is 't precies in elk deel of onderdeel: Een puntenstelsel is deel van een Schoolstelsel; dit is weer deel van een O n d e rw ij s s |t e 1 s e 1dit is weer deel van een Opvoedingsstelsel; dit weer van Beschavingsstelsel en dit weer van Goddienstsstelselmaar het pun tenstelsel is een eenheid geboren uit logica; heeft ordening en1 rangschikking, en richt zijn logica op de waardeering in cijfers van geestelijke ken- nis, het doel en de waardij dier kennis; en elke onderwijzer heeft daarom zijn persoonlijk pun- De Koninklijke Familie in het gala-rijtuig tijdens hun verblijf in de hoofdstad. VI. Het Christendom is Godsdienst. Daarom schakelen we uit alles wat we in de vorige drie artikelen' behandelden; er zou reden zijn, met 't oog op de levenspractijk, nog meer uit te schakelen. Want 't Christendom is geen Politiek Stelsel, geen Sociaal Stelsel voor arme pariahs, die dóór en in de Bergrede, door de goederengemeenschap der eerste Christen gemeente, door de Apostolische Brieven van Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap in Chris tus, nu ook van Mozeswege en van Christus- wege rechten ontvingen om 't „Kapitaal" eens te gaan ondermijnen, 't Patroonsgezag eens om te keeren en van den „knecht" een „heer" te maken, 'enz. We zijn als we gespaard blijven, misschien in de gelegenheid om over die Mozaïsche wet geving en de Armoe, óf over de voorschriften van den Heiland in verband met de armen en rijken, nog wat te zeggen, want in 't Sociale leven geldt ook: „Bij Uw licht zien we 't licht", maar 't Christendom is géén Stelsel; geen stelsel van waarheid, deugd, zooals men' spreekt van Vestingstelsel, leer-, tal-, cultuur-, cadeau-, punten-, onderwijs-, collegiaal-,, hiërarchisch-, financieel-, economisch-, Bank-, Kies-, Regeer-, Godsdienst-, Elberfelder-, Militair-, Kapitalis tisch Stelsel enz. 'enz. Zoo'n Stelsel (kan 't Christendom niet zijn: want 't Christendom is niet geboren, zooals een Stelsel geboren wordt; elk systeem „staat" op een vasten grondslag; een wetenschappelijk systeem „staat" op een hypothese, axioma, tensteisel, dat van eigen gekozen grondslagen op 't opvoedingsterrein en van eigen waar- deering der vakken en de paedagogische waarde an sich afhangt. Maar al is er nog veel meer te praten over al die legio stelsels, ieder begrijpt uit 't weinige, dat we hierboven schreven, dat 't Christendom, als eeuwenoude, èn de eeuwen tevens bewer kende geestelijke macht, niet gesystematiseerd kan worden, zooals dit met d e Wetenschap, en de in haar verborgen wetenschappen en vak ken kan plaats hebben. 't Christendom heeft natuurlijk een fundament: den beloofden Messias, die Wet en Profeten kwam vervullen; en zeer zekernu kan men de Wet wel systematiseeren, en de Profetische boeken ook, want dat zijn historische oorkonden, maar „Hem" den Messias, dén vleeschgeworden Zone Gods, moet men1 gelooven; de scherpste logica staat machteloos om uit 't Oude Testament den Nazirener te ontdekken als 't mysterie der verlossing. Wie kan God ordenen en rangschikken De theologische faculteit aan de Universiteit heeft tot taak de H. Schrift te ontleden en begint met de kennisse Gods uit de Schriften, maar basis, grondslag, voorwaarde voor die studie is; Credo of Ik geloof dat God i s, en de Zoon i s enz. Voor ontleding is er geen plaats dan voorzoover de H. Schrift zelf ont leedt; en 't Christendom als godsdienstig ver schijnsel, optredend te midden van andere gods diensten, pretendeert te zijn de ware, de zuivere, de volmaakte godsdienst, verre uitstekend boven Brahmisme en Islam, en absoluut vijandig zich toonend tegen ami- misme'en fetisjisme of natuurgodsdiensten eener lagere soort. Maar dit: de ware, de zuivere, de volmaakte is juist datgene wat aan elk Stelsel en elke Wetenschap of tak van Weten schap ontbreekt. De ware godsdienst is alleen1 mogelijk als Christus de ware Mes sias is, en dat moet geloofd; maar de kennis, alle kennis is onvolledig, is denkactie met zon dige hersenen, een zondig hart en zondige na tuur: mistasten, vergissen, dwalen is mogelijk. In het princip van het Christendom is geen dwaling mogelijk. Jezus is Christus óf Pseudo- Christus; speculatie baat hier niets; Hem er- óf ontkennen is noodig. 't Christendom is geen stelsel, geen gods dienstig stelsel. „Stesels" zijn .gesteld", en eischen dus in de eerste plaats onvoorwaardelijke objectiviteit van hem, die stelt: wie een politiek stelsel aan vaardt moet objectief staan in 't dogma van Goddelijke-, Volks- of Staatssouvereiniteit; maar 't is 't Christendom, niet als stelsel, maar als geloof, dat den steller tot richtsnoer*is bij de keuze van zijn objec tief-politiek stelsel. Stelsels zijn gesteld: er zijn strafstelsels, waar in de lijfstraffen, de eerestraffen, de vermogens- straffen worden toegepast; denk maar om de doodstraf, de verbanning en de boeten; en ieder weet hoe die strafstelsels door de wetgevende Machten veranderd zijn. In Nederland is de lijfstraf verboden, de doodstraf afgeschaft, enz., en dat strafselsel was in den tijd der Lijfeigen schap, en in de Middeleeuwen een verschrikke lijk stelsel, maar men meende objectief, dat de schuld zulk een straf waardig was. Eno Godlijk Welbehagen 't Is het Stelsel der Doodstraf ge weest (God de Heere is groot van raad en wonderlijk van daad), dat door menschen in gevoerd werd, moest worden, om aan de Wereld te kunnen geven, dien Eenigën Lijder, door wiens Kruis zij verlossing en ver zoening kon krijgen. Door 't objectieve stelsel naar 't Eeuwig Subjectieve Évangelie der verlossing. O wonder van genade Als dat Strafstelsel er niet geweest ware, dan geen kruisdood, geen rantsoen, geen Offerande, geen Goël en Wereldhersteller; dan geen Chris tendom, geen martelaren, geen Kerken-onder-'t- Kruis, geen vervulling der eeuwenoude profetie: Ik zal vijandschap zetten tusschen u en tusschen deze vrouwen 't zal de verzenen vermorzelen, en den kop verbrijzelen. DaaromNil desperandum, Deo d u c e Als God vóór ons is, welk stelsel van Socia lisme en Communisme, Anarchisme en Nihilisme kan tegen ons zijn. Houdt moed Wanhoopt niet, gij Christenen 't Geloof, maar met de Twijfel, staat stevig tege.n 't Kruis geschoord en overziet de toekomstmet de wetenschap, dat de kop des satans nog maar stuiptrekt en dat in het weefgetouw van brute politieke en econo mische stelsels, niet een Bolsjewiek, maar God alleen de draden spant en ze weer uitrafelt; met de wetenschap, dat op 't borduursel der Historie en der stelsels geschreven is: Mijn Raad zal bestaan en Ik zal al mijn welbehagen doen. „Ik zal vijandschap zetten, stellen": dat was 't Goddelijk Stelsel, 't hemelsche, dat is 't nóg, nu de Russische god-loozén woeden; zij woeden, omdat ze kunnen woeden door de gegeven profetie, maar elke schering en elke inslag van die atheïstische wevers had Hij in Zijin eeuwig Raadsbesluit voorzien en ingelegd om dóór de doodstraf over Zijnen Zoon de Christenheid met haar wedergeboren hart, te voeren uit de Stelsels van brute macht en gezag en regeering, die hier op Aarde, geharnast, tegen den' Gezalfde woeden, tegen Hem beraadslagen, tegen Hem zich stel len (Ps. 2)naar ',t Nieuwe Paradijs, waar geen Stelsel meer geweyen kan worden, doch waar alle geloovigen de vruchten zullen plukken van die Stelsels, welke Zijn algemeene genade verwaardigde Hem en Zijn Ëere te dienendaar is geen vijandschap meer gezet of gestelddaar is Liefde uit gestort Hoop verwezenlijkt en 't Geloof aanschouwing geworden Wat wou een nietig mensch ons doen Niets. Totaal niets. Te Deum laudamusWij loven U, o God En de Geest en de Bruid zeggen: Kom J. v. d. W. Middelharnis, 3 October 1931. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 1