VICTORIA-WATER Pil nummi FE Zatei TWl OPWEKKEND EN 6EZ0ND ^ÜÜIIÉÉlÉfelldÉ^ NATUURLIJK BRONWATER Alzoo lief heeft God de wereld gehad. SCH HET Zl thans onderzochte gevallen I c 1 II en de op lossing volgens het verslag ka het volgende overzicht dienen inrichtingskosten (voorzoover ten laste ko mende van de subsidiee- rende partijen.) Verslag ie val I Geval 11 Rijk24.080 25.130 67.900 Zuid-Holland 24.080 25.130 67.900 Noord-Brabant 10.320 10.770 29.100 Goeree en Overflakkee 10.320 10.770 29.100 Tezamen. 68.800 '1.800 194.000 Exploitatiekosten (max) (max) (vast) Rotterd. Tramweg Mij. 3.000 2.000 Rijk5.250 3.500 2.100 ZuidHiolland 5.250 3.500 2.100 Noord-Brabant 2.250 1.500 900 Goeree en Overflakkee 2.250 1.500 900 Tezamen 18.000 12.000 6.000 Afzonderlijke kosten Rijk; Steiger (gedeeltelijk) 28.( 00 28.000 tramweg dam17.5 30 17.500 schuilplaatsje 1.730 1.700 weg dam15.0 X) 15.000 Tezamen 62.2 K) 62.200 Daaruit blijkt, dat wat de inri htingskosten betreft de oplossing volgens geval I financieel niet zooveel verschilt van die volt ens het ver slag en voordeeliger is dan die vole ens geval II. Wat aangaat de exploitatiekost- n is de be oordeeling moeilijker, omdat om cogelijk kan voorspeld worden hoe groot het ver iescijfer vol gens het verslag of in geval I z; l zijn. Vast staat wel, dat in geval II met een verlies van 6000 moet worden rekening gei ouden. Wel kan de conclusie worden gi trokken, dat bij beschouwing van inrichtingskc -sten en ex ploitatiekosten tezamen geval I voi fdeeliger zal zijn dan de oplossing voigens het v rslag en dat bij een exploitatie, die slechts eer weinig ge ringer verliescijfer aanwijst dan b :t maximum van 12.000 (namelijk nog geen 11.000 of ruim 1.000 minder) geval 1 geli k staat met geval II. Uit een algemeen verkeersoogpu it biedt, af gezien van de kosten, eene aanlegp aats aan het uiteinde van den veerdam instedvan nabij Ooltgensplaat voordeelen. In de eerste plaats wordt de ex iloitatie van de op Numansdorp en Willemstad t ïrichte veer diensten vereenvoudigd en verder v ordt de ver binding met Roterdam beter. D iartegenover staat, dat de verbinding van Ooltg msplaat met het westelijk deel van Noord-Br; bant in het bijzonder met Bergen op Zoom en Roosendaal minder gunstig is. In aanmerking nemende, dat t ene sterkere orienteering op Rotterdam van Ooll gensplaat uit in bijlage C is zulks nader u tgewerkt nimmer in de bedoeling heeft geleg- n, en dat de streek blijk heeft gegeven meer pi ijs te stellen op eene verbinding van Ooltgjen; plaat, welke op Dintelsas -is gericht, alsmede - at door het verslag voor eene oplossing in die richting ver wachtingen zijn gewekt, wordt v. rmeend, dat aan de voorstellen volgens geval 1 boven die volgens geval II de voorkeur moei worden ge geven. Conclusie. De Commissie is van oordeel, c it, indien de dam aan den vasten wal wordt aa ïgesloten, de voorkeur moet worden gegeven tan geval I, als hiervoor is beschreven, omdat in elk geval eene verbinding van Flakkee met 1 'intelsas ver wezenlijkt moet worden. Wanneer evenwel de dam niet <4 niet-water- vrij met Flakkee wordt verbonden, of niet ge noegzaam komt vast te staan, da binnen een redelijken termijn van zegge 4 ja -en de veer- verbinding volgens geval I zal 2 jn tot stand gebracht, dan meent de Commissie, dat de voor stellen van haar verslag ten opzi hte van het veer Ooltgensplaat-Dintelsas (en ook van het veer Numansdorp-Willemstad) 1 illen zijn te volgen. Bij het bovenstaande wordt het er voor ge houden, dat de meerdere kosten v. n de aanleg plaats, c.a. te Ooltgensplaat, well e het gevolg zijn van den aanleg van den dam ten laste van het Rijk komen, terwijl voor het 1 :val die dam zoodanige zandverplaatsingen mo- ht veroorza ken, dat de toestand van het vaarv ater tusschen Ooltgensplaat en Dintelsas ongunstiger wordt dan thans, het Rijk op zijne kos en die voor zieningen zal treffen, noodig om e uitoefening van den veerdienst, met de voor dat veer be stemde boot, mogelijk te doen blij en. Aldus vastgesteld in de ve> gadering van 2 Mei 1931. De Commissie voo: noemd VAN RIJCKE VORSE -, Voorzitter. VAN HOOGWAATf R. Secretaris. BIJLAGE B. Onderzoek met betrekking tot de verplaatsing van de aanleggelegenheid, al: bedoeld in geval I van het vei slag. Algemeen. De verplaatsing v in den steiger te Ooltgensplaat rivierwaarts na: r den diepen vaargeul aan den' te maken dam z; 1 van invloed zijn in vergelijking met het vo >rstel volgens het verslag op de te bezigen veerboot, den te maken steiger, de aansluiting v ui den steiger aan den tramweg en aan den weg voor gewoon verkeer en de exploitatiekosten. Veerboot, Het bouwen van en bijzondere veerboot met weinig diepgang is >ij ligging van den steiger aan diep vaarwater 1 iet noodig. In aanmerking nemende, dat de dam in het Helle gat vermoedelijk eerst gereed zal zijn, nadat de brug te Keizersveer zal zijn opengesteld, zoo dat op dat tijdstip kan beschikt worden over de veerbooten van Keizersveer, z: 1 het mogelijk zijn een van deze booten voor di verbindingen van Ooltgensplaat te bestemmen. 1 iij stormachtig weer zou de reserveboot „Willei-istad" moeten invallen, zoodat eene soortgelijk regeling zal ontstaan voor 't veer Anna Jacob -Zijpe als be schreven op bladzijde 8 van he, verslag. Bij zondere uitgaven voor een nieuw veerboot ten behoeve van deze verbindingen ki -nnen derhalve buiten beschouwing blijven. J Aanlegplaats c.a. Een nie iwe aan diep vaar water gelegen aanlegplaats aan den dam in het Hellegat zal het best hellen 1 kunnen wor den aangelegd, zoodat de veer -oot bij eiken waterstand -gelegenheid verkrijgt een voor het laden en lossen geschikt punt ti kiezen. Voor dergelijke aanleggelegenheid mo -t 60.000.^ worden gerekend, wanneer ze x ordt gebouwd als steiger, wat belangrijk mine ;r kostbaar is dan het maken van een hellender aanlegdam. In mindering kan komen een som v in 15.000. welke voor herstel van den bes aand'en steiger in ieder geval ten laste van het I ijk zou komen. Tramweg. De kosten voor aansluiting van de aanlegplaats aan de tram zijn afhankelijk van den afstand, waarop de aanleg: elegenheid van den vasten wal zal komen. Deze zullen ongeveer 16.per M. spoorbaan bedr; gen. Zoolang omtrent de wijze, wa xop het tweede landeindgedeelte van den dam zal worden ge maakt, geen zekerheid bestaat, kan ook geen uitspraak worden gedaan omtrent de plaats van de aanleggelegenheid, zoodat ook daarmede een vaste grondslag ontvalt aan eene berekening omtrent de kosten, welke eventueel voor de tramwegaansluiting moeten worden in rekening gebracht. Aangenomen is, dat de steiger op 500 M. uit den vasten wal zou kunnen komen. Bij die aanneming bedragen de kosten voor het doortrekken va nde trambaan 8.000. Bij verplaatsing van het eindpunt van den tramweg zal het maken van de noodige wissel gelegenheid 4.800.—- en van water- en kolen- voorziening 4.700.— kosten; de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de laatste kan vervallen, door de exploitatie zoodanig in te richten, dat van de bestaande middelen tot water- en kolen- voorziening kan worden gebruik gemaakt, doch het schijnt beter met die mogelijkheid hier geene rekening te houden. Bovendien zal in plaats van het bestaande een eenvoudig schuilplaatsje voor passagiers dienen te worden gebouwd, waarvan de kosten op 1.500word'en geraamd. Weg voor gewoon verkeer, De nieuwe aanleggelegenheid aan den dam zal aan den weg voor gewoon verkeer moeten worden aan gesloten, teneinde aan de auto's gelegenheid te geven het veer te bereiken. Een weg van klinkers in zand ter breedte van 5 M. wordt hiertoe voldoende geacht. Het dwarsprofiel van den dam laat het daarop aanbrengen van dergelijken verkeersweg toe. Om dezelfde redenen als hiervoren zijn aangevoerd bij beschouwing van het doortrekken van den tramweg, kan ook voor de aansluiting van den weg voor gewoon ver keer moeilijk eene raming worden opgegeven. Indien wordt aangehouden de onderstelling, dat de steiger op 500 M. uit den vasten wal kan worden aangelegd, kunnen de kosten voor het doortrekken van den weg voor gewoon verkeer worden geraamd op 15.000. Exploitatie. Nu voor deze veerverbinding geen nieuwe veerboot behoeft te worden aan geschaft, zal de exploitatie minder kostbaar wor den. Geraamd wordt, dat het exploitatieverlies in geen jaar meer zal bedragen dan 12.000.—. Kostenverdeeling. De meerdere kosten voor verplaatsing van de aanleggelegenheid als ge volg van het maken van den dam behooren ten laste van het Rijk te komen. In par. 7 van het verslag is voor het gedeelte van de aanlegkosten voor de aanlegplaats te Ooltgensplaat, dat door de subsidieerende par tijen gemeenschappelijk zou worden betaald, op gegeven een bedrag van 17.000.zoodat het Rijk behalve de hiervoren aangegeven kosten van 15.000.— (gelijk aan het bedrag voor herstelling van den bestaancien steiger) nog 60.000.- min 17.000.(- 15.000.-) 28.000.— van de kosten van dit werk zou dragen. Verder komen dan nog voor rekening van het Rijk de voren aangegeven kosten voor aan sluiting van de aanlegplaats aan de tram, zijnde 8.000.- 4.800.- 4.700.- 17.500.—, alsmede die voor het schuilplaatsje ad 1.500.met meerdere gekapitaliseerde onderhoudskosten ad 200.— en die voor aansluiting aan den weg voor gewoon verkeer bedragende 15.000. De ten laste van de subsidieerende partijen gemeenschappelijk komende inrichtingskosten van het veer zijn in het hier beschouwde geval derhalve Voor de aanlegplaats te Ooltgensplaat: Bouw van een' nieuwen steiger (als in het verslag)17.000. Onderhoud v. dien steiger (gekap.) 10.000.- Voor de aanlegplaatsen te Dintelsas en te Nu mansdorp (als in het verslag) 44.800.- Tezamen 71.800.- Dezelfde maatstaf aanhoudende als in het verslag zoudenhiervan gedragen worden door het Rijk35% dus 25.130.- de prov. Zuid-Holland 35 dus 25.130.- de prov. Noord-Brabant 15% dus 10.770.- het eiland Goeree en Overflakkee 15% dus 10.770- Tezamen 71.800.- Het ten hoogste o p12.000.— geraamde ex ploitatie tekort zou worden verdeeld als volgt de Rotterd. Tramweg Maatschappij 2.000. het Rijk35% dus 3.500.- de prov. Zuid-Holland 35 dus 3.500.- de prov. Noord-Brabant 15% dus 1.500. het eiland Goere een Overflakkee 15 dus J_1..500.- Tezamen 12.000. Aan het Provinciaal Bestuur van Zuid-Hol land moet dan weer als in het verslag is voor gesteld worden overgelaten te bevorderen, dat de van het eiland verlangde bijdragen worden bijeengebracht. Uitvoering en onderhoud van de werken, - De aanlegplaats te Ooltgensplaat zal het best door het Rijk in aansluiting aan den in het Hellegat te maken dam kunnen worden aange- leg den onderhouden. De tramwegwerken zouden door de Rotter- damsche Tramwegmaatschappij kunnen worden aangelegd en onderhouden. Het verlengen van den weg voor gewoon ver keer zou kunnen geschieden door het Rijk te gelijk met den damaanleg, terwijl het onderhoud van dien weg, voortzetting van den provincialen weg Middelharnis-Ooltgensplaat op het provin ciale wegenplan van Zuid-Holland, aan de pro vincie ware over te laten. BIJLAGE C. Onderzoek met betrekking tot de Veerbooten, Aanlegplaatsen, ca, Dienstregeling, Tarieven, Subsidies, Kostenverdeeling, Uitvoering van W erken en Aansluitende wegen, als bedoeld in geval II van het vervolg verslag. Veerbooten, De veerboot „Lely" in het veer Zijpe-Ooltgensplaat-Numansdorp behoeft geen wijziging. Zij kan voor hetzelfde vervoer als thans personen- en goederenvervoer en plaats biedende voor enkele auto's tusschen Ooltgensplaat eenerzijds en Zijpe en Numans dorp anderzijds worden gebezigd. De boot is ingericht als het stoomschip „Minister Ph. W. van der Sleijden", waarvan eene schematische voorstelling in bijlage 13 van het verslag is opgenomen. De veerbooten „Schollevaer" en „Hollandsch diep", welke voor het veer Numansdorp-Wil lemstad zouden worden bestemd, kunnen in het hierbedoelde geval zonder meer voor Ooltgéns- plaat dienen en daardoor aan de behoefte voor personen-, goederen- en automobielvervoer van genoemde plaats naar Numansdorp en Willem stad en terug voldoen. Aanlegplaatsen cm. Een hellende aanleg plaats tusschen de twee kribben bij den kop van den dam in het Hellegat, gebouwd als steiger, verdient de voorkeur. De kosten be dragen als in bijlage B 60.000waarop OBERIAHNSTEIN VICTORIA»WATER is een heerlijke, verfrisschende en dorstlesschende drank, die gelijktijdig een heilzame invloed uitoefent op den bloedsomloop en de afscheiding der vochten. 15.000.— in mindering kunnen worden ge bracht wegens in elk geval ten laste van het Rijk komende kosten voor herstel van den be- staanden steiger. De aanlegplaats behoort aan de tram te wor den aangesloten, die daartoe over den dam moet worden doorgetrokken. De kosten hiertoe zijn voor de eigenlijke trambaan, gerekend op 16.— per M. 68.200.—, terwijl evenals in bijlage B voor het maken van de noodige wissel gelegenheid 4.800.en van water- 'en kolen- voorziening op 4.700.moet worden gerekend. Eveneens wordt een zoo eenvoudig mogelijk schuilplaatsje voor passagiers van de veer diensten op deze aan weer en wind zeer bloot gestelde aanlegplaats noodig geacht. De kosten zijn op 1.500.geraamd. Voor het gewone verkeer moet op den leidam een weg worden aangelegd, welke is gedacht van klinkers in zand ter breedte van 5 M. De kosten zijn 100.000. Wijziging van de steigerplaats te Numansdorp voor de veerverbinding Zijpe-Ooltgensplaat- Numansdorp om deze geschikt te maken voor automobielen als op bladzijde 17 van het ver slag aangegeven, blijft noodig. Die kosten be dragen volgens het verslag 15.800.voor de verbetering, 6.000.voor het gekapitaliseerde onderhoud en alzoo 21.800.— totaal. Dienstregeling. Evenals in het verslag wordt voor het veer Numansdorp-Willemstad gerekend op 13 diensten heen en terug, zoowel op werkdagen als op Zondagen. Bovendien zul len via Ooltgensplaat tusschen Numansdorp- Willemstad 2 diensten 'en terug 1 dienst mo gelijk zijn. Van Ooltgensplaat naar Willemstad en terug is eveneens op 4 diensten gerekend op werk dagen en op Zondagen. Van Ooltgensplaat naar Numansdorp en terug zal mede als in het verslag met 3 directe dien sten kunnen worden volstaan, waarvan 2 door de „Lely" van de verbinding Numansdorp Zijpe v.v. Tarieven. Bij het bepalen van de tarieven zijn dezelfde beginselen aangehouden, welke in paragraaf 4 van het verslag onder „Verbetering van tarieven" zijn ontwikkeld. Voor de thans beschouwde verbindingen Numansdorp-Willem stad, Ooltgensplaat-Willemstad en Ooltgens- plaat-Numansdorp worden alzoo dezelfde tarie ven voorgesteld, welke in bijlage 17 van het verslag achtereenvolgens voor de verbindingen Numansdorp-Willemstad, Ooltgensplaat-Dintel sas en Ooltgensplaat-Numansdorp zijn aange geven, met dien verstande, dat voor laatstge noemde verbinding de lading van vrachtauto's wordt bevracht als voor de veerverbinding Mid- delharnis-Hellevoetsluit in het verslag is ver meld. Voor zoover de verbinding Ooltgensplaat- Numansdorp aangaat, zou men daartegen kunnen aanvoeren, dat de vaarafstand van den kop van den dam naar Numansdorp zooveel korter is dan die van de bestaande aanlegplaats te Ooltgensplaat naar Numansdorp, zoodat ver mindering van het tarief hier gerechtvaardigd zou zijn. Evenwel mag niet uit het oog worden ver loren, dat bedoelde tariefvermindering zou ten gevolge hebben, dat het verkeer, dat thans over Middelharnis en Heilevoetsluis naar Rotterdam gaat, in nog meerdere mate verlegd zou worden naar Ooltgensplaat-Numansdorp-Rotterdam. Afgescheiden van de groote financieele na- deelen, welke dergelijke verschuiving zal heb ben op de tramwegexploitatie, welke nadeelen door hoogere subsidieering aan de tramwegmaat schappij zouden moeten worden gedekt, zal be langrijke uitbreiding van het vervoer over Oolt gensplaat-Numansdorp noodzaken tot uitbreiding van de veerverbinding tusschen die plaatsen tot een omvang, welke ver boven de oorspronkelijke bedoeling uitgaat en ook in het verslag voors hands niet nuttig en noodig is geoordeeld. Bedoeld -toch is om het eiland Goeree en Overflakkee, in de eerste plaats eene verbinding met Noord-Brabant, zoo mogelijk gecombineerd met verbetering van de verbinding met Numans dorp te geven, doch niet om aan dat eiland twee gelijkwaardige verbindingen naar Rotterdam te verschaffen, wat zeker zou leiden tot kapitaal vernietiging voor een der verbindingen en bij gevolg oneconomisch moet zijn. Subsidies. Bij de hier gedachte veerver- beteringen zal het subsidie voor de verbinding Numansdorp-Willemstad, voor de Rotterdamsche Tramwegmaatschappij in het verslag voorge steld, geene wijziging behoeven te ondergaan. Verwacht wordt, dat de voorgestelde ver betering van de verbinding Ooltgensplaat-Nu mansdorp bij de vorenvermelde tarieven voor dit veer reeds eene belangrijke verschuiving van het reizigers- en autovervoer naar Rotterdam en omgekeerd van het veer Middelharnis-Hellevoet- sluis naar het veer Ooltgensplaat-Numansdorp zal tengevolge hebben. Het is onmogelijk die verschuiving zuiver te schatten, doch om tot eenig inzicht te komen is aangenomen, dat slechts een gedeelte en wel ongeveer 50 van het reizigersverkeer van Oos t-Flakkee zich naar Ooltgensplaat- Numansdorp zal wenden. Het autoverkeer is hier verder buiten be schouwing gelaten, omdat de nieuwe tarieven voor beide ver'en dezelfde zijn. Lettende op het minder tarief voor de tram- reis via Ooltgensplaat-Numansdorp zal deze verschuiving een verlies in opbrengst voor den tramdienst beteekenen van ongeveer 36.000 rei zigers a 0.25 of 9.000.—. De Rotterdamsche Tramwegmaatschappij ver langt tot dekking van dit verlies een subsidie van 6.000. Hoewel sommige leden ten aanzien van boven staande verliesberekening eene andere zienswijze waren toegedaan, schijnt het niet noodig hierop nader in te gaan in verband met de conclusie, waartoe de Commissie is gekomen. Kostenverdeeling. Het wordt billijk ge oordeeld, dat voor het doortrekken van de tram baan c.a. en van den weg voor gewoon verkeer het Rijk gelijke kosten te zijnen laste neemt als voor geval I in bijlage B zijn becijferd, en dat de verdere kosten voor die doortrekkingen ten laste van de subsidieerende partijen komen. Het Rijk krijgt dan voor zijne rekening van de tramwegkosten 8000.-f- 4800.— 4700.— 17.500.van het schuilplaatsje 15.00met de meerdere gekapitaliseerde onderhoudskosten ad 200.— en van de wegkosten 15.000.- Ook zal weer (zie bijlage B) van de aanleg kosten voor de aanlegplaats op den dam 17.000 worden betaald door de subsidieerende partijen en behalve de reeds hiervoren vermelde 15.000 (herstel van den bestaanden steiger) nog 28.000.— door het Rijk. De ten laste van de subsidieerende partijen komende inrichtingskosten zijn dn dit geval derhalve Aanlegplaats -te Numansdorp (als in het verslag) Verbetering toegang tot de ponton 15.800. Onderhoud (gekapitaliseerd) 6.000. Aanlegplaats te Ooltgensplaat. Aandeel in den bouw van een nieuwe aanlegsteiger (als in het verslag) 17.000.- Meerder onderhoud (gekap.) 10.000.- Aansluitende wegen. Aandeel in den tramweg c.a. 68.200.- 4.800— 4.700.17.500— 60.200.— Aandeel in den weg voor gewoon verkeer 100.000 15.000 J 85.000. Tezamen 194.000. Volgens den maatstaf van het verslag zouden hiervan gedragen worden door het Rijk 35% dus 67.900— de prov. Zuid-Holland 35 dus 67.900— de prov. Noord-Brabant 15% dus 29.100. het eiland Goeree en Overflakkee 15% dus 29.100— Het exploitatie-verlies van 6.000— zou word'en verdeeld als volgt het Rijk 35% dus 2.100.— de prov. Zuid-Holland 35% dus 2.100— de prov. Noord-Brabant 15 dus 900.- het eiland Goeree en Overflakkee 15 dus 900— Het zal aan de provincie Zuid-Holland zijn om te bevorderen, dat de van het eiland ver langde bijdragen worden bijeengebracht. Uitvoering en onderhoud van de werken. De aanlegplaats te Ooltgensplaat zal het best door het Rijk in aansluiting aan den in het Hellegat te maken dam kunnen worden aan gelegd en onderhouden. De tramwegwerken zouden door de Rotter damsche Tramwegmaatschappij kunnen worden aangelegd en' onderhouden. De onderhoudskosten van de trambaan zouden ten laste van de ex ploitatierekening van de Tramwegmaatschappij moeten worden gebracht, waartegenover be hoort te staan, dat in het tarief met de grootere exploitatielengte wordt rekening gehouden. De weg voor gewoon verkeer zou door het Rijk kunnen worden aangelegd. Het onderhoud van dezen weg, verlenging van den provin cialen weg Middelharnis-Ooltgensplaat (No. 34 van het Provinciaal Wegen plan voor Zuid- Holland) ware weer als voor de doortrekking, bedoeld in bijlage B, aan de provincie over te laten. Dit artikel moeten we invoegen, vóór we over Sion iets meer kunnen zeggen. Immers Sion is verlost, is uit den kerker, maar wat moet die verloste nu nog langer op de wereld doen Dat hij nu maar sterve èn inga in de heerlijkheid Of, is dat nu al sterven en los maken van natuurlijke familiebanden; van zijn schitterende levensbetrekking als minister, di recteur eener reusachtige maatschappij, of wat ook, den Sioniet te engLaat hij dan ais eenling, als i n d i vi d u, op z'n eentje gaan zwerven, en met den pelgrimsstaf in de hand, behoudens dan zijn leVensgesjauw om een stuk dagelijksch brood, zich van niemand en niets wat aantrekken dan alleen van een enkelen kameraad, die, Sioniet als hij, ook zijn stafje in den grond port en gaatjes borend in 't zand, eens heimweeïg tuurt naar de bergen van Gods heiligheid En de wereld mijdt Maar zóó mag 't niet Sion is een lichaam, waarvan Christus 't Hoofd is; en elke Sioniet staat met dat Hoofd in organisch verband. Dat Sion is ook een Koninkrijk, waarvan dezelfde Christus Koning is, en Sionieten Zijn onderdanen zijn. Heeft dat Hoofd, die Koning niets te doen op Aarde Zoo neen, dan Sion ook niet. Nochtans; Hij werkt tot nu toe, staat in de Schrift. Praten we eens even over die wereld Joh. 3 vs. 16: Want alzoo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eeniggeboren Zoon J gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar 't eeuwige leven hebbe. God heeft dus lief: planten, dieren, menschen, engelen, zon, maan en sterren. Hij heeft niet "ief de zonde; dat is ook 't eenige wat Hij haat. Behalve dat énige, heeft Hij de planten, dieren, menschen, 'engelen, zon, maan, sterren, gaslicht en electriciteit, stoom- booten op de rivieren, vliegmachines en Zeppe lins enz. enz. lief. Maar uit den aard der zaak is die liefde innig tot een Sioniet, omdat die 't beeld Gods draagt in-herstelcLverband; welk verband met hemel- en aardontroeringen in 't jaar 33 op een zekeren bekenden heuvel ge legd is. Doch al heeft Hij den gereinigden zon daar lief, daarom ha a t Hij Z ij n werk niet. Wie heeft ooit zijn eigen vleesch gehaat Waarom toch zou de Schepper Zijn eigen maak sel haten Het werk Zijner handen is Hem dierbaar. Als Hij de wereld gaat haten, slaat Hij ze voor zijn voeten kapot, vandaag nog. De Liefde is even groot als de Haat. God heeft de wereld lief, of Hij vernietigt ze: een tusschenweg is er niet. God is radicaal; is absoluut; óf de liefde óf absolute haat. Bij God is geen marchandeeren mogelijk; geven-en-ne- men-politiek is niet de staatkunde des Hemels. En omdat God de Heere, d.i. de Vader als Schepper; de Zoon als Schepper en de H. Geest als Schepper, alle drie, hun werk beminnen; maar 't aan stukken zagen door dien verwoester van alle Aardsche schoon en door dien onverantwoordelijk opgetreden Adam daarom dachten ze „een Middel uit om de planten, dieren, menschen, voorwerpen, gas sen, licht, lucht en water te reinigen van den vloek, die op hen rustdie de mensch ge bracht heeft. Het aardrijk is niet vervloekt om zich zelfs wil. Dat kon God niet. Dat mocht Hij niet. Het was zijn hartekind. Het was zijn maaksel, zijn denkproduct; 't geniaalste kunstgewrocht; 't majestueuze machtsproces. Alzoo lief had hij dat koninklijk domein, dat Hij een Middel zocht om de tentoonstelling, de uitstalling van kunst en kunstschatten uit Oost en West, uit Zuid en Noord, uit Indië en Nederland, uit heidenland en christenland toch te doen slagen, hoe groot de brand ook geweest ware. En dat Middel kon slagen, omdat de fun damenten op 't tentoonstellingsterrein nog gaaf waren 1 De fundamenten van 't gebouw waren blijven staan de mensch was nog geen d u i- v e 1 geworden. Waren die fundamenten óók verwoest geworden, dan had er van den grond af weer opnieuw gebouwd moeten worden. Dan had de Eigenaar een nieuw Paradijs moeten maken, een brandvrij-nieuw-gebouw met brandvrije kluizen. Dan was de brute brandstichter toen al voor eeuwig vastgebonden, en een nieuwe wereld was geschapen, waarop geen kortsluiting van hemelsche leidingen ooit weer zou kunnenplaats hebben 1 De fundamenten stonen nog. En daarop ging de Bouwheer nu her stellen Wie waren de werkers bij dat restauratie werk. Dezelfde als vóór den brand Zoon en H. Geest. Maar de specie werd beter 1 De eerste speciewas niet enkel mortel, maar naar Zijn eigen Goddelijk welbehagen had de Bouwheer er lijm bij gedaan; en 't gebouw had zelfs zóó, best den tand des Tijds kunnen weerstaan en Eeuwigheidswerk kunnen worden. Doch de Brandstichter kwam met zijn lont, en Adam was zoo dom om hem toe te laten, en toen vloog 't domein aan brand. Maar dal zit em niet in de specie, 't Zat em in den in woner, die aan de steennaden zat te morrelen daardoor kwam er een gaatje, precies groot genoeg voor de lont. De Bouwers begonnen te restaureeren met andere Specie. Welke? Wil Uw geioofsoog richten naar de heilige Consulta 1 Vraag in heilige vreeze toegang tot den God- delijken Geheim-Raad. Zie en hoor en aanbid De Vader: „Zullen we de wereld vernieti gen 7" Correspond e zenden aan In probleen nen wezen alf tische zet 1. Varianten 1Td 1T4 1. ProblJ 3e l De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen om te herstellen." De Vader: „En dan die herstelde wereld weer laten De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen om Mij die wereld te laten bouwen." De H. Geest: „En ik zal in U zijn en tijdens dat werk U onderschragen." De Vader; „En welke specie zult ge g bruiken, mijn Zoon De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen, dat Ik bouwe met mijn bloed." Toen was er een oogenblik stilte in de Hooge Vergadering en zelfs de Engelen werden nieuws- gierig. De Vader: „Uw bloed reinige dan van alle zonden en bouw dan, mijn Zoon 1 Zulke specie is hoogepriesterlijk 1 Bouw, mijn Zoon, en formeer die Wereld weer tot een tempel, waarin onze Eere uitschalt van uit den geur der rozen, den slag der nachtegalen, het ge kwinkeleer der musschen, de liefdewerken der menschenkinderën, die van hun dankbaarheid getuigenis zijn." Na dit gesprek kwam de Daad. En toen gaf God Alles wat Hij had. Dat was Zijn Zoon. Méér kon Hij niet geven. Hier eindigde Zijn liefdewant méér te geven dan Alles is onmogelijkwant Zijn Zoon was tevens Hij zelf. En de Zoon werd Middelaar. En de Midde laar werd gezalfd vóór Hij naar 't Bouwwerk toog, (Knecht des Oppersten Bouwmeester; tot Koning. En de Koning verliet zijn Residen als in een knechtelijk werkpak, en wandelde1 drie jaren door een klein stukske dier wereld, reeds lijdende aan lichaam en aan ziel (Cath. 37e Vr.). En sommigen der voorbijgangers zeiden: Hij daar in dat werkpak is toch de zoon van Jozef den timmerman. Ieder had zijn eigen mee ning over den nederigen en zachtmoedigen man .Eén was een ziener: „Gij zijt de Christus, de Zone Gods", zei hij. Maar Israel verachtte hem, en kruisigde hem, den Beloofde aan de vaderenen na dat kruis, en door dat bloed kreeg Hij als gezalfden Koning de wereld. Wat specie 1 En wat Middelaarsloon De knecht des Bouwheers ging daarna, na smaad en hoon, met de wereld als Zijn met bloed verworven eigendom, naar Boven; en alle dingen zijn voortaan zijn voeten onderworpen. Maar eens aan 't eind der eeuwen geeft Hij het koninkrijk terug aan Zijn Vader. Want Hij de Christus moet als Koning heerschen tot alle vijanden onder zijn voeten gelegd zullen zijn. (1 Cor. 15 24 en 25). En de wereld i s gered, als een i e g e I ij k maar gelooven wil, dat de Christus om haars wil leed en streed. Gelooft ze dat, dan zal kracht en energie, kunst en schoonheid, dicht- en bouw kunst, kunde en wetenschap, stof en 9eesl' religie en kerk, arbeid met 't hoofd, afleid met de hand, macht en gezag, wet en vrijheden, t wereldleven en al zijn verhoudingen zien ricn- ten naar de wet des grooten Konmgs. Gelooft ze dat, dan zal de wereld, die nu reeds van genade bestaan moet, ook die genade eerenen beleven en als in de heilig heden des Paradijs genieten. Gelooft de wereld dat, dan is bion ook geen hutje meer in den komkommerhof, maar een stad van schittering. Een leger- en keurkorps des grooten Konings, dat in 't in stituut der Kerk 't geloof versterkt, de grond slagen des levens dieper ziet blootleggen. En een organisme, dat, met Christus als het Hoofd, indringt in 't koninkrijk der wereld. Dan komt die wonderbaarlijke tijd, waarvan Openb. 21 vers 26 spreekt, zoo geheimzinnig, en zoo schijnbaar onmogelijk, en zoo schijnbaar raadselachtig„En de koningen der Aarde brengen hun heerlijkheid en eere in de stad met hare twaalf poorten. De Aarde, onze huidige zondige wereld zal de schatten dier Aarde, dat is: haar gees- t e 1 ij k bezit, 'en uitwendig zichtbaar in de producten' des geestes, inbrengen, indragen in de Nieuwe Aarde. En deze zal dan gebouwd worden in de hoogste schoonheid, waarvan de oude Aarde schaduw was. Hoe schooner de Aarde, des te mooier de stad met paarlen poorten I v. d. W. Middelharnis, 4 Juli 1931. (Wordt vervolgd), Wit: Kh5, pi. b3, d4, e2| Zwart: Kc3| ,<=*12, f3, g4. J Wit geeft Oplossing De prijzen W. Opld 1. Lf2, Kh5j Kh8; 5. Ld4, KI Wit: Kb8, Zwart: Kal Wit begint KI Wit: Kd3, Zwart: Kbli Wit begint 1e8D, a hl 4. Lf6, Da3; 5| (Corresp M. Opld De stand wl Zwart: 1, 6j Wit: 16, 21, (Het slaan woi Damzet, wel séance te Hae 2) Het verstane loopen, hoewe: Als hij dan in nam hij maar thuis. Met steviger hoek van een Deze zijstra; straatbreedte tot een soort een monument tofen oprees, een groot aantj Het geheel om de eenzame vervolgens op Toen hij, nac zag, die toegan ruimte onder d door, dat dit kon zijn. Hij een foto van Alras bespei was. Met groi daar het wooi In gedachte: gebouw, dat zt bewonderd. He de meest gesla; dachten er bli groote stroom er trouwens

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 2