VICTORIA-WATER
Pil nummi
FE
Zatei
TWl
OPWEKKEND EN 6EZ0ND ^ÜÜIIÉÉlÉfelldÉ^ NATUURLIJK BRONWATER
Alzoo lief heeft God de
wereld gehad.
SCH
HET Zl
thans onderzochte gevallen I c 1 II en de op
lossing volgens het verslag ka het volgende
overzicht dienen
inrichtingskosten
(voorzoover ten laste ko
mende van de subsidiee-
rende partijen.) Verslag ie val I Geval 11
Rijk24.080 25.130 67.900
Zuid-Holland 24.080 25.130 67.900
Noord-Brabant 10.320 10.770 29.100
Goeree en Overflakkee 10.320 10.770 29.100
Tezamen.
68.800 '1.800 194.000
Exploitatiekosten (max) (max) (vast)
Rotterd. Tramweg Mij. 3.000 2.000
Rijk5.250 3.500 2.100
ZuidHiolland 5.250 3.500 2.100
Noord-Brabant 2.250 1.500 900
Goeree en Overflakkee 2.250 1.500 900
Tezamen 18.000 12.000 6.000
Afzonderlijke kosten Rijk;
Steiger (gedeeltelijk) 28.( 00 28.000
tramweg dam17.5 30 17.500
schuilplaatsje 1.730 1.700
weg dam15.0 X) 15.000
Tezamen 62.2 K) 62.200
Daaruit blijkt, dat wat de inri htingskosten
betreft de oplossing volgens geval I financieel
niet zooveel verschilt van die volt ens het ver
slag en voordeeliger is dan die vole ens geval II.
Wat aangaat de exploitatiekost- n is de be
oordeeling moeilijker, omdat om cogelijk kan
voorspeld worden hoe groot het ver iescijfer vol
gens het verslag of in geval I z; l zijn. Vast
staat wel, dat in geval II met een verlies van
6000 moet worden rekening gei ouden.
Wel kan de conclusie worden gi trokken, dat
bij beschouwing van inrichtingskc -sten en ex
ploitatiekosten tezamen geval I voi fdeeliger zal
zijn dan de oplossing voigens het v rslag en dat
bij een exploitatie, die slechts eer weinig ge
ringer verliescijfer aanwijst dan b :t maximum
van 12.000 (namelijk nog geen 11.000 of
ruim 1.000 minder) geval 1 geli k staat met
geval II.
Uit een algemeen verkeersoogpu it biedt, af
gezien van de kosten, eene aanlegp aats aan het
uiteinde van den veerdam instedvan nabij
Ooltgensplaat voordeelen.
In de eerste plaats wordt de ex iloitatie van
de op Numansdorp en Willemstad t ïrichte veer
diensten vereenvoudigd en verder v ordt de ver
binding met Roterdam beter. D iartegenover
staat, dat de verbinding van Ooltg msplaat met
het westelijk deel van Noord-Br; bant in het
bijzonder met Bergen op Zoom en Roosendaal
minder gunstig is.
In aanmerking nemende, dat t ene sterkere
orienteering op Rotterdam van Ooll gensplaat uit
in bijlage C is zulks nader u tgewerkt
nimmer in de bedoeling heeft geleg- n, en dat de
streek blijk heeft gegeven meer pi ijs te stellen
op eene verbinding van Ooltgjen; plaat, welke
op Dintelsas -is gericht, alsmede - at door het
verslag voor eene oplossing in die richting ver
wachtingen zijn gewekt, wordt v. rmeend, dat
aan de voorstellen volgens geval 1 boven die
volgens geval II de voorkeur moei worden ge
geven.
Conclusie.
De Commissie is van oordeel, c it, indien de
dam aan den vasten wal wordt aa ïgesloten, de
voorkeur moet worden gegeven tan geval I,
als hiervoor is beschreven, omdat in elk geval
eene verbinding van Flakkee met 1 'intelsas ver
wezenlijkt moet worden.
Wanneer evenwel de dam niet <4 niet-water-
vrij met Flakkee wordt verbonden, of niet ge
noegzaam komt vast te staan, da binnen een
redelijken termijn van zegge 4 ja -en de veer-
verbinding volgens geval I zal 2 jn tot stand
gebracht, dan meent de Commissie, dat de voor
stellen van haar verslag ten opzi hte van het
veer Ooltgensplaat-Dintelsas (en ook van het
veer Numansdorp-Willemstad) 1 illen zijn te
volgen.
Bij het bovenstaande wordt het er voor ge
houden, dat de meerdere kosten v. n de aanleg
plaats, c.a. te Ooltgensplaat, well e het gevolg
zijn van den aanleg van den dam ten laste van
het Rijk komen, terwijl voor het 1 :val die dam
zoodanige zandverplaatsingen mo- ht veroorza
ken, dat de toestand van het vaarv ater tusschen
Ooltgensplaat en Dintelsas ongunstiger wordt
dan thans, het Rijk op zijne kos en die voor
zieningen zal treffen, noodig om e uitoefening
van den veerdienst, met de voor dat veer be
stemde boot, mogelijk te doen blij en.
Aldus vastgesteld in de ve> gadering van
2 Mei 1931.
De Commissie voo: noemd
VAN RIJCKE VORSE -, Voorzitter.
VAN HOOGWAATf R. Secretaris.
BIJLAGE B.
Onderzoek met betrekking tot de verplaatsing
van de aanleggelegenheid, al: bedoeld
in geval I van het vei slag.
Algemeen. De verplaatsing v in den steiger
te Ooltgensplaat rivierwaarts na: r den diepen
vaargeul aan den' te maken dam z; 1 van invloed
zijn in vergelijking met het vo >rstel volgens
het verslag op de te bezigen veerboot, den
te maken steiger, de aansluiting v ui den steiger
aan den tramweg en aan den weg voor gewoon
verkeer en de exploitatiekosten.
Veerboot, Het bouwen van en bijzondere
veerboot met weinig diepgang is >ij ligging van
den steiger aan diep vaarwater 1 iet noodig. In
aanmerking nemende, dat de dam in het Helle
gat vermoedelijk eerst gereed zal zijn, nadat de
brug te Keizersveer zal zijn opengesteld, zoo
dat op dat tijdstip kan beschikt worden over
de veerbooten van Keizersveer, z: 1 het mogelijk
zijn een van deze booten voor di verbindingen
van Ooltgensplaat te bestemmen. 1 iij stormachtig
weer zou de reserveboot „Willei-istad" moeten
invallen, zoodat eene soortgelijk regeling zal
ontstaan voor 't veer Anna Jacob -Zijpe als be
schreven op bladzijde 8 van he, verslag. Bij
zondere uitgaven voor een nieuw veerboot ten
behoeve van deze verbindingen ki -nnen derhalve
buiten beschouwing blijven. J
Aanlegplaats c.a. Een nie iwe aan diep
vaar water gelegen aanlegplaats aan den dam
in het Hellegat zal het best hellen 1 kunnen wor
den aangelegd, zoodat de veer -oot bij eiken
waterstand -gelegenheid verkrijgt een voor het
laden en lossen geschikt punt ti kiezen. Voor
dergelijke aanleggelegenheid mo -t 60.000.^
worden gerekend, wanneer ze x ordt gebouwd
als steiger, wat belangrijk mine ;r kostbaar is
dan het maken van een hellender aanlegdam. In
mindering kan komen een som v in 15.000.
welke voor herstel van den bes aand'en steiger
in ieder geval ten laste van het I ijk zou komen.
Tramweg. De kosten voor aansluiting van
de aanlegplaats aan de tram zijn afhankelijk van
den afstand, waarop de aanleg: elegenheid van
den vasten wal zal komen. Deze zullen ongeveer
16.per M. spoorbaan bedr; gen.
Zoolang omtrent de wijze, wa xop het tweede
landeindgedeelte van den dam zal worden ge
maakt, geen zekerheid bestaat, kan ook geen
uitspraak worden gedaan omtrent de plaats van
de aanleggelegenheid, zoodat ook daarmede een
vaste grondslag ontvalt aan eene berekening
omtrent de kosten, welke eventueel voor de
tramwegaansluiting moeten worden in rekening
gebracht. Aangenomen is, dat de steiger op 500
M. uit den vasten wal zou kunnen komen. Bij
die aanneming bedragen de kosten voor het
doortrekken va nde trambaan 8.000.
Bij verplaatsing van het eindpunt van den
tramweg zal het maken van de noodige wissel
gelegenheid 4.800.—- en van water- en kolen-
voorziening 4.700.— kosten; de mogelijkheid
is niet uitgesloten, dat de laatste kan vervallen,
door de exploitatie zoodanig in te richten, dat
van de bestaande middelen tot water- en kolen-
voorziening kan worden gebruik gemaakt, doch
het schijnt beter met die mogelijkheid hier geene
rekening te houden. Bovendien zal in plaats van
het bestaande een eenvoudig schuilplaatsje voor
passagiers dienen te worden gebouwd, waarvan
de kosten op 1.500word'en geraamd.
Weg voor gewoon verkeer, De nieuwe
aanleggelegenheid aan den dam zal aan den
weg voor gewoon verkeer moeten worden aan
gesloten, teneinde aan de auto's gelegenheid te
geven het veer te bereiken. Een weg van klinkers
in zand ter breedte van 5 M. wordt hiertoe
voldoende geacht. Het dwarsprofiel van den
dam laat het daarop aanbrengen van dergelijken
verkeersweg toe. Om dezelfde redenen als
hiervoren zijn aangevoerd bij beschouwing van
het doortrekken van den tramweg, kan ook voor
de aansluiting van den weg voor gewoon ver
keer moeilijk eene raming worden opgegeven.
Indien wordt aangehouden de onderstelling, dat
de steiger op 500 M. uit den vasten wal kan
worden aangelegd, kunnen de kosten voor het
doortrekken van den weg voor gewoon verkeer
worden geraamd op 15.000.
Exploitatie. Nu voor deze veerverbinding
geen nieuwe veerboot behoeft te worden aan
geschaft, zal de exploitatie minder kostbaar wor
den. Geraamd wordt, dat het exploitatieverlies
in geen jaar meer zal bedragen dan 12.000.—.
Kostenverdeeling. De meerdere kosten voor
verplaatsing van de aanleggelegenheid als ge
volg van het maken van den dam behooren ten
laste van het Rijk te komen.
In par. 7 van het verslag is voor het gedeelte
van de aanlegkosten voor de aanlegplaats te
Ooltgensplaat, dat door de subsidieerende par
tijen gemeenschappelijk zou worden betaald, op
gegeven een bedrag van 17.000.zoodat het
Rijk behalve de hiervoren aangegeven kosten
van 15.000.— (gelijk aan het bedrag voor
herstelling van den bestaancien steiger) nog
60.000.- min 17.000.(- 15.000.-)
28.000.— van de kosten van dit werk zou
dragen.
Verder komen dan nog voor rekening van het
Rijk de voren aangegeven kosten voor aan
sluiting van de aanlegplaats aan de tram, zijnde
8.000.- 4.800.- 4.700.-
17.500.—, alsmede die voor het schuilplaatsje
ad 1.500.met meerdere gekapitaliseerde
onderhoudskosten ad 200.— en die voor
aansluiting aan den weg voor gewoon verkeer
bedragende 15.000.
De ten laste van de subsidieerende partijen
gemeenschappelijk komende inrichtingskosten
van het veer zijn in het hier beschouwde geval
derhalve
Voor de aanlegplaats te
Ooltgensplaat:
Bouw van een' nieuwen steiger (als
in het verslag)17.000.
Onderhoud v. dien steiger (gekap.) 10.000.-
Voor de aanlegplaatsen
te Dintelsas en te Nu
mansdorp (als in het verslag) 44.800.-
Tezamen
71.800.-
Dezelfde maatstaf aanhoudende als in het
verslag zoudenhiervan gedragen worden door
het Rijk35% dus 25.130.-
de prov. Zuid-Holland 35 dus 25.130.-
de prov. Noord-Brabant 15% dus 10.770.-
het eiland Goeree en Overflakkee
15% dus 10.770-
Tezamen 71.800.-
Het ten hoogste o p12.000.— geraamde ex
ploitatie tekort zou worden verdeeld als volgt
de Rotterd. Tramweg Maatschappij 2.000.
het Rijk35% dus 3.500.-
de prov. Zuid-Holland 35 dus 3.500.-
de prov. Noord-Brabant 15% dus 1.500.
het eiland Goere een Overflakkee
15 dus J_1..500.-
Tezamen 12.000.
Aan het Provinciaal Bestuur van Zuid-Hol
land moet dan weer als in het verslag is voor
gesteld worden overgelaten te bevorderen, dat
de van het eiland verlangde bijdragen worden
bijeengebracht.
Uitvoering en onderhoud van de werken, -
De aanlegplaats te Ooltgensplaat zal het best
door het Rijk in aansluiting aan den in het
Hellegat te maken dam kunnen worden aange-
leg den onderhouden.
De tramwegwerken zouden door de Rotter-
damsche Tramwegmaatschappij kunnen worden
aangelegd en onderhouden.
Het verlengen van den weg voor gewoon ver
keer zou kunnen geschieden door het Rijk te
gelijk met den damaanleg, terwijl het onderhoud
van dien weg, voortzetting van den provincialen
weg Middelharnis-Ooltgensplaat op het provin
ciale wegenplan van Zuid-Holland, aan de pro
vincie ware over te laten.
BIJLAGE C.
Onderzoek met betrekking tot de Veerbooten,
Aanlegplaatsen, ca, Dienstregeling, Tarieven,
Subsidies, Kostenverdeeling, Uitvoering van
W erken en Aansluitende wegen, als bedoeld
in geval II van het vervolg verslag.
Veerbooten, De veerboot „Lely" in het
veer Zijpe-Ooltgensplaat-Numansdorp behoeft
geen wijziging. Zij kan voor hetzelfde vervoer
als thans personen- en goederenvervoer en
plaats biedende voor enkele auto's tusschen
Ooltgensplaat eenerzijds en Zijpe en Numans
dorp anderzijds worden gebezigd. De boot is
ingericht als het stoomschip „Minister Ph. W.
van der Sleijden", waarvan eene schematische
voorstelling in bijlage 13 van het verslag is
opgenomen.
De veerbooten „Schollevaer" en „Hollandsch
diep", welke voor het veer Numansdorp-Wil
lemstad zouden worden bestemd, kunnen in het
hierbedoelde geval zonder meer voor Ooltgéns-
plaat dienen en daardoor aan de behoefte voor
personen-, goederen- en automobielvervoer van
genoemde plaats naar Numansdorp en Willem
stad en terug voldoen.
Aanlegplaatsen cm. Een hellende aanleg
plaats tusschen de twee kribben bij den kop
van den dam in het Hellegat, gebouwd als
steiger, verdient de voorkeur. De kosten be
dragen als in bijlage B 60.000waarop
OBERIAHNSTEIN
VICTORIA»WATER is een heerlijke, verfrisschende en dorstlesschende drank,
die gelijktijdig een heilzame invloed uitoefent op den bloedsomloop en de
afscheiding der vochten.
15.000.— in mindering kunnen worden ge
bracht wegens in elk geval ten laste van het
Rijk komende kosten voor herstel van den be-
staanden steiger.
De aanlegplaats behoort aan de tram te wor
den aangesloten, die daartoe over den dam
moet worden doorgetrokken. De kosten hiertoe
zijn voor de eigenlijke trambaan, gerekend op
16.— per M. 68.200.—, terwijl evenals in
bijlage B voor het maken van de noodige wissel
gelegenheid 4.800.en van water- 'en kolen-
voorziening op 4.700.moet worden gerekend.
Eveneens wordt een zoo eenvoudig mogelijk
schuilplaatsje voor passagiers van de veer
diensten op deze aan weer en wind zeer bloot
gestelde aanlegplaats noodig geacht. De kosten
zijn op 1.500.geraamd.
Voor het gewone verkeer moet op den leidam
een weg worden aangelegd, welke is gedacht
van klinkers in zand ter breedte van 5 M. De
kosten zijn 100.000.
Wijziging van de steigerplaats te Numansdorp
voor de veerverbinding Zijpe-Ooltgensplaat-
Numansdorp om deze geschikt te maken voor
automobielen als op bladzijde 17 van het ver
slag aangegeven, blijft noodig. Die kosten be
dragen volgens het verslag 15.800.voor de
verbetering, 6.000.voor het gekapitaliseerde
onderhoud en alzoo 21.800.— totaal.
Dienstregeling. Evenals in het verslag
wordt voor het veer Numansdorp-Willemstad
gerekend op 13 diensten heen en terug, zoowel
op werkdagen als op Zondagen. Bovendien zul
len via Ooltgensplaat tusschen Numansdorp-
Willemstad 2 diensten 'en terug 1 dienst mo
gelijk zijn.
Van Ooltgensplaat naar Willemstad en terug
is eveneens op 4 diensten gerekend op werk
dagen en op Zondagen.
Van Ooltgensplaat naar Numansdorp en terug
zal mede als in het verslag met 3 directe dien
sten kunnen worden volstaan, waarvan 2 door
de „Lely" van de verbinding Numansdorp
Zijpe v.v.
Tarieven. Bij het bepalen van de tarieven
zijn dezelfde beginselen aangehouden, welke in
paragraaf 4 van het verslag onder „Verbetering
van tarieven" zijn ontwikkeld. Voor de thans
beschouwde verbindingen Numansdorp-Willem
stad, Ooltgensplaat-Willemstad en Ooltgens-
plaat-Numansdorp worden alzoo dezelfde tarie
ven voorgesteld, welke in bijlage 17 van het
verslag achtereenvolgens voor de verbindingen
Numansdorp-Willemstad, Ooltgensplaat-Dintel
sas en Ooltgensplaat-Numansdorp zijn aange
geven, met dien verstande, dat voor laatstge
noemde verbinding de lading van vrachtauto's
wordt bevracht als voor de veerverbinding Mid-
delharnis-Hellevoetsluit in het verslag is ver
meld.
Voor zoover de verbinding Ooltgensplaat-
Numansdorp aangaat, zou men daartegen kunnen
aanvoeren, dat de vaarafstand van den kop
van den dam naar Numansdorp zooveel korter
is dan die van de bestaande aanlegplaats te
Ooltgensplaat naar Numansdorp, zoodat ver
mindering van het tarief hier gerechtvaardigd
zou zijn.
Evenwel mag niet uit het oog worden ver
loren, dat bedoelde tariefvermindering zou ten
gevolge hebben, dat het verkeer, dat thans over
Middelharnis en Heilevoetsluis naar Rotterdam
gaat, in nog meerdere mate verlegd zou worden
naar Ooltgensplaat-Numansdorp-Rotterdam.
Afgescheiden van de groote financieele na-
deelen, welke dergelijke verschuiving zal heb
ben op de tramwegexploitatie, welke nadeelen
door hoogere subsidieering aan de tramwegmaat
schappij zouden moeten worden gedekt, zal be
langrijke uitbreiding van het vervoer over Oolt
gensplaat-Numansdorp noodzaken tot uitbreiding
van de veerverbinding tusschen die plaatsen tot
een omvang, welke ver boven de oorspronkelijke
bedoeling uitgaat en ook in het verslag voors
hands niet nuttig en noodig is geoordeeld.
Bedoeld -toch is om het eiland Goeree en
Overflakkee, in de eerste plaats eene verbinding
met Noord-Brabant, zoo mogelijk gecombineerd
met verbetering van de verbinding met Numans
dorp te geven, doch niet om aan dat eiland twee
gelijkwaardige verbindingen naar Rotterdam te
verschaffen, wat zeker zou leiden tot kapitaal
vernietiging voor een der verbindingen en bij
gevolg oneconomisch moet zijn.
Subsidies. Bij de hier gedachte veerver-
beteringen zal het subsidie voor de verbinding
Numansdorp-Willemstad, voor de Rotterdamsche
Tramwegmaatschappij in het verslag voorge
steld, geene wijziging behoeven te ondergaan.
Verwacht wordt, dat de voorgestelde ver
betering van de verbinding Ooltgensplaat-Nu
mansdorp bij de vorenvermelde tarieven voor
dit veer reeds eene belangrijke verschuiving van
het reizigers- en autovervoer naar Rotterdam en
omgekeerd van het veer Middelharnis-Hellevoet-
sluis naar het veer Ooltgensplaat-Numansdorp
zal tengevolge hebben.
Het is onmogelijk die verschuiving zuiver te
schatten, doch om tot eenig inzicht te komen
is aangenomen, dat slechts een gedeelte en
wel ongeveer 50 van het reizigersverkeer
van Oos t-Flakkee zich naar Ooltgensplaat-
Numansdorp zal wenden.
Het autoverkeer is hier verder buiten be
schouwing gelaten, omdat de nieuwe tarieven
voor beide ver'en dezelfde zijn.
Lettende op het minder tarief voor de tram-
reis via Ooltgensplaat-Numansdorp zal deze
verschuiving een verlies in opbrengst voor den
tramdienst beteekenen van ongeveer 36.000 rei
zigers a 0.25 of 9.000.—.
De Rotterdamsche Tramwegmaatschappij ver
langt tot dekking van dit verlies een subsidie
van 6.000.
Hoewel sommige leden ten aanzien van boven
staande verliesberekening eene andere zienswijze
waren toegedaan, schijnt het niet noodig hierop
nader in te gaan in verband met de conclusie,
waartoe de Commissie is gekomen.
Kostenverdeeling. Het wordt billijk ge
oordeeld, dat voor het doortrekken van de tram
baan c.a. en van den weg voor gewoon verkeer
het Rijk gelijke kosten te zijnen laste neemt als
voor geval I in bijlage B zijn becijferd, en dat
de verdere kosten voor die doortrekkingen ten
laste van de subsidieerende partijen komen.
Het Rijk krijgt dan voor zijne rekening van
de tramwegkosten 8000.-f- 4800.—
4700.— 17.500.van het schuilplaatsje
15.00met de meerdere gekapitaliseerde
onderhoudskosten ad 200.— en van de
wegkosten 15.000.-
Ook zal weer (zie bijlage B) van de aanleg
kosten voor de aanlegplaats op den dam 17.000
worden betaald door de subsidieerende partijen
en behalve de reeds hiervoren vermelde 15.000
(herstel van den bestaanden steiger) nog
28.000.— door het Rijk.
De ten laste van de subsidieerende partijen
komende inrichtingskosten zijn dn dit geval
derhalve
Aanlegplaats -te Numansdorp
(als in het verslag)
Verbetering toegang tot de ponton 15.800.
Onderhoud (gekapitaliseerd) 6.000.
Aanlegplaats te
Ooltgensplaat.
Aandeel in den bouw van een
nieuwe aanlegsteiger (als in het
verslag) 17.000.-
Meerder onderhoud (gekap.) 10.000.-
Aansluitende wegen.
Aandeel in den tramweg c.a.
68.200.- 4.800—
4.700.17.500— 60.200.—
Aandeel in den weg voor gewoon
verkeer 100.000 15.000 J 85.000.
Tezamen 194.000.
Volgens den maatstaf van het verslag zouden
hiervan gedragen worden door
het Rijk 35% dus 67.900—
de prov. Zuid-Holland 35 dus 67.900—
de prov. Noord-Brabant 15% dus 29.100.
het eiland Goeree en Overflakkee
15% dus 29.100—
Het exploitatie-verlies van 6.000— zou
word'en verdeeld als volgt
het Rijk 35% dus 2.100.—
de prov. Zuid-Holland 35% dus 2.100—
de prov. Noord-Brabant 15 dus 900.-
het eiland Goeree en Overflakkee
15 dus 900—
Het zal aan de provincie Zuid-Holland zijn
om te bevorderen, dat de van het eiland ver
langde bijdragen worden bijeengebracht.
Uitvoering en onderhoud van de werken.
De aanlegplaats te Ooltgensplaat zal het best
door het Rijk in aansluiting aan den in het
Hellegat te maken dam kunnen worden aan
gelegd en onderhouden.
De tramwegwerken zouden door de Rotter
damsche Tramwegmaatschappij kunnen worden
aangelegd en' onderhouden. De onderhoudskosten
van de trambaan zouden ten laste van de ex
ploitatierekening van de Tramwegmaatschappij
moeten worden gebracht, waartegenover be
hoort te staan, dat in het tarief met de grootere
exploitatielengte wordt rekening gehouden.
De weg voor gewoon verkeer zou door het
Rijk kunnen worden aangelegd. Het onderhoud
van dezen weg, verlenging van den provin
cialen weg Middelharnis-Ooltgensplaat (No.
34 van het Provinciaal Wegen plan voor Zuid-
Holland) ware weer als voor de doortrekking,
bedoeld in bijlage B, aan de provincie over
te laten.
Dit artikel moeten we invoegen, vóór we
over Sion iets meer kunnen zeggen. Immers
Sion is verlost, is uit den kerker, maar wat
moet die verloste nu nog langer op de wereld
doen Dat hij nu maar sterve èn inga in de
heerlijkheid Of, is dat nu al sterven en los
maken van natuurlijke familiebanden; van zijn
schitterende levensbetrekking als minister, di
recteur eener reusachtige maatschappij, of wat
ook, den Sioniet te engLaat hij dan ais
eenling, als i n d i vi d u, op z'n eentje gaan
zwerven, en met den pelgrimsstaf in de hand,
behoudens dan zijn leVensgesjauw om een stuk
dagelijksch brood, zich van niemand en niets
wat aantrekken dan alleen van een enkelen
kameraad, die, Sioniet als hij, ook zijn stafje
in den grond port en gaatjes borend in 't zand,
eens heimweeïg tuurt naar de bergen van Gods
heiligheid En de wereld mijdt
Maar zóó mag 't niet
Sion is een lichaam, waarvan Christus 't
Hoofd is; en elke Sioniet staat met dat Hoofd
in organisch verband. Dat Sion is ook een
Koninkrijk, waarvan dezelfde Christus Koning
is, en Sionieten Zijn onderdanen zijn.
Heeft dat Hoofd, die Koning niets te doen
op Aarde Zoo neen, dan Sion ook niet.
Nochtans; Hij werkt tot nu toe, staat in de
Schrift.
Praten we eens even over die wereld
Joh. 3 vs. 16: Want alzoo lief heeft God
de wereld gehad, dat Hij zijn eeniggeboren Zoon J
gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem
gelooft, niet verderve, maar 't eeuwige leven
hebbe.
God heeft dus lief: planten, dieren, menschen,
engelen, zon, maan en sterren. Hij heeft niet
"ief de zonde; dat is ook 't eenige
wat Hij haat. Behalve dat énige, heeft
Hij de planten, dieren, menschen, 'engelen, zon,
maan, sterren, gaslicht en electriciteit, stoom-
booten op de rivieren, vliegmachines en Zeppe
lins enz. enz. lief. Maar uit den aard der zaak
is die liefde innig tot een Sioniet, omdat die 't
beeld Gods draagt in-herstelcLverband; welk
verband met hemel- en aardontroeringen in 't
jaar 33 op een zekeren bekenden heuvel ge
legd is.
Doch al heeft Hij den gereinigden zon
daar lief, daarom ha a t Hij Z ij n werk niet.
Wie heeft ooit zijn eigen vleesch gehaat
Waarom toch zou de Schepper Zijn eigen maak
sel haten Het werk Zijner handen is Hem
dierbaar. Als Hij de wereld gaat haten,
slaat Hij ze voor zijn voeten kapot, vandaag
nog. De Liefde is even groot als de Haat. God
heeft de wereld lief, of Hij vernietigt ze: een
tusschenweg is er niet. God is radicaal; is
absoluut; óf de liefde óf absolute haat. Bij God
is geen marchandeeren mogelijk; geven-en-ne-
men-politiek is niet de staatkunde des Hemels.
En omdat God de Heere, d.i. de Vader als
Schepper; de Zoon als Schepper en de H. Geest
als Schepper, alle drie, hun werk beminnen;
maar 't aan stukken zagen door dien
verwoester van alle Aardsche schoon en door
dien onverantwoordelijk opgetreden Adam
daarom dachten ze „een Middel uit om
de planten, dieren, menschen, voorwerpen, gas
sen, licht, lucht en water te reinigen van den
vloek, die op hen rustdie de mensch ge
bracht heeft.
Het aardrijk is niet vervloekt om zich zelfs
wil. Dat kon God niet. Dat mocht Hij niet.
Het was zijn hartekind. Het was zijn maaksel,
zijn denkproduct; 't geniaalste kunstgewrocht;
't majestueuze machtsproces.
Alzoo lief had hij dat koninklijk domein, dat
Hij een Middel zocht om de tentoonstelling,
de uitstalling van kunst en kunstschatten uit
Oost en West, uit Zuid en Noord, uit Indië
en Nederland, uit heidenland en christenland
toch te doen slagen, hoe groot de brand ook
geweest ware.
En dat Middel kon slagen, omdat de fun
damenten op 't tentoonstellingsterrein nog gaaf
waren 1
De fundamenten van 't gebouw waren
blijven staan de mensch was nog geen d u i-
v e 1 geworden. Waren die fundamenten óók
verwoest geworden, dan had er van den
grond af weer opnieuw gebouwd moeten
worden.
Dan had de Eigenaar een nieuw Paradijs
moeten maken, een brandvrij-nieuw-gebouw
met brandvrije kluizen. Dan was de brute
brandstichter toen al voor eeuwig vastgebonden,
en een nieuwe wereld was geschapen, waarop
geen kortsluiting van hemelsche leidingen ooit
weer zou kunnenplaats hebben 1
De fundamenten stonen nog.
En daarop ging de Bouwheer nu her
stellen
Wie waren de werkers bij dat restauratie
werk.
Dezelfde als vóór den brand Zoon en H.
Geest.
Maar de specie werd beter 1 De eerste
speciewas niet enkel mortel, maar naar Zijn
eigen Goddelijk welbehagen had de Bouwheer
er lijm bij gedaan; en 't gebouw had zelfs
zóó, best den tand des Tijds kunnen weerstaan
en Eeuwigheidswerk kunnen worden.
Doch de Brandstichter kwam met zijn lont,
en Adam was zoo dom om hem toe te laten,
en toen vloog 't domein aan brand. Maar dal
zit em niet in de specie, 't Zat em in den in
woner, die aan de steennaden zat te morrelen
daardoor kwam er een gaatje, precies groot
genoeg voor de lont.
De Bouwers begonnen te restaureeren met
andere Specie.
Welke?
Wil Uw geioofsoog richten naar de heilige
Consulta 1
Vraag in heilige vreeze toegang tot den God-
delijken Geheim-Raad. Zie en hoor en aanbid
De Vader: „Zullen we de wereld vernieti
gen
7"
Correspond e
zenden aan
In probleen
nen wezen alf
tische zet 1.
Varianten
1Td
1T4
1.
ProblJ
3e
l
De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen om
te herstellen."
De Vader: „En dan die herstelde wereld
weer laten
De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen om
Mij die wereld te laten bouwen."
De H. Geest: „En ik zal in U zijn en tijdens
dat werk U onderschragen."
De Vader; „En welke specie zult ge g
bruiken, mijn Zoon
De Zoon: „Vader, zij 't Uw welbehagen,
dat Ik bouwe met mijn bloed."
Toen was er een oogenblik stilte in de Hooge
Vergadering en zelfs de Engelen werden nieuws-
gierig.
De Vader: „Uw bloed reinige dan van alle
zonden en bouw dan, mijn Zoon 1 Zulke
specie is hoogepriesterlijk 1 Bouw, mijn Zoon,
en formeer die Wereld weer tot een tempel,
waarin onze Eere uitschalt van uit den geur
der rozen, den slag der nachtegalen, het ge
kwinkeleer der musschen, de liefdewerken der
menschenkinderën, die van hun dankbaarheid
getuigenis zijn."
Na dit gesprek kwam de Daad. En toen gaf
God Alles wat Hij had. Dat was Zijn Zoon.
Méér kon Hij niet geven. Hier eindigde Zijn
liefdewant méér te geven dan Alles is
onmogelijkwant Zijn Zoon was tevens
Hij zelf.
En de Zoon werd Middelaar. En de Midde
laar werd gezalfd vóór Hij naar 't Bouwwerk
toog, (Knecht des Oppersten Bouwmeester;
tot Koning. En de Koning verliet zijn Residen
als in een knechtelijk werkpak, en wandelde1
drie jaren door een klein stukske dier wereld,
reeds lijdende aan lichaam en aan ziel (Cath.
37e Vr.).
En sommigen der voorbijgangers zeiden: Hij
daar in dat werkpak is toch de zoon van Jozef
den timmerman. Ieder had zijn eigen mee
ning over den nederigen en zachtmoedigen
man .Eén was een ziener: „Gij zijt de Christus,
de Zone Gods", zei hij.
Maar Israel verachtte hem, en kruisigde hem,
den Beloofde aan de vaderenen na dat
kruis, en door dat bloed kreeg Hij als gezalfden
Koning de wereld.
Wat specie 1 En wat Middelaarsloon
De knecht des Bouwheers ging daarna, na
smaad en hoon, met de wereld als Zijn met
bloed verworven eigendom, naar Boven; en alle
dingen zijn voortaan zijn voeten onderworpen.
Maar eens aan 't eind der eeuwen geeft Hij
het koninkrijk terug aan Zijn Vader. Want Hij
de Christus moet als Koning heerschen tot
alle vijanden onder zijn voeten gelegd zullen
zijn. (1 Cor. 15 24 en 25).
En de wereld i s gered, als een i e g e I ij k
maar gelooven wil, dat de Christus om
haars wil leed en streed.
Gelooft ze dat, dan zal kracht en
energie, kunst en schoonheid, dicht- en bouw
kunst, kunde en wetenschap, stof en 9eesl'
religie en kerk, arbeid met 't hoofd, afleid met
de hand, macht en gezag, wet en vrijheden, t
wereldleven en al zijn verhoudingen zien ricn-
ten naar de wet des grooten Konmgs.
Gelooft ze dat, dan zal de wereld, die
nu reeds van genade bestaan moet, ook die
genade eerenen beleven en als in de heilig
heden des Paradijs genieten.
Gelooft de wereld dat, dan is bion
ook geen hutje meer in den komkommerhof,
maar een stad van schittering. Een leger- en
keurkorps des grooten Konings, dat in 't in
stituut der Kerk 't geloof versterkt, de grond
slagen des levens dieper ziet blootleggen. En
een organisme, dat, met Christus als het Hoofd,
indringt in 't koninkrijk der wereld.
Dan komt die wonderbaarlijke tijd, waarvan
Openb. 21 vers 26 spreekt, zoo geheimzinnig,
en zoo schijnbaar onmogelijk, en zoo schijnbaar
raadselachtig„En de koningen der
Aarde brengen hun heerlijkheid
en eere in de stad met hare twaalf poorten.
De Aarde, onze huidige zondige wereld zal
de schatten dier Aarde, dat is: haar gees-
t e 1 ij k bezit, 'en uitwendig zichtbaar in de
producten' des geestes, inbrengen, indragen in
de Nieuwe Aarde. En deze zal dan gebouwd
worden in de hoogste schoonheid, waarvan de
oude Aarde schaduw was.
Hoe schooner de Aarde, des te mooier de
stad met paarlen poorten I
v. d. W.
Middelharnis, 4 Juli 1931.
(Wordt vervolgd),
Wit: Kh5,
pi. b3, d4, e2|
Zwart: Kc3|
,<=*12, f3, g4.
J Wit geeft
Oplossing
De prijzen
W.
Opld
1. Lf2, Kh5j
Kh8; 5. Ld4,
KI
Wit: Kb8,
Zwart: Kal
Wit begint
KI
Wit: Kd3,
Zwart: Kbli
Wit begint
1e8D, a hl
4. Lf6, Da3; 5|
(Corresp
M.
Opld
De stand wl
Zwart: 1, 6j
Wit: 16, 21,
(Het slaan woi
Damzet, wel
séance te Hae
2)
Het verstane
loopen, hoewe:
Als hij dan in
nam hij maar
thuis.
Met steviger
hoek van een
Deze zijstra;
straatbreedte
tot een soort
een monument
tofen oprees,
een groot aantj
Het geheel
om de eenzame
vervolgens op
Toen hij, nac
zag, die toegan
ruimte onder d
door, dat dit
kon zijn. Hij
een foto van
Alras bespei
was. Met groi
daar het wooi
In gedachte:
gebouw, dat zt
bewonderd. He
de meest gesla;
dachten er bli
groote stroom
er trouwens