m "««•Abdijsiroop Na de Wasch Geen benauwdheid! Geen gebrek aan kelit! ROr,c,i(^o WSES Zaterdag 10 Januari 1931 Oil nummer besloot uit drse Bloflen "tweede blad. SCHAAKRUBRIEK. nf^'Lï.d^8\X'n<LhPu,3: EPVIEIHOUWEP VERSLAG van de op Zaterdag, 27 December 1930 des middags 12 uur ten Raadbnize te Middelharnis, op ui'noosUging van Gedeputeerde Staten en onder leiding van de be trokken afdeelirg uit dat College gehouden vergad" ring va<i vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten van Goedereede en Overf'a^kee, over de geSdelijke bij dragen van dat eiland in de kosten van uitvoering van «te verbetering zijner verbindingen met Voorne en Putten en met Moord-Brabaat, volgens de plannen ver vat in het rapport van de Commissie van Rijckevorsel. ,,Voor de Borst'" No3710 Correspondentie deze Rubriek betreffende te zenden aan F. W. Nanning, Gerarduslaan 15, Eindhoven. No. 181. De sleutelzet van probleem no. 208 is 1. Da3 gevende 2 vluchtvakken. Zwart kan driemaal aftrekschaak geven, doch interfereert dan in twee varianten telkens twee zwarte stukken. 1. Pf5'h 2. Pe5 mat. 1Pe4f; 2. Pf4 mat. Na 1Pc4j-; 2. Pc7mat. Men kan a 11 ij d tot den oplossingswedstrijd toetreden. Een goede oplossing van een twee- zet telt voor 2 punten, enz. Voor een foutieve oplossing wordt een punt in mindering gebracht (minimum aantal punten is nul). Voor de maan- delijksche prijs van 2.50 moet men de meeste punten hebben. Ook niet-abonné's zijn welkom. Heeft men 10 keer achtereen geen oplossing ingezonden, dan wordt men geacht niet meer mee te doen. Een onoplosbaar probleem vervalt voor den wedstrijd. Ter besparing van porti is de oplossings termijn op circa 4 weken gesteld, zoodat de oplossers meerdere oplossingen eventueel tezamen kunnen opzenden. Probleem voor den wedstrijd, No. 212. L. REYNDERS - Eindhoven. Eindhovensch Dagblad. Zwart (7). Wit (6). Wit: Ka4, Dg2, Lc8 en h8, Pf7, pi. e4. Zwart: Kc4, Te8, Lf8, Pb8, pi. c5, d3, f2. Wit geeft mat in twee (2) zetten. Oplossing inzenden vóór Zaterdag 7 Februari. Oplossing Eindspel no. 268. 1 Lf5! pat. i Ke6, Kc8; 2. Ke7, Kb8 enz. Oplossing Eindspel no. 269. Dit een typische remisestelling. De zwarte rning kan wegens Ld6 niet naar g3 en ook 'et naar h3. Oplossing Eindspel no. 270. 1. Tg8 pat. 1Kb6; 2. La7f, Kc6; 3. Lb8, Tg8; 4. Ka7 enz. Eindspel no. 271. K. en F. 157. Wit: Ka4, Lb4, pi. d6. Zwart: Kb7, Tf4, Lg2, pi. e4. Wit houdt remise (en begint). Eindspel no. 272. K. en F. 158. Wit: Kc2, Lf2. Zwart: Kal, Pf3, pi. a2. g2. Remise. Eindspel no. 273. Wit speelt en wint. Oplossing: l.h5, gh5; 2. e5 fe3; 3. f5, hg4; 4. f6 en wint. nt i'uc""c 1 r9 e^: e8 en "Wint. O 1 h5 g5; 2. e5, fe5; 3. f5, e4; 4. f6 en wint. Of 1. h5, g5; 2. e5, f5; 3. gf5, ef5; 4. e6 en ■wint. CORRESPONDENTIE. ofr" V'.,N-,^at betreft het negenvoudig dame- hoHh' tj u- dat 'e er succes nxee zult slechts 5 varianten. Dit aantal is ?t 1?" Tten reeds 8 Bovendien reeds De dame staat reeds a prendre t.o.v. den toren op c7. Zoek nog eens. Ik zal t ook ééns probeeren. WINTER WEDSTRIJD SCHAAKCLUB „ONS GENOEGEN". Stand op 6 Januari 1931. Aantal partijen u 12 o' Z DEEL. NEMERS Gespeelde Gewonnen Remise Verloren 13 5 a -a -a S Cl a 1 A. van Seters 7 6 1 6'/2 0 93 2 L. Bund 8 7 i 7 0 88 3 D. Bund 7 6 i 6 0.86 4 L. Weed a 5 4 i 4 0 80 5 D. F. Jacobi 7 5 1 5'/» 0 79 6 G v G-lder 5 3 1 i y/2 0.70 7 G. Mooiweer 5 3 1 y/2 0.70 8 Adr Verbrugge 9 6 3 6 0 67 9 Anth. Visser 8 4 2 2 5 0.63 10 J Ph Hoek 7 4 3 4 0 47 11 J van Duynen 4 1 1 2 12 0 38 12 W. Nieuwland 6 2 4 2 0 33 13 Jb. Zaaijer 7 2 5 2 0 29 14 G. v. d. Wende 7 2 5 2 0.29 15 And. Kerkho£f 7 2 5 2 0 29 16 S. V. d. Valk 8 1 1 6 l'/2 0 19 17 C. den Braber 6 1 5 1 0 17 18 H Hartog 5 5 0 0.00 19 J. L. Weerheim 8 - - 8 0 0.00 Gespeelde partijen Braberv. d. Wende 01, HoekVerbrugge 01, Weerheimvan Gelder 0.1, van Gelder Hoek 01, van SetersZaaijer 10. DAMMEN. (Correspondentie dezer rubriek aan M. Verbiest, Sommelsdijk). Het nieuwe jaar zette voor onze damclub uitstekend in. De competitie was voor dezen avond stilgezet en het bestuur had de heeren A. van Seters en L. Vink uitgenoodigd tot het spelen van een simultaan-séance. Om circa uur waren beide heeren present. De voorzitter opende met -een hartelijk welkomstwoord aan allen, doch in het bijzonder de heeren Van Seters en Vink, welke zich bereid verklaard hadden deze séance voor onze vereeniging te geven. Hij hoopte, dat -dit voor allen een ge zelligen en leerzamen avond mocht worden en verzocht tevens den bezoekers alle stilte te be waren, waarmede allen instemden door een lang durig applaus. Hierna was het de beurt aan de heeren Van Seters en Vink om hun zware teak te beginnen. De heer Van Seters speelde tegen M. Ver biest, H. Noordijk, A. J. Blaak, M. v. d. Nieu- wendijk, I. Roetman, J. Volwerk, F. Noordijk, E. v. d. Nieuwdijk, D. Joppe, A: Wielaard, K. Vroegindeweij, D. Vroegindeweij, L. Masten broek, I. Verbrugge. De heer Van Seters won 12 partijen en ver loor van M. Verbiest en speelde gelijk met D Joppe. Het waren veel spannende partijen, o.a. tegen M. v. d. Nieuwendijk en L. Mastenbroek, I. Roetman en I. Verbrugge, welke in het laatst pas beslisten. De heer Vink speelde als volgt: D. Vroeg indeweij, A. Wielaard, A. Smit, A. Groenendijk, J. Volwerk, K. Vroegindeweij, M. v. d. Nieu wendijk, I. Verbrugge, I. Roetman, S. v. d. Valk, H. Noordijk, F. Noordijk, A. J. Blaak, L. Mastenbroek en won 10 partijen. Hij verloor van A. Groenendijk en H. Noordijk en speelde gelijk tegen A. J. Blaak en M. v. d. Nieuwendijk. Aldus was de stand A. van Seters 12 partijen gewonnen, 1 gelijk, 1 verloren. L. Vink 10 gewonnen, 2 verloren. Voor deze heeren dus een keurige prestatie. Nadien werden er nog eenige vriendschap pelijke partijen gespeeld. Het was zoodoende over half twaalf toen de voorzitter de vergadering sloot. Hü bedankte allen voor de medewerking van dezen avond, in het bijzonder de heeren Van Seters en Vink, die zich tot het uiterste hebben gegeven en zoodoende ook een keurige prestatie hebben verkregen. Tevens dankte hij den heer v. d. Valk als bestuurslid der Schaakclub voor de medewerking van zijn vereeniging. Ook den heer I. Verbrugge voor het in orde brengen der zaal 'en' tevens aan allen, die hun medewerking hebben verleend tot het volbrengen van dezen avond. De vereeniging kan met trots op dezen leerzamen avond terugzien, aldus spr. ,en durfde namens allen de heeren Van Seters en Vink een hartelijk tot weerziens toe te zeggen. A.s. Donderdag voortzetting der competitie. Oplossing probleem no. 3. (Het slaan wordt door twee stipjes aangeduid) Wit speelt van 26—21. Zwart volgt daarop 27 16. Zwart is daartoe genoodzaakt, want als hij 17 26 slaat, dan neemt Wit 4 schijven weg, n.l. van 28 naar 30. Verder speelt: Wit: 34—30, 33 29, 38 9. Gewonnen. Zwart: 25 34, 34 32. Probleem no. 4. Wit: 29, 33, 35, 38, 40, 45, 47. Zwart: 12, 15, 17, 19, 20, 25, 27. Wit speelt én wint. Oplossing in 't volgend nummer. CORRESPONDENTIE. A. J. Schijf 48 en 3 heeten kroonschijven, welke zoo lang mogelijk moeten blijven staan. Joh. S. De lange vleugel is het sterkst, doch trekt gesloten op. Dit voorkomt alles. Damspel. Uw vraag zal ik volgende week beantwoorden. J. M. Nu eens zal de dam aanvallend, dan weer verdedigend moeten optreden. S. A. In bovenstaand probleem dreigt de z.g. hekstelling, welke U vraagt. Zwart dreigt met 1924. Mr. v. Finesse, lid van Ged. Staten, opent de vergadering en herinnert er aan, dat in het rapoort van de Commissie Van Rijckevorsel de wenschelijkheid is uitgesproken, dat de daarin voorgestelde verbeteringen uiterlijk 1 Januari 1931 in uitvoering zouden komen, hetgeen nu uiteraard niet meer mogelijk is. Vermits Ged. Staten echter in deze toch den grootst moge lijken spoed willen betrachten en de zaak, voor zooveel het aandeel van Zuid-Holland daarin aangaat, zoo mogelijk nog in eene in Januari '31 te houden buitengewone vergadering van de Pro vinciale Staten zouden willen zien afgedaan, moest voor deze vergadering deze overigens misschien wel minder geschikte dag in de Kerst week gekozen worden. De heer Van B o e ij e n, lid van Ged. St., wijst op de verbeteringen, die in het veer van Middelharnis op Hellevoetsluis zullen worden gebracht: in de eerste plaats eene tariefsver laging, welke in totaal op een bedrag van ruim 22.000 per jaar valt te ramen en die in hoofdzaak ten goede van het eiland komt; voorts eene beteekenende uitbreiding van de diensten in het veer en verbetering van het materieel. Wat het nieuwe veer Ooltgensplaat-Dintelsas- Numansdorp betreft, vestigt hij er de aandacht op, dat wanneer daarbij de winst van de Rot- terdamsche Tramweg Maatschappij eene be paald aangewezen grens zal overschrijden, het meerdere zal moeten worden aangewend voor verdere verbetering van het veer en ook voor tariefsverlaging. Daardoor worden ook beïn vloed de tarieven voor het veer van Middelhar nis op Hellevoetsluis en het monopolie van de Rotterdamscbe Tramweg Maatschappij wordt zoodoende in zeker opzicht gebroken. Intusschen zal waarschijnlijk in de plannen voor de verbinding Ooltgensplaat-Dintelsas nog verandering komen, waarover nader rapport van dt Commissie Van Rijkevorsel moet worden afgewacht. Ged. Staten aanvaarden dit rapport op de hoofdpunten. Echter zal de uitvoering belang rijke offers vragen, n.l. voor de verbindingen van dit eiland met Voorne en Putten en met Noord-Brabant in totaal eene kapitaal s-uit- gaaf van niet minder dan een ton en een jaar- lijksch bedrag van 44.300, t.w. 26.300 voor het veer Middelharnis-Hellevoetsluis en 18.000 voor de nieuwe verbinding; hiervan komt voor dep rovincie (met localiteit) eene kapitaals- uitgaaf van een halve ton en een jaarlijksch be drag van 20.650. Ge. Staten zijn van mee ning, dat de localiteit hier zeker in moet mede- betalen en hunne beslissing terzake van de mede werking van de Provincie, hangt af van de bereidwilligheid van de localiteit om zoodanige bijdragen te geven. Deze houding van Ged. Staten is in overeenstemming met het altijd en overal in Zuid-Holland aangenomen beginsel, dat voor het tot stand komen van verbeteringen (en zulks niet alleen op wegen- en waterstaats, gebied, maar ook op alle ander gebied, b.v. Volksgezondheid) daarin ook door de localiteit moet worden bijgedragen, wanneer die localiteit daarbij éen' bijzonder belang heeft. Spreker wijst in dit verband op de Brielsche veren, waar de localiteit in het tekort op de exploitatie niet minder dan 25 betaalt. Intusschen hebben Ged. Staten besloten hier met hunne eischen tegenover de localiteit min der ver te gaan en zulks in drieërlei opzicht 1. Zij zullen, waar het rapport van de Com missie v. R. ook in de kapitaals uitgaaf voor het nieuwe veer Ooltgensplaat-Dintelsas- Numansdorp 15 bijdrage van het eiland vraagt, dezen eisch laten vallen en die 15 dus mede voor rekening van de Pro vincie brengen. 2. In totaal jaarlijksch benoodigd subsidie voor dit nieuwe veer zal nochtans niet, zooals bij de Brielsche veren 25 maar slechts 15 van -de localiteit gevraagd worden, terwijl voor de berekening van die 15 bedoeld subsidie op een maximum van 18.000 wordt aangehouden; 3. Voor de verbetering van het veer Middel- harnis-FIellevoetsluis zal geen bijdrage van het eiland in de kapitaals uitgaaf en slechts 10 in het totaal benoodigd jaarlijksch sub sidie, dat op een vast bedrag van 26.300 is gesteld, gevraagd worden. In cijfers weergegeven, wordt dus van het eiland gevraagd veer van Ooltgensplaat-Din- telsas-Numansdorp 2250 per jaar; veer van Middelharnis op Hellevoetsluis, in maximum 2630 per jaar, totaal 4880 per jaar. Dit is in totaal in maximum dus 4880 per jaar of ongeveer 0.155 per inwoner van het eiland. Het bedrag van 2630 geldt voorloopig voor drie jaren, vermits de regeling met betrekking tot dit^veer met de Rotterdamsche Tramweg Maat schappij volgens de plannen der Commissie v. R. voor een proeftijd van drie jaren getroffen wordt, waarna het subsidie nader beoordeeld en zoo noodig herzien kan worden. Het is voorts de bedoeling van Ged. Staten, dat het eiland bij zijne beslissing over de te verleenen bijdragen, de beide verbindingen als één geheel zal beschouwen, dat dus daarbij de beide bijdragen aan elkaar gekoppeld zullen worden. De Burgemeester van Ooi t gen s- plaat heefit in de (meiening verkeerd, dat voor de verbetering van het veer Middelharnis- Hellevoetsluis geen bijdrage van het eiland ge vraagd zou worden; het eiland is arm en heeft destijds bij het tot stand brengen van dit veer reeds in de kosten daarvan bijgedragen. Hij wijst er op, dat z. i. de zaak hier anders staat dan bij de Brielsche veren, omdat het onderwerpe- lijk veer een tusschenschakel in het groote ver keer op Rotterdam vormt. De heer Van Boe ij en merkt op, dat het rapport van de Commissie v. R. toch niet den indruk heeft kunnen vestigen, dat de localiteit niet geroepen zou worden haar aandeel te be talen in de verbetering van het veer van Middel harnis op Hellevoetsluis. Bij de in dat rapport toch gegev'en verdeeling van de kosten der ver schillende veerverbeteringen over de belang hebbenden, is gelijk daarbij met zooveel woor den staat geschreven aangenomen, dat in de aandeelen van de provincies „de van de streek te verwachten bijdragen begrepen zijn". Voorts wijst hij er op, dat de Brielsche veren zelfs verbindingen tusschen Rij k s wegen vor men hetgeen bij het veer van Middelharnis op Hellevoetsluis niet het geval is en des niettegenstaande in de kosten dier Brielsche veren toch door de localiteit zoo beteekenend wordt bijgedragen. Dan merkt hij op, dat de in het veer Middel harnis-Hellevoetsluis af te leggen afstand niet minder dan 7 a 8 K.M. is Wanneer het om een weg ging, zouden, volgens de voorwaarden van het Provinciaal Wegenplan, veel hooger bij dragen daarvoor van de localiteit gevraagd wor- den. Wat de omstandigheid betreft, dat het eiland destijds al in het tot stand komen van het veer medebetaald heeft, wijst zulks z. i. er juist op, dat de localiteit zelf erkend heeft bij een goede verbinding op Voorne en Putten zoo'n groot belang te hebben. De heer M ij s vraagt of ook voor de ver betering van het veer Numansdorp-Willemstad eene bijdrage van de localiteit gevraagd zal worden. De heer Van Boe ij en antwoordt, dat daar, vermits men dezelfde verhouding voor de berekening van de bijdrage als hier zou moeten aanhouden, de bijdrage wel zeer nietig zou worden. Ook valt z. i. niet te ontkenen, dat Let veer Numansdorp op Willemstad een geheel ander karakter heeft dan dat van Middelharnis op Hellevoetsluis en ten slotte zou de vraag Geen hoestaanvallen, die IJ martelen en U den adem afsnijden. Dit alles kunt Ge voorkomen. Neem tijdig Abdijsiroop, die door haar wonderlijk slijmoplossende wer king de slijm met ziektekiemen kan ver wijderen. LIw ademhaling verruimen en dien scherpen hoest kan stillen. Neem eens een proef met Abdijsiroop als Ge vannacht weer wilt slapen als een roos. Voor jong en oud onschadelijk en be proefd bij: Hoest, Bronchitis, Asthma. Alom verkrijgbaar. Prijs Fl. 1.50, Fl. 2.75, Fl. 4.50 Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons (60 ct.Dan bespoedigt Ge Uw genezing. ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop! onder de oogen moeten worden gezien, welke gemeenten (b.v. ook Rotterdam en Dordrecht) te zamen de plm. 260 zouden moeten op brengen. Het aanwijzen van deze punten is reeds vol doende om te doen blijken, dat met betrekking tot het veer Numansdorp-Willemstad, geheel andere omstandigheden beoordeeld moeten wor den. De heer M ij s zegt, dat de Provincie Zeeland niets van de localiteit gevraagd heeft voor de door de Commissie v. R. ook aldaar voor de veren voorgestelde verbeteringen, zulks omdat dit localiteit zich, tengevolge van de met de R T. M. gesloten contracten, zoo teleurgesteld heeft gezien in de bij haar, bij de oprichting der veren gewekte verwachtingen. Daarom had men gehoopt, dat ook Zuid-Holland in dien geest zou handelen. Intusschen erkent de heer M ij s, dat de zeer tegemoet komende houding van Ged. Staten inzake het nieuwe veer Ooltgensplaat- Dintelsas-Numansdorp, eene compensatie vormt voor hunnen eisch tot medebetaling door het eiland in de verbetering van het veer Middelhar nis op Hellevoetsluis. Naar zijne meening wordt hier in totaal niet te veel van het eiland ge vraagd. Toch wil hij nog wijzen op de ongun stige tijdsomstandigheden tengevolge van welke voor de gevraagde bijdragen niet, zooals een paar jaren geleden nog wel het geval geweest zou zijn, nog uit andere bronnen dan uit de ge meentekas geput kan worden. Hij hoopt daarom, dat zoo mogelijk nog met eene mindere bijdrage genoegen zal kunnen worden genomen. Overigens is hij ook van meening, dat voor de vraag, welke bijdrage verleend zal worden, de beide verbindingen als één geheel beschouwd moeten worden. De heer Van Boe ij en wijst nogmaals op het groote voordeel, dat voor het eiland ver bonden zal zijn aan de in totaal op ruim 22.000 geraamde tariefsverlaging, waarvan zeker 70 a 80 ten go-ede van het eiland komt. Elke gemeente op het eiland zal van deze verbeterin gen profiteeren. Naar zijne meening zijn Ged. Staten met hun thans gedaan voorstel dan ook al zeer ver aan de localiteit tegemoet ge komen. Zij mogen toch ook in deze niet verder gaan, dan zij straks aan de Provinciale Staten te doen voorstel zullen kunrien verdedigen. Ook die Staten hebben bij het voteeren der uitgaven van de Provincie met de ongunstige tijdsomstan digheden rekening te houden. De Burgemeester van Middelhar- n i s erkent de groote voordeelen van de ver beteringen voor het eiland. Toch wordt niet aan alle wenschen tegemoet gekomen, omdat de ver beteringen zich beperken tot de veren en zich niet uitstrekken tot de tramverbinding. Immers worden wel de veer diensten uitgebreid, tnaar niet de aansluitende tram diensten. Hij vreest, dat dit wel als een bezwaar zal worden ge voeld in de Raadsvergaderingen, die nu over het toekennen der bijdragen heben te beslissen. De heer Van Boe ij en erkent, dat niet aan alle wenschen wordt voldaan, maar het zou te hoog gemikt zijn om ook te eischen, dat op alle nieuwe veerdiensten correspondeerende tram- diensten worden ingelegd. 1,1 Intusschen zit in -deze zaak perspectief en verwacht mag worden, dat de Tramweg Maat schappij wel zelf haar belang bij eene uitbreiding ook van de tramdiensten zal inzien. De heer M ij s verwacht van de uitbreiding der veerdiensten ook verbetering voor het pas sagiersvervoer met det ram, ook omdat het vraohtvehvoer nu beter geregeld zal kunnen worden en de wachttijden voor de passagiers dientengevolge verkort zullen worden. Mr. von Finesse zegt, dat het belang van de Tramweg Maatschappij wel zal mede brengen zooveel mogelijk, desnoods door middel van autobussen, aansluiting aan de nieuw in gelegde veerdiensten te geven. De heer M ij s vraagt inlichting met betrek king tot de nieuwste plannen voor het veer op Dintelsas, op welke de heer Van Boeijen straks gedoeld heeft. Kan dat niet leiden tot uitstel of tot mislukking. De heer Van Boe ij en kan dienaangaande geen 'bijzonderheden geven; men moet het nader rapport van de Commissie v. R. afwachten. Intusschen kan hij mededeelen, dat in het ter zake bij het College ingekomen schrijven van den Minister van Waterstaat geen reden voor ongerustheid ten deze behoeft te worden ge vonden. Trouwens zijn op de R ij k s begrooting voor 1931 de in het rapport van genoemde Com missie geraamde R ij k s bijdragen voor het g e- h e e 1 e plan der verbeteringen uitgetrokken. Het is de bedoeling ten aanzien van de Provin ciale bijdragen op gelijke wijze bij de Provinciale begrooting te handelen. De heer M ij s is door deze mededeelingen wel gerust gesteld. De heer Van Boe ij en blijft in dit verband aandringen de bijdragen voor de beide verbin dingen in één Raadsbesluit op te nemen. Zij moeten van elkaar afhankelijk blijven, al zal het natuurlijk niet onmogelijk zijn, dat de verbetering van het veer van Middelharnis op Hellevoet sluis wat eerder tot stand komt dan de ver binding met Noord-Brabant. De heer D ij k e r s, Wethouder van Som melsdijk, is Ged. Staten dankbaar voor hunne voorstellen. Alleen merkt hij op, dat het eiland in het algemeen geen prijs stelt op uitbreiding van den Zondagsdienst. Hij zou wenschen be stendiging van het tegenwoordig aantal Zon dagsdiensten in het veer van Middelharnis op Hellevoetsluis en reduceering van de voorge nomen Zondagsdiensten in het veer Ooltgens- plaat-Dintelsas-Numansdorp tot de helft. De heer Van Boe ij en zegt, dat het zal moeten blijken of werkelijk hiermede de ge dachte van het geheele eiland is weergegeven. Maar overigens valt over zulke détailpunten nader te praten en de gemeentebesturen kunnen straks bij hunne mededeelingen aan Ged. Staten van de te verleenen bijdragen, ook hunne nadere wenschen te deze doen kennen, al moeten die niet als voorwaarden aan het toekennen der bijdragen worden verbonden. Mr. von Finesse spreekt in denzelfden geest. De heer C. W a r n a e r zal ,als Statenlid, wachten met het geven van zijne beschouwingen over het heden besproken onderwerp, tot de zaak in de Statenzitting aan de orde komt. Hij hoopt, dat de verschillende gemeentebesturen zoo spoedig mogelijk met hunne beslissingen ten deze zullen komen. Mr. von Finesse meent, dat die beslis singen in ieder geval bekend zullen moeten zijn vóór de te houden Statenzitting. Ook de heer Van Boeijen zegt, dat Ged. Staten aan de Provinciale Staten geen gunstig voorstel met betrekking tot het rapport van de Commissie v. R. zullen kunnen doen, voordat zij zekerheid zullen hebben omtrent de houding der gemeenten. De heer Van der W a 1, Hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, doet opmer ken, dat hetgeen hier per inwoner van het eiland wordt gevraagd 0.15 per jaar) niet hooger is dan de vermindering, welke de prijs van éen retourtje voor een passagier bij het veer Mid- 'deelharnids-Hellevoetsluis zal ondergaan. Hij kan zich dan ook moeilijk voorstellen, dat de localiteit niet gretig zal toehappen. Dr. Van Gelder maakt eenige opmerkin gen met betrekking tot het belang van het zie- kenvervoer bij de verbeteringen en zegt, dat de gegeven toelichting door Gedeputeerde Staten hem tot een geheel ander inzicht heeft gebracht. Hij meent, dat de voorstellen moeten wórden aanvaard. De Burgemeester van Ouddorp stelt de vraag op welke wijze de verlangde bijdragen over de localiteit zullen worden ver deeld. Zullen Ged. Staten daarvoor aan de gemeentebesturen een richtsnoer geven of blijft dat aan hen zelf overgelaten De heer Van B o e ij e n, deze vraag beant woordende, wijst er nogmaals op, dat het g e- h e e 1 e eiland bij de zaak belang heeft. Hij herinnert in dit verband aan hetgeen door hem reeds in den aanvang dezer vergadering gezegd werd met betrekking tot de verplichting van de R. T. M. om, wanneer bii het veer Oolt- gensplaat-Dintelsas-Numansdorp eene bepaalde winstmarge wordt overschreden, de tarieven bij dat veer te verlagen, hetgeen noodzakelijk de tarieven voor "de andere verbinding, die van Middelharnis op Hellevoetsluis beïnvloeden moet. En voorts is er in de omstandigheid, dat er eene verbinding op Noord-Brabant komt, ze ker ook een belang voor het geheele eiland gelegen. Natuurlijk is het niet met wiskundige zekerheid in cijfers uit te drukken hoe de be langen van de gemeenten bij de verbeteringen onderling tot elkander staan. Eene verdeeling van de bijdragen naar het zielental zou zeker den meest gezonden grondslag hebben. De heer Van Boeijen wijst er hierbij ook nog op, dat het bij de gevraagde bijdragen om maximum-bedragen gaat. Wel zal voor het veer Ooltgensplaat-Dintelsas-Numansdorp het g e- h e e 1 e tekort door de subsidieerende lichamen moeten worden gedragen, maar het is de be doeling van Ged. Staten, dat wanneer dat tekort mocht overschrijden het bedrag van 18.000, naar hetwelk de van de localiteit gevraagde bijdrage berekend is, dan niet ook de lo caliteit in het meerdere zal medebetalen. Voor haar blijft de bijd.age voor dat veer in ieder geval op éen maximum van 2250 per jaar bepaald; in het risico neemt zij geen deel. En voor het andere veer gaat het om een vast subsidie, is dus ook de bijdrage van de localiteit 2630) een vast bedrag. De Burgemeester van Ooitgens- plaat erkent, onder het geven van een toe lichtend voorbeeld, dat het belang van het geheele eiland bij de beide verbeteringen be trokken is. Ook z. i. levert eene verdeeling van de bijdragen naar het zielenaantal den besten grondslag. De Burgemeester van Middelhar nis is ook van dezelfde gedachte. Ook bij geen van de andere ter vergadering aanwezigen blijkt bezwaar tegen dit denkbeeld te bestaan. Mr. von Finesse spreekt de hoop uit, dat in de dan nu te houden Raadsvergaderingen dezelfde eenstemmigheid zal bestaan als blijk baar in déze vergadering heerschte. Hij brengt dank aan de heeren Van Boeijen, Mijs en den Hoofdingenieur, die in de Commissie v. Rijcke vorsel zitting hebben en wel inzonderheid aan den heer Van Boeijen, die van deze zaak zulk eene speciale studie gemaakt heeft. Hij hoopt, dat. al die moeite tot praktische resultaten zal leiden. De Burgemeester van Middelhar- n i s dankt de heeren Gedi. Staten én' den Hoofdingenieur voor hunne komst. Hun op treden in deze schenkt hem de overtuiging, dat het eiland door het Provinciaal Bestuur niet vergeten wordt. Hij deelt de hoop van Mr. von Finese, dat thans gunstige resultaten zullen wor den verkregen. Mr. von Finesse sluit hierop de ver gadering.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1931 | | pagina 3