voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. JIZEN IS, flaog 16, B'daoi AKERIfAAK Antirevolutionair Orgaan Electr. Kronen en Kaplampen N.V. R. S. STOKVIS ZONEN IN HOC SIGNO VINCES Ni3680 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1930 45ste JAARGANG VISSER EERSTE BLAD. De zelfde vijand. Op den Uitkijk. W. BOEKHOVEN A ZONEN Alle stukken voor die Redactie bestemd, Adverteatiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers 41 exporteurs, p aanvraag. undlg Adviseur TTING eiken van 10 tot 1 uur L. JACOBS mge - Telef. 8 'onderdag van 9 in Hotel AKERS- Ouddorp, Tel 1. TINGZAKEN richting, bijhou- én en controlee. :n der boeken /[OOI WEER rloskundige Castreur Groote keuze in Bezoektjonze monsterzalen Toegang vrij, ook voor particulieren 'AMES?. UNIVERSAL STOFZUIGERS F 110.- Westzeedijk (hoek IJzerstr. lijnen 10 en 18) ROTTERDAM 140 1 Deze Courait vetschaaf eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.— b? vooruitbetaling, BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. latere. No. 202 Postbus No, 2 ADVERTENTiÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGfNG 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zfl beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur 240 EN HAAG Hofweg 6 JMEGEN denstraat 7-9 IV 32914 r TR AT IE KAN TO OR In. - Tel. 78 iteit in 17273 irremeubelen en vierkante n en Badstoelen, ze in bekleed en onbekleed erk, zooals Papierman» ktafeis. Ook verkrijgbaar eroord, Middelharnis. VLMELSDIJK SLEFOON 245 Er is al veel gesmaald op de „z.g. antithese". Ze was een fictie, een maaksel, vrucht van een fantastisch brein. En toch is er niets zoo wezenlijk dan de antithese. Zij is zoo oud als de wereld der zon de en er is geen ding waar zij zich niet laat gelden. In den grond der zaak zijn er slechts twee politieke partijen, zei Groen van Prinsterer, die van het Evangelie en die van het Ongeloof. Daarom moge de vorm van den po rtieken strijd zich wijzigen, materieel blijft het dezelfde strijd, die altijd ge streden is. Een strijd niet tegen personen, maar tegen beginselen. In de vorige eeuw ging het tegen het liberalisme. Het liberalisme, dat Kerk en Gods dienst nog wel duldde, mits het een privaatzaak was en het staatsrecht niet door Bijbelteksten verknoeid werd. Wie met Gods Woord in de Staten- GeneraaL verscheen, werd geacht een fanatist te zijn, iemand, die geen reke ning hield met het werkelijke leven, doch zich aan fanatisme overgaf. Het liberale beginsel wortelde in de volle realiteit van het leven. Dit begin sel bloeide op uit het concrete leven. Maar wie met den godsdienst kwam bedierF die werkelijkheid door schijn- -,®|B8-erkelijkheid er voor in de plaats te ^^even. Zoo heette het hooghartig van libe rale lippen. Het liberalisme meende de realiteit van het leven te zien. Daarom wilde men de neutrale staatsschool, opdat het volk door een heid gebonden werkelijk één zou zijn; daarom weigerde men de sociale kwes tie te betrekken in de bemoeiing der Overheid. Het leven moest vrij zijn, opdat het zich vrij onwikkelen zou. Zóó zag het liberalisme de Werkelijkheid. De liberale heeren zagen de volle realiteit, daarom moest het staatsrecht geliberaliseerd worden, de school ge neutraliseerd en de kerk gemoderni seerd. Zou het waar zijn, dat zij het con crete leven gegrepen hadden Het lijkt er niet op. Zij stonden volkomen naast de wer kelijkheid van het leven. Zij hebben een wereld gefantaseerd, die in geen ding op de realiteit geleek. Daarom zijn ze ook ondergegaan. Met het socialisme onzer dagen is het niet anders. Ook zij scheppen zich een denkbeel dige wereld en meenen, dat ze het concrete gevat hebben. Zij staren zich blind op een schep ping hunner fantasie en eischen, dat de menschheid zich voor dat droombeeld zal buigen. Zij prediken een heilstaat, een staat met volmaakte verhoudingen, waar het socialisme zal zijn alles en in allen, een stad waarin geen ongerechtigheid wo nen zal. Zij zien dit droombeeld voor volle werkelijkheid aan. En zij werken en strijden voor de realiseering van die luchtspiegeling. Daarom strijden ze tegen het kapi talisme, daarom verwekken zij een storm van ontevredenheid' in de klasse der niet-bezittenden. Daarom voeren zij den strijd tegen den Godsdienst en tegen de Kerk, om dat deze weigeren nederknielende het beeld hunner fantasie te aanbidden. Daarom beginnen ze reeds nu aan den bouw van dien heilstaat hunner droomerijen, en breken ze af wat dien heilstaat in den weg komt. Daarom roepen ze: de wapens neder, want in dien heilstaat moet de vrede wonen. Het is dezelfde vijand van de vorige eeuw. Men zoekt het goede in den mensch. Maak de omstandigheden goed en de mensch zal ook goed zijn. Dat was de levenswijsheid van het liberalisme en dat is ook de levenswijs heid van het socialisme. Hier ligt de principieele fout. Men weigert de boosheid van het hart des menschen te belijden. En daarom denkt men met beide voe ten in de volle realiteit des levens te staan, miaar werkelijk vergaapt men zich aan een luchtspiegeling. Men is blind voor de werkelijkheid. Daarom zal ook het socialisme op een groote teleurstelling uitloopen, evenals het liberalisme. Zoo gauw men naar het beeld der fantasie grijpt, zal het wijken en blijkt, dat men in de lucht gegrepen heeft. Daarom zal ook het socialisme geen dageraad hebben. Het radicalisme zal eenmaal óók over deze beweging zegevieren, evenals het eenmaal over het liberalisme zege vierde. Men ziet deze verschuiving reeds in landen waar het socialisme diep wortel schoot. In Duitschland hebben meer dan vier millioen kiezers hun stem uitgebracht op de communisten. Het is de consequentie van het re volutie-beginsel, waaruit liberalisme en socialisme opbloeiden. Ideën hebben voortgang en schrijden naar het radicale einde. Groen heeft het zoo onloochenbaar duidelijk aangetoond. Toch is het dezelfde vijand aller eeuwen, die hier openbaar wordt. De revolutiegeest onzer dagen heeft zich in onze landshistorie telkens ge openbaard. Gewijzigd naar de omstandigheden en verandering der tijden was het tel kens weer dezelfde strijd, die openbaar werd eerst tusschen Calvinisten en Li bertijnen, daarna tusschen Remonstran ten en Contra-remonstranten, dan tus schen Staatsgezinden en Stadhouders- gezinden, in Loevesteinsche fractie Oude Plooi en Nieuwe Plooi, Patriotten en Prinsgezinden, Keezen en Oranje klanten. De politieke strijd van vandaag is in den grond der zaak nog precies de zelfde. Vandaar, dat Groen „eenmaal kon zeggen: „In den grond der zaak zijn er slechts twee politieke partijen. Eener- zijds de menschen, die leven uit de Revolutie-idee, dat is het kwaad zoe ken buiten het menschelijk hart, in de slechte omstandigheden, het humani- teitsbeginsel, een miskennen van den zondeval, van het Woord van God en het Evangelie voor alle tijden, en an derzijds hen, die wel buigen voor dat Woord en in terugkeer tot en gehoor zaamheid aan het Woord alle heil ver wachten. Dat komt ook openbaar in de on verschilligheid waarmee de kinderen der Revolutie Gods leiding in de his torie negeeren. Altijd is er van die zijde steun en hulp gezocht bij het ongeloof in het buitenland. En wat doen de socialisten met hun ontwapeningsleus in den grond der zaak anders dan de patriotten deden, die met groot gejuich de Franschen over de grenzen haalden Zij haten Oranje, willen de lands verdediging afschaffen om ons land open en bloot te leggen voor de invloe den van het revolutionaire Frankrijk en Duitschland. Het is de oude geschiedenis, die im mer nieuw blijft. IN* Er is nauw verband tusschen theo logie en politiek. Er schijnt in onze dagen een be weging gaande te zijn om dat verband losser te maken. Men zoekt te komen tot een traite d'union tusschen verschillende theolo gische schakeeringen ten behoeve van een politieke eenheid. Wij verwachten daar geen heil van. Ook Groen heeft het eenmaal ge probeerd. Hij de Calvinist meende het te kun nen vinden in de politiek met den ethisch-gezinden Van der Brugghen. Maar in zijn Ned. Gedachten moest hij zijn „eigen dwaling" aldus be treuren „Mijzelven verwijt ik, dat in 1856 zooveel verwachtte van een man, die op Theologisch terrein zich reeds zoo zwak had betoond, ik meende doch dit was mijn dwaling dat in den staatsman, mits van harte Christen, de Theologische dwaling minder schaden zoude. Alle krenking van Gods Waar heid werkt nadeelig op elk gebied." Theologische dwaling schaadt ook in de politiek. Heeft de historie van ons land het nog niet genoeg bewezen Èisch voor behoud is: zuiver Calvi nistisch op te treden én in de Theologie èn in de Staatkunde, Onze vaderen konden met niets min der toe tegenover Libertijnen, Regenten en Patriotten. En het is juist de groote ellende van de achttiende eeuw geweest dat er van dat Calvinistisch goed zoo weinig meer blonk. Toen konden de mannen der revolutie hun slag slaan. Het is dezelfde oude strijd. En hetzelfde oude wapen past ons. Het wapen van Gods Woord, zonder „Theologische dwalingen". Mocht het in onzen tijd wat meer verstaan worden Alle hens worden door de socialisten op het dek gebracht om het petitionnement tegen de Vlootwet zoo grootsch mogelijk te maken. Dat is hun recht, mits ze het met eerlijke middelen deden. Vpor enkele dagen jubelde „Het Volk": reeds 300.000 handteekeningen zijn geplaatst en nu moet de actie nog 10 dagen duren. Dat getal 300.000 deed me aan een ander getal denken. Ruim 50 jaar geleden had er in ons land ook een petionnement plaats. In 1878 werd het petitionnement tot Koning Willem III gericht om zijn handteekening niet te plaatsen onder de Schoolwet-Kappeyne. In dat machtige petitionnement kwam o.m. de volgende passage voor „Omdat wij aan dat Woord gelooven, nog gelooven met ons hart, Sire, hebben wij bijna allen bij den Heiligen Doop gelofte gedaan, om onze kinderen in hun opvoeding bij dat Woord te houden. Daarom dan, geëerbiedigde Koning, neemt een deel van Uw volk ootmoediglijk, maar ook met stil vertrouwen, zijn toevlucht tot Uwer Majesteits troon', om het op Uw Koninklijk hart te binden, of het toch Uwe Majesteit believen mocht, Hare hooge medewerking tot zulk eene verergering van het ons aangedaan onrecht nim mer te verleenen, en U alzoo te smeeken „Plaatst, Sire onder zulk een Wetsvoordracht Uwe Koninklijke handteekening nooit Ontroerende taal Er is wel groot verschil tusschen het volks- petitionement van toen en nu. Ik weet niet wat het petitionnement, dat nu zal worden aangeboden, woordelijk inhoudt. Men is bij mij niet geweest om te teekenen. Blijkbaar weten de heeren te goed, dat ze aan een verkeerd adres zijn. Ik heb ook in geen enkel blad nog de tekst van het roode verzoekschrift gezien of gelezen. Maar de reclame, die er voor gemaakt wordt, trekt te meer de aandacht. Het is ook moeilijk te raden hoeveel hand teekeningen er ongeveer verzameld zullen wor den. Ben ik wel ingelicht, dan mogen teekenen personen van 18 jaar en daarboven. Maar dat weet ik wel, dat er heel wat ge- teekend zal moeten worden, wil men boven het petitionnement van 1878 uitkomen. Er werd toen geteekend door 305869 protes- tantsche ouders, of voogden of verzorgers van kinderen, die in de schooljaren vallen of ook ingezetenen, die in de christelijke opvoeding van de volksjeugd zeer ernstig belang stelden. Hieruit mag worden afgeleid, dat jonge men schen van 18 jaar wel niet geteekend zullen hebben. Ware dit het geval geweest, dan zou het cijfer zeer belangrijk hooger zijn geweest. Maar behalve deze 305869 protestantsche handteekeningen waren er ook nog 164000 R.- Kath. handteekeningen uitsluitend van hoofden van gezinnen. Dat getal zou zeker meer dan verdubbeld zijn geweest, indien ook door de zelfde categorie was geteekend wat bij het protestantsche deel teekende. Veilig kan men aannemen, dat indien men toen had laten teekenen van 18 jaar en daar boven, evenals de roode heeren nu doen, het boven de 700.000 zou zijn gekomen. Bij dit getal moet natuurlijk rekeningen worden gehouden met het toenmalige bevolkingscijfer. In 1880 bevolkte ons land 4.000.000 onder danen. Nu is dat 7.000.000. Naar verhouding moet dit petitionnement dus 1.250.000 handtee keningen hebben, wil het gelijk staan met wat onze vaderen een 50 jaar geleden gepresteerd hebben. En let dan op de zeer verschillende omstan digheden. De socialisten hebben alles in hun reclame voor dit petitionnement mee. Alles is hun schier geoorloofd. Ik herinner alleen maar even aan de praal wagen, die in den Amsterdamschen optocht mee reed en waarover ik in een vorigen brief schreef. Zij hebben een groote pers tot hun beschik king en goede organisatie tot in de verste uit hoeken van het land en ze zijn met het ver zamelen lang niet kieskeurig. Wel stond in „Het Volk" van Woensdag 24 Sept. met vette letters: „Teeken niet voor een ander 1" Een waarschuwing, die weinig zin meer heeft als men al over de helft is. En dan de manier waarop de menschen voor gelicht worden 1 't Heet geldverspilling, oorlogsgevaar en al dat fraais meer. En de onkundige massa gelooft dat wel. Wie wil er geen altijddurenden vrede, wie wil geen 10 ouderdomspensioen in plaats van een vloot Dezer dagen schreef een humorist in het „LItr. Dagblad" „18 Sept. De volgende nieuwe bladzijde van mijn Verklarend Woordenboek voor de Twin tigste Eeuw is zooeven van de pers gekomen Petitionnement: Naamlijst van per sonen, die de zaak waarvoor zij teekenen, niet kunnen beoordeelen." Hier is inderdaad de spijker wel op zijn kop geslagen. De menschen weten niet waar het over gaat en de socialistische voorlichting zorgt er wel voor, dat de menschen) er nu glad verkeerd over gaan denken. En ten slotte nog al de suggereerende praatjes die er verkocht worden lederen dag heeft „Het Volk" weer wat an ders. Vandaag zijn het trouwe R.-Kath. die ge teekend hebben zonder dat heer Pastoor het weet, morgen wordt verteld, dat in een protes- tantsch gezin geteekend werd, maar het moest gauw gebeuren, want ieder oogenblik kon de predikant verwacht worden. Dan weer is het een specifiek gereformeerd gezin waar men tee kende. Gisteren stond er in „Het Volk", dat zuiver Antirev. geteekend hadden' en vroegen of ze ^chter hun naam nog A. R. mochten zetten. Al zulke kletspraatjes, die niemand contro leeren kan, want alles wordt natuurlijk anoniem verteld en namen worden niet genoemd, komen dag in dag uit in de roode organen voor. Zóó wordt het volk bedot. Het wordt gewoon overvoerd aan leugens. Straks heeft ons Nederlandsche volk zich een indegestie aan roods leugens gegeten en zal het ons nog zuur opbreken Maar het oude latijnsche spreekwoord blijft ook voor de twintigste eeuw waar: „de wereld wil bedrogen zijn." Een en ander maakt dus, dat de roode heeren het met hun petitionnement vóór den wind en vóór stroom hebben. En let nu op de omstandigheden waaronder

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1930 | | pagina 1