voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. AN RAAK IIIIEF ders ro OP, Antirevolutionair Orgaan iel - lenen» m IN HOC SIGNO VINCES No. 3678 ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1930 45STE JAARGANG W. BOEKHOVEN ZONEN AIS© stnkkeffi voor de Redacts© bestemd, Adverteistlën en verdere Administratie, franco toe tekenden aan de Uitgevers EERSTE BLAD. De„Stem des Volks" ilsie 5n en Varkens, snelle groei; »pen, verhoogt 40 len 50 K.G. het kantoor- atschappij ti 'straatlSa RATIS 99 tands de Komt zien! Groenten en Fruit - Telef. 81431 ouwd adres. d, 32 cent per 70 K.G. giro of bij een Bankier an 9—10; 's middags OMANS, Rotterdam. Op den Uitkijk. DRAlSmA-vAN'YALKEnBURG'S' e •'iLEVERTRy Om ons Heen. at, 34 nuchtere kalveren >en f 32-40 per stuk, 680 kees 90-100 kg, 78-79 ct„ ct., vette varkens 73—74 vicht, 120 paarden f 120- aas en Eieren. 5 Sept. Aanvoer 100000 i.20, middelprijs f 7,60 de Lrlug. 15 Sept. Kaas. Aanvoer 78 1510 stuks, wegende 17550 Goudsche met rijksmerk dere f 39—24, zonder rijks' jtdel traag. iter f 1,95—2 per kg Eieren ftuks. Aanvoer 60000 stuks. leel, C'liën, enz. 15 Sept, Fijne zaden. (Boe» iwmaanzaad f 28-30, kar. iolzaad 13—14, geel mos> >erlijnzaad f 15-16, blauw. 116-18. Sept. Binnenl. granen, Vitte tarwe f 6-10, rogge t f 5—5,50. chevaliergerst 5—6, duiveboonen f 13— 10,50, vale erwten f 14—17, 19—22, alles per 100 kg., |tauwmaanzaad f 14—15,50 ■it en Aardappelen. Sept. Heden waren de 'pelen als volgtBrielsche II -3.80, Zeeuwsche blauwe igenheimers f 3—3,40, idem eerstelingen f 2,70-3, bl. (50 per H L., Westl. school, ct., kleine roDde 5—6 ct i aanvoer redelijke vraag' er, Wol, diversen. i Sept. Aanvoer Vlas. (Op. ktmeester). 30000 kg. Gro» geen handel. r Deze Coura.it vetsch^at eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post 1.- b| vooruitbetaling. BUITENLAND bq vooruitbetaling f 8.50 per Jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJX Telef. Interc. No. 202 Postbus No, 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die z| beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Grenen Vloerdelen, en, Ribhout, Ramen en Iken en andere beiimme. tela enz. enz. Alles zoo I Rotterdam. 20 en Groentemarkt perceel 200. De S.D.A.P. noemt zich de partij van de sociaal-democratie. „Democratie'' is een mooi woord. Het sluit uit het stelsel waarbij over het volk zonder het volk geregeerd wordt. De regeering heeft rekening te hou den met de „Vox populi met de stem des volks, maar dan ook van het ge- heele volk, zonder uitzondering van een of meer groepen. Dat laatste wil echter de S.D.A.P. niet. Zij wil een regeering, die eenzijdig belangen van een bepaalde categorie uit het volk behartigt. Zij wil den klassenstrijd. Daarom is haar naam „democratie" een leugen; want een bepaalde groep uit het volk is het volk niet. De S. D. A. P. is de partij der v a 1 s c h e democratie. Trouwens ook in haar beste oogen- blikken, wanneer zij zich noemt de par tij der arbeidende klasse, verkracht zij nog de waarheid. Want ook dat is een leugen. Tienduizenden arbeiders moeten to taal niets van de S. D. A. P. hebben. De S. D. A. P. heeft slechts een ge deelte van den arbeidende klasse in haar gelederen. Haar naam is dus een leugen, een dubbele leugen. Evenals haar wezen een leugen is. Want zij deinst er niets voor terug h naam der „democratie" de democra tie te vermoorden. Denk slechts aan 1918. Poen werd een machtsgreep gedaan buiten het parlement (de volksver tegenwoordiging) om. Volkomen in strijd met de democra tische begrippen. En het is vandaag nog geen vezel veranderd. Op het congres van Zondag j.l. werd door den voorzitter der roode Tweede Kamerfractie gezegd: „alle doelmatige middelen zijn geoorloofd, ook al vallen zij buiten hetgeen wettelijk veroorloofd is." Dat is duidelijke taal. En „Het Volk" zette met groote let ters aan den kop van het blad, waarin het verslag dier rede te lezen stond „alle middelen zijn geoorloofd als het tegen den oorlog gaat". Het stelsel van: „het doel heiligt de middelen". Ook al is dat doel lijnrecht in strijd met de begrippen der ware democratie. En wat is het volkspetitionnement, dat op 't oogenblik op touw gezet wordt anders dan een trap naar de demo cratie Vroeger, b.v. in 1878, toen het volks petitionnement tegen de Schoolwet van Kappeijne georganiseerd werd, had het zin om het volk te laten spreken. Er stond toen een volk achter de kiezers, een volk, dat nooit gelegenheid kreeg zich uit te spreken. Zuiver de mocratisch was het toen om dit volk zijn meening te laten zeggen. Maar nu met ons algemeen, met ons allemans kiesrecht Wanneer heeft nu een petitionne ment nog zin In de eerste plaats wanneer er plots een belangrijke zaak zich zou voordoen waarover in de dagen der Kamerver kiezing nog niet gedacht werd, dat geen punt van een stembusprogram uit maakte. In dat geval zou een pétitionnement zin hebben. Ook in het geval, dat men met reden mocht veronderstellen, dat de volks vertegenwoordiging niet meer het beeld vormde van de opinie der kiezers. Zooals b.v. nu pas in Duitschland is gebleken, waar tegen ieders verwach ting in een bepaalde partij schier ver tienvoudigd uit de stembus kwam. Maar zou dat in ons land kunnen Geen sprake van. Ons volk leeft veel meer dan het Duitsche uit een vaste beginselover tuiging. Een Roomsch-Katholiek stemt hier Roomsch-Kath. Wanneer men hieraan mocht wijfelen, dan werd men door de laatste Tweede Kamerverkiezing van dien twijfel wel genezen. De S. D. A. P. heeft toen alle krachten geconcentreerd op het Roomsche Zuiden. Het kiezers volk daar heeft een ware vuurproef ondergaan, met 't gevolg, dat Roomsch sterker dan ooit uit de bus kwam Met de A.-R. en Chr.-Hist. staat het precies eender. Met Liberaal en Vrijz.-Dem. even zoo. Ons kiezersvolk zit in vaste stellingen ingegraven en we behoeven hier niet op groote verschuivingen van de ééne partij naar de andere te rekenen. De volksvertegenwoordiging van vandaag is vrij zuiver het beeld van ons kiezersvolk van gisteren en van morgen. Om die reden heeft een petitonne- ment dus geen zin. Evenmin om het eerstgenoemde, dat zich een novum in de politieke arena 'voordoet. Het vraagstuk der ontwapening be- heerscht al enkele malen onze verkie zingen. Telkens wordt ze door de S.D. A.P. met schreeuwende leuzen het kie zersvolk voorgehouden. In dit opzicht was de stembusuitslag van het vorig jaar niet twijfelachtig. Eisch van gezonde democratie zou het zijn, dat de S.D.A.P. de partij die zich er op verheffen wil, de partij der democratie te zijn, zich bij die uitspraak neerlegde. Maar die stembusuitspraak negee- rend, eischt ze opnieuw een uitspraak. En dan een uitspraak waaraan wei nig waarde te hechten is. Wie zal controleeren of die uitspraak zuiver is, of er waarde aan te hech ten is Een frappant staaltje kregen we zoo juist onder de oogen. Het is van den heer R. A. den Ouden die ons het volgende zendt HOE MEN DE KIEZERS VOORLICHT. Onze N. Prov. Gron. Crt. publiceert het hiervolgend schrijven De waarde van het roode petitionement. Van den heer P. J. de Vries, Winschoter- diep W.Z. 23, Groningen, ontvingen wij het volgend schrijven, dat geen nader commen taar behoeft „Hoewel geen partijgenoot van U meen ik U toch een dienst te kunnen bewijzen door li een kleine illustratie te geven op welke wijze het „Vlootwet"-petitionement tot stand komt. Ik ben n.l. vqprstander van het vloot- plan, zooals Min. Deckers dat heeft voorge steld en zou dus in geen geval mijn naam geven aan het petitionement, temeer niet om dat ik persoonlijk in Indië bekend ben, ook in Indië bij de marine ben geweest en weet hoe broodnoodig de bestaande Indische vloot aan vulling en verbetering behoeft. Evenwel is het den aanwervers van hand- teekeningen gelukt mijn naam op het papier te krijgen, hoewel ik zelf dat papier nooit ge zien heb. Men ging als volgt te werk Met allerhande gevoelsargumenten - en met speculatie op de toch al hooge belastingen, die nu nog „terwille van oorlogvoeren met 120 millioen zouden worden verhoogd", wis ten zij mijn moeder tijdens mijn afwezigheid te bewegen haar naam te zetten onder het pe titionnement. (Later vroeg ze mij, wat een petitionnement was). Op zijn vraag of ze misschien ook kinderen had, die ook voor den vrede waren, antwoordde mijn moeder, die in .elk geval niet thuis waren. Maar dat hinderde niet. Natuurlijk waren dat verstandige kinderen, die van oorlogvoe ren enz. niets moesten hebben. Ze zou daar voor óók maar teekenen. En zooals het gaat bij politiek-ongeschoolde menschen, ze zwicht te en teekende. 't Was immers voor „een goed doel zooals de colporteur zelf uiteen zette. Het gevolg was, dat de naam van mijn jon geren broer, die nauwelijks 19 jaar, niet eens wist waarover het eigenlijk ging nu tweemaal op de lijst voorkomt, omdat hij bij zijn patroon onder pressie ook reeds getee- kend had, en dat mijn naam nu straks ook aan den Minister wordt voorgelegd, als ie mand die zich in dit geval meegeschaard heeft in de rijen van S.D.A.P. en N.V.V. Ik schrijf U dit om waarvan U zelf na tuurlijk al wel overtuigd is nog eens een duidelijke illustratie te geven van de waarde van het petitionnement. Ik machtig U om van dit schrijven zooveel gebruik te maken als U wilt, het desverlangd in zijn geheel te publiceeren, en opdat voor ieder de waarheid hiervan nader aangetoond kan worden, teeken ik met mijn vollen naam en adres." Commentaar is overbodig. Op alle mogelijke en onmogelijke ma nieren worden de menschen bewerkt om toch maar te teekenen. Er wordt ge speculeerd op de onkunde der groote massa om het aantal handteekeningen zoo hoog mogelijk op te voeren. Met leugen en bedrog wordt er gewerkt om de menschen op te zweepen en te bewe gen hun handteekening te zetten. En die lijsten van namen zullen straks gepresenteerd worden als de „vox po puli" de stem des volks. Arme „democratie" wat wordt er met je gesold Er zit toch wel iets in dat ontroeren moet. Ik bedoel in di actie voor ontwapening. Wij richten ons in de verdediging van ons standpunt meestal tot de leiders des volks en het is soms niet aan te nemen dat deze niet beter weten. Zij toch worden niet geleid, behoo- ren althans niet geleid te worden door den geest van naïviteit, en als men de uitspraken van velen hunner vergelijkt met die ze gedaan heb ben in den tijd toen de ontwapening nog géén propagandamiddel was de beste niet uitge zonderd dan haalt men toch lichtelijk de schouders op. Bovendien wanneer men dan nog leest hoe zij hun menschen inlichten en hoe zij 'degenen voorstellen, die precies als zijzelf vroegen geen nationale ontwapening willen. Dan komt onwillekeurig het woord „demago gie" over de lippen. „Demagogie" beteekent zooveel als volksmis leiding. Het eenvoudige volk wordt opgezweept voor de één of andere zaak die wordt voorgesteld als tot hun voordeel strekkende, maar het eigenlijk niet is en slechts dienstig is als lokmiddel voor politieke doeleinden 'van een groep heeren, die op de groene kussens zitten en er op blijven wil len óf er niet op zitten maar er op willen ko men. Demagogie is eigenlijk duivelsch werk. Want het is gemakkelijk de geesten des volks op te roepen, maar wie zal ze beheerschen en zoo noodig bezweren Demagogie is gevaarlijk. Duidelijk is dat gebleken tijdens de Fransche Revolutie. Ook toen is het lagere volk opgezweept tot bet kookte en een wild dier gelijk werd. Dat volk heeft toen een vloedgolf van bloed en tranen over Frankrijk gebracht, het verteerde de hoogere volksklassen, maar daarna óók de eigen leiders en voor een groot deel zichzelf. Zoo zal het ook in de twintigste eeuw gaan. De leiders der S. D. A. P. gebruiken elk middel om hun menschen op te jagen, en tot gloeiende haat te verwekken tegen het z.g.n. kapitalisme en de kerk. Het volk wordt verleu- gend in woorden, geschriften en prenten. In Het Volk dat hier voor me ligt, een blad van Dinsdag, staat een foto van een reclame praalwagen die in den Amsterdamschen optocht heeft meegereden. Op dien wagen is een zwaren galg aangebracht waaraan vier levensgroote poppen hangen, de één stelt voor een werklooze, de tweede een onderwijzer, de derde een grijs aard en de vierde een landarbeider. Ze hangen met het hoofd op zij aan den strop dood en ellendig. Op de galg staat geschreven Werk looze, Onderwijs, Ouderdomspensioen, land arbeider. Maar op den galg is een groot oorlogs schip aangebracht, zwaar bewapend met kanon nen en op de golven waar het schip op drijft staat met groote suggestieve letters 120.000.000 gulden. De bedoeling is duidelijk. Wel 120.000.000 gulden voor de vloot,maar de werklooze, de onderwijzer, de oude van dagen en den land arbeider kunnen aan de galg, wat de „christe lijke regeering" betreft. Natuurlijk beschouwen de roode volksleiders dat als een 'grap een politieke caricatuur, en die moet overdreven zijn. zal zij tot haar recht komen. Toch is dergelijk „reclame" misdadig, dema gogisch. Het Volk zelf noemt deze propoganda „sug gestief." waaruit blijkt dat men heel goed weet welke indruk zoo iets op de gewone volksmassa maakt. Het suggereerde het volk dat het uitge zogen en uitgemergeld wordt ten bate van een oorlogsvloot. Het suggereert de leugen. En het verwekt den haat en uit die haat wordt de opstand, de re volutie geboren Doelbewust verleugent men het volk. Van die zijde bezien, wekt heel dat gedoe om nationale ontwapening onzen afkeer en walging. Maar als men die actie nu ziet van de zijde van het naïeve volk, den kleinen man, die in die sfeer wordt opgevoed, die niet anders meer weet dan wekt het soms ontroering. Men moet zich maar eens indenken in welk een toestand deze menschen onder voortdurende propagandistische demagogie komen te leven. Zij zien deze reclame niet als carricatuur, voor hen is het werkelijkheid. Zij zien dat andere deel van ons volk, dat er anders over denkt, als een troep schavuiten, die als echte vechtjassen er allen aan wagen willen om toch maar te kunnen oorlogvoeren, die liever alles aan den strop zien dan dat onze marine werd gesloopt. In dien geest wordt een kwart gedeelte van ons Nederlandsche volk dag aan dag opgevoed en het is geen wonder dat die menschen zoo gaan denken. Ze weten niet beter en gelooven op gezag hun leiders, waar ze vertrouwen in stellen en er komt een geest van verbittering in hun ziel. Ze leven onder .suggeestie" zooals Het Volk zelf het zoo juist uitdrukt. Ze heeten op de volksvergadering het „be wuste proletariaat", maar metterdaad zijn ze onder suggestie gebracht en zijn zichzelf niet meer, ze leven in een wereld van leugen en bedrog, die ze als een wereld van waarheid en recht aanzien. En nu moet ge zulke bedrogen menschen zien werken voor hun vermeend ideaal Dan gevoelt ge de tragiek en komt er ont roering over U. B.v. in het volgende verhaal, dat „Het Volk" geeft van de ondervindingen van iemand, die huis uit huis in gaat met de lijst voor hand teekeningen tegen de vlootwet. Die man komt in een gezin, waar de vader zijn naam zetMaar laat ik het den man zélf laten vertellen „(J. P.) 't Was in een straatje met aan weers zijden woningen van een „kleurlooze" bouw- vereeniging, 8 huizen (32 woningen) tellend, waar85 handteekeningen verkregen wer den. Ik belde aan, een jonge man deed open, een nieuwsgierige, kleine blonde krullebol boog zich naast den vader gevaarlijk dicht over de treden. „Mijnheer, ik heb hier het petition Voordat ik mijn steriotiepe aanvangszinnetje kon voltooien, werd de lijst mij uit de hand genomen, de muur als onderlegger gebruikt, de handteekening gezet, de 3-jarige kleuter met zichtbare bewondering voor zijn vaders kunnen toeziend. Of hij nog boven-achttienjarige huisgenooten had Ja, zijn vrouw zou hij even laten teekenen. De kleine jongen keek niet-begrijpend toe. „Hij is nog wat klein", merkte ik schert send op. Toen gaf deze eenvoudige arbeider het ant woord, dat geen groot dichter, geen politiek redenaar, geen geroutineerd propagandist hem had kunnen verbeteren, het antwoord, dat ieder een wakker móét schudden, die onder het slaap- deuntje eener volksverlakkende partij tevreden ingedommeld is: „Het is juist voor hém, dat ik teeken De bewoners der tweede verdieping van dat huis in dat stille straatje kregen een zonder lingen propagandist op bezoek, een die ge huild scheen te hebben." Kijk, zoo'n stukje moet U toch ontroeren. Hier vindt ge het geloof in de leugen, die dezen man jaar in jaar uit werd voorgehouden. Er zal een tijd komen van vrede. Wij pro letariërs werken voor den vrede, waarvan onze kinderen profiteeren zullen. Dat is de diepe tragiek van het Socialisme. En meteen blijkt hieruit, "dat het wezen van het socialisme eigenlijk hetzelfde is als wat de gevallen menschheid vanaf den zondeval heeft bezield. Het geloof in de groote leugen. Men vecht tegen de gevolgen der zonde zon der de zonde zelf aan te tasten of ook zelfs maar te zien. En daarom is het zoo ontroerend, want het verblindt, het doet de oogen sluiten voor de werkelijkheid, die toch zoo geheel anders is dan de denkbeeldige wereld, die men zich voorstelt. „Het is juist voor hem, dat ik teeken Maar het zal niet helpen. Men onderschat de zondemacht, die in de menschheid wortelt en in ieder individu naar boven komt. En zie maar eens om ons heen. Terwijl de wereld vol is over den vrede, en men den strijd aanbindt tegen den oorlog en zijn gruwelen, gaat de bewapening door. Geen enkel groot land denkt er over om zijn be wapening te verminderen. Zelfs de socialisten niet. In Engeland wordt de vloot onder socia listisch regiem uitgebreid. Wat baat het dan of men er al over praat In Duitschland zijn nu ongeveer één millioen exemplaren verkocht van het bekende anti-oor logsboek „Van het Westelijk front geen nieuws". Maar de groote vechtersbazen, de com munisten, klommy in hetzelfde land bij de pas gehouden verkiezing van 54 op 76 zetels, 22 zetels winst. Het zijn ruim 4)/j millioen Duitsche kiezers, die op deze vechtersbazen gestemd hebben. Wat helpt dan al dat geschreeuw om vrede en ontwapening Het baat niet. Gods Woord is de waarheid. De oorlogen zullen toenemen. Tot op de wederkomst vap Christus. Het is een gevolg van de zonde. Christus kwam om vrede te brengen op aarde. Maar Hij kwam ook om het zwaard te bren gen, en het vuur. Het is geen contradictie, geen tegenstelling. Het één vloeit uit het ander voort. De man, die teekende voor zijn kind, dacht den vrede te dienen, maar hij diende den oorlog, want hij zoekt de ellende in de gevolgen'der zonde niet in de zonde zelf. Die zonde zelf is, het niet willen buigen voor het onveranderlijk Woord van Godeigen leven, eigen persoon te verheffen boven God, en dat is de oorlog. Duizenden' en millioenen menschen in deze dagen, die in die wereld van leugen verstrikt zijn. En wat doen wij Heeft de kerk hier geen taak? Heeft ze steeds helder het Licht doen schij nen Hoe zou Christus staan tegenover die dwalen de menschen Hij zou met innerlijke ontferming bewogen zijn over die scharen, die geen herder hebben. Onze predikanten hebben in deze dagen wel een zware taak. Want het is niet de roeping der kerk, iederen Zondag te mediteeren over de vraag, hoe onze ziel toch wel behouden zal worden, maar om te prediken het Evangelie. De ellende der wereld moet de kerk op de ziel drukken als een centenaarslast. Zij heeft de dolende wereld den weg te wijzen, haar leden te instrueeren voor hun verant woordelijke taak in het dagelijksch leven. O, wat zal er veel van de kerk geëischt wor den in den dag der dagen, en wat zal ze veel te kort komen De kerk, ja, maar ook persoonlijk: gij en ik UITKIJK. Op de verkiezingen valt te voren nooit bere kening te maken. Dat bleek thans weer overduidelijk bij de Duitsche verkiezingen voor den Rijksdag. De nationaal-Socialisten gingen er met bijna vertienvoudige winst strijken, en dat ten koste van de sociaal-democraten en de middenpartij en. Juist de radicalen gingen met groote spron gen vooruit, en dat zijn de Nat.-cocialisten en de communnisten. Van een klein partijtje wordt de Nat.-Socia- listische partij opeens de grootste partij op één na. Dit kan voor Duitschland van groot gewicht zijn in de toekomst. Deze partij toch kan ge noemd worden de Duitsche Fascisten partij. Ze staat lijnrecht tegenover de sociaal-democraten en verfoeien hun politiek, zoowel de Binnen- als de Buitenlandsche. Zij willen Duitschland vrij maken van oorlogsschatting van het Young- plan en hebben een afkeer van de „vervullings- politiek". Wanneer zij in een meerderheidsco alitie komen zal het roer van staat ongetwijfeld worden gewend. En wat dan Het is de vraag of Duitschland er beter door worden zal Ongetwijfeld was de uitslag dezer verkiezin gen een zeer donkere schaduw op de betoogings- jubel der socialisten hier te lande. Zondag j.l. (al zijn volgens hen Christenen welkom in de roode gelederen, wordt het gebod der Zondagsheiliging met voeten vertreden) kwamen ze in Amsterdam en Rotterdam bijeen, volgens Het Volk in getallen van 90.000 en 60.000. Het is zeer ordelijk verloopen, maar al weer niet geheel vrij van zelfoverschatting, zooals we dat van hen gewoon zijn. Om een honderd duizend menschen op de been te brengen is wel te doen, vooral wanneer het gaat om stoffelijke verbetering, zooals het dan heet, maar dat zegt nog niet zooveel over een massa volk dat uit millioenen bestaat. In elk geval is het onjuist om uit die betoogingen de conclusie te trekken dat de meerderheid van ons direct ontwapening wil. Waar de heeren dat vandaan halen is een raadsel. Of zij moeten het liberale voetspoor volgen en meenen dat zij het volk vormen en de rest voor spek en boonen telt. Maar dat zou nu weer niet erg „democratisch" zijn In ieder geval wezen de verkiezingen in een andere richting Onze Minister van Buitenlandsche Zaken, de heer Beelaerts van Blokland, heeft op de Con ferentie te Genève het woord gevoerd. En hij werd met groote sympathie ontvangen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het met hem eens zijn Als dat waar was zal het in de naaste toekomst anders gaan met de politiek van Euro-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1930 | | pagina 1