Antire volutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
flaiig IS, il'dam
inram
HALE ADRES
BOER
Schoonmaak
IN HOC SIGNO VINCES
No. 3629
WOENSDAG 2 APRIL 1930
45ste JAARGANG
79 ROTTER!
ERT - OUDE TOBBE
e Winter
Gemeenteraad.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentlën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
teen hou werlj
.WEISS"
Brieven uit Amerika.
REDDINGBRIGADE.
Lezing van den heer Meljerlnk.
Deze Courait vetschfai eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.- b$ vooruitbetaling.
BUITENLAND bfl vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
W. BOEKHOVEN ZONEN
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die z% beslaan.
AdvertentiSn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
r-
r-
TELEF.No. 1005 en 1946
:n middagmalen in de
rdamsche restaurants
van vertrouwen is.
vertrouwen vindt in
affaire
ANT P. SIMONS
□vischmarkt 12
ie Kerk, Telef. 56341
na kwaliteit en ook
gegeven wordt,
oudste zaak is van
a dat u daar net en
n matige prijzen kunt
ïmentaar overbodig.
t in17273
meubelen en vierkante
n Badstoelen,
n bekleed en onbekleed
K, zooals Papierman»
fels. Ook verkrijgbaar
>rd, Middelharnis.
en bij iedere hoeveel»
ïout ook DENNEN
IN en R U 1 T E R S.
<oorraad AFRASTE»
D en KRAMMEN.
t behandelen
VASCH ia
en StrljkJnrichting
IETS OVER
„GEMOEDSBEZWAREN"
In „De Banier" van de partij van Ds. Kersten
schrijft „Krijn" zijn wekelijksche „Overdenkin
gen".
Ze zijn niet zelden interessant vanwege het
inzicht, die zij openen in de St. Geref. ziels-
constructie.
Deze week schreef Krijn over de Ziektewet,
die 1 Maart in werking trad en die een ver
plichte verzekering oplegt aan patroon en ar
beider, waardoor de arbeider in zieke dagen
althans niet direct van alle nooddruft verstoken
blijft en geen financieele zorgen voor de zijnen
zijn ziektetoestand komen verergeren.
Maar Krijn is tegen alle verzekering, dus ook
tegen deze.
Hij acht het martelaarschap, dat hem en de
zijnen hier wordt opgelegd, zóó groot, dat hij
jA1 op één lijn stelt met degeloofsvervol-
^Png in de 16e eeuw.
,,'t Is waar", zegt hij, „er vloeit geen blozd
en de gevangenisdeuren blijven gesloten, maar
ze moeten betalen. Betalen, terwijl er hun vingers
al haast blauw van zijn.
Wie Krijn niet beter kent, zou denken, dat
hij meent, dat onze vaderen in den 80-jarigen
oorlog óók hoofdzakelijk om den „beruchten
„j tienden penning" gevochten hebben. Maar dat
weet Krijn wel beter. Dat hij hier een parellel
trekt tusschen het martelaarsbloed der geloofs
helden dat in stroomen gevloeid heeft en het
martelaarsbloed der helden met blauwe vingers,
j dat niet gevloeid heeft, komt louter alleen van-
j wege den materialistischen inslag van Krijn's
I zielegesteldheid, die het tweede een even groote
I vervolging vindt als het eerste.
Natuurlijk komen er ook de „gemoedsbezwa-
ren" bij te pas. Zelfs zegt hij in bloedige taal,
daf het geloof in deze gemoedsbezwaren zich
L—W' eni^' nu een ..graadmeter krijgt in den vorm
van een duimschroef, niet van ijzer, zooals in
den tijd der Inquisitie, maar van zilver of goud.
De Ontvanger zal dan wel optreden als Inquisi
teur."
Aldus ontlast zich Krijn's verbolgen ziel tegen
die geloofsvervolgers, die hem laten betalen, dat
zijn vingers blauw zien.
Men zou zoo zeggen: geest en stof liggen in
Krijn's visie benauwend dicht bij elkander.
Maar hij eindigt goed: de ziel overwint, óók
bij Krijn
Dus tóch „gemoedsbezwaren".
Gemoedsbezwaren tegen de verzekering, ook
die der Ziektewet
Maar nu het tweede bedrijf.
Pal naast Krijn's rubriek, op dezelfde pagina,
slechts één kolom terug, zelfs op dezelfde hoogte
der pagina (bovenaan) staat een overzicht van
een „geneeskundigen medewerker".
Die heeft het over een prachtige uitvinding
van Lister, een Engelsch chirurg, die een middel
vond om de wondkoortsen tegen te gaan.
Lister was de eerste, die de gevaarlijkste
wonden en open beenbreuken wist te behandelen
zonder dat later wondkoortsen optraden. Hij
ontsmette de wonden met carbol. Een voorbe
hoedmiddel dus tegen wondkoortsen.
De geneeskundige medewerker geeft dan ver
der enkele raadgevingen aan zijn Staatk. Geref.
lezers hoe zij dit voorbehoedmiddel hebben toe
te passen, en aldus zich te verzekeren
van het feit, dat geen wondkoortsen den
patiënt zullen ten grave sleepen.
Wij weten niet of deze geneeskundige mede
werker zich bewust geweest is van het feit, dat
in de kolom naast de zijne de brave Krijn zou
gaan fulmineeren tegen de verzekeringen 'en de
geloofsvervolging en wat er meer verband mee
houdt.
Eén ding valt er echter uit te leeren
Het „gemoedsbezwaar" is een vreemd ding,
waarmee veel gesold wordt.
En het „gemoedsbezwaar tegen verzekeringen"
is een nog vreemder ding, rekbaar als elastiek
en kneedbaar als stopverf. „De Banier" laat toe,
dat in de ééne kolom op zeer deskundige wijze
de lezers in- en voorgelicht worderi hoe zij
zichzelf en anderen op de beste wijze kunnen
verzekeren tegen een gevaar, 'en dat in de vol
gende kolom de gemoedsbezwaarden tegen de
verzekeringen worden verheerlijkt, omdat zij „die
op God vertrouwen, niet bouwen op een zand
grond",
Is het wonder, dat men zich soms gaat af
vragen of verlerlei soort van gemoedsbezwaren
niet in eenig verband staan met de „blauwgetelde
vingers", waar Krijn het ook nog' eventjes over
had
Beste Vriend 1
De grootste moeilijkheid, die wij hier kerkelijk
doormaken is wel de „Amerikanisatie", welk
vraagstuk zich de laatste tien jaren meer
aan ons opdrong, dan al de jaren daarvoor
Sedert men begonnen is met het Engelsch in de
catechisatie, werd vanzelf de noodzakelijkheid
geboren om ook Engelsch te preeken in onze
kerken. En ook onze vorm van eeredienst moet
zich nu gehgel aan de Engelsche eerediensten
aanpassen.
Het grootste gemis in de Engelsche diensten is
wel ons zeldzaam koraal psalmgezang. Dit is
eenig in de wereld. En het schijnt of dit niet
kan vervangen worden. Wel hebben wij psalm
gezang in onze Engelsche diensten. En die be
rijming is ook soms voortreffelijk schoon, maar de
wijzen geven geen bevrediging. Dit is niet te
verwonderen. Het koraal muziek is niet alleen
passend bij den ernst van de woorden, maar zij
spreekt tot ons, zooals geen andere muziek ter
wereld. Ons Hollandsch psalmgezang is een erf
stuk uit de dagen van Calvijn. Het dateert uit
den tijd der Hervorming. Met die koraal op de
lippen gingen onze martelaren op den brand
stapel. Menigeen van onze grootouders zijn
met die kostelijke liederen den Hemel ingegaan.
Zij is in nood en dood een onschatbare troost
geweest. En onze moeders hebben die ons ge
leerd toen we op haar schoot zaten en ze ons
ingeprent, omdat ze wisten, dat zij ons later
als geestelijke voeding en vertroosting dienen
zouden. Wie weet niet te vertellen van den
tijd, dat onze ouders, die bij ons ziekbed waak
ten of bij sterfgevallen in ons gezin, troost zoch
ten in een van de berijmde psalmen. Die psalmen
hebben tot ons gesproken als Gods eigen stem
uit den Hemel. Geen wonder, dat onze Engelsche
diensten iets missen', dat niet te vervangen is.
Bij onze Hollandsche diensten is een volheid,
die onze Engelsche missen.- Soms dacht ik, dat
dit gemis hoofdzakelijk door mij en anderen
gevoeld werd, omdat wij op middelbaren leeftijd
het oude Vaderland verlieten. Maar het blijkt,
dat dit gemis algemeen gevoeld wordt bij ons
volk. Een onzer grootste classes heeft met al-
gemeene stemmen besloten, op de volgende Sy
node, welke dit jaar in Grand Rapids gehouden
wordt, er op aan te dringen, dat ons gezang
in onze Engelsche diensten herzien wordt. En
Ds. van Dellen van Denver Colorado schrijft in
ons kerkelijk orgaan hierover en zegt: Gelukkig,
wij gaan* ons bezinnen. De oude Hollandsche
psalmen waren ons zoo dierbaar Doch we
moesten Americaniseeren. En toén namen we
de psalmen over de United Presbiterian Church,
't Was wellicht het eenigste wat wij onder de
omstandigheden konden doen. Doch helaas wij
verloren onze kostelijke melodieën.
Ik behoef je niet te zeggen, dat dit mij goed
deed. Velen met mij gevoelden het gemis, maar
wij hebben er ons bij neergelegd. Doch er bleef
een heimwee. Die Engelsche psalmen wilden
er niet in. En hoe genoten wij als we nog eens
uit volle borst de ons bekende woorden en wijze
samen mochten aanheffen. Het leidt geen twijfel
of onze Synode zal gunstig hierover beslissen.
Misschien dit jaar nog wel niet, maar er zal
wel een commissie benoemd worden, die met
een wel doordacht plan de volgende Synode
(van 1932) zal dienen. En het meest opmerke
lijke in dit geval is, dat velen van onze jonge
predikanten, die hier geboren zijn, voorstanders
zijn van deze actie. Dit is voor mij het bewijs,
dat mijn gemis van die heerlijke Hollandsche
psalmen geen sentimentaliteit is. Maar t bewijst
meer Wij zijn, jong en oud, het geestelijk na
kroost der Hervormers. Joh. Calvijn heeft het
goed ingezien, dat de melodie en de woorden
elkander gehuwd hebben en zoo kostelijk bij
elkander passen, 't Is wel opmerkelijk, dat deze
groote Hervormer, in het Fransch ons dichter
lijke vertaling leverde van de psalmen 25, 46,
91 en 138. Psalmen, die hem zeker bijzonder
aantrokken, omdat ze zoo bijzonder diep gees
telijk zijn. Reeds in 1539 legde hij een psalm
bundel ter perse te Straatsburg, waar hij toen
-arbeidde. De psalmen werden op muziek gezet
door muziekkunstenaars uit deze stad. En de
beroemde wijzen van de psalmen der slacht-
velden, psalm 65 en 36, dateeren uit dien tijd,
- En even opmerkelijk is, dat de Heere in dien
tijd der reformatie mannen verwekt heeft, die
j in die dagen de melodie der psalmen getoonzet
hebben, zooals niemand na hen dit meer kon.
Werkelijk een erfstuk van onschatbare waarde
Dat wij er den Koning der Kerk voor danken.
Ook wilde ik nog meteen schrijven, dat
wij hier nog iets echt Hollandsch hebben
en dit is de biddag. Dit is niet Amerikaansch.
Wij hebben als natie wel een dankdag, maar
geen biddag. Den biddag vindt men alleen in
de Ref. en Chr. Ref. Church. Verleden week
Woensdag was er voor dat doel kerk. Het was
in de taal des lands. Onze dominee had tot
tekst gekozen: St. Matthew 6 verse 33—34
„But seek first the Kingdom of God, and his
righteousness, and all these things shall be
added unto you. Take therefore no thought for
the morrow, For the morrow shall take thought
for the things of itself, Sufficient unto the day
is the evil thereof". In het Hollandsch leest
men: „Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en
Zijne gerechtigheid, en alle deze dingen zullen
u toegeworpen worden. Zijt dan. /niet bezorgd
tegen den morgen, want de morgen zal voor het
zijne zorgen. Elke dag heeft genoeg aan zijn
eigen kwaad". Een kostelijk gekozen biddag
tekst. Zoo bezien heeft een biddag wel waarde.
Onze leeraar liet goed uitkomen, dat niet een
rijke oogst in de eerst plaats ons gebed moet
zijn. Veeleer past soberheid op onze lippen dien
aangaande, maar eerst en bovenal „het Ko
ninkrijk Gods en Zijne gerechtigheid". Onze
dierbre Heilapd leerde ons bidden Geef ons
heden ons dagelijksch brood. Dit is vol
gens onzen Catechismus: wil ons met nood
druft verzorgen. Zeer bescheiden. Maar ster
ker wordt de nadruk gelegd ook door den Hei
land op het zoeken naar het K o n i n k r ij k
Gods en Zijne gerechtigheid. Zijt
maar niet bezorgd tegen den morgen. Neemt een
voorbeeld aan de vogelen des hemels en de
bloemen der wildernis. Zelfs Salomo is niet be
kleed geweest als een van dezen. Indien dan
God het' gras des velds alzoo bekleed, hoeveel
te meer zal Hij u kleeden, gij kleingeloovigen
Heerlijke waarheid Ook op biddag gaan wij
bij zulk een prediking als zondaars de kerk uit.
Wat maken wij ons druk om veel dingen, die
geen waarde hebben. En wat doen wij weinig
om de gerechtigheid en het Koninkrijk Gods te
vinden. Wie toch kan met bezorgd te zijn een
el tot zijn lengte toedoen Wat wordt er veel
gezondigd met bezorgd te zijn, zelfs door Chris
tenen, die toch beter moesten weten. Gods
Woord is vol van waarschuwingen daarover.
Zonden waarvoor we ons schamen moesten
voor onze medemenschën, laat staan voor een
alziend God.
Kort geleden ontmoette mijn gehuwde dochter
een jonge vrouw, die ook belijdend lid is van
een Geref. Kerk. Zij vertelde haar, dat zij de
zorgen van een tweede kind niet op haar kon
nemen: „We can efford to have more than one
child". Is het niet vreeselijk Menschen, die be
lijden de verlossing in Christus voor hun zon
den gevonden te hebben, propagandisten en be-
trachters van het Neo-Malthusianisme. Zorgt
God niet voop de vogels op het dak, en zal
Hij niet voor uw kind zorgen Ook voor die
menschen staat er in Gods Woord: die den
weg geweten en niet bewandeld heeft, zal met
dubbele slagen geslagen worden.
Je AMERIKAANSCHE VRIEND.
De heer Meijerink ving aan met te vertellen
hoe het kwam, dat de Reddingbrigade geboren
werd. Er was 'n schuitevoerder in Juni 1913,
die boomde door de Haarlemsche grachten. Het
had wat geregend, het dek was nat de
schuitvoerder raakt te water In een oogen-
blik zijn er honderden Haarlemmers bij de plaats
van het ongeval niemand die daar durfde
z'n medemensch te redden; de schuitevoerder
verdronk
Spreker's dochter had het gezien, vertelde het
haar vader, die zoo onder den indruk kwam
van den onmacht en onkunde van vele zwem
mers, dat hij hierdoor aangegrepen zwemmers
verzamelde en gezamenlijk er op uittoog om
elkaar te leeren hoe zwemmend een medemensch
te redden.
of zelfmoord, zoo komt de zeer zware nelson-
greep, onder den bovenarm door gaan uw eigen
armen; uw eigen handen grijpen elkaar achter
den nek van den drenkeling,, of de halve nelson
(een arm onder den bovenarm van den dren
keling, waarna uw hand krom achter den nek
van drenkeling)
Dikwijls probeert de drenkeling zijn redder
te grijpen. De Reddingsbrigade leert hoe men
zich kan bevrijden van dergelijke aanvallen.
Grijpt de drenkeling uw polsen, draai uw armen
naar onderen, zoodanig dat uw beweging naar
die kant gaat waar zijn pink zit, grijpt hij U
aan het lichaam vast, grijpt hem bij mond en
neus, drukt beidé toe, hij zal loslaten, omdat
hij geen adem kan krijgen en zet uw knie in
zijn maag en zet af om den drenkeling direct
in den rug te grijpen, om met voormelde grepen
weg te voeren.
Hebt U tijd en is de drenkeling zoodanig
wild, wacht dan af tot hij wat water heeft ge
slikt en moe is van zijn pogingen. Al die be-
vrijdingsgrepen vermoeien U noodeloos, maar
zorg, dat hij niet wegzinkt.
Lastiger is het als de drenkeling al gezonken
is. Dan is het zaak om te duiken en na ophalen
direct de kunstmatige levensgeesten op te wek
ken. Er mag dan geen hal ven minuut verloren
gaan, omdat die tijd figuurlijk gesproken goud
waard is.
Spreker demonstreerde in de zaal bij ver
schillende aanwezigen de grepen hoe ze werden
geeft menige huisvrouw en dienstbode ruwe
en roode werkhanden. Deze worden weder»
om spoedig gaaf, zacht en blank door Purol
Er staan jaarlijks vele drama's in de bladen.
Van 1901 tot 1910 was het gemiddeld 950 per
sonen per jaar die verdronken, daarna is het
verminderd tot ongeveer 750 per jaar -dank
zij mede de propaganda, dat ieder in ons water
rijk Holland moet kunnen zwemmen een
van de propagandaleuzen van de Reddingbrigade
om verdrinkingsdood tegen te gaan. Maar nog
altijd is het gemiddelde 2 per dag in een
klein land als Holland toch te veel.
Om dit cijfer nog te drukken is nog inten
siever strijd noodig tegen ongelukken. Dat een
mensch te water valt, gebeurt uit ongeluk. We
moeten daarom de zwemmers (sters) leeren, hoe
ze een medemensch in het water moeten grijpen
en wegsleepen naar den kant.
Over dit gedeelte sprekend zegt de heer
Meijerink, dat bovenal kalmte bij den redder is
geboden. Ontdoe je van jas of overjas en
schoenen, de verdere kleedingstukken hinderen
weinig. Nader een drenkeling altijd van achter,
grijpt hem met de platte handen langs het hoofd,
zoo, dat het oor in de handpalm drukt, zorgt,
dat hij dan geen water meer over zijn 'gezicht
voelt spoelen. Is de drenkeling onrustig, grijpt
dan bij de bovenarmen, die uitgespreid worden
zóó, dat de borstkas zoo wijd mogelijk is uit
gezet, blijft de. drenkeling onrustig, dan grijpt
men de polsen zoo vast, dat de eigen arm onder
de bovenarm van den drenkeling glijdt; is de
drenkeling erg onwillig door 'n zenuwpanval
uitgevoerd. Het was buitengewoon interessant
en jammer was het, dat niet de heele zaal ge
vuld was met zwemsters en zwemmers, die al
deze kennis hooren te bezitten. Met goeden wil
en volharding is het in een seizoen gemakkelijk
geleerd aan hen, die goed zwemmen kunnen.
En de zekerheid tegenover zichzelf, dat bij een
ongeluk te water hetgeen een vreemde,
maar ook uw dierbaarste bloedverwant kan zijn
reddend hulp te kunnen verleenen is de
moeite overwaard.
Het is zoo prettig, dat hier in Middelharnis
Sommelsdijk een der medici Dr. Arends
zich zóó voor het zwemmen en reddingswerk
interesseert. De steun van den medicus voor
het leer'en der kunstmatige ademhaling is
noodzakelijk, en spreker, die ten huize van den
F.Z.C.-voorzitter was ontvangen, had tot zijn
genoegen ontdekt hoe warm het hart klopt van
zijn gastheer voor dit werk van naastenliefde.
Aan de hand van een serie lantaarnplaatjes
worden foto's van gehouden demonstraties ver
toond, bekende redders op het doek gebracht,
benevens hoe men bij ijsongevallen de hulp aan
slachtoffers verleent.
Ten slotte brak spreker een lans voor aan
sluiting bij den Nederlandschen Bond van Red
dingbrigades. Aangesloten leden redders
in totaal 5000, zijn verzekerd door den Bond
voor geldelijk nadeel of ongelukken bij hun
menschlievend werk opgeloopen.
Dr. Arends dankte met zeer hartelijke woor
den den heer Meijerink voor zijn uitvoerige en
mooie lezing en sprak de hoop uit, dat we den
heer Meijerink spoedig mogen berichten, dat
de Reddingsbrigade, nu nog in embryo, een
nuttige vereeniging in daad moge zijn.
Met een hartelijke instemming van hoorde-
resseni en hoorders werd de bijeenkomst om
kwart voor elf gesloten.
Vergadering van den Raad der gemeente
GOEDEREEDE, op Vrijdag 28 Maart
1930, 's avonds 7 uur.
Voorzitter Burgemeester Charbon.
Alle leden tegenwoordig.
De VOORZITTER opent de vergadering en
verzoekt den Secretaris de notulen der vorige
vergadering voor te lezen. Deze worden onver
anderd goedgekeurd.
Ingekomen stukken
1. Proces-verbaal der kasopname van den ge
meente-ontvanger. In kas was 74.11.
2. Missive van H.H. Ged. Staten, inhoudende
mededeeling, dat de bijdrage voor deze gemeente
in de kosten van den Keuringsdienst van Waren,
kring Dordrecht, voor het jaar 1930 is bepaald
op 193.10.
3. Schrijven van Th. M. J. v. d. Klundert te
Melissant, in verband met een te openen omni-
busdienst OuddorpMiddelharnis v.v„ om een
subsidie van 200.—- per jaar, welk schrijven
in handen van B. en W. wordt gesteld om prae-
advies.
4. Wordt aangeboden het verslag van den
toestand der gemeente over 1929.
5. Adres van G. Tanis, correspondent der
arbeidsbemiddeling, inhoudende, dat hij als zoo
danig sedert 1917, dus ruim 12 jaren, zonder
eenige belooning daarvoor te hebben genoten in
dienst der gemeente is werkzaam geweest en
dat hij, gezien den tijd te besteden aan inschrij
ving, afvoering en controle op de uitkeering van
werkloozen, het hem alleszins billijk voorkomt,
dat de gemeente daarvoor een zeker bedrag uit
trekt, waarom hij dan ook met gerustheid durft
te verzoeken, aan hem, ingaande 1 Januari 1930,
daarvoor eene belooning toe te kennen.
B. en W. stellen voor aan adressant, ingaande
1 Januari 1930, een belooning van 50.-per
jaar toe te kennen, waartoe éénparig wordt be
sloten.
6. Wordt éénparig vastgesteld het kohier der
Hondenbelasting voor het jaar 1930, met 55
honden 1-ste klasse, alzoo met een bedrag van
165.-.
7. Wordt éénparig goedgevonden het per
centage op -de heffing van de plaatselijke in
komstenbelasting voor het belastingjaar 1930/31
te bepalen op 1.
8. Wordt ingevolge het bepaalde in art. 103,
4e lid der Lager Onderwijswet 1920, vastgesteld
het bedrag der gemeentelijke vergoeding, be
doeld in art. 101, lstè lid, met eventueele ver
mindering overeenkomstig -het 8ste lid van art.
101 voor de bijzondere lagere school aan het
Havenhoofd alhier. Hieruit blijkt, dat over de
jaren 1925, 1926 en 1927 te veel is genoten
6.70.
9. Wordt overgegaan tot de uitloting eener
obligatie van de geldleening der dokterswoning.
Uit de nog over zijnde nummers wordt getrok
ken No. 8.
10. Wordt voorlezing gedaan van een adres
van de Vereeniging ter bevordering van de ver
krijging van onroerend goed door landarbeiders,
gevestigd te Goedereede, inhoudende verzoek om
een voorschot tot een bedrag van 9575.
uit de gemeentekas voor de betaling (op 1 Mei
1930) van de door haar aan te koopen 2.52.00
H.A. bouwland te Goedereede, in den polder
Oud-Westerloo, kad. bekend gemeente Goede-,
reede Sectie B no. 599, ten einde dit als los land
aan arbeiders in pacht te geven.
In verband hiermede wordt voorlezing ge
daan van een voordracht van B. en W. tot het
nemen van een gunstige beschikking op het in
gekomen verzoek en van een concept raads
besluit, waarbij B. en W. worden gemachtigd
tot het aanvragen en aanvaarden uit 's Rijks kas
van een bedrag van 9575.— onder diverse be
palingen. Mede wordt nog voorgelezen het be
sluit der Vereeniging als bedoeld in art. 28 der
Landarbèiderswet.
Daarna wordt, nadat de heer LOKKER vroeg
of de gemeente aansprakelijk was voor deze gal
den. met éénparige stemmen besloten het door
de Vereeniging benoodigde voorschot ad 9575
aan te vragen.
11. Wordt éénparig besloten aan Hare Maje
steit de Koningin voor te stellen het maximum
aantal vergunningen voor den verkoop van ster
ken drank in het klein voor deze gemeente, met
ingang van 1 Januari 1931, vast te stellen op
vier.
12. Worden vastgesteld twee raadsbesluiten
model D tot wijziging der gemeentebegrooting
dienst 1929 en 1930.
In de rondvraag vraagt -de heer LOKKER of
met het oog op de nadering van de electrificatie
van de gemeente er ook rekening gehouden is
met een flinke verlichting aan het Havenhoofd,
waarop de VOORZITTER antwoordt niet te
zullen vergeten het „Havenhoofd in het zonnetje
te zetten.
Dan sluiting.
Openbare vergadering van den Raad der
gemeente NIEUWE TONGE, op Vrij
dag 28 Maart 1930.
Afwezig met kennisgeving de heer A. Visbeen.
De Voorzitter opent de vergadering met ge
bed waarna de notulen der vorige vergadering
worden gelezen én onveranderd vastgesteld.
Ingekomen is een schrijven van de Gascentrale
„Oost-Flakkee", waarin deze verzoekt toestem
ming te verleenen tot het aangaan van een geld
leening groot 4900.tot het vernieuwen van
de huis- en straatlantaarnaansluitingen in de
gemeente. Deze leening zal 15 jaar loopen, en
komt dus wanneer de fabriek in 1942 door de
gemeenten wordt overgenomen nog gedurende
3 jaar voor rekening van de gemeente.
De heer VAN ALPHEN vraagt of het niet
mogelijk is, dat de leening in 1942 afgelost is.
De VOORZITTER zegt, dat dit is gevraagd,
maar dit is niet mogelijk bovendien is de Indus.
Mij. „Mabeg" geen instelling van weldadigheid
en 15 jaar kan geenszins onbillijk worden ge
noemd.
De heer NIEUWENHUIJZEN vraagt of er
lekken zijn geconstateerd.
De VOORZITTER zegt, dat dit moeilijk is
te doen met huisaansluitingen.
Daarna wordt toestemming verleend tot het
aangaan van bovengenoemde leening.
Een pr'oces-verbaal van de opneming van kas-
en boeken van dén gemeenteontvanger, waaruit
blijkt, dat op 20 Maart 1930 in kas moest zijn
een bedrag van 1025.79. Wordt voor ken
nisgeving aangenomen.
Een verzoek van de Nationale Commissie
tegen het alcoholisme om over te gaan tot ver-