Een hygiënische bereidingsmethode.
Merkwaardige machine voor het vervaardigen van
Geneesmiddelen in bonbon-vorm.
Onder den titel „Een Hygiënische Bereidingsmethode", treffen wij in hef
Dagblad van Rotterdam het onderstaande aan
Buitenland.
Fig. II, De vul-lnrichting, die elke seconde 48 vullingen doet,
De gebruiksaanwijzing voor turfstrooisel is
zoo eenvoudig mogelijk. Men strooie voor het
leger der dieren een laag turfstrooisel ter dikte
van 10 a 15 centimeter. Men verwijdere des
morgens in den stal met de riek het door het
stallen vochtig geworden turfstrooisel dat slechts
uit 2 tot 3 rieken vol bestaat. Het nog droog
zijnde strooisel wordt verspreid. Eiken dag wor
de 34 K.G. per paard nieuw bijgestrooid; meer
is niet noodig; deze hoeveelheid is voldoende.
Om de 14 dagen worde het strooisel zóó bijeen
gegaard, dat de steeds droog gebleven restanten
in den stal blijven liggen. Overigens wordt het
bed ververscht. Met stroogebruik is men steeds
véél en véél duurder int.
Ook de grootere pluimveefokkers zijn tot het
gebruik van turfstrooisel overgegaan. In de
groote bedrijven heeft men met kaf, stroohaksel,
zand, zaagsel en andere stoffen voor dat doel
afgedaan, nadat is gebleken, dat door het turf
strooisel de gezondheid 'en de eierleg worden
bevorderd. Men gebruikt daartoe een speciaal
product, bestaande uit kleine stukjes turf
van ongeveer één centimeter, en bekend als
„Turfstrooisel voor kippenhokken", of kortweg
„K i p p e n f ij n". Deze kwaliteit werd het
eerst in 1927 op de Haagsche Tentoonstelling
van „Avicultura" geëxposeerd. Het wordt ter
dikte van b.v. 10 c.M. in de hokken en rennen
gestrooid. De hoenders vinden daarin de noodige
lichaamsbeweging. Een ruim gebruik van turf
strooisel als scharrellaag voorkomt de z.g.n.
„zoldervoeten", en bij het van den stok springen
worden de voeten niet gekwetst. Turfstrooisel
omgeeft den mest onmiddellijk en maakt dezen
onschadelijk. B—r.
HET VOEREN VAN AARDAPPELEN
In het begin van het jaar 1929 in de maand
Mei is men in de weidestreken begonnen
goedkoope aardappelen in te kuilen. Dit ge.
schiedde echter alleen daar, waar men tijd
had, of lijd zocht en waar de veehouder h-t
aandurfde, omdat het voor velen nog iets
nieuws onder de zon was.
Diegenen, die het hebben gedaan, zoo als ik in
mijn artikel in het Meinummer uiteengezet
heb, hebben er geen spijt v;n gehad. Gedu»
rende den zomer hebben ze goedkoop bij
kunnen voeren en ook dezen winter was het
nog tot het goedkoope voer te rekenen. De
koeien lusten het graag en de reactie op de
melkproductie is gunstig, mits men niet gaat
overdrijven. Overdrijving schaadt in alle op
zichten.
In de maanden Mei en Juni waren er
echter bezwaren aan het inkuilen verbonden,
die er nu niet zijn.
Toen hadden immers vele veehouders het
druk met de hooierij Tevens waren de meeste
aardappelen flink geschoten en zag men er
veelal tegen op de scheuten er af te halen en
ze fijn te snijden. Deze bezwaren zijn er
thans niet. Tijd heeft men momenteel genoeg
En het geschoten zijn is nu nog geen bezwaar.
Immers, de spruiten zijn nog klein en voor
dat de aardappelen bij de veehouders zijn,
moeten ze een keer of 4 verschept worden,
n.l. eerst van de kuil in de schuit en van de
schuit weer in de kuil. Laat men ze de laatste
keer dan nog over een houten hor loopeD,
dan zullen de meeste spruiten er wel af en
de verkeerde werking zeer gering zijn.
Om dezen tijd hebben de spruiten ook nog
minder voedsel uit de aardappelen gehaald
als in de maanden Mei en Juni, zoodat de
aardappelen nu wat meer mogen kosten dan
in de maand Mei, wegens hun grootere voe»
dicgswaarde.
De beste methode om ze te kuilen is:
De aardappelen fijn snijden met een bieten»
tensnijmachine, ze goed vast trappen, en om
de 30 c M. ongeveer, laagsgewijs, wat karne>
melk erover sprenkelen met een tuingieter.
Als de kuil vol is, moet men hem eerst met
een flinke laag aarde bedekken,
Aardappels op deze wijze behandeld zijn
schitterend uit de kuil gekomen en werden
met graagte door het vee opgenomen.
Wat versche aardappelen betreft, staan on
geveer 4 kg. aardappelen gelijk met 1 k.g.
goede maïs. Men lette er wel op, dat thans
zeer veel maïs van matige tot slechte kwali
teit aan den markt komt. 1 k g. aardappelen
op bovengenoemde wijze ingekuild,staa bijna
in voedingswaarde gelijk met 2 kg. versche
aardappelen, zooals uit het volgende blijkt
Droge Vert. zuiver Z.W. Voedereen-
atofeiwitheid
Rauwe aard. 25 0.1 19 26
Ingek. aard- 43.6 0.6 37 49.3
Alleen de bovenste lagen bevatten minder
droge s«of.
Vooral -in die streken, waar men zomers
nogal eens bijvoert met aardappelmoes in het
land, geloof ik dat inkuilen van aardappelen
van beteekenis is en tevens voordeeliger voor
den boer bij de thans geldende prijzen. Voor
die streken verdient het waarschijnlijk meer
aanbeveling de aardappelen nu in te kuilen
en ze straks als kuilvoer te verstrekken, dan
in de maanden Mei en Juni rauwe aardappelen
te koopen en ze rauw bij te voeren.
Dan zit men met de spruiten en de mindere
voedingswaarde, terwijl de koeien bovendien
beter ingekuilde aardappen schijnen te kun>
nen verdragen dan rauwe.
Met rauwe aardappelen moet men voorzich
tig zijn en doet men goed niet mcr dan 5 k
10 kg. per koe per dag te verstrekken, al
naar de dieren er op reageeren. In -natige
hoeveelheid verstrekt, vormen ze echter een
zeer goed voedsel
In de gemengde bedrijven schijnen de koeien
iets meer te kunnen verdragen. Mogelijk komt
dit, doordat ze hier meer aan knol» en wor
telgewassen gewend zijn.
Wat varkens betreft vormen aardappelen
ook een best voer.
Fokvarkens kan men wat rauwe aardappelen
geven, terwijl ze voor mestvarkens gekookt
of gestoomd de voorkeur verdienen Men kan
ze ook gestoomd of gekookt inku len en op
deze wijze conserveeren. Dan komen er echter
nogal kosten op
In hoeverre de rauw ingekuilde, in s ukken
gesneden aardappelen goed zijn voor varkens
kan ik niet beoordeelen, daar mij geen ver
gelijkende cijfers bekend zijn.
Wel heb ik echter vernomen dat ze het
zacht zuur reiker.dcnde voer gaarne lusten
Wil men echter aardappelen voeren, zoo
voedere men ze altijd met oordeel, onver»
scbillig in welken vorm.
In tijden dat het een of ander voer goed
koop is, is men zoo dikwijls geneigd hiervan
vel te voeren, waardoor de voeding te een
zijdig wordt, en het resultaat ontgoochelend
Om deze redenen zal ik hier enkele rant
soenen, waarin aardappelen verwerkt, laten
volgen.
Tevens kan ik iedereo varkecfokker en
•mester het boekje van A. A ter Haar, over
fokken en mesten' getiteld »De Nederland»
landsche varkensfokkerij* aanraden, omdat bij
hierin zeer veel practisch- rantsoenen heeft
verwerkt waaronder verschillende met aard»
appelen.
Rantsoenen voor Melkvee met rauwe
aardappelen.
1 Voor droogstaande drachtige dieren van
500 kg of dieren die 5 liter melk geven per dag.
5 kg hooi, stroo naar behoefte, 5 kg. rauwe
aardappelen, 3/4 kg. grondnoten,
of
8 kg. hooi, 5 kg. aardappelen, '/2 kg. lijn»
koek (Am
of
3 kg. hooi. stroo naar behoefte, 6 kg. aard»
appelen, 1 kg. maïs, 3/< kg soya.
2. Voor melkkoeien die 10 liter melk geven
per dag
10 kg hooi, 6 kg. aardappelen, 3/4 kg. grond»
noten, kg. lijnmeel,
of
3 kg. hooi, stroo naar behoefte, 6 kg. aard»
appelen, 1 kg. mais, 2/3 kg. grondnoten, '/a kg-
soya, '/2 kg. lijnmeel.
3. Voor melkkoeien die 15 liter melk per
dag geven.
10 kg. hooi, 6 kg aardappelen. 1 kg. mais,
1 kg. grondnoten, '/a kg. soya, '/2 kg. lijnmeel,
of:
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 6 kg. aard»
appelen, 1 kg. mais. 1 kg grondnoten, 1 kg.
zemelen, '/a soya, '/2 kg. lijnmeel,
of
8 kg. hooi, 6 kg. aardappelen, 2 kg. zemelen,
1 kg. mais, I kg. grondnoten, V2 kg. lijnmeel.
4. Voor melkkoeien die 20 liter melk geven
per dag.
10 kg. hooi, 6 kg. aardappelen, 1 kg. mais,
1 kg. grondnoten, 1 kg cocos, V2 kg. soya,
'/a kg. lijnmeel,
of:
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 6 kg. aard»
appelen, V2 kg. soya, 1 kg. grondnoten, 2 kg.
cocos, '/2 kg. lijomeel, 1 kg. mais.
5 Rantsoenen voor koeien die men melkend
vet maakt van 500 kg. levend gewicht.
10 kg. hooi, 10 kg rauwe aardappelen, 1 kg.
grondnoten, 1 kg. soya, 1 kg. sesam, '/2 kg.
zemelen, '/a kg. lijnmeel,
of:
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 10 kg. aard
appelen (rauwe), 1 kg. grondnoten, 1 kg soya,
1 kg. sesam, 1 kg. lijnmeel 2 kg, zemelen.
Rantsoenen met ingekuilde aardappelen.
1. Voor droogstaande drachtige dieren van
500 kg. of dieren lie 5 liter melk per dag
geven.
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 3 kg. ingek.
aardappelen, V2 kg. grondnoten,
of
3 kg. hooi, stroo naar behoefte, 3 kg ingek.
aardappelen, 2 kg. zemelen, '/4 kg. lijnzaad,
of:
8 kg. hooi en wat stroo3 kg. ingek. aard»
appelen, '/3 kg. soya.
2. Rantsoenen voor dieren .van 500 kg. die
10 liter melk per dag geven.
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 5 kg. ingek,
aardappelen, 3/4 kg. grondnoten, 1 kg. zemelen,
'/a kg. lijnmeel,
of
10 kg. hooi, 5 kg. ingek. aardappelen, 3/4 kg.
soya, 3/4 kg. lijnmeel.
3. Rantsoenen voor dieren van 500 kg. die
15 liter melk per dag geven.
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 8 kg. ingek.
aardappelen, 1 kg. grondnoten, V2 kg. soya
>/2 kg. lijnmeel,
of:
10 kg hooi, 5 kg. ingek. aardappelen, 1 kg.
grondnoten, '/a kg. soya, '/a kg. lijnmeel,
of
3 kg. hooi, stroo naar behoefte, 8 kg. ingek.
aardappelen, 3/4 kg soya, I kg grondnoten,
kg lijnmeel.
4. Rintsoenen voor dieren van 500 kg. die
20 liter melk per dag geven.
10 kg. hooi, 8 kg ingek. aardappelen, '/a kg
soya, 1 kg. grondnoten, 1 kg. zemelen, '/a kg-
lijnmeel,
of:
3 kg hooi, stroo naar behoefte, 10 kg. ingek.
aardappelen, 1 kg. grondnoten, 1 kg. soya,
'/a kg. sesam, '/a kg. lijnmeel,
of
8 kg. hooi en wat st.oo, 8 kg. ingek. aard.
appelen. 1 kg. grondnoten, 1 kg. soya, 2/3 kg.
lijnkoek.
5. Rantsoenen voor koeien die men melkend
vet maakt van 500 kg. levend gewicht.
5 kg. hooi, stroo naar behoefte, 5 kg. ingek.
aardappelen, 1 kg. grondnoten, 1 kg. soya, 1
kg. sesam, l'/a kg. cocos,
of
10 kg. hooi, 5 kg. ingek. aardappelen, 1 kg.
gronddoten, 1 kg. soya, 1 kg, sesam, '/2 kg
zemelen.
Over het geheel genomen is toevoeging van
wat zout gewenscht en mag men in deze rant
soenen, die slechts theoretische grenzen aan.
geven, het eiwit iets ruimer nemen, waarmee
ik bedoel, dat als b v. 1 kg. eiwitrijk meel
voorgeschreven is, men deze kg. niet krap,
doch ruim moet nemen.
Meer zetmeelrijk voer is in deze rantsoenen
niet gewenscht.
De Secretaris van het Veevoeder-bureau
voor Z.'H. der H M, v. L
Ik. P. VERHOEVtN.
DE DUITSCHE MAILBOOT „MüNCHEN"
DOOR BRAND VERWOEST EN IN DE
HAVEN VAN NEW YORK GEZONKEN.
Het stoomschip München van de Norddeut-
sche Lloyd, dat op 30 Januari van Bremen
vertroken was en Dinsdag te New York aan
kwam, is door brand verwoest en daarna ge
zonken.
Toen de brandweer begon te werken, volgden
vier ontploffingen, die het heele schip en den
steiger deden schudden. De stewardeS Josephine
Gehrke werd door de vierde ontploffing tegen
den grond geslingerd 'en licht gewond.
De München is een van de nieuwe schepen
van de Norddeutsche Lloyd. Zij is pas Zes jaar
geleden als zusterschip aan de Stuutgart in
dienst gesteld. Zij behoort tot de z.g. steden-
klasse 'en is 13.500 ton groot.
Het schip legde om 9. u. 10 aan den steiger
aan, de brand werd kort na elven gemeld. De
sleepboot Newton, van den Lactawanna-spoor-
weg, die naast de München ging liggen, toen de
brand ontdekt was, werd door een ontploffing
zwaar beschadigd. Een deel van het dek werd
afgerukt. Desondanks zette de bemanning het
blusschingswerk voort. Bij dezelfde ontploffing
werd een man van de München overboord ge
slingerd. Hij kon door een sleepboot gered wor-
den. Door de ontploffingen werd aan boord van
de München groote schade aangericht. De heele
achterreeling werd afgereten en alle vensters
werden vernield. Het dek was bezaaid met
wrakstukken. Toen het vijfde brandalarm ge
geven werd, stond het heele achterschip van
de München in vlammen en de brandweerlieden,
die het schip allen verlaten hadden, bestreden
het vuur nu van den steiger. Voordat de mail
boot zonk, helde zij sterk naar stuurboord over,
terwijl de vlammen over het bovendek schoten.
Verscheidene leden van de bemanning wilden
kort voor den ondergang van het schip aan
boord terugkeeren om hun bezittingen te redden,
maar dit werd hun belet.
De brand aan boord is in de ruimen vijf en
zes uitgebroken, waarschijnlijk in een hoeveel
heid schellak, die tot de lading behoort. De
263 passagiers hadden het schip reeds voor de
ontploffingen verlaten. Talrijke passagiers waren
nog aan den steiger vanwege de douaneforma
liteiten. Zij moesten zich haastig uit de voeten
maken, daar de vlammen na de ontploffingen
zich verschrikkelijk snel uitbreidden. Ook de
bemanning haastte zich aan land.
Men schrijft den brand en de ontploffingen
thans toe aan de zelfontbranding van in de
lading aanwezige kalium nitraten.
Bij den brand is behalve de stewardes Jose
phine Gehrka, de 19-jarige zeeman Karl Sieveke
uit Bremerhafen gewond. Verder werd bij de
eerste ontploffing een hoofdman van de brand
weer aan dek geslingerd en brak een schouder.
Nog drie brandweerlieden werden vrij ernstig
gekwetst, doordat ze bij deze ontploffing in het
water geslingerd werden. De gewonden zijn in
het ziekenhuis ondergebracht.
De politie heeft de staking van het onder-
grondsche spoorwegverkeer door de van de
bovenstad naar Yersey city voerenden tunnel
gelast, daar de gezonken München vlak boven
den tunnel ligt en voor verdere ontploffingen
gevreesd wordt.
Nader wordt nog gemeld, dat door de ont
ploffing drie personen in het water werden ge
slingerd, van wie er een verdronken is; de twee
anderen worden vermist, een van hen behoort
tot de bemanning.
Twee uur nadat het schip gezonken was,
waren de ontploffingen, die onder water plaats
hadden, nog duidelijk te hooren.
Toen de brand ontdekt was, hebben de ar
beiders nog tweehonderd zakken kali uitgeladen.
Het bovendeel van de München steekt uit
het water boven. Om vier uur 's middags brand
de het' nog. Voorloopig is niet uit te maken,
of het schip, na gelicht te zijn, nog hersteld
kan worden.
Nader wordt nog gemeld
Volgens de Norddeutsche Lloyd is het schip
niet gezonken, maar misschien bij de blussching
van den brand overstroomd. De schade is door
verzekering gedekt. Om tien uur 's avonds
brandde het schip nog. Men hoopte echter het
vuur in bedwang te hebben. De passagiersver-
blijven zijn uitgebrand. Het schip zal waar
schijnlijk drie maanden buiten dienst moeten zijn.
De te New York verschijnende bladen wijden
pagina's druks aan de ramp van de München.
Tal van foto's geven een indruk van de hevig
heid van den brand en geven een afbeelding
van het gezonken stoomschip. In de beschrij
vingen, die van de ramp worden gegeven, wordt
in het bijzonder melding gemaakt van de po
gingen, door den kapitein gedaan om de scheeps
papieren te redden. Kapitein Brüning probeerde
met een bijl in de vuist bij de papieren te komen,
echter slaagde hij er enkel in het log-boek te
redden. De scheepsbetaalmeester kon nog 40.000
mark aan geld 'in veiligheid brengen.
De vertegenwoordiger te New York van de
Norddeutsche Lloyd, de heer Schüngel, heeft
zich met groote waardeering uitgelaten over het
werk van de brandweer.
Woensdagochtend vroeg woedde het vuur
nog met onverminderde kracht. Men hoopte
in den loop van den dag het vuur te zullen heb
ben gebluscht.
VISSCHERSBOOT VERGAAN BIJ VIGO.
Waarschijnlijk 23 menschen verdronken.
Uit Vigo wordt gemeld, dat aan de Spaansche
kust een visschersboot is vergaan, waarbij 23
personen zouden zijn verdronken. Nadere bij
zonderheden ontbreken nog.
ERNSTIG ARBEIDSONGELUK.
Drie dooden.
Bij den bouw van het warenhuis Karstadt in
de Charlottenburgstrasse te Weissensee is tij
dens den schattijd een ernstig ongeluk gebeurd.
Plotseling is het plafond van het vertrek, waarin
zich de arbeiders bevonden, ingestort. Alle ar
beiders werden onder het puin bedolven. Drie
hunner waren op slag dood, terwijl twee mannen
ernstig en één licht gekwetst werd.
De brandweer was weldra aanwezig en begon
onmiddellijk met berging der slachtoffers. Het
zijn vooral timmerlieden en buizenleggers, die
in de keldervertrekken werkzaam waren. Het
plafond van den kelder, waarin de arbeiders
zich bevonden, is doo" overbelasting van zak
ken cement over een breedte van zestiende vier
kante M. ingestort.
PASSAGIER UIT EEN VLIEGTUIG
VERDWENEN.
Een 'eigenaardig ongeval, dat herinnert aan
den dood van den Belgischen bankier Loewe-
stein, vond Dinsdag plaats in de nabijheid van
de Parijsche luchthaven Le Bourget. Een Fran-
sche militaire vlieger had een kennis uitgenoo-
digd een korte vlucht te doen. Piloot en pas
sagier stegen op met een klein ééndekker-jacht
vliegtuig en vlogen eenige ronden om de vlieg-
haveri. Toen het toestel weer op den grond
stond, ontdekte de bestuurder tot zijn grooten
schrik, dat zijn passagier zich niet meer op zijn
plaats bevond. Eerst na langdurig zoeken vond
men den ongelukkige dood in een tuin in de
nabijheid van Le Bourget. Men neemt aan, d'at
hii tijdens het nemen van een scherpe bocht uit
het toestel is gestort.
„GELD SPEELT GEEN ROL
De Rockefellers zijn rijke lieden, en zij heb
ben een groot grondbezit in de Pacantico-heu-
vels, in den staat New-York. Maar door dit
groote bezit ligt een spoorlijn, die het in twee
deelen scheidt.
Rockefeller Jr. heeft thans van de spoorweg
maatschappij gedaan gekregen, dat de lijn ver
legd wordt tot buiten zijn bezit. Daarvoor wordt
natuurlijk e'en enorme som betaald, maar er
moet bijgevoegd worden, dat het nieuwe trace
van de lijn een beter trace is dan het bestaande.
Er was nog een moeilijkheid. De spoorlijn
liep langs het plaatsje East View. Welnu, Roc
kefeller Jr. heeft ook dit geheele dorp aange
kocht, en zorgt dat de belangen van de dorpe
lingen niet zullen worden geschaad. Het baan
vak door het bezit van de Rockefellers is 50 vt.
breed en zes mijl lang. Het komt nu in het bezit
van, de Rockefellers.
Hoewel de moderne techniek over alle liniën
„snelheid" als voornaamste devies in haar wa
pen voert, is zij daarnaast toch ook niet blind
voor verbeteringen op ander gebied. Wij waren
dezer dagen in de gelegenheid daarvan een dui
delijk voorbeeld te zien in den vorm van een
combinatie tusschen snelheid en hygiëne.
De N.V. Handelsmaatschappij L. I. Akker
brengt sedert korten tijd de bekende Abdijsiroop
ook in bonbon-vorm in den handel. Naar ons
ter oore kwam wordt voor de vervaardiging
van deze bonbons een speciale en zeer moderne
bereidingswijze gevolgd en het leek ons interes
sant ons tot de Directie van genoemde maat
schappij te wenden om nadere inlichtingen.
In één der ruime kantoren werdén wij door
één der adjunct-directeuren ontvangen, die met
de deur in huis vallend, ons uitvoerig mede
deelde, hoe moeilijk het was geweest en hoe
een ontelbaar aantal proefnemingen noodzakelijk
waren om te geraken tot een hoestbonbon,
waarop de qualificatie „Abdijsiroop in vasten
vorm" ten volle van toepassing is. Dat toch was
het uitgangspunt geweest. Met behulp van phar-
maceuten en chemici van erkend Éuropeesche
vermaardheid slaagde men er ten slotte in een
monster te maken, waarin de werkzame bestand-
deelen van Akker's Abdijsiroop ten volle be
waard waren, dat onbeperkt houdbaar was en
dat geleverd kon worden tegen eén binnen ieders
bereik vallenden prijs. Maarnu moesten
nog de theoretische wetenschap en de practische
techniek 'elkaar de hand reiken. Want al was
ten slotte de bereidingswijze en de chemische
samenstelling komen vast te staan, waar was
de machine te vinden, waarmede de vervaar
diging in het groot kon plaats hebben In de
overtuiging, dat de voor geen moeilijkheden te
rugdeinzende techniek ook hier raad zou weten
te schaffen, toog m'en op zoek naar een machine
fabriek, wier taak moest bestaan in de practische
verwezenlijking dezer nieuwe fabricatiemethode.
Ook deze moeilijkheid werd ten slotte over
wonnen en wij geven onzen lezers hierbij een
tweetal afbeeldingen van een machine, waarvan
zonder kans op tegenspraak kan worden gezegd,
dat zij de uiterste vernuftigheid met de grootst
denkbare hygiëne in zich vereenigt.
Op fig. 1 ziet men de achterzijde der machine,
Waar de fabricatie een aanvang neemt. Een
stapel van 12 houten bakken worden in de
machine geplaatst, die ze automatisch één voor
één afneemt en verder leidt. Zijn de 12 bakken
weggevoerd, dan wordt een nieuwe stapel in
gezet; voor een geregelde fabricatie van be
teekenis moet men de beschikking hebben over
tenminste 5000 van zulke bakken. De machine
vult de bakken met een soort poeder, waarvan
de oppervlakte vervolgens door de machine zelf
glad geborsteld wordt en even verder drukt
een z.g. mal 240 vormen in de poedermassa.
Inmiddels is aan de voorzijde van de machine
(fig. 2) het eigenlijke chemische proces be
gonnen, waardoor de vloeibare siroop tot een
te „stollen" massa wordto mgewerkt. Na het
inpersen van de vormen schuift de machine dén
bak onder het vul-apparaat de vormen vol met
een snelheid van 48 vullingen per seconde.
Daarna verlaten de bakken de machine met be
hulp van een transport-band, die ze in hetzelfde
tempo, waarin zij de machine verlaten, naar de
droogkamers voert. Wij waagden ons éven in
deze volgens de nieuwste systemen geïsoleerde
ruimte, maar de daar heerschende temperatuur
van 120 gr. Fahrenheit maakte het noodzakelijk
spoedig rechtsomkeert te maken. Wij noteerden
nog even, dat dag en nacht moet wordén ge
stookt om de temperatuur constant te houden.
Gedurende acht dagen blijft de inhoud van
de bakken aan deze bijna verzengende hitte
blootgesteld, in welken tijd het „stollings"proces
zich als het ware voltrekt. Daarna gaan de bak
ken opnieuw in de machine, die ze automatisch
ledigt, de bonbons van het poeder scheidt en
deze door den op onze foto duidelijk zichtbaren
trechter naar buiten afvoert. Daar worden ze
opgevangen op metalen roosters, die daarna
worden doorgeblazen met overhitten stoom ten
einde de poederresten grondig te verwijderen en
de bonbons glad en glanzend te maken. Dat
doorblazen met stoom maakt het noodzakelijk
de bonbons nog 2 X 24 uur te „drogen", waar
na de roosters ook weer langs transport-banden
naar de verpakkingsafdeeling gevoerd worden
waar automatische vulmachines de prettige oran
je doozen vullen en afsluiten.
Op onze vraag of er geen kans bestond, dat
het nieuwe preparaat de siroop, waaraan het
zijn oorsprong dankt, zou verdringen, vernamen
wij, dat dit natuurlijk zorgvuldig is overwogën,
maar een diepgaand onderzoek heeft bewezen
dat bij zeer velen de wensch bestond ook bui
tenshuis de krachtig werkende bestandddeelen
van Abdijsiroop te benutten ter bestrijding van
aandoeningen der ademhalingsorganen, zoodat
eenige vrees te dien opzichte niet behoefde te
bestaan. De handige doos maakt dan ook het
in den zak meenemen van het reeds meer dan
30,jaren populaire middel zeer gemakkelijk.
Wij moesten afscheid nemén, wilden wij niet
te veel beslag leggen op het niet tastbare, maar
toch zoo kostbare bezit, waaraan vooral in het
jachtende zaken- en industrieleven een chronisch
gebrek schijnt te bestaan en waarvan het ver
lies niet meer terug te winnen isden tijd.
van hem die ons deze inlichtingen verstrekte,,
maar die toch ook nog wel iets anders te doen:
zou hebben, dan êen naar kopij speurenden kran
tenman zijn taak te verlichten.
Adv.
Fig. I. Achterzijde van het machinecomplex. De met Abdijsiroop-bonbons gevulde
bakken gaan in de machine, die ze ledigt en onmiddellijk daarna opnieuw vult.