Gemengd Nieuwn
HET STOOMSCHIP „HOFPLEIN"
VERGAAN.
fWnbarina profeteert, een afvallige zoon van
?sLTwezenV Wij hebben veel te weinig
aan de voorrechten en verplichtingen der Joden
j .i,,. I1U worden alle natiën door den geest
nit den afgrond, die onder Joodsche genialiteit
ij. Rusland de geheele wereld tot opstand
God en Zijn Gezalfde mobiliseert, in
haar levemswortel bedreigd. Daarom laat ons
bidden voor Gods oude volk, °pdat de dag
spoedig aanbreke, dat Israël.zijnen Messias er-
kenne en zijne rechtmatige plaats aan het hoofd
der volkeren inneme.
God schenke ons den geest des gebeds M
der smeekingen om Immanuels wille
Nu, laat ons bidd'en
SOMMELSD1JK.
Donderdagavond 9 Jan. a.s. hoopt op te
treden de Heer Rustige van Leerdam, in het
Zondagsschoolgebouw.
NEUTRAAL.
Neutraal? Dat is: niet ja, niet neen;
Dat hinkt van 't een' op 't andre been;
't Is hot noch haar, soep zonder zout,
't Is vleesch noch visch, 't is warm noch koud.
Neutraal
Neutraal is abnormaal
Neutraal Is 'n Gordiaansche knoop,
Waar zonder merk; vanglijm en -stroop,
Ersatzvervangsel-in 't-kwadraat;
't Iswat in naam alleen bestaat.
Neutraal
Kwakzalversbrabbeltaal
Neutraal Dat zegt: „De leus is zoek
Een vlaggestok is 'tzonder doek;
't Is; „Hou je gemak, blijf koest, bedaard
Kleur achterbaks Geen open kaart
Neutraal
Is 'n leeg fanion-foedraal
Neutraal? Dat is een Januskop;
't Is; „Sjokt maar dom en stom mee op
Begins'lengooi gerust aan kant;
Zelf denkendaaraan heb het land
Neutraal
Is ant-diluviaal
Neutraalheeft kop noch ruggegraat
Noch eigen beerien, waar 't op staat;
'n Jan Klaassen is 't, die flikkers slaat
Bij 't stiekum trekken aan een draad.
Neutraal
Is poppentheatraal
Neutraalis blind en doof en stom,
Zijn facie'n vastenavond-mom;
Aan 'n leiband hinkt het, mank en krom
En linksch; en 't valt... naar links steeds om.
Neutraal
Is fopspeen-foecifaal
AANRANDING.
In den Rozendaalschen Laan te Velp werd
Maandagavond een 15-jarig meisje aangerand
door een haar onbekend persoon, die haar op
den grondwierp. Het meisje verdedigde zich
echter en de dader nam de vlucht, na haar eerst
nog een schop te hebben gegeven.
VIJF MAN VERLOREN.
De eerste berichten omtrent de redding
van de bemanning onjuist.
Het relaas van het gebeurde.
Naar men verneemt is het Nederlandsche
stoomschip Hofplein, van de stoomvaartmaat
schappij Milligen te Rotterdam, in den nacht
van Vrijdag op Zaterdag ter hoogte van Spanö
op de rotsen geloopen, in tweeën gebroken en
gezonken;.
De Hofplein meet 6801 ton en was op reis
gemeld hebb'en is er geen hoop meer op de
redding van de vermisten. Twee lijken zijn
intusschen aangespoeld.
KRANIG WERK IN ZWAAR WEER.
Na een moeilijke reis behouden binnen.
Zondagavond is de zeesleepboot Poolzee van
L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst, na
een zware reis te Maassluis aangekomen en de
gezagvoerder, kapitein B. Weltevreden heeft ons
op de eenvoudige, bescheiden wijze, waarop
eenmaal de Nederlandsche sleepbootkapiteins
de relazen doen over hun avonturen waarbij
dan telkens weer de hooge eischen worden
gesteld aan hun goede zeemanschap, hun durf
en energie en waarbij het zoo dikwijls een dub
beltje op zijn kant is, er op of er onder ver
teld, wat zijn boot is overkomen, toen zij met
een Poolsch schip op sleeptouw onder zeil ging
en door zwaar stormweer is overvallen. Daar
voor had de Poolzee al 17 dagen met de Roode
zee van dezelfde maatschappij op den Oceaan
liggen worstelen met een ander schip.
Voor doofheid is slechts één afdoende hulp De ACOUSTICON. Nieuwe Plein 34, Arnhem
van Rotterdam naar Narvik, om een lading
erts te halen. Het schip stond onder commando
van kapitein Schaap, den commodore van de
vloot van de maatschappij.
Deze gezagvoerder is bekend door zijn kra
nige reddingen, welke hij reeds met zijn schip
heeft verricht.
Zaterdagmiddag werd het volgende bericht
ontvangen
De bemanning van het Svanö gezonken
stoomschip Hofplein is gered en te Aalesund
geland.
Helaas bleek dit bericht onjuist, want Zater
dagavond werd een telegram ontvangen van
Lloyds, dat vijf leden van de bemanning ver
mist werden.
Op het kantoor van ded irectie van de scheep
vaartmaatschappij Milligen was inmiddels een
telegram ontvangen van den Nederlandschen
consul te Aalesund met het bericht, dat van
de Hofplein nog werd vermist een sloep met
vijf opvarenden. Kort daarna werd een tele
gram ontvangen van kapitein R. Schaap, mel
dende, dat van deze vijf opvarenden er twee
waren aangespoeld en dat de reddingsboot en
de loodsboot van Aalesund nog uit waren om
de sloep van de Hofplein en de drie andere
vermisten te zoeken.
Later op den avond berichtte de directie, dat
De bemanning heeft het schip verlaten in twee
booten. In de eene zaten 32 man en de beide
loodsen, die aan boord waren, in de andere
de vijf mannen, die vermist zijn. De eerste
Op tweeden Kerstdag, zoo vertélde kapitein
Weltevreden, zijn wij van Saint Nazaire ver
trokken naar Naskov in Denemarken, met een
Poolsch .zeilschip, de Pomorze, op sleeptouw.
De Pomorze is bestemd voor opleidingsschip.
In Naskov zal het schip worden verbouwd en
o.a. zal er een motor in worden geplaatst. Aan
boord bevonden zich een Poolsche kapitein, een
stuurman met zijn vrouw, een Duitsche boots
man met twee matrozen en zes runners uit Maas
sluis. Wij zetten dadelijk koers naar Belle Is
land, waar wij Zaterdagmorgen in de vroegte
werden overvallen door een zwaren storm, „a
heavy gale", zooals wij dat noemen. Om twee
uur in den mWdag brak de sleeptros; het was
een nieuwe manillatros van 16 duim en de
sterkste, welken wij aan boord hebben. We za
ten vrij dicht bij een gevaarlijke kust en wij
moesten zoo gauw mogelijk de verbinding her
stellen. Wij hebben de Poolzee stijf tegen de
Pomorze gedrukt, wat bij die hooge zee uiterst
gevaarlijk is, maar het kon nu eenmaal niet
anders. Het volk aan dek en u weet, hoe
het op zulk een zeesleeper toegaat, alle hands
komt er dan aan te pas heeft prachtig werk
gedaan. Voortdurend kregen wij veel water over
en de m'enschen werden telkens door de stort
zeeën bedolven en dat met die temperatuur.
Maar het is gelukt en nog denzelfden middag
zetten wij de reis voort, nu sleepende op onzen
14 duims manillatros. Het werd noodweer, beide
schepen gingen zwahr te keer en, wat'wij vre^s-,.
den, is dien nacht gebeurd. De tweede tros brak
ook. Er was geen denken aan, dat wij het
*0)
DE ENGELSCHE AUTOMOBILISTE, mrs. Victor Bruce wil dit jaar deelnemen aan den sterftt
naar Monte Carlo en wil daartoe vertrekken van Lapland. ZU neemt de spade meda, om haar
uiwagen zoo noodlg uit den sneeuw te kunnen halen.
Neutraal Is 'n slaapmuts, 't is morfien,
't Is 'n bril, die loensch naar links leert zien.
't Is 'n gif, dat idealen moordt
En 'n doofpot, die je zelfzijn smoort.
Neutraal
Neutraalniks zoo fataal
Neutraal Dat is 'n kameleon,
'n Amphibie, koudin tropenzon,
Een kreeft is 't, rugwaarts vlug te poot
Enwordt ie warm, dan wordt ie rood.
Neutraal
Iswat de drommel haal'
MATHYS REINIERSZ.
Heerlen, Nieuwjaar 1930. Msb.
BOND VAN BEDRIJFSAUTO.
HOUDERS IN NEDERLAND.
De meeste wielrijders hebben wel een rooden
reflector aan hun rijwiel aangebracht, maar
in vele gevallen zóó, dat dit geheel geen effect
sorteert, hetzij door den stand, hetzij door
de kwaliteit van den reflector. Dit brengt
groote gevaren met zich mede, zoowel voor
de wielrijders zelve, als voor de andere weg=
- gebruikers.
t De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder,
land heeft daarom aan den Minister van Jus»
titie het verzoek gedaan, maatregelen te willen
nemen, opdat de voorschriften omtrent de
plaatsing van reflectoren op rijwielen zooveel
mogelijk worden nageleefd.
DE DOOD VAN EEN DRONKEN
ARRESTANT,
Uit Amsterdam meldt men
In den Oudejaarsnacht troffen een paar poli
tieagenten op den Zeedijk te Amsterdam een
jongeman aan, liggend op den grond. Daar hij
blijkbaar dronken was, werd hij door de agenten
naar het politiebureau aan de Warmoesstraat
overgebracht. Hij kon toen zijn naam nog op
geven en werd vervolgens naar het arrestanten-
lokaal geleid. Toen men hem den volgenden
morgen 7 uur wou wekken, was hij niet wakker
te krijgen. Men waarschuwde den geneeskun
digen dienst, en de dokter van dien dienst ried
aan, hem nog een paar uur te laten liggen. Toen
er geen verandering in zijn toestand kwam,
werd tegen 11 uur de geneeskundige dienst hier
van op de hoogte gesteld. Dokter Göckel achtte
toen den toestand van den arrestant zoodanig,
dat hij diens opneming in het Wilhelminagast-
huis noodzakelijk achtte. Daar er plaatsgebrek
was, kon de auto van dén geneeskundigen dienst
eerst om tien minuten over twee den jongen
komen halen. PeZle was toen échter reeds
overleden.
Het vermoeden, de beschuldiging, is daarop
uitgesproken, dat de arrestant overleden zou
zijn tengevolge van hem bij zijn overbrenging
door de agenten toegebrachte slagen. Deze ont
kennen dit echter en voeren ten bewijze aan,
dat de jongen zoo versuft was door den drank,
dat eenigerlei krachtig optreden niet noodig
was. Een getuige zeide echter, dat hij gezien
had, dat de jongen een klap kreeg van een der
agenten. Daar dit vooralsnog niet waarschijnlijk
moest worden geacht, werden de betrokken
agenten niet geschorst. Wel werd het proces
verbaal van het gebeurde aan den officier van
justitie gezonden, en een geneeskundig onderzoek
ingesteld. Naar we vernemen, is daarbij ge
bleken, dat de jongen aan encephalitis leed.
Door het gebruik van bier met cognac is deze
kwaal zoo snel verergerd, dat spoedig de dood
intrad.
NOODLANDING.
Van een particulier vliegtuig.
Maandagmiddag om drie uur heeft het par
ticuliere vliegtuig AVA OO A.J.C. van Oost
ende bestuurd door een vrouwelijke piloot, nabij
ootdplaat op het schor bij het gehucht nummer
-even een noodlanding gemaakt, tengevolge van
«fa m's'' j ^et opstijgen; is een der wielen
en modder gezakt, waardoor het vliegtuig
°P kwam te staan en de schroef werd
ermeld. Het vliegtuig is met paarden uit de
odder gesleept. De bestuurster heeft naar
ostende getelefoneerd om nieuwe onderdeel'en.
een telegram van den kapitein meldde, dat er
omtrent het lot van de drie vermisten geen
hoop meer bestond.
De namen van de slachtoffers luiden
Derde stuurman H. Zeeveld, Boschjeslaan 7,
Vlissingen, en de matrozenA. Leenhouts,
Vaartweg 8, Vlaardingen; J. G. Bartels, Wil-
helminastraat 31, Rotterdam; J. Bruurmijn, Her
man Costerstraat 46, Rotterdaén, en Kundllng,
Nieuwe Kerkstraat 83, Rotterdam.
De lijken zullen naar Aalesund vervoerd wor
den om aldaar te worden begraven.
De geredde bemanning vertrekt Dinsdag uit
Aalesund en Woensdag uit Bergen.
Omtrent de ramp verneemt men nog het
volgende
De Hofplein verkeerde reeds Vrijdagnacht
in nood. Het schip is op een rots geloopen bij
Buhulmen, waardoor het stuurloos werd en
water maakte in ruim II.
Na van de rots af te zijn gedreven in N.O.
richting, is het schip beginnen te zinken en
zijn ruim II, de bunker en de machinekamer
ondergeloopén. Daarna is het schip opnieuw
op een rots bij Skorpas geloopen. Toen is het
in tweeën gebroken en gezonken. De bergings
vaartuigen, die in de buurt waren, konden het
schip niet bereiken doordat er een orkaan
heerschte.
kunstje van weer vastmaken in den nacht nog
eens zouden kunnen uithalen. Er zat niets an
ders op als den dag afwachten. Maar .opeens
kregen wij een stuk water over, dat met één
slag het peilkompas afrukte, de ruiten van het
stuurhuis inrammelde, het ketelschot insloeg en
al het touwwerk van het opgaand want van den
voormast meenam. Luchtkokers en een stuk
reeling gingen ook mee. Het .ergste was, dat
vlak achter het ketelschot de stoel van het
stoomstuurgerei zit. De boel wou niet meer
werken en zoo zaten wij zonder stuur. Zooveel
mogelijk zijn wij in de buurt van het zeilschip
gebleVen, maar helpen konden wij in geen geval.
Wij hadden onze hand'en vol met ons zelf. Met
langzaam draaiende machine, nu eens vooruit,
dan weer achteruit slaande, lukte het met veel
moeite, de Poolzee met den kop op de golven
en de positie gaande te houden. Daardoor kregen
wij zoo min mogelijk water over en dreven wij
ten minste niet af. Maar op het zeilschip zaten
zij ook in een benarde positie, want "de Pomorze
liep voor den wind en het water weg, vrijwel
recht naar de rotsachtige kust toe. Ik heb draad
loos naar alle kuststations geseind, dat zij goed
moesten uitkijken naar een zeilschip, dat met
12 man aan boord, drijvende was. Op Zondag
middag om 4 uur waren wij vlak bij Penmarch,
20 mijl Noord van L'Orient. De Pomorze pre
senteerde beide ankers en kwam tusschen de
rotsen vast te liggen. Dat het er niet is opge-
loopen, is werkelijk wonder. Als de ankers
slipten of een ketting brak en met dat zware
weer was de kans groot, dat dit gebeurde
dan zou het schip onherroepelijk op de rotsen
en uit elkaar zijn geslagen. De reddingboot van
Penmarch kon niet uitvaren, omdat het weer te
slecht en de positie van de Pomorze te ge
vaarlijk was. Zoo goed en kwaad als het ging,
zijn wij maar in de buurt gebleven. In dien
tussch'entijd was onze eerste machinist, meester
Vlielander, aan het repareeren getrokken van
het stuurgerei en het is hem met ontzaglijk veel
moeite gelukt een voorloopige herstelling voor
elkaar te krijgen. Dank zij zijn harde werken
konden wij toen ten minste weer manoeuvreeren.
Inmiddels had ik om hulp geseind paar de Witte
Zee, die in het Kgnaal voer, op reis naar haar
station Queenstown. Deze boot, die onder com
mando staat van kapitein C. Verschoor de
commodore van onze vloot is Maandagmid
dag bij ons gekomen. In dien tusschentijd had
de reddingboot van Penmarch van een oogen
blikje, dat het weer even iets kalmer was, ge
bruik gemaakt, om de twaalf menschen van de
Pomorze te halen. Tegelijk heeft zij, op mijn
verzoek, bij ons een loods afgegeven, een ouden
visscher, die de kust daar op zijn duimpje kent.
Omdat ik bang was, dat het schip op de rotsen
zou verdagen, besloten wij kort daarna een
poging te wagen, de Pomorze weer gaande te
krijgen. Daartoe moesten wij in de eerste plaats
een tros uitbrengen. Maar aan boord van het
zeilschip was niemand meer, om den tros vast
te zetten. We hebben toen e'en sloep gestreken,
die met 5 man naar het zeilschip is geroeid.
Het was een hachelijke onderneming, want de
zee ging geweldig te keer, overal staken rotsen
op en zoo'n sloep is niet groot. Maar het lukte.
Een touwladder stond niet over boord en daar
om klauterden de mannen maar langs een toe
vallig buiten boord hangend lijntje naar boven.
Toen moest ik met de Poolzee dichterbij zien
te komen en dat viel ook niet mee, want één
verkeerde beweging zou ons op de rotsen bren
gen. Wij slaagden er evenwel in onze boot weer
stijf tegen het schip aan te krijgen en een tros
over te brengen. De verbinding was dus weer
tot stand gebracht, maar wij konden niet weg
varen, omdat mijn 5 mannen op de Pomorze
de ankers niet konden hieuwen. Kort daarna
verscheen evenwel de Witte Zee en deze zette
ook een sloep met enkele mannén uit, die even
eens aan boord van het zeilschip zijn geklom
men. Met vereende krachten hebben zij toen de
beide ankers geklaard, de Witte Zee bracht
ook een tros uit en samen hebben wij het schip
weer in diep water gebracht. Inmiddels had ik
naar Penmarch geseind, dat zij het volk weer
aan boord moesten brengen. Een motorboot voer
uit en brachtde elf mannen weer op de Pomorze
devrouw is aan wal achter geblévén
ia
waarna zij onze mannen weer bij ons aan boord
bracht en de anderen naar de Witte Zee. Op
Dinsdagmorgen hebben wij toen onze reis voort
gezet. Het bleef slecht weer en des avonds om
half twaalf is onze tros opnieuw gebroken. De
Witte Zee had een nagelnieuwen 16 duims tros
uitstaan, welke gelukkig hield. Wij zijn in de
nabijheid van den sleep gebleven, totdat wij
order kregen naar hier te komen. Het is wel
jammer, dat wij niet zelf onzen sleep op de
plaats van bestemming kunnen gaan afleveren,
dat hoort nu eigenlijk eenmaal zoo, maar ka
pitein Verschoor, die de Pomorze nu gaat af-
lever'en, was buitengewoon tevreden over het
werk van de Poolzee. En wij hebben per slot
van rekening toch samen den sleep van den
gevaarlijken wal op de veilige zee gekregen en
dat is toch maar het voornaamste. Het is anders
een reisje, dat ons allen heugen zal, hoewel
je er eigenlijk weinig van kan zeggen. Het is nu
eenmaal ons werk en dan staan er zulke dingen
je te wachten. Wie weet, wat wij nog voor
den boeg hebben N.R.Ct.
BRAND TE STEENWIJK.
Pasman's Vetsmelterij, een groot gebouw met
een grooten voorraad vet enz., is Zondagoch
tend afgebrand. Hierdoor zijn ruim vijftig men
schen werkloos geworden. De schade, die door
verzekering wordt gedekt, is aanzienlijk, De
oorzaak is onbekend.
EEN MEISJE AANGERAND.
Zondagavond ongeveer kwart vóór 6 is op
de Meerburgkade te Katwijk aan Zee een meisje
aangerand. Een man van 25 a 28 jaar kwam
op een fiets zonder licht op het meisje af en
vroeg haar om geld. Op haar antwoord, geen
geld bij zich te hebben, zeide de man: „dan
moet ik een van je vlechten hebben." Hij haalde
een groot knipmes uit zijn zak en sneed daarmee
een der lange haarvlechten van het meisje af.
loen het meisje begon te liggen, legde de man
haar het zwijgen op met de bedreiging, haar
„door het hart te zullen schieten of haar te
zullen neerslaan. Toen er in de verte eenige
menschen aankwamen, gaf de man het meisje
een harden vuistslag op het hoofd, tengevolge
waarvan het een ernstige bloeding kreeg. De
man nam daarop de vlucht.
De inspecteur van politie te Katwijk aan Zee
verzoekt derigene, die tusschen 5 en 6 uur Zon
dagavond iemand op een fiets zonder licht heeft
gezien en die beantwoordt aan het volgende
signalement, zich zoo spoedig mogelijk bij hem
te vervoegen of inlichtingen te verstrekken aan
het politiebureau te Katwijk aan Zee.
Leeftijd: ongeveer 25 tot 28 jaar; de man
droeg een grijze jas en slappen hoek en een bril
met donker schildpadden montuur. Vermoedelijk
is hij uit de omgeving van Katwijk afkomstig.
ONTPLOFFING IN EEN FABRIEK.
Twee gewonden.
Te Hengelo (Ov.) heeft een ontploffing plaats
gehad in de ververij van de Hengelosche bont
weverij. Een van de ketels is gesprongen, waar
door een muur geheel werd ingedrukt. De 14-
jarige B, kreeg brandwonden aan hoofd en han
den én is naar het ziekenhuis vervoerd. De 30-
jarige P. kreeg ernstige hoofdwonden en kon na
verbonden te zijn naar huis worden gebracht.
De oorzaak van de ontploffing is onbekend.
AANVARING.
Maandagavond omstreeks 7 uur is het vracht
stoomschip Vliestroom van de Hollandsche
Stoombootmaatschappij in het IJ bij de Amster-
damsche DroogdokmaatschapDij in ernstige aan-
varing geweest met het stoomschip Steenwijk
van de Nieuwe Rijnvaartmaatschappij, welk
schip een lading stukgoederen inhad.
De Steenwijk, type Rijnaak met stoomvermo-
gen, kreeg midscheeps onder de waterlijn een
groot gat en maakte snel water. De boot van
de havenpolitie was spoedig ter plaatse; door
middel van haar pompinstallatie verhinderde zij,
dat de Steenwijk zonk. De lading van de Steen
wijk zal op een ander schip van de Nieuwe
Rijnvaartmaatschappij worden overgeladen,
waarna het schip zal moeten worden gedokt.
De Vliestroom heeft ernstige schade aan den
kop opgeloopen, waarvoor opneming in een
droogdok noodig is.
Persoonlijke ongevallen zijn niet voorgevallen.
EPIDEMIE IN EEN
VLUCHTELINGENKAMP.
Een koortsziekte onder kinderen.
Reeds veertig kinderen overleden.
Uit Berlijn wordt gemeld
In het vluchtelingenkamp te Hammerstein,
waar de Russische kolonisten van Duitsche af
stamming zijn ondergebracht, is onder de kin
deren een epidemie uitgebroken, die men aan
vankelijk voor mazelen heeft aangezien.
Volgens een mededeeling van den rijkscom
missaris heeft men echter niet met mazelen te
doen, doch met een eigenaardige koortsziekte,
welke in de meeste gevallen in enkele uren den
dood ten gevolge heeft. Een middel tot bestrij
ding van deze ziekte is niet bekend, waardoor
het te verklaren is, dat het aantal sterfgevallen
'betrekkelijk groot is.
Tot nu toe zijn 40 kinderen aan de ziekte
overleden, terwijl er 50 nog ziek zijn: Boven
dien zijn ruim 100 kinderen aan mazelen ziek
geweest, van wie een groot gedeelte echter reeds
weder gezond is.
Het kamp te Hammerstein, waar 3200 kolo
nisten zijn ondergebracht, wordt streng be
waakt. De toegang tot het kamp is verboden en
ook mogen de vluchtelingen van de afzonder
lijke barakken elkaar geen bezoek brengen, om
het gevaar voor een verspreiding van de ziekte
te verminderen.
De rijkscommissaris heeft een aantal nieuwe
barakken laten bouwen en ook nog meer ge-
neesheeren laten komen.
De behandeling van de zieke kinderen wordt
gedeeltelijk daardoor bemoeilijkt, dat de moe
ders haar kinderen verborgen houden, omdat zij
niet van hen willen scheiden.
De vluchtelingen zijn alle mennonieten en
trachten, zooals bij hen thuis de gewoonte was,
de kinderen door bidden te genezen.
De moeders hebben tot nu toe met alle mo
gelijke listen de kinderen steeds opnieuw aan
het geneeskundig onderzoek weten te onttrek
ken, zoodat niets anders overbleef dan alle toe
gangen tot de barakken streng te laten bewaken
en dan een nauwkeurig onderzoek in te stellen.
In het kamp te Prenzlau lijdt een aantal kin
deren aan de mazelen. Voldoende geneeskundige
hulp en een voldoend aantal pleegzusters is hier
aanwezig. In het kamp te Mölln in Holstein is
de toestand der kinderen goed.
IEMAND, DIE DRIE DAGEN LANG LIEP,
OM ACHT DAGEN GEVANGENISSTRAF
TE KRIJGEN.
Voor de rechtbank te Kecskemét heeft, naar
men uit Boedapest meldt, dezer dagen een 47-
jarige landbouwer terecht gestaan, omdat hij
van het kerkhof in de naburige stad een paar
stukken hout gestolen had. De beklaagde was
te laat, zoodat men intussch'en eerst een paar
andere zaakjes had afgedaan. Deswege door den
president terecht gewezen, verdedigde de be
klaagde zich met de verklaring, dat de weg
langer gebleken was dan hij gedacht had. Geld
voor den trein had hij niet en daar zijn dorp
105 K.M. van Kecskemét verwijderd lag, was hij
reeds drie dagen onderweg. Voor het overige
gaf hij toe, het hout gestolen te hebben. Hij
had geen geld en geen. werk en wilde een beetje
warmte te hebben in zijn woning voor zijn 4 kin
deren. Hij vertoonde ook een geschrift van den
dorpssecretaris, volgens hetwelk hij nog nooit
tevoren gestraft was. De rechtbank veroordeelde
hem daarop tot acht dagen gevangenisstraf,
waarin de boer verklaarde te berusten. Na het
afzitten van zijn straftijd gaat hij dan weer
te voet terug.
DE PEST IN TUNIS.
Tof du toe zijn in Tunis 39 menschen aan
de pest gestorven. De autoriteiten hebben
strenge maatregelen afgekondigd om uitbrei.
ding van de epidemie te verhinderen. Alle
scholen zijn gesloten. In bet Zuiden van de
kolonie moet de ziekte ontstaan zijnhier
hebben besmette muizen den oogst vernield.
GRAFSCHENNIS.
Op het Elias.kerkbof, de oudste begraaf,
plaats van Dresden, zijn den laatsten tijd tal
van graven geschonden en beroofd. Als da»