Gemengd Nieuwn HET STOOMSCHIP „HOFPLEIN" VERGAAN. fWnbarina profeteert, een afvallige zoon van ?sLTwezenV Wij hebben veel te weinig aan de voorrechten en verplichtingen der Joden j .i,,. I1U worden alle natiën door den geest nit den afgrond, die onder Joodsche genialiteit ij. Rusland de geheele wereld tot opstand God en Zijn Gezalfde mobiliseert, in haar levemswortel bedreigd. Daarom laat ons bidden voor Gods oude volk, °pdat de dag spoedig aanbreke, dat Israël.zijnen Messias er- kenne en zijne rechtmatige plaats aan het hoofd der volkeren inneme. God schenke ons den geest des gebeds M der smeekingen om Immanuels wille Nu, laat ons bidd'en SOMMELSD1JK. Donderdagavond 9 Jan. a.s. hoopt op te treden de Heer Rustige van Leerdam, in het Zondagsschoolgebouw. NEUTRAAL. Neutraal? Dat is: niet ja, niet neen; Dat hinkt van 't een' op 't andre been; 't Is hot noch haar, soep zonder zout, 't Is vleesch noch visch, 't is warm noch koud. Neutraal Neutraal is abnormaal Neutraal Is 'n Gordiaansche knoop, Waar zonder merk; vanglijm en -stroop, Ersatzvervangsel-in 't-kwadraat; 't Iswat in naam alleen bestaat. Neutraal Kwakzalversbrabbeltaal Neutraal Dat zegt: „De leus is zoek Een vlaggestok is 'tzonder doek; 't Is; „Hou je gemak, blijf koest, bedaard Kleur achterbaks Geen open kaart Neutraal Is 'n leeg fanion-foedraal Neutraal? Dat is een Januskop; 't Is; „Sjokt maar dom en stom mee op Begins'lengooi gerust aan kant; Zelf denkendaaraan heb het land Neutraal Is ant-diluviaal Neutraalheeft kop noch ruggegraat Noch eigen beerien, waar 't op staat; 'n Jan Klaassen is 't, die flikkers slaat Bij 't stiekum trekken aan een draad. Neutraal Is poppentheatraal Neutraalis blind en doof en stom, Zijn facie'n vastenavond-mom; Aan 'n leiband hinkt het, mank en krom En linksch; en 't valt... naar links steeds om. Neutraal Is fopspeen-foecifaal AANRANDING. In den Rozendaalschen Laan te Velp werd Maandagavond een 15-jarig meisje aangerand door een haar onbekend persoon, die haar op den grondwierp. Het meisje verdedigde zich echter en de dader nam de vlucht, na haar eerst nog een schop te hebben gegeven. VIJF MAN VERLOREN. De eerste berichten omtrent de redding van de bemanning onjuist. Het relaas van het gebeurde. Naar men verneemt is het Nederlandsche stoomschip Hofplein, van de stoomvaartmaat schappij Milligen te Rotterdam, in den nacht van Vrijdag op Zaterdag ter hoogte van Spanö op de rotsen geloopen, in tweeën gebroken en gezonken;. De Hofplein meet 6801 ton en was op reis gemeld hebb'en is er geen hoop meer op de redding van de vermisten. Twee lijken zijn intusschen aangespoeld. KRANIG WERK IN ZWAAR WEER. Na een moeilijke reis behouden binnen. Zondagavond is de zeesleepboot Poolzee van L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst, na een zware reis te Maassluis aangekomen en de gezagvoerder, kapitein B. Weltevreden heeft ons op de eenvoudige, bescheiden wijze, waarop eenmaal de Nederlandsche sleepbootkapiteins de relazen doen over hun avonturen waarbij dan telkens weer de hooge eischen worden gesteld aan hun goede zeemanschap, hun durf en energie en waarbij het zoo dikwijls een dub beltje op zijn kant is, er op of er onder ver teld, wat zijn boot is overkomen, toen zij met een Poolsch schip op sleeptouw onder zeil ging en door zwaar stormweer is overvallen. Daar voor had de Poolzee al 17 dagen met de Roode zee van dezelfde maatschappij op den Oceaan liggen worstelen met een ander schip. Voor doofheid is slechts één afdoende hulp De ACOUSTICON. Nieuwe Plein 34, Arnhem van Rotterdam naar Narvik, om een lading erts te halen. Het schip stond onder commando van kapitein Schaap, den commodore van de vloot van de maatschappij. Deze gezagvoerder is bekend door zijn kra nige reddingen, welke hij reeds met zijn schip heeft verricht. Zaterdagmiddag werd het volgende bericht ontvangen De bemanning van het Svanö gezonken stoomschip Hofplein is gered en te Aalesund geland. Helaas bleek dit bericht onjuist, want Zater dagavond werd een telegram ontvangen van Lloyds, dat vijf leden van de bemanning ver mist werden. Op het kantoor van ded irectie van de scheep vaartmaatschappij Milligen was inmiddels een telegram ontvangen van den Nederlandschen consul te Aalesund met het bericht, dat van de Hofplein nog werd vermist een sloep met vijf opvarenden. Kort daarna werd een tele gram ontvangen van kapitein R. Schaap, mel dende, dat van deze vijf opvarenden er twee waren aangespoeld en dat de reddingsboot en de loodsboot van Aalesund nog uit waren om de sloep van de Hofplein en de drie andere vermisten te zoeken. Later op den avond berichtte de directie, dat De bemanning heeft het schip verlaten in twee booten. In de eene zaten 32 man en de beide loodsen, die aan boord waren, in de andere de vijf mannen, die vermist zijn. De eerste Op tweeden Kerstdag, zoo vertélde kapitein Weltevreden, zijn wij van Saint Nazaire ver trokken naar Naskov in Denemarken, met een Poolsch .zeilschip, de Pomorze, op sleeptouw. De Pomorze is bestemd voor opleidingsschip. In Naskov zal het schip worden verbouwd en o.a. zal er een motor in worden geplaatst. Aan boord bevonden zich een Poolsche kapitein, een stuurman met zijn vrouw, een Duitsche boots man met twee matrozen en zes runners uit Maas sluis. Wij zetten dadelijk koers naar Belle Is land, waar wij Zaterdagmorgen in de vroegte werden overvallen door een zwaren storm, „a heavy gale", zooals wij dat noemen. Om twee uur in den mWdag brak de sleeptros; het was een nieuwe manillatros van 16 duim en de sterkste, welken wij aan boord hebben. We za ten vrij dicht bij een gevaarlijke kust en wij moesten zoo gauw mogelijk de verbinding her stellen. Wij hebben de Poolzee stijf tegen de Pomorze gedrukt, wat bij die hooge zee uiterst gevaarlijk is, maar het kon nu eenmaal niet anders. Het volk aan dek en u weet, hoe het op zulk een zeesleeper toegaat, alle hands komt er dan aan te pas heeft prachtig werk gedaan. Voortdurend kregen wij veel water over en de m'enschen werden telkens door de stort zeeën bedolven en dat met die temperatuur. Maar het is gelukt en nog denzelfden middag zetten wij de reis voort, nu sleepende op onzen 14 duims manillatros. Het werd noodweer, beide schepen gingen zwahr te keer en, wat'wij vre^s-,. den, is dien nacht gebeurd. De tweede tros brak ook. Er was geen denken aan, dat wij het *0) DE ENGELSCHE AUTOMOBILISTE, mrs. Victor Bruce wil dit jaar deelnemen aan den sterftt naar Monte Carlo en wil daartoe vertrekken van Lapland. ZU neemt de spade meda, om haar uiwagen zoo noodlg uit den sneeuw te kunnen halen. Neutraal Is 'n slaapmuts, 't is morfien, 't Is 'n bril, die loensch naar links leert zien. 't Is 'n gif, dat idealen moordt En 'n doofpot, die je zelfzijn smoort. Neutraal Neutraalniks zoo fataal Neutraal Dat is 'n kameleon, 'n Amphibie, koudin tropenzon, Een kreeft is 't, rugwaarts vlug te poot Enwordt ie warm, dan wordt ie rood. Neutraal Iswat de drommel haal' MATHYS REINIERSZ. Heerlen, Nieuwjaar 1930. Msb. BOND VAN BEDRIJFSAUTO. HOUDERS IN NEDERLAND. De meeste wielrijders hebben wel een rooden reflector aan hun rijwiel aangebracht, maar in vele gevallen zóó, dat dit geheel geen effect sorteert, hetzij door den stand, hetzij door de kwaliteit van den reflector. Dit brengt groote gevaren met zich mede, zoowel voor de wielrijders zelve, als voor de andere weg= - gebruikers. t De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder, land heeft daarom aan den Minister van Jus» titie het verzoek gedaan, maatregelen te willen nemen, opdat de voorschriften omtrent de plaatsing van reflectoren op rijwielen zooveel mogelijk worden nageleefd. DE DOOD VAN EEN DRONKEN ARRESTANT, Uit Amsterdam meldt men In den Oudejaarsnacht troffen een paar poli tieagenten op den Zeedijk te Amsterdam een jongeman aan, liggend op den grond. Daar hij blijkbaar dronken was, werd hij door de agenten naar het politiebureau aan de Warmoesstraat overgebracht. Hij kon toen zijn naam nog op geven en werd vervolgens naar het arrestanten- lokaal geleid. Toen men hem den volgenden morgen 7 uur wou wekken, was hij niet wakker te krijgen. Men waarschuwde den geneeskun digen dienst, en de dokter van dien dienst ried aan, hem nog een paar uur te laten liggen. Toen er geen verandering in zijn toestand kwam, werd tegen 11 uur de geneeskundige dienst hier van op de hoogte gesteld. Dokter Göckel achtte toen den toestand van den arrestant zoodanig, dat hij diens opneming in het Wilhelminagast- huis noodzakelijk achtte. Daar er plaatsgebrek was, kon de auto van dén geneeskundigen dienst eerst om tien minuten over twee den jongen komen halen. PeZle was toen échter reeds overleden. Het vermoeden, de beschuldiging, is daarop uitgesproken, dat de arrestant overleden zou zijn tengevolge van hem bij zijn overbrenging door de agenten toegebrachte slagen. Deze ont kennen dit echter en voeren ten bewijze aan, dat de jongen zoo versuft was door den drank, dat eenigerlei krachtig optreden niet noodig was. Een getuige zeide echter, dat hij gezien had, dat de jongen een klap kreeg van een der agenten. Daar dit vooralsnog niet waarschijnlijk moest worden geacht, werden de betrokken agenten niet geschorst. Wel werd het proces verbaal van het gebeurde aan den officier van justitie gezonden, en een geneeskundig onderzoek ingesteld. Naar we vernemen, is daarbij ge bleken, dat de jongen aan encephalitis leed. Door het gebruik van bier met cognac is deze kwaal zoo snel verergerd, dat spoedig de dood intrad. NOODLANDING. Van een particulier vliegtuig. Maandagmiddag om drie uur heeft het par ticuliere vliegtuig AVA OO A.J.C. van Oost ende bestuurd door een vrouwelijke piloot, nabij ootdplaat op het schor bij het gehucht nummer -even een noodlanding gemaakt, tengevolge van «fa m's'' j ^et opstijgen; is een der wielen en modder gezakt, waardoor het vliegtuig °P kwam te staan en de schroef werd ermeld. Het vliegtuig is met paarden uit de odder gesleept. De bestuurster heeft naar ostende getelefoneerd om nieuwe onderdeel'en. een telegram van den kapitein meldde, dat er omtrent het lot van de drie vermisten geen hoop meer bestond. De namen van de slachtoffers luiden Derde stuurman H. Zeeveld, Boschjeslaan 7, Vlissingen, en de matrozenA. Leenhouts, Vaartweg 8, Vlaardingen; J. G. Bartels, Wil- helminastraat 31, Rotterdam; J. Bruurmijn, Her man Costerstraat 46, Rotterdaén, en Kundllng, Nieuwe Kerkstraat 83, Rotterdam. De lijken zullen naar Aalesund vervoerd wor den om aldaar te worden begraven. De geredde bemanning vertrekt Dinsdag uit Aalesund en Woensdag uit Bergen. Omtrent de ramp verneemt men nog het volgende De Hofplein verkeerde reeds Vrijdagnacht in nood. Het schip is op een rots geloopen bij Buhulmen, waardoor het stuurloos werd en water maakte in ruim II. Na van de rots af te zijn gedreven in N.O. richting, is het schip beginnen te zinken en zijn ruim II, de bunker en de machinekamer ondergeloopén. Daarna is het schip opnieuw op een rots bij Skorpas geloopen. Toen is het in tweeën gebroken en gezonken. De bergings vaartuigen, die in de buurt waren, konden het schip niet bereiken doordat er een orkaan heerschte. kunstje van weer vastmaken in den nacht nog eens zouden kunnen uithalen. Er zat niets an ders op als den dag afwachten. Maar .opeens kregen wij een stuk water over, dat met één slag het peilkompas afrukte, de ruiten van het stuurhuis inrammelde, het ketelschot insloeg en al het touwwerk van het opgaand want van den voormast meenam. Luchtkokers en een stuk reeling gingen ook mee. Het .ergste was, dat vlak achter het ketelschot de stoel van het stoomstuurgerei zit. De boel wou niet meer werken en zoo zaten wij zonder stuur. Zooveel mogelijk zijn wij in de buurt van het zeilschip gebleVen, maar helpen konden wij in geen geval. Wij hadden onze hand'en vol met ons zelf. Met langzaam draaiende machine, nu eens vooruit, dan weer achteruit slaande, lukte het met veel moeite, de Poolzee met den kop op de golven en de positie gaande te houden. Daardoor kregen wij zoo min mogelijk water over en dreven wij ten minste niet af. Maar op het zeilschip zaten zij ook in een benarde positie, want "de Pomorze liep voor den wind en het water weg, vrijwel recht naar de rotsachtige kust toe. Ik heb draad loos naar alle kuststations geseind, dat zij goed moesten uitkijken naar een zeilschip, dat met 12 man aan boord, drijvende was. Op Zondag middag om 4 uur waren wij vlak bij Penmarch, 20 mijl Noord van L'Orient. De Pomorze pre senteerde beide ankers en kwam tusschen de rotsen vast te liggen. Dat het er niet is opge- loopen, is werkelijk wonder. Als de ankers slipten of een ketting brak en met dat zware weer was de kans groot, dat dit gebeurde dan zou het schip onherroepelijk op de rotsen en uit elkaar zijn geslagen. De reddingboot van Penmarch kon niet uitvaren, omdat het weer te slecht en de positie van de Pomorze te ge vaarlijk was. Zoo goed en kwaad als het ging, zijn wij maar in de buurt gebleven. In dien tussch'entijd was onze eerste machinist, meester Vlielander, aan het repareeren getrokken van het stuurgerei en het is hem met ontzaglijk veel moeite gelukt een voorloopige herstelling voor elkaar te krijgen. Dank zij zijn harde werken konden wij toen ten minste weer manoeuvreeren. Inmiddels had ik om hulp geseind paar de Witte Zee, die in het Kgnaal voer, op reis naar haar station Queenstown. Deze boot, die onder com mando staat van kapitein C. Verschoor de commodore van onze vloot is Maandagmid dag bij ons gekomen. In dien tusschentijd had de reddingboot van Penmarch van een oogen blikje, dat het weer even iets kalmer was, ge bruik gemaakt, om de twaalf menschen van de Pomorze te halen. Tegelijk heeft zij, op mijn verzoek, bij ons een loods afgegeven, een ouden visscher, die de kust daar op zijn duimpje kent. Omdat ik bang was, dat het schip op de rotsen zou verdagen, besloten wij kort daarna een poging te wagen, de Pomorze weer gaande te krijgen. Daartoe moesten wij in de eerste plaats een tros uitbrengen. Maar aan boord van het zeilschip was niemand meer, om den tros vast te zetten. We hebben toen e'en sloep gestreken, die met 5 man naar het zeilschip is geroeid. Het was een hachelijke onderneming, want de zee ging geweldig te keer, overal staken rotsen op en zoo'n sloep is niet groot. Maar het lukte. Een touwladder stond niet over boord en daar om klauterden de mannen maar langs een toe vallig buiten boord hangend lijntje naar boven. Toen moest ik met de Poolzee dichterbij zien te komen en dat viel ook niet mee, want één verkeerde beweging zou ons op de rotsen bren gen. Wij slaagden er evenwel in onze boot weer stijf tegen het schip aan te krijgen en een tros over te brengen. De verbinding was dus weer tot stand gebracht, maar wij konden niet weg varen, omdat mijn 5 mannen op de Pomorze de ankers niet konden hieuwen. Kort daarna verscheen evenwel de Witte Zee en deze zette ook een sloep met enkele mannén uit, die even eens aan boord van het zeilschip zijn geklom men. Met vereende krachten hebben zij toen de beide ankers geklaard, de Witte Zee bracht ook een tros uit en samen hebben wij het schip weer in diep water gebracht. Inmiddels had ik naar Penmarch geseind, dat zij het volk weer aan boord moesten brengen. Een motorboot voer uit en brachtde elf mannen weer op de Pomorze devrouw is aan wal achter geblévén ia waarna zij onze mannen weer bij ons aan boord bracht en de anderen naar de Witte Zee. Op Dinsdagmorgen hebben wij toen onze reis voort gezet. Het bleef slecht weer en des avonds om half twaalf is onze tros opnieuw gebroken. De Witte Zee had een nagelnieuwen 16 duims tros uitstaan, welke gelukkig hield. Wij zijn in de nabijheid van den sleep gebleven, totdat wij order kregen naar hier te komen. Het is wel jammer, dat wij niet zelf onzen sleep op de plaats van bestemming kunnen gaan afleveren, dat hoort nu eigenlijk eenmaal zoo, maar ka pitein Verschoor, die de Pomorze nu gaat af- lever'en, was buitengewoon tevreden over het werk van de Poolzee. En wij hebben per slot van rekening toch samen den sleep van den gevaarlijken wal op de veilige zee gekregen en dat is toch maar het voornaamste. Het is anders een reisje, dat ons allen heugen zal, hoewel je er eigenlijk weinig van kan zeggen. Het is nu eenmaal ons werk en dan staan er zulke dingen je te wachten. Wie weet, wat wij nog voor den boeg hebben N.R.Ct. BRAND TE STEENWIJK. Pasman's Vetsmelterij, een groot gebouw met een grooten voorraad vet enz., is Zondagoch tend afgebrand. Hierdoor zijn ruim vijftig men schen werkloos geworden. De schade, die door verzekering wordt gedekt, is aanzienlijk, De oorzaak is onbekend. EEN MEISJE AANGERAND. Zondagavond ongeveer kwart vóór 6 is op de Meerburgkade te Katwijk aan Zee een meisje aangerand. Een man van 25 a 28 jaar kwam op een fiets zonder licht op het meisje af en vroeg haar om geld. Op haar antwoord, geen geld bij zich te hebben, zeide de man: „dan moet ik een van je vlechten hebben." Hij haalde een groot knipmes uit zijn zak en sneed daarmee een der lange haarvlechten van het meisje af. loen het meisje begon te liggen, legde de man haar het zwijgen op met de bedreiging, haar „door het hart te zullen schieten of haar te zullen neerslaan. Toen er in de verte eenige menschen aankwamen, gaf de man het meisje een harden vuistslag op het hoofd, tengevolge waarvan het een ernstige bloeding kreeg. De man nam daarop de vlucht. De inspecteur van politie te Katwijk aan Zee verzoekt derigene, die tusschen 5 en 6 uur Zon dagavond iemand op een fiets zonder licht heeft gezien en die beantwoordt aan het volgende signalement, zich zoo spoedig mogelijk bij hem te vervoegen of inlichtingen te verstrekken aan het politiebureau te Katwijk aan Zee. Leeftijd: ongeveer 25 tot 28 jaar; de man droeg een grijze jas en slappen hoek en een bril met donker schildpadden montuur. Vermoedelijk is hij uit de omgeving van Katwijk afkomstig. ONTPLOFFING IN EEN FABRIEK. Twee gewonden. Te Hengelo (Ov.) heeft een ontploffing plaats gehad in de ververij van de Hengelosche bont weverij. Een van de ketels is gesprongen, waar door een muur geheel werd ingedrukt. De 14- jarige B, kreeg brandwonden aan hoofd en han den én is naar het ziekenhuis vervoerd. De 30- jarige P. kreeg ernstige hoofdwonden en kon na verbonden te zijn naar huis worden gebracht. De oorzaak van de ontploffing is onbekend. AANVARING. Maandagavond omstreeks 7 uur is het vracht stoomschip Vliestroom van de Hollandsche Stoombootmaatschappij in het IJ bij de Amster- damsche DroogdokmaatschapDij in ernstige aan- varing geweest met het stoomschip Steenwijk van de Nieuwe Rijnvaartmaatschappij, welk schip een lading stukgoederen inhad. De Steenwijk, type Rijnaak met stoomvermo- gen, kreeg midscheeps onder de waterlijn een groot gat en maakte snel water. De boot van de havenpolitie was spoedig ter plaatse; door middel van haar pompinstallatie verhinderde zij, dat de Steenwijk zonk. De lading van de Steen wijk zal op een ander schip van de Nieuwe Rijnvaartmaatschappij worden overgeladen, waarna het schip zal moeten worden gedokt. De Vliestroom heeft ernstige schade aan den kop opgeloopen, waarvoor opneming in een droogdok noodig is. Persoonlijke ongevallen zijn niet voorgevallen. EPIDEMIE IN EEN VLUCHTELINGENKAMP. Een koortsziekte onder kinderen. Reeds veertig kinderen overleden. Uit Berlijn wordt gemeld In het vluchtelingenkamp te Hammerstein, waar de Russische kolonisten van Duitsche af stamming zijn ondergebracht, is onder de kin deren een epidemie uitgebroken, die men aan vankelijk voor mazelen heeft aangezien. Volgens een mededeeling van den rijkscom missaris heeft men echter niet met mazelen te doen, doch met een eigenaardige koortsziekte, welke in de meeste gevallen in enkele uren den dood ten gevolge heeft. Een middel tot bestrij ding van deze ziekte is niet bekend, waardoor het te verklaren is, dat het aantal sterfgevallen 'betrekkelijk groot is. Tot nu toe zijn 40 kinderen aan de ziekte overleden, terwijl er 50 nog ziek zijn: Boven dien zijn ruim 100 kinderen aan mazelen ziek geweest, van wie een groot gedeelte echter reeds weder gezond is. Het kamp te Hammerstein, waar 3200 kolo nisten zijn ondergebracht, wordt streng be waakt. De toegang tot het kamp is verboden en ook mogen de vluchtelingen van de afzonder lijke barakken elkaar geen bezoek brengen, om het gevaar voor een verspreiding van de ziekte te verminderen. De rijkscommissaris heeft een aantal nieuwe barakken laten bouwen en ook nog meer ge- neesheeren laten komen. De behandeling van de zieke kinderen wordt gedeeltelijk daardoor bemoeilijkt, dat de moe ders haar kinderen verborgen houden, omdat zij niet van hen willen scheiden. De vluchtelingen zijn alle mennonieten en trachten, zooals bij hen thuis de gewoonte was, de kinderen door bidden te genezen. De moeders hebben tot nu toe met alle mo gelijke listen de kinderen steeds opnieuw aan het geneeskundig onderzoek weten te onttrek ken, zoodat niets anders overbleef dan alle toe gangen tot de barakken streng te laten bewaken en dan een nauwkeurig onderzoek in te stellen. In het kamp te Prenzlau lijdt een aantal kin deren aan de mazelen. Voldoende geneeskundige hulp en een voldoend aantal pleegzusters is hier aanwezig. In het kamp te Mölln in Holstein is de toestand der kinderen goed. IEMAND, DIE DRIE DAGEN LANG LIEP, OM ACHT DAGEN GEVANGENISSTRAF TE KRIJGEN. Voor de rechtbank te Kecskemét heeft, naar men uit Boedapest meldt, dezer dagen een 47- jarige landbouwer terecht gestaan, omdat hij van het kerkhof in de naburige stad een paar stukken hout gestolen had. De beklaagde was te laat, zoodat men intussch'en eerst een paar andere zaakjes had afgedaan. Deswege door den president terecht gewezen, verdedigde de be klaagde zich met de verklaring, dat de weg langer gebleken was dan hij gedacht had. Geld voor den trein had hij niet en daar zijn dorp 105 K.M. van Kecskemét verwijderd lag, was hij reeds drie dagen onderweg. Voor het overige gaf hij toe, het hout gestolen te hebben. Hij had geen geld en geen. werk en wilde een beetje warmte te hebben in zijn woning voor zijn 4 kin deren. Hij vertoonde ook een geschrift van den dorpssecretaris, volgens hetwelk hij nog nooit tevoren gestraft was. De rechtbank veroordeelde hem daarop tot acht dagen gevangenisstraf, waarin de boer verklaarde te berusten. Na het afzitten van zijn straftijd gaat hij dan weer te voet terug. DE PEST IN TUNIS. Tof du toe zijn in Tunis 39 menschen aan de pest gestorven. De autoriteiten hebben strenge maatregelen afgekondigd om uitbrei. ding van de epidemie te verhinderen. Alle scholen zijn gesloten. In bet Zuiden van de kolonie moet de ziekte ontstaan zijnhier hebben besmette muizen den oogst vernield. GRAFSCHENNIS. Op het Elias.kerkbof, de oudste begraaf, plaats van Dresden, zijn den laatsten tijd tal van graven geschonden en beroofd. Als da»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1930 | | pagina 3