J. H. DIJKERS, H. MAAN, [St. KASTELEIIi, r^Jl m tweede blad. Grootst speciaal Bedden- en Tapijtmagazijn. c schoenhandel en Reparatie-inrichting Firma Van den Doel &Co. A. DROOGER C. BOETER, 3 i mosselman vis ANTH. KRIJGSMAN, M. VAN DER VEER, G. van der Laan, Fa. P. KASTELEIN s G. boeddeb - nr. Heermaner D. B. VAN ERKEL c. knape vleeschhouwerij spekslagerij Woensdag 1 Januari I93Q. No. 3603 Gemengd Nieuws. S TIMMERMAN. A. groenendijk, je voor electriciteits- Schooi. Telefoon 243 - Sommelsdijk Wenscht allen een voorspoedig en gelukkig Nieuwjaar. p. f. Schoenhandel. Zadelmakerij. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f. Zaadteelt en Zaadhandel - Telefoon No. 255. SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f. J. DE RUITER, Mr. Metselaar en Aannemer. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. Z f lïlACHfflESmEDEIIIJ HERSTELPLAATS HOOR lïlACHMES EK IYI0T0REII Kruidenier Land- en Tuinbouwzaden SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f. Uitgevers, SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. K. Th. LE COMTE Voorstraat. p. f. s Sommelsdijk, 1 Januari 1930. Manufacturen f G. VAN DER STOEP wenscht vrienden en cliëntèle een gelukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk Telefoon 220 Ook de belasting- de toekomst tege- gemeester Donker den zijn gestadigen en den geest frisch het belang der ge- dagen overleed de ioot van C. Polle- echt verbonden erschillende polders bij den secretaris ring van bouwland >ren T. van Noord f 330.— en per gemet de week werden van en, 600 balen peen an het reizend pu- ieeld, dat de Veer- opgeheven. Met het ing van ons eiland, ie eilanden, is het ze dienst is opge- ;an hier is proces- het rijden zonder ;te" heeft voor het jsbaan een centrifu- door het mogelijk is ier water te zetten. B. V. L. it 37 p., M. Zwee- K, Niekerk 34 p., W. Volaart 31 p., r 20 p. en A. van Ideze gemeente wer- \ardapelen, 600 H.L. fn 2800 balen uien. er lichting 1930 C. voor eerste oefening phage worden inge- heene ,politieverordgx anden ter secreta^|,)> lend gemaakt ook genaamd, ver- ke bepalingen, waar lom geld Nieuwjaar nissie van Winter- I huisgezinnen, waar tn die niet in de ge- Jrraad voor d'en win ding zal verstrekken. gehouden raadsver- van de gascommissie Bonte en C. Zoete- liw en M. Brooshooft i ontslag verleent als leravondcursus. Ver droop van een per- Irgem. C. Zaaijerlaan 's-Gravenhage voor prdiger in de electri- emd de heer C. Zoe- Bonte is benoemd [O. L. school. x i 'Of nier gehouden spoetp por den Raad als af- Hteitsbedrijf gekozen huijzen. iiari, des avonds halt [^vergadering worden L., met het doel te een afdeeling. Als A. A. Hogeweg van Jecretaris van de ge le Monden der Maas. |ezer gemeente kwam ischende vergadering agenda was de be- Jrdigde naar de ver- Ickee, op 31 Dec. Na Ipen over de heeren T. Tanis, werd eerst- ttemmen aangewezen, jnoemde tot het na11' Lzaal nog een bijzon- De heer Van Noord hem werd door den J dat het H. M. onze If t behaagd, hem voor In ijverige plichtsbe- I een medaille van oe II in goud. „Waarlijk orde verdiend". De In dank uit, eerst aan pn betrokken Minister Eemeester, die zoozeer Iragen, dat hem deze Ide vorige, week aan llo per dag en Pef Ihet kerkgebouw lhjdagavond 6 uur °P |ouda. lzijn de kinderen def laald op versnapenn- [als prijzen uitgedeeld' [nming voor ouderlin' [Geref. Kerk zijn her- Verduin en A. Dries der Slik. ie Ned. Herv. Kerk oster van Montfoor Is Woensdagmorgen alhier de bevestig^ [ekozen ouderling e eerus en J. Breur. TNH0C-SO0WSES EEN BRANDEND SCHIP OP ZEE. Drie reddingsbooten uitgevaren. Donderdagavond omstreeks 10 uur rappor teerde de kapitein van een den Nieuwen Water weg binnen komend Fransch stoomschip dat ten Westen van het vuurschip Maas een schip, ver moedelijk een klein zeilschip, in brafid stond. Dadelijk zijn de zeesleepbooten Kijkduin en Humber van L. Smit Co s internationalen Sleepdienst uitgevaren en even later is op order van den loodscommissaris ook de reddingsboot uitgevaren. Van den uitkijkpost was het bran dende schip gedurende geruimen tijd met een kijker goed waar te nemen. Tegen twaalven, toen de drie booten al ge- ruimen tijd weg waren, werd opeens de lucht hel rood gekleurd. Het duurde maar even, maar men begreep, dat aan boord van het brandende schip een hevige ontploffing was geschied en natuurlijk maakte men zich toen wel wat onge rust over de mannen aan boord van de drie booten, welke zich mogelijk dicht in de nabijheid van het brandende schip bevonden. Kort daarna keerde de Kijkduin uit zee terug en de kapitein rapporteerde, dat de Humber en de reddings boot in de nabijheid waren, maar dat zich aan boord van het brandende schip vermoedelijk niemand meer bevond. Toen de ontploffing ge beurde, was de Kijkduin al e'en heel eind op de terugreis. Opnieuw wachtte men in spanning, tot tegert half twee de reddingsboot de Berghaven weer binnen kwam. Er bevonden zich geen ge redden aan boord. Dadelijk na aankomst hebben wij een onder houd gehad met den kapitein, den heer Slis, die ons het volgende vertelde Van den loodscommissaris hebben wij op dracht gekregen, uit te varen naar een brandend schip, dat ten Westen van het Maasje zou lig gen. Toen wij goed en wel buiten de pieren wa ren, zagen wij het in nood verkeerende schip drijven en we hebben er dadelijk koers naar ge zet. Onderweg kwamen wij de Kijkduin tegen, welke we hebben gepraaid. De kapitein riep, dat de Humber er bij was, en dat hij terug naar den Waterweg zou gaan. Wij zijn dadelijk door gegaan en hebben even later de Humber ge praaid. De kapitein van dezen sleeper zei, dat er geen volk meer aan boord was, maar daar mochten wij niet tevreden mee zijn. Zoo mogelijk moesten wij dat uit eigen waarneming vaststel len. Ik ben dus nog een beetje dichterbij ge stoomd, totdat ik boven den wind, tot ongeveer 25 meter was genaderd. Met Morselamp hebben wij toen het schip beschenen en het eerste wat wij zagen, was, dat de beide sloepen uit de davits verdwenen waren. De opvarenden had den het schip dus inderdaad verlaten. Wij heb ben daarna eens rond het schip gevaren, maar daarbij moest je geducht uitkijken, want er lag veel drijfhout en er stond een woelige zee, voor al doordat er zooveel olie uit het brandende schip op de golven terecht was gekomen. Hier hebben wij het relaas van kapitein Slis onderbroken met de vraag, waarom de zee daar door woeiliger werd, want wij dachten onwille keurig aan het storten van olie op de golven. Kapitein Slis antwoordde, dat olie storten om een kalmer zee'tje te krijgen heel goed is, als je voor de zee uit gaat, maar kom je door de olie heen, dan is het juist veel kwader. Al het water zoo zei hij, loopt dan door elkaar en je krijgt een bijzonder zware deining. Het brandende schip ging dan ook geweldig te keer en het slingerde hevig. Het roer sloeg als dol heen en weer. Het achterschip stond in lichte laaie, één mast was overboord geslagen en de boeg spriet hing op zij naast den steven. De beide boordlichten brandden nog. Omdat je met een brandend schip nooit kunt weten wat er ge beurd, wij wisten niet wat het schip inhield en het had een motorkomer en dus zeker olie en benzine aan boord, besloten we maar gauw weer een beetje uit de buurt te gaan. Den naam van het schip een driemastscho'ener en de plaats van herkomst konden wij niet lezen, want op den voorsteven stond niets en de achterste ven was verbrand. Maar met dat al wisten wij ook nog niet, waar de opvarenden waren gebleven en het was best mogelijk, dat zij hier of- daar in de sloepen rondzwalkten. Wij hebben to'en aan de Humber gevraagd, goed uit te kijken, waarna wij naar de loodsboot van den Westpost wilden gaan om te vragen, of die soms wat had gezien. Inmid dels was ook de reddingsboot van Stellendam ter Waatse gekomen en deze zou in elk geval nog een beetje in de buurt blijven. Daarop zijn wij naar den Westpost vertrokken. Wij waren nog een mijl van het brandende schip, of plot seling zagen wij een heel stuk vuur de lucht in gaan. Het werd een oogenblik zoo helder alsof het volop dag was. Een heel eind verder kwam het vuur weer neer. Eerst dachten wij, dat het heele schip in de lucht was gevlogen, maar even later zagen wij den schoener nog op de oude plaats ronddrijven, en de. brand woedde nog lustig verder. Vermoedelijk is een benzinetank ontploft, Wij waren wat blij, dat we er niet zoo heel dicht meer bij waren. Trouwens de Hum ber en de Stellendamsche reddingsboot waren op dat oogenblik er niet zoo vlak op, dat zij groot gevaar hebben geloopen. Tegen dat wij bij den Westpost waren, ging deze loodsboot juist naar binnen- en wij zijn toen ook maar den Waterweg weer ingeloopen. Toen wij hier aankwamen hoorden wij van de loods boot, dat de opvarenden van den schoener heel waarschijnlijk waren opgepikt door een Belgische loodsboot, die hen naar Vlissingen zou brengen. De Humber zou in elk geval nog,zoo lang mo gelijk bij den schoener blijven. Tot zoover het verhaal van kapitein Slis. Naar men ons uit Vlissingen seint, heeft de Belgische loodsboot no. 11 vannacht aldaar 10 schipbreukelingen van den brandenden schoener aan land gezet. De mannen zijn afkomstig uit Fécfrnps, waarheen zij den daaropvolgenden morgen zijn doorgereisd door bemiddeling van het Fransche consulaat. De schoener is langzamerhand Noordelijk af gedreven en was weldra dwars van Schevenin- gen, waar hij door de kustwacht werd opge merkt. Terstond werd de heer W. Bakker, voor zitter van de plaatselijke commissie van de N. en Z.-Nederlandsche Reddingsmaatschappij, ge waarschuwd, die order gaf, de reddingsboot klaar te maken. Kort daarna is de Zeemanshoop, onder commando van schipper Bruin uitgevaren. Tegen kwart voor vier is de boot teruggekeerd. Schipper Bruin rapporeerde, dat er niemand meer aan boord was en dat de Humber in de nabijheid lag. De reddingsboot uit Stellendam de Koningin Wilhelmina, was dus op dat oogen blik weer ingerukt. De schoener is verder af gedreven in de richting van IJmuiden. Met het keeren van het tij is de schoener weer Zuidwaarts gaan drijven, zoodat hij Vrij dagmorgen omstreeks tien uur dwars van Sche- veningen was. Nog steeds woedde het vuur he vig. Later in den morgen is het schip gezonken. Het wrak ligt hinderlijk voor de scheepvaart. Eén mast steekt bot/en het water uit. N. R. Ct. HET STOOMSCHIP MADIOEN OP EEN RIF GELOOPEN. Geen persoonlijke ongelukken. Het Nederlandsche stoomschip Madioen, van den Rotterdamschen Lloyd op weg van Batavia naar New- York, fs, aldus een bericht uit Lon den, op het Mesmarie Rif geloopen. Het schip heeft veel schade en maakt water in ruim 1. De voorsteven is verbogen. De kans bestaat, dat het schip bij het afsleepen zinkt. Naar de Rotterdamsche Lloyd mededeelt, is het stoomschip Madioen in de Roode Zee op 8 mijl afstand van Djeddah op een rif geloopen. De pelgrims aan boord zijn door het stoomschip Threus van de Holt Line overgenomen en zullen te Djeddah worden geland. Voor de bemanning van de Madioen bestaat geen gevaar. Het schip zit vast op het rif. Nader deelde de reederij ons nog mede, dat alle 864 pelgrims zijn geland. Van andere zijde wordt nog gemeld De Madioen is gebouwd in 1913 en is 6803 ton bruto groot en 4305 ton netto. Er is een bergingsboot naar de Madioen toe. De zee is zeer kalm. Gedurende de afgeloopen week is de toe stand der fondsenmarkt zoowel wat de stemming als de omzetten betreft, er weer niet op vooruit gegaan. Overal heerschte een groote mate van terughouding en lusteloosheid, hetgeen in ver band met de toenemende onzekerheid nopens de verdere ontwikkeling van de economische con junctuur in alle landen. Men heeft getracht vertrouwen te schenken aan het denkbeeld, dat de werkelijke achter uitgang van slechts korten duur zou zijn, en de verlichting welke de wereld-geldmarkt bood, kort na de jongste beurs-catastrophe tot een algemeene opleving zeker zou bijdragen. De achtereenvolgende disconto-verlagingen, waartoe onlangs verschillende centrale instellin gen besloten, de hieruit ontstane veel gemak kelijker crediet-verleening, het ophouden van den goud-uitvoer van de oude naar de nieuwe wereld en de daarvoor in de plaats tredende terugkeer van het kapitaal naar Europa, de krachtige maatregelen, welke door de regeering der Vereenigde Staten werden aangekondigd om den economischen toestand weder op het oude peil op te voeren, de medewerking hiertoe door Staats- en gemeentelijke autoriteiten en tevens de geruststellende verklaringen uit de industrieele centra, dat de achteruitgang van den bedrijfs- toestand slechts gedeeltelijk het gevolg is van de jongste beursverliezen, deze alle waren tee kenen, welke aanvankelijk de beurzen gerust stelden en h.t vertrouwen in de toekomst vrij spoedig deden terugkeeren. Op alle wereldplaat sen heerschte weken achtereen een vrij gunstige ondertoon. De Europeesche markten hadden wel veel rekening te houden met de toestanden in eigen omgeving en ontkwamen deze somtijds niet aan een langzamen achteruitgang in den koersstand, maar telkens weer bood Wallstreet, waarop het oog gevestigd bleef, goeden steun, zoodat. de meening ingang vond, dat onaange name gebeurtenissen van slechts tijdelijken aard zouden zijn. De handel bleef echter overal zeer beperkt 'en is ook de laatste dagen te New-York sterk afnemende geweest, eerstens omdat door de ge weldige verliezen de koopkracht sterk vermin derd is en onder de huidige omstandigheden de speculatie geen kans gaf een of andere bewe ging op touw te zetten. Zelfs het zeer ruime geld in Amerika en de grootere credietverlee- ning waren niet in staat eenige herleving te doen ontstaan. Langzamerhand openbaarde zich een algemeene twijfelachtige toestand. In de Unie overtuigde men zich er van, dat de maatregelen tot steun niet terstond daadwerkelijk waren en alles op de toekomst berekend was en overwoog niet zonder eenig pessimisme, inhoeverre aan de verwachting van de algemeene wederont- wikkeling zou worden beantwoord. Voor Ame rika gold bovendien de ongunstige factor, dat tengevolge van de verzwakking van het betaal middel in het buitenland de gouduitvoer sterk toenam, en, hoewel de Amerikaansche goudvoor raad voldoende in staat is, om aan verder aan vallen het hoofd te bieden, ten eenenmale de invloed daarvan zich op geld- en credietmarkt zou doen gevoelen, hetgeen ook ten nadeele zou werken op de verdere ontwikkeling van het be drijfsleven in het algemeen. Deze invloed bleef gedurende de afgeloopen week achterwege. Het geld bleef ruim aangeboden, hoewel verdere goud-verschepingen plaats vonden. Deze ruimte moet tevens in verband gebracht worden met het feit, dat momenteel het zakenleven uiterst voorzichtig te werk gaat en hierdoor de vraag naar geld veel geringer is dan in gewone tijden. De Amsterdamsche beurs toont een tamelijk kalm karakter. De aandacht was gedurende den laatsten tijd hoofdzakelijk geconcentreerd op bin- rienlandsche industrieele waarden, welke door trustvorming met het buitenland een schoone toekomst beloofden. De beperking in de winst- verdeeling echter o.a. bij de Margarine-Unie, waprvan het dividend ondanks de stijgende winstcijfers, onveranderd is gebleven, alsmede de feitelijk mislukte uitgifte der Algemeene Kunstzijde Unie, beide ondernemingen, welke weker een haussebeweging op de aandeelen- markt accentueerden, leverden het bewijs, dat van trustvorming niet altijd revenuen te ver wachten zijn. Ook dezer dagen heeft zich het aanbod voortgezet, dat aanvankelijk in deze waarden het grootst is geweest, en dikwijls gaf deze markt de leiding ook aan andere waarden ter beurze. Met deze waarden gingèn de Philips- lampen vrijwel op en neer de speculatie bleek ten doode te zijn opgeschreven en dikwijls stond de handel hierin zoo goed als geheel stil. De gunstige verwachting van de te Chicago gehouden conferentie ter verbetering der we- reld-petroleummarkt bleek ook ditmaal op de olie-aandeelenmarkt zonder invloed te zijn. Con sumptie en productie spelen hier, zoowel als op de suiker-, tin-, rubber- en theemarkt een be langrijke rol. w, A. Wielhouwer, A. HOLLEMAN, Mr. Bakker. wenscht geachte clientele, vrienden en be kenden een gelukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. J. KWAKERNAAK, Veeverloskundige. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f. C. SPEE Jz.( Timmerman. Marktveld. Sommelsdijk, 1 Januari 1930 p. f. P. KIEVIT. Clientèle, vrienden en bekenden, een gelukkig Nieuwjaar. Bij voortduring aanbevelend. Winkel in Ijzerwaren, aanverwante artikelen enz., tevens SMEDERIJ te Middelharnis. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. Sommelsdyk. 1 Jan. 1930. p.f. A. LUIJENDIJK, Vleeschhouwerij en' Spekslagerij, Sommelsdijk, 1 Januari 1930. m. h. g. JAN TROOST Jz., Kreekstraat, Sommelsdijk, wenscht vrienden en begunstigers een ge lukkig Nieuwjaar. Je adres voor jonge kippen, geeft hooge prijzen voor ongangs vee. Te bereiken met telefoon no. 242, Aan familie, vrienden en begunstigers een voorspoedig Nieuwjaar. Auto» vrachtrijder. T Clef. No» 24T Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f. I A. 1. KEUZEI, Sommelsdijk, 1 Januari 1930. I p. f. COIFFEUR, RING, SOMMELSDIJK 1 Januari 1930. p. f. vertegenwoordiger A. VAN EESTEREN. g Aan mijn geachte familie, cliën» I tèle, vrienden en bekenden een g gelukkig jaar. Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p.f. Fa. KEIJZER VAN DER BIJ, Metselaars. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. pi. A. DE MOOIJ, Boekhandel. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. JOH. BREUR, Coiffeur. Compliment van den dag. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. J. C. WESSELS, Banketbakkerij. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. ARR. TROOST, Café. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. Veel heil en zegen aan Familie, Vrien den en Begunstigers toegewenscht, Iz. ROETMAN, In Manufacturen en Galanteriën. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f. MANUFACTUREN. SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p.f. tal 110EKH0VEN S ZONEN, I p. f. SOMMELSDIJKSCHE BOUWMATERIALENHANDEL EN BETONHANDEL v.h. GEBR. LE COMTE, Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f. wenscht familie, vrienden en begunsti' gers een gelukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f. JOH. VAN BEEK, Broodbakkerij, Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. L. KASTELEIN, Commissionair wenscht vrienden, begunstigers en be kenden een gelukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. C. GROOTENBOER, Kleermaker Geachte clientele, vrienden en beken den een gelukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. C. VAN BEEK, Mr. Schilder. Aan mijne begunstigers, vrienden en be kenden een voorspoedig jaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. J. A. SLIS Jz„ Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. Sommelsdijk, 1 Jan. 1930, p. f. Het gezamentlijk personeel der I Drukkerij van Firma W. BOEK' S HOVEN a ZONEN, wenscht aan vrienden en begunstigers een gelukkig jaar. G. VAN DEN BOOGERT, Mr. Wagenmaker. wenscht vrienden en begunstigers een gelukkig jaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. Mr. Bakker Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f. vertegenwoordiger der firma W.BOEKHOVENaZONEN Onze geachte Cliëntèle een gezegend Nieuwjaar toege' SL wenscht. ,i II lUEgC' e-a M. VAN DER STAD, Coiffeur. Sommelsdijk. 1 Januari 1930. p.f. G. ZOON Gz., Beurtschipper wenscht zijn geachte clientele een ge lukkig Nieuwjaar. O Sommelsdijk, 1 Januari 1930. P. LE COMTE, Metselaar, Aan geachte clientele familie en vrien den een hartelijke gelukwensch. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. WED. C. VOLWERK-VAN GELDER, Kruidenierswaren en Manufacturen. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. M. JOPPE, Granen- en Kunstmesthandel Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f. K, GROOTENBOER, Café, Sommelsdijk, 1 Januari 1930, p.f. P. J. PALINGDOOD. Sigaremhandel. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. J. C. WORRELL, Gediplomeerd Horlogemaker. Geachte cliëntele een gelukkig Nieuw jaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. Zaklantaarns Batterijen Gas» en Waterleiding. Rij» wielhandel. Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f. HOTEL HARMONIE, H. VAN RIKXOORT. wenscht vrienden en begunstigers een ge lukkig Nieuwjaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. A. KNAPE, Meelhandel, in Lijnkoek, Grutterswaren en Mesting. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. L. KATS ZOON Brood- Beschuit en Kleingoedbakkerij. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. J. THEUNISSE, Koloniale Waren Aan mijn begunstigers, vrienden en be kenden een gelukkig jaar. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. R. A. VAN SPLUNTER en Echtgenoote Schilder Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. JAC, VAN DER WENDE, in Oliën, Vetten en Teerproducten, Sproeiwerktuigen, enz. Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f. "MiSI

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1930 | | pagina 3