J. H. DIJKERS,
H. MAAN,
[St. KASTELEIIi,
r^Jl
m
tweede blad.
Grootst speciaal Bedden- en Tapijtmagazijn.
c
schoenhandel en
Reparatie-inrichting
Firma Van den Doel &Co.
A. DROOGER
C. BOETER, 3
i mosselman vis
ANTH. KRIJGSMAN,
M. VAN DER VEER,
G. van der Laan,
Fa. P. KASTELEIN s
G. boeddeb - nr. Heermaner
D. B. VAN ERKEL
c. knape
vleeschhouwerij
spekslagerij
Woensdag 1 Januari I93Q. No. 3603
Gemengd Nieuws.
S TIMMERMAN.
A. groenendijk,
je voor electriciteits-
Schooi.
Telefoon 243 - Sommelsdijk
Wenscht allen een voorspoedig en gelukkig Nieuwjaar. p. f.
Schoenhandel. Zadelmakerij.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f.
Zaadteelt en Zaadhandel - Telefoon No. 255.
SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f.
J. DE RUITER,
Mr. Metselaar en Aannemer.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. Z
f lïlACHfflESmEDEIIIJ HERSTELPLAATS HOOR lïlACHMES EK IYI0T0REII
Kruidenier Land- en Tuinbouwzaden
SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f.
Uitgevers,
SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930.
K. Th. LE COMTE
Voorstraat.
p. f. s
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
Manufacturen
f G. VAN DER STOEP
wenscht vrienden en cliëntèle een gelukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk Telefoon 220
Ook de belasting-
de toekomst tege-
gemeester Donker
den zijn gestadigen
en den geest frisch
het belang der ge-
dagen overleed de
ioot van C. Polle-
echt verbonden
erschillende polders
bij den secretaris
ring van bouwland
>ren T. van Noord
f 330.— en
per gemet de
week werden van
en, 600 balen peen
an het reizend pu-
ieeld, dat de Veer-
opgeheven. Met het
ing van ons eiland,
ie eilanden, is het
ze dienst is opge-
;an hier is proces-
het rijden zonder
;te" heeft voor het
jsbaan een centrifu-
door het mogelijk is
ier water te zetten.
B. V. L.
it 37 p., M. Zwee-
K, Niekerk 34 p.,
W. Volaart 31 p.,
r 20 p. en A. van
Ideze gemeente wer-
\ardapelen, 600 H.L.
fn 2800 balen uien.
er lichting 1930 C.
voor eerste oefening
phage worden inge-
heene ,politieverordgx
anden ter secreta^|,)>
lend gemaakt
ook genaamd, ver-
ke bepalingen, waar
lom geld Nieuwjaar
nissie van Winter-
I huisgezinnen, waar
tn die niet in de ge-
Jrraad voor d'en win
ding zal verstrekken.
gehouden raadsver-
van de gascommissie
Bonte en C. Zoete-
liw en M. Brooshooft
i ontslag verleent als
leravondcursus. Ver
droop van een per-
Irgem. C. Zaaijerlaan
's-Gravenhage voor
prdiger in de electri-
emd de heer C. Zoe-
Bonte is benoemd
[O. L. school. x
i 'Of
nier gehouden spoetp
por den Raad als af-
Hteitsbedrijf gekozen
huijzen.
iiari, des avonds halt
[^vergadering worden
L., met het doel te
een afdeeling. Als
A. A. Hogeweg van
Jecretaris van de ge
le Monden der Maas.
|ezer gemeente kwam
ischende vergadering
agenda was de be-
Jrdigde naar de ver-
Ickee, op 31 Dec. Na
Ipen over de heeren
T. Tanis, werd eerst-
ttemmen aangewezen,
jnoemde tot het na11'
Lzaal nog een bijzon-
De heer Van Noord
hem werd door den
J dat het H. M. onze
If t behaagd, hem voor
In ijverige plichtsbe-
I een medaille van oe
II in goud. „Waarlijk
orde verdiend". De
In dank uit, eerst aan
pn betrokken Minister
Eemeester, die zoozeer
Iragen, dat hem deze
Ide vorige, week aan
llo per dag en Pef
Ihet kerkgebouw
lhjdagavond 6 uur °P
|ouda.
lzijn de kinderen def
laald op versnapenn-
[als prijzen uitgedeeld'
[nming voor ouderlin'
[Geref. Kerk zijn her-
Verduin en A. Dries
der Slik.
ie Ned. Herv. Kerk
oster van Montfoor
Is Woensdagmorgen
alhier de bevestig^
[ekozen ouderling e
eerus en J. Breur.
TNH0C-SO0WSES
EEN BRANDEND SCHIP OP ZEE.
Drie reddingsbooten uitgevaren.
Donderdagavond omstreeks 10 uur rappor
teerde de kapitein van een den Nieuwen Water
weg binnen komend Fransch stoomschip dat ten
Westen van het vuurschip Maas een schip, ver
moedelijk een klein zeilschip, in brafid stond.
Dadelijk zijn de zeesleepbooten Kijkduin en
Humber van L. Smit Co s internationalen
Sleepdienst uitgevaren en even later is op order
van den loodscommissaris ook de reddingsboot
uitgevaren. Van den uitkijkpost was het bran
dende schip gedurende geruimen tijd met een
kijker goed waar te nemen.
Tegen twaalven, toen de drie booten al ge-
ruimen tijd weg waren, werd opeens de lucht
hel rood gekleurd. Het duurde maar even, maar
men begreep, dat aan boord van het brandende
schip een hevige ontploffing was geschied en
natuurlijk maakte men zich toen wel wat onge
rust over de mannen aan boord van de drie
booten, welke zich mogelijk dicht in de nabijheid
van het brandende schip bevonden. Kort daarna
keerde de Kijkduin uit zee terug en de kapitein
rapporteerde, dat de Humber en de reddings
boot in de nabijheid waren, maar dat zich aan
boord van het brandende schip vermoedelijk
niemand meer bevond. Toen de ontploffing ge
beurde, was de Kijkduin al e'en heel eind op de
terugreis. Opnieuw wachtte men in spanning, tot
tegert half twee de reddingsboot de Berghaven
weer binnen kwam. Er bevonden zich geen ge
redden aan boord.
Dadelijk na aankomst hebben wij een onder
houd gehad met den kapitein, den heer Slis,
die ons het volgende vertelde
Van den loodscommissaris hebben wij op
dracht gekregen, uit te varen naar een brandend
schip, dat ten Westen van het Maasje zou lig
gen. Toen wij goed en wel buiten de pieren wa
ren, zagen wij het in nood verkeerende schip
drijven en we hebben er dadelijk koers naar ge
zet. Onderweg kwamen wij de Kijkduin tegen,
welke we hebben gepraaid. De kapitein riep,
dat de Humber er bij was, en dat hij terug naar
den Waterweg zou gaan. Wij zijn dadelijk door
gegaan en hebben even later de Humber ge
praaid. De kapitein van dezen sleeper zei, dat
er geen volk meer aan boord was, maar daar
mochten wij niet tevreden mee zijn. Zoo mogelijk
moesten wij dat uit eigen waarneming vaststel
len. Ik ben dus nog een beetje dichterbij ge
stoomd, totdat ik boven den wind, tot ongeveer
25 meter was genaderd. Met Morselamp hebben
wij toen het schip beschenen en het eerste wat
wij zagen, was, dat de beide sloepen uit de
davits verdwenen waren. De opvarenden had
den het schip dus inderdaad verlaten. Wij heb
ben daarna eens rond het schip gevaren, maar
daarbij moest je geducht uitkijken, want er lag
veel drijfhout en er stond een woelige zee, voor
al doordat er zooveel olie uit het brandende
schip op de golven terecht was gekomen.
Hier hebben wij het relaas van kapitein Slis
onderbroken met de vraag, waarom de zee daar
door woeiliger werd, want wij dachten onwille
keurig aan het storten van olie op de golven.
Kapitein Slis antwoordde, dat olie storten om
een kalmer zee'tje te krijgen heel goed is, als je
voor de zee uit gaat, maar kom je door de olie
heen, dan is het juist veel kwader. Al het water
zoo zei hij, loopt dan door elkaar en je krijgt
een bijzonder zware deining. Het brandende
schip ging dan ook geweldig te keer en het
slingerde hevig. Het roer sloeg als dol heen
en weer. Het achterschip stond in lichte laaie,
één mast was overboord geslagen en de boeg
spriet hing op zij naast den steven. De beide
boordlichten brandden nog. Omdat je met een
brandend schip nooit kunt weten wat er ge
beurd, wij wisten niet wat het schip inhield en
het had een motorkomer en dus zeker olie en
benzine aan boord, besloten we maar gauw weer
een beetje uit de buurt te gaan. Den naam van
het schip een driemastscho'ener en de
plaats van herkomst konden wij niet lezen, want
op den voorsteven stond niets en de achterste
ven was verbrand.
Maar met dat al wisten wij ook nog niet, waar
de opvarenden waren gebleven en het was best
mogelijk, dat zij hier of- daar in de sloepen
rondzwalkten. Wij hebben to'en aan de Humber
gevraagd, goed uit te kijken, waarna wij naar
de loodsboot van den Westpost wilden gaan om
te vragen, of die soms wat had gezien. Inmid
dels was ook de reddingsboot van Stellendam
ter Waatse gekomen en deze zou in elk geval
nog een beetje in de buurt blijven. Daarop zijn
wij naar den Westpost vertrokken. Wij waren
nog een mijl van het brandende schip, of plot
seling zagen wij een heel stuk vuur de lucht in
gaan. Het werd een oogenblik zoo helder alsof
het volop dag was. Een heel eind verder kwam
het vuur weer neer. Eerst dachten wij, dat het
heele schip in de lucht was gevlogen, maar even
later zagen wij den schoener nog op de oude
plaats ronddrijven, en de. brand woedde nog
lustig verder. Vermoedelijk is een benzinetank
ontploft, Wij waren wat blij, dat we er niet zoo
heel dicht meer bij waren. Trouwens de Hum
ber en de Stellendamsche reddingsboot waren
op dat oogenblik er niet zoo vlak op, dat zij
groot gevaar hebben geloopen.
Tegen dat wij bij den Westpost waren, ging
deze loodsboot juist naar binnen- en wij zijn toen
ook maar den Waterweg weer ingeloopen. Toen
wij hier aankwamen hoorden wij van de loods
boot, dat de opvarenden van den schoener heel
waarschijnlijk waren opgepikt door een Belgische
loodsboot, die hen naar Vlissingen zou brengen.
De Humber zou in elk geval nog,zoo lang mo
gelijk bij den schoener blijven.
Tot zoover het verhaal van kapitein Slis.
Naar men ons uit Vlissingen seint, heeft de
Belgische loodsboot no. 11 vannacht aldaar 10
schipbreukelingen van den brandenden schoener
aan land gezet. De mannen zijn afkomstig uit
Fécfrnps, waarheen zij den daaropvolgenden
morgen zijn doorgereisd door bemiddeling van
het Fransche consulaat.
De schoener is langzamerhand Noordelijk af
gedreven en was weldra dwars van Schevenin-
gen, waar hij door de kustwacht werd opge
merkt. Terstond werd de heer W. Bakker, voor
zitter van de plaatselijke commissie van de N.
en Z.-Nederlandsche Reddingsmaatschappij, ge
waarschuwd, die order gaf, de reddingsboot
klaar te maken. Kort daarna is de Zeemanshoop,
onder commando van schipper Bruin uitgevaren.
Tegen kwart voor vier is de boot teruggekeerd.
Schipper Bruin rapporeerde, dat er niemand
meer aan boord was en dat de Humber in de
nabijheid lag. De reddingsboot uit Stellendam
de Koningin Wilhelmina, was dus op dat oogen
blik weer ingerukt. De schoener is verder af
gedreven in de richting van IJmuiden.
Met het keeren van het tij is de schoener
weer Zuidwaarts gaan drijven, zoodat hij Vrij
dagmorgen omstreeks tien uur dwars van Sche-
veningen was. Nog steeds woedde het vuur he
vig. Later in den morgen is het schip gezonken.
Het wrak ligt hinderlijk voor de scheepvaart.
Eén mast steekt bot/en het water uit.
N. R. Ct.
HET STOOMSCHIP MADIOEN OP EEN
RIF GELOOPEN.
Geen persoonlijke ongelukken.
Het Nederlandsche stoomschip Madioen, van
den Rotterdamschen Lloyd op weg van Batavia
naar New- York, fs, aldus een bericht uit Lon
den, op het Mesmarie Rif geloopen. Het schip
heeft veel schade en maakt water in ruim 1.
De voorsteven is verbogen. De kans bestaat,
dat het schip bij het afsleepen zinkt.
Naar de Rotterdamsche Lloyd mededeelt, is
het stoomschip Madioen in de Roode Zee op 8
mijl afstand van Djeddah op een rif geloopen.
De pelgrims aan boord zijn door het stoomschip
Threus van de Holt Line overgenomen en zullen
te Djeddah worden geland.
Voor de bemanning van de Madioen bestaat
geen gevaar. Het schip zit vast op het rif.
Nader deelde de reederij ons nog mede, dat
alle 864 pelgrims zijn geland.
Van andere zijde wordt nog gemeld
De Madioen is gebouwd in 1913 en is 6803
ton bruto groot en 4305 ton netto.
Er is een bergingsboot naar de Madioen toe.
De zee is zeer kalm.
Gedurende de afgeloopen week is de toe
stand der fondsenmarkt zoowel wat de stemming
als de omzetten betreft, er weer niet op vooruit
gegaan. Overal heerschte een groote mate van
terughouding en lusteloosheid, hetgeen in ver
band met de toenemende onzekerheid nopens de
verdere ontwikkeling van de economische con
junctuur in alle landen.
Men heeft getracht vertrouwen te schenken
aan het denkbeeld, dat de werkelijke achter
uitgang van slechts korten duur zou zijn, en de
verlichting welke de wereld-geldmarkt bood,
kort na de jongste beurs-catastrophe tot een
algemeene opleving zeker zou bijdragen.
De achtereenvolgende disconto-verlagingen,
waartoe onlangs verschillende centrale instellin
gen besloten, de hieruit ontstane veel gemak
kelijker crediet-verleening, het ophouden van
den goud-uitvoer van de oude naar de nieuwe
wereld en de daarvoor in de plaats tredende
terugkeer van het kapitaal naar Europa, de
krachtige maatregelen, welke door de regeering
der Vereenigde Staten werden aangekondigd om
den economischen toestand weder op het oude
peil op te voeren, de medewerking hiertoe door
Staats- en gemeentelijke autoriteiten en tevens
de geruststellende verklaringen uit de industrieele
centra, dat de achteruitgang van den bedrijfs-
toestand slechts gedeeltelijk het gevolg is van
de jongste beursverliezen, deze alle waren tee
kenen, welke aanvankelijk de beurzen gerust
stelden en h.t vertrouwen in de toekomst vrij
spoedig deden terugkeeren. Op alle wereldplaat
sen heerschte weken achtereen een vrij gunstige
ondertoon. De Europeesche markten hadden wel
veel rekening te houden met de toestanden in
eigen omgeving en ontkwamen deze somtijds
niet aan een langzamen achteruitgang in den
koersstand, maar telkens weer bood Wallstreet,
waarop het oog gevestigd bleef, goeden steun,
zoodat. de meening ingang vond, dat onaange
name gebeurtenissen van slechts tijdelijken aard
zouden zijn.
De handel bleef echter overal zeer beperkt
'en is ook de laatste dagen te New-York sterk
afnemende geweest, eerstens omdat door de ge
weldige verliezen de koopkracht sterk vermin
derd is en onder de huidige omstandigheden de
speculatie geen kans gaf een of andere bewe
ging op touw te zetten. Zelfs het zeer ruime
geld in Amerika en de grootere credietverlee-
ning waren niet in staat eenige herleving te doen
ontstaan. Langzamerhand openbaarde zich een
algemeene twijfelachtige toestand. In de Unie
overtuigde men zich er van, dat de maatregelen
tot steun niet terstond daadwerkelijk waren en
alles op de toekomst berekend was en overwoog
niet zonder eenig pessimisme, inhoeverre aan
de verwachting van de algemeene wederont-
wikkeling zou worden beantwoord. Voor Ame
rika gold bovendien de ongunstige factor, dat
tengevolge van de verzwakking van het betaal
middel in het buitenland de gouduitvoer sterk
toenam, en, hoewel de Amerikaansche goudvoor
raad voldoende in staat is, om aan verder aan
vallen het hoofd te bieden, ten eenenmale de
invloed daarvan zich op geld- en credietmarkt
zou doen gevoelen, hetgeen ook ten nadeele zou
werken op de verdere ontwikkeling van het be
drijfsleven in het algemeen. Deze invloed bleef
gedurende de afgeloopen week achterwege. Het
geld bleef ruim aangeboden, hoewel verdere
goud-verschepingen plaats vonden. Deze ruimte
moet tevens in verband gebracht worden met
het feit, dat momenteel het zakenleven uiterst
voorzichtig te werk gaat en hierdoor de vraag
naar geld veel geringer is dan in gewone tijden.
De Amsterdamsche beurs toont een tamelijk
kalm karakter. De aandacht was gedurende den
laatsten tijd hoofdzakelijk geconcentreerd op bin-
rienlandsche industrieele waarden, welke door
trustvorming met het buitenland een schoone
toekomst beloofden. De beperking in de winst-
verdeeling echter o.a. bij de Margarine-Unie,
waprvan het dividend ondanks de stijgende
winstcijfers, onveranderd is gebleven, alsmede
de feitelijk mislukte uitgifte der Algemeene
Kunstzijde Unie, beide ondernemingen, welke
weker een haussebeweging op de aandeelen-
markt accentueerden, leverden het bewijs, dat
van trustvorming niet altijd revenuen te ver
wachten zijn. Ook dezer dagen heeft zich het
aanbod voortgezet, dat aanvankelijk in deze
waarden het grootst is geweest, en dikwijls gaf
deze markt de leiding ook aan andere waarden
ter beurze. Met deze waarden gingèn de Philips-
lampen vrijwel op en neer de speculatie bleek
ten doode te zijn opgeschreven en dikwijls stond
de handel hierin zoo goed als geheel stil.
De gunstige verwachting van de te Chicago
gehouden conferentie ter verbetering der we-
reld-petroleummarkt bleek ook ditmaal op de
olie-aandeelenmarkt zonder invloed te zijn. Con
sumptie en productie spelen hier, zoowel als op
de suiker-, tin-, rubber- en theemarkt een be
langrijke rol.
w,
A. Wielhouwer,
A. HOLLEMAN,
Mr. Bakker.
wenscht geachte clientele, vrienden en be
kenden een gelukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
J. KWAKERNAAK,
Veeverloskundige.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f.
C. SPEE Jz.(
Timmerman.
Marktveld.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930
p. f.
P. KIEVIT.
Clientèle, vrienden en bekenden, een
gelukkig Nieuwjaar.
Bij voortduring aanbevelend.
Winkel in Ijzerwaren, aanverwante
artikelen enz., tevens SMEDERIJ te
Middelharnis.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
Sommelsdyk. 1 Jan. 1930. p.f.
A. LUIJENDIJK,
Vleeschhouwerij en' Spekslagerij,
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. m. h. g.
JAN TROOST Jz.,
Kreekstraat, Sommelsdijk,
wenscht vrienden en begunstigers een ge
lukkig Nieuwjaar.
Je adres voor jonge kippen, geeft hooge
prijzen voor ongangs vee.
Te bereiken met telefoon no. 242,
Aan familie, vrienden en begunstigers een voorspoedig Nieuwjaar.
Auto» vrachtrijder. T Clef. No» 24T
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f.
I A. 1. KEUZEI,
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
I
p. f.
COIFFEUR,
RING, SOMMELSDIJK
1 Januari 1930. p. f.
vertegenwoordiger
A. VAN EESTEREN. g
Aan mijn geachte familie, cliën»
I tèle, vrienden en bekenden een g
gelukkig jaar.
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p.f.
Fa. KEIJZER VAN DER BIJ,
Metselaars.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. pi.
A. DE MOOIJ,
Boekhandel.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
JOH. BREUR,
Coiffeur.
Compliment van den dag.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
J. C. WESSELS,
Banketbakkerij.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
ARR. TROOST,
Café.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
p.f.
Veel heil en zegen aan Familie, Vrien
den en Begunstigers toegewenscht,
Iz. ROETMAN,
In Manufacturen en Galanteriën.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930. p. f.
MANUFACTUREN.
SOMMELSDIJK, 1 Januari 1930.
p.f.
tal 110EKH0VEN S ZONEN, I
p. f.
SOMMELSDIJKSCHE
BOUWMATERIALENHANDEL
EN BETONHANDEL
v.h. GEBR. LE COMTE,
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f.
wenscht familie, vrienden en begunsti'
gers een gelukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f.
JOH. VAN BEEK,
Broodbakkerij,
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
L. KASTELEIN,
Commissionair
wenscht vrienden, begunstigers en be
kenden een gelukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
C. GROOTENBOER,
Kleermaker
Geachte clientele, vrienden en beken
den een gelukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
C. VAN BEEK,
Mr. Schilder.
Aan mijne begunstigers, vrienden en be
kenden een voorspoedig jaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
J. A. SLIS Jz„
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930, p. f.
Het gezamentlijk personeel der
I Drukkerij van Firma W. BOEK'
S HOVEN a ZONEN, wenscht
aan vrienden en begunstigers een
gelukkig jaar.
G. VAN DEN BOOGERT,
Mr. Wagenmaker.
wenscht vrienden en begunstigers een
gelukkig jaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
Mr. Bakker
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f.
vertegenwoordiger der firma
W.BOEKHOVENaZONEN
Onze geachte Cliëntèle een
gezegend Nieuwjaar toege'
SL wenscht.
,i
II lUEgC' e-a
M. VAN DER STAD,
Coiffeur.
Sommelsdijk. 1 Januari 1930.
p.f.
G. ZOON Gz.,
Beurtschipper
wenscht zijn geachte clientele een ge
lukkig Nieuwjaar. O
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
P. LE COMTE,
Metselaar,
Aan geachte clientele familie en vrien
den een hartelijke gelukwensch.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
WED. C. VOLWERK-VAN GELDER,
Kruidenierswaren en Manufacturen.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
M. JOPPE,
Granen- en Kunstmesthandel
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p. f.
K, GROOTENBOER,
Café,
Sommelsdijk, 1 Januari 1930,
p.f.
P. J. PALINGDOOD.
Sigaremhandel.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
p.f.
J. C. WORRELL,
Gediplomeerd Horlogemaker.
Geachte cliëntele een gelukkig Nieuw
jaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
Zaklantaarns Batterijen
Gas» en Waterleiding. Rij»
wielhandel.
Sommelsdijk, 1 Jan. 1930. p. f.
HOTEL HARMONIE,
H. VAN RIKXOORT.
wenscht vrienden en begunstigers een ge
lukkig Nieuwjaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
A. KNAPE, Meelhandel,
in Lijnkoek, Grutterswaren en Mesting.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
L. KATS ZOON
Brood- Beschuit en Kleingoedbakkerij.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
J. THEUNISSE,
Koloniale Waren
Aan mijn begunstigers, vrienden en be
kenden een gelukkig jaar.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930.
R. A. VAN SPLUNTER
en Echtgenoote
Schilder
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
JAC, VAN DER WENDE,
in Oliën, Vetten en Teerproducten,
Sproeiwerktuigen, enz.
Sommelsdijk, 1 Januari 1930. p.f.
"MiSI