Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. BIGGELAAR'-', STEYAER GRATIS No. 3594 ZATERDAG 30 NOVEMBER 1929 44STE JAARGANG IN HOC SIGNO VINCES EERSTE BLAD. Haat het booze! Op den Uitkijk. Fa. W. BOEKHOVEN A ZONEN Het nadrukken van den Inhoud van dit Blad is verboden overeenkomstig de Wet op het Auteursrecht. A. VERWAAL VANDAAG ZIJN ZE AANGETEEKEND Deze Courant verschjnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1,— bij vooruitbetaling! BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8,50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEEFSTER: SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No, 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatslag. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan» Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. XV. Zouden we aan de trekken van het ziektebeeld, dat de religie kan vertoo- nen, nóg één trek toevoegen Zouden we nog een artikel wijden, durven wijden aan het geweldige gevaar, waarin zoo velerlei mysti cisme is verstrikt geraakt Néén, en nog eens: néén! We willen dit gevaar wel noemen; we hébben het reeds aangeduid in ^het artikel, dat tot titel voerde: „Hij gend hert." Het is de gruwel der o n z e d e 1 ij k- h e i d We zullen er niet over uitweiden. Maar is het niet allerbedroevendst neen, wijs niet naar de groote ste den dat de onzedelijkheid meest d a a r de spuigaten uitloopt, waar men veel spreekt, ja spreekt, over 's menschen onmacht. Niet let wel alsof ik het be lijden van de absolute onmacht des menschen afkeur. Ganschelijk onbekwaam tot eenig goed? Geneigd tot alle kwaad? En we antwoorden van heeler harte met onzen geliefden Heidelberger: J a w IJ I I (Vraag 8). Wat we dan bedoelen? Dit Dat er o zoo veel gepraat wordt over onmacht, maar dat die on macht niet wordt gevoeld Integendeel Zoo maakt „d e z e" leer der on macht zorgelooze en godde- 1 o o z e menschen (Vraag 64 Heidelb. Catechismus) Daarom kan dat zich beroepen op z'n onmacht niet Schriftuurlijk zijn. Want de Schrift kweekt geen zorge looze en goddelooze menschen. Waar ligt dan de fout Als men zoo den mond vol heeft over 's menschen onmacht, waar blijft dan de verbrijzelde geest, die uit de diepte roept om genade Waarom wacht men dan niet met het gepraat over onmacht, tot men voor Gods Rechterstoel staat Als de Hoogste Rechter wat Hij genadig verhoede soms moest von nissen: „Ga weg van mij, gij ver vloekte, in het eeuwige vuur maak u dan weerbaar, zooals ge dat hier be neden waart met uw leer der onmacht en hef het hoofd moedig op om dien Rechter te antwoorden „Hoe kón ik Ik ben onmach tig!. G ij, Rechter, hebt m ij niet getrokken met koorden van liefde en menschenmin." Maar dat dorsten zelfs de vervloek ten niet.in Mattheus 25! Zij hadden den Heere niet hongerig gezien, of dor stig, o£ een vreemdeling, of naakt, of -rank, 0f in de gevangenis, anders hadden ze Hem wel gediend Niet gekund?? Gij hebt Hetéénvan deze min sten niet gedaan, dus Mij ook niet! (Matth. 25 4j4^ Het had wél gekund, maar aan dat kunnen was men niet toegeko men Men was bij het n i e t- w il 1 en reeds blijven steken En zoo is het nóg Het prate n over 's menschen o n- m a c h t is zoo menigmaal slechts pra ten. Omdat het voorop staat, dat men niet w i 1, werwaats God wil. En nu is het niet-kunnen o zoo'n mooie term om godzaliglijk zijn niet-willen te bedekken. „Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de Profeten doodt, en steenigt die tot u gekomen zijn, hoe menigmaal heb ik uwe kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen hare kiekens bij eenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden hebt niet gewild!" (Matth. 23 37; Luc. 13 34). O, bid God, dat H ij u van het ge goochel met uw onmacht afhelpe, want u zelf er van bevrijden kunt ge niet! Gij wilt nietEn dat is uw verantwoordelijkheid! Waarom bezwijkt ge niet onder die verantwoordelijkheid! Waarom vlucht ge, voor zulkt een verantwoordelijkheid beducht, niet tot u w Heil and, met de zielekreet „Red mij van mijn onwil, want ik kan me er niet van losmaken Mijn onwil houdt mij gevangen Buig G ij dien wil en ik zal kunnen!" En wat we zeggen willen over o n- macht in verband met ons onder werp, is dit. Dat niet weinig onze delijkheid vergoelijkt wordt, met den dekmantel van de menschelijke o n- macht. Ja, driewerf ja, ge z ij t on machtig! Maar dat is de straf op uw goddelooze onwil! Gij keert de zaak óm En o als ge maar d o r s t en als het maar waar was ge zoudt de schuld van uw verdoemenis o zoo graag op uw Schepper wer pen, want g ij kunt immers niet!! Nu alleen kunt ge dat woordeken „o n m a c h t" gebruiken als een oor- k u s s s e n, ook om uw o n z e d el ij k leven te b 1 ij v e n leiden Dat we het hier niet over uit zonderingen hebben, kunnen de meeste lezers weten Ook 't gedwongen hu wel ij k als inheemsche zonde is of ge wilt of niet een flagrante schen ding van Gods ordinantiën voor het zedelijke leven Waarbij het allerergste is, dat be paalde slechte gewoonten, bepaalde schendingen van Gods heilige Wet, door het menigvuldig voorkomen, zoo erg niet meer gevonden wor den. Alsof God de Heere óók zoo oor- deelen zal, Het verband tusschen het gepraat over 's menschen onmacht en de w i 1 om schandelijk te leven, bestaat dus wel. „A 11 e onkuischheid vervloekt zegt onze Catechismus in vraag 108. Alle! Ook die van den vrome! En al zal straks zijn eindevrede zijn, omdat dit hangt aan de verkiezing Gods, daarom blijft zijn 1 e v e n te ver- oordeelen. Laat 't einde exempel zijn; de Heere roept op, niet tot een godzalig einde, maar tot een Hem gewijd leven. Een leven, dat Hem verheerlijkt; een leven, dat Zijn Naam doet schitteren te midden van een krom en verdraaid geslacht; een leven, dat dien Naam niet door het slijk sleurt door er een eigen „moraal" op na te houden. Want zoo staan de zaken nu een maal En alle vroom of onvroom gepraat verandert aan de waarheid van dat feit letterlijk niets Zóó komt het Goddelijk Woord tot ons, scherpsnijdender dan eenig twee snijdend zwaard En ook nü, door het lezen van dit eenvoudige artikel, is uw verant woordelijkheid grooter ge worden. Hoe is u w positie tegenover den Man van Galilea, die sprak en spreekt: „Bekeert u en geloof het Evangelie (Marc. 1 15). Stuit dat woord ook op uw hart af als op dat van Farizeeërs en Schriftgeleerden? Die ook niet wilden. En in hun zon dige levensrichting wenschten te vol harden Als dan werkelijk Gods stem met majesteit insloeg in uw binnenste en gij die stem herkent als die van uw hemelschen Vader, zie dan toe, dat tot u niet het verwijt komt: „Ben Ik dan een vader, waar is mijne eer?" (Mal. 1: 16). „Indien gij Hem liefhebt, zoo bewaart Zijne geboden!" (Joh. 14 vs. 15). „Die Hem niet liefheeft, die bewaart Zijne woorden niet; en het Woord, dat gij hoort, is het Woord des Vaders!" (Joh. 14 24) Dat Woord spreekt tot een iegelijk, bovenal tot den vrome „G ij zu 11 nietechtbreken!" (Ex. 20 14) „H aat het booze en hebt lief het goede!" (Amos 5 14 en 15). „Haat ook den rok, die van het vleesch bevlekt is!" (Judas 23). DE VERBINDING MET FLAKKEE. Ons Tweede Kamerlid, Prof. Visscher heeft bij de behandeling der Algeineene Beschouwin gen van Waterstaat gewezen op de verbinding met Flakkee. Zeer terecht merkt Prof. Visscher op, dat het toch eigenlijk niet aangaat dat een eiland met 32.000 inwoners is overgeleverd aan de wille keur van een bepaalde maatschappij, die zich blijkbaar ook van de verkeersbehoeften der overige Zuid-Hollandsche Eilanden weinig aan trekt. De R. T. M. trekt zich van rechtmatige klachten niets aan en het Departement doet er ook niets aan. De minister heeft toegezegd, dat hij de zaak zal onderzoeken en heeft zich derhalve een ant woord op de vragen van Prof. Visscher voor behouden. Of 't ook helpen zal KLACHTEN OVER HET KIESSTELSEL. Ons Tweede Kamerlid, de heer v. d. Heuvel, heeft in de Tweede Kamer de vraag ter sprake gebracht, of het niet wenschelijk is een wijziging van ons kiesstelsel te overwegen. Het huidige stelsel van evenredige vertegen woordiging bevredigt niet. De klachten zijn dan ook algemeen. Aanbevolen werd een kiesstelsel met Provin ciale districten, zooals België dat kent. Ongetwijfeld zou een zoodanig stelsel te ver kiezen zijn boven hetgeen waar we nu mee op geknapt zijn Een belangrijke factor zou al zijn, dat er weer een meer zedelijken band tusschen kiezers en gekozenen zou kunnen komen. En een tweede factor zou zijn dat uitwassen zooals we nu kennen, dat b.v. een man, die over het geheele land een 30.000 stemmen haalt, zich een plaats in de Volksvertegenwoordiging zou weten te veroveren, wat niet anders dan tot schade van ons parlementair stelsel kan uit- loopen. Het is dan ook begrijpelijk, dat deze opmer king van den heer v. d. Heuvel al direct instem ming vond bij andere partijen. Zeer terecht merkte de heer Schokking op, dat het betreurd moest worden, dat de heer Kersten er direct een politiek zaakje van maakt. Het is een legende die direct maar bij de ge boorte gesmoord moet worden, n.l. dat het den heer v. d. Heuvel er om te doen zou zijn, de S.G.P. den nek om te draaien. Zooals de heer Van den Heuvel dan ook terecht opmerkte, zou ook bij een provinciaal districten stelsel, de S. G. P. haar 2 of 3 zetels kunnen behouden, juist omdat zij slechts in een paar provincies kracht ontwikkelt. Intusschen, al wordt de wenschelijkheid van wijziging in de Tweede Kamer eens betoogd, daarmee is het er nog niet. Voor wijziging van kiesstelsel is heel wat noodig Toch is het goed dat er in de Tweede Ka mer als vast eens op gewezen wordt. Clemenceau gestorven Die zeer sterk zijn tachtig jaren Maar de dood komt tóch en hij overwint Frankrijks Lenin is hij genoemd. De oude Tij ger„Père de la Victoire Vader der Overwinning Het verdrag van Versailles was zijn geestes kind. In Mei 1919 zou het aan de Duitschers overhandigd worden. Vijf minuten voor drie kwam de Duitsche delegatie binnen en Clemen ceau sprak toen kortaf„Het is noch de tijd, noch de plaats voor overbodige woorden. Gij staat tec/enover de vertegenwoordigers van de kleine en de groote geallieerde en geassocieerde mogendheden, die zonder ophouden meer dan vier jaren den oorlog hebben gevoerd, die hun werd opgedrongen. Het uur der groote afreke ning is nu gekomen En toen werd den Duitschers het „Verdrag van Versailles voorgelegd Onmogelijke eischen werden daarin aan de Duitschers opgelegd. De bedoeling was klaar blijkelijk om de Duitsche natie voor eeuwig de onderworpene te maken van de Franschen en de Engelschen. En bij al die eisch'en was ook deze gesteld dat Duitschland zou erkennen dat hij de oorzaak van den oorlog was Van het Verdrag van Versailles is niets te recht gekomen. Het is herzien en nog eens weer herzien en weer eens veranderd en laatst is het in Den Haag schier door een geheel ander vervangen. Duitschland kon het Verdrag van Versailles niet volbrengen. Misschien was het de bedoe ling van de opstellers ook niet geweest, zou het niet veel meer in hun bedoeling gelegen hebben om die eisch'en zóó groot te maken, dat Duitsch land in de schuld bleef ten eeuwigen dage De wereldgeschiedenis is echter het wereld gericht. En de wereldgescheidenis zal ook het recht vaardig gericht brengen over den staatsman Clemenceau Of is er reeds gericht gehouden Toen niet lang daarna hem het Presidentschap van Frankrijk onthouden werd, sprak Lloyd George „Frankrijk verbrandt zijn Jeanne d'Arc En de oude Tijger moest zich in de eenzaam heid van zijn studeercel terugtrekken Feitelijk miskent door het volk dat naar zijn eigen zeggen tot de overwinning geleid heeft. En in de eenzaamheid van die studeercel moest hij gadeslaan, dat zijn werk, hoewel uiter lijk door Frankrijk tegën over de andere Mo gendheden verdedigd, toch naar den geest ver moord werd. Want zonder anuleering van het Verdag van Versailles zou het onmogelijk zijn geweest een verhouding tusschen Duitschland en de vroegere vijanden te verkrijgen als nu be staat. Dat Duitschland als vrije mogendheid ge- en franco zenden wij aan ieder die erom vraagt, het boek van Priester H a m o n, handelende over Kruiden geneeswijze Aanvragen te rich ten tot de drogisterij der Fa. le Middellandetr. 49 11 ROTTERDAM OM Telefoon 7959 M 20 Iijkwaardig met de andere Europeesche naties weer het hoofd opheft is ondanks Clemenceau, is ondanks het Verdrag van Versailles Het wereldgericht was er reeds Maar over tientallen jaren zal het voor ieder duidelijk zijn, beter dan nu, wat dit wereldge richt over Versailles en over Clemenceau te zeggen heeft Toen Clemenceau in het begin van 1918, dus toen de oorlog nog in vollen gang was, als eers te minister in de Fransche Kamer trad legde hij de volgende verklaring' af „Ik heb de macht niet gezochtIk doe geen beloften ik zal den oorlog voeren. Zie daar allesMeent gij dat de mannen in de loopgraven, de vrouwen en kinderen in de fabrieken, niet aan den vrede denken Ook wij denken er met hen aan. Voor de waardigheid van het leven, gewaarborgd door den vrede, vechten zij. Als gij mij vraagt naar ons oorlogsdoel, dan is mijn antwoord mijn doel, dat is overwinnaar te zijn." Aldus Clemenceau. Le père de la Victoire Hij werd de vader der overwinning Maar toen was zijn levenswerk ook volbracht Hij bracht het niet meer tot ministerpresident en moest zich in de eenzaamheid van zijn stu deerkamer terugtrekken. En daar schreef hij een boek Pijpeman is bruidegom En Bestevaer is bruid. Over 14 dagen dus Vertrekt de huwelijksschuit! Aangezien Pijpeman's uitschuif, tafel te klein is om U allen van avond aan zijn tafel te noodigen deelt hij mede, dat de hoofdschotel van 't feestdiner Bestevaer's Rooktabak overal voor U ver krijgbaar is. Het feestcomité. PER&POND Dat boek handelt over Demosthenes Wie Demosthenes is geweest De Clemenceau der Grieksche oudheid Of moet ik zeggen dat Clemenceau de De mosthenes der twintigste eeuw was Demosthenes was Athene's grootste redenaar en staatsman. Eerst sprak hij zeer gebrekkig, maar door zijn ijzeren wil wist hij zich te oefenen en werd hij de grootste redenaar die Griekenland gekend heeft. En dat wil wat zeggen. Maar behalve redenaar was hij ook staatsman. Door groote inwendige verdeeldheid werd Griekenland in de dagen van Demosthenes ver zwakt en toen kwam de vijand, koning Philippus van Macedonië. Door een deel der Grieken was hij tot scheidsrechter ingeroepen en eenmaal in Griekenland wist hij zich er al vaster in te wer ken. En nu werd het de groote taak van Demos thenes om tegen koning Philippus te waarschu wen. Het gevleugelde woord nóg in onze taal gang baar „philippica's houden" is aan deze voortdu rende waarschuwingen van Demosthenes ont leend. Maar het redenaarstalent van dezen grpoten staatsman kon Athene niet redden. Hij kreeg het nimmer zoover dat alle Grieken zich vereenig- den en fn een slag moest Griekenland het onder spit delven. Koning Philippus won het en werd heerscher over het Helleensche ras. Het was met de onafhankelijkheid- van Griekenland gedaan. Is Clemenceau de Demosthenes der twintigste eeuw Men zegt dat er een tendenZj een bedoeling in het boek van Clemenceau zit 'en dat zal wel waar zijn. Zonder bedoeling schrijven zulke menschen geen boeken. Heeft Clemenceau den mensch der twintigste eeuw willen suggereeren, dat hij een moderne Demosthenes is geweest in den wereldoorlog Demosthenes trachtte door zijn vurig woord de Atheners duidelijk te maken dat met Grieken land de beschaving der wereld zou ondergaan. Wil Clemenceau van Frankrijk hetzelfde zeg gen. Is Frankrijk het land der cultuur en bescha ving en zijn de Duitschers het volk dat het er op toelegde om de moderne beschaving fen onder te brengen Niet Clemenceau zal het wereldgericht uit schrijven. En zijn boek zal op het eindoordeel over den vreeselijken wereldoorlog geen invloed uitoefe nen. De wereldgeschiedenis is het wereldgericht en die wereldgeschiedenis wijst nu reeds op een an deren uitslag van het wereldgericht dan Clemen- seau misschien in zijn boek heeft willen sugge reeren En tenslotte, niet de mensch maar God Al machtig houdt de draden van het wereldgebeu ren in £ijn vingeren. Dat is een groote troost, hoe het ook ga.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 1