bor W inzeepen
SiPüROL
Een
BOER
KEU
KEU
lelt
Bieten rooien
PUROL
Llw middel KebV
LI by de hand
WIST U????
Fioest-, feron cl-ii IriS-ly der®»
AKkgr-s Abel Ljsi roop
Kerk en School.
Gemengd Nieuws.
dat da RADIO KONING
ZOO NIET????
Informeert dan
O. Binnenweg 105, Rdam
Ingezonden Stukken.
Plaatselijk Nieuws.
De Hee
MOLEN-
veel gene
geboorte
HENGEL(
Mevrot
Nachtega
zoekt pei
niet one
genegen
verrichtei
h
hoogste handelskorting verstrekt
gemeenteleden de hand en dikwijls maakt hij
een praatje met hen over den preek of over
andere geestelijke dingen. Ook tijdens het uit
spreken van zijn preek staat hij niet zoo ver
van de geme'ente af. Hij praat eigenlijk meer
met de gemeente. In Amerika moet men dan
ook niets hebben van een preek, die geheel
gelezen wordt. Men moet daar als predikant öf
onzichtbaar lezen öf geheel niet lezen. Men wil
dat er contact tusschen d'en dominé en de ge
meente is. De Amerikaansche eeredienst mist de
Hollandsche deftigheid. Ik maakte b.v. hier een
dienst mee, waarbij de predikant bij de be
handeling van het zevende gebod zich in zulke
deftige taal uitsprak, dat hij eigenlijk niet góed
kon zeggen wat hij tot de gemeente over dit
onderwerp te zeggen had. Dat valt een Ameri
kaan vreemd op.
Na verblijf van enkele weken verandert dat.
Men gaat weer aan de Hollandsche toestanden
wennen. En ik moet zeggen, dat ik met veel
zegen verschillende predikanten heb mogen be
luisteren. Mannen van het echte Gereformeerde
type Waaronder prof. Hepp en de oude Rull-
mann, een echt type van de Hugenoten, die ik
nog goed kende uit mijn jeugd. Ik heb den nu
ouden veteraan Vonkenberg de hand mogen
drukken en mogen spreken; e'en man, die veel
aan mijn geestelijke vorming gedaan heeft, even
als dit met duizenden jongelingen van Nederland
het geval is geweest. Nederland heeft aan zulke
mannen heel wat te danken
Den volgenden brief hoop ik U te schrijven
als ik weer goed en wel thuis ben.
Ontvang de groeten van
je AMERIKAANSCHE VRIEND.
De copie van Ingezonden itukken, die niet ge
plaatst zijn, wordt niet teruggeven. Buiten
verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers.
Mijnheer de Redacteur 1
'k Verzoek U onderstaande te plaatsen in
Uw blad.
In „Onze Eilanden" schrijft de heer W. Moei
lijker te M. tegen mijn ingezonden stuk van
19 October.
Eerst geeft hij kort weer wat ik schreef en
spreekt zijn verbazing uit.
Waarover verbaast U zich eigenlijk 't Is
toch vanzelfsprekend, dat iemand van Chr. be
lijdenis zijn verontwaardiging uitspreekt over
't feit, dat
Arbeiders van Chr. belijdenis de Anti-Chris
telijke S.D.A.P. steunen en hun heil voor dit
aardsche bestaan daarvan verwachten, in plaats
van zich aan te sluit'en bij den Chr. Landar-
beidersbond, die op Christelijke wijze strijdt
voor het recht op het terrein van den arbeid.
En dat ik dat doe in dit Chr. weekblad be
hoeft U evenmin te verbazen, want een neutraal
blad behoort een Christen in geen enkel opzicht
te steunen. (Let daarop, lezers van 't Rotter-
damsch Nieuwsblad en dergelijke „zoogenaamde
neutrale" bladen
Dan zegt U, dat ik tegenover de houding
der S.D.A.P. de voorbeeldigheid der Chr. ar
beiders zet. Dat is niet waar!
In mijn ingezonden keurde ik in de Chr. ar
beiders af
le. hun onverschilligheid omtrent de Chr. be
ginselen en verweet hun, dat ze wèl belang
stelden in beuzelachtige nieuwtjes
2e. hun halfslachtigheid, waardoor ze
eenerzijds op de S.D.A.P. stemmen en ander
zijds ter kerk gaan 'en laten doopen
3e. hun gebrek aan kennis en onderzoek,
waardoor zei zich door een zeker soort van
sprekers zich wat op de mouw laten spelden
4e. hun egoïsme
5e. hun on-christelijk gekanker en gescheld
en
6e. hun geploeter en gezwoeg om maar veel
te verdienen, zonder te letten op hun ziele-
belangen en 't recht Gods.
Zeg U nu nog eens, dat ik de arbeiders van
Chr. belijdenis als voorbeeldigen heb voorge
steld. 'k Heb juist bedoeld te zeggen
Arbeiders, ge wilt als mensch behandeld
worden, dat is uitstekend, maar begin eerst zelf
U als mensch, als Christen te gedrag'en
Daarmee bedoel ik niet, dat anderen en ik
beter zijn, wij weten dat we allen zondaren
voor God zijn.
Nu gaat U vervolgens onderstaande vragen
en bezwaren tegen mijn stuk aangeven
le. U vraagt me of ik de leden der moderne
vakbeweging als ongeloovigen beschouw.
2e. U beweert, dat er in de kringen, waar
voor diverse vereenigingen „Chr." gezet wordt,
verdeeldheid, versnippering, fanatisme, naam-
Christendom, te koop loopen met d'en godsdienst
gevonden wordt en dat daarentegen in die krin
gen der neutrale menschen, die geen „Chr."
zetten voor alles en nog wat, betere verstand
houding en goede harmonie heerscht
3e. U raadt ten slotte aan dat de arbeiders
neutrale vereenigingen stichten moeten, waar
ieder lid van zijn kan.
U komt met veel bezwaren1, maar al die be
zwaren hebb'en niets, letterlijk niets te maken
met de zaak waar 't om gaat.
U valt aan het bestaansrecht van Christelijke
Landarbeidersvereenigingen, maar U bewijst
niets. Bewijs dat een arbeider, die iedere minuut
van den dag leven moet uit zijn Christelijk
geloof, dat zoo'n arbeider zeg ik, een vereeni-
ging steunen kan die „neutraal" is, d.w.z. een
vereeniging, die aan de Christelijke beginselen,
aan Christus zelf niet de alles beheerschende
plaats boven alle andère menschelijke begin
selen toekentIk zal U bewijzen, dat zulks
onmogelijk is.
De Heere heeft voor het terrein van den
arbeid ook Zijn wet gegeven.
De sociale strijd moet niet allereerst gaan
om meer te verdienen, maar om: het handhaven
van Gods Eer en Gods Recht.
Gods toorn rust op den boer, die niet het
belang van den arbeider zoekt als het zijne:
want God eischt: Heb uw naasten dus ook
den arbeider lief als u zelve.
Gods toorn rust op den boer, die eerst zich
zelf een aangenaam leven verschaft en daarna
van den overschot den arbeider bedenkt.
Dat moet den Chr. boer tot zonde voor God
worden, daar moet hij ook aan ontdekt
Gods toorn rust op den arbeider, die de
zaak van den boer, wien God gezag over hem
gegeVen heeft, niet behartigt als zijn zaak, want
God eischt: Hebt uw naaste lief als u zelve.
Uw naaste, d.i. ook de boer.
Gods toorn rust op den arbeider, wien 't niet
3chelen kan wat de boer van zijn land maakt.
Dat moet den Chr. arbeider tot zonde voor
God worden, daar moet hij ook aan ontdekt.
Tot zonde, moet het worden, dat de ver
standhouding zoo bedorven is tusschen boer en
arbeider en samen moeten ze strijden tegen die
zonde, door de Chr. beginselen voor het terrein
van den arbeid te bestudeeren en te beleven.
De arbeiders moeten dat o.a. doen in den weg
der Chr. landarbeidersvereenigingen.
Nu vraag ik U, mijnheer, weet U voor een
Christen een andere weg, op grond van Gods
Woord aan te wijzen. De neutrale vakvereeni-
ging soms Die weg verwerpen wij. Zij immers
wil wel verbetering in de sociale nooden aan
brengen, maar gaat ze uit van het feit der
zonde, zoekt ze in 't Christendom dè eenig
juiste weg
Wij als Christenen zijn niet tevreden, dat
ons Christelijk beginsel niet rechtstreeks aan
gevallen wordt, we willen meerWe willen,
dat ons Christelijk beginsel erkend geprezen
wordt als de eeaige weg tot oplossing der
moeilijkheden tusschen patroon 'en arbeider.
Welnu: de neutrale vakvereeniging kan dat
niet, beschouwt in 't gunstigste geval 't Chris
tendom gelijk met het niet-Christelijke, maar:
wie er niet voor is, zegt Christus, is er tégen.
Dus: de neutrale vakvereeniging is Anti-Chris
telijk.
Daar komt nog bij, dat de moderne vakbe
weging den Socialistischen weg opgaat van den
klassenstrijd. Gods Woord verwerpt dien klas
senstrijd en eischt liefde tot den naaste.
Je nog meer: de feiten bewijzen, dat de
Socialistische organisaties gedreven worden in
Communistisch vaarwater.
voor op al de terreinen, dat het vanzelf die
verkeerde motieven verdringt
Op alle terreinenU haalt de Farizeeërs en
Tollenaars er bijWat U daarmee bedoelt be
grijp ik niet precies, maar als het moet betee-
kenen Doe als die tollenaar, door in de een
zaamheid van den tempel in stilheid voor God
en kom niet met Uw godsdienst op straat en op
't publieke terrein, dan zeg ik dat U mis is, in
uw conclusie. Ik ben 't eens met-U als U be
doelt Maak dat het tusschen God en Uw ziel
in de e'enzaamheid van uw bidvertrek in orde
komt, maar volgt daaruit: houdt nu verder je
beginsel maar voor je zelf
Godsdienst is privaatzaak, zooals de socia
list zegt. Denk je dat God met zoo'n klein stukje
van Zijn schepping tevreden is, met dat kleine
menschenhart. O neen, God is de Schepper van
alles. Hij eischt voor zich op de heele wereld,
het heele wereldleven, alle terreinen.
De terreinen van persoonlijk leven, gezins
leven, van den arbeid, van de school, van de
sttaat, van de overheid, van de kunst, van de
wetenschap,
Laat toch dien hoogmoed varen alsof het
God alleen om uw hart te doen was, alsof
Hij tevreden was als uw hart Hem eere toe
bracht.
God is niet tevreden voor alles, voor hemel
en sterren, voor zon en maan en mensch
en die mensch vooral Hem eere geeft.
Alles is er geschapen om Zijns Zelfs wil. Ook
den arbeid. Om in dien arbeid God te verheer
lijken. De arbeider is geroepen door God tot
Zijn werk De patroon is geroepen door God
in zijn positie. Adam is geroepen door Qod
(Adv. in Blokschrift).
Dus 't staat zoo
Een „neutrale" vereeniging verfoeien wij, nog
veel meer nu dat neutraal blijkt te beteekenen
Socialistisch of Communistisch.
Na dit alles hoop ik, dat U inziet, dat een
Christen-arbeider thuis hoort in een Chr. land-
arbeidersbond, en van de bovengegeven be
schouwing uitgaande, beantwoord ik nog even
uw andere bezwaren tegen mijn stuk.
Ik zeg niet, dat ieder, die lid is van een
neutrale vakvereeniging daarom al dadelijk een
ongeloovige is. Dat kan een Christen zijn, maar
dan een Christen, die zijn roeping niet verstaat,
een Christen, die ergens is waar hij niet thuis
hoort; e'en Christen, die, als hij werkelijk uit
zijn Chr. beginsel leeft, op den duur het niet
uithouden kan in zoo'n anti-christelijke ver
eeniging.
Uw vraag staat buiten de zaak als zoodanig.
Als ik zeg: liegen is anti-Christelijk, volgt
dan daaruit: Mijnheer A of B liegt wel eens,
dus die is een ongeloovige Immers neen. Maar
we zeggen: Zoo iemand kan niet in die zonde
blijven leven, die moeten we er op wijzen dat
hij niet leeft overeenkomstig zijn Chr. beginsel.
Zoo is het ook met iemand die door laksch-
heid, misverstand of andere zonde lid is van een
neutrale vakbond. Maar een echtChristen kan
daar niet in blijven leven. Eens zal hij zi'en dat
hij 't er niet in houden kan, en zoo niet, dan
is zijn Christendom hem geen hoofdzaak.
Dan wijst U op de betere eenheid der niet-
Chr. en de verdeeldheid der Chr. Daarop ant
woord ikAl leven de Christenen niet overeen
komstig hun beginsel, is daarom dat beginsel
verkeerd
Al leeft een lid eener Chr. vereeniging niet
als waardig lid, heeft daarom zoo'n vereeniging
geen recht van bestaan?
Als straks een paar Liberalen vechten als
hond en kat, krijg je 't dan in je hoofd om te
zeggen dat komt omdat ze Liberaal zijn. Welnu,
verwijt dan het Christendom niet de versnip
pering. God eischt dat de Christenen één zijn,
als ze dat niet zijn, is zulks een gevolg van het
niet in alle opzichten Christelijk zijn.
Ik geef toe dat het Christelijk beginsel ook
oorzaak van verdeeldheid zijn kan, maar niet
van verdeeldheid tusschen Christenen.
Inderdaad het Christendom brengt niet een
eenheid van dingen die niet bij elkaar hooren.
U zegt dat het Christenzijn verdeeldheid
brengt. Welnu, Christus zegtIk b'en niet ge
komen om vrede te brengen, maar het zwaard.
En op een andere plaats Wie niet haat zij
nen vader of zijne moeder is Mijns niet waardig,
d.w.z. Ons Chr. beginsel is No. 1, dat gaat
beven de liefde tot de ouders. Doen die ouders
verkeerd dan moeten we zelfs tegen hen optre
den. David zegt ook Zou ik niet haten, die
U haten.
aardappelen rooien en andere land»
arbeid, veroorzaakt kloven in de
handen en maakt ze ruw en pijnlijk.
Dit verzacht en geneest men met
Doos 30, 60 en 90 ct
God wil geen valsche eenheid, wil niet dat de
tegenwoordige generatie als één man optrekt
zooals U zegt, omdat door dat geslacht onzer
dagen de scheidslijn gaat van geloof en onge
loof, kerk 'en wereld, vóór of tegen Christus.
Wie met mij niet vergadert, die verstrooit
zegt Christus, d.w.z. als ge niet om Christus als
middelpunt alle Christenarbeiders vereenigt, dan
verstrooit gij, gij die praat van eenheid en klaagt
over versnippering.
Zoo verstrooien liberalen en socialisten.
Zij hebben de vakvereenigingen, de school,
hun partij, ontoegankelijk gemaakt voor de
Christenen. Zij hebben hen in den hoek geduwd
door met hun beginsel niet te rekenen.
Dan spreekt U over fanatisme. Als U daar
mee bedoelt een ijver'en voor 't Christelijk be
ginsel op ieder terrein van 't leven, 'en dat ieder
uur van den dag, dan noem ik zulk fanatisme
heilige geestdrift.
Een Christen kan nooit genoeg ijveren voor
zijn Koning. De ijver voor Gods zaak moet hem
verteren, zooals er staat geschreven van Chris
tus.
Verstaat U onder fanatisme een ijveren uit
verkeerde bedoelingen ik keur het met U af,
maar alweer zeg ik dat fanatisme komt niet
voort uit het Christelijk beginsel, maar juist
doordat behalve dat Chr. beginsel nog Sata
nische geginselen in den mensch leven. En hoe
nu dat te veranderen Door 't Christelijk be
ginsel te beleven alleen in de huizen, in over
peinzing Neen, maar juist door te zeggenLeef
nog meer uit dat Chr. beginsel, ijver er zóó
om de aarde te bebouwen. Denk u de dwaas
heid in dat ge op het terrein van den arbeid
op het terrein van de school, op het terrein
van het publieke leven u zelf, of het heil eens
anderen zoeken moest en u niet had te bekom
meren om Gods eer. 't Zij dat ge eet, 't zij
dat gij drinkt, doet het al ter eere Gods, zegt de
Bijbel, want alles, ook de kracht van de spie
ren van d'en arbeider, het bedrijf, is uit Hem
en door Hem en tot Hem.
Als u met den Bijbel in de hand anders be
wijzen kunt doe het. Ik wacht dan uw antwoord.
Thans acht ik uw stuk genoegzaam beant
woord
J. L. STRUIJK.
SOMMELSDIJK, Vorige week werden uit
deze gemeente verscheept ongeveer 5000 H.L.
aardappelen en poters en 1350 H.L. uien.
MIDDELHARNIS. Den afgeloopen week zijn
aan de kaai gebracht en verscheept 8000 balen
aardappelen en 7000 balen uien. benevens 1160
H.L. aardappelen.
De vrachtauto van den heer K. V. geraakte
aan den Havendijk in de sloot. Met behulp van
eenige personen werd hij weder op den weg
gebracht. Dit incident liep zonder persoonlijke
ongelukken te veroorzaken af.
DEN BOMMEL. De besmettelijke ziekte
Roodvonk in het huis wijk B 183 is geweken
verklaard.
Aan de haven werden de vorige week ver
voerd 5673 H.L. aardappelen, 200 H.L. uien
en 400 H.L. peen.
Ter secretarie ligt gedurende 30 dagen
ter inzage een opgave van schatting ingevolge
de Wet op de Grondbelasting.
OOLTGENSPLAAT. Wo'ensdag 6 Novem
ber a.s. zal in de Herv. Kerk de verkiezing
plaats hebben voor 3 leden van het kiescollege
wegens periodieke aftreding van de heeren L.
Dorsman, P. Hoogmoed en C. D. Birkhoff.
Vorige week zijn hier verscheept 244475
kilo aardappelen, 17876 kilo poters, 84306 kilo
uien en 50460 kilo peen.
Zaterdagmorgen strandde in het West-
Hellegat het motorschip „Twee Gebroeders"
van Brielle, geladen met aardappelen. Door het
bergingsvaartuig „Trio" van de firma Hoogen-
boezem en Van der Tak en de sleepbooot „Zee
hond", kapitein P. Schouwenaar is het schip,
onder leiding van den uitvoerder H. Breen vlot-
gebracht.
De 54-jarige P. Troost, die de vlammen
in een pan met vet met water wilde blussch'en
heeft zeer ernstige wonden aan het gelaat ge
kregen. Dr. C. W. Kramers verleende de eerste
hulp.
In het Groene Kruisverslag staat dat in
34 gezinnen bezoeken zijn gebracht. Dit moet
zijn 84 gezinnen.
OUDE TONGE. Onze vroegere dorpsgenoo-
te, de wed. C. A, Bresijn geb. Van Zuuren te
Utrecht hoopt 31 October a.s. haar 104de ge
boortedag te gedenken. Ze is de oudste vrouw
in Nederland.
Door de gemeente-geneesheer zijn er plm.
700 personen gevaccineerd, gedurende dezen
zomer.
De huisvrouw van P. K. had het ongeluk
in de kaai te vallen. Druipnat werd ze door J.
G. uit haar positie verlost en toen bleek dat zij
haar been danig had bezeerd.
Sinds de vorige opgaaf zijn in de haVen
binnen gekomen 23 schepen, 8 geladen en 15
ledig. Vertrokken 25, 23 geladen en 2 ledig.
Vergadering van den gemeenteraad op
Donderdag a.s., des voorm. 10 uur.
De prijzen der landbouwgewassen gaan
nog steeds in de laagte. Aardappelen 1.20,
Poters 0.90. Uien 1.50 en peen 0.90.
NIEUWE TONGE. J.l. week werden van
hier vervoerd: 1900 balen uien, 900 balen peen
en 600 H.L. aardappelen.
Het bouwland van de diakonle der Ned.
Herv. Kerk is bij publieke verhuring j.l. Vrijdag
verhuurd aan de heerenH. Brooshoofd, B.
van Schouwen. P. van Prooijen en H. Klap
muts.
Aan den heer I. Mosselman alhier is ver
gunning verleend .tot het bouwen van een drie
tal warenhuizen.
DIRKSLAND. Van uit deze gemeente wer
den vervoerd 6460 balen uien, 3480 balen peen,
3228 H.L. poters en 3470 H.L. aardappelen.
Tegen e'en tweetal, ingezetenen werd pro
ces-verbaal opgemaakt wegens overtreding der
Motor- en Rijwielwet.
De wagenmaker Hof had het ongeluk met
zijn had tusschen een zaagmachine te geraken,
waardoor geneeskundige hulp moest worden in
geroepen:
Op den hoek van het Schelpenpad ont
stond een botsing tusschen een auto en een
motorrijwiel. De auto en de motorfiets bekwa
men nog al schade, terwijl de bestuurder van het
motorrijwiel aan zijn hand verwondingen op
liep.
STELLENDAM. De vorige week werd'en van
hier verzonden 850 H.L. aardappelen, 500 H.L.
koepeen en 550 H.L. uien.
Tegen T .S. alhier is proces-verbaal op
gemaakt wegens .overtreding der Motor- en
Rijwielwet en wegenbelastingswet, n.l. rijden
op een motorrijwiel zonder rij- of nummerbe-
wijs en wegenbelastingkaart.
De garnalenvischers hebben de vorige
week gedurende 5 dagen gevischt en gemiddeld
per dag 'en per vaartuig gevangen 100 kilo gar
nalen.
GOEDEREEDE. Van den visscher A. G.
stierven de vorige week een zwaar varken en
drie biggen.
In de afgeloopen week werd door de gar-
nalenvisschers van 80 tot 100 kilo gevangen.
OUDDORP. De visschers vingen de vorige
week van 90 tot 150 kilo garnalen per dag en
per vaartuigverden van 1000 tot 2000 kilo
kleine garnalen.
Met de drie beurtschippers zijn van hier
verzonden900 H.L. erwten en 2500 balen
uien, aardappelen ge'ene.
NIEUW-HELVOET. Op de internationale
hondententoonstelling gehouden te Rotterdam
behaalde op 27 October j.l. de Duitsche her
dershond van den heer P. Slings den tweeden
prijs.
Op 14 November a.s. zal in deze gemeente
de keuring van trekhonden worden gehouden.
Iedere houder van een trekhond, die tenminste
als zoodanig staat ingeschreven, krijgt hierover
nog een persoonlijk bericht.
Vooral zal ook op tuig en wagen worden
gelet, waarom houders van trekhond'en worden
gewaarschuwd hun tuig en kar goed na te zien,
opdat er desnoods nog herstellingen kunnen
plaats vinden vóór de keuring.
Op Zaterdag 2 November a.s. zal Dr.
E. Reedijk ten Raadhuize om 3 uur alsnog
gelegenheid geven tot inenting.
SOMMELSDIJK. Vrijdag 25 October 1.1.
hield de Ring „Flakkee" van jongelingsvereeni-
gingen op Geref. grondslag haar eerste ver
gadering voor dezen winter in de Geref. Wees-
huisschool te Middelharnis.
De voorzitter, vr. Korteweg van Ooltgens-
plaat, opende de vergadering op gebruikelijke
wijze en gaf het woord aan den heer K. C.
van Spronsen van Sommelsdijk om te spreken
over: „De Jongelingsvereeniging 'en de politiek".
Spr. zeide, dat dit onderwerp niet vanwege
de bondsleiding in het centrum der belangstel
ling geplaatst is, omdat tot nog toe op onze
vereenigingen geen staatkundige onderwerpen
werden behandeld, want dat gebeurde reeds
vanaf 1888, het jaar der oprichting van den
Bond; ook niet omdat minder van dat soort
onderwerpen behandeld worden dan vroeger;
ook niet omdat dit jaar een stembusvrije was,
maar omdat, ook buiten onzen kring, de klacht
algemeen is, dat er groote oppervlakkigheid
heerscht bij de jongeren en er weinig lust is
tot levensverdieping. Daartegen moet worden
gestreden. Op voortdurende, intensieve studie
moet worden aangedrongen. En er moet een
heid zijn in onze levensbeschouwing. Er is nu
vierderlei levensbeschouwing: le. de paganis-
tische, die God in het schepsel zoekt; 2e. de
Katholieke, die God wel boven het schepsel
stelt, maar zoo hoog, dat hij niet is te bereiken
dan door middel der Kerk; 3e. de Luthersche
en 4e. de Calvinistische, die de verhouding tus
schen God en mensch een onmiddellijke acht.
Centraal punt in deze beschouwing is de eere
Gods. Het Katholicisme stelt de Kerk boven
de Staat, het Lutheranisme de staat boven de
Kerk, maar het Calvinisme eischt voor beide
een eigen levensterrein op. Deze beschouwing
van de politiek behoort dus de onze te zijn, en
wij moeten ons geen rust gunnen voor we die
ons eigendom hebben gemaakt. We moeten niet
slechts antirevolutionair zijn, maar ook weten
waarom we het zijn.
Na de pauze werden den spreker enkele vra
gen gesteld, die door hem werden beantwoord.
Daarna ging hij de vergadering voor in dank
gebed. J- K.
MIDDELHARNIS. Gedurende de winter
maanden zal des Zondags de eene toegang tot
de Ned. Herv. Kerk gesloten zijn.
Ds. Barth van Vlaardingen heeft voor het
beroep naar de Geref. Gemeente alhier be
dankt.
Woensdag 30 October, des avonds om
7 uur, zal in de Ned. Herv. Kerk de ver
huring plaats hebben van de opengevallen zit
plaatsen.
OOLTGENSPLAAT. De avondlessen aan de
bijzondere school zijn aangevangen met 12 leer
lingen.
Mej. A. M. Warringa alhier slaagde dezer
dagen voor de akte bewaarschoolonderwijs.
Voor de betrekking van onderwijzeres aan
de O. L. School no. 1, hebben zich 5 sollici
tanten aangemeld.
NIEUWE TONGE. De j.l. Zondagavond,
tijdens het optreden van de heer Dekker in de
Ned. Herv. Kerk alhier gehouden collecte ten
bate van het Zenuwlijdersgesticht te Zeist, heeft
62.opgebracht.
DIRKSLAND. Zondag zal in de Ned. Herv.
Kerk alhier de extra maandelijksche collecte
gehouden worden ten bate der Kerk.
De extra-maandelijksche collecte in de
Kerk der Geref. Gemeente bracht ruim 483.
op.
Ds. A. de Blois heeft voor de beroepen
naar Aagtekerke en Grand Rapids bedankt.
Zondag a.s. zal des morgens in de Ned.
Herv. Kerk de bevestiging plaats hebben van de
ouderlingen Hof en Mooijaart,
Zondag 10 November zal in de Ned.
Herv. Kerk den H. Doop worden bediend. Aan
gifte kan geschieden a.s. Zaterdag 2 November
in de consistoriekamer.
De meisjescatechisatie van Donderdag
in de Ned. Herv. Kerk zal deze week niet wor
den gehouden.
Deze week zal de collecte voor de Zon
dagsschool worden gehouden.
HERKINGEN. De boekhouder der Diaconie
der Ned. Herv. Kerk zal D.V. a.s. Vrijdagavond
in de consistoriekamer zitting houden tot ont
vangst der verschillende land- en tuinhur'en.
A.s. Zondag zal D.V. zoowel des voor
middags als des avonds in de Ned. Herv. Kerk
optreden de Eerw. Heer Dekker van Bleiswijk.
In beide diensten hoopt men dan een extra col
lecte te houden tot bestrijding der kosten. In ver
band hiermede zal dan de Zondagsschool op
de bekende uren des 's middags worden ge
houden.
STELLENDAM. Tegen de lijst van stem
gerechtigde lidmaten der Ned. Herv. Kerk al
hier zijn geen bezwaren ingediend.
Door het bestuur der Chr. Bewaarschool
alhier werd tot hoofd dier school benoemd Mej.
C. A. Kuipers te Leiden.
De opbr'engst van de gehouden collecte
in de Herv. Kerk ten bate der Chr. Bewaar
school, bedroeg f 103.16.
GOEDEREEDE. Zondag e.k. zal er gelegen
heid zijn tot het doen bedienen van den H.
Doop in de Ned. Herv. Kerk. Aangifte Zater
dagavond 7 uur aan de pastorie.
OUDDORP. Men heeft ons verzocht te ver
melden, dat Ds. A. Verhage van Middelburg
a.s. Woensdag des avonds half zeven voor de
Geref. Gemeente hoopt op te treden. Voor het
vorige nummer was dit niet bekend.
DE MOORD IN DEN BLIJDORPPOLDER
TE ROTTERDAM.
In verband met het voortgezette onderzoek
in de zaak tegen W. V„ die als verdachte van
den moord op de 10-jarige Marietje van O.,
gepleegd op 9 October in d'en Blijdorppolder te
Rotterdam, in het huis van bewaring is op
gesloten, zijn de inspecteurs Beekman en Creve-
link opnieuw naar Limburg vertrokken. Over
den stand van het onderzoek kunnen thans geen
mededeelingen worden gedaan. Er zijn enkele
nieuwe aanwijzingen tegen den verdachte bij
gekomen, maar daar staat tegenover, dat de
verklaringen van den doofstommen getuige, naar
nader is gebleken, niet van zulk een ver strek-
kenden aard zijn, als aanvankelijk wel werd
verondersteld. Met behulp van twee leeraren
van het Doofstommen-Instituut zijn zijn ver
klaringen op schrift gezet. Gebleken is, dat hij
den verdachte niet zoo zeker herkend heeft, alsUvi
men eerst uit zijn, uiteraard eenigszins gebrekkig
afgelegde verklaringen meende te mogen op
maken.
Het volgende verzoek om inlichtingen is per
radio gedaan
De hoofdcommissaris van politie te Rotter
dam verzoekt in verband met den moord in den
Blijdorppolder om de volgende inlichtingen
In de maand October zou een automobilist,
die vermoedelijk de letter G. op zijn auto voerde,
een man in zijn auto hebben meegenomen van
den spoorwegovergang te Roermond naar Sit-
tard. Vermoedelijk heeft het gesprek geloopen
over een bloemisterij te Watergraafsmeer. Het
was een dichte vierpersoons-auto. De automo
bilist wordt verzocht, zich zoo spoedig mogelijk
mondeling of schriftelijk te wenden tot den
rechter-commissaris, belast met de behandeling
van strafzaken, kamer I huis van bewaring te
Rotterdam.
Verder zou in de maand October bij de
Maasbrug te Roermond een auto met zijn wielen
in het grint zijn gezakt en door werkvolk van
het talud daar uit zijn geholpen. Ook dezen
automobilist wordt verzocht, zich ten spoedigste
bij genoemden commissaris te melden. 2»lfc
Als gij U moeilijk scheert omdat
Uw huid gauw stuk gaat en pijn
doet, dan kunt gij dit geheel voor
komen, indien gij vóór het inzee
pen de huid even inwrijft met
slechts een weinig
Dooien 30-60 en 90 ct. Tube 80 ct.
AUTO-ONGEVAL.
Als de drank is in den man......
Zondagavond keerde een verloofd paar per
auto van een danszaal in Kethel terug naar
Rotterdam. Even buiten Kethel werd de auto
aangehouden door twee beschonken mannen,
die vroegen, of zij mee mochten rijden en al
dadelijk op de voorspatborden, ter weerszijden
van den radiateur, gingen zitten. De chauffeur
is toen doorgereden en luid schreeuwend en
zingend is het gezelschap door Schiedam ge
reden. Op de scheiding van Rotterdamsch en
Schiedamsch grondgebied wordt de rijweg meer
dan tweemaal zoo breed. Het Schiedamsch ge
deelte is smal en heeft geen trottoirs, in tegen
stelling met het Rotterdamsche gedeelte. Het
Noordelijke trottoir ligt in het verlengde van
den rijweg van het Schiedamsche gedeelte. De
chauffeur heeft dit niet gezien en is met een
vaart van circa 40 K.M. in het uur rechtuit
gereden. De auto, een open Mercedes, is eerst
tegen een ijzeren paal gebotst en daarna tegen
een boom gereden. Vervolgens is de wagen
door de afrastering langs de trambaan op de
rails terecht gekomen. "De beide spatbordpas
sagiers vlogen van hun zitplaats. De een, de
22-jarige G. S. uit de Aert van Nesstraat, heeft
een schedelbreuk en een wond aan den rechter
knie gekregen. In zorgelijken toestand- is hij
in het ziekenhuis aan den Coolsingel te Rot
terdam opgenomen. De andere heeft enkele
hoofdwonden gekregen en is daar verbonden.
De chauffeur, de 27-jarige J. H. uit de Croos-
wijkschestraat te Rotterdam, heeft enkele ont
vellingen aan gezicht en handen. Het verloofde
paar is ongedeerd gebleven.
De auto is zwaar beschadigd. Het tramver
keer op lijn 8 is gedurende 20 minuten gestremd
geweest.
In verband met dit ongeluk roept de commis
saris van politie in de vierde afdeeling, bureau
Witte de Withstraat te Rotterdam, getuigen op,
tot het geven van inlichtingen.
Met inganf
de volgende
treden
Voor inter
van niet met
dragen 6 een
Het port vo([
ongewijzigd,
wordt verlaag
ongewijzigd).
met België
verkeer met
bedragen vol
dan 20 gram
wicht van 2
5 cent daarl
akten in het
per zeepost
port zelf blij
Het minir
verkeer met
wordt verlaa;
ongewijzigd)
In gebruik
en briefomsl
6 cent, prijs
De bij h<
zegels van 7
bladen en bi
7 V3 cent, kui
worden inge'
kantoren, p<
1 December
prijsverschil
cent, resp. t^
met zegelafd
Op Dond
een vliegtui|
vertrekken,
zonden votl
Britschdndic
en Nederlat
De ter pc
middag vaij
vinden, zoft
dienzelfden
Rembranc
1879
Zoo
hopen
Grootou
COI
op 6 N<
Echtvei
Dat zi
spaard i
van
Hui
AREN!
ANTH(j
GERRIJ
CORNI
KAATjj
LEENI
Den Bc
gevraagd,
in alles bel
AdresI:
meer, Voq
Gevraagd
G.G., om
gezamelijk
Niet mi
komst. Br.
Adres
Noorderva
van de
KRUISc
Sommeli
VEMBE1
in Hot
1. Opr
2. No|
3. Ben
bedt
Art;
Trom