bor W inzeepen SiPüROL Een BOER KEU KEU lelt Bieten rooien PUROL Llw middel KebV LI by de hand WIST U???? Fioest-, feron cl-ii IriS-ly der®» AKkgr-s Abel Ljsi roop Kerk en School. Gemengd Nieuws. dat da RADIO KONING ZOO NIET???? Informeert dan O. Binnenweg 105, Rdam Ingezonden Stukken. Plaatselijk Nieuws. De Hee MOLEN- veel gene geboorte HENGEL( Mevrot Nachtega zoekt pei niet one genegen verrichtei h hoogste handelskorting verstrekt gemeenteleden de hand en dikwijls maakt hij een praatje met hen over den preek of over andere geestelijke dingen. Ook tijdens het uit spreken van zijn preek staat hij niet zoo ver van de geme'ente af. Hij praat eigenlijk meer met de gemeente. In Amerika moet men dan ook niets hebben van een preek, die geheel gelezen wordt. Men moet daar als predikant öf onzichtbaar lezen öf geheel niet lezen. Men wil dat er contact tusschen d'en dominé en de ge meente is. De Amerikaansche eeredienst mist de Hollandsche deftigheid. Ik maakte b.v. hier een dienst mee, waarbij de predikant bij de be handeling van het zevende gebod zich in zulke deftige taal uitsprak, dat hij eigenlijk niet góed kon zeggen wat hij tot de gemeente over dit onderwerp te zeggen had. Dat valt een Ameri kaan vreemd op. Na verblijf van enkele weken verandert dat. Men gaat weer aan de Hollandsche toestanden wennen. En ik moet zeggen, dat ik met veel zegen verschillende predikanten heb mogen be luisteren. Mannen van het echte Gereformeerde type Waaronder prof. Hepp en de oude Rull- mann, een echt type van de Hugenoten, die ik nog goed kende uit mijn jeugd. Ik heb den nu ouden veteraan Vonkenberg de hand mogen drukken en mogen spreken; e'en man, die veel aan mijn geestelijke vorming gedaan heeft, even als dit met duizenden jongelingen van Nederland het geval is geweest. Nederland heeft aan zulke mannen heel wat te danken Den volgenden brief hoop ik U te schrijven als ik weer goed en wel thuis ben. Ontvang de groeten van je AMERIKAANSCHE VRIEND. De copie van Ingezonden itukken, die niet ge plaatst zijn, wordt niet teruggeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers. Mijnheer de Redacteur 1 'k Verzoek U onderstaande te plaatsen in Uw blad. In „Onze Eilanden" schrijft de heer W. Moei lijker te M. tegen mijn ingezonden stuk van 19 October. Eerst geeft hij kort weer wat ik schreef en spreekt zijn verbazing uit. Waarover verbaast U zich eigenlijk 't Is toch vanzelfsprekend, dat iemand van Chr. be lijdenis zijn verontwaardiging uitspreekt over 't feit, dat Arbeiders van Chr. belijdenis de Anti-Chris telijke S.D.A.P. steunen en hun heil voor dit aardsche bestaan daarvan verwachten, in plaats van zich aan te sluit'en bij den Chr. Landar- beidersbond, die op Christelijke wijze strijdt voor het recht op het terrein van den arbeid. En dat ik dat doe in dit Chr. weekblad be hoeft U evenmin te verbazen, want een neutraal blad behoort een Christen in geen enkel opzicht te steunen. (Let daarop, lezers van 't Rotter- damsch Nieuwsblad en dergelijke „zoogenaamde neutrale" bladen Dan zegt U, dat ik tegenover de houding der S.D.A.P. de voorbeeldigheid der Chr. ar beiders zet. Dat is niet waar! In mijn ingezonden keurde ik in de Chr. ar beiders af le. hun onverschilligheid omtrent de Chr. be ginselen en verweet hun, dat ze wèl belang stelden in beuzelachtige nieuwtjes 2e. hun halfslachtigheid, waardoor ze eenerzijds op de S.D.A.P. stemmen en ander zijds ter kerk gaan 'en laten doopen 3e. hun gebrek aan kennis en onderzoek, waardoor zei zich door een zeker soort van sprekers zich wat op de mouw laten spelden 4e. hun egoïsme 5e. hun on-christelijk gekanker en gescheld en 6e. hun geploeter en gezwoeg om maar veel te verdienen, zonder te letten op hun ziele- belangen en 't recht Gods. Zeg U nu nog eens, dat ik de arbeiders van Chr. belijdenis als voorbeeldigen heb voorge steld. 'k Heb juist bedoeld te zeggen Arbeiders, ge wilt als mensch behandeld worden, dat is uitstekend, maar begin eerst zelf U als mensch, als Christen te gedrag'en Daarmee bedoel ik niet, dat anderen en ik beter zijn, wij weten dat we allen zondaren voor God zijn. Nu gaat U vervolgens onderstaande vragen en bezwaren tegen mijn stuk aangeven le. U vraagt me of ik de leden der moderne vakbeweging als ongeloovigen beschouw. 2e. U beweert, dat er in de kringen, waar voor diverse vereenigingen „Chr." gezet wordt, verdeeldheid, versnippering, fanatisme, naam- Christendom, te koop loopen met d'en godsdienst gevonden wordt en dat daarentegen in die krin gen der neutrale menschen, die geen „Chr." zetten voor alles en nog wat, betere verstand houding en goede harmonie heerscht 3e. U raadt ten slotte aan dat de arbeiders neutrale vereenigingen stichten moeten, waar ieder lid van zijn kan. U komt met veel bezwaren1, maar al die be zwaren hebb'en niets, letterlijk niets te maken met de zaak waar 't om gaat. U valt aan het bestaansrecht van Christelijke Landarbeidersvereenigingen, maar U bewijst niets. Bewijs dat een arbeider, die iedere minuut van den dag leven moet uit zijn Christelijk geloof, dat zoo'n arbeider zeg ik, een vereeni- ging steunen kan die „neutraal" is, d.w.z. een vereeniging, die aan de Christelijke beginselen, aan Christus zelf niet de alles beheerschende plaats boven alle andère menschelijke begin selen toekentIk zal U bewijzen, dat zulks onmogelijk is. De Heere heeft voor het terrein van den arbeid ook Zijn wet gegeven. De sociale strijd moet niet allereerst gaan om meer te verdienen, maar om: het handhaven van Gods Eer en Gods Recht. Gods toorn rust op den boer, die niet het belang van den arbeider zoekt als het zijne: want God eischt: Heb uw naasten dus ook den arbeider lief als u zelve. Gods toorn rust op den boer, die eerst zich zelf een aangenaam leven verschaft en daarna van den overschot den arbeider bedenkt. Dat moet den Chr. boer tot zonde voor God worden, daar moet hij ook aan ontdekt Gods toorn rust op den arbeider, die de zaak van den boer, wien God gezag over hem gegeVen heeft, niet behartigt als zijn zaak, want God eischt: Hebt uw naaste lief als u zelve. Uw naaste, d.i. ook de boer. Gods toorn rust op den arbeider, wien 't niet 3chelen kan wat de boer van zijn land maakt. Dat moet den Chr. arbeider tot zonde voor God worden, daar moet hij ook aan ontdekt. Tot zonde, moet het worden, dat de ver standhouding zoo bedorven is tusschen boer en arbeider en samen moeten ze strijden tegen die zonde, door de Chr. beginselen voor het terrein van den arbeid te bestudeeren en te beleven. De arbeiders moeten dat o.a. doen in den weg der Chr. landarbeidersvereenigingen. Nu vraag ik U, mijnheer, weet U voor een Christen een andere weg, op grond van Gods Woord aan te wijzen. De neutrale vakvereeni- ging soms Die weg verwerpen wij. Zij immers wil wel verbetering in de sociale nooden aan brengen, maar gaat ze uit van het feit der zonde, zoekt ze in 't Christendom dè eenig juiste weg Wij als Christenen zijn niet tevreden, dat ons Christelijk beginsel niet rechtstreeks aan gevallen wordt, we willen meerWe willen, dat ons Christelijk beginsel erkend geprezen wordt als de eeaige weg tot oplossing der moeilijkheden tusschen patroon 'en arbeider. Welnu: de neutrale vakvereeniging kan dat niet, beschouwt in 't gunstigste geval 't Chris tendom gelijk met het niet-Christelijke, maar: wie er niet voor is, zegt Christus, is er tégen. Dus: de neutrale vakvereeniging is Anti-Chris telijk. Daar komt nog bij, dat de moderne vakbe weging den Socialistischen weg opgaat van den klassenstrijd. Gods Woord verwerpt dien klas senstrijd en eischt liefde tot den naaste. Je nog meer: de feiten bewijzen, dat de Socialistische organisaties gedreven worden in Communistisch vaarwater. voor op al de terreinen, dat het vanzelf die verkeerde motieven verdringt Op alle terreinenU haalt de Farizeeërs en Tollenaars er bijWat U daarmee bedoelt be grijp ik niet precies, maar als het moet betee- kenen Doe als die tollenaar, door in de een zaamheid van den tempel in stilheid voor God en kom niet met Uw godsdienst op straat en op 't publieke terrein, dan zeg ik dat U mis is, in uw conclusie. Ik ben 't eens met-U als U be doelt Maak dat het tusschen God en Uw ziel in de e'enzaamheid van uw bidvertrek in orde komt, maar volgt daaruit: houdt nu verder je beginsel maar voor je zelf Godsdienst is privaatzaak, zooals de socia list zegt. Denk je dat God met zoo'n klein stukje van Zijn schepping tevreden is, met dat kleine menschenhart. O neen, God is de Schepper van alles. Hij eischt voor zich op de heele wereld, het heele wereldleven, alle terreinen. De terreinen van persoonlijk leven, gezins leven, van den arbeid, van de school, van de sttaat, van de overheid, van de kunst, van de wetenschap, Laat toch dien hoogmoed varen alsof het God alleen om uw hart te doen was, alsof Hij tevreden was als uw hart Hem eere toe bracht. God is niet tevreden voor alles, voor hemel en sterren, voor zon en maan en mensch en die mensch vooral Hem eere geeft. Alles is er geschapen om Zijns Zelfs wil. Ook den arbeid. Om in dien arbeid God te verheer lijken. De arbeider is geroepen door God tot Zijn werk De patroon is geroepen door God in zijn positie. Adam is geroepen door Qod (Adv. in Blokschrift). Dus 't staat zoo Een „neutrale" vereeniging verfoeien wij, nog veel meer nu dat neutraal blijkt te beteekenen Socialistisch of Communistisch. Na dit alles hoop ik, dat U inziet, dat een Christen-arbeider thuis hoort in een Chr. land- arbeidersbond, en van de bovengegeven be schouwing uitgaande, beantwoord ik nog even uw andere bezwaren tegen mijn stuk. Ik zeg niet, dat ieder, die lid is van een neutrale vakvereeniging daarom al dadelijk een ongeloovige is. Dat kan een Christen zijn, maar dan een Christen, die zijn roeping niet verstaat, een Christen, die ergens is waar hij niet thuis hoort; e'en Christen, die, als hij werkelijk uit zijn Chr. beginsel leeft, op den duur het niet uithouden kan in zoo'n anti-christelijke ver eeniging. Uw vraag staat buiten de zaak als zoodanig. Als ik zeg: liegen is anti-Christelijk, volgt dan daaruit: Mijnheer A of B liegt wel eens, dus die is een ongeloovige Immers neen. Maar we zeggen: Zoo iemand kan niet in die zonde blijven leven, die moeten we er op wijzen dat hij niet leeft overeenkomstig zijn Chr. beginsel. Zoo is het ook met iemand die door laksch- heid, misverstand of andere zonde lid is van een neutrale vakbond. Maar een echtChristen kan daar niet in blijven leven. Eens zal hij zi'en dat hij 't er niet in houden kan, en zoo niet, dan is zijn Christendom hem geen hoofdzaak. Dan wijst U op de betere eenheid der niet- Chr. en de verdeeldheid der Chr. Daarop ant woord ikAl leven de Christenen niet overeen komstig hun beginsel, is daarom dat beginsel verkeerd Al leeft een lid eener Chr. vereeniging niet als waardig lid, heeft daarom zoo'n vereeniging geen recht van bestaan? Als straks een paar Liberalen vechten als hond en kat, krijg je 't dan in je hoofd om te zeggen dat komt omdat ze Liberaal zijn. Welnu, verwijt dan het Christendom niet de versnip pering. God eischt dat de Christenen één zijn, als ze dat niet zijn, is zulks een gevolg van het niet in alle opzichten Christelijk zijn. Ik geef toe dat het Christelijk beginsel ook oorzaak van verdeeldheid zijn kan, maar niet van verdeeldheid tusschen Christenen. Inderdaad het Christendom brengt niet een eenheid van dingen die niet bij elkaar hooren. U zegt dat het Christenzijn verdeeldheid brengt. Welnu, Christus zegtIk b'en niet ge komen om vrede te brengen, maar het zwaard. En op een andere plaats Wie niet haat zij nen vader of zijne moeder is Mijns niet waardig, d.w.z. Ons Chr. beginsel is No. 1, dat gaat beven de liefde tot de ouders. Doen die ouders verkeerd dan moeten we zelfs tegen hen optre den. David zegt ook Zou ik niet haten, die U haten. aardappelen rooien en andere land» arbeid, veroorzaakt kloven in de handen en maakt ze ruw en pijnlijk. Dit verzacht en geneest men met Doos 30, 60 en 90 ct God wil geen valsche eenheid, wil niet dat de tegenwoordige generatie als één man optrekt zooals U zegt, omdat door dat geslacht onzer dagen de scheidslijn gaat van geloof en onge loof, kerk 'en wereld, vóór of tegen Christus. Wie met mij niet vergadert, die verstrooit zegt Christus, d.w.z. als ge niet om Christus als middelpunt alle Christenarbeiders vereenigt, dan verstrooit gij, gij die praat van eenheid en klaagt over versnippering. Zoo verstrooien liberalen en socialisten. Zij hebben de vakvereenigingen, de school, hun partij, ontoegankelijk gemaakt voor de Christenen. Zij hebben hen in den hoek geduwd door met hun beginsel niet te rekenen. Dan spreekt U over fanatisme. Als U daar mee bedoelt een ijver'en voor 't Christelijk be ginsel op ieder terrein van 't leven, 'en dat ieder uur van den dag, dan noem ik zulk fanatisme heilige geestdrift. Een Christen kan nooit genoeg ijveren voor zijn Koning. De ijver voor Gods zaak moet hem verteren, zooals er staat geschreven van Chris tus. Verstaat U onder fanatisme een ijveren uit verkeerde bedoelingen ik keur het met U af, maar alweer zeg ik dat fanatisme komt niet voort uit het Christelijk beginsel, maar juist doordat behalve dat Chr. beginsel nog Sata nische geginselen in den mensch leven. En hoe nu dat te veranderen Door 't Christelijk be ginsel te beleven alleen in de huizen, in over peinzing Neen, maar juist door te zeggenLeef nog meer uit dat Chr. beginsel, ijver er zóó om de aarde te bebouwen. Denk u de dwaas heid in dat ge op het terrein van den arbeid op het terrein van de school, op het terrein van het publieke leven u zelf, of het heil eens anderen zoeken moest en u niet had te bekom meren om Gods eer. 't Zij dat ge eet, 't zij dat gij drinkt, doet het al ter eere Gods, zegt de Bijbel, want alles, ook de kracht van de spie ren van d'en arbeider, het bedrijf, is uit Hem en door Hem en tot Hem. Als u met den Bijbel in de hand anders be wijzen kunt doe het. Ik wacht dan uw antwoord. Thans acht ik uw stuk genoegzaam beant woord J. L. STRUIJK. SOMMELSDIJK, Vorige week werden uit deze gemeente verscheept ongeveer 5000 H.L. aardappelen en poters en 1350 H.L. uien. MIDDELHARNIS. Den afgeloopen week zijn aan de kaai gebracht en verscheept 8000 balen aardappelen en 7000 balen uien. benevens 1160 H.L. aardappelen. De vrachtauto van den heer K. V. geraakte aan den Havendijk in de sloot. Met behulp van eenige personen werd hij weder op den weg gebracht. Dit incident liep zonder persoonlijke ongelukken te veroorzaken af. DEN BOMMEL. De besmettelijke ziekte Roodvonk in het huis wijk B 183 is geweken verklaard. Aan de haven werden de vorige week ver voerd 5673 H.L. aardappelen, 200 H.L. uien en 400 H.L. peen. Ter secretarie ligt gedurende 30 dagen ter inzage een opgave van schatting ingevolge de Wet op de Grondbelasting. OOLTGENSPLAAT. Wo'ensdag 6 Novem ber a.s. zal in de Herv. Kerk de verkiezing plaats hebben voor 3 leden van het kiescollege wegens periodieke aftreding van de heeren L. Dorsman, P. Hoogmoed en C. D. Birkhoff. Vorige week zijn hier verscheept 244475 kilo aardappelen, 17876 kilo poters, 84306 kilo uien en 50460 kilo peen. Zaterdagmorgen strandde in het West- Hellegat het motorschip „Twee Gebroeders" van Brielle, geladen met aardappelen. Door het bergingsvaartuig „Trio" van de firma Hoogen- boezem en Van der Tak en de sleepbooot „Zee hond", kapitein P. Schouwenaar is het schip, onder leiding van den uitvoerder H. Breen vlot- gebracht. De 54-jarige P. Troost, die de vlammen in een pan met vet met water wilde blussch'en heeft zeer ernstige wonden aan het gelaat ge kregen. Dr. C. W. Kramers verleende de eerste hulp. In het Groene Kruisverslag staat dat in 34 gezinnen bezoeken zijn gebracht. Dit moet zijn 84 gezinnen. OUDE TONGE. Onze vroegere dorpsgenoo- te, de wed. C. A, Bresijn geb. Van Zuuren te Utrecht hoopt 31 October a.s. haar 104de ge boortedag te gedenken. Ze is de oudste vrouw in Nederland. Door de gemeente-geneesheer zijn er plm. 700 personen gevaccineerd, gedurende dezen zomer. De huisvrouw van P. K. had het ongeluk in de kaai te vallen. Druipnat werd ze door J. G. uit haar positie verlost en toen bleek dat zij haar been danig had bezeerd. Sinds de vorige opgaaf zijn in de haVen binnen gekomen 23 schepen, 8 geladen en 15 ledig. Vertrokken 25, 23 geladen en 2 ledig. Vergadering van den gemeenteraad op Donderdag a.s., des voorm. 10 uur. De prijzen der landbouwgewassen gaan nog steeds in de laagte. Aardappelen 1.20, Poters 0.90. Uien 1.50 en peen 0.90. NIEUWE TONGE. J.l. week werden van hier vervoerd: 1900 balen uien, 900 balen peen en 600 H.L. aardappelen. Het bouwland van de diakonle der Ned. Herv. Kerk is bij publieke verhuring j.l. Vrijdag verhuurd aan de heerenH. Brooshoofd, B. van Schouwen. P. van Prooijen en H. Klap muts. Aan den heer I. Mosselman alhier is ver gunning verleend .tot het bouwen van een drie tal warenhuizen. DIRKSLAND. Van uit deze gemeente wer den vervoerd 6460 balen uien, 3480 balen peen, 3228 H.L. poters en 3470 H.L. aardappelen. Tegen e'en tweetal, ingezetenen werd pro ces-verbaal opgemaakt wegens overtreding der Motor- en Rijwielwet. De wagenmaker Hof had het ongeluk met zijn had tusschen een zaagmachine te geraken, waardoor geneeskundige hulp moest worden in geroepen: Op den hoek van het Schelpenpad ont stond een botsing tusschen een auto en een motorrijwiel. De auto en de motorfiets bekwa men nog al schade, terwijl de bestuurder van het motorrijwiel aan zijn hand verwondingen op liep. STELLENDAM. De vorige week werd'en van hier verzonden 850 H.L. aardappelen, 500 H.L. koepeen en 550 H.L. uien. Tegen T .S. alhier is proces-verbaal op gemaakt wegens .overtreding der Motor- en Rijwielwet en wegenbelastingswet, n.l. rijden op een motorrijwiel zonder rij- of nummerbe- wijs en wegenbelastingkaart. De garnalenvischers hebben de vorige week gedurende 5 dagen gevischt en gemiddeld per dag 'en per vaartuig gevangen 100 kilo gar nalen. GOEDEREEDE. Van den visscher A. G. stierven de vorige week een zwaar varken en drie biggen. In de afgeloopen week werd door de gar- nalenvisschers van 80 tot 100 kilo gevangen. OUDDORP. De visschers vingen de vorige week van 90 tot 150 kilo garnalen per dag en per vaartuigverden van 1000 tot 2000 kilo kleine garnalen. Met de drie beurtschippers zijn van hier verzonden900 H.L. erwten en 2500 balen uien, aardappelen ge'ene. NIEUW-HELVOET. Op de internationale hondententoonstelling gehouden te Rotterdam behaalde op 27 October j.l. de Duitsche her dershond van den heer P. Slings den tweeden prijs. Op 14 November a.s. zal in deze gemeente de keuring van trekhonden worden gehouden. Iedere houder van een trekhond, die tenminste als zoodanig staat ingeschreven, krijgt hierover nog een persoonlijk bericht. Vooral zal ook op tuig en wagen worden gelet, waarom houders van trekhond'en worden gewaarschuwd hun tuig en kar goed na te zien, opdat er desnoods nog herstellingen kunnen plaats vinden vóór de keuring. Op Zaterdag 2 November a.s. zal Dr. E. Reedijk ten Raadhuize om 3 uur alsnog gelegenheid geven tot inenting. SOMMELSDIJK. Vrijdag 25 October 1.1. hield de Ring „Flakkee" van jongelingsvereeni- gingen op Geref. grondslag haar eerste ver gadering voor dezen winter in de Geref. Wees- huisschool te Middelharnis. De voorzitter, vr. Korteweg van Ooltgens- plaat, opende de vergadering op gebruikelijke wijze en gaf het woord aan den heer K. C. van Spronsen van Sommelsdijk om te spreken over: „De Jongelingsvereeniging 'en de politiek". Spr. zeide, dat dit onderwerp niet vanwege de bondsleiding in het centrum der belangstel ling geplaatst is, omdat tot nog toe op onze vereenigingen geen staatkundige onderwerpen werden behandeld, want dat gebeurde reeds vanaf 1888, het jaar der oprichting van den Bond; ook niet omdat minder van dat soort onderwerpen behandeld worden dan vroeger; ook niet omdat dit jaar een stembusvrije was, maar omdat, ook buiten onzen kring, de klacht algemeen is, dat er groote oppervlakkigheid heerscht bij de jongeren en er weinig lust is tot levensverdieping. Daartegen moet worden gestreden. Op voortdurende, intensieve studie moet worden aangedrongen. En er moet een heid zijn in onze levensbeschouwing. Er is nu vierderlei levensbeschouwing: le. de paganis- tische, die God in het schepsel zoekt; 2e. de Katholieke, die God wel boven het schepsel stelt, maar zoo hoog, dat hij niet is te bereiken dan door middel der Kerk; 3e. de Luthersche en 4e. de Calvinistische, die de verhouding tus schen God en mensch een onmiddellijke acht. Centraal punt in deze beschouwing is de eere Gods. Het Katholicisme stelt de Kerk boven de Staat, het Lutheranisme de staat boven de Kerk, maar het Calvinisme eischt voor beide een eigen levensterrein op. Deze beschouwing van de politiek behoort dus de onze te zijn, en wij moeten ons geen rust gunnen voor we die ons eigendom hebben gemaakt. We moeten niet slechts antirevolutionair zijn, maar ook weten waarom we het zijn. Na de pauze werden den spreker enkele vra gen gesteld, die door hem werden beantwoord. Daarna ging hij de vergadering voor in dank gebed. J- K. MIDDELHARNIS. Gedurende de winter maanden zal des Zondags de eene toegang tot de Ned. Herv. Kerk gesloten zijn. Ds. Barth van Vlaardingen heeft voor het beroep naar de Geref. Gemeente alhier be dankt. Woensdag 30 October, des avonds om 7 uur, zal in de Ned. Herv. Kerk de ver huring plaats hebben van de opengevallen zit plaatsen. OOLTGENSPLAAT. De avondlessen aan de bijzondere school zijn aangevangen met 12 leer lingen. Mej. A. M. Warringa alhier slaagde dezer dagen voor de akte bewaarschoolonderwijs. Voor de betrekking van onderwijzeres aan de O. L. School no. 1, hebben zich 5 sollici tanten aangemeld. NIEUWE TONGE. De j.l. Zondagavond, tijdens het optreden van de heer Dekker in de Ned. Herv. Kerk alhier gehouden collecte ten bate van het Zenuwlijdersgesticht te Zeist, heeft 62.opgebracht. DIRKSLAND. Zondag zal in de Ned. Herv. Kerk alhier de extra maandelijksche collecte gehouden worden ten bate der Kerk. De extra-maandelijksche collecte in de Kerk der Geref. Gemeente bracht ruim 483. op. Ds. A. de Blois heeft voor de beroepen naar Aagtekerke en Grand Rapids bedankt. Zondag a.s. zal des morgens in de Ned. Herv. Kerk de bevestiging plaats hebben van de ouderlingen Hof en Mooijaart, Zondag 10 November zal in de Ned. Herv. Kerk den H. Doop worden bediend. Aan gifte kan geschieden a.s. Zaterdag 2 November in de consistoriekamer. De meisjescatechisatie van Donderdag in de Ned. Herv. Kerk zal deze week niet wor den gehouden. Deze week zal de collecte voor de Zon dagsschool worden gehouden. HERKINGEN. De boekhouder der Diaconie der Ned. Herv. Kerk zal D.V. a.s. Vrijdagavond in de consistoriekamer zitting houden tot ont vangst der verschillende land- en tuinhur'en. A.s. Zondag zal D.V. zoowel des voor middags als des avonds in de Ned. Herv. Kerk optreden de Eerw. Heer Dekker van Bleiswijk. In beide diensten hoopt men dan een extra col lecte te houden tot bestrijding der kosten. In ver band hiermede zal dan de Zondagsschool op de bekende uren des 's middags worden ge houden. STELLENDAM. Tegen de lijst van stem gerechtigde lidmaten der Ned. Herv. Kerk al hier zijn geen bezwaren ingediend. Door het bestuur der Chr. Bewaarschool alhier werd tot hoofd dier school benoemd Mej. C. A. Kuipers te Leiden. De opbr'engst van de gehouden collecte in de Herv. Kerk ten bate der Chr. Bewaar school, bedroeg f 103.16. GOEDEREEDE. Zondag e.k. zal er gelegen heid zijn tot het doen bedienen van den H. Doop in de Ned. Herv. Kerk. Aangifte Zater dagavond 7 uur aan de pastorie. OUDDORP. Men heeft ons verzocht te ver melden, dat Ds. A. Verhage van Middelburg a.s. Woensdag des avonds half zeven voor de Geref. Gemeente hoopt op te treden. Voor het vorige nummer was dit niet bekend. DE MOORD IN DEN BLIJDORPPOLDER TE ROTTERDAM. In verband met het voortgezette onderzoek in de zaak tegen W. V„ die als verdachte van den moord op de 10-jarige Marietje van O., gepleegd op 9 October in d'en Blijdorppolder te Rotterdam, in het huis van bewaring is op gesloten, zijn de inspecteurs Beekman en Creve- link opnieuw naar Limburg vertrokken. Over den stand van het onderzoek kunnen thans geen mededeelingen worden gedaan. Er zijn enkele nieuwe aanwijzingen tegen den verdachte bij gekomen, maar daar staat tegenover, dat de verklaringen van den doofstommen getuige, naar nader is gebleken, niet van zulk een ver strek- kenden aard zijn, als aanvankelijk wel werd verondersteld. Met behulp van twee leeraren van het Doofstommen-Instituut zijn zijn ver klaringen op schrift gezet. Gebleken is, dat hij den verdachte niet zoo zeker herkend heeft, alsUvi men eerst uit zijn, uiteraard eenigszins gebrekkig afgelegde verklaringen meende te mogen op maken. Het volgende verzoek om inlichtingen is per radio gedaan De hoofdcommissaris van politie te Rotter dam verzoekt in verband met den moord in den Blijdorppolder om de volgende inlichtingen In de maand October zou een automobilist, die vermoedelijk de letter G. op zijn auto voerde, een man in zijn auto hebben meegenomen van den spoorwegovergang te Roermond naar Sit- tard. Vermoedelijk heeft het gesprek geloopen over een bloemisterij te Watergraafsmeer. Het was een dichte vierpersoons-auto. De automo bilist wordt verzocht, zich zoo spoedig mogelijk mondeling of schriftelijk te wenden tot den rechter-commissaris, belast met de behandeling van strafzaken, kamer I huis van bewaring te Rotterdam. Verder zou in de maand October bij de Maasbrug te Roermond een auto met zijn wielen in het grint zijn gezakt en door werkvolk van het talud daar uit zijn geholpen. Ook dezen automobilist wordt verzocht, zich ten spoedigste bij genoemden commissaris te melden. 2»lfc Als gij U moeilijk scheert omdat Uw huid gauw stuk gaat en pijn doet, dan kunt gij dit geheel voor komen, indien gij vóór het inzee pen de huid even inwrijft met slechts een weinig Dooien 30-60 en 90 ct. Tube 80 ct. AUTO-ONGEVAL. Als de drank is in den man...... Zondagavond keerde een verloofd paar per auto van een danszaal in Kethel terug naar Rotterdam. Even buiten Kethel werd de auto aangehouden door twee beschonken mannen, die vroegen, of zij mee mochten rijden en al dadelijk op de voorspatborden, ter weerszijden van den radiateur, gingen zitten. De chauffeur is toen doorgereden en luid schreeuwend en zingend is het gezelschap door Schiedam ge reden. Op de scheiding van Rotterdamsch en Schiedamsch grondgebied wordt de rijweg meer dan tweemaal zoo breed. Het Schiedamsch ge deelte is smal en heeft geen trottoirs, in tegen stelling met het Rotterdamsche gedeelte. Het Noordelijke trottoir ligt in het verlengde van den rijweg van het Schiedamsche gedeelte. De chauffeur heeft dit niet gezien en is met een vaart van circa 40 K.M. in het uur rechtuit gereden. De auto, een open Mercedes, is eerst tegen een ijzeren paal gebotst en daarna tegen een boom gereden. Vervolgens is de wagen door de afrastering langs de trambaan op de rails terecht gekomen. "De beide spatbordpas sagiers vlogen van hun zitplaats. De een, de 22-jarige G. S. uit de Aert van Nesstraat, heeft een schedelbreuk en een wond aan den rechter knie gekregen. In zorgelijken toestand- is hij in het ziekenhuis aan den Coolsingel te Rot terdam opgenomen. De andere heeft enkele hoofdwonden gekregen en is daar verbonden. De chauffeur, de 27-jarige J. H. uit de Croos- wijkschestraat te Rotterdam, heeft enkele ont vellingen aan gezicht en handen. Het verloofde paar is ongedeerd gebleven. De auto is zwaar beschadigd. Het tramver keer op lijn 8 is gedurende 20 minuten gestremd geweest. In verband met dit ongeluk roept de commis saris van politie in de vierde afdeeling, bureau Witte de Withstraat te Rotterdam, getuigen op, tot het geven van inlichtingen. Met inganf de volgende treden Voor inter van niet met dragen 6 een Het port vo([ ongewijzigd, wordt verlaag ongewijzigd). met België verkeer met bedragen vol dan 20 gram wicht van 2 5 cent daarl akten in het per zeepost port zelf blij Het minir verkeer met wordt verlaa; ongewijzigd) In gebruik en briefomsl 6 cent, prijs De bij h< zegels van 7 bladen en bi 7 V3 cent, kui worden inge' kantoren, p< 1 December prijsverschil cent, resp. t^ met zegelafd Op Dond een vliegtui| vertrekken, zonden votl Britschdndic en Nederlat De ter pc middag vaij vinden, zoft dienzelfden Rembranc 1879 Zoo hopen Grootou COI op 6 N< Echtvei Dat zi spaard i van Hui AREN! ANTH(j GERRIJ CORNI KAATjj LEENI Den Bc gevraagd, in alles bel AdresI: meer, Voq Gevraagd G.G., om gezamelijk Niet mi komst. Br. Adres Noorderva van de KRUISc Sommeli VEMBE1 in Hot 1. Opr 2. No| 3. Ben bedt Art; Trom

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 2