I Antire volutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. J. H. BUiJS HUMI Ëmmm. BOER IN HOC SIGNO VINCES No. 3581 WOENSDAG 16 OCTOBER 1929 VISSER IUISJE AAN ZEEDIJK Uit de Pers. 44ste JAARGANG steenhouwerij 175 DOTTEWK lundig Adviseur llTTING elken m zaak koopen 1, - Telef. 8695 W. BOEKHOVEN A ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentlën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers IEHHOUEN ZONEfl erkends Boekhandelaren. 209 SommelsflliH.. SNLEENBANK BELflHEn RBIETEli Brieven uit Amerika. vader9en Asjeblief!! i rookt" als een loco motief. HEEDENDAAI GROSSIER: Firma A. L. VERBRUGGE MIDDELHARNIS. ELECTRIFICATIE. 1 IRAQfTL TELEF.No. 1005 en 1946 van 10 tot 1 uur !L JACOBS »nge - Telef. 8 m dwinningen worden U door het Ichilngen kosteloos Deze Courait verschijnt eiken WOENSDAG en 7ATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.- b| vooruitbetaling. BUITENLAND bfl vooruitbetaling f 8.50 per Jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. latere. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zj beslaan. Advertentidn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. VERSCHEEN: |EDE DRUK VAN H. ZEEBERG 1.90 GEBONDEN. boekwerk van 346 pag, :urigen prachtband. stelliDg voor deze uit» suitengewoon. Vóór de ig was de Eerste Druk :eds verkocht. ar bij de Uitgeefster MMELSD1JK 'tt'oon No. 236. Hf dagelijks 8'/2 tot 10 uur ur behalve 's Maandags» volgens afspraak. )UDDORP.« lent gelden aan leden tegen Zjj neemt gelden op te» 's»jaars ook van niet»leden. kunnen dagelijks wor» sgd by een der leden van n: 3, 17 en 31 Oct., des uur, ten huize van den N OOSTENBRUGGE. J? n en middagmalen in de tterdamsche restaurants ie van vertrouwen is. J? t vertrouwen vindt in sr»affaire RANT P. SIMONS renvischmarkt 12 ite Kerk, Telefoon 6341 rima kwaliteit en ook gegeven wordt. oudste zaak is van cu dat u daar net en gen matige pryzen kunt J! ommentaar overbodig. le Fa. W. BOEKHO» Zn. is in den handel it een speciaal voor U R SUIKERBIETEN :bruik dezer boekjes ont' :n kooper van veel werk t den verkooper een goede e. DE UITGEVERS. SOCIALISME EN GODSDIENST. Het Volk neemt een stuk op van iemand uit Bodegraven, waarin wordt verteld, dat ie mand, die lid van de Gereformeerde Kerk en tevens S.D.A.P.'er is, door zijn kerkeraad ker- kerlijk wordt behandeld en onder censuur is gezet. Het Volk vindt dat natuurlijk verschrik kelijk, want dat lid „heeft evenwel nooit in het gesprokene op de openbare vergaderingen, huis houdelijke vergaderingen, of in den Raad, door onze partijgenooten, iets kunnen vinden, dat in strijd was met zijn godsdienstige beginselen; daarom heeft hij de heeren dan ook steeds geantwoord, dat hij lid bleef." Aldus Het Volk. Heilige onnoozelheid en kinderlijke naïviteit toch Socialisme en Godsdienst kunnen immers heel goed samen gaan Men leest het in bijna ieder blad van Het Volk. Maar de menschen, die zich er door van de wijs laten brengen, moeten toch wel ziende blind zijn Ook al doorziet men den geest van het socialisme als louter historisch-materialistische levensbeschouwing niet, dan moet men als Chris ten toch telkens wel terugschrikken, voor de houding die de S.D.A.P. steeds weer aanneemt tegenover den godsdienst en zijn belijders Dezer dagen blijkt dat weer duidelijk. De Burgemeesters van Amsterdam en Rot terdam hebben de opvoering van een tooneel- stuk, getiteld „Huwelijken worden in d'en hemel gesloten", verboden. Het is een goddeloos stuk, een ontzettende profanie van wat een Christen het heiligst is. Voor eenigen tijd zou hetzelfde stuk in Weenen opgevoerd worden. De Roomschen daar protesteerden er tegen, omdat zij het stuk een hoon tegen den Godsdienst vonden. De li berale en socialistische bladen vonden dat ka baal voor niets en eischten de opvoering van het stuk. Het einde is daar geweest, dat van de vertooning is afgezien, daar de schouwburg directeur de gevoelens der Roomschen niet wil de kwetsen. Thans krijgen we dezelfde kwestie in ons land. In één onzer bladen lazen we er het volgende van Het tooneel stelt een elegant boudoir voor, waarin de „heilige Magdalena", voor den spiegel staande, een nieuwe japon aanpast. „Zijne Excellentie de heilige Petrus wordt aangediend: een welgedane oude heer in zwarten rok met witten baard en gouden bril en een aktentasch treedt binnen. Tusschen beiden wordt een gesprek gevoerd, waarin „de heilige Magdalena" klaagt, dat ze geld tekort komt om haar „stand" op te houden, en „de heilige Petrus" jammert, dat zij „ons ruïneert" en dat ook de engelen schatten van geld kosten, In dezen trant wordt het onder houd voortgezet (Magdalena gaat op Petrus' schoot zitten en geeft hem een kus), tot „Zijne Majesteit God" binnenkomt, die, als een oude Engelsche lord gekleed, een sportkostuum, korte broek, pijp in den mond, met een monocle, van een partijtje golf komt. Petrus deelt mee, dat de engelen den achturendag verlangen en het niet slechter willen hebben dan de menschen; dat de heilige Augustinus zich beklaagt, dat de heilige Antonius wordt voorgetrokken, waarop „de lieve God" ant woordt, dat de heilige Augustinus zich maar stil moet houden: als men zulk een leven geleid heeft als hij, behoeft men zich niet te beklagen. Verder zegt „de lieve God", zijn pijpje uitkloppend, dat de tronen wankelen, dat de monarchie op aarde heeft afgedaan, dat zijn collega's op aarde hun koffers pakken en dat hij, die ten slotte niet meer is dan de vertegenwoordiger van een verouderden staatsvorm, zich wil laten pensionneeren Met weerzien namen we dit stjuk over. Maar het is noodig om de oogen te openen. En zulke gruwelijke profanatie van het aller heiligste wordt door de S.D.A.P. ten onzent in bescherming genomen Het V o 1' k spot over de Burgermeesterlijke censuur te Rotterdam. Het blad schrijft: „de burgemeesters van de groote steden raken lang zamerhand de kluts geheel kwijt. Nu heeft Rotterdam het slechte voorbeeld van zijn Am- sterdamschen collega ten opzichte van het too- neelstuk: „Huwelijken worden in den Hemel ge sloten", gevolgd." En in een volg'end nummer deelt hetzelfde blad mede, „dat ons raadslid Lühr te Rotterdam den burgemeester schriftelijk vragen heeft ge steld over dit verbod En toch gaat de S.D.A.P. maar onbeschaamd door om de menschen te vertellen, dat socia lisme en godsdienst wel samen kunnen gaan En het blijkt inderdaad, dat er nog menschen zijn, die zich laten beetnemen ook „De Vrije Westfries" driestart HET COMMUNISTISCH AVONTUUR. Driftig is door de Sociaal-Democraten be streden de karakteristiek, die door de christe lijke pers gegeven is van de landarbeidersstaking in Oostelijk Groningen. Het is een communistisch avontuur, hebben de christelijke bl'ad'en eenparig gezegd. Neen, was het antwoord der Sociaal-Demo craten, het is een zuivere loonstrijd, gerecht vaardigd door den lagen stand der loonen in dit gewest en door de hooghartigheid der Old- ambster boeren. Reeds eerder hebben wij gewezen op allerlei feiten, die het communistisch karakter van de staking verrieden. Thans komt opnieuw schril aan het licht, hoe niet het hoofdbestuurders der moderne landarbeidersband de leiding hebben, maar hoe communistische elementen die hoofdbestuurders eenvoudig terzijde zetten, en zelf de leiding nemen. Er zijn nieuwe pogingen gedaan om een einde te maken aan het conflict. Een bemiddelings voorstel-Buiskool is aanvaard door de boeren; het is ook aanvaard door de hoofdbestuurders van den landarbeidersbond, maar alvorens die hoofdbestuurders hun handteekening durven zetten, moet het bekrachtigd worden door de leden van den bond, de stakers. Daartoe zijn te Winschoten vergaderingen gehouden van de stakers. Ziet "hier hoe het volgens „Het Volk" in dezen zeker een onvervalschten bron in die vergaderingen toeging. Van de eerste vergadering, bezocht door de stakers uit Beerta 'en Omstreken, heet het „Van zakelijkheid aan den kant der op positie was niet veel te bespeuren, terwijl citaten, uit de „Tribune" en de „Kommu- nistische Gids" overgeschreven, voor argu menten moesten doorgaan. Een kommunis- tisch bestuurder uit Beerta beging daarbij de fout, bloot te leggen waar het eigenlijk om te doen was. Hij zei; „Vergadering, blameer het hoofdbestuur en de bestuurders van het N. V. V., door dit voorstel te ver werpen, opdat zij niet in staat zijn straks het land in te gaan en van de toegestane algemeene loonsverhooging van 10 pCt. te spreken als van een behaalde overwinning." Juist, dat is het. Een overwinning kunrien de kommunisten niet hebben. Zij hebben voor hun propaganda een needrlaag noodig, om de moderne vakvereenigingsbestuurders bij de arbeiders in diskrediet te kunnen bren gen. Daaraan offeren zij met een gerust ge weten de waarachtige belangen van de massa der arbeiders op." Erger nog ging het toe op een vergadering, waar stakers uit Finsterwolde aanwezig waren. „Het Volk" zegt er van een hel brak los. Het werd een hysterische schreeuw- en scheldpartij. De voor rede niet vatbaren bestormden het po dium 'en zetten daar hun giftige uitvallen tegen de bestuurders meer op den man af' voort. De dolzinnigste verwijten werden ge daan, o.a. over een chèque van een ton, waarmee de boeren de hoofdbestuurders om gekocht heetten te hebben en meer, nonsens- praatjes van dien aard. De schreeuwers wonden zich zelf en de omstanders meer en meer op. Zeker vijftig van deze doldriftigen stonden op het podium tegen de bestuurders te razen te schreeuw'en en er was meer dan één oogenblik, dat voor daadwerkelijk op treden tegen het bestuur moest worden ge vreesd. Stoelen werden dreigend opgeheven, met moord werd zelfs gedreigd. Waarschijnlijk was van het lawaai iets naar buiten gedrongen en werd de politie gewaarschuwd. Eerst kwam één agent, daarna enkele marechaussees de zaal in en posteerden zich od het podium. Dadelijk zongen de schreeuwers toen een toontje lager 'en lang zamerhand dropen ze af. Maar hun doel was bereikt; ze hadden de vergadering in de war geschopt, van argumenteering was geen spra ke geweest. De terreur had gezegepraald." De volgende vergaderingen hadden een iets rustiger verloop. Maar bij die samenkomsten was dan ook van den aanvang af een sterke politiemacht aanwezig. Driftig hadden de Sociaal-Democraten be streden de karakteristiek door de christelijke pers gegeven van de staking in Oost-Groningen. Groot is hun verbolgenheid geweest op den Christelijken Landarbeidersbond, die zich niet begeven wou in dezen onheiligen •strijd. Hevig hebben zij gefulmineerd tegen den Christelijken Boeren- en Tuindersbond, door wiens bemiddeling boerenjongens uit Friesland, Overijssel en Zeeland zijn gehaald, om den oogst te redden. Maar thans moet de eigen pers der Sociaal- Democraten het communistisch karakter van het conflict erkennen, 'en zijn de hoofdbestuurders van den sociaal-democratischen bond hun leven nauwelijks zeker in het stakingsgebied. Wrang zijn de vruchten, die de Socialisten plukken van den boom, die door henzelf is geplant. En ten volle wordt bevestigd, dat 'de chris telijke organisaties en de christelijke pers het werkelijk karakter der staking van meet af heb ben doorzien. VOOR NIETS GESTREDEN. Nu is dan het conflict beëindigd. Althans voor zooveel den Ned. Landarbeidersbond be treft. De Socialistische leiders hebben den wel zeer ondemocratischen moed gehad, om ongeacht de uitspraak der stakersvergaderingen, het voorstel-Buiskool te aanvaarden. Nu houdt de zilveren stroom uit de kas van het N.V.V. naar de zakken der Groninger Communisten op, en daardoor zal de staking wel ineenvallen. Hoe graag deze Communisten den oorlog ook zouden willen voortzetten, zij kunnen van den wind niet leven. Het eind van het conflict lijkt niet op een overwinning van den Nederlandschen Land arbeidersbond. Het heeft veel meer weg van een vlucht uit een wespennest. Het resultaat, dat verkregen werd, is precies hetzelfde, als wat op 22 Augustus werd aan- gebod'en. Het is ook gelijk aan hetgeen de Christelijke bond op 1 Mei reeds zonder strijd bereikte. Een half jaar lang is gestreden voor niets. Een half jaar lang heeft de Ned. Landarbeiders bond en heel de Socialistische vakbeweging een communistisch karretje getrokken. Voor de arbeiders is hiermee niets bereikt, doch voor de S.D.A.P. is evenmin winst be haald. Daarop was gehoopt. Maar het tegen deel is verkregen. De Socialistische bestuurders zijn uit Oost-Groningen weggehoond, en de booze plant van het Communisme tiert er weliger dan ooit. Dat is de kwade vrucht van het looze spel der Sociaal-Democraten. KIND BLIJVEN. De «Maasbode* schrijft Bij de huldiging van Prof. Woltjer, ter ge» legenheid van zijn 25»jarig hoogleeraarschap, trad als eerste spreker op, de Rector Magni» ficns der Vrije Universiteit Prof. Dr. Pos. Hij verheerlijkte hem als iemand, die de meest uiteenliggende terreinen der klassieke philologie bestreek als kenner van het school» wezen met name van gymnasiaal en hooger onderwijs, en herinnerde aan den hoogen post, waartoe Prof. Woltjer onlangs werd geroepen. Met stoere oerkracht ment hij het veelspan van uwe bezigheden. Al houden uw rossen niet altijd gelijken tred, al laat gij er wel eens een stampen van ongeduld of struikelen van haast. Gij zwenkt toch altijd licht en zegevierend om de steilste bochten. We eeren in u niet alleen den geleerde, maar ook den mensch. Gij zijt in al uw menigvuldigheid uzelf gebleven. Zoo sprak Prof. Pos zijn collega toe, maar liet dan een woord volgen, dat ons ten zeerste trof: »Ook van het kind is zooveel in u beo waard gebleven als noodig is om zonder schade man te zijn*. Deze stugge werker van «stoere oerkracht«, die op 26»jarigen leeftijd zijn intrede deed in het hooger onderwijs, deze hoogleeraar, die minister had kunnen zijn, bleef ook voldoende kind. En dat in een tijd, waarin het juist de groote kwaal is onzer moderne jeugd, dat zij niet lang genoeg en niet voldoende kind blijft. Zij blijft niet voldoende kind om zonder schade man te kunnen worden. Onze hedendaagsche wereld krioelt van die vroegrijpe dametjes en heertjes, die zich vol' wassen mensch gevoelen, terwijl zij nauwelijks aan pop of knikker zijn ontgroeid. En het doet waarlijk innig»goed, eens een knaap of een meisje van 14 tot 17 jaar te ont» moeten, die nog een kind of een lollige kwa» jongen zijn gebleven. Een brok frissche natuur in plaats van een fiets, ongenietbaar kunstproduct. Goddank mogen wij vaststellen, dat de kinderen van onze echtaoomsche gezinnen ook het langst kind blijven. En dat zal van het geloovig protestantsche gezin in niet mindere mate gelden. Wie gelooft blijft kind in den goeden zin, zijn leven lang. En daardoor is het vermoedelijk ook ge» bleven de pas gehuldigde zilveren jubilaris der Vrije Universiteit. Beste vriend Zooals ik vorige week schreef was mij ge vraagd wat een „Home-Stead" is. Dit is op zichzelf gemakkelijk te beantwoor den. Ik heb meen ik reeds gezegd, dat Home- Stead vertaald niet anders wil zeggen dan „huisplaats". In Holland zegt men „Boerensteê" of „boerderij". Ik vermoed echter, dat de belangstellende vrager er iets anders mee bedoeld heeft. Hij zal wel gehoord hebben over „het op nemen van een „Home-Stead En dat heeft een speciale beteekenis. Want in het algemeen genomen zijn in Amerika alle bezittingen waar men woont en leeft en waar van men zijn inkomsten betrekt, een „Home- Stead". Wat nu het „opnemen van een „Home-Stead" •betreft kan ik het volgende mededeelen. In het verre Westen van Amerika heeft iedere Staat nog uitgestrekte gebieden grond liggen, die gratis afgestaan worden aan menschen, die er drie jaar op gewoond en gewerkt hebben. Na drie jaar krijgt men dan de eigendomspa pieren in handen en is men, zonder verdere kosten eigenaar van een groote oppervlakte grond. Dat de Gouvernementen niet karig zijn met het weggeven van dien grond, blijkt wel uit het feit, dat de meeste stukken die na drie jaar in handen van een bewoner komen, een vierkanten mijl groot zijn. Dat is ongeveer anderhalve K.M. in het vierkantMaar nu ontvangt ook de Spoorwegmaatschappij zijn deel in dezen grond onder voorwaarde, dat zij door den streek een spoorweg aanleggen. In het Westen van Amerika moet n.l. alles per rail vervoerd worden; een andere gelegenheid is er niet. Al het land dat het Gouvernement afstaat is verdeeld in secties. Eén sectie is 640 Ameri- kaansche acres, één acre is 160 Amerikaansche roeden en één roede is 16J^ voet. Nu ontvangt de Spoorwegmaatschappij om het andere stuk zoo'n sectie land, langs den spoorweg. Dus de helft van het land komt in eigendom bij de .Spoorwegmaatschappij. En de andere helft komt om de andere sectie in handen van particulieren. Althans geleidelijk aan. Dat gebeurt niet zoo Bij Apoth. en Drogiste® maar in eensNu tracht de Spoorwegmaat schappij wel, dat land weer te verkoopen aan particulieren, maar dat gaat in den eersten tijd niet zoo gemakkelijk, want er is plentey land gratis te verkrijgen van het Gouvernement. Het gevolg is dus, dat die secties land om het an dere stuk bewoond en bebouwd worden. Het ééne stuk van de Spoorweg blijft liggen en het andere stuk is weer bewoond en wordt be bouwd, althans voorzoover er homezoekers naar gedongen hebben. Want er liggen ook ontzag gelijke stukken waar nog nooit iemand om ge weest is. Maar door dit systeem ontstaat het feit, dat alle buren, wanneer alle secties door home zoekers bewoond worden, toch nog minstens veertig minuten van elkander verwijderd wonen. Niet zelden gebeurt het echter ook, dat de naaste buurman van een Homestead'er twee of drie uur verwijderd woont, ten gevolge van het feit, dat .er nog veel tusschengelegen land weg gegeven moet worden. Al deze menschen nu zijn in een zeer bekla- genswaardigen toestand, zooals ligt te begrijpen valt. Zij wonen uren verwijderd van den eersten winkel of spoorwegstation. De meesten zijn bo vendien zeer arm en beschikken over ge'en an der vervoermiddel dan een paard en een stoo- tende wagen zonder veeren. Zij zijn verstoken van kerk en school en van geneeskundige hulp en ze derven alle comfort en missen alle ge riefelijkheden, die het leven veraangenam'en en waar wij als menschen. van de- twintigste eeuw niet buiten kunnen. Het bezetten van een Home- Stead kost een offer, dat in verreweg de meeste gevallen te duur betaald wordt. Ik heb deze plaatsen bezocht en wat ik er gezien en meegemaakt heb, valt moeilijk te be schrijven. Gebonden door de eenzaamheid leven de Russische Polak en de Hollandsche boer daar als 'broeders. Zij gevoelen zich als lotgenooten Na jaren van tobben en behelpen kan het ge beuren dat het er iets beter wordt. Er komen er dan geleidelijk aan meer menschen. De Ker ken van Amerika gaan er zich dan iets mee bemoeien, er komt een zendingspost en ofschoon de mensch'en nog steeds ver bij elkander van daan wonen, komt er meer samenleving onder ling, het begint allengs meer te gelijken op een gemeenschap. Maar het blijven altijd verstrooi- Kosh slechts 10 of 15 d p pakje. flv j gpurto -groningert féwnïi iïiiï 'mif i i'i lii' Ér» I den, die aan de menschelijke samenleving ont vallen zijn. Een zendingspost is hier dan ook wel op zijn plaats Want de geestelijke verwildering is er ver schrikkelijk En menschen, die met het be'Ste voornemen een Home-Stead opnemen, maken op den diep treurigen regel geen uitzondering. Ik heb menschen gesproken, die 's morgens met een vracht mais en haver naar de molen gingen op eenige uren afstands om dat te laten malen voor hun beesten 'en' niet eer wisten dat het Zondag was dan toen ze de molen gesloten vonden 1 De geestelijke verwording is er grootEn zoo ergens dan worden op die Home-Steads het bewijs geleverd, dat wij niet buiten het insti tuut van de Kerk kunnen. Ik heb op een van die plaatsen een ouden man bezocht, die in de buurt als wezenloos be kend stond. Hij was een oude Hollandsche emi grant, die voor tientallen jar'en naar het westen vertrokken was. Hij ging er met zijn jonge vrouw heen. Toen de tijd er was, dat het eerste kleintje er komen zou, zag hij zich genoodzaakt per paard door een sneeuwstorm been te begeven naar zijn Russischen buurman om den bijstand van diens vrouw te vragen. Door de sneeuw jacht had hij oponthoud en toen hij tegen den volgenden morgen terug kwam lag zijn vrouw dood met het kindje bij haar. De man woonde in een plaggen hut. Zelf groef hij voor vrouw en kind een graf recht te genover zijn hut en zijn levensmoed was ge broken. Hij zat voor het venster op dat graf te staren en zoo is hij oud geworden. Toen ik hem sprak gaf hij inderdaad den indruk van een we zenloos mensch, maar toen ik over Hollandsche toestanden op kerkelijk gebied uit vroeger da gen vertelde, scheen hij te ontwaken en bleek dat hij zijn herinnering niet geheel verloren had. Hij beschouwde hetgeen hem overkomen was als een straf op zijn zonde. Hij had zijn ziel willen verkoopen aan het stoffelijke en de gees telijke belangen van zijn ziel en haar toekomst daaraan willen opofferen. Daarom had God hem zoo bezocht, meende hij. Een Home-Stead kan ik niet zonder meer aan raden. Emigranten die er over denken moesten zich voor alles in verbinding stellen met verschillende vereenigingen die tot doel hebben hen hierbij te helpen en die trachten verstrooiing zoovee! mogelijk te voorkomen. Maar aanraden doe ik het niemand Want al komt er door den arbeid van de Kerk veel terecht, ontegenzeggelijk is het waar, dat er nog veel meer door roekeloos heid en onvoorzichtigheid verloren gaat, ver loren gaat voornamelijk aan geestelijk goed. En is de ziel niet meer dan het lichaam Daarom die Home-Steads behoeven de Hol landers niet aan te trekken. De Hollandsche emigrant kan in bebouwde kringen waar kerk en school en samenleving is, gemakkelijk terecht. Hij kan er genoeg land koopen voor 50 en 100 dollar per acre Nu amice ontvang de groeten van je AMERIKAANSCHEN VRIEND i. De electriciteit kan bogen op een schier on- be.grensd aantal' toepassingen. Ze geeft licht, warmte en mechanische kracht. En wel zóó ge makkelijk, dat al het tot voordien op technisch gebied gepresteerde als het ware in het niet schijnt te verzinken. Meer dan ooit geldt thans dat onze eeuw niet alleen is de eeuw van den stoom, van de* olie, maar veeleer van de elec triciteit. Hoe grooter het aantal toepassingen der elec-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 1