MUNHA m£mm £°o Buitenland. Burgerlijke Stand Verknopingen. Marktberichten. tabletten VERSTOPPING Laatste Berichten. -^;n <5Hs en zijn mannen waarschuwen deed kapit j wachten: in minder en men hoe de 9^ zich bjj de dan geen scj,eepten zij zich op de Koningin «nrn lmma in- Indrukwekkend was de rust en Wilheh nee zij werkten, bewust van den kalmte, hooge taak, vervuld van het ver- ernst Vcljaar huiten 0p die woeste, woelige zee langen, kunnen brengen. Het waren Mnner j. Slis, stuurman J. van Dam, de eerste machinist H. Benaard, de monteur L. de er een zoon van den vorigen schipper I Dp Taqer van de Koningin Wilhelmina en een broe; van den huidigen kapitein van deze boot, die zooals men weet, tijdelijk te Hoek van Hol land is gestationeerd, omdat de President van Heel in reparatie is en de matrozen O. Bijl, S T Visser, D. Stolsen en L Bij.l Jr. Weer klonk kalm de stem van den schipper Slis: voor klaar Let go Een korte groet en opnieuw stak de Koningin Wilhelmina van wal, weer nagestaard door vele belangstellenden, die op den steiger in de Berg- haven en later bij de Semaphore, op het strand en op het begin van de Noorderpier de verrich tingen van de kloeke reddingboot vol spanning hebben gadegeslagen. De Koningin Wilhelmina koos terstond de zuidzijde van het vaarwater en dicht onder den zuiderdam voer de boot recht op de Disciplina af. Het schip ging geweldig te keer, het slin gerde en stampte hevig, maar het vorderde goed en weldra kon men af en toe den top van den mast vlak bij de Disciplina zien. Maar kort daarna ging de reddingsboot verder zee in om dan opeens weer terug te keeren en recht voor de zee en den wind pijlsnel op de Disciplina af te stevenen. Weer lag de boot dicht in de nabijheid van het gestrande schip. Ditmaal duur de het langer, minuten verstreken, een kwartier, twintig minuten, bijna een half uurtoen TEGEN Bij Apotb. en Drogisten maakte de boot zich los van het schip, zij kwam weer den Waterweg opvaren, de Nederlandsche driekleur ging in topde toeschouwers her ademden. De Koningin Wilhelmina keerde be houden terug enzij had menschen van het gestrande schip aan boord. Vlug naderde het ranke vaartuigje en met een zwaai schoot het de Berghaven binnen, waar honderden tezamen waren gekomen. Uit het achteronder doken tien twintig, dertig Italianen op, zij sprongen aan wal en een geweldig enthousiasme maakte zich van hen meester. Luid en spontaan klonken hun Hpiya's voor het vaderland, voor den koning en Ctcruce, voor Nederland, voor onze Koningin en voor kapitein Slis en zijn mannen. Stevige hand drukken werden gewisseld, met tranen in de oogen stamelden zij woorden van dank en ten slotte zongen zij het fascistenlied. Ook van de toeschouwers maakte zich een enthousiasme meester en er ging luid hoera op, voor kapitein Slis en zijn mannen. De schipbreukelingen maakten den indruk, in een vrij deplorabelen toestand te verkeeren; zij waren doornat, hongerig en vrijwel uitgeput. De officieren werden naar hotel Amerika ge bracht, de overige leden van de bemanning kregen in hotel Harwich onderdak.. Behalve de dertig opvarenden van de Di- ciplina zijn nog een kat en een hondje meegeko men. Een tweede scheepskat is door een over- komenden breker van het dekje van de reddings boot geslagen en verdronken. Dit is het eenige slachtoffer van de stranding. Een onderhoud met kapitein Slis. Kapitein Slis en zijn mannen waren echt in hun schik. Zij hadden een moeilijken en gevaar lijke karwei opgeknapt en het was met succes jWoond. De naam van de redders langs de Ne- I r$andsche kust was weer hoog gehouden. Over Het afhalen van de bemanning van de Dici- plina heeft kapitein Slis het volgende verteld Van de Berghaven zijn wij regelrecht naar de Diciplina gevaren. Er stond veel zee en wij kregen onophoudelijk veel water over. Onze boot ging erg te keer, maar wij schoten goed op. De Diciplina was een kwart slag omge draaid, zoodat er nu lij aan bakboord was. Maar toen wij langszij kwamen, ter hoogte van de midscheeps vielen de overgeworpen lijnen in het water en wij dreven snel af. Wij zijn toen verder zee ingevaren .hebben daarop rechts omkeer gemaakt en zijn voor den wind en de zee weer naar de Diciplina gegaan. Naast het schip gekomen hebben wij het roer hard omge gooid, zoodat wij opeens weer met den kop te gen de zee kwamen te liggen en daarbij tevens I dicht langs bakboordzij van de Diciplina kwa men. Wij wierpen een lijn, die werd opgevangen en van de Diciplina werd een tros uitgezet, die wij aan den achterkant vastmaakten. Onze eigen tros werd vóór vastgezet. Zoo lagen wij al gauw naast het schip: dat iets kleiner is dan de Chris- 1 tiaan Michielsen, welke hier op het strand zit. Alle opvarenden van de Diciplina stonden aan dek en de kapitein gaf orders. Een voor een wees hij de opvarenden aan, die aan de beurt p waren om op onze boot over te gaan. Toen wij er juist een stelletje hadden overgenomen, J brak de achtertros. Opnieuw werd een tros uit gebracht en deze hjeld, totdat er nog maar één man aan boord van de Diciplina was: de i gezagvoerder. Wij schreeuwden hem toe gauw over te springen. Maar to'en hij aan de reeling stond, gereed om zijn schip te verlaten, heeft hij eerst een eeresaluut gebracht aan Nederland en aan ons, toen riep hij een groet aan het eigen vaderland en zijn koning, waarna hij sprong en behouden bij ons aan boord kwam. Het was voor ons hoog tijd om weg te komen. Dnze boot zwiepte op en neer en dreigde steeds weer tegen de Diciplina stuk te slaan. Wij kapten onzen voortros, waarvan één draad a' was gebroken en verlieten haastig het ge strande schip, dat verlaten' lag in de kokende branding. Nu het schip dwarszee ligt slaan de golven hoog over voor- en achterdek heen. Het water is geen oogenblik van de dekken af. Van de hutten aan stuurboordszij zijn de deuren in gebeukt en zij staan vol water. Ook in de ma chinekamer is al water binnengedrongen maar de machines zijn nog intact. Den geheelen nacht heeft de machine full speed achteruit geslagen en hoewel het schip in het zand zit, heeft de kapitein, die een kranige zeeman is, kans gezien de boot langzaam te doen draaien. Gebruik makend van de kracht van de golven, die cp zijn schip los beukten, de hooge zee en de kradit van zijn schroef en zijn roer heeft h:j de Diciplina dwarszee weten te krijgen. Een mooi staaltje van zeemanskunst. Het verlaten van het schip was daardoor voor zijn mannen minder gevaarlijk geworden en de kans dat het schip later af te brengen zal zijn is gestegen. Alle opvarenden zijn dadelijk in het achter onder gegaan, behalve een, die per abuis in eer, kabelgat is gaan zitten en de kapitein en de eerste stuurman, die voorop gingen staan. Zoo lang onze boot slaags lag - d recht op de zee ging dat nog wel, al werden zij door de overkomende brekers ook doornat. Maar toen wij wegvoeren en de Koningin Wil helmina allerlei rare capriolen ging maken, vie len zij allebei al plat op het dek. Zij zijn toen ook achteruit gekomen. Met volle kracht zijn wij naar hier teruggevaren. Onderweg hebben de geredden braaf gezongen én hoera geroepen. Zij waren wat blij, dat zij er af waren. Toen wij den eersten keer langszij kwamen, hing er al een aan de touwen buiten boord, om over te springen, maar wij hebben beschreeuwd, dat zij hem weer gauw binnen boord moesten ha len. Het zou dien man zijn dood zijn geweest. Behalve de dertig mannen, een kat en een hond, hebben wij ook de scheepspapieren en een sextant meegebracht. Een onderhoud met den kapitein van de Disciplina, De gezagvoerder van de Diciplina, kapitein Lamonacozitt heeft het volgende over zijn we dervaren verteld Het is mijn eerste reis op de Diciplina. Ik vaar al langer als gezagvoerder en ben al meer in Rotterdam geweest. Toen ik Vrijdagavond vertrok, heb ik den loods bij de Berghaven ge land. Het was zwaar weer en hoe meer ik naar buiten kwam, hoe zwaarder de zee werd. Wij hadden 200 ton briketten en 4000 ton vetkolen in en lagen dus heel diep. Ik zag al gauw, dat wij een harden dobber zouden hebben, maar dat het zóó zou gaanWij werden al meer en meer naar den Zuidwal gedreven en toen wij goed en wel bij Rood twee waren, zag ik, dat wij het niet meer houden konden. Ik liet volle kracht achteruitslaan, liet het bakboordanker vallen, maar de ankerketting brak en ik seinde met de stoomfluit om sleepboothulp. Maar het was al te laat. Wij raakten aan den grond en zaten weldra vast. Al spoedig verscheen een zeesleeper maar hij kon niet Bij ons komen, doordat het daar ter plaatse te ondiep is. Het schip werkte zwaar en wij werden hoe langer hoe meer op het zand gezet. De schuit stootte hevig en ruim 3 raakte lek. Peilen konden wij niet, want onophoudelijk sloegen zware zeeën over dek. Ik heb terstond een draadloos atten- tiesein laten geven. Ik begreep, dat er geen oogenblikkèlijk gevaar voor het leven te duch ten was en dat een sleepboot onder deze weers omstandigheden niets kon doen. Wij hadden dus maar af te wachten. Dit hebben wij dan ook tot vanmorgen toe gedaan. De toestand aan boord was intusschen verre van prettig en «niemand is sinds Vrijdagavond ter kooi gegaan. Toen gisteren de wind naar het Westen liep, besloot ik een poging te wagen, het schip meer dwars op de kust te krijgen en den geheelen nacht ben ik op de brug in de weer geweest. Er stond water in de machinekamer, maar de machine werkte best en wij konden gelukkig voldoenden stoom houden. Het ergste was, dat de proviand opraakte. Sedert gisteravond heb ben wij niets meer te eten gehad. Naar mate het schip draaide, kregen wij de zee meer en meer van stuurboord in en weldra lagen de deuren van de hutten te loever in stukken. Het zeewater spoelde in en uit. De mannen scholen, voorzoover zij niet op de vuur plaat of in de machinekamer noodig waren, wat te zam'en op een beetje beschut plekje aan dek. De kapitein eindigde het onderhoud met zijn warme waardeering uit te spreken over het werk van de mannen van de reddingsboot. EEN AUTO, DIE MEN IN ZEVEN MINUTEN UIT ELKAAR KAN NEMEN. Herr. oberingenieur Zaschka heeft een auto geconstrueerd, die men in zeven' minuten uit elkaar kan nemen. Een Duitsch „Oberingenieur" is op de zeld zame idee gekomen, een wagentje uit te vinden, dat behalve aan de gewone eischen, ook nog voldoen kan aan den wensch, om den eigen auto ook in eigen huis onder te brengen, ook al woont men drie hoog. Hij construeerde een uit- neembaar karretje, dat in stukken naar binnen gedragen kan worden en in een hoekje van de gang, waar vroeger een fiets of kinder- waqen stond, bewaard wordt tot een volgenden tocht. En wanneer het dan mooi weer is, draag je je auto naar beneden, in zeven minuten heb je het heele gevalletje in elkaar gezet, roept vrouw en kind en, om uit te rusten van het jachtende leven, snor je als een bromtol He lieve natuur in. Een Franschman met vooruitzienden blik, Hervé Lauwick, geeft in „La Voix des Famil ies" een beschrijving van zoo'n toekomstrit. Papa, mama en Paultje verlaten Parijs in een miniatuurauto, die volgens de prijscourant de voordeelen van een grooten en kleinen wagen in zich vereenigt en inderdaad, er is net zooveel plaats om in te zitten als bij twee fietsen, maar het ding maakt toch evenveel lawaai als een vrachtauto. De familie heeft het stoute plan, in de bosschen van Ojrléans aardbeiden te gaan zoeken, iets wat eenigszins vreemd is, omdat daar nooit aardbeien geweest zijn en omdat de toeristen nooit zoover zullen komen, want Pa Hé, bijna de stad uit. Als we nu dien man met de groene strooibiljetten gepasseerd zijn, zet ik er een gangetje in. Ma Wat is Paul toch in zijn schik, wat geniet hij van de heerlijke natuur Als we nu een beetje uit de fabrieken raken kunnen we er volop van genieten. Pa We schieten al op. Ik zie nog een rij mannen met strooibiljetten en als we dan nog een of twee lijmfabrieken achter den rug heb ben, ademen we in volle teugen de verrukke lijke buitenlucht in. O, die fijne vrije dagen... Een rij van 18.059 automobielen kruipt lang zaam tegen den hellenden weg. Zoover het oog reikt, ziet men niets dan autokappen. MaPlezierig, dat je zoo langzaam rijden moet. Ik kan nu heerlijk aan mijn kous breien, ik heb al een eind gedaan. 30.014 wagens kruipen langs den weg, voor zichtig als een beginnend schaatsenrijder. Ma O, kijk eens, een groene rups op het trottoir Paul: Ja, en mama, daar is die slak ook weer, die ons daar net bij dat café voorbij kroop. Zou die op die rups loeren, ma De 30.014 wagens staan stil. De inzittenden stappen uit, ze gaan over politiek redeneeren of verdrijven den tijd met een spelletje. Op een kilometerpaal staat een meneer de „Kurassiers van Canrobert" voor te dragen, de jeugd ver maakt zich met tennis. Ieder peuzelt aan zijn boterham. PaWat een mooie dag. Het wordt zachtjes aan tijd om naar huis te gaan. Ma Hoe staat je kilometerteller Pa Zes en een halve kilometer... We hebben elf liter benzine verbruikt, dat is dus normaal. We zullen hier nog even blijven staan, dan kunnen we dadelijk makkelijk in den stoet mee naar huis. Ma Wat ben ik moe. Zoo n dag buiten ook. Pa We zijn vandaag ver gekomen. Vorige keer hadden we maar vijf kilometer. Zoo, daar zet de verkeersagent het signaal op veilig. Nu kunnen we dus aan het vertrek denken. Ongeveer vijf-en-dertig duizend magneten slaan aan. Dichte benzinewolken snijden den adem af. Paultje ziet paars. Ma Kijk die Paul toch eens. Wat een lek ker rood kleurtje. Er is toch niets zoo gezond als de buitenlucht. Een voorbijganger, tot een kennis in e'en auto Nu, tot straks dan. Ik wacht in de stad wel op je. Zuinige huisvaders plukken het gras, dat tusschen de wielen van hun auto gefroeid is, voor hun konijnen. De file zet zich in beweging. Pa (enthousiast): Ik zie een grasveld, daar achter de achtste benzinepomp. En een schaap ook! (Bekoeld.). Hé, jammer, het was maar een aanplakbiljet. Paultje, half gestikt, is in slaap gesukkeld. Ma (verrukt): Wat slaapt die jongen toch heerlijk. De buitenlucht doet wonderen, zie de jongen maar eens slapen. Dit alles zal werkelijkheid worden, wanneer iedereen een autotje van Herr Oberingenieur Zaschka heeft gekocht. Maar dan is Herr Oberingenieur Zaschka naar Mars gevluchtL. ((„De Maasbode"). BALDADIGHEID. Kwajongens stichten brand In een paar spoorwagons. Anderen veroorzaken een trelnon'sporing. Veel materieele schade. De Rotterdamsche straatjeugd heeft Maan» dagavond weer eenige bedenkelijke staaltjes van haar kunnen getoond. Om omstreeks 8 uur werd brand ontdekt in een paar spoor' wagons, staande op het rangeer'emplacement aan den parallelweg te Rotterdam. De oorzaak was niet ver te zoeken, Eenige opgeschoten jongens hadden in de wagens tevoren een vuurtje gestookt en zoo den brand veroor« zaakt. De vorige week is op hetzelfde terrein tengevolge van een gelijke oorzaak eveneens brand in een paar spoorwagons geweest. De gasten van de spuiten 51 en 40 hebben het vuur met twee stralen op de waterleiding ge» bluscht. De wagons zijn geheel uitgebrand. Mede aanwezig waren de spuiten 37, 38, 59 en 50. Om kwart voor 10 reed Maandagavond een convooitrein komende van de Maashaven door de Putschelaan, op weg naar het rangeer» emplacement aan den Parallelweg. De trein bestond uit circa veertig goederenwagons. In de Putschelaan liggen twee sporen, welke zijn verbonden met een tusschenstuk, dat met twee wissels aansluiting geeft. Toen de elfde wagon van den trein die op het rechterspoor reed, de wissel was gepasseerd, hebben eenige jongens de wissel omgetrokken, waardoor de twaalfde wagen over het tusschenspoor naar het linkerspoor reed. De elfde wagen was daardoor al spoedig uit de rails getrokken. Eenige meters verder begon deze wagen te kantelen en weldra sloeg de wagen, een gesloten goederenwagen, welke met graan was geladen, om. In zijn val nam hij den twaalfden wagen, welke eveneens met graan was geladen, mee. Met oorverdoovend lawaai vielen de beide wagens over den weg. Van den tienden en den dertienden wagen werden de buffers ver nield. Ook de koppelingen zijn afgeknapt. De tiende wagen werd met geweld uit de rails getrokken, die daardoor over een grooten afstand werden verwrongen en ontzet. De trein kwam met een hevigen schok tot staan. De dertiende wagen was inmiddels al op het verbindingsspoor terecht gekomen De acht' tiende w.agen een ledige kolenwagen werd opgewipt en uit de rail getild. De buf» fers van dezen wagsn knapten af en de overige uitstekende deelen drongen in den voorwand van den daaropvolgenden wagen. De staart van den trein bleef op de kruising van Putschelaan en Hillevliet staan. Het verkeer over dezen weg werd daardoor volledig af> gesloten. Aan de spoorbaan zoowel als aan de om> gevallen wagens is veel schade toegebracht. Rails zijn verbogen, dwarsliggers zijn ver» splinterd, de wissel is uit haar verband gerukt en de zijkanten van de omgevallen wagens zijn zwaar gehavend. Deze beide wagens zijn in het koolaschpad, dat langs de spoorrails ligt, gedrongen. Tusschen de sporen hebben de gederailleerde wagens den grond omgewoeld. Westelyk van de Putschelaan bevond zich op dat oogenblik geen locomotief meer, De beide sporen in deze laan waren totaal ver» sperd, zoodat men de voor den Hillevliet staande wagens niet gemakkelijk weg kon ran geeren. Men heeft daarom een rangeermachine via de verbindingsbaan van het rangeerempla» cement IJsselmonde naar de Waalhaven ge» dirigeerd. Daarna is deze machine via Waal»' haven Oostzijde en Brielschelaan naar de Putschelaan gekomen. Eerst toen konden de voor den Hillevliet staande wagens worden weggehaald. Dat is om precies middernacht gebeurd en eerst op dat oogenblik konden de wagens van lijn 13, op welke lijn het verkeer geheel gestremd is geweest, weer doorrijden. De verschillende overwegen in de verbin» dingsbaan zijn des nachts niet bewaakt, omdat des nachts er geen treinverkeer over dezen weg is. Daarom mochten de gestrande wagens niet over deze baan den Parallelweg worden gebracht. Zij moesten wachten tot vanmorgen vroeg. Met het opruimingswerk is dadelijk een begin gemaakt. De politie heeft onder leiding van inspecteur Maandag dadelijk een onderzoek ingesteld, waaruit is gebleken, dat voorbijgangers vier jongens hard hebben zien wegloopen toen de wagens derailleerden. Deze jongens waren even te voren bij de wissel gezien. HET RUSSISCH-CHINEESCHE CONFLICT. Een troep Witte Gardisten door het Roode leger verslagen. Naar uit Moskou gemeld wordt, heeft het opperbevel van het buitengewone leger in het Verre Oosten medegedeeld, dat het de troepen gelukt is na een strijd, die vier uren duurde, in de nabijheid van Petropalowsk op 40 K.M. van de Chineesch-Russische grenzen een troep Witte gardisten te verslaan; elf hunner werden hierbij gedood en 36 gevangen genomen. Zij zijn onmiddellijk naar Blagowesjstjensk ge bracht, waar zij voor den militairen rechter werden gedaagd. Over hen allen werd het dood vonnis uitgesproken. Weer gevechten aan de Russisch-Chineesche grens. Naar uit Moskou gemeld wordt, heeft de op perbevelhebber van de Sowjetrussische troepen Bluecher aan de Sowjetregeering medegedeeld, dat Zaterdagochtend Chineesche troepen de Russische grens in de nabijheid van de rivier F^di hebben overschreden, doch na gevechten, die verscheidene uren duurden, teruggeslagen konden worden. Ook in de nabijheid van Pogranitsjnaja heb ben nieuwe gevechten plaats gehad. Een Chi- neesch vliegtuig heeft voor de eerste maal boven Russisch gebied bommen geworpen. JEUGDIGE FRUITDIEVÈN VOOR HET GERECHT. Eenige dagen geleden zijn een elftal jongens, die fruit uit een boomgaard hadden gestolen, door een rechter in het graafschap Lancashire veroordeeld om op een bepaalden dag van hun ouders voor het gerechtshof een afstraffing te ontvangen. Bij de voltrekking van de straf zou een beambte van de Nationale Vereeniging tot voorkoming van Wreedheid jegens Kinderen tegenwoordig zijn. Verscheidene ouders weigerden deze straf te voltrekken, aanvoerende, dat zij hun kinderen reeds hadden gestraft. Anderen protesteerden heftig tegen deze soort van straffen. De rechter besloot de aangelegenheid nog eens te overwegen en zal Woensdag opnieuw vonnis wijzen. BILLIJK OORDEELEN. Er wordt veel afgegeven op het Amerikaan» sche verbod omdat het sterk ontdoken wordt. Niemand zal dit laatste tegenspreken. AI zal niemand ook bij andere wetten opheffing bepleiten op grond van overtreding. Maar het is toch goed niet te vergeten dat ook in vroeger jaren, vöbr het verbod, de drank» wetten die toen in de verschillende Ameri» kaansche staten het drankgebruik poogden in te toornen, evengoed overtreden werden, zoo» dat maar niet zonder meer mag worden gezegd dat de toestanden toen beter waren dan nu, Er is nog eens nagezien wat de New York Tribune van 6 Jan. 1904 toen over dit onder» werp schreef. Toen begon juist een nieuwe wetgevende periode en het blad oordeelde het noodig op enkele onregelmatigheden de aandacht te vestigen. Uit St. Louis werd bericht: »De wet op Zondagssluiting is klaar en duidelijk, maar ze is een doode letter. Zelfs de formaliteit van een gesloten deur is afgeschaft. De her» bergen staan even wyd open als de kerken*. Uit Chicago i Er is een wet op Zondags» sluiting van de herbergen, maar de Gemeente» raad doet geen enkele poging om die wet te handhaven. Uit Cincinuatie s Er staan verscheidene drankwetten te boek Een er van bepaalt dat alle herbergen op Zondag gesloten moeten zijn. Een andere dat ze op weekdagen gesloten moeten zijn (tusschen middernacht en 6 uur 's morgens. Deze wetten zijn een doode letter geworden*. Uit New» Or leans t »De Zondagswet be» staat sedert 1884, en ze is nooit gewijzigd. Maar haar handhaving is een bespotting.* En zoo voort. Dat er thans meer overtredingen van de huidige verbodswet worden geconstateerd is geen wonder. Want er wordt thans getracht bestaande wetten ook te handhaven. MIDDELHARNIS. Geboren Gerritje Christiana, d. v. van Jan Looij en C. Doornhein; Anna Elizabeth, d. v. A. Verbrugge en T. van Gelder. OOLTGENSPLAAT. Geboren Jozina, d. v. J. C. Ypelaar en P« Huibrechtse. Gehuwd T. van der Made, 20 j., en H. de Waal, 18 j. Overleden Maria Donkersloot, 73 j., wed. van C. van Noordt. SOMMELSDIJK. De voordracht voor Hoofd der Openbare lagere school alhier luidt als volgt 1. S. J. Rienks, hoofd der O. L. school te IJsselmuiden. 2. H. J. M. van Weert, onderwijzer te Delft. 3. P. J. van Ravesteijn, hoofd der O. L. school I te Ooltgensplaat. Zaterdag 21 September, bij inzet en Zater dag 28 September, bij afslag telkens des avonds 6 uur (zomertijd) te Ouddorp, in het Logement Akershoek, van een woon» en winkelhuis met erf en grond te Ouddorp, aan den Dirk Doens» weg, kadaster Sectie E No. 2681, groot 2.13 Aren of 14 R. V. M. behoorende tot de na» latenschap van Grietje van der Klooster. Dadelijk in gebruik te aanvaarden. Notaris VAN DEN BERG. Zaterdag 28 September, 's avonds 6 uur (zomertijd) te Ouddorp, in het Logement Akershoek, verhuring bij inschrijving voor 10 jaren, ingaande blootschoof 1929, ten ver» zoeke van den Heer C. Grinwis K.Thz c.s. a. een perceel bouwland in het West Nieuw» land, in den tweeden blok6. een perceel bouwland in het Oude Nieuwland aan Hein» tjesweg, in 2 gedeeltenc. een perceel bouw land op de Enden, nabij het Kaaphuis, in 2 gedeeltend. een perceel bouwland op de Enden, genaamd «Kaapmeedje*e. een perceel bouwland in het Oude Nieuwland, nabij de Hofstede, ten Noorden van de Oude Watering, genaamd »de drie gemet;n«, in 4 gedeelten en een perceel bouwland in het Oude Nieuwland, aan den Kooiweg, genaamd »het Groote Hei*, in 4 gedeelten. Notaris VAN DEN BERG. Centrale Veiling te Mldd-lharnis. Veiling van Maandag 23 September. Bloemkool f 1,— tot f 5,50. Per 100 stuks. Roode kool f 5,— tot f 7,60 Savoye kool f 12,70 tot 14,70 Perziken f 8,40. Meloenen f 9,50 tot f 36 Andijvie f 1.70 tot f 4,40 Per 100 krop Peen f 2,20 Per 100 bos Postelein f 4,— per 100 kg. Stoksnijboonen f 23,— Dubbele pridcessenf 15,— Enke'e princessen f 17,70 tot f 19.—, Uien f 2,10 Augurken f 8,50 Beurè Merode f 8,— William Duches f 5,90 tot 15,— Beuré Hardi f 17,70 tot f 27,— Jutten f 8,20 Conseiler de La Cour f 10,—, Zotte Belletje f 4,60 Boterperen f 10, Beuré Superfine f 20.— Diverse handperen f 6,50 tot f 13, Stoofperen f 7,50 Keswick appels f 12, Oranje reinet f 3,70 Grauwzure reinetten f 5,— Goudreinetten f 11, Bismarck f 1,60 tot f 4,40 Kandijzoete appels f 10,— Tomaten f 2,20 tot f 2,40 Per 100 pond Pruimen f 6,50 tot f 9,— Druiven le soort f 0,26 tot f 0,27 per pond 2e soort f 0,19 Marktoverzlcht der vorige week. Ingezonden door JAC. KNOOP, beëedlgd Makelaar in aardappelen, groenten en fruit. Naaaankade 158, Amaterdam. De aanvoer van aardappelen aan onze markt blijft grooter dan er markt is, toch zal wanneer het weder zooals nu, wat kouder wordt, er wel verandering komen met vaster prijzen. Zeeuwsche Bonten worden gevraagd, daar dit soort niet in Haarlemmermeer en IJpolder voorkomt. Zeeuwsche Blauwen gaat de verkoop niet vlug mede. Grove Blauwe- en Bonten» poters gevraagd. Grove Eigenheimerpoters konden deze week dezelfde prijs opbrengen als groote Eigenheimers. Veel aanvoer van zandaardappelen, vooral uit Katwijk, Noordwijk, Hillegom en Texel, maar alleen extra mooie blanke gesorteerde aardappelen zijn te verkoopen. Grove blanke zand»drielingen brengen een goede prijs op. Haarlemmermeer en IJ polder Eigenheimers en Blauwe Eigenheimers worden tegen lageren prijs verkocht, evenals deze soorten uit Noord» Holland. Een ieder die zijn aardappelen naar de Am» sterdamsche markt ten verkoop wil zenden, vrage eerst alle gewenschte inlichtingen zonder kosten of verbinding aan makelaar Jac. Knoop. Heden, 23 September, werden de volgende prijzen gemaakt: Alles per H.L. Zeeuwsche bonten 2,80 3- blauwen 2,60 2,80 Blauwe en Bonte poters 1,60 1,80 blauwe Eigenh. 1,65 X» X> 1,75 poters 1,60 1,80 Eigenh, 1,70 1,80 poters 1,60 1.70 1,80 2- Flakk. Eigenh 1.75 1,80 Bl. Eigenh 1,70 1,90 1,75 2- Blauwen 2,10 2,30 Bonten 2,50 x> 2,80 Noord'Holl. Blauwe Eigenh. 1,75 1,80 Uien per 50 kg 1,75 2- Haarlemmermeer en IJpolder Bevelanders 1,50 1,60 Eigenh. 1,70 x> x> 1,80 Bl. 1,60 1,80 Katwijker zand Eigenh. 4,20 4,90 Drielingen 2,80 3,50 Noordwijker zand 2,80 3,50 Drielingen 2,80 Texelsche zand 2,50 3,50 Drielingen 2,10 t> 2 80 Hillegommer zand 1,40 4,20 Drielingen 2,10 2,80 Vee ea paaiden. ROTTERDAM, 23 Sept. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 518 vette runderen, 195 vette kalveren, 754 schapen of lammeren, 836 varkens. Prijzen per '/2 kg.: koeien 30—35 c.,46-48 c., 52'/2—55 c.ossen 42 c., 45—47 ckalveren 50-55 c., 65-70 c„ 77V2-82'/2 c., schapen 30 en 36 c., varkens 39'/2 c., 40'/2 en 41'/2 c., Lammeren f 22—26 per stuk. De aanvoer van koeien en ossen was iets minder dan vorige wiek, met redelijken han» del, terwijl ongeveer dezelfde prijzen dan de vorige week bedongen werden Een puikbeste koe ging nog tot 2'/2 cent boven noteering. De aanvoer van stieren was nog van geen beteekenis, vandaar geen noteering. Vette kalveren met denzelfden aanvoer van vorige week, redelijken handel en de prijzen van vorige week konden moeilijk bedongen worden. Een puikbest kalf ging nog van 2'/2 tot 5 c. boven noteering. Schapen en lammeren met Hinken aanvoer en flauwe handel. De prijzen voor schapen iets minder door ongunstige berichten uit het buitenland. Prijzen van lammeren bleven op dezelfde hoogte. De aanvoer van varkens was wederom flink, met tragen handel en iets mindere prijzen. Zouters tamelijk aangevoerd en redelijken handel. Hier werd van 39 tot 40 cent besteed. AMSTERDAM. 23 Sept. Ter veemarkt wa» ren heden aangevoerd 657 vette koeien, waar» van de prijzen waren: le kw. 110—118 c.. 2e kw. 94—108 c., 3e kw. 78-92 c., mindere soorten 66-76 c. per Kg. slachtgewicht, 215 melk» en kalfkoeien f 275-380 per stnk; 2e kwaliteit 86-95 c, 3e kw. 72-84 c. per K.G. levend gewicht, 85 nuchtere kalveren f 12-20, 50 schapen f 36—42, 29 lammeren f 27—32, per stuk; vleeschvarkens 90—110 c., vette varkens 97—99 c. p. Kg. slachtgewicht, 77 paarden f 100—230 per stuk. Boter, Kaan en Eieren. APELDOORN, 23 Sept. Eieren. 60.000 eieren f 7,50—9, middelprijs f 8,25. Handel vlug. OUDEWATER, 23 Sept. Kaas. Aanvoer 95 partijen, tezamen 4275 stuks, wegende 21 375 kg. Eerste soort Gouda met rijksmerk f 50-55, idem mindere f 46-48. Handel vlug. ROERMOND, 23 Sept. Aanvoer 2 800.000 kippeneieren. Prijs f 8,40-9,60, dito kleine f 7 50—8,10, eendeneieren f 7,50—8, p. 100 st. TIEL, 23 Sept Boter f 2,20-2,40 per Kg. eieren f 7,50—8,50 per 100 stuks. Aanvoer 50.000 stuks. Granen enz., Meel en Oliën. ROTTERDAM, 21 Sept Fijne zaden, (Boe» rennoteering). Blauw maanzaad f 32—35, kar» wijzaad f 36-38, koolzaad f 22—25, geel mosterdzaad f 27-29, kanariezaad f 15-17 voerlijnzaad f 22-23, zaailijnzaad, witbloei en blauwbloei, f 22~24'/2, alles per 100 Kg. Groenten, Fruit en Aardappelen. ROTTERDAM, 23 Sept. Heden waren de prijzen der aardappelen als volgtBrielsche eigenheimers f 1,60—2.30, Zeeuwsche blauwe f 2,40—2,90, idem eigenheimers f 1,30—1,70, idem bonte f 2,50-3, bl, eigenh. f 1,70—2, Westl. Schoolm. zand 4—6 c., idem eerteling 4—5 c, idem poters 3-4 c, Duitsche blauw» pitters 4—3 c. p. Kg. Aanvoer flink, kalme vraag. Hulden, leer, wol, diversen. ROTTERDAM, 23 Sept. (Opgaaf van den marktmeester). Aanvoer van vlas: 1000 Kg. blauw schoon 3/4 gezwingeld f 1—1,07'/2, 300 kg. bl. schoon f 1,25 per kg.4300 kg. Holl. geel onverkocht.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 3