MUNHA
m£mm
£°o
Buitenland.
Burgerlijke Stand
Verknopingen.
Marktberichten.
tabletten
VERSTOPPING
Laatste Berichten.
-^;n <5Hs en zijn mannen waarschuwen
deed kapit j wachten: in minder
en men hoe de 9^ zich bjj de
dan geen scj,eepten zij zich op de Koningin
«nrn lmma in- Indrukwekkend was de rust en
Wilheh nee zij werkten, bewust van den
kalmte, hooge taak, vervuld van het ver-
ernst Vcljaar huiten 0p die woeste, woelige zee
langen, kunnen brengen. Het waren
Mnner j. Slis, stuurman J. van Dam, de
eerste machinist H. Benaard, de monteur L. de
er een zoon van den vorigen schipper
I Dp Taqer van de Koningin Wilhelmina en een
broe; van den huidigen kapitein van deze boot,
die zooals men weet, tijdelijk te Hoek van Hol
land is gestationeerd, omdat de President van
Heel in reparatie is en de matrozen O. Bijl,
S T Visser, D. Stolsen en L Bij.l Jr.
Weer klonk kalm de stem van den schipper
Slis: voor klaar Let go
Een korte groet en opnieuw stak de Koningin
Wilhelmina van wal, weer nagestaard door vele
belangstellenden, die op den steiger in de Berg-
haven en later bij de Semaphore, op het strand
en op het begin van de Noorderpier de verrich
tingen van de kloeke reddingboot vol spanning
hebben gadegeslagen.
De Koningin Wilhelmina koos terstond de
zuidzijde van het vaarwater en dicht onder den
zuiderdam voer de boot recht op de Disciplina
af. Het schip ging geweldig te keer, het slin
gerde en stampte hevig, maar het vorderde goed
en weldra kon men af en toe den top van den
mast vlak bij de Disciplina zien. Maar kort
daarna ging de reddingsboot verder zee in om
dan opeens weer terug te keeren en recht voor
de zee en den wind pijlsnel op de Disciplina
af te stevenen. Weer lag de boot dicht in de
nabijheid van het gestrande schip. Ditmaal duur
de het langer, minuten verstreken, een kwartier,
twintig minuten, bijna een half uurtoen
TEGEN
Bij Apotb. en Drogisten
maakte de boot zich los van het schip, zij kwam
weer den Waterweg opvaren, de Nederlandsche
driekleur ging in topde toeschouwers her
ademden. De Koningin Wilhelmina keerde be
houden terug enzij had menschen van het
gestrande schip aan boord. Vlug naderde het
ranke vaartuigje en met een zwaai schoot het
de Berghaven binnen, waar honderden tezamen
waren gekomen. Uit het achteronder doken tien
twintig, dertig Italianen op, zij sprongen aan
wal en een geweldig enthousiasme maakte zich
van hen meester. Luid en spontaan klonken hun
Hpiya's voor het vaderland, voor den koning en
Ctcruce, voor Nederland, voor onze Koningin en
voor kapitein Slis en zijn mannen. Stevige hand
drukken werden gewisseld, met tranen in de
oogen stamelden zij woorden van dank en ten
slotte zongen zij het fascistenlied.
Ook van de toeschouwers maakte zich een
enthousiasme meester en er ging luid hoera
op, voor kapitein Slis en zijn mannen.
De schipbreukelingen maakten den indruk,
in een vrij deplorabelen toestand te verkeeren;
zij waren doornat, hongerig en vrijwel uitgeput.
De officieren werden naar hotel Amerika ge
bracht, de overige leden van de bemanning
kregen in hotel Harwich onderdak..
Behalve de dertig opvarenden van de Di-
ciplina zijn nog een kat en een hondje meegeko
men. Een tweede scheepskat is door een over-
komenden breker van het dekje van de reddings
boot geslagen en verdronken. Dit is het eenige
slachtoffer van de stranding.
Een onderhoud met kapitein Slis.
Kapitein Slis en zijn mannen waren echt in
hun schik. Zij hadden een moeilijken en gevaar
lijke karwei opgeknapt en het was met succes
jWoond. De naam van de redders langs de Ne-
I r$andsche kust was weer hoog gehouden. Over
Het afhalen van de bemanning van de Dici-
plina heeft kapitein Slis het volgende verteld
Van de Berghaven zijn wij regelrecht naar
de Diciplina gevaren. Er stond veel zee en wij
kregen onophoudelijk veel water over. Onze
boot ging erg te keer, maar wij schoten goed
op. De Diciplina was een kwart slag omge
draaid, zoodat er nu lij aan bakboord was.
Maar toen wij langszij kwamen, ter hoogte van
de midscheeps vielen de overgeworpen lijnen
in het water en wij dreven snel af. Wij zijn
toen verder zee ingevaren .hebben daarop rechts
omkeer gemaakt en zijn voor den wind en de
zee weer naar de Diciplina gegaan. Naast het
schip gekomen hebben wij het roer hard omge
gooid, zoodat wij opeens weer met den kop te
gen de zee kwamen te liggen en daarbij tevens
I dicht langs bakboordzij van de Diciplina kwa
men. Wij wierpen een lijn, die werd opgevangen
en van de Diciplina werd een tros uitgezet, die
wij aan den achterkant vastmaakten. Onze eigen
tros werd vóór vastgezet. Zoo lagen wij al gauw
naast het schip: dat iets kleiner is dan de Chris-
1 tiaan Michielsen, welke hier op het strand zit.
Alle opvarenden van de Diciplina stonden aan
dek en de kapitein gaf orders. Een voor een
wees hij de opvarenden aan, die aan de beurt
p waren om op onze boot over te gaan. Toen
wij er juist een stelletje hadden overgenomen,
J brak de achtertros. Opnieuw werd een tros uit
gebracht en deze hjeld, totdat er nog maar
één man aan boord van de Diciplina was: de
i gezagvoerder. Wij schreeuwden hem toe gauw
over te springen. Maar to'en hij aan de reeling
stond, gereed om zijn schip te verlaten, heeft
hij eerst een eeresaluut gebracht aan Nederland
en aan ons, toen riep hij een groet aan het
eigen vaderland en zijn koning, waarna hij
sprong en behouden bij ons aan boord kwam.
Het was voor ons hoog tijd om weg te komen.
Dnze boot zwiepte op en neer en dreigde
steeds weer tegen de Diciplina stuk te slaan.
Wij kapten onzen voortros, waarvan één draad
a' was gebroken en verlieten haastig het ge
strande schip, dat verlaten' lag in de kokende
branding. Nu het schip dwarszee ligt slaan de
golven hoog over voor- en achterdek heen. Het
water is geen oogenblik van de dekken af. Van
de hutten aan stuurboordszij zijn de deuren in
gebeukt en zij staan vol water. Ook in de ma
chinekamer is al water binnengedrongen maar
de machines zijn nog intact. Den geheelen nacht
heeft de machine full speed achteruit geslagen
en hoewel het schip in het zand zit, heeft de
kapitein, die een kranige zeeman is, kans gezien
de boot langzaam te doen draaien. Gebruik
makend van de kracht van de golven, die cp
zijn schip los beukten, de hooge zee en de
kradit van zijn schroef en zijn roer heeft h:j
de Diciplina dwarszee weten te krijgen. Een
mooi staaltje van zeemanskunst. Het verlaten
van het schip was daardoor voor zijn mannen
minder gevaarlijk geworden en de kans dat het
schip later af te brengen zal zijn is gestegen.
Alle opvarenden zijn dadelijk in het achter
onder gegaan, behalve een, die per abuis in eer,
kabelgat is gaan zitten en de kapitein en de
eerste stuurman, die voorop gingen staan.
Zoo lang onze boot slaags lag - d recht
op de zee ging dat nog wel, al werden zij
door de overkomende brekers ook doornat.
Maar toen wij wegvoeren en de Koningin Wil
helmina allerlei rare capriolen ging maken, vie
len zij allebei al plat op het dek. Zij zijn toen
ook achteruit gekomen. Met volle kracht zijn
wij naar hier teruggevaren. Onderweg hebben
de geredden braaf gezongen én hoera geroepen.
Zij waren wat blij, dat zij er af waren. Toen
wij den eersten keer langszij kwamen, hing er
al een aan de touwen buiten boord, om over
te springen, maar wij hebben beschreeuwd, dat
zij hem weer gauw binnen boord moesten ha
len. Het zou dien man zijn dood zijn geweest.
Behalve de dertig mannen, een kat en een
hond, hebben wij ook de scheepspapieren en een
sextant meegebracht.
Een onderhoud met den kapitein van de
Disciplina,
De gezagvoerder van de Diciplina, kapitein
Lamonacozitt heeft het volgende over zijn we
dervaren verteld
Het is mijn eerste reis op de Diciplina. Ik
vaar al langer als gezagvoerder en ben al meer
in Rotterdam geweest. Toen ik Vrijdagavond
vertrok, heb ik den loods bij de Berghaven ge
land. Het was zwaar weer en hoe meer ik naar
buiten kwam, hoe zwaarder de zee werd. Wij
hadden 200 ton briketten en 4000 ton vetkolen
in en lagen dus heel diep. Ik zag al gauw, dat
wij een harden dobber zouden hebben, maar dat
het zóó zou gaanWij werden al meer en
meer naar den Zuidwal gedreven en toen wij
goed en wel bij Rood twee waren, zag ik, dat
wij het niet meer houden konden. Ik liet volle
kracht achteruitslaan, liet het bakboordanker
vallen, maar de ankerketting brak en ik seinde
met de stoomfluit om sleepboothulp. Maar het
was al te laat. Wij raakten aan den grond en
zaten weldra vast. Al spoedig verscheen een
zeesleeper maar hij kon niet Bij ons komen,
doordat het daar ter plaatse te ondiep is. Het
schip werkte zwaar en wij werden hoe langer
hoe meer op het zand gezet. De schuit stootte
hevig en ruim 3 raakte lek. Peilen konden wij
niet, want onophoudelijk sloegen zware zeeën
over dek. Ik heb terstond een draadloos atten-
tiesein laten geven. Ik begreep, dat er geen
oogenblikkèlijk gevaar voor het leven te duch
ten was en dat een sleepboot onder deze weers
omstandigheden niets kon doen. Wij hadden
dus maar af te wachten. Dit hebben wij dan
ook tot vanmorgen toe gedaan. De toestand
aan boord was intusschen verre van prettig en
«niemand is sinds Vrijdagavond ter kooi gegaan.
Toen gisteren de wind naar het Westen liep,
besloot ik een poging te wagen, het schip meer
dwars op de kust te krijgen en den geheelen
nacht ben ik op de brug in de weer geweest.
Er stond water in de machinekamer, maar de
machine werkte best en wij konden gelukkig
voldoenden stoom houden. Het ergste was, dat
de proviand opraakte. Sedert gisteravond heb
ben wij niets meer te eten gehad.
Naar mate het schip draaide, kregen wij de
zee meer en meer van stuurboord in en weldra
lagen de deuren van de hutten te loever in
stukken. Het zeewater spoelde in en uit. De
mannen scholen, voorzoover zij niet op de vuur
plaat of in de machinekamer noodig waren, wat
te zam'en op een beetje beschut plekje aan dek.
De kapitein eindigde het onderhoud met zijn
warme waardeering uit te spreken over het
werk van de mannen van de reddingsboot.
EEN AUTO, DIE MEN IN ZEVEN
MINUTEN UIT ELKAAR KAN NEMEN.
Herr. oberingenieur Zaschka heeft een auto
geconstrueerd, die men in zeven' minuten
uit elkaar kan nemen.
Een Duitsch „Oberingenieur" is op de zeld
zame idee gekomen, een wagentje uit te vinden,
dat behalve aan de gewone eischen, ook nog
voldoen kan aan den wensch, om den eigen auto
ook in eigen huis onder te brengen, ook al
woont men drie hoog. Hij construeerde een uit-
neembaar karretje, dat in stukken naar binnen
gedragen kan worden en in een hoekje van
de gang, waar vroeger een fiets of kinder-
waqen stond, bewaard wordt tot een volgenden
tocht.
En wanneer het dan mooi weer is, draag je
je auto naar beneden, in zeven minuten heb je
het heele gevalletje in elkaar gezet, roept vrouw
en kind en, om uit te rusten van het jachtende
leven, snor je als een bromtol He lieve natuur in.
Een Franschman met vooruitzienden blik,
Hervé Lauwick, geeft in „La Voix des Famil
ies" een beschrijving van zoo'n toekomstrit.
Papa, mama en Paultje verlaten Parijs in een
miniatuurauto, die volgens de prijscourant de
voordeelen van een grooten en kleinen wagen
in zich vereenigt en inderdaad, er is net zooveel
plaats om in te zitten als bij twee fietsen, maar
het ding maakt toch evenveel lawaai als een
vrachtauto. De familie heeft het stoute plan,
in de bosschen van Ojrléans aardbeiden te gaan
zoeken, iets wat eenigszins vreemd is, omdat
daar nooit aardbeien geweest zijn en omdat
de toeristen nooit zoover zullen komen, want
Pa Hé, bijna de stad uit. Als we nu dien
man met de groene strooibiljetten gepasseerd
zijn, zet ik er een gangetje in.
Ma Wat is Paul toch in zijn schik, wat
geniet hij van de heerlijke natuur Als we nu
een beetje uit de fabrieken raken kunnen we
er volop van genieten.
Pa We schieten al op. Ik zie nog een rij
mannen met strooibiljetten en als we dan nog
een of twee lijmfabrieken achter den rug heb
ben, ademen we in volle teugen de verrukke
lijke buitenlucht in. O, die fijne vrije dagen...
Een rij van 18.059 automobielen kruipt lang
zaam tegen den hellenden weg. Zoover het
oog reikt, ziet men niets dan autokappen.
MaPlezierig, dat je zoo langzaam rijden
moet. Ik kan nu heerlijk aan mijn kous breien,
ik heb al een eind gedaan.
30.014 wagens kruipen langs den weg, voor
zichtig als een beginnend schaatsenrijder.
Ma O, kijk eens, een groene rups op het
trottoir
Paul: Ja, en mama, daar is die slak ook weer,
die ons daar net bij dat café voorbij kroop.
Zou die op die rups loeren, ma
De 30.014 wagens staan stil. De inzittenden
stappen uit, ze gaan over politiek redeneeren
of verdrijven den tijd met een spelletje. Op een
kilometerpaal staat een meneer de „Kurassiers
van Canrobert" voor te dragen, de jeugd ver
maakt zich met tennis. Ieder peuzelt aan zijn
boterham.
PaWat een mooie dag. Het wordt zachtjes
aan tijd om naar huis te gaan.
Ma Hoe staat je kilometerteller
Pa Zes en een halve kilometer... We hebben
elf liter benzine verbruikt, dat is dus normaal.
We zullen hier nog even blijven staan, dan
kunnen we dadelijk makkelijk in den stoet mee
naar huis.
Ma Wat ben ik moe. Zoo n dag buiten ook.
Pa We zijn vandaag ver gekomen. Vorige
keer hadden we maar vijf kilometer. Zoo, daar
zet de verkeersagent het signaal op veilig. Nu
kunnen we dus aan het vertrek denken.
Ongeveer vijf-en-dertig duizend magneten
slaan aan. Dichte benzinewolken snijden den
adem af. Paultje ziet paars.
Ma Kijk die Paul toch eens. Wat een lek
ker rood kleurtje. Er is toch niets zoo gezond
als de buitenlucht.
Een voorbijganger, tot een kennis in e'en
auto Nu, tot straks dan. Ik wacht in de stad
wel op je.
Zuinige huisvaders plukken het gras, dat
tusschen de wielen van hun auto gefroeid is,
voor hun konijnen. De file zet zich in beweging.
Pa (enthousiast): Ik zie een grasveld, daar
achter de achtste benzinepomp. En een schaap
ook! (Bekoeld.). Hé, jammer, het was maar
een aanplakbiljet.
Paultje, half gestikt, is in slaap gesukkeld.
Ma (verrukt): Wat slaapt die jongen toch
heerlijk. De buitenlucht doet wonderen, zie de
jongen maar eens slapen.
Dit alles zal werkelijkheid worden, wanneer
iedereen een autotje van Herr Oberingenieur
Zaschka heeft gekocht.
Maar dan is Herr Oberingenieur Zaschka
naar Mars gevluchtL.
((„De Maasbode").
BALDADIGHEID.
Kwajongens stichten brand In een paar
spoorwagons. Anderen veroorzaken een
trelnon'sporing. Veel materieele schade.
De Rotterdamsche straatjeugd heeft Maan»
dagavond weer eenige bedenkelijke staaltjes
van haar kunnen getoond. Om omstreeks 8
uur werd brand ontdekt in een paar spoor'
wagons, staande op het rangeer'emplacement
aan den parallelweg te Rotterdam. De oorzaak
was niet ver te zoeken, Eenige opgeschoten
jongens hadden in de wagens tevoren een
vuurtje gestookt en zoo den brand veroor«
zaakt. De vorige week is op hetzelfde terrein
tengevolge van een gelijke oorzaak eveneens
brand in een paar spoorwagons geweest. De
gasten van de spuiten 51 en 40 hebben het
vuur met twee stralen op de waterleiding ge»
bluscht. De wagons zijn geheel uitgebrand.
Mede aanwezig waren de spuiten 37, 38, 59
en 50.
Om kwart voor 10 reed Maandagavond
een convooitrein komende van de Maashaven
door de Putschelaan, op weg naar het rangeer»
emplacement aan den Parallelweg. De trein
bestond uit circa veertig goederenwagons. In
de Putschelaan liggen twee sporen, welke zijn
verbonden met een tusschenstuk, dat met twee
wissels aansluiting geeft. Toen de elfde wagon
van den trein die op het rechterspoor reed,
de wissel was gepasseerd, hebben eenige
jongens de wissel omgetrokken, waardoor de
twaalfde wagen over het tusschenspoor naar
het linkerspoor reed.
De elfde wagen was daardoor al spoedig
uit de rails getrokken. Eenige meters verder
begon deze wagen te kantelen en weldra sloeg
de wagen, een gesloten goederenwagen, welke
met graan was geladen, om. In zijn val nam
hij den twaalfden wagen, welke eveneens met
graan was geladen, mee.
Met oorverdoovend lawaai vielen de beide
wagens over den weg. Van den tienden en
den dertienden wagen werden de buffers ver
nield. Ook de koppelingen zijn afgeknapt.
De tiende wagen werd met geweld uit de rails
getrokken, die daardoor over een grooten
afstand werden verwrongen en ontzet. De
trein kwam met een hevigen schok tot staan.
De dertiende wagen was inmiddels al op het
verbindingsspoor terecht gekomen De acht'
tiende w.agen een ledige kolenwagen
werd opgewipt en uit de rail getild. De buf»
fers van dezen wagsn knapten af en de overige
uitstekende deelen drongen in den voorwand
van den daaropvolgenden wagen. De staart
van den trein bleef op de kruising van
Putschelaan en Hillevliet staan. Het verkeer
over dezen weg werd daardoor volledig af>
gesloten.
Aan de spoorbaan zoowel als aan de om>
gevallen wagens is veel schade toegebracht.
Rails zijn verbogen, dwarsliggers zijn ver»
splinterd, de wissel is uit haar verband gerukt
en de zijkanten van de omgevallen wagens
zijn zwaar gehavend. Deze beide wagens zijn
in het koolaschpad, dat langs de spoorrails
ligt, gedrongen. Tusschen de sporen hebben
de gederailleerde wagens den grond omgewoeld.
Westelyk van de Putschelaan bevond zich
op dat oogenblik geen locomotief meer, De
beide sporen in deze laan waren totaal ver»
sperd, zoodat men de voor den Hillevliet
staande wagens niet gemakkelijk weg kon ran
geeren. Men heeft daarom een rangeermachine
via de verbindingsbaan van het rangeerempla»
cement IJsselmonde naar de Waalhaven ge»
dirigeerd. Daarna is deze machine via Waal»'
haven Oostzijde en Brielschelaan naar de
Putschelaan gekomen.
Eerst toen konden de voor den Hillevliet
staande wagens worden weggehaald. Dat is
om precies middernacht gebeurd en eerst op
dat oogenblik konden de wagens van lijn 13,
op welke lijn het verkeer geheel gestremd is
geweest, weer doorrijden.
De verschillende overwegen in de verbin»
dingsbaan zijn des nachts niet bewaakt, omdat
des nachts er geen treinverkeer over dezen
weg is. Daarom mochten de gestrande wagens
niet over deze baan den Parallelweg worden
gebracht. Zij moesten wachten tot vanmorgen
vroeg. Met het opruimingswerk is dadelijk
een begin gemaakt.
De politie heeft onder leiding van inspecteur
Maandag dadelijk een onderzoek ingesteld,
waaruit is gebleken, dat voorbijgangers vier
jongens hard hebben zien wegloopen toen de
wagens derailleerden. Deze jongens waren
even te voren bij de wissel gezien.
HET RUSSISCH-CHINEESCHE
CONFLICT.
Een troep Witte Gardisten door het
Roode leger verslagen.
Naar uit Moskou gemeld wordt, heeft het
opperbevel van het buitengewone leger in het
Verre Oosten medegedeeld, dat het de troepen
gelukt is na een strijd, die vier uren duurde,
in de nabijheid van Petropalowsk op 40 K.M.
van de Chineesch-Russische grenzen een
troep Witte gardisten te verslaan; elf hunner
werden hierbij gedood en 36 gevangen genomen.
Zij zijn onmiddellijk naar Blagowesjstjensk ge
bracht, waar zij voor den militairen rechter
werden gedaagd. Over hen allen werd het dood
vonnis uitgesproken.
Weer gevechten aan de Russisch-Chineesche
grens.
Naar uit Moskou gemeld wordt, heeft de op
perbevelhebber van de Sowjetrussische troepen
Bluecher aan de Sowjetregeering medegedeeld,
dat Zaterdagochtend Chineesche troepen de
Russische grens in de nabijheid van de rivier
F^di hebben overschreden, doch na gevechten,
die verscheidene uren duurden, teruggeslagen
konden worden.
Ook in de nabijheid van Pogranitsjnaja heb
ben nieuwe gevechten plaats gehad. Een Chi-
neesch vliegtuig heeft voor de eerste maal boven
Russisch gebied bommen geworpen.
JEUGDIGE FRUITDIEVÈN VOOR
HET GERECHT.
Eenige dagen geleden zijn een elftal jongens,
die fruit uit een boomgaard hadden gestolen,
door een rechter in het graafschap Lancashire
veroordeeld om op een bepaalden dag van hun
ouders voor het gerechtshof een afstraffing te
ontvangen. Bij de voltrekking van de straf zou
een beambte van de Nationale Vereeniging tot
voorkoming van Wreedheid jegens Kinderen
tegenwoordig zijn.
Verscheidene ouders weigerden deze straf te
voltrekken, aanvoerende, dat zij hun kinderen
reeds hadden gestraft. Anderen protesteerden
heftig tegen deze soort van straffen.
De rechter besloot de aangelegenheid nog eens
te overwegen en zal Woensdag opnieuw vonnis
wijzen.
BILLIJK OORDEELEN.
Er wordt veel afgegeven op het Amerikaan»
sche verbod omdat het sterk ontdoken wordt.
Niemand zal dit laatste tegenspreken. AI zal
niemand ook bij andere wetten opheffing
bepleiten op grond van overtreding. Maar
het is toch goed niet te vergeten dat ook in
vroeger jaren, vöbr het verbod, de drank»
wetten die toen in de verschillende Ameri»
kaansche staten het drankgebruik poogden in
te toornen, evengoed overtreden werden, zoo»
dat maar niet zonder meer mag worden gezegd
dat de toestanden toen beter waren dan nu,
Er is nog eens nagezien wat de New York
Tribune van 6 Jan. 1904 toen over dit onder»
werp schreef. Toen begon juist een nieuwe
wetgevende periode en het blad oordeelde
het noodig op enkele onregelmatigheden de
aandacht te vestigen.
Uit St. Louis werd bericht: »De wet op
Zondagssluiting is klaar en duidelijk, maar
ze is een doode letter. Zelfs de formaliteit
van een gesloten deur is afgeschaft. De her»
bergen staan even wyd open als de kerken*.
Uit Chicago i Er is een wet op Zondags»
sluiting van de herbergen, maar de Gemeente»
raad doet geen enkele poging om die wet te
handhaven.
Uit Cincinuatie s Er staan verscheidene
drankwetten te boek Een er van bepaalt dat
alle herbergen op Zondag gesloten moeten
zijn. Een andere dat ze op weekdagen gesloten
moeten zijn (tusschen middernacht en 6 uur
's morgens. Deze wetten zijn een doode letter
geworden*.
Uit New» Or leans t »De Zondagswet be»
staat sedert 1884, en ze is nooit gewijzigd.
Maar haar handhaving is een bespotting.*
En zoo voort.
Dat er thans meer overtredingen van de
huidige verbodswet worden geconstateerd is
geen wonder. Want er wordt thans getracht
bestaande wetten ook te handhaven.
MIDDELHARNIS.
Geboren Gerritje Christiana, d. v. van Jan
Looij en C. Doornhein; Anna Elizabeth, d. v.
A. Verbrugge en T. van Gelder.
OOLTGENSPLAAT.
Geboren Jozina, d. v. J. C. Ypelaar en P«
Huibrechtse.
Gehuwd T. van der Made, 20 j., en H. de
Waal, 18 j.
Overleden Maria Donkersloot, 73 j., wed.
van C. van Noordt.
SOMMELSDIJK. De voordracht voor Hoofd
der Openbare lagere school alhier luidt als
volgt
1. S. J. Rienks, hoofd der O. L. school te
IJsselmuiden.
2. H. J. M. van Weert, onderwijzer te
Delft.
3. P. J. van Ravesteijn, hoofd der O. L.
school I te Ooltgensplaat.
Zaterdag 21 September, bij inzet en Zater
dag 28 September, bij afslag telkens des avonds
6 uur (zomertijd) te Ouddorp, in het Logement
Akershoek, van een woon» en winkelhuis met
erf en grond te Ouddorp, aan den Dirk Doens»
weg, kadaster Sectie E No. 2681, groot 2.13
Aren of 14 R. V. M. behoorende tot de na»
latenschap van Grietje van der Klooster.
Dadelijk in gebruik te aanvaarden.
Notaris VAN DEN BERG.
Zaterdag 28 September, 's avonds 6 uur
(zomertijd) te Ouddorp, in het Logement
Akershoek, verhuring bij inschrijving voor
10 jaren, ingaande blootschoof 1929, ten ver»
zoeke van den Heer C. Grinwis K.Thz c.s.
a. een perceel bouwland in het West Nieuw»
land, in den tweeden blok6. een perceel
bouwland in het Oude Nieuwland aan Hein»
tjesweg, in 2 gedeeltenc. een perceel bouw
land op de Enden, nabij het Kaaphuis, in 2
gedeeltend. een perceel bouwland op de
Enden, genaamd «Kaapmeedje*e. een perceel
bouwland in het Oude Nieuwland, nabij de
Hofstede, ten Noorden van de Oude Watering,
genaamd »de drie gemet;n«, in 4 gedeelten
en een perceel bouwland in het Oude
Nieuwland, aan den Kooiweg, genaamd »het
Groote Hei*, in 4 gedeelten.
Notaris VAN DEN BERG.
Centrale Veiling te Mldd-lharnis.
Veiling van Maandag 23 September.
Bloemkool f 1,— tot f 5,50. Per 100 stuks.
Roode kool f 5,— tot f 7,60
Savoye kool f 12,70 tot 14,70
Perziken f 8,40.
Meloenen f 9,50 tot f 36
Andijvie f 1.70 tot f 4,40 Per 100 krop
Peen f 2,20 Per 100 bos
Postelein f 4,— per 100 kg.
Stoksnijboonen f 23,—
Dubbele pridcessenf 15,—
Enke'e princessen f 17,70 tot f 19.—,
Uien f 2,10
Augurken f 8,50
Beurè Merode f 8,—
William Duches f 5,90 tot 15,—
Beuré Hardi f 17,70 tot f 27,—
Jutten f 8,20
Conseiler de La Cour f 10,—,
Zotte Belletje f 4,60
Boterperen f 10,
Beuré Superfine f 20.—
Diverse handperen f 6,50 tot f 13,
Stoofperen f 7,50
Keswick appels f 12,
Oranje reinet f 3,70
Grauwzure reinetten f 5,—
Goudreinetten f 11,
Bismarck f 1,60 tot f 4,40
Kandijzoete appels f 10,—
Tomaten f 2,20 tot f 2,40 Per 100 pond
Pruimen f 6,50 tot f 9,—
Druiven le soort f 0,26 tot f 0,27 per pond
2e soort f 0,19
Marktoverzlcht der vorige week.
Ingezonden door JAC. KNOOP, beëedlgd
Makelaar in aardappelen, groenten en
fruit. Naaaankade 158, Amaterdam.
De aanvoer van aardappelen aan onze markt
blijft grooter dan er markt is, toch zal wanneer
het weder zooals nu, wat kouder wordt, er
wel verandering komen met vaster prijzen.
Zeeuwsche Bonten worden gevraagd, daar
dit soort niet in Haarlemmermeer en IJpolder
voorkomt. Zeeuwsche Blauwen gaat de verkoop
niet vlug mede. Grove Blauwe- en Bonten»
poters gevraagd. Grove Eigenheimerpoters
konden deze week dezelfde prijs opbrengen
als groote Eigenheimers.
Veel aanvoer van zandaardappelen, vooral
uit Katwijk, Noordwijk, Hillegom en Texel,
maar alleen extra mooie blanke gesorteerde
aardappelen zijn te verkoopen. Grove blanke
zand»drielingen brengen een goede prijs op.
Haarlemmermeer en IJ polder Eigenheimers
en Blauwe Eigenheimers worden tegen lageren
prijs verkocht, evenals deze soorten uit Noord»
Holland.
Een ieder die zijn aardappelen naar de Am»
sterdamsche markt ten verkoop wil zenden,
vrage eerst alle gewenschte inlichtingen zonder
kosten of verbinding aan makelaar Jac. Knoop.
Heden, 23 September, werden de volgende
prijzen gemaakt:
Alles per
H.L.
Zeeuwsche bonten
2,80
3-
blauwen
2,60
2,80
Blauwe en Bonte
poters
1,60
1,80
blauwe Eigenh.
1,65
X»
X>
1,75
poters
1,60
1,80
Eigenh,
1,70
1,80
poters
1,60
1.70
1,80
2-
Flakk. Eigenh
1.75
1,80
Bl. Eigenh
1,70
1,90
1,75
2-
Blauwen
2,10
2,30
Bonten
2,50
x>
2,80
Noord'Holl. Blauwe Eigenh.
1,75
1,80
Uien per 50 kg
1,75
2-
Haarlemmermeer en IJpolder
Bevelanders
1,50
1,60
Eigenh.
1,70
x>
x>
1,80
Bl.
1,60
1,80
Katwijker zand Eigenh.
4,20
4,90
Drielingen
2,80
3,50
Noordwijker zand
2,80
3,50
Drielingen
2,80
Texelsche zand
2,50
3,50
Drielingen
2,10
t>
2 80
Hillegommer zand
1,40
4,20
Drielingen
2,10
2,80
Vee ea paaiden.
ROTTERDAM, 23 Sept. Ter veemarkt waren
heden aangevoerd: 518 vette runderen, 195
vette kalveren, 754 schapen of lammeren, 836
varkens.
Prijzen per '/2 kg.: koeien 30—35 c.,46-48
c., 52'/2—55 c.ossen 42 c., 45—47 ckalveren
50-55 c., 65-70 c„ 77V2-82'/2 c., schapen 30
en 36 c., varkens 39'/2 c., 40'/2 en 41'/2 c.,
Lammeren f 22—26 per stuk.
De aanvoer van koeien en ossen was iets
minder dan vorige wiek, met redelijken han»
del, terwijl ongeveer dezelfde prijzen dan de
vorige week bedongen werden Een puikbeste
koe ging nog tot 2'/2 cent boven noteering.
De aanvoer van stieren was nog van geen
beteekenis, vandaar geen noteering.
Vette kalveren met denzelfden aanvoer van
vorige week, redelijken handel en de prijzen
van vorige week konden moeilijk bedongen
worden. Een puikbest kalf ging nog van 2'/2
tot 5 c. boven noteering.
Schapen en lammeren met Hinken aanvoer
en flauwe handel. De prijzen voor schapen
iets minder door ongunstige berichten uit het
buitenland. Prijzen van lammeren bleven op
dezelfde hoogte.
De aanvoer van varkens was wederom flink,
met tragen handel en iets mindere prijzen.
Zouters tamelijk aangevoerd en redelijken
handel. Hier werd van 39 tot 40 cent besteed.
AMSTERDAM. 23 Sept. Ter veemarkt wa»
ren heden aangevoerd 657 vette koeien, waar»
van de prijzen waren: le kw. 110—118 c.. 2e
kw. 94—108 c., 3e kw. 78-92 c., mindere
soorten 66-76 c. per Kg. slachtgewicht, 215
melk» en kalfkoeien f 275-380 per stnk; 2e
kwaliteit 86-95 c, 3e kw. 72-84 c. per K.G.
levend gewicht, 85 nuchtere kalveren f 12-20,
50 schapen f 36—42, 29 lammeren f 27—32,
per stuk; vleeschvarkens 90—110 c., vette
varkens 97—99 c. p. Kg. slachtgewicht, 77
paarden f 100—230 per stuk.
Boter, Kaan en Eieren.
APELDOORN, 23 Sept. Eieren. 60.000
eieren f 7,50—9, middelprijs f 8,25. Handel
vlug.
OUDEWATER, 23 Sept. Kaas. Aanvoer
95 partijen, tezamen 4275 stuks, wegende
21 375 kg. Eerste soort Gouda met rijksmerk
f 50-55, idem mindere f 46-48. Handel vlug.
ROERMOND, 23 Sept. Aanvoer 2 800.000
kippeneieren. Prijs f 8,40-9,60, dito kleine
f 7 50—8,10, eendeneieren f 7,50—8, p. 100 st.
TIEL, 23 Sept Boter f 2,20-2,40 per Kg.
eieren f 7,50—8,50 per 100 stuks. Aanvoer
50.000 stuks.
Granen enz., Meel en Oliën.
ROTTERDAM, 21 Sept Fijne zaden, (Boe»
rennoteering). Blauw maanzaad f 32—35, kar»
wijzaad f 36-38, koolzaad f 22—25, geel
mosterdzaad f 27-29, kanariezaad f 15-17
voerlijnzaad f 22-23, zaailijnzaad, witbloei
en blauwbloei, f 22~24'/2, alles per 100 Kg.
Groenten, Fruit en Aardappelen.
ROTTERDAM, 23 Sept. Heden waren de
prijzen der aardappelen als volgtBrielsche
eigenheimers f 1,60—2.30, Zeeuwsche blauwe
f 2,40—2,90, idem eigenheimers f 1,30—1,70,
idem bonte f 2,50-3, bl, eigenh. f 1,70—2,
Westl. Schoolm. zand 4—6 c., idem eerteling
4—5 c, idem poters 3-4 c, Duitsche blauw»
pitters 4—3 c. p. Kg. Aanvoer flink, kalme
vraag.
Hulden, leer, wol, diversen.
ROTTERDAM, 23 Sept. (Opgaaf van den
marktmeester). Aanvoer van vlas: 1000 Kg.
blauw schoon 3/4 gezwingeld f 1—1,07'/2, 300
kg. bl. schoon f 1,25 per kg.4300 kg. Holl.
geel onverkocht.