voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. Q12 ds NIEMEIJER'* FRIESCHE HEERENBAAI Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES 15 ets 18 ets ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1929 44STE JAARGANG H Hijgend hert. Op den Uitkijk. iOch ft^VOOR^FUNPROEVER^jfi No. 3572 Fa. W. 3BOEKHOVEM 25ÖNISN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 Het nadrukken van den inhoud van dit Blad is verboden overeenkomstig de Wet op het Auteursrecht. EERSTE BLAD. mi 4 9 9 ■if lauw c pep half ons pen half ons Cj po e n/^-— pep ha If ons pep half ons Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.- bij vooruitbetaling. BUITENLAND bfj vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEEFSTER ADVERTENTÏËN 20 cei?t, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zf beslaan. AdvcrtentiCn worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. IV. Ge hebt ze ook wel ontmoet, heel vroom pratende menschen, die het leven van zijn allerzwaarste kant schijnen op te vatten. Zelfs in de t o o n van hun stem klinkt bedruktheid. Ze leggen u van punt tot punt uit, hoe de weg der zaligheid is. Zij leggen (s c h ij n e n dat in elk geval te doen) allen nadruk op de w e t Gods; zij wij zen u op 's menschen verdoem e- 1 ij k h e i d voor God; zij spreken veel over des menschen onmacht en .Gods vrijmachtige eeuwige v e r k i e- i^ing e. En deze menschen liegen niet, of eigenlijk wèl 1 Ze liegen niet, ze spreken de waarheid, in zoo verre de waarheden, die ze u uit stallen, stuk voor stuk, afgeschei den uit het organisme der H. Schrift, worden bezien. Maar den gan- schen Raad Gods verkondigen -zij u n i e t. Let daar wel op Daar is ook' een verzw ij gen van Schriftuur lijke waarheden. Ook Satan sprak waarheid, losgemaakt uit het organisme der H. Schrift, toen hij zeide: „Daar is geschreven, dat Hij zijne En gelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat zij niet te eeniger tijd uwen voet aan eenen steen aanstoot." (Matth. 4:6). Maar hij verzweeg het andere woord der openbaring, dat Jezus, onze Heiland, ook in het organisme der H. Schrift zag Opgenomen: „Daar is geschreven; Gij zult den Heere, uwen God, niet ver zoeken." (Matth. 4:7). Gods kind behoeft de gan se h e Waarheid Gods! Maar toen ik dit artikeltje inleidde met de zinsnede over vroom pra tende menschen, dacht ik aan hen, die zich o zoo zwaar vroom voordoen, maar in de praktijk van het leven, in hun handel en wandel, in hun nering en hanteering geven ze blijk maling te hebben aan de Wet GodsEn de Schrift zegt, dat men den boom aan zijn vruchten kent Zie, voor de vroom-p ratenden, voor hen, die de p r a a t-vroomheid als een schoonschijnenden mantel omhan gen ter bedekking van hun o n- bekeerlijkheid, ter begoo cheling van de hen omringende menschenwereld, voor h n zijn onze woorden niet bestemd. We willen niet spreken over de s c h ij n-vromen Zij kennen het oor deel Gods Als we t hebben over eenzijdige vroomheid bedoelen we daarmee hen, die tot Gods kinderen be- hooren, maar die een deel der Godde lijke waarheid ongebruikt laten liggen tot oneer Gods en tot eigen gee stel ij k e schade. Er zijn toch kinderen Gods, die in de stemming van Psalm 42 verkeeren. Zijn zij een hijgend hert; hun ziel verlangt naar God. Naar den levenden God. Het hangt er nu maar van af in welken weg dit ver langen wordt bevredigd. Want dit weet ge liefde is een ingeschapen trek van den mensch. God heeft dien trek in des menschen hart gelegd. We spreken nu over de natuur lijke liefde. „Het is n leegte in het hart; één gewaarwording, dat we ge schapen en bestemd zijn, om voor ie ts anders te bestaan; ons aan eenander te geven; en 't a 11 e e n- zijn te doen ondergaan in zalige g e- meenscha p." Er is een heimwee der ziele, dat om vervulling roept en er naar zoekt. En in welken weg moet nu die vervulling worden gezocht De historie wijst zoovele wegen aan. Het heimwee der ziele toch kan zich richten naar den geestelijken of naar den z i n 1 ij k e n kant. Het laat ste eindigt meestal in de brutaalste onzedelijkheid. En het eerste? Het kan worden een zichzelf verheffen in de verwonderlijkste zelfopoffering en zelfkastijding. Oudtijds waren kloos ters van mannen en vrouwen, wier dwepende toewijding u zou beschaamd hebben, niet zoo zeldzaam. En tot wat ontzettende tafereelen Jan van Leidens geestvervoering hem en zijn geestver wanten gebracht heeft is t e bekend, om hierop breed in te gaan. Dergelijke tafereelen hebben zich later herhaald. O als de mensch de liefde tot God en tot den mensch ineen laat vloeien en deswege eiken slagboom van het zedelijke o p z ij duwt, dan wordt het onheiligste nog wel heilig ge noemd. Tot zulke uitersten kan het dool geraakte zielsbesef komen; i s daartoe in de historie ook menigmaal gekomen. En geheel vreemd zal dit wellicht onzen lezer ook niet zijn. Er komen on der de christenen soms ook wèl s e x u- eele verhoudingen aan het licht, die duidelijk toonen, hoe de Dui vel van de z.g. over geestelijkheid nog altoos rondwaart en m e e r slachtoffers maakt, dan menigeen wel vermoedt. Tot deze uitersten komt deze vermenging van liefde gelukkig slechts zeldzaam. Dat kwaad is Gode zij dank nog niet algemeen. Dat neemt echter niet weg, dat ook op de e e r s t e afwijking dient gelet, om erger te voorkomen. Het is de taak van den godvruchtige het kwaad in z ij n op komst te onderkennen en het inde kiem te bestrijden. En dan valt er zeer veel te doen; want dan komen we bij een veel meer verbreid kwaad. Een kwaad, dat niet zijn uiterste vindt in de heilige dweepzucht van het klooster leven, noch ook in de beestachtige too- neelen van een Jan van Leiden en de mysticistische kringen van lateren tijd; maar dat bestaat in een onzuivere richting, die aan de vroom heid wordt gegeven. Als het juiste evenwicht tusschen doen en genieten wordt verbro ken Als in een godsdienstigen kring er öf een overhellen is naar het veel doen, öf naar het veel genieten, dan poogt zich daar menigmaal het mysticisme tusschen in te dringen. „Er ontstaat dan zoo licht een aan stekelijke stemming, een imponee- rende manier van omgang en samenzijn, iets over geestelijks, dat u niet vrij maakt, maar benauwt, en waaronder uw eigen ziel lijdt, zoolang ge er u niet door laat verleiden. En die altoos bedenkelijke geestelijke conditiën weten zich dan daarom met zooveel kracht te handhaven, omdat ze haar grond en oorsprong metterdaad vinden in het verlangen van veel zielen om n a u - wen, innigen, verborgen om gang met het Eeuwige Wezen te hebben. En dat is natuurlijk h e e r 1 ij k. Al leen in den weg, waarin die ge meenschap gezocht wordt, ligt de fout. Geregeld ontvang ik het Maandblad, dat wordt uitgegeven door de vereeniging; „Tegen de Kwakzalverij", onder redactie van verschei dene Juristen en Doktoren. Er staan soms leerzame dingen in. Een leek weet dat zoo niet, maar de kwak zalverij heeft in alle eeuwen en in de twintigste wel niet het minst, veel onheil gesticht onder het menschdom. Is er één gilde dan mag zeker de kwakzalverij het wel zijn, die als devies in haar wapen schrijven kan „De wereld wil bedrogen zijn." We begrijpen de klacht van de heeren Dok toren goed als zij in hun maandblad schrijven: „DOORNEN". „Magnetiseurs 'en clairvoyances, En de slaap-madam-séances. „Kwak-gezalf" van land tot stad, Doornen op 't geneeskundig pad 1" Ik lees in het bedoeld Maandblad, dat in vroeger eeuwen niet met die zelfde inschikke lijkheid werd opgetreden als tegenwoordig. Althans werd in 1590 in Florence een ver ordening uitgevaardigd, die gericht was tegen de .schavuiten, vagebonden, kwakzalvers, markt schreeuwers en andere dergelijke hatelijke per sonen, dieh ier komen om te bedelen, tot nadeel der armen in des tad, ongeschikt om te werken en hun brood te verdienen". Als belooning voor de wondere weldaden, welke zij aan de burgerij wenschten te brengen, werd hun toegedacht voor volwassen mannen: vijftien jaren door te brengen op de galeien voor jongeren: den eersten keer zweepslagen, en bij herhaling eveneens vijftien jaren galei straf voor vrouwen: zweepslagen en uit de stad zetting. Voor alle zekerheid werd aan de verordening toegevoegd, dat alle die personen door geen logementhouders, herbergiers, gasthuizen of par ticulieren in huis mochten ontvangen worden. Want dat was eveneens in de verordening te lezen de aalmoezen, die in de stad worden gegeven, en de goede werken, die verricht wor den, geschieden' voor haar eigen armen en niet voor de schavuiten en de bedelaars, die hier komen om zich den buik vol te eten De magistraten in de middeleeuwen hadden de loffelijke gewoonte zich duidelijk uit te drukken Wat verstaat men onder „kwakzalverij" Ik geloof niet, dati dit zoo gemakkelijk te zeggen is In Spanje schijnt deze vraag in de laatste maanden brandend te zijn. Het Maandblad geeft een interessante be schrijving over een strijd over de vraag of een zekere Spanjaard, genaamd don Fernando Asuero, een van de allergrootste geleerden en weldoeners van de menschheid is, dan wel een kwakzalver, en de Spanjaarden, die in hem gelooven, hysterische gekken. Het Maandblad* dat ik zoo even noemde, zegt er het volgende van „Spanje spreekt en schrijft over niets anders meer dan over Asuero en over de cauterisaties, die deze verricht in de achterste neusholte op een van dev ele uiteinden van de zenuw, die zich, na verlaten van den schedel, in drieën verdeelt en in het Spaansch trigemio heef. Eén deel gaat naar de oogen en het voorhoofd; een tweede naar de bovenkaak en de neusholte; de derde naar de benedenkaak. Volgens een Fransch medicus, Bornier (ik haal al deze wijsheid uit een der vele geschriften over het geval-Asuero) zouden de aftakkingen van dezen tweeden tak van den „trigemio" ook holten en organen hebben, die in verbinding staan met bepaalde zones, waarvan de verande ring of het „verlies van evenwicht" de eerste oorzaak vorm'en van alle ziekten. In een schematische voorstelling van die neus holte vond ik naast elkaar alle plekken aange geven: die van de asthma, hooikoorts, emphi- seem, bronchitis, doofstomheid, gezichtsneural- gien, hoofdpijnen, tics, oogziekte, diabetes, he- moroïden, spataders, bloeddruk, hartkloppingen, angina pectoris, Basedowsche ziekte, maag en andere kwalen. Alle ziekten hebb'en hier hun centrum bij elkaar liggen, en, zooals een scep tisch dokter heden schreef als een individu ooit een zweer kreeg op de plek, waar al die centra vereenigd zijn op e'en paar centimeter, zou dit het effect moeten hebben van een boom in een electrische centrale. Inmiddels tijgen van heinde en ver de zieken en ongelukkigen in treinen en auto's naar San Sebastioan en Asuero cauteriseert ze, en de bladen, mitsgaders vele behandelden vullen ko lommen met wonderbaarlijke genezingen: lammen loopen, stommen spreken, suiker en hooge bloeddruk verdwijnt, wonderbaarlijk Het lijkt krankzinnig. Iedereen kiest partij. Primo de Rivera is Asuerita en zond reeds 16 Mei j.l. aan dr. Asuero het volgende telegram „Ik wensch u van harte geluk met de ge nezingen, die u zooveel roem brengen. Daar ik belang stel in een zieke verzoek ik u mij te melden of deze naar San Sebastian kan ver trekken- en of gij zoo goed wilt zijn hem te ontvangen." Dr. Asuero antwoordde, dat hij hem helpen zou en dat hij t.z.t. zich wénden zou tot den chef der regeering, teneinde de voldoening te vragen, die zijn eer eischt van de „ellendigen, die op schurkachtige wijze, met goedkeuring van de censuur, tegen hem gehandeld hebben." Geleerden van naam als dr. Maranon geven lange interviews, waarin gewezen wordt op het ontbreken van elke verklaring of wetenschap pelijke controle op de z.g. genezingen, en op de algemeen bekeride suggestieve werking van wonderdokters op ziekten met hysterischen en m 9 auto-suggestieven ondergrond. Anderen wijzen op het algemeen bekende verschijnsel van het vatbaar zijn der Spanjaarden voor dergelijke psychische massa-infecties, gevolg van hun nog rudimentair ontwikkeld critisch gevoel. De si-brullers, alles wat conservatief en ouder- wetsch is beklagen zich, dat alle groote mannen en alle groote uitvinders zoo door de officieele wetenschap zijn aangevallen Galilei, Pascal, Archimedes, Columbus Grootvorstinnen en hertoginnen gaan naar San Sebastian, en nog hoogere zijn van plan dit voorbeeld te volgen: ministers en gezanten beweren er genezen te zijn van alles en nog wat Het was op 30 Mei j.l. de naamdag van AsueroSan Fernando. Heel San Sebastian huldigde dien dag den Magiër van de Neus- cauterisaties. Men verzamelde in één dag 30.000 handteekeningen in een album. Vrouwen knielden op straat voor hem neer, kusten zijn handen. Duizenden telegrammen en bouquetfen stroomden in zijn huis en kliniek. Geen stieren vechter heeft ook zoo'n ovatie en zulke krank zinnige adoratie gekend. In een dorp bij Bilbao is een arme ziekte, die tevergeefs trachtte den wonderdokter te benaderen. Hij besloot daarom zich zelf te cauteriseeren, schroefde een electrische lamp los en bond aan elke pool een draad, stopte die achter in zijn neus 'en beval zijn vrouw de knop van het licht aan te draaien: Hij sloeg achterover en ligt met een verschrikkelijke brandwond en zenuwschok in zijn bed, maar leeft nogZoo is de Spanjaard." Zoo is de Spanjaard, ja maar ik geloof toch niet de Spanjaard alleen Intusschen blijkt uit zulke kwesties hoe moei lijk het is het begrip „kwakzalverij" precies te definieeren. Waar eindigt de gave der gezondmaking en waar begint de kwakzalverij Wie zal het zeggen. De geneeskunde blijft altijd een moeilijk ter rein. Ik las in een polemiek tusschen een arts en een Roomsch-Kath. geestelijke over de vraag welke waarde wij hebben toe te kennen aan Lourdes. Een niet te loochenen feit is, dat er van Lourdes vele zieken genezen terug komen. De doktoren moéten na het nauwkeurigst onder zoek verklaren of een patiënt genezen is. En vaak komt het voor, dat absolute genezing in derdaad is ingetreden en dat meermalen van kwalen en ziekten die als hopeloos werden beschouwd. Wij moeten op grond van de ervaring aan nemen, dat er veel is in het menschelijk lichaam, dat aan de scherpste controle ontsnapt en on verklaarbaar blijft voor de wetenschap. In hoeverre we die onverklaarbare dingen moeten toeschrijven aan een autosuggestie en inwerking van den geest op het lichaam, weet ik niet en ik waag me er niet aan hier dieper op in te gaan, Maar vast staat wel, dat we niet alles wat buiten de medische wetenschap staat en zich toelegt op genezing van ziekten, kwakzalverij mogen noemen. Natuurlijk vallen hier niet allerlei pilletjes en zalfjes onder, die men in allerlei bladen trouw geannonceerd ziet. Dergelijke vulgaire middelen tegen honderd en één kwalen verraden zich zeiven. Wacht u voor de kwakzalversmiddelen, die aangediend worden als een panacee voor alle ziekten, of het een eksteroog, een nierbekken- ontsteking, de tering of de kanker is Misdadig niet alleen tegen de menschelijke gezondheid maar ook tegen de ziel, die meer is dan het lichaam, is het adverteeren met mid delen, die aangeprezen worden „ter regeling van den bloedsomloop". Hier wordt gezondigd tegen lichaam en de ziel beiden. Het is onverantwoordelijk van de blad'en en er zijn er nog velen, vooral onder de kleine bladen die zulke vuiligheid in hun kolommen dulden. Hier openbaart de kwakzalverij zich in haar verschrikkelijkste gedaante. Het ware wel te wenschen, dat de regeering wat scherper tegen dit soort kwakzalverij op trad. We bevinden ons hier op het terrein van den duisteren zelfkant des levens, waar de duivel van stap tot stap afvoert naar de diepte, waaruit zoo weinigen gered worden Onschuldige kwakzalverij is het gebruik van allerlei huismiddeltjes, die vaak door de huis artsen zeiven worden aanbevolen. Zij berusten' op de ondervinding, die onze voorouders er mee opgedaan hebben. Ons jonger geslacht lacht er wel eens om en haalt de schouders op voor die „bijgeloovigheid" der ouderen. Maar die ouden wisten het wel Enze bleven er gezond bij Ik heb een gezin gekend, waar moeder de vrouw de halve bedsteeplank had vol staan met huismiddeltjes. Niet de meest hygiënische in huiszult ge zeggen. Het kan zijn, maar de huisgenooten hadden het onbeperkst vertrouwen in haar uitgebreide apotheeken bij zweten of kneuzingen of brandwonden of snijwonden had ze steeds haar zalfje bij de hand en zoo de genezing al niet spoedig intrad, wat meestal wel gebeurde (maar wellicht ook te danken kon zijn aan het gezonde bloed der huisgenoo ten) schadelijk zijn haar zalfjes en smeerseltjes nooit geweestEen schier bijgeloovig vertrou wen had het moedertje in de „Oprechte Haar lemmerolie" als het er om ging een verkoudheid te verdijrven. Ik laat me er niet over uit of die beroemde olie hielp, ik weet het niet, zeker is, dat er in dat gezin weinig of nooit zieke menschen waren. In dit opzicht was dit gezin zeker een „doorn op het pad der geneesheeren", in zoo verre n.l., dat zij hier nooit iets konden verdienen Men wachte zich echter wel tusschen de blakende gezondheid van de leden van dit gezin en het gebruik der Haarlemmerolie een innig verband te leggenHet is heel goed mogelijk, dat dit verband er in 't geheel niet bestond, want, zooals ik reeds zeide, was het een gezin met gezond bloed Overigens kan ik mijn lezers den wel ge- meenden raad geven: leeft verstandig en ge voor komt met Gods hulp vele ziekten, en zoo ergens

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 1