F I I I I I I De Dordtsche Lijst j I I I I I i i I I 1 I I I I I Vreest geen examenl Dr. J. Severijn, Dordrecht Mr. Th. Heemskerk, Den Haag Mr. i. A. de Wilde, Den Haag C. Smeenk, Arnhem J. J. C. van Dijk, Den Haag C. v. d. Heuvel H. Amelink Mr. H. Bijleveld, Den Haag Mr. H. A. Dambrink, Utrecht Mr. G. v. Baren, Delft J. A. J. Jansen Manenschijn, Zwijndr. J. G. Diepenhorst, Strijen H. J. van Schuppen C. Warnaer, Dirksland F. v. Valstar, 's-Gravenzande A. v. Vliet, Westmaas Mr.E.J.E.G.Vonkenberg,Gorinchem Jhr. E. B. J. Elias Prof. Ir. C. M. van Wijngaarden, Delft A Kerk en School. MIJNH ARDT's fxemengd Nieuws* Dit zijn de candidaten voor den Kieskring Dordrecht der Antirevolutionaire Partij. Vul No. 1Dr. Severijn, op Uw Stembiljet in j^loos^erijci ls<a.m op, Plaatselijk Nieuws. Land- en Tuinbouw. ZENUWTABLETTEN I i I van den dag, feitelijk niet eens aan de orde gesteld kon worden. Maar ook al was zij bij hoofdstuk één der Staatsbegrooting voorgesteld, dan nog zouden de Anti-Rev. tegengestemd heb ben, omdat het niet gaat en niet mag. Alle ver voermiddelen op Zondag stopzetten op Zondag beteekent, dat ook werken van noodzakelijkheid en barmharitgheid op Zondag niet kunnen plaats hebben. En Christus heeft juist tegenover de Farizeeërs geleerd, dat men op den Sabbath zieken genezen mag en ar'en mag plukken om den honger te stillen. Een noodzakelijk werk is, dat wij in spoedeischende gevallen onze zie ken vervoeren naar operatie-inrichtingen. Een werk van barmhartigheid is het, dat wij op Zondag onze bloedverwanten en vrienden, die ernstig ziek zijn en onze komst telegrafisch vra gen, opzoeken. Dat kan niet, als de motie-Zandt werd aan genomen. De A. R. partij kan daar niet voor stemmen. Maar dat zegt niet, dat wij niet voor de Zondagsrust doen. De feiten wijzen het an ders uit. De Staatk. Geref. zeggen wel: de chris telijke kabinetten hebben er niets voor gedaan, maar dat komt, omdat men het niet weet. Let maar eens op den toestand van voor 3040 jaren, die de liberalen ons nalieten. Werd er toen rekening gehouden met de Zondagsrust van Overheidspersoneel in dienst van de post, van het verkeer en het leger Er is een veel beteren toestand geschapen. En nu legt men Minister Van der Vegte veel ten laste, maar weet men wel, dat dit kabinet geen Anti-Rev. kabinet, doch een extra-parlementair kabinet is, dat mede door de actie van Ds. Kersten in het leven is geroepen. Hebben wij daar schuld aan of Ds. Kersten En weet men niet, dat Minister v. d. Vegte geweigerd heeft hejt inleggen van ongeveer 120 treinen op Zondag, ondanks de spoorweg directie zeide, dat het moest Men oordeelt zoo lichtvaardig en zonder kennis van zaken De regencreerende kracht des geloofs En daarbij wijst spr. er nog op, dat men ook hier niet in de eerste plaats beginnen moet bij de Overheid. Ook hier moet de regenereerende kracht, de wederbar'ende kracht van het christe lijke geloof inwerken op ons volksleven. Want als dat niet gebeurt, en integendeel afval en ongeloof blijven toenemen, dan zal ondanks ge bod op gebod en regel op regel van de Overheid het zondeleven des volks toch toenemen. Art. 36. Spr. is 't eens met den heer Korteweg. Twee dracht breekt de kracht van ons volk, en we mogen geen kerkje spelen. Wil men art. 36 handhaven, dan moet men de kerk in de politiek betrekken. Ons Anti-Rev. beginselprogram ver zet zich hiertegen. De overheid moet van de kerk afblijven. Al wat de Overheid aan de kerk doet, verknoeit zij er aan. Spr. wijst op de staatskerk onzer vaderen. Men bedoelde het goed, maar practisch liep het er op uit, dat al wat staatsbaantjes begeerde, zich bij die Geref. Staatskerk aansloot, zonder dat men hartelijk met de Gereformeerde leer instemde. Het nood lottige gevolg is geweest, dat het libertijnendom zich van de kerk meester maakte en het verval der kerk in de vorige eeuw vindt hierin zijn oorzaak. Laat men voorzichtig zijn De historie is leerzaam 1 Beter is het tot voorbeeld te nemen de kerk der eerste eeuwen. De christenen van dien tijd vroegen aan de geweldhebbers dier eeuwen slechts vrijheid van geweten, vrijheid van geloofsovertuiging en vrijheid van Gods dienst. Het werd geweigerd en de martelaren- graven werden gevuld. Het werd een leven in onderaardsche gewelven en catacomben. Maar toen is de kerk tegen de verdrukking in gegroeid en een machtig beginsel geworden in het leven der menschheid. Door geen Overheidszwaard. Het geestelijke leven kan door geen Over heidszwaard bevorderd worden. En het mag ook niet, want Christus zelf is Koning en Hoofd van Zijn Kerk Daarom kunnen wij den weg der S. G. P. niet op. Het is een verderfelijke weg. Met luid applaus werd ook thans den spreker beantwoord. Ook Oude Tonge heeft een mooi geslaagden avond gehad 'oe ep wet!" is» Keb gewone gez.<2©jc=Le <rtl& men zicV» V-ieeft geine. c^cri/ 0Oöbootej->, 0eb«-ctocl geVOervnd ©F gcacVni-ov-md. 0«a verzcic.Vnt, zuivert en geneeof zonder litbecKems Adv, 'nn StioRschirif t. BEGRAFENIS H. DE WILDE. Welk een groote 'en breede plaats de heer H. de Wilde in zijn langdurige en vruchtbare publieke loopbaan heeft ingenomen, is Vrijdag bij de teraardebestelling van zijn stoffelijk over schot op „Nieuw Eik en Duinen" te 's-Graven- hage op onmiskenbare wijze gebleken. Vrienden en tegenstanders, vertegenwoordi gers van bevriende corporaties uit Anti-revolu tionairen en Prot. Chr. kring, alsook uit den breederen kring van het bont-geschakeerde le ven, bevonden zich op den doodenakker, om den ontslapene de laatste eer mede te be wijzen. Te 12 uur arriveerde de droeve stoet op de ■begraafplaats. Tevoren leidde de wijkpredikant, Dr. K. D ij k, aan het sterfhuis een rouwdienst, sprekend naar aanlieding van 2 Tim. 4 6—8. Het stoffelijk overschot werd, met het oog op de groote belangstelling, in een tijdelijk graf neergelaten. Rondom de groeve stonden geschaard de leer lingen der Elout va'n Souterwoude- en der Dr. H. Bavinckschool. Als de kist onder doodsche stilte is neergelaten, treedt Dr. K. D ij k naar voren. Het is, aldus spr., de uitdrukkelijke wensch geweest van den overledene, dat bij dit graf alleen een enkel woord zou gesproken worden ter eere van God, Wien te dienen het levens ideaal en de hoogste eere van den heer De Wilde is geweest. Aan dit graf is enkel reden tot dankbaarheid, om de trouw van onzen God te loven voor wat Hij in De W|ilde heeft ge schonken. De gaven, die de Vader der Lichten in dezen man schonk, zijn zoo rijk geweest. De kinderen en kleinkinderen hebben slechts reden tot dank aan God voor wat Hij in dezen vader en de hem reeds voorgegane moeder heeft geschonken. Daarom mengt zich in deze droef heid dankbaarheid. We hebben, aldus spr., te danken voor wat De Wilde geweest is op het terrein van het Chr. Onderwijs. De om het graf geschaarde kinderen van de Elout- en de Bavinckschool zijn een symbool. De Wilde's naam is gegrift in de geschiedenis dezer scholen. Ook in het leven der A. R. partij streed hij den strijd, leed het leed en bleef trouw aan deze partij, omdat zij hem lief was. Hij vroeg naar geen resultaten, hij gaf zijn ziel. Hij nam, toen hij niet meer spreken kon, de pen ter hand en teekende in zijn laatste geschrift de taak der Overheid naar zijn innige overtuiging. Hier, voor het aangezicht Gods, is spr. de tolk van duizenden in den lande en in deze provincie voor wat De Wilde is geweest voor ons volk, onze stad en onze provincie. Hij was een man van bijzondere wijsheid, niet door academische vorming, maar omdat hij begiftigd was met die echte levenswijsheid, die bestraald wordt door het licht Gods. Met groote piëteit en innige dankbaarheid, aldus spr., spreken wij onzen dank uit voor wat De Wilde was als Raadslid, als Wethouder en als Gedeputeerde. God zij voor alles geprezen Ook op het Kerkelijke terrein streed De Wilde voor Gods eere. Hij had de Kerk des Heeren lief, en gaf haar zijn krachten. Daarom streed hij in 1886 voor het recht des Konings. Dat wisten we, en daarvoor dankt spr. als predikant God. De overledene bad voor de Kerk en hare predikanten. Met fluisterende stem zeide hij op zijn sterf bed tot spr. „God gaf mij zooveel in de predikingDaarom bleef hij staande. Met fluisterende stem getuigde hij ook van de Chris telijke hoop, die in hem was en die hem, ziende op Christus, juichen deed. Hij ontving eerst genade, en daarna gaf God hem eere. Dit was het hoogste, dat hij door Gods genade zich kende als een arm zondaar met een rijken Chris tus. Daarom kon hij getuigen: mijn Heere en mijn God. Bij dit graf lost onze dank zich op in aan bidding. De boodschap, die De Wilde ons volk bracht, was, dat er maar één Naam onder den Hemel gegeven is tot zaligheid en daarom riep hij dat volk toe: „Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is." Daarom, zoo besloot Dr. Dijk, zeggen wij heden: uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen, Hem zij de eere, nu en in der eeuwigheid, Amen. Hierna sprak de eenige zoon, het Tweede Kamerlid Mr. J. A. de Wilde. Het was, aldus spr., de uitdrukkelijke wensch van mijn vader, dat Dr. Dijk en ik op zijn graf het woord zouden voeren. De familie weet, dat meerderen hier zouden willen spreken. Het leven van mijn vader, aldus spr., stond in het teeken van actie en strijden, daarom brak hij nooit af. De publieke zaak had de liefde van zijn hart en hij diende haar om Gods wil. Het geloof hield hem staande in voor- en tegenspoed. Hij was, naar eigen getuigenis, een instrument in hooger hand. Toen, 17 April j.l. een specialist zijn kwaal ontdekte, schreef hij uit het buitenland: „mij aangaande heb ik slechts reden tot dank aan God." God heeft in zijn lange leven hem willen gebruiken. Hij getuigde dat wat God doet, welgedaan is. Dat bleef ook zoo in de dagen van bitter lijden, toen hij was aangekomen in het dal van de schaduwen des doods. Hij schreef op zijn smartelijk sterfbed, toen hij niet meer spreken kon, dat God hem het heil in Christus had doen behouden. De beginselen waaruit hij leefde wa ren een richtsnoer en daarom kwetste hij nim mer. Talloos velen, ook onder zijn tegenstan ders, hebben in deze dagen de familie roerende brieven geschreven, waarin zij getuigden een vriend te hebben verloren. Wat de kinderen ver liezen is niet uit te spreken, maar zij willen niet klagen. Velen, ook onder de tegenstanders, hebben de vreugde van den overledene ver hoogd. Daarvoor zijn de kinderen dankbaar. Spr. richtte woorden van dank tot alle aan wezigen, besluitend met het getuigenis van Job: „De Heere heeft gegeven, de Heere heeft ge nomen, de naam des Heeren zij geloofd." Ds. Dijk las hierna een gedeelte van Open baring 7 en besloot de indrukwekkende plech tigheid met het uitspreken van het „Onze Vader". SOMMELSDIJK. Vorige week werden uit deze gemeente verscheept 75000 K.G. aard appelen. De leverantie van de benoodigde grint voor deze gemeente is gegund aan Gebrs. van 't Hoff alhier voor 3.79 per M:! en het vervoer aan Jb. Schuurman voor 0.58 per M;! c.q. wagenvracht. Tegen een slager uit deze gemeente is proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de Hinderwet. OOLTGENSPLAAT, De collecte voor den gewapenden dienst heeft in deze gemeente opge bracht 14.08. OUDE TONGE. Tot gezworenen van den Molenpolder is herkozen den heer G. Mijs, al hier. Op 3 Juli a.s. des nam. 4 uur zal ten huize van den gemeentegeneesheer gelegenheid bestaan tot kostelooze inenting. Door P. van Schelven is aan B. en W. vergunning gevraagd om in e enperceel aan den Molendijk .een 30 P.K. benzinemotor te plaat sen. Het bouwen van een goederenloods voor den heer G. Osseweijer is opgedragen aan J. van Kempen alhier. Alhier is een groot schip met aardappe len geladen bestemd voor de meelfabriek te Groningen. Er waren er nog bij van 0.50 per H.L. NIEUWE TONGE. Op den hoek Langeweg- bij het tramstation alhier, kwam Zaterdagmiddag de schoenmaker S. Keijzer, m?t zijn motorrij wiel in botsing met een wielrijdster en viel daardoor omver. Mej. Annie Noteboom, die daar op de duo zat en ook op den grond te recht kwam, liep daar bij ontvellingen op aan hoofd en hand. De wielrijdster schijnt verkeert te hebben uitgeweken. Door den gemeenteveldwacher is tegen W. van M. procesverbaal opgemaakt wegens overtreding van art 246 van het wetboek van Strafrecht. (Schennis der eerbaarheid.) De rekening van het fonds van Sutterland ligt a.s. Donderdagmorgen van 11.30 tot 12.30 uur (z.t.) voor een ieder ter inzage in de con sistoriekamer der Ned. Herv. Kerk. De cichoreidrogerij „De Onderneming", alhier, zal een belangrijke uitbreiding ondergaan. J.l. week werden van hier vervoerd 60 ba len peen en 1250 H.L. aardappelen. Van den heer A. Holleman stierf een kalf. Het dier is voor de consumptie afgekeurd. De lijst van stemgerechtigde ingelanden van den polder Battenoord ligt gedurende 14 dagen voor een ieder ten kantore van den se cretaris ter inzage. De landbouwknecht J. K. sloeg met een paard op hol. Hij kwam te vallen en bezeerde zich zoodanig dat geneeskundige hulp noodza kelijk was. HERRINGEN. Bij het vervoer van een tank water voor de werken aan den Zeedijk van den polder Oud-Herkingen geraakte de auto van den weg. Behalve gebroken ruiten was er weinig schade aan het voertuig. De chaffeur werd ook licht gewond. Ondanks de zeer lage prijzen der aardap pelen worden hier toch regelmatig ladingen verzonden. STELLENDAM. De garnalenvisschers heb ben de vorige week gedurende 5 dagen gevischt en gemiddeld per dag en per vaartuig gevan gen 80 kilo garnalen. Tot bestuursleden van de visschersvereen. „Eensgezindheid" alhier, zijn gekozen de heeren B. van der Ree, Voorzitter in de vacature J. van Dam H. W. van Seters in de vacature M. Keijzer, die bedankt heeft en herkozen de heer P. Kok. De vorige week werden verzonden van hier 250 H.L. aardappelen. GOEDEREEDE. Maandag arriveerde alhier weder een schip met cokes voor de cichorei drogerij en vi,er schepen met grint. Twee voor een nieuwen aan te leggen en twee voor den oude grintweg. De vorige week vingen de garnalenvis schers 100 kilo per dag en de ansjovisvisschers van 10020Ó 'kilo per vaartuig. De Noördzeevisscher J. Grinwis had de vorige week plm. 75.schade aan zijn visch- tuig. Zwemmen is een noodige kunst voor hen die de zee bevaren. Dat bleek nog de vorige week toen de visschers A. Lokker Cz. en J. Tanis Jz. ovéfboord vielen en zich zwemmende konden redden. OUDDORP. Zaterdag had de afslag plaats van de landerijen van Mej. de Gans-Lodder. Perceel 1 is aangeloopen op 1160.— en perc. 2 eveneens op 1110.— perc. 3 is afgemijnd op 1170.t.door P. Voogd P.Cz. koopen 1 2 en 3 gecombineerd afgemijnd door D. Vliet- land op 3750.perc. 4 is aangeloopen op 3110.eigenaar geworden K. Tanis Adrz. Bij den afslag van een huis met landerijen van mej. C. M. Padmos, is koop 1 aangeleopen; koop 2 ook1 eri 2 gecombineerd afgemijnd door J. Bosland op 4110.— koop 3 en 4 aan geloopen eveneens de combinatie van 1—4 koopen 5 en 6 zijn gecombineerd afgemijnd op 1220.doOr E. Sandifortde volgende koo pen, ook gecombineerd, liepen alle aan zoodat eigenaar werd van koop 1 en 2 J. Bosland voor 4110.— koop 3 en 4 H. van Wezel voor 1130.koop 5 en 6 E. Sandifort voor 1220 koop 710 zijn ieder afzonderlijk en ook ge combineerd aangeloopen alzoo is koop 7 voor J. Flikweert 690.koop 8 en 9 voor P. Voogd Klz. te zamen 1330.en koop 10 voor P. Bosland 950.—. Tegen een tweetal personen is proces-ver baal opgemaakt wegens het in loondienst heb ben van jongetjs beneden 14 jaar. De raad dezer gemeente is ter vergadering bijeengeroepen' op a.s. Vrijdag te half 3 ure. (zomertijd.) De garnalenvisschers vingen de vorige week per vaartuig en per dag 60 kilo garnalen, in de stallen 8 zalmen. DE EXPORT ONZER LATE AARDAPPELEN. Het loopt met onze aardappelen heel slecht af. Men kan ze, om met den groentenventer te spreken, niet ',aan de straatsteenen kwijt. De overvloedige oogst, niet alleen in ons land, maar ook in de concurreerende landen, en die, waarheen wij gewoon zijn veel te exporteeren, maakt het product ten slotte bijna onverkoop baar. In plaats van 10.per mud, van het vorige jaar, órltvangen de boeren nu bijna niets voor hun aatdappelen. Er zijn zelfs boeren, die hun voorraden niet kwijt kunnen. Zou het geen tijd worden, dat onze boeren de vraag eens gingen overwegen, of er geen maatregelen behooren genomen te worden, om op een meer voordeelige wijze van hun aard appelen af te komen De late aardappel is een geweldig groot handelsartikel, waarnaar op de wereldmarkt het grootste deel van het jaar vraag is. Waarom moet dan dit mooie handelsproduct maanden en maanden rustig bij den boer op het land in een kuil blijven liggen, totdat er eens een koopman komt opdagen, die hem geld biedt Waarom probeert de boer niet om zijn aard appelen naar de eischen, die de markt aan dit product stelt, te veilen, zooals de tuinbouw dit met succes de vroege aardappel doet Het is een stapelproduct en daarom naar sommiger meening om te worden geveild minder geschikt. Dit is een praatje. Stapelproducten worden met schitterend succes geveild. De resultaten daar mede, speciaal in Noord-Holland, bereikt met uien, peen en bewaarkool, bewijzen dit. Als onze boeren hun late aardappelen eens gingen veilen, dan zou dit op buitengewoon sterke wijze den regelmatigen en reëelen afzet van dit artikel bevorderen. Dan was er geen hor- en tarra-ellende meer. Geen katten van het product als de markt zakt en geen knoeierij als de markt graag is! De tijd is rijp. De boeren moeten meer aandacht gaan schen ken, en ze doen dit gelukkig (vraagteeken van ondergeteekende) aan den afzet van hun product. De Höllandsche late aardappel moet op de wereldmarkt vooraan komen. Dit is voor den landbouw van het allergrootste belang." Bovenstaand epistel, overgenomen uit „De Tuinderij", is m. i. wel waard om onder de aandacht van onze landbouwers te worden ge bracht. De ons beconcurreerende landen op de we reldmarkt doen al het mogelijke, om door le vering van eerste kwaliteit, goede sorteering en doelmatige verpakking, de buitenlandsche af nemers voor hun producten te interesseeren. Doen wij niet hetzelfde, dan zal de export van onze landbouwproducten weldra niet meer mo gelijk zijn, en onzen landbouw heelemaal niet meer loonend zijn. Een enkeling kan hier geen verbetering bren gen, dat kan alleen de massa, die, gedreven door een gevóel van saamhoorigheid, de be staande handelsgewoonten op ons eiland en an dere landbouwstreken verwerpt, en door middel van hun veiling hun afzetgebied trachten te behouden (voor zoover het nog niet verloren is geraakt) en uit te breiden. Dit is de eenige weg, die bewezen heeft tot verbetering te leiden. S. VAN DER VALK. Middelharnis, 24 Juni 1929. OUDE TONGE. In de Ned. Herv. kerk is een gift ingekomen van f 25,— ten behoeve der kerk. HERRINGEN. D.V. zal er Zondag 7 Juli in de Ned. Herv. kerk bediening van den H. Doop plaats vinden. De vacaturebeurt te dezer plaatse staat dan vervuld te worden door Ds. van der Wai van Dirksland. Doop- vaders worden tot het doen van aangifte hier> voor, verwacht op Zaterdagavond 29 Juni om half acht in de consistoriekamer. VERWORDING. In de „Geref. Kerkbode van Rotterdam" schrijft L. Door de zonde is op ieder terrein verwording merkbaar. Dat wordt in vele dingen duidelijk, niet het minst in de woordenkeus van vele menschen. De mensch is geschapen om God te dienen, God, die zijn Schepper en Wetgever en Rechter is. De dienst wordt door de geloovigen gezocht en geoefend. Wanneer een zondaar verzoening voor zijn zonden gezocht en gevonden heeft door Jezus Christus, dan wordt de dienst des Heeren hem een dienst der liefde. Daar staat geschreven, dat Gods kinderen, „verlost zijnde uit de hand hunner vijanden-, den Heere dienen zoudeen zonder vreeze, in heiligheid en gerechtigheid voor Hem al de dagen huns levens." (Luc. 1 74, 75). Wat is het diep te bejammeren, dat duizenden dien dienst niet meer zoeken. Ze worden bekoord door de dingen dezer wereld. Daarin leven zij, daarin ligt hun hoogste doel. Al wat van boven is, trekt hen niet meer aan; het vervult hun veeleer met tegenzin en wrevel. Ze hebben genoeg aan de aarde, den hemel laten ze gaarne aan anderen over. Droefenis kan het hart vervullen, als men ziet, Want er is een middel dat U kalm maakt eri kalm houdt, terwijl Uw geest helder blijft behoeden U voor zenuwachtigheid Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten dat zelfs kinderen des verbonds aan God en Zijn dienst den rug toekeeren. Men is onverschillig geworden voor het hoog ste goed. En nu komt de onverschilligheid uit zelfs in de woordenkeus. Hoe noemt de wereld zulk een bestaan Hij of zij doet er niet meer aan. Alsof het een aardigheid ware om God te dienen, een tijdverdrijf. Is het niet vreeselijk Hij of zij doet er niet meer aan. Zoo spreekt men over den zaligen dienst des Heeren. Men gevoelt niet meer, dat het niet aan ons staat, om onzen weg te kiezen; God roept ons op als onze Schepper en Wetgever en Rechter tot zijn dienst. Wij zijn verplicht tot zijn dienst. En dan die schhrikkelijke woorden: hij of zij doet er niet meer aan. Maar waar doet men dan wel aan Men werkt, helaas, aan zijn eigen verderf. Wee over hen, die den weg geweten hebben, maar die niet hebben bewandeld. Hun oordeel zal ontzettend zijn. Daarom worden velen onzer jeugdigen not ernstig gewaarschuwd, eer het besluit bare en het voor eeuwig te laat zou zijn. En neemt gij, die den Heere dient, toch nooit die woorden, die van zooveel verwording ge tuigen, op de lippen De wereld heeft al zooveel schrijnende woor den aan haar dienaar geleerd. Laten wij de afgedwaalden opzoeken en hen bidden den heilloozen weg, dien zij bewandelen, te verlaten I VRUCHT DER ZENDING. Er is vroeger meer dan eens geklaagd over weinig vrucht op het werk der zending. Men vroeg zich af, of het bijzonderlijk in Ned. O.- Indië niet een ploegen op rotsen was. Thans is dat door Gods goedheid wat anders ge worden. Men mag nu wel zingen: Heer, ik hoor van rijken zegen. We hebben onlangs de Java-Soemba-film gezien. Op die film kwam ook voor Ds. Wirjatenaja van Tjepok. De kro niekschrijver in het Gereformeerde Jongelings blad schreef iets bijzonders over dezen dominee, waaruit wij de vrucht der zending kunnen opmaken. „De oude Mevrouw Scheurer vertelde het hem. Op zekeren dag komt in het ziekenhuis van Dr. Scheurer een inlandsche jongen aangeloopen met een wond aan het been. De dokter verbond hem, hij werd in het ziekenhuis opgenomen en zou na enkele dagen naar huis kunnen terugkeeren. Na een paar weken zag Dr. Scheurer hem tot zijn groote verbazing nog in het gebouw rondloopen. Wat is dat, zegt hij, is d i e hier nog Ik dacht, dat-ie al weer naar huis terug was Ja, antwoordt de zuster, de wond was ook al weer genezen, maar de jongen krabt het been telkens weer open. Zeg jongetje, vermaant nu de dokter hem, mag jij de wond telkens weer open krabben Pas op, hoor, je komt hier op die manier heelemaal niet meer vandaan Toen kwam het hooge woord er uit. Dat wou hij «eigenlijk ook maar liever niet. Hij zou zoo graag in het ziekenhuis bij dien vriendelijken dokter, die zoo mooi uit zijn Bijbel kon lezen en zoo boeiend kon ver tellen, willen blijven. Of de dokter hem niet in het ziekenhuis kon gebruiken Hij wist er zelf tot dusver geen beter middel op te vinden, dan om de wond aan zijn been oven te houden. Men zou hem dan wel niet weg sturen. Dr. Scheurer willigde het verzoek in. Zoo kwam Wirjatenaja in aanraking met onze Medische Zending. Zoo kwam hij tot de aanvaarding van Gpds Woord voor heel zijn leven. Er zat iets in dién jongen man. Dr. Scheurer liet hem opleiden en zoo zien we hem thans op de film als Javaansch do minee van Tlepok. Een levend voorbeeld van wat God door den arbeid onzer Medische Zending heeft willen werken in de harten van arme heide nen." Onze zendingsijver hangt niet af van mooie zendingsverhalen. Wij drijven zending, omdat de Heere ons riep tot dat werk. Predikt het Evangelie aan alle creaturen Maar toch kan een waar verhaal als het bovenstaande, dat de „Geldersche Kerkbode ons mededeelde, ons hart verkwikken. Heer, ik hoor van rijken zegenL. KAMERCANDIDAAT OP DEN NOORD SINGEL TE ROTTERDAM. Op last van de justitie is dezer dagen aange houden en in het huis van bewaring te Rotter dam opgesloten P. A. T. te Hekelingen, de secretaris-penningmeester van den Plattelanders-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 2