F
I
I
I
I
I
I
De Dordtsche Lijst j
I
I
I
I
I
i
i
I
I
1
I
I
I
I
I
Vreest geen
examenl
Dr. J. Severijn, Dordrecht
Mr. Th. Heemskerk, Den Haag
Mr. i. A. de Wilde, Den Haag
C. Smeenk, Arnhem
J. J. C. van Dijk, Den Haag
C. v. d. Heuvel
H. Amelink
Mr. H. Bijleveld, Den Haag
Mr. H. A. Dambrink, Utrecht
Mr. G. v. Baren, Delft
J. A. J. Jansen Manenschijn, Zwijndr.
J. G. Diepenhorst, Strijen
H. J. van Schuppen
C. Warnaer, Dirksland
F. v. Valstar, 's-Gravenzande
A. v. Vliet, Westmaas
Mr.E.J.E.G.Vonkenberg,Gorinchem
Jhr. E. B. J. Elias
Prof. Ir. C. M. van Wijngaarden, Delft
A
Kerk en School.
MIJNH ARDT's
fxemengd Nieuws*
Dit zijn de candidaten voor den Kieskring
Dordrecht der Antirevolutionaire Partij.
Vul No. 1Dr. Severijn, op Uw Stembiljet in
j^loos^erijci ls<a.m op,
Plaatselijk Nieuws.
Land- en Tuinbouw.
ZENUWTABLETTEN
I
i
I
van den dag, feitelijk niet eens aan de orde
gesteld kon worden. Maar ook al was zij bij
hoofdstuk één der Staatsbegrooting voorgesteld,
dan nog zouden de Anti-Rev. tegengestemd heb
ben, omdat het niet gaat en niet mag. Alle ver
voermiddelen op Zondag stopzetten op Zondag
beteekent, dat ook werken van noodzakelijkheid
en barmharitgheid op Zondag niet kunnen plaats
hebben. En Christus heeft juist tegenover de
Farizeeërs geleerd, dat men op den Sabbath
zieken genezen mag en ar'en mag plukken om
den honger te stillen. Een noodzakelijk werk
is, dat wij in spoedeischende gevallen onze zie
ken vervoeren naar operatie-inrichtingen. Een
werk van barmhartigheid is het, dat wij op
Zondag onze bloedverwanten en vrienden, die
ernstig ziek zijn en onze komst telegrafisch vra
gen, opzoeken.
Dat kan niet, als de motie-Zandt werd aan
genomen. De A. R. partij kan daar niet voor
stemmen. Maar dat zegt niet, dat wij niet voor
de Zondagsrust doen. De feiten wijzen het an
ders uit. De Staatk. Geref. zeggen wel: de chris
telijke kabinetten hebben er niets voor gedaan,
maar dat komt, omdat men het niet weet. Let
maar eens op den toestand van voor 3040
jaren, die de liberalen ons nalieten. Werd er
toen rekening gehouden met de Zondagsrust van
Overheidspersoneel in dienst van de post, van
het verkeer en het leger Er is een veel beteren
toestand geschapen. En nu legt men Minister
Van der Vegte veel ten laste, maar weet men
wel, dat dit kabinet geen Anti-Rev. kabinet,
doch een extra-parlementair kabinet is, dat mede
door de actie van Ds. Kersten in het leven
is geroepen. Hebben wij daar schuld aan of
Ds. Kersten
En weet men niet, dat Minister v. d. Vegte
geweigerd heeft hejt inleggen van ongeveer
120 treinen op Zondag, ondanks de spoorweg
directie zeide, dat het moest Men oordeelt zoo
lichtvaardig en zonder kennis van zaken
De regencreerende kracht des geloofs
En daarbij wijst spr. er nog op, dat men ook
hier niet in de eerste plaats beginnen moet bij
de Overheid. Ook hier moet de regenereerende
kracht, de wederbar'ende kracht van het christe
lijke geloof inwerken op ons volksleven. Want
als dat niet gebeurt, en integendeel afval en
ongeloof blijven toenemen, dan zal ondanks ge
bod op gebod en regel op regel van de Overheid
het zondeleven des volks toch toenemen.
Art. 36.
Spr. is 't eens met den heer Korteweg. Twee
dracht breekt de kracht van ons volk, en we
mogen geen kerkje spelen. Wil men art. 36
handhaven, dan moet men de kerk in de politiek
betrekken. Ons Anti-Rev. beginselprogram ver
zet zich hiertegen. De overheid moet van de
kerk afblijven. Al wat de Overheid aan de kerk
doet, verknoeit zij er aan. Spr. wijst op de
staatskerk onzer vaderen. Men bedoelde het
goed, maar practisch liep het er op uit, dat al
wat staatsbaantjes begeerde, zich bij die Geref.
Staatskerk aansloot, zonder dat men hartelijk
met de Gereformeerde leer instemde. Het nood
lottige gevolg is geweest, dat het libertijnendom
zich van de kerk meester maakte en het verval
der kerk in de vorige eeuw vindt hierin zijn
oorzaak. Laat men voorzichtig zijn De historie
is leerzaam 1 Beter is het tot voorbeeld te nemen
de kerk der eerste eeuwen. De christenen van
dien tijd vroegen aan de geweldhebbers dier
eeuwen slechts vrijheid van geweten, vrijheid
van geloofsovertuiging en vrijheid van Gods
dienst. Het werd geweigerd en de martelaren-
graven werden gevuld. Het werd een leven in
onderaardsche gewelven en catacomben. Maar
toen is de kerk tegen de verdrukking in gegroeid
en een machtig beginsel geworden in het leven
der menschheid.
Door geen Overheidszwaard.
Het geestelijke leven kan door geen Over
heidszwaard bevorderd worden. En het mag
ook niet, want Christus zelf is Koning en Hoofd
van Zijn Kerk Daarom kunnen wij den weg
der S. G. P. niet op. Het is een verderfelijke
weg.
Met luid applaus werd ook thans den spreker
beantwoord.
Ook Oude Tonge heeft een mooi geslaagden
avond gehad
'oe ep wet!"
is» Keb gewone gez.<2©jc=Le
<rtl& men zicV» V-ieeft geine.
c^cri/ 0Oöbootej->, 0eb«-ctocl
geVOervnd ©F gcacVni-ov-md.
0«a verzcic.Vnt, zuivert en
geneeof zonder litbecKems
Adv, 'nn StioRschirif t.
BEGRAFENIS H. DE WILDE.
Welk een groote 'en breede plaats de heer
H. de Wilde in zijn langdurige en vruchtbare
publieke loopbaan heeft ingenomen, is Vrijdag
bij de teraardebestelling van zijn stoffelijk over
schot op „Nieuw Eik en Duinen" te 's-Graven-
hage op onmiskenbare wijze gebleken.
Vrienden en tegenstanders, vertegenwoordi
gers van bevriende corporaties uit Anti-revolu
tionairen en Prot. Chr. kring, alsook uit den
breederen kring van het bont-geschakeerde le
ven, bevonden zich op den doodenakker, om
den ontslapene de laatste eer mede te be
wijzen.
Te 12 uur arriveerde de droeve stoet op de
■begraafplaats. Tevoren leidde de wijkpredikant,
Dr. K. D ij k, aan het sterfhuis een rouwdienst,
sprekend naar aanlieding van 2 Tim. 4 6—8.
Het stoffelijk overschot werd, met het oog
op de groote belangstelling, in een tijdelijk graf
neergelaten.
Rondom de groeve stonden geschaard de leer
lingen der Elout va'n Souterwoude- en der Dr.
H. Bavinckschool. Als de kist onder doodsche
stilte is neergelaten, treedt Dr. K. D ij k naar
voren.
Het is, aldus spr., de uitdrukkelijke wensch
geweest van den overledene, dat bij dit graf
alleen een enkel woord zou gesproken worden
ter eere van God, Wien te dienen het levens
ideaal en de hoogste eere van den heer De
Wilde is geweest. Aan dit graf is enkel reden
tot dankbaarheid, om de trouw van onzen God
te loven voor wat Hij in De W|ilde heeft ge
schonken. De gaven, die de Vader der Lichten
in dezen man schonk, zijn zoo rijk geweest.
De kinderen en kleinkinderen hebben slechts
reden tot dank aan God voor wat Hij in dezen
vader en de hem reeds voorgegane moeder heeft
geschonken. Daarom mengt zich in deze droef
heid dankbaarheid. We hebben, aldus spr., te
danken voor wat De Wilde geweest is op het
terrein van het Chr. Onderwijs. De om het
graf geschaarde kinderen van de Elout- en de
Bavinckschool zijn een symbool. De Wilde's
naam is gegrift in de geschiedenis dezer scholen.
Ook in het leven der A. R. partij streed hij
den strijd, leed het leed en bleef trouw aan
deze partij, omdat zij hem lief was. Hij vroeg
naar geen resultaten, hij gaf zijn ziel. Hij nam,
toen hij niet meer spreken kon, de pen ter hand
en teekende in zijn laatste geschrift de taak
der Overheid naar zijn innige overtuiging.
Hier, voor het aangezicht Gods, is spr. de
tolk van duizenden in den lande en in deze
provincie voor wat De Wilde is geweest voor
ons volk, onze stad en onze provincie. Hij
was een man van bijzondere wijsheid, niet door
academische vorming, maar omdat hij begiftigd
was met die echte levenswijsheid, die bestraald
wordt door het licht Gods. Met groote piëteit
en innige dankbaarheid, aldus spr., spreken wij
onzen dank uit voor wat De Wilde was als
Raadslid, als Wethouder en als Gedeputeerde.
God zij voor alles geprezen
Ook op het Kerkelijke terrein streed De Wilde
voor Gods eere. Hij had de Kerk des Heeren
lief, en gaf haar zijn krachten. Daarom streed
hij in 1886 voor het recht des Konings. Dat
wisten we, en daarvoor dankt spr. als predikant
God. De overledene bad voor de Kerk en
hare predikanten.
Met fluisterende stem zeide hij op zijn sterf
bed tot spr. „God gaf mij zooveel in de
predikingDaarom bleef hij staande. Met
fluisterende stem getuigde hij ook van de Chris
telijke hoop, die in hem was en die hem, ziende
op Christus, juichen deed. Hij ontving eerst
genade, en daarna gaf God hem eere. Dit was
het hoogste, dat hij door Gods genade zich
kende als een arm zondaar met een rijken Chris
tus. Daarom kon hij getuigen: mijn Heere en
mijn God.
Bij dit graf lost onze dank zich op in aan
bidding. De boodschap, die De Wilde ons
volk bracht, was, dat er maar één Naam onder
den Hemel gegeven is tot zaligheid en daarom
riep hij dat volk toe: „Zoekt den Heere terwijl
Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij
nabij is."
Daarom, zoo besloot Dr. Dijk, zeggen wij
heden: uit Hem en door Hem en tot Hem zijn
alle dingen, Hem zij de eere, nu en in der
eeuwigheid, Amen.
Hierna sprak de eenige zoon, het Tweede
Kamerlid Mr. J. A. de Wilde. Het was, aldus
spr., de uitdrukkelijke wensch van mijn vader,
dat Dr. Dijk en ik op zijn graf het woord zouden
voeren. De familie weet, dat meerderen hier
zouden willen spreken. Het leven van mijn
vader, aldus spr., stond in het teeken van
actie en strijden, daarom brak hij nooit af. De
publieke zaak had de liefde van zijn hart en
hij diende haar om Gods wil. Het geloof hield
hem staande in voor- en tegenspoed. Hij was,
naar eigen getuigenis, een instrument in hooger
hand. Toen, 17 April j.l. een specialist zijn
kwaal ontdekte, schreef hij uit het buitenland:
„mij aangaande heb ik slechts reden tot dank
aan God." God heeft in zijn lange leven hem
willen gebruiken.
Hij getuigde dat wat God doet, welgedaan
is. Dat bleef ook zoo in de dagen van bitter
lijden, toen hij was aangekomen in het dal van
de schaduwen des doods. Hij schreef op zijn
smartelijk sterfbed, toen hij niet meer spreken
kon, dat God hem het heil in Christus had doen
behouden. De beginselen waaruit hij leefde wa
ren een richtsnoer en daarom kwetste hij nim
mer. Talloos velen, ook onder zijn tegenstan
ders, hebben in deze dagen de familie roerende
brieven geschreven, waarin zij getuigden een
vriend te hebben verloren. Wat de kinderen ver
liezen is niet uit te spreken, maar zij willen
niet klagen. Velen, ook onder de tegenstanders,
hebben de vreugde van den overledene ver
hoogd. Daarvoor zijn de kinderen dankbaar.
Spr. richtte woorden van dank tot alle aan
wezigen, besluitend met het getuigenis van Job:
„De Heere heeft gegeven, de Heere heeft ge
nomen, de naam des Heeren zij geloofd."
Ds. Dijk las hierna een gedeelte van Open
baring 7 en besloot de indrukwekkende plech
tigheid met het uitspreken van het „Onze
Vader".
SOMMELSDIJK. Vorige week werden uit
deze gemeente verscheept 75000 K.G. aard
appelen.
De leverantie van de benoodigde grint
voor deze gemeente is gegund aan Gebrs. van
't Hoff alhier voor 3.79 per M:! en het
vervoer aan Jb. Schuurman voor 0.58 per M;!
c.q. wagenvracht.
Tegen een slager uit deze gemeente is
proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding
van de Hinderwet.
OOLTGENSPLAAT, De collecte voor den
gewapenden dienst heeft in deze gemeente opge
bracht 14.08.
OUDE TONGE. Tot gezworenen van den
Molenpolder is herkozen den heer G. Mijs, al
hier.
Op 3 Juli a.s. des nam. 4 uur zal ten
huize van den gemeentegeneesheer gelegenheid
bestaan tot kostelooze inenting.
Door P. van Schelven is aan B. en W.
vergunning gevraagd om in e enperceel aan den
Molendijk .een 30 P.K. benzinemotor te plaat
sen.
Het bouwen van een goederenloods voor
den heer G. Osseweijer is opgedragen aan J.
van Kempen alhier.
Alhier is een groot schip met aardappe
len geladen bestemd voor de meelfabriek te
Groningen. Er waren er nog bij van 0.50 per
H.L.
NIEUWE TONGE. Op den hoek Langeweg-
bij het tramstation alhier, kwam Zaterdagmiddag
de schoenmaker S. Keijzer, m?t zijn motorrij
wiel in botsing met een wielrijdster en viel
daardoor omver. Mej. Annie Noteboom, die
daar op de duo zat en ook op den grond te
recht kwam, liep daar bij ontvellingen op aan
hoofd en hand. De wielrijdster schijnt verkeert
te hebben uitgeweken.
Door den gemeenteveldwacher is tegen
W. van M. procesverbaal opgemaakt wegens
overtreding van art 246 van het wetboek van
Strafrecht. (Schennis der eerbaarheid.)
De rekening van het fonds van Sutterland
ligt a.s. Donderdagmorgen van 11.30 tot 12.30
uur (z.t.) voor een ieder ter inzage in de con
sistoriekamer der Ned. Herv. Kerk.
De cichoreidrogerij „De Onderneming",
alhier, zal een belangrijke uitbreiding ondergaan.
J.l. week werden van hier vervoerd 60 ba
len peen en 1250 H.L. aardappelen.
Van den heer A. Holleman stierf een
kalf. Het dier is voor de consumptie afgekeurd.
De lijst van stemgerechtigde ingelanden
van den polder Battenoord ligt gedurende 14
dagen voor een ieder ten kantore van den se
cretaris ter inzage.
De landbouwknecht J. K. sloeg met een
paard op hol. Hij kwam te vallen en bezeerde
zich zoodanig dat geneeskundige hulp noodza
kelijk was.
HERRINGEN. Bij het vervoer van een tank
water voor de werken aan den Zeedijk van den
polder Oud-Herkingen geraakte de auto van
den weg. Behalve gebroken ruiten was er weinig
schade aan het voertuig. De chaffeur werd ook
licht gewond.
Ondanks de zeer lage prijzen der aardap
pelen worden hier toch regelmatig ladingen
verzonden.
STELLENDAM. De garnalenvisschers heb
ben de vorige week gedurende 5 dagen gevischt
en gemiddeld per dag en per vaartuig gevan
gen 80 kilo garnalen.
Tot bestuursleden van de visschersvereen.
„Eensgezindheid" alhier, zijn gekozen de heeren
B. van der Ree, Voorzitter in de vacature J.
van Dam H. W. van Seters in de vacature
M. Keijzer, die bedankt heeft en herkozen de
heer P. Kok.
De vorige week werden verzonden van
hier 250 H.L. aardappelen.
GOEDEREEDE. Maandag arriveerde alhier
weder een schip met cokes voor de cichorei
drogerij en vi,er schepen met grint. Twee voor
een nieuwen aan te leggen en twee voor den
oude grintweg.
De vorige week vingen de garnalenvis
schers 100 kilo per dag en de ansjovisvisschers
van 10020Ó 'kilo per vaartuig.
De Noördzeevisscher J. Grinwis had de
vorige week plm. 75.schade aan zijn visch-
tuig.
Zwemmen is een noodige kunst voor hen
die de zee bevaren. Dat bleek nog de vorige
week toen de visschers A. Lokker Cz. en J.
Tanis Jz. ovéfboord vielen en zich zwemmende
konden redden.
OUDDORP. Zaterdag had de afslag plaats
van de landerijen van Mej. de Gans-Lodder.
Perceel 1 is aangeloopen op 1160.— en perc.
2 eveneens op 1110.— perc. 3 is afgemijnd
op 1170.t.door P. Voogd P.Cz. koopen 1
2 en 3 gecombineerd afgemijnd door D. Vliet-
land op 3750.perc. 4 is aangeloopen op
3110.eigenaar geworden K. Tanis Adrz.
Bij den afslag van een huis met landerijen van
mej. C. M. Padmos, is koop 1 aangeleopen;
koop 2 ook1 eri 2 gecombineerd afgemijnd
door J. Bosland op 4110.— koop 3 en 4 aan
geloopen eveneens de combinatie van 1—4
koopen 5 en 6 zijn gecombineerd afgemijnd op
1220.doOr E. Sandifortde volgende koo
pen, ook gecombineerd, liepen alle aan zoodat
eigenaar werd van koop 1 en 2 J. Bosland voor
4110.— koop 3 en 4 H. van Wezel voor
1130.koop 5 en 6 E. Sandifort voor 1220
koop 710 zijn ieder afzonderlijk en ook ge
combineerd aangeloopen alzoo is koop 7 voor
J. Flikweert 690.koop 8 en 9 voor P. Voogd
Klz. te zamen 1330.en koop 10 voor P.
Bosland 950.—.
Tegen een tweetal personen is proces-ver
baal opgemaakt wegens het in loondienst heb
ben van jongetjs beneden 14 jaar.
De raad dezer gemeente is ter vergadering
bijeengeroepen' op a.s. Vrijdag te half 3 ure.
(zomertijd.)
De garnalenvisschers vingen de vorige
week per vaartuig en per dag 60 kilo garnalen,
in de stallen 8 zalmen.
DE EXPORT ONZER LATE
AARDAPPELEN.
Het loopt met onze aardappelen heel slecht
af. Men kan ze, om met den groentenventer te
spreken, niet ',aan de straatsteenen kwijt. De
overvloedige oogst, niet alleen in ons land,
maar ook in de concurreerende landen, en die,
waarheen wij gewoon zijn veel te exporteeren,
maakt het product ten slotte bijna onverkoop
baar. In plaats van 10.per mud, van het
vorige jaar, órltvangen de boeren nu bijna niets
voor hun aatdappelen. Er zijn zelfs boeren, die
hun voorraden niet kwijt kunnen.
Zou het geen tijd worden, dat onze boeren
de vraag eens gingen overwegen, of er geen
maatregelen behooren genomen te worden, om
op een meer voordeelige wijze van hun aard
appelen af te komen De late aardappel is een
geweldig groot handelsartikel, waarnaar op de
wereldmarkt het grootste deel van het jaar vraag
is. Waarom moet dan dit mooie handelsproduct
maanden en maanden rustig bij den boer op het
land in een kuil blijven liggen, totdat er eens
een koopman komt opdagen, die hem geld biedt
Waarom probeert de boer niet om zijn aard
appelen naar de eischen, die de markt aan dit
product stelt, te veilen, zooals de tuinbouw dit
met succes de vroege aardappel doet Het is
een stapelproduct en daarom naar sommiger
meening om te worden geveild minder geschikt.
Dit is een praatje. Stapelproducten worden met
schitterend succes geveild. De resultaten daar
mede, speciaal in Noord-Holland, bereikt met
uien, peen en bewaarkool, bewijzen dit. Als
onze boeren hun late aardappelen eens gingen
veilen, dan zou dit op buitengewoon sterke
wijze den regelmatigen en reëelen
afzet van dit artikel bevorderen. Dan was er
geen hor- en tarra-ellende meer. Geen katten
van het product als de markt zakt en geen
knoeierij als de markt graag is! De tijd is rijp.
De boeren moeten meer aandacht gaan schen
ken, en ze doen dit gelukkig (vraagteeken
van ondergeteekende) aan den afzet van hun
product. De Höllandsche late aardappel moet
op de wereldmarkt vooraan komen. Dit is voor
den landbouw van het allergrootste belang."
Bovenstaand epistel, overgenomen uit „De
Tuinderij", is m. i. wel waard om onder de
aandacht van onze landbouwers te worden ge
bracht.
De ons beconcurreerende landen op de we
reldmarkt doen al het mogelijke, om door le
vering van eerste kwaliteit, goede sorteering en
doelmatige verpakking, de buitenlandsche af
nemers voor hun producten te interesseeren.
Doen wij niet hetzelfde, dan zal de export van
onze landbouwproducten weldra niet meer mo
gelijk zijn, en onzen landbouw heelemaal niet
meer loonend zijn.
Een enkeling kan hier geen verbetering bren
gen, dat kan alleen de massa, die, gedreven
door een gevóel van saamhoorigheid, de be
staande handelsgewoonten op ons eiland en an
dere landbouwstreken verwerpt, en door middel
van hun veiling hun afzetgebied trachten te
behouden (voor zoover het nog niet verloren
is geraakt) en uit te breiden. Dit is de eenige
weg, die bewezen heeft tot verbetering te leiden.
S. VAN DER VALK.
Middelharnis, 24 Juni 1929.
OUDE TONGE. In de Ned. Herv. kerk is
een gift ingekomen van f 25,— ten behoeve
der kerk.
HERRINGEN. D.V. zal er Zondag 7 Juli
in de Ned. Herv. kerk bediening van den
H. Doop plaats vinden. De vacaturebeurt te
dezer plaatse staat dan vervuld te worden
door Ds. van der Wai van Dirksland. Doop-
vaders worden tot het doen van aangifte hier>
voor, verwacht op Zaterdagavond 29 Juni om
half acht in de consistoriekamer.
VERWORDING.
In de „Geref. Kerkbode van Rotterdam"
schrijft L.
Door de zonde is op ieder terrein verwording
merkbaar.
Dat wordt in vele dingen duidelijk, niet het
minst in de woordenkeus van vele menschen.
De mensch is geschapen om God te dienen,
God, die zijn Schepper en Wetgever en Rechter
is.
De dienst wordt door de geloovigen gezocht
en geoefend.
Wanneer een zondaar verzoening voor zijn
zonden gezocht en gevonden heeft door Jezus
Christus, dan wordt de dienst des Heeren hem
een dienst der liefde.
Daar staat geschreven, dat Gods kinderen,
„verlost zijnde uit de hand hunner vijanden-,
den Heere dienen zoudeen zonder vreeze, in
heiligheid en gerechtigheid voor Hem al de
dagen huns levens." (Luc. 1 74, 75).
Wat is het diep te bejammeren, dat duizenden
dien dienst niet meer zoeken.
Ze worden bekoord door de dingen dezer
wereld.
Daarin leven zij, daarin ligt hun hoogste doel.
Al wat van boven is, trekt hen niet meer aan;
het vervult hun veeleer met tegenzin en wrevel.
Ze hebben genoeg aan de aarde, den hemel
laten ze gaarne aan anderen over.
Droefenis kan het hart vervullen, als men ziet,
Want er is een middel dat U
kalm maakt eri kalm houdt,
terwijl Uw geest helder blijft
behoeden U voor zenuwachtigheid
Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten
dat zelfs kinderen des verbonds aan God en
Zijn dienst den rug toekeeren.
Men is onverschillig geworden voor het hoog
ste goed.
En nu komt de onverschilligheid uit zelfs in
de woordenkeus.
Hoe noemt de wereld zulk een bestaan
Hij of zij doet er niet meer aan.
Alsof het een aardigheid ware om God te
dienen, een tijdverdrijf.
Is het niet vreeselijk
Hij of zij doet er niet meer aan.
Zoo spreekt men over den zaligen dienst des
Heeren.
Men gevoelt niet meer, dat het niet aan ons
staat, om onzen weg te kiezen; God roept ons
op als onze Schepper en Wetgever en Rechter
tot zijn dienst.
Wij zijn verplicht tot zijn dienst.
En dan die schhrikkelijke woorden: hij of zij
doet er niet meer aan.
Maar waar doet men dan wel aan
Men werkt, helaas, aan zijn eigen verderf.
Wee over hen, die den weg geweten hebben,
maar die niet hebben bewandeld.
Hun oordeel zal ontzettend zijn.
Daarom worden velen onzer jeugdigen not
ernstig gewaarschuwd, eer het besluit bare en
het voor eeuwig te laat zou zijn.
En neemt gij, die den Heere dient, toch nooit
die woorden, die van zooveel verwording ge
tuigen, op de lippen
De wereld heeft al zooveel schrijnende woor
den aan haar dienaar geleerd.
Laten wij de afgedwaalden opzoeken en hen
bidden den heilloozen weg, dien zij bewandelen,
te verlaten I
VRUCHT DER ZENDING.
Er is vroeger meer dan eens geklaagd over
weinig vrucht op het werk der zending. Men
vroeg zich af, of het bijzonderlijk in Ned. O.-
Indië niet een ploegen op rotsen was. Thans
is dat door Gods goedheid wat anders ge
worden. Men mag nu wel zingen: Heer, ik
hoor van rijken zegen. We hebben onlangs de
Java-Soemba-film gezien. Op die film kwam
ook voor Ds. Wirjatenaja van Tjepok. De kro
niekschrijver in het Gereformeerde Jongelings
blad schreef iets bijzonders over dezen dominee,
waaruit wij de vrucht der zending kunnen
opmaken.
„De oude Mevrouw Scheurer vertelde het
hem.
Op zekeren dag komt in het ziekenhuis
van Dr. Scheurer een inlandsche jongen
aangeloopen met een wond aan het been.
De dokter verbond hem, hij werd in het
ziekenhuis opgenomen en zou na enkele dagen
naar huis kunnen terugkeeren.
Na een paar weken zag Dr. Scheurer hem
tot zijn groote verbazing nog in het gebouw
rondloopen.
Wat is dat, zegt hij, is d i e hier nog
Ik dacht, dat-ie al weer naar huis terug was
Ja, antwoordt de zuster, de wond was
ook al weer genezen, maar de jongen krabt
het been telkens weer open.
Zeg jongetje, vermaant nu de dokter
hem, mag jij de wond telkens weer open
krabben Pas op, hoor, je komt hier op die
manier heelemaal niet meer vandaan
Toen kwam het hooge woord er uit.
Dat wou hij «eigenlijk ook maar liever niet.
Hij zou zoo graag in het ziekenhuis bij dien
vriendelijken dokter, die zoo mooi uit zijn
Bijbel kon lezen en zoo boeiend kon ver
tellen, willen blijven. Of de dokter hem niet
in het ziekenhuis kon gebruiken Hij wist
er zelf tot dusver geen beter middel op te
vinden, dan om de wond aan zijn been oven
te houden. Men zou hem dan wel niet weg
sturen.
Dr. Scheurer willigde het verzoek in. Zoo
kwam Wirjatenaja in aanraking met onze
Medische Zending.
Zoo kwam hij tot de aanvaarding van
Gpds Woord voor heel zijn leven.
Er zat iets in dién jongen man.
Dr. Scheurer liet hem opleiden en zoo zien
we hem thans op de film als Javaansch do
minee van Tlepok.
Een levend voorbeeld van wat God door
den arbeid onzer Medische Zending heeft
willen werken in de harten van arme heide
nen."
Onze zendingsijver hangt niet af van mooie
zendingsverhalen.
Wij drijven zending, omdat de Heere ons riep
tot dat werk.
Predikt het Evangelie aan alle creaturen
Maar toch kan een waar verhaal als het
bovenstaande, dat de „Geldersche Kerkbode
ons mededeelde, ons hart verkwikken.
Heer, ik hoor van rijken zegenL.
KAMERCANDIDAAT OP DEN NOORD
SINGEL TE ROTTERDAM.
Op last van de justitie is dezer dagen aange
houden en in het huis van bewaring te Rotter
dam opgesloten P. A. T. te Hekelingen, de
secretaris-penningmeester van den Plattelanders-