Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden» Puistjes IN HOC SIGNO YINCES No, 3547 WOENSDAG 19 JUNI 1929 44ste JAARGANG 3 W. BOEKHOVEN A ZONEN AÏÏe stekken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgever» Rede van Dr. J.| Severyn te Sommelsdijk. De excursie naar Schouwen en Duiveland. Algemeene Vergadering ▼an het Onderwijzers- gezelschap Goeree en Overflakkee. to n 's-Graven- rader adres": >uden vriend ie meewarig /at zuur-zoet ier wordt nig ook wel 'er niet, dal •ouwens, dat er menschen bescheiden iwoordig zoo. it je de zaak het is niets en mooi te wel goed, als hooren krijgt, deer is, doch ergeven. Elk het gebekt is ang. Variatie loeit hij, net zoo erg, als est tegen een een mensch en gevoeliger rt een mensch e overal met t slag als we a. Maar toch me zitten, e alles maar het kerkelijk Absoluut niet. nen tegen dit, iet in orde is. chijnlijk mooi trek er maar zelf ook lang ik dus eerlijk mezelf moeten onder handen :r ouderen wel ons wel een ider de voeten nder de ooren ppassen, want :n van anderen ïgen (dat doet het wasschen nog maar bij aoit de z haal. bel lezen, dan in wat dienen te bouwen en i en afbreken, at, dan wijken van den Naam toe. Maar als ïzalem, om het m ben ik ruim. er dit 'en' over r te leeren en 1 aan menschen, en maar één laar dan altijd Hl. Geest, doch ten mensch. Er recies gelijk, er s eender geleid, lensch, ook z'n een ten deele. ven en ook om ekening en ver- iijk gemakkelijk brandblusscher lar het lijkt me en zachtmoedig- of er ook een ten dat aan te ar het is grooter nader tot den n uit te houden. >ral als iemand lag critiseert en christelijke zelf- twen en te ver- het kerkelijk en :e stuurlui staan itals storm op n met touw te lelederen sluiten te staan in den h nu moeten wij te maken onder inde toe, de vij- even binnen de lijk met me eens, ij houdt niet van t het karpet zoo iet worden, dat soort „leven" wat minder van genoeg en we e niet oppassen, jog als kurk. Ik d aan het boenen iet netjes houden en van haar „af- er zoo ongezellig nderen veel liever Misschien snapt niet om elkander >ut te slaan, maar in de gescheurde fel in de ééne en de andere hand, Ikaar, omdat we lan kan ik er nog zijn, want dat altijd, maar het en zoo, veel meer willen bouwen, ers. Bouwers zijn slikken, maar het ie geleerd hebben, i werktuig in de voor het vast ge- :k, de grootste ge- tan worden. Deze Courait vei scheut eiken WOENSDAG en 7ATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.— b| vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die z| beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. m ibUi\UEiI\LIjIVE( lNUIVI.YiLil\»J *J 11— „ZOOVER DIT KAN". Smalend sprak Ds. Zandt de vorige week te Sommelsdijk over de Anti-Revolutionaire Partij, die de beginselen wil toepassen „zoover dit kan". Dat dit een onjuiste voorstelling van zaken is .behoeft nauwelijks betoog. De Anti-Rev. Partij stelt haar beginsel, zonder voorbehoud, zoowel in de Kamer als daarbuiten. Wie politiek meeleeft kan dit telkens constateeren. Dat dit beginsel in alle maatregelen van wetgeving en bestuur niet steeds wordt toegepast, komt niet voor rekening der Anti-Rev. Partij. Met dertien Kamerzetels kan men niet regeeren, alsof men er over minstens één en vijftig beschiktWe hebben daarom in de practische politiek meer malen te streven naar het bereikbare. Trouwens dat doet de S. G. P. ook. Niet zelden stemmen de heeren Kersten en Zandt voor een zaak, die ze ook gaarne meer positief doorgevoerd zagen, en dan mogen ze er kritiek op uitbrengen •nals' onze Kamerleden, maar ze stemmen dan !i ook vóór, omdat ze redeneeren: beter wat dan niets, 'en terecht Maar dan is het toch wel zeer onbillijk om de Anti-Rev. Partij te verwijten, dat ze de be ginselen trachten toe te passen „zoover dit kan". Te meer als men er dan nog een toepassing bijmaakt als Ds. Zandt deed, die de Anti-Rev. vergeleek bij de Libertijnen, die ook wel van de beginselen wilden weten „zoover dit kon". Dat is grievend. Op die manier wordt de A. R. Partij vergeleken met de partijen van het Ongeloof. Een treurige misleiding van ons volk, te treuriger, omdat het gepaard gaat met vrome woorden Dezer dagen gaf „De Waarheidsvriend", het orgaan van den Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk, echter weer wat „De Banier", het blad van Ds. Kersten, schreef op 13 Mei j.l. „De Waarheidsvriend" schrijft letterlijk het lgeride „Opmerkelijk is het echter, dat waar de Staatkundig-Gereformeerden voor de onver korte handhaving van artikel 36 zijn en juist aan de clausule om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den anti-christ te gronde te werpen, met alle kracht vasthouden, Ds. Kersten thans in zijn orgaan „De Banier" van 13 Mei j.l. schrijft: zoover dit in de praktijk k a n." Terecht zegt „De Waarheidsvriend" dat dit van groote beteekenis is. Art. 36 is het Schibboleth der Staatkundig- Gereformeerden, we kunnen wel zeggen haar voornaamste beginsel, waarmee ze zegt niet te willen schipperen, maar zich er letterlijk aan te willen houden, in het voetspoor der vaderen. Maar als Ds. Kersten zelf over dit hoofd beginsel gaat zeggen: toepassen zoover dit in de praktijk kan, dan past het Ds. Zandt vol strekt niet om een andere partij te bekritiseeren, immers als het waar zou zijn, dat dit is een volgen van het voetspoor der Libertijnen, dan doet de S. G. P. dat ook en nog wel inzake het hoofdbeginsel van haar belijdenisDan vol trekt zij het oordeel over zichzelve EEN VOLK, EEN STRIJD! Dr. Severijn, no. één van onze lijst, sprak de vorige week een paar malen op Flakkee. Het leitmotief van zijn hoogst ernstig en hoog staand woord was wel: éénvolk, één strijd Hij bracht ons de grondprincipiën van den politieken strijd. We kregen de groote lijnen te zi'en waarlangs de worsteling om een christelijke staatkunde gaan moet. Hij raakte den wortel der dingen waarmee we ons in deze verkiezingsdagen hebben bezig te houden. En die wortel is het Woord van God Dat Woord moet klem op de volksconsciëntie krijgen, dat Woord moet ons allen gaan be- heerschen, ook ir. den politiekenstrijd Dan lee ren we de verhoudingen recht bezien, en dan gevoelen we de groote verantwoordelijkheid, die we op ons leggen, als we, levend uit dat Woord, tóch uiteen gaan. Eén volk, één strijd moet het zijn Moge het hoogst ernstig woord van den Dordtsch'en predikant in ons bezinken en bijéén brengen, wat in den grond der zaak bijeen hoortJ Vrijdag hield Dr. Severijn (nummer 1 van de Anti-Revolutionaire lijst in den Kieskring Dordt) te Sommelsdijk in het Zondagsschool gebouw een rede. Spr. begon met te wijzen op het verschijnsel, dat de A. R. partij wordt bestreden door links en helaas ook door rechts. Helaas ook door rechts, zegt spr. Dat helaas geldt niet van het eerste. Het is ons een eer, dat we door links bestreden worden. Want ons volk loopt in twee richtingen uiteen. Twee beginselen zijn het waar door ons volk gescheiden wordt. Spr. gelooft, dat niet allen die ter linkerzijde staan ten volle het beginsel waaruit zij leven doorgronden. Maar toch is dat beginsel er en het doet zich gelden. En ook de natuurlijke mensch voelt, dat er een kloof is, die ons volk in twee deelen splitst. Machtige denkers hebben zich met dit probleem bezig gehouden. Een der wereldsche denkers heeft eens gezegd.' het is e'en wonder, dat de menschen niet evenals de wolven elkander verscheuren, want de mensch is een zelfzuchtig wezfen. Anderen hebben hierop geantwoord, dat de mensch inderdaad een zelfzuchtig schepsel is, maar het gezond verstand heeft hem geleerd, dat wanneer hij zich aan zijn zelfzucht ten volle overgeeft en de één den ander verslindt, er ten slotte geen mensch meer zou overschieten. De Rede, het menschelijk verstand, heeft dien natuurlijken aard van den mensch getemperd, zegt men. Uit dit systeem is het moderne denken der laatste twee eeuwen geboren. En hierop is ook verrez'en die techniek van een Staat en een Maatschappij, zooals het ongeloof zich deze heden ten dage nog voorstelt. Maar met dat al blijft de mensch een zelfzuchtig wezen. Hij wordt gedreven door zijn zelfzucht. De Schrift zegt er dan ook van: „Zij zoeken allen het hunne." Er is echter een volk, zegt spr., dat dit woord verstaat, dat geleerd heeft, dat den mensch in den grond der zaak een zelfzuchtig wezen is. Dat volk weet dat en dat brengt de kloof, dat maakt de scheiding tusschen rechts en links. Dat volk is er niet hoogmoedig op. Want juist apn die wet'enschap is zoo'n heel leelijken kant, n.l. dat het door eigen schuld is, dat de mensch zoo is. Spr. wijst op het boek van Calvijn: De Institutie, dat ieder christen behoort te kennen. Hierin wordt in het eerste deel het stuk der ellende zoo klaar uiteen gezet. Daaruit leert de mensch wie hij door de zondeval geworden is. Natuurlijk wordt de blindheid door uitwen dig weten niet weggenomen, maar krachtens opvoeding en gewoonte en sympathie is er een groot deel, dat met het volk, dat eigen ellende- staat leert kennen, meegaat 'en zich keert tegen de menschen, die uit de aarde aardsch zijn. Wij kunnen dan; ook de scheidingslijn zooals die wezenlijk getrokken moet worden, niet zien. Dat kan alleen God, Die de harten kent en de nieren proeft. Maar uit dit alles volgt, dat de scheidingslijn, die er loopt tusschen de menschen ,die uit de aarde aardsch en hen, die een levendmakend beginsel in zich dragen, niet door een mensch gemaakt is. God verkiest ten eeuwigen leven. Die menschen, die uit de aarde aardsch zijn, zijn de dragers en de belijders van het Revolutie beginsel en die anderen, die leven uit het begin sel, dat uit God is, zijn de waarlijk Anti-Re volutionairen. Niet wij maken die dingen zoo, maar God zelf heeft die scheidingslijn getrok ken. Wij vind'en het zooals het is en wij hebben het zoo te accepteeren. De wortel van het Anti-Revolutionaire volk vindt men in het Paradijs, evenals men de wortel van den mensch der Revolutie in het Paradijs te zoeken heeft. Na den val zocht God Adam op, en bood hem het Genademiddel aan. En van uit het eerste menschenpaar ziet men nu de scheidingslijn loopen door heel de mensch- heid heen. Christus bevestigt haar als Hij tijdens Zijn omwandeling op aarde tot den Vader bidt: „Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeden hebt." Dat volk van God is door alle eeuwen heen Antirevolutionair ge weest; en uit dat beginsel heeft ook Groen van Prinsterer geleefd. Hij noemde de belijders van dat beginsel „de Partij van den levenden God". Daar is een daad van moed voor noodig ge weest, een daad van geloofsmoed. Want dat ontketent den strijd op alle terrein. Dan begint de strijd eerst al in eigen hart. Want van na ture zijn we allen kinderen der Revolutie. Het Revolutie-beginsel zit dicht bij huis En dan begint de strijd in eigen gezin. De vader moet als koning, profeet en priester in zijn gezin optreden Hoeveel komt daarvan in de praktijk terecht Het Revolutiebeginsel woont ook in het kind. En tegen de zondige begeerten van het kind moet de wil van d'en vader staan om het Anti-Revolutie-beginsel door te zetten Daar komt wat voor kijken. En in de nalatigheid op dit terrein ligt ook de groote breuk van ons openbare leven. Wie moeten in het huisgezin beginnen; niet met de Overheid, bij de Overheid ligt niet de wortelEn als we dan het huisgezin stellen onder de tucht van het Anti-Rev. be ginsel, dan volgt ook onzen! strijd om dat be ginsel uit te dragen in het publieke leven. Daar hebben we op te komen voor de heiligheid van het gezins- en huwelijksleven. En dan moet daar ook toegepast worden het Anti-Rev. be ginsel: Gij moet Uw naasten liefhebben als U zeivenDan moeten we opkom'en voor den God, die wij belijden .Dan moeten we voor onzen boterham in de fabriek en de werkplaats bidden en toonen, dat we niet leven uit het Revolutiebeginsel, maar uit het Anti-Revolutie beginsel En dan komt de strijd op allerlei terrein Want de Anti-Revolutionair weet heel goed, dat die wereld niet deugt, dat er veel bestreden moet worden. Men zegt wel, dat de Anti-Re vol utionaifen alles wel zoo goed vinden en de dingen maar in den doofpot willen stop pen, maar dat is niet waar. De Anti-Rev., die dem strijd in eigen, hart kent, weet heel goed, dat de wereld boos en verdorven is. Maar men moet niet denken, dat de Overheid alles kan doen En de Overheid mag ook alles niet doen, want niet de mensch, maar God wijst de taak aan en de ordinantiën van de Overheid, even goed als Hij het is, die ons onze taak en roeping vaststelt. En aan de ordinantiën, die God voor d'en Staat en de Overheid stelt, hebben wij ons gebonden te achten. En naar luid van die or dinantiën Gods heeft de Overheid niet de roe ping om zich met alles in te laten. God heeft ook andere kringen geschapen, met een gezags- sfeer en een dure" roeping. Die grenzen, die God tusschen verschillende terreinen gesteld heeft, moeten wij eerbiedigen. Ook dat vloeit uit het Anti-Rev. beginsel voort! Spr. zegt, dat als men in het algemeen ge constateerd is, dat er een volk is, dat leeft uit het Anti-Revolutionair beginsel, dan direct de tweede vraag volgt: waar is dat volk In con- creten vorm kan gezegd worden: dat volk is de Kerk. Waar is die Kerk? De Kerk is het mystieke lichaam van Christus, waarvan Hij het verheerlijkte Hoofd is. Er zijn wel verschillende uitwendige vormen van die Kerk. En het schijnt wel alsof men bezig is die uitwendige vormen nog 'steeds te vermeerderen, tot het ten slotte misschien op „huis-gemeenten" uitloopt, maar er is toch eigenlijk met dat al maar één volk, gebouwd op één fundam'ent, n.l. Christus., Daar om moet dat volk ook één in strijd zijn. Dat volk mag niet gedeeld optrekken. Waar dat zoo is, is er revolutie in eigen gelederen. En dat is zonde .Dan is er ban in het leger. En als er een ban in het leger is, dan wordt de strijd voor Ai verloren Eén volk, maar dan ook één strijd En dat volk moet het Anti-Revolutionaire beginsel dan op alle levensterreinen propageeren. Uit één basis komt dat beginsel op en daarom moet dat volk ook één zijn. En nu is er het nieuwe kiesstelsel gekomen, de Evenredige Ver tegenwoordiging, met de mogelijkheid, dat elk klein partijtje, dat zich om de een of andere reden formeert, gescheiden optrekt. Wil iemand zich candidaat stellen voor de Kamer, dan is het gemakkelijk om over het heele land vol doende aanhang te vinden. Ontevredenen zijn er altijd 'en overal geweest. Maar dat is niet goed 1 Dat is zondig. Wie dat doet zal het eens voor God te verantwoorden hebben. Wie gelooft, dat God de Heere Zich over de ge- heele wereld één volk verkoren heeft, doet groo te zonde als hij tracht de splijtzwam in dat volk te drijven. Spr. bedoelt dit niet als bang makerij, want daar is hem de zaak te ernstig en te heilig voor. Maar we hebben te leven in het gelaat verdwijnen spoedig door deze des avonds met wat PUROL in te wrijven en door zich des morgens te wasschen met warm wafer en gewone zeep of beter nog met Purolzeep. 't Voldoet iedereen. onder de tucht van Gods Woord. Dat Woord heeft spr. thans laten spreken. Hij heeft er niet van gemaakt wat hij wil, hij heeft den boom niet afgekapt naar eigen goeddunken, maar hij is van den wortel uit begonnen, en niemand zal kunnen tegenspreken, dat het Gods Woord zelf is. dat het ons zoo leert. Wij sprek'en vaak over onze vaderen en dan bedoelen we de vaderen uit den tijd der Dordtsche Synode. Zij hebben als één man het Revolutiebeginsel van die dagen tegen gestaan. Maar we hebben ook andere vaderen gehad 1 De vaderen van voor 150 jaren. Dat was de tijd van inzinking, van schromelijke verwaarloozing van de roeping om tegen de Revolutie te strijden. Wij zitten nu nog onder de gevolgen van dien jammerlijken tijd. Wij leven nog onder het oordeel. Groen heeft in zijn dagen den strijd tegen het Revolutie beginsel weer aangebonden en hij heeft het volk dat bijéén hoorde weer gemobiliseerd. Zijn werk is een daad Gods geweest. God zelf heeft door hem in ons volk willen werken om dat volk weer te doen buigen ook op het staatkundig erf voor de Ordinantiën des Heeren. Zullen we dan nu wegloopen van dat volk Zullen we dan gedeeld optrekken Dat mag niet; dat kan de wil des Heeren niet zijn 1 Er is in de geor ganiseerde Anti-Rev. Partij gelegenheid om be zwaren naar vor'en te brengen en in den orde lijken weg op te ruimen. Maar in den grooten strijd tegen het ongeloof moet het zijn: één volk, één strijd 1 Daartoe moet het weer komen. Want het is de wil van Christus, Die voor de eenheid van dat volk gebeden heeft. Op deze rede, die met stille aandacht .werd aangehoord, volgde geen debat. Het Zondagsschoolgebouw was goed bezet. Vrijdag jl.. werd de afgesproken excursie van Flakkeesche Boeren naar Schouwen en Duive land gehouden. Dit uitstapje was georganiseerd door en op initiatief van de laatst gehouden' Algemeene Vergadering der afd. Goeree en Overflakkee van de Holl. Mij. van Landbouw. Het bestuur zou de zaak verder regelen. Ofschoon het vruchtbare eiland Schouwen en Duiveland binnen het gezichtsveld van den Flakkeeschen landbouwer ligt, zijn er toch velen, die het nooit bezocht hebben 'en daar twee jaren geleden de Schouwensche boeren een kijkje op Flakkee genomen hadden en wederkeerig de Flakkeesche boeren tot een uitstapje ten hunnent uitnoodigd hadden, was er voldoende reden om thans een reisje naar de Zeeuwsche gewesten te ondernemen. Een woord van hulde 'en dank mag al direct niet onthouden worden aan de heeren C. O. J. Hendrikse, secrtaris der Tuinbouwvereeniging Schouwen en Duiveland, en P. Hanse, secretaris der L. M., die voor de organisatie zorg droegen. De beide Flakkeesceh afdeelingen zouden zorgen voor een flink aantal deelnemers voor dit tochtje. Daar echter één der afdeelingen te vergeefs op haar medewerking liet wachten, werd de zaak buiten haar om op pooten gezet. Twaalf deelnemers uit haar gebied namen aan de excursie deel. De afspraak was: Vrijdag 14 Juni om 9 uur vertrek van Herkingen. Vier 'en dertig deelnemers (w.o. twee dames) waren present. Jammer, dat de veerman een half uur over tijd was, zoodat we eerst om half 10 vertrokken. Het reisje naar Zijpe nam ongeveer een half uur in beslag. Onze gasten, die een half uur moesten wach ten, dank zij onzen veerman, hadden voor 14 auto's gezorgd. De heer Hendrikse, die zich bijzonder verdienstelijk maakte voor deze ex cursie, had de leiding bij de rondrit. Het eerste doel was Nieuwerkerk. We gingen over Bruinisse en Oosterland. Wie van Flakkee komt, valt het op hoe ge heel verschillend het aspect tusschen het Flak keesche en het Zeeuwsche land is. Wij kennen schier ge'en boomgewas. Alles kaal en vlak, op Schouwen een weelderig houtgewas, wat kleur en leven aan het land geeft. We mogen zeggen, dat de gewassen over het algemeen goed stonden. Is het misschien aan gebrek aan poterbewaar plaatsen te wijten, dat het aardapelgewas er iets minder is dan op Flakkee De bietenbouw wordt hier al evenzoo als op Flakkee aangetroffen. Ook hier ontbreekt het niet aan speculatieve handelsgewassen. Maar domineert op Flakkee de ui, hier zijn het de bruine boonen. Paarde- peen 'en chichorei wordt bijna niet gezien. Wat voor het laatste begrijpelijk is, daar dit artikel steeds 1.50 minder dan in Flakkee opbrengt. Te Nieuwerkerk splitste ons gezelschap zich in twee groep'en. De eene helft bezocht de Stoomzuivelfabriek „De Duif" en de overigen richtten de schreden naar de modelboerderij. Beide zijn het eigendom van den heer W. J. van Oeveren. Deze boerderij voldeed aan de moderne ei- schen; schuur en paardenstallen, drinkbakjes, voerkribben, koeien- en jong veestallen, alles was tot in de puntjes in orde. De dakbedekking was van eternit, wat veel hout in de kap- bewerking uitspaart. Op de ruime dorschvloer werden we gul onthaald door den eigenaar. En na deze verkwikking gingen we naar de boter- fabriek „De Duif", waar we een kijkje kregen op de juiste wijze van boterbereiding. Op onzen tocht naar Zierikzee kwamen we langs de cichoreidrogerij „De Kapel". Het kwee- kersbedrijf van den heer C. Koopman werd ook bezocht. Interessant was hier de toeleg tot erw tenkruisingen. De heer K. had b.v. uit de schokkererwt de Glory schokker gewonnen, die wat de opbrengst betreft niet onder doet voor de Mansholt kortstroo schokker, terwijl er nog het voordeel aan verbonden is, dat de bloem zich meer in den top zet en vlugger uitbloeit. Tal van kruisingen1 zijn vervolgens geprobeerd met capucijners om de erwt grooter te maken, terwijl tevens beoogt was om het aantal erwten per dop te vermeerderen. Het resultaat beant woordt nog niet aan de verwachtingen. Als een nieuw soort kan het nog niet in den handel ge bracht worden. Opmerkelijke verschijnselen heeft de heer K. met deze kruisingen echter op gedaan. Hij had b.v. een erwt gevonden van het „wikke type". Daarmee had hij een schokker gekruist, om dit type in dien schokker over te bren'gen, zonder dat de korrel aan grootte en opbrengst verloor. In de z.g.n. F 2 generatie was het uitmendel'en te constateeren. De meeste erwten vertoonden het wikke type. De heer K. die als vanzelf spreekt over al deze proeven een uitgebreide administratie er op na houdt, interesseert zich ook voor bruine boonen, uien en voederbieten. Dit levert hem flinke resultaten op. De boomgaard van den heer K. bestond uit louter struikgewas, de helft appels en de helft peren, met bessen, aardbeien en aardappels als onderbeplanting. Nadat Mevr. Koopman het gezelschap ver- frisschingen had aangebod'en, verlieten we ook hier dankbaar en voldaan het mooie, practische en doelmatige bedrijf. In „Concordia" te Zierikzee werd getafeld. De heer Panny, vice-voorzitter der Tuinbouw- vereeniging, hield een tafelspeech, waarin hij in hartelijke bewoordingen de hoop uitsprak, dat na deze kennismaking met Schouwen en Duive land, ook het liefhebben van dit eiland volgen zou, en dat het niet bij dit ééne bezoek zou blijven. Na een gezellig samenzijn dankte de secretaris onzer afdeeling voor het woord door den tafel president gesproken en voor de buitengewoon hartelijke ontvangst die de Flakkeeënaars was ten deel gevallen. Als propagandisten voor Schouwen en Duiveland zullen de Flakkeesche boeren straks huiswaarts keeren 1 Hij hoopte, dat de Zeeuwsche collega's een tegenbezoek zouden brengen. Beide redevoeringen werden met applaus be krachtigd. Dan werd Schouwen bezocht. Hier is het aspect weer anders dan op Duive land. Hier is het ook meer vlak en laag. We gingen langs de Zuidgrens over den zeedijk. Links had den we dén breeden Scheldemond. Rechts zagen we het geweldige stoomgemaal van het water schap Schouwen, met een capaciteit van 650 M3 water per minuut. We hadden onderweg een fiksche regenbui, maar toen we Haamstede naderden, scheen de zon weer. We bezochten nu den nieuw aange- legden proeftuin, die werkt met subsidie van Rijk en gemeente. We mochten hier zien wat door intensieve samenwerking te bereiken is. Hierdoor was m'en gekomen tot een ideale afzetregeling voor het product. Bij den tuinbouw is toch een eerste eisch hoe men snel en doelmatig het product vervoert en naar de plaats van bestemming brengt. De kweekers van Haamstede en omgeving nu hebben de handen ineen geslagen en kwamen overeen alle tomaten en andere producten op den proeftuin te laten sorteer'en. Aan den avond van denzelfden dag van ontvangst wordt alles nog op de tram geladen en per extra-locomotief naar Zijpe gebracht. De R. T. M. heeft op zich genomen te zorgen, dat de wagons vroeg in den1 morgen aan de Persoonsdam zijn. De directeur van de veiling aldaar wordt te voren in kennis gesteld met da verzonden hoeveelheden enz., zoodat alles als tandraderen in elkander grijpt, en een ideale oplossing van het overigens moei lijke vraagstuk, dat aan een afgelegen tuinbouw verbonden is, verkregen werd. We bezochten het mooie Burgh met de bloem - bollenvelden van den heer W. G. Boot. Bollen kregen we te zien van 75 a 80 cent per stuk 100 tot 400 per H.L. 1), ja zelfs een soort ontbrak niet, dat 5000 per H.L. opleverde 1 Aan natuurschoon ontbreekt het hier niet. Langs mooie bosschen bereikten we het tuinders- bedrijf van den heer Toledo, die zich op de druiventeelt toelegt. Zelft op dezen duingrond tieren weelderige boomgaarden 1 De duinstreek is hier bijzonder schoon. Door prachtige dreven kwamen we te Renesse, over 't slot Moermond de Reepert, Eikerzee naar Scharendijke, waar de „Groene Hil", een bekende stal van den heer S. J. Gast, bezichtigd werd. De bekende paarden waren mooi opgetuigd en aldus wachtte de eige naar ons bezoek af. We bewonderden de zwaar gebouwde Suivant de Groenhil, met de vele malen bekroonde moeder. Hier domineerde niet de winst, maar de liefde tot het vak 1 En dit had het tot zulk een groot succes gebracht. Het gezelschap werd in de mooie woning van den heer de Gast ontvangen 'en onder het genot van een glas wijn werd hij door ons gecomplimen teerd voor zijn schoon'en stal. Hierna bracht de heer De Gast, die voorzitter van het waterschap Schouwen is, ons naar het stoomgemaal aan den Osse, waarwij van den ingenieur, den heer Ilcken, een verklaring van de werking van dat nog nieuwe gemaal ver kregen. De secretaris dankte namens het gezelschap voor alles wat wij te aanschouwen hadden ge kregen en daarop brachten de auto's ons spoedig te Zonnemaire, waar de veerboot ons afhaalde. Met dankbare woorden werd hartelijk afscheid genomen van den heer Hendrikse en overige gastheeren, waarop de reis naar Flakkee werd aanvaard. Het was e'en interessante, leerzame en genoeg lijke excursie, die de band met collega's aan de overzijde versterkte en onzen horizont op landbouwgebied verruimde. Ongetwijfeld zal Flakkee op zijn beurt de Zeeuwsche collega's op even hartelijke wijze een ontvangst bereiden 1 Vrijdag 14 Juni vergaderde bovengenoemd ge zelschap in Hotel „Spee" te Sommelsdijk. 's Morgens werd de gewone huishoudelijke vergadering gehouden. In de plaats van mejuf frouw S. A. H. van Eek (die zich niet herkies baar stelde) werd gekozen mejuffrouw Backer te Melissant. De overige aftredenden werden allen herkozen. 's Middags werd een algemeene vergadering 1 I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 1