Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES No. 3510 ZATERDAG 9 FEBRUARI 1929 43STE JAARGANG EERSTE BLAD. Op den Uitkijk. Rheumatiek W. BOEKHOVEN A ZONEN Het nadrukken van den inhoud van dit Blad is verboden overeenkomstig de Wet op het Auteursrecht. Sociale Politiek. De pijn i» te verzachten, het lijden te verminderen! Wacht niet tot de kwaal ver ergert, masseer direct met Gemeenteraad» De ze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 1,— vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan, Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. "j I ummm i. Een woord, dat nog menigeen af schrikt. Sociaal wordt door velen synoniem geacht met socialistisch. Neemt iemand het op voor de sociale beweging, dan wordt hij bij voorbaat gebrandmerkt als een „rooie", of al thans als iemand met „roode neigin gen". En toch is niets minder waar. De mensch, die sociaal aanvoelt en meevoelt, is juist geen socialist. Dat blijkt reeds hieruit, dat de socia list zich stelt op het standpunt van den klassestrijd en het slechts voor een be paalde klasse der bevolking opneemt, terwijl het woord „sociaal" het begrip in zich sluit van „gemeenschap" zonder uitzondering van wie dan ook. Het is er mee als met het woord „democratie", dat de socialist zich ook heeft toegeëigend. De socialist is echter verre van democratisch, juist omdat hij opkomt voor een kleine groep van het geheele volk en het woord „democra tie" beteekent „al het volk" zonder eenige uitzondering. Zoo is bij nadere beschouwing het woord sociaal-democratie een dubbele leugen, dewijl de sociaal-democratie nog sociaal, noch democratisch is. Men verwarre dus het woord sociale politiek niet met het Socialisme. Het is er ver vandaan, dat deze woorden ictzelfde zouden beteekenen. .Sociale politiek" is het wachtwoord onzer dagen. Ze staat in het brandpunt der publieke belangstelling. Nu moet men het woord sociale po litiek niet te begrensd opvatten. „Politiek" beperkt zich tegenwoordig niet meer tot dat wat de overheid doet of doen moet. Ook de actie, die onafhankelijk van de overheid in het maatschappelijk leven gevoerd wordt, wordt tegen woordig wel met het woord „politiek" aangeduid. Zoo spreekt men van „bedrijfs- politiek", „handelspolitiek", „bouw- politiek", enz. In dien zin kan men ook spreken van „sociale politiek". Deze politiek houdt zich bezig met het sociale vraagstuk zooals zich dat op het breede terrein der menschheid voordoet. Het spreekt vanzelf dat deze politiek zich niet beweegt op neutraal terrein. Het gaat hier over verhoudingen van mensch tot mensch, van overheid tot maatschappij van patroon tot arbeider. Het betreft hier dus de kwestie van ethiek en moraal, van levens- en wereld beschouwing. Er zijn in onze dagen nog vele con servatieve menschen die meenen, dat de sociale politiek een actie van de laat ste dertig, veertig jaar is. Dat is onjuist. Wie de geschiedenis van het Israë litische volk kent, weet hoe in dit Theo cratische koninkrijk de sociale politiek een groot deel der wetgeving be- heerschte. Ook in de middeleeuwen was er so ciale politiek, denk slechts aan het gil- dewezen, dat een sterke organisatie V,fn s°ciaal-politieke leven. _nl.,a ,ien is inkrkimping der sociale politieke gevolgd. de^ïik^vi^ °Pk°mst van de anti-god- Franscb ra«°nalisme dat de werd "vV<?,utie ontketend heeft, als het Vnjhei,d Van ^et sociale leven p'opa^jeerd" -» De „IJzeren loonwet" toch beheersch te de maatschappij, en hield haar ge zond. Ze werd als een natuurwet be schouwd, die geen mechanische rege ling van buiten af behoefde of zelfs ge doogde. Toen kwam de reactie. Uitbuiting van den arbeid door het kapitaal. Het stoomwezen werkte er toe mede, De mensch, verlengstuk der machine, werd een nummer in de fabriek en wel dra ook daarbuiten. Vrouwen en kin- der-exploitatie verergerde de sla vernij. De rapporten en enquêtes ingesteld in de tweede helft der vorige eeuw openbaarden een wereld van jammer en ellende. Men gruwt er van als men leest op welke wijze de arbeidersklasse in het liberale systeem werd uitgemer geld. Het individualisme vierde hoogtij. De vraag van Kaïn, den broedermoorde naar, „ben ik mijns broeders hoeder" was de vraag die haar bloedig stempel drukte op de sociale verhoudingen de zer dagen. Niet van socialistische, maar van christelijke zijde heeft men het eerst en het felst tegen deze liberale politiek qe- ageerd. Reeds Bilderdijk peilde in 1825 den socialen nood en wees op het verband tusschen den afval van Gods Woord en de gruwelen der maatschappelijke el lende. Da Costa sprak in 1840 zijn ban uit over de liberale politiek en de tegen stelling tusschen kapitaal en arbeid en noemde „toenadering eisch" van het sociale leven. De rechtsche partijen in het laatst der vorige eeuw tot actie gekomen, voerden van stonde af aan een sociale politiek overeenkomstig den eisch van Gods Woord. We noemen slechts de namen van mannen als Groen v. Prinsterer. Dr. Kuyper, Talma, terwijl ook de R.-Ka- tholieken in de Pauselijke Encycliek „Rerum Novarum" van Paus Leo XIII in 1891 het richtsnoer kregen voor hun sociale politiek. In deze encycliek werd de liberale onthouding afgekeurd en de christe- lijk-sociale politiek aangeprezen, terwijl principieel positie gekozen werd tegen den klassestrijdleer van het socialisme. Zoo kwam er noodwendig, als een reactie op de bange sociale verhoudin gen der achttiende en negentiende eeuw een kentering en is thans de lucht als het ware met sociale politiek ver vuld. Hoe hebben wij hier tegenover te staan Lady Bailey is op 't oogenblik de heldin van 't Engelsche volk. En geen wonder Ze vloog op haar eentje van Londen naar Kaapstad en weer terug. Ze ging eens naar haar man zien, die in Kaapstad (de zuidelijkste stad van Afrika) vertoeft. Ze maakte er niet veel ophef van. Alleen nu ze terug is schrijft ze een artikel over haar luchtreis in een Engelsch blad. Heen vloog ze over Marokko, langs de Goud kust, over den Congo en geheel Zuid-Afrika. Terug nam ze een andere route, ze volgde den Nijl, over oerwouden, woestijnen en wil dernissen. En terwijl had ze den tijd kunnen vinden aanteekeningen te houden, die ze nu in The Times verwerkte. Ze pleit voor een vaste luchtverbinding met Zuid-Afrika en beripst de pratende en rede- neerende mannen, dat ze hier al lang niet tot de daad zijn overgegaan. Dat is Lady Bailey. En wie zou geen respect hebben voor deze prestatie Een onzer bladen schreef reeds: deze kranige vrouw zou zich beslist thuis voelen bij onze kranige K.L.M. met haar Nederland-Indië ver binding We leven in de eeuw van de Vrouw. Niemand zal 't tegenspreken. Stormenderhand heeft ze haar plaats in het publieke leven veroverd en ze stelt den man voor prestaties, die te denken geven. Onlangs vloog een vliegenierster onder de bogen van een Engelsche brug door en het is bekend, wat ook de Amerikaansche zwakke sekse op dit gebied vertoont. Het schijnt met de vrouwelijke nerveusiteit en zwakke lichaamsgesteldheid dus nog al los te loopen. Het gevolg is, dat ze in het publieke en maatschappelijke leven een plaats komt innemen naast den man. Althans in sommige takken. In sommige buitenlandsche steden is ze tram conductrice, postbode enz., en in Groningen heeft men reeds een inspectrice van politie. Ook heeft men vrouwelijke burgemeesters, en ons land, dat altijd een stapje achteraan komt, heeft toch ook al vrouwelijke wethouders. En zoo gaat het door. Nu is het opmerkelijk, dat vooral op het gebied van het physieke leven de vrouw den man nabij streeft. Dat ziet men in de sportwereld. Waar het op behendigheid, vlugheid, snelheid aankomt maakt de moderne vrouw haar groot ste troeven. Zij doet aan hardrijderij, zwemsport (denk aan de Kanaalzwemster), hardlooperij en al wat dies meer zij. En ook nu op het gebied van de luchtvaart, waar de grootste eischen gesteld worden aan de physieke krachten, maakt ze overwinningen. Dat zou niemand voorspeld hebben De vrouwelijke aanleg is van oorsprong schuchter, teer, zachtaardig, sterker in den geest dan in het lichaam, dat ze het „zwakke vat" genoemd wordt dankt ze niet aan geestelijke, maar lichamelijke gesteldheid. En nu juist op het gébied waar het op licha melijk uithoudingsvermogen aankomt maakt ze verrassende vorderingen, vorderingen waarmede de geestelijke ontwikkeling geen gelijken tred vermag te houden. De ontwikkeling van de moderne vrouw gaat in de richting van lichamelijke ontplooiing, het geestelijke, het intellectueele, het zieleleven houdt die snelle ontwikkeling niet bij. Meer dan eens wordt er aan de hooge scholen in het buitenland geklaagd over de middelmatig heid van het vrouwelijk intellect, en in de prak tijk des levens blijkt hoegenaamd niets van de virtuositeit van het vrouwelijke intellectueele leven. Vroeger werd van de zijde der emancipatie dames hiertegen steeds opgemerkt, dat men in de geschiedenis daarom niet op vrouwelijke ge niën kan wijzen, omdat men haar de gelegen heid om zich te ontwikkelen steeds benomen had. Op deze stelliing is vee] af te dingen. 'k Herinner me eens gelezen te hebben van een Russisch congres ('t was voor den oorlog) waar beroejjide mannen en emancipatie-dames tesamen kwamen om wetenschappelijke vraag stukken te behandelen. In de pauze, werd in een intiemen kring het vrouwenvraagstuk be sproken en men kwam tot geen oplossing. Ook daar beweerden de aanwezige dames, dat men hun vroeger de gelegenheid om zich geestelijk te ontwikkelen benomen had. Tenslote werd besloten het vraagstuk eens voor te leggen, aan een ouden professor, beroemd over geheel Europa, die ook onder de aanwe zigen was. Deze ging niet dan na grooten aandrang op het delicate onderwerp in, en gaf dan als zijn meening te kennen dat na den tijd der middel eeuwen het met de gebondenheid der vrouw wel losliep, en al waren verschillende terreinen voor haar gesloten gebleven er waren toch ook vol doende terreinen open gebleven waarop ze zich zou hebben kunnen ontwikkelen. Hij wees b.v. op de schilderkunst. Het is de vrouw nooit belet geworden daar haar gaven te toonen. „Maar waar is de vrouwelijke Rembrandt vroeg hij. De muziek „waar is de vrouwelijke Bach of Mozart De litteratuur„waar is de vrouwe lijke Shakespeare of Goethe En toch is juist dit terrein haar nooit betwist geworden. Waar de vrouw op dit terrein nog het meesté succes te boeken heeft is het in haar boeken waar ze de liefde als hoofdthema beschrijft en dat is nu juist weer iets dat tot haar eigenlijke terrein behoort." De dames konden hier niet veel tegen inbren gen. Maar nu we volop de z.g. „vrijmaking" van de vrouw beleven, bewijst de praktijk, dat deze professor de bal niet ver pissloeg. Van de superioriteit van den vrouwelijken geest is nog niets gebleken. Haar triumphen viert ze in de lichaams-cul- tuur. En juist dit symptoom maakt de heele moder ne richting waarna de wereldsche vrouw zoo verlangt heeft hoogst bedenkelijk. Het heft haar positie niet op, maar drukt ze neer en het moet ongetwijfeld groote schade doen aan haar vrouwelijk sentiment. We zien allen wel eens foto's van de moderne vrouw die zich op 't gebied van de „sport" ver dienstelijk heeft gemaakt. Het vrouwelijk type is er af. De schaamte loosheid, de verruwing en de ontaarding spreekt je er uit tegen. Men kan zich niet voorstellen dat deze on vrouwelijke wezens „moeders" worden. Het gaat zelfs zoo ver, dat linksche bladen en heusch niet de kieskeurigste, onder de foto's die ze van die sportdames opnamen, schreven zoudt ge willen dat dit uw zuster was Er gaat dan ook van linksche zijde reeds een protest op tegen deze vrouwenontaarding en het vergelijk met de meisjes en moeders van vroe ger valt in het nadeel van de moderne vrouw uit „Winst" behoeven we dus nog niet te zien in deze vrijmaking van de vrouw, het lijkt meer op losbandigheid dan op vrijheid. Dat wil niet zeggen dat we alles over één kam scheren, en b.v. een vliegtocht als van deze Engelsche dame veroordeelen. We hebben res pect voor haar prestaties, en vinden dergelijke gevallen de minst schuldige van het moderne vrouwen-type. Maar toch gaat er iets moois van dergelijke vrouwen af. Er breekt iets, dat pijnlijk aandoet. Gunstig steken bij die soort vrouwen af de meisjes en vrouwen, die hun echt vrouwelijke natuur handhaven en in ziekenhuizen, krankzin nigengestichten en huizen van barmhartigheid zichzelve geven voor de opheffing van het ellen dige en behoeftige. Is er een taak op het publieke terrein des le vens dan is het wel hier, waar de vrouw opge- rept haar vrouwelijk leven kunnen handhaven en de schatten van haar rijk gemoedsleven en warm kloppend hart kunnen dienstbaar maken, aan het menschelijk geslacht. Het is te vreezen, dat er veel van dit vrou welijk schoon verloren gaat. De ontwikkeling, of beter de ontaarding van AKKER's KLOOSTERBALSEM verzacht verrassen<3 snel. ffieen goud zoo goed." het moderne vrouwenleven doet zien, dat het nog altijd waar blijft wat Dr. Kuyper eens schreef„Plaatst in uw gedachten naast elkaar de geëmancipeerde Heltaire van Parijs, de suf fragette van Engeland, en de nog steeds zoo éénige huisvrouw uit Nederland's burgerlijk le ven, en we klagen niet meer, en we pleiten niet meer, maar laten aan uzelf de keuze." Kuyper schreef dat 15 jaar geleden, toen de vrouwenbeweging nog minder geaccentueerd was en er nog teekenen waren die er op wezen dat ze zich meer op het geestelijke en intel lectueele leven van het publieke terrein zou werpen. Maar zeker hebben zijn woorden nu volle waarheid, nu deze moderne beweging zich meer en meer oriënteert naar de zijde van het phy sieke, het lichamelijke en uitwendige leven. UITKIJK. VERGADERING van den Raad der ge meente MIDDELHARNIS op Woens dag 6 Februari des nam. half drie uur. De VOORZITTER opende onder veel be langstelling van de zijde van het publiek de ver gadering met een nieuwjaarsrede, waarin hij de leden dankte voor hun gelukwenschen en hun veel voorspoed toewenschte. Dit jaar zullen enkele belangrijke onderwerpen de aandacht van den raad vragen, zei spr. o.m. grondaan koop tot uitbreiding der gemeente, voltooiing van het wegenplan en voorts zal spoedig ter beslissing aan den raad de electrificatie-plan- nen voorgelegd worden. Spr. hoopt dat de leden gezondheid en krachten zullen erlangen om ge zamenlijk de gemeentebelangen te behartigen tot haar groei en bloei en dat dit alles onder Gods zegen moge plaats hebben. Verschillende ingekomen stukken worden ter kennis der vergadering gebracht. Hieronder be vindt zich een schrijven van Ged. Staten over verdaging der goedkeuring van de gemeentebe- grooting en een advies van dit college om zich in verbinding te stellen met de archeologische commissie (commissie van monumentenzorg) in zake de bouwplannen naast het gemeentehuis. De heer KOOTTE wil probeeren dat deze commissie bijdraagt in de kosten wanneer er in historisch-architectonische bouwstijl moet wor den gebouwd. Dat is op andere plaatsen ook gebeurd. De geneeskundige dienst afd. Goeree en Over- flakkee gaf kennis van een in haar afdeeling aangenomen motie, waarin de wenschelijkheid eener waterleiding werd uitgesproken in het belang der volksgezondheid. De VOORZITTER deelt mede hierover ge confereerd te hebben met den voorzitter der gezondheidscommissie en zegt dat momenteel de plannen der waterleiding nog niet vatbaar zijn voor behandeling in den Raad. B. en W- hopen later met voorstellen te komen. Het verzoek van de Kon. Ned. Politie-hond- vereeniging om subsidie, wordt afgewezen. Den pensioenraad, die schreef over de zaak- Sneep zal bericht worden dat deze nimmer een officieele aanstelling als gemeentebeambte ge had heeft. P. Nieuwland bedankt voor zijn benoeming als plaatsvervangend lid der gascommissie. Op voorstel van den heer VAN DER MEIDE, die het hard noodig vindt, dat terstond een plaats vervangend lid gekozen wordt, wordt terstond een ander benoemd. Gekozen wordt de heer J. Vroegindeweij Wz„ die deze functie aanvaardt. Tot lid van de commissie tot wering van schoolverzuim in de plaats van den heer J. van der Waal, die bedankte, wordt met 9 stemmen gekozen de heer J. Autsema. De heer Van Eek had 2 stemmen. De H.H. De Lindt en Daornbos verklaren dat zij hunne benoeming, resp. tot regent van het Weeshuis en lid der commissie van toezicht op het Middelbaar Onderwijs aannemen. J. van der Wende en J. van den Hoek kla gen over ongelijke verdeeling van het schilder werk. De VOORZITTER zegt dat het hiermede eigenlijk wat in de war geloopen is. Er was het vorig jaar veel werk te doen. Het beste is om Van der Wende dib jaar het schilderwerk te gunnen en Van den Hoek het aanvullend werk te geven. De heer KOESE zegt dat deze kwestie met de ambachtslieden ieder jaar weer ter tafel komt. Spreker oppert het denkbeeld om het werk bo ven een bepaald bedrag publiek aan te besteden dan is men van alle moeite af. Nu zijn er die 1000.— aan de gemeente verdienen, terwijl anderen het met 100.— moeten stellen. De heer KOOTTE zegt dat de Raad twee jaar geleden die zelfde kwestie met de timmer lieden heeft gehad. Spr. zegter is toch een rooster Wanneer B. en W. zich daar strikt aan houden, kan er geen moeite komen. Wan neer men nu die brieven leest lijkt 't wel of ze allemaal tegelijk recht op het werk hebben. De VOORZITTER antwoordt dat er in 't afgeloopen jaar veel werk is gedaan dat noodig was. Het jaar daarvoor was er geen geld en moest het er zuinig naar toe. De heer KOOTTE meent dat het dit jaar Van den Hoek z'n beurt is, wanneer Van der Wende nu voor gaat, slaat men Van den Hoek weer over. Wethouder ZAAIJER zegt dat deze ellende zal blijven voortduren, wanneer er wordt afge- geweken van het rooster. Er is een besluit ge weest dat Van den Hoek zijn achterstand mocht inhalen. Het is toevallig dat hij nu veel beschre ven heeft, maar ook anderen hebben veel be schreven. Daar komt bij, dat Dorsman ingevallen is. De heer STRUIJK juist dat is het onrecht vaardige geweest, dat had niet moeten gebeuren. Dorsman had onder op 't lijstje gemoeten. Wethouder ZAAIJER zegt, dat er maar één oplossing is, n.l. niet meer van het rooster af wijken. De heer STRUIK zegt dat men in het moeras blijft zitten als dat modderen zoo doorgaat. Verleden jaar heeft Van Dongen 900. beschreven en Van den Hoek maar 180. Nu hebben B. en W. er rekening mede willen houden dat Van den Hoek dat inhaalde. Het verwondert spreker echter, dat de andere schil ders nu hun stem niet laten hooren, want van Dongen heeft nu weer voor 2200.mogen beschrijven en de anderen slechts voor 1400.. Spreker gelooft dat gekwanseld wordt en er groote voorliefde voor den een boven den an der is. Eerst krijgt Van Dongen 700..meer werk dan Van den Hoek en nu krijgt hij weer 800.- meer dan anderen. Spreker vindt het ook een groote fout dat de heer Dorsman die 8 jaar lang raadslid geweest is voorgeschoven wordt. Er had niet van het rooster afgeweken moeten worden. De heer Dorsman heeft zelf niet gevraagd om eerst aan de beurt te komen. Hij verzocht alleen om weer in aanmerking te mogen komen als 't zijn beurt is. Het was billijk geweest wanneer hij onder aan 't lijstje gezet was. De VOORZITTER betwist dat en meent dat de heer Dorsman, die acht jaar als raadslid het gemeentewerk heeft moeten ontberen, nu eerst in aanmerking diende te komen, De heer STRUIK ontkent dat en meent dat de heer Dorsman, toen hij raadslid werd dat alles vooruit geweten heeft. Spreker zelf is vrachtrijder en weet ook dat hij als raadslid geen geld aan de gemeente verdienen kan. Ieder weet dat als hij raadslid wordt. De heer VOGELAAR vraagt of 't niet moge lijk is dat iedere schilder zoo lang voor de ge meente werkt tot hij aan een vast bedrag geko men is. Dan staan allen gelijk. De heer STRUIK zegt dat Van der Wende en Van der Sluijs nu beiden rechten laten gel den en vraagt of B. en W. er om geloot hebben wie nu voor moet gaan. De VOORZITTER antwoordt ontkennend. De heer STRUIJK constateert, dat er nu dan weer willekeur in 't spel is. Van der Wende wordt er dan door B. en W. uitgeschopt. De heer VAN DER MEIDE weet een op lossing en zegt, dat er nog wer kte doen is in de school. .Laten de drie schilders nu elk een flink cijfer beschrijven dan zijn de moeilijkheden opge lost en kan vervolgens weer volgens rooster ge werkt worden. De VOORZITTER zegt dit denkbeeld in B. en W. al besproken te hebben. Aldus wordt met algemeene stemmen besloten,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1929 | | pagina 1