L UIT HET WOORD J
0. WARNAER, Dirksland, Ds. G. VAN DER WAL, Dirksland, A. H. VAN YPEREN, Herkingen en Ds. G. VAN DER ZEE, Den Bommel, Eindredacteur
PREDIKBEURTEN
Geestelijke Opbouw
ALLERLEI
schetsen uit de
kerkgeschiedenis
ONDER REDACTIE VAN
OP ZONDAG 30 DEC. 1928
S STICHTELIJKE OVERDENKING
xxir.
I
VOOR DEN ZONDAG
i
NED. HERV. KERK.
Sommelsdijk, v.m. Ds. van Ameide (Doop) en
's av. leesdienst.
Middelharnis, v.m. leesdienst en 's av. 6 uur
Ds. v. d. Zee van Den Bommel (Oudejaars
predikatie en collecte voor de armen).
Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9 uur Ds. Polhuijs
en n.m. 2 uur leesdienst.
Den Bommel, v.m. 9.30 uur Ds. v. d. Zee en
's av. 6 uur leesdienst.
Ooltgensplaat, v.m. 9.30 leesdienst en 's av.
6 uur dhr. Vetter van Langstraat (Oude-
jaarspredikatie en collecte v. d. Kas Ger. Em.
Pred. Wed. en Weezen).
Oude Tonge, v.m. geen dienst en 's av. 6 uur
Ds. v. d. Wal van Dirksland.
Nieuwe Tonge, v.m. leesdienst en n.m. 2 uur
dhr. van Yperen.
Dirksland, v.m. Ds. v. d. Wal en 's av. lees
dienst.
Herkingen, v.m. 9.30 en 's av. 6 uur dhr. van
Yperen.
Melissant, 's av. 6 uur Ds. van Ameide van
Sommelsdijk (Oudejaarspredikatie en collecte
v. d. Wed. en Weezenbeurs.)
Goedereede, 's av. 6 uur dhr. W. Bouman van
Stellendam.
Ouddorp, v.m. leesdienst en n.m. Ds. Polhuijs
van Stad aan 't Haringvliet. -
GEREF. KERK.
Middelharnis, v.m. en 's av. Ds. Haitsema.
Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9.30 en n.m. 5.30
uur Ds. de Graaff.
Ooltgensplaat, v.m. 9.30 en 's av. 6 uur lees
dienst.
Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer.
GEREF. GEMEENTE.
Middelharnis, v.m. en 's av. leesdienst.
Dirksland, v.m. en 's av. Ds. de Blois.
Herkingen, v.m. 9, n.m. 2 en 's av. 6 utir
leesdienst.
Ouddorp, v.m. en n.m. leesdienst.
OUD-GEREF. GEMEENTE.
Herkingen, v.m. 9 en n.m. 2 uur leesdienst.
PREDIKBEURTEN op MAANDAG 31 DEC.
(Oudejaar),
NED. HERV. KERK.
Sommelsdijk, 's av. 6 uur Ds. van Ameide.
Middelharnis, geen dienst.
Den Bommel, 's av. 6 uur Ds. van der Zee
(collecte v. d. Kas Ger. Em. Pred Wed. en
Weezen).
Nieuwe Tonge, 's av. 6 uur leesdienst.
Dirksland, 's av. Ds. van der Wal.
Herkingen 's av. 6 uur dhr. van Yperen (coll.
Wed. en Weezenbeurs).
Ouddorp, 's av. 6 uur leesdienst.
GEREF. KERK.
Ooltgensplaat, 's av. 6 uur Ds. de Lange.
Ouddorp, 's av. Ds. Diemer.
GEREF. GEMEENTE.
Middelharnis, 's av. 6 uur leesdienst.
Dirksland, 's av. 6 uur Ds. de Blois.
Herkingen, 's av. leesdienst.
PREDIKBEURTEN op DINSDAG 1 JAN. '29.
Nieuwjaarsdag
Sommelsdijk, v.m. 9 uur Ds. van Ameide.
Middelharnis, geen dienst.
Dirksland, v.m. Ds. van der Wal.
Herkingen, v.m. 9.30 uur dhr. van Yperen.
Ouddorp, v.m. 9.30 leesdienst.
GEREF. KERK.
Ooltgensplaat, v.m. Ds. de Lange.
Ouddorp, v.m. Ds. Diemer.
GEREF. GEMEENTE.
Middelharnis, v.m. 9.30 leesdienst.
Dirksland, v.m. 9 uur Ds. de Blois.
Herkingen, v.m. 9 uur leesdienst.
Ouddorp, v.m. leesdienst.
Van de overige gemeenten geen opgaaf.
BBBBBBBBBBI
B
HET IS GESCHIED!
[Oudejaar],
Het is geschied.
Openbaring 16 17b.
Nog enkele uren en van het jaar onzes
Heeren 1928 wordt gezegd: „Het is geschied".
En we worden bepaald bij het woord van Mo-
zes: „We vliegen doorhenen". Is 't niet voorbij
gevlogen En toch wat is er veel in het
bijna afgeloopen jaar gebeurd Zie maar eens
in de dagbladen, waarin de voornaamste ge
beurtenissen worden gememoreerd Wat een
rampen, wat een lange lijst van namen van
vooraanstaande personen, die het tijdelijke met
het eeuwige hebben verwisseld 1
En gij, lezer, werpt wat u zelf aangaat een
blik achterwaarts. Ge staat even stil en be
rekent wat het afgeloopen jaar u gebracht heeft:
winst of verlies in stoffelijk opzicht. En dat mag,
ja dat moet„Die zijn huisgezin niet verzorgt
is erger dan een ongeloovige", zegt de Schrift.
En ge acht het een groot voorrecht wanneer
geen geliefden des harten u door den dood
werden ontnomen
O, wil bij de overdenking ervan er wel aan
denken, dat God het was, die u alles leidde en
beschikte
Maar laten we voor alles aandacht schenken
aan de geestelijke dingen. Laten we ons af
vragen, hoe 't er in dat opzicht met ons voor
staat. Zijn we dezelfden gebleven, die zich niet
laten gezeggen Is er misschien een verandering
ten goede gekomen, zoodat 1928 voor ons is
het welaangename jaar des Heeren Is er ook
vooruitgang te bespeuren in het geestelijk leven,
als we dat reeds deelachtig mochten zijn
Ziet, aanstonds wordt van dit jaar gezegd:
«Het is geschied". En zijn we dan geborgen
voor de toekomst, voor de eeuwigheid
Aanstonds wordt weer een tijdkring afge
sloten, maar nog een korte spanne tijds en
van hemel en aarde wordt qezead „Het is
geschied a
O, laten we minder aandacht schenken aan
de wisseling des jaars, dan wel aan de wisseling
van den tijd met de eeuwigheid.
Wat zal die wisseling ons brengen? Daar is
voor des Heeren aangezicht een gedenkboek,
waarin al onze zonden staan opgeteekend Het
zal geopend worden, als „het is geschied",
door hemel en over de aarde zal weerklinken.
Dan worden wé geoordeeld naar onze werken.
En hebben we dan nog het ergste te vreezen
of mogen we reeds gelooven, dat onze namen
geschreven staan in het boek des Levens
Overdenken we de dingen, die haastelijk ge
schieden moeten. Letten we op de oordeelen
Gods, die op aarde zijn en nog komen zullen
Letten we op de openbaring van Gods toorn,
opdat de schrik des Heeren zondaren nog tot
het geloof mocht brengen. Maar letten we ook
op de dingen, die haastelijk geschieden moeten
voor Gods kinderen tot troost en bemoediging.
Ja, de Heere geve hen iets te smaken van de
heerlijkheid, die hun deel zal worden, als „het
is geschied" in vervulling gaat. Dan, als alle
vijanden van Christus en Zijn kerk zullen ver
pletterd worden, dan, als de strijdende kerk
hier beneden en de triomfeerende kerk daar
boven „Het is geschied" zullen uitroepen
Reeds in de dagen der Apostelen werd door
vele geloovigen verlangend naar „het is ge
schied" uitgezien. Maar hoe werden zij in hoop
teleurgesteld. De oorzaak was, dat zij een ver
keerde opvatting hadden over het woord, dat
Jezus haastelijk wederkomen zal. Zij begrepen
niet, dat dit woord niet ziet op den tijd, maar op
de wijze van Zijn wederkomst.
Met het oog daarop was het noodig, dat de
Heere aan Zijn gemeente een openbaring gaf,
gelijk Hij die in de Openbaring aan Johannis
op Padmos gegeven heeft.
In deze Openbaring wordt ons gezegd, dat
Christus steeds bezig is de wereld te overwin
nen. Dat „Hij zal zegepralen" is de hoofdge
dachte van dit Boek, terwijl deze hoofdgedachte
is vastgelegd in de hoofdstukken 4-11, die het
boek der zeven zegelen bevatten. Al wat daar
verder volgt is als aanvulling daarop te be
schouwen. We zullen zooveel wat hier mede
gedeeld wordt, niet tot een oplossing trachten
te brengen. We volstaan met te verwijzen naar
Lukas, waarin in overeenstemming heirmede ge
sproken wordt door Jezus van oorlogen en
pestelentiën, „van de dingen die eerst geschie
den moeten, en nog is het einde niet Met de
opening van het zesde zegel openbaart zich
Gods toorn in een geweldige aardbeving en
vóór de opening van het zevende zegel worden
eerst 144.000 verzegeld terwijl dan door een
plechtig stilzwijgen en door gebeden de Hemel
zich voorbereid op de geweldige openbaring
van Gods toorn. Ondertusschen blijkt bij de
opening van het zevende zegel, dat het bestaat
uit zeven bazuinen. Bij veel wat hier niet te
verklaren is, blijkt loch wel, dat alle machten
worden losgelaten, dat een heirleger van booze
geesten met Satan aan de spits zich in de ge
schiedenis gaat mengen. De wereld ontvangt
een voorsmaak van de hel Satan is op de aar
de gevallen. Wee dan de aarde Wetend, dat
zijn tijd voorts kort is, gaat hij al zijn krachten
inspannen om de kerk van Christus uit te
roeien. Ontzettende tijden alzoo voor de we
reld, maar bange tijden ook voor de geloovigen.
Maar ten slotte zal de gemeente des Heeren
overwinnen door het geloof 1
Om dat te bereiken komen de zeven laatste
plagen. Aan zeven engelen worden zeven fio
len gegeven (een fiool is een drinknap, die ie
mand bij hevigen dorst kan ledigen). Het uit
gieten van de fiolen is de laatste openbaring
van Gods toorn. Achtereenvolgens worden de
aarde, de zee, de fonteinen en de hemelen ge
slagen. De straf wordt steeds zwaarder. Maar
hoe zwaar ook de straf zal zijn, ze zal geen
bekeering uitwerken. De menschen zullen den
God des Hemels lasteren. De tegenstand tegen
God en Christus zal steeds grooter worden. Zóó
zal de wereld zich rijp maken voor haren na
derenden ondergang. Met één slag zullen alle
vijanden vernietigd worden (Armageddon). Ten
slotte giet de zevende engel zijn fiool uit op den
vorst der lucht, op Satan dus Ook hij lijdt
een volkomen nederlaag. Voortaan zal de macht
van het Lam zich alleen doen gelden. Dan is
het einde gekomen. Dan zal de zegevierende
gemeente uitroepen „Het is geschiedEn
zal dan uw stem zich paren in het koor van
alle gezaligden
O, onbekeerde zondaar beeft nog voor den
toorn des Heeren. Ontvliedt nog den toekomen
den toorn. Misschien wordt van uw leven eer
der gezegd „het is geschied", dan van dit jaar.
Dan is het voor eeuwig te laat.
O, laat het dan bij u niet langer zijn „Gij
geveinsden, het aanschijn der aarde en des he
mels weet gij te beproeven, en hoe beproeft gij
dezen tijd niet „Wanneer gij een wolk
ziet opgaan van 't Westen, terstond zegt gij
lieden er komt regen, en 't geschiedt alzoo. En
wanneer gij den Zuidenwind ziet waaien, zoo
zegt gij: er zal hitte zijn; en 't geschiedt.
O, merk op de dingen, die haastelijk geschie
den zullen en zoekt nog vrede voor uw arme
ziel bij den Heere Aan Hem uw zonden bele
den aan Hem u toebetrouwd. Gij zult onder
vinden, dat tegenover de openbaring van Zijn
toorn staat de openbaring van Zijn genade.
Kinderen des Heeren, laat u bemoedigen door
het woord van onze overdenking. Zie naar de
heerlijke toekomst verlangend uit. Laat het
woord „het is gëschied" u er toe opwekken
om blijmoedig uw reis te vervolgen. Laat het
voor u een woord zijn, als of het reeds was
vervuld. Rust niet, voor uw verlangen uitgaat
naar de vervulling aller dingen, uitgaat naar
de gezegende hope en verschijning van God en
uwen Zaligmaker Jezus Christus. O, daar zijn
tijden, dat gij niet durft hopen en bidden: Kom
Heere Jezus, En toch moet dat de taal en het
gebed van Gods kinderen zijn. Op de belofte,
die van den Hemel nederdaalt, dat het straks
is geschhied, moet gij antwoorden met het gebed
„Heere laat het spoedig geschieden."
„Kom, Heere Jezus maak een einde aan on
zen toestand van zonde en verdriet.
„Kom Heere Jezus, verzamel uw volk uit deze
booze wereld, die U verwerpt en ook Uw volk
haat.
„Kom Heere Jezus, laat het spoedig geschie
den, vervul het groote doel, waarop Gij Uw
volk hebt doen hopen."
O, kom Heere Jezus 1 Neem Uw volk op in
den hemel, in den toestand van volmaakten vre
de en volkomen blijdschap, waar het geloof
zal zijn verwisseld in aanschouwen."
O, wat een heerlijkheid, welke u wacht. Sla
even op hoofdst. 21 vers 6, waar het woord van
onze overdenking wordt herhaald. Daar spreekt
Hij, Die op den troon zit Zelf „het is geschied"
uit als bewijs, dat Christus alles heeft volbracht
Satan, zonde en dood zijn overwonnen door
Hem Hij geeft het Koninkrijk over aan God
den Vader 1 Door vele verdrukkingen heen
heeft Hij de Zijnen geleid tot de heerlijkheid
der Zonen Gods. Dan zullen zij de eeuwen
doorleven in onsterfelijkheid. Dan geen oud- en
geen nieuwjaar meer Daarom, kinderen Gods
zij uw bede „Kom Heere Jezus, ja, kom haas
telijk, Heere
H.
v. Y.
JEZUS' NAAM EN AFKOMST.
Het Nieuwe Testament is op zijn eerste blad
zijde van rijker beteekenis dan zich op het
eerste gezicht laat bevroeden.
Voor den getrouwen bijbellezer ligt hier een
terrein van onderzoek, waar hij veel wetens
waardigs zal vinden voor hart en hoofd.
Daar wordt ons geleerd, dat de naam van
het kindeke dat geboren stond te worden, zou
zijn Jezus; want Hij zal Zijn volk zalig maken
van hunne zonden.
Nu was de naam Jezus in die dagen een ge
wone naam. Ook andere personen hebben dien
naam gedragen, n.l. onder anderen in het Oude
Testament, alwaar diezelfde naam in het He-
breeuwsch klinktJozua, of Jezua. Wij kennen
den Jozua, die het volk na Mozes in het aard-
sche Kanaan leidde; ook Jezua de Hoogepriester,
het volk uit de ballingschap mede terugvoe
rende in het beloofde land.
Gelijk alle namen in den Bijbel, zoo ook heeft
de naam Jezus, Jozua, eene beteekenis, en wel
deze Jehova helpt.
Maar na des Heilands omwandeling, heeft
geen Jood zijn zoon meer Jezus genoemd, en
wel uit haat en grimmige vijandschap tegen den
vervloekten en gekruisigden Nazarenermaar
ook geen Heiden, overgekomen tot het Christen
dom, gaf zijn zoon meer dezen naam, wijl deze
heerlijke naam alleen toekwam aan den Zalig
maker. Alzoo uit heiligen eerbied.
Iets meer is er in 't kort te zeggen van Jezus'
afkomst. Matth. 1 en Lukas 3 behelzen het ge
slachtsregister. Zoon register werd het kind
reeds vroeg ingeprent, en werd geregeld bijge
houden.
Geliefd bij den Jood, zijn ze ons dikwijls een
stof van veronachtzaming.
Maar het geslachtsregister van Jezus heeft
een verstrekkende beteekenis. Matth. is een
Jood; hij was Levi de tollenaar. Deswege be
gint hij bij Abraham, de stamvader en daalt af
tot Jezus.
Lukas daarentegen, de bekeerde heiden, begint
bij Jezus, en klimt op, hooger dan tot Abra
ham. n.l. tot Adam, den eersten mensch, den
Zoon van God, (Lukas 3 38.) Hier is het
gezichtsveld wijder, zijnde het heil ook den
heidenen beschoren.
Wij bezien hier echter Matth. I.
Het register heeft zijn beginpunt in Abraham,
zijn hoogtepunt in David den Koning, zijn laag
ste punt in de ballingschap, zijn eindpunt in
Jezus.
Geen volk ter wereld dat ons zóó met nauw
keurige zekerheid zijn afstamming kan toonen.
Abraham en Izak tot zijn geslacht te mogen
hebben is een eere. Abraham de geloofsheld.
Izak de stille bidder. Maar dan Jacob. Zeker
een man Gods, doch ook een mensch met zonde
en bedriegerij bevlekt.
Voorts Juda, hoewel de belofte deelachtig,
een hoereerder met zijn schoondochter. Hoewel
Jozef de verleiding vlood, was Juda de beloofde
stamvader. Doch de stamhouder Fares, (of Pe
res) ontleent zijn naam aan de breuke; een breu-
ke die er door de zonde is tusschen God en
mensch. Peres, op u is de breuke, zeide zijn
moeder bij de geboorte.
Voprts zien wij hier, wat nergens voorkomt,
namen van vrouwen in het register. Dit strekt
een Jood tot ergernis, wijl de afstamming ging
naar den Vader. En dan, welke vrouwen
Ten eerste Rachabwederom een schand
vlek. Zij was een hoer uit Jericho.
Voorts Ruth. Moge zij al een liefelijk figuur
zijn, zij was toch een heidin, afkomstig uit Mo-
ab, terwijl Moab zelf op oneervolle wijze uit
Loth was voortgesproten. Wederom een schand
vlek.
En zoo wij al met de vermelding van David
in vers 6 verademing krijgen beklemt ons de
lezing, wijl hier gewag wordt gemaakt van het
schandelijk feit van David, zijn handelwijze met
Uria rijst op, zijn daad met Bathseba wordt
met verzwijging toch gezegd.
Daarna een lijst van goddelooze koningen,
onder wie alleeen Hiskia en Josia met eere
kunnen worden genoemd.
Dan gaat het de ballingschap in, maar hoe
wel diep vernederd, wordt het zaad des Ver-
bonds nochthans behouden, wijl Christus Jezus
er uit geboren zou worden.
Dit alles nu is open en bloot te boek ge
steld, zonder verzwijging van deze namen, waar
op een vlek, een schandvlek kleeft.
Maar ook hiermede wordt bewezen, dat de
Heere in onze zonde en ellende is ingedaald, en
bij Zijne geboorte nochtans was het Heilige,
dat uit Maria geboren zou worden.
Zijn afstamming is uit Jood en heiden, en
tevens waren zijn uitgangen van ouds.
Ingedaald in het menschelijk geslacht, werd
hij reeds door afstamming onze natuur deel
achtig om in onze erfschuld in te dalen.
Zijn register is een prediking.
Een prediking van de liefde Gods.
De onkosten en reparatiën waren geheel se
dert eenige jaren voor de kerk, en nu was de
Diaconie in naam van een lastigen bedelaar
bevrijd.
Toch was deze kas niet dik. De inkomsten
waren zoo goed als alleen de collecte. Gezien
de bevolking valt het voor die dagen nog niet
eens tegen, dat iedere maand 25.— werd
gecollecteerd.
Ook hield men wel eens een extra collecte
voor eene noodlijdende gemeente, zooals b.v.
12 Sept. 1700, toen voor Goeree op een Zondag
20.95 werd bijeengebracht.
Waar het -dorp klein was en de gemeente
één, zoo is te verstaan, dat men spoedig geneigd
was iets aan de kerk of diakonie te vermaken.
Deed men het uit de ware liefde Gods om
Christus wille uit dankbaarheid, dan was het
natuurlijk het ware geven; maar niet iedereen
is bedeeld met gelijke gaven, zoo in de natuur
als in de genade.
Zoo ontving de diakonie in 1704 een legaat
van 50.—, met nader aangeduid als: „van
de moeder van Benjamin".
De diakonie maakte het over het algemeen
goed, en waar men geld over had, kocht men
land of gaf geld op hypotheek.
De stukken daarvoor benoodigd werden ge
schreven door den Secretaris van Ooltgens
plaat, die een soort obligatie of custing-brief
schreef. Dit was dus het stuk waarin de namen
stonden uitgedrukt van schuldeischer, schulde
naar en bedrag der schuld.
Het valt ons op, dat de stroom van zwervers
is verminderd. Wel is waar bracht Ds. Vrees
water jaarlijks een bedrag in rekening, dat hij
aan bedelaars had uitgedeeld, doch 't is niet
meer zoo erg als veertig jaren vroeger. Alleen
werd er nog steeds trouw gecollecteerd voor de
noodlijdende kerken in het land van Gulik en
de Paltz.
Onze eigen uitgaven betreffen meer zuiver
bedeeling van behoeftigen. Deze ontvingen
1.— a 1.50 per week. Voorts kleeren, die
door een naaister gemaakt werden.
Een vast artikel was de turf, waarvoor jaar
op jaar de turfschipper Dirck Leeflanck zorgde.
Het blijkt, dat er ook een armhuis was, doch
hoe men er aan gekomen is, of dat er een kamer
voor oudjes is ingeruimd, is onbekend.
De kerkeraad telde wekelijks de collecte, en
wierp de „kwade duiten" in de lade van de
oude tafel. Dikwijls vergaderde men nu juist
niet, doch besprak vele dingen des Zondags
en hield zelfs op eersten Kerstdag vergadering
om te stemmen.
Van oudejaarsavond tot heden geen spoor
van kerkdienst, doch wel van nieuwjaars
morgen.
Zoo wijzigen zich toestanden, en veranderen
de begrippen en inzichten, doch voor alle tijden
bleef dezelfde eisch: Zoekt eerst het Koninkrijk
Gods.
(Wordt vervolgd).
BBBB
BBBB
BB
VAN DEN BOMMEL
door
Ds. G. VAN DER ZEE.
DIACONIE 1698-1718.
Het boek van deze jaren geeft ons een over
zicht van den stand van zaken der Diakonie
SOMMELSDIJK. Op den middag van den
eersten Kerstdag werd met de kinderen van de
Zondagsschool Kerstfeest -gevierd. De kinderen
werden op een en ander getracteerd, daartoe
door milde gevers in staat gesteld. De voor
dat doel gehouden collecte bracht ongeveer
180.— op.
MIDDELHARNIS. In de Geref. Kerk is tot
ouderling herkozen de heer J. Bienefelt en tot
diaken de heer A. Knape.
Vrijdag 21 December 1.1., des avonds
7 uur, hield de J.V. „Spreuken 23 23" van
Sommelsdijk, in het gebouw „Rehoboth" bij
de Geref. Kerk haar achtste jaarvergadering.
De Voorzitter, vr. G. L. Born van Middel
harnis, opende de vergadering door te laten
zingen Ps. 68 IQ, las Ps. 90 en ging voor
in' gebed. Hierna riep hij allen een hartelijk
welkom toe, wees op de noodzakelijkheid der
J.V., spoorde de ouders aan hun zonen naar de
J.V. te zenden en riep de medewerking in voor
het ordelijk doen verloopen der vergadering.
Alsnu werden de jaarverslagen door de ver
schillende functionarissen voorgelezen. De ver-
eeniging bestaat momenteel uit 22 leden, ter
wijl ook voor haar stof tot dankbaarheid over
het afgeloopen jaar te over is. Hierna levert
vr. G. L. Born een inleiding over Gew. Gesch.
„Jezus en de Kananeesche vrouw" aan de hand
van Mathh. 15 2228. Dan pauze.
Daarna leidt vr. H. Knape in een onderwerp
over de doodstraf. Vr. D. Mans geeft een
inleidihg ten beste over art. 8 der Ned. Ge
loofsbelijdenis, handelende over: „De eenheid
Gods, zijnde één in wezen en onderscheiden
in drie personen". Dan pauze.
Vervolgens deelt de voorzitter mede, dat vr.
D. Uijl, die een inleiding zou leveren over de
Belgische opstand, door een klein ongelukje
an een zijner oogen, niet in staat is het onder
werp voor te lezen, waarom hij, nadat niemand
iets voor de rondvraag had, een ieder voor hun
tegenwoordigheid dank zegde.
Op de inleiding van vr. Born en vr. Mans
werd gelegenheid gegeven tot het stellen van
vragen. Hiervan werd ruimschoots gebruik ge
maakt en ontstond er een aangename discussie.
Alle geleverde onderwerpen getuigden van
flinke studie en werden met aandacht door de
aanwezigen aangehoord.
Van verschillende zustervereenigingen waren
felicitatiebrieven ingekomen, waarvan de voor
zitter mededeeling deed.
Nadat nog gezongen was Ps. 121 1, eindigde
ouderling De Bakker de jaarvergadering met
dankzegging.
De aanweziging werden tijdens de pauze op
een en ander getracteerd. De gehouden collecte
bracht 13.50 op.
Met dankbaarheid kan ook deze vereeniging
op haar goed geslaagde jaarvergadering terug
zien.
Evenals vorige jaren werd door de ver
eeniging „Dorcas" alhier in deze week weder
aan 85 behoeftigen een gift in geld uitgedeeld
tot een bedrag van 250.
STAD AAN 'T HARINGVLIET. Tot Kerk
voogd in de Ned. Herv. Kerk alhier is gekozen
L. Huizer Fz., in plaats van P. J. Dorsman.
Tot ouderling in de Geref. Kerk alhier
is herkozen G. J. Kasteleijn, en gekozen als
diaken in de plaats van C. S. Koole, C. van
Gurp. i
DEN BOMMEL.* Dp den tweeden Kerstdag,
des nam. 5 uur, had in de Herv. Kerk alhier
de viering van het Kerstfeest van de Zondags-
schoolvereeniging „Samuel" plaats.
Ofschoon het weder ongunstig was, waren
zeer velen opgekomen, om deze eerst Kerst
feestviering bij te wonen, zoodat de kerk geheel
gevuld was.
De WelErw. Heer Ds. van der Zee opende
de samenkomst met het laten zingen van Ps. 98
vs. 1 en 2 en ging daarna voor in gebed. Daarna
sprak Zijn Ëerw. een kort openingswoord,
waarin hij in welgekozen woorden de oprichting
van de Zondagsschool te dezer plaatse schetste.
Dan zingen de kinderen het „Eere zij God".
Vervolgens krijgt Mej. A. J. Eenink het woord
om de Kerstgeschiedenis te vertellen. Op zeer
duidelijk wijze zette zij de beteekenis van het
Kerstfeest uiteen. Haar vertelling was boeiend
en de kinderen zaten met open monden te luis
teren naar hetgeen de juffrouw ta, vertellen had.
Daarna werden de Kerstliederen: „Bij Beth-
lehems kribbe" en „De herdertjes lagen bij
nachte" door de kinderen gezongen. Ook deze
Kerstliederen werden zeer mooi ten gehoore
gebracht.
Hierna werd gezongen Ps. 68 vs. 10 en 16.
Tijdens het zingen werd gecollecteerd.
Daarna werd gepauzeerd en werden de kin
deren en ook de aanwezigen op eenige ver
snaperingen getracteerd.
Na de pauze krijgt A. M. Bom de leiding.
Eerst werd gezongen de Lofzang van Zacha-
rias vs. 4, daarna zingen de vier dames, uit
makende het personeel van de Zondagsschool,
„De Heilige Stad" en „Zalig alleen". De wijze
van uitvoering getuigde van ernstige studie.
Vervolgens werden een achttal kinderen in
de gelegenheid gesteld de opgegeven teksten op
te zeggen.
Hierna doet Mej. Bom een vrije vertelling,
getiteld: „Voor Klaas en voor Mij". Dit ver
haal schetste een jongeman, als groot zondaar,
die van geen godsdienst wilde weten en door
bijzonder omstandigheden gedwongen werd een
Kerstfeest van de Zondagsschool bij te wonen,
daar tot andere inzichten werd gebracht en een
trouw Christen werd. Het verhaal werd hoe
langer hoe boeiender. Ook dit viel goed in
den smaak.
Daarna werden nog eenige zangstukjes door
de kinderen gezongen. De kinderen, die de
Zondagsschool gingen verlaten, zongen daarna:
„Ga niet alleen door 't leven". Deze kinderen
werden door den predikant met hartelijke, doch
ook ernstige woorden toegesproken.
Daarna spreekt Ds. van der Zee nog een
slotwoord, er op wijzende, dat deze avond als
een gezegende avond mag worden beschouwd.
Alles is schitterend geslaagd en de ouders heb
ben duidelijk kunnen bemerken, dat hun kin
deren heel wat geleerd hebben.
De heer Westerweel, hoofd der O. L. school
No. 2, spreekt daarna een woord van hulde
over de keurige uitvoering van het Kerstfeest en
dankt namens de aanwezigen Ds. van der Zee
en het personeel van de Zondagsschool. In
zonderheid wat de dames Eenink en Bom heb
ben gedaan voor het slagen van dezen avond.
Na het zingen van Ps. 150 vs. 1, eindigt
Ds. van der Zee met dankgebed.
De kinderen krijgen allen nog een fraai boek
ten geschenke en een zak met versnaperingen.
Moge de Zondagsschool te dezer plaatse nog
vele Kerstdagen vieren en moge God hierover
zijn zegen gebieden.
Het was een aangename en vooral voor de
kinderen leerrijke avond. Een woord van bij
zonderen dank aan Ds. van der Zee en de
leidsters van de Zondagsschool mag hier niet
ontbreken.
Ds. van der Zee, die op uitmuntende wijze
het muzikale gedeelte vrezorgde, werd van tijd
tot tijd vervangen door Mej. Bom, die haar taak
ook schitterend volbracht.
OUDE TONGE. Op 2 Januari a.s., des
's av. 6 uur, hoopt in de Oude School op te
treden Ds. Kok van Gouda.
NIEUWE TONGE. De beroepen predikant,
Ds. Lekkerkerker te Delft, hoopt D.V. aan
staande Woensdag de gemeente te bezoeken,
en des avonds voor haar op te treden.
De catechisatiën in de Ned. Herv. Kerk
zullen a.s. Donderdag weer op de gewone uren
worden gehouden.
DIRKSLAND. De heer P. Ruit heeft zijn
benoeming tot ouderling en de heer R. Noordijk
tot diaken in de Ned. Herv. Kerk alhier aan
genomen.
Ds. A. de Blois alhier, is beroepen bij
de Geref. Gemeente te Benthuizen.
HERKINGEN. Naar men ons mededeelt heeft
de oogstcollecte, in de kerk der Geref. Gemeen
te gehouden, opgebracht ruim 700.—.
STELLENDAM. Ouders, die hun kinderen
a.s. Zondag in de Ned. Herv. wenschen te
doen doopen, dienen daarvan aangifte te doen
op Zaterdagavond van 7—8 uur in de con
sistoriekamer.
OUDDORP. De collecte voor het gesticht
van zenuwlijders, gehouden bij het optreden
van den heer Dekker van Bleiswijk in de Herv.
Kerk, heeft 63.— opgebracht.
ZENDINGSFILM „WARTA SARI".
De bekende Zendingsfilm „Warta Sari", die
ons zoo'n goeden kijk geeft op het werk van
de Protestantsche Zending in Oost-Java, komt,
zooals we reeds meldden,, in de week van
1419 Januari ot> het eiland: Het kan z'n nut
hebben nu reeds mede te deelen, welke avonden
voor de verschillende plaatsen zijn uitgetrokken:
Maandagavond 14 Januari: Stad aan 't Ha
ringvliet.
Dinsdagavond 15 Januari: Oude Tonge.
Woensdagavond 16 Januari: Melissant.
Donderdagavond 17 Januari: Dirksland.
Vrijdagavond 18 Januari: Middelharnis.
Ook Goedereede en Ooltgensplaat krijgen
hun beurt. In een volgend nummer hopen wij
een en ander nader op te geven. Op verschil
lende plaatsen krijgen ook de leerlingen der
scholen gelegenheid de film te zien.
ZONDAGSSCHOLEN.
Oude Tonge: Aanvang D.V. 13 Januari.
Den BommelAanvang D.V. 27 Januari.