L UIT HET WOORD J 0. WARNAER, Dirksland, Ds. G. VAN DER WAL, Dirksland, A. H. VAN YPEREN, Herkingen en Ds. G. VAN DER ZEE, Den Bommel, Eindredacteur PREDIKBEURTEN Geestelijke Opbouw ALLERLEI schetsen uit de kerkgeschiedenis ONDER REDACTIE VAN OP ZONDAG 30 DEC. 1928 S STICHTELIJKE OVERDENKING xxir. I VOOR DEN ZONDAG i NED. HERV. KERK. Sommelsdijk, v.m. Ds. van Ameide (Doop) en 's av. leesdienst. Middelharnis, v.m. leesdienst en 's av. 6 uur Ds. v. d. Zee van Den Bommel (Oudejaars predikatie en collecte voor de armen). Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9 uur Ds. Polhuijs en n.m. 2 uur leesdienst. Den Bommel, v.m. 9.30 uur Ds. v. d. Zee en 's av. 6 uur leesdienst. Ooltgensplaat, v.m. 9.30 leesdienst en 's av. 6 uur dhr. Vetter van Langstraat (Oude- jaarspredikatie en collecte v. d. Kas Ger. Em. Pred. Wed. en Weezen). Oude Tonge, v.m. geen dienst en 's av. 6 uur Ds. v. d. Wal van Dirksland. Nieuwe Tonge, v.m. leesdienst en n.m. 2 uur dhr. van Yperen. Dirksland, v.m. Ds. v. d. Wal en 's av. lees dienst. Herkingen, v.m. 9.30 en 's av. 6 uur dhr. van Yperen. Melissant, 's av. 6 uur Ds. van Ameide van Sommelsdijk (Oudejaarspredikatie en collecte v. d. Wed. en Weezenbeurs.) Goedereede, 's av. 6 uur dhr. W. Bouman van Stellendam. Ouddorp, v.m. leesdienst en n.m. Ds. Polhuijs van Stad aan 't Haringvliet. - GEREF. KERK. Middelharnis, v.m. en 's av. Ds. Haitsema. Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9.30 en n.m. 5.30 uur Ds. de Graaff. Ooltgensplaat, v.m. 9.30 en 's av. 6 uur lees dienst. Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer. GEREF. GEMEENTE. Middelharnis, v.m. en 's av. leesdienst. Dirksland, v.m. en 's av. Ds. de Blois. Herkingen, v.m. 9, n.m. 2 en 's av. 6 utir leesdienst. Ouddorp, v.m. en n.m. leesdienst. OUD-GEREF. GEMEENTE. Herkingen, v.m. 9 en n.m. 2 uur leesdienst. PREDIKBEURTEN op MAANDAG 31 DEC. (Oudejaar), NED. HERV. KERK. Sommelsdijk, 's av. 6 uur Ds. van Ameide. Middelharnis, geen dienst. Den Bommel, 's av. 6 uur Ds. van der Zee (collecte v. d. Kas Ger. Em. Pred Wed. en Weezen). Nieuwe Tonge, 's av. 6 uur leesdienst. Dirksland, 's av. Ds. van der Wal. Herkingen 's av. 6 uur dhr. van Yperen (coll. Wed. en Weezenbeurs). Ouddorp, 's av. 6 uur leesdienst. GEREF. KERK. Ooltgensplaat, 's av. 6 uur Ds. de Lange. Ouddorp, 's av. Ds. Diemer. GEREF. GEMEENTE. Middelharnis, 's av. 6 uur leesdienst. Dirksland, 's av. 6 uur Ds. de Blois. Herkingen, 's av. leesdienst. PREDIKBEURTEN op DINSDAG 1 JAN. '29. Nieuwjaarsdag Sommelsdijk, v.m. 9 uur Ds. van Ameide. Middelharnis, geen dienst. Dirksland, v.m. Ds. van der Wal. Herkingen, v.m. 9.30 uur dhr. van Yperen. Ouddorp, v.m. 9.30 leesdienst. GEREF. KERK. Ooltgensplaat, v.m. Ds. de Lange. Ouddorp, v.m. Ds. Diemer. GEREF. GEMEENTE. Middelharnis, v.m. 9.30 leesdienst. Dirksland, v.m. 9 uur Ds. de Blois. Herkingen, v.m. 9 uur leesdienst. Ouddorp, v.m. leesdienst. Van de overige gemeenten geen opgaaf. BBBBBBBBBBI B HET IS GESCHIED! [Oudejaar], Het is geschied. Openbaring 16 17b. Nog enkele uren en van het jaar onzes Heeren 1928 wordt gezegd: „Het is geschied". En we worden bepaald bij het woord van Mo- zes: „We vliegen doorhenen". Is 't niet voorbij gevlogen En toch wat is er veel in het bijna afgeloopen jaar gebeurd Zie maar eens in de dagbladen, waarin de voornaamste ge beurtenissen worden gememoreerd Wat een rampen, wat een lange lijst van namen van vooraanstaande personen, die het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld 1 En gij, lezer, werpt wat u zelf aangaat een blik achterwaarts. Ge staat even stil en be rekent wat het afgeloopen jaar u gebracht heeft: winst of verlies in stoffelijk opzicht. En dat mag, ja dat moet„Die zijn huisgezin niet verzorgt is erger dan een ongeloovige", zegt de Schrift. En ge acht het een groot voorrecht wanneer geen geliefden des harten u door den dood werden ontnomen O, wil bij de overdenking ervan er wel aan denken, dat God het was, die u alles leidde en beschikte Maar laten we voor alles aandacht schenken aan de geestelijke dingen. Laten we ons af vragen, hoe 't er in dat opzicht met ons voor staat. Zijn we dezelfden gebleven, die zich niet laten gezeggen Is er misschien een verandering ten goede gekomen, zoodat 1928 voor ons is het welaangename jaar des Heeren Is er ook vooruitgang te bespeuren in het geestelijk leven, als we dat reeds deelachtig mochten zijn Ziet, aanstonds wordt van dit jaar gezegd: «Het is geschied". En zijn we dan geborgen voor de toekomst, voor de eeuwigheid Aanstonds wordt weer een tijdkring afge sloten, maar nog een korte spanne tijds en van hemel en aarde wordt qezead „Het is geschied a O, laten we minder aandacht schenken aan de wisseling des jaars, dan wel aan de wisseling van den tijd met de eeuwigheid. Wat zal die wisseling ons brengen? Daar is voor des Heeren aangezicht een gedenkboek, waarin al onze zonden staan opgeteekend Het zal geopend worden, als „het is geschied", door hemel en over de aarde zal weerklinken. Dan worden wé geoordeeld naar onze werken. En hebben we dan nog het ergste te vreezen of mogen we reeds gelooven, dat onze namen geschreven staan in het boek des Levens Overdenken we de dingen, die haastelijk ge schieden moeten. Letten we op de oordeelen Gods, die op aarde zijn en nog komen zullen Letten we op de openbaring van Gods toorn, opdat de schrik des Heeren zondaren nog tot het geloof mocht brengen. Maar letten we ook op de dingen, die haastelijk geschieden moeten voor Gods kinderen tot troost en bemoediging. Ja, de Heere geve hen iets te smaken van de heerlijkheid, die hun deel zal worden, als „het is geschied" in vervulling gaat. Dan, als alle vijanden van Christus en Zijn kerk zullen ver pletterd worden, dan, als de strijdende kerk hier beneden en de triomfeerende kerk daar boven „Het is geschied" zullen uitroepen Reeds in de dagen der Apostelen werd door vele geloovigen verlangend naar „het is ge schied" uitgezien. Maar hoe werden zij in hoop teleurgesteld. De oorzaak was, dat zij een ver keerde opvatting hadden over het woord, dat Jezus haastelijk wederkomen zal. Zij begrepen niet, dat dit woord niet ziet op den tijd, maar op de wijze van Zijn wederkomst. Met het oog daarop was het noodig, dat de Heere aan Zijn gemeente een openbaring gaf, gelijk Hij die in de Openbaring aan Johannis op Padmos gegeven heeft. In deze Openbaring wordt ons gezegd, dat Christus steeds bezig is de wereld te overwin nen. Dat „Hij zal zegepralen" is de hoofdge dachte van dit Boek, terwijl deze hoofdgedachte is vastgelegd in de hoofdstukken 4-11, die het boek der zeven zegelen bevatten. Al wat daar verder volgt is als aanvulling daarop te be schouwen. We zullen zooveel wat hier mede gedeeld wordt, niet tot een oplossing trachten te brengen. We volstaan met te verwijzen naar Lukas, waarin in overeenstemming heirmede ge sproken wordt door Jezus van oorlogen en pestelentiën, „van de dingen die eerst geschie den moeten, en nog is het einde niet Met de opening van het zesde zegel openbaart zich Gods toorn in een geweldige aardbeving en vóór de opening van het zevende zegel worden eerst 144.000 verzegeld terwijl dan door een plechtig stilzwijgen en door gebeden de Hemel zich voorbereid op de geweldige openbaring van Gods toorn. Ondertusschen blijkt bij de opening van het zevende zegel, dat het bestaat uit zeven bazuinen. Bij veel wat hier niet te verklaren is, blijkt loch wel, dat alle machten worden losgelaten, dat een heirleger van booze geesten met Satan aan de spits zich in de ge schiedenis gaat mengen. De wereld ontvangt een voorsmaak van de hel Satan is op de aar de gevallen. Wee dan de aarde Wetend, dat zijn tijd voorts kort is, gaat hij al zijn krachten inspannen om de kerk van Christus uit te roeien. Ontzettende tijden alzoo voor de we reld, maar bange tijden ook voor de geloovigen. Maar ten slotte zal de gemeente des Heeren overwinnen door het geloof 1 Om dat te bereiken komen de zeven laatste plagen. Aan zeven engelen worden zeven fio len gegeven (een fiool is een drinknap, die ie mand bij hevigen dorst kan ledigen). Het uit gieten van de fiolen is de laatste openbaring van Gods toorn. Achtereenvolgens worden de aarde, de zee, de fonteinen en de hemelen ge slagen. De straf wordt steeds zwaarder. Maar hoe zwaar ook de straf zal zijn, ze zal geen bekeering uitwerken. De menschen zullen den God des Hemels lasteren. De tegenstand tegen God en Christus zal steeds grooter worden. Zóó zal de wereld zich rijp maken voor haren na derenden ondergang. Met één slag zullen alle vijanden vernietigd worden (Armageddon). Ten slotte giet de zevende engel zijn fiool uit op den vorst der lucht, op Satan dus Ook hij lijdt een volkomen nederlaag. Voortaan zal de macht van het Lam zich alleen doen gelden. Dan is het einde gekomen. Dan zal de zegevierende gemeente uitroepen „Het is geschiedEn zal dan uw stem zich paren in het koor van alle gezaligden O, onbekeerde zondaar beeft nog voor den toorn des Heeren. Ontvliedt nog den toekomen den toorn. Misschien wordt van uw leven eer der gezegd „het is geschied", dan van dit jaar. Dan is het voor eeuwig te laat. O, laat het dan bij u niet langer zijn „Gij geveinsden, het aanschijn der aarde en des he mels weet gij te beproeven, en hoe beproeft gij dezen tijd niet „Wanneer gij een wolk ziet opgaan van 't Westen, terstond zegt gij lieden er komt regen, en 't geschiedt alzoo. En wanneer gij den Zuidenwind ziet waaien, zoo zegt gij: er zal hitte zijn; en 't geschiedt. O, merk op de dingen, die haastelijk geschie den zullen en zoekt nog vrede voor uw arme ziel bij den Heere Aan Hem uw zonden bele den aan Hem u toebetrouwd. Gij zult onder vinden, dat tegenover de openbaring van Zijn toorn staat de openbaring van Zijn genade. Kinderen des Heeren, laat u bemoedigen door het woord van onze overdenking. Zie naar de heerlijke toekomst verlangend uit. Laat het woord „het is gëschied" u er toe opwekken om blijmoedig uw reis te vervolgen. Laat het voor u een woord zijn, als of het reeds was vervuld. Rust niet, voor uw verlangen uitgaat naar de vervulling aller dingen, uitgaat naar de gezegende hope en verschijning van God en uwen Zaligmaker Jezus Christus. O, daar zijn tijden, dat gij niet durft hopen en bidden: Kom Heere Jezus, En toch moet dat de taal en het gebed van Gods kinderen zijn. Op de belofte, die van den Hemel nederdaalt, dat het straks is geschhied, moet gij antwoorden met het gebed „Heere laat het spoedig geschieden." „Kom, Heere Jezus maak een einde aan on zen toestand van zonde en verdriet. „Kom Heere Jezus, verzamel uw volk uit deze booze wereld, die U verwerpt en ook Uw volk haat. „Kom Heere Jezus, laat het spoedig geschie den, vervul het groote doel, waarop Gij Uw volk hebt doen hopen." O, kom Heere Jezus 1 Neem Uw volk op in den hemel, in den toestand van volmaakten vre de en volkomen blijdschap, waar het geloof zal zijn verwisseld in aanschouwen." O, wat een heerlijkheid, welke u wacht. Sla even op hoofdst. 21 vers 6, waar het woord van onze overdenking wordt herhaald. Daar spreekt Hij, Die op den troon zit Zelf „het is geschied" uit als bewijs, dat Christus alles heeft volbracht Satan, zonde en dood zijn overwonnen door Hem Hij geeft het Koninkrijk over aan God den Vader 1 Door vele verdrukkingen heen heeft Hij de Zijnen geleid tot de heerlijkheid der Zonen Gods. Dan zullen zij de eeuwen doorleven in onsterfelijkheid. Dan geen oud- en geen nieuwjaar meer Daarom, kinderen Gods zij uw bede „Kom Heere Jezus, ja, kom haas telijk, Heere H. v. Y. JEZUS' NAAM EN AFKOMST. Het Nieuwe Testament is op zijn eerste blad zijde van rijker beteekenis dan zich op het eerste gezicht laat bevroeden. Voor den getrouwen bijbellezer ligt hier een terrein van onderzoek, waar hij veel wetens waardigs zal vinden voor hart en hoofd. Daar wordt ons geleerd, dat de naam van het kindeke dat geboren stond te worden, zou zijn Jezus; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hunne zonden. Nu was de naam Jezus in die dagen een ge wone naam. Ook andere personen hebben dien naam gedragen, n.l. onder anderen in het Oude Testament, alwaar diezelfde naam in het He- breeuwsch klinktJozua, of Jezua. Wij kennen den Jozua, die het volk na Mozes in het aard- sche Kanaan leidde; ook Jezua de Hoogepriester, het volk uit de ballingschap mede terugvoe rende in het beloofde land. Gelijk alle namen in den Bijbel, zoo ook heeft de naam Jezus, Jozua, eene beteekenis, en wel deze Jehova helpt. Maar na des Heilands omwandeling, heeft geen Jood zijn zoon meer Jezus genoemd, en wel uit haat en grimmige vijandschap tegen den vervloekten en gekruisigden Nazarenermaar ook geen Heiden, overgekomen tot het Christen dom, gaf zijn zoon meer dezen naam, wijl deze heerlijke naam alleen toekwam aan den Zalig maker. Alzoo uit heiligen eerbied. Iets meer is er in 't kort te zeggen van Jezus' afkomst. Matth. 1 en Lukas 3 behelzen het ge slachtsregister. Zoon register werd het kind reeds vroeg ingeprent, en werd geregeld bijge houden. Geliefd bij den Jood, zijn ze ons dikwijls een stof van veronachtzaming. Maar het geslachtsregister van Jezus heeft een verstrekkende beteekenis. Matth. is een Jood; hij was Levi de tollenaar. Deswege be gint hij bij Abraham, de stamvader en daalt af tot Jezus. Lukas daarentegen, de bekeerde heiden, begint bij Jezus, en klimt op, hooger dan tot Abra ham. n.l. tot Adam, den eersten mensch, den Zoon van God, (Lukas 3 38.) Hier is het gezichtsveld wijder, zijnde het heil ook den heidenen beschoren. Wij bezien hier echter Matth. I. Het register heeft zijn beginpunt in Abraham, zijn hoogtepunt in David den Koning, zijn laag ste punt in de ballingschap, zijn eindpunt in Jezus. Geen volk ter wereld dat ons zóó met nauw keurige zekerheid zijn afstamming kan toonen. Abraham en Izak tot zijn geslacht te mogen hebben is een eere. Abraham de geloofsheld. Izak de stille bidder. Maar dan Jacob. Zeker een man Gods, doch ook een mensch met zonde en bedriegerij bevlekt. Voorts Juda, hoewel de belofte deelachtig, een hoereerder met zijn schoondochter. Hoewel Jozef de verleiding vlood, was Juda de beloofde stamvader. Doch de stamhouder Fares, (of Pe res) ontleent zijn naam aan de breuke; een breu- ke die er door de zonde is tusschen God en mensch. Peres, op u is de breuke, zeide zijn moeder bij de geboorte. Voprts zien wij hier, wat nergens voorkomt, namen van vrouwen in het register. Dit strekt een Jood tot ergernis, wijl de afstamming ging naar den Vader. En dan, welke vrouwen Ten eerste Rachabwederom een schand vlek. Zij was een hoer uit Jericho. Voorts Ruth. Moge zij al een liefelijk figuur zijn, zij was toch een heidin, afkomstig uit Mo- ab, terwijl Moab zelf op oneervolle wijze uit Loth was voortgesproten. Wederom een schand vlek. En zoo wij al met de vermelding van David in vers 6 verademing krijgen beklemt ons de lezing, wijl hier gewag wordt gemaakt van het schandelijk feit van David, zijn handelwijze met Uria rijst op, zijn daad met Bathseba wordt met verzwijging toch gezegd. Daarna een lijst van goddelooze koningen, onder wie alleeen Hiskia en Josia met eere kunnen worden genoemd. Dan gaat het de ballingschap in, maar hoe wel diep vernederd, wordt het zaad des Ver- bonds nochthans behouden, wijl Christus Jezus er uit geboren zou worden. Dit alles nu is open en bloot te boek ge steld, zonder verzwijging van deze namen, waar op een vlek, een schandvlek kleeft. Maar ook hiermede wordt bewezen, dat de Heere in onze zonde en ellende is ingedaald, en bij Zijne geboorte nochtans was het Heilige, dat uit Maria geboren zou worden. Zijn afstamming is uit Jood en heiden, en tevens waren zijn uitgangen van ouds. Ingedaald in het menschelijk geslacht, werd hij reeds door afstamming onze natuur deel achtig om in onze erfschuld in te dalen. Zijn register is een prediking. Een prediking van de liefde Gods. De onkosten en reparatiën waren geheel se dert eenige jaren voor de kerk, en nu was de Diaconie in naam van een lastigen bedelaar bevrijd. Toch was deze kas niet dik. De inkomsten waren zoo goed als alleen de collecte. Gezien de bevolking valt het voor die dagen nog niet eens tegen, dat iedere maand 25.— werd gecollecteerd. Ook hield men wel eens een extra collecte voor eene noodlijdende gemeente, zooals b.v. 12 Sept. 1700, toen voor Goeree op een Zondag 20.95 werd bijeengebracht. Waar het -dorp klein was en de gemeente één, zoo is te verstaan, dat men spoedig geneigd was iets aan de kerk of diakonie te vermaken. Deed men het uit de ware liefde Gods om Christus wille uit dankbaarheid, dan was het natuurlijk het ware geven; maar niet iedereen is bedeeld met gelijke gaven, zoo in de natuur als in de genade. Zoo ontving de diakonie in 1704 een legaat van 50.—, met nader aangeduid als: „van de moeder van Benjamin". De diakonie maakte het over het algemeen goed, en waar men geld over had, kocht men land of gaf geld op hypotheek. De stukken daarvoor benoodigd werden ge schreven door den Secretaris van Ooltgens plaat, die een soort obligatie of custing-brief schreef. Dit was dus het stuk waarin de namen stonden uitgedrukt van schuldeischer, schulde naar en bedrag der schuld. Het valt ons op, dat de stroom van zwervers is verminderd. Wel is waar bracht Ds. Vrees water jaarlijks een bedrag in rekening, dat hij aan bedelaars had uitgedeeld, doch 't is niet meer zoo erg als veertig jaren vroeger. Alleen werd er nog steeds trouw gecollecteerd voor de noodlijdende kerken in het land van Gulik en de Paltz. Onze eigen uitgaven betreffen meer zuiver bedeeling van behoeftigen. Deze ontvingen 1.— a 1.50 per week. Voorts kleeren, die door een naaister gemaakt werden. Een vast artikel was de turf, waarvoor jaar op jaar de turfschipper Dirck Leeflanck zorgde. Het blijkt, dat er ook een armhuis was, doch hoe men er aan gekomen is, of dat er een kamer voor oudjes is ingeruimd, is onbekend. De kerkeraad telde wekelijks de collecte, en wierp de „kwade duiten" in de lade van de oude tafel. Dikwijls vergaderde men nu juist niet, doch besprak vele dingen des Zondags en hield zelfs op eersten Kerstdag vergadering om te stemmen. Van oudejaarsavond tot heden geen spoor van kerkdienst, doch wel van nieuwjaars morgen. Zoo wijzigen zich toestanden, en veranderen de begrippen en inzichten, doch voor alle tijden bleef dezelfde eisch: Zoekt eerst het Koninkrijk Gods. (Wordt vervolgd). BBBB BBBB BB VAN DEN BOMMEL door Ds. G. VAN DER ZEE. DIACONIE 1698-1718. Het boek van deze jaren geeft ons een over zicht van den stand van zaken der Diakonie SOMMELSDIJK. Op den middag van den eersten Kerstdag werd met de kinderen van de Zondagsschool Kerstfeest -gevierd. De kinderen werden op een en ander getracteerd, daartoe door milde gevers in staat gesteld. De voor dat doel gehouden collecte bracht ongeveer 180.— op. MIDDELHARNIS. In de Geref. Kerk is tot ouderling herkozen de heer J. Bienefelt en tot diaken de heer A. Knape. Vrijdag 21 December 1.1., des avonds 7 uur, hield de J.V. „Spreuken 23 23" van Sommelsdijk, in het gebouw „Rehoboth" bij de Geref. Kerk haar achtste jaarvergadering. De Voorzitter, vr. G. L. Born van Middel harnis, opende de vergadering door te laten zingen Ps. 68 IQ, las Ps. 90 en ging voor in' gebed. Hierna riep hij allen een hartelijk welkom toe, wees op de noodzakelijkheid der J.V., spoorde de ouders aan hun zonen naar de J.V. te zenden en riep de medewerking in voor het ordelijk doen verloopen der vergadering. Alsnu werden de jaarverslagen door de ver schillende functionarissen voorgelezen. De ver- eeniging bestaat momenteel uit 22 leden, ter wijl ook voor haar stof tot dankbaarheid over het afgeloopen jaar te over is. Hierna levert vr. G. L. Born een inleiding over Gew. Gesch. „Jezus en de Kananeesche vrouw" aan de hand van Mathh. 15 2228. Dan pauze. Daarna leidt vr. H. Knape in een onderwerp over de doodstraf. Vr. D. Mans geeft een inleidihg ten beste over art. 8 der Ned. Ge loofsbelijdenis, handelende over: „De eenheid Gods, zijnde één in wezen en onderscheiden in drie personen". Dan pauze. Vervolgens deelt de voorzitter mede, dat vr. D. Uijl, die een inleiding zou leveren over de Belgische opstand, door een klein ongelukje an een zijner oogen, niet in staat is het onder werp voor te lezen, waarom hij, nadat niemand iets voor de rondvraag had, een ieder voor hun tegenwoordigheid dank zegde. Op de inleiding van vr. Born en vr. Mans werd gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. Hiervan werd ruimschoots gebruik ge maakt en ontstond er een aangename discussie. Alle geleverde onderwerpen getuigden van flinke studie en werden met aandacht door de aanwezigen aangehoord. Van verschillende zustervereenigingen waren felicitatiebrieven ingekomen, waarvan de voor zitter mededeeling deed. Nadat nog gezongen was Ps. 121 1, eindigde ouderling De Bakker de jaarvergadering met dankzegging. De aanweziging werden tijdens de pauze op een en ander getracteerd. De gehouden collecte bracht 13.50 op. Met dankbaarheid kan ook deze vereeniging op haar goed geslaagde jaarvergadering terug zien. Evenals vorige jaren werd door de ver eeniging „Dorcas" alhier in deze week weder aan 85 behoeftigen een gift in geld uitgedeeld tot een bedrag van 250. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Tot Kerk voogd in de Ned. Herv. Kerk alhier is gekozen L. Huizer Fz., in plaats van P. J. Dorsman. Tot ouderling in de Geref. Kerk alhier is herkozen G. J. Kasteleijn, en gekozen als diaken in de plaats van C. S. Koole, C. van Gurp. i DEN BOMMEL.* Dp den tweeden Kerstdag, des nam. 5 uur, had in de Herv. Kerk alhier de viering van het Kerstfeest van de Zondags- schoolvereeniging „Samuel" plaats. Ofschoon het weder ongunstig was, waren zeer velen opgekomen, om deze eerst Kerst feestviering bij te wonen, zoodat de kerk geheel gevuld was. De WelErw. Heer Ds. van der Zee opende de samenkomst met het laten zingen van Ps. 98 vs. 1 en 2 en ging daarna voor in gebed. Daarna sprak Zijn Ëerw. een kort openingswoord, waarin hij in welgekozen woorden de oprichting van de Zondagsschool te dezer plaatse schetste. Dan zingen de kinderen het „Eere zij God". Vervolgens krijgt Mej. A. J. Eenink het woord om de Kerstgeschiedenis te vertellen. Op zeer duidelijk wijze zette zij de beteekenis van het Kerstfeest uiteen. Haar vertelling was boeiend en de kinderen zaten met open monden te luis teren naar hetgeen de juffrouw ta, vertellen had. Daarna werden de Kerstliederen: „Bij Beth- lehems kribbe" en „De herdertjes lagen bij nachte" door de kinderen gezongen. Ook deze Kerstliederen werden zeer mooi ten gehoore gebracht. Hierna werd gezongen Ps. 68 vs. 10 en 16. Tijdens het zingen werd gecollecteerd. Daarna werd gepauzeerd en werden de kin deren en ook de aanwezigen op eenige ver snaperingen getracteerd. Na de pauze krijgt A. M. Bom de leiding. Eerst werd gezongen de Lofzang van Zacha- rias vs. 4, daarna zingen de vier dames, uit makende het personeel van de Zondagsschool, „De Heilige Stad" en „Zalig alleen". De wijze van uitvoering getuigde van ernstige studie. Vervolgens werden een achttal kinderen in de gelegenheid gesteld de opgegeven teksten op te zeggen. Hierna doet Mej. Bom een vrije vertelling, getiteld: „Voor Klaas en voor Mij". Dit ver haal schetste een jongeman, als groot zondaar, die van geen godsdienst wilde weten en door bijzonder omstandigheden gedwongen werd een Kerstfeest van de Zondagsschool bij te wonen, daar tot andere inzichten werd gebracht en een trouw Christen werd. Het verhaal werd hoe langer hoe boeiender. Ook dit viel goed in den smaak. Daarna werden nog eenige zangstukjes door de kinderen gezongen. De kinderen, die de Zondagsschool gingen verlaten, zongen daarna: „Ga niet alleen door 't leven". Deze kinderen werden door den predikant met hartelijke, doch ook ernstige woorden toegesproken. Daarna spreekt Ds. van der Zee nog een slotwoord, er op wijzende, dat deze avond als een gezegende avond mag worden beschouwd. Alles is schitterend geslaagd en de ouders heb ben duidelijk kunnen bemerken, dat hun kin deren heel wat geleerd hebben. De heer Westerweel, hoofd der O. L. school No. 2, spreekt daarna een woord van hulde over de keurige uitvoering van het Kerstfeest en dankt namens de aanwezigen Ds. van der Zee en het personeel van de Zondagsschool. In zonderheid wat de dames Eenink en Bom heb ben gedaan voor het slagen van dezen avond. Na het zingen van Ps. 150 vs. 1, eindigt Ds. van der Zee met dankgebed. De kinderen krijgen allen nog een fraai boek ten geschenke en een zak met versnaperingen. Moge de Zondagsschool te dezer plaatse nog vele Kerstdagen vieren en moge God hierover zijn zegen gebieden. Het was een aangename en vooral voor de kinderen leerrijke avond. Een woord van bij zonderen dank aan Ds. van der Zee en de leidsters van de Zondagsschool mag hier niet ontbreken. Ds. van der Zee, die op uitmuntende wijze het muzikale gedeelte vrezorgde, werd van tijd tot tijd vervangen door Mej. Bom, die haar taak ook schitterend volbracht. OUDE TONGE. Op 2 Januari a.s., des 's av. 6 uur, hoopt in de Oude School op te treden Ds. Kok van Gouda. NIEUWE TONGE. De beroepen predikant, Ds. Lekkerkerker te Delft, hoopt D.V. aan staande Woensdag de gemeente te bezoeken, en des avonds voor haar op te treden. De catechisatiën in de Ned. Herv. Kerk zullen a.s. Donderdag weer op de gewone uren worden gehouden. DIRKSLAND. De heer P. Ruit heeft zijn benoeming tot ouderling en de heer R. Noordijk tot diaken in de Ned. Herv. Kerk alhier aan genomen. Ds. A. de Blois alhier, is beroepen bij de Geref. Gemeente te Benthuizen. HERKINGEN. Naar men ons mededeelt heeft de oogstcollecte, in de kerk der Geref. Gemeen te gehouden, opgebracht ruim 700.—. STELLENDAM. Ouders, die hun kinderen a.s. Zondag in de Ned. Herv. wenschen te doen doopen, dienen daarvan aangifte te doen op Zaterdagavond van 7—8 uur in de con sistoriekamer. OUDDORP. De collecte voor het gesticht van zenuwlijders, gehouden bij het optreden van den heer Dekker van Bleiswijk in de Herv. Kerk, heeft 63.— opgebracht. ZENDINGSFILM „WARTA SARI". De bekende Zendingsfilm „Warta Sari", die ons zoo'n goeden kijk geeft op het werk van de Protestantsche Zending in Oost-Java, komt, zooals we reeds meldden,, in de week van 1419 Januari ot> het eiland: Het kan z'n nut hebben nu reeds mede te deelen, welke avonden voor de verschillende plaatsen zijn uitgetrokken: Maandagavond 14 Januari: Stad aan 't Ha ringvliet. Dinsdagavond 15 Januari: Oude Tonge. Woensdagavond 16 Januari: Melissant. Donderdagavond 17 Januari: Dirksland. Vrijdagavond 18 Januari: Middelharnis. Ook Goedereede en Ooltgensplaat krijgen hun beurt. In een volgend nummer hopen wij een en ander nader op te geven. Op verschil lende plaatsen krijgen ook de leerlingen der scholen gelegenheid de film te zien. ZONDAGSSCHOLEN. Oude Tonge: Aanvang D.V. 13 Januari. Den BommelAanvang D.V. 27 Januari.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 7