J. H. BUIJS Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. EB GOLIATH m S S 8 nnd-Tei.1024 W! IN HOC SIGNO YINCES bert oude Tonne gevraagd el - Rotterdam Nationale en economische belangen WOENSDAG 5 DECEMBER 1928 WEZIG der Ham i wakfe. i Iiilïers Brandwonden Kloosterbalsem No. 3491 43STE JAARGANG NT A 209 - SOIHimiELSOiJK GPALEN en ITERS Boonenstaken. W. BOEKHOVEN A ZONEN Het nadrukken van den inhoud van dit Blad is verboden overeenkomstig de Wet op het Auteursrecht. aad leverbaas* er 100 6tuks. t naam. Bij ieuwe Overlaad ,4-deurs Sedan, aller- en onbereden. Overland be- a met gesloten bak. Rad Ley, groote,; hfiyr iersoons. Oo k ruilen. MPT. tad aan 't Haringvliet ORT, Tuinman RUST - hiervan verzekerd >uds bekende adres >E DUIF" otterdam 2 Kussens 32. Ons bekend staand Bij aankoop KEN CADEAU es van de 5 laatst cwaliteit. Gemeene Gratie en Maatschappelijk leven. v. „Geen goud zoo goed" Land- en Tuinbouw. 8 DECEMBER a.s. RKSLAND Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— b? vooruitbetaling, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN t l.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfl beslaan, Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. N en VICTORIA, ANTEN voor elk seizoen, in alle maten. Z WIJNDRECHT een druk leven ge« slechte spijsvertering durige vermoeidheid gebrek aan eetlust. 12 0 21,-. me Drogisten. K. Den Haag. w kippen hebben Neem R en 50 kilo f 8,75. Waar d. V GODSDIENST EN SOCIALISME. In het debat, dat de vorige week in den Som- melsdijkschen Raad gevoerd werd bij de alge- meene beschouwingen deed van Socialistische zijde de leuze weer eens opgeld „Godsdienst is privaatzaak." Zelfs werd getracht om met citaten van Dr. Kuyper, den grooten bestrijder van het socialisme, aan te toonen, dat deze sa mengaan van godsdienst en socialisme mogelijk achtte. Het is psychologisch verklaarbaar, dat een voudige plattelands-socialisten die misschien van huis uit nog wat gevoel voor godsdienst hebben overgehouden in het socialisme den grooten vijand van het christelijk geloof weige ren te zien. Toch is deze goedbedoelde meening vrucht van onkunde omtrent de socialistische leer die men belijdt. Godsdienst en socialisme staan lijnrecht te- •nover elkander. In principe gaat zelfs de strijd van het socia lisme rechtstreeks tegen God en Zijn dienst, hetgeen de socialistische voormannen heel goed beseffen. A Voltaire, een der geestelijkev aders van de Fransche Revolutie, waaruit het socialisme is opgekomen, onderteekende malen zijn brieven doelende op den Heere God, met de verschrik kelijke woorden: Ecrasez l'infame, „verplettert den Eerlooze Reeds het feit, dat de socialistische stroom die over Europa golft, in zulk een bron zijn oor sprong vindt moest tot nadenken stemmen. Echter is naderhand herhaaldelijk door de socialistische leiders verklaart, dat de Gods dienst de groote vijand van het socialisme is. Marx, die het socialisme een wetenschappe- lijken grondslag gaf, op welken grondslag de Nederlandsche leider Troelstra naar eigen ver klaring, met beide voeten staat, schreef eens dh godsdienst is een hersenschim, de gods dienst is opium voor het volk, de afschaffing daarvan als een denkbeeldig geluk, sluit in zich den eisch om tot werkelijk geluk te geraken." In een door H. Troelstra vertaald boekje, op genomen in de socialistische bibliotheek onder redactie van Mr. P. J. Troelstra leest men op bldz. 39 „Door het bewijs dat de mensch van dieren afstamt, heeft de theorie van Darwin, zijns ondanks, het geloof aan een God, die door Zijn scheppingswoord op zekeren dag de wereld en den mensch zou geschapen hebben, den ge nadeslag gegeven." Het zou ons niet moeilijk zijn verscheidene dergelijke uitspraken van socialistische leiders, óók in Nederland, te citeeren. Trouwens, hoe kan. het ook anders, het wezen van het socialisme verdraagt den godsdienst niet, het kan ook niet, want de groote grond zuilen van het geloof in God, als daar is het 9ezag, het dienen van God, b.v. in Sabbaths- heiliging, erkenning van den zondeval en der halve van sociale ongelijkheid en van vervloe king van deze aarde, waardoor het hier nooit tot een heilstaat of pacifisme zelfs komen kan, worden door het wezen van het socialisme ver loochend Daaruit moet voortvloeien, dat in socialis- tischen kring den godsdienst „opium voor het volk geacht wora't, en alles in actie gebracht wordt om dien „opium" uit te branden. De opkomst, ontwikkeling en organisatie van het maatschappelijk leven is dus een vrucht van de gemeene gratie. De vloek is na den zondeval niet wegge nomen, maar in den vloek geeft God nog een zegen. De mensch moet' werken en hard, maar door dit feit te aanvaarden geeft God er nog een zegen in. Door den arbeid ontstonden nieuwe mogelijk heden. Toen de mensch niet alleen meer in al zijn behoeften kon voorzien, maar hij ook den arbeid der handen en den geestesarbeid van anderen noodig kreeg, kwam: vanzelf het maatschappelijk verkeer, de gemeenschappelijke omgang en ar beid voor dezelfde belangen. Daaruit is ontstaan -wat we nu hebben in de beschaafde landen. En dat mogen we als een goede gave Gods waardeeren. En dat doen we ook als we beseffen, dat we er allen zooveel mogelijk van profiteeren. De arbeid adelt weer Van nature was de mensch tot arbeid ge roepen, maar in den Staat der rechtheid was de arbeid met zijn geestelijke kracht hoofd factor; in het Paradijs was dit zijn levenstaak. De straf der zonde was, dat zijn arbeid van natuur veranderde en verlaagd werd tot een lichamelijken en uitputtenden arbeid in het zweet des aanschijns. Dank zij Gods gemeene gratie is deze straf allengs meer verzacht en in de ontwikkeling van het arbeidsleven nam de beteekenis van den lichamelijken arbeid af en steeg de geestelijke arbeid weer op hooger peil. Dat wil niet zeggen, dat lichamelijke arbeid minderwaardig zou zijn. Deze arbeid blijft hier noodzakelijke factor, en hij is evenzeer als gees telijken arbeid een goddelijk beroep. Maar de arbeid in zijn geheel kwam op hooger peil, door de ontwikkeling der maatschappij. Het feit, dat God zijn gaven ongelijk ver deeld heeft, mag niet als een „onduldbaar nood lot" worden beschouwd. Maar alle raderen in de machine der menschheid zijn noodig en on misbaar. Reeds in de schepping is de ongelijk heid gegrond. Het socialisme en communisme vermogen deze niet weg te nemen. Aan het dagbladbedrijf van het socialistische zijn pijnlijk en duren lang omdat de huid vernield is. Akker's Kloosterbalsem er op verdrijft dadelijk de pijn, doet de blaren verdwijnen en ge houdt geen litteekens. hoofdorgaan „Het Volk" ziet ge deze onge lijkheid even goed als overal elders. De mannen met den handarbeid zijn er even onmisbaar als de redacteuren; de krantenloopers kunnen even min ontbeerd worden als de typograven. Dat blijft zoo. In het geheele leven wordt dat teruggevon den. De ongelijkheid beheerscht het leven. Dat is geen gevolg van de zonde. Ook zonder zonde zou de ongelijkheid be staan. Maar door de zonde is deze trek in het leven van Gods schepping misbruikt. De sterkeren oefenen macht uit over de Zwakkeren. En daartegen moet geprotesteerd en geageerd worden. De gevolgen der zonden hebben we als zoo danig te zien, maar het is onze roeping ze te bestrijden. Dat is weer de remmende en behoudende in vloed van Gods gemeene gratie over ons men- schelijke leven. Zoo goed als we persoonlijk ieder uur van den dag tegen elk gevolg der zonden in ons stoffelijke leven te strijden hebben, zooals hon ger, dorst, koude ,vuur en water, die ons be dreigen en honderd andere dingen, zoo ook hebben we deze zonde-gevolgen in ons maat schappelijk leven te bestrijden. En nu is het een eerste eisch, dat we dat als menschen van gelijke beweging, als burgers met elkander doen. Daaruit is b.v. het verzekeringswezen op gekomen. Door coöperatie helpt men elkander over en weer tegen de gevolgen van brand, ziekte, sterven en verdere stoffelijke nadeelen. Voorts is er uit voortgekomen de gemeen schappelijke behartiging van gemeenschappe lijke belangen, buurtdiensten, sociale vereeni- gingen, enz. Alle gewettigde middelen door Gods gemeene gratie om de gevolgen der zonden te tem peren, mogelijkheden, die uit het Noachitisch Verbond voortvloeien. Deelen in elkanders vreugd en voorspoed en in elkanders smarten en tegen spoed, eisch van Gods gemeene gratie. Wien het zoo verstaat, en zoo moet het naar Gods eisch verstaan worden, beseft iets van den vloek van het egoïsme. Het individualisme is een helsche macht, door Satan den bruut-egoïst en individualist bij uit nemendheid, in ons menschelijk leven uitge stort. Slechts door de Christelijke levensleer der zelfverloochening is tegen die helsche macht in te gaan en het maatschappelijke leven dra gelijk te maken. Maar waar het maatschappelijk leven tekort schiet en dat doet het op Vele punten daar stelt God de Overheid in om der zonde wil, om het zwakkere te beschermen en het onrecht te wreken. Hoe sterker de gemeene gratie door den christelijken geest in het maatschappelijk leven inwerkt, hoe minder de overheidsbemoeiing noodig en gewenscht is. Maar ook andersom, hoe minder de chris telijke liefde en erbarming als heerlijke macht van de gemeene gratie Gods uit het maatschap pelijk leven opbloeien kan, hoe meer de over heid geroepen zal zijn regelend, gebiedend en verbiedend op te treden. VERBIJSTEREND KORTZICHTIG, Bij zijn export naar Amerika ondervindt de Nederlandsche Tuinbouw sinds jaren steeds nieuwe moeilijkheden. Voor de boomkweekerijen artikelen gingen de grenzen geheel dicht. De bollenexport ontkwam evenmin aan de venijnige en sluwe wijze, waarop Amerika ge bruik maakt van het internationaal erkende recht, om zich tegen den invoer van plantenziek ten en insecten te verdedigen. Nu zijn wij met onze groenten aan de beurt. Nauwelijks komt een onzer producten in een eenigszins belangrijke hoeveelheid aan de Ame- rikaansche markt, of de inspecteurs van den plantenziektenkundigen dienst in Amerika snel len toe en nemen onze groenten en fruit onder de loupe. Honderd procent gezondheid is de onredelijke eisch, die men in de nieuwe wereld stellen durft1 Het einde dezer politiek is niet te overzien. Nu Hoover tot president van Amerika gekozen is, valt er te rekenen op een zoo mogelijk nog verscherpte economische protectie. Marlat en zijn helpers kunnen en zullen nu hoogtij vieren. Zonder genade zal men naar de wapenen zoeken om het eene product na het andere, dat naar Amerkia wordt geëxporteerd, den toegang tot de nieuwe wereld te versperren. Na de catastrophe met den rapenexport in het voorjaar van 1927 op welker ruwe huid de inspecteurs van de Board of Health enkele galwespen ontdekten, wat tot gevolg had een onmiddellijk invoerverbod voor rapen was het ons duidelijk, dat ons in Amerika het zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. Niets mocht en mag worden verzuimd om het drei gende verzuim af te wenden. Op een vergadering in 1927 gehouden onder leding van den buitenlandschen voorlichtings dienst van het Departement van Landbouw, werd de vraag: wat moet en kan gebeuren om voor den steeds in beteekenis toenemenden koolexport de deur in Amerika open te houden, ernstig onder de oogen gezien. Het resultaat dezer bespreking was, dat de vergadering als één man den wensch uitsprak, dat de regeering maatregelen zou treffen om allen uitvoer van kool naar Amerika te ver bieden, welke niet voldeed aan de eischen van het Uitvoer Controle Bureau. De Voorzitter der vergadering, het hoofd van den buitenlandschen voorlichtingsdienst, gaf on omwonden zijn volle sympathie met het door genoemde vergadering ingenomen standpunt te kennen en verzekerde, dat hij met alle kracht zou heipep bevorderen, dat de regeering de door die vergadering gewenschte maatregelen zou treffen. Naar veler meening moest niet alleen kool, maar voor alle tuinbouwproducten, die naar Amerika worden geëxporteerd, de U. C. B.- eischen worden voorgeschreven. Vooral voor uien werd dit urgent geacht en alleen het feit, dat daarvoor een overleg met de meer recht- streeksch belangenhebbenden bij de uien noodig werd geacht, weerhield de vergadering van de uitspraak, dat ook voor uiere een dergelijke regeling noodzakelijk was. Na bijna anderhalf jaar wachten op de door de regeering gedane toezegging, terwijl in Ame rika de wolken steeds donkerder worden en het gevaar voor onzen export met iedere zending, die ongecontroleerd naar Amerika gaat, toe neemt, geeft onze regeering het bewijs niets geleerd te hebben uit al de ellende, die de tuinbouw bij zijn export naar Amerika heeft ondervonden. In plaats van met de belanghebbenden mede te werken in het pogen om uitsluitend prima waar naar Amerika te exporteeren, op welke wijze alleen nog een, zij het geringe kans be staat om onzen afzet naar Amerika te behou den, laat zij na wat haar dure plicht is. Wij zijn bitter teleurgesteld, dat na anderhalf jaar wachten niets, maar dan ook niets gedaan is om aan den wensch der belanghebbenden te voldoen om den export naar Amerika te ver zekeren. De herhaalde waarschuwingen door tal van 'rapporten en aanwijzingen, die wij uit Amerika ontvingen en ook de regeering bekend zijn, die wijzen op de dringende noodzakelijkheid van een beperking van onzen export tot uitsluitend eerste kwaliteit producten, producten welke aan de Amerikaansche eischen voldoen, slaat onze regeering mét verbijsterende kortzichtigheid in den wind. In plaats toch van het U. C. B. te steunen en haar medewerking te verleenen, dat naar Het autoverkeer en de veren. Goede verbindingen, v. Zeeland m. d. Brabantschen wal en auto wegen, benevens verbetering van d. veerdienst Willemstad— Numansdorp eisch. De correspondent van het Algemeen Hbld. schrijft Er is voor Nederland een nationaal voor het betrokken landsdeel een economisch belang mee gemoeid, dat het Zuiden langs de kortste wegen verbinding krijgen met het Noorden. Wanneer wij hier het een en ander opmerken over hetgeen op heden ontbreekt is, dat geens zins om de R.T.M. in gebreke te stellen. Deze onderneming heeft in een tijd toen de toestanden op verkeersgebied heel anders wa ren dan nu het initiatief durven nemen tot het instellen van een geregeld verkeer met streken, die daarvan te voren door haar geïsoleerde lig ging verstoken waren. Dat zij haar belangen heeft zoeken te dienen bij de contractanten, waarbij het rijk haar de exploitatie van veer diensten afstond, spreekt vanzelf. De alleen heerschappij, die de R. T. M. dientengevolge verkreeg over door het rijk aangelegde en bekostigde haven als die te Numansdorp en te Zijpe, werkt natuurlijk het overig verkeer daar tegen. Zoo heeft de gemeente Numansdorp zichzelf havengelegenheid moeten scheppen, hoewel er te Numansdorp reeds een haven was. Behalve de scheepvaart lijdt ook het auto-verkeer onder het veer-monopolie van de R.T.M. De vehikils moeten met booten, die voor een dergelijk verkeer niet gebouwd zijn, overgezet worden tegen abnormaal hooge tarie ven. Die tarieven varieeren naar gelang van de wagens, maar op het veer Willemstad Numansdorp is 7.50 al het geringste dat een personenauto voor een enkele reis betaalt. De tram is der auto niet welgezind. Wij zouden hier meer van kunnen vertellen, maar onze bedoeling is slechts het even aan te stippen. Wij verliezen niet uit het oog dat deze zaak meer dan één kant heeft. Door het ver keer in handen te stellen van één groote on derneming de R.T.M. verzorgt ook het post vervoer zijn er voor de betrokken streek ze kere voordeden bereikt en ook als men nieuwe plannen voor de toekomst overweegt zal men de bestaande onderneming niet kunnen uitscha kelen. Het insulaire karakter van het besproken gebied maakt het noodzakelijk dat het verkeer blijft beschikken over een groote organisatie, die het telkens weer opvangt daar waar de natuur grenzen heeft gesteld. Verkeersmidde len te land en te water moeten telkens op be hoorlijke wijze op elkaar aansluiten en het ver keer van de eilanden leiden naar een verkeers- centrum op den vasten wal. Op Flakkee, dat op het eiland zijn tramver binding van Oost naar West en naar buiten zijn boot naar Numansdorp en naar Zijpe heeft, zint men nu op een bootdienst met den Bra bantschen wal. Wij gunnen het eiland dien uit weg van harte maar men dient toch in aanmer king te nemen dat de Brabantsche wal maar een doorgangspunt is. Vindt Flakkee daar geen aansluiting naar het Noorden en Oosten dan gaat zijn weg naar het Zuiden of wel naar Bel gië. Wie die vrees ongemotiveerd mocht ach ten moeten wij tegenvoeren, dat de reis Oolt- gensplaat naar Rotterdam vïa Mididelharnis bijna vier en van Middelharnis naar Rotterdam bijna drie uur vordert. In ruim een uur daaren tegen brengt de autobus u van Dinteloord naar Bergen op Zoom. In onze oogen verdient het streven lof om de eilanden een betere verbinding iftet den Bra bantschen wal te geven. Men mag dan echter niet volstaan met hen verder te verwijzen naar een weg die regelrecht naar België loopt. Zoo als West-Brabant een doorgang naar het Zui den biedt moet het er ook een naar het Noor den bieden. Wat voor Flakkee geldt, is in meerdere mate van kracht voor St. Philipsland en Schouwen en Duiveland. Van verkeersstandpunt bezien is Philipsland geen eiland. Het is met auto en tram van den vasten wal te bereiken. De boe ren die er wonen, bezitten vaak een eigen auto. Zij kunnen er gemakkelijk genoeg Brabant mee inkomen en van daar is Antwerpen aanmerke lijk dichter bij dan* Rotterdam dat niet anders dan via een omweg naar den Moerdijk bene vens twee veren te bereiken valt. Schouwen is weer meer geïsoleerd, maar toch dient ook hier in aanmerking genomen te worden dat slechts een betrekkelijk smal water behoeft te worden overgestoken om in Anna Jacoba den vasten wal te bereiken. De boot vaart in vijf minuten over naar Zijpe. Daaren tegen zijn met de reis van Zijpe naar Rotter dam vier uur en van Zierikzee nog ruim een half uur meer gemoeid. Tholen is aanmerkelijk beter gesitueerd. Het ligt op 6 a 7 K.M. van Bergen op Zoom, van waar het goede spoorverbindingen heeft. Toch dient, nu Tholen door eigen'kloek initiatief door een brug met den vasten wal verbinding heeft, de vraag gesteld of dit eiland ten bate van zijn economische ontwikkeling geen behoefte aan een beteren uitweg naar het Noorden. Autobus sen en trams naar Bergen op Zoom, waar men kan overstappen in bussen naar België goed maar waarom geen autoverkeer door Brabant naar het Noorden. Het antwoord moet alweer luiden omdat de verbinding ontbreekt. Hoewel er een rijksweg loopt van Rotterdam naar Numansdorp, heeft men op het rijkswegen plan dien weg over het Hollandsch Diep niet doorgetrokken van Willemstad naar Bergen op Zoom, hoewel men daar in rechte lijn op Ant werpen en Brussel aanrijdt. De afstand naar de grens is bij Killemstad 29, bij de Moerdijk 41 K.M. Bovendien is de afstand naar Rot terdam en Den Haag aanmerkelijk korter, ter wijl men slechts één veer zou hebben te pas- seeren tegen elders twee. In Brabant zelf bestaat er een plan voor een weg WillemstadBergen op Zoom, maar de medewerking van het rijk kan hier niet gemist worden, daar dat voor den veerdienst Numansdorp—Willemstad zal moeten zorgen. Wij wenschen deze zaak te beschouwen zon der eenige rivaliteit met het veer aan den Moerdijk. Zij moest geheel op zichzelf bezien worden, omdat het hier gaat om gebieden, wier levensbelang gemoeid is met deze verbinding. Men vergete niet, dat het voor een streek soms van meer belang is hoe de goederen, dan hoe de menschen reizen. Dat is hier in dit vette landbouwgebied met zijn betrekkelijk dunne be volking wel in bijzondere mate het geval. De landbouw biedt aan een zich uitbreidende be volking geen bestaan meer. Er is gebrek aan grond. De jonge boer, die huurt, moet een zware pacht betalen en is bovendien nog ge dwongen voor duur geld den inventaris van het bedrijf over te nemen. Indien de land- ge deeltelijk door tuinbouw vervangen werd, zou West-Noordbrabantsch bodem een veel dich tere bevolking kunnen voeden dan nu. Men is dien kant dan ook opgegaan, maar hoewel dit deel van Noord-Brabant voor zoover het de bodemgesteldheid betreft een der puikste Ne derlandsche tuinbouwgebieden zou kunnen wor den, ontbreken de ontwikkelingsmogelijkheden, omdat het de aangewezen markten niet tijdig kan bereiken. Amerika alleen de producten worden verzonden die aan de eischen van het U. C. B. voldoen, eischen, die in overeenstemming zijn met de voorwaarden, die de Amerikaansche regeering stelt bij den invoer onzer producten, schijnt de regeering van meening te zijn, dat een simpel certificaat van den Plantenziektenkundigen Dienst onzen in Amerika ernstig bedreigden export kan redden. Het gaat bij onzen export naar Amerika niet om een enkele luis of zwam. Wat is er met onzen planten- en bollenexport met certificaten van gezondheid bereikt De Amerikaansche ge zondheidsdienst lapt de certificaten van ge zondheid aan zijn laars. Alleen met een aan alle eischen voldoend product hebben wij in Amerika nog een kans. Zijn onze buitenlandsche voorlichtingsdienst en onze regeering zoo weinig op de hoogte, dat zij nog niet weten, dat het buitenland en in het bijzonder de Amerikaansche markt veel meer eischt dan een verklaring, dat een of andere microbe op de zending niet voorkomt Als de regeering zoo voortgaat, als zij niet inziet, dat het de hoogste tijd is haar steun te geven in den vorm en op de wijze als de zich steeds wijzigende omstandigheden vereischen, dan zal zij een zware schuld op zich laden. Dan zal de regeering verantwoordelijk zijn voor het verlies van de Amerikaansche markt voor onze groenten en fruit, omdat zij haar steun onthield aan het doorvoeren van een maatregel, die in het gunstigste geval alleen nog maar in staat is het gevaar, dat onzen export in Amerika bedreigt, af te wenden. Met minder dan een vrijen export naar alle landen kan de tuinbouw niet toe. Wij maken daarvoor aanspraak op den volledigen steun onzer regeering. „De Tuinderij".

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 1