m ii 11 i lil I i. ir 11- V, 1. i: il J4s. i lii I Éi F n ï'B13 I i jfl nil Ir Si ij I wij geen practische kwestie's willen behande len, maar slechts eenige grondgedachten aan geven, wanneer wij uitvoerig stilstonden bij merkwaardige elementen in Israël's wetgeving, als Sabbatjaar en Jubeljaar. Van de practische toepassing dier wetten in Israël's volksleven is ons ook weinig bekend. Maar afgezien daarvan en afgezien van het, misschien voornamelijk schaduwachtig-profetisch doel waarmede deze sociale wetten door God aan Israël gegeven zijn, is er misschien voor ons, wanneer wij deze gedeelten der Schrift lezen, ook nog wel iets uit te leeren met het oog op onze maatschappelijke inzichten. Even als wij in de veiligheidswetten in Deuteronomium grondgedachten zagen, die ook nu nog in toe passing dienen te worden gebracht, ligt in deze wetten omtrent het Jubeljaar, gelijk wij ze in Leviticus 25 vinden, een oordeel uitgesproken over de schrille tegenstellingen van onbeteu gelde toename van rijkdommen eenerzijds, en ongetemperde verarming anderzijds. Eens in de 50 jaren moest een herstel plaats hebben in het oorspronkelijke familiebezit, gebaseerd op de oorspronkelijke verdeeling ®des lands bij de inbezitname. Een dergelijke sociale maatregel moge bij ons ten eenenmale buiten de moge lijkheid van daadwerkelijke toepassing liggen, blijvende abnormale tegenstellingen, gelijk zij b.v. in het oude Rome gevonden werden, zijn in strijd met de grondgedachten van deze wet geving, die een zekere mate van evenwichtig heid bedoelt, hoezeer verscheidenheid ook door God gewild is. Wanneer wij de geschiedenis van het Is raëlitische volk vervolgen, kunnen wij opmer ken, dat, wat wij gewoon zijn te noemen „sociale gerechtigheid", door de profeten op krachtige wijze is gehandhaafd. De profeten worden wel eens het geweten van het Israëlitische volk genoemd. In zooverre, als in dit geweten een stemme Gods tot ons komt en de openbaring Gods in het geweten een aanknoopingspunt vindt en daarvan ge bruik maakt, is dit juist. Op tal van van maatschappelijke misstanden wordt gewezen als oorzaak van den toorn Gods en de scheiding, die de Israëlieten, door hunne zonden, ook op dit gebied, tusschen zich en hunnen God te weeg brachten. Er bestaat in de profetische verkondiging een nauw verband tusschen de vreeze des Heeren èn het leven tegenover den naaste. Bij Maliachie lezen we nog de aan klacht tegen hen, die „het loon van den dag- looner met geweld inhouden, de weduwe en den wees en den vreemdeling het recht verkeeren en Mij niet vreezen, zegt de Heere der heir- scharen" (Mal. 3:5). Dergelijke uitspraken vinden we talloos vele bij alle profeten. Daarnaast echter ook in het Spreukenboek en in de Psalmen. Vooral hierin wordt de maatschappelijke positie in religieus licht getrokken en ook hier kunnen wij geen opsomming geven van de talloos vele malen, dat de Heere geloofd wordt als Degene, die den verdrukte recht doet, den hongerige brood geeft, de gebogenen opricht, de vreemdelingen bewaart, den wees en de weduwe staande houdt, maar de goddeloozen omkeert. Het moet ons daarbij opvallen, dat juist de armen en nooddruftigen (en deze uitdrukkingen mogen maar niet altijd zonder meer geestelijk worden opgevat) beschouwd worden, als zoo bijzondere wijze deelende in Gods gunst en bescherming. (Wordt vervolgd). AtARFA CHALIAPINE, de 17-jarige dochter van den beroemden Russische, zanger, trad te Parijs ln het huwelijk met Daniel Gardier. Bruid en Bruidegom na de ceremonie ln de Russische Kerk. HOLLANDSCHER KAN HET NIET! Nu de winter in 't zicht is, wordei. In het waterland ten Noorden van Amsterdam de koeien oer plat boomde schuit naar hun winterkwartieren vervoerd. LUITENANT-GENERAAL F UTER COUL, oud mtnis- i van oorlog, Is gisteren ot rlgen leeftijd te 's-Gra venhage overleden. WAAR MAAS EN WAAL TEZAMEN VLOEIEN... verschenen Maandag ti. M. de Koningii en H. K. H. Prinses Juliana, vergezeld van klein gevolg, om een bezoek te brengen aan he slot Loevüsteln. EEN NIEUWE, VERBETERDE VUUR PIJLAUTO zal door den Diisseldorfer ingenieur Kurt C. Volkhart (inzet) a.s. Zondag oo de Berlilnsche Avus-baar worden gedemonstreerd, met soecia! toestemming der regeering. „VIJF J "EN I> IJS EN SNEEUW" is de titel van het boek, dr Sjef van Dongen bi.i Schel,tens Giltay het licht deed zien. Een di iraaie loto's, welke het boek verlichten: Het vertrek naar Klne Bgy oo zoek naar NoMe. DE ONVERZADIGBARE SLOOPER. De houtzaagmolen aan de Linschoterweg Is ten doode opgeschreven en zal waarschilolUk worden afgebroken. Het gemeentebestuur stelt pogingen in het werk tot behoud van dit oudheidkundig monument. WELKOM VREEMDELING. Olsteren had de hstaftatto riaata van n», D. F. Pont ah burgemeester van HUlegom. De nieuwe burgervader eu zUn echtgenoote worden met bloe men verwelkomd. I vers van I NovembeJ Kaai, zijn Welle, een bedrl met 1501 De gunnif den Raad De he| verschil Weth.l eerst Bel| moest Met al laagste il Op del TaÏ| OtitiU I. Nieuv Huwelijl M hun; gins het o' Tante Lr betuig Inz Zeergl voor handi liefde ziekte Somt het houc Sou bet St<

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 6