m ii
11 i
lil
I i. ir
11-
V, 1.
i: il
J4s.
i lii I
Éi F
n ï'B13
I i
jfl
nil
Ir Si
ij I
wij geen practische kwestie's willen behande
len, maar slechts eenige grondgedachten aan
geven, wanneer wij uitvoerig stilstonden bij
merkwaardige elementen in Israël's wetgeving,
als Sabbatjaar en Jubeljaar. Van de practische
toepassing dier wetten in Israël's volksleven is
ons ook weinig bekend.
Maar afgezien daarvan en afgezien van het,
misschien voornamelijk schaduwachtig-profetisch
doel waarmede deze sociale wetten door God
aan Israël gegeven zijn, is er misschien voor
ons, wanneer wij deze gedeelten der Schrift
lezen, ook nog wel iets uit te leeren met het
oog op onze maatschappelijke inzichten. Even
als wij in de veiligheidswetten in Deuteronomium
grondgedachten zagen, die ook nu nog in toe
passing dienen te worden gebracht, ligt in deze
wetten omtrent het Jubeljaar, gelijk wij ze in
Leviticus 25 vinden, een oordeel uitgesproken
over de schrille tegenstellingen van onbeteu
gelde toename van rijkdommen eenerzijds, en
ongetemperde verarming anderzijds. Eens in de
50 jaren moest een herstel plaats hebben in
het oorspronkelijke familiebezit, gebaseerd op
de oorspronkelijke verdeeling ®des lands bij de
inbezitname. Een dergelijke sociale maatregel
moge bij ons ten eenenmale buiten de moge
lijkheid van daadwerkelijke toepassing liggen,
blijvende abnormale tegenstellingen, gelijk zij
b.v. in het oude Rome gevonden werden, zijn
in strijd met de grondgedachten van deze wet
geving, die een zekere mate van evenwichtig
heid bedoelt, hoezeer verscheidenheid ook door
God gewild is.
Wanneer wij de geschiedenis van het Is
raëlitische volk vervolgen, kunnen wij opmer
ken, dat, wat wij gewoon zijn te noemen „sociale
gerechtigheid", door de profeten op krachtige
wijze is gehandhaafd.
De profeten worden wel eens het geweten
van het Israëlitische volk genoemd. In zooverre,
als in dit geweten een stemme Gods tot ons
komt en de openbaring Gods in het geweten
een aanknoopingspunt vindt en daarvan ge
bruik maakt, is dit juist. Op tal van van
maatschappelijke misstanden wordt gewezen als
oorzaak van den toorn Gods en de scheiding,
die de Israëlieten, door hunne zonden, ook op
dit gebied, tusschen zich en hunnen God te
weeg brachten. Er bestaat in de profetische
verkondiging een nauw verband tusschen de
vreeze des Heeren èn het leven tegenover den
naaste. Bij Maliachie lezen we nog de aan
klacht tegen hen, die „het loon van den dag-
looner met geweld inhouden, de weduwe en den
wees en den vreemdeling het recht verkeeren
en Mij niet vreezen, zegt de Heere der heir-
scharen" (Mal. 3:5).
Dergelijke uitspraken vinden we talloos vele
bij alle profeten. Daarnaast echter ook in het
Spreukenboek en in de Psalmen. Vooral hierin
wordt de maatschappelijke positie in religieus
licht getrokken en ook hier kunnen wij geen
opsomming geven van de talloos vele malen,
dat de Heere geloofd wordt als Degene, die
den verdrukte recht doet, den hongerige brood
geeft, de gebogenen opricht, de vreemdelingen
bewaart, den wees en de weduwe staande
houdt, maar de goddeloozen omkeert. Het moet
ons daarbij opvallen, dat juist de armen en
nooddruftigen (en deze uitdrukkingen mogen
maar niet altijd zonder meer geestelijk worden
opgevat) beschouwd worden, als zoo bijzondere
wijze deelende in Gods gunst en bescherming.
(Wordt vervolgd).
AtARFA CHALIAPINE, de 17-jarige dochter van den beroemden Russische,
zanger, trad te Parijs ln het huwelijk met Daniel Gardier. Bruid en Bruidegom
na de ceremonie ln de Russische Kerk.
HOLLANDSCHER KAN HET NIET! Nu de winter in 't zicht is, wordei.
In het waterland ten Noorden van Amsterdam de koeien oer plat
boomde schuit naar hun winterkwartieren vervoerd.
LUITENANT-GENERAAL
F UTER COUL, oud mtnis-
i van oorlog, Is gisteren ot
rlgen leeftijd te 's-Gra
venhage overleden.
WAAR MAAS EN WAAL TEZAMEN VLOEIEN... verschenen Maandag ti. M. de Koningii
en H. K. H. Prinses Juliana, vergezeld van klein gevolg, om een bezoek te brengen aan he
slot Loevüsteln.
EEN NIEUWE, VERBETERDE VUUR
PIJLAUTO zal door den Diisseldorfer
ingenieur Kurt C. Volkhart (inzet) a.s.
Zondag oo de Berlilnsche Avus-baar
worden gedemonstreerd, met soecia!
toestemming der regeering.
„VIJF J "EN I> IJS EN SNEEUW" is de titel van het boek, dr
Sjef van Dongen bi.i Schel,tens Giltay het licht deed zien. Een di
iraaie loto's, welke het boek verlichten: Het vertrek naar Klne
Bgy
oo
zoek naar NoMe.
DE ONVERZADIGBARE SLOOPER. De houtzaagmolen aan de
Linschoterweg Is ten doode opgeschreven en zal waarschilolUk
worden afgebroken. Het gemeentebestuur stelt pogingen in het werk
tot behoud van dit oudheidkundig monument.
WELKOM VREEMDELING. Olsteren had de hstaftatto riaata van n», D. F. Pont ah
burgemeester van HUlegom. De nieuwe burgervader eu zUn echtgenoote worden met bloe
men verwelkomd. I
vers van I
NovembeJ
Kaai, zijn
Welle,
een bedrl
met 1501
De gunnif
den Raad
De he|
verschil
Weth.l
eerst Bel|
moest
Met al
laagste il
Op del
TaÏ|
OtitiU
I.
Nieuv
Huwelijl
M hun;
gins
het o'
Tante
Lr
betuig
Inz
Zeergl
voor
handi
liefde
ziekte
Somt
het
houc
Sou
bet
St<