Q)e ffbliticus BESTEVAER ótneeft naap vcpbetepino ven toestanden en ver?t?uiminó vaatoet menschelijk bestaan. 'tb vanzelf sprekend dat hij bij óq keuze van 2'n tabak hulde betu'iöt aan het fabeikaat dat doop ppjjaen kwali teit aan cieze ekschen tejemoet kont, aan de zachte Qeuriqe Wij zijn dan ook van meening, dat noodig zijn A. Voor Goeree en Overflakkee. Ie. Een goede verbinding met Brabant. 2e. Eén of meer goede verbindingen met Voorne, Putten en Beijerland. 3e. Een goede veerverbinding met Schouwen, Duiveland en St. Philipsland. B. Voor Voorne, Putten en Beijerland boven dien 4e. Een goede verbinding met Brabant. In hoeverre voldoet de tegenwoordige toe stand aan deze eischen Ie. De verbinding van Flakkee met de Noord- brabantsche wal. Onze gedachten gaan onwillekeurig naar Oolt- gensplaat en wij zoeken dan op de beste kaart het stippelijntje naar Dintelsas. Helaas vindt men er een verklaring bij alleen voor voetgangers en rijwielen, misschien gaat een kinderwagen desnoods ook nog mee, misschien ook een kruiwagen. Ik geloof nu wel, dat iedereen het er over eens zal zijn, dat dit geen veer is, dat aan re delijke eischen voldoet. De verbindingsmogelijkheid via Numansdorp welke tweemaal per dag vaart en welke een maal ongeveer 3 uur en eenmaal ongeveer 5 uur duurt en onbetaalbaar is (voor een perso nenauto ongeveer 15.enkeie reis) kan men wel weglaten, daar deze boot alleen te Oolt- gensplaat aan den steiger komt, als het tij en het weer zulks naar het oordeel van den kapi tein van de boot mogelijk maken en dit is zoo'n uitzondering, dat de tram op Flakkee geen aan sluiting daarop mogelijk acht Eenige Gedeputeerden van Zuid-Holland zijn daarnaar wezen kijken en zorgt U allen nu het actieve comité te steunen laat iedereen nu het door dat comité ingediende plan steunen een uitgewerkt plan, dat iedereen voldoet, is natuurlijk onmogelijk, maar slechts eendracht maakt macht,. Laat ons aller actie er uitslui tend op gericht zijn, om dit plan te helpen tot stand komen. Iedereen legge zich nu neer bij de wenschen van de meerderheid, laat van geen verdeeld heid blijken Deze veerverbinding met West-Noordbrabant moet er nu in de eerste plaats komen. (Applaus). 2e. Een of meer goede veerverbindingen van Goeree en Overflakkee met Voorne, Putten en Beijerland. Er bestaat een veer van de R.T.M. van Mid- delharnishaven naar Hellevoetsluis. Men vertelde hiervan b.v. „In 1909 is de Rotterdamsche tram met ge juich daar binnen gehaald, omdat wij toen in de gelegenheid zouden komen vijf maal per dag van Overflakkee naar Roterdam te komen en zelfs in korten tijd. Wij waren altijd aangewe zen op de stoomboot, die er drie uur over deed. De Rotterdamsche tram kwam toen met 5 diens ten ieder 2/ uur tot 2% uur. Wij zijn nu bijna 20 jaar verder en tot voor korten tijd zijn deze diensten beperkt tot één dienst minder. Ik heb 20 jaar geleden, 's avonds 8 uur uit Rotterdam het eiland nog kunnen bereiken, tot voor korten tijd was de laatste gelegenheid uit Rotterdam 5 -uur. In Rotterdam kunnen wij niet eerder dan om half twaalf zijn. Door een contract met de Stoomboot-Maatschappij, die eruit gewerkt is, is er nog gekomen een snelle dienst, die er twee uur over doet, maar de vroegere diensten, die er V/2 en 2uur over doen, zijn verminderd van 5 tot 4 en in werkelijkheid doen zij er al lemaal drie uur over." Terwijl onze inspecteur rapporteerde: „Veer MiddelharnisHellevoetsluis. Woens- dagmidag 1 Aug. '28 stonden te Middelharnis haven zes auto's, welke 3 uur 49 minuten n.m. wenschten over te steken naar Hellevoetsluis, 4 ervan werden geladen op het achterschip en 1 op het voordek der tramboot. De zesde auto kon niet mee en moest wachten tot de volgen de gelegenheid 8.13 's avonds. Deze auto moest dus niet minder dan 4 uren en 24 minuten blijven wachten om over te ko men. De eigenaar van de luxe-Chevrolet, die op het voordek een plaatsje gekregen had, vertelde mij, dat hem de overtocht enkele reis 6.50 kostte voor auto en 0.90 voor zichzelf totaal 7.90. Retour kost 8.10 voor de auto en 2 maal voor zichzelf 2.80, totaal 10.90." Voor vrachtauto's gelden nog betere bepalin gen. Deze hebben voor de overtocht ongeveer 3 maal 24 uur noodig. Met 1500 K.G. lading bedraagt de vrachtprijs enkele reis 14.04 en retour 28.08. Misschien kan ik het best een brief van 28 Juli van de R.T.M.die het monopolie van dit veer heeft, even voorlezen. Rotterdam, 28 Juli 1928. „Hierbij hebben wij de eer U mede te deelen dat in den veerdienst Hellevoetsluis-Middelhar- nis-haven met ingang van 15 Aug. a.s. geen motorvrachtwagens meer ten vervoer zullen worden aangenomen. Wij zijn tot dezen maatregel overgegaan in verband met de vertragingen ontstaan, waar over door het reizend publiek wordt geklaagd. Bovendien is de veerboet niet voor dit vervoer ingericht en is het vervoer ook niet van gevaar ontbloot. Het vervoer van motorvrachtwagens kan ge schieden op platte wagens, welke per sleepschip kunnen worden overgezet. De platte wagens moeten minstens 24 uur te voren worden aange vraagd bij den stationschef te Hellevoetsluis of te Middelharnis. De motorvrachtwagens moeten door den af zender geladen en behoorlijk tegen afrollen on derstopt en bevestigd worden en door den ge adresseerde gelost worden. Voor het vervoer van motorvrachtwagens per sleepschip tusschen Hellevoetsluis en Mid- deiharnis-haven is het hieronder volgend tarief vastgesteld De vracht voor den motorwagen bedraagt 10.—. Voor de lading bedraagt de vracht per 1000 K.G. of gedeelte daarvan 2.02. Inmiddels verblijven wij. Hoogachtend, Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. De Directeur, w.g. KUIPER. Mij dukt, dat het wel voldoende is gebleken, dat dit veer spot met alle daaraan in dezen tijd te stellen redelijke eischen. 3e. Een goede veerverbinding van Goeree en Overflakkee met Schouwen-Duiveland-St. Phi lipsland. Met alle respect voor de veerschippers met hun motorbootjes is het thans voor voetgangers, c.q. met rijwielen, een heele tocht met meer malen een lange wandeling over de slikken. Van een veerverbinding is hier toch eigenlijk geen sprake 4e. Een goede veerverbinding van de Hoek- sche Waard met Noord-Brabant. De heer Vlielander zeide hierover in Zierik- zee „Mijnheer de Voorzitter. Ik geloof, dat voor deze eilanden van groot belang is het veer Nu mansdorp. Het is mij nog onverklaarbaar, na alle groote moeite, na ale aanvragen bij den Minister en de Rotterdamsche tram, waarom de Rotterdamsche tram toch niet wil overgaan tot verbetering van het veer Numansdorp, om dat het toch zoo betrekkelijk geringe kosten zijn. Volgens mij komt het neer op een beetje koppigheid. De boot is er eenmaalhet veer aan Numansdorp is heel goed, misschien zou de boot iets veranderd moeten worden, maar an ders kan het voor het Rijk niet zooveel kosten met zich brengen. Het rijk heeft het veer ge geven of verpacht aan de R.T.M. Het rijk heeft in handen de tarieven vast te stellen. Alle moeite door de veren. Hoeksche Waard Belan gen en gemeentebesturen zijn altijd verkeerd uitgekomen en ik hoop, dat het zal liggen in de richting van den B. B. N.f om ook vooral aan te dringen er op, dat deze veeren zoo spoe dig mogelijk verbeterd worden en alreeds de tarieven verlaag worden. Ik kan begrijpen, dat het moeilijk is aan Willemstad een groote haven te bouwen, maar in ieder geval als de tarieven verminderd werden, was het verkeer daar al reeds veel drukker. In het begin ,toen de boot op Willemstad is ingevoerd, bestond er een heel aardige handel op de Hoeksche Waard en Voorne en Putten. Wat is er toen gebeurd Toen waren de tarieven nog heel laag, 2.50 voor een auto. In eens heeft de Rotterdamsche tram gezegd, wij willen volstrekt geen auto's meer, wij maken de tarieven zoo hoog, dat er niemand meer mee kan gaan. Ik hoop, dat de B.B.N. alle pogingen zal doen, de Minister in deze zaak te steunen, om deze tarieven zoo spoedig mogelijk naar beneden te krijgen." Ik wil er op wijzen, dat over dit veer de oude groote verkeersweg loopt van het Oude Holland naar België over Rotterdam-Bergen op Zoom. Op het Rijkswegenplan, de groote verbin dingswegen van intercommunaal belang, zien wij dan ook den weg Rotterdam-Numansdorp... 't Is of de ministerieele ambtenaar zijn pen, of trekpen toen niet verder wilde, want deze weg voor doorgaand verkeer eindigt in het Hol- landsch Diepin Brabant mankeert de rest. Op een dergelijk veer vraagt men 7.60 en kele reis voor een personenauto met twee per sonen, voor een vrachtauto met 1.5 ton lading enkele reis, 13.80 en retour 23.en als tij en wind ongunstig zijn, kan men aan den steiger te Willemstad niet van de boot af De auto mak niet langer zijn dan 4.50 M. Vindt een uwer dat veer voldoende Mijn conclusie kan dan ook slechts zijn dat Geen dezer veerverbindingen aan redelijke ei schen voldoet. Welke belangen zijn hierbij betrokken Het Goereesche Comité schrijft „Dringende behoefte is er dan ook aan een flinken veerdienst, geschikt tot het vervoeren van auto's, vee, paarden en vrachtgoed. Han del en verkeer zouden toenemen, landbouwbe langen in sterke mate worden bevorderd. „De aard van het landbouwbedrijf op ons eiland heeft veel gemeen met dien van Zee land en West-Noord-Brabant. In vele opzichten hebben wij dezelfde belangen. Belgische, Bra- bantsche en Zeeuwsche paarden- en veehan delaren koopen ons vet- en drachtig vee en onze jonge paarden. „Aardappelen, uien, koepeen gaan in be langrijke hoeveelheden naar België. Het is ech ter een groot ongerief voor den handel, dat persoonlijk contact door de slechte verbinding met ons eiland zoo lastig is, zooveel tijd en geld vergen. „Het gevolg is, dat tot schade van onzen landbouw en handel, Flakkee voor 't laatst wordt gehouden, ons vee en onze paarden voor België bestemd, een grooten en kostbaren om weg moet maken, om de bestemming te be reiken. „De paardenfokkerij staat op ons eiland vrij hoog, doch om vooruit te komen, is dringend noodzakelijk ,dat onze fokkers met hun paar den naar West-Brabant gaan ter dekking bij de daar gestationneerde eerste klasse dekheng sten. Thans is dat uitgesloten. „Bovenstaand slechts enkele voorbeelden ter illustratie van het groote belang bij een goede veerverbinding tusschen Ooltgensplaat en Din- tel-Sas voor ons eiland." Verder lezen wij in 't verslag van de Zeeuw sche Landbouwmaatschappij uit de N. Rott. Courant van 13 Juli 1928 „Hiermee bedoelen we, dat voor een be langrijk deel van den landbouw, en niet eens in verre toekomst, een oplossing voor de slechte bedrijfsuitkomsten wellicht gelegen kan zijn, in een meer en meer zich bewegen in de richting van het intensievere tuinbouwbedrijf. Immers we zien dit steeds meer in de landbouwstreken, waar vroeger de tuinbouw ten hoogste de be scheiden plaats van moestuin op de boerderij innam, ziet men verschillende boeren het tuin bouwbedrijf hetzij naast of wel geheel in plaats van het boerenbedrijf ter hand nemen. Wel is waar is met de tram en de Rotterdamsche vei ling een zeer gunstige overeenkomst getroffen, die wel niet langs de veiling te Zierkzee, maar via die te Rotterdam toch export mogelijk maakt, maar dt neemt niet weg, dat door betere ver binding de tuinbouw op Schouwen vooral een zeer groote vlucht zou kunnen nemen, omdat alle factoren voor goeden tuinbouw behalve economisch-gunstige ligging er aanwezig zijn." Goeree en Overflakkee liggen nog veel dich ter bij het dichtbevolkte wooncentrum Rotter- dam^Den Haag. Mij dunkt, U kunt over de tuinbouw-moge- lijkheden beter oordeelen dan wij, maar over weging is de mogelijkheid toch zeker waard. Voorne en Putten en Beijerland kunnen U ten voorbeeld strekken. Even wil ik ook nog wijzen op het zich snel ontwikkelende strand van Voorne en Putten en hoe meer men ook reeds in Schouwen het groote belang van toeristen-verkeer inziet maar dan moeten er behoorlijke verbindingen zijn In het verslag van de R. T. M. over 1927 lezen wij o.a. „In de eerste 6 maanden van het verslagjaar liep het reizigersvervoer belangrijk achteruit. Be halve aan algemeene oorzaken is deze achter uitgang te wijten aan toenemend gebruik van particuliere auto's, in het bijzonder op markt dagen te Rotterdam. Het marktbezoek per auto heeft gedurende het verslagjaar sterke uitbrei ding ondergaan. Groepen van 46 personen begeven zich per personenauto ter markt en veehandelaren doen zich met hun vee per vrachtauto naar de markt brengen. „Het vervoer van bestel-, ijl- en stukgoederen bleef nagenoeg gelijk aan dat van het vorige jaar, wat, gelet op het toenemend gebruik van vrachtauto's voor bezorging van goederen, be vredigend geacht mag worden. „Ook bij het massa- (wagonlading) vervoer, doet zich het gebruik van vrachtauto's als ver voermiddel meer en meer gevoelen. Gedurende de beetwortelcampagne werden op sommige tra jecten belangrijke kwantums beetwortelen per vrachtauto naar de fabrieken gevoerd, terwijl ook voor het vervoer van aardappelen, granen en bouwmaterialen e. d. hoe langer hoe meer van vrachtauto's gebruik gemaakt wordt. Het beetwortelvervoer was belangrijk minder dan het vorige jaar, in hoofdzaak ten gevolge van het gebruik van vrachtauto's." U zult ongetwijfeld den indruk hebben ge kregen van de groote belangen, welke bij goede verbindingen betrokken zijn. Want voor zijn plezier schaft men geen vrachtauto's aan en voor zijn plezier gaat men in het algemeen niet met personenauto's naar de Rotterdamsche markt. De ontwikkeling van de geheele streek is hiermede gemoeid de mogelijk van ontwik keling van het autoverkeer is een sociaal-eco nomische eisch van de eerste orde. Waarom is deze toestand der veerverbindin gen niet reeds verbeterd De voornaamste oorzaak, waarom er nog geen voldoende verbetering is, moeten wij na tuurlijk niet zoeken bij de medewerking of tegenwerking van menschen, maar in algemeene toestanden. Wij zagen het aantal auto's in 4 jaar verdubbelen en de bevolking toenemen behalve op de geïsoleerde eilanden De ongeloofelijk snelle ontwikkeling van het autoverkeer maakt het moeilijker om de eischen dadelijk te bevredigen. Ik weet intusschen zeker, dat men ook in Den Haag, d.w.z. bij Rijk en Provincie, over tuigd is van de noodzakelijkheid van voor zieningen. Immers aan den Moerdijk is dit jaar een goede veerboot in dienst gesteld en voor een tweede boot staat het geld op deze be grooting. Maar men moet zich daar in Den Haag met zooveel zaken bezig houden en dan krijgt een buitenstaander wel eens den indrukt, dat wiens stem het luidste klinkt, het eerste verhoord wordt. A. De belanghebbenden moeten het dus eens zijn. B. Gij moet den grooten trom roeren. Als gij straks onze voorgestelde wenschen bespreekt, bedenkt dan, dat gij alleen vlug iets goeds bereikt, als gij 't daarover tezamen eens zijt en ook blijften daarna geen andere meeningen meer opduiken, welke dan de de zaken slechts kunnen tegenhouden. Eerst daarna kan men de groote trom met succes roeren. Groote moeilijkheden zijn hier ongetwijfeld aanwezig. Door een achteraf gebleken allerongelukkigst contract met den Staat heeft de R. T. M. thans, in lijnrechten strijd met het algemeen belang, het monopolie voor het gebruik van de Rijks havens te Middelharnis, Hellevoetsluis en Nu mansdorp, welke havens men zelfs tramhavens noemt. Maar de vraag rijst, of de gemeentehaven van Middelharnis dan niet voor uw concurree renden bootdienst te gebruiken is, en of daar voor in Hellevoetsluis geen andere aanlegplaats aanwezig is Ook rijst de vraag, of het veerrecht voor het veer Numansdorp-Willemstad niet, als val lende buiten het concessie-contract van de R. T .M. met den Staat, afzonderlijk is te be schouwen en of daardoor een afzonderlijke ver betering niet mogelijk is Bovendien meen ik, dat de Minister de ta rieven der R. T. M. moet goedkeuren. Ook rijst de vraag, of die Minister niet eiken dag, de overname, het concessie-contract der R. T. M. kan beëindigen. Want, laten wij het maar eerlijk zeggen, me dewerking is van de R. T. M. niet te ver wachten. Dit ondervonden wij weer door den voor gelezen brief over het vervoer van vracht auto's met het veer naar Hellevoetsluis en bij onze pogingen, om na de Zierikzeesche bijeen komst met de Directie te praten. Wel alle mo gelijke moeite gedaan, maar is niet gelukt De daartoe speciaal benoemde Staatscom missie zegt b.v. in haar rapport van 16 De cember 1920: „Van de R. T. M. is niet te verwachten, dat zij uit eigen beweging tot de uitvoering der besproken verkeersmaatregelen zal mede werken. De R. T. M. is het voorbeeld van een onderneming, die ongeschreven plichten niet erkent; haar gedragslijn is om alleen datgene te doen, waartoe zij kan worden genoodzaakt." Het is te begrijpen, dat velen uwer den moed verloren om voor veerplannen te pleiten. Maar neemt dan een voorbeeld aan Tholen, 80 jaren hebben zij volgehouden voor hun brug te ageeren bij de officieele opening zeide zelfs een spreker, dat als ten slotte Tholen 't niet bijna alleen had gedaan, de brug er mis schien nog niet zou zijn. Maar de brug is er 1 Ik neem aan, dat van uw 80 jaren actie er 78 om zijn, welnu begin thans aan de laatste twee. Zoo mag het niet blijven. Aan de medewrking van dezen Minister van Waterstaat twijfelen wij niet, bovendien is nu voor de besprekingen van verkeersbelangen het ijzer heet. Zoo werd nu door ons b.v, reeds de vol gende mededeeling ontvangen „Indien de auto-eigenaren op Goeree en Flak kee wenschen van het monopolie van de R.T.M. bevrijd te worden, is zulks heel goed moge lijk. Hun familie bezit langs de buitenhaven te Dirksland een strook grond, die bij alle getij bereikbaar is. Zij zijn er zeker van, dat die strook gratis voor het doel ter beschikking gesteld zal worden. „Blijft dus over het verbeteren van den toe gangsweg en het leggen van pontons in boven genoemde buitenhaven van Dirksland en in de buitenhaven van het Voornschekanaal te Hellevoetsluis. „Bedoelde strook grond aan de buitenhaven te Dirksland staat op naam van In verband met mogelijke grondspeculaties laat ik den naam maar liever weg. Natuurlijk kosten dergelijke verbeteringen geld, maar betalen toch wegenbelasting ook. Daarnaast zal een meer economische exploi tatie van deze veren geheel andere vervoer- cijfers opleveren, waartoe ik als bewijs slechts de vergelijking behoef te maken tusschen b.v. het Hellevoetsche veer en het veer van Noord- naar Zuid-Beveland. Noord-Beveland had op 1 Januari 1917 ruim 7700 zielen. Men beoefent er bijna alleen land bouw. Reeds in 1925 vervoerde het veer ongeveer 76000 personen; ter vergelijking gaat dus elke bewoner 10 keer per jaar over. De boot vaart 15 keer per dag. Goeree en Overflakkee heeft bijna 30.000 zielen. Men beoefent er in hoofdzaak landbouw. Volgens een door ons gehouden telling zal het Hellevoetsche veer in 1928 ongeveer 80000 vervoeren; ter vergelijking gaat dus elke be woner slechts 3 keer per jaar over. De boot vaart 5 keer per dag. Volgens onze telling zal dit veer in 1928 bovendien vervoeren ongeveer 2000 auto's, 14000 rijwielen en 800 motorrijwielen. Dit Helevoetsche veer zal dus ongetwijfeld met ook voor autovervoer bruikbare booten en een behoorlijk laag tarief heel wat meer kunnen opleveren. Zoo zal het veer Numansdorp-Willemstad, eveneens op grond van tellingen van den B. B. N„ in 1928 ongeveer vervoeren 23000 per sonen, 1000 auto's, 12000 fietsen en 600 mo torrijwielen. Dit is voor een veer, gelegen in den korten verbindingsweg van Zuid-Holland met West- Noord-Brabant natuurlijk bijzonder weinig. Maar is dit te verwonderen, als men met een personenauto met 2 personen aan veergeld moet betalen7.60 Aan het Moerdijksche veer, dat zelfs nog winst oplevert, is dit f 1.50. Met een dergelijk prijsverschil kan geen en kele veerexploitant anders dan verlies ver wachten. Een dergelijk veer zou bij economische ex ploitatie, misschien niet als het Rijksveer aan de Moerdijk 50.000 winst opleveren, maar toch zeker zal dit veer dan niet meer kosten dan te verdedigen is in verband met de groote belangen, welke er ook voor West-Noord-Bra bant en de Hoeksche Waard bij zijn betrokken. Het Rijk betaalde in 1927 182.760 subsidie aan de R. T. M. Bij goede exploitatie dezer veren kan er zeker zooveel geld van deze subsidie overblijven, dat men daarvan gemak kelijk rente en aflossing zou kunnen betalen van de bedragen, welke noodig zijn om deze veren zoo te veranderen, dat zij aan onze redelijke eischen en nog niets voor eventueele exploitatie-verliezen overhouden. Wij stellen de volgende conclusies aan U voor Wij eischen thans met spoed 1. Een veer met voldoende overvaarten van Flakkee naar West-Noord-Brabant, met ook voor alle autoverkeer geschikte booten en laad- en losinrichtingen. Het tarief moet hoogstens zijn 50 cent voor een kleine auto tot 1.50 voor de grootste of zwaarste auto's, verder 10 cent per persoon en de rest naar even redigheid. (Applaus) 2. Een veer met voldoende overvaarten van Numansdorp naar den Brabantschen wal met ook voor alle autoverkeer geschikte booten en laad- en losinrichtingen en een tarief als on der 1. 3. Minstens één veer met voldoende over vaarten van Goeree en Overflakkee naar de eilandengroep Voorne en Putten en Beijerland, overigens als onder 1 en 2 bedoeld. 4. Een veer met voldoende overvaarten van Dooxcd JO-óO CD 90 ct. Tube 80 ct. Bij Apoth. cd Drogictcn Goeree en Overflakkee naar Schouwen en Dui veland, met ook voor alle autoverkeer geschik te booten en laad- en losinrichtingen. Het tarief moet hoogstens zijn 1.— voor een kleine auto tot 3.— voor de grootste of zwaarste auto, en hoogstens 20 cent per persoon en de rest naar evenredigheid. 5. Een wegverbinding, om het nu zwevende stuk Zierikzee-Zijpe van het Rijkswegenplan in verbinding te brengen met de wegen in Brabant van het Rijkswegenplan, liefst uitgebreid met een weg Bergen op Zoom-Willemstad. 6. c.q. Opname in het Provinciaal wegenplan van Zuid-Holland van wegen, verbinding ge vende van de aanlegplaatsen van deze veer- booten met het overige verbeterde Provinciale wegennet. Als de vergadering zich hiermede kan ver eenigen, zou ik willen voorstellen deze wen schen, gedocumenteerd door alle hier bijeen gebrachte en nog te brengen gegevens, over te brengen bij betrokken Ministeries en Colleges van Ged. Staten, Kamerleden en Statenleden en adhaesie te vragen aan alle gemeentebesturen, Kamer van Koophandel en Vereenigingen, wel ke daarvoor in aanmerking komen. De B. B. N. wil zich hiermede namens U allen gaarne belasten. Met de groote hulp van U allen en in het bijzonder de pers, geloof ik, dat daarmede op dit moment al het mogelijke is gedaan, om deze streken uit hun isolement te verlossen. Wij mochten reeds zooveel medewerking van den Minister van Waterstaat ondervinden, dat wij gelooven, dat als wij slechts de bijzondere aandacht van Zijne Excellentie met voldoenden nadruk op deze nooden te vestigen, het aan zijne medewerking niet zal ontbreken. Trouwens voor deze zaak van algemeen be lang kan succes niet lang meer uitblijven. Laat uw roepstem onverflauwd luide weer klinken. Blijft diligent Op den blijvenden steun van den B. B. N. kunt gij rekenen. (Groot applaus). Na deze rede, die aandachtig werd gevolgd, nam eerst Mr. Nijgh te Hellevoetsluis het woord. Spreker constateert, dac hetgeen door den voorzitter gezegd is, ongetwijfeld allen den vertegenwoordigers van de R. T. M. uitge zonderd uit het hart gegrepen is. Het 50- jarig bestaan van de R. T. M. is voor het eilanden-publiek geen feest der vreugde, maar een feest van narigheid en van verdriet ge weest. Spr. gelooft echter, gezien de ervaring, dat de voorzitter nog te veel verwacht van het overleg met de R. T. M. Er zijn antece denten, die deze verwachtingen logenstraffen. Het comité van actie van 1919 liep op niets uit. Het is de R. T. M. gelukt het streven van dit comité te fnuiken, zij het door heele en halve corruptie. De R. T. M. heeft de kunst verstaan om de rol van verdachte met die van rechter te verwisselen. Spr. gelooft derhalve niet, dat het zal gelukken van de R. T. M., zij het ook via den Minister, door overleg iets gedaan te krijgen. Tegenover de daad van de R. T. M. helpt geen woord, maar alleen de daad. In verband hiermede wijst spr. op het precedent van Brielle, die een eigen boot in de vaart bracht. De actie tegen de R. T. M. is daar algemeen geworden. Om het in Krabbeaansche stijl te zeggen; de antipathie tegen de R. T. M. wortelt daar in de volksziel. De winkeliers koopen daar niet meer van handelsreizigers, die met de tram komen. Zoo ver moet het ook hier komen. En al moge het misschien wat prematuur zijn, spr. adviseert het publiek vait Flakkee: richt een eigen stoombootmaatschappij op. Dan hebt ge de daad. Tegenover de daad van de R. T. M. moet ge zelfs de vuist opheffen, andere mid delen helpen niet. (Applaus). De heer van den Heuvel van Ooltgensplaat merkt op, dat alle menschen geen auto's heb ben. De menschen, die het zonder auto moeten doen, moeten ook geholpen worden. Om een vuist op te heffen, moet men er eerst een kunnen maken. Een eigen bootmaatschappij zal zoo gemakkelijk niet gaan. De tram is gebonden aan zijn concessies. Kuiper erkent zelf, dat er misstanden zijn, maar om die te verbeteren moet men bij de Regeering zijn. De heer Vreeswijk te Oude Tonge bepleit de wenschelijkheid, om een boot in de vaart te brengen, die aansluiting geeft op de trein in Maassluis via Hellevoetsluis. De Voorzitter antwoordt den heer Nijgh, dat eerst overleg gepleegd moet worden met de Regeering. De concessies zullen veranderd moe ten worden of anders de gelegenheid opengesteld j worden voor vrije concurrentie. Is die er, dan komt de boot er vanzelf wel. Dit is geen pro test-vergadering. De R. T. M. heeft heel veel gedaan. Maar alleen moet geprotesteerd worden tegen de tarieven en tegen de diensten. Daarom moet voorloopig volstaan worden met reques- treeren. De heer Hossen te Middelharnis vertelt ook zijn ervaringen met de R. T. M. De R. T. M.- tarieven zijn een unicum. Al geeft de R. T. M. reductie aan de ambachtsscholieren, toch heeft zij aan de ambachtsschool nog een klantje van 1000.per jaar. Maar naar klachten luistert zij niet. De heer Littooij, afgevaardigde van de Kamer van Koophandel te Dordrecht, vindt de houding die hier tegen de R. T. M. aangenomen wordt, toch wel iets te scherp. Kuiper kan ook alles niet. Het doel van deze vergadering moet zijn in verband met de gegeven toestanden: ve'^t betering van het verkeer te krijgen. Kuip,. wil wel luisteren. Beter is het een vaste com- I missie te benoemen, die in overleg treedt met Kuiper en de autoriteiten. De Voorzitter antwoordt, dat een soortge lijke vergadering ook te Zierikzee is gehouden. Daar was een vertegenwoordiger van de R. T. M. En ook daar is besloten met Kuiper in overleg te treden. Maar ofschoon reeds den volgenden dag werd gebeld en later nog weer herhaaldelijk, was Kuiper niet te spreken. Het is nu de bedoeling ook een vergadering in Bergen op Zoom te beleggen, en uit deze drie centra's een comissie samen te stellen, die in overleg met de regeering treedt. Dan kunnen er plannen gemaakt worden en iets gedaan worden. De heer A. A. Mijs te Sommelsdijk is voor overleg, maar dan moet er ook gelegenheid voor zijn. Wordt die gelegenheid alsnog door de R. T. M. geboden, dan zou spr. er niet voor zijn die te mijden. Spreker maakt echter de restrictie, dat als de R. T. M. alleen wil over leggen op basis, dat zij het monopolie houdt op elk geïsoleerd eiland, het beter is niet te overleggen, want dan komt men geen stap ve\yf) der. Voorts zegt spr., dat misschien verwacht wordt, dat spr. als voorzitter van de commisie, die de veerverbinding met den Brabantschen wal j bevordert, iets zal zeggen over den staat van j zaken, maar wat er te Ooltgensplaat met af gevaardigden van Ged. Staten besproken is, draagt nog een vertrouwelijk karakter. Er zijn voordurend onderhandelingen gevoerd en Ged. Staten hebben de toezegging gedaan, dat het plan nader onderzocht wordt. Spr. wil er nog bijvoegen, dat men de groote verlanglijst niet in eens ingewilligd moet wil len hebben. Beter is het stuk voor stuk af te werken. En het zou jammer zijn, indien b.v. een tweede wensch werd naar voren geschoven ten koste van den eersten. Dan bereikt men niets. Op 't oogenblik is de verbinding met den Brabantschen wal van de grootste urgentie en in het verste stadium. Ten slotte zegt spr., dat het 't goed recht der R. T. M. is om eigen belang te dienen, maar er moet vrije concurrentie komen. Als die er komt, zal er begin aan de genezing zijn. Om dat te bereiken moet er gemeenschappelijk worden opgetreden. De Voorzitter zegt, dat het de bedoeling van deze vergadering is in één lijn op te trekken. Natuurlijk moet de R. T. M. zorgen, dat zij geld verdient. Maar daarnaast krijgt zij groote f subsidies, die gegeven worden voor het al gemeen belang, dat legt de R. T. M. de ver plichting op ook een open oog voor het alge- meen belang le hebben. Mr. Trouw te Brielle zegt in aansluiting aan j hetgeen Mr. Nijgh opmerkte hoe het in Brielle staat. De toestanden op Voorne en Putten en Flak kee zijn niet gelijk. Voorne en Putten heek althans nog een weg naar Rotterdam, en als straks de Groene Kruis weg klaar is juist de vorige week kwam men tot overeenstemming dan heeft men daar een ideale verkeersweg naar Rotterdam. Spr. wil er met klem op wijzen, dat er nu geen contracten met de R. T. M. meer ge sloten moeten worden gelijk vroeger gebeurd is. Of eigenlijk „contracten" waren het niet, het waren „eenzijdige verklaringen" van de R. T. M„ waarin de gemeenschap niets te ver tellen heeft. Straks komt de R. T. M .con cessie vragen om met bussen over den nieuwen verkeersweg te rijden. Daartegen moeten wij ons met alle kracht verzetten. Men hoort nog wel niets, maar ze zijn natuurlijk al lang aan den gang. Dat is een groot gevaar, dat alle aandacht verdient. In de tweede plaats wijst spr. op de veerboot die Brielle in de vaart bracht Daarvan wordt een zeer druk gebruik gemaakt. Binnenkort zal die boot zichzelf kunnen bedruipen. Spr. is geen vriendje van de R. T. M„ hij heeft dan ook geen vrijkaart (aplaus), maar het publiek in het Brielsche land is evenmin een vriendje van de R. T. M. Men schaamt zich daar om

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 2