voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. De Hracni der zeiistanflioneid. Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES •ichten. Mo. 3432 ZATERDAG 12 MEI 1928 43ste JAARGANG EERSTE BLAU. 7> öp den Uitkijk. Kloosterbalsem 1 .lakken voor de Redactie bestemd. HHflf.tl». verdere Administratie, franco tae Uitgever» Doe er wat Kloosterbalsem op „Geen goud zoo goed" E MIDDELHARNIS j 4 Mei 1928. 24. 'tot 28.— 17.80 tot 20.- 10.70 tot 12.10 f 4.70 tot 5.70 per 1 per 100 bos. 5.60 per 100 bos. DOS. 11.10 per 100 bos. 8.— per 100 bos. 8.10 per 100 krop. 2.30 per 100 krop. 1.— per 100 krop. 50 per 100 K.G. 100 K.G. tot 0.36 per pond, per pond. )4 per pond. lag 7 Mei 1928. 22.70 per 100 stuks. 14.60 tot 1870 per 9.50 tot 12.80 per 2.70 tot 5.80 per per 100 stuks, it 8.90 per 100 krop. >er 100 krop. 1.50 per 100 krop. 100 bos. ,50 per 100 bos. - per 100 bos. 10.— per 100 bos. 5.80 per 100 bos. 100 bos. 3.70 per 100 K.G. f 23.40 per 100 K.G. tot 0.35 per pond, per pond. KNOOP, beëedlgd pelen, groenten en 158, Amsterdam. Ier vorige week. is er stilstand in de >men, er is een groote elen uit alle streken, ichland, Tsjecho Slowa. Voor Zeeuwsche Blau» irijs niet te maken daar lopers and?re soorten nieuwe Malta aard» 'eek aan de veiling en f 22,50 tot 25,- 100 ste soort aardappelen andere soorten die in en aan lager, zoo niet :ht moeten worden, werden de volgende f 7— h f 9,— Zeeuw, f 9,— Bonten en blau. 5,—Rood ster f 4,— Klei Industrie f 4.— it dustrie f 2,50 i f 4.— 4,— k f 5,Friesche Friesche Rood ster che Zand Eigenh. f 2.50 vo f 7,— k 10,-. Alles ita f 16,— it f 18,— per Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.- voortutoetaltng, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT UITGEVERS.: W.|BOEKHOVEN #ONEN 30MMELSDIJK Telef, luiere. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENT1ÊN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAAN/kAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar dc plaatsruimte die zQ beslaan. Adverteratiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. PAARDEN. lei. Ter veemarkt waren vette runderen, 261 vette of lammeren en 1190 boeien 32—37, 44—4 46, 4851 ct.; Stieren veren 42-47)4 57H- schapen 28, 34 ct.; var- neren 20—30 per stuk. eien en ossen was iets lel was gewoon en de ver dan die der vorige rbeste koe ging nog tot ren aanvoer, redelijken :elfde prijzen, linken aanvoer. De han- de prijzen was weinig puikbest exemplaar ging ïoteering. linken aanvoer. De ban de prijzen was weinig puikbest exemplaar ging noteering. met weinig aanvoer, ie prijzen, minder ruim aangevoerd. aanvang lui, werd later Zware varkens waren n tot 32 en zouters tot .S EN EIEREN. Mei. Eieren. Aanvoer 5.25 a 6.25, middel stuks. Handel gewoon. Mei. Kaas. Aanvoer 176 stuks, wegende 39.600 da met rijksmerk 45 a 42 a 44; zonder rijks- iandel matig. MEEL EN OLIËN. Mei. Fijne Zaden (Boe- aad 35 a 37, blauw i, geel mosterdzaad 23 16 a 18, overige Mei. Binnenlandsche Gra- Tarwe minder ruim ter kste en schotsoorten on- rwijl tusschensoorten niet uike 14—14.75, verder 14.25-15. WOL, DIVERSEN. Mei. Vlas. De vraag blijft aan de beurs voldoende d o pte nemen. Zoowel follandsch zijn de prijzen betwfst. Voor dauwroot 0.80 tot 1.10 en voor sch (gedeeltelijk bewerkt) Voor schoon vlas oogst besteed. Enkele partijen >oger. Heden bedroeg de s: 5470 k.g. blauw; 5000 k.g. wit; 1300 k.g. geel, We hebben aangetoond dat Groen steeds op samenwerking met de Room- schen heeft aangedrongen. Wie zegt dat Groen principieel te genstander der coalitie was, kent de landshistorie niet, kent het leven en den arbeid van Groen niet. Ook Groen zag in dat er slechts twee mogelijkheden voor de Anti-Rev. partij bestonden óf een bondgenootschap aan te gaan om met die bondgenooten een meerderheid te vormen óf ons tevreden te stellen met protestpartij te zijn. Dr. Kuyper heeft eens gezegd, dat het zijn van een protestpartij het fierst lijkt en het lichtst is. Ge draagt dan voor het bewind geen verantwoorde lijkheid ge kunt op hoogen toon uw eigen lied uitzingen ge schuift wat u zelf het warmst maakt voorop en als protestpartij behoeft ge geen oogenblik noch ter rechter- noch ter linkerzijde af te wijken van het eens getrokken spoor. In eigen kring blijft ge een krachtige eenheid vormen. En al uv^ geestverwanten in het land genieten er in, zoo kloek en dapper ge u in de Staten-Generaal weert. Inderdaad dat lijkt fier en het is de gemakkelijkste positie. Maar ofschoon Groen, als veldheer zonder leger lange jaren gedwongen is geweest, die positie in te nemen, een ideaal toestand heeft hij het nooit ge vonden. Dr. Kuyper heeft op een der Depu- taten-Vergaderingen verteld, dat nog in 1874, twee jaar vóór zijn sterven, Groen van Prinsterer in een ernstig gesprek met Kuyper er op aandrong samenwerking met de Roomsch-Katho- lieken te zoeken, teneinde met vereende kracht het liberalisme te doen zwichten. Kuyper vertelde toen „Eerst wilde ik daar niet aan. Ik voelde diep, hoeveel schoons, door dit omwerpen van het roer, voor onze vaart teloor ging en ook voelde ik diep hoeveel zwaarder taak daardoor op onze schouders ge legd werd dan vooral zoo Groen zelf, wiens krachten toen reeds zienderoogen afnamen, ons te ontvallen kwam: Het offer, dat ik brengen moest was hard, maar toch voelde ik in 't eind, dat ik voor het brengen van dit offer niet mocht terugdeinzen, en zoo ben ik ge zwicht, gezwicht na overtuigd te zijn. Overtuigd te zijn door Groen van Prinsterer. En lees nu maar eens Groen's ge schriften. i Overal vindt ge het zoeken van sa menwerking met Roomschen op Staat kundig terrein. Daarom wie in Groen een princi pieel tegenstander van de coalitie ziet, kent Groen niet. Wij^ hebben ook uiteengezet hoe Groen's leuze in ons isolement ligt on ze kracht moet verstaan worden. Het beteekent niet dat Groen z'n kracht zocht in alleen staan, maar dat hij van geen samensmelting van begin sel weten wilde. Wel federatie. Maar geen fusie. Hierin ligt het onderscheid. Dr. Kuyper heeft in navolging van Groen het eens zoo goed uitgedrukt De coalitie aanvaardt ge om althans iets te verkrijgen en bovenal om veel kwaads af te weren. Uw voormannen, die steunend' op die coalitie, ook voor u de hitte des daags verduren, draagt ge met uw sympathie en met uw gebe den. Maar zeiven weet ge een eigen eginsel, een eigen traditie te verte genwoordigen, en hierin een zegen voor uw volk ontvangen te hebben, die al leen van u onder uw volk kan uitgaan. Dat is het isolement waarop ook Groen doelde. Kuyper formuleerde het eens zoo Ge belijdt als calvinisten, een eigen standpunt, vormt dus een eigen partij. Dat vooreerst, maar dan ook ten twee de werkt saam met andere, u verwan te partijen. En dan ten derdeziet scherp toe, dat ge bij die coalitie uw recht op uw zelfstandig politiek bestaan niet verbeurt. Dat is de beteekenis van hetin ons isolement ligt onze kracht. En nu hebben we op de parlemen taire geschiedenis der laatste jaren ge wezen. De ontwikkeling der gebeurtenissen in de na-oorlogsjaren heeft de anti-rev. partij het hartebloed afgetapt, zeiden we. Onze partij heeft maar gegeven, zon der zelf eischen te stellen, alleen tot be houd van land en volk. Gelukkig is er nu geen direct gevaar meer. Maar daardoor treden de principieele verschillen tusschen links en rechts ook weer meer aan het licht. '~En daardoor wordt de drang tot sa menwerking van zelf ook weer grooter. Het is vaak voorgesteld alsof de rechtsche samenwerking een soort mon sterverbond was, een ziekte-proces. Meermalen sprak men ook van een faillissement der coalitie, men heeft haar dood verklaard. Hoe komt het dan dat ze toch telkens weer het hoofd opsteekt Alleen omdat ze een noodzakelijk ge volg is van de politieke verhoudingen ten onzent. De antithese beheerscht ons staat kundig leven. Er zijn groepen rechts en er zijn groepen links. En rechts staan nu eenmaal allen, die de apostolische geloofsbelijdenis be amen, daaronder behooren ook de Roomsch-Katholieken Dat is een feit. Het is niet weg te redeneeren. Dat zelfs Ds. Kersten, hoe groot an tipapist ook telkens weer met de Room schen medestemt in de Kamer, bewijst dat dit feit bestaat. Het is een worsteling om de groote levensvragen. Ook.de Christel.-Hist, erkennen dat. Mr. Schokking heeft in de Kamer eens gezegd Het kan .niet anders of, terwijl de worsteling meer dan vroeger de vraag betreft, of de christelijke re ligie de beginselen zal leveren, daarop het leven van ons volk steunt. Het le ven wordt tenslotte niet allereerst be wogen door de materie, maar door de geestelijke beginselen. Dit moeten de heeren van links van ons aannemen of ze willen of niet. Of de rechterzijde in de toekomst anders gevormd zal wor den, weet ik niet; we zweren niet bij den tegenwoordigen toestand, maar men zal niet ontkomen aan den invloed van de geestelijke overtuiging bij de richting van het regeeringsbewind. In dit opzicht meenen we, dat alleen in de christelijke religie de vaste grond slag ligt voor het volksleven. Als voor beeld noem ik slechts het gezin. Aan de linkerzijde zijn d'e verschillen ge woonlijk veel heftiger tusschen de groe pen dan aan de rechterzijde al maken we er heusch geen geheim van, dat ook wij onze verschillen hebben. Als het echter aankomt op beginselen, die de groote vragen van het leven beheer- schen, het gezin, de verhouding van man en vrouw, de gehuwde en onge huwde vrouw, is er eenstemmigheid, die I veelzins haar pendant heeft in een te genovergestelde eenstemmigheid aan de linkerzijde. Duidelijk laar Mr. Schokking hier zien, dat de coalitie ten slotte geen maakwerk is, ze is er, omdat de anti these ten onzent er (gelukkig) is. En daarom ontkomt ook Ds. Ker sten aan de coalitie niet. Als het gaat over principieele dingen over de grondslagen van ons christelijk volksleven, over het gezag, de eerbaar heid, het gezin, de opvoeding, het hu welijk en zoo veel meer, dan gaat Ds. Kersten ondanks zichzelf in coalitie met de A. R., C. H. en Roomsch Kath. Dat leert de practijk. En nu is het de eerste eisch, dat wij bij die samenwerking, die er logisch is, onze zelfstandigheid weten te bewaren. Ons beginsel isoleeren. En de tijd is er nu weer, dat wij met kracht onze beginselen kunnen uitdra gen. Het directe materieele gevaar mét zijn geestelijke en moreele gevaren als nasleep, is Gode zij dank, geweken. Stembus-afspraak hebben we niet meer. Maar als het er aan toe is, dat we onze houding moeten bepalen ten aan zien van deze dingen, dan zal de Anti- Rev. partij zich als een krachtige zelf standige partij te openbaren hebben. Zal zij haar eischen moeten stellen. Zóó gevoelt ons volk het als bij in tuïtie. Wij zijn voor samenwerking. Der traditie getrouw. Groen wees ons het spoor. Maar bij die samenwerking zullen we de kracht der zelfstandigheid te openbaren hebben. Nadruk verboden. De omwenteling in Rusland is toch wel radicaal geweest. Als deze communistische proef op den duur mocht mislukken, zal er nooit gezegd kunnen worden, dat er belemmerende omstandigheden waren. Te vuur en te zwaard zijn de com munistische ideën er door gezet. De Sovjet- regeering heeft zich meester gemaakt van alle levensterreinen, den Staat, de Kerk, de school, het gezin, de pers. En alles is het communistisch stempel opgedrukt. Ik wil hieronder eens weergeven op welke radicale wijze de sovjetregeering de school en de opvoeding van het kind heeft omgezet. De ouders zijn als opvoeders afgezet en de re geering heeft zelf deze taak in handen genomen. Een deskundige man heeft het sovjetstelsel in studie genomen en vertelde er nu van. lo. De confessioneele scholen, in verband met de kerken staande, zijn omgezet in Sovjetscho- len. De regeering heeft ze in handen, om ze volgens uitgesproken bedoeling te gebruiken ter vorming van jonge communisten. Daarom gaan de kinderen van boeren en arbeiders vóór boven die der bourgeoisie. Het onderwijs wordt geproletariseerd, zooals industrie en regeering geproletariseerd zijn. 2o. De leerplicht duurt van 8—15 jaar. 3o. Het lager onderwijs is georganiseerd vol gens het principe van de arbeidsschool, zoowel in leerstof als in onderwijsmethode's. 4o. Men wil de sociale opvoeding der jeugd. 5o. Men streeft naar self-governement, zelf- bewind der scholieren. 6o. Voor arbeiders en boeren wil men voort gezet en hooger onderwijs. Dit alles, heel de paedagogische ombouw meer nog heel hun geloof en streven wordt beheerscht door d evraag: hoe voeden wij de kinderen op tot goede communisten In zekeren zin geeft Rusland dus 7o. „Staats- bürgerliche Erziehung". Natuurlijk komt daar ten 8o. bij de eenheids- school in al haar beteekenissen en ten 9o. ruim baan omhoog, voor ieder die zekere begaafdheid bezit. Over al deze punten een weinig. Dat het onderwijssysteem nog in wording is, dat de scholen er slecht uitgerust zijn, dat de Sovjet een tekort van 250.000 onderwijzers heeft, dat er een 60 analphabeten zijn, het doet alles weinig ter zake. We beschrijven immers niet het onderwijs in Rusland, doch wenschen alleen de aandacht te vestigen op wat voor „nieuws" de democraten van onzen tijd willen stichten. Allereerst over de eenheidsschool. Sinds de verordening van 1918 (October) heet ze te bestaan, en dat zoowel in socialen als in re- ligieusen zin. Rusland wil al de kinderen van heel het volk, van rijken en armen, van bur gers en boeren, van geloovigen en atheïsten op één school verzamelen, om daar aan allen eenzelfde onderwijs te geven. De school is be doeld als een achtjarig quarantaine-verblijf, waa: de kinderen van alle kapitalistische be smetting worden gereinigd en echt communis tisch worden ingeënt. Wel hebben de Bolsje wieken tot dusver meer brekend dan bouwend meer déstructief dan construtief gewerkt, maar men weet in welke richting het ideaal ligt. Ter- wille van die eenheid is op alle scholen, zelfs op de particuliere, het godsdienstonderwijs ver boden. God mag niet genoemd worden. Lenin moet er verheerlijkt worden. Alle onderwijs is zonder eenig onderscheid kosteloos en religieus absoluut neutraal. De communistische maatschappij wil een eenheid zijn, en zoo ook haar school. Met verschillen in godsdienst, in stand en rang, millieu en be stemming wordt niet meer gerekend. De snij- en scheidingsvlakken vallen in de eenheidsschool weg. Alleen dweept men te zeer met den mensch als mensch, om de verschillen in de begaafd heid niet te scherp te zien en voor de meer begaafden geen gelegenheden te scheppen tot vrije ontwikeling. De verschillen door God in de historie gegeven, worden verworpen, doch die liggen in# persoonlijken aanleg verscherpt gezien. Aldus krijgt men in de school zelf rijke differentieering. Na enkele gemeenschappelijke Is het gewone gezegde, als men zich heeft gesneden, gestooten, gebrand, geklemd of geschramd. Die verzacht, zuivert en er blijven géén lltteekens. schooljaren gaan de kinderen naar hun begaafd heid uit elkaar. Maar deze begaafdheid is niet die van de praat- en luisterschool, waar die leerlingen uit munten, welke het best kunnen stilzitten en het meest trouw kunnen weergeven, wat ze is in gegeven. De nieuwe school wil arbeids school zijn. In Rusland zelfs in den meest strikten zin van het woord. Daar is de school uit de aarde aardsch. Radicaal wordt het onderscheid tusschen geestelijken en lichamelijken arbeid uitgewischt en tijdelijk wordt de laatste het hoogst geacht. Heel de maatschappij is er één reusachtige ar beidsgemeenschap, één ontzaggelijke vennoot schap, met al wat er in heel het Russische Rijk geschiedt als branches. Ze omvat allen. Ook de vrouwen en de kinderen. Door Staats zorg worden de vrouwen van een belangrijk deel van haar moederzorg ontheven. De ideën werkten dus door. Reeds in 1866 verklaarde de Internationale; „Bij een rationeelen toestand van de maatschappij zou ieder kind zonder on derscheid van zijn 9de jaar af een productief arbeider worden". Welnu in Rusland brengt men zulks in prac tijk. De Sovjet zorgt voor de kinderen van haar aanhangers de andere laat ze onder gaan in verderf door van de school een maatschappelijk bedrijf te maken, waarin zoo wel productieve als z.g. opvoedende arbeid wordt verricht. Het onderscheid tusschen al gemeen vormend en vakonderwijs is er ver vallen. Afzonderlijke leervakken kent men er niet meer. 't Is alles geconcentreerd om den arbeid in het beroep. Natuurlijk staat ter wille van de kinderen de paedagogische beteekenis van den arbeid op den voorgrond, maar dat klopt, omdat volgens haar de kennis van een elementaire techniek der productie evenzeer tot het wezen van het onderwijs op de Lagere School behoort als die van het A.B.C. Ook wil men het kind door deze arbeidsschool ge wennen aan den arbtid in de communistische maatschappij, waar niet de productie op zich zelf, maar het genot van den arbeid en van wat de productie oplevert, levensdoel is Daar om moeten de kinderen niet doen aan het ge pruts, dat handenarbeid of slöjd heet, niet doen aan figuurzagen of kerbschnit. Neen ze moeten helpen bakken, weven, meubels maken, huizen bouwen. Uitgangspunt voor de arbeidsopvoe- ding is het tuinbouw- en landbouwbedrijf. Daar op bouwt zich het beoefenen van het handwerk in de werkplaatsen. En daarboven als van hoogere orde, ontvouwt zich het deelnemen aan de industrie. Enerzijds is er dus een terug keer naar den toestand, toen 's Vaders werk plaats met de woning van het gezin één geheel vormde en het kind van vóór de schooljaren als met het beroep inéén wies, anderzijds een door het kind trapsgewijs doen oploopen van de ladder der georganiseerde productie. De klassen zijn vervangen door groepsindee- lingen. Door verschikking der kinderen in tel kens andere groepen is differentiatie naar de begaafdheid eenigszins mogelijk. De dagelijksche schooltijd is naar gelang van den leeftijd ten hoogste 4, 5 of 6 uur. Lessen leeren enhuiswerk zijn evenals alle straffen en alle examens afgeschaft. Coéducatie, het samen opvoeden en samen werken van jongens en meisjes, is met alle geweld doorgevoerd. De onderwijzers zijn vervangen door vóór-werkers, schoolarbeiders. In 6 weken worden ze klaar gestoomd. Op elke 25 lverlingen moet er één zijn. Tusschen deze schoolarbeiders zijn alle rang- en salarisverschillen vervallen. Voor de kinderen bestaat schoolvoeding en schoolkleeding, welke beter is dan die maatschappij. Boeren en arbeiders worden verder uitgenoo- digd tot het bijwonen van voorlezingen en schoolfeesten. De oudere scholieren trekken er op uit: houden voordrachten, organisceren lees kringen, richten jeugdvereenigingen ten kruis tocht tegen het analphabetendom op. De school moet in volledige verbinding met het volk staan en met den practischen socialen arbeid. Natuurlijk wordt de economische zijde ervan niet vergeten. Volgens Prof. CiLewitin uit Moskou leeren de kinderen van dat ze 8 jaar oud zijn allerlei nuttige, bruikbare dingen geen speelgoed maar gereedschappen maken. Daarmee ervaren ze, dat elk stuk gereedschap niet anders is dan een stuk gematerialiseerde geest en waarde heeft in tijd, in geld, in energie. Want voor het kind begint deze nuAige dingen of gereedschappen te maken, moet het een vol ledige kostprijsberekening opstellen. Als voor beeld vertelt Prof. Lewitin van twee knapen van 12 en 13 jaar, die onder een aambeeld een voetstuk zouden maken. Daarvoor moesten ze een boomstam doorzagen. Bijna er mee gereed, boog de stam door en werd de zaag ingeklemd. Ze vroegen den professor om raad. „Licht den stam wat opwas het antwoord. Doch de jongens weer: „Dat gaat niet, want de stam is te zwaar„Hoe zwaar dan wel Zoo zette hij ze met eenige aanwijzingen aan het berekenen. Voor het eerst leerden ze nu eigener vinding - met een hefboom werken en de beteekenis er van verstaan, de kracht er van berekenen enz. Aan het einde van eiken dag vullen de kin deren in hun cahiers het dagboek in, waarin niet slechts een overzicht gegeven wordt, van wat er dien dag werd gedaan, maar waarin tevens alle gegevens worden opgenomen be treffende het werk, en verslag wordt gedaan van de moeilijkheden, die een bepaalde arbeid blijkt opgeleverd te hebben. Aldus hoopt men in Rusland ontwikkelde menschen te vormen, die niet pogen uit den ar beidersstand te komen, doch arbeider wenschen te blijven. Uit de aarde aardsch. Aldus wordt ons de Russische volksschool geteekend. God is er verbannen. Die bestaat niet voor het Russische kind. Arm volk, dat zóó wordt opgevoed. Het communisme, geestelijk kind van het so cialisme, voedt het volk op voor het moderne heidendom. Stellen we daar ons landje eens tegenover Wat een zegeningen genieten we. En toch En toch laat ons voorzichtig zijn. Ons volk is vlak als onze lage landen. De hartstochten, zooals we die in' t buiten land zien oplaaien, zijn ons vreemd. Maar denk nu niet, dat we daardoor ook vreemd blijven aan de buitenlandsche invloeden. Zooals de groote stroomen van de hooge bergen uit het hart van Europa naar onze lage landen afvloeien en onze polders doorwateren, evenzoo stroomen de revolutionaire denkbeelden zij het gelijkmatig en oogenschijnlijk kalm onze grenzen binnen. En we zijn er door vergiftigd eer we het weten. In den grond der zaak is de groote fout van het Russisch communisme, dat het verklaart dat de mensch van zichzelve goed, rein als een stuk blank papier ter wereld komt. Alleen de omstandigheden maken hem tot zondaar en booswicht. Voedt het kind daarom in gezonde omgeving op en we krijgen een hemel op aarde. Dat is de Russische dwaalleer. Zou er ten onzent zoo niet gedacht en geleerd worden Vraag het maar eens aan den eersten den besten onderwijzer eener openbare school. Vraagt het de modernen, de vrijzinnigen, de humanisten van onzen tijd, en er zijn er hon derd duizenden in ons landje. In den grond der zaak leeft het alles op uit één beginsel. Het beginsel van het ongeloof. Dat weigert zich te buigen voor het Woord van God, dat ons leert: we zijn in zonden ontvangen en in ongerechtigheid geboren. Dat is de diepste kern van het ongeloof. En Groen heeft het ons geleerd, daarom voert dat ongeloof noodwendig tot de uiterste consequentie; het communisme, zooals dit zich in Rusland openbaart. Daarom, laat ons voorzichtig zijn Laat ons onze kinderen opvoeden bij het Licht van Gods Woord. Laat ons daarom voor onze kinderen eischen de school met den Bijbel I UITKIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 1