Zaterdag 21 April 1928. No. 3426, DERDE BLAU Binnenland. Gemengd Nieuws EEN HOEKTE VOOK T7* O TT W E Voor cie Vrouw. Voor de Jeugd. TTM unr. ^TiJNO VHJSES Kamer van Koophandel rn Fabrieken voor Dordrecht en Omatreken. Afschrift. Dordrecht, 14 April 1928. Aan Z. Exc. den Minister van Finantiën, s-Gravenhage De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Dordrecht en Omstreken, kennisnemende van het feit, dat eerlang aan het veer Wil» lemsdorpMoerdijk een nieuwe pont in bedrijf ral worden gebracht, constateerde tot haar voldoening, dat, waar het eiland van Dordrecht ter plaatse nog steeds de zoo noodige vaste brugverbindingen mist, welke niet alleen voor deze streek, doch bovendien voor het door» xaand verkeer van Noord en Zuid van primair belang zijn, aan de steeds toenemende ver» keersbehoeften wordt tegemoet gekomen, doordat op deze wijze een frequentere ver» binding der beide oevers van het Hollandsch Diep mogelijk zal zijn. Om echter het verkeer zooveel mogelijk tegemoet te komen in wat het in een brug» verbinding mtst, zoo meent de Kamer, is het niet alleen noodig, een zeer ruime gelegenheid tot overzetten te scheppen, doch ook en niet minder, de veertarieven te verlagen tot het uiterste minimum. Het tarief voor éénmaal overzetten van automobielen bedraagt sinds de verlaging in 1927, nog steeds f 2,-, - zegge en herzegge, f 2,— en voor een tocht per veerpont, heen en weer vier gulden een tarief dat een on« ledelijk zwaren last legt op de industrieën, welke voor het vervoer harer producten per as op de verbinding Willemsdorp—Moerdijk zijn aangewezen. Terwijl de in andere streken van ons land gevestigde bedrijven bij hun vervoer een kosteloos gebruik kunnen maken van bruggen, moeten hier bij een tijdroovende en lastige verbinding bovendien nog aanzien' lijke bedragen worden betaald, hetgeen het rendement der betrokken industrieën op on» billijke wijze drukt. In dit verband moge worden gewezen op het euvel, dat bewoners van het Dordtsche t iland, maar deze niet alleen, doch allen, die langs dezen weg zich per auto naar het Zuiden wenschen te begeven, door het hooge vaar» tarief in hunne vrije beweging beduidend worden belemmerd. Voorts worde herinnerd aan het feit, dat het automobielverkeer in de Zuidelijke pro» "incies van ot«s land steeds meer de tendenz heeft, zich naar België te wenden ten koste van het verkeer naar het Noorden, hetgeen zonder twijfel met de hooge veertarieven ver» band houdt. Ten slotte dient nog in het oog gevat, dat met name bij een internationalen verkeersweg «Is de weg van Rotterdam via Dordrecht naar het Zuiden, nu algemeen naar verkeersver» betering wordt gestreefd, daaraan zoo min mogelijk belemmeringen en zeker ook die van financieelen aard, mogen worden in den weg gelegd. Concludeerende, heeft de Kamer de eer Uwe Excellentie eerbiedig, met den meesten nadruk te verzoeken, het daarheen te willen leiden, dat de bestaande tarieven van voertuigen voor het veer Willemsdorp-Moerdijk ten spoedigste zéér belangrijk worden verlaagd. De Kamer voornoemd, (get) C J. VAN HELDEN, Voorzitter. (get.) H. DE GRAAF, Secretaris. THEODORUS RIJKERS, f Te Helder is Donderdagmorgen in den ouder dom van 81 jaar Theodorus Rijkers overleden, de gewezen schipper van de Heldersche red dingsboot der Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingsmaatschappij. Na een korten schooltijd en een korten leer tijd bij verschillende bazen een timmerman, een kruidenier, een aannemer aan den wal, kwam de jonge Rijkers als een rechtgeaard Hel- dersman op het water. Het waf in den tijd, dat er nog schepen van de groote vaart te Nieuwe- diep binnenvielen, en dat een heele vloot van vletten te Helder gestationeerd was, die dadelijk bij binnenkomst der schepen er verbinding mee zochten. Ook op de haringvangst heeft Rijkers gevaren, doch in 1872 werd hij reeds schipper van de reddingsboot, in welke hoedanigheid hij 42 schepen in nood heeft bijgestaan en met zijn makkers in den loop van een halve eeuw bij elkaar 511 menschenlevens heeft gered- Toen de tijd voor Rijkers gekomen was om het commando van de reddingsboot neer te leggen verkeerde hij, gelijk vele oud-leden zijner bemanning en andere oud-zeelieden, in tamelijk benepen omstandigheden. Dit heeft aanleiding gegeven tot de stichting van het Dorus Rijkers fonds, dat thans reeds vrij aardige uitkeeringen doet. Voor Rijkers eigen ouden dag is toen ook gezorgd. Mag het den ouden schipper aan financieele waardeering wel eens een enkele keer ontbroken hebben, waardeering voor zijn vele reddingen is hem in zijn lange loopbaan ruimschoots ten deel gevallen. De overledene was reeds door koning Willem III benoemd tot broeder van den Nederlandschen Leeuw en begiftigd met een zil veren medaille. Medaljes had hij ook vele, ook van, H. M. de Koningin Moeder en van Konin gin Wilhelmina. Voorts was hij o. .a. begiftigd met de gouden medalje van de N. en Z. Hol- landsche Reddingmij., de zilveren medalje van de Mij. tot Nut van het Algemeen, het Burger kruis lie klasse van België, zilveren medaljes van den koning van Engeland en van Italië, een gouden horloge van keizer Wilhelm I en een dasspeld van keizer Wilhelm II van Duitsch- land enz. Verleden jaar is Rijkers, ter gelegenheid van zij 80en verjaardag in Helder en den Haag gehuldigd. De nieuwe motorreddingboot, die thans te Helder gestationneerd is, draagt den naam Dorus Rijkers. HET DORP WAAR NIEMAND TROUWT. In een brief aan den predikant van South Mimms, die, gelijk men weet, geklaagd heeft, dat er geen huwelijken meer in zijn parochie ge sloten worden, schrijft een vrijgezel van 38 jaar „Uw commentaar over het niet trouwen van de jonge mannen te South Mimms treft mij op een teere plek. Ik wil graag trouwen, maar kan dat niet doen. Een meisje van 26 en ik zijn pas gedwongen geweest elkaar als verloofden te verlaten, omdat zij meer verdient dan ik. Het is de sterke economische positie van de meisjes, die de jonge mannen ervoor terug doet schrikken, stappen voor een huwelijk te doen. Ik ben overtuigd, dat vele jonge mannen te South Mimms en elders tegen trouwen opzien wegens den weelderigen levensstandaard van de meisjes. De mannen zijn bang. dat er opmerkingen over hun bescheiden inkomen gemaakt zullen worden. .Dus moet u den mannen geen ver wijten maken. Het moderne meisje, dat zelf een aardig in komen verdient, heeft geen lust het offer te brengen, dat het trouwen met een man, die minder verdient dan zij, zou meebrengen". GROOTE BRAND TE JOURE. Twee fabrieken, twee woonhuizen en een veestal in de asch gelegd. In den nacht van Woensdag op Donderdag heeft te Joure een enorme brand gewoed. Kort na middernacht ontdekte een motorrijder, die de oliefabrieken van de firma E. A. de Boer G Zoon aan den Slachtersdijk passeerde, dat in deze fabriek brand was uitgebroken. Hij waarschuwde de autoriteiten, doch toen de brandweer ter plaatse verscheen, stond het ge- heele gebouw reeds in lichte laaie. De felle wind wakkerde het vuur aan en het duurde niet lang of de vlammen sloegen over naar twee aangrenzende woonhuizen. De brandweer was tegen het vuur niet opgewassen. Nog groo- tere uitbreiding kreeg de brand, toen het vuur oversloeg naar de fabrieksgebouwen van de N.V. Zijlstra's meubelfabrieken, eveneens aan den Slachteqsdijk gelegen. De beide fabrieksgebouwen en de woonhuizen, benevens nog een aangrenzende veestal van den heer Hospers, die eveneens in brand ge raakte, brandden geheel uit. De machines van beide fabrieken en veel materiaal gingen ver loren. Ernstig gevaar bestond voor de tabaksfa brieken van de firma Douwe Egberts, doch gelukkig veranderde de windrichting, zoodat het vuur niet naar deze fabrieken oversloeg. De Jouresche brandweer, die later hulp kreeg van de brandweer uit Heerenveen, werkte den geheelen nacht door om te voorkomen, dat nog meer gebouwen werden aangetast. De schade is zeer groot, doch kan nog niet worden opgegeven. De oorzaak van den brand is onbekend. In de fabriek der firma Zijlstra werkten zeventig arbeiders, die tengevolge van den brand werkloos zijn geworden. Nader meldt men, dat de schade in totaal wordt geschat op 500.000. Van de olieslagerij worden 10 arbeiders werkloos. Getracht zal nog worden door de werkzaam heden op een andere plaats uit te voeren, de arbeiders aan het werk te houden. Afgebrand is de olieslagerij van E. A. de Boer G Zn., de fabriek van de N. V. Zijlstra's Meubelfabriek; verder werden een prooi der vlammen het woonhuis en den aangrenzenden veestal van den heer Hooper, twee arbeiders woningen, bewoond door de families Mot en Boonstra. Verzekering dekt hier de schade. De beide fabrieken waren niet tegen bedrijfs schade verzekerd. Bij de firma Zijlstra kon slechts de administratie worden gered, terwijl het vee van den heer Hooper tijdig in veilig heid kon worden gebracht. DE SIMPLEX-RIJWIELFABRIEKEN. Onze Amsterdamsche correspondent schrijft ons Gewoon uit nieuwsgierigheid stond ik te kijken in de fabriekspoort van de Simplex Fabrieken, die even open was blijven staan. Toen kwam er een fabrieksleider langs, die niet zei: „Wat mot je maar die vriendelijk vroeg; „Stelt U belang in de werking van een rijwielfabriek 7" En zoo gebeurde het- dat ik één minuut later midden in de automatische draaierij stond. Draaierij is een prachtnaam voor wat men hier het eerste oogenblik ondervindt; alles draait, honderden riemschijven aan den zolder krijgen hun gedraai van een paar motoren en brengen dit weer over op draaiende stangen en draaien de gereedschappen. Ik alleen sta onbewegelijk stil en kijk met verbazing hoe een wielnaaf, een moer of een as in ongeloofelijk korten tijd zonder menschelijke hulp gemaakt wordt. Een lange, ronde stalen staaf komt voor een klein gedeelte uit den kop van de automatische draai bank te voorschijn; direct komt een boor er op af, gevolgd door een paar breede beitels en die geven den vorm aan het staafeind; snel loopen zij terug en maken de plaats vrij voor een smallen beitel, die het bewerkte stuk van de staaf afsnijdt, het valt naar beneden tusschen de staalkrullen en is klaar. Groepen van 5 automaten worden slechts door één man bediend en mijn geleider legt mij uit, dat Simplex daarmede slechts den lagen prijs bereikt, niet door gebruik van goedkoop materiaal en minder werkkrachten, maar door de volmaaktheid van de gereedschappen steeds meer op te voeren. Even later treden wij een andere werkplaats binnen, de nikkelkamer. Hier heerscht rust, maar toch niet zooals in vroeger dagen, toen de voorwerpen, die vernikkeld moesten worden, urenlang stil aan koperen draadjes in de nikkel- baden bleven hangen. Een paar jaar geleden heeft de firma Van der Hoorn, Fabrikant te Utrecht, de rust in de nikkelkamer komen ver storen met een nieuw, door haar uitgevonden nikkelprocedé. De te nikkelen voorwerpen han gen als de paarden en schuitjes in een draai molen en draaien zoo rond door het nikkelbad, terwijl tegelijkertijd een groote hoeveelheid lucht door de vloeistof geblazen wordt. Een prachtig resultaat wordt bereikt, een betere en sterkere nikkellaag dan vroeger en dan in een zesde van den tijd. Simplex past deze uitvinding toe en thans wordt er alleen nog maar per draai molen vernikkeld. De rit duurt 20 minuten, maar de molen staat nooit stil, de krukken, stangen, assen stappen onder het draaien in en uit. Toen kwamen wij in een werkplaats, die eveneens gewijd is aan het geheel verfraaien van het rijwiel, n.l. de lakkerij. Frames, vor ken, wielen gaan kopje onder in de groote inktpotten, gevuld met glanzend zwarte emaille- lak. Eerst worden ze gedompeld in een bi- zondere lak om het voorwerp roestvrij te ma ken en te houden, daarna nog een paar maal in een andere soort lak, die hun zijn mooien diepen glans geeft; maar tusschen iedere be werking brengen de te emailleeren deelen eeni- gen tijd door in een oven, die op 200° Celsius verhit is. Het geheele emailleerbedrijf wordt absoluut stofvrij gehouden door de vloeren met water te besproeien en door lucht door groote filters gezuiverd in lokalen te persen, men krijgt dan zonder schuren of slijpen een zuivere, diep- glanzende emaille. Meer belang wist mijn geleider mij in te boe zemen in de werkplaatsen, waar de hardings- en soldeerovens staan. Iedereen weet wat het harden van staal is: men maakt de conus of cup of wat men harden wil rood heet en koelt die daarna plotseling af in water. Maar men weet niet dat dat sterke staal even gevoelig is als een mensch voor een weinig te veel of te weinig hitte of een beetjje vocht. De har dingsovens, verhit door gas en electrischen stroom, worden geregeld met thermometers, en na het harden worden alle stukken zorg vuldig gecontroleerd. Er wordt daarvoor ge bruikt een klein toestelletje, bestaande uit een gewichtje met een diamanten punt, dat men op het harde voorwerp laat opspringen en door de hoogte van den sprong wordt de hardheid gemeten. De juiste vorm en hardheid van de bewegende deelen van het rijwiel zijn het geheim van het blijvende lichte loopen van het rijwiel en daar om wordt aan het harden en slijpen zoo'n zorg besteed. Een nieuwe fiets loopt bijna altijd licht, maar is het geen eerste klasse fabrikaat, dan gaan de kogelbewegingen zich zoogenaamd zet ten en de fiets'gaat zwaarder loopen. De mensch die misschien door een gulden prijsverschil, een fiets van onbekend merk kooot, is dan levens lang veroordeeld om zwaarder te trappen dan zijn evenmensch, die verstandiger was. In iedere werkplaats is iets bijzonders te zien ook voor een leek: de persen, die lantaarn- haken en andere deelen stampen, de stoom hamer, die met veel geraas zijn klappen uit deelt op de boven- en zijvlakken van een rood gloeiende staaf, de groote gasvlammen door lucht aangeblazen, die als fonteinen van vuur op de te soldeeren gedeelten worden gericht en de zandblazerij, waar de fonteinen van zand zoo ongenadig hard op de gesoldeerde verbin dingen gericht worden, dat alle borax en vuil verdwijnt. Verder toont men mij hoe de spakengaatjes tegelijk in de naven geboord worden; hoe de spiegleuven, de trapassen worden gefraisd. De assen worden stergewijze op een tafel gelegd, de tafel draait zonder ophouden rond en loopt hierbij onder een frais door; een soortgelijk apparaat fraist de spietjes plat, enz. enz. Eindelijk komen wij aan de eindmontage, waar het rijwiel geheel in elkaar wordt gezet. Hier stroomen de rivieren en beken uit de verschillende werkplaatsen te zamen, zou men kunnen zeggen, indien nieta de montage-werk- plaatsen op de hoogste verdieping gelegen wa ren. De monteurs krijgen de frames en wielen tot zoover reeds in elkaar gezet en voegen deze deelen nu samen. De rijwielen worden in liften naar omlaag gebracht, nadat zij nog eens een scherpe controle gepasseerd zijn en komen in de pakkerij, waar ze in papier ge wikkeld of in kratten verder worden verzonden. Ik volg die rijwielen op den voet en sta weer aan de poort van de Simplex, waar ik een uur geleden binnenkwam. Honderd meter verder ligt het Vondelpark; in onafgebroken rijen trekken de fietsers over de breede grint wegen, meest jongelui, die na kantoortijd het plekje natuur van Amsterdam opzoeken. Wat een geezond genoegen danken wij aan de Rij wielindustrie. Ieder, hoog of laag, heeft rondom zich een grooten of kleinen kring, waarin op hem gezien wordt. Voorbeelden trekken. En waar wij het niet verwachten zouden, doen anderen ons na. De verantwoordelijkheid van den mensch tegen over zijn naaste is groot. Prof. H. VISSCHER. Wat God in het kind gelegd heeft tot volle en harmonische ontwikkeling te brengen, dat is de taak der opvoeding. LUTHARDT. Hoeveel belangstelling wij vrouwen over het algemeen ook koesteren voor de mode en vooral bij de seizoensverwisseling, nu in dezen tijd wordt zelfs onze groote interesse voor dit toch zoo belangwekkend onderwerp geluwd. Alles moet wijken voor de schoonmaak. 'k Had binnenkort het voorrecht vanuit een rustig plekje de nieuwste modes eens te be- studeeren, vooral van veel buitenlanders. En op dat oogenblik dacht ik 'k zal van al dit fraais en niet fraais eens gaan vertellen in ons vrouwenhoekje, maar o wee, teruggekeerd in den dagelijkschen gang van werken, zag ik wel, dat alles zoo in het teeken van de schoonmaak stond, dat ik me ook maar willig laat mee voeren in den stroom van dezen tijd en praat dus over de schoonmaak.. Wie verstandig is praat er niet van te voren over, uit medelijden met de huisgenooten, waar van er natuurlijk immer zulken bij zijn, die durven beweren, dat schoonmaak iets over bodigs is. Dat geeft al maar gepraat voor niets, want schoonmaken moeten we en zullen we. Hoe zou het anders kunnen in ons landje. Als we toch eens niet meer schoonmaakten, de eer onzer natie, dat we het meest zindelijke volk ter wereld zijn, die eer was hopeloos weg. Neen, schoonmaken dat moeten we, dat zit ons in 't voorjaar in 't Hollandsch bloed. Maar we zijn voorzichtig geworden. We houden ons eerst of we niets begrijpen van de zijdelingsche vragen of zinspelingen der toe komstige schoonmaakslachtoffers, onze huisge nooten. We gaan ons gang als iederen dag en vertellen dan zoo terloops heel gewoon: „Mor gen zullen we aan den schoonmaak beginnen doch we wagen het maar niet om op te zien. We doen of t iets heel alledaagsch is wat we vertellen. Doch al hebben we om de onzen niet ontijdig de schrik op den hals te jagen, er niet te veel over gesproken, we hebben al wel heel wat gedaan. We hebben gezorgd, dat alles gereed was om den grooten strijd te beginnen, onze slagorde gemobiliseerd. En dat is ook al heel wat. Er is gezorgd dat alle onze materialen voor radig zijn, en wel zoo voor meer dan dubbele diensten gereed. Want er is niets onaangenamers, dan druk aan 't werk, alles te moeten neerleggen, omdat de spons het begeven heeft of doordat, net nu we 't zoo noodig hadden, de zeep op is. Of dat we niet op kunnen schieten nu we geen middelen hebben om de vlekken er uit te krijgen. Dan moet er nog op zooveel andere dingen gerekend worden, want je zult het zien, net •als je denkt op het nippertje alles in de kamer fl°g klaar te kunnen krijgen, breekt op een kritiek moment het gordijnkoord stuk, en even natuurlijk in zulke omstandigheden, is het in S ^et dichtsbij is, niet voorradig, en bij een ander heeft het de vereischte dikte weer niet, Wie moet er in schoonmaaktijd geen spijker slaan, 't moet toch alles bij de hand zijn. Dat zijn zoo onze voorzorgen en nog veel meer, eer we nog beginnen. En is dat niet in orde, dan hebben we telkens kans te moeten wachten, niet te kunnen op schieten, iets wat we in onze vurige ijver minder aangenaam vinden, om het nu maar eens heel euphemistisch te zeggen. Verder weten we het ook wel, dat zulk oponthoud uitermate geschikt is om de huise lijke barometerwijzer, nu laten we maar zeggen dan van mooi weer afwijst. Maar we hebben alles in orde om te be ginnen, ook hebben we het in alle kalmte aan onze huisgenooten meegedeeld, dat we beginnen. Doch dan komt er uit, dat er ten opzichte van deze huiselijke revolutie twee meeningen bestaan. 'k Hoorde eens een voorstander van de een gedachte tegenover een propagandiste van de andere meening.. Er werd met evenveel vuur over de zaak gesproken, alsof er een Kamerverkiezing aan vastzat. De een meende, men moest eerst van de vliering tot den kelder alles schoonmaken, en dan pas alles op orde brengen en inruimen. De ander was er voor, vertrek na vertrek jrhoon te maken en geheel op te ruimen schoon te maken en geheel op orde te brengen voor men ergens anders begon. Er werd van weerskanten degelijk geargu menteerd, maar overtuigen kon de een den ander niet. Elk vond eigen manier de beste. Maar zoo zal 't onder m'n lezeressen ook wel zijn; de een kiest deze manier, de ander prefereert de tweede wijze. Nu vrees ik wel, dat 'k ook net als die twee dames, ook de eene of andere groep niet overtuig, daarom kies ik maar geen partij. We maken allen schoon op onze manier, maar schoonmaken doen we allen, al vinden we 't ook nog zoo iets ergs. M'n beste nichtjes en neefjes Tijd om een praatje te maken heb ik nu heusch niet. Daarom vertel ik maar even wie de prijs- winster is NELLIE WAGNER te Stad aan 't Haringvliet, Een boek. Gefeliciteerd nichtje. Alle maal heel veel groeten van jullie TANTE TRUUS. Nellie W. te Stad aan 't Haringvliet. Wat kreeg ik van jou een gezellig praatje over kleinen broer. Ik ben heusch nieuwsgierig naar hem geworden, om hem eens te zien. Dag nichtje. Abram W. te Stad aan 't Haringvliet. O, neefje, wat was er weinig nieuws in Stad. Dank voor je raadsels. Thomas K. te Sommelsdijk. Wat een leuke uitdrukking gebruikte jij aan 't eind van je brieffje. 'k Heb er even om moeten lachen. Jij schrijft, dat je 't zoo koud vindt, nu ik ook hoor. 'k Zoek m'n troost maar weer bij de warme kachel, nu 't zonnetje ons in den steek laat. Leen V. te Sommelsdijk, Jammer, dat Moeder ziek werd. Is ze nu weer beter 'k Hoop van ja hoor, anders zul je geen prettige vacantie gehad hebben. Jannetje V. te Sommelsdijk. Gelukkig, dat je weer zoo gauw beter was, maar je zult toch nog moeten oppassen met dit weer. Grietje F. te Sommelsdijk. 'k Ben blij, dat je den prijs zoo mooi vond. In de vacantie heb je volop tijd gehad om te lezen hé, of ben je uit geweest 'k Vind het aardig, dat je zoo graag moeder helpt. Dank voor je raadsels. Verklap je mij van den zomer je mooie braam plekjes Janneman S. te Middelharnis. Wanneer is zus jarig Je schreef wel, dat ze gauw jarig is, maar dan weet ik nog niet veel. Heb je fijn gespeeld in de vacantie Geertje V. te Middelharnis. Dat is akelig, hoor, net op je verjaardag ziek te zijn. Maar toen je zoo'n massa cadeaux kreeg is het toch wel een beetje goed gemaakt, hé Vertel me eens wat van die gouden bruiloft. Gerrit B, te Middelharnis. Zou ik het eens aan meester verklappen, dat je vacantie zoo fijn vindt Nee hoor, ik zal het niet doen. Heb je een prettige vacantie gehad Greta S. te Middelharnis. Je hebt je boek al gauw uitgelezen. Een mooi boek, hé Ik vind het ook. 'k Ben het met je eens, als Moeder uit was, vond ik het vroeger ook naar. Dina C. .van der V. te Asperent. Als ik langs Asperen fiets, dan zal ik je eens komen be zoeken. Je schreef over dat schip, maar 'k ge loof, dat ik 't hier al eens gezien heb, precies zooals jij 't mij beschreef. De schoolkinderen vonden 't ook heel mooi.. Ben van der V. te Asperen. Wat een grap was dat op 't adrep, maar dat heb ik heusch niet gedaan, hoor. Ik geef de boeken bij ver zending op 't kantoor en daar is er jongejuffr. op geschreven. Je hebt zeker veel prettige dagen gehad op Flakkee 'k Had niet gedacht, dat ik mijn ver neefje zoo dicht in de buurt zou krijgen. Maarten G. van N. te Sommelsdijk. Wel, ik verlang al naar een beschrijving van jou va- cantiereis. Misschien zijn we nog wel gelijk op reis gegaan. Hesje van D. te Middelharnis. Wat kan zoo'n poes toch ongehoorzaam zijn, hé Maar poes heeft je toch niet erg gehinderd, want je brief zag er keurig uit. Dank voor je raadsels. Wan neer gaan de kinderen dat reisje maken. Teunis R. te Ooltgensplaaé. Wat aardig, dat Johan jou vriendje is. Het kost zooveel plaats in de krant om zoo'n raadseloplossing uit te leggen. Weet vader of moeder dat dan niet Corrie G. II te Ouddorp. Ook al ziek ge weest. Dit schrijven mij toch zooveel nichtjes en neefjes. Ik heb niet zooveel broers en zus ters als jij. Dat scheelt nog al wat, maar het lijkt mij o zoo prettig zoo'n groote club te hebben. Leendert R. te Hoorn. Je kunt je prijs zeker wel gebruiken Nu 'k had heel wat inzendin gen, als ik mij goed herinner dertig. Een andere maal vind je de oplossingen weer eens heel gauw. Jannes te Middelharnis. Wel nieuw neefje, wat denk je knap van mij. Denk je, dat ik je achternaam zoo maar raden kan. Ik kan 't heusch niet raden. Schrijf me die dus de vol- gede maal er maar bij. Natuurlijk mag je met ons meedoen. Johan de V. II te Ooltgensplaat. Ben je hier nog geweest in de vacantie. Dan ben je dicht bij me geweest. Hoeveel eendeneieren heb je gevonden Willem B. te Sommelsdijk. Heerlijk voor je, dat Moe weer zoover beter is. Een teekenwed strijd zal ik vooreerst wel niet uitschrijven, nu eerst weer eens wat anders. Vind je ook niet Ma K. te Sommelsdijk. Als je Moe geholpen hebt met de schoonmaak, heb je de vrije dagen goed besteed. Je hebt gelijk hoor, in zulke dagen is er heusch geen tijd om met de armen over elkaar te zitten. Als Moe klaar is, kom je dan mij helpen Lien Z. te Middelharnis. Zoo heele dagen spelen dat is fijn. Je had al leuke plannetjes klaar er voor. Claartje U. te Middelharnis. Je hebt op school zeker goed je best gedaan, dat je zoo'n mooie plaat kreeg. Die Gré toch hé. Je brief was er niet minder keurig om geschreven. Gerrit P. te Numansdorp. Wel zeker, mag je ook raadsels inzenden. Heel graag zelfs. Waar ben je naar toe geweest in je vacantie Nog op Flakkee geweest Go B. te Middelharnis. Arm nichtje, kon je dat raadsel haast niet vinden, 'k Zal mijn leven beteren hoor en het niet meer zoo jnoeilijk maken. Is 't nu goed Jacoba G. K. te Stad aan 't Haringvliet. Nichtje, wat heb jij je brief toch weer keurig verzorgd. Is 't boek nu uit en vind je 't mooi Gelukkig, dat je niet ziek geweest bent. Co B. te Middelharnis. Zoo, ben je blij met den prijs. Gelukkig hoor. Wat een leuk post papier heb jij. Jaantje B. te Middelharnis. Dat iseen moeilijk geval, als je al maar zit te verzinnen en er wil geen nieuws komen voor een brief. Na de vaoantie zal 't wel beter gaan. Gretha van der K. te Andelsrt. Ik vind het best hoor, als je mij in de groote vacantie eens op komt zoeken. Bijna was ik vorige week jou op komen zoeken, want toen ben ik dicht in de buurt geweest, maar 'k had geen tijd meer. Henk S. te Middelharnis. Er zijn heel wat nichtjes en neefjes geweest, die mij schreven, dat ze 't gedicht, dat je mij inzond, zoo heel mooi vonden. Wel ja, bij een anderen wedstrijd heb je weer kans, hoor. Marie C. W. te Middelharnis. 't Papier schrijft schitterend, maar dat zal toch ook wel komen, doordat jij zoo je best doet, Bal je zoo graag Ja, ik vind het ook wel een aardig spel, maar je begrijpt er alles van, Tante Truus heeft geen tijd om te gaan ballen, want dan liet ik het eten misschien aanbranden of ik zou vergeten jullie briefjes te beantwoorden, daarom bal ik maar niet. Johan H. Mastenbroek te Midelharnis. Ik feli citeer je nog wel met je verjaardag en Moe ook met haar verjaardag. Ik konheusch niet komen, toen jij jarig was. Jammer, dat je den vorigen keer ziek was. Riek V. te Nieuwe Tonge. Je hebt zeker wel gezien, dat ik jou opstel al gauw een plaatsje heb gegeven. .Ik verlang net als jij naar mooi weer. Martha R. te Sommelsdijk. Zoo, ook weer terug in ons hoekje. Ja hoor, ik mis altijd direct de nichtjes en neefjejs, die een keer overslaan. Wat heb jij leuk verteld over de poesenfamilie en dat hondje. Ik houd er ook van net als jij. Doe allen de groeten terug. Jo N. te Sommelsdijk. April heeftons nog even een witte hoed gegeven, hé 's Winters is dat wel leuk, maar nu niet erg, vlnde je wel Dank voor je raadsels. Je kunt mij ook zoo komen helpen hoor. Jaapje A. van Z. te Middelharnis. Maar nichtje, wat ben jij met die fiets leelijk te pas gekomen. Is alles nu weer over? Ik ben ook uit geweest net als jij. Dat is een verrassing als je zoo'n mooi taschje krijgt. Suze K. te Sommelsdijk. Wat een aardig idee, om dat kleedje zoo te maken. De kleuren zijn ook heel gelukkig gekozen. Je zult nu mis schien weinig tijd over hebben om je breiwerk af te maken. Teuntje T. te Goedereede. Ja, als je ziek bent kunt je niet aan mij schrijven, dit is nog al duidelijk. Neen, ik ben gelukkig niet ziek ge weest. Ben je nog naar 't strand geweest Martientje V. te Sommelsdijk. Jij bent net goed af geweest zeg met je prijsjes. Nog je gefeliciteerd met je verjaardag. Dat was zoo doende een dubbele feestdag. De oplossingen zijn 5 I. Kwast - kast. II. Roodkapje. III. Thee - blad. Theeblad. Nieuwe raadsels I. Ingezonden door Abram W. te Stad aan 't Haringvliet t Hoeveel erwten gaan er in een kop II. Ingezonden door Riek V. te Nieuwe Tonget Wie steekt tot over de ooren in de schuld III. Ingezonden door Martientje V. ite Som melsdijk Op welke stoel kan men niet gaan zitten De oplossingen kunnen, met vermelding van naam, voornaam, leeftijd en adres, tot Vrijdag 27 April worden gezonden aan TANTE TRUUS, Bureau „Maas- en Scheldebode", SOMMELSDIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 9