Zaterdag 21 April 1928.
No. 3426,
DERDE BLAU
Binnenland.
Gemengd Nieuws
EEN HOEKTE VOOK T7* O TT W E
Voor cie Vrouw.
Voor de Jeugd.
TTM unr. ^TiJNO VHJSES
Kamer van Koophandel rn Fabrieken
voor Dordrecht en Omatreken.
Afschrift.
Dordrecht, 14 April 1928.
Aan
Z. Exc. den Minister van Finantiën,
s-Gravenhage
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Dordrecht en Omstreken, kennisnemende
van het feit, dat eerlang aan het veer Wil»
lemsdorpMoerdijk een nieuwe pont in bedrijf
ral worden gebracht, constateerde tot haar
voldoening, dat, waar het eiland van Dordrecht
ter plaatse nog steeds de zoo noodige vaste
brugverbindingen mist, welke niet alleen voor
deze streek, doch bovendien voor het door»
xaand verkeer van Noord en Zuid van primair
belang zijn, aan de steeds toenemende ver»
keersbehoeften wordt tegemoet gekomen,
doordat op deze wijze een frequentere ver»
binding der beide oevers van het Hollandsch
Diep mogelijk zal zijn.
Om echter het verkeer zooveel mogelijk
tegemoet te komen in wat het in een brug»
verbinding mtst, zoo meent de Kamer, is het
niet alleen noodig, een zeer ruime gelegenheid
tot overzetten te scheppen, doch ook en niet
minder, de veertarieven te verlagen tot het
uiterste minimum.
Het tarief voor éénmaal overzetten van
automobielen bedraagt sinds de verlaging in
1927, nog steeds f 2,-, - zegge en herzegge,
f 2,— en voor een tocht per veerpont, heen
en weer vier gulden een tarief dat een on«
ledelijk zwaren last legt op de industrieën,
welke voor het vervoer harer producten per
as op de verbinding Willemsdorp—Moerdijk
zijn aangewezen. Terwijl de in andere streken
van ons land gevestigde bedrijven bij hun
vervoer een kosteloos gebruik kunnen maken
van bruggen, moeten hier bij een tijdroovende
en lastige verbinding bovendien nog aanzien'
lijke bedragen worden betaald, hetgeen het
rendement der betrokken industrieën op on»
billijke wijze drukt.
In dit verband moge worden gewezen op
het euvel, dat bewoners van het Dordtsche
t iland, maar deze niet alleen, doch allen, die
langs dezen weg zich per auto naar het Zuiden
wenschen te begeven, door het hooge vaar»
tarief in hunne vrije beweging beduidend
worden belemmerd.
Voorts worde herinnerd aan het feit, dat
het automobielverkeer in de Zuidelijke pro»
"incies van ot«s land steeds meer de tendenz
heeft, zich naar België te wenden ten koste
van het verkeer naar het Noorden, hetgeen
zonder twijfel met de hooge veertarieven ver»
band houdt.
Ten slotte dient nog in het oog gevat, dat
met name bij een internationalen verkeersweg
«Is de weg van Rotterdam via Dordrecht naar
het Zuiden, nu algemeen naar verkeersver»
betering wordt gestreefd, daaraan zoo min
mogelijk belemmeringen en zeker ook die van
financieelen aard, mogen worden in den weg
gelegd.
Concludeerende, heeft de Kamer de eer Uwe
Excellentie eerbiedig, met den meesten nadruk
te verzoeken, het daarheen te willen leiden,
dat de bestaande tarieven van voertuigen voor
het veer Willemsdorp-Moerdijk ten spoedigste
zéér belangrijk worden verlaagd.
De Kamer voornoemd,
(get) C J. VAN HELDEN,
Voorzitter.
(get.) H. DE GRAAF,
Secretaris.
THEODORUS RIJKERS, f
Te Helder is Donderdagmorgen in den ouder
dom van 81 jaar Theodorus Rijkers overleden,
de gewezen schipper van de Heldersche red
dingsboot der Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingsmaatschappij.
Na een korten schooltijd en een korten leer
tijd bij verschillende bazen een timmerman,
een kruidenier, een aannemer aan den wal,
kwam de jonge Rijkers als een rechtgeaard Hel-
dersman op het water. Het waf in den tijd, dat
er nog schepen van de groote vaart te Nieuwe-
diep binnenvielen, en dat een heele vloot van
vletten te Helder gestationeerd was, die dadelijk
bij binnenkomst der schepen er verbinding mee
zochten. Ook op de haringvangst heeft Rijkers
gevaren, doch in 1872 werd hij reeds schipper
van de reddingsboot, in welke hoedanigheid hij
42 schepen in nood heeft bijgestaan en met zijn
makkers in den loop van een halve eeuw bij
elkaar 511 menschenlevens heeft gered-
Toen de tijd voor Rijkers gekomen was om
het commando van de reddingsboot neer te
leggen verkeerde hij, gelijk vele oud-leden zijner
bemanning en andere oud-zeelieden, in tamelijk
benepen omstandigheden. Dit heeft aanleiding
gegeven tot de stichting van het Dorus Rijkers
fonds, dat thans reeds vrij aardige uitkeeringen
doet. Voor Rijkers eigen ouden dag is toen
ook gezorgd.
Mag het den ouden schipper aan financieele
waardeering wel eens een enkele keer ontbroken
hebben, waardeering voor zijn vele reddingen
is hem in zijn lange loopbaan ruimschoots ten
deel gevallen. De overledene was reeds door
koning Willem III benoemd tot broeder van den
Nederlandschen Leeuw en begiftigd met een zil
veren medaille. Medaljes had hij ook vele, ook
van, H. M. de Koningin Moeder en van Konin
gin Wilhelmina. Voorts was hij o. .a. begiftigd
met de gouden medalje van de N. en Z. Hol-
landsche Reddingmij., de zilveren medalje van
de Mij. tot Nut van het Algemeen, het Burger
kruis lie klasse van België, zilveren medaljes
van den koning van Engeland en van Italië, een
gouden horloge van keizer Wilhelm I en een
dasspeld van keizer Wilhelm II van Duitsch-
land enz.
Verleden jaar is Rijkers, ter gelegenheid van
zij 80en verjaardag in Helder en den Haag
gehuldigd. De nieuwe motorreddingboot, die
thans te Helder gestationneerd is, draagt den
naam Dorus Rijkers.
HET DORP WAAR NIEMAND TROUWT.
In een brief aan den predikant van South
Mimms, die, gelijk men weet, geklaagd heeft, dat
er geen huwelijken meer in zijn parochie ge
sloten worden, schrijft een vrijgezel van 38
jaar
„Uw commentaar over het niet trouwen van
de jonge mannen te South Mimms treft mij op
een teere plek. Ik wil graag trouwen, maar kan
dat niet doen. Een meisje van 26 en ik zijn
pas gedwongen geweest elkaar als verloofden
te verlaten, omdat zij meer verdient dan ik.
Het is de sterke economische positie van de
meisjes, die de jonge mannen ervoor terug doet
schrikken, stappen voor een huwelijk te doen.
Ik ben overtuigd, dat vele jonge mannen te
South Mimms en elders tegen trouwen opzien
wegens den weelderigen levensstandaard van
de meisjes.
De mannen zijn bang. dat er opmerkingen
over hun bescheiden inkomen gemaakt zullen
worden. .Dus moet u den mannen geen ver
wijten maken.
Het moderne meisje, dat zelf een aardig in
komen verdient, heeft geen lust het offer te
brengen, dat het trouwen met een man, die
minder verdient dan zij, zou meebrengen".
GROOTE BRAND TE JOURE.
Twee fabrieken, twee woonhuizen en een
veestal in de asch gelegd.
In den nacht van Woensdag op Donderdag
heeft te Joure een enorme brand gewoed. Kort
na middernacht ontdekte een motorrijder, die
de oliefabrieken van de firma E. A. de Boer
G Zoon aan den Slachtersdijk passeerde, dat
in deze fabriek brand was uitgebroken. Hij
waarschuwde de autoriteiten, doch toen de
brandweer ter plaatse verscheen, stond het ge-
heele gebouw reeds in lichte laaie. De felle
wind wakkerde het vuur aan en het duurde
niet lang of de vlammen sloegen over naar
twee aangrenzende woonhuizen. De brandweer
was tegen het vuur niet opgewassen. Nog groo-
tere uitbreiding kreeg de brand, toen het vuur
oversloeg naar de fabrieksgebouwen van de
N.V. Zijlstra's meubelfabrieken, eveneens aan
den Slachteqsdijk gelegen.
De beide fabrieksgebouwen en de woonhuizen,
benevens nog een aangrenzende veestal van
den heer Hospers, die eveneens in brand ge
raakte, brandden geheel uit. De machines van
beide fabrieken en veel materiaal gingen ver
loren.
Ernstig gevaar bestond voor de tabaksfa
brieken van de firma Douwe Egberts, doch
gelukkig veranderde de windrichting, zoodat
het vuur niet naar deze fabrieken oversloeg.
De Jouresche brandweer, die later hulp kreeg
van de brandweer uit Heerenveen, werkte den
geheelen nacht door om te voorkomen, dat nog
meer gebouwen werden aangetast.
De schade is zeer groot, doch kan nog niet
worden opgegeven. De oorzaak van den brand
is onbekend. In de fabriek der firma Zijlstra
werkten zeventig arbeiders, die tengevolge van
den brand werkloos zijn geworden.
Nader meldt men, dat de schade in totaal
wordt geschat op 500.000. Van de olieslagerij
worden 10 arbeiders werkloos.
Getracht zal nog worden door de werkzaam
heden op een andere plaats uit te voeren, de
arbeiders aan het werk te houden.
Afgebrand is de olieslagerij van E. A. de
Boer G Zn., de fabriek van de N. V. Zijlstra's
Meubelfabriek; verder werden een prooi der
vlammen het woonhuis en den aangrenzenden
veestal van den heer Hooper, twee arbeiders
woningen, bewoond door de families Mot en
Boonstra. Verzekering dekt hier de schade.
De beide fabrieken waren niet tegen bedrijfs
schade verzekerd. Bij de firma Zijlstra kon
slechts de administratie worden gered, terwijl
het vee van den heer Hooper tijdig in veilig
heid kon worden gebracht.
DE SIMPLEX-RIJWIELFABRIEKEN.
Onze Amsterdamsche correspondent schrijft
ons
Gewoon uit nieuwsgierigheid stond ik te
kijken in de fabriekspoort van de Simplex
Fabrieken, die even open was blijven staan.
Toen kwam er een fabrieksleider langs, die
niet zei: „Wat mot je maar die vriendelijk
vroeg; „Stelt U belang in de werking van een
rijwielfabriek 7"
En zoo gebeurde het- dat ik één minuut later
midden in de automatische draaierij stond.
Draaierij is een prachtnaam voor wat men hier
het eerste oogenblik ondervindt; alles draait,
honderden riemschijven aan den zolder krijgen
hun gedraai van een paar motoren en brengen
dit weer over op draaiende stangen en draaien
de gereedschappen. Ik alleen sta onbewegelijk
stil en kijk met verbazing hoe een wielnaaf,
een moer of een as in ongeloofelijk korten tijd
zonder menschelijke hulp gemaakt wordt. Een
lange, ronde stalen staaf komt voor een klein
gedeelte uit den kop van de automatische draai
bank te voorschijn; direct komt een boor er
op af, gevolgd door een paar breede beitels en
die geven den vorm aan het staafeind; snel
loopen zij terug en maken de plaats vrij voor
een smallen beitel, die het bewerkte stuk van
de staaf afsnijdt, het valt naar beneden tusschen
de staalkrullen en is klaar.
Groepen van 5 automaten worden slechts
door één man bediend en mijn geleider legt mij
uit, dat Simplex daarmede slechts den lagen
prijs bereikt, niet door gebruik van goedkoop
materiaal en minder werkkrachten, maar door
de volmaaktheid van de gereedschappen steeds
meer op te voeren.
Even later treden wij een andere werkplaats
binnen, de nikkelkamer. Hier heerscht rust,
maar toch niet zooals in vroeger dagen, toen
de voorwerpen, die vernikkeld moesten worden,
urenlang stil aan koperen draadjes in de nikkel-
baden bleven hangen. Een paar jaar geleden
heeft de firma Van der Hoorn, Fabrikant te
Utrecht, de rust in de nikkelkamer komen ver
storen met een nieuw, door haar uitgevonden
nikkelprocedé. De te nikkelen voorwerpen han
gen als de paarden en schuitjes in een draai
molen en draaien zoo rond door het nikkelbad,
terwijl tegelijkertijd een groote hoeveelheid lucht
door de vloeistof geblazen wordt. Een prachtig
resultaat wordt bereikt, een betere en sterkere
nikkellaag dan vroeger en dan in een zesde
van den tijd. Simplex past deze uitvinding toe
en thans wordt er alleen nog maar per draai
molen vernikkeld. De rit duurt 20 minuten,
maar de molen staat nooit stil, de krukken,
stangen, assen stappen onder het draaien in
en uit.
Toen kwamen wij in een werkplaats, die
eveneens gewijd is aan het geheel verfraaien
van het rijwiel, n.l. de lakkerij. Frames, vor
ken, wielen gaan kopje onder in de groote
inktpotten, gevuld met glanzend zwarte emaille-
lak. Eerst worden ze gedompeld in een bi-
zondere lak om het voorwerp roestvrij te ma
ken en te houden, daarna nog een paar maal
in een andere soort lak, die hun zijn mooien
diepen glans geeft; maar tusschen iedere be
werking brengen de te emailleeren deelen eeni-
gen tijd door in een oven, die op 200° Celsius
verhit is. Het geheele emailleerbedrijf wordt
absoluut stofvrij gehouden door de vloeren met
water te besproeien en door lucht door groote
filters gezuiverd in lokalen te persen, men krijgt
dan zonder schuren of slijpen een zuivere, diep-
glanzende emaille.
Meer belang wist mijn geleider mij in te boe
zemen in de werkplaatsen, waar de hardings-
en soldeerovens staan. Iedereen weet wat het
harden van staal is: men maakt de conus of
cup of wat men harden wil rood heet en koelt
die daarna plotseling af in water. Maar men
weet niet dat dat sterke staal even gevoelig
is als een mensch voor een weinig te veel of
te weinig hitte of een beetjje vocht. De har
dingsovens, verhit door gas en electrischen
stroom, worden geregeld met thermometers,
en na het harden worden alle stukken zorg
vuldig gecontroleerd. Er wordt daarvoor ge
bruikt een klein toestelletje, bestaande uit een
gewichtje met een diamanten punt, dat men
op het harde voorwerp laat opspringen en door
de hoogte van den sprong wordt de hardheid
gemeten.
De juiste vorm en hardheid van de bewegende
deelen van het rijwiel zijn het geheim van het
blijvende lichte loopen van het rijwiel en daar
om wordt aan het harden en slijpen zoo'n zorg
besteed. Een nieuwe fiets loopt bijna altijd licht,
maar is het geen eerste klasse fabrikaat, dan
gaan de kogelbewegingen zich zoogenaamd zet
ten en de fiets'gaat zwaarder loopen. De mensch
die misschien door een gulden prijsverschil, een
fiets van onbekend merk kooot, is dan levens
lang veroordeeld om zwaarder te trappen dan
zijn evenmensch, die verstandiger was.
In iedere werkplaats is iets bijzonders te zien
ook voor een leek: de persen, die lantaarn-
haken en andere deelen stampen, de stoom
hamer, die met veel geraas zijn klappen uit
deelt op de boven- en zijvlakken van een rood
gloeiende staaf, de groote gasvlammen door
lucht aangeblazen, die als fonteinen van vuur
op de te soldeeren gedeelten worden gericht
en de zandblazerij, waar de fonteinen van zand
zoo ongenadig hard op de gesoldeerde verbin
dingen gericht worden, dat alle borax en vuil
verdwijnt.
Verder toont men mij hoe de spakengaatjes
tegelijk in de naven geboord worden; hoe de
spiegleuven, de trapassen worden gefraisd. De
assen worden stergewijze op een tafel gelegd,
de tafel draait zonder ophouden rond en loopt
hierbij onder een frais door; een soortgelijk
apparaat fraist de spietjes plat, enz. enz.
Eindelijk komen wij aan de eindmontage,
waar het rijwiel geheel in elkaar wordt gezet.
Hier stroomen de rivieren en beken uit de
verschillende werkplaatsen te zamen, zou men
kunnen zeggen, indien nieta de montage-werk-
plaatsen op de hoogste verdieping gelegen wa
ren. De monteurs krijgen de frames en wielen
tot zoover reeds in elkaar gezet en voegen
deze deelen nu samen. De rijwielen worden
in liften naar omlaag gebracht, nadat zij nog
eens een scherpe controle gepasseerd zijn en
komen in de pakkerij, waar ze in papier ge
wikkeld of in kratten verder worden verzonden.
Ik volg die rijwielen op den voet en sta
weer aan de poort van de Simplex, waar ik
een uur geleden binnenkwam. Honderd meter
verder ligt het Vondelpark; in onafgebroken
rijen trekken de fietsers over de breede grint
wegen, meest jongelui, die na kantoortijd het
plekje natuur van Amsterdam opzoeken. Wat
een geezond genoegen danken wij aan de Rij
wielindustrie.
Ieder, hoog of laag, heeft rondom zich een
grooten of kleinen kring, waarin op hem gezien
wordt. Voorbeelden trekken. En waar wij het
niet verwachten zouden, doen anderen ons na.
De verantwoordelijkheid van den mensch tegen
over zijn naaste is groot.
Prof. H. VISSCHER.
Wat God in het kind gelegd heeft tot volle
en harmonische ontwikkeling te brengen, dat
is de taak der opvoeding.
LUTHARDT.
Hoeveel belangstelling wij vrouwen over het
algemeen ook koesteren voor de mode en
vooral bij de seizoensverwisseling, nu in dezen
tijd wordt zelfs onze groote interesse voor dit
toch zoo belangwekkend onderwerp geluwd.
Alles moet wijken voor de schoonmaak.
'k Had binnenkort het voorrecht vanuit een
rustig plekje de nieuwste modes eens te be-
studeeren, vooral van veel buitenlanders. En
op dat oogenblik dacht ik 'k zal van al dit
fraais en niet fraais eens gaan vertellen in ons
vrouwenhoekje, maar o wee, teruggekeerd in
den dagelijkschen gang van werken, zag ik wel,
dat alles zoo in het teeken van de schoonmaak
stond, dat ik me ook maar willig laat mee
voeren in den stroom van dezen tijd en praat
dus over de schoonmaak..
Wie verstandig is praat er niet van te voren
over, uit medelijden met de huisgenooten, waar
van er natuurlijk immer zulken bij zijn, die
durven beweren, dat schoonmaak iets over
bodigs is. Dat geeft al maar gepraat voor niets,
want schoonmaken moeten we en zullen we.
Hoe zou het anders kunnen in ons landje.
Als we toch eens niet meer schoonmaakten,
de eer onzer natie, dat we het meest zindelijke
volk ter wereld zijn, die eer was hopeloos weg.
Neen, schoonmaken dat moeten we, dat zit
ons in 't voorjaar in 't Hollandsch bloed.
Maar we zijn voorzichtig geworden. We
houden ons eerst of we niets begrijpen van de
zijdelingsche vragen of zinspelingen der toe
komstige schoonmaakslachtoffers, onze huisge
nooten. We gaan ons gang als iederen dag en
vertellen dan zoo terloops heel gewoon: „Mor
gen zullen we aan den schoonmaak beginnen
doch we wagen het maar niet om op te zien.
We doen of t iets heel alledaagsch is wat we
vertellen.
Doch al hebben we om de onzen niet ontijdig
de schrik op den hals te jagen, er niet te veel
over gesproken, we hebben al wel heel wat
gedaan. We hebben gezorgd, dat alles gereed
was om den grooten strijd te beginnen, onze
slagorde gemobiliseerd.
En dat is ook al heel wat.
Er is gezorgd dat alle onze materialen voor
radig zijn, en wel zoo voor meer dan dubbele
diensten gereed.
Want er is niets onaangenamers, dan druk
aan 't werk, alles te moeten neerleggen, omdat
de spons het begeven heeft of doordat, net nu
we 't zoo noodig hadden, de zeep op is. Of
dat we niet op kunnen schieten nu we geen
middelen hebben om de vlekken er uit te krijgen.
Dan moet er nog op zooveel andere dingen
gerekend worden, want je zult het zien, net
•als je denkt op het nippertje alles in de kamer
fl°g klaar te kunnen krijgen, breekt op een
kritiek moment het gordijnkoord stuk, en even
natuurlijk in zulke omstandigheden, is het in
S ^et dichtsbij is, niet voorradig,
en bij een ander heeft het de vereischte dikte
weer niet,
Wie moet er in schoonmaaktijd geen spijker
slaan, 't moet toch alles bij de hand zijn.
Dat zijn zoo onze voorzorgen en nog veel
meer, eer we nog beginnen.
En is dat niet in orde, dan hebben we telkens
kans te moeten wachten, niet te kunnen op
schieten, iets wat we in onze vurige ijver minder
aangenaam vinden, om het nu maar eens heel
euphemistisch te zeggen.
Verder weten we het ook wel, dat zulk
oponthoud uitermate geschikt is om de huise
lijke barometerwijzer, nu laten we maar zeggen
dan van mooi weer afwijst.
Maar we hebben alles in orde om te be
ginnen, ook hebben we het in alle kalmte aan
onze huisgenooten meegedeeld, dat we beginnen.
Doch dan komt er uit, dat er ten opzichte
van deze huiselijke revolutie twee meeningen
bestaan.
'k Hoorde eens een voorstander van de
een gedachte tegenover een propagandiste van
de andere meening..
Er werd met evenveel vuur over de zaak
gesproken, alsof er een Kamerverkiezing aan
vastzat.
De een meende, men moest eerst van de
vliering tot den kelder alles schoonmaken, en
dan pas alles op orde brengen en inruimen.
De ander was er voor, vertrek na vertrek
jrhoon te maken en geheel op te ruimen
schoon te maken en geheel op orde te brengen
voor men ergens anders begon.
Er werd van weerskanten degelijk geargu
menteerd, maar overtuigen kon de een den ander
niet. Elk vond eigen manier de beste.
Maar zoo zal 't onder m'n lezeressen ook
wel zijn; de een kiest deze manier, de ander
prefereert de tweede wijze.
Nu vrees ik wel, dat 'k ook net als die
twee dames, ook de eene of andere groep niet
overtuig, daarom kies ik maar geen partij.
We maken allen schoon op onze manier,
maar schoonmaken doen we allen, al vinden
we 't ook nog zoo iets ergs.
M'n beste nichtjes en neefjes
Tijd om een praatje te maken heb ik nu
heusch niet.
Daarom vertel ik maar even wie de prijs-
winster is
NELLIE WAGNER te Stad aan 't Haringvliet,
Een boek.
Gefeliciteerd nichtje.
Alle maal heel veel groeten van jullie
TANTE TRUUS.
Nellie W. te Stad aan 't Haringvliet. Wat
kreeg ik van jou een gezellig praatje over
kleinen broer. Ik ben heusch nieuwsgierig naar
hem geworden, om hem eens te zien. Dag
nichtje.
Abram W. te Stad aan 't Haringvliet. O,
neefje, wat was er weinig nieuws in Stad. Dank
voor je raadsels.
Thomas K. te Sommelsdijk. Wat een leuke
uitdrukking gebruikte jij aan 't eind van je
brieffje. 'k Heb er even om moeten lachen. Jij
schrijft, dat je 't zoo koud vindt, nu ik ook
hoor. 'k Zoek m'n troost maar weer bij de
warme kachel, nu 't zonnetje ons in den steek
laat.
Leen V. te Sommelsdijk, Jammer, dat Moeder
ziek werd. Is ze nu weer beter 'k Hoop van
ja hoor, anders zul je geen prettige vacantie
gehad hebben.
Jannetje V. te Sommelsdijk. Gelukkig, dat
je weer zoo gauw beter was, maar je zult
toch nog moeten oppassen met dit weer.
Grietje F. te Sommelsdijk. 'k Ben blij, dat
je den prijs zoo mooi vond. In de vacantie
heb je volop tijd gehad om te lezen hé, of ben
je uit geweest 'k Vind het aardig, dat je
zoo graag moeder helpt. Dank voor je raadsels.
Verklap je mij van den zomer je mooie braam
plekjes
Janneman S. te Middelharnis. Wanneer is
zus jarig Je schreef wel, dat ze gauw jarig
is, maar dan weet ik nog niet veel. Heb je
fijn gespeeld in de vacantie
Geertje V. te Middelharnis. Dat is akelig,
hoor, net op je verjaardag ziek te zijn. Maar
toen je zoo'n massa cadeaux kreeg is het toch
wel een beetje goed gemaakt, hé Vertel me
eens wat van die gouden bruiloft.
Gerrit B, te Middelharnis. Zou ik het eens
aan meester verklappen, dat je vacantie zoo
fijn vindt Nee hoor, ik zal het niet doen. Heb
je een prettige vacantie gehad
Greta S. te Middelharnis. Je hebt je boek al
gauw uitgelezen. Een mooi boek, hé Ik vind
het ook. 'k Ben het met je eens, als Moeder
uit was, vond ik het vroeger ook naar.
Dina C. .van der V. te Asperent. Als ik langs
Asperen fiets, dan zal ik je eens komen be
zoeken. Je schreef over dat schip, maar 'k ge
loof, dat ik 't hier al eens gezien heb, precies
zooals jij 't mij beschreef. De schoolkinderen
vonden 't ook heel mooi..
Ben van der V. te Asperen. Wat een grap
was dat op 't adrep, maar dat heb ik heusch
niet gedaan, hoor. Ik geef de boeken bij ver
zending op 't kantoor en daar is er jongejuffr.
op geschreven. Je hebt zeker veel prettige dagen
gehad op Flakkee 'k Had niet gedacht, dat
ik mijn ver neefje zoo dicht in de buurt zou
krijgen.
Maarten G. van N. te Sommelsdijk. Wel, ik
verlang al naar een beschrijving van jou va-
cantiereis. Misschien zijn we nog wel gelijk
op reis gegaan.
Hesje van D. te Middelharnis. Wat kan zoo'n
poes toch ongehoorzaam zijn, hé Maar poes
heeft je toch niet erg gehinderd, want je brief
zag er keurig uit. Dank voor je raadsels. Wan
neer gaan de kinderen dat reisje maken.
Teunis R. te Ooltgensplaaé. Wat aardig, dat
Johan jou vriendje is. Het kost zooveel plaats
in de krant om zoo'n raadseloplossing uit te
leggen. Weet vader of moeder dat dan niet
Corrie G. II te Ouddorp. Ook al ziek ge
weest. Dit schrijven mij toch zooveel nichtjes
en neefjes. Ik heb niet zooveel broers en zus
ters als jij. Dat scheelt nog al wat, maar het
lijkt mij o zoo prettig zoo'n groote club te
hebben.
Leendert R. te Hoorn. Je kunt je prijs zeker
wel gebruiken Nu 'k had heel wat inzendin
gen, als ik mij goed herinner dertig. Een andere
maal vind je de oplossingen weer eens heel
gauw.
Jannes te Middelharnis. Wel nieuw neefje,
wat denk je knap van mij. Denk je, dat ik je
achternaam zoo maar raden kan. Ik kan 't
heusch niet raden. Schrijf me die dus de vol-
gede maal er maar bij. Natuurlijk mag je met
ons meedoen.
Johan de V. II te Ooltgensplaat. Ben je hier
nog geweest in de vacantie. Dan ben je dicht
bij me geweest. Hoeveel eendeneieren heb je
gevonden
Willem B. te Sommelsdijk. Heerlijk voor je,
dat Moe weer zoover beter is. Een teekenwed
strijd zal ik vooreerst wel niet uitschrijven, nu
eerst weer eens wat anders. Vind je ook niet
Ma K. te Sommelsdijk. Als je Moe geholpen
hebt met de schoonmaak, heb je de vrije dagen
goed besteed. Je hebt gelijk hoor, in zulke dagen
is er heusch geen tijd om met de armen over
elkaar te zitten. Als Moe klaar is, kom je dan
mij helpen
Lien Z. te Middelharnis. Zoo heele dagen
spelen dat is fijn. Je had al leuke plannetjes
klaar er voor.
Claartje U. te Middelharnis. Je hebt op
school zeker goed je best gedaan, dat je zoo'n
mooie plaat kreeg. Die Gré toch hé. Je brief
was er niet minder keurig om geschreven.
Gerrit P. te Numansdorp. Wel zeker, mag
je ook raadsels inzenden. Heel graag zelfs.
Waar ben je naar toe geweest in je vacantie
Nog op Flakkee geweest
Go B. te Middelharnis. Arm nichtje, kon je
dat raadsel haast niet vinden, 'k Zal mijn
leven beteren hoor en het niet meer zoo jnoeilijk
maken. Is 't nu goed
Jacoba G. K. te Stad aan 't Haringvliet.
Nichtje, wat heb jij je brief toch weer keurig
verzorgd. Is 't boek nu uit en vind je 't mooi
Gelukkig, dat je niet ziek geweest bent.
Co B. te Middelharnis. Zoo, ben je blij met
den prijs. Gelukkig hoor. Wat een leuk post
papier heb jij.
Jaantje B. te Middelharnis. Dat iseen moeilijk
geval, als je al maar zit te verzinnen en er
wil geen nieuws komen voor een brief. Na de
vaoantie zal 't wel beter gaan.
Gretha van der K. te Andelsrt. Ik vind het
best hoor, als je mij in de groote vacantie eens
op komt zoeken. Bijna was ik vorige week
jou op komen zoeken, want toen ben ik dicht
in de buurt geweest, maar 'k had geen tijd
meer.
Henk S. te Middelharnis. Er zijn heel wat
nichtjes en neefjes geweest, die mij schreven,
dat ze 't gedicht, dat je mij inzond, zoo heel
mooi vonden. Wel ja, bij een anderen wedstrijd
heb je weer kans, hoor.
Marie C. W. te Middelharnis. 't Papier
schrijft schitterend, maar dat zal toch ook wel
komen, doordat jij zoo je best doet, Bal je zoo
graag Ja, ik vind het ook wel een aardig
spel, maar je begrijpt er alles van, Tante
Truus heeft geen tijd om te gaan ballen, want
dan liet ik het eten misschien aanbranden of
ik zou vergeten jullie briefjes te beantwoorden,
daarom bal ik maar niet.
Johan H. Mastenbroek te Midelharnis. Ik feli
citeer je nog wel met je verjaardag en Moe ook
met haar verjaardag. Ik konheusch niet komen,
toen jij jarig was. Jammer, dat je den vorigen
keer ziek was.
Riek V. te Nieuwe Tonge. Je hebt zeker
wel gezien, dat ik jou opstel al gauw een
plaatsje heb gegeven. .Ik verlang net als jij
naar mooi weer.
Martha R. te Sommelsdijk. Zoo, ook weer
terug in ons hoekje. Ja hoor, ik mis altijd direct
de nichtjes en neefjejs, die een keer overslaan.
Wat heb jij leuk verteld over de poesenfamilie
en dat hondje. Ik houd er ook van net als jij.
Doe allen de groeten terug.
Jo N. te Sommelsdijk. April heeftons nog
even een witte hoed gegeven, hé 's Winters
is dat wel leuk, maar nu niet erg, vlnde je wel
Dank voor je raadsels. Je kunt mij ook zoo
komen helpen hoor.
Jaapje A. van Z. te Middelharnis. Maar
nichtje, wat ben jij met die fiets leelijk te pas
gekomen. Is alles nu weer over? Ik ben ook
uit geweest net als jij. Dat is een verrassing
als je zoo'n mooi taschje krijgt.
Suze K. te Sommelsdijk. Wat een aardig
idee, om dat kleedje zoo te maken. De kleuren
zijn ook heel gelukkig gekozen. Je zult nu mis
schien weinig tijd over hebben om je breiwerk
af te maken.
Teuntje T. te Goedereede. Ja, als je ziek bent
kunt je niet aan mij schrijven, dit is nog al
duidelijk. Neen, ik ben gelukkig niet ziek ge
weest. Ben je nog naar 't strand geweest
Martientje V. te Sommelsdijk. Jij bent net
goed af geweest zeg met je prijsjes. Nog je
gefeliciteerd met je verjaardag. Dat was zoo
doende een dubbele feestdag.
De oplossingen zijn 5
I. Kwast - kast.
II. Roodkapje.
III. Thee - blad. Theeblad.
Nieuwe raadsels
I. Ingezonden door Abram W. te Stad aan
't Haringvliet t
Hoeveel erwten gaan er in een kop
II. Ingezonden door Riek V. te Nieuwe Tonget
Wie steekt tot over de ooren in de schuld
III. Ingezonden door Martientje V. ite Som
melsdijk
Op welke stoel kan men niet gaan zitten
De oplossingen kunnen, met vermelding van
naam, voornaam, leeftijd en adres, tot Vrijdag
27 April worden gezonden aan
TANTE TRUUS,
Bureau „Maas- en Scheldebode",
SOMMELSDIJK.