Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES No. 3401 WOENSDAG 25 JANUARI 1928 42STE JAARGANG Binnenland. Alle stukken voor die Redactie bestemd, Advertentiinen verdere Administratie, fraaco toe te zenden aan de Uitgevers Openbare Vergadering Land- en Tuinbouw. Itigezonden Stukken. Voor Allen dis Sukkelen M ij n h a r d t's Laxeerta bietten Üeze Courait vei scheet eiken WOENSDAG en 7ATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.— bfg vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar, AFZONDEKLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJX Telef. Interc. No. 202 Postbus No, 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEK AANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zfl beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Wij wekken ieder medelevend Anti' Rev. op tot bijwoning van de der Hulp'Centrale op Flakkee. D.V. te houden op Woensdag 25 Ja' nuari in het Zondagsschoolgebouw te Sommelsdijk, des nam. half 6 uur, waar de Heer C. v. d. Heuvel, lid der Twee' de Kamer, zal optreden met het onder' werp „DE A.R. PARTIJ EN 'T HEDEN' DAAGSCHE CULTUURLEVEN." Het bestuur der Hulp'Centrale. De vergadeiing van Woensdag. 't Was een goede gedachte van het Bestuur der Flakkeesche Hulpcentrale den winter niet I'n algeheele passiviteit te laten voorbijgaan. ÉH«. is nuttig en noodig, dat er voortdurend ■- ook in de stille periode eenig contact tusschen de plaatselijke Kiesvereenigingen onderling blijft bestaan. Wij hopen, dat dit ook plaatselijk goed beseft wordt, en velen zich gedrongen zullen gevoelen de middagvergadering bij te wonen. Voorts is het geen minder gelukkige ge» dachte geweest, aan dezen middagvergadering een openbare vergadering te koppelen, waar ils spreker voor de Flakkeesche broeders optreedt ons bekend Kamerlid v. d. Heuvel. Wij twijfelen er niet aan, of deze man, in landbouwkringen zoo welbekend, zal een flink gehoor onder zich hebben. Hij is een man die door en uit ons volk is opgekomen, weet wat er in ons volk leeft, weike vragen de gemoederen bezig houden, welke moeilijk» heden in dat volk telkens weer de aandacht vragen, zoodat hij zeker den juisten toon zal treffen en hetgeen hij ons te zeggen heeft oor onze Flakkeesche menscben van belang '.al zijn. Niemand beschame dus het Bestuur onzer Hulpcentrale in zijn prijzenswaardige activiteit. V Uit de handelingen onzer Provinciale Staten. Het ligt in ons voornemen zoo nu en dan in ons blad enkele passages uit de Hande lingen der Provinciale Staten van Zuid» Holland over te nemen, Het doel dat we hiermede wenschen te bereiken is, de lezers van ons blad op de hoogte te stellen met hetgeen in onze Staten, voornamelijk in verband met onze locale belangen, besproken is geworden. Er zijn verschillende stoffelijke belangen welke ons in deze dagen bezig houden. Wij noemen het vraagstuk van de waterleiding, de electrificaiie, en voornamelijk ook de kwestie van een betere en geregelde verbinding tusschen Oost<Flakkee en de Brabantsche wal. Wij gelooven er onze lezers een diens mede te doen, door hen met den stand van zaken in deze belangrijke ondernemingen op de hoogte te houden. De Handelingen der Prov. Staten komen ons daarbij uitnemend te stade. WAT ELKE MAAND TE DOEN GEEFT. (2e helft Januari.) Nadruk verboden. Indien gneeuw en ijs verdwenen zijn en verder wegblijven, dan geeft deze maand reeds eenig werk buiten zoowel voor den tuinder als voor den boer. Sneeuw kan nuttig zijn, maar °ok schaden. Was dezen winter bij de strenge vorst, die we hadden, het jonge winterkoren gedekt geweest door een laag sneeuw, dan het graan niet zooveel geleden hebben jus thans op vele akkers het geval is geweest. 'Nadeelig kan de sneeuw werken op (sommige onzer planten, de Coniferen bijv., die door den ast worden omgebogen, of, als ze meerdere jammen hebben, uit elkaar vallen. Ook gebeurt i dat door de zwaarte der sneeuw, vooral a's deze nat is, de stammen breken. Men kan 't evenwel gemakkelijk voorkomen door met jjeu stok de sneeuw van de planten te slaan, "en sla echter niet boven op de takken, maar !r °nder tegenaande minste aanraking is ouwens voldoende om de sneeuw te doen allen. Zoo we zeiden bij „los" weer kan buiten wel gewerkt worden. Uw grasveld SPzon kunt ge, indien het gras te oud ge- arden is, thans omspitten, om straks opnieuw ,e zaaien en er een mooi gazon van te maken. Of het nu nog niet te vroeg is, terwijl eerst einde Maart of begin April het gras wordt ingezaaid Volstrekt niet. Reeds een paar maanden geleden had het kunnen ge schieden, omdat het immers niet zeker was, of het wegens mogelijke vorst in dezen tijd kon gebeuren. Nu moet er niet mee gewacht worden, omdat het oude, onder gespitte gras dan kan verrotten, en de onkruidwortels, welke naar boven worden gebracht, door de vorst kunnen bevriezen. Wat ge nu ook kunt doen Uw bessenstruiken reinigen van mos, als dit er op zit en ze bemesten. Vele tuin- bezitters verzorgen hun bessen en frambozen zeer stiefmoederlijk. Alsof deze struiken het met weinig of geen mest kunnen stellen Wie jaarlijks een goeden oogst wil hebben van groüte zoete, saprijke vruchten, moet ook rijkelijk mesten hetzij met stalmest, of met kunstmest. Een volledige kunstmestbemesting moet bestaan uit verschillende meststoffen, waarin stikstof, phosphorzuur, kali en kalk worden gegeven, 't Best is stal- en kunstmest tezamen, of om 't andere jaar. Wie enkel stalmest geeft, bemest eenzijdig. Ook al zou men zulk een bemesting in rijke mate toepassen, dan nog zou ze on doelmatig zijn.s Te veel stikstof, te weinig mineraal voedsel, (kali, phosphorzuur en kalk) zouden de stAjjken ontvangen. Men drlage voorts zorg, dat de mest op de goede plaats komt. Het is onvoldoende om, als veelal nog gedaan wordt, bij elke plant een gaatje te maken ,en daarin wat drogen of vloeibaren mest te doen. 't Zij men de meststoffen uit strooit of als vloeistof toedient, overal bij en rondom de planten moeten ze worden aange wend. Hebt U ook bloemstruiken in uw tuin, zoogenaamd Engelsch houtheesterge wassen, waaronder men prachtige soorten aan treft met fraaie bloemen Indien niet, schaf u er dan wat aan, straks b.v. Weigelia, Deutzia, Seringen en Hibusers. Hebt u ze reeds dan kunt u ze snoeien, behalve de Sering, die niet gesnoeid mag worden, daar dan ook de bloem zou worden weggesneden. Waarom die bloemstduiken ieder jaar gesnoeid dienen te worden Omdat ze anders te wild zouden groeien. Ook zou men van verscheidene soorten niet zooveel bloemen kunnen verwachten. Men snijde dan het jonge hout op een paar oogen na in, terwijl ook het doode hout natuurlijk verwijderd wordt. -- Nog even willen we bij de bloemen blijven; we denken aan de prach tige Cyclamen, die men in de laatpte jaren steeds meer des winters in de woningen aan treft, waar ze een aardige stoffeering in de huiskamer geven. Maar menige huisvrouw ziet de mooie planten tot haar groot verdriet slap hangen en verwelken. Hoe komt dat De Cyclamen vereischen een behoorlijke water verzorging, vooral wanneer, als in dezen winter, tamelijk gestookt wordt. Daarop dient dus gelet. Dus: voldoende vocht, en niet te warm Wie een vertrek heeft, waarin niet zoo hard gestookt wordt, brenge de planten daar een deel van den dag. Ze krijgen dan tevens ver- sche lucht. Brandt U gas in huis, houdt dan de Cyclamen op een afstand van het gaslicht Denk er om; niet alleen de Cyclamen, maar alle andere planten verdragen het gaslicht en de gaslucht op den duur niet. Onze beperkte rubriek is al weer gevuld; er is nog heel wat meer te doen. Over 14 dagen zullen we eens nagaan, wat er nu al in den groententuin tt doen is. We besluiten met een recept voor appelmarmelade. Hiertoe zijn noodig: 3 pond zure moesappelen, 2J/£ pond suiker, ons geconfijte gember en 1 citroen. De appels schillen, in vieren snijden, de klokhuizen verwijderen. Opzetten met koud water, precies onder; de citroenschil er bij voegen. Zachtjes laten koken tot ze gaar zijn. Inmiddels worden ook de schillen en klokhuizen met een beetje water opgezet en een half uurtje gekookt. Dan wordt het vocht der appels en pitten gezeefd, en er zooveel heet water bij gedaan, dat er 9 deciliter (maatjes) is. Ver volgens wordt het nat gekookt met de appels, citroensap, suiker en zeer fijn gehakte gember, welke laatste in een neteldoeksch lapje is ge bonden en later als de marmelade op de bekende wijze is afgemaakt, wordt verwijderd. Alsdan kunnen de potjes worden gevuld. Brieven van een Christen-arbeider. Ik heb U gezegd, dat ik zou schrijven over het onderwerp „Wat is een arbeider Dit onderwerp zal ik trachten U langs een omweg heel duidelijk te maken, omreden ge dan goed weet, waarover het in de arbeiders-beweging gaat. Als een oude en eenvoudige wijze van voort brenging denke men even aan Robinson Cru soe. Wat deed die in zijn eentje op zijn eiland om in zijn stoffelijke behoeften te voorzien Let op hij werkte met zijn eigen werktuigen in zijn eigen werkplaats voor zijn eigen behoef ten. Alles individueel, want er was geen ge meenschap. Wat is nu de volgende stap Daar komt een tweede man, die op dezelfde manier indi vidueel begint. Maar dat duurt niet lang. Want elk maakt nu voor zichzelf een jas en een stoel. Doch daar de een meer slag heeft van jassen maken en de ander van stoelen maken, verbeteren en vereenvoudigen zij het leven doordat de een twee jassen maakt en de ander twee stoelen. Nu ruilen ze ieder een jas voor een stoel en zoo is er het begin van gemeen schappelijk werkenStraks gebeurt dat met tien, twintig menschen; en het maken van één soort goed door elk met ruilen voor andere goederen, is in vollen gang. Doch nu krijgt elk nog steeds de volle opbrengst van ^ijn werk. Maar dan treedt iets nieuws op. De jassenmaker heeft een machine uitgevonden, waardoor het werk bespoedigd wordt. Hij ge bruikt die, maar leent die ook uit. Doch die haar gebruikt, heeft daar zooveel voordeel van, dat hij ook billijkerwijs een deel van de op brengst als „huur" afstaat aan den eigenaar. Dat gaat nu zóó voort, tot straks de eigenaar in staat is zich eenige van die werktuigen aan te schaffen, ook ze op te stellen in een huis laat ons maar vast zeggeneen fa briek. De anderen kunnen zich echter geen huis en geen machine aanschaffen, doch er wel mee werken. Nu gaat men onderling praten. Waarover Als nu de ééne zorgt voor het huis, de machine en de grondstoffen; als nu de twintig hun werkkracht geven als nu de ééne de leiding op zich neemt en de andere volgen zijn aanwijzing; als nu de ééne de risico draagt of de gemaakte goederen aan den man zullen komen en de twintig de goederen maken dan moeten ze met hun een-en-twintigen de opbrengst ontvangen. Maar hoeveel elk en naar welken maatstaf En l dat is niet de eenige kwestie. Het is óók een kwestie, hoe lang er gewerkt moet worden; in wat omstandigheden; onder welke voorwaarden. Wie maakt dat, ook voor u, uit Ziet ge, vrienden, wat er nu gebeurd is Er is een heel nieuwe maatschappelijke wereld ontstaan, vergeleken met die eenvoudige indi- vidueele wereld van Crusoë. Nu zijn er n.l. twee groepen: de eigenaar van de werktuigen, de leider van de zaak, de patroon; daar de „arbeider". Dat nu de patroon ook arbeidt, zorgen heeft, verantwoordelijkheid draagt, enz. doet er ten dezen niets toe; wij noemen de twintig „arbeiders", dat zijn de menschen, die hun krachten geven aan 't bedrijf, onder leiding van een ander en zonder dat zij de werktuigen bezitten. Maar meteen is nu een reeks kwesties ontstaan, die er vroeger niet waren en die we samenvatten onder het ééne, groote begrip „ar- beidersvoorwaarden". De werker is niet meer baas, om zelf ge lijk oudtijds met jas en stoel te bepalen, wat hij maakt, hoe hard hij werkt en hoe lang hij bezig is; of hoe het huis (de fabriek) er zal uitzien, waarin hij werkt en wat werktuig hij aanschaft. Doch de eigenaar, de patroon, heeft dat voor een groot deel (niet geheel) te zeggen. Nu zitten we als vanzelf te midden in de vragen die ontstaan zijn, toen de stand der arbeiders ontstond. Later, wanneer ik iets zal schrijven over het „kapitalisme", zult ge zien, dat al die vragen nog grooter en branden- der worden. Maar zien wij ze al. En het zijn geen stdffelijke vragen Dat alles van de in richting van onzen werkkring en den gezond heidstoestand, van beveiliging of gevaar, ook van loon en arbeidsduur, beslist over de vraag, of een mensch lichamelijk mengchwaardig leven kan, dan of hij wordt afgemarteld; ook over de vraag, of er gelegenheid is voor ontplooiing van den heelen mensch Gods met lichaam en ziel en verstand en gemoed en alles. Enfin, daarover heb ik u al geschreven. Doch let nu vooral ook hierop: langs dezen weg wordt de mensch de ondergeschikte van een mensch. Hoe moet dat Leiding is noodig, orde ook, dus gehoorzamen ook. Maar slavernij of slaafsche vreeze niet. Wat is nu de zuivere middenweg en hoe vinden wij de beste regeling Daarover heeft het de arbeidersbeweging, waarnaar gij zachtjes aan uwe handen zult uitstrekken, naar ik hoop, om mede te dragen wat reeds al vele jaren uw broeders en vrienden gedragen heb ben. In een volgend scrijven zullen wij eens nader bezien de orde en gehoorzaamheid, ook in de arbeidersbeweging ingewerkt, met het on derwerp „Vrij of slaaf EEN CHRISTEN-ARBEIDER. De Copie van Ingezonden stukken die niet ge» plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers Daar zijn heel veel christenen die van oor» deel zijn dat positief en actief optreden ten aanzien van het openbare leven, niet in over» eenstemming is met het Goddelijke Woord. Immers men oordeelt dat het beïnvloeden in een bepaalde richting, op de ontwikkeling der verhoudingen in het openbare leven, uit den booze is, en een positieve houding niet, wel een passieve verhouding geoorloofd is. En nu de eenig juiste grondslag, moet wor» den aangetoond. Men beroept zich somtijds op het welbekende geval, als de farizeën Jezus een muntstuk toonen, dragende des keizers beeltenis. Men zegt u dan, dat Jezus zich van een oordeel onthield, een voorbeeld van pas» siviteit gaf, omtrent de belangrijke politieke quaestie van den vreemden onderdrukker. Dit nu is ondeugdelijk om twee reden. De eerste is, dat het zeer goed mogelijk is, dat 'sHei' lands uitspraak op dit oogenblik, onder die omstandigheden de beteekenis van actief optreden had, en beduide de gewijzigde inter» nationale politiek te aanvaarden. De tweede reden is, belangrijker en doorslag gevend voor ons, wat vooraf gaat in Matth. 23: 18. Jezus bemerkt hun arglistigheid en vraagt den huichelaars «wat verzoekt gij Mij«. Hij wil dus den farizeërs ontmaskeren. Dit nu mag niet gebruikt worden tot verdediging van onthouding van het openbare leven. Maar ook op andere gronden wordt het actief optreden tot reorganisatie der onderlinge verhoudingen veroordeeld. Neen, er is maar ééne grond, de eenig geoorloofde voor den christen, en dat is waarbij de liefde het hoogste wordt gegeven. Immers de liefde is de ver» vulling der Wet. In die gedachten gang nu, kan men zich er dan nog wel mede vereenigen dat christenen en ook christen»arbeiders zich vereenigen, maar dan met het doel te evangeliseeren, voor ver» sterking van het geloof en tot behoud voor de kerk, die hun op Flakkee bitter weineg voor christelijk sociale leven geeft. Maar om zich aan te sluiten in een orga» nisatie met de bedoeling gezamenlijk invloed te oefenen op rechtsverhoudingen hunner positie en die te helpen bepalen, wordt als een voor christen»arbeiders als ongeoorloofd, als in strijd met de liefde geacht. Dit nu, die maatstaf, leggen zij niet aan voor allerlei organisaties van andere maat» schappelijke groepeD. Bijvoorbeeld van onder» nemers, coöperatieve inkoop>landbouw»orga» nisaties enz. Is dus organisatie van arbeiders voor een sociaal economisch doel ongeoorloofd, dan is het ook voor de patroons, voor de middenstanders, voor de effectenhandelaars, voor alle politieke organisaties. Is dan de liefde niet het elementaire be» ginsel van het christendom, geprezen als het allerhoogste Is Jezus Christus niet de hoogste en heerlijkste openbaring der liefde En moet nu niet het leven voor den door Christus geredden zondaar toonbeeld van de liefde zijn De arbeidersbeweging beantwoordt deze vragen en onder eenig voorbehoud bevesti» gend en het hooglied van het N. T. (1 Kor. 13) is ook voor haar een heerlijke versterking, voor haar innige overtuiging van de uitne» mendheid der liefde. Maar liefde en gerechtigheid zijn één en ondeelbaar. De grondwet der christelijke sociale actie is het Goddelijk gebodgerech» tigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën, of zooals de Lu» terschen het zeggen, bederf der lieden. De christelijke arbeidersbeweging erkent de gansche Heilige Schrift als Gods geopenbaar» den wil. Deze moet het geheele leven beheer» schen, zoowel op staatkundig als sociaal terrein, als den eenigen juisten grondslag. Daarom moet zij zich ook verweren tegen anderen, die een tegenovergestelde levens» en wereldbeschouwing huldigen. Tegenover zoo» genaamde «neutralen», «liberalen», «moder» nen». «socialisten», «synicalisten», «communis» met Verstopping of moeilijken, tragen en onregelmatigen Stoelgang zijn onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn. Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct. ten», «bolsjewisten». Deze allen stemmen overeen, dat christelijke sociale actie onlogisch is, verderfelijk voor de belangen van het zich aan de kluisters van het kapitalisme ontwor» stelende proletariaat en derhalve moet worden tegengestaan en vernietigd. Afgedacht nog van andere, zeker niet minder gewichtige beden» kingen tegen de propagandisten van het historisch materialisme, moet allereerst reeds hierom den christen, die in zijn ziel heeft verstaan de beteekenis van het: «zoekt eerst het Koninkrijk Gods», zich in onverzoenlijken strijd bevinden tegenover hen die ontkennen, dat steeds het geestelijke voorop! moet gaan, beginsel boven belang moet worden gesteld. Anderzijds ook tegenover mystiek aange legde christenen, die in lijdelijkheid en be» rusting de heerlijkste geloofsuiting zien, en daarmede elk actief optreden van christenen uitsluiten en veroordeelen, maar ook tegenover hen, die de groote waarde der christelijke beginselen bezien en voor de materieele goe deren ontkennen, staat de christelijke sociale actie met haar getuigenis, dat slechts in ge» hoorzaamheid aan Gods geboden het funda» ment voor den opbouw van een goede samen» werking kan worden gelegd. In haar actie moet de christelijke sociale beweging naar beide zijden het haar toebetrouwde pand verdedigen. God eischt van ons, dat wij in dit leven staan naar Zijne gerechtigheid, In Zijne geboden is gegeven de oplossing van het groote sociale probleem. Dat Woord stelt ons positieve eischen, wijst ons de richting, in haar vinden wij den eenigen grond voor onze christelijke sociale actie. Voor één ding zij men echter gewaarschuwd, de Bijbel is geen handboek voor staathuis» houdkunde in dien zin, dat men pagina zoo' veel maar heeft op te slaan heeft om ons uit de moeilijkheid te redden. Dat zou grof mis» bruik zijn. Gods Woord geeft ons geest en inhoud te Ieeren kennen, het geeft ons lijnen aan en leert ons beginselen. Geachte Redactie, hartelijk dank, als gij dit schrijven plaatst. Uw vr. K. A. In korte en krachtige trekken wordt door dezen vriend het goed recht der christelijke arbeidersorganisatie bepleit. Ofschoon hetgeen hij zegt vrijwel parallel loopt met de breedere beschouwingen van onzen «christen.arbeider», geven we zijn stuk toch gaarne een plaats. Redactie. REGELS VAN DEN WEG VOOR BESTUURDERS VAN MOTORRIJTUIGEN. 1. Weest te allen tijde meester over Uwe snelheid. Rijdt altijd op zoodanige wijze en met zoo danige snelheid, dat de vrijheid of de veiligheid van het verkeer niet wordt belemmerd en niet in gevaar wordt gebraeht. Bedenkt dat het vermoeden, dat ge onder zoodanigen invloed van het gebruik van al coholhoudenden drank verkeert, dat ge niet in staat moet worden geacht het motorrijtuig naar behooren te besturen, U reeds op zichzelf strafbaar doet zijn. Het veroorzaken van een ongeval onder deze omstandigheden leidt tot strafverzwaring. Onthoudt U dus van alcohol gebruik vóór en tijdens het rijden. 2. Bedenkt, dat ge op wegen verplicht zijt behoorlijk uit te wijken anaar rechts, bij het tegenkomen van andere voertuigen b. naar links, bij het inhalen van andere voertuigen c. naar rechts, indien andere voertuigen wen schen in te halen. 3. Bedenkt, dat bestuurders van motorrij tuigen, rijwielen of andere rij- en voertuigen verplicht zijn op de wegen voor zooveel mo gelijk voetgangers behoorlijk ruimte tot voor bijgaan te laten. Op voetgangers rust dezelfde verplichting te Uwen opzichte. 4. Rijdt dus het overige verkeer, dat gij inhaalt, altijd links voorbij en waakt er boven dien steeds voor, dat gij tijdens dit passeeren een U tegemoetkomend voertuig niet hindert en ook het ingehaalde niet afsnijdt. 5. Bedenkt vooras, dat ge steeds verplicht zijt rechtergedeelte van een weg te berijden, tenzij ge door omstandigheden voor korten tijd ge noodzaakt zijt (bij het voorbijrijden bijvoor beeld) op het linkergedeelte te komen. Het verdient aanbeveling steeds zooveel mo gelijk de rechterzijde van den weg te berijden. Laat de gebruikers' van den weg steeds door het tijdig geven van verkeersteekens weten wat gij voornemens zijt te doen. Bij uitwijken naar rechts of links moet ge een arm of een seinstok, dan wel een mechanischen richting aanwijzer, goed zichtbaar, horizontaal buiten het voertuig uitsteken naar de zijde, waarheen gij wilt gaan. Bij het voornemen tot plotselinge vermin dering van snelheid moet, eveneens goed zicht baar, buiten het voertuig een arm of seinstok worden gestoken en op en neer worden be wogen. Bij het voornemen om plotseling te stoppen late men het remsignaal eindigen in een schuin omlaag uitsteken van een arm of een seinstok in rust, dan wel men geve door het stoplicht sein het teeken, dat men het rijtuig wil doen stilstaan. Zorgt, dat ge door middel van een op daartoe geschikte wijze aangebrachten spiegel het achter U 'rijdende verkeer kunt waarnemen. 7. Geeft aan het voor U van rechts komende verkeer onder alle omstandigheden den voor rang. Doet dit dus zoowel bij gewone kruisingen als bij den overgang van een zijweg op den weg, van welken de zijweg aftakt. Bedenkt, dat voor de verkeerswet geen verschil bestaat tus schen „hoofd"- of „zijwegen" en dat ook de vraaf of de eene weg „druk" en de daarop uitkomende weg „stil" is geen rol speelt, doch dat alleen geldtvan rechts komend verkeer gaat voor. 8. Snijdt linksche bochten nimmer af. Houdt in wegkrommingen zoo veel mogelijk rechts. Neemt bochten naar rechts met den kleinst mogelijken straal. Neemt bochten naar links met een zoo groot- mogelijken straal. Bedenkt, dat het voorbijrijden in bochten verboden is. 9. Zorgt, dat de onafhankelijkheid van el kander werkende remmen, welke de eischt, ieder op zichzelf goed hunnen dienst kunnen doen. Inspecteert voor ge uitrijdt ook de mechani sche richting-aanwijzers en het mechanisch-op- tisch stopsignaal, indien ge dergelijke apparaten aan Uw voertuig gebruikt. 10. Zorgt, dat de wettelijk voorgeschreven lantaarns in bedrijfsvaardigen toestand zijn. Bedenkt, dat gij als uw wagen stilstaat, als gij rijdt in een bebowde kom, alsook op 100 M. afstand vóór het voorbij rijden tot het oo genblik van voorbijrijden zelf van andere voertuigen verblindende verlichting moet dem-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 1