Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden.
IN HOC SIGNO VINCES
No. 3401
WOENSDAG 25 JANUARI 1928
42STE JAARGANG
Binnenland.
Alle stukken voor die Redactie bestemd, Advertentiinen verdere Administratie, fraaco toe te zenden aan de Uitgevers
Openbare Vergadering
Land- en Tuinbouw.
Itigezonden Stukken.
Voor Allen dis Sukkelen
M ij n h a r d t's Laxeerta bietten
Üeze Courait vei scheet eiken WOENSDAG en 7ATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franc per post f 1.— bfg vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar,
AFZONDEKLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
W. BOEKHOVEN ZONEN
SOMMELSDIJX
Telef. Interc. No. 202 Postbus No, 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEK AANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zfl beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Wij wekken ieder medelevend Anti'
Rev. op tot bijwoning van de
der Hulp'Centrale op Flakkee.
D.V. te houden op Woensdag 25 Ja'
nuari in het Zondagsschoolgebouw te
Sommelsdijk, des nam. half 6 uur, waar
de Heer C. v. d. Heuvel, lid der Twee'
de Kamer, zal optreden met het onder'
werp
„DE A.R. PARTIJ EN 'T HEDEN'
DAAGSCHE CULTUURLEVEN."
Het bestuur der Hulp'Centrale.
De vergadeiing van Woensdag.
't Was een goede gedachte van het Bestuur
der Flakkeesche Hulpcentrale den winter niet
I'n algeheele passiviteit te laten voorbijgaan.
ÉH«. is nuttig en noodig, dat er voortdurend
■- ook in de stille periode eenig contact
tusschen de plaatselijke Kiesvereenigingen
onderling blijft bestaan.
Wij hopen, dat dit ook plaatselijk goed
beseft wordt, en velen zich gedrongen zullen
gevoelen de middagvergadering bij te wonen.
Voorts is het geen minder gelukkige ge»
dachte geweest, aan dezen middagvergadering
een openbare vergadering te koppelen, waar
ils spreker voor de Flakkeesche broeders
optreedt ons bekend Kamerlid v. d. Heuvel.
Wij twijfelen er niet aan, of deze man, in
landbouwkringen zoo welbekend, zal een flink
gehoor onder zich hebben. Hij is een man
die door en uit ons volk is opgekomen, weet
wat er in ons volk leeft, weike vragen de
gemoederen bezig houden, welke moeilijk»
heden in dat volk telkens weer de aandacht
vragen, zoodat hij zeker den juisten toon
zal treffen en hetgeen hij ons te zeggen heeft
oor onze Flakkeesche menscben van belang
'.al zijn.
Niemand beschame dus het Bestuur onzer
Hulpcentrale in zijn prijzenswaardige activiteit.
V Uit de handelingen onzer Provinciale
Staten.
Het ligt in ons voornemen zoo nu en dan
in ons blad enkele passages uit de Hande
lingen der Provinciale Staten van Zuid»
Holland over te nemen,
Het doel dat we hiermede wenschen te
bereiken is, de lezers van ons blad op de
hoogte te stellen met hetgeen in onze Staten,
voornamelijk in verband met onze locale
belangen, besproken is geworden.
Er zijn verschillende stoffelijke belangen
welke ons in deze dagen bezig houden. Wij
noemen het vraagstuk van de waterleiding,
de electrificaiie, en voornamelijk ook de
kwestie van een betere en geregelde verbinding
tusschen Oost<Flakkee en de Brabantsche wal.
Wij gelooven er onze lezers een diens mede
te doen, door hen met den stand van zaken in
deze belangrijke ondernemingen op de hoogte
te houden. De Handelingen der Prov. Staten
komen ons daarbij uitnemend te stade.
WAT ELKE MAAND TE DOEN GEEFT.
(2e helft Januari.)
Nadruk verboden.
Indien gneeuw en ijs verdwenen zijn en
verder wegblijven, dan geeft deze maand reeds
eenig werk buiten zoowel voor den tuinder
als voor den boer. Sneeuw kan nuttig zijn, maar
°ok schaden. Was dezen winter bij de strenge
vorst, die we hadden, het jonge winterkoren
gedekt geweest door een laag sneeuw, dan
het graan niet zooveel geleden hebben
jus thans op vele akkers het geval is geweest.
'Nadeelig kan de sneeuw werken op (sommige
onzer planten, de Coniferen bijv., die door den
ast worden omgebogen, of, als ze meerdere
jammen hebben, uit elkaar vallen. Ook gebeurt
i dat door de zwaarte der sneeuw, vooral
a's deze nat is, de stammen breken. Men kan
't evenwel gemakkelijk voorkomen door met
jjeu stok de sneeuw van de planten te slaan,
"en sla echter niet boven op de takken, maar
!r °nder tegenaande minste aanraking is
ouwens voldoende om de sneeuw te doen
allen. Zoo we zeiden bij „los" weer kan
buiten wel gewerkt worden. Uw grasveld
SPzon kunt ge, indien het gras te oud ge-
arden is, thans omspitten, om straks opnieuw
,e zaaien en er een mooi gazon van te
maken. Of het nu nog niet te vroeg is, terwijl
eerst einde Maart of begin April het gras
wordt ingezaaid Volstrekt niet. Reeds een
paar maanden geleden had het kunnen ge
schieden, omdat het immers niet zeker was,
of het wegens mogelijke vorst in dezen tijd
kon gebeuren. Nu moet er niet mee gewacht
worden, omdat het oude, onder gespitte gras
dan kan verrotten, en de onkruidwortels, welke
naar boven worden gebracht, door de vorst
kunnen bevriezen. Wat ge nu ook kunt
doen Uw bessenstruiken reinigen van mos,
als dit er op zit en ze bemesten. Vele tuin-
bezitters verzorgen hun bessen en frambozen
zeer stiefmoederlijk. Alsof deze struiken het
met weinig of geen mest kunnen stellen Wie
jaarlijks een goeden oogst wil hebben van groüte
zoete, saprijke vruchten, moet ook rijkelijk
mesten hetzij met stalmest, of met kunstmest.
Een volledige kunstmestbemesting moet bestaan
uit verschillende meststoffen, waarin stikstof,
phosphorzuur, kali en kalk worden gegeven,
't Best is stal- en kunstmest tezamen, of om
't andere jaar. Wie enkel stalmest geeft, bemest
eenzijdig. Ook al zou men zulk een bemesting
in rijke mate toepassen, dan nog zou ze on
doelmatig zijn.s Te veel stikstof, te weinig
mineraal voedsel, (kali, phosphorzuur en kalk)
zouden de stAjjken ontvangen. Men drlage
voorts zorg, dat de mest op de goede plaats
komt. Het is onvoldoende om, als veelal nog
gedaan wordt, bij elke plant een gaatje te
maken ,en daarin wat drogen of vloeibaren
mest te doen. 't Zij men de meststoffen uit
strooit of als vloeistof toedient, overal bij en
rondom de planten moeten ze worden aange
wend. Hebt U ook bloemstruiken in uw
tuin, zoogenaamd Engelsch houtheesterge
wassen, waaronder men prachtige soorten aan
treft met fraaie bloemen Indien niet, schaf
u er dan wat aan, straks b.v. Weigelia,
Deutzia, Seringen en Hibusers. Hebt u ze reeds
dan kunt u ze snoeien, behalve de Sering, die
niet gesnoeid mag worden, daar dan ook de
bloem zou worden weggesneden. Waarom die
bloemstduiken ieder jaar gesnoeid dienen te
worden Omdat ze anders te wild zouden
groeien. Ook zou men van verscheidene soorten
niet zooveel bloemen kunnen verwachten. Men
snijde dan het jonge hout op een paar oogen
na in, terwijl ook het doode hout natuurlijk
verwijderd wordt. -- Nog even willen we bij
de bloemen blijven; we denken aan de prach
tige Cyclamen, die men in de laatpte jaren
steeds meer des winters in de woningen aan
treft, waar ze een aardige stoffeering in de
huiskamer geven. Maar menige huisvrouw ziet
de mooie planten tot haar groot verdriet slap
hangen en verwelken. Hoe komt dat De
Cyclamen vereischen een behoorlijke water
verzorging, vooral wanneer, als in dezen winter,
tamelijk gestookt wordt. Daarop dient dus
gelet. Dus: voldoende vocht, en niet te warm
Wie een vertrek heeft, waarin niet zoo hard
gestookt wordt, brenge de planten daar een
deel van den dag. Ze krijgen dan tevens ver-
sche lucht. Brandt U gas in huis, houdt dan
de Cyclamen op een afstand van het gaslicht
Denk er om; niet alleen de Cyclamen, maar
alle andere planten verdragen het gaslicht en
de gaslucht op den duur niet.
Onze beperkte rubriek is al weer gevuld;
er is nog heel wat meer te doen. Over 14
dagen zullen we eens nagaan, wat er nu al
in den groententuin tt doen is. We besluiten
met een recept voor appelmarmelade. Hiertoe
zijn noodig: 3 pond zure moesappelen, 2J/£
pond suiker, ons geconfijte gember en
1 citroen. De appels schillen, in vieren snijden,
de klokhuizen verwijderen. Opzetten met koud
water, precies onder; de citroenschil er bij
voegen. Zachtjes laten koken tot ze gaar zijn.
Inmiddels worden ook de schillen en klokhuizen
met een beetje water opgezet en een half uurtje
gekookt. Dan wordt het vocht der appels en
pitten gezeefd, en er zooveel heet water bij
gedaan, dat er 9 deciliter (maatjes) is. Ver
volgens wordt het nat gekookt met de appels,
citroensap, suiker en zeer fijn gehakte gember,
welke laatste in een neteldoeksch lapje is ge
bonden en later als de marmelade op de bekende
wijze is afgemaakt, wordt verwijderd. Alsdan
kunnen de potjes worden gevuld.
Brieven van een
Christen-arbeider.
Ik heb U gezegd, dat ik zou schrijven over
het onderwerp „Wat is een arbeider Dit
onderwerp zal ik trachten U langs een omweg
heel duidelijk te maken, omreden ge dan goed
weet, waarover het in de arbeiders-beweging
gaat.
Als een oude en eenvoudige wijze van voort
brenging denke men even aan Robinson Cru
soe. Wat deed die in zijn eentje op zijn eiland
om in zijn stoffelijke behoeften te voorzien
Let op hij werkte met zijn eigen werktuigen
in zijn eigen werkplaats voor zijn eigen behoef
ten. Alles individueel, want er was geen ge
meenschap.
Wat is nu de volgende stap Daar komt
een tweede man, die op dezelfde manier indi
vidueel begint. Maar dat duurt niet lang. Want
elk maakt nu voor zichzelf een jas en een
stoel. Doch daar de een meer slag heeft van
jassen maken en de ander van stoelen maken,
verbeteren en vereenvoudigen zij het leven
doordat de een twee jassen maakt en de ander
twee stoelen. Nu ruilen ze ieder een jas voor
een stoel en zoo is er het begin van gemeen
schappelijk werkenStraks gebeurt dat met
tien, twintig menschen; en het maken van één
soort goed door elk met ruilen voor andere
goederen, is in vollen gang. Doch nu krijgt
elk nog steeds de volle opbrengst van ^ijn
werk. Maar dan treedt iets nieuws op. De
jassenmaker heeft een machine uitgevonden,
waardoor het werk bespoedigd wordt. Hij ge
bruikt die, maar leent die ook uit. Doch die
haar gebruikt, heeft daar zooveel voordeel van,
dat hij ook billijkerwijs een deel van de op
brengst als „huur" afstaat aan den eigenaar.
Dat gaat nu zóó voort, tot straks de eigenaar
in staat is zich eenige van die werktuigen
aan te schaffen, ook ze op te stellen in een
huis laat ons maar vast zeggeneen fa
briek. De anderen kunnen zich echter geen
huis en geen machine aanschaffen, doch er wel
mee werken. Nu gaat men onderling praten.
Waarover Als nu de ééne zorgt voor het
huis, de machine en de grondstoffen; als nu
de twintig hun werkkracht geven als nu de
ééne de leiding op zich neemt en de andere
volgen zijn aanwijzing; als nu de ééne de risico
draagt of de gemaakte goederen aan den man
zullen komen en de twintig de goederen maken
dan moeten ze met hun een-en-twintigen
de opbrengst ontvangen. Maar hoeveel elk en
naar welken maatstaf
En l dat is niet de eenige kwestie. Het is
óók een kwestie, hoe lang er gewerkt moet
worden; in wat omstandigheden; onder welke
voorwaarden. Wie maakt dat, ook voor u,
uit Ziet ge, vrienden, wat er nu gebeurd is
Er is een heel nieuwe maatschappelijke wereld
ontstaan, vergeleken met die eenvoudige indi-
vidueele wereld van Crusoë. Nu zijn er n.l.
twee groepen: de eigenaar van de werktuigen,
de leider van de zaak, de patroon; daar
de „arbeider". Dat nu de patroon ook arbeidt,
zorgen heeft, verantwoordelijkheid draagt, enz.
doet er ten dezen niets toe; wij noemen de
twintig „arbeiders", dat zijn de menschen, die
hun krachten geven aan 't bedrijf, onder leiding
van een ander en zonder dat zij de werktuigen
bezitten. Maar meteen is nu een reeks kwesties
ontstaan, die er vroeger niet waren en die we
samenvatten onder het ééne, groote begrip „ar-
beidersvoorwaarden".
De werker is niet meer baas, om zelf ge
lijk oudtijds met jas en stoel te bepalen,
wat hij maakt, hoe hard hij werkt en hoe lang
hij bezig is; of hoe het huis (de fabriek) er
zal uitzien, waarin hij werkt en wat werktuig
hij aanschaft. Doch de eigenaar, de patroon,
heeft dat voor een groot deel (niet geheel)
te zeggen. Nu zitten we als vanzelf te midden
in de vragen die ontstaan zijn, toen de stand
der arbeiders ontstond. Later, wanneer ik iets
zal schrijven over het „kapitalisme", zult ge
zien, dat al die vragen nog grooter en branden-
der worden. Maar zien wij ze al. En het zijn
geen stdffelijke vragen Dat alles van de in
richting van onzen werkkring en den gezond
heidstoestand, van beveiliging of gevaar, ook
van loon en arbeidsduur, beslist over de vraag,
of een mensch lichamelijk mengchwaardig leven
kan, dan of hij wordt afgemarteld; ook over
de vraag, of er gelegenheid is voor ontplooiing
van den heelen mensch Gods met lichaam en
ziel en verstand en gemoed en alles. Enfin,
daarover heb ik u al geschreven. Doch let nu
vooral ook hierop: langs dezen weg wordt de
mensch de ondergeschikte van een mensch. Hoe
moet dat Leiding is noodig, orde ook, dus
gehoorzamen ook. Maar slavernij of slaafsche
vreeze niet. Wat is nu de zuivere middenweg
en hoe vinden wij de beste regeling Daarover
heeft het de arbeidersbeweging, waarnaar gij
zachtjes aan uwe handen zult uitstrekken, naar
ik hoop, om mede te dragen wat reeds al vele
jaren uw broeders en vrienden gedragen heb
ben. In een volgend scrijven zullen wij eens
nader bezien de orde en gehoorzaamheid, ook
in de arbeidersbeweging ingewerkt, met het on
derwerp „Vrij of slaaf
EEN CHRISTEN-ARBEIDER.
De Copie van Ingezonden stukken die niet ge»
plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten
verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers
Daar zijn heel veel christenen die van oor»
deel zijn dat positief en actief optreden ten
aanzien van het openbare leven, niet in over»
eenstemming is met het Goddelijke Woord.
Immers men oordeelt dat het beïnvloeden in
een bepaalde richting, op de ontwikkeling
der verhoudingen in het openbare leven, uit
den booze is, en een positieve houding niet,
wel een passieve verhouding geoorloofd is.
En nu de eenig juiste grondslag, moet wor»
den aangetoond. Men beroept zich somtijds
op het welbekende geval, als de farizeën Jezus
een muntstuk toonen, dragende des keizers
beeltenis. Men zegt u dan, dat Jezus zich van
een oordeel onthield, een voorbeeld van pas»
siviteit gaf, omtrent de belangrijke politieke
quaestie van den vreemden onderdrukker. Dit
nu is ondeugdelijk om twee reden. De eerste
is, dat het zeer goed mogelijk is, dat 'sHei'
lands uitspraak op dit oogenblik, onder die
omstandigheden de beteekenis van actief
optreden had, en beduide de gewijzigde inter»
nationale politiek te aanvaarden.
De tweede reden is, belangrijker en doorslag
gevend voor ons, wat vooraf gaat in Matth.
23: 18. Jezus bemerkt hun arglistigheid en
vraagt den huichelaars «wat verzoekt gij Mij«.
Hij wil dus den farizeërs ontmaskeren. Dit
nu mag niet gebruikt worden tot verdediging
van onthouding van het openbare leven.
Maar ook op andere gronden wordt het
actief optreden tot reorganisatie der onderlinge
verhoudingen veroordeeld. Neen, er is maar
ééne grond, de eenig geoorloofde voor den
christen, en dat is waarbij de liefde het hoogste
wordt gegeven. Immers de liefde is de ver»
vulling der Wet.
In die gedachten gang nu, kan men zich er
dan nog wel mede vereenigen dat christenen
en ook christen»arbeiders zich vereenigen, maar
dan met het doel te evangeliseeren, voor ver»
sterking van het geloof en tot behoud voor
de kerk, die hun op Flakkee bitter weineg
voor christelijk sociale leven geeft.
Maar om zich aan te sluiten in een orga»
nisatie met de bedoeling gezamenlijk invloed
te oefenen op rechtsverhoudingen hunner
positie en die te helpen bepalen, wordt als
een voor christen»arbeiders als ongeoorloofd,
als in strijd met de liefde geacht.
Dit nu, die maatstaf, leggen zij niet aan
voor allerlei organisaties van andere maat»
schappelijke groepeD. Bijvoorbeeld van onder»
nemers, coöperatieve inkoop>landbouw»orga»
nisaties enz. Is dus organisatie van arbeiders
voor een sociaal economisch doel ongeoorloofd,
dan is het ook voor de patroons, voor de
middenstanders, voor de effectenhandelaars,
voor alle politieke organisaties.
Is dan de liefde niet het elementaire be»
ginsel van het christendom, geprezen als het
allerhoogste Is Jezus Christus niet de hoogste
en heerlijkste openbaring der liefde En moet
nu niet het leven voor den door Christus
geredden zondaar toonbeeld van de liefde zijn
De arbeidersbeweging beantwoordt deze
vragen en onder eenig voorbehoud bevesti»
gend en het hooglied van het N. T. (1 Kor.
13) is ook voor haar een heerlijke versterking,
voor haar innige overtuiging van de uitne»
mendheid der liefde.
Maar liefde en gerechtigheid zijn één en
ondeelbaar. De grondwet der christelijke
sociale actie is het Goddelijk gebodgerech»
tigheid verhoogt een volk, maar de zonde is
een schandvlek der natiën, of zooals de Lu»
terschen het zeggen, bederf der lieden.
De christelijke arbeidersbeweging erkent de
gansche Heilige Schrift als Gods geopenbaar»
den wil. Deze moet het geheele leven beheer»
schen, zoowel op staatkundig als sociaal terrein,
als den eenigen juisten grondslag.
Daarom moet zij zich ook verweren tegen
anderen, die een tegenovergestelde levens» en
wereldbeschouwing huldigen. Tegenover zoo»
genaamde «neutralen», «liberalen», «moder»
nen». «socialisten», «synicalisten», «communis»
met Verstopping of moeilijken, tragen
en onregelmatigen Stoelgang zijn
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn.
Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct.
ten», «bolsjewisten». Deze allen stemmen
overeen, dat christelijke sociale actie onlogisch
is, verderfelijk voor de belangen van het zich
aan de kluisters van het kapitalisme ontwor»
stelende proletariaat en derhalve moet worden
tegengestaan en vernietigd. Afgedacht nog van
andere, zeker niet minder gewichtige beden»
kingen tegen de propagandisten van het
historisch materialisme, moet allereerst reeds
hierom den christen, die in zijn ziel heeft
verstaan de beteekenis van het: «zoekt eerst
het Koninkrijk Gods», zich in onverzoenlijken
strijd bevinden tegenover hen die ontkennen,
dat steeds het geestelijke voorop! moet gaan,
beginsel boven belang moet worden gesteld.
Anderzijds ook tegenover mystiek aange
legde christenen, die in lijdelijkheid en be»
rusting de heerlijkste geloofsuiting zien, en
daarmede elk actief optreden van christenen
uitsluiten en veroordeelen, maar ook tegenover
hen, die de groote waarde der christelijke
beginselen bezien en voor de materieele goe
deren ontkennen, staat de christelijke sociale
actie met haar getuigenis, dat slechts in ge»
hoorzaamheid aan Gods geboden het funda»
ment voor den opbouw van een goede samen»
werking kan worden gelegd. In haar actie
moet de christelijke sociale beweging naar
beide zijden het haar toebetrouwde pand
verdedigen. God eischt van ons, dat wij in
dit leven staan naar Zijne gerechtigheid, In
Zijne geboden is gegeven de oplossing van
het groote sociale probleem. Dat Woord stelt
ons positieve eischen, wijst ons de richting,
in haar vinden wij den eenigen grond voor
onze christelijke sociale actie.
Voor één ding zij men echter gewaarschuwd,
de Bijbel is geen handboek voor staathuis»
houdkunde in dien zin, dat men pagina zoo'
veel maar heeft op te slaan heeft om ons uit
de moeilijkheid te redden. Dat zou grof mis»
bruik zijn. Gods Woord geeft ons geest en
inhoud te Ieeren kennen, het geeft ons lijnen
aan en leert ons beginselen.
Geachte Redactie, hartelijk dank, als gij dit
schrijven plaatst.
Uw vr. K. A.
In korte en krachtige trekken wordt door
dezen vriend het goed recht der christelijke
arbeidersorganisatie bepleit.
Ofschoon hetgeen hij zegt vrijwel parallel
loopt met de breedere beschouwingen van
onzen «christen.arbeider», geven we zijn stuk
toch gaarne een plaats. Redactie.
REGELS VAN DEN WEG VOOR
BESTUURDERS VAN MOTORRIJTUIGEN.
1. Weest te allen tijde meester over Uwe
snelheid.
Rijdt altijd op zoodanige wijze en met zoo
danige snelheid, dat de vrijheid of de veiligheid
van het verkeer niet wordt belemmerd en niet
in gevaar wordt gebraeht.
Bedenkt dat het vermoeden, dat ge onder
zoodanigen invloed van het gebruik van al
coholhoudenden drank verkeert, dat ge niet in
staat moet worden geacht het motorrijtuig naar
behooren te besturen, U reeds op zichzelf
strafbaar doet zijn. Het veroorzaken van een
ongeval onder deze omstandigheden leidt tot
strafverzwaring. Onthoudt U dus van alcohol
gebruik vóór en tijdens het rijden.
2. Bedenkt, dat ge op wegen verplicht zijt
behoorlijk uit te wijken
anaar rechts, bij het tegenkomen van andere
voertuigen
b. naar links, bij het inhalen van andere
voertuigen
c. naar rechts, indien andere voertuigen wen
schen in te halen.
3. Bedenkt, dat bestuurders van motorrij
tuigen, rijwielen of andere rij- en voertuigen
verplicht zijn op de wegen voor zooveel mo
gelijk voetgangers behoorlijk ruimte tot voor
bijgaan te laten.
Op voetgangers rust dezelfde verplichting
te Uwen opzichte.
4. Rijdt dus het overige verkeer, dat gij
inhaalt, altijd links voorbij en waakt er boven
dien steeds voor, dat gij tijdens dit passeeren
een U tegemoetkomend voertuig niet hindert
en ook het ingehaalde niet afsnijdt.
5. Bedenkt vooras, dat ge steeds verplicht zijt
rechtergedeelte van een weg te berijden, tenzij
ge door omstandigheden voor korten tijd ge
noodzaakt zijt (bij het voorbijrijden bijvoor
beeld) op het linkergedeelte te komen.
Het verdient aanbeveling steeds zooveel mo
gelijk de rechterzijde van den weg te berijden.
Laat de gebruikers' van den weg steeds
door het tijdig geven van verkeersteekens weten
wat gij voornemens zijt te doen. Bij uitwijken
naar rechts of links moet ge een arm of een
seinstok, dan wel een mechanischen richting
aanwijzer, goed zichtbaar, horizontaal buiten
het voertuig uitsteken naar de zijde, waarheen
gij wilt gaan.
Bij het voornemen tot plotselinge vermin
dering van snelheid moet, eveneens goed zicht
baar, buiten het voertuig een arm of seinstok
worden gestoken en op en neer worden be
wogen.
Bij het voornemen om plotseling te stoppen
late men het remsignaal eindigen in een schuin
omlaag uitsteken van een arm of een seinstok
in rust, dan wel men geve door het stoplicht
sein het teeken, dat men het rijtuig wil doen
stilstaan.
Zorgt, dat ge door middel van een op daartoe
geschikte wijze aangebrachten spiegel het achter
U 'rijdende verkeer kunt waarnemen.
7. Geeft aan het voor U van rechts komende
verkeer onder alle omstandigheden den voor
rang.
Doet dit dus zoowel bij gewone kruisingen
als bij den overgang van een zijweg op den
weg, van welken de zijweg aftakt. Bedenkt, dat
voor de verkeerswet geen verschil bestaat tus
schen „hoofd"- of „zijwegen" en dat ook de
vraaf of de eene weg „druk" en de daarop
uitkomende weg „stil" is geen rol speelt, doch
dat alleen geldtvan rechts komend verkeer
gaat voor.
8. Snijdt linksche bochten nimmer af.
Houdt in wegkrommingen zoo veel mogelijk
rechts.
Neemt bochten naar rechts met den kleinst
mogelijken straal.
Neemt bochten naar links met een zoo groot-
mogelijken straal.
Bedenkt, dat het voorbijrijden in bochten
verboden is.
9. Zorgt, dat de onafhankelijkheid van el
kander werkende remmen, welke de eischt, ieder
op zichzelf goed hunnen dienst kunnen doen.
Inspecteert voor ge uitrijdt ook de mechani
sche richting-aanwijzers en het mechanisch-op-
tisch stopsignaal, indien ge dergelijke apparaten
aan Uw voertuig gebruikt.
10. Zorgt, dat de wettelijk voorgeschreven
lantaarns in bedrijfsvaardigen toestand zijn.
Bedenkt, dat gij als uw wagen stilstaat, als
gij rijdt in een bebowde kom, alsook op 100 M.
afstand vóór het voorbij rijden tot het oo
genblik van voorbijrijden zelf van andere
voertuigen verblindende verlichting moet dem-