Officieel Gedeelte.
Kerk en School.
Plaatselijk Nieuws.
van den Nederlandschen land- en tuinbouw en
hun voortbrengselen in den vreemde en op de
wereldmarkt hoog te houden
Dit geldt voor den veehouder en den varkens-
fokker zoowel als voor den zuivelbereider en
den akkerman, den warmoezier en den fruit
teler. Als er ernstige klachten komen, gelijk den
laatsten tijd, dat er met onze eieren geknoeid
wordt, dat vele onzer Duitsche afnemers er
over denken ons den rug toe te keeren, omdat
zij geen geconserveerde eieren voor versche ge
lieven te ontvangen, dan moet de landbouw-
kippenhouder zich eens afvragen, of de schuld
alléén ligt bij den opkooper, den handelaar, of
ook bij hem zelf
Of het ons goed, dan wel minder goed of
wel slecht zal gaan in 't pas aangevangen
jaar, is derhalve niet iets, waar we geheel buiten
staan. Wij moeten ons best doen in alle op
zichten De jongen zoowel als de ouderen.
Wij moeten vooral de winteravonden nuttig
besteden; ook nog wat anders doen dan achter
de kachel zitten te praten of te soezen, dan
buurpraatjes houden of uitgaan en pretjes na
jagen. Zeker, ook eens uitgaan, ook eens zich
ontspannen; alles op zijn tijd. Maar de kostelijke
winteravonden zijn er voor boer en tuinman,
inzonderheid voor de jongeren, om zich te ont
wikkelen. Daarvoor zijn dt winterscholen, de
gewone land- en tuinbouwcursussen, de lezingen
over allerlei land-, tuin- en ooftbouwonder-
werpen. Wat zijn er nog vele boeren en tuin
ders, wat zijn er nog tal van jongelieden, die
er niet aan meedoenEn die daardoor on-
kndig blijven van veel, dat de nieuwere weten
schap leert, en zij toch dienen te weten, zullen
zij niet achterblijven. Ook te midden van de
onzen, in den huiselijken kring, kan men zijn
kennis verrijken: door het lezen van een vak
blad, van de rubriek land- en tuinbouw in zijn
nieuwsblad, van allerhande vakliteratuur, die
tegenwoordig zoo goedkoop en degelijk voor
enkele dubbeltjes is te verkrijgen. De weten
schap doet telkens nieuwe ontdekkingen, boort
telkens nieuwe bronnen aan. Aan voorlichting
ontbreekt het niet: als wij er nu maar gebruik
van willen maken En niet oordeelen als zekere
boer, van wien ik hoorde: die er niet van weten
wilde om een monster van zijn grond eens op
kalktoestand te laten onder zoeken, omdat
zoo hij zei het toch maar om den rijksdaalder
te doen was.
LEZING
over Moderne Bestrijdingsmiddelen in
Land- en Tuinbouw.
Donderdagmiddag werd door den heer Edel-
koort uit Utrecht te Oude Tonge de aange
kondigde lezing over bovengenoemd onderwerp
gehouden, waarbij spreker, na door den heer
G. C. van Schouwen te zijn ingeleid, eerst de
verschillende plantenziekenten en plantenbescha-
digers aan de hand van diverse gekleurde pla
ten besprak en toelichtte om eenig idee te geven
van de wijze van ontstaan, voortplanting enz.
Daardoor verkreeg men een duidelijk over
zicht van het optreden van deze schadelijke be
werkers der verschillende gewassen, als diverse
dieren, zwammen enz.
In de eerste plaats wer dhet optreden ten
opzichte van de veldgewassen behandeld, waar
bij aan het voorkomen op het zaad speciaal de
aandacht werd gevestigd. In verband hiermede
werd vervolgens een zeer didelijke uiteenzetting
gegeven van de vanaf de oudste tijden der
Romeinen tot op heden daartegen gebruikte
bestrijdingsmiddelen en eenigszins langer stil ge
staan bij de moderne bestrijdingsmiddelen en
wel voor ratten en muizen, het vergiftige gas,
dat door iederen land- en tuinbouwer zelf op
gemakelijke wijze kan worden toegepast, zon
der veel kosten.
Daarna kwamen de moderne zaaizaad ont
smettingsmiddelen aan de beurt en wel o.a. de
modernste droogontsmetter het Abavit B, ter
wijl voor gebruik van Kopervitriool, mede aan
de hand van waarschuwingen van den Planten-
ziektenkundigen Dienst, ten zeer/ste werd ge
waarschuwd met het oog op o.a. de dikwijls
plaats hebbende kiembeschadiging. Het werken
met de droogontsmetter Abavit B echter sluit
dit niet alleen uit, doch is ook wel gemakkelijker
en billijker dan met de z.g. nat-ontsmetters. Spe
ciaal ook het voorkomen, ontstaan en behande
len van de z.g. „Wortelbrand" werd nader be
sproken, waarbij eenigszins uitvoeriger werd
stilgestaan bij de besmetting voortkomende uit
den gron dten opzichte van deze ziekte, die
door nat-ontsmetters niet bestreden kan worden.
In het algemeen kwam dit gedeelte hierop
neer, dat de moderne droogontsmetting belang
rijke voordeelen en meer zekerheid geeft dan
de nat-ontsmetting.
In het tweede gedeelte werd nader de grond-
ontsmetting tegen bodemschimmels behandeld,
alsmede diverse ziekten en beschadigerp der
vrchtboomen, waarbij ook tevens de in aan
merking komende bestrijdingsmiddelen succes
sievelijk werden behandeld.
Eenigszins langer werd stilgestaan bij het ge-
brui kvan Vruchtboomcarbolineum, speciaal met
het oog op het meest moderne product hieronder
en wel het Vruchtboomcarbolineum „Carbor",
hetwelk in de plaats van met de gebruikelijke
610 maar met 3—5 verspoten moet
worden.
Ook op de samenstelling, bereiding, enz. werd
dieper ingegaan, in verband met het onbekend
zijn van het werkend bestanddeel.
Tot besluit werden nog enkele nieuwere
sproeiwerktuigen besproken, o.a. een luchtdruk-
pulverisateur de „Rationnel", waarbij de lucht-
druij slechts éénmaal per dag behoeft te worden
ingepompt op zeer eenvoudige wijze, hetgeen
een belangrijkv vooruitgang op dit gebeid bleek
te zijn.
Nadat nog verschillende vragen door enkele
aanwezigen waren gesteld en naar genoegen be
antwoord, sprak de heer Van Schouwen nog
een woor dvan dank aan den spreker voor zijn
leerzame voordracht.
SOMMELSDIJK. Wederom zijn bij verschil
lende personen konijnen ontvreemd. Voor zoo
ver bekend zijn nu reeds 25 konijnen ontvreemd.
Voor 4e helpster aan de Bewaarschool
alhier hebben zich 3 sollicitanten aangemeld.
De heer G. Born Mz. heeft zijne benoe
ming als lid van het college van regenten voor
het burgerlijk armbestuur en weeshuis aange
nomen. De H.H. L. Pen, J. van der Poel, M.
van der Sluijs, W. Mijs, L. J. Buth, J. H.
Dijker^ en M. Joppe Jz. hebben hunne benoe
mingen (herbenoeming) tot lid der commissie
tot wering van schoolverzuim aangenomen. De
heer J. van der Poel heeft zijne herbenoeming
als lid der Schoolcommissie aangenomen.
L.l. Zaterdag stonden er bij den corre
spondent der arbeidsbemiddeling dezer gemeente
27 werklooze landarbeiders ingeschreven, ter
wijl deze week 8 werkloozen bij het sneeuw
ruimen zijn te werk gesteld.
MIDDELHARNIS. Over het laatste kwartaal
1927 zijn alhier door de schutsluis ingekomen
381 schepen, met een inhoud van 30327 ton,
en uitgevaren 380 schepen, met een inhoud van
36794 ton.
De uitslag van de gehouden wedstrijd
op schaatsen, welke uitgeschreven was door
het bestuur van de IJsclub, is als volgtK. L.
Meijer 1ste prijs 7.50, D. de Baan 2de prijs
5.C. Kievit uit Sommelsdijk 3de prijs
2.50.
Bij den correspondent der arbeidsbemidde
ling alhier hebben zich als werkloos doen in
schrijven: 30 veldarbeiders, 3 oppermans, 3 zee-
visschers, 2 metselaars en timmerman, totaal
39. Te werk gesteld bij de gemeente 25 per
sonen.
De vrouw van L. Stapel had het ongeluk
een pan kokend water over haar voet te krijgen,
waardoor zij ernstige brandwonden bekwam.
De heer J. van der Meide heeft zijn be
noeming als regent van het weeshis aange
nomen.
DIRKSLAND. Zaterdagmorgen ongeveer 7.30
uur is een pakhuis van den heer A. W. Knops,
staande aan de Palingstraat, totaal afgebrand.
Den vorigen dag waren er juist nog een hoe
veelheid spaanders van bakker Van Es in ge
borgen. De brandweer, die spoedig met de mo
torbrandspuit en handspuit aanwezig was, werd
evenwel door de vorst in het blusschingswerk
zeer bemoeilijkt. De aangrenzende woningen,
die nogal gevaar liepen en ontruimd werden,
konden evenwel behouden worden. Naar wij
vernemen was het pakhuis verzekerd, doch den
inhoud niet.
Tegen een tweetal personen alhier is pro
ces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling.
Door mej. P. van Weel te 's-Gravenhage
i|S hier aan ieder bedeelde een gift verstrekt
van 20.Dit bedrag was natuurlijk voor
velen in dezen wintertijd een ware uitkomst.
De dienstplichtige der lichting 1928, J.
Gidionse, zal 16 Januari a.s. bij het Regiment
Kust Artillerie te Vlissingen voor eerste oefe
ning worden ingelijfd.
OUDE TONGE. A. K. geraakte door gasont-
strooming zoo bedwelmd dat hij door kameraden
naar buiten gebracht moest worden en zijn werk
moest neerlegen.
Heden zijn er alhier nog al paardepeen
vervoerd per tram; de prijs is 2.de 60 K.G.
Tengevolge van het ijs in de haven is er
een schip met kolen voor den bond alhier te
Middelharnis binnengeloopen. De kolen worden
per auto naar hier gebracht.
NIEUWE TONGE. J.l week werden van hier
vervoerd 1200 balen uien en 200 balen peen.
Mej .A. P. had het ongeluk van den zolder
te vallen en zich zoodanig te bezeeren dat zij
haar werkzaamheden moest staken.
Tegen een ingezetene alhier is proces-ver
baal opgemaakt wegens het rijden zonder licht.
De inschrijving van den dienstplicht lich
ting 1929 zal plaats hebben op Donderdag 5
Januari a.s., des v.m. van 10-12 uur.
HERRINGEN. Door de ijsclub alhier werd
Zaterdag en Maandag een ringrijderij gehou
den op haar ijsbaan om mooie prijzen, waar
voor veel animo bestond. Jammer dat het ijs
door de sneeuwval niet is geweest zooals men
dat wenschte. Vrijdag werd de baan gedeelte
lijk ondergepompt, waardoor Zaterdag toch nog
een flinke baan verkregen werd.
MELISSANT. Zondagmiddag reed een auto,
bestuurd door iemand uit deze gemeente, door
een defect aan de stuurinrichting, in de sloot.
Een inzittende dame werd aan het hoofd ver
wond,, terwijl de auto zoodanig is terecht geko
men dat ze met behulp van een bok op den wal
moest worden gebracht.
Naar aanleiding van het bericht in het vo
rige nummer, dat uit een loods in de Kronings
polder o.a. een stel waterlaarzen is ontvreemd,
deelt men ons mede, dat wel is ingebroken, doch
dat niets wcrdt vermist.
GOEDEREEDEHoewel hard bevroren,
werd Zaterdag nog juin verscheept a 5 per
0 kilo.
- Doordat het ijs in de haven tot buiten vast
zit, ligt het geheele visschersbedrijf stil.
Op den 2den Januari wer daan hen, die
daarvoor in aanmerking komen, van het Burger
lijk Armbestuur 2.50 ter hand gesteld.
OUDDORP. Aan de afsluiting van de zalm
stallen is door het vele drijfijs in de rivieren,
veel schade toegebracht.
De baan van de ijsclub, tusschen Zeedijk
en Slaperdijk, is Zaterdag voor het publiek ge
opend. Daar niemand er gebruik van mag ma
ken. die geen lid van de ijsclub is, hebben hon-
derd nieuwe leden zich aangemeld.
Door G. Pijl is het laagst ingeschreven
voor de draaibare ligtent ten behoeve van T.B.
C.-lijders. Door het Groene Kruis is het werk
aan hem gegund.
- Ondanks het vele drijfijs zijn de beide
beurtschippers v. d. Ma^s en de Graaf met een
lading ien naar Rotterdam vertrokken. Het ge
vaarlijke werk is met goeden uitslag bekroond,
de schippers zijn al te Rotterdam aangekomen,
bijgestaan door een sleepboot.
--j Voor cichoreiwortelen der a.s. campagne
wordt reeds 20 gulden per 1000 kilo geboden.
f De wed. Van H. heeft een huis met
schuur onderhandsch verkocht aan B. van H.
f Vanwege het polderbestuur is men bezig
de wegen vrij te maken van sneeuw.
Inachryving voor den dienstplicht.
De Burgemeester van Sommelsdijk maakt
bekend, dat in Januari a.s. voor den dienst,
plicht moeten worden ingeschreven personen
die geboren zijn in 1909.
Voor de aangifte ter inschijving zal in het
bijzonder gelegenheid worden gegeven ter
gemeentesecretarie op Woensdag 18 januari
1928, van 9—12 uur v.m.
De Burgemeester voornoemd
(get.) M. BORN G.Lz. LoB.)
Sommelsdijk, 20 December 1927.
SOMMELSDIJK. De Weleerw. heer Ds.
H. H. van Ameide van Hoogeveen heeft het
beroep naar de Ned. Herv. Gemeente alhier,
aangenomen.
MIDDELHARNIS. Woensdag 4 Jan. des
avonds 6.30 uur zal in de Ned. Herv. Kerk
voor de Geref. Zendingsbond optreden Ds.
Klomp uit Oldenbroek.
Donderdagavond had in het Koor der
Ned. Herv. Kerk een vergadering plaats tod
Manslidmaten, welke voor het grootste ge.
deelte bezwaar maakten tegen den geldelijken
druk, welke naar hun inzicht op de Kerk ge*
legd is, om daartegen te protesteeren en In*
dien mogelijk daar van onder te geraken. Van
de 94 manslidmaten stemden 77 met de voor*
stellers in en 17 tegen.
OUDE TONGE. In de Ned. Herv. Kerk
is een bankbiljet van f 10,— gecollecteerd
voor de Kerk.
Woensdagavond hoopt in de Ned. Herv.
Kerk op te treden Ds. Koolhaas voor den
Geref. Bond.
Zondag a.s. zal in de Ned. Herv. Kerk
den H. Doop bediend worden. Doopvaders
kunnen zich aanmelden Vrijdagavond aan de
pastorie.
NIEUWE TONGE. J.l. Zondag is in de
Ned. Herv. Kerk alhier, een gift gecollecteerd
van f 10,—.
Naar uit goede bron wordt vernomen,
hebben de heeren Chr. Brooshooft en P. v.
d. Houten bedankt, resp. als Ouderling en
Diaken der Ned. Herv. Kerk alhier.
DIRKSLAND. Ds. A. de Blois alhier is
beroepen bij de Geref. Gem. te Goes.
HERRINGEN. Vorige week vierden de
kinderen der Zondagsschool onder leiding
van den Eerw. Heer Van Yperen het Kerstfeest.
Gedurende de tractatie verleende de Zang*
vereeniging haar medewerking. Opgetogen
gingen allen huiswaarts.
A.s. Woersdag hoopt des avonds 6 uur
voor de Herv. Gem. op te treden dhr. Van
Yperen.
Op de laatst gehouden vergadering van
stemgerechtigde lidmaten der Ned. Herv.
Kerk werd tot ouderling gekozen dhr. C. J.
van Wezel, die de benoeming heeft aange*
nomen.
Bij de Zaterdag gehouden verkooping
van enkele zitplaatsen in de Ned. Herv. Kerk
brachten deze f 97,— op.
GOEDEREEDE. Op Oudejaarsavond werd
voor de Kerk f 268,60 gecollecteerd, waarvan
f 100,— met bepaalde bestemming.
Donderdagavond 6 uur hoopt alhier voor
de gemeente op te treden dhr. W. Bouman
van Stellendam.
LIJST 25
van de 49ste Jaarcollecte voor de
Scholen met den Bijbel.
Transport van lijst 24 94818.90
Firma K., Utrecht (Uniegift) 4.
R„ Harderwijk (Uniegift)3.07
Door Comm. van Beheer Geref.
Kerk Amsterdam-Zuid (Uniegift l.~
Holwierde73.50
Hoogezand (nagift)1.—
Ulrum 120
Winschoten 351.75
Augustinusga40
Oqsterwolde (Fr.)42.65
Ureterp90.
Emmer-Compascuiim I51.
Belt en Schutsloot25.75
Dalfsen237.39
Heino 135.94
Kamperzeedijk 92.90
Nieuwleusen80.56
Wilsum bij Kampen161.75
Wijhe 165
Dieren 82.40
Eefde 116.80
Haarloo 82.50
Lunteren473.50
Egmond aan Zee11.50
Huizen (N.H.) (Kercollecte)154.56
Melissant 186.07
Warmond87.30'
Zevenhuizen (Z.H.)275.95
Borssele 37.50
Heinkenszand met 's Heer Arends-
kerke en Nisse52.—
Totaal van 625 Loc. Com. 98056.24
Wilsum bij Kampen had in 1926 niet gecol
lecteerd. Andere opgaven, ook van de nagiften,
worden gaarne ingewacht door
Mr. J. TERPSTRA,
Secretaris van de Unie
„Een School met den Bijbel".
MODERN BIJGELOOF.
Over dit onderwerp schrijft Ds. C. Lindeboom
in „De Bazuin".
„In deze nuchtere tijden" zoo lazen we
onlangs in een liberaal blad „bloeit het bij
geloof meer dan ooit. Er zijn serieuze zakenlui,
die er zich voor wachten, een belangrijke affaire
op den dertienden dag van de maand af te
handelen; roekelooze motormaniakken, die zon
der hun mascotte geen tocht zullen ondernemen;
vliegers, die er voor passen om op te stijgen,
als zij hun fétiche in den stuurstoel of aan het
stuurrad missen. Zoo goed als er vrouwen zijn,
die weigeren om op Vrijdag te trouwen, zoo
goed zijn er anderen, die een wondere macht
toeschrijven aan een speksteenfiguurtje op hun
toilettafel, een lappen pop achter het raam
van de auto
Het is nog maar luttele jaren geleden, dat
ontelbare vrouwen een stukje bdankgeschuurd
hout in haar taschje meedroegen. Een dood
gewoon blokje, dat zelfs de allerduurste timmer
man voor een kwartje kon leveren. Het doel
daarvan waseen gezegde af te kloppen
Tijdens een geanimeerde conversatie kon men
soms plotseling een vrouwtje haar tasch zien
openknippen, er het stukje hout uithalen en
even bekloppen met haar keurig gemanicureerde
vingeren
,Even afkloppen", verklaarde zij glimlachend
aan degenen die verbaasd toekeken.
Het stukje hout is allang vergeten
In Parijs heeft men nu weer iets anders uit
gevonden. Daar is, schrik niet, het kunstoog
plotseling en voque gekomen Natuurlijk wordt
dit glazen oog niet in de plaats van een echt
gedragen, neen, het doet dienst als versiering.
Evenals wij een grooten parel of edelsteen in
een ring dragen, hebben nu de Parijsche vrouwen
een bruin, een groen oog op de plaats van den
kostbaren steen. Er bestaan broches van kunst-
oogen, de meterlange paarlencolliers worden
nu en dan afgewerkt met zoon starend oog,
op de kousebanden hebben de oogen de ver
sieringen van portretjes, colombinekopjes en
veerentoefjes verdrongen. Sommige beugeltasch-
jes zijn er aan den kop mee verfraaid
Evenals aan de vele en velerlei poppetjes
en beeldjes, in den handel gebracht om te vol
doen aan de groeiende begeerte der menschen
om een „schutspatroon" te hebben, wordt ook
aan zoo'n kunstoog een bovennatuurlijke kracht
toegeschreven. Welke Och, de draagsters
weten het misschien zelf niet zoo precies. Maar
in elk geval gelooven zij er in en hopen zij,
dat er een gunstige invloed van zal uitgaan op
haar doen en laten, op heel haar levensgang.
Het is niet Frankrijk alleen, waar men naar
Vivani's woord, de lichten des hemels heeft
uitgedoofd ,dat dit bijgeloof welig tiert. Het
verschijnsel wordt in alle landen van Europa
gezien. Overal, waar het ongeloof zijn triumfen
vierde; waar een geslacht is opgegroeid in den
waan ,dat overboord moest geworpen wat het
verstand niet bevatten kon; waar men afge
rekend meende te hebben met den Bijbel en
den God des Bijbels,
den God des Bijbels.
Want op den duur laat zich in het men-
schenhart de behoefte aan het geloof niet terug
dringen. Zonder geloof k,n de mensch nu een
maal niet leven. Dan voelt hij zich onbevredigd
en ongelukkig, 't Zijn slechts de enkelen, die
aan zichzelf genoeg hebben en aan die zelf
genoegzaamheid moed eg sterkte ontleenen. De
anderen, van het ware geloof vervreemd, vluch
ten in de armen van het bijgeloof.
„Aan de Drieëenheid gelooven zij in 't geheel
nietmaar wél aan den boozen invloed van
den derden man, die zijn sigaar aan een lucifer
zou aansteken. Een vergeldend God achten
zij een bedenksel van bange fantasieën, maar
ze zouden het alleronaangenaamst vinden, om
de dertiende man aan tafel te zijn. De wonderen
vön Christus en Zijn apqstelen vinden zij
dwaze bakerpraatjes, maar in de gelukskracht
van een gevonden cent-met-een-gat gelooven
zij vast. Bidden tot afweer van eenig onheil is
voor hen iets belachelijks, maar zij verzuimen
nooit de magische uitwerking van een onvoor
zichtig woord „af te kloppen"op een hout
alstublieft. Zoo hebben deze „autonomen", na
heel het Christelijk geloof te hebben wegge
worpen, als „etwas das überwunden werden
muss", naar het bijgeloof gegrepen voor hun
behoefte aan geloof. De mentaliteit er voor
haalden zij, onbewust en atavipch, uit de pri
mitieve tijden van voor Christus, waarin thans
nog Toradja's en Mentawei'ers leven en haar
Pantheon werd een zonderlinge verzameling van
dewata: een leege stoel, een afgebrande lucifer
enz. Ziedaar de goden van onze negen
tiende eeuwsche illuministen en autonomen van
de Rede".
Wat dunt u van deze teekening
GETROUW IN 'T GEZIN.
Getrouw moeten wij zijn, wij allen, óók,
vóóral ten opzichte van onze kinderen.
En dat is héél moeilijk, véél moe'ilijker vaak
dan getrouw te zijn in groote, véél omvattende
gebeurtenissen.
De opvoeding onzer kinderen, dat is in nor
male gevallen zoo een aaneenschakeeling van
vele schijnbaar kleine dingen.
Maar al die „kleine dingen" 't eerste ge
stamelde gebedje van 't tot bewstzijn komende
kind, 't eerste versje, dat 't leert zingen, moeders
zorg en vaders bevel, scheppen samen een sfeer,
waarin 't ontluikende leven zich ontplooit, een
sfeer, die karakter-vormend werkt, richting en
lijn geeft aan 't opgroeiende kind.
Vader en moedtr hebben hun kind aanvaard
als een kostbare gave uit de handen van den
hemelschen Vader, hebben erkend, dat óók
in hun kind, de verdervende kracht der zonde
wtrkt, die zich in 't opgroeien zal openbaren;
hebben geloofd, dat God zelf met hun kind
Zijn verbond in Christies wil oprichten, met Zijn
Heiligen Geest werken wil in dat door de zonde
verdorven hart, het wil leeren te wandelen in
Zijn wegen.
Vader en moeder htbben ook, voor God en
Zijn gemeente, beloofd, dat zij hun kind zullen
opvoeden in de „voorzeide leer". Ook ten
opzichte van die veelomvattende belofte, door
vader en moeder afgelegd, geldt de eisch van
den verhoogden Gekruiste Zijt getrouw
Zijn kind voeden, kleeden, verzorgen, lief-
koozen, dat doet iedere ouder, die niet beneden
't dier gezonken is.
Maar opvoeden
Opvoeden in de „voorzeide leer?Dat eischt
van vader en moeder beide wijsheid van boven,
dat eischt voortdurend gebed, dat eischt een
nauwkeurig nagaan van 't opgroeiende leven,
een zoeken en tasten, teer en liefdevol, een
geestelijk steunen op 't juiste oogenblik; óók
een zich kunnen terugtrekken als in de kinder-
zieli een strijd gestreden wordt, waarin alléén
Gods Geest sterkend en steunend helpen kan.
Getrouw zijn in de opvoeding beteekent, als
ouders, zonder veel woorden-omhaal te toonen
dat ze zelf, innerlijk, diep, héél diep buigen
voor de majesteit van het Woord, erkennen
de souvereiniteit van Gad over alle levensterrein
ook op dat van 't kleine, geringe, ook als 't hun
onmiddellijk ptrsoonlijk raakt.
Gods souvereiniteit aanvaarden, niet enkel
als rampen gansche volken teisteren, als aard
bevingen duizenden menschen doen omkomen,
als bruisende stroomen in schier ontembare
kracht dijken breken, gansche landstreken ver
woesten, maar cok als ons kind met rooden
koortsgloed op de wangen onrustig zich wendt
en keert in zijn bedjt, met angstig-smeekende
oogen ons aanstaart, van vader en moeder
verlossing verwacht uit 't leed.,
Met daden toonen, dat er heilige eerbied
woont in 't hart voor Gods Naam en Zijn
Woord, voor Zijn wil en bevel; óók voor Zijn
daden, die wij niet begrijpen, niet verklaren
kunnen.
De kindtrziel voelt o zoo fijn, of uw bidden
onwaarachtig is, een prevelen van woorden
zonder dat de ziele zucht, of een eerbiedig
spreken, in diep gevoel van volomen afhan
kelijkheid, tot den Vader in de hemelenof
uw verbod van liegen z vloeken, van stelen
en brutaal zijn, enkel gegeven wordt omdat
ja, eigenlijk omdat „men dat niet doet", omdat
,,'t niet netje^, niet beschaafd is" of omdat
het zonde is voor God, overtreding van Zijn
heilig gebod.
Niet een verbod van stelen, omdat 't toch
altijd uitkomt; niet een verbod van onwaarheid
sprtken, omdat de waarheid toch altijd openbaar
wordt; niet een verbod van ongehoorzaamheid,
omdat er straf op volgt; maar 't kind opvoeden
tot eerlijkheid, ook in 't allerkleinste, omdat
God zeg: „Gij zit niet stelen".
Een opvoeden tot waarheid, omdat Christus
is de Waarheid, en alle leugen in wezen sata
nisch iseen opvoeden tot gehoorzaamheid,
omdat de mensch, die in Gods wegen wandelt,
gehoorzaam wil zijn, zóóals Christus gehoor
zaam was tot den dood des kruises toe.
In 't gezin, in ónze gezinnen moet een sfeer
van eerlijkheid en waarheid, van liefde en ge
hoorzaamheid heerschen, zóó, dat elke over
treding ervan door den overtreder zelf intens
gevoeld wordt, zelfs zonder dat vaders verma
ning hem 't zondige ervan aantoont.
Opvoeden, dat beteekent ook meeleven met
uw kind, met ieder van uw kinderen als apart
individu, met allen samen als gezin.
Ols ze klein zijn: belangstellen in hun spelen,
eens met hen meespelen.
't Is niet voldoende, dat ze kasten vol speel
goed hebben, vol sterk en soms kostbaar speel
goed, wanneer ze altijd wee rzichzelf er maar
mee moeten vermaken, omdat vader en moeder
géén tijd hebben.
Men spreekt in onzen tijd zoo graag over de
„majesteit van 't kind". Er worden congressen
belegd en dikke boeken gescreven, schedels
worden gemeten, en alle mogelijke vragenlijsten
worden itgedacht, maar ondertusschen zwerft
vader avond aan avond van vergadering naar
vergadering, waar véél en soms heftig wordt
gesproken en vaak o zoo weinig wordt gedóan.
De grootere kinderen, wél, die leeren, of lezen,
goede, soms ook verkeerde lectur, zwerven
misschien, wie weet 't, wel op straat rond,
leven hun leven naast vader en moeder zonder
eenig contact dan dat der voeding en kleeding.
En moeder Moeder is al blij, als de kamer
schoon, de maaltijden op tijd gereed en de
kleertjes en kleeren héél zijn.
Vader geen tijdMoeder geen tijd
't Kind wordt gevoed, voortreffelijk gevoed
en wél kerig gekleed als 't maar eenigszins kan,
want opgroeiende jongens zijn al „heeren" en
opgroeiende meisjesdames, maar een ge
zinssfeer is er niet. 't Kind wordt niet opgevoed.
Als 't kleintje met een gebroken stuk speel
goed bij vader komt, in 't vaste vertrouwen, dat
vader 't maken zal, moet deze juist weg
en als dat kleintje wacht, geduldig wacht, tot
vader terugkomt en wéér vraagt, dan heeft
vader een belangrijke conferentie, en morgen?
ja morgen is er wéér zooveel, zoo héél veel,
Maaf 't vertrouwen van dat kind brokkelt
af, en als 't straks grooter geworden is, en leeft
in innerlijken strijd, dan komt 't óók niet met
zijn twijfel, met zijn vraagstukken bij vader of
moeder, om hulp en raad, want die hadden
nooit tijd of gelegenheid.
De majesteit van 't kind, dat wordt een
ziek uitleven van 't kind in gevaarlijke on
gebondenheid, een langzaam maar zeker ont
glippen aan vaders greep, een innerlijk groeien
en rijp worden, zonder dat vader en moeder er
iets van begrijpen.
Ook in onze gezinnen dreigt dat gevaar.
De zuigkracht der moderne idee, der moderne
cultuur, is zoo sterk ,dat getrouw zijn, vóóral
in de opvoeding der kinderen, uiterst moeilijk
wordt.
Men wil, men moet meeleven, avond aan
avond buiten 't gezin zijn, men kan zich maar
heel weinig er mee bemoeien, 't leven daar
buiten eischt zoo véél, 't leven buiten dien in-
tiemen kring eischt eigenlijk den geheelen
mensch.
Dan verarmt 't gezinsleven, wordt er geen
sfeer geschapen, die invloed uitoefent in de
kinderharten, dan kennen de ouder hun kinde
ren maar gedeeltelijk.
't Docile kind, dat bijna nooit tegenspreekt,
altijd lief en geduldig is, wordt geprezen, maar
de jongen vol levenslust en energie, die altijd
wat te doen moet hebben, is lastig, druk, on-
gezeggelijk-werkzaam.
Zonder heftige schokken, zonder véél strijd
zal 't proces der rijpwording zich in dat docile
kind voltrekken, maar die lastige jongen Die
heeft vader noodig, noodig tot aan zijn vol
wassen zijn toe, en misschien nog langer. Voor
dat kind zal er conflict op conflict ontstaan,
zal er véél strij dzijn. Het moet door vader en
moeder zorgvuldig geleid worden, zijn energie
niet gedoofd, maar omgeboren, gericht op al
wat goed is en edel en wél luidt.
Dat is héél moeilijk, soms zal Vader streng,
gebiedend, dwingend moeten optreden. Elk
tusschenbeide komen kan een misgreep zijn,
waarop iedere kinderziel onmiddellijk reageert,
maar 't moetom Godswil. Daar is óók
veel liefde, geduld, tact, tijd, vooral véél gebed
voor noodig.
Dan moet 't minder noodzakelijke wijken.
Eerst 't gezin, dan 't andere, want uit 't gezin
moeten voortkomen mannen en vrouwen, die
door Gods genade, getrouwheid moeten kennen
als eisch van hun leven, die 't geleerd moeten
hebben bij vader en moeder thuis, in de sfeer
van 't gezin, vóór ze 't geweldige leven ingaan.
S. G. M.
(De Geref. School).
HET GEBED VóóR DE PREEK.
De dienst der gebeden is een zeer belanglijk
deel van den eeredienst.
Reeds in tabernakel en tempel had het gebed
een voorname plaats.
't Was één van de gewichtigste godsdienstige
handelingen. Vandaar dat Jesaja de plaats der
samenkomst noemt „het huis des gebeds'
Ook van den Nieuw-Testamentischen eere
dienst is de dienst der gebeden een wezenlijk
bestanddeel.
De Ponkstergemeente was óók volhardende
in de gebeden (Hand. 2 42). In de samenkomst
waarin de diakenen in hun ambt bevestigd
werden door de apostelen, werd eerst gebeden
(Hand. 6:6).
Paulus schrijft aan Timotheus: „Ik vermaan
dan vóór alle dingen|, dat gedaan worden
smeekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeg
gingen voor alle menschen; voor koningen en
allen die in hoogheid zijn
Naast de bediening des Woords en der Sacre-
menten neemt dus volgens de H. Schrift de
dienst der gebeden een zelfstandige plaats in.
Het eigenaardige nu van dit publieke gebed
is, dat het een gemeenschappelijk gebed is.
Persoonlijk is uw gebed, wanneer ge in de
eenzaamheid met God gemeenzaam, uw ziel
voor Hem uitgiet, uw zonden voor Hem belijdt,
uw nooden Hem uitzegt, en voor anderen bidt.
Dan is er uitgang van één ziel tot God.
In den eeredienst is het echter de gemeente,
die bij monde van haar dienaar, dankend en
biddend haar God tegemoet treedt in den naam
van Jezus.
Het i k van het persoonlijk gebed wordt dan
in het w ij opgelost, zooals in het Onze Vader.
Het is dan niet meer de eenling, die voor den
troon worstelt, maar het zijn allen saam, die
uiting geven aan wat er leeft in hun ziel.
In dit gebed voegen alle harten zich saam.
Alle zielen smelten als 't ware samen tot één
ziel. De eenheid der geloovigen treedt aan het
licht, bij alle verscheidenheid.
't Is een gemeenschappelijk toetreden tot den
troon der genade, tot den Vader in de hemelen.
't Is een gemeenschappelijk loven en prijzen
van God.
't Is een saam-belijden van schuld, die ook
door de gemeente dagelijks meerder gemaakt
wordt, en die telkens weer bedekt moet worden
door het bloed des Lams.
Daarom is 't ook een gemeenschappelijk vra
gen om vergeving, om vernieuwde besprenging
met het bloed des kruises; een gemeenschappelijk
pleiten op dezelfde beloften des Verbonds.
't Is ook een samen-smeeken om zegen van
boven, die 't gepredikte Woord moet verge
zellen, zal 't vrucht afwerpen.
't Is een samen-opdragen van den nood der
christenheid aan God.
Een gemeenschappelijk vragen, dat Gods
koninkrijk kome en dat elke arbeid, die daartoe
verricht wordt, gezegend worde. Een samen-
bidden voor lijdenden, rouwdragenden, gevalle
nen enz.
Een samen-danken voor hen, die verblijd zijn.
Welk een gebed.
Welk een kracht en teerheid ligt er in dat
gemeenschappelijke
Tot zulk een gebed moet de Heilige Gees'
èn den dienaar èn de gemeente bekwamen.
De dienaar mag nu niet over zichzelf spreken-
Hij moet de tolk, de mond der gemeente to'
God zijn. In haar naam moet hij komen tot God,
met haar speciale nooden, die hij als een goed
herder behoort te kennen.
't Is één van de zwaarste liturgische plichten
Dr. Kuyper schrijft schoon in E Voto(IV 419)
„De groote kunst bij dit overluid voorbidden
is maar o mte bidden, d.w.z. om waarliik zien
voor het aangezicht des Heeren te stellen en