Officieel Gedeelte. Kerk en School. Plaatselijk Nieuws. van den Nederlandschen land- en tuinbouw en hun voortbrengselen in den vreemde en op de wereldmarkt hoog te houden Dit geldt voor den veehouder en den varkens- fokker zoowel als voor den zuivelbereider en den akkerman, den warmoezier en den fruit teler. Als er ernstige klachten komen, gelijk den laatsten tijd, dat er met onze eieren geknoeid wordt, dat vele onzer Duitsche afnemers er over denken ons den rug toe te keeren, omdat zij geen geconserveerde eieren voor versche ge lieven te ontvangen, dan moet de landbouw- kippenhouder zich eens afvragen, of de schuld alléén ligt bij den opkooper, den handelaar, of ook bij hem zelf Of het ons goed, dan wel minder goed of wel slecht zal gaan in 't pas aangevangen jaar, is derhalve niet iets, waar we geheel buiten staan. Wij moeten ons best doen in alle op zichten De jongen zoowel als de ouderen. Wij moeten vooral de winteravonden nuttig besteden; ook nog wat anders doen dan achter de kachel zitten te praten of te soezen, dan buurpraatjes houden of uitgaan en pretjes na jagen. Zeker, ook eens uitgaan, ook eens zich ontspannen; alles op zijn tijd. Maar de kostelijke winteravonden zijn er voor boer en tuinman, inzonderheid voor de jongeren, om zich te ont wikkelen. Daarvoor zijn dt winterscholen, de gewone land- en tuinbouwcursussen, de lezingen over allerlei land-, tuin- en ooftbouwonder- werpen. Wat zijn er nog vele boeren en tuin ders, wat zijn er nog tal van jongelieden, die er niet aan meedoenEn die daardoor on- kndig blijven van veel, dat de nieuwere weten schap leert, en zij toch dienen te weten, zullen zij niet achterblijven. Ook te midden van de onzen, in den huiselijken kring, kan men zijn kennis verrijken: door het lezen van een vak blad, van de rubriek land- en tuinbouw in zijn nieuwsblad, van allerhande vakliteratuur, die tegenwoordig zoo goedkoop en degelijk voor enkele dubbeltjes is te verkrijgen. De weten schap doet telkens nieuwe ontdekkingen, boort telkens nieuwe bronnen aan. Aan voorlichting ontbreekt het niet: als wij er nu maar gebruik van willen maken En niet oordeelen als zekere boer, van wien ik hoorde: die er niet van weten wilde om een monster van zijn grond eens op kalktoestand te laten onder zoeken, omdat zoo hij zei het toch maar om den rijksdaalder te doen was. LEZING over Moderne Bestrijdingsmiddelen in Land- en Tuinbouw. Donderdagmiddag werd door den heer Edel- koort uit Utrecht te Oude Tonge de aange kondigde lezing over bovengenoemd onderwerp gehouden, waarbij spreker, na door den heer G. C. van Schouwen te zijn ingeleid, eerst de verschillende plantenziekenten en plantenbescha- digers aan de hand van diverse gekleurde pla ten besprak en toelichtte om eenig idee te geven van de wijze van ontstaan, voortplanting enz. Daardoor verkreeg men een duidelijk over zicht van het optreden van deze schadelijke be werkers der verschillende gewassen, als diverse dieren, zwammen enz. In de eerste plaats wer dhet optreden ten opzichte van de veldgewassen behandeld, waar bij aan het voorkomen op het zaad speciaal de aandacht werd gevestigd. In verband hiermede werd vervolgens een zeer didelijke uiteenzetting gegeven van de vanaf de oudste tijden der Romeinen tot op heden daartegen gebruikte bestrijdingsmiddelen en eenigszins langer stil ge staan bij de moderne bestrijdingsmiddelen en wel voor ratten en muizen, het vergiftige gas, dat door iederen land- en tuinbouwer zelf op gemakelijke wijze kan worden toegepast, zon der veel kosten. Daarna kwamen de moderne zaaizaad ont smettingsmiddelen aan de beurt en wel o.a. de modernste droogontsmetter het Abavit B, ter wijl voor gebruik van Kopervitriool, mede aan de hand van waarschuwingen van den Planten- ziektenkundigen Dienst, ten zeer/ste werd ge waarschuwd met het oog op o.a. de dikwijls plaats hebbende kiembeschadiging. Het werken met de droogontsmetter Abavit B echter sluit dit niet alleen uit, doch is ook wel gemakkelijker en billijker dan met de z.g. nat-ontsmetters. Spe ciaal ook het voorkomen, ontstaan en behande len van de z.g. „Wortelbrand" werd nader be sproken, waarbij eenigszins uitvoeriger werd stilgestaan bij de besmetting voortkomende uit den gron dten opzichte van deze ziekte, die door nat-ontsmetters niet bestreden kan worden. In het algemeen kwam dit gedeelte hierop neer, dat de moderne droogontsmetting belang rijke voordeelen en meer zekerheid geeft dan de nat-ontsmetting. In het tweede gedeelte werd nader de grond- ontsmetting tegen bodemschimmels behandeld, alsmede diverse ziekten en beschadigerp der vrchtboomen, waarbij ook tevens de in aan merking komende bestrijdingsmiddelen succes sievelijk werden behandeld. Eenigszins langer werd stilgestaan bij het ge- brui kvan Vruchtboomcarbolineum, speciaal met het oog op het meest moderne product hieronder en wel het Vruchtboomcarbolineum „Carbor", hetwelk in de plaats van met de gebruikelijke 610 maar met 3—5 verspoten moet worden. Ook op de samenstelling, bereiding, enz. werd dieper ingegaan, in verband met het onbekend zijn van het werkend bestanddeel. Tot besluit werden nog enkele nieuwere sproeiwerktuigen besproken, o.a. een luchtdruk- pulverisateur de „Rationnel", waarbij de lucht- druij slechts éénmaal per dag behoeft te worden ingepompt op zeer eenvoudige wijze, hetgeen een belangrijkv vooruitgang op dit gebeid bleek te zijn. Nadat nog verschillende vragen door enkele aanwezigen waren gesteld en naar genoegen be antwoord, sprak de heer Van Schouwen nog een woor dvan dank aan den spreker voor zijn leerzame voordracht. SOMMELSDIJK. Wederom zijn bij verschil lende personen konijnen ontvreemd. Voor zoo ver bekend zijn nu reeds 25 konijnen ontvreemd. Voor 4e helpster aan de Bewaarschool alhier hebben zich 3 sollicitanten aangemeld. De heer G. Born Mz. heeft zijne benoe ming als lid van het college van regenten voor het burgerlijk armbestuur en weeshuis aange nomen. De H.H. L. Pen, J. van der Poel, M. van der Sluijs, W. Mijs, L. J. Buth, J. H. Dijker^ en M. Joppe Jz. hebben hunne benoe mingen (herbenoeming) tot lid der commissie tot wering van schoolverzuim aangenomen. De heer J. van der Poel heeft zijne herbenoeming als lid der Schoolcommissie aangenomen. L.l. Zaterdag stonden er bij den corre spondent der arbeidsbemiddeling dezer gemeente 27 werklooze landarbeiders ingeschreven, ter wijl deze week 8 werkloozen bij het sneeuw ruimen zijn te werk gesteld. MIDDELHARNIS. Over het laatste kwartaal 1927 zijn alhier door de schutsluis ingekomen 381 schepen, met een inhoud van 30327 ton, en uitgevaren 380 schepen, met een inhoud van 36794 ton. De uitslag van de gehouden wedstrijd op schaatsen, welke uitgeschreven was door het bestuur van de IJsclub, is als volgtK. L. Meijer 1ste prijs 7.50, D. de Baan 2de prijs 5.C. Kievit uit Sommelsdijk 3de prijs 2.50. Bij den correspondent der arbeidsbemidde ling alhier hebben zich als werkloos doen in schrijven: 30 veldarbeiders, 3 oppermans, 3 zee- visschers, 2 metselaars en timmerman, totaal 39. Te werk gesteld bij de gemeente 25 per sonen. De vrouw van L. Stapel had het ongeluk een pan kokend water over haar voet te krijgen, waardoor zij ernstige brandwonden bekwam. De heer J. van der Meide heeft zijn be noeming als regent van het weeshis aange nomen. DIRKSLAND. Zaterdagmorgen ongeveer 7.30 uur is een pakhuis van den heer A. W. Knops, staande aan de Palingstraat, totaal afgebrand. Den vorigen dag waren er juist nog een hoe veelheid spaanders van bakker Van Es in ge borgen. De brandweer, die spoedig met de mo torbrandspuit en handspuit aanwezig was, werd evenwel door de vorst in het blusschingswerk zeer bemoeilijkt. De aangrenzende woningen, die nogal gevaar liepen en ontruimd werden, konden evenwel behouden worden. Naar wij vernemen was het pakhuis verzekerd, doch den inhoud niet. Tegen een tweetal personen alhier is pro ces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling. Door mej. P. van Weel te 's-Gravenhage i|S hier aan ieder bedeelde een gift verstrekt van 20.Dit bedrag was natuurlijk voor velen in dezen wintertijd een ware uitkomst. De dienstplichtige der lichting 1928, J. Gidionse, zal 16 Januari a.s. bij het Regiment Kust Artillerie te Vlissingen voor eerste oefe ning worden ingelijfd. OUDE TONGE. A. K. geraakte door gasont- strooming zoo bedwelmd dat hij door kameraden naar buiten gebracht moest worden en zijn werk moest neerlegen. Heden zijn er alhier nog al paardepeen vervoerd per tram; de prijs is 2.de 60 K.G. Tengevolge van het ijs in de haven is er een schip met kolen voor den bond alhier te Middelharnis binnengeloopen. De kolen worden per auto naar hier gebracht. NIEUWE TONGE. J.l week werden van hier vervoerd 1200 balen uien en 200 balen peen. Mej .A. P. had het ongeluk van den zolder te vallen en zich zoodanig te bezeeren dat zij haar werkzaamheden moest staken. Tegen een ingezetene alhier is proces-ver baal opgemaakt wegens het rijden zonder licht. De inschrijving van den dienstplicht lich ting 1929 zal plaats hebben op Donderdag 5 Januari a.s., des v.m. van 10-12 uur. HERRINGEN. Door de ijsclub alhier werd Zaterdag en Maandag een ringrijderij gehou den op haar ijsbaan om mooie prijzen, waar voor veel animo bestond. Jammer dat het ijs door de sneeuwval niet is geweest zooals men dat wenschte. Vrijdag werd de baan gedeelte lijk ondergepompt, waardoor Zaterdag toch nog een flinke baan verkregen werd. MELISSANT. Zondagmiddag reed een auto, bestuurd door iemand uit deze gemeente, door een defect aan de stuurinrichting, in de sloot. Een inzittende dame werd aan het hoofd ver wond,, terwijl de auto zoodanig is terecht geko men dat ze met behulp van een bok op den wal moest worden gebracht. Naar aanleiding van het bericht in het vo rige nummer, dat uit een loods in de Kronings polder o.a. een stel waterlaarzen is ontvreemd, deelt men ons mede, dat wel is ingebroken, doch dat niets wcrdt vermist. GOEDEREEDEHoewel hard bevroren, werd Zaterdag nog juin verscheept a 5 per 0 kilo. - Doordat het ijs in de haven tot buiten vast zit, ligt het geheele visschersbedrijf stil. Op den 2den Januari wer daan hen, die daarvoor in aanmerking komen, van het Burger lijk Armbestuur 2.50 ter hand gesteld. OUDDORP. Aan de afsluiting van de zalm stallen is door het vele drijfijs in de rivieren, veel schade toegebracht. De baan van de ijsclub, tusschen Zeedijk en Slaperdijk, is Zaterdag voor het publiek ge opend. Daar niemand er gebruik van mag ma ken. die geen lid van de ijsclub is, hebben hon- derd nieuwe leden zich aangemeld. Door G. Pijl is het laagst ingeschreven voor de draaibare ligtent ten behoeve van T.B. C.-lijders. Door het Groene Kruis is het werk aan hem gegund. - Ondanks het vele drijfijs zijn de beide beurtschippers v. d. Ma^s en de Graaf met een lading ien naar Rotterdam vertrokken. Het ge vaarlijke werk is met goeden uitslag bekroond, de schippers zijn al te Rotterdam aangekomen, bijgestaan door een sleepboot. --j Voor cichoreiwortelen der a.s. campagne wordt reeds 20 gulden per 1000 kilo geboden. f De wed. Van H. heeft een huis met schuur onderhandsch verkocht aan B. van H. f Vanwege het polderbestuur is men bezig de wegen vrij te maken van sneeuw. Inachryving voor den dienstplicht. De Burgemeester van Sommelsdijk maakt bekend, dat in Januari a.s. voor den dienst, plicht moeten worden ingeschreven personen die geboren zijn in 1909. Voor de aangifte ter inschijving zal in het bijzonder gelegenheid worden gegeven ter gemeentesecretarie op Woensdag 18 januari 1928, van 9—12 uur v.m. De Burgemeester voornoemd (get.) M. BORN G.Lz. LoB.) Sommelsdijk, 20 December 1927. SOMMELSDIJK. De Weleerw. heer Ds. H. H. van Ameide van Hoogeveen heeft het beroep naar de Ned. Herv. Gemeente alhier, aangenomen. MIDDELHARNIS. Woensdag 4 Jan. des avonds 6.30 uur zal in de Ned. Herv. Kerk voor de Geref. Zendingsbond optreden Ds. Klomp uit Oldenbroek. Donderdagavond had in het Koor der Ned. Herv. Kerk een vergadering plaats tod Manslidmaten, welke voor het grootste ge. deelte bezwaar maakten tegen den geldelijken druk, welke naar hun inzicht op de Kerk ge* legd is, om daartegen te protesteeren en In* dien mogelijk daar van onder te geraken. Van de 94 manslidmaten stemden 77 met de voor* stellers in en 17 tegen. OUDE TONGE. In de Ned. Herv. Kerk is een bankbiljet van f 10,— gecollecteerd voor de Kerk. Woensdagavond hoopt in de Ned. Herv. Kerk op te treden Ds. Koolhaas voor den Geref. Bond. Zondag a.s. zal in de Ned. Herv. Kerk den H. Doop bediend worden. Doopvaders kunnen zich aanmelden Vrijdagavond aan de pastorie. NIEUWE TONGE. J.l. Zondag is in de Ned. Herv. Kerk alhier, een gift gecollecteerd van f 10,—. Naar uit goede bron wordt vernomen, hebben de heeren Chr. Brooshooft en P. v. d. Houten bedankt, resp. als Ouderling en Diaken der Ned. Herv. Kerk alhier. DIRKSLAND. Ds. A. de Blois alhier is beroepen bij de Geref. Gem. te Goes. HERRINGEN. Vorige week vierden de kinderen der Zondagsschool onder leiding van den Eerw. Heer Van Yperen het Kerstfeest. Gedurende de tractatie verleende de Zang* vereeniging haar medewerking. Opgetogen gingen allen huiswaarts. A.s. Woersdag hoopt des avonds 6 uur voor de Herv. Gem. op te treden dhr. Van Yperen. Op de laatst gehouden vergadering van stemgerechtigde lidmaten der Ned. Herv. Kerk werd tot ouderling gekozen dhr. C. J. van Wezel, die de benoeming heeft aange* nomen. Bij de Zaterdag gehouden verkooping van enkele zitplaatsen in de Ned. Herv. Kerk brachten deze f 97,— op. GOEDEREEDE. Op Oudejaarsavond werd voor de Kerk f 268,60 gecollecteerd, waarvan f 100,— met bepaalde bestemming. Donderdagavond 6 uur hoopt alhier voor de gemeente op te treden dhr. W. Bouman van Stellendam. LIJST 25 van de 49ste Jaarcollecte voor de Scholen met den Bijbel. Transport van lijst 24 94818.90 Firma K., Utrecht (Uniegift) 4. R„ Harderwijk (Uniegift)3.07 Door Comm. van Beheer Geref. Kerk Amsterdam-Zuid (Uniegift l.~ Holwierde73.50 Hoogezand (nagift)1.— Ulrum 120 Winschoten 351.75 Augustinusga40 Oqsterwolde (Fr.)42.65 Ureterp90. Emmer-Compascuiim I51. Belt en Schutsloot25.75 Dalfsen237.39 Heino 135.94 Kamperzeedijk 92.90 Nieuwleusen80.56 Wilsum bij Kampen161.75 Wijhe 165 Dieren 82.40 Eefde 116.80 Haarloo 82.50 Lunteren473.50 Egmond aan Zee11.50 Huizen (N.H.) (Kercollecte)154.56 Melissant 186.07 Warmond87.30' Zevenhuizen (Z.H.)275.95 Borssele 37.50 Heinkenszand met 's Heer Arends- kerke en Nisse52.— Totaal van 625 Loc. Com. 98056.24 Wilsum bij Kampen had in 1926 niet gecol lecteerd. Andere opgaven, ook van de nagiften, worden gaarne ingewacht door Mr. J. TERPSTRA, Secretaris van de Unie „Een School met den Bijbel". MODERN BIJGELOOF. Over dit onderwerp schrijft Ds. C. Lindeboom in „De Bazuin". „In deze nuchtere tijden" zoo lazen we onlangs in een liberaal blad „bloeit het bij geloof meer dan ooit. Er zijn serieuze zakenlui, die er zich voor wachten, een belangrijke affaire op den dertienden dag van de maand af te handelen; roekelooze motormaniakken, die zon der hun mascotte geen tocht zullen ondernemen; vliegers, die er voor passen om op te stijgen, als zij hun fétiche in den stuurstoel of aan het stuurrad missen. Zoo goed als er vrouwen zijn, die weigeren om op Vrijdag te trouwen, zoo goed zijn er anderen, die een wondere macht toeschrijven aan een speksteenfiguurtje op hun toilettafel, een lappen pop achter het raam van de auto Het is nog maar luttele jaren geleden, dat ontelbare vrouwen een stukje bdankgeschuurd hout in haar taschje meedroegen. Een dood gewoon blokje, dat zelfs de allerduurste timmer man voor een kwartje kon leveren. Het doel daarvan waseen gezegde af te kloppen Tijdens een geanimeerde conversatie kon men soms plotseling een vrouwtje haar tasch zien openknippen, er het stukje hout uithalen en even bekloppen met haar keurig gemanicureerde vingeren ,Even afkloppen", verklaarde zij glimlachend aan degenen die verbaasd toekeken. Het stukje hout is allang vergeten In Parijs heeft men nu weer iets anders uit gevonden. Daar is, schrik niet, het kunstoog plotseling en voque gekomen Natuurlijk wordt dit glazen oog niet in de plaats van een echt gedragen, neen, het doet dienst als versiering. Evenals wij een grooten parel of edelsteen in een ring dragen, hebben nu de Parijsche vrouwen een bruin, een groen oog op de plaats van den kostbaren steen. Er bestaan broches van kunst- oogen, de meterlange paarlencolliers worden nu en dan afgewerkt met zoon starend oog, op de kousebanden hebben de oogen de ver sieringen van portretjes, colombinekopjes en veerentoefjes verdrongen. Sommige beugeltasch- jes zijn er aan den kop mee verfraaid Evenals aan de vele en velerlei poppetjes en beeldjes, in den handel gebracht om te vol doen aan de groeiende begeerte der menschen om een „schutspatroon" te hebben, wordt ook aan zoo'n kunstoog een bovennatuurlijke kracht toegeschreven. Welke Och, de draagsters weten het misschien zelf niet zoo precies. Maar in elk geval gelooven zij er in en hopen zij, dat er een gunstige invloed van zal uitgaan op haar doen en laten, op heel haar levensgang. Het is niet Frankrijk alleen, waar men naar Vivani's woord, de lichten des hemels heeft uitgedoofd ,dat dit bijgeloof welig tiert. Het verschijnsel wordt in alle landen van Europa gezien. Overal, waar het ongeloof zijn triumfen vierde; waar een geslacht is opgegroeid in den waan ,dat overboord moest geworpen wat het verstand niet bevatten kon; waar men afge rekend meende te hebben met den Bijbel en den God des Bijbels, den God des Bijbels. Want op den duur laat zich in het men- schenhart de behoefte aan het geloof niet terug dringen. Zonder geloof k,n de mensch nu een maal niet leven. Dan voelt hij zich onbevredigd en ongelukkig, 't Zijn slechts de enkelen, die aan zichzelf genoeg hebben en aan die zelf genoegzaamheid moed eg sterkte ontleenen. De anderen, van het ware geloof vervreemd, vluch ten in de armen van het bijgeloof. „Aan de Drieëenheid gelooven zij in 't geheel nietmaar wél aan den boozen invloed van den derden man, die zijn sigaar aan een lucifer zou aansteken. Een vergeldend God achten zij een bedenksel van bange fantasieën, maar ze zouden het alleronaangenaamst vinden, om de dertiende man aan tafel te zijn. De wonderen vön Christus en Zijn apqstelen vinden zij dwaze bakerpraatjes, maar in de gelukskracht van een gevonden cent-met-een-gat gelooven zij vast. Bidden tot afweer van eenig onheil is voor hen iets belachelijks, maar zij verzuimen nooit de magische uitwerking van een onvoor zichtig woord „af te kloppen"op een hout alstublieft. Zoo hebben deze „autonomen", na heel het Christelijk geloof te hebben wegge worpen, als „etwas das überwunden werden muss", naar het bijgeloof gegrepen voor hun behoefte aan geloof. De mentaliteit er voor haalden zij, onbewust en atavipch, uit de pri mitieve tijden van voor Christus, waarin thans nog Toradja's en Mentawei'ers leven en haar Pantheon werd een zonderlinge verzameling van dewata: een leege stoel, een afgebrande lucifer enz. Ziedaar de goden van onze negen tiende eeuwsche illuministen en autonomen van de Rede". Wat dunt u van deze teekening GETROUW IN 'T GEZIN. Getrouw moeten wij zijn, wij allen, óók, vóóral ten opzichte van onze kinderen. En dat is héél moeilijk, véél moe'ilijker vaak dan getrouw te zijn in groote, véél omvattende gebeurtenissen. De opvoeding onzer kinderen, dat is in nor male gevallen zoo een aaneenschakeeling van vele schijnbaar kleine dingen. Maar al die „kleine dingen" 't eerste ge stamelde gebedje van 't tot bewstzijn komende kind, 't eerste versje, dat 't leert zingen, moeders zorg en vaders bevel, scheppen samen een sfeer, waarin 't ontluikende leven zich ontplooit, een sfeer, die karakter-vormend werkt, richting en lijn geeft aan 't opgroeiende kind. Vader en moedtr hebben hun kind aanvaard als een kostbare gave uit de handen van den hemelschen Vader, hebben erkend, dat óók in hun kind, de verdervende kracht der zonde wtrkt, die zich in 't opgroeien zal openbaren; hebben geloofd, dat God zelf met hun kind Zijn verbond in Christies wil oprichten, met Zijn Heiligen Geest werken wil in dat door de zonde verdorven hart, het wil leeren te wandelen in Zijn wegen. Vader en moeder htbben ook, voor God en Zijn gemeente, beloofd, dat zij hun kind zullen opvoeden in de „voorzeide leer". Ook ten opzichte van die veelomvattende belofte, door vader en moeder afgelegd, geldt de eisch van den verhoogden Gekruiste Zijt getrouw Zijn kind voeden, kleeden, verzorgen, lief- koozen, dat doet iedere ouder, die niet beneden 't dier gezonken is. Maar opvoeden Opvoeden in de „voorzeide leer?Dat eischt van vader en moeder beide wijsheid van boven, dat eischt voortdurend gebed, dat eischt een nauwkeurig nagaan van 't opgroeiende leven, een zoeken en tasten, teer en liefdevol, een geestelijk steunen op 't juiste oogenblik; óók een zich kunnen terugtrekken als in de kinder- zieli een strijd gestreden wordt, waarin alléén Gods Geest sterkend en steunend helpen kan. Getrouw zijn in de opvoeding beteekent, als ouders, zonder veel woorden-omhaal te toonen dat ze zelf, innerlijk, diep, héél diep buigen voor de majesteit van het Woord, erkennen de souvereiniteit van Gad over alle levensterrein ook op dat van 't kleine, geringe, ook als 't hun onmiddellijk ptrsoonlijk raakt. Gods souvereiniteit aanvaarden, niet enkel als rampen gansche volken teisteren, als aard bevingen duizenden menschen doen omkomen, als bruisende stroomen in schier ontembare kracht dijken breken, gansche landstreken ver woesten, maar cok als ons kind met rooden koortsgloed op de wangen onrustig zich wendt en keert in zijn bedjt, met angstig-smeekende oogen ons aanstaart, van vader en moeder verlossing verwacht uit 't leed., Met daden toonen, dat er heilige eerbied woont in 't hart voor Gods Naam en Zijn Woord, voor Zijn wil en bevel; óók voor Zijn daden, die wij niet begrijpen, niet verklaren kunnen. De kindtrziel voelt o zoo fijn, of uw bidden onwaarachtig is, een prevelen van woorden zonder dat de ziele zucht, of een eerbiedig spreken, in diep gevoel van volomen afhan kelijkheid, tot den Vader in de hemelenof uw verbod van liegen z vloeken, van stelen en brutaal zijn, enkel gegeven wordt omdat ja, eigenlijk omdat „men dat niet doet", omdat ,,'t niet netje^, niet beschaafd is" of omdat het zonde is voor God, overtreding van Zijn heilig gebod. Niet een verbod van stelen, omdat 't toch altijd uitkomt; niet een verbod van onwaarheid sprtken, omdat de waarheid toch altijd openbaar wordt; niet een verbod van ongehoorzaamheid, omdat er straf op volgt; maar 't kind opvoeden tot eerlijkheid, ook in 't allerkleinste, omdat God zeg: „Gij zit niet stelen". Een opvoeden tot waarheid, omdat Christus is de Waarheid, en alle leugen in wezen sata nisch iseen opvoeden tot gehoorzaamheid, omdat de mensch, die in Gods wegen wandelt, gehoorzaam wil zijn, zóóals Christus gehoor zaam was tot den dood des kruises toe. In 't gezin, in ónze gezinnen moet een sfeer van eerlijkheid en waarheid, van liefde en ge hoorzaamheid heerschen, zóó, dat elke over treding ervan door den overtreder zelf intens gevoeld wordt, zelfs zonder dat vaders verma ning hem 't zondige ervan aantoont. Opvoeden, dat beteekent ook meeleven met uw kind, met ieder van uw kinderen als apart individu, met allen samen als gezin. Ols ze klein zijn: belangstellen in hun spelen, eens met hen meespelen. 't Is niet voldoende, dat ze kasten vol speel goed hebben, vol sterk en soms kostbaar speel goed, wanneer ze altijd wee rzichzelf er maar mee moeten vermaken, omdat vader en moeder géén tijd hebben. Men spreekt in onzen tijd zoo graag over de „majesteit van 't kind". Er worden congressen belegd en dikke boeken gescreven, schedels worden gemeten, en alle mogelijke vragenlijsten worden itgedacht, maar ondertusschen zwerft vader avond aan avond van vergadering naar vergadering, waar véél en soms heftig wordt gesproken en vaak o zoo weinig wordt gedóan. De grootere kinderen, wél, die leeren, of lezen, goede, soms ook verkeerde lectur, zwerven misschien, wie weet 't, wel op straat rond, leven hun leven naast vader en moeder zonder eenig contact dan dat der voeding en kleeding. En moeder Moeder is al blij, als de kamer schoon, de maaltijden op tijd gereed en de kleertjes en kleeren héél zijn. Vader geen tijdMoeder geen tijd 't Kind wordt gevoed, voortreffelijk gevoed en wél kerig gekleed als 't maar eenigszins kan, want opgroeiende jongens zijn al „heeren" en opgroeiende meisjesdames, maar een ge zinssfeer is er niet. 't Kind wordt niet opgevoed. Als 't kleintje met een gebroken stuk speel goed bij vader komt, in 't vaste vertrouwen, dat vader 't maken zal, moet deze juist weg en als dat kleintje wacht, geduldig wacht, tot vader terugkomt en wéér vraagt, dan heeft vader een belangrijke conferentie, en morgen? ja morgen is er wéér zooveel, zoo héél veel, Maaf 't vertrouwen van dat kind brokkelt af, en als 't straks grooter geworden is, en leeft in innerlijken strijd, dan komt 't óók niet met zijn twijfel, met zijn vraagstukken bij vader of moeder, om hulp en raad, want die hadden nooit tijd of gelegenheid. De majesteit van 't kind, dat wordt een ziek uitleven van 't kind in gevaarlijke on gebondenheid, een langzaam maar zeker ont glippen aan vaders greep, een innerlijk groeien en rijp worden, zonder dat vader en moeder er iets van begrijpen. Ook in onze gezinnen dreigt dat gevaar. De zuigkracht der moderne idee, der moderne cultuur, is zoo sterk ,dat getrouw zijn, vóóral in de opvoeding der kinderen, uiterst moeilijk wordt. Men wil, men moet meeleven, avond aan avond buiten 't gezin zijn, men kan zich maar heel weinig er mee bemoeien, 't leven daar buiten eischt zoo véél, 't leven buiten dien in- tiemen kring eischt eigenlijk den geheelen mensch. Dan verarmt 't gezinsleven, wordt er geen sfeer geschapen, die invloed uitoefent in de kinderharten, dan kennen de ouder hun kinde ren maar gedeeltelijk. 't Docile kind, dat bijna nooit tegenspreekt, altijd lief en geduldig is, wordt geprezen, maar de jongen vol levenslust en energie, die altijd wat te doen moet hebben, is lastig, druk, on- gezeggelijk-werkzaam. Zonder heftige schokken, zonder véél strijd zal 't proces der rijpwording zich in dat docile kind voltrekken, maar die lastige jongen Die heeft vader noodig, noodig tot aan zijn vol wassen zijn toe, en misschien nog langer. Voor dat kind zal er conflict op conflict ontstaan, zal er véél strij dzijn. Het moet door vader en moeder zorgvuldig geleid worden, zijn energie niet gedoofd, maar omgeboren, gericht op al wat goed is en edel en wél luidt. Dat is héél moeilijk, soms zal Vader streng, gebiedend, dwingend moeten optreden. Elk tusschenbeide komen kan een misgreep zijn, waarop iedere kinderziel onmiddellijk reageert, maar 't moetom Godswil. Daar is óók veel liefde, geduld, tact, tijd, vooral véél gebed voor noodig. Dan moet 't minder noodzakelijke wijken. Eerst 't gezin, dan 't andere, want uit 't gezin moeten voortkomen mannen en vrouwen, die door Gods genade, getrouwheid moeten kennen als eisch van hun leven, die 't geleerd moeten hebben bij vader en moeder thuis, in de sfeer van 't gezin, vóór ze 't geweldige leven ingaan. S. G. M. (De Geref. School). HET GEBED VóóR DE PREEK. De dienst der gebeden is een zeer belanglijk deel van den eeredienst. Reeds in tabernakel en tempel had het gebed een voorname plaats. 't Was één van de gewichtigste godsdienstige handelingen. Vandaar dat Jesaja de plaats der samenkomst noemt „het huis des gebeds' Ook van den Nieuw-Testamentischen eere dienst is de dienst der gebeden een wezenlijk bestanddeel. De Ponkstergemeente was óók volhardende in de gebeden (Hand. 2 42). In de samenkomst waarin de diakenen in hun ambt bevestigd werden door de apostelen, werd eerst gebeden (Hand. 6:6). Paulus schrijft aan Timotheus: „Ik vermaan dan vóór alle dingen|, dat gedaan worden smeekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeg gingen voor alle menschen; voor koningen en allen die in hoogheid zijn Naast de bediening des Woords en der Sacre- menten neemt dus volgens de H. Schrift de dienst der gebeden een zelfstandige plaats in. Het eigenaardige nu van dit publieke gebed is, dat het een gemeenschappelijk gebed is. Persoonlijk is uw gebed, wanneer ge in de eenzaamheid met God gemeenzaam, uw ziel voor Hem uitgiet, uw zonden voor Hem belijdt, uw nooden Hem uitzegt, en voor anderen bidt. Dan is er uitgang van één ziel tot God. In den eeredienst is het echter de gemeente, die bij monde van haar dienaar, dankend en biddend haar God tegemoet treedt in den naam van Jezus. Het i k van het persoonlijk gebed wordt dan in het w ij opgelost, zooals in het Onze Vader. Het is dan niet meer de eenling, die voor den troon worstelt, maar het zijn allen saam, die uiting geven aan wat er leeft in hun ziel. In dit gebed voegen alle harten zich saam. Alle zielen smelten als 't ware samen tot één ziel. De eenheid der geloovigen treedt aan het licht, bij alle verscheidenheid. 't Is een gemeenschappelijk toetreden tot den troon der genade, tot den Vader in de hemelen. 't Is een gemeenschappelijk loven en prijzen van God. 't Is een saam-belijden van schuld, die ook door de gemeente dagelijks meerder gemaakt wordt, en die telkens weer bedekt moet worden door het bloed des Lams. Daarom is 't ook een gemeenschappelijk vra gen om vergeving, om vernieuwde besprenging met het bloed des kruises; een gemeenschappelijk pleiten op dezelfde beloften des Verbonds. 't Is ook een samen-smeeken om zegen van boven, die 't gepredikte Woord moet verge zellen, zal 't vrucht afwerpen. 't Is een samen-opdragen van den nood der christenheid aan God. Een gemeenschappelijk vragen, dat Gods koninkrijk kome en dat elke arbeid, die daartoe verricht wordt, gezegend worde. Een samen- bidden voor lijdenden, rouwdragenden, gevalle nen enz. Een samen-danken voor hen, die verblijd zijn. Welk een gebed. Welk een kracht en teerheid ligt er in dat gemeenschappelijke Tot zulk een gebed moet de Heilige Gees' èn den dienaar èn de gemeente bekwamen. De dienaar mag nu niet over zichzelf spreken- Hij moet de tolk, de mond der gemeente to' God zijn. In haar naam moet hij komen tot God, met haar speciale nooden, die hij als een goed herder behoort te kennen. 't Is één van de zwaarste liturgische plichten Dr. Kuyper schrijft schoon in E Voto(IV 419) „De groote kunst bij dit overluid voorbidden is maar o mte bidden, d.w.z. om waarliik zien voor het aangezicht des Heeren te stellen en

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1928 | | pagina 2