DERDE BLAD
Kloosterbalsem
Zaterdag 8 Oct. 1927.
Mo. 3370.
Buitenland.
f
Stijve Nek
i
Gemengd Nieuw*5
TNHOCSTGNOWSES
Christendom en Cultuur.
Niet omkijken!
AKKER's
„Geen Goud zoo goed"
Hel goedkeoptie, ie! polste, ie! meest yesoFteerd
ew PsttenmagazIJf?
H.
Het spreekt van zelf dat het Kruis
van Golgotha dat een wereldomvatten
de beteekenis zou krijgen allereerst en
allermeest voor de Kerk van Christus
is opgericht. Toch bleef de heilzame
invloed van de stichting der Kerk niet
uit voor het wereldlijk leven.
Dit valt direct op wanneer wij de
Christelijke maatschappij stellen tegen
over de Heidensche of Mohamedaan-
sche.
De Christelijke maatschappij in Eu
ropa en Amerika bied een geheel ander
scouwspel dan de heidenwereld in Azië
en Afrika of de Mohamedaansche we
reld in het Oosten. Men kan dit ver
schil niet hierin zoeken, dat de Wes-
tersche volken beschaafder en ontwik
kelder aanleg hebben Ware dit zoo dan
zou, ook vóór de prediking van het
Christendom van deze betere conditie
gebleken zijn. Eerst waar het Evange
lie de wereld ingaat neemt de mensche-
lijke ontwikkeling een aanvang en deze
ontwikkeling gaat al spoedig zoo ver,
dat het Christelijk deel der menschheid
aan het hoofd staat van alle mensche-
lije ontwikkeling en zelfs over de niet-
Christelijke volken heerschappij gaat
voeren. Alle Christelijke volken saam
vormen nog geen derde van de gan-
sche bevolking der aarde en toch is
het duidelfk, dat indien de Christen
volken zich niet laten verscheuren door
broederstrijd, doch eensgezind zijn in
streven, het Heidendom en Mohameda-
nisme niets te zeggen hebben.
Dit overwicht hebben de Wester-
sche volken aan het Christendom te
danken. Overal waar het Kruis van
Christus onder de volken wordt ge
plant stijgt het peil der volksontwik
keling.
Ongetwijfeld bestaat er onder de
beide volken ook een gradueel verschil
van ontwikkeling en beschaving. In de
onmetelijke binnenlanden van Afrika
waar nog kannibalisme gevonden
wordt, staat het volksleven op veel
lager trap van ontwikkeling, dan de
Chineezen en Japanneezen. Leven vele
heidensche volken nog in de meest ele
mentaire en premitieve omstandigheden
andere heidenvolken mogen bogen op
een ontwikkelde spreek- en schrijftaal,
hebben zelfs een schoone letterkunde
en een ook op ander gebied ontwikkel
den kunstzin. Zij hebben reeds hun wijs
geeren en uitvinders, die het leven ver
fijnen. Maar toch zien wij ook bij die
meer ontwikkelde volken, dat zij een
maal uitgepraat zijn, dan blijven ze op
hetzelfde niveau staan of zakken soms
terug, totdat zij in aanraking komen
met de beschaving der gekerstende
volken, waarop hun niets anders over
blijft deze beschaving en ontwikkeling
na te bootsen met prijsgeving van de
vruchten van eigen beschaving.
De ontwikkeling der heidenvolken,
ook in hun beste phase, bleef altijcl
binnen enge grenzen beperkt. Wat
heeft b.v. de Japansche of Chineesche
ontwikkeling voor de gestadige ont
wikkeling van het menschelijk ge
slacht gedaan Het bleef een afgeslo
ten nauw begrensd terrein. Anders was
het met de Westersche volken. Van
deze volken welke hun levenskracht
putten uit de bron van het Christen
dom, ging een energieke levensstroom
door de gansche menschheid. Wij wil
len allerminst ontkennen dat ook de
vatbaarheid dezer volken hebben me
degewerkt. Maar als wij eens nagaan
dat deze zelfde Westersche volken,
eertijds in Azië woonden en zooals in
ons vorig artikel bleek, tot geen hoo-
ger peil van ontwikkeling konden ge
raken, ja zelfs uitgeleefd bleken
en bij de Levantsche volken ten ach
ter stonden, dan moet het feit, dat de
ontwaking tot het nieuwe leven, dat
nu nog in bruisende kracht stroomt,
dagteekent van het oogenblik, dat zij
met het Christendom in aanraking
kwamen, tot de overtuiging brengen,
dat het geheim dezer kracht in het
Christendom zelve gelegen is. Van het
indragen van het Christendom in het
Westersche volksleven dagteekent de
geweldige ommekeer en ziet men op
elk beroepsterrein geheel nieuwe
krachten tot ontwikkeling komen.
Nu verlieze men niet uit het oog, dat
waar wij spreken van een Christelijke
Maatschappij, een Christelijk Volksle
ven, een Christelijke Staatkunde en
Zooveel meer, dat wij dit alles niet als
een directe vrucht van het optreden
van de Kerk des Heeren kunnen aan
merken. Het zout, dat van de Kerk
uitging, deed slechts langzamerhand
zijn bederfwerende werking. Het was
een logisch gevolg van het optreden
van het Christendom. De inhoud van
het Evangelie strookte niet met de
heidensche opvattingen en waar dat
Evangelie ingang vond moesten allengs
de heidensche traditHn en opvattingen
wijken.
Dat is het gevolg van de radicale
wijziging welke het Christendom te
weeg brengt.
Het waarachtig Christendom ken
merkt zich door twee hoofdtrekken, in
de verhouding welke het schept tus-
schen God en mensch en in de ver
houding welke 't stelt tusschen mensch
en mensch. Gevindt deze verhouding
op kernachtige wijze uitgedrukt in de
tien geboden en nog korter geformu
leerd in deze woorden: Gij zult God
liefhebben boven alles en uw naaste
als uw zelve. In deze paar woorden
ligt het ontzaggelijk groote onderscheid
geteekend tusschen het Christendom
en alle andere levens- en wereldbe
schouwing.
De zuivere beleving van dezen eisch
zou den mensch het verloren Paradijs
terug doen vinden.
Maar dat kan niet, omdat zelfs de
allerbeste nog maar een klein beginsel
van deze volmaaktheid bezit. Maar de
doorwerking van dit kleine beginsel
heeft toch reeds het geweldig gevolg
gehad, dat de Westersche volken de
dragers werden van de hoogste ont
wikkeling en beschaving.
„God liefhebben boven alles", dat
wil zeggen, dat wij als schepselen een
souverein gezag boven ons erkennen,
waarvoor wij eerbiedig te bukken heb
ben en aan Wien wij absolute gehoor
zaamheid, zelfs tegen het eigen „Ik
in, verschuldigd zijn. Hierin ligt de
grondslag voor 't Staatsgezag. Slechts
op dezen grond kan de overheid ge
hoorzaamheid van den onderdaan ei-
schen, zij regeert toch bij de „gratie
Gods".
„Zijn naaste liefhebben als zich-
zelve". Hierin liggen de verhoudingen
in het gansche sociale leven veilig. Het
bruut egoisme van machtswellustelin
gen wordt hierdoor in ijzeren boeien
geslagen en het zwakkere wordt hierin
levensmogelijkheid geschonken.
Het heidensche slavendom wordt in
dit beginsel geknakt, de vrouw „vrij
gemaakt door den Zoon des menschen"
ontvangt in de Christelijke samenleving
haar eerepositie, het gezinsleven ont
vangt zijn vasten grondslag en het hu
welijksleven wordt geheiligd.
Van het kind wordt eerbetoon en
gehoorzaamheid opgeëischt voor de ou
ders en de grijsheid.
De eigendom wordt gewaardeerd als
een leengoed, waarvan rente en ver
antwoording wordt gevraagd op den
jongsten dag, diefstal wordt hiermede
^RAISHIA-vanVALKEHBURQ'5-
LEVERTR;
VS -1
in haar juiste karakter geteekend.
De ontucht wordt gebrandmerkt als
een schending van den tempel des
Heiligen Geester en de doodslag als
een aanranding van het beeld Gods
in den mensch.
De leugen en de laster gebrandmerkt
als specifieke eigenschappen van den
Satan en zelfs het begeeren des harten
gelijk gesteld met de daad en de dief
stal.
Maar het nieuwe gebod waar de
Apostel Johannes van spreekt, eischt
meer dan deze negatieve geboden
„Kinderkens hebt elkander hartelijk
lief". De eisch der Christelijke barm
hartigheid Ontferming en medelijden,
zachtmoedigheid en verdraagzaamheid,
liefde en vergevensgezindheid, zij vol
gen uit dit specifiek Christelijk gebod.
Wij vragen u, zou zulk een levens
beschouwing, uitgedragen in een ver
moeide, zichzelf verterende wereld,
door mannen en vrouwen, die hun lief
de voor dezen Godsdienst bezegelden
met hun bloed, voor wilde dieren zijn
geworpen, verbrand zijn geworden en
op velerlei wijze zijn gepijnigd, geen
ommekeer gebracht hebben in zeden
en traditie, in wetenschap en bescha
ving, in staat en maatschappij
Er heeft een volslagen omzetting
plaats gehad.
En de invloed van dit waarachtig
Christendom wordt nog dagelijks ge
zien.
Zeker, in de gekerstende landen
zelve is een keerpunt bereikt. Er is een
afval op groote schaal. Er is een terug
grijpen naar het heidendom. De band
van het Christendom wordt door mas
sa's gevoeld als een knellende keten
welke een uitleving van den individu
belemmert. Er is een roepen om vrij
heid', waarmede losbandigheid wordt
bedoeld.
Maar toch, het Christendom heeft
nog impulsen van geweldige kracht.
Ieder uur van den dag wordt zijn ze
genende werking door duizenden als
een geweldige zieleweelde gesmaakt.
En in het maatschappelijk leven
staan daar nog de honderden bij hon
derden monumenten van Christelijke
barmhartigheid.
Het Socialisme moge smalen van het
geven „van een wissel op de eeuwig
heid", hoe armzalig, hoe nietig,
hce peuterig klein is de barmhartigheid
der sociaal-democratie tegenover de
bergen van liefde, weldadigheid en
medelijden door het Christendom der
menschheid ingedragen
Treft u niet het schrijven van een
vrijzinnig heer, die het waarachtig
Christendom den r[ug toekeerde, als
hij desniettegenstaande toch schrijven
moest
„Hoe ver de wezenlijke invloed
van de kerstening onder de Karo's
gaat (door de Nederlandsche Zen
ding, weet ik niet; alleen is mij be
kend, dat de Zending een mooi werk
van waarlijk christelijke liefdadig
heid heeft gesticht te Lao Simone bij
Kaban Djahe, n.l. een leprozendorp,
waar de iijders volkomen vrij zijn en
zich als gewone menschen in hun
eigen omgeving kunnen bewegen.
Ook hier, evenals op Java, worden
door de zending des schoone daden
van ware chariteit gedaan".
Christendom en cultuur.
Zouden zij niet het nauwst verband
houden met elkander
EEN GRIEZELIGE VONDST.
De politie in het kanton Waliserland stelt
een onderzoek in naar den dood van een toe
rist, wiens geraamte gevonden is aan den voet
van een steile, met gras begroeide helling aan
den Oostkant van den Gramont-berg bij Evion-
les-Bains, op een hoogte van 4000 voet.
Men gelooft, dat de man reeds verleden
jaar daar is omgekomen en er was geen enkel
herkenningsteeken overgebleven.
Naast het geraamte lag een open zakmes, dat
de man, naar men vermoedt, gebruikt heeft om
wortelen op te graven, teneinde zichzelf in
het leven te houden.
EEN GEDENKTEEKEN VOOR DEN
UITVINDER VAN DEN AUTO.
In 1864 bracht de Weensche mecanicien
Siegfried Marcus een benzinemotor, dien hij had
uitgevonden, aan in een wagen, waarmee hij
ritje wist te maken op den Schmelz, het toen
malige excercitieterrein van Weenen. Dit model
I. van wat later de auto zou worden,
schijnt niet erg voldaan te hebben. In 1875,
elf jaar later dus, verscheen Marcus met zijn
mddel II, dat al de grondtrekken van den hui-
digen auto vertoonde en waarmee hij van
Weenen naar Klosterneuburg reed. Toen was
de auto er. Wel eischen de Franschen de eer
van de uitvinding op voor Lenoir, maar diens
wagen werd gedreven door lichtgas en niet
door exploisiemotor. In 1885 reeg Daimler zijn
eerste patent voor een benzineauto, het jaar
daarna Benz.
Marcus was een echte uitvinder, op het ge
bied van de telefonie, peilapparaten, ontsteing
van dynamiet voor den mijnbouw, electrische
gloeilampen enz. heeft hij verschillende verbete
ringen uitgevonden. Van de Weensche aca
demie van wetenschappen verwierf hij eens een
prijs van 2500 gulden (Oost.) en keizer Franz
Jozef kende hem een gouden medaille toe. Thans
30 jaar na zijn dood, wil men een gedenkteeken
voor Marcus oprichten. Het zou een zuil wor
den met aan de voorzijde zijn borstbeeld en
een afbeelding van de modellen I en II, waar
boven een voortstormende knapenfiguur de snel
heid moet symboliseeren. De plaats voor het
gedenkteeken, dat door prof. Franz Seifert
ontworpen is, is ook reeds aangegeven: Wied-
ner Hauptstrasse, hoek Lothringer Strasse.
NAPOLEON's VILLA OP ELBA
INGESTORT.
Naar de Information uit Rome verneemt,
heeft men daar bericht ontvangen van San
Martion op het eiland Elba, dat de villa, die
Napoleon bewoond heeft, ingestort is. De Ita-
liaansche bladen spreken de hoop uit, dat de
regeering maatregelen zal nemen om de totale
verdwijning van dit historische gebouw te voor
komen.
EEN BIGAMIST VRIJGESPROKEN.
Voor het hof van gezworenen van de Seine
verscheen een Zwitsersch Italiaan Ludovico
Vivalda genaamd, beklaagd van bigamie. Vi-
valda was eerst getrouwd geweest met een
landgenoote, van wie hij in 1908 te Lugano
gescheiden was. Hij ve,stigde zich toen in
Frankrijk, waar hij het volgende jaar her
trouwde. In 1918 maakte hij in de métro kennis
met een andere vrouw, met wie hij bevriend
bleef. In 1924 trouwde zijn dochter uit het
eerste huwelijk, die hem naar Frankrijk ge
volgd was en vlak daarop trouwde Vivaldi
met zijn vriendin uit den tunnelspoorweg. Hij
verdeelde zijn liefde eerlijk tusschen zijn beide
vrouwen, totdat de laatste het bestaan van
nummer twee ontdekte en een klacht bij de
politie indiende.
Op de vraag van den rechter hoe hij er toe
gekomen was met zijn vriendin te trouwen,
antwoordde Vivaldi snikkende, dat hij zoo
getroffen was geweest door de huwelijksplech
tigheid van zijn dochter, dat hijzelf ook zooiets
nog eens beleven wilde. Hij wist niet, dat het
zoo erg was
Deze verklaring bracht in de zaal een stille
vroolijkheid te weeg.
De vader van den beklaagde verklaarde, dat
zijn zoon veel geleden had. Op de vraag van
den rechter hoe hij dat bedoelde, antwoordde
de oude man: „Moreel I" Wat natuurlijk, na
het zooeven aangehaalde antwoord van den
beklaagde zelf, tot nieuwe vroolijkheid aan
leiding gaf.
Van de beide vrouwen was alleen de tweede
verschenen. Op de vraag waar de derde was,
antwoordde de verdediger: „Die heeft waar
schijnlijk weer de métro genomen
Het slot van de zaak was, dat het hof ook
in den blijspeltoon bleef en Vivaldi vrijsprak.
De rechter gaf hem alleen den raad mee op
te passen voor meisjes in de métro.
DE ASCH VAN SACCO EN VANZETTI.
De urnen met de asch van Sacco en Van-
zetti zijn op verlangen van de Fransche politie
die niet wilde, dat zij in Parijs zouden komen,
via Cherbourg naar Italië vervoerd.
BESCHERMING VAN OOIEVAARS
EN REIGERS.
Naar men uit Brussel meldt, is den Moniteur
beige van 5 dezer een koninklijk besluit afge
kondigd, waarbij het „te allen tijde verboden
Dat zal men U gewoonlijk
niet behoeven te zeg
gen, wanneer Ge het gevoel
hebt, of men Uw hoofd
met honderd spijkers op
Uw romp heeft getimmerd.
Maar dan zult U Akker's
Kloosterbalsem als wrijf-
middel waardeeren. Een
herhaalde en krachtige
wrijving met deze verwar
menden balsem zal U
spoedig doen gevoelen hoe
de krampachtige samenge
trokken spieren verslappen
en weer soepel worden.
En de stijfheid verdwijnt.
Groote pot 60 ct Zeer groote pot f 1.—
wordt ooievaars en lepelreigers te vangen, te
dooden of te verdelgen, te koop te stellen, te
verkoopen, te venten, of te vervoeren.
TOEN HET OP WAS.
Men meldt uit Berlijn
Ruppolt, de administrateur van de rechtbank
van Berlijn^ Schönefeld, die in Augustus er met
een half millioen mark vandoor was gegaan,
heeft zich thans ter beschikking van de politie
gesteld. Het geld had hij te Parijs verteerd.
OM EEN ERFENIS.
Woensdag is te Boedapest een proces begon
nen van prins Cyril van Bulgarije tegen prins
Philip Josias van Saksen-Coburg-Gotha, als
fidei-commissaire erfgenamen van prins Philip
van Saksen-Coburg-Gotha. Prins Cyril maakt
aanspraak op dat deel van het fidei-commis,
dat zich in Hongarije bevindt en waarvan de
waarde op een miljoen gouden kronen wordt
geschat. De vertegenwoordiger van prins Philip
Josias heeft Woensdag afwijzing van den eisch
van prins Cyril gepleit.
WEER EEN MOORD.
Men meldt uit Londen
De Londensche politie staat weer voor een
nieuwe geheimzinnige moordgeschiedenis. In
Richmond park is in een met groote varens
begroeid gedeelte het lijk gevonden van een
21-jarige oude machineschrijfster, die sinds Zon
dag vermist werd. Ze had een zakdoek stijf
om den hals en het feit dat haar mantel ge
scheurd en haar parapluie gebroken waren, be
wees, dat er een ernstige worsteling aan haar
dood is vooraf gegaan.
MOORDAANSLAG TE IJMUIDEN.
In den nacht van Maandag op Dinsdag is,
naar het H b 1. meldt, te IJmuiden een overval
gepleegd op den aldaar liggenden Nederland-
schen motorschoener „Atlantic". Vier opvaren
den van het Ned. motorschip „Nieuwendam"
begaven zich met eigen boot naar den schoener
en overvielen, met messen gewapend, de be
manning. Men slaagde er in door het intrappen
van een deur, toegang te krijgen, tot de kajuit,
waar de kapitein te bed lag.
Een der aanvallers vile met zijn mes op den
kapitein aan, doch doordat de aangevallene
zich hevig verzette, raakte het me,s niet zijn
hals, doch schamperde eenigszins den linker
wang af.
Vervolgens heeft de aanvaller den kapitein
achterover geworpen en op zijn borst getrapt;
de verwondingen waren van dien aard, dat
geneeskndige hulp moest worden ingeroepen.
De anderen hadden inmiddels in de kajuit
alles kort en klein geslagen en de overige op
varenden van den schoener onder bedwang
gehouden.
Alvorens te vertrekken, eischten de belagers
nog geld van den kapitein, die genoodzaakt
werd zijn portefeuille af te geven, omdat hij
zich tegenover vier personnen niet verdedigen
kon. Gelukkig bevatte deze portefeuille slechts
zeer weinig contanten.
Het motorschip „Nieuwendam" is inmiddels
naar Londen vertrokken, maar de kapitein meent
een der aanvallers herkend te hebben.
DE PRINSES VOLGT HAAR EERSTE
COLLEGES.
H. K. H. Prinses Juliana heeft aan de Leid-
sche Universiteit Haar eerste colleges gevolgd.
De Prinses, die met Haar auto uit Den Haag
kwam, werd tot aan De Vink te Leiden ver
gezeld door H. M. de Konigin, Die daar in
Haar auto, welke volgde, overstapte en zich
vervolgens door Leiden naar Het Loo begaf.
Even over tienen kwam de Prinses voor het
collegegebouw in de Kloksteeg aan, vergezeld
van Haar studievriendin, mej. Michelin en den
heer Rotteveel.
Met mej. Michelin ging de Prinses vervolgens
het collegegebouw binnen, waar zij het college
in de algemeene godsdienstgeschiedenis, dat ge
geven wordt door prof. Kristensen, volgde.
Na afloop van dit college, dat te 11 uur
eindigde, begaf de Prinses Zich in gezelschap
van eenige meisjes-studenten te voet door de
Kloksteeg naar de Leidsche Universiteit, ter
bijwoning van het eerste college van prof.
De Blécourt in het oud-vaderlandsch recht.
Toen de Prinses na afloop van dit college
even na 12 uur de Universiteit verliet om in
Haar auto te stappen, werd Zij door de tal
rijke studenten, die zich op het voorplein be
vonden, eerbiedig gegroet.
Voor het Universiteitsgebouw hadden zich
eenige honderden menschen opgesteld, die het
instappen der Prinses een hoera aanhieven.
Minzaam buigend vertrok de Prinses hierop,
vergezeld door mej. Michelin en den heer Rotte
veel.
ONGELUKKEN.
De 53-jarige gehuwde mijnwerker A. W.
uit Kerkrade is Dinsdagavond in de Domaniale
mijn aldaar, schacht Beerenbosch, om het leven
gekomen. Hij is met het hoofd tusschen een
lift bekneld geraakt.
Bij een botsing van den motorrijder V. tegen
den tolboom te Blaricum is de vrouw van den
tolbaas tegen den grond geslagen, waardoor
zij een zware schedelfractuur heeft gekregen.
Men vreest voor haar leven.
De 6-jarige P. A. V. van de Persoonshaven
te Rotterdam heeft bij het spelen eenige balen
gerst op het linkerbeen gekregen. Mtt een
gebroken linkerbeen en dijbeen is hij in het
ziekenhui^ aan den Coolsingel ter verpleging
opgenomen.
VOOSÏ EbK Z-'IN KDU8
löpstraaÉ 85«87 SS 8oti«;daii>
SST ZIE DE 5 ETALAGES "W®
Voor Hoeden No. 85. Voor Petten No. 87
Aanbevelend, JL HENIGER J?1,,
De 84-jarige verpleegde in het te huis
voor ouden van dagen D. E. E. is op de
Kruiskade te Rotterdam onder een auto ge
raakt. Met ernstige hoofdwonden is hij in het
ziekenhuis aan den Bergweg ter verpleging
opgenomen.
De 27-jarige H. P. S. uit de Pottebakkers-
steeg is op den Ruigeplaatweg te Rotterdam
onder een auto geraakt. Met een hersenschud
ding is hij in het Ziekenhuis aan den Cool
singel ter verpleging opgenomen.
Levensregelen voor oudere menschen.
Hoe meer bejaarde personen, zegt dr. Alison
in zijn «Medical Essays*, 'n vleesch dieet gaan
toepassen, des te ouder zullen zij worden,
des te minder pijn zullen zij lijden en des te
gemakkelijker zal hun einde zijn. Hun ontbijt
kan bestaan in pap met melk of bruinbrood
met melk, of bruinbrood met vruchten en een
kop cacao of melk.
Het middagmaal kan men samenstellen uit
plantaardige soep, met brood of macaroni met
groenten, of gtoenten met saus, of een een»
voudig vleeschloos gerecht. Dan kunnen ge»
stoofde vruchten met brood of wat rijst, sago
tapioca of macaronipudding gebruikt worden.
Men moet altijd nog volgens dr. Alison
heel weinig vleesch of visch gebruiken, en
altijd zeer matig, en dan de verteerbaarste
soorten, zooals mager rund» en schapenvleesch
en gekookte witte visch.
Een tweede ontbijt, of als men vroeg mid»
dagmaalt, de koffiemaaltijd kan bestaan uit
bruin brood met vruchten en een kop cacao
of melk.
Soupers dienen vermeden te worden en
geen voedsel moet worden gebruikt minstens
drie uur voor het naar bed gaan.
Des avonds moeten oude menschen niet
drinken, daar hun weefsel gewoonlijk al die
vloeistoffen niet kan houden. Spoedig na ge»
bruik worden ze daardoor in de blaas gestort
en dat dwingt de mens hen er toe des nachts
op te staan. Men moet vooral bruin brood
eten, daar dit de verstopping voorkomt, welke
bij bejaarde personen verkeerde gevolgen kan
hebben. Thee en koffie zijn niet aan te raden,
ze werken verlamming in de hand.
Algemeen bekend is ook, dat zware maal»
tijden, dus bij voorkeur die met varkensvleesch,
kalfsvleesch en kaas, beroerten na zich kunen
sleepen en zelfs den dood kunnen doen in»
treden.
Door matig voedsel te gebruiken voorkomt
men, dat de bloedvaten te vol worden, waar»
door duizeligheid kan ontstaan, daar het hart
de overtollige hoeveelheid bloed niet kan
rondstuwen. Ook kan de drukking van het
bloed in de aderen er te groot door worden,
dan kan er een ader in de hersens springen en
een beroerte veroorzaakt word'n.
Ik beschouw, zegt dr. Alison, een oud
lichaam, zooals ik een oude machine beschouw,
als iets, dat men met omzichtigheid moet ge»
bruiken, anders gaat het stuk.
Vruchten en groenten moeten dagelijks door
oude menschen gegeten worden, daar de zuren
van vruchten en g oenten de kalkzouten uit
de weefsels verdrijven en dus een te vroege
stijfheid voorkomen van de gewrichten en
alle andere deelen. Men moet dagelijks een
beetje lichaamsbeweging nemen, in weer en
windde ingeademde lucht moet zuiver zijn
en nacht en dag moeten de ramen een beetje
open staan. Frissche lucht is het beste middel
tegen borstaandoeningen. Nog beter een klee»
dingstuk meer aandoen, dan de frissche iucht
uit de kamers te houden.