DERDE BLAD Kloosterbalsem Zaterdag 8 Oct. 1927. Mo. 3370. Buitenland. f Stijve Nek i Gemengd Nieuw*5 TNHOCSTGNOWSES Christendom en Cultuur. Niet omkijken! AKKER's „Geen Goud zoo goed" Hel goedkeoptie, ie! polste, ie! meest yesoFteerd ew PsttenmagazIJf? H. Het spreekt van zelf dat het Kruis van Golgotha dat een wereldomvatten de beteekenis zou krijgen allereerst en allermeest voor de Kerk van Christus is opgericht. Toch bleef de heilzame invloed van de stichting der Kerk niet uit voor het wereldlijk leven. Dit valt direct op wanneer wij de Christelijke maatschappij stellen tegen over de Heidensche of Mohamedaan- sche. De Christelijke maatschappij in Eu ropa en Amerika bied een geheel ander scouwspel dan de heidenwereld in Azië en Afrika of de Mohamedaansche we reld in het Oosten. Men kan dit ver schil niet hierin zoeken, dat de Wes- tersche volken beschaafder en ontwik kelder aanleg hebben Ware dit zoo dan zou, ook vóór de prediking van het Christendom van deze betere conditie gebleken zijn. Eerst waar het Evange lie de wereld ingaat neemt de mensche- lijke ontwikkeling een aanvang en deze ontwikkeling gaat al spoedig zoo ver, dat het Christelijk deel der menschheid aan het hoofd staat van alle mensche- lije ontwikkeling en zelfs over de niet- Christelijke volken heerschappij gaat voeren. Alle Christelijke volken saam vormen nog geen derde van de gan- sche bevolking der aarde en toch is het duidelfk, dat indien de Christen volken zich niet laten verscheuren door broederstrijd, doch eensgezind zijn in streven, het Heidendom en Mohameda- nisme niets te zeggen hebben. Dit overwicht hebben de Wester- sche volken aan het Christendom te danken. Overal waar het Kruis van Christus onder de volken wordt ge plant stijgt het peil der volksontwik keling. Ongetwijfeld bestaat er onder de beide volken ook een gradueel verschil van ontwikkeling en beschaving. In de onmetelijke binnenlanden van Afrika waar nog kannibalisme gevonden wordt, staat het volksleven op veel lager trap van ontwikkeling, dan de Chineezen en Japanneezen. Leven vele heidensche volken nog in de meest ele mentaire en premitieve omstandigheden andere heidenvolken mogen bogen op een ontwikkelde spreek- en schrijftaal, hebben zelfs een schoone letterkunde en een ook op ander gebied ontwikkel den kunstzin. Zij hebben reeds hun wijs geeren en uitvinders, die het leven ver fijnen. Maar toch zien wij ook bij die meer ontwikkelde volken, dat zij een maal uitgepraat zijn, dan blijven ze op hetzelfde niveau staan of zakken soms terug, totdat zij in aanraking komen met de beschaving der gekerstende volken, waarop hun niets anders over blijft deze beschaving en ontwikkeling na te bootsen met prijsgeving van de vruchten van eigen beschaving. De ontwikkeling der heidenvolken, ook in hun beste phase, bleef altijcl binnen enge grenzen beperkt. Wat heeft b.v. de Japansche of Chineesche ontwikkeling voor de gestadige ont wikkeling van het menschelijk ge slacht gedaan Het bleef een afgeslo ten nauw begrensd terrein. Anders was het met de Westersche volken. Van deze volken welke hun levenskracht putten uit de bron van het Christen dom, ging een energieke levensstroom door de gansche menschheid. Wij wil len allerminst ontkennen dat ook de vatbaarheid dezer volken hebben me degewerkt. Maar als wij eens nagaan dat deze zelfde Westersche volken, eertijds in Azië woonden en zooals in ons vorig artikel bleek, tot geen hoo- ger peil van ontwikkeling konden ge raken, ja zelfs uitgeleefd bleken en bij de Levantsche volken ten ach ter stonden, dan moet het feit, dat de ontwaking tot het nieuwe leven, dat nu nog in bruisende kracht stroomt, dagteekent van het oogenblik, dat zij met het Christendom in aanraking kwamen, tot de overtuiging brengen, dat het geheim dezer kracht in het Christendom zelve gelegen is. Van het indragen van het Christendom in het Westersche volksleven dagteekent de geweldige ommekeer en ziet men op elk beroepsterrein geheel nieuwe krachten tot ontwikkeling komen. Nu verlieze men niet uit het oog, dat waar wij spreken van een Christelijke Maatschappij, een Christelijk Volksle ven, een Christelijke Staatkunde en Zooveel meer, dat wij dit alles niet als een directe vrucht van het optreden van de Kerk des Heeren kunnen aan merken. Het zout, dat van de Kerk uitging, deed slechts langzamerhand zijn bederfwerende werking. Het was een logisch gevolg van het optreden van het Christendom. De inhoud van het Evangelie strookte niet met de heidensche opvattingen en waar dat Evangelie ingang vond moesten allengs de heidensche traditHn en opvattingen wijken. Dat is het gevolg van de radicale wijziging welke het Christendom te weeg brengt. Het waarachtig Christendom ken merkt zich door twee hoofdtrekken, in de verhouding welke het schept tus- schen God en mensch en in de ver houding welke 't stelt tusschen mensch en mensch. Gevindt deze verhouding op kernachtige wijze uitgedrukt in de tien geboden en nog korter geformu leerd in deze woorden: Gij zult God liefhebben boven alles en uw naaste als uw zelve. In deze paar woorden ligt het ontzaggelijk groote onderscheid geteekend tusschen het Christendom en alle andere levens- en wereldbe schouwing. De zuivere beleving van dezen eisch zou den mensch het verloren Paradijs terug doen vinden. Maar dat kan niet, omdat zelfs de allerbeste nog maar een klein beginsel van deze volmaaktheid bezit. Maar de doorwerking van dit kleine beginsel heeft toch reeds het geweldig gevolg gehad, dat de Westersche volken de dragers werden van de hoogste ont wikkeling en beschaving. „God liefhebben boven alles", dat wil zeggen, dat wij als schepselen een souverein gezag boven ons erkennen, waarvoor wij eerbiedig te bukken heb ben en aan Wien wij absolute gehoor zaamheid, zelfs tegen het eigen „Ik in, verschuldigd zijn. Hierin ligt de grondslag voor 't Staatsgezag. Slechts op dezen grond kan de overheid ge hoorzaamheid van den onderdaan ei- schen, zij regeert toch bij de „gratie Gods". „Zijn naaste liefhebben als zich- zelve". Hierin liggen de verhoudingen in het gansche sociale leven veilig. Het bruut egoisme van machtswellustelin gen wordt hierdoor in ijzeren boeien geslagen en het zwakkere wordt hierin levensmogelijkheid geschonken. Het heidensche slavendom wordt in dit beginsel geknakt, de vrouw „vrij gemaakt door den Zoon des menschen" ontvangt in de Christelijke samenleving haar eerepositie, het gezinsleven ont vangt zijn vasten grondslag en het hu welijksleven wordt geheiligd. Van het kind wordt eerbetoon en gehoorzaamheid opgeëischt voor de ou ders en de grijsheid. De eigendom wordt gewaardeerd als een leengoed, waarvan rente en ver antwoording wordt gevraagd op den jongsten dag, diefstal wordt hiermede ^RAISHIA-vanVALKEHBURQ'5- LEVERTR; VS -1 in haar juiste karakter geteekend. De ontucht wordt gebrandmerkt als een schending van den tempel des Heiligen Geester en de doodslag als een aanranding van het beeld Gods in den mensch. De leugen en de laster gebrandmerkt als specifieke eigenschappen van den Satan en zelfs het begeeren des harten gelijk gesteld met de daad en de dief stal. Maar het nieuwe gebod waar de Apostel Johannes van spreekt, eischt meer dan deze negatieve geboden „Kinderkens hebt elkander hartelijk lief". De eisch der Christelijke barm hartigheid Ontferming en medelijden, zachtmoedigheid en verdraagzaamheid, liefde en vergevensgezindheid, zij vol gen uit dit specifiek Christelijk gebod. Wij vragen u, zou zulk een levens beschouwing, uitgedragen in een ver moeide, zichzelf verterende wereld, door mannen en vrouwen, die hun lief de voor dezen Godsdienst bezegelden met hun bloed, voor wilde dieren zijn geworpen, verbrand zijn geworden en op velerlei wijze zijn gepijnigd, geen ommekeer gebracht hebben in zeden en traditie, in wetenschap en bescha ving, in staat en maatschappij Er heeft een volslagen omzetting plaats gehad. En de invloed van dit waarachtig Christendom wordt nog dagelijks ge zien. Zeker, in de gekerstende landen zelve is een keerpunt bereikt. Er is een afval op groote schaal. Er is een terug grijpen naar het heidendom. De band van het Christendom wordt door mas sa's gevoeld als een knellende keten welke een uitleving van den individu belemmert. Er is een roepen om vrij heid', waarmede losbandigheid wordt bedoeld. Maar toch, het Christendom heeft nog impulsen van geweldige kracht. Ieder uur van den dag wordt zijn ze genende werking door duizenden als een geweldige zieleweelde gesmaakt. En in het maatschappelijk leven staan daar nog de honderden bij hon derden monumenten van Christelijke barmhartigheid. Het Socialisme moge smalen van het geven „van een wissel op de eeuwig heid", hoe armzalig, hoe nietig, hce peuterig klein is de barmhartigheid der sociaal-democratie tegenover de bergen van liefde, weldadigheid en medelijden door het Christendom der menschheid ingedragen Treft u niet het schrijven van een vrijzinnig heer, die het waarachtig Christendom den r[ug toekeerde, als hij desniettegenstaande toch schrijven moest „Hoe ver de wezenlijke invloed van de kerstening onder de Karo's gaat (door de Nederlandsche Zen ding, weet ik niet; alleen is mij be kend, dat de Zending een mooi werk van waarlijk christelijke liefdadig heid heeft gesticht te Lao Simone bij Kaban Djahe, n.l. een leprozendorp, waar de iijders volkomen vrij zijn en zich als gewone menschen in hun eigen omgeving kunnen bewegen. Ook hier, evenals op Java, worden door de zending des schoone daden van ware chariteit gedaan". Christendom en cultuur. Zouden zij niet het nauwst verband houden met elkander EEN GRIEZELIGE VONDST. De politie in het kanton Waliserland stelt een onderzoek in naar den dood van een toe rist, wiens geraamte gevonden is aan den voet van een steile, met gras begroeide helling aan den Oostkant van den Gramont-berg bij Evion- les-Bains, op een hoogte van 4000 voet. Men gelooft, dat de man reeds verleden jaar daar is omgekomen en er was geen enkel herkenningsteeken overgebleven. Naast het geraamte lag een open zakmes, dat de man, naar men vermoedt, gebruikt heeft om wortelen op te graven, teneinde zichzelf in het leven te houden. EEN GEDENKTEEKEN VOOR DEN UITVINDER VAN DEN AUTO. In 1864 bracht de Weensche mecanicien Siegfried Marcus een benzinemotor, dien hij had uitgevonden, aan in een wagen, waarmee hij ritje wist te maken op den Schmelz, het toen malige excercitieterrein van Weenen. Dit model I. van wat later de auto zou worden, schijnt niet erg voldaan te hebben. In 1875, elf jaar later dus, verscheen Marcus met zijn mddel II, dat al de grondtrekken van den hui- digen auto vertoonde en waarmee hij van Weenen naar Klosterneuburg reed. Toen was de auto er. Wel eischen de Franschen de eer van de uitvinding op voor Lenoir, maar diens wagen werd gedreven door lichtgas en niet door exploisiemotor. In 1885 reeg Daimler zijn eerste patent voor een benzineauto, het jaar daarna Benz. Marcus was een echte uitvinder, op het ge bied van de telefonie, peilapparaten, ontsteing van dynamiet voor den mijnbouw, electrische gloeilampen enz. heeft hij verschillende verbete ringen uitgevonden. Van de Weensche aca demie van wetenschappen verwierf hij eens een prijs van 2500 gulden (Oost.) en keizer Franz Jozef kende hem een gouden medaille toe. Thans 30 jaar na zijn dood, wil men een gedenkteeken voor Marcus oprichten. Het zou een zuil wor den met aan de voorzijde zijn borstbeeld en een afbeelding van de modellen I en II, waar boven een voortstormende knapenfiguur de snel heid moet symboliseeren. De plaats voor het gedenkteeken, dat door prof. Franz Seifert ontworpen is, is ook reeds aangegeven: Wied- ner Hauptstrasse, hoek Lothringer Strasse. NAPOLEON's VILLA OP ELBA INGESTORT. Naar de Information uit Rome verneemt, heeft men daar bericht ontvangen van San Martion op het eiland Elba, dat de villa, die Napoleon bewoond heeft, ingestort is. De Ita- liaansche bladen spreken de hoop uit, dat de regeering maatregelen zal nemen om de totale verdwijning van dit historische gebouw te voor komen. EEN BIGAMIST VRIJGESPROKEN. Voor het hof van gezworenen van de Seine verscheen een Zwitsersch Italiaan Ludovico Vivalda genaamd, beklaagd van bigamie. Vi- valda was eerst getrouwd geweest met een landgenoote, van wie hij in 1908 te Lugano gescheiden was. Hij ve,stigde zich toen in Frankrijk, waar hij het volgende jaar her trouwde. In 1918 maakte hij in de métro kennis met een andere vrouw, met wie hij bevriend bleef. In 1924 trouwde zijn dochter uit het eerste huwelijk, die hem naar Frankrijk ge volgd was en vlak daarop trouwde Vivaldi met zijn vriendin uit den tunnelspoorweg. Hij verdeelde zijn liefde eerlijk tusschen zijn beide vrouwen, totdat de laatste het bestaan van nummer twee ontdekte en een klacht bij de politie indiende. Op de vraag van den rechter hoe hij er toe gekomen was met zijn vriendin te trouwen, antwoordde Vivaldi snikkende, dat hij zoo getroffen was geweest door de huwelijksplech tigheid van zijn dochter, dat hijzelf ook zooiets nog eens beleven wilde. Hij wist niet, dat het zoo erg was Deze verklaring bracht in de zaal een stille vroolijkheid te weeg. De vader van den beklaagde verklaarde, dat zijn zoon veel geleden had. Op de vraag van den rechter hoe hij dat bedoelde, antwoordde de oude man: „Moreel I" Wat natuurlijk, na het zooeven aangehaalde antwoord van den beklaagde zelf, tot nieuwe vroolijkheid aan leiding gaf. Van de beide vrouwen was alleen de tweede verschenen. Op de vraag waar de derde was, antwoordde de verdediger: „Die heeft waar schijnlijk weer de métro genomen Het slot van de zaak was, dat het hof ook in den blijspeltoon bleef en Vivaldi vrijsprak. De rechter gaf hem alleen den raad mee op te passen voor meisjes in de métro. DE ASCH VAN SACCO EN VANZETTI. De urnen met de asch van Sacco en Van- zetti zijn op verlangen van de Fransche politie die niet wilde, dat zij in Parijs zouden komen, via Cherbourg naar Italië vervoerd. BESCHERMING VAN OOIEVAARS EN REIGERS. Naar men uit Brussel meldt, is den Moniteur beige van 5 dezer een koninklijk besluit afge kondigd, waarbij het „te allen tijde verboden Dat zal men U gewoonlijk niet behoeven te zeg gen, wanneer Ge het gevoel hebt, of men Uw hoofd met honderd spijkers op Uw romp heeft getimmerd. Maar dan zult U Akker's Kloosterbalsem als wrijf- middel waardeeren. Een herhaalde en krachtige wrijving met deze verwar menden balsem zal U spoedig doen gevoelen hoe de krampachtige samenge trokken spieren verslappen en weer soepel worden. En de stijfheid verdwijnt. Groote pot 60 ct Zeer groote pot f 1.— wordt ooievaars en lepelreigers te vangen, te dooden of te verdelgen, te koop te stellen, te verkoopen, te venten, of te vervoeren. TOEN HET OP WAS. Men meldt uit Berlijn Ruppolt, de administrateur van de rechtbank van Berlijn^ Schönefeld, die in Augustus er met een half millioen mark vandoor was gegaan, heeft zich thans ter beschikking van de politie gesteld. Het geld had hij te Parijs verteerd. OM EEN ERFENIS. Woensdag is te Boedapest een proces begon nen van prins Cyril van Bulgarije tegen prins Philip Josias van Saksen-Coburg-Gotha, als fidei-commissaire erfgenamen van prins Philip van Saksen-Coburg-Gotha. Prins Cyril maakt aanspraak op dat deel van het fidei-commis, dat zich in Hongarije bevindt en waarvan de waarde op een miljoen gouden kronen wordt geschat. De vertegenwoordiger van prins Philip Josias heeft Woensdag afwijzing van den eisch van prins Cyril gepleit. WEER EEN MOORD. Men meldt uit Londen De Londensche politie staat weer voor een nieuwe geheimzinnige moordgeschiedenis. In Richmond park is in een met groote varens begroeid gedeelte het lijk gevonden van een 21-jarige oude machineschrijfster, die sinds Zon dag vermist werd. Ze had een zakdoek stijf om den hals en het feit dat haar mantel ge scheurd en haar parapluie gebroken waren, be wees, dat er een ernstige worsteling aan haar dood is vooraf gegaan. MOORDAANSLAG TE IJMUIDEN. In den nacht van Maandag op Dinsdag is, naar het H b 1. meldt, te IJmuiden een overval gepleegd op den aldaar liggenden Nederland- schen motorschoener „Atlantic". Vier opvaren den van het Ned. motorschip „Nieuwendam" begaven zich met eigen boot naar den schoener en overvielen, met messen gewapend, de be manning. Men slaagde er in door het intrappen van een deur, toegang te krijgen, tot de kajuit, waar de kapitein te bed lag. Een der aanvallers vile met zijn mes op den kapitein aan, doch doordat de aangevallene zich hevig verzette, raakte het me,s niet zijn hals, doch schamperde eenigszins den linker wang af. Vervolgens heeft de aanvaller den kapitein achterover geworpen en op zijn borst getrapt; de verwondingen waren van dien aard, dat geneeskndige hulp moest worden ingeroepen. De anderen hadden inmiddels in de kajuit alles kort en klein geslagen en de overige op varenden van den schoener onder bedwang gehouden. Alvorens te vertrekken, eischten de belagers nog geld van den kapitein, die genoodzaakt werd zijn portefeuille af te geven, omdat hij zich tegenover vier personnen niet verdedigen kon. Gelukkig bevatte deze portefeuille slechts zeer weinig contanten. Het motorschip „Nieuwendam" is inmiddels naar Londen vertrokken, maar de kapitein meent een der aanvallers herkend te hebben. DE PRINSES VOLGT HAAR EERSTE COLLEGES. H. K. H. Prinses Juliana heeft aan de Leid- sche Universiteit Haar eerste colleges gevolgd. De Prinses, die met Haar auto uit Den Haag kwam, werd tot aan De Vink te Leiden ver gezeld door H. M. de Konigin, Die daar in Haar auto, welke volgde, overstapte en zich vervolgens door Leiden naar Het Loo begaf. Even over tienen kwam de Prinses voor het collegegebouw in de Kloksteeg aan, vergezeld van Haar studievriendin, mej. Michelin en den heer Rotteveel. Met mej. Michelin ging de Prinses vervolgens het collegegebouw binnen, waar zij het college in de algemeene godsdienstgeschiedenis, dat ge geven wordt door prof. Kristensen, volgde. Na afloop van dit college, dat te 11 uur eindigde, begaf de Prinses Zich in gezelschap van eenige meisjes-studenten te voet door de Kloksteeg naar de Leidsche Universiteit, ter bijwoning van het eerste college van prof. De Blécourt in het oud-vaderlandsch recht. Toen de Prinses na afloop van dit college even na 12 uur de Universiteit verliet om in Haar auto te stappen, werd Zij door de tal rijke studenten, die zich op het voorplein be vonden, eerbiedig gegroet. Voor het Universiteitsgebouw hadden zich eenige honderden menschen opgesteld, die het instappen der Prinses een hoera aanhieven. Minzaam buigend vertrok de Prinses hierop, vergezeld door mej. Michelin en den heer Rotte veel. ONGELUKKEN. De 53-jarige gehuwde mijnwerker A. W. uit Kerkrade is Dinsdagavond in de Domaniale mijn aldaar, schacht Beerenbosch, om het leven gekomen. Hij is met het hoofd tusschen een lift bekneld geraakt. Bij een botsing van den motorrijder V. tegen den tolboom te Blaricum is de vrouw van den tolbaas tegen den grond geslagen, waardoor zij een zware schedelfractuur heeft gekregen. Men vreest voor haar leven. De 6-jarige P. A. V. van de Persoonshaven te Rotterdam heeft bij het spelen eenige balen gerst op het linkerbeen gekregen. Mtt een gebroken linkerbeen en dijbeen is hij in het ziekenhui^ aan den Coolsingel ter verpleging opgenomen. VOOSÏ EbK Z-'IN KDU8 löpstraaÉ 85«87 SS 8oti«;daii> SST ZIE DE 5 ETALAGES "W® Voor Hoeden No. 85. Voor Petten No. 87 Aanbevelend, JL HENIGER J?1,, De 84-jarige verpleegde in het te huis voor ouden van dagen D. E. E. is op de Kruiskade te Rotterdam onder een auto ge raakt. Met ernstige hoofdwonden is hij in het ziekenhuis aan den Bergweg ter verpleging opgenomen. De 27-jarige H. P. S. uit de Pottebakkers- steeg is op den Ruigeplaatweg te Rotterdam onder een auto geraakt. Met een hersenschud ding is hij in het Ziekenhuis aan den Cool singel ter verpleging opgenomen. Levensregelen voor oudere menschen. Hoe meer bejaarde personen, zegt dr. Alison in zijn «Medical Essays*, 'n vleesch dieet gaan toepassen, des te ouder zullen zij worden, des te minder pijn zullen zij lijden en des te gemakkelijker zal hun einde zijn. Hun ontbijt kan bestaan in pap met melk of bruinbrood met melk, of bruinbrood met vruchten en een kop cacao of melk. Het middagmaal kan men samenstellen uit plantaardige soep, met brood of macaroni met groenten, of gtoenten met saus, of een een» voudig vleeschloos gerecht. Dan kunnen ge» stoofde vruchten met brood of wat rijst, sago tapioca of macaronipudding gebruikt worden. Men moet altijd nog volgens dr. Alison heel weinig vleesch of visch gebruiken, en altijd zeer matig, en dan de verteerbaarste soorten, zooals mager rund» en schapenvleesch en gekookte witte visch. Een tweede ontbijt, of als men vroeg mid» dagmaalt, de koffiemaaltijd kan bestaan uit bruin brood met vruchten en een kop cacao of melk. Soupers dienen vermeden te worden en geen voedsel moet worden gebruikt minstens drie uur voor het naar bed gaan. Des avonds moeten oude menschen niet drinken, daar hun weefsel gewoonlijk al die vloeistoffen niet kan houden. Spoedig na ge» bruik worden ze daardoor in de blaas gestort en dat dwingt de mens hen er toe des nachts op te staan. Men moet vooral bruin brood eten, daar dit de verstopping voorkomt, welke bij bejaarde personen verkeerde gevolgen kan hebben. Thee en koffie zijn niet aan te raden, ze werken verlamming in de hand. Algemeen bekend is ook, dat zware maal» tijden, dus bij voorkeur die met varkensvleesch, kalfsvleesch en kaas, beroerten na zich kunen sleepen en zelfs den dood kunnen doen in» treden. Door matig voedsel te gebruiken voorkomt men, dat de bloedvaten te vol worden, waar» door duizeligheid kan ontstaan, daar het hart de overtollige hoeveelheid bloed niet kan rondstuwen. Ook kan de drukking van het bloed in de aderen er te groot door worden, dan kan er een ader in de hersens springen en een beroerte veroorzaakt word'n. Ik beschouw, zegt dr. Alison, een oud lichaam, zooals ik een oude machine beschouw, als iets, dat men met omzichtigheid moet ge» bruiken, anders gaat het stuk. Vruchten en groenten moeten dagelijks door oude menschen gegeten worden, daar de zuren van vruchten en g oenten de kalkzouten uit de weefsels verdrijven en dus een te vroege stijfheid voorkomen van de gewrichten en alle andere deelen. Men moet dagelijks een beetje lichaamsbeweging nemen, in weer en windde ingeademde lucht moet zuiver zijn en nacht en dag moeten de ramen een beetje open staan. Frissche lucht is het beste middel tegen borstaandoeningen. Nog beter een klee» dingstuk meer aandoen, dan de frissche iucht uit de kamers te houden.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 9