EGn TEN voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. EK NEN ironies :n en ruiters niEUUl CIALE IKES De fieesi fles Onilermens. IS ets. per half ais i Antire volutionair VAN ROSSEM s IN HOC SIGNO VINCES Lichte Baaitabak der Ham EERSTE BLAD. Op den Uitkijk. ingel 173-175 No. 3358 ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1927 42STE JAARGANG ns terugkeerende tdagelijksch leven loet ik dat doen ateur of vakman, aan we voor ge- jarvan we niet vol- 3nnis hebben. En ïn we zoo gaarne |n helpen. Welnu ix geen vraag, on- op welk gebied id- en Tuinbouw, nis, Kleinveeteelt, }nnis, Fotografie, of ge vindt hem |dindeseriepracti- en Studieboekjes Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentie» en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers bij behoefte tot HOUEMZOIIEn AL te IIIEUUIE TONOE OUDE TOnBË Damhekken serbuizen OUIVZADEK enz. Krallnoen. DliKslaü raineemuizen ie Winter L WEISS" tul lt-11, SCHIM v J» C. RORGDORFF. In patent verpakking Morst niet, scheurt niet Maakt geen kort Hoeden- en PettenmagazIJn lil iSl erren gerequireerd. /erhei dmoest de geheele rek zich ter beschikking en met duizenden voer- hevig, dat talrijke solda- [n bij de pogingen, om zware kwetsuren op- [lie op een open plek in den door den brand in- bij hun ontsnapping de toestand zeer hache- j_villawijk van Werschetz let de uiterste inspan- I genietroepen, welke ver ïede goot gegraven had- Ite voorkomen, pverzien. De brand, welke was klaarblijkelijk aan- lesaille tegen het ldooster oedkoope prijzen. BRIEK Geen filialen hebt U nooit gekocht. Deze Courait verschijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— b5 vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDEKLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zQ beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. SOHELSDIJK streerde catalogus serie wordt gratis co op aanvrage egezonden. ADRES SMEDERIJ liwagcns, Speciaal adres ugasketels, IJzeren pulp. sleep-n ijzeren mudden ndbouwers te leveren geschilde alle Stations elef. 1062 Jjn onze ar. Gratis Demonstratie. 6, 8 en 10 c.M. en 50 c.M. roordiger voor Flakkee. ingpalen en Ruiters. iet behandelen WASCH Is en Strijklnrichtlng Een der grootste en pijnlijkste won de plekken in onze samenleving is wel de sociale ellende en de bittere strijd die hierdoor gestreden wordt. De bange worsteling in dit nijpend conflict heeft niet alleen een stoffe lijke, maar ook een geestelijke zijde. Ongetwijfeld staat het vast dat er in het stoffelijk leven van duizenden een bittere smart geleden is en wordt bij den „arbeid die geen brood gaf". En op zichzelf is dit vreeselijk. Maar ernstiger nog is het omdat het geestelijk Irv'èn van velen in dezen strijd om 'fiet bestaan ook verwoest werd'. Onder de opzweeping van volksmenners is de haat als een weelderige plant in de volksziel gegroeid en zijn de volks klassen tegen elkander in het harnas gejaagd, en is er in het sociale leven een burgerkrijg ontbrand, die het g e e s t e 1 ij k bestaan des volks on eindig meer kwaad berokkend, dan dat het stoffelijk leven ooit berokkend zou kunen worden. Waar solidariteit en gemeenschaps zin noodig zijn als het cement voor de samenleving, daar heeft de klassenstrijd als een tweespalt gewerkt in de ge meenschap van ons volk, de samen leving ondermijnt en de volksziel doo- delijk krank gemaakt. En was deze tweespalt noodzakelijk? Niemand kan ontkennen, dat er so ciale ellende bestaat. Een sociale el lende, die het noodlottig gevolg is ge weest van economische omstandighe den, die zonder, dat iemand er iets aan doen kon, als een donkere wolk de samenleving verduisterde. Neen, de aarde heeft genoeg om a 11-e menschen te voeden en te klee- den en een menschwaardig bestaan mo gelijk te maken. Het ligt niet aan de armoede der aarde, dat er gebrek ge leden wordt. De schuld van de sociale ellende ligt bij den mensch zelve. De Kaïnsge- dachte, ben ik mijns broeders hoeder? het e g o i s m e, is de oorzaak van den socialen nood. En nu kunnen bijkom stige, factoren zooalshongersnood oorlog, schaarste, duurte, enz., dezen nood verergeren ,de oorzaak zijn ze niet. Door alle eeuwen heen heeft er dan ook een sociale nood bestaan. Maar aangezien de schuld bij den mensch zelf lag moest, bij fijnere be schaving, bij hoogere cultuur, bij meer dere ontwikkeling en bij rijkere scha keering van het geheele maatschappe lijke leven, de sociale ellende zich meer doen gevoelen en pijnlijker zich open baren. Vandaar, dat bij de uitvinding van de stoommachine .waardoor het maat schappelijk leven een geheel ander ka rakter kreeg, en de mensch in dienst stelde van industrie, nijverheid en land bouw, de sociale nood in gelijke ver houding grooter werd. In den aanvang van deze nieuwe periode spande de regeering, zoo hier als elders ,met het kapitaal samen om de economie tot op een zoo hoog peil als mogelijk was op te voeren, zonder te letten op de belangen der lagere volksklassen, die onder den nieuwen last zwoegden tot bezwijkens toe, In deze periode van ontzettende sociale ellende is de roep om den klassenstrijd uitgegaan en is deze in alle landen der Westerscbe cultuur gepredikt. Van de zijde der mindere volksklas sen is toen de klassenstrijd aangegaan, wat niet is goed te keuren, maar, ge zien de houding der hoogere klassen en der regeering, toch goed te be grijpen is. Later wijzigde het oordeel der over heid en begon zij te begrijpen, dat ze ten opzichte der sociaal misdeelden een roeping had. Had zij dit direct in gezien, dan ware het wellicht niet tot zulk een groote tweespalt in het maat schappelijk leven gekomen. Nu was er eenmaal de tweespalt, de klassenstrijd en bleef deze er, omdat een groot deel van het volk er reeds door vergiftigd was en daarom zou ook in de toekomst deze noodlottige strijd worden voortg ezet. Nu beelde men zich niet in, dat deze klassenstrijd den socialen nood lenigde en de stoffelijke ellende van een groot deel der bevolking verminderde. Dik wijls in tegendeel Maar daar was de klassenstrijd ook niet om begonnen. De klassenstrijd heeft ten doel de schepping van een nieuwe samenleving, nadat de tegen woordige gedood is, en verbetering der sociale misstanden zou aan de be reiking van dit doel niet bevorderlijk zijn, eer het doel verder afbrengen, want de tegenwoordige maatschappij zou er in plaats van door afgebroken eer opgebouwd worden. En daar was het niet om begonnen Wie dus aanhanger wil zijn van de klassenstrijdleer, meene niet er de la gere standen dezer samenleving een weldaad door te bewijzen. Neen, hij sta af van dadelijk succes en offere eigen geluk en welvaart op aan het ideaal ,dat wenkt en trooste zich met de gedachte ,dat zijn nageslacht er de heilrijke vruchten van zal plukken. Wanneer althans zijn ideaal, geen utopie is Want gaat het, als het in Rusland ging (en deze kans is zéér groot), dan zal de „heilstaat", die op de puinhoo- pen van dezen staat opgericht zal wor den, meer weg hebben van een h e I- staat. Wij voor ons betreuren het, dat het tot een klassenstrijd gekomen is, èn omdat de volksziel er doodelijk krank door werd èn omdat het waarachtig belang van de lagere klassen er niet door gediend wordt. Om de sociale ellende tot het mini mum te beperken of geheel weg te ne men, is een tweespalt in een volk, dat slechts leven kan in een vaste éénheid, onnoodig en ongewenscht. Geweld, noch macht, noch mecha nische hulp zullen in staat zijn ooit de sociale ellende weg te nemen, juist omdat de diepste oorzaak dezer ellende in het hart van den mensch zelf schuilt. Wij geven hier niet de schuld aan een bepaalde klasse. Alle menschen, rijk en arm, staan hier schuldig. Wan neer de arme rijk wordt, neemt hij de plaats van den rijke in en zal van na ture al het zwakkere, dat men in den weg komt vertrappen. Van een nivelleering der standen en klassen zal nooit sprake zijn. Komt er een omkeering, dan wordt degene, die thans verdrukt wordt, de verdrukker. We zien het in Rusland. Een Lenin ontvangt Koninklijke eere en wordt met majestieuse pracht begra ven, door zijn aanbidders op een wijze als menig koning uit de kapitalistische maatschappij „nooit ter aarde besteld is Onder de dictatuur van het prole tariaat is de schrijnende tegenstelling tusschen rijk en arm veel scherper af- geteekend, dan onder eenig andere maatschappelijke samenleving ooit ge weest is. Een bewijs, dat de bron der sociale ellende niet in de economische omstan digheden, maar in het hart van den mensch zelf schuilt. Daarom, noch met macht, noch met geweld noch met mechanische hulp kan de ellende van het sociale leven weg genomen worden. Wel verminderd. Door een verstandige arbeidswetge ving, dus door een tactisch ingrijpen van de regeering. En door dit ingrijpen van overheids wege werd al veel bereikt. We hebben gekregen de bescherming van de vrouw enhet kind en bescherming van den arbeider zelve. En al kleven aan deze bizonder moeilijke wetgeving ook gebreken, nooit gaan we mee met hen, die met het badwater het kind willen wegwerpen. De historie heeft geleerd dat zonder ingrijpen van overheids wege de positie der zwakkeren onhoud baar wordt, onder de knellende greep van de sterken. De gesteldheid van het menschelijk hart, dat van nature zoo egoistisch is, maakt een wettelijke regeling van den arbeid noodig. Een wettelijke regeling dus, van den arbeid, voor zcover de bescherming van den arbeider dit vraagt Maar ook daarmede is men niet klaar en is de sociale nood niet weggenomen. Hiertoe is meer noodig. Hiertoe is noodig de geest des ont- fermens. Want als het hart van den mensch de bron, ook van de sociale ellende, is, dan moet deze bron gestopt worden wil de ellende van het sociale leven weg genomen worden. Dan moet een an dere geest zich van het hart meester maken, de geest des ontfermens. De patroon moet tot de erkentenis komen dat de man die in zijn dienst staat niet is een stuk machine, een noodzakelijk werktuig in het productie proces, maar een mensch, tegenover wien hij geroepen is, zorg te dragen, dat deze als mensch kan leven. Wat dit zeggen wil weet hij niet, zoolang het egoisme in zijn hart hoogtij viert, maar dat weet hij wel, wanneer hij heeft geleerd zijn arbeider als een broe der te behandelen. De geest des ontfermens moet vaar dig worden over het sterke en het machtige om de kracht en het over wicht te gebruiken om het zwakkere op te heffen en te steunen. Wij weten wel, dat het in de practijk heel anders is. En ook, dat het optreden der min dere klassen vaak zelf de oorzaak wordt, dat de meerderen zich er van terugtrekken. Maar de eisch is hierom niet weg genomen. En al zal de wensch, dat deze geest het gansche menschdom als een koste lijk zuurdeesem doortrekt, wel nooit in vervulling komen, dan blijft het toch in engeren zin een dure roeping van hen, die in hun persoonlijk leven het Pinksterevangelie, dat is, de werking van den Geest des Ontfermings moch ten gewaar worden om de vruchten van deze werking te blijven uitdragen In hun sociale leven. Straks zal ook in Den Bommel „de nieuwe raad" zijn intrede doen. Onder degenen, die niet meer verschijnen, behoort ook de nestor der tegenwoordige raadsleden, de heer J. C. Borg- dorff. Daar hij reeds den 82-jarigen leeftijd bereikte, meende hij zich niet meer beschikbaar te moeten ^tellen. De rust is hier welverdiend. Hij heeft een welbesteed leven op publiek terrein achter den rug. Werd bij in September 1899 raadslid, van Januari 1907 bekleedt hij de functie van Wet houder en sinds Maart 1911 was hij Ambtenaar van den Burgerlijken Stand. Meer dan 20 jaren heeft hij dus het ambt van Wethouder mogen waarnemen. Verschillende malen heeft hij (tij dens vacatures) gefungeerd als Burgemeester. 5 Burgemeesters heeft hij bijgestaan in het be stuur der gemeente, waarvan er 4 door hem zijn geïnstalleerd, n.l. de heeren v. d. Kreeke, Stern, de Winter en de tegenwoordige burge meester L. C. Brinkman. Op zijn voorstel is het gebed in den Raad ingevoerd, hij heeft het initiatief genomen tot inkrimping en later tot afschaffing van de kermis. De antirev. partij vond in hem een flink voorstander harer beginselen. Hij heeft ook steeds met zijn gaven en krachten het belang der gemeente gezocht en gediend. Bovendien bekleedde hij verschillende func ties buiten gemeentelijk terrein. Zoo was hij directeur van de Boerenleenbank, voorzitter van het bestuur der Chr. School, van de stichting af tot voor enkele jaren ouderling der Geref. kerk, voorzitter der A. R. Kiesver- eeniging. En in al die functies was hij steeds trouw op zijn post, was geen werk en moeite hem te veel, behartigde hij met trouw en ijver de belangen, die hem waren toebetrouwd. We mogen dus wel spreken van een wel besteed leven. Daarom gevoelen we ons Verplicht hem te danken voor het vele goede, dat hielp tot stand brengen, voor het zich geven op zoo velerlei terrein. En waar hij zich nu terugtrekt, geve God hem met zijn ega nog eenige jaren in aange name rust te mogen doorbrengen, hetzij in onze gemeente of elders. Den Bommel zal Borgdorff niet vergeten. Nadruk verboden. Zoo omstreeks 31 Augustus viert men x>p vele plaatsen in ons land Koninginne«verjaar» dag. Volksfeesten worden er georganiseerd en men maakt dezen dag tot een echten nationalen feestdag. Nu kan de vraag gesteld worden: mag een christen daaraan meedoen of niet? Moet hij de nationale feesten overgeven aan de wereld, er zich geheel aan onttrekken, of mag hij de nationale feesten mede vieren Het is begrijpelijk, dat in zekere kringen het nationale feest als zondig wordt beschouwd. Bizonderlijk in kringen van Doopersche rich» ting vindt men de mijding van het geheele publieke leven, dus zeker ook van de viering der nationale gedenkdagen. De historie heeft echter ook hier bewezen dat men dan veelal door huiselijke feesten trachtte zijn schade in te halen en de uitspattingen te Munster hebben genoegzaam aangetoond tot welk een brood» dronkenheid men toch ook bij die sombere levensopvatting kan vervallen. Dit standpunt van raak niet en smaak niet en roer niet aan is echter nimmer dat onzer gereformeerde vaderen geweest. Zelfs Calvijn heeft in zijn leven ook in dit opzicht zich vierkant tegenover deze Doopersche opvatting gesteld. De groote hervormer van Genève werkte er zelf toe mede groote volksfeesten te organiseeren. Het is bekend dat Calvijn eenmaal toestemming gaf tot een tooneelvoor» stelling. In die dagen kende men schier nog niet de comedie met vaste of rondreizende troepen van thans. Als er gespeeld werd deed het de burgerij zelf, niet tegen entrée, maar gratis, publiek op de markt, ied r kon er vrij bijkomen. Men moet dus wel de dingen in het raam van den tijd zien en dan wordt het ook meer begrijpelijk hoe zelfs een Luther in een zijner werken schrijven kon: «Christen» menschen doen verkeerd met zoo komedie» schuw te worden, enkel omdat er af en toe min kuische dingen en gemeenheden gezegd worden, want als onze ooren daar te fijn voor zijn, moeten we ook den Bijbel maar niet meer lezen«. Natuurlijk is er op deze uitspraak van Luther wel iets aan te merken, maar zooals ik zei, men moet de dingen zien in den lijst van hun tijdl Doch dan blijkt toch ook zeker dat de groote hervormers van de Doopersche opvat» tingen niets moesten hebben. Zoo is het ook gebeurd in Juni 1546 dat er te Genève een tooneelvoorstelling gegeven werd, getiteldDe opkomst en bloei van een volk dat God vreest. De burg.'rs met hun vrouwen, zonen en dochters deden er aan mee en het werd op Zondag opgevoerd. Calvijn zelf had eerst zijn toestemming tot de opvoe» ring gegeven. Men wachte zich echter wel dit stuk te vergelijken met een tooneelstuk uit onze dagen, dat in de comedie wordt opgevoerd. Het had een Godsdienstige strekking en be» doelde de opvoeding van volk en versterking van het godsdienstige leven. Intusschen blijkt er duidelijk uit, dat Calvijn veel voelde voor volksfeesten en hij sprak het openlijk uit daf men ter wille der groote menigte niet te schriel en te karig in het toe» meten van de publieke vreugde moet zijn. Dat was Calvijns meening,. En onze Gereformeerde vaderen stonden op het zelfde standpunt. De groote massa heeft ontspanning noodig en onze kinderen hebben VOO» CLK Z-'IN KIDU9 uui yivuioiu, Kipstraat 85«87 1 3 Rotterdam PST ZIE DE 5 ETALAGES -&S Voor Hoeden No. 85. Voor Petten No. 87 Aanbevelend, «l« HEMIGER Jr. er ook behoefte aan. Zelfs gingen onze vaderen nog een stap verder en beschouwden de na» tionale feestdagen als een gift van Gods gunst. Blijde herinneringen werden feestelijk herdacht. Ook Groen van Prinsterer verklaarde zich voor het echte nationale feest. Eens schreef hij »Onzer thans slechts de jubel, dat het lied van Oranje, het Wilhelmus, ons vrijheidslied, weer tot herleving kwam weer het lied werd, dat het volk van Nederland lief heeft met groote innige liefde.» In de kleurlooze brave Hendrikken«tijd, de tijd van het fatsoenlijk»goddelooze liberalisme, in 1824 had de magistraat van Leiden besloten, dat de herdenking van de groote verlossing in 1574 uit Spaansch geweld niet meer afzon» derlijk op den derden October zou plaats vinden. Op den eersten Zondag nè 3 October zou bij de gewone godsdienstoefeningen «het bekende feit wel kunnen worden vermeld». Echt »vroomsliberaal«. Maar toen kwam de Calvinist Bilderdijk in 't geweer 1 Hij maakte een »versje« waarvan de laatste coupletten waren: »Ja vloeie, en rij ze, en bruisch' de zang «Door lucht en hemelbogen I »'t Is God, die Nederland redding zond «Die 's vijands arm in kluister bond, «Onzichtbaar voor onze oogen «Hij schonk ons moed en duldenskracht «Aan Hem zij glorie toegebracht, «Geen menschelijk vermogen 1» Dat versje van Bilderdijk, inderhaast nog door hem in Leiden verspreid, deed wonderen. Vlak vóór de studentensociteit staat de oude man, blij als een kind. Een van de jongeling» schap (Dirk van Hogendorp aan Da Costa) verhaalt het volgende «De voorzegging van vader Schotsman, dat na zijn dood het ontzet van Leijden niet meer gevierd zou worden, is dezer dagen tot ons aller droefheid en verontwaardiging bewaar» heid geworden. «Bij deze gelegenheid heeft de Leijdsche jongelingschap zich zeer wel gedragen en het feest gevierd van den dag waaraan de stad de academie verschuldigd is. Uitdeelingen van brood en haring hebben op hun kosten aan de artnen plaats gehad. De vlaggen hebben van de academie«gebouwen gewaaid en de studenten hebben prachtig geïllumineerd. Bilderdijks hart moet bij het zien van die edele gevoelens ontgloeid zijn. Hij heeft dien dag langs de straten gewandeld met een groote oranjestrik op de borst en moet vele studenten hartelijk de handen geschud hebben om de edele wijze waarop ze dien voor ons land '111

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 1